The Black Mirror

2004: Walkthrough door: Louis Koot

Over het spel:

Je speelcursor is dus het Pijltje.Onder en boven in je scherm zie je een Zwarte Rand.Als je de cursor rechtsboven in de Bovenste Zwarte Rand plaatst dan verschijnen daar een paar draaiende tandwieltjes. Klik op de tandwieltjes om in het Hoofdmenuscherm te komen.In het hoofdmenuscherm heb je de volgende mogelijkheden: "Nieuw Spel", "Spel Opslaan", "Spel Laden", "Opties", "Medewerkers", "Verlaten".

Klik op Opties om naar het Optiescherm te gaan. In het Optiescherm kun je enige instellingen veranderen. Zorg dat je hier de "Ondertitels" aanzet door in het rondje te klikken. Via de gebogen pijl, rechts, keer je terug naar het hoofdmenuscherm.Klik nu op "Spel Opslaan" om naar het "Spel Opslaan" scherm te gaan. Hier kun je dus je spel steeds saven. Je doet dat door op een regel te klikken en dan een naam voor je save te typen. Druk dan op Enter om gelijk terug te keren in het spel.

De Onderste Zwarte Rand is je Inventory Hier worden dus alle items die je opraapt in opgeborgen. Op dit moment staan er twee items in. Als je het pijltje op een item plaatst dan zie je een omschrijving van het item in de Bovenste Zwarte Rand verschijnen. Klik je met je rechtermuis op een item in je inventory dan hoor je Samuel zeggen wat het item is. Om een item uit je inventory te pakken, zodat je het dan op een plek in het spel kunt gebruiken, klik je op het item met je linkermuisknop. Je cursor wordt dan het item. Sleep het dan naar de plek waar je denkt het te moeten gebruiken en klik daar dan weer. Om een item terug te plaatsen in je inventory klik je weer met je rechtermuisknop. In de walkthrough bedoel ik met "KLIK OP" een klik met je Linkermuisknop en met "KLIK RECHTS OP" een klik met je Rechtermuisknop

Als je pijltje rood wordt op een item in het spel dan betekent dit dat je iets kunt doen met dat item. Een omschrijving van het item verschijnt dan in de Bovenste Zwarte Rand. Klik dan met je linkermuisknop. Samuel loopt er dan naar toe en vertelt je dan wat het is. Klik net zo vaak op het item tot je cursor niet meer rood wordt. Blijft je cursor echter rood maar begint Samuel zich zelf dan te herhalen dan betekent dit dat je het item kunt oppakken of dat je er iets anders mee moet doen.Exits herken je omdat je cursor dan een deurtje wordt. De naam van een exit verschijnt in de Bovenste Zwarte rand.

Je zult veel gesprekken moeten voeren met de diverse personages in het spel. In gesprekjes verschijnen je gespreksonderwerpen in de vorm van pictogrammen onder in je scherm, dus in de Onderste Zwarte Rand. Klik op het pictogram waarover je vragen wilt stellen.Ik ga niet de inhoud van al deze gesprekjes opschrijven en ga ook niet steeds opschrijven wat Samuel zegt. Ik heb de Nederlandstalige Ondertitels aangezet in het Optie Menu, dus dat kun jij ook doen en dan kun je heel goed volgen wat er zoal gezegd wordt in dit spel.

Je moet in dit spel echt altijd overal op klikken waar je maar op kunt klikken.Niet elk item of object is belangrijk, maar je weet dus nooit of een item wel of niet belangrijk is of later in het spel zal worden.Vaak kun je op een object blijven klikken zonder dat je het dan gelijk kunt oppakken.Je zult vaak eerst een bepaalde reden moeten hebben voordat je een bepaald object echt kunt oppakken.

In het spel ben jij Samuel Gordon, de jongste kleinzoon van William Gordon. Samuel is na een afwezigheid van 12 jaren teruggekeerd naar het kasteel van zijn familie. 12 jaar geleden was er een brand en daarbij is Samuel's vrouw om het leven gekomen. Samuel heeft zich zelf hiervan altijd de schuld gegeven en uit wroeging heeft hij toen het "ouderlijk huis" verlaten. De aanleiding voor zijn terugkeer nu is de dood van zijn grootvader William. Iedereen schijnt er van overtuigd te zijn dat William Gordon zelfmoord heeft gepleegd, maar Samuel denkt daar toch een tikkie anders over. Samuel begint een onderzoek naar de dood van zijn grootvader en hij moet hiertoe diep graven in de geschiedenis van zijn familie. De familie geschiedenis gaat terug tot in de middeleeuwen en behelst vele verhalen over magie en hekserij.

Het spel begint met een film:

Het is noodweer en we zien de buitenkant van een kasteel. Het is het "Black Mirror" kasteel, het al eeuwen oude kasteel van de Gordon familie. We zien een oude man gekleed in een nachthemd zijn studeerkamer binnen komen en plaats nemen aan zijn bureau. Dit is William Gorden. Hela......Kruipt er iets, of iemand, omhoog langs de gevel van het kasteel? William Gordon schrijft een brief aan zijn jongste kleinzoon, Samuel. Samuel heeft 12 jaar geleden het "ouderlijk" kasteel verlaten en heeft sindsdien nooit meer iets van zich laten horen. De oude William heeft onderzoek gedaan naar de geheimen van de Gordon familie en is nu dichtbij de waarheid gekomen, maar hij is nu zwak en heeft hulp nodig. Hij sluit een antieke ring in bij de brief en hij drukt Samuel op het hard om deze ring nooit uit het oog te verliezen. De ramen springen open en dan......wordt de oude William uit het raam omlaag gesmeten.

Hoofdstuk 1: Terug naar de Toekomst:

We horen Samuel Gordon. De familie komt terug van de begrafenis van William Gordon. Iedereen is er van overtuigd dat William zelfmoord heeft gepleegd, behalve Samuel. Dan zijn we in de grote zitkamer in het kasteel en we zien de oude Victoria, ene Dr. Heinz Hermann, Robert, Bates de butler en Samuel. Heinz Hermann verdwijnt dan naar de bibliotheek en Robert naar zijn studeerkamer. Bates geeft Samuel de sleutel van zijn kamer en vertelt erbij dat zijn koffers al op de kamer staan. Vervolgens sta je dan in de:

Grote Hal:

Midden in de Grote Hal staat de Grote Wereldbol. De Wereld Bol staat op een vierkante stenen Pilaar. Hou je pijltje op deze pilaar. Je pijltje wordt rood en in de Bovenste Zwarte Rand lees je dat dit de "Monoliet" is. Klik op de Monoliet en Samuel loopt er naar toe. Samuel vertelt je iets over de Monoliet. Het is de familiesteen die door Marcus en Mordred Gordon in 1206 als eerste steen voor het oorspronkelijke kasteel werd gelegd. Klik nog een keer je rode pijl op de Monoliet. Samuel vertelt dan dat op de marmeren plaat alle namen van alle Gordons staan die ooit in het kasteel hebben gewoond. Aan de muur, achter de Wereldbol, hangt een groot portret schilderij. Klik erop. 

Samuel loopt er naar toe en vertelt dat dit het portred van Marcus Gordon is. Marcus was de jongste van de twee broers die ooit het begin van de Gordon dynastie waren. Je komt in een close-up van het portret. Bekijk het en klik dan op de pijl, rechts, om weer uit deze close-up te gaan. Aan het muurtje, tussen de Eetkamer exit en de Zitkamer exit, staat een kleine tafel. Klik erop. Samuel loopt er naar toe en vertelt dat Bates, de butler, altijd de post op dit tafeltje legt. Momenteel ligt er echter niets op.

Er zijn 4 Exits hier en dat zijn: "naar de zitkamer", "naar de eetkamer", "naar de bibliotheek", "naar de trap".

Ga nu via de rechtsonder exit "naar de trap". Samuel komt dan in het voorste deel van de Grote Hal waar ook de voordeur is. Tijdens het gesprekje met Victoria heeft Samuel gezegd dat hij nu eigenlijk eerst naar zijn kamer wil gaan. Dus dat gaan we nu dan ook maar doen. Aan de linkerkant van je scherm is de "naar de trap" exit.

Ga dus links in je scherm via de trap naar boven. Boven gekomen sta je op de galerij. Ga gelijk verder door de poort. Je staat dan in een gang. Links in je scherm is Victoria's kamer, rechts is de werkkamer van Robert. Aan de rechterkant van je scherm en links in de poort boven de treden kun je verder door de gang naar "de Kamer".

Klik nu eerst maar even op de deur van Robert's werkkamer. Samuel klopt op de deur en Robert doet open. Het zal je opvallen dat Robert Samuel niet uitnodigt om binnen te komen. Er volgt een gesprekje in de deur en dan verschijnen je gespreksonderwerpen onder in je scherm. Gebruik dus al deze 3 onderwerpen: "William", Black Mirror Kasteel" en "Nieuws". Het gesprek komt vanzelf tot een einde en Robert trekt zich terug in zijn werkkamer. Links naast de deur van Robert's werkkamer staat een krantenrekje. Klik op het krantenrekje. Samuel vindt er de krant van vandaag in en in de krant vindt hij een brief. Je ziet het briefje in close-up in je scherm. Het is een briefje van ene "H.H." en gericht aan Robert. Samuel begint het briefje voor te lezen en dan hoor je een andere stem verder het briefje voorlezen. Deze stem zal dan wel "H. H." zijn.

Als het voorlezen van het briefje klaar is dan klik je op de "gebogen Pijl" om de close-up te verlaten Ga nu, via de treden of via de rechterkant van het scherm "Naar de Kamer". Je komt in het vervolg van de gang. Achterin de gang, bij de "twee stoelen en een tafel", is de deur van Samuel's kamer. Klik op de deur. Samuel vertelt je dat de deur op slot is maar dat Bates, de butler, hem de sleutel heeft gegeven. Pak dus de sleutel uit je inventory en klik hiermee weer op de deur. Samuel maakt de deur open en stapt zijn eigen kamer binnen.

Samuel's kamer:

Wel, de kamer ziet er nog precies zo uit als toen Samuel hier 12 jaar geleden voor het laatst was. Blijf maar even staan. Beweeg eerst je cursor maar over je scherm om te zien waar alle klikplekken zijn. Vanaf de deur en dan via de muren rechtsom door de kamer vindt je de volgende items waar je op kunt klikken: De spiegel, het ladekastje, een standaard met een kom, alle schilderijen, de koffer op de bank, de open haard, de crucifix die rechts op de schoorsteenmantel staat, het bed.

Klik eerst maar op Samuel's koffer die op de bank staat. Samuel opent de koffer en meld dat hij er alleen de hoogstnoodzakelijke spullen heeft ingepakt. Klik weer op de koffer. Samuel pakt een potje hoofdpijnpillen uit de koffer. Klik weer op de koffer. Samuel pakt er nu zijn portefeuille uit. Klik dan weer op de koffer, maar Samuel pakt er nu niets meer uit. Ga naar je inventory en klik daar dan rechts op het potje met pillen. Blijkbaar heeft Samuel last van veelvuldige hoofdpijn en neemt hij dus zo af een toe een pilletje in. Klik rechts op de portefeuille. Je pakt er een muntstuk uit. Klik rechts op het muntstuk. Het is een gewone metalen munt. Klik nog een keer rechts op de portefeuille. Er zit dus behoorlijk veel geld in de portefeuille.

Aan het muurtje, achter de bank, hangen 4 schilderijen, Klik op elk van deze 4 schilderijen. Het grootjes van de 4 is rond en is het portret van Samuel's 12 jaar geleden overleden vrouw Cathrin. Blijkbaar is er 12 jaar geleden brand geweest in het kasteel en hierbij heeft Cathrin het loodje gelegd. Samuel gaat nog steeds gebukt onder een schuldgevoel omdat hij denkt dat het zijn schuld is geweest. De overige schilderijen laten het kasteel zien en het familielandhuis in Wales. Al deze schilderijen zijn geschilderd door William.

Links naast de bank, op de hoek, staat een standaard met kom. Klik op de kom. Het is een ouderwetse waskom en Samuel gaat er even zijn handen in wassen. Klik op het grote schilderij dat aan de muur boven de open haard hangt. Samuel weet niet wie deze vrouw is, maar wel dat het een heel oud schilderij is. Klik op de crucifix die op de schoorsteenmantel staat. Klik op de open haard. Samuel zegt dat het koud is in de kamer en dat hij aan Bates, de butler, zal vragen om de open haard aan te steken. Klik op het bed. Samuel wil echter nog niet gaan rusten.

Aan het muurtje, rechts naast de deur, staat dus een ladekastje onder de spiegel. Klik op de bovenste lade van dit kastje. Samuel trekt de lade open en je bent dan in de close-up van het kastje. Op het kastje staat een foto van Cathrin. Klik op de foto. Je ziet een filmpje, eigenlijk is het een visioen van de brand 12 jaar geleden. In de lade ligt een fotoalbum. Klik op het fotoalbum maar Samuel wil de foto's in dit album niet bekijken. Klik op de gebogen pijl, rechtsonder, om weer uit de close-up te gaan. Klik nu op de onderste lade van dit kastje. 

Deze lade zit op slot en Samuel weet zich niet te herinneren waar hij, 12 jaar geleden, toch de sleutel heeft gelaten. Hij zegt wel dat er een oude camera in ligt. Ga nu met je cursor over het kozijn van de deur. Op de bovenste rand van het deurkozijn kleurt je cursor rood. Klik op de bovenste rand van het deurkozijn. Samuel meld echter dat het te hoog is om te kunnen zien of er iets op de rand ligt. Klik nu rechts op deze bovenste rand. Samuel tast met zijn uitgestrekte hand over de rand en hij vindt een sleuteltje. Pak dit sleuteltje dan uit je inventory en klik ermee op de onderste lade van het ladekastje. 

Samuel maakt de lade open en je bent weer in de close-up van het kastje. Er ligt een camera, filmrolletjes en een bijbel in deze lade. Klik op de camera. Samuel wil de camera echter niet pakken. Merk op dat je op de camera kunt blijven klikken. Onthoud dus dat deze camera hier in deze lade ligt. Later in het spel heeft Samuel wel een camera nodig en dan pas kun je de camera pakken. Klik op de fotorolletjes. Ook deze wil Samuel niet hebben. De fotorolletjes zijn te oud en niet meer bruikbaar. Klik nog even op de bijbel en verlaat dan de close-up via de gebogen pijl.

Ga de kamer uit via de deur. Je bent terug in de gang. Klik op het schilderij dat in het midden aan de achtermuur hangt. Klik daarna op de "twee stoelen en een tafel". Samuel vertelt dat hij hier vaak met William een potje schaak heeft gespeeld. Aan de lange muur, tussen de twee deuren, hangt een groot schilderij. Klik erop. Dit schilderij was het favoriete schilderij van William en het is 300 jaar oud. Klik op de deur, rechts naast het schilderij. Vroeger was dat een kinderkamer, maar nu is deze kamer leeg en Samuel weigert om er binnen te gaan. Links in je scherm zie je nog net een stukje van een ladekastje en op dit kastje staat een klok. Klik op de klok. Ga dan via de exit links terug naar het eerste deel van de gang.

Je staat weer terug bij Robert's werkkamer in de gang. Aan de hoekmuur staat een klein halfrond tafeltje en daarboven hangt een schilderij. Klik op het schilderij. Het is het portret van Jennifer, de vrouw van Tobias Gordon. Op het tafeltje staat een Maaltijd. Klik hierop. Het is Robert's Lunch. Klik nog even op Victoria's deur. Victoria is niet in haar kamer. Ze is in de zitkamer. Ga midden onderin je scherm terug door de poort naar de galerij. Ga nu niet via de trap omlaag maar klik aan de rechter kant van je scherm om naar het volgende scherm te gaan. Klik dan in de stenen poort om naar de "Oude Vleugel" te gaan.

De Oude Vleugel:

Dit deel van het kasteel is dus 12 jaar geleden verwoest door de brand waarbij Samuel's vrouw Cathrin is omgekomen. Er zijn hier een aantal klikplekken. Klik op de stoel die tegen de linkermuur staat. In de hoek, links van de stenen poort, staat een grote vaas. Klik op de vaas. Het ding is gemaakt van zwart marmer. Klik nog een keer op de vaas. Er zit niets in de vaas. Tegen de achtermuur staat een kast. Klik op de kast. In de rechter achter hoek van deze ruimte is de deur naar de Zolder. Klik op deze zolder deur. De zolder deur zit echter op slot. Aan het plafond hangt de kroonluchter. Klik op de kroonluchter. 

In de rechtermuur zit de "Koude Open Haard" en naast de open haard hangt een "Verbrand Schilderij". Klik op dit schilderij. Klik dan als laatste op de "Koude Open Haard". Samuel zegt dat er enkel koude as in de haard ligt. Klik nu met rechts op de open haard. Samuel ziet nu iets glinsteren in de as en hij bukt zich en hij vindt een groot aantal snippers van een verscheurde en verbrande foto. De snippers verdwijnen naar je inventory. Dus ga naar je inventory en klik dan met rechts op de snippers en je komt nu in je eerste puzzeltje van dit spel:

De Foto Snippers Puzzel:

Wel, het is vrij simpel. Je hebt een bende snippers en deze moet je weer in elkaar puzzelen tot een complete foto van een man met baard. Je pakt een snipper op door erop te klikken. Een opgepakte snipper kun je draaien door dan met je rechtermuis te klikken. Je klikt een snipper dan gewoon op de goede plaats in het rechthoekige vak dat wordt gevormd door de 4 hoekpunten. Het is niet al te ingewikkeld. Het beste kun je eerst even de stapel snippers uit elkaar halen en alle stukje even verspreiden over je gehele scherm. Begin met de ogen en de mond en dan wijst het verder voor zich. Als je het laatste snippertje in de foto klikt dan vertelt Samuel je dat hij deze vent nog nooit heeft gezien en hij vraagt zich af waarom iemand deze foto heeft verscheurt en heeft geprobeerd het te verbranden.

De foto staat nu in je inventory. Ga, via midden onder, terug naar de galerij en dan via de exit aan de linkerkant van je scherm terug tot bij de poort. Klik in de poort en je staat terug voor Robert's werkkamer. Klik weer op Robert's deur en je klopt weer aan. Robert steekt zijn chagrijnige hoofd weer naar buiten. Vraag Robert over de foto die je zojuist in elkaar gepuzzeld hebt. Robert zegt dat hij niet weet wie deze vent is en hij wil weten waarom je het uitgerekend aan hem vraagt. Onder in je scherm verschijnen nu 2 maskertjes. Deze twee maskertjes verschijnen altijd als je een antwoord op een aan jouw gestelde vraag moet geven. Via het maskertje met de open mond geef je dan een Positief antwoord en via het maskertje met de gesloten mond geef je dan een negatief antwoord. Geef Robert nu maar een positief antwoord. Robert trekt zich weer terug in zijn werkkamer. Ga, via midden onder in je scherm, terug naar de galerij en daal daar dan de trap af naar de beneden verdieping.

Grote Hal:

Je bent terug op de begane vloer in de grote hal. Rechts zie je dus nog net een stukje van de Grote Wereldbol. Plaats je cursor midden rechts en klik dan deze exit en Samuel loopt achter de wereldbol langs en staat dan links achter in de hal bij de deuren van de bibliotheek. Bates, de butler, is bezig (met een mijns inziens volkomen nutteloos werkje) de grote open haard af te stoffen. Klik op Bates om een babbel met hem te maken. Na het inleidende gesprekje verschijnen dus je gespreksonderwerpen onder in je scherm. Gebruik ze allemaal. Vergeet echter vooral niet het "Open Haard in de Kamer" en het "Sleutel van de Zolder" onderwerp te gebruiken.

NB: Vergeet je Bates hierover te vragen dan zal hij de haard in je kamer nooit aansteken en weet je ook niet waar je de zoldersleutel kunt vinden. Nogmaals, ik ga alle gesprekjes die je in dit spel moet voeren echt niet woord voor woord opschrijven.

Boven de open haard hangt een heel groot portret schilderij en onder dit schilderij hangt het familiewapen. Klik op het schilderij. Je komt in de close-up van dit schilderij. Dit is de wrede Mordred Gordon die in de middeleeuwen heerste over het Gordon landgoed. Verlaat de close-up via de gebogen pijl en klik nog even op het familiewapen. Klik ook even in de open haard zelf. Rechts zie je een zitje. Er staat daar een bank. Klik op deze bank. Samuel vertelt je dat William gewoon was om hier zijn krantje te lezen. Links zie je dus nog net de Wereld Bol staan. Beweeg je cursor over de ronde vloer waar die wereld bol op staat. Er zit een rand in die vloer en daar wordt je cursor dan rood op. Dus klik op die rand. Samuel vertelt je dat er allemaal symbolen en tekens in die rand staan maar dat niemand weet wat deze symbolen en tekens te betekenen hebben. Rechts naast de bibliotheek deuren staat een stoel tegen de muur. Klik op de stoel. Bates heeft de gewoonte om op deze stoel te gaan zitten als hij eventjes niets omhanden heeft. Dus als je Bates nodig hebt, kijk dan steeds even of hij hier op deze stoel zit. Klik nu dan op de deuren van de Bibliotheek om daar naar binnen te gaan.

Bibliotheek:

De Plattegrond vinden:

Dr. Hermann staat links bij de boekenkasten. Ga met Dr. Hermann praten (leuk hoor, zo'n Duits accent.) Vraag Hermann over William en over je foto. Hermann vertelt je nu iets vreemds. Hij heeft erge brandwonden op het lichaam van William gevonden maar hij wil er hier nu niet verder over praten. Hermann nodigt Samuel uit om hem morgen te komen bezoeken en dan zal hij alles vertellen. Links naast de boekenkast waar Hermann staat hangt weer een schilderij aan de muur. Klik er op. Het is het portret van Jeremy Gordon, William's vader. Ga, via de exit links, naar het Centrale Gedeelte van de bieb. Je ziet een grote bureautafel bij de achtermuur staan. Ga er nog niet naar toe. Links in de hoek staat een kleine ronde tafel en op deze tafel liggen wat "Perkamentrollen". Klik op deze perkamentrollen. Samuel loopt naar het tafeltje en hij vindt er de PLATTEGROND van de omgeving en stopt deze plattegrond in zijn zak. Open dus even je inventory en klik rechts op de plattegrond. Je krijgt de plattegrond groot in je scherm.

Het is dus de omgeving van het kasteel. Via deze plattegrond kun je dus snel naar de diverse locatie reizen. Een locatie moet je wel eerst hebben bezocht voordat deze op de plattegrond beschikbaar komt. Plaats je cursor op een locatie. Kleurt de locatie dan rood dan kun je er op klikken en reis je naar deze locatie. Op dit moment is alleen het Black Mirror kasteel beschikbaar. Wel, je bent al in het kasteel, dus klik er maar niet op.

NB: klik je nu wel op het kasteel dan beland je terug in de grote hal bij de voordeur. Ga dan snel terug naar de bibliotheek.

Rechts van het kleine ronde tafeltjes staat een kist op de vloer. Klik op de kist. Samuel heeft echter niets uit deze kist nodig. Rechts van de grote bureautafel zie je een grote wereldkaart staan en een Wereld Bol (Globe). Klik op de wereldkaart. Het is een handgetekende wereldkaart uit de 16e eeuw. Klik op de Globe. Je komt in een close-up van deze globe. De Globe is half open en je ziet een witte bal met daarvoor 9 houten pinnen die elk op een bepaalde afstand van de witte bal staan. In de buitenste rand zie je 9 ronde gaten die van klein naar groot oplopen. Dit is de Planeten puzzel, maar je kunt er nu nog niets mee, dus verlaat deze close-up maar weer via de gebogen pijl. 

Klik nu op de muur, links achter het bureau op naar het "Achterste Gedeelte" te gaan. Samuel staat hierna dan linksvoor de grote bureautafel. Op het bureau (tafel) ligt een groot boek. Klik op dit grote boek. Het is het "Kroniek van Warmhill" boek en je krijgt nu een geschiedenis les voor je kiezen. Je ziet het boek groot in je scherm opengeslagen. Luister en lees de ondertitels mee (als je de ondertitels tenminste hebt ingeschakeld) en leer over de Kerk van Warmhill en de geschiedenis van de Gordon familie. Als de les teneinde is klik je op de gebogen pijl. Wil je het hele verhaal nog een keer horen dan klik je op de linkerpagina van het boek.

Goed, voorlopig is dit alles wat je hier in de bieb kunt doen. Je kunt nog wel op een paar van de boekenkasten en op nog wat perkamentrollen klikken, maar Samuel doet daar nu niets mee. Ga terug naar de voorzijde van de bibliotheek en dan via de deuren weer terug naar de grote hal. Klik dan midden onder in je scherm en klik op het volgende scherm dan in de poort met de Rode Gordijnen om naar de eetkamer te gaan:

Eetkamer:

Het is maar een smalle kamer. In het midden staat de grote lange eettafel. Tegen de linkermuur staat een dientafel met marmeren blad. Op deze tafel staat een fruitschaal. Klik op de fruitschaal. In de fruitschaal liggen appels en snoepjes. Je komt in een close-up van de fruitschaal. Er liggen 3 appels in en twee van Samuel's favoriete chocolade snoepjes. Klik op een snoepje om ze alle twee uit de schaal te pakken. Sluit de close-up. Je kunt op de middelste stoel klikken die aan Samuel's kant tegen de eettafel aan staat. Dit was vroeger Samuel's plaats tijdens de familie etentjes. Plaats dan je cursor op de kandelaar die achter op de eettafel staat en klik daar dan de "Naar de Keuken" exit en je komt in de:

Keuken:

Links zie je de kelderdeur. Rechts naast de kelder deur hangen twee sleutels aan de lambrisering. Klik op deze sleutels. Samuel pakt 1 van deze sleutels. Het is de Zolderdeur Sleutel. Achter in de keuken is de achterdeur naar buiten. Ga via deze deur dus nu naar buiten en je staat in de:

Tuinen:

Achtertuin

Samuel staat dus nu aan de achterzijde van het kasteel in de tuin. Er staat hier een dode boom. Klik op de stam van de dode boom. Rechts in de achtergrond staat het zomerhuisje. Klik op het zomerhuisje. Plaats dan je cursor op de dikke wortels van dode boom. Je krijgt de "Naar de Achtertuin" exit. Klik deze exit en Samuel loopt door naar de achtertuin.

Rechts onder in je scherm staat de fontein. Klik op de fontein. Het water in de fontein is vies en Samuel vindt dit schandalig. Hij zal aan Henry vragen om de fontein schoon te maken. Achter Samuel is de deur terug naar de eetkamer. Helemaal op de rechterhoek van het kasteel is de exit naar de stallen. Klik deze "Naar de Stallen" exit. Samuel loopt dan langs het kasteel over het pad daar naar toe maar hij stopt dan. Samuel kan niet verder naar de stallen omdat het pad is dichtgegroeid met struiken. Om bij de stallen te komen moet Samuel omlopen via de voorzijde van het kasteel. Ga dus nu via de deur terug naar de eetkamer en in de eetkamer ga je, via de exit midden onder in het scherm, naar de grote hal. In de grote hal ga je, via de exit rechts onder, naar de voordeur. Klik op de voordeur en Samuel staat buiten aan de voorzijde van het kasteel.

Voortuinen, Stal en de Kas

Ga naar het volgende scherm rechts, via de exit rechts onder in je scherm. Je ziet dan nu de gehele voorkant van het kasteel.

Klik op de trap om deze af te gaan. Samuel staat dan onderaan de trappen. Rechts naast de trap is Henry, de tuinman, bezig de bladeren bij elkaar te harken. Vlakbij de trap smeult ook een hoopje bladeren. Klik op Henry om een praatje met hem te maken. Vraag Henry van alles over "Henry", "de Fontein", "William", en de "Foto".

Henry is pas een jaar als tuinman werkzaam op het kasteel en hij klaagt dat de tuinen veel te groot zijn om door 1 man goed te kunnen worden onderhouden. Henry voelt er niet veel voor om die fontein te gaan schoonmaken. Hij heeft er eigenlijk geen tijd voor en ziet er het nut ook niet van in. Die fontein staat in de achtertuin en daar komt toch nooit iemand en bovendien is die fontein vanaf de voorkant van het kasteel niet te zien. Samuel gaat nu de baas uithangen en dreigt Henry met ontslag als hij die fontein niet gaat schoonmaken. Over William weet Henry niet veel te vertellen. Hij heeft niet veel met William te maken gehad en weigert over dit onderwerp verder wat te zeggen. Ook weet Henry niet wie die vent in je foto is. Klik op de poort, achter Henry om naar de Kas te gaan.

Kas:

Samuel staat dan voor het grote kasgebouw. Links liggen een paar zakken op de grond. Klik op deze zakken. Rechts van de zakken staat de Maalmachine. Klik op de maalmachine. Je komt in de close-up van de maalmachine. Er zit bloed aan de binnenkant van de trechter van de maalmachine. Samuel vindt dit raar. Verlaat de close-up. Klik dan op het middenstuk van het kasgebouw. Samuel loopt naar de deur van het gebouw en probeert of deze open gaat. De deur zit echter op slot.

Ga terug naar Henry, via de exit rechtsonder. Praat weer met Henry. Vraag hem naar "het Bloed in de maalmachine". Henry geloofd niet dat er bloed in die machine kan zitten. Hij heeft er alleen maar wat takken in vermalen. Samuel begint te twijfelen of hij wel echt bloed in die machine heeft gezien. Vraag Henry over de "Afgesloten Kas". Henry vertelt dat hij zijn tuingereedschappen in de kas bewaard en dat hij de kas afsluit omdat hij Morris, de stalknecht, niet vertrouwd. Hij heeft die Morris al eens bij en in de kas zien rondsluipen. Samuel vraagt zich af wat een stalknecht bij en in de kas te zoeken heeft.

Ga via de trappen terug naar het kasteel en boven gekomen klik je op de hoofdingang van het kasteel. Samuel staat dan aan de voorzijde van de hoofdingang. Klik op de voorkant van de hoofdingang om "Naar de Stal" te gaan. Je komt 1 scherm naar links en bent nu dus links van de hoofdingang. Deze hoek van het kasteel is de toren waaruit William omlaag gestort is. Bijna op de hoek zie je dat het hek beschadigd is.

Klik op deze plek in het hek. Hier is William dus neergestort. Ga dan verder naar:

De Stal:

Voor de stal is Morris, de stalknecht, bezit met houthakken. Er staat een kar vol met hout en in de voorgrond is de grote waterput. Ga met Morris praten. Je gespreksopties zijn: "Bates", "William", "het Kasteel", "Henry" en weer je foto. Morris werkt nu al weer bijna 5 jaar als stalknecht op het kasteel en hij vindt Bates, de butler, maar een chagrijnige vent. Dit tot verwondering van Samuel die zich Bates als een goed gehumeurde butler herinnert. Morris heeft het niet zo op de Oude Vleugel, zijn kamer kijkt er op uit en hij is er stiekem wel eens wezen kijken. Hij heeft het een paar keer over "de dronkelap". Volgens Morris is Henry, de tuinman, een dronkelap. Ook Morris weet niet wie de vent in je foto is.

Na dit gesprekje kun je op dit scherm nog even klikken op: de zijkant of de voorkant van de waterput, de grote deuren van de stal, de houten trap en de kar. Dit brengt je allemaal niets, maar doe het toch maar. Ga dan, via de ingang in de zijgevel, de stal binnen. In de stal staat een werkbank. De werkbank staat tegen het muurtje rechts naast de ingang. Er zijn diverse klikplekken op de werkbank. Dat zijn de "planken", de "bankschroef", de "fles" (achter de bankschroef), en de "lade" onder de bankschroef. Klik op de lade. Samuel trekt de lade open. In de close-up van de lade klik je op de hamer. Samuel heeft echter nu geen reden om een zware hamer met zich mee te zeulen, dus hij laat de hamer in de lade liggen. Klik ook nog even op de ijzeren kist. Sluit dan de close-up. Klik dan op de Fles. Je komt weer in een close-up. Op het etiket lees je dat er een dure wijn in de fles zit. Klik op het etiket van de fleswijn. Sluit de close-up.

Je kunt dan hier in de stal nog klikken op het Rijtuig, het Familiewapen aan de voorzijde van het rijtuig, verschillende emmers waarvan er 1 vol met gaten zit, een bergje hooi. ER zijn een aantal paardenhokjes in de stal. Op de linkerstaander van het voorste paardenhokje zit een schakelaar. Als je op deze schakelaar klikt dan gaat er in het tweede hokje een lamp aan. Klik echter dan weer op de schakelaar om het licht weer uit te doen. Ga terug naar buiten en ga weer met Morris praten. Vraag Morris over de fles wijn. Morris beweerd dat hij de fles wijn van William heeft gekregen. Samuel kan echter niet geloven dat William zo'n dure fles wijn aan een stalknecht heeft geschonken.

Ga terug naar de hoofdingang. Dit doe je door twee keer rechts onder in je scherm te klikken. Bij de hoofdingang terug gekomen klik je in de voordeur om terug het kasteel binnen te gaan. Je staat dan terug in de grote hal. Ga via de trap naar boven naar de galerij en ga dan, rechts, terug naar de Oude Vleugel. Op de Oude Vleugel pak je de Sleutel van de Zolder uit je inventory en hiermee klik je op de zolderdeur, rechts achter in de hoek. Samuel maakt nu de zolder open en je komt terecht op de:

Zolder:

Er zijn weer een aantal klikplekken hier. Tegen de houten muur, rechts van Samuel staat een grote lichthouten kist. De kist zit op slot. Er zijn planken aan de muur waar echter niets van enige interesse op staat. De hoek, rechts, levert je ook niets op. Links in je scherm staat een oude schommelstoel en voor de schommelstoel staan dozen en een roodbruine geopende kist. Klik op al deze plekken, maar het levert je niets op. Loop dan helemaal door naar links, dus voorbij de schommelstoel. Je komt dan op het linker gedeelte van de zolder. In de stenen muur zie je de deur naar de Toren. De deur is echter dicht getimmerd met planken. Klik op deze deur. Samuel kan er dus niet door en zegt dat hij die planken moet zien te verwijderen. Dat kan hij echter niet met zijn blote handen doen. Loop terug naar het rechter deel en ga dan terug naar de Oude Vleugel en dan terug naar de Galerij. Ga nu terug naar Robert's werkkamer. Klik op Robert's deur. Vraag Robert over "Robert" en 2 keer over "Henry". Ga dan, rechts, naar het vervolg van de gang waar je eigen kamer is. Bates komt uit je kamer en vertelt dat hij de open haard in je kamer heeft aangestoken. Je kunt even je kamer binnen gaan, op je deur klikken, om dit te controleren.

Het Rode Symbool

Ga dan naar de begane vloer van de grote hal en klik daar dan midden rechts in je scherm en je bent terug in de hoek met de grote open haard. Bates is hier weer bezig met afstoffen. Praat met Bates Je krijgt nu 3 onderwerpen: "Gereedschapskist", "de plek van William's dood" en "de ingang van de toren". Vraag Bates eerst over de Gereedschapskist. Bates vertelt dat er een gereedschapskist in de stal te vinden is. Vraag Bates dan over de Ingang van de Toren. Victoria heeft deze ingang laten afsluiten. Ze wil niet dat iemand in William's kamer komt. Vraag dan als laatste over "De Plek van William's Dood".

NB: in het gesprek met Bates krijg je het onderwerp "De Plek van William's dood", alleen als je eerder, buiten, de plek in het hek hebt onderzocht.

Bates neemt je nu mee naar buiten naar de plek waar William terecht is gekomen toen hij uit het torenraam werd gesmeten. Bates wijst een plek aan op de stenen rechts naast het onderste raam en dan gaat Bates weer weg. Kijk nu goed naar het onderste raam in de muur van de toren. Op een steen, rechts naast dit raam, zie je een rode cirkel. Plaats je cursor op de rode cirkel. Vlek heet deze plek. Klik er op en je komt in de close-up. Je ziet een rood symbool

Samuel zegt dat hij beter dit symbool kan gaan "vastleggen". Teken het voor alle zekerheid maar even na. Sluit de close-up. Ga nu terug naar de stal en ga weer de stal binnen via de ingang in de zijgevel. Klik weer op de lade in de werkbank en klik weer op de Hamer. Nu pakt Samuel wel de hamer uit de lade omdat hij nu de hamer nodig heeft. Verlaat de stal en ga, via de hoofdingang, terug het kasteel en via de trap naar de galerij en dan weer naar de Oude Vleugel en via de deur, rechts achter in de hoek, terug naar de zolder. Ga weer helemaal terug naar links, naar de gebarricadeerde deur van de toren. Pak de hamer uit je inventory en klik ermee op de deur. Samuel verwijdert nu de planken. Klik daarna weer op de deur. Tja, die zit dus ook nog op slot. Loop terug naar rechts en verlaat de zolder.

Een foto nemen van het Rode Symbool:

Ga, via de galerij en de gang naar je eigen kamer. Ga je kamer binnen. In je kamer klik je weer op de onderste lade van het ladekastje en in de close-up klik je weer op de camera. Nu pakt Samuel wel de camera uit de lade. Er zit echter geen filmrolletje in de camera en je weet dat die filmrolletjes die in de lade liggen niet meer bruikbaar zijn. Sluit de close-up en verlaat je kamer. Ga weer op Robert's deur kloppen. Vraag Robert over de "film". In eerste instantie zegt Robert dat je maar naar Willow Creek moet gaan om daar een rolletje film te gaan kopen. Maar dan schiet hem te binnen dat hij wel een filmrolletje in zijn kist heeft liggen die op de zolder staat. Vraag Robert dus verder over zijn kist en hij geeft je de sleutel voor deze kist.

Dus als de gesmeerde bliksem terug naar de zolder. Robert's kist is dus de lichte kist die tegen de houten wand aan staat, naast de rode kapstok. Pak 'de sleutel van Robert" uit je inventory en klik ermee op de kist. Klik dan weer op de kist en Samuel pakt er vanzelf een filmrolletje uit. Open je inventory. Je hebt inmiddels dusdanig veel dingen in je inventory staan dat je nu op het rechterpijltje moet klikken om door je inventory te scrollen. Klik dan op het filmrolletje en klik met het filmrolletje op de camera. Je zet de film in de camera. Loop weer naar links, naar de toren deur en klik weer op de deur. Samuel zegt dat hij aan Victoria moet vragen of zij weet waar de sleutel voor deze deur is.

Verlaat de zolder en ga terug naar Robert's deur. Klik weer op de deur en gebruik dan het "Sleutel van Robert" onderwerp om de sleutel terug aan Robert te geven. Ga naar de begane vloer van de grote hal en dan via de voordeur naar buiten. Klik de "naar de stal" exit om 1 scherm verder naar links te gaan en je staat terug op de plek waar William aan zijn einde is gekomen. Klik weer op het Symbool (vlek) rechts naast het raam. Je komt weer in de close-up van het raam. Pak je camera uit je inventory en klik ermee op het rode symbool. Je gaat vanzelf uit de close-up en Samuel maakt een foto van het symbool en zegt dat hij de film moet laten ontwikkelen. Maar waar doe je dat? Ga terug naar de hoofdingang en ga het kasteel weer in. Ga onder in je scherm naar het volgende scherm en klik op de grote dubbele deuren van de zitkamer.

Het "Vreemd Object" vinden:

Victoria zit nog altijd aan de tafel en te genieten van een heerlijk kopje thee. Ga met Victoria praten. Je krijgt een hele resem aan onderwerpen waarover je met Victoria kunt gaan praten. Gebruik ze allemaal, maar bewaar het "Sleutel van de Toren" onderwerp als laatste en gebruik het "foto" onderwerp nu helemaal niet. Dus stel Victoria eerst alle andere vragen. Het Henry onderwerp vereist dat je Victoria een Positief of een Negatief antwoord geeft. Geef haar een Positief antwoord. Het "Black Mirror" ontwerp geeft je twee extra onderwerpen en dat zijn: "de Geheime Kapel" en "Marcus Gordon". Gebruik deze twee onderwerpen dan ook en Victoria rept over een geheime Crypte waarin deze Marcus Gordon zou zijn begraven. Als laatste stel je haar de vraag over "de Sleutel van de Toren".

Victoria wil echter helemaal niet praten over de Toren. Het is de plek waar William zich zelf dagen lang opsloot en waar hij de dood heeft gevonden. Victoria wordt boos op Samuel en ze stuurt Samuel de kamer uit. Ga, via de eetkamer, naar de keuken. In de keuken is Bates bezig met werkzaamheden bij het aanrecht. Praat met Bates en gebruik het Victoria onderwerp. Bates raad je aan om zo snel mogelijk je excuses aan Victoria te gaan aanbieden. Dus als de duvel terug naar Victoria in de zitkamer. Klik weer op haar en gebruik het "Verontschuldiging" onderwerp om je excuses over je impertinente vraag aan te bieden. Victoria "ontdooit" en ze vertelt nu dat zij de sleutel voor de toren deur heeft laten vernietigen. Misschien dat William nog een reserve sleutel had, maar dat weet ze niet. Dat moet je maar aan Dr. Hermann gaan vragen. Gebruik dan nu ook het "Foto" onderwerp en......Victoria herkent het gezicht in de foto, maar zij heeft dit gezicht gekend vele jaren geleden toen deze vent nog een jongen was. William bracht toen een wees jongen mee naar huis. Wat er van deze jongen geworden is weet Victoria niet maar ze zegt dat Robert dit misschien weet. Dat is raar omdat Robert heeft gezegd het gezicht op de foto niet te herkennen.

Verlaat de zitkamer, via de exit midden links. Terug in de grote hal neem je weer de exit midden links om de linker hoek van de hal te komen, bij de grote haard. Klik op de bibliotheek deuren om de bibliotheek weer binnen te gaan. Dr. Hermann staat gelijk rechts. Praat met Dr. Hermann over de "Persoonlijke Bezittingen". Dr. Hermann zegt dat je William's persoonlijke bezittingen, morgen, in het mortuarium kunt komen ophalen, maar Samuel wil deze vandaag al hebben. Dr. Hermann zal dus iemand om 7 uur naar de hoofdpoort van het kasteel sturen met een pakketje waarin dan William's persoonlijke bezitten zullen zitten.

Verlaat de bibliotheek en verlaat het kasteel via de voordeuren. Ga naar de stal en praat daar weer met Morris, die nog altijd hout staat te hakken. Gebruik het "Waterput" onderwerp om Morris er aan te herinneren dat Victoria wil dat hij de oude waterput dichttimmert. Ga dan terug naar de hoofdingang van het kasteel maar ga niet het kasteel binnen. Neem de exit, rechts onder in je scherm, naar de trappen en ga dan via de trappen omlaag. Beneden gekomen klik je in de poort, rechts achter de trappen, om naar de kas te gaan.

Bij de kas gekomen klik je eerst weer op de Maalmachine. In de close-up van de maalmachine zie je opeens geen bloed meer in de trechter. Samuel twijfelt nu of hij de eerste keer wel echt bloed in de maalmachine heeft gezien. Sluit de close-up en klik op het middendee3l van het kas gebouw om er binnen te gaan. In de kas zie je Henry links staan. Hij is bezig met plantjes in potten te doen. Vlak voor Samuel staat een schilderij op een ezel. Klik op dit schilderij. Je komt in een close-up van het schilderij. Het is een schilderij van het kasteel en je hoort Samuel zeggen dat William vroeger graag hier in de kas zat te schilderen. Klik weer op het schilderij en sluit dan de close-up. Ga met Henry praten en vraag hem over het "Schilderij". Henry vertelt dat William dit schilderij lang geleden geschilderd heeft, toen hij nog vaak in de kas kwam.

Verlaat de kas, midden rechts, en buiten gekomen ga je via rechts onder terug naar het scherm met de trappen. Ga de trappen terug op naar het kasteel en ga terug naar de hoofdingang. Ga niet het kasteel binnen maar klik de exit "Naar de Stal" om 1 scherm verder naar links te gaan. Je bent terug op de hoek met de toren, waar William dus terecht is gekomen. Klik op het bosje (Struiken) dat rechts van de toren achter het hek staat. Samuel loopt er naar toe. Klik dan Rechts op deze struiken. Samuel onderzoekt het bosje nauwkeuriger en merkt dat er iets tussen de struiken hangt. Hij vist een "Vreemd Object" tussen de struiken vandaan. In je inventory klik je met Rechts op dit Vreemd Object. Het Object is dus niet compleet.

Willow Creek beschikbaar krijgen:

Ga 1 scherm verder naar de stal en praat er weer met Morris. Praat met Morris over dit "Vreemd Object". Morris weet er niet veel van af. Hij zegt dat het een stuk hard steen is en dat er symbolen op staan. Morris zegt dat je hierover beter met ene Murray kunt gaan praten. Murray is een pandjesbaas die een pandjeswinkel in Willow Creek uitbaat. Ga 2 schermen terug naar rechts, naar de hoofdingang en ga het kasteel weer binnen. Ga via de eetkamer (de poort met de rode gordijnen) naar de keuken en praat in de keuken weer met Bates. Vraag Bates ook over het "Vreemd Object". Bates raad aan om het object aan inspecteur Collier te overhandigen en hij zegt dat je met Henry moet gaan praten.

Dus verlaat de keuken en de eetkamer en ga via de voordeuren terug naar buiten. Ga via de trap omlaag en dan terug naar de kas. Ga de kas weer binnen en praat er weer met Henry. Gebruik in dit gesprek weer het "Vreemd Object" onderwerp. Je komt er achter dat Henry, eerder, ook zo'n steen in de struiken heeft gevonden, maar dat in zijn steen een Robijn zat. Henry heeft die steen met robijn echter voor geld verpand aan Murray, de pandjesbaas in Willow Creek. Samuel wil deze steen ook hebben en vraagt het Pandbewijs aan Henry. Henry zegt echter dat hij dit Pandbewijs niet meer heeft. Je krijgt het "Pandbewijs" onderwerp. Gebruik dit, maar Henry blijft volhouden dat hij de pandbrief niet meer bezit. Samuel gelooft dit echter niet erg.

Verlaat de kas en ga via alle exits terug het kasteel binnen en ga dan de zitkamer binnen. Victoria zit nog steeds te genieten van haar kopje thee. Zou het inmiddels koude thee zijn? Praat ook met Victoria over het "Vreemd Object". Victoria weet niets van deze steen maar ze vertelt wel dat ze zo'n soort steen wel eens op William's bureau heeft zien liggen en dat William er niets over wilde vertellen. Verlaat de zitkamer en ga naar Robert's werkkamer. Klik op Robert's deur en vraag Robert over alle onderwerpen die je nu beschikbaar krijgt en dat zijn: "Morris", "Ontwikkelen van de film" en je "Foto". Volgens Robert heeft Victoria een hekel aan Morris omdat de stalknecht een ordinaire vent is. Robert vertelt dat je in Willow Creek je filmrolletje kunt laten ontwikkelen bij die Murray en nu zegt Robert dat die vent in je foto best wel een vroegere patiënt van hem zou kunnen zijn.

Goed, je hebt nu een paar keer een aanwijzing over die Murray en over Willow Creek gekregen. Het belangrijkste is dat je Robert hebt laten vertellen waar je je fotorolletje kunt laten ontwikkelen. Open je inventory en klik dan met Rechts op je plattegrond. Plaats je pijltje op de Willow Creek locatie en zie........deze locatie kleurt nu ook rood ten teken dat je daar nu naar toe kunt gaan. Dus klik op je plattegrond op de Willow Creek locatie en je reist daar nu naar toe.

Willow Creek:

Je staat op het pad naast de rivier en links voor het 1e huis van het dorp. Vlak voor Samuel gaat er een klein stenen trapje omlaag in de oever van de rivier naar het water. Klik op dit trapje. Samuel vertelt je dat via dit trapje de boten te water worden gelaten maar dat hij toch maar beter via de brug naar de overzijde kan gaan. Klik nog een keer op dit trapje en je ervaart hoe glibberig de treden wel niet zijn. Klim op de voordeur van het 1e huis. Deze zit op slot. Kijk nu naar de kademuur voor het 1e huis. Je ziet een rooster dat half onder water zit. Zal wel een riool uitlaat zijn. Links voor dit rooster drijft een doos in water. Klik 2 keer achterelkaar op deze doos.

Verder naar rechts staat een jochie met zijn bal tegen de gevel van het hoekhuis aan te gooien. Als je je cursor op dat witte hoekhuis plaatst dan krijg je de exit "Naar de kroeg". Klik deze exit nu echter nog niet. Recht voor dit hoekhuis zie je een steiger, naar rechts, de rivier in gaan. Op deze steiger zie je dan, nog net rechts in je scherm, een vishengel. Klik nu met je pijltjescursor op deze steiger. Samuel loopt naar de steiger toe en je scherm scrolt naar rechts en je ziet dan een visser op de steiger zitten. Klik op de visser om met hem te gaan praten en vraag de visser over "Vis". De visser heft vandaag nog niets gevangen en zijn boot is ook lek. Na dit praatje met de visser klik je dan wel de "Naar de kroeg" exit.

Je staat dan voor het witte hoekhuis. Dit is de plaatselijke kroeg, de "Three Kegs". Er zijn een aantal plekken waar je op kunt klikken en dat zijn: De naam van de kroeg boven de deur, het menubord links naast de kroegdeur, een kist die onder het menubord staat, een vat die rechts van de deur staat en de vaten die verder op, op de hoek staan en dan kun je ook nog op de kar klikken. Klik op al deze plaatsen en ga dan met het ballende joch praten. Vraag het jochie naar zijn naam. Hij wil je deze niet vertellen. Hij wil een snoepie, het liefst een chocolaatje, hebben. Je maskertjes verschijnen in je scherm. Klik op het Positieve masker en je geeft de knaap je snoepjes. De knaap heet dus Vick. Vraag Vick over die vent in je foto. Fikkie weet echter niet wie dit is.

Ga, via de exit midden rechts, over de brug naar de overzijde van de rivier. Samuel loopt over de brug en komt aan de overzijde van de rivier terecht in het volgende deel van het dorp. In de achtergrond zie je de grote kerktoren staan en rechts daarvan staat een blauw/wit gebouw. Klik op dit gebouw. Het blijkt de "oude vismarkt" te zijn. Het hoekhuis, recht in je scherm, is het pandjeshuis. Boven de etalage lees je dat dit "Murray's Pawnshop" is. Klik op de naam. Klik op de etalage. Klik op de deur van de pandjeswinkel. De deur zit op slot. Samuel loopt terug naar de etalage en hij leest het briefje dat op de etalageruit zit geplakt "Ben zo terug, Murray" leest hij. Maar hoe lang hangt dit briefje hier al? Op de hoek ligt een berg afval. Klik erop. In de rivier, voor de pandjeswinkel, dobbert een roeiboot. Klik erop. Dit zal wel de lekke boot van die visser zijn.

Ga terug over de brug naar de kroeg. Praat weer met Vick, de ballen jongen en vraag hem over de "Lommerd". Volgens Vick is Murray vanmorgen vertrokken naar de grote stad en gezien dat hij zijn nette pak aan had verwacht Vick dat hij pas morgen zal terug keren. Dan doet Fikkieboy wat jij en ik vroeger in onze jonge jaren ook talloos veel keren gedaan hebben en rent dan hard weg.

Ga nu de kroeg binnen. Praat met Harry, de barman. Gebruik eerst het "Nieuws" onderwerp. Die vent, die aan de tafel bier zit te hijsen, bemoeit zich er ook mee. Dit is Tom. Harry wordt boos op Tom wegens de uitstaande kroegrekening van Tom. Uiteindelijk slaagt Samuel er in te vertellen wie hij is en verschijnen je onderwerpen in beeld. Dus vraag Harry van alles over het "Kasteel", de "Kroeg" en over de "Lommerd". Je ervaart dat de kroeg vaak tot laat in de avond open is en dat Harry dan vaak hier zit te schaken met die Tom. Blijf dan verder vragen over de "Kroeg" en je leert dat je grootvader William een fanatiek pokerspeler was en vroeger vrij vaak hier in de kroeg zijn kaartje kwam leggen. Het laatste halfjaar is William echter niet meer hier in de kroeg geweest. Harry noemt dan ene Mark die misschien meer kan vertellen over waarmee William de laatste maanden van zijn leven mee bezig was. Over de "Lommerd" zegt Harry dat deze vandaag gesloten is.

Ga dan met die Tom praten. Je krijgt weer 4 gespreksoptie en dat zijn: "Nieuwsgierigheid", "Schuld", "Dorp" en "Visser". Gebruik eerst het "Nieuwsgierigheid" onderwerp en geef dan een Positief antwoord op Tom's vraag. Gebruik dan het "Schuld" onderwerp. Tom laat weten dat hij wel enige informatie heeft over William, maar dat hij deze niet voor niets aan je kwijt wil. Het gesprek is dan even afgelopen. Ga weer met Harry, de barman, praten en gebruik het "Schuld" onderwerp en dan het "Schuld afbetalen" onderwerp. Samuel trekt zijn portefeuille en betaald aan Harry de schuld van Tom. Ga dan weer met Tom praten en gebruik dan eerst het "Schuld" onderwerp. Luister goed naar wat Tom over William te zeggen heeft. Gebruik dan het "Mark" onderwerp. Die Mark is een los/vast arbeider die soms klusjes doet voor Murray en ook wel voor Dr. Hermann. Gebruik weer het "Nieuwsgierigheid" onderwerp en daarna het "Dorp" onderwerp en als laatste vraag je Tom over de "Visser". Dier visser is Tom's oom en we noemen hen "Oude Jim".

Bij de ingang hangt een affiche. Klik op de affiche en ga dan terug naar buiten. Ga, via de exit midden links, een scherm naar links. Klik dan weer op de steiger waar Oude Jim op zit te vissen en als je Oude Jan weer ziet zitten dan klik je op hem. Vraag Oude Jim over de "Lommerd", maar Jimbo is totaal niet geïnteresseerd in die Murray.Tom heeft je dus vertelt over de Kerk en de parochie. Open je inventory en klik dan rechts op je plattegrond. Op de plattegrond is nu dus ook de "Warmhill Vicarage" beschikbaar gekomen. Dus klik op deze locatie en je reist er naar toe:

Warmhill Kerk:

Klik op de hoofdingang van deze grote kerk. De hoofdingang is echter alleen op de zondagen open. Op andere dagen dient men via de zij-ingang de kerk binnen te gaan. Klik dus op de zij-ingang van de kerk. Samuel loopt er naar toe en terwijl hij dat doet duikt er, rechts in je scherm, de doodgraver op. Ook de zij-ingang zit op slot, dus je kan niet de kerk binnen gaan. Die doodgraver is druk bezig met het delven van een graf. Laat de doodgraver maar eventjes nog met rust. Loop terug naar de voorzijde van de kerk en ga dan, links naast de kerk, naar "het Kerkhof aan de achterkant".

Je bent op het kerkhof. Links in je scherm staan de grote stenen grafkamers. Het linkse stenen gebouwtje is William's Graftombe. Klik op deze tombe en je loopt er naar toe. Rechts naast het grotere gebouw staat een kleiner gebouw. Dit is de Grafkelder. Weer rechts van deze grafkelder staat de Grafsteen. Klik op de grafkelder. William weet niet welke Gordon hierin ligt begraven. Klik op de Grafsteen. Je komt in de close-up van de grafsteen. Het is William's grafsteen. Neen notie van het geboorte jaar en van het sterfjaar: 1903-1981. Dus William is 78 jaar geworden. Sluit de close-up en keer terug naar de voorzijde van de kerk.

Ga nu naar die doodgraver door eerst weer op de zij-ingang te klikken. Klik dan op de doodgraver om met hem te gaan praten. Je krijgt 4 gespreksonderwerpen: "de Kerk van Warmhill", "Vader Frederick", "Doodgraver" en de "Kerk". Gebruik ze allemaal.

Je ervaart dat er al jaren lang geruchten zijn over tunnels die diep onder het kerkhof door lopen en de doodgraver vertelt een griezelig verhaal over een meisje die eens heeft horen huilen maar nooit gezien heeft. Vader Frederick is er niet. De doodgraver heeft geen naam, iedereen kent hem als "de doodgraver van Vader Frederick. Je krijgt dan ook nog het "William" onderwerp. Gebruik dit ook en luister dan goed naar wat de doodgraver allemaal vertelt over de nachtelijke bezoekjes van William aan het kerkhof en aan Vader Frederick in de kerk. Je mag de kerk niet in en dan is het gesprek afgelopen.

Klik gelijk weer op doodgravertje maar deze wenst nu niet meer met je te praten. Loop terug naar de voorzijde van de kerk en ga even terug naar hert Kerkhof achter de kerk. Ga helemaal tot bij William's grafsteen. Keer dan terug naar de voorzijde van de kerk en dan naar de doodgraver. Klik weer op de doodgraver en hij wil weer met je praten. Gebruik het " Vader Frederick" onderwerp. Vader Frederick is nog niet terug en doodgravertje weigert nog steeds je de kerk in te laten en het gesprek is weer afgelopen.

Samuel mompelt wat in zichzelf en dan hoor je de kerkklok 7 uur slaan. Het is tijd voor je ontmoeting met de afgezand van Dr. Hermann. Je beland vanzelf bij de hoofdpoort van het Black Mirror kasteel en je ontmoet de vent die gestuurd word door Dr. Hermann. Er volgt een gesprekje waarin duidelijk wordt dat dit Mark is. Mark laat zijn pakketje achter en verdwijnt.

Klik op de Doos die voor Samuel op de grond staat. Samuel pakt de doos op. Ga je inventory in en klik dan met rechts op de doos. Er komt een Horloge uit. Klik rechts op dit "Horloge van William". Er komt een briefje uit het horloge. Klik op de pijl om je inventory door te schuiven en klik dan rechts op het briefje. Samuel leest voor wat er op het briefje geschreven staat.

"Het pad naar de verborgen sleutel begint in de bibliotheek op mijn werktafel, verborgen onder het blauwe gordijn van ongeschreven woorden"

Sluit de close-up. Open je inventory en klik rechts op je plattegrond en klik op de plattegrond op het Black Mirror Kasteel om daar naar toe terug te keren. Je komt terecht in de Grote Hal.

Kasteel:

Ga naar de bibliotheek en ga de bibliotheek binnen.

Bibliotheek:

Ga naar het "Centrale Gedeelte" en dan door naar het "Achterste Gedeelte". Samuel staat dan weer voor de grote bureautafel. Zoek met je pijltje de tafel af. Linksvoor op de bureautafel staat een "Inktpotje". Klik op het inktpotje. Samuel ontdekt een knopje onder de inktpot en hij drukt op dit knopje. Hierdoor gaat er, in de hoek linksachter de tafel, een "Geheime Kast" open. Klik op de Geheime Kast. Samuel pakt er een "Doos" uit.  Open je inventory en scroll door je items naar de Doos. Klik er met rechts op. In de doos zitten miniaturen van de Planeten van ons zonnestelsel. Ga, via midden links, terug naar het "Centrale Gedeelte". Klik dan op de Wereldbol die rechts naast de bureautafel staat. Je komt weer in de close-up van de wereldbol en je bent in de:

Planeten puzzel:

Open je inventory en pak die doos met planeten eruit en klik met deze doos op de brede buitenrand van de wereldbol. De planeten worden vanzelf netjes op grootte in de gaten gezet. Wat is nu de bedoeling. Wel, wat je dus ziet is ons eigen zonnestelsel. De witte bal in het midden is de Zon. Om de zon draaien dus de 9 planeten van ons zonnestelsel, elk in een eigen baan om de zon heen. Wat jij moet doen is om elk van de 9 planeten op het juiste pinnetje plaatsen zodat elke planeet in zijn goede baan om de zon heen draait.

  • Beschouw de 9 planeten maar gewoon als ballen.
  • Nummer de 9 ballen dan, van links naar rechts, als 1 t/m 9.
  • Nummer de 9 pinnen, van buiten naar binnen, als A, B, C, D, E, F, G, H, I

Plaats dan de 9 ballen als volgt op de 9 pinnen:

  • Bal 1 op Pin A
  • Bal 6 op Pin B
  • Bal 7 op Pin C
  • Bal 8 op Pin D
  • Bal 9 op Pin E
  • Bal 3 op Pin F
  • Bal 5 op Pin G
  • Bal 4 op Pin H
  • Bal 2 op Pin I

Doe je dit juist dan gaat het deel met de ballen open en zie je een grote sleutel liggen. Pak deze Sleutel uit de wereldbol. Het is William's Sleutel voor de toren deur op zolder. Sluit de close-up. Verlaat de bibliotheek en ga, via de galerij en de Oude Vleugel naar de Zolder. Loop op zolder weer helemaal naar links tot bij de Toren Deur. Pak de "Sleutel van William" uit je inventory en klik hiermee op de toren deur. Samuel maakt het slot open. Klik op de deur en je beland in:

William's Toren kamer:

De deur valt achter je weer dicht en zit op slot. Samuel heeft de sleutel aan de andere kant in het slot laten zitten. Je zit dus nu opgesloten in William's werkkamer. Onderzoek weer alles in je scherm. Als je vanaf de deur linksom gaat dan staat er onder het 1e raam een "Kist". Dan kom je bij de grote mooie "Secretaire". Links in de secretaire zit een "Lade". In de voorgrond staat een klein rond tafeltje waarop een "Schaakbord" staat. Rechts naast de deur staat een "Zware Kist".

Klik op de kist onder het raam. De kist gaat echter niet open. Klik op de klep van de Secretaire. Samuel opent de klep. Klik in de geopende klep en je komt in de close-up ervan. Links zie je 3 perkamant rollen liggen. Klik op deze rollen. Samuel heeft er echter geen interesse in. Rechts staat een klein "Kistje". Klik op dit kleine kistje. Het is een muziekdoosje. Wacht tot het muziekje is afgelopen. Het muziekdoosje verdwijnt naar je inventory. Sluit de close-up en klik nu op de "Lade" van de secretaire. Samuel trekt de lade open. Klik weer op de lade (aan Samuel's linkerzijde). Je komt in een close-up. Klik op het boek dat bovenin de lade ligt. Het boek gaat naar je inventory. Sluit de close-up.

Open je inventory en scrol door je items naar het "Boek zonder titel". Klik er rechts op. Samuel haalt er een "Kleine Sleutel" uit. Klik op het schaakbord. De Zwarte Toren staat niet op het bord. Klik op de "Zware Kist". De kist zit op slot. Pak het sleuteltje, dat je zojuist uit het boek hebt gehaald, uit je inventory en klik ermee op de "Zware Kist". Samuel ontsluit de kist. Klik weer op de kist. Samuel opent de kist. Klik weer op de kist en je bent in de close-up. Klik, links, op de wereldbol. Klik dan, rechts, op "Vreemde Bol". Samuel pakt deze op. De Bol voelt vreemd aan. De Bol gaat naar je inventory. Sluit de close-up.

Klik nu weer in de geopende klep van de Secretaire. Kijk weer naar die 3 witte perkament rollen, links. Voor de achterste rol staat een schaakstuk. Het is de Zwarte Toren. Klik op de Zwarte Toren en deze komt in je inventory terecht. Sluit de close-up weer. Open je inventory en scrol naar de zwarte toren. Klik rechts op de Zwarte Toren die nu de "Bedrieger" heet. Er komt een mesje uit de onderkant.

Klik met je Rechtermuisknop nu op de Lade in de Secretaire. Samuel vindt William's dagboek die aan de zijkant van de lade geplakt zit. Je komt vanzelf in de close-up van het boek. Luister naar de stem van William terwijl hij voorleest uit dit dagboek. De pagina's slaan vanzelf om. Het is te veel om allemaal te gaan opschrijven, maar de hoofdpunten uit William's verhaal zijn:

Al 700 jaar heerst er krankzinnigheid in de Gordon familie. Waarschijnlijk door één of andere vloek. Je hoort William spreken over de "5 Symbolische Sleutels". William is er in geslaagd om 4 van deze sleutels te lokaliseren, maar waar de 5e sleutel is weet hij niet. William vertelt verder over de Graftombe van Marcus Gordon, onder de kerk van Warmhill en dat hij erin geslaagd is om deze graftombe te vinden. Hij vertelt over een mechanisme in een sokkel in de klokkentoren. Hij heeft ontdekt dat Marcus niet in zijn tombe ligt.

Wil je het hele verhaal nog een keer horen dan kun je via de pijl, links, terug bladeren en dan telkens op de linkerpagina's klikken. Sluit de close-up. Klik op de deur.....O..stom, natuurlijk.....de deur zit op slot. Pak de Zwarte Toren uit je inventory (met het mesje uitgeklapt) en klik hiermee op de deur. Samuel peutert de deur open. Klik in de deuropening en..... Het spel gaat nu een hele tijd vanzelf verder.

Samuel komt terug op de zolder en hij stort dan bewusteloos op de vloer. We zijn dan in Samuel's kamer. Samuel ligt in bed. Bates en Robert zijn bij hem. Er volgt een gesprek en dan verdwijnen Robert en Bates. Samuel gaat slapen en dan belanden we in:

Hoofdstuk 2: Terug naar het Licht:

Kasteel:

Samuel heeft een nachtmerrie en wordt dan wakker. Het is de volgende morgen. We zien Bates naar Samuel's deur lopen en aankloppen. Samuel verlaat zijn kamer en in de gang vertelt Bates dat men Henry, de tuinman, heeft gevonden in de Fontein. Henry is verdronken en men heeft inspecteur Collier gewaarschuwd en deze wil nu met Samuel spreken in de zitkamer. We belanden dan in de zitkamer alwaar Collier Samuel ondervraagd. De inspecteur doet Henry's dood af als een ongeluk. Henry was immers stomdronken en is volgens Collier naar alle waarschijnlijkheid met zijn dronken kop in de fontein gevallen en daar verdronken zonder wakker te worden. We staan dan buiten voor de voordeur in de stromende regen. De inspecteur is weg gegaan.

Nu Henry de tuinman toch is overleden zou Samuel weel eens op zoek kunnen gaan naar dat pandjesbewijs, waarvan Henry zei dat ie het niet meer had. Je staat toch kletsnat te worden, dus laten we maar eens naar de Kas gaan. Ga, via linksonder of rechtsonder, naar de buitentrap en ga deze trap weer af. Klik dan weer in de poort, rechts achter de trap om bij de Kas te geraken en ga de kas binnen.

In de kas staat dus, links, de werktafel. Er zitten twee lades in de tafel. Open de linkerlade en, in de close-up, klik je op de spullen die in de lade liggen. Het pandjesbewijs ligt er niet in. Sluit de close-up en open de rechterlade. In deze rechterlade ligt een Fles en een Metalen Kist. Klik op de fles. Er zit waarschijnlijk een alcoholische drank in. Klik op de Metalen Kist. Deze zit op slot. Sluit de close-up. Verlaat de kas en keer terug naar de trap. Ga via de trap terug naar boven. Boven bij het kasteel ga je, via midden rechts, naar de "Achtervleugel", dus je gaat feitelijk langs de zijkant van het kasteel. Je komt dan weer achter het kasteel bij de "Dode Boom". Klik op de dikke wortels van de boom on naar de "Achtertuin" te gaan.

Klik in de vijver van de fontein. Samuel vraagt zich af hoe het in godsnaam mogelijk is dat Henry in deze vijver is verdronken terwijl hij helemaal in het wier verwikkeld was geraakt. Klik dan met Rechts in de vijver. Er ligt iets op de bodem van de vijver en het glinstert. Om er achter te komen wat dit is moet het water uit de vijver worden gepompt. Links naast de vijver is een grote regenplas. Zoek de grond boven de regenplas af naar een "Voetafdruk".

Klik op de voetafdruk. Het is een verse afdruk. Ga via de eetkamerdeur terug het kasteel in en dan naar de Grote Hal en ga via de voordeur weer naar buiten. Ga naar de stal. Ga de stal binnen en praat er met Morris die staat te werken aan de werkbank. Praat met Morris over "Henry". Morris heeft Henry dus vannacht dood in de vijver gevonden. Gebruik het "Waterput" onderwerp. Samuel vraagt of Morris de put al heeft dichtgetimmerd. Dat heeft hij nog niet gedaan en Samuel wordt weer boos op Morris. Via het "Voetafdruk" onderwerp kom je erachter dat Morris een gesprek heeft afgeluisterd tussen Dr. Hermann en inspecteur Collier.

Verlaat de stal en keer terug naar de voordeur en ga het kasteel terug binnen. Ga naar Robert's werkkamer. Klik op de deur en vraag Robert over de "Inspecteur" en dan over zijn "Baan". Robert zegt druk te zijn met een aantal onderzoekje en hij belooft daar morgen met Samuel over te praten. Vannacht is Robert echter in Ashburry. Ga terug naar beneden en ga naar de bibliotheek kant van de grote hal. Op de bank, naast de open haard, zit Victoria. Praat met Victoria over "Dr. Hermann". Je ervaart dat Hermann niet in Willow Creek woont maar in een huisje vlakbij de oude molen. Ga via de eetkamer naar de keuken. In de keuken gekomen zie je dat de kelderdeur nu open staat. Ga dus via de kelder deur naar de:

Kelder:

In het midden van de kelder staat de oude Waterput. Er zijn wat wijnvaten waar je op kunt klikken. Klik op de waterput. Het gerucht gaat dat er hele oude tunnels onder het kasteel lopen en dat de waterput de toegang tot deze tunnels is. Loop verder door naar rechts. Bates is hier en hij is bezig met een slijpmachine. Praat met Bates. Vraag Bates over de "Fontein". Bates vertelt over de grote pomp die zorgt voor de waterhuishouding van het kasteel. Vraag Bates over "Henry", de "Inspecteur", en over "Bates". Tijdens dit gesprek krijg je ook nog 2 andere onderwerpen en dat zijn "Hermann" en "Morris". Gebruik deze twee onderwerpen dus ook.

Na dit gesprek met Bates klik je in de poort achter Bates om naar het "Achterste Gedeelte" van de kelder te gaan. Je ziet dan rechts in je scherm de grote pompmachine in beweging. Klik op de Pomp. Samuel loopt er naar toe en vertelt er wat van. Links voor de pomp staat een kastje. Het is de "Pompbediening". Klik op dit kastje. Je komt in de close-up van dit kastje. Samuel heeft geen idee wat ie hiermee moet doen en je gaat vanzelf weer uit de close-up. Ga terug naar Bates bij de waterput. Praat weer met Bates. Vraag Bates over de "Pomp". Luister naar zijn uitleg. Ga dan terug naar de pomp en klik weer op het "Pompbedieningkasje".

De Pomppuzzel:

Je ziet dus 4 watermetertjes. Boven elk metertje een schedel. Onder elk metertje een draaiwiel, behalve onder de derde. Dat is dus de stukende klep en dit metertje is voor de fontein. Nummer nu eerst even de 4 watermetertjes, van links naar rechts, als 1, 2, 3, 4 en noem de 3 wielen, ook van links naar rechts, A, B, C.

Deze puzzel is telkens weer anders, dus ik kan je niet vertellen in welke volgorde je precies op de 3 wielen moet klikken om het 3e watermetertje helemaal leeg te krijgen. Save game eerst, zodat je straks terug kunt keren naar de beginpositie van deze pomppuzzel.

Je kunt op elk van de drie wielen klikken met je linkermuisknop maar ook met je rechtermuisknop. Elk van de drie wielen zorgt dat in één, of in meerdere meters tegelijk, het waterpeil omhoog of omlaag gaat. Je dient dus nu eerst uit te zoeken wat er in de metertjes gebeurt als je op wiel A, B of C klikt. Klik dus zowel met je linkermuisknop als met je rechtermuisknop op de 3 wielen en onthoud wat je dan ziet gebeuren. Dus onthoud in welke meters het water stijgt of daalt als je op wiel A, B of C klikt. Kun je niet meer op een wiel klikken met je linkermuis, klik dan Rechts op een wiel. Het wiel draait dan de andere kant op. Heb je eenmaal uitgezocht hoe de wielen het water in de 4 metertjes laten stijgen en dalen, dan zorg je er voor dat je Metertje 3 helemaal leeg krijgt. Heb je metertje 3 helemaal leeg dan zegt Samuel dat het "Goed" is en is de fonteinvijver leeg gepompt.

Nogmaals, ik kan je niet vertellen op, en welke volgorde je op de 3 wielen moet klikken. Dit is in elk spel weer anders.

Heb je deze puzzel goed opgelost dan ga je terug naar het "Voorste Deel" van de kelder. Loop dan helemaal door naar links en klik in de ingang van de kelder en je komt terug in de keuken. Ga naar de eetkamer en dan via de deur, links, naar buiten de achtertuin in. De fonteinvijver is nu leeg. Klik weer in de fontein. Hela…..dat glinsterende object ligt er niet meer in. Kijk nu goed naar het muurtje van de fontein, vlak voor het beeld. Je ziet er een Rode Cirkel op.

Klik op deze Rode Cirkel. Het is een symbool en je komt in de close-up. Klik op het rode symbool. Dit symbool zag je in hoofdstuk 1 ook al op de muur van de toren. Rechts ligt een sleutel. Klik op de sleutel. Het verdwijnt naar je inventory. Pak vervolgens je camera uit je inventory en klik ermee op het Rode Symbool. Samuel maakt er weer een foto van.

Ga terug naar de Kas. Ga de kas weer binnen en klik weer op de rechterlade van de werktafel. Pak de "Sleutel van de Fontein" uit je inventory en klik ermee op de Metalen Kist. Klik dan op de kist om deze te openen. Rechts liggen wat munten in de kist. Klik op de munten. Samuel vertelt je dat het pandjesbewijs ook niet in dit kistje ligt. Links in het kistje ligt een Brief. Klik op de brief

Het is een anonieme brief en gericht aan Victoria. In de brief wordt Morris er van beschuldigt een veroordeelde dief te zijn en ook dat hij nog steeds steelt. Henry chanteerde Morris met deze brief. Sluit de close-up. Verlaat de Kas en ga, via de trap en de Hoofdingang, naar de Stal. Ga de stal weer binnen en praat er weer met Morris. Gebruik het "Chantage" onderwerp. Morris bekent dat hij een paar flessen wijn uit de kelder heeft gejat. Samuel geeft de chantage brief vervolgens aan Morris.

Ga terug het kasteel in via de voordeur en ga naar Victoria die nog steeds op de bank in de grote hal zit, naast de open haard. Klik op Victoria. Victoria wil echter niet met Samuel praten en verwijst hem door naar Robert. Ga dis naar de werkkamer van Robert in zijn werkkamer en praat met Robert over "Victoria". Robert belooft om vanavond eens met Victoria te gaan praten. Ga naar Bates in de kelder en praat daar met Bates over de "Brief van Henry". Bates wist van de wijndiefstal door Morris. Gebruik dan het "Morris" onderwerp. Bates denk dat het met Morris allemaal wel meevalt. Hierna klik je rechts op je plattegrond en reis je terug naar:

Willow Creek:

Ga met de visser op de steiger praten. De visser heeft niet veel te vertellen. Ga "naar de Kroeg". Ga de kroeg nog niet binnen. Praat eerst nog even met Vick die op het biervat zit. Je krijgt geen onderwerpen. Harry heeft Vick's vader op de hoogte gebracht van Vick's "vandalisme" en fikkie is nu bang om naar huis te gaan. Ga dan de kroeg binnen. Het is druk in de kroeg. Buiten Harry, de barman, zitten Tom, Mark en de doodgraver in de kroeg. Praat met al deze c4v mannen over "Henry". Je ervaart dat Henry wel elke dag in de kroeg te vinden was. Maar de doodgraver vertelt dat hij, vannacht, Henry is tegengekomen op de weg, vlak voor dat Henry is gestorven, en dat Henry toen broodnuchter was.Verlaat de kroeg en ga via de brug naar de overzijde van de rivier. Klik op de deur van Murray's pandjeswinkel en je gaat er naar binnen:

Murray:

Ga met Murray, de eigenaar die achter de toonbank staat, praten. Praat met Murray over de "Rune steen". Dat is dus die steen die Henry heeft gevonden en hier heeft verpand. Samuel heeft echter Henry's pandbewijs nodig. Je krijgt de twee maskertjes. Geef het positieve antwoord. Het maakt echter niet uit hoeveel geld Samuel aan Murray wil betalen, zonder het pandbewijs krijgt hij de steen niet. Ga verder met het "Filmontwikkelaar" onderwerp. Murray kan je foto's niet ontwikkelen omdat zijn ontwikkelmachine stuk is. Het gesprek is dan afgelopen.

Open je inventory en klik met rechts op je plattegrond. Omdat Victoria je vertelt heeft over het huis van Dr. Hermann, staat dit huis nu op de kaart. Reis dus naar het huis van Dr. Hermann.

Het huis van Dr. Hermann:

Bij aankomst zie je dat de goede Dr. Hermann net bezig is om iets in de grote afvalcontainer te gooien die links naast het huis staat. Hermann begroet Samuel en neemt hem mee naar binnen en naar het mortuarium in de kelder. Gezellige plek. Het lijk van Henry ligt op de snijtafel. Je gespreksonderwerpen verschijnen.

Vraag Hermann over "William". Hermann herhaald nog eens dat hij zware brandwonden op William's borst heeft gevonden en dat deze brandwonden veroorzaakt zijn door een "onbekend voorwerp". Vraag verder over "Henry". Je komt erachter dat er een pakketje is waar Henry's persoonlijke bezittingen, die hij in zijn zakken had zitten ten tijde van zijn overlijden, in zijn opgeborgen. Hermann weigert je om deze persoonlijke bezittingen in te zien. Vraag over de "Voetafdruk". Hermann veronderstelt dat de voetafdruk afkomstig is van Morris en dan vertelt hij iets vreemds. Hij heeft geen druppel bloed meer in het lichaam van Henry gevonden. Volgens Hermann is Henry compleet leeg gebloed. Er zit geen druppel bloed meer in, en dat kan eigenlijk helemaal niet. Hermann is van mening dat Henry dus onmogelijk verdronken kan zijn, maar hij heeft nog geen bewijs gevonden dat Henry gewelddadig om het leven is gekomen.

Je hebt nu ook het "Omkoop" onderwerp gekregen. Probeer dus om Hermann om te kopen. Hermann wordt echter pissig en smijt je het huis uit. Je staat dus weer buiten in de stortregen. Links naast het huis staat dus de grote afvalcontainer. Klik op de afvalcontainer. Samuel loopt er naar toe en probeert de container te openen. De container zit echter op slot met een groot hangslot. Voor de grote afvalcontainer staat de "Afvalbak". Klik op de afvalbak. Er ligt een in snippers verscheurde brief op de afvalbak en Samuel raapt de snippers op en stopt ze in zijn zak. Open je inventory en scroll, via de pijl, naar rechts en klik dan, met rechts, op de "Verscheurde Brief". Je komt in de close-up.

De Verscheurde Brief Puzzel:

Wel, je moet de brief snippers weer in elkaar puzzelen tot een hele brief. Het werk precies hetzelfde als met de verscheurde foto in hoofdstuk 1. Dus klik op een snipper om het op te pakken en sleep het naar een andere plek. Met je rechtermuisknop kun je de snippers draaien. Puzzel de brief dus in elkaar.

Als je het laatste stukje in de brief hebt geplaatst dan wordt de brief hardop voorgelezen. De brief is blijkbaar gericht aan Dr. Hermann, maar wie is de "R"?

Willow Creek:

Reis, via je de plattegrond, naar Willow Creek. Ga naar de Three Kegs kroeg en ga er naar binnen. Praat met Harry, de barman, over "Mark". Volgens Harry is Mark redelijk betrouwbaar als je hem wat geld geeft. Ga dus met Mark praten en praat met hem over "Hermann". Samuel bied Mark geld om Dr. Hermann uit de kelder van zijn huis te lokken. Mark heeft er echter geen trek in. Je maskertjes verschijnen. Klik op het "Positieve" masker. Samuel bied Mark dan 10 pond aan, maar nog heeft Mark er geen trek in. Samuel bied Mark dan 20 pond en hiervoor wil Mark het wel doen.

Je beland nu vanzelf terug bij het huis van Dr. Hermann. Je belt vanzelf aan en gaat naar binnen en door naar de kelder en je hebt een gesprekje met Hermann. Tijdens dit gesprek wordt er aan de voordeur gebeld en Hermann verdwijnt naar boven.

Tegen de achtermuur staat een bureau en in dat bureau zitten lades. Klik op de Lade. Samuel loopt er naar toe en je komt in de close-up van de geopende lade. In de lade ligt aan de rechterkant een "Stukje plastic met afdruk". Klik hierop en het verdwijnt naar je inventory. Sluit de close-up. Links van het bureau staat een stellingskast tegen de muur. Op één van de planken van deze stellingskast staat een "Doos". Klik op deze doos. Het bevat Henry's persoonlijke bezittingen en Samuel vindt hierin nu het felbegeerde Pandbewijs en ook dit verdwijnt naar je inventory. Klik even op de snijtafel voor een close-up van Henry's lijk. Je kunt er niets mee, dus sluit de close-up weer. Aan de muur, links achter de snijtafel, hangen de twee wasbakken. Onder de wasbakken staat een paar blauwe jerrycans, "Bussen" genaamd. Klik op deze jerrycans. Er heeft filmontwikkelaar ingezeten. Dus Hermann ontwikkeld zijn eigen foto's.

NB: Het is belangrijk om op deze jerrycans te klikken. Vergeet je dit dan kun je het fotorolletje nooit en te nimmer laten ontwikkelen.

Links naast de linkerwasbak hangt een Sleutelbos aan de tegelmuur. Klik op deze sleutel. Eén van de sleutels aan deze sleutelbos zou wel eens het sleuteltje voor het hangslot van de afvalcontainer kunnen zijn. Maar Samuel durft de sleutel niet te pakken omdat Hermann geheid zal merken dat de sleutel weg is. Open je inventory en pak er het "Stukje plastic met afdruk" uit en klik hiermee op de sleutels. Samuel maakt een afdruk van de sleutel.

Reis nu, via je plattegrond, terug naar Willow Creek en ga de kroeg binnen. Praat met Harry over "een sleutel maken". Harry zegt dat hiervoor Mark de aangewezen man is. Praat dus met Mark over "een sleutel maken". Mark wil dit wel doen en zegt dat je over een uurtje maar moet terug komen. Gebruik dan het "Mark" onderwerp. Mark wordt een beetje boos en het gesprek komt abrupt tot een einde en je staat dan weer buiten. Ga terug naar de kroeg maar ga niet naar binnen. Ga over de brug naar de overkant van de rivier en ga Murray's pandjeswinkel binnen. Praat met Murray en gebruik het "Pandbewijs" onderwerp. Murray gaat Henry's steen halen en geeft deze aan Samuel.

Open je inventory. Scroll door je inventory naar rechts en klik op de zojuist verkregen steen (vreemd object). Pak deze steen dus op en scroll terug door je inventory naar je eigen "Vreemd Object". Klik Henry's steen op jouw steen en je hebt beide met elkaar gecombineerd. Alleen de Robijn ontbreekt nog. Verlaat de pandjeswinkel en keer terug naar de kroeg. Ga de kroeg binnen en praat weer met Harry en vraag hem over "Mark". Mark is echter nog niet terug geweest. Reis via je plattegrond terug naar:

Het Huis van Dr. Hermann

Klik op de bel, rechts naast de voordeur. Je belt aan en meld je via de intercom bij Hermann. Je komt vanzelf binnen in de hal. Links in je scherm is de poort naar de kelder. Klik daar en je beland weer in het mortuarium. Praat weer met Dr. Hermann en vraag hem over het "Ontwikkelen van de film". Hermann wil dit wel voor je doen maar hij heeft geen ontwikkelaar meer. Of jij even een fles ontwikkelaar wil gaan halen bij Murray in Willow Creek. Dus reis terug naar:

Willow Creek:

Ga eerst weer even de kroeg binnen en vraag aan Harry of Mark al is langs gekomen. Maar Mark heeft zich nog niet laten zien. Ga dus naar buiten en via de brug naar de pandjeswinkel van Murray. Ga naar binnen en vraag Murray over het "Fixeerzout". Je krijgt een fles Fixeerzout van Murray. Ga terug naar de kroeg en ga er weer binnen. Vraag Harry weer over "Mark". Mark is even langs geweest heeft de sleutel afgegeven bij Harry. Harry geeft je nu de sleutel. Reis, via de plattegrond, terug naar:

Het Huis van Dr. Hermann:

Klik weer op de grote afvalcontainer om Samuel daar naar toe te laten gaan. Pak dan het "Sleuteltje van de afvalcontainer" uit je inventory en klik deze op de container. Samuel maakt het hangslot open. Klik weer op de container en deze gaat nu open en je bent in de close-up.

Bah, wat een stank en wat een smerigheid. Rechts in de container ligt een "Zak". Klik op de zak. Links voor de zak liggen "Kleren". Klik op de kleding. Samuel pakt de kledij uit de container. Sluit de close-up en duik je inventory in. Scroll naar de "Kleren van Henry" en klik er met rechts op. Je voelt dat er iets in de kleding verstopt zit. Scroll terug door je inventory naar het torenschaakstuk. Klik hierop met rechts om het mesje er uit te laten komen. Klik dan met de toren op de kleding van Henry en je haalt er de "Diamand" uit. Klik deze Diamand nu op het "Vreemd Object" om de diamand in het "Vreemd Object" te plaatsen.

Klim op de bel naast de voordeur en je gaat weer naar binnen. Ga via de poort naar de kelder en praat met Hermann. Gebruik het "Fixeerzout" onderwerp. Samuel geeft het fixeerzout aan Hermann. Hermann gaat echter nu niet gelijk je foto's ontwikkelen. Je moet nu enige tijd laten verstrijken.

Dus reis maar even, via je plattegrond, terug naar het Kasteel: Ga naar boven en naar de werkkamer van Robert. Klop op Robert's deur en praat met Robert over : Henry". Samuel vraagt aan Robert of het mogelijk is om een menselijk lichaam totaal te laten leegbloeden. Robert zegt dat dit niet mogelijk is, er blijft altijd wel enig bloed in het lichaam aanwezig. Robert vraagt waarom je dit wilt weten. Geef Robert een Positief antwoord. De desinteresse van Robert aangaande de dood van Henry begint echt eigenaardig te worden. Reis terug naar Het Huis van Dr. Hermann. Bel weer aan en als je weer binnen bent ga je naar de kelder. Praat weer met Hermann over "ontwikkelde foto's". Hermann heeft je foto's nog niet ontwikkeld. Reis, via je plattegrond, naar Willow Creek, ga de kroeg binnen en ga ook even binnen wippen bij Murray. Je zult aan niemand wat kunnen vragen maar de bedoeling is dat er even wat tijd verstrijkt. Keer dan terug naar:

Het Huis van Dr. Hermann:

Ga weer aanbellen en naar de kelder en vraag Hermann nu weer over de "Ontwikkelde Foto's. Als het goed is heeft Hermann nu je foto's ontwikkeld en zegt hij dat he ze op de wasbakken heeft gelegd. NB: Heeft Hermann nu nog niet je foto's ontwikkeld, reis dan nog wat heen en weer tussen het Kasteel en Hermann en tussen Hermann en Willow Creek. Op de linkerwasbak liggen nu je ontwikkelde foto's. Klik erop en Samuel zet ze in William's Dagboek. Open je inventory en klik met rechts op William's Dagboek. Je komt in de close-up van het dagboek. Klik op de pijl, rechts om te bladeren naar de laatste twee pagina's. Op de linkerpagina zitten dan de twee foto's geplakt. Samuel zegt dat de twee cirkels identiek zijn maar dat de twee symbolen in het midden verschillend zijn. Teken ze na.

Sluit de close-up. Open je plattegrond en reis naar:

Warmhill Vicarage:

De Kerk:

Ga via de zijdeur de kerk binnen. In de achtergrond zie je een poort met een hek. Klik op deze poort. Het is de toegang tot de oude klokkentoren maar het hek zit dicht. Ga, via linksonder, naar het "Achterste Gedeelte" van de kerkzaal. Je komt op het volgende scherm en bent dan in het middendeel van de kerk. Er loopt een pad tussen de twee rijen banken naar achteren naar het altaar. Klik op dit pad om naar het Altaar te gaan. Je komt dan bij Vader Frederick. Vader Frederick staat te praten met een vrouw die in de bank zit. Alhoewel het onbeleefd is om iemand in een gesprek te storen klik je toch maar op Vader Frederick. Praat met de Goede Vader over: "William". De "Kerk", je "Vreemd Object", "Marcus" en de "Biecht". Nadat je over al deze onderwerpen gevraagd hebt krijg je nog het "Klokkentoren" onderwerp. Gebruik deze ook en Vader Frederick brengt je, via het afgesloten hek, in de oude:

Klokkentoren:

Je ziet de Grote Poort. Je kunt er een paar keer op klikken. Links van de grote poort is een raam. Tussen de grote poort en dart raam zie je een hoek pilaar. Op deze hoekpilaar brand een witte kaars. Onder de witte brandende kaars zit een "Ronde Opening" in de pilaar. Voor deze pilaar ligt een "Tapijt" op de vloer. In de voorgrond zie je een houten open poort. Links naast deze poort hangt een "Touw". De poort zelf is de Exit "Volg de Trap".

Klik op de "Opening", die in de pilaar onder de kaars zit. Samuel loopt er naar toe en zegt dat de vorm van de opening overeenkomt met het "stenen object". Klik weer op de opening. Samuel zegt dat hij er "iets" mee moet doen. Klik voor de derde keer op de opening. Nu zegt Samuel dat de vorm overeenkomt met het "Vreemd Object". Pak dus nu het "Vreemd Object" uit je inventory en klik dit op de opening. Zodra je dit gedaan hebt komt er uit de vloer een zeshoekig altaartje omhoog. Klik op dit altaar. Je komt in de close-up. Samuel zegt dat William dit altaar beschrijft in zijn dagboek.

NB: Je kunt dus pas het "Vreemd Object" op de opening in de pilaar klikken als je eerst 3 keer op de opening hebt geklikt. Vergeet je dit te doen dan kun je het vreemd object niet op de opening klikken. Je vreemd object moet ook helemaal in elkaar zitten, dus de twee stenen moeten in elkaar zitten en de diamand moet er in zitten.

De Altaar puzzel:

Op het altaar zie je een kruis. In het midden van het kruis zit een Rode Steen. In de "Horizontale arm" van het kruis zie je 6 witte stenen met aan beide uiteindes een Zwarte Steen. Zowel boven als beneden zijn er twee lege gaten. In de "Verticale arm" van het kruis zie 6 Zwarte Stenen en aan beide eindes zit een Witte Steen. Samuel heeft gezegd dat William dit kruis heeft beschreven in zijn dagboek. Dus ga in je inventory en open William's dagboek. Waarschijnlijk slaat het dagboek open op de laatste twee pagina's met de twee foto's. Blader dan twee keer terug, via de pijl links. Je ziet dan dit kruis getekend. William heeft je dus in zijn dagboek de oplossing van deze puzzel al gegeven. Je moet de 6 Zwarte en de 6 Witte stenen omwisselen. De Zwarte Stenen moeten in de "Horizontale arm" komen en de Witte Stenen in de "Verticale arm" en het Rode Steentje moet dat weer in het midden staan.

Je moet dus de steentje verschuiven naar een leeg gat. Dit doe je door op een steentje te klikken en vervolgens klik je op het lege gat naast, onder of boven het steentje. Je kunt een steentje steeds maar 1 gat opschuiven. Het is geen al te moeilijke puzzel. Begin met de steentjes in de horizontale arm, bij de lege gaten. Zorg ervoor dat je als laatste de Rode Steen weer in het midden kunt zetten. Zodra je deze puzzel goed hebt hoor je een geluid en ga je vanzelf uit de close-up. Samuel draait zich dan om en kijkt naar het tapijt dat voor hem op de vloer ligt. Klik op dit tapijt. Samuel tilt het tapijt op en er wordt een trapgat zichtbaar. De trap gaat omlaag. Klik op de trap en je gaat naar beneden en komt terecht in de:

Kelder:

Het is hier erg schemerig. Blijf dus staan waar je staat. Naast Samuel zie je weer een "Opening" in de pilaar. Klik op de opening. Samuel vertelt dat dit een zelfde soort opening is als boven. Klik dus, links, op de trap om terug naar boven te gaan. Boven gekomen klik je weer op de Opening in de pilaar om je "Vreemd Object er weer uit te pakken. Ga terug omlaag via de trap en beneden terug gekomen plaats je het "Vreemd Object" in de opening. Je scherm wordt even zwart en dan is de kelder verlicht.

De Boekraadsels puzzel

In de grote Boognis is een rond platform. Er staan 4 grote standaards waarop een boek ligt. 2 van de standaard staan links en rechts in de boog en de andere twee staan linksachter en rechtsachter het platform. Er staan ook 4 kleine ronde pilaartjes. Deze staan voor en achter het ronde platform. Elk pilaartje is "gelinkt" aan het boek waar het voor staat. In de achtermuur zit een grote plaat met daarop "Gegraveerde Belettering". Klik daar maar even op en Samuel leest hardop voor wat er op geschreven staat. Goed, laten we de 4 boeken en de 4 pilaartjes nu eerst even nummer.

Nummer de boeken als volgt:
  • Linksvoor = Boek 1
  • Rechtsvoor = Boek 2,
  • Linksachter = Boek 3,
  • Rechtsachter = Boek 4.
Nummer de pilaartjes als volgt:
  • Linksvoor = A,
  • Rechtsvoor = B,
  • Linksachter = C,
  • Rechtsachter = D.

Pilaar A hoort bij Boek 1. Pilaar B hoor1t bij Boek 2. Pilaar C hoort bij Boek 3. Pilaar D hoort bij Boek 4.

Klik op Boek 1 (linksvoor). Je komt in de close-up. Op de linkerpagina staat een raadseltje geschreven. 

Klik hierop en Samuel leest het voor en je ziet dan de Nederlandse vertaling:

"Ik zie niets maar ik hoor wel iets. Hij zal pas spreken als hij aangesproken wordt".

Op de rechterpagina zie je een aanwijzing voor het antwoord op dit raadseltje, een monnik die praat tegen twee mannen. Sluit de close-up. Klik nu op Pilaartje A. Je komt in de close-up. Pilaartje A heeft 4 schijven waarop je letters ziet staan. Door op de schijven te klikken draai je ze. Wat moet je nu doen. Wel je moet op deze pilaar het antwoord maken op het raadseltje van Boek 1. Dit doe je dus door de juiste letters, per schijf, onder de schedel te draaien. Wat is het antwoord op het raadsel van boek 1? Wel, "wat zie je niet, maar hoor je wel en spreekt pas nadat het aangesproken wordt"? Dat is natuurlijk een ECHO. Nummer de 4 schijven, van boven naar beneden, als 1, 2, 3, 4 en

  • Verdraai schijf 1 net zo lang tot je de E onder de schedel hebt staan.
  • Verdraai schijf 2 tot je de C onder de schedel hebt staan.
  • Verdraai schijf 3 tot je de H onder de schedel hebt staan.
  • Verdraai schijf 4 tot je de O onder de schedel hebt staan.

Zodra je dit goed hebt gedaan verlaat je vanzelf de close-up en dan zakt pilaar A de grond in.

Klik op Boek 2 (rechtsvoor). Klik op de rechterpagina om het raadseltje te horen. "Wat is zwart bij aanschaf, rood bij gebruik, grijs bij weggooien". Als hint zie je een vrouw die met een blaasbalk het vuur in de oven probeert aan te wakkeren. Wel, het antwoord is dus: Kolen. Sluit de close-up en klik op Pilaar B. Pilaar B heeft dus 5 draaischijven. Maak met de 5 draaischijven, van boven naar beneden, dus het woord: KOLEN.

Ook deze pilaar zakt de vloer in.

NB: Omdat ik de Nederlandse versie van dit spel heb, moet ik dus de antwoorden in het Nederlands maken. Daarom heeft bij mij deze Pilaar B dus 5 draaischijven. Heb jij echter de Engelse versie van dit spel dan moet jij dus de antwoorden in het Engels maken en zal deze pilaar B dus maar 4 draaischijven hebben. Kolen word dan COAL.

Klik op Boek 3 (Linksachter) en lees het raadseltje: "Hoe meer u weg neemt hoe groter hij wordt". Als hint zie je een donkere raamnis. We, het antwoord is natuurlijk: GAT (HOLE). Sluit de close-up en klik op Pilaar C en maak met de 3 draaischijven het woord: GAT (Engels: HOLE).

Ook dit pilaartje zakt de grond in.

Klik op Boek 4 (Rechtsachter) en lees het raadseltje: "Steden zonder huizen, rivieren zonder water, bossen zonder bomen". De hint is een wereldbol en een kaart. Dus het antwoord is: MAP, zowel in het Nederlands als in het Engels. Sluit de close-up en klik op Pilaar D. Deze heeft dus ook 3 schijven, dus maak het woord: MAP.

Ook dit laatste pilaartje zakt de grond in en, in het midden van het platform komt nu de Tomb van Marcus Gordon omhoog.

Klik op de "Stenen Graftombe". Samuel schuift het deksel van de tombe. Klik weer op de tombe. Je komt in de close-up en het skelet van Marcus Gordon grijnst je tegemoet. Tussen de ribben van het skelet ligt een "Sleutel". Grijp deze sleutel. Het is de 1e van de "5 symbolische sleutels" waarover William bericht in zijn dagboek. Onder in je scherm ligt dan een "Boek" in de tombe. Klik op dit boek. Je komt weer in een close-up. Luister naar het verhaal. Het is weer vrij lang. Je hoort over "Geheime gangen, de Black Mirror, over Mordred en Marcus Gorden, over een doolhof en over een ondergrondse kerk. En je leert over de Vloek van Modred". Als het verhaal ten einde is dan sluit je de close-up. Het boek komt in je inventory terecht, dus je kunt het verhaal altijd nog eens gaan beluisteren. Sluit de close-up van de tombe.

Onder in je scherm zie je zo'n grote Toortshouder liggen op de vloer. Klik op deze toorts. Samuel zegt dat ie er niet mee kan. Klik dan met Rechts op deze toortshouder. Er komt een rat uit gekropen. Kijk naar de rat. De rat loopt naar rechts en blijft dan even staan om zich te wassen. Dan loopt het verder naar rechts en verdwijnt dan van het scherm. Plaats nu je pijltje op de hoop stenen, rechtsonder in het scherm. Je pijltje wordt daar rood, dus klik op deze plek. Samuel loopt nu helemaal naar rechts en verdwijnt uit zicht. Je hoort dan een hoop lawaai en je hoort dan Samuel gillen. Hij dendert omlaag door een gat en komt terecht in de:

Mijn:

De eerste ruimte:

Samuel is dus nu nog dieper onder de grond en in een schemerig verlichte ruimte. Vaagjes zie je een opening, recht voor Samuel. Hou nu je het pijltje op Samuel. Je pijltje wordt rood. Klik en Samuel loopt naar de muur en vindt een "Klep". Klik een paar keer op deze "Klep". Na 3 keer klikken komt de klep vast te zitten. Rechts naast Samuel zie je een soort meterkastje aan de muur. Klik daarop. Het is een mechanisme met 3 hendels. Klik op dit "Mechanisme". Je komt in de:

3 Hendels puzzel:

Wel, dit is een vrij simpele puzzel. Ik weet niet echt of dit in elk spel weer anders is, maar bij mij was het aldus. Je ziet 3 hendels, Links, Midden, Rechts. En je ziet een Aan/Uit knop. Bij mij staat de Linker en de Middelste Hendel helemaal omhoog en de Rechter Hendel in het midden. Door op een hendel te klikken klik je de hendel 1 positie omlaag of omhoog. Klik op de hendels en zet ze als volg neer:

Je hebt nu licht in deze ruimte. Samuel gaat gelijk al zijn spullen weer oprapen die hij verloren heeft tijdens zijn val door het gat. Helaas is nu wel je camera kapot.

Er zijn dus twee poorten. De rechterpoort is open, maar daar kun je niet door. De linkerpoort is afgesloten met een hek en daar zwabbert een dikke elektrakabel voor. Blijf af van deze kabel. Raak je de kabel aan dan gaat Samuel dood en is het GAME OVER. Tussen beide poorten zitten planken aan de muur. Op de onderste plank staat een "Metalen Kist". Klik op deze kist. Samuel pakt er een "Draadschaar" uit. Over het hekje, voor de planken, hangt een "Touw". Grijp dit touw. Klik nu weer op die Aan/uit knop naast de 3 hendels. Je schakelt de stroom weer uit en het is weer donker. Pak de "Draadschaar" uit je inventory en klik er nu mee op die "Kabel" die voor de linkerpoort bungeld. Samuel knipt een groot stuk van de kabel af. Klik weer op de Aan/uit knop om het licht weer aan te doen.

Die elektrakabel is nu weg. Klik op het hek in de linkerpoort. Het hek zit op slot en de sleutel zit aan de andere kant. Pak weer de draadtang uit je inventory en klik ermee op het hek. Samuel knipt een gat in het hek. De draadtang ben je nu kwijt. Klik weer op het hek. Samuel grijpt door het gat en grijpt de sleutel. Open weer je inventory en scroll door naar rechts en pak het Sleuteltje eruit en klik hiermee op het hek. Samuel maakt het hek nu open. Klik weer op het hek en je verlaat nu deze ruimte en komt terecht in de:

Mijngang:

Onderzoek eerst weer het scherm nauwkeurig. Linksachter Samuel staan kisten die verder niet van belang zijn. Verder naar links zie je een berg puin onder de voorste lamp liggen. In deze berg puin steekt een "Staaf". Grijp de Staaf. Links naast de berg puin ligt een Skelet op de vloer. Klik op het Skelet. Samuel pakt dan een "Oud Kledingstuk" op. In de poort is een "instorting" dus daar kun je niet verder. Achter de rails ligt een "Grote Ton". Klik op deze ton. De ton. Achter de ton hangt weer een lamp en onder deze lamp is het "Schakelbord". Klik op het "Schakelbord". Het is een kastje maar het zit op slot. Open je inventory en klik, met Rechts, op het "Bedriegertje", dus op het torenschaakstuk. Het mesje komt weer naar buiten. Pak het "Bedriegertje" dan uit je inventory en klik hiermee op het "Schakelbord". Samuel maakt het kastje open. Klik er weer op. Het is een zekeringen kastje. Samuel wil er echter nu niets mee doen. Merk op dat je kunt blijven klikken op dit kastje. Links is nu dus ook de uitgang zichtbaar geworden. Klik dus links in de poort en je gaat "verder naar de tunnel" en je komt bij de:

Liftschacht:

Je bent nu een grotere ruimte en hier is de liftschacht. De lift is er echter niet. Laten we eerst de klikplekken maar weer op zoeken. Er zijn twee poorten. Samuel staat voor de rechterpoort. De linkerpoort is de toegang tot de "Machinekamer". Voor Samuel staat een "Mijnkarretje" op de rails. Links naast het mijnkarretje staat een "Roestige Container". Voor de liftschacht staat een "Ton". Ook in de liftschacht is een klikplek.

Klik op het mijnkarretje. Merk op dat je er op kunt blijven klikken. Klik op de roestige container. Klik in de liftschacht. Het is allemaal nutteloos dit geklik. Klik dan maar op de "Ton". De ton zit vol met olie. Deze ton staat op een luik (deksel) en dit luik is nu beschikbaar als klikplek, dus klik op het luik waar de ton opstaat. Klik dan weer op de ton. Samuel probeert de ton omver te duwen maar de ton is te zwaar. Pak de "Staaf" uit je inventory en klik hiermee weer op de ton. Samuel prikt een gat in de ton en hierdoor loopt de olie uit de ton en dan duwt Samuel de ton van het luik af. Het luik is nu een "Valdeur". Klik erop. Het zit echter op slot. Ga nu, via de linkerpoort, naar de Machinekamer:

In de Machinekamer staat een hele grote machine. Aan de rechterkant zit het "Grote Vliegwiel". Voor het vliegwiel ligt een grote plas water op de grond. In het midden van de machine zit het "Bedieningspaneel". Klik op het Vliegwiel. Klik dan op het bedieningspaneel. Samuel weet echter niet hoe de machine aan te zetten en hij vertikt dit dan ook. Ga terug naar de liftschacht ruimte via linksonder.

Terug bij de liftschacht loop je naar de valdeur. Pak dan het Touw uit je inventory en klik hiermee op de Valdeur. Samuel bindt het ene einde van het touw vast aan de valdeur. Klik vervolgens het touw op het Mijnkarretje. Samuel bindt het andere einde aan het mijnkarretje vast. Klik op het mijnkarretje. Samuel probeert het mijnkarretje weg te duwen. Het gaat echter niet. Klik nu met Rechts op het mijnkarretje. Samuel haalt de rem eraf. Klik weer op het mijnkarretje en nu duwt Samuel het karretje door de poort en het karretje rukt de Valdeur uit de vloer. Klik in de , nu geopende, Valdeur en je daalt via een ladder een verdieping verder omlaag en je bent dan in de "Ingang van de Lift kamer".

Blijf staan voor de ladder. Rechts van de ladder zie je de voorste paal van de liftkooi. Hou je cursor op deze paal. Op ongeveer de hoogte van Samuel's hoofd krijg je op deze paal de klikplek "Bedieningspaneel". Klik hierop. Er gebeurt echter niets. Klik nu onderaan de ladder om nog een verdieping omlaag te gaan. Je komt dan in de:

Generatorruimte:

Het is hier schemer donker. Links in je scherm zie je een "Roodverlichte Plek". Klik daar met je rode pijl. Samuel loopt er naar toe. Het blijkt een stroomkastje te zijn maar Samuel krijgt het kastje niet open. Pak het "Bedriegertje" (met uitgeklapt mesje) uit je inventory en klik hiermee op dit "Schakelbord". Klik dan weer met je pijl op dit kastje en je komt in de:

Stroomschakeling Puzzel:

Links zit de aan/uit knop. Je ziet een aantal kabels, Rood, Groen en Blauw. Boven de kabels zie je 4 schroeven zitten. Die schroeven zijn de "Kleppen". Nummer de "kleppen", van links naar rechts, als 1, 2, 3 en 4. In klep 1 zit al een rode draad. Los deze puzzel als volgt op:

  • Klik op de Groene kabel en klik deze dan op klep 2.
  • Klik op de Rode kabel en klik deze dan op klep 3.
  • Klik op de Blauwe kabel en klik deze op klep 4.
  • Klik op de knop.
  • Het licht gaat nu aan en je komt vanzelf uit de close-up.

Samuel staat dus voor de "Stoppenkast". Links, op de generator, zie je twee witte knopjes zitten. Dat is het "Bedieningspaneel Aggregaat". Klik daarop. Er gebeurt echter niets. Voor het stoppenkastje en dus voor de tafel, ligt een Skelet op de vloer. Klik op het skelet. Samuel raapt daar dan een "Kleine Sleutel" op. Rechts staan twee kasten tegen de muur. De linkerkast heeft een "Slot". Klik op het "Slot". Pak dan de zojuist gevonden sleutel uit je inventory en klik hiermee op dat "Slot". Klik dan weer met je Rode Pijltje op het slot om de kast te openen. Samuel pakt een Revolver uit de kast. Klik weer op de kast en Samuel pakt een doosje met Kogels eruit. Klik dan weer op de kast en nu pakt Samuel er Tekeningen en Blauwdrukken uit. Open je Inventory. Klik op de "Doos met Kogels" en klik de kogels dan op de Revolver. Er zaten maar twee kogels in de doos. Dus je Revolver is nu geladen met twee kogels. Klik ook nog even, met Rechts, op de "Blauwdrukken voor een Machine".

Op de tafel ligt een "Boek". Klik op dit boek. Je komt weer in een Boek Close-up. Het is een dagboek van een Mijnwerker. Luister naar dit zielige verhaal van de Mijnwerker die zijn dood heeft gevonden hier in deze kamers van de liftschacht. Sluit dan de close-up weer.

Klik op de ladder om 1 verdieping terug omhoog te klimmen. Klik dan bovenaan de ladder om nog verder omhoog te klimmen en je komt terug uit het Valluik. Ga weer naar de Machinekamer. In de machinekamer open je inventory en pak je de "Blauwdrukken van een Machine" eruit en klik je hiermee op het "Bedieningspaneel" van de grote machine. Met behulp van de tekening zet Samuel nu de grote machine aan. Ga terug naar de vorige ruimte en klik weer in de "Valdeur" en daal de ladder helemaal af naar de onderste Generator Ruimte.

In de onderste generator ruimte terug gekomen zie je nu dat er stoom lekt uit een pijp van de generator. Klik op de Stoomplek. Je zult dit gat moeten dichten. Ga via de ladder weer twee keer omhoog en ga dan terug de Machinekamer binnen. Ik heb je al vertelt dat er, voor het vliegwiel, een grote plas water ligt. Pak de "Oude Kleding" uit je inventory en klik deze op de waterplas. Je maakt de kleding nat. Keer terug naar de Onderste generator Ruimte en klik daar dan het "Nat Kledingsstuk" op de Stoomplek. Je dicht het gat in de pijp.

Wacht nu even een paar ogenblikken. Na enige ogenblikken houdt de generator er mee op. Klik op het "Stoppenkastje". Er is een zekering stuk gegaan. Klik via de ladder weer helemaal naar boven en ga dan door de rechterpoort terug naar de Opslagruimte. Klik op het "Schakelbord" onder de lamp. Eerder kon Samuel hier niets mee, maar nu pakt hij er een Zekering uit. Keer terug door de poort en dal via het Valluik weer omlaag naar de Onderste Generator Ruimte. Plaats de nieuwe Zekering in het Stoppenkastje. Druk dan op de twee witte knopjes van de Generator en de generator doet het weer.

Klik weer op de Ladder en je klimt weer omhoog. Ga nu niet verder omhoog. Je ziet nu dat "Bedieningspaneel" rood opgelicht zijn. Klik op het Bedieningspaneel. De lift doet het nu en de lift komt omlaag. Na het filmpje klik je weer op het Bedieningspaneel om de liftdeur te openen. Klik dan in de liftdeur en je stapt in de lift en de lift brengt je omhoog naar de:

Bovenste Verdieping:

Je stapt uit de lift. Rechts zie je de uitgang. Het is een Hek (rooster). Klik op het "Rooster". Het rooster is afgesloten met een Ketting en een Hangslot. Beweeg je pijltje nu over het rooster tot je de "Een Stevig Hangslot" klikplek krijgt. Klik zowel op het Hangslot als nog een keer op het Rooster. SAVE GAME NU.

Klik nu met Rechts (dus met je rechtermuisknop) op het Hangslot. Samuel merkt op dat de rechterzijde van het Hangslot verzwakt is door Roest . Open je inventory en pak de Revolver eruit. Plaats nu, heel zorgvuldig, de revolver OP het HANGSLOT en KLIK. Samuel loopt achteruit en mikt met de revolver op de zwakke plek van het Hangslot en dan vuurt hij. Had je de revolver op de goede plek op het hangslot geklikt dan schiet Samuel nu het Hangslot met 1 schot stuk. Klik op het hek om dit nu te openen en ga dan door de poort om de "Mijnen te Verlaten".

NB: Het is ERG BELANGRIJK dat je met je Rechtermuisknop op het Hangslot hebt geklikt en dat Samuel daardoor weet dat het Hangslot een Zwakke plek heeft. Vergeet je dit te doen dan lukt het je niet om het Hangslot met 1 schot uit je revolver kapot te schieten. Je hebt dan beide kogels nodig om het hangslot kapot te schieten en dan heb je geen kogel meer om de Wolf dood te schieten. En dan is het GAME OVER

Je komt buiten. O...............EEN WOLF. Snel, grijp je Revolver weer uit je inventory en klik ermee op de Wolf. 

Samuel schiet de wolf met de laatste kogel dood. Klik rechtsonder in je scherm en je keert terug naar:

Het Kasteel

We zijn terug in de zitkamer en er volgt een gesprekje met Robert en met Victoria. Robert vertrekt naar zijn sanatorium en Samuel vertelt Victoria dat hij naar het familie landgoed in Wales zal gaan en daar twee dagen zal blijven. We belanden dan in:

Hoofdstuk 3: De Verborgen Erfenis:

Nachtmerrie. Zwartscherm. We horen Samuel en we belanden in:

Wales:

Het Gordon familie landgoed:

Samuel staat voor de poort van het familie landhuis in Wales. De poort zit op slot. Rechts in de poort zit de "Deurbel". Klik op de deurbel. De bel doet het niet. Wacht even tot Samuel is uitgepraat en je de pijlcursor weer terug hebt. Klik dan nog een keer op de deurbel. Samuel probeert de bel nog een keer maar de bel doet het echt niet. Klik nu met Rechts op de deurbel. Samuel vertelt dat de draden van de deurbel geen verbinding met elkaar maken. Ga naar je inventory en zorg ervoor dat het mesje uit het Torenschaakstuk steekt. Klik dan met de toren (het Bedriegertje) op de deurbel. Samuel probeert de bel te openen maar het mesje is te dik.

Zowel links als rechts staat een beeld voor de poort. Hou je cursor nu op de voeten van het linker beeld. Je pijltje wordt dan rood. Het is een "Kapot Beeld". Klik op de voeten van dit beeld. Samuel vertelt dat het linkerbeen is afgebroken. Klik weer op de voeten van het beeld. Er steekt een "Spijker" uit. Klik weer op de voeten en Samuel trekt de spijker eruit. Pak de Spijker uit je inventory en klik er dan mee op de Deurbel.

Samuel steekt de spijker in de deurbel en de bel doet het nu. Na enige ogenblikken wordt het hek open gedaan door Louis, de huismeester. Samuel stelt zich zelf voor en zegt dat ie Eleanor komt bezoeken. Lowietje wil echter een bewijs zien dat Samuel ook werkelijk Samuel Gordon is. Pak de "Rouwkaart van William" uit je inventory en klik ermee op Louis. Louis laat je binnen en brengt je naar:

NB: wacht je te lang met het geven de rouwkaart dan verlies Louis zijn geduld en smijt het hek weer dicht en verdwijnt. Bel dan gewoon weer aan met de deurbel.

Eleanor:

Je staat binnen in de grote kamer. Na de begroeting en de eerste gesprekjes tussen Eleanor en Samuel verschijnen je gespreksonderwerpen. Ik ga ze niet allemaal met je doorlopen. Gebruik elke optie en gebruik ze helemaal. Sommige onderwerpen leveren weer nieuwe onderwerpen op. Praat met Eleanor tot er niets meer te praten valt. Het belangrijkste dat je van Eleanor ervaart is haar info over William. William is het laatst voor 2 jaren terug hier op het landgoed geweest en legde toen zeer grote belangstelling voor de graftombe aan de dag. Verder ervaar je dat Richard, de man van Eleanor, niet in huis is maar dat hij waarschijnlijk in zijn laboratorium te vinden is. Dat laboratorium is in het "oude verlaten huis". Ook ervaar je dat Eleanor de "East Room" als jouw logeerkamer heeft ingericht. Eleanor vraagt ook of Samuel aan Louis wil opdragen om de deurbel te gaan repareren.

Na dit lange gesprek gaat Eleanor een deuntje pingelen op de piano. Onder zoek de ruimte en sla geen klikplek over. Links naast de open haard hangt een spiegel boven een kastje. Klik op de spiegel. Voor de spiegel staat een kistje op het kastje. Het is een "Houten Juwelenkistje". Klik erop. Het deksel is in de vorm van een schaakbord met maar 9 velden. Boven op de open haard zie je het "Familiewapen". Klik erop. Samuel vertelt dat dit wapen van de "Wales" tak van de Gordons is. Rechts van de open haard hangt een schilderij aan de muur. Klik erop. Het is een portret van Mathias Gordon, Eleanor's vader en in zijn tijd een beroemd pianist. Op de witte muur, boven de 3 poorten, hangen Vlaggen. Klik op de vlaggen. Samuel herkent de wapens op deze vlaggen niet. Als je op alles hebt geklikt waar je maar op kon klikken dan verlaat je de kamer via de exit midden rechts en dan sta je buiten in de:

Tuinen:

Je staat achter het hoofdhuis van het landgoed. Helemaal rechts is een raam. Het is het raam in de lage uitbouw. Klik op dat raam. Samuel loopt er naar toe en probeert door het raam naar binnen te gluren. Het raam is echter te smerig en Samuel kan er niet door kijken. Rechtsonder in je scherm is weer een vijver. Dit is weer de "Fontein". Klik op de fontein. In tegenstelling tot de fontein van Samuel's kasteel, wordt deze fontein goed onderhouden en regelmatig schoongemaakt. Merk op dat je kunt blijven klikken op de fontein. Ga nu, via de exit links onder, naar de "Splitsing".

Louis, de huismeester, is bezig met het besproeien van een boom. Ga met Louis praten over de Deurbel. Met heel veel tegenzin zegt Louis dat hij de bel zo snel mogelijk zal gaan repareren. Je kunt nog even op de Rode Boom, links, klikken. Rechts onder is de exit naar de "Hoofdingang". Links onder is de exit naar "de Oude Tuin". Ga, links onder, naar de Oude Tuin. Louis roept je dan nog even terug en zegt dat bezoekers niet in de oude tuin mogen komen. Samuel zegt dat hij van Eleanor toestemming heeft gekregen. Ga dus naar de:

Oude Tuin:

Je staat voor een gebouwtje met aan de rechterzijde een ronde toren. Er zitten twee ramen in de toren. Klik op het linkerraam. Merk op dat je op dit raam kunt blijven klikken. Samuel staat nu voor de "Bank" in de ronde vorm van de balustrade. Klik op de bank. Rechts zie je een groene tuinslang aan een "Kraan" vast zitten. Klik op de Kraan. Samuel pakt een "Stevige Stalen Kabel", waarmee de tuinslang aan het kraantje vast zit, op. Klik nu met je pijltje linksonder van je scherm. Samuel loopt door naar links en je scherm scrolt mee. Je ziet dan de Exit naar het "Verlaten Huis". Klik dus in de poort en je komt bij het:

Verlaten Huis:

Richard moet ergens in dit huis zijn. Boven de deur lees je "D J.B. Fraser". Klik erop. Klik op de deur. Zit uiteraard op slot. Klik op het "Lekkende dak". Links naast de deur gaat de "Houten trap" omhoog naar het "Dichtgetimmerde raam". Klik op de trap en ook op dat raam. Doe dat 2 keer. De trap is stuk en Samuel denkt er niet om de trap op te gaan. Onder de trap staat een houten vlonder. In mijn spel heet dit de "Schilderspalet". Klik ook hierop. Linksonder is dan de exit naar "de Kapel" maar daar ga je nu nog niet naar toe.

Nu je alles hebt bekeken klik je maar weer op de voordeur, maar doe dat nu met Rechts. Samuel zegt dat de sleutel aan de binnenkant in het slot steekt. Pak de "Rouwkaart" uit je inventory en klik deze op de deur. Samuel schuift de rouwkaart onder de deur door. Pak dan de "Stevige Stalen Kabel" uit je inventory en klik deze ook op de deur. Met de kabel peutert Samuel de sleutel uit het slot en deze valt op de rouwkaart. Samuel trekt vanzelf de rouwkaart weer onder de deur vandaan en bergt de sleutel op in zijn zak. Pak de sleutel dus uit je inventory en klik ermee op de deur. Samuel gaat vanzelf naar binnen.

Je bent in de "woonkamer" en het is hier een puinhoop. Laten we maar weer eens wat gaan klikken en laten we maar beginnen met de Open Haard. Klik 2 keer in de open haard. Op de richel boven de open de haard ligt een zwarte poes te slapen. Blijf nog even af van de poes. Aan de rechterkant van de open haard staan de "Kachelpoken" Klik erop. Ook zie je een laag muurtje aan de rechterkant van de open haard. In dat muurtje zit een "Kleine Deur". Klik erop. Het deurtje zit stijf dicht. Klik met rechts op dit deurtje. Het deurtje heeft een Zeshoekig Slot. Merk op dat je op dit deurtje kunt blijven klikken. Voor de Kachelpoken liggen wat "Houtblokken" op de vloer. Klik erop. Samuel zegt echter dat hij ze niet kan gebruiken. Merk op dat je erop kunt blijven klikken. Links van de open haard hangt een "Touw" omlaag. Klik 2 keer op dit touw.

Op de ronde tafel staat een "Fluitketel". Klik op de fluitketel. Samuel heeft echter geen behoefte om thee te gaan zetten. Merk weer op dat je op de fluitketel kunt blijven klikken. Rechts naast de tafel liggen wat papieren op de vloer. Klik op dit "Vuil Papier". Het is een "Oude krant". Klik weer op deze krant maar Samuel weigert het op te pakken. Merk weer op dat je erop kunt blijven klikken. Aan de rechter muur staat een klein tafeltje met een lade erin. Klik op het tafeltje. Samuel trekt vanzelf de lade open en je komt in de close-up.

Klik in de lade. Samuel heeft echter niets nodig uit de lade. Merk echter weer op dat je in de lade kunt blijven klikken. Op het tafeltje staat een "Asbak". Klik op de asbak. Iemand heeft onlangs iets verbrand in de asbak want er ligt as in en het is geen as van sigaretten of sigaren. Klik op de "Lamp". De lamp is stuk dus niet bruikbaar. Klik op de Krant die links op de tafel ligt. ER zijn twee advertenties rood omcirkeld. Achter de krant zie je een "Kleine Lade". Klik op deze lade. De lade gaat open. Er ligt een "Vulpen" in. Klik op de vulpen en deze verdwijnt naar je inventory.

Sluit de close-up en open je inventory. Klik met Rechts op de vulpen. Samuel vertelt je dat de pen een volle inktpatroon bevat met blauwe inkt. Helemaal links staat een oude potkachel waar je ook nog even op kunt klikken. Goed, ga nu op de Zwarte Kat klikken die op de richel van de open haard ligt. Samuel geeft de kat een aai en de kat springt verschrikt op. Je ziet dat er iets op de grond valt. De kat rent naar links en verdwijnt dan de grote kast in. Samuel loopt naar de grote kast en maakt deze open. Het is echter te donker in de kast om iets te zien. Kijk naar de binnenkant van de rechter kast deur. Ter hoogte van Samuel's hoofd zit er een "Opgeplakte Knipsel" op de deur geplakt. Klik hierop. Het zijn artikelen over Richard Gordon en Samuel leest ze hardop voor.

NB: Het is zeer belangrijk dat je deze "Opgeplakte Knipsels" gelezen hebt. Vergeet je dit te doen dan loop je later in dit hoofdstuk vast en gebeurt er niet wat er dan zou moeten gebeuren. Je kunt dan aan Richard geen "Bloed" vragen.

Toen de kat van de richel sprong zag je iets op de vloer vallen. Dit object ligt nu voor de "Kachelpoken" en de "Houtblokken" op de vloer. Het is een "Sleutel". Klik erop en het verdwijnt naar je inventory. In je inventory klik je met Rechts op deze sleutel. Het is een "Engelse Sleutel" waarmee zeshoekige schroeven kunnen worden vast gedraaid. Pak deze sleutel dan uit je inventory en klik ermee op het "Kleine Deurtje" rechts van de open haard. Het deurtje gaat nu open en je beland in de close-up.

Het is een kleine oven. Links ligt een "Kaars" en rechts een "Aansteker". Klik op de aansteker. Het ding heeft geen "lont", maar Samuel pakt het wel op. Klik op de Kaars en ook deze gaat naar je inventory. Sluit de close-up. In je inventory klik je met Rechts op de Kaars en op de aansteker. DE aansteker heeft geen lont maar de kaars wel. Zorg dat het mesje uit het Toren schaakstuk steekt en klik dan met dit ding op de Kaars. Je snijd de lont uit de kaars. Pak de Lont op en klik ermee op de Aansteker en de aansteker doet het nu. Loop naar links naar de grote kast. Pak de aansteker uit je inventory en klik deze op de kast. Samuel vertelt je dat de achterkant van de kast kan worden weggeduwd. Op de kast krijg je nu een Exit. Het is de Exit naar de "Geheime Gang". Klik deze exit en Samuel stapt de kast in en beland dan in het:

Laboratorium:

Die vent met het witte haar is Richard Gordon. Hij schrikt zich te pletter door het verschijnen van Samuel in zijn laboratorium en hij laat een fles uit zijn handen vallen. Richard wil weten hoe Samuel hier is binnen gekomen en je 2 Maskertjes verschijnen in beeld. Klik op het "Positieve" antwoord maskertje. Er volgt een gesprekje. Richard is boos en hij vertelt dat hij van schrik zijn laatste fles met één of ander oplosmiddel heeft laten vallen. Dit oplosmiddel is schaars en heet ex-52 Boron. Hij wil dat Samuel een nieuwe fles met dit goedje gaat aanschaffen en zegt dat het waarschijnlijk te krijgen is bij de drogist te Leechdale. Hij vertelt nog dat het goedje diep blauw van kleur is.

Onderzoek eerst weer even alles en klik weer overal op waarop je maar kunt klikken. Rechts van de ingang staat een klein tafeltje. Op dit tafeltje staan "Kleine Flesjes". Klik op deze flesjes. Samuel neemt 1 flesje mee. Je kunt dan verder nog klikken op de tekening boven dit tafeltje, de boeken in de boeken kast. Op de Vreemde Machine die op de grote ronde tafel staat. Op de Hangende Constructie die boven de vreemde machine hangt en op de "Vrieskast" die rechts van Richard staat. Merk op dat je op deze vrieskast kunt blijven klikken.

Je moet nog 1 object oprapen en dat zij de "Scherven" die links van Richard op de vloer liggen. Het zijn de scherven van de fles die Richard heeft laten vallen. Klik op de "Scherven". Samuel raapt 1 grote scherf op. Ga je inventory in en klik met rechts op de scherf. Er zit een Etiket op en hierop staat dat het om die ex-52 oplosmiddel gaat. Verlaat het laboratorium via de exit midden rechts en je beland terug in de kamer van het verlaten huis.

Een Flesje Oxidant ex-52 fabriceren

We gaan nu even wat spullen verzamelen. Klik op de Houtblokken. Nu pakt Samuel ze wel op. Klik op de Oude Krant en ook deze raapt Samuel nu op. Klik op de Fluitketel en deze verdwijnt nu ook naar je inventory. Ga nu via de deur, midden rechts, naar buiten en dan weer midden rechts naar het scherm aan de voorzijde van het torenhuis. Loop dan naar rechts (klik niet de exit) door naar het Kraantje, waaraan de tuinslang vast zat.

Pak de "fluitketel" uit je inventory en klik deze op het kraantje. Samuel vult de fluitketel met water uit de kraan. Pak dan de "kleine lege fles" uit je inventory en klik ook hiermee op het kraantje. Samuel vult ook de fles met water. In je inventory klik je op de "vulpen" en klik je met de vulpen op de "kleine fles met water". De blauwe inkt uit de vulpen kleurt het water in de fles diepblauw. Het water heeft nu de juiste blauwe kleur. Nu moet er nog een etiketje op de fles.

Ga terug naar het Verlaten Huis en ga er weer naar binnen. Ga naar de potkachel, links. Pak de "oude krant" uit je inventory en klik deze op de potkachel. Pak de "houtblokken" uit je inventory en klik ook deze op de potkachel. Pak de "aansteker uit je inventory en ook hiermee klik je op de potkachel. Samuel steekt de potkachel aan. Pak de "fluitketel" uit je inventory en klik deze dan op de potkachel. Klik op de fluitketel. Samuel vertelt dat je even geduld moet hebben.

Wel, we moeten nu even wachten tot het water in de fluitketel gaat koken en er dan stoom uit de fluitketel komt. Je kunt het beste even het Verlaten Huis verlaten en even helemaal terug gaan naar het grote huis. Ga even het grote huis binnen, praat echter niet met Eleanor maar ga gelijk weer terug naar het Verlaten Huis. Ga weer naar binnen en.......er zou dan nu stoom uit de fluitketel moeten komen. Is dat nog niet het geval dan maak je de wandeling nog maar een keer.

Terug in het Verlaten Huis komt er dan stoom uit de fluitketel. Pak de "scherf" uit je inventory en klik deze nu in de STOOM die uit de fluitketel komt. Dus niet OP de fluitketel zelf maar IN de STOOM. Samuel weekt met de stoom het etiket los. Nu heb je nog lijm nodig om het etiket op je fles te plakken. Ga naar buiten en ga terug naar de "Splitsing". Dat is het scherm met de bomen waar Louis eerder de boom aan het besproeien was. Op dit scherm ga je, via rechts onder, naar de Hoofduitgang.

Hoofdingang:

Lijm verkrijgen:

Louis is hier bezig met het repareren van de deurbel. Voor Louis staat zijn gereedschapskist op de grond. Klik op de gereedschapskist. Samuel durft er echter niets uit te pakken zolang Louis hier bezig is. Je moet die Louis dus hier weg zien te krijgen. Praat eerst met Louis over de deurbel. Ga dan terug naar de "Splitsing" en dan, via de exit tussen de bomen, naar het Huis. Ga naar binnen. Eleanor gaat vanzelf met Samuel praten. Eleanor wil dat Louis stopt met het repareren van de deurbel en dat hij onmiddellijk het gras achter het huis gaat maaien. Of Samuel deze boodschap even wil overbrengen aan Louis. Dus ga terug naar de Hoofdingang en praat er weer met Louis. Gebruik het "grasmaaien" onderwerp. Louis heeft helemaal geen zin om het klusje waar hij nu mee bezig is te laten zitten. Hij zegt dat hij eerst de deurbel gaat afmaken en dan wel ziet of ie nog tijd heeft om het gras te gaan maaien. Tja......het personeel van tegenwoordig......

Ga terug naar Eleanor in het grote huis. Deze keer begint het gesprek niet vanzelf, dus klik op Eleanor. Vraag Eleanor eerst over de "Piano" en dan over het "Hoge Gras". Gebruik echter de "deurbel" nu niet. Eleanor geeft nu een echt specifieke opdracht die je moet overbrengen aan Louis. Dus terug naar Louis bij de Hoofdingang. Praat weer met Louis over "grasmaaien". Samuel zegt hem wat Eleanor zojuist heeft gezegd. Louis gaat echter niet gelijk weg. Ga weer even terug naar Eleanor maar praat nu niet meer haar. Ga gelijk weer naar buiten en naar het Splitsingscherm en zie......Louis is nu hier bezig het gras te maaien. Dus ga naar de Hoofdingang en klik dan 2 keer achterelkaar op de gereedschapskist. De eerste keer pakt Samuel er "Lijm" uit en de tweede keer een "Stevige Stalen Kabel". In je inventory klik je met de Lijm op het Etiket en dan klik je met het Etiket op de Fles. En nu maar hopen dat Richard niet merkt dat je de boel in de maling neemt.

Ga terug naar het Verlaten Huis, ga naar binnen en via de grote kast naar het Laboratorium. Pak de "kleine fles met een oxidatiemiddel" uit je inventory en klik ermee op Richard. Richard is je dankbaar en je gespreksonderwerpen verschijnen. Praat dus met Richard over "William" en over de "Heilige Sleutel". Veel heeft Richard je niet te vertellen, maar hij vertelt je wel dat die Heilige Sleutel van echt zilver is gemaakt. Verlaat het laboratorium via de "geheime gang" exit en ga dan ook uit het Verlaten Huis. Op het buitenscherm ga je dan nu, via de exit links onder, naar de Kapel.

Kapel/Graftombe:

Het geheim van de Graftombe ontrafelen:

Je komt bij de grote Graftombe. Klik op het hek van de tombe. Uiteraard zit het op slot. Er zijn op dit scherm nog enige klikplekken waar je op kunt klikken. Zoek ze en klik overal op. Er staat een "Monoliet" en voor deze monoliet staat een "Bloempot". Als je op deze "Bloempot" klikt dan merkt Samuel op dat de aarde in en rondom de bloempot een andere kleur heeft dan de omringende grond. Merk op dat je kunt blijven klikken op de bloempot

Ga terug naar het Verlaten gebouw, ga naar binnen en terug naar Richard in het laboratorium. Praat met Richard over de "Graftombe". Volgens Richard is maar 1 sleutel voor dat hek en deze is in het bezit van Eleanor of van Louis. Samuel hoopt dat Louis de sleutel heeft. Ga dus naar Louis op de Splitsing. Louis blauwe jas hangt aan de rechterboom. Klik op de jas. Ja.....Samuel is niet achterlijk hoor. Je denkt toch niet dat hij Louis's zakken gaat rollen terwijl Louis hier bezig is. Louis loopt met zijn maaier steeds heen en weer over het gras aan de rechterkant. Pak de "Stevige Stalen Kabel" uit je inventory en klik deze nu op het gras, iets rechts van de boom. Even goed het scherm afzoeken naar de klikplek. Samuel werpt de kabel in het hoge gras. Louis gaat onverstoorbaar verder met maaien en, na enige momenten. Komt de kabel in de maaier terecht en de maaier geeft de geest. Louis loopt dan weg naar het Verlaten Huis. Wacht tot Louis helemaal verdwenen is en klik dan op zijn Jas. Samuel pakt de "Sleutels" uit de jas. Ga dus terug, via het Verlaten Huis, naar de:

Kapel/Graftombe

Pak de Sleutels van Louis uit je inventory en klik ze op het hek van de tombe. Je komt nu binnen. Achterin staan 3 standbeelden in 3 nissen. Zorg er even voor dat Samuel niet hinderlijk voor de beelden staan, zodat je alle 3 de beelden goed kunt zien. Boven elk beeld staan "Inscripties" en elk beeld houd een "Kom" in zijn handen. Klik op elk van de 3 Inscripties en op elk van de 3 Kommen. Je komt er achter dat:

Het linker beeld "Veine" is. Het middelste beeld "Odire" is. Het rechter beeld "Malite" is.Dat elk van de 3 kommen leeg is

Zou er iets "geofferd" moeten worden aan deze 3 beelden? Dus zou je iets in elk van de 3 kommen moeten doen? Maar wat? Rechts staat een "Stenen graftombe". Klik erop. Er zit een slotje aan deze tombe. Klik daar ook op. Merk op dat je op het slotje kunt blijven klikken. NB: het is zeer belangrijk dat je niet vergeet om op dit slotje te klikken, vergeet je dit wel dan kun je zo meteen tot St. Juttemis blijven ronddwalen maar dan gebeurt er verder niet meer. Verlaat de tombe via midden onder, en keer terug naar Richard in het laboratorium van het Verlaten Huis. Ga terug naar Richard in zijn laboratorium. Klik op Richard en vraag hem over de "Tekens". Richard is druk met werkzaamheden, maar zodra hij klaar is met zijn werk zal hij de betekenis van de 3 namen, Veine, Odire en Malite, voor je gaan opzoeken.

Antwoord krijgen van Richard:

Wel, het gaat een tijdje duren voordat Richard je het antwoord zal geven. Ga gewoon even een wandelingentje maken en kom dan terug naar Richard. Je zult niet na de eerste keer al antwoord van Richard krijgen, dus ga weer wandelen. Na een aantal keren heen en weer gewandeld te hebben zal Richard zeggen dat hij het antwoord voor je heeft en zal hij dit ook geven. Ik kan je niet zeggen hoe lang het duurt voordat je van Richard hoort dat hij het antwoord heeft opgezocht. Belangrijk is echter wel dat je, toen je de eerste keer in de Kapel/Graftombe was, op het SLOTJE van die Stenen Graftombe hebt geklikt. Heb je dat vergeten te doen, ga dan tijdens het wachten dat alsnog doen. Op een gegeven moment, na een aantal keren heen en weer gewandeld te hebben, zal Richard je het antwoord geven.

Richard vertelt dat: Veine een Ierse Oorlogsgod is. Odire de Druïde Oogst Godin is. Malite de Oude God van het Water is. Je krijgt dan het "Bloed" onderwerp. Gebruik dit en Samuel vraagt aan Richard of hij wat bloed voor hem heeft. Richard zegt dat er nog een bloedmonster in de "Vriezer" moet zijn.

NB: Het bloed onderwerp krijg je nu alleen als je eerder die knipsels over Richard hebt gelezen, die aan de binnenkant van de kastdeur zitten geplakt. Heb je dat nog niet gedaan, ga dan dat alsnog doen en vraag dan Richard nog om bloed.

Klik op de "Diepvrieskast". Nu maakt Samuel de diepvriezer wel open en hij pakt er een flesje "Bloed" uit. Verlaat het laboratorium weer via de geheime gang exit. Je komt dus terug in de kamer van het Verlaten Huis. Klik hier weer op de Fluitketel, die nog altijd op de potkachel staat. Samuel vertelt dat de ketel inmiddels is afgekoeld en hij neemt de ketel weer mee. Verlaat het huis en ga terug, via linksonder, naar de:

Kapel/Graftombe:

Ga nog niet naar binnen maar klik op de "Stenen Bloempot". Samuel grijpt een handje aarde. Ga nu de kapel binnen. Volgens de gegevens van Richard is dus "Veine" een oorlogsgod en daar hoort bloed bij, "Odire" is de oogstgod en daar hoort aarde bij en "Malite" is de watergod en daar hoort water bij. Doe dus het volgende:

Uit de vloer komt nu een kleine altaar omhoog. Klik op het altaar. Je komt in de Close-up en bent dan in de:

Schuifpuzzel:

Wel, dit is een simpele schuifpuzzel. Links boven is het lege vak, en dat vak moet uiteindelijk ook leeg blijven. Er zijn dus 16 vakken en op 12 daarvan staat een symbool. 4 van de vakjes zijn blanco. Je moet er voor zorgen dat je die 4 blanco vakjes in het midden krijgt en de rest van de 12 symbool vakjes op de juiste plaats krijgt. In de 3 hoeken, rechtsboven, rechtsonder en linksonder, staat al aangegeven welk symbool je daar moet neer zetten.

Als je deze puzzel goed hebt opgelost dan verschijnt in het midden een Sleutel. Klik op deze Sleutel om hem naar je inventory te sturen. Je krijgt dan even een zwart scherm en dan verschijnt Louis. Louis is pissig omdat je zijn sleutels hebt gejat en hij eist zijn sleutels terug en doet vervolgens de kapel weer op slot. Samuel mompelt dat hij toch op de een of andere manier weer in de kapel moet zien te komen, maar dat hij beter kan wachten tot het nacht is.

Ga terug naar Richard in het laboratorium. Praat met Richard over de "Afgesloten grafkelder". Na enige aarzeling belooft Richard je te helpen en hij zegt dat je maar hier moet terug komen als het donker is geworden. Verlaat het huis en ga helemaal terug naar het grote hoofdhuis en klik daar op de deur. Samuel trekt zich terug in zijn kamer.

Nacht:

Samuel klimt uit het raam. Ga via linksonder naar de Splitsing en dan via midden links naar de Oude Tuin. Je bent dan weer op het scherm met het ronde torentje huis en het kraantje. De twee ramen in het torentje zijn verlicht. Klik weer op het linker torenraam. Loop dan naar links tot je de poort naar het "Verlaten Huis" in je scherm hebt. Ga nog niet door de poort. Vlak voor de poort liggen wat steentjes op het pad. Klik op dit "Grint" en Samuel pakt de steentjes op. Ga nu door de poort naar het Verlaten Huis en klik op de deur. De deur is afgesloten. Ga terug naar het torentje. Pak de "Steentjes" uit je inventory en klik hiermee op het linker torenraam. Samuel gooit een steentje naar het raam.

Ik weet niet of dit in één keer lukt. Ik moest het 3 keer proberen en pas de 3e keer raakte Samuel het raam. Dus lukt het bij jouw ook niet de eerste keer, klik dan weer met de steentjes op het raam. Je moet echter wel steentjes overhouden omdat je straks de steentjes weer nodig zult hebben.

Zodra Samuel een steentje tegen het raam heeft gegooid loopt hij vanzelf terug naar het Verlaten Huis. Richard doet de deur open en neemt Samuel mee naar zijn laboratorium. Je scherm blijft nu een tijdje zwart terwijl je Richard en Samuel hoort. Richard wil dat Samuel hem helpt met het uitvoeren van het experiment. Dit gebeurt en dan volgt er een ontploffing en krijg je weer wat te zien.

We zijn in het laboratorium. Richard neemt het Samuel niet kwalijk dat zijn experiment is mislukt en hij wijst Samuel op een Groene Fles waarin "Zuur" zit. Op het tafeltje, waar je al eerder een flesje vanaf hebt gepakt, staat een groene fles met "Zuur". Pak deze fles en ga nu naar de:

Kapel/Graftombe:

Pak het flesje "Zuur" uit je inventory en klik hiermee op het hek van de kapel. Samuel brand het slot stuk en gaat vanzelf naar binnen. Klik op het "Slot" van de stenen graftombe. Pak de "Sleutel", die je via de schuifpuzzel hebt verkregen, uit je inventory en klik deze sleutel op het slot. Links schuift dan de andere graftombe naar voren. Klik met je "Exit" cursor achter deze tombe en je gaat de : Geheime Gang" in. Je loopt een trap af en staat dan voor een dicht hek. Midden in het hek zit het ronde "Slot". Klik hierop. Het slot heeft een symbool en dit symbool komt Samuel bekent voor.

Je hebt een sleutel nodig. Klik achter Samuel om terug te gaan en verlaat dan de kapel en ga terug naar Richard in zijn laboratorium. Praat met Richard over het "Symbool op de poort". Richard vertelt dat er maar 1 sleutel is en dat deze is opgeborgen in het Juwelen kistje van Eleanor. Omdat het nu nacht is zal de deur van het Grote huis nu op slot zijn. Richard zegt dat je zijn huissleutel wel mag gebruiken om weer binnen te komen. Richard's sleutel ligt dus op dat kleine tafeltje. Grijp de Sleutel en ga helemaal terug naar het grote huis en klik met deze Sleutel op de deur en Samuel komt weer in de grote kamer van het huis. Weet je nog waar Eleanor's juwelen kistje staat? Op de kast met de spiegel. Klik op het "Houten Juwelenkistje" en je komt in de:

Paardensprong puzzel:

Het dekseltje van het kistje heeft dus 9 vakjes. Op de 4 hoekvakjes staan de paarden. Boven zie je de twee Zwarte Paarden en onder de Witte Paarden. Je moet de paarden dus omwisselen. De Witte Paarden moeten boven komen en de Zwarte Paarden onder. Dit moet gebeuren via de "Paardensprong" zet uit het edele schaakspel. Nummer de 9 vakjes, van links boven naar rechts onder als, 1 t/m 9 en doe dan exact het volgende:

  • Klik vak 7 op vak 6.
  • Klik vak 9 op vak 2.
  • Klik vak 1 op vak 8.
  • Klik vak 3 op vak 4.
  • Klik vak 6 op vak 1.
  • Klik vak 4 op vak 9.
  • Klik vak 8 op vak 3.
  • Klik vak 3 op vak 4.
  • Klik vak 7 op vak 6.
  • Klik vak 9 op vak 2.
  • Klik vak 2 op vak 7.
  • Klik vak 4 op vak 9.
  • Klik vak 1 op vak 8.
  • Klik vak 6 op vak 1.
  • Klik vak 8 op vak 3.
  • Klaar.

Je hoort een klik en gaat vanzelf uit de close-up. Samuel pakt een "Amulet" uit het kistje. In je inventory klik je even met Rechts op dit Amulet. Verlaat het huis en ga terug naar de Kapel. Ga de Kapel weer binnen en ga weer de Geheime Gang in. Je komt weer bij het Hek met het Ronde Slot. Pak het Amulet uit je inventory en klik dit op het slot. Je scherm wordt even zwart en dan zie je hoe het hek open gaat. Weer wordt je scherm zwart en dan staat Samuel voor het nu geopende hek. Ga, via Midden Onder, naar de:

Crypte:

Save Game hier.

In het midden staat de "Monoliet". Op de voorkant van de monoliet ziet de "Gravure". Onder in je scherm is de "afgrond". Links zijn "Wortels". In de grote nis staat het "Graf". Aan het ronde muurtje, tussen het graf en de ingang, zitten 7 "Doodshoofden". KLIK NIET OP HET GRAF.

Klik op de Monoliet. Samuel zegt dat er een opening in zit. Klik op de "Gravure". Samuel leest voor: "Gebruik het hoofd van een vreemde of jouw hoofd zal worden afgeworpen". Klik op de "Doodshoofden". Er zijn 7 doodshoofden. Klik op elk van de 7 doodshoofden. Bij 6 van de 7 krijg je de mededeling dat dit Doodshoofden zijn. Bij 1 krijg je echter de mededeling dat dit een "Doodshoofd" is. Dat is de 3e van rechts. Klik op deze doodshoofd. Er zit een barst in. Pak je "Steentjes" uit je inventory en klik ermee op deze doodshoofd. De doodshoofd valt op de grond en ligt dan voor het tralie venster. Klik op deze nu "Beschadigd Doodshoofd". Je komt in een close-up van het tralievenster. Achter de tralies ligt een sleutel. Samuel kan er niet bij.

Sluit de close-up. Sluit de close-up en verlaat de crypte en ga terug naar boven en verlaat de kapel. Ga naar het Verlaten Huis en ga naar binnen. Aan de rechterkant van de open haard hangen de "Kachelpoken". Klik op de kachelpoken. Samuel pakt een kachelpook. Ga terug naar de Crypte en klik weer op de Beschadigde Doodshoofd. Je komt weer in de close-up van het tralie venster. Pak de Kachelpook uit je inventory en klik hiermee op de sleutel achter de tralies. Samuel grijpt nu deze sleutel. Sluit de close-up.

Pak de "Sleutel met Doodshoofd" uit je inventory en klik ermee op de "Monoliet". Je hoort een geluid. Klik dan nu op het "Graf". Samuel schuift het deksel open. Klik weer op het graf. Het skelet van Dergham Gordon ligt in het graf en om de nek zit een Sleutel. Klik op deze Sleutel en je hebt de "2e Heilige Sleutel" te pakken. Sluit de close-up en dit hoofdstuk is afgelopen en we gaan naar:

Hoofdstuk 4: Vergeten Grenzen:

Samuel is terug in zijn eigen kasteel en heeft een gesprek met Victoria en Bates in de grote hal. Robert is niet teruggekeerd uit Ashburry terwijl een verpleegster van het sanatorium heeft verklaart dat ze Robert wel heeft zien weg gaan. In het bos is het dode lichaam van een jongen gevonden, volgens inspecteur Collier is de jongen gedood door wolven.

Reis, via je plattegrond, naar:

Willow Creek:

Ga de kroeg binnen. Harry, de barman, begint vanzelf met Samuel te praten over die "arme jongen" die door een wolk aan stukken is gereten. De doodgraver zit ook weer, of nog steeds, zijn biertjes achterover te slaan. Praat met het doodgravertje over "Vick". Doodgraver vertelt dus dat Vick dood is en dat zijn lichaam is gevonden in de "Stonering". Open dus je plattegrond. Linksonder op je plattegrond is nu de "Stonering" locatie beschikbaar. Klik daarop om er naar toe te gaan.

Stonering:

Zwart scherm terwijl Samuel onderweg is. Samuel komt aan op deze plek. Inspecteur Collier is hier ook nog en verwelkomt Samuel met de vraag wat hij hier komt doen. Je maskertjes verschijnen. Geef de inspecteur een "Positief" antwoord. Collier is er van overtuigd dat Vick is gedood door een wolf, ook al wijst Samuel hem erop dat er alleen op het "altaar" bloed zit en niet op de grond rondom het altaar. Geef Collier nogmaals een "Positief" antwoord als je maskertjes weer verschijnen. Vraag Collier vervolgens over "Henry". Collier zegt dat Dr. Hermann heeft vastgesteld dat Henry onmogelijk door verdrinking of verstikking om het leven kan zijn gekomen omdat er geen water in Henry's longen is gevonden. Collier is er nu van overtuigd dat Henry is omgekomen op een andere plek dan waar hij gevonden is en hij beschouwd Henry's geval nu als moord. Geef weer een "Positief" antwoord. Einde gesprek.

Onderzoek het scherm. Je staat dus op een open plek in het donkere en lugubere bos. In het midden staat, het met Vick's bloed overgoten, Altaar. Achter Samuel staat een "Grote Boom". Links naast deze boom staat een stenen "Menhir". Ook links in het scherm staat een "Menhir" en rechts staat er nog een. In de Grote Boom hangt het "Windorgel". Voor de Menhir die links in het scherm staat, vindt je een "Plant" en rechts achter Collier ligt een "Steen" op de grond.

Klik op het "Altaar met bloedvlekken". Merk op dat je kunt blijven klikken op het altaar. Klik op de "Grote Boom". Samuel zegt dat de plant die er voor staat wel verbrand lijkt te zijn. Klik op het "Windorgel". Klik op de "Menhir" die naast de grote boom staat. Je komt in de close-up. Er staat een rood Symbool op deze Menhir. Pak William's dagboek uit je inventory en klik hiermee op het rode Symbool. Samuel tekent het Symbool na in het dagboek. Je kunt dit controleren door in je inventory dan met Recht op het dagboek te klikken en dan naar de laatste pagina te bladeren. Sluit alle close-ups. Merk dan op dat je kunt blijven klikken op deze Menhir en dat je dan dus steeds weer in de close-up ervan komt.

Klik op de "Menhir" die links in het scherm staat. Samuel vertelt je dat dit 1 van de 3 Menhirs is die in een driehoek om het altaar staan. Klik op de "Plant" die voor deze menhir staat. Klik dan met Rechts op de plant. Samuel zegt dat er "iets" tussen de bladeren van de plant ligt. Het is een klein stukje stof. Klik nog eens op de plant, maar Samuel wil het stukje stof echter niet pakken, niet terwijl Collier naar hem staat te kijken. Klik op de "Menhir" die rechts in je scherm staat. Klik dan op de "Steen" achter Collier. Merk op dat je op de steen kunt blijven klikken. Open je inventory en pak het flesje "Bloed" eruit en klik dit nu op de steen. Samuel giet het bloed over de steen en geeft je een hint over je volgende stap. Praat dus met Collier. Gebruik eerst het "Symbool op de Menhir" onderwerp en geef Collier dan een "Positief" antwoord als je maskertjes verschijnen. Collier hecht niet veel waarde aan het symbool. Gebruik dan het "Bloed" onderwerp. Samuel wijst Collier op het bloed op de steen. Collier draait zich om en gaat dit bloed staan bekijken.

Zodra je nu je pijltje cursor terug krijgt klik je weer op de "Plant". Samuel vist dan nu "Zakdoek" tussen de bladeren vandaan en vertelt je dat het "Gordon Embleem" op de zakdoek staat geborduurd. Bekijk de zakdoek, met rechts, in je inventory. Reis nu, via de plattegrond naar:

Het Huis van Dr. Hermann:

Klik op de deurbel en je komt weer binnen in de hal. Ga dus, via de poort, naar de lijkenkelder. Hermann is bezig met Vick's lijk en verwelkomt je en dan verschijnen je opties. Praat met Hermann dus over "Vick". Hermann vertelt dat Vick onmogelijk door een wolf, of door enig ander dier, gedood kan zijn. Vick is gestorven door ernstig bloedverlies en door ernstige beschadigingen aan zijn inwendige organen. Ook heeft Hermann nergens afdrukken gevonden van diertanden. Vraag verder over "Robert" en dan over "Henry". Reis dan, via je plattegrond terug naar je:

Kasteel:

Je komt dus binnen in de grote hal. Ga gelijk via de voordeur terug naar buiten en dan, via rechtsonder, naar de trap en via de trap omlaag. Beneden aan de trap gekomen ga je, via linksonder, naar "de Hoofdingang". Bij de hoofdingang gekomen klik je op de "Brievenbus", rechts naast het grote hek. Er zit een brief in de bus en Samuel pakt de brief eruit. Het is een brief van James aan William. De brief wordt voorgelezen en we weten nu dat James dus William's zoon is.

Sluit de close-up. Ga, via je plattegrond, terug de Grote Hal in. Ga onmiddellijk weer naar buiten en ga naar de Stal. Ga de stal binnen en praat er met Morris die nog altijd aan de werkbank staat te werken. Praat met Morris over "Vick". Morris heeft echter niet zo veel te vertellen. Het enige dat hij ter berde weet te brengen is een opmerking over de "vreemde dingen die hier de laatste tijd gebeuren". Ga, via je plattegrond, terug naar de Grote Hal en ga dan via de eetzaal naar de keuken. Praat in de keuken met Bates over "Victoria". Victoria is dus in haar kamer. Dus terug naar de grote hal en dan via de trap naar boven en dan door de poort naar de gang. Klik op de Victoria's deur. Victoria doet open. Praat met Victoria over "Robert" en over "James". Victoria wil dat Samuel naar Ashburry gaat, naar het Sanatorium, om te onderzoeken wat er met Robert is gebeurt. Zij vertelt nu dat James de onwettige zoon van William is en dat hij knettergek is.

Na dit gesprek open je de plattegrond. Er is dus nu een nieuwe locatie bijgekomen en dat is het "Ashburry Sanatorium". Reis daar nu naar toe.

Het Ashburry Sanatorium:

Zwart scherm terwijl Samuel onderweg is. Dan staat Samuel voor de poort van het sanatorium. De poort heeft een groot hek. Het linkerdeel van dit hek is echter een deur. Aan de linkerzijde van de poort vindt je de "Deurbel" op de stenen sokkel. Klik op de "Poort". De poort zit op slot. Klik op de "Deurbel". Samuel belt aan en we horen de "Zuster". Na enig aandringen mag Samuel binnen komen.

Lobby/Hal:

We zijn dan in de Lobby/Hal van het sanatorium. Er volgt een gesprek met de Zuster. Robert is weg, heeft het sanatorium dus verlaten. Vraag het zustertje over je "Oude Foto". James is eergisteren nacht ontsnapt uit het sanatorium. Waarschijnlijk via het riool. Luister verder naar wat het zustertje vertelt. Na dit gesprek onderzoek je het scherm even. In het midden van de hal staat een "Fontein". Klik op de fontein. Er zit schoon helder water in. Merk op dat je op de fontein kunt blijven klikken. Links naast de receptie balie is een poort met een hek. Klik er op. Het is de toegang tot de cellen, maar Samuel mag er niet door. Aan de rechterkant van het scherm zijn de twee grote ramen en de uitgang. Voor het linkerraam vindt je een "Afvalbak". Klik op de afvalbak. Samuel haalt er zijn neus voor op. Verlaat de hal via de exit naast de ramen.

Je bent weer buiten aan de voorzijde van het grote gebouw. Het giet en dat vindt je niet prettig. Onderzoek toch het scherm maar even. Via de poort kun je weer terug de hal in. Rechtsonder is de exit naar de hoofdpoort. Midden onder in het scherm vindt je een "Riool" put. Klik hierop. Je kunt er verder niets mee. Klik dan met je pijltje helemaal aan de linkerkant van je scherm. Samuel loopt naar links en het scherm scrollt door. Je komt dan bij de linkerhoek van het gebouw en daar krijg je de exit "Ga om het gebouw heen". Neem deze exit en je komt aan de:

Achterzijde:

Onderzoek het scherm weer. Je ziet een laag afdakje. Op het afdakje ligt een "Hamer". Onder het afdakje staat een "Afvalbak". Als we verder naar links kijken dan zie je een stalen "Deur". Links voor de deur staat een kratje met "Flessen". Naast de deur zit een "Klein Raam". Dan staat er een "Emmer" en deze emmer staat voor een berg "steenkool". Links onder is de exit "naar het kerkhof". Rechtsonder ligt een "Vuilstortplaats".

Klik op de "hamer" die links op hert dak van het afdakje ligt. De hamer verdwijnt naar je inventory. Klik op de "Afvalbak", die onder het afdakje staat. Samuel vertelt dat er alleen maar rotzooi in zit. Klik nog een keer op de afvalbak. Nu haalt Samuel er een "injectiespuit" uit. Bekijk de spuit in je inventory met Rechts. De injectiespuit is weliswaar vies maar wel heel. Klik op de "Deur". Samuel loopt naar de deur en klopt aan. Achter deze deur is de Stookkelder en de "Stoker" meld zich. De Stoker doet de deur open. 

Na het inleidende gesprekje, waaruit blijkt dat het stokertje nogal een chagrijnige vent is, verschijnen je gespreksoptie. Praat dus met het stokertje over de "Boilerruimte", "Robert" en over "Ontsnap". Ik ga dit allemaal niet voor je opschrijven. Luister naar wat de stoker vertelt. Tijdens dit gesprek verschijnen je "Maskertjes" een paar keer. Geef dan steeds een "Positief" antwoord maar als de stoker vraagt of je een "Inspecteur" bent dan geef je een "Negatief" antwoord. Op zijn volgende vraag geef je dan weer een "Positief" antwoord.

Na het gesprek met de stoker klik je op de "Flessen". Het zijn bierflessen.

Merk op dat je er op kunt blijven klikken. Klik op het "Kleine Raam". Samuel bukt en gluurt door het tralieraampje. Je komt in de close-up.

Door het tralieraampje gluur je de stookkelder in. Het "raampje" heeft 3 tralie staven en je ziet een "machine". Klik op de "Machine". Samuel vertelt je dat dit een soort Thermostaat is. Klik op de "Thermostaat". Merk op dat je erop kunt blijven klikken. Klik op de middelste traliestaaf. Deze staaf schijnt los te zitten. Klik er nog een keer op. Samuel krijgt de staaf niet los en hij zegt dat hij de steen eronder moet los zien te krijgen. Klik dus op de "Baksteen", onder de staaf. Uiteraard krijg je deze er niet uit. Sluit de close-up.

Je kunt nog even op de "Emmer", de "Steenkool" en op de "Vuilstortplaats" klikken, maar dat levert je niets op. Ga, via linksonder, naar "Het Kerkhof". Op het eerste kerkhof scherm valt niets te beleven, dus ga gelijk door, via de exit midden rechts, naar het "Achterste gedeelte van het kerkhof". Op dit achterste gedeelte kun je op de beide Graftombes klikken en ook op het "Monument" dat in het midden staat. Merk op dat je op de linker tombe kunt blijven klikken maar dat je er niet naar binnen kunt gaan. Ga terug naar het "Middelste Gedeelte van het kerkhof" en dan verder terug naar de achterzijde van het sanatorium.

Klik weer op de "deur" van de boilerkelder en praat weer met de stoker. Praat over "Bier" en over het "Kerkhof". Tijdens het kerkhof onderwerp moet je weer een "Positief" antwoord geven. Na dit gesprek ga je, via midden rechts, terug naar de voorzijde en ga je via de poort terug naar binnen de hal in.

Lobby/Hal:

Praat weer met de zuster. Vraag haar eerst over het "kerkhof" en vraag haar dan het "Telefoon" onderwerp. Samuel mag niet zelf naar huis bellen, maar de zuster wil dit wel doen. Het zustertje verdwijnt nu. Achter de balie staat, links, een kast en voor deze kast zitten de deurtjes in de balie. Klik op deze deurtjes en je beland in de close-up van de kast. Op de kast staat een "Vaas" en een "Fles". In het rechter kastdeurtje zit een sleutelgat. Klik op het sleutelgat. Je hebt een sleuteltje nodig. Klik op de "Fles". Klik op de "Vaas". Samuel pakt de Vaas op en bergt deze op in je inventory. Open je inventory en klik dan met Rechts op de vaas. In de bodem van de vaas zit een gleuf. Blader door je inventory naar links en klik dan met Rechts op je portefeuille. Je haalt er een muntstuk uit. Blader terug naar rechts, pak de "Munt" op en klik deze op de Vaas. Je haalt een "Kleine Sleutel" uit de vaas. Pak dit sleuteltje en klik ermee op het sleutelgat van de rechter kastdeur. Je gaat heel even vanzelf uit de close-up en ziet Samuel de kast open maken. Je bent dan terug in de close-up. In het rechterdeel van de kast vindt je 4 keer een medicijn. 2 op de bovenste plank en 2 op de onderste plank. Klik op elk van deze 4 medicijnen. Samuel zal er 1 oppakken en meenemen. Dat is een flesje "Amobarbital", een snel werkend slaapmiddel. Zodra je dit hebt, dan sluit je de close-up. Het zustertje komt nu terug en er volgt een kort gesprekje. Ga terug naar buiten en terug naar de achterzijde van het Gebouw.

Achterzijde:

Loop naar het kratje met "Bier" flessen". Open je inventory en klik de "Injectiespuit" op het flesje "Amobarbital". Je vult de spuit met het goedje. Pak de volle spuit uit je inventory en klik deze op de Bierflessen. Samuel spuit het verdovingsmiddel in de flessen. Ga terug naar de voorzijde en ga weer naar binnen naar de Hal/Lobby. Pak de "Zakdoek" uit je inventory en klik hiermee op de "Fontein". Samuel maakt de zakdoek kletsnat. Ga terug naar buiten en naar de achterzijde en klik weer op het "Kleine Raam".

Je bent terug in de close-up van het kleine raam. Pak de hamer uit je inventory. Wacht tot je hoort dat de Stoker weer kolen op het vuur schept en de over weer hard gaat branden. Klik dan 3 keer met je hamer op de "Baksteen". De Baksteen is dan verdwenen. Klik op de "Staaf" en je verwijdert de staaf. Pak de "Natte Zakdoek" uit je inventory en klik deze op de "Thermostaat". Door het koude water van de natte zakdoek zal de thermostaat de over harder laten branden en zal het nog heter worden in de kelder. Sluit de close-up.

Wacht. De stoker zal vanzelf de deur open doen en een flesje bier uit het kratje pakken en weer naar binnen gaan. Je moet nu het verdovingsmiddel even de tijd geven om te werken, dus ga even heen en weer naar het kerkhof. Kom dan gelijk weer hier terug en je krijgt dan op de "Deur" de Exit cursor. Klik dus op de deur en je kimt nu in de:

Boilerkelder:

Onderzoek het scherm. Stoker zit te snurken op zijn stoel. Links in het scherm ligt een grote kolenberg. Klik op de kolenhoop. Je moet ongeveer op het hoogste punt van de hoop klikken. Klik daarna met Rechts op de "Steenkool". Samuel pakt iets op dat tussen de steenkolen ligt. Bekijk dit item in je inventory. Het is het "Lichaam van een pop". Klik met Rechts op dit "Lichaam van een pop". Je haalt er een "Draad" van af.

Ga nu naar het "Achterste gedeelte" via de exit op het trapje, links achter de stoker. Onderzoek weer het scherm. Links in de hoek is een deur. Links op de deur zit een "Paneel". Verder naar links zie je een "Stroomkastje". Klik op de "deur". Zit op slot maar er is geen slot en ook geen deurkruk. Klik op het "Paneel". Je komt in een close-up van het Code kastje. Je zult dus een bepaalde code hier moeten in toetsen om die deur open te krijgen. Sluit de close-up. Er staat een grote tafel tegen de muur. Aan de muur, boven deze tafel, vindt je de "Intercom" en het grote "Prikbord". Klik op het Prikbord. Je komt in de close-up.

Onderzoek het prikbord nauwkeurig. Linksboven hangt een wit "Rooster". In het midden van het bord hangt een groot Affiche. Op dit affiche zie je een jaartal, 1918. Noteer dit jaartal. Linksonder op het bord vindt je een aantal "Spelden". Klik op deze spelden en Samuel pakt 1 speld op. Rechtsonder op het bord hangt een "Sleutel". Grijp deze sleutel. Sluit de close-up.

Klik nu weer op het "Paneel", links naast de deur. Je komt terug in de close-up van het codeslot. Bovenin zit een ronde opening. Pak het sleutel, dat je zojuist van het prikbord hebt gepakt, uit je inventory en klik dit sleuteltje in de ronde opening. Toets dan het jaartal in dat je op het prikbord hebt gelezen. Dus druk op de cijfers: 1, 9, 1, 8 en druk dan op de onderste toets rechts. Je hoort een geluid en de groene vlamop gaat aan en je hoort "Klik". Sluit de close-up en klik op de deur.

Samuel opent de deur en we kijken de cellengang in. ER zit een vent in een witte jas op wacht in de gang en Samuel gaat snel terug de kelder weer in. Phew….dit gaat zo dus niet. Die witte jas vent moet eerst weg worden gelokt. Ga, via midden onder, terug naar het voorste gedeelte en dan via rechtsonder uit de kelder. Ga terug naar de voorzijde en weer de hal/lobby binnen. Praat met de zuster en gebruik het "Dienstrooster" onderwerp. Samuel krijgt het dienstrooster van het zustertje. Goed, terug naar de Boilerkelder en daar naar het "Achterste gedeelte". In je inventory klik je nog even met Rechts op het "Dienstrooster". Pak het dienstrooster dan uit je inventory en klik ermee op de "Intercom", die boven de tafel aan de muur zit. Dr. Smith wordt nu weg geroepen uit de cellen gang. Klim weer op de deur en je beland in de:

Cellen gang:

Klik midden in je scherm, dus rechts achter de pilaar die voor het bureau staat, om naar de "Hal" te gaan. Vanuit een cel wordt er geroepen. Samuel loopt naar deze celdeur en je maskertjes verschijnen. Geen een "Positief" antwoord. In de cel zit Ralph, een patiënt. Ralph is erg verdrietig. Bubby, zijn "vriendje" is verdwenen en hij wil Samuel pas helpen als deze Bubby gaat zoeken. Rechts staat een "Fontein". Je kunt er even op klikken. Aan het muurtje achter de fontein staat een bank. Op dat muurtje zit een "lichtschakelaar". Links naast de bank staat een "Afvalbak". In de rechtermuur zit ook een groot raam met een hek er voor. Vanaf de "Schakelaar" loopt een kabel naar de plafondlamp. Klik op de schakelaar. De lamp gaat uit. Klik weer op de schakelaar om de lamp weer aan te doen. Klik op de "Afvalbak". Rotzooi. Klik nu met Rechts op de afvalbak. Samuel vist er het "Hoofd van een pop" uit.

Open je inventory. Klik op de "Draad" en klik deze dan op de "Speld". Pak het "Hoofd van een pop" op en klik dit op het "Lichaam van een pop". Klik dan met de "Speld met draad" op het "Hoofd en lichaam van een pop" en Samuel naait het hoofd vast op het lichaam. Pak de pop uit je inventory en klik het op de deur van Ralph. Ralph is blij. Hij is iets te blij en wil nu met rust gelaten worden om een tijdje met zijn Bubby te kunnen spelen. Je maskertjes verschijnen. Geef Ralph nu een "Negatief" antwoord. Na Samuel's bedreiging vertelt Ralph dat James in de cel naast hem "woont", maar dat Dr. Smith de sleutels van de cellen heeft.

Samuel hoort nu die Smith terug komen. Klik weer op de "Schakelaar" om de lamp uit te doen. Klik dan op de "Kabel" boven de schakelaar. Samuel trekt de kabel los en deze ligt nu op de vloer. Pak de kabel nu van de vloer. Je cursor is nu de kabel. Klik ermee op het hek van het raam. Samuel bind de kabel vast aan het hek. Pak het "Juwelendoosje" uit je inventory en klik hiermee ook op het raamhek. Samuel zet het juwelendoosje op de vensterbank en zet het speeldoosje aan en hij haalt de schakelaar weer over. Het raamhek staat nu dus onder stroom. Samuel gaat schuilen achter de pilaar. Smith hoort het muziekje en loopt naar het raam en krijgt een schok en valt bewusteloos op de vloer. Klik op Smith, de "Dokter". Klik dan met Rechts op de dokter en je hebt zijn sleutels. Pak de "Sleutels van de cellen" uit je inventory en klik hiermee op de celdeur van James en je gaat vanzelf naar binnen.

De Cel van James:

Onderzoek de cel. Links naast de deur staat het "Toilet" en boven in de muur staat een "groot glas" in de nis. Je hoeft er niet op te klikken. Tegen de linkermuur staat een tafel en aan deze muur hangen "Tekeningen". Links naast de tafel staat een schildersezel waarop ook een "Tekening" staat. Klik op de tekeningen aan de muur. Klik op de tekening die op de schildersezel staat en je ziet een kort filmpje. Het is een foto van een ruïne. Aan de rechtermuur hangt het "Bed" en aan deze muur hangen "Papieren". Klik op de "Papieren". In het matras van het bed zit een scheur. Klik op dit "Gat in de Matras". Klik er dan met Rechts op en Samuel vist "Het Dagboek van James" uit het matras. Het Dagboek wordt voorgelezen, dus luister er goed naar. Als het voorlezen is afgelopen dan sluit je de close-up en……

.Dr. Smith is kennelijk weer wakker en hij sluit Samuel nu op in de cel. Onderzoek weer de "Tekeningen" aan de linkermuur. De tekening linksonder is een "Tekening van een Oog". Klik op deze tekening. Samuel trekt deze van de muur en kijkt door het gaatje in de muur Ralph's cel in. Er volgt een gesprek met Ralph via dit muurgat. Vraag Ralph over "James" en over de "Hoofddokter" en over "Ontsnap". James was erg bang voor de "Hoofddokter". Dat is dus Robert. Robert schijnt de gewoonte te hebben om zijn patiënten s'nacht te bezoeken om ze dan vol te spuiten met drugs of iets dergelijks. Via het "Ontsnap" onderwerp geef je Ralph weer een "Positief" antwoord en dan vertelt hij je over het "Gat onder James's Bed".

Als het gesprek ten einde is gekomen dan klik je, onder in je scherm op de punt van het bed. Je krijgt daar de exit "Kruip onder het bed". Klik en Samuel kruipt het gat in onder het bed. Je krijgt even een zwart scherm en dan duikt Samuel op aan de voorkant van het gebouw, via de riool, put en Samuel reist vanzelf terug naar zijn:

Kasteel:

Uiteraard kom je weer aan in de grote hal. Ga via de eetkamer naar de keuken. Praat in de keuken weer met Bates. Je krijgt het "Vuurtoren" onderwerp". Die vuurtoren heb je gezien op die tekening die op de schildersezel stond in de cel van James. Gebruik het "vuurtoren" onderwerp. Bates vertelt Samuel waar die oude vuurtoren is. Open je plattegrond. Rechtsonder op de plattegrond is nu de vuurtoren beschikbaar, het is de "Sharp Edge" locatie. Klik erop om daar naar toe te reizen.

De Vuurtoren:

Onmiddellijk bij aankomst save je het spel. Samuel loopt hier zo meteen het risico om dood te gaan als je straks te langzaam reageert. Voor je dan ook maar iets gaat doen hier duik je even je inventory in en controleer je of het Mesje wel uit je zwarte toren schaakstuk steekt. Is dat niet het geval klik dan met Rechts op je zwarte toren om het mesje eruit te laten komen. Je hebt het mesje zo meteen snel nodig.

Samuel staat voor de ruïne van de vuurtoren. Het grote gat in de smalle voorgevel is de ingang. Klik op de ingang. Samuel zegt echter dat hij eerst liever even rond gaat kijken. In de zijgevel zit een "Raam". Klik op het raam. Er is hier iemand want er brand een vuurtje in de ruïne. Zo het James kunnen zijn?. Je kunt nog even op de "Blikken" in de boom klikken die voor het raam staat. Links naast de ruïne is de exit "ga naar de vuurtoren". Klik deze exit. Samuel loopt het scherm af en......wordt neergeslagen.

Zwart scherm. Dan zien we Samuel op de grond liggen, zijn handen gebonden. James is bezig met het graven van Samuel's graf. Hij wil Samuel levend begraven. Zodra je de cursor weer krijgt pak je het "Mesje" uit je inventory en klik je hiermee op Samuel. Samuel snijd het touw om zijn handen door. Snel, duik weer je inventory in en pak nu het "Juwelendoosje" eruit en klik dit nu op James. Samuel doet het muziekje van het juwelendoosje aan en James komt tot zinnen.

We staan dan weer voor de ruïne en er volgt een lang gesprek tussen Samuel en James. Luister goed naar wat James allemaal vertelt. Je gespreksopties verschijnen dan. Vraag James over "William", "Robert" en over de "Sleutel". Robert is volgens dus de schurk van het spek. Volgens James heeft Robert James in het sanatorium opgesloten en voert hij daar al jaren lang experimenten uit op zijn patiënten. James heeft de "3e Heilige Sleutel" verborgen in de riolen onder de kelder van het kasteel. Na dit gesprek reis je via de plattegrond terug naar het kasteel.

Kasteel:

Ga naar de keuken. Bates is hier nu niet meer. Klik op de "Sleutels" die rechts naast de kelderdeur hangen. Samuel pakt de keldersleutel van het haakje. Pak dus de "Sleutel van de kelder" uit je inventory en klik hiermee op de kelderdeur. Samuel maakt de kelderdeur open. Klik in de deur en je komt weer terecht in de:

Kelder:

Blijf even staan. Kijk naar midden onder in je scherm. Er zit daar een "Riool" rooster in de vloer. Klik er op. Merk op dat je er op kunt blijven klikken. Loop iets door naar rechts. Kijk naar de grote waterput. Er hangt een "Touw met Haken" aan de waterput. Klik er op en het Touw en de Haak verdwijnen naar je inventory. Loop door naar rechts. Rechts van de waterput zit een 2e "Riool" rooster in de vloer, achter de slijpmachine. Klik ook op dit rooster. Er komt een vreselijke stank uit. Klik nu in de grote poort om "naar het achterste gedeelte" te gaan. Ook in het achterste gedeelte zit een "Riool" rooster in de vloer. Klik ook op dit rooster. Ook hier komt een vreselijke stank uit.

Samuel moet nu uit vinden via welk van de 3 riool roosters hij omlaag kan gaan. Hij moet dus uitvinden onder welk rooster er geen WATER is. Open je inventory. Waarschijnlijk heb je nu nog 1 munt in je inventory staan. Als dat niet zo is dan moet je eerst even met Rechts op je portefeuille klikken om er een muntje uit te halen. Pak de "Munt" uit je inventory en klik de munt op het Riool rooster. Samuel gooit de munt door het rooster omlaag en je weet dan dat er water is onder dit 3e rooster. Ga terug naar het 1e rooster, aan de voorzijde van de kelder. Gooi ook hier een muntje door omlaag (Heb je geen los muntje dan klik je eerst weer met Rechts op je portefeuille). Ook dit muntje komt in water terecht. Gooi dan nu een muntje door het rooster rechts naast de waterput, dus het rooster achter de slijpmachine. Onder dit rooster zit geen water en nu kun je via dit rooster omlaag. Klik dus met je Exit Cursor dan op dit riool rooster en je beland in de:

Riolen:

Er staat een "Fontein". Rechts voor de fontein ligt een "Tandrad" op de vloer. Klik op de fontein. Doe dit een paar keer. Merk op dat je op de fontein kunt blijven klikken. Klik dan op het "Tandrad". Samuel raapt de tandrad op. Klik met je cursor aan de rechterkant van je scherm. Samuel loopt naar rechts en komt bij de rechtermuur terecht. Er zit een "Mechanisme" in de muur. Klik op het "Mechanisme". Het mechanisme zet de pompen in werking maar hoe Samuel ook aan het Rode Wiel draait, er zit geen beweging in. Boven het rode wiel zie je een Tandrad zitten. Er horen echter 3 Tandraderen te zitten. Ga nu, via de exit rechts naast de fontein, dieper het riool in. Je komt in de:

Achterste Riool Bassin Ruimte:

Onderzoek het scherm.

Links naast de grote poort waar door je binnen kwam, is een booghek. Klik op dit hek. Er zit een staaf los in dit hek en Samuel pakt deze losse staaf eruit. Rechts van de poort zie je een dikke ronde pilaar in de hoek. In deze pilaar zie je een "Opening". Klik op de opening in deze pilaar. Je moet er iets insteken. Pak de Staaf uit je inventory en klik hiermee op de opening in de pilaar. De staaf is echter te dik. Verder naar rechts zie je een "Wiel" in de middelste muurnis. Klik op dit Wiel. Het wiel zit echter vast met een ketting en een hangslot en er is geen beweging in te krijgen. Schuin onder dit wiel zie je dan een Rond Luik, in de muur van de "kade", net boven het smerige stinkende water. Klik daarop. Het is de inlaat van het riool. Helemaal rechts onder drijft een "Tandrad" in de stinkende drab. Klik op het Tandrad. Samuel loopt door naar rechts en hij vraagt zich af hoe hij deze tandrad uit de stinkende troep moet vissen.

In je inventory klik je nu de "Haak" op het "Touw" en je hebt dan een "Touw met Haak". Pak dit uit je inventory en klik ermee op de tandrad die in de smurrie drijft. Helaas, het touw is te slap om er de tandrad mee op te vissen. Ga nu terug, via de poort, naar de Fontein en loop dan naar de linkerkant van het scherm. Ga dan, via de exit op de stenen trap, terug omhoog naar de kelder. Boven in de kelder terug gekomen sta je dus voor die slijpmachine. Pak de Staaf uit je inventory en klik ermee op de slijpmachine. Samuel slijpt er een punt aan. Ga via het Riool rooster terug het Riool in.

Ga terug naar de achterste ruimte, via de exit rechts naast de fontein. Klik weer met de Staaf op de "Opening" in de ronde pilaar. Nu past de staaf erin en Samuel gebruikt de staaf als een hendel en hierdoor gaat dat Ronde Luik in de kade muur open. Samuel stopt de staaf terug in zijn zak. Ga nu weer naar het "Wiel". Ga je inventory in en blader door je items naar de fles "Zuur". Pak het "Zuur" uit je inventory en klik het op het "Wiel". Het zuur brand het hangslot en de kettingen door. Klik op het Wiel.

Samuel draait aan het wiel en.........Gerommel, gerommel, gerommel en na enige ogenblikken stroomt het water via de ronde opening het bassin in en vult dit bijna tot de rand. Zwart scherm. Dan staat Samuel weer links voor de poort en onder hem drijft nu die Tandrad in het bassin. Pak weer je Touw/Haak combinatie uit je inventory en klik hier weer mee op die Tandrad. Nee, dit werkt nog steeds niet. In je inventory klik je nu de Touw/Haak op de Staaf en je hebt een hengel. Klik hiermee nu weer op de Tandrad en nu vist Samuel de Tandrad uit het bassin.

Ga terug naar de fontein en naar het "Mechanisme" in de rechtermuur. Pak, één voor één, de twee tandraderen uit je inventory en klik ze dan op het "Mechanisme". Samuel plaatst de tandwielen op de goede plek. Klik dan weer op het "Mechanisme". Samuel draait nu aan het rode wiel en het Mechanisme komt in werking. Ga terug naar de achterste Riool Bassin ruimte.

De 3e Heilige Sleutel:

Het bassin is dus nu leeg gepompt. Klik op de trap om omlaag te gaan naar de bodem van het bassin.

Naast de trap ,is dan een "Donkere Hoek". Aan de muur zie je een "Stenen Reliëf". Klik op dit Stenen Reliëf. Je komt in de close-up. Ik denk dat dit een puzzel is die je later zult moeten oplossen want op dit moment kun je er niets mee. Sluit de close-up. Onderaan de trap staat een "Kleine Kist". Het is de kist van James. Klik op de "Kleine Kist". Samuel stopt het in zijn zak. Duik dus je inventory in en klik dan met Rechts de "Kleine Kist" en je hebt dan de "3e Heilige Sleutel" te pakken.

Samuel krijgt hoofdpijn en wordt onwel van de stank. Hij neemt een pilletje en gaat rusten in zijn kamer in het kasteel. We belanden in:

Hoofdstuk 5: Ware Bekentenissen:

Nachtmerrie en dan komt Bates op Samuel's deur kloppen. De zuster van het sanatorium heeft gebeld. Er gebeuren daar vreemde dingen en Samuel reist af naar het:

Ashburry Sanatorium:

James:

Samuel staat weer voor de poort van het sanatorium. Klik dus maar weer op de "Deurbel" en de zuster doet open. We belanden weer in de hal. De zuster vertelt dat Robert dood is. Zijn lichaam is gevonden bij de oude verturen en James was daar ook. James is weer opgesloten in zijn cel, hier in het sanatorium. Gebruik het "Bezoek James" onderwerp. De zuster brengt Samuel naar de cel van James. Zustertje schrikt en rent weg om een dokter te halen. Samuel kijkt door het deurraampje de cel van James in en........James heeft zich zelf opgehangen in zijn cel. Ga de cel van James binnen.

Klik op de hangende James. Klik dan met Rechts op James. Samuel pakt Robert's sleutelbos van het bungelende lijk. Op de muur staat Samuel's naam in bloed geschreven. Klik er op. In de muur, boven de tafel, is nu dat gat weer dicht gepleisterd. Klik op het gat. Pak dan je zwarte toren mesje uit je inventory en klik hiermee weer op het gat. Samuel krabt het gat weer open, maar het mesje breekt af. Klik op het gat om met Ralph te gaan praten. Vraag Ralph over "James". Ralph zegt dat James niet de moordenaar is maar dat James juist wist wie dat wel is. Ralph weet de naam niet. Dr. Smith wandelt dan de cel binnen en smijt Samuel buiten. Samuel gaat nu vanzelf naar de:

Oude Vuurtoren:

Beweeg je cursor naar links in het grote gat in de smalle voorgevel. Op de donkere linkerkant van het grote gat krijg je dan je rode pijl. Klik op dit "Gat in metselwerk". De hoek is echter te donker en Samuel ziet niets. Pak dus je brandende aansteker uit je inventory en klik hiermee weer in de donkere hoek. Je komt in de close-up van de muur en je ziet er weer zo'n rood Symbool op staan. Klik op het symbool. Pak dan "Williams dagboek" uit je inventory en klik er weer mee op het symbool. Samuel tekent het symbool weer in het dagboek na. Je kunt dit weer controleren door met Rechts op het dagboek te klikken en dan naar de laatste pagina te bladeren Sluit de close-ups en klik in je inventory met rechts op de plattegrond. Je reist nu vanzelf naar:

Het Huis van Dr. Hermann:

Hermann

Bel aan met de deurbel. He.......Hermann meld zich niet. Samuel belt nog een keer aan, maar Hermann schijnt niet thuis te zijn. Klik je exit cursor in de deur. De deur staat op een kier en Samuel gaat naar binnen. Ga door naar de lijkenkelder.......o......Op de snijtafel ligt een "pakket" onder een "Laken". Voor de snijtafel staat een emmer. Bibberend van angst klik je op het "Laken" en.......Het onthoofde lichaam van Hermann ligt onder het laken. Samuel krijgt bijkans een hartverlamming en schopt de emmer om. Vrolijk komt Hermann's hoofd uit de emmer gerold. Snap jij nou waarom Samuel gaat staat overgeven? Klik op Hermann's lichaam. Wie, wat en waarom zijn de 3 vragen die bij je op komen.

Sluit de close-up. Kijk naar de rechter wasbak. Je ziet er weer zo'n rood symbool op. Klik op het "Symbool" en je komt in de close-up. Klik op het symbool. Pak weer William's dagboek tevoorschijn en klik er weer mee op het Symbool om ook dit Symbool in het dagboek te tekenen.

Filmpje: We zien een altaar omhoog komen. Sluit de close-up. Klik weer op het lijk van Hermaan op de snijtafel. In de close-up klik je op Hermann's gebalde "Hand". Er zit iets in de hand, maar je kunt de hand niet openen vanwege de lijkstijfheid die al is ingetreden. Sluit de close-up. Klik, voor de lol, op Hermann's Hoofd die op de vloer ligt te rollen.

Sluit de close-up. Tegen de achtermuur, achter de snijtafel, staat Hermann's bureau. Op het linker deel met de lades staat een "Lamp". Klik op de "Lamp". Samuel loopt er naar toe en doet de lamp aan. De bureau hoek is nu verlicht. Klik op de bovenste lade van het bureau. Je komt in de close-up van het bureau en de bovenste lade staat open. In de lade ligt, rechts, een "Boek". Klik op dit boek. Het boek schuift naar achteren en er worden een paar "Plastic zakjes" zichtbaar die onder het boek lagen. Klik op de Plastic zakken en ze verdwijnen naar je inventory. Rechts op het bureaublad ligt een "Medische Verlostang". Klik op deze tang en ook deze verdwijnt je zakken in. Sluit de close-up.

Klik weer op het lijk van Hermann. In de close-up pak je die verlostang uit je inventory en hiermee klik je op Hermann's gebalde "Hand". Je breekt de vuist open. Hermaan heeft een paar "Haren" in de hand. Klik op de "Haren". Dit moet haar van de moordenaar zijn. Pak de "Plastic Zakjes" uit je inventory en klik hiermee op de "Haar". Samuel doet de haren in het zakje. Nu een haar van James zien te bemachtigen zodat Samuel de twee haren met elkaar kan vergelijken. Sluit de close-up.

Er wordt aangebeld en Samuel gaat snel naar boven en loopt tegen inspecteur Collier op, boven in de hal. Samuel meld dat Hermann dood is en onthoofd. Volgens Collier is James de moordenaar. James is gek, dus een voor de hand liggende kandidaat. Het nieuws dat James zelfmoord heeft gepleegd sterkt Collier alleen maar in zijn mening. Samuel reist vanzelf terug naar het:

Sanatorium:

Bel weer aan met de deurbel en je komt weer in de hal terecht. Samuel praat met het zustertje. Praat met haar over "Het lichaam van James". Het lichaam van James is naar de Oude Kapel op het kerkhof gebracht. Ga naar buiten, loop naar links en ga naar de achterzijde van het gebouw. De Stoker staat buiten steenkolen te scheppen. Klik op de stoker maar hij wil niet met Samuel praten. Ga, via linksonder, naar het:

Kerkhof

De sleutel van de kapel verkrijgen:

Het gebouwtje, links, is de Kapel. Klik op de deur. Natuurlijk zit de deur op slot. Ga terug naar de stoker en praat weer met hem. Nu wil hij wel met Samuel praten. Praat met hem over de "Pastorie" (kapel). Stoker heeft de sleutel maar hij verdomd het om de kapel open te maken. Samuel moet die sleutel te pakken zien te krijgen. Gebruik het "Omkoop" onderwerp. Wel, stoker wil zich wel laten omkopen maar hij is te bang voor het zustertje en….nee, hij durft het niet aan.

Ga terug naar de voorzijde van het gebouw en klik daar met je exit cursor op de Riool put die midden onder in het scherm staat. Samuel komt via het riool in de Cel van James terecht. Ga via de openstaande celdeur de gang in en klik dan achterin de gang en je komt bij de tafel waar Smith altijd aan op wacht hoort te zitten. Ga hier, via de exit links onder, naar de:

Boilerkelder:

Ga via het trapje naar het "Voorste gedeelte". Rechts staan de twee kasten. Klik op de linkerkast. Samuel maakt deze kast open. Er staat een paar "Rubberlaarzen" in de kast. Ondanks dat Samuel zegt ze niet te willen hebben, klik je toch maar op de Rubberlaarzen. Samuel stopt ze in zijn inventory. Links onder in je scherm ligt nog steeds die berg Steenkolen en voor deze berg staat een hekje. Over dit hekje hangt een "Oud Kledingstuk". Klik op dit kledingstuk en het verdwijnt naar je inventory. Kijk even naar de brandende oven. Boven het deurtje van de oven zit een klein wieltje, dat is de "Klep". Samuel krijgt een idee. Pak het "Vod" uit je inventory en klik hiermee op de deur van de oven. O........je moet het vod eerst nat maken.

Berg het vod weer op in je inventory via een rechtsklik en ga via het trapje terug naar achteren en dan via de deur de cellengang weer in. Ga door de gang naar de Cel van James en ga de cel terug binnen. Links naast de deur, onder de lichtschakelaar, zit een waterkraan. Pak je Vod weer uit je inventory en klik hiermee op de "Kraan". Samuel maakt het vod nu drijfnat. Terug naar de boilerkelder dus en naar de boiler. Pak het nu drijfnatte "Vod" uit je inventory en klik ermee op de deur van de oven. Samuel maakt de ovendeur open. Pak de "Rubberlaarzen" uit je inventory en klik ze in de geopende oven (Samuel staat voor de ovendeur, dus je moet de laarzen wellicht op Samuel klikken). Samuel wil de laarzen echter niet in de oven gooien omdat de rook van het verbrande rubber via de schoorsteen zal verdwijnen, en dat is niet de bedoeling. Hij bergt de laarzen weer op. Klik nu op dat kleine wieltje, de "Klep", die boven de ovendeur zit. Samuel draait eraan en bovenin de oven gaat de grote klep open. Pak weer de Laarzen uit je inventory en klik er weer mee op de ovendeur. Nu smijt Samuel de laarzen in de oven en de vettige smerige rook stroomt de kelder in.

Ga terug naar de Cel van James en klik met je exit cursor op het bed en Samuel gaat via het riool terug naar buiten. Hij komt dus via de rioolput aan de voorzijde weer tevoorschijn. Ga naar de achterzijde van het gebouw. Uit de kelder stroomt nu vette rook naar buiten. De kelder deur staat half open en in de deur steekt de Sleutels van de stoker. Klik op de "Sleutelbos" en je hebt de "Sleutel van de Kapel". Ga, via links onder, naar het Kerkhof.

Kapel:

Pak de "Sleutel van de kapel" uit je inventory en klik ermee op de deur van de kapel. Samuel gaat vanzelf naar binnen. James's lijk ligt op de wagen. Klik op "James". Samuel heeft iets scherps nodig om wat haren van James hoofd te kunnen snijden. Zoals je weet is je mesje stuk. Rechts staat een tafeltje. Voor het tafeltje liggen wat "Scherven" op de vloer. Klik op de "Scherven". Samuel raapt een scherp stukje glas op. Pak de "Scherf" uit je inventory en klik hiermee weer op James. Samuel snijd wat haren af en stopt ze in een plastic zakje. Je gaat nu vanzelf terug naar de:

Vergelijkend onderzoek:

Lijkenkelder van Hermann:

Op het bureau, achter de snijtafel, staat een "Microscoop". Klik op de microscoop. Samuel loopt er naar toe en hij frummelt er aan en zegt dan dat de microscoop gereed is voor gebruik. Pak uit je inventory de "Haren van de Moordenaar" en klik dit op de microscoop. Pak dan de "Haar van James" uit je inventory en klik ook dit op de microscoop. Samuel onderzoekt de twee haren in de microscoop en komt tot de conclusie dat de haren niet van één en dezelfde persoon komen. James is dus niet de moordenaar. Maar Morris, de slatknecht, heeft toch ook zwart haar? Reis, via de plattegrond naar het:

Kasteel:

Een haar van Morris:

Ga via de voordeur gelijk naar buiten en ga naar de stal. Ga de stal binnen. Morris is er niet. In de bankschroef van de werktafel steekt een "Brief". Klik op de brief. De brief is van Morris en wordt voorgelezen. Morris is hem gesmeerd. Sluit de close-up. Weet je nog de lichtschakelaar te vinden? De schakelaar zit links naast de voorste paardenbox. Klik op de "Schakelaar". Het licht in de tweede, open, box gaat aan. Onder het touw hangt een "Pet". Het is de pet van Morris. Klik op de "Pet". De pet verdwijnt naar je inventory. Duik je inventory in en klik er met Rechts op de pet. Er zit een Haar in de pet. Een haar van Morris. Pak de Plastic Zakjes op en klik ermee op de pet om de haar in een zakje te doen. Reis terug naar het Huis van Hermann. Ga naar binnen en weer naar de lijkenkelder. Pak de "Haar van Morris" uit je inventory en klik het op de microscoop. Ook Morris kan dus niet de moordenaar zijn. Reis terug naar het:

Kasteel:

Ga naar de keuken en praat daar weer met Bates over "Robert". Bates weet nog van niets en Samuel vertelt hem dat Robert dood is. Bates vreest dat Victoria dit nieuws niet zal overleven. Samuel dringt erop aan om het nieuws van Robert's dood nog maar niet aan Victoria te melden. Bates twijfelt hierover. Geef Bates een "Positief" antwoord als je maskertjes verschijnen. Bates gaat er dan mee akkoord om het nieuws van Robert's dood nog maar niet aan Victoria te vertellen. Ga, via de eetzaal, de grote hal en de galerij, naar de studeerkamer van Robert:

Robert's studeerkamer:

De Klok puzzel:

Robert's deur is uiteraard op slot. Gelukkig heb je Robert's sleutel gepikt van het lijk van James. Pak dus Robert's Sleutels uit je inventory en klik ermee op Robert's deur. Je gaat naar binnen. Onderzoek eerst alles. Er zijn diverse klikplekken, maar je hoeft niet overal op te klikken. Aan de rechtermuur staan 3 boekenkasten. Boven elke boekenkast staat een jaartal, in Romeinse cijfers. Naast elke boekenkast hangt een "licht". In de linkerhoek, dus links van de deur, hangt een grote "Tekening". Het is een portret schilderij. Onder deze tekening staat een kleine lade kast, in mijn spel heet dit kastje een "Kleine Tafel". Tegen de linkermuur staat een "Bank". Rechts naast de deur hangt een "Diploma" aan de muur en in de rechterhoek staat een grote staande "Klok". Onder in je scherm staat Robert's bureau en daarop ligt een stapeltje "Boeken" en een open geslagen "Boek".

Klik op de "Tekening". In de close-up zie dat deze vent één van de Heilige Sleutels om zijn nek heeft hangen. Samuel weet niet wie dit is. Sluit de close-up. Klik op de kast onder de tekening. Je komt weer in een close-up. Op de kast staat een "Cacao Blikje", een "Rekje" met reageerbuisjes, een flesje pillen en een anatomie boek. Je kunt op al deze items klikken. De twee lades zitten op slot. Klik op het "Cacao Blikje". Het blikje gaat open. Klik in het blikje. Samuel haalt er een "Kleine Sleutel" uit. Pak dit sleuteltje uit je inventory en klik er mee op de "Bovenste Lade" en dan op de "Onderste Lade". Je hebt nu beide lades van slot gedaan. Klik op de "Onderste Lade". Er ligt een "Foto" in de lade. Klik op de foto. Het is een foto van Sophia, de vrouw van Robert die al lang geleden Robert heeft verlaten. Sluit de lade. Klik op de "Bovenste Lade". Er ligt een "Papier" in deze lade. Klik erop. Het is een "Onderpand papier" en het verdwijnt naar je inventory. Sluit de close-up.

In je inventory klik je nu met Rechts op dit "Onderpand Papier". In de close-up zie je dat er helemaal niets geschreven staat op dit papier. Wel zie je een soort code in de onderste rand staan. Sluit de close-up. Je kunt nu nog even op het "Diploma", de "Bank" klikken en ook op de boeken die op het bureau liggen. Klik NOG NIET op de "Klok".

Klik op elk van de drie lampen, de "Lichten" die naast elk van de boekenkasten hangen. Deze lampen schijnen een groenig licht uit. Pak dat "Onderpand" papier uit je inventory en klik hiermee op één van deze 3 lampen. Het maakt niet uit op welke lamp. Je komt weer in een close-up en door het groenige licht van de lamp verschijnt er nu een GETAL op het papier. Noteer dit Getal: 63081.

Sluit de close-up. Klik op één van de boekenkasten. Hierdoor kun je daarna niet meer op de boekenkasten klikken. Boven de middelste boekenkast staat een jaartal in Romeinse cijfers, het is MCXX, dus het jaartal is 1120. Klik hierop. Samuel vertelt je dat het jaar 1120 precies 1 jaar eerder is dan het jaar waarin de eerste fundamenten van het kasteel werden gelegd.

Klik nu op de "Klok". Je moet dus bovenaan de klok klikken op de wijzerplaat. Je komt in de close-up. De klok slaat 1 keer maar de wijzers staan op 12 uur. Dat is vreemd. Boven de grote wijzerplaat zie je een "Naald". Klik op de wijzers. Je kunt op de wijzers klikken of op het kleine rode rondje waaraan de wijzers vastzitten. Je kunt nu de wijzers draaien. Draai de grote wijzer nu linksom omlaag naar de 4 en klik dan. Je hebt de klok dan ingesteld op 11:20 uur.

Klik dan op de "Naald". De klok slaat weer en de naald draait helemaal rond en de klok slaat weer en. ............

De middelste boekenkast schuift weg in muur komt daar nu Robert's geheime Muursafe tevoorschijn.

De Muursafe puzzel

Klik op de "Kluis". Je komt in de close-up.

Je ziet dus de kluisdeur. De kluisdeur heeft een grote, gouden, draaiknop. Gek genoeg heet deze knop 'Knoop". Onder de draaiknop zie je 5 vakjes. Nog gekker is het dat deze vakjes "Draaiknoppen" worden genoemd. Ik weet niet wie de Nederlandse vertaling in dit spel heeft gedaan, maar helemaal normaal is deze figuur niet. Je moet dus de juiste code instellen in de 5 vakjes. Die code is dus het getal dat je op de "Onderpand" papier hebt gezien toen je dat papier tegen het licht hield. De code is dus: 6.3.0.8.1. Hoe doe je dit nu? Wel, nummer die 5 vakjes eerst, van links naar rechts, als Vakje 1, Vakje 2, Vakje 3, Vakje 4 en Vakje 5. Doe dan het volgende:

Zodra je de 1 in Vakje 5 hebt ingesteld hoor je een "klik" en hoor je Samuel zeggen dat dit de juiste code is. Je gaat vanzelf uit de close-up en de kluis is nu open.

De inhoud van Robert's kluis:

Klik weer op de kluis en je komt in de close-up van de nu geopende kluis. In het bovenste vak ligt een "Dagboek" en staan wat "Reageerbuisjes". Klik op het "Dagboek". Het is het dagboek van Robert en Samuel pakt het mee. Het dagboek wordt hardop voorgelezen door de stem van Robert. Luister en huiver. Leer over Robert's experimenten op zijn patiënten en leer over zijn plannen met James. Sluit dan de close-up van het dagboek. Klik nog even op die "Reageerbuisjes". In het onderste vak vindt je een "Ring", een stuk "perkament", "kogels", en "flacons". Klik op de "Ring". Samuel bergt de ring op in zijn zakken. Nu kun je op de "Brief" klikken waar de ring op lag. Klik dus op de "Brief". Het is een brief van William aan Samuel. Samuel heeft deze brief nooit ontvangen. Robert heeft de brief "onderschept". William vertelt in deze brief over de Ring die je zonet hebt opgeraapt. Sluit de close-up van de brief. Klik op de "kogels" en dan op de "flacons". Klik als laatste dan op het "Perkament". Dit is William's Testament. Ook dit testament is door Robert "gejat". In het testament erft Samuel het kasteel en wordt Robert onterft. Sluit alle close-ups en verlaat Robert's studeerkamer.

In de gang klik je op Victoria's deur. Victoria doet open. Praat met Victoria over het "Schilderij". Victoria is ontstemd dat je zo maar in Robert's studeerkamer bent gaan snuffelen. Je maskertjes verschijnen. Geven we Victoria nu een "Positief" of een "Negatief" antwoord?. Bedenk dat Victoria nog niet weet dat Robert dood is en dat Samuel het haar ook nu nog niet wil vertellen. Dus geef Victoria nu een POSITIEF antwoord. Samuel lult zich dan uit deze benarde situatie zonder Victoria te vertellen dat Robert dood is.

Victoria vertelt dan dat die vent op dat schilderij Lothar Gordon is. Lothar leefde 200 jaar geleden en is in feite de stichter van het Ashburry Sanatorium. Vraag verder over Lothar Gordon tot je dit onderwerp niet meer hebt. Lothar is zelf krankzinnig geworden en toen hij stierf was hij helemaal "van lotje getikt". Zijn lichaam is begraven op het kerkhof van het sanatorium in een onbekend graf. Vraag Victoria dan over "Ashburry". Voordat het een sanatorium werd was het een cholera ziekenhuis. Victoria trekt zich nu weer terug in haar kamer. Open je inventory en klik rechts op je plattegrond en reis terug naar het:

Ashburry Sanatorium:

Op zoek naar Lothar Gordon:

Bel weer aan met de deurbel. Het hek gaat weer open en Samuel gaat erdoor. Je komt nu niet binnen in de hal maar staat dan buiten aan de voorzijde. Ga, via de Exit links, naar de achterkant van het sanatorium en dan, via de exit links onder, naar het Kerkhof. Op het eerste kerkhof scherm zoek je naar alle graven die je kunt vinden. Midden onder in je scherm staan "Grafstenen". Klik daar op. Er staan geen namen op. Links voor de ingang van de kapel vindt je een "Graf". Klik erop. Het is het graf van ene Tadeusz Lorn. Links naast de kapel vindt je twee graven. Klik erop. Het ene is van Gabriel Swen en het andere van Nathan Port. Je hebt er allemaal niets aan. Ga, via rechts onder, naar het "Achterste gedeelte van het Kerkhof".

Op het achterste gedeelte vindt je, links naast het linker gebouw, een "Graf". Het graf staat achter struiken. Klik op het "graf". Het is een Naamloos Graf. Klik met Rechts op dit graf. Het Gordon familie wapen staat er op. Dit is het graf dat Samuel zoekt. Klik op de "Verdroogde Struiken". Doe dit een aantal keren. Samuel zal zeggen dat de struiken vol met dorens zitten en dat hij ze niet met zijn blote handen kan verwijderen.

Ga terug naar de Kapel en ga nu de kapel binnen. Links naast de ingang staat een "Doos" op de vloer. Klik op deze Doos. Samuel pakt er een "Tuinschaar" uit, maar de tuinschaar is stuk. Bekijk het in je inventory. Ga naar buiten en keer terug naar de achterzijde van het sanatorium. Klik hier weer op het "Kleine Raam", links naast de deur van de stookkelder. Je komt weer in de close-up van dit tralieraam. Links in de close-up zie je nog net een stukje van de Regenpijp die naast dit raam aan de gevel zit. De regenpijp zit aan de muur vast met een Beugel en in deze beugel zit een "Schroef". Klik op de schroef en deze verdwijnt naar je inventory. Duik dus je inventory in en klik deze Schroef dan op de Tuinschaar. De tuinschaar is weer heel. Sluit de close-up en keer terug naar het Graf op het achterste gedeelte van het kerkhof.

Pak de gerepareerde Tuinschaar uit je inventory en klik hiermee op de "Verdroogde Struik". Samuel knipt de struiken weg. Klik weer op het "Graf". Helaas, het deksel is te zwaar en Samuel kan het graf zo niet openen. Ga weer terug naar de achterzijde van het sanatorium. Weet je nog dat afdakje? Rechts op de hoek. Onder dat afdakje krijg je nu een "Donkere Hoek". Klik daar. Klik dan met Rechts op de "Donkere Hoek" en Samuel grijpt een "Staaf" onder het afdakje vandaan. Ga dus terug naar dat graf in het achterste deel van het kerkhof. Pak de "Staaf" uit je inventory en klik hiermee nu weer op het graf. Samuel opent het graf maar.......Lothar ligt er niet in....Is Lothar even wandelen? Waar is dus de 4e Heilige Sleutel?

Sluit de close-up en ga naar de voorkant van het sanatorium en ga naar binnen. Je komt dus weer in de Hal. Praat met de zuster over het "Graf van een voorouder". De zuster vertelt je dat Lothar jaren lang hier in dat graf heeft gelegen maar dat enige jaren geleden zijn overblijfselen zijn overgebracht naar de kerk in Warmhill. Reis dus, via je plattegrond naar de:

Warmhill Vicarage:

Krijg snel antwoord van Vader Frederick:

Ga, via de zijdeur, de kerk binnen. Binnen klik je de Exit "Naar het Altaar", linksvoor Samuel. Je komt bij het altaar en Vader Frederick staat er voor. Praat met Vader Frederick over het "Graf van een voorouder". Vader Frederick zal dit gaan opzoeken in de Kerk Kronieken maar zegt dat dit wel even kan gaan duren.

Er moet dus weer enige tijd voorbij gaan en je moet minstens 1 keer terug komen om Vader Frederick te vragen of hij het antwoord al heeft gevonden. Je kunt nu tot St. juttemus hier blijven staan wachten en je kunt overal naar toe gaan waar je maar naar toe kunt gaan. Dat heeft allemaal geen enkele nut. Doe het volgende:

Verlaat de kerk en loop naar de voorzijde van de kerk.Ga dan, via de exit links naast de kerk, naar het Kerkhof en dan door naar het "Graf van William". Je bent dan bij de grote Gordon Familie Crypte. Doe niets maar ga onmiddellijk weer terug naar de kerk via 2 keer rechts onder. Ga weer de kerk binnen via de zijdeur en ga door naar het altaar. Klik n u weer op Vader Frederick en vraag hem weer over het "Graf van een voorouder". Vadertje heeft echter nu nog geen antwoord voor je.

Dus ga weer de kerk uit en ga nu weer naar "het Graf van William" achterin op het kerkhof en keer weer onmiddellijk terug naar de kerk. Ga de kerk weer binnen en naar het altaar en klik weer op Vader Frederick. Vraag hem weer over het "graf van een voorouder".Vader Frederick heeft nu het antwoord voor je. De overblijfselen van Lothar Gordon liggen in de Gordon Familie Crypte op het kerkhof achter de kerk.

De 4e Heilige Sleutel

Dus keer terug naar het kerkhof, links achter de kerk, en dan naar het "Graf van William" scherm. De deur van de grote familie crypte staart nu open. Hoe je cursor in de deuropening. Het doodgravertje is blijkbaar binnen in de crypte. Links voor de deur staat zijn "gereedschapskist". Klik in de deuropening. Samuel roept of er iemand binnen is en de doodgraver komt tevoorschijn. Hij vraagt wat Samuel hier komt doen. Geef het gravertje een "Positief" antwoord. Samuel vertelt dat hij naar binnen wil, maar de doodgraver wil Samuel niet naar binnen laten gaan. Je krijgt nu het "Urne" onderwerp. Gebruik dit. Samuel stelt voor dat de doodgraver dan maar de Urn van Lothar uit de crypte gaat halen. De doodgraver stemt hiermee in en hij gaat weer naar binnen. Je kunt nu even niets doen dan wachten. Na enige ogenblikken komt het doodgravertje terug en overhandigt de Urn aan Samuel. Bekijk de Urn in je inventory, klik er met Rechts op en je pakt de "4e Heilige Sleutel" uit de urn.

De 5e Heilige Sleutel:

Klik nu op de "Gereedschapskist". Samuel jat er een ""zaklantaarn" uit. Rechts naast de grote crypte, in de hoek tussen de twee kleinere grafkelders, is dus het "Graf van William". Klik daar op. Samuel zegt dat de grond nog zacht is. Keer terug naar de kerk. Weet je nog dat het doodgravertje bezig was met het graven van een graf? Rechts naast de kerk. Loop dus door naar rechts. Voor de zij-ingang zie je dan eerst een Kruis staan. Dit is een "Graf". Loop iets verder door naar rechts en je ziet dan, helemaal rechts in het scherm, de grote hoop aarde liggen. Dit noemt het spel dan de "Kruiwagen". Klik op het Graf. Het is echter te donker. Pak dus de Zaklantaarn uit je inventory en klik hiermee dan weer op het "Graf". Samuel verlicht het kruis. Er staat echter niets op. Klik dan met de zaklantaarn op die berg aarde, de "kruiwagen". Samuel vindt een "Schep". Klik dus op de "Schep" en Samuel bergt de schep op in je inventory.

Terug dus naar het "Graf van William". Pak de schep uit je inventory en klik hiermee op het "Graf van William". Samuel wil echter niet gaan graven omdat hij bang is dat de doodgraver dit kan zien. Kijk naar de openstaande deur van de grote crypte. Linksonder de deur zit een "houten Blok", het spel noemt dit een "Pin". Achter de openstaande deur zie je een hekje. Er gaat een "Stalen Kabel" vanaf de deur naar dat hekje. Klik op de "Pin" onder de deur. Samuel raapt het houtblokje op. Klik op de "Stalen Kabel". De deur klapt dicht en Samuel blokkeert de deur nu vanzelf met het blokje hout. De doodgraver zit nu opgesloten in de crypte.

Pak de schep weer uit je inventory en klik hiermee weer op het "Graf van William". Filmpje: Samuel graaft en graaft en graaft en legt uiteindelijk William bloot. In de close up zie je de "5e Heilige Sleutel" om William's nek hangen. Klik erop en je hebt nu alle 5 Heilige Sleutels te pakken.

Sluit de close-up en keer terug naar de kerk.

De Moordenaar:

Terug aan de voorkant van de kerk gaat de rest van dit hoofdstuk vanzelf. Voor de kerk staat nu de koets van het kasteel. Is Victoria in de kerk?. Samuel gaat de kerk binnen en hij ziet.......Bates de biechtstoel in duiken. Vader Frederick komt eraan om Bates de biecht af te nemen. Samuel verhindert dit echter op slinkse wijze en duikt zelf de biechtstoel in. Bates "Biecht" zijn geheim. LUISTER EN KIJK GOED...Bates vertelt wie de moordenaar is van Henry, Vick, Hermann, Robert en James.. de moordenaar is.........SAMUEL!!! Samuel krijgt een visioen en we belanden in:

Hoofdstuk 6: Kijk door de Spiegel:

Samuel prevelt een gebedje voor het altaar en dan belanden we in de ondergrondse catacomben van het kasteel.

Samuel is terug in de onderaardse catacomben van het kasteel, bij de fontein. Ga, via de exit rechts naast de fontein, naar de achterste bassin ruimte en ga daar de trap weer af naar de bodem van het bassin. Klik weer op het "Stenen Reliëf" in de muur. Je komt in de close-up van de:

Pentagram Puzzel:

Je ziet dus een op zijn punt staande vierkant met 8 cirkels erin en in de 8 punten een Rode Diamand. In het midden van het vierkant zit een "Ster". In de ster zit een gat. Die ster wordt de "Pentagram" genoemd. Je pijltje wordt rood op de ster. Pak uit je inventory nu de "Ring" en klik met de ring op de "Pentagram". Je plaatst de ring in het gat. Klik dan op de Ring. De ring draait en in elk van de 8 cirkels verschijnt nu een Rood Symbool.

5 van de 8 Rode Symbolen heb je al eerder gezien. Je hebt ze namelijk gevonden in het spel. Wat je nu moet doen is om op de Rode Diamandjes van deze 5 Symbool te klikken, maar dat moet gebeuren in de volgorde waarin je de 5 symbolen hebt gevonden in het spel. Open eerst even William's dagboek en blader naar de laatste twee pagina's. Je ziet dus de 5 symbolen in het dagboek staan in de volgorde waarin je ze hebt gevonden.

Teken de 5 symbolen na en doe dat in de goede volgorde. 

Sluit dan het dagboek en klik dan in de puzzel op de Diamandjes van de juiste Symbolen en doe dat in de goede volgorde.

Doe je dit goed dan blijven alleen deze 5 symbolen branden en ga je vanzelf uit de puzzel. 

De muur schuift open. Ga dus door de nu geopende geheime opening. Samuel komt terecht in het:

Gangen Doolhof.

STOP, BLIJF STAAN. Boven Samuel's hoofd zie je, in de bovenbalk van de poort, "Tekens" staan. Klik op deze "Tekens". Samuel heeft echter geen idee wat ze betekenen. Ik ga het eerst maar even uitleggen. Je bent in het begin van het gangen doolhof. Elk scherm waar je vanaf nu op komt ziet er uit als dit scherm. 

De bedoeling is het dat je op de juiste wijze door de gangen gaat en op diverse schermen dan een bepaald item opraapt en ook iets doet. Uiteindelijk dien je dan het PORTAAL naar het "Voorportaal van de Hel" te openen.

Op elk gangscherm zijn steeds 4 exits en deze exits vindt je dan:

  • Bovenin = "Ga vooruit". Hierdoor ga je 1 scherm vooruit.
  • Onderin het scherm = "Ga Terug". Hierdoor ga je 1 scherm terug.
  • Links = "Ga naar Links". Hierdoor ga je 1 scherm naar Links.
  • Rechts = "Ga naar Rechts". Hierdoor ga je 1 scherm naar Rechts.

Ik gebruik de volgende richtingen:

  • Ga Vooruit = 1 scherm vooruit.
  • Ga Terug = 1 scherm terug.
  • Ga Links = 1 scherm naar links.
  • Ga Rechts = 1 scherm naar Rechts.
  • Kom je op een scherm waar je iets moet oprapen of iets moet doen dan zeg ik: STOP.

Op diverse schermen zul je een klein rond gat in de muur van de gang zien. BLIJF ER VAN AF. Behalve waar ik zeg dat je op dat muurgat moet klikken. De meeste van die gaten zijn dodelijke valstrikken en Samuel gaat dan dood als je er op klikt. Je moet echter op één van deze gaten wel klikken, maar ik zal dat wel aangeven. Blijf ook af van die rode knopjes die je, onder de lampen, aan de muren ziet zitten. Je moet wel op een aantal van deze knopjes klikken om hiermee de lamp erboven aan te doen, maar ik zal je wel vertellen wanneer je dat moet doen.

Laten we dus maar gaan beginnen. Vanaf de Poort met de symbolen ga je nu:

  • Links, Vooruit, STOP.
  • Links in de hoek ligt op dit scherm een "Helm" op de vloer. 
  • Grijp deze Helm. In de linkermuur zie je een Symbool op een steen.
  •  Klik op deze "Baksteen". 
  • Samuel duwt de steen naar achteren en je hoort een geluid. 
  • Het lijkt alsof er ergens iets is open geschoven.

  • Ga nu verder Vooruit. Je komt bij een poort met een gesloten hek erin. 
  • Je kunt niet door deze poort. In het midden van het hek zit een "Opening". 
  • Noem deze poort maar de "Mooie Poort". Je zult hier zo meteen terug komen.

  • Ga nu 1 scherm Terug (via exit onder in je scherm).
  • Je bent dan terug op het scherm waar je de Helm hebt opgeraapt.
  • Ga nog 1 scherm Terug, dan Links en STOP.
  • Op dit scherm zie je, in de Rechtermuur, een kleine ronde "Opening". Klik op deze "Opening".

  • Samuel steekt zijn hand erin en pakt er iets uit. Kijk in je inventory en zie dat dit een "Talisman" is. NU moet je terug naar de "Mooie Poort".
  • Dus ga Rechts, Vooruit, Vooruit en je bent terug bij de "Mooie Poort".
  • Pak de zojuist gevonden "Talisman" uit je inventory en klik dit ding op de "Opening" midden in het hek.
  • Het hek gaat open. Je staat voor een halfronde eindkamer.
  • Zet Samuel eventjes iets naar links of naar rechts want hij staat nu precies voor de "Gouden Standaard". 
  • Klik op de Gouden Standaard. Het spel noemt dit een "Rekje". Er mist iets. 
  • Pak uit je inventory de "Zwarte Kogel" en klik ermee op de Gouden Standaard. 
  • Samuel zet de kogel erop. Je hoort een geluid en nu gaan in de gangen al die rode knopjes onder de lampen aan.
  •  In de muur, achter de Gouden Standaard zie je 2 "Nissen".
  •  Klik op de Linker Nis. Samuel pakt er de "Plattegrond" uit. Duik in je inventory en klik met Rechts op deze plattegrond. 
  • Het is de plattegrond van dit gangen doolhof. Sluit de close-up.

  • Ga Rechts, Rechts en STOP. I
  • n de achtermuur van deze gang zie je een witte Kaars, de "Kandelaar". 
  • Pak je aansteker uit je inventory en klik ermee op de "Kandelaar". 
  • Samuel steekt de kaars aan. 
  • Pak de Plattegrond van het doolhof uit je inventory en klik deze op de kaars.
  •  In de close-up zie dat er nu 4 plekken op de plattegrond "oplichten". Sluit de close-up.

  • Ga, onder in je scherm, Terug en STOP dan.
  • Links in de hoek staat hier een "Zwaard". Grijp het Zwaard. Nu moet je terug naar de Gouden Standaard.
  • Dus ga Vooruit, Links, Links en je bent terug bij de Gouden Standaard. Ga hier, onder in je scherm, Terug, en dan nog een keer Terug. STOP
  • Klik op de knop in de rechtermuur, onder de lamp. De lamp gaat dan aan. Je hoort een geluid.
  • Ga 2 keer Vooruit terug naar de Gouden Standaard en dan Links, Terug (onderaan je scherm) en STOP.
  • Je staat voor een diepe afgrond in de gang. Hierdoor kun je niet bij het knopje van de lamp aan de rechtermuur komen. 
  • Pak achtereenvolgens de "Helm" en het "Zwaard" uit je inventory en smijt deze twee items dan in de afgrond. Nadat je dat gedaan hebt moet je even geduldig blijven wachten. 
  • De vloer schuift over het gat heen en de afgrond is gedicht. Klik dan dus op het knopje in de rechtermuur om de lamp aan te doen. Je hoort weer een geluid.
  • Ga Vooruit, Rechts en je bent terug bij de Gouden Standaard. Ga Rechts en STOP.
  • In de achtermuur zie je een "Hoofd". Het lijkt wel het hoofd van een dier. 
  • Hier hangen 2 lampen, zowel aan de linkermuur als aan de rechtermuur hangt in deze gang een lamp. Klik op beide knopjes om beide lampen aan te doen.

Wacht geduldig en na enige ogenblikken schuift de "Hoofd" muur weg en er wordt een Rond PORTAAL zichtbaar.

Klik dus op het ronde Portaal en.......Samuel stapt door het portaal en hij komt terecht in het:

Voorportaal van de HEL:

Samuel is in de grote Ronde EINDKAMER van dit spel en hij staat op bovenop een grote pilaar. Rondom de pilaar is een ronde kloof. Samuel staat voor het Altaar dat midden op de pilaar staat. Zet Samuel even iets naar links of naar rechts om dit altaar te kunnen zien:

Klik op het ALTAAR. Je komt in de close-up. Het is een rond altaar en er ligt een dik boek op en op het boek ligt een Dolk

Klik op de Dolk. Samuel; bergt de dolk op in de inventory. Sluit de close-up. Ga je inventory in en klik met Rechts op de Dolk. Het is een "Rituele Vorpal Dolk" en er zit opgedroogd bloed aan. Pak de dolk uit je inventory en klik ermee op Samuel. Omdat Samuel voor het altaar staat moet je de dolk op zijn benen klikken. Samuel snijd zichzelf met de dolk en zijn bloed komt op het Altaar terecht. Je komt vanzelf weer in de Close-up van het altaar.

We gaan de EINDPUZZEL doen en dat is de:

5 Heilige Sleutels Puzzel:

Rondom het boek vindt je 5 "Openingen". In de punten, bij elke opening" zit een Diamandje. Elke diamand heeft een andere kleur en de kleur van het diamandje is dan ook de kleur van de opening. De 5 diamandjes zijn dus: Wit, Rood, Geel, Groen en Blauw. Als je de bovenkant van het altaar beziet als een klok dan staan de diamandjes:

  • Groen op 12 uur.
  • Wit op 2 uur.
  • Rood op 5 uur.
  • Geel op 7 uur.
  • Blauw op 9 uur.

Blijf in de close-up en open je inventory. Je ziet je 5 Heilige Sleutels. Elke Heilige Sleutel heeft ook een gekleurd diamantje. Dus er is een : Witte Sleutel, Groene Sleutel, Rode Sleutel, Gele Sleutel en een Blauwe Sleutel. Je moet nu de juiste sleutel in de juiste opening op het altaar klikken Dus:

  • De Rode Sleutel in het Rode gat.
  • De Witte Sleutel in het Witte gat.
  • De Gele Sleutel in het Gele gat.
  • De Blauwe Sleutel in het Blauwe gat en
  • De Groene Sleutel in het Groene Gat.
  • Doe je dit goed dan verschijnen er letters in het Boek.

Klik dan op het Boek en Samuel leest de SPREUKEN op. De Kloof tussen Goed en KWAAD wordt gedicht.

BEKIJK DE EINDFILM:

Samuel kan niet leven met de wetenschap dat hij dus de moordenaar is die 4 moorden op zijn geweten heeft en Samuel stort zichzelf omlaag vanaf de toren.

EINDE.