2011:Walkthrough door: Louis Koot

Ik speel de SCUMMVM versie van deze al oude klassieke Lucas Art game.Wilt u weten hoe ook u deze game met SCUMM kunt spelen onder WindowsXP/Windows Vista en Windows 7? Zoek dat maar zelf op via het Internet. Er zijn meerdere alternatieve manieren om deze game te spelen,,,,,,,,Deze Walkthrough vertelt je HOE IK de game heb gespeeld en dit is zeker niet de ENIGE manier. Het is zelfs niet de Leukste Manier, maar die Leukste Manier is veel te moeilijk en bijna niet te doen. Deze Walkthrough geeft je de MAKKELIJKE  MANIER.

New York 1938. 

  Barnett College

Indiana Jones, docent archeologie en avonturier van beroep, komt het Barnett College binnengestormd. Indy heeft nogal een nat pak. 
In de gang ontmoet Indy de directeur van het Barnett College, en collega docent, Marcus Brody.

Indy meld Marcus dat hij eindelijk het Coronado Kruis gevonden heeft. Indy gaat dan naar het kleedlokaal van de bokszaal om een droog pak aan te trekken en komt terug de bokszaal in

Ok.....je hebt nu controle over Indy. Onder het speelscherm zie je alle commando's die je Indy kunt laten uitvoeren. Je klikt bijvoorbeeld op "Look" en dan 2 keer op het item dat je wilt bekijken. Met alle overige commando's gaat het dan precies zo. Meer uitleg geef ik niet want ik ga ervan uit dat je zelf wel zo snugger bent om uit te vinden hoe je deze oude game bestuurd. Oja.....nog 1 ding dan.....Om het Menuscherm te openen druk je op je F5-toets. In het Menuscherm kun je dan "Saven", "Loaden" en "Quiten" en de "Help" bekijken. Bekijk zeker de Help want daarin vindt je de uitleg over alle sneltoetsen die je kunt gebruiken.

In de boksring staat een student droog te oefenen. Als je wilt kun je Indy een partijtje laten boksen tegen die student. Het hoeft niet hoor.....maar het is wel even een goede oefening om het boksen onder de knie te krijgen voor later in de game. Wil je niet boksen dan ga je door de linker deur terug naar de gang en zoek je meteen Marcus Brody weer op. 

Wil je wel even het boksen oefenen dan zorg je dat Indy de kleedkamer weer in loopt. Indy komt dan weer naar buiten maar heeft zich dan omgekleed in zijn boksoutfit en hij klimt vanzelf de boksring in. De student vraagt dan of Indy met hem wil sparren. Je krijgt dan een aantal mogelijke antwoorden die Indy kan geven. Als je echt wilt boksen geef je 1 van de bovenste 3 antwoorden, wil je niet boksen dan zeg je gelijk "I think I'll pass for now. Maybe another time". 

Als je gaat boksen dan moet je de cijfertoetsen van je "numerieke cijferpad" gebruiken om Indy te laten slaan. Het "Numerieke cijferpad" is het blokje cijfertoetsen dat rechts op je toetsenbord zit. Via de F5-toets kun je dan de Help openen. In de Help lees je dan welke cijfertoetsen op het Numpad je moet gebruiken om Indy te laten vechten.

Ik ga dit ook verder niet uitleggen......zoek het zelf maar verder uit. Indy wint als de Healthmeter van zijn tegenstander eerder leeg is dan zijn eigen Healthmeter. 

Of Indy nu wint of verliest doet er niet toe......heb je er genoeg van dan zeg je de zin:  I think I'll pass for now. Maybe another time". Indy gaat zich dan weer omkleden. Ok....of je nu wel of niet even een potje tegen die student hebt staan rammen......Ga terug naar de gang, dus klik in de deur onder het basketbalnetje. Loop, in de gang, door naar rechts en.....Marcus Brody staat nog bij de vitrinekast, of komt weer aangelopen. Praat met Marcus, dus klik "Talk" op Marcus.

Mocht Marcus weg lopen voordat je met "Talk" op hem hebt geklikt, loop dan naar links en dan weer terug naar rechts en....Marcus komt er weer aan en gaat weer even bij de vitrinekast staan.Je moet 2 of 3 keer de juiste antwoorden geven in dit gesprek. Marcus en Indy praten even over een nep Mexicaanse vaas, die Indy blijkbaar heeft gebroken. Marcus meld dat het College een nieuwe geoloog heeft aangenomen, die ook een beetje een amateur archeoloog is en zijn naam is John Reid. Kies als antwoorden: "What do you mean, considering his situation?"  en dan "After my job, eh?"  en dan eventueel nog "Who is this expert?".  Als het gesprek is afgelopen  verdwijnt Marcus. 

Loop dan naar rechts. Je ziet dan de deur van Indy's klaslokaal. Klik 2 keer "Open" op de klaslokaaldeur en  stap dan naar binnen.

Indy's klas is stampvol met ontevreden studenten, die allemaal op Indy wachten. Indy's secretaresse, Irene, is de wanhoop nabij en heel erg opgelucht als ze Indy ziet. Irene wil dat Indy de woedende studenten even toespreekt om ze te kalmeren. Klik dus 2 keer met "Talk" op de studenten (Talk to students) en kies dan uit de opties: "Just a moment, folks. I'm sure we can work something out"  en dan "Please relax. I have a solution that is fair for everyone"  en dan "Irene, take down names and I will see everyone in order".  Indy vlucht dan snel de klas uit naar de opslagruimte van het College. Voor het linker raam staat een groot bureau. op dat bureau ligt een grote stapel brieven, junk mail en kranten.. 

Klik op het bureau en.....Indy neemt plaats achter het bureau. Klik dan een aantal keren met "Pick Up"  op de enorme stapel junk mail, brieven en kranten om die hele stapel van het bureau te verwijderen.  Er blijft een rood pakje over. Onder in het scherm lees je dan, in paars, dat de Junk mail, de brieven en de kranten, nu in Indy's inventory staan.

Klik 2 keer met "Look" op het rode pakje. Indy meld dat het pakje afkomstig is van zijn vader. Klik dan 2 keer met "Pick up" op het rode pakje (Pick up package) en.....Indy pakt het rode pakje en legt de hele stapel brieven, kranten en junk mail terug op het bureau. Onder het speelscherm staan dus alle commando's, zoals Push, Pull, Give, Open enz....., die je Indy kunt laten uitvoeren. Die commando's zijn in groene letters. Onder al die commando's is ook de Inventory. Inventory items worden weergegeven in paarse letters. 

Op dit moment heeft Indy dus 1 item in inventory en dat is het rode pakje (Package) dat hij zo juist heeft gepakt. Klik nu 2 keer met het commando "Open" op "Package" en.....Indy maakt het pakje open en haalt er dan het Graal Dagboek (Grail Diary) van zijn vader uit. Nu weet je dus ook wat de inventory is en hoe het werkt. De inventory items zie je dus niet als Items maar als woorden en die woorden zijn paars. Om iets te doen met een inventory item klik je dus eerst op ťťn van de groene commando's en dan op het paarse inventoryitem.

Indy wil niet via de deur terug naar buiten. Klik 2 keer met "Open" op het rechter raam. Indy opent dan het rechter raam. 

Klik in het geopende raam en Indy klimt via het raam naar buiten. Het gaat nu een tijdje vanzelf verder want.....

Walter Donovan:

Buiten word Indy opgewacht door twee mannen die hem naar Walter Donovan brengen. We belanden dan in het huis van Walter Donovan. Deze Walter Donovan bezit een kleitablet, waar iets over de Heilige Graal op geschreven staat.  Indy meld Donovan dat het kleitablet niet compleet is. Indy vertaalt dan het kleitablet voor Donovan

Walter Donovan is een rijke stinkerd en hij is op zoek naar de Heilige Graal. Donovan verteld dat hij Indy's vader, Henry Jones, in dienst heeft genomen om voor hem de Heilige Graal te vinden. Henry Jones is al zijn hele leven op zoek naar deze Heilige Graal......het vinden van de Heilige graal is Henry's grote obsessie. Henry's laatste zoektocht heeft hem naar VenetiŽ gebracht en daar is Henry nu verdwenen. Donovan vraagt aan Indy of hij nu de plaats van zijn vader wil innemen.

In de oude disketteversie van deze game stuitte je hier op een kopieerbeveiliging. De kopieerbeveiliging bestond eruit dat Indy voor Donovan oude tekst op het kleitablet moest vertalen. Dit was dan je eerste puzzel in de game en je kreeg driemaal een kans om het goed te doen. Je kon die tekst echter alleen goed vertalen als je ook het officiŽle gamesboekje bezat, want daarin stonden dan de vertalingen van al die hiŽrogliefen. Zonder dat boekje kon je dus die vertaling niet maken en kon je dus niet verder spelen. Het was een zeer effectieve manier om het kopiŽren tegen te gaan, want bedenk wel dat in die tijd het Internet nog maar net was "uitgevonden", dus je kon ook niet via internet zoeken of iemand die vertaling of dat boekje ergens op een website had gezet. In de ScummVM versie van de game zit deze vertaal puzzel niet meer want Indy vertaalt nu vanzelf het kleitablet..

Het gesprek met Donovan is dan afgelopen en Indy wordt weer bij het Barnett College afgeleverd. Je ziet dat nu de optie "travel" (reizen) actief groen is. Klik op "Travel". 

Je krijgt dan twee locaties op waar je nu dan naar toe kunt reizen. Je kunt nu reizen naar het huis van Indy's vader op naar het vliegveld om gelijk het vliegtuig naar VenetiŽ (Venice) te nemen.

Klik op "To Henry's House" om daar nu naar toe te gaan.

Henry's huis

Aangekomen in het huis van zijn vader merkt Indy dat er is ingebroken. Indy vraagt zich af of de inbrekers op zoek waren naar het Graal Dagboek van zijn vader.

De blauwe voordeur is uit het kozijn gerukt. Bij de blauwe voordeur staat een tafeltje waar een plant op staat. Over de tafel ligt een wit tafelkleed. Klik 2 keer "Pick up" op de plant (Pick up plant) en Indy pakt de plant op en zet de plant naast het tafeltje op de grond. Klik dan 2 keer "Pick up" op het witte tafelkleed (Pik up table cloth) om ook het tafelkleed van de tafel te rukken. 

De tafel blijkt dan een grote kist te zijn. Klik 2 keer "open" op de kist (Open chest), maar helaas.....de kist zit op slot. Indy moet dus op zoek naar de sleutel voor de kist. Helemaal rechts hangt een scheefhangend boekenkastje aan de muur. Loop naar dat scheefhangend boekenkastje. 

Klik 2 keer "Pull" op de scheefhangende boekenkast (Pull bookcase) en.....Indy rukt de boekenkast van de muur. Indy staat dan eventjes hinderlijk in de weg, dus loop eventjes een klein stukje naar links zodat je de achterzijde van de boekenkast helemaal kunt zien. 

Er zit een stukje wit plakband op de achterzijde van de boekenkast geplakt. Klik 2 keer "Pick up" op dat stukje plakband (Sticky tape). Indy meld het niet maar aan het stukje plakband kleeft de sleutel voor de kist, maar je kunt op geen enkele manier die sleutel van het plakband rukken. Loop terug naar rechts en klik dan in de voordeur om het huis weer te verlaten. Indy beland vanzelf terug bij het:

Barnett College:

Indy is terug bij de zijgevel van het Barnett College en bij het geopende raam van de opslagkamer. Klik op het openstaande raam en Indy klimt door het raam terug naar binnen. Tussen de twee ramen staat een stellingkast. De kast heeft 4 planken. Als je van onderaf telt dan zie je op de 2e plank een glazen pot staan met daarin een blauwachtige vloeistof. 

Klik 2 keer "Look" op die glazen pot (Look jar). Indy meld dat er oplosmiddel in de pot zit, die hij gebruikt om er dingen mee schoon te maken. Klik nu, in inventory, "Use" op "Sticky tape" en klik dan weer 2 keer op de glazen pot (Use sticky tape in jar) en......Indy stopt het plakband in de glazen pot en het oplosmiddel lost dan het plakband op en....in inventory heb je dan een Kleine Sleutel (Small key).  Klim door het openstaande raam weer naar buiten en klik dan op "Travel" en reis terug naar het huis van Indy's vader, dus klik weer op "To Henry's House".

Henry's huis:

Weer terug in de woonkamer van Papa Jones klik je in inventory "Use" op de "Small key" en dan klik je 2 keer op de kist (Use small key in chest) om met het sleuteltje nu de kist te openen. In de kist ligt o.a een rood boek. 

Klik 2 keer met "Look" (Look old book) op het rode boek en.....Indy meld dat dit rode boekje zijn eigen dagboek is, die hij als kleine jongen bijhield. Indy meld ook dat dit dagboekje er precies zo uitziet als het Graal dagboek van zijn vader.  Klik 2 keer "Pick up" op het rode boek (Pick up old book) om Indy's dagboek uit de kist te pakken. In inventory heb je dan nu het "Grail Diary" en het "Old Book" en de "Small key". 

Loop naar rechts en ga dan de slaapkamer in. De slaapkamer heeft 2 ramen. Links naast het linker raam hangt een klein schilderijtje, dat scheef hangt. 

Klik 2 keer met "Look" (Look painting) op dat kleine en scheefhangende schilderijtje. Indy meld dat het een afbeelding is van een beker die zijn vader ooit eens heeft gewonnen. Indy heeft dit schilderijtje geschilderd toen ie nog klein was. Klik 2 keer "Pick up" op het schilderijtje (Pick up painting) om het van de muur te halen en op te bergen in inventory.   Ok.....Indy is nu klaar om naar VenetiŽ te reizen.  Loop terug naar links en verlaat het huis weer via de voordeur. Indy beland vanzelf weer bij het Barnett College. Klik weer op "Travel" en dan op "To the plane to Venice" en......Indy  en Marcus nemen het vliegtuig en beland in:

VenetiŽ:

NB: Je moet nu wel weten hoe je dingen bekijkt, gebuikt, oppakt e.d en hoe je items in en uit Inventory gebruikt. Ik ga dit nu niet steeds weer uitgebreid uitleggen. 
Ik beperk mij verder tot "Bekijk", "Pak op....",  e.d.....Jij moet dan weten hoe je dat verder dan moet doen. Hierboven heb ik dit steeds uitgebreid uitgelegd.

Indy en Marcus arriveren op een terras in VenetiŽ en hier zullen ze hun contactpersoon Dr. Schneider ontmoeten. Indy heeft natuurlijk zijn beroemde Zweep (Whip) meegenomen. Net als Indy zich afvraagt hoe hij die Dr. Schneider moet herkennen duikt er een dame op die zichzelf voorstelt als Dr. Elsa Schneider. Marcus stelt voor dat Elsa en Indy alvast naar de bibliotheek gaan. Marcus zelf heeft eerst nog wat ander zaken af te handelen.

 Elsa neemt Indy dan mee naar de bibliotheek en verteld dat dit gebouw vroeger een kerk is geweest. Indy's vader is hier ook geweest en, vlak voor zijn verdwijning, heeft hij iets gemompeld over Romeinse Cijfers. Een klerk zit aan de tafel boeken af te stempelen en Elsa probeert die man, tevergeefs, te vertellen dat ie moet oprotten. Indy vindt echter dat hij geen last zal hebben van de klerk, dus hij zegt Elsa dat ze verder geen moeite meer moet doen.

Indy staat alleen voor de ingang van de bibliotheek want Elsa is tussen de rechter boekenkasten verdwenen.  

Hier in de bieb moet Indy 3 boeken vinden. Het zijn de boeken: "How to fly a biplane", "Hitler's Mein Kampf" en "Secrets of Roman catacombs".  Elsa is naar rechts verdwenen, maar wij gaan nu steeds schermen naar links. Klik met je loopcursor nu tussen de middelste en voorste linker boekenkasten en.....Indy komt dan tussen die 2 boekenkasten te staan en je ziet de gehele middelste boekenkast. 

In het linker vak zie je een rijtje groene boeken staan, op de 2e plank van onderen. Bekijk dat rijtje groene boeken. Indy meld dat het allemaal "How to do......" boeken zijn, dus gebruiksaanwijzingen. Het zijn 14 groene boeken. Pak het 7e groene boek (Pick up) uit het rijtje.....Dit is het "How to fly a bioplane" boek (Manuel). Later in de game moet Indy een vliegtuig besturen, dus dit manuel zal dan goed van pas komen, maar je kunt het nu ook al even inzien als je met "Look" op "Manuel" klikt. Als je het juiste groene boek uit deze boekenkast hebt gepakt loop je door naar links en....Indy komt terecht in een tussen hal met een groot gebrandschilderd raam en met rode Romeinse Cijfers op de vloer.

Loop weer verder naar links en zorg dat Indy weer tussen de middelste en de voorste boekenkasten terecht komt. Indy staat dan weer voor de middelste boekenkast. In het meest rechter deel van de kast zie je, op de middelste plank, een bruin boek schuin staan. 

Pak dat schuinstaande boek want dit is het "Hitler's Mein Kampf" boek. Je inventory wordt nu dus voller en daarom verschijnt er nu een blauwe pijl in de inventory. Door op die blauwe pijl te klikken scrol je verder omlaag door de inventory items. Ok....loop weer verder een scherm door naar links. Weer beland Indy in een tussen hal met Romeinse Cijfers op de vloer en met een groot gebrandschilderd raam. Ga ook hier weer, links, tussen de middelste en de voorste boekenkasten staan. Je ziet dan weer de middelste boekenkast.

Op de 2e plank van onderen, in het meest rechter vak, staan 7 dikke rode boeken met blauwe letters. Pak het meest rechter rode boek uit de kast want dat is het "Secrets of the Roman Catacombs" boek. In je inventory is dit het "Book of Maps" en het bevat plattegronden van de catacomben, die diep onder VenetiŽ liggen en waarvan een ingang hier in de bibliotheek te vinden moet zijn.

NB: Het is zeer goed mogelijk dat jij de 3 boeken in andere boekenkasten vindt dan ik. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je de 3 boeken in jouw spel in de achterste boekenkasten moet zoeken. De game bepaald "Random" waar en in welke boekenkast die boeken staan.

Als je de 3 boeken gevonden en gepakt hebt loop je alsmaar schermen door naar links, tot Indy bij een gebrandschilderd raam is gekomen waar een afzetting voor staat. 

De afzetting bestaat uit 3 metalen paaltje met een rood koord. Ook hier staan rode Romeinse Cijfers op de vloer. Pak (Pick up) het rode koord ( Pick up cordon barrier) en pak ook het middelste metalen paaltje (metal post). Gebruik nu de blauwe scrolpijlen in de inventory om omhoog door de inventory te scrollen, naar het Graal Boek (Grail Diary). Klik dan met "Open" op het "Grail Diary" om het boek nu te openen en te bekijken. 

Op de rechter pagina van het Graal boek zie je een gebrandschilderd raam. Lees de tekst onder het gebrandschilderde raam. 

NB: De afbeelding van het raam en de tekst onder de afbeelding is in elk spel weer anders. Het is dus heel goed mogelijk dat jij een tekening van een ander raam in het Graal boek ziet en dat ook de tekst onder het raam iets anders is.. 

Ik leest: "If you would enter, follow the third on the right". ", dus Als je naar binnen wilt dan volg je de 3e van rechts". Bekijk goed de tekening van het gebrandschilderde raam.....je moet nu de tussen hal zoeken waar dit gebrandschilderde raam is

Klik op het boek om het weer op te bergen. Je moet nu dus op zoek naar het gebrandschilderde raam dat er precies zo uit ziet als de tekening van het raam in het Graal Boek. Ga dus naar alle tussen hallen en klik dan steeds met "Look" op het gebrandschilderde raam. Als Indy dan zegt "It looks very simular to the picture in the diary" dan sta je voor het verkeerde raam.

 Zegt Indy, als je op een gebrandschilderd klikt: "It looks JUST simular to the picture in the diary" dan sta je voor het goede raam en in de goede tussen hal.

Als je in een tussen hal staat bij het goede gebrandschilderde raam dan zie dat ook hier de vloer 9 vloertegel heeftwaar Romeinse Cijfers staan. Links en rechts naast het raam staat een standbeeldzuil. Op beide zuilen zit een plaquette.  Bekijk de plaquette van de linker zuil. Indy meld dat er de Romeinse Cijfers op staan vermeld en bij mij waren dat de Romeinse cijfers  VI (6), II (2) en IV (4) op staan. Bekijk ook de plaquette van de rechter zuil.Ook op de rechter plaquette staan de Romeinse cijfers en bij mij zijn dat VII (7), VI (^) en IV (4).

In het Graal Dagboek las ik, onder de tekening van het raam "If you would enter, follow the third on the right". Dit betekent dus dat ik het 3e Romeinse cijfer van de rechter plaquette moet hebben en dat is voor mij dus IV. Ik moet dus de vloer tegel waar het Romeinse Cijfer IV op staat hebben, maar het is heel goed mogelijk dat jij een andere aanwijzing hebt gekregen in het Graal Boek. Als je in de goede tussen hal staat en je weet welke vloertegel je moet hebben, dan klik je met "Use" op het metalen Paaltje (Metal Post) in inventory en dan klik je op de vloertegel waar het voor jouw juiste Romeinse Cijfer op staat.

In mijn geval is dat dus de vloertegel waar de V op staat (Use metal post with slap-V). Indy ramt dan met de metalen paal die vloertegel kapot en heeft dan de ingang naar de ondergrondse tunnels en grotten geopend.

Er verschijnt dan een Nazi soldaat en......Indy springt omlaag door het gat en beland in de ondergrondse Catacomben:

Catacomben:

Bovenste laag:

Grot 1

NB: Als je de verkeerde vloertegel hebt gesloopt dan beland Indy niet in de Catacomben maar in een diep gat. Zorg dan dat Indy weer uit het gat kruipt. 
De soldaat smijt Indy dan de bieb uit. Ga dan terug de bieb in en probeer dan om nu de goede vloertegel te vinden.

Indy is nu in een grote grot beland. De muren hangen vol met schedels. Vanuit de grot kun je via 3 uitgangen dieper de "onderwereld" in. Wel.....dit is het begin van het grotten/tunnels doolhof en jij moet Indy via de juiste route door dit doolhof heen leiden. In inventory heb je het "book of Maps" staan. Klik "open" op het "Book of Maps" om dat boek te openen. Je krijgt de 1e pagina van het boek te zijn en daarop zie je 2 plattegronden van dit catacomben stelsel. De bovenste plattegrond toont de lay-out van het 1e deel van de catacomben en Indy bevindt zich nu in de grot linksboven en dat is dus Grot 1. 

Indy is dus nu in 1 en hij moet naar 6. Klik het boek weer weg.

Vanuit Grot 1 kun je dus via 3 uitgangen dieper het stelsel van tunnels en grotten in. Ga nu door de linker uitgang Grot 1 uit. Je ziet Indy dan linksboven in de bovenste tunnel staan. Maar een heel klein stukje van het scherm is nu verlicht. Klik, in het verlichte deel van het scherm, voor Indy om Indy vooruit te bewegen.  

Volg de rode tunnel dus verder naar rechts. Indy komt dan bij een splitsing en de rode tunnel wordt een blauwe tunnel

Volg de blauwe tunnel omlaag en Indy komt dan op een 4-weg splitsing. Volg de rechter omlaag tunnel en.....Indy beland dan in:

Grot 2:

In grot 2 leunen er 2 skeletten tegen de muur. Het rechter skelet heeft, aan de rechter arm, een Haak inplaats van een hand. Rechts is een paars verlichte tunnel en links een oranje verlichte tunnel. Pak de Haak (Pick up arm) van de arm van het rechter skelet. In inventory heb je dan een "Hook". Verlaat Grot 2 via de paars verlichte tunnel. 

Volg de blauwe tunnel dan omhoog tot Indy niet verder omhoog kan. Indy staat dan op een T-splitsing en kan linksaf of rechtsaf. Volg de tunnel naar rechts, tot de volgende T-splitsing. 

Ga op de T-splitsing dan de groene omlaag tunnel in en volg deze omlaag en Indy beland in:

Grot 3:

Er hangt een Toorts aan de muur en rechts zie je geopende houten deur, Bij de houten deur hangen 2 skeletten. Probeer de Toorts te pakken.....dat lukt echter niet....Indy meld dat de toorts vast zit in uitgedroogde modder. De 2 skeletten hier zijn niet van belang, dus verlaat deze grot weer door de openstaande houten deur. Indy is dan in een blauwe tunnel. 

Volg deze blauwe gang naar rechts. Indy bereikt al snel weer een splitsing waar je dan verder de rode gang naar rechts gaat volgen en.....Indy bereikt dan:

Grot 4:

Grot 4 is de "rode" grot. Links liggen schedels en er liggen hier ook hele skeletjes.  Vlak voor de ingang (de rode gang) zit er een vierkante tegel (slab) in de grond. Indy wil hier in de grot nu niets doen, dus duik de grote tunnel in en volg de tunnel (blauw) naar de volgende splitsing. 

De blauwe tunnel gaat omhoog, de groene tunnel gaat naar rechts en dan omlaag. Volg nu eerst de groene tunnel naar:

Grot 5:

Grot 5 staat helemaal onder water en Indy weigert om het water in te duiken. Ga dus terug naar de splitsing en volg de blauwe tunnel dan verder naar rechts. 

De tunnel mond uit in een groene tunnel. Volg de groene tunnel naar rechts en.....Indy beland in:

Grot 6:

Grot 6 heeft pijpen aan de muur en een dikke rioolbuis. Ook heeft Grot 6 een houten vlonder die naar een ladder voert. Bovenaan de ladder zit er een putdeksel in het plafond. Loop de dikke rioolbuis in en.....De rioolbuis is afgesloten met een hek en vanuit de buis kijkt Indy dan de Grafkamer in. 

Wel.....Indy moet in de grafkamer zien te geraken, maar dat kan dus niet nu via de rioolbuis. Klik achter Indy om terug in Grot 6 te belanden. Loop dan over de houten vlonder naar de ladder. Klik, als Indy voor de ladder staat, "Open" op het putdeksel (Open manhole cover) en....Indy schuift het deksel weg. 

Klik in het ronde gat en......Indy klimt uit de catacomben en beland op het terras, waar hij eerder met Marcus die Elsa Schneider heeft ontmoet.

Terras:

Loop naar links. Onder de rode luifel zit een verliefd paartje aan het tafeltje. Het paartje drinkt wijn en de wijnfles staat op tafel. 

Probeer de wijnfles te pakken (Pick up wine bottle).....Maar de verliefde jongen staat dit uiteraard niet toe. Bekijk nu de wijnfles (Look wine bottle).....Indy zegt dan hardop "mmmmm. 1924, a very bad year". Probeer dan weer de wijnfles te pakken en.....nu mag Indy de wijnfles wel pakken. 

Loop naar terug naar rechts en dan verder naar rechts, het terras af en dan verder door naar de Fontein, die op het plein voor de bibliotheek water staat te spuiten. 

"Use" de Wijnfles (wine bottle) op de Fontein (Use winbottle with fountain) om de fles te vullen met water.

Loop terug het terras op en duik dan via het ronde rioolput terug de diepte in om terug te belanden in Grot 6. Ok.....Indy moet nu terug naar Grot 3 om die Toorts nu te gaan ophalen. Dus duik in Grot 6 de groene tunnel in en volg dan de route door de tunnels terug naar Grot 3....En ik ga je hier lekker niet verder bij helpen.....zo ingewikkeld is dat niet...gewoon de route vanaf Grot 6 terug volgen naar Grot 5, Grot 4 en Grot 3.

Grot 3:

Terug in Grot 3 gebruik je de Wijnfles op de Toorts (Use wine bottle with torch) om het opgedroogde modder te "ontharden". 
 Pak dan de Toorts, dus "pick up torch" en....

......Oeps.....de toorts blijkt een hendel te zijn en Indy trekt die nu omlaag en.....onder Indy's voeten klapt een luik open en...

.........Indy dendert omlaag en beland nog dieper onder de grond. Indy is nu in het onderste deel van de catacomben en in een blauwe tunnel.

Catacomben: Onderste laag:

Volg de blauwe tunnel omhoog en bij de splitsing verder naar rechts. 

De blauwe tunnel gaat nu een eind door naar rechts en buigt dan omlaag en dan komt Indy weer op een kruising.
 Volg weer de tunnel naar rechts/omlaag en.....Indy beland bij een smalle stenen brug. 

Uit een afgesloten gat in het plafond druppelt water. Aan de overkant van de brug zie je de rode ingang van een kleine grot. 
Klik in die rode ingang en.....Indy kuiert over de brug en beland dan in een kleine grot.

Er steken 5 schedels aan de muur en er staat 2 keer een inscriptie op de muren. Die inscripties zijn de blauwe "spikkeltjes" die je op de muur zit. Klik met "Look" op de inscripties om ze te lezen. Indy leest dan de inscripties en hij lees een naam en de titel van een artikel. Noteer de naam en ook de titel van het artikel, want dit is elke keer weer anders.

Bij mij leest Indy het volgende op de muur: 
"Enter the account of Abbess Hildegard of Bingen, or that newspaper column about the New Gospel, is the correct account for the Grail". 

Maar het is heel goed mogelijk dat jij een andere naam en een ander artikel dan New Gospel op krijgt krijgt, bijvoorbeeld: Cable of Codiroli en Journal of Byzantine. Er is een hele lijst met namen die de game je kan voorschotelen. Dus noteer de naam en ook het artikel dat Indy in jouw game hier nu op de muur leest. Loop dan terug naar de Stenen Brug. Ga onder het dichtgeplugde gat in het plafond staan. Dat water dat uit het gat drupt is afkomstig uit Grot 5, de grot die geheel onder water staat. Gebruik de Haak op de Houten Plug (Use hook with wooden plug) waarmee het gat dicht is gemaakt en....Indy steekt de haak in de plug. Gebruik nu de Zweep op de haak (Use Whip with hook) en..

........Indy trekt met de zweep de plug uit het gat en het water uit grot 5 dendert nu omlaag en slaat een gat in de brug.. 

Loop terug naar links, de rode tunnel in en volg de tunnel dan ietsjes terug naar de splitsing. 

Ga op de splitsing nu naar links en.....Indy beland in een grot met een ladder.

Klim via de ladder omhoog, dus klik op de bovenste sport van de ladder en.....Indy klimt terug omhoog naar de bovenste tunnels en komt uit in Grot 4. 

Catacomben: Bovenste laag:

De vierkante tegel in de grond is dus een luik. Ok...volg de route vanuit Grot 4 nu terug naar Grot 5

Grot 5:

Grot 5 is nu helemaal leeg.....al het water is via het gat in de grond omlaag gestroomd. Indy staat links boven en je ziet 2 donker blauwe openingen en, rechtsonder, een helder rode tunnel. Klik in de helder rode tunnel en.....Indy glijd omlaag en gaat dan via de rode tunnel de grot weer uit. Indy staat dan weer op een kruising van tunnels. 

Volg hier de linker tunnel omhoog en.....Indy beland in:

Grot 7: De Machinekamer:

Er staat hier een machine die bestaat uit diverse draaiwielen, een vliegwiel en tandraderen. Deze machine is het ophaalmechanisme van een ophaalbrug die in een andere grot te vinden is. De machine is stuk. Die ophaalbrug staat nu open en Indy moet de machine nu werkend zien te krijgen om de ophaalbrug omlaag te krijgen. Voor de machine ligt een rood Lint op de vloer. Bij de ingang van de grot staat een houten draaiwiel dat er uit ziet als het stuurwiel van een schip. Het rode lint dat op de grond ligt was een belangrijk onderdeel van de machine. Indy heeft zelf ook een rood lint (red cordon) in inventory. Klik in inventory met "Use" op het rode lint (red cordon) en klik dan op de machine (Use red cordon with machine) en...

...........Indy plaatst het rode lint op de machine.........

Klik nu met "Pull" op het houten draaiwiel (Pull wheel) en......de machine gaat aan en doet zijn werk. Die ophaalbrug is nu omlaag gebracht. Blijf nu verder hier overal vanaf. Verlaat de grot weer en loop terug tot op de 4-weg splitsing. Volg nu bovenste rechter tunnel naar de volgende 4-weg splitsing.

 De tunnels zijn nu weer blauw. Volg de omhoog tunnel, die dan rechtsaf gaat en weer rood wordt, en Indy naar Grot 8 brengt.

Grot 8: Beelden Grot:

In groot 8 staat 3 standbeelden in 3 nissen en in de 4e nis zit een houten deur. Probeer of Indy die houten deur kan openen.......dat lukt dus niet. Links naast de houten deur staan 3 standbeelden. Je kunt elk standbeeld duwen en dan verschijnt er een ander beeld. Kijk in het Graal Book, dus open de Grail Diary. In het Graal Dagboek zie je dan nu 2 pagina's waarop je ook 3 standbeelden ziet. Onder de 3 beelden op de linker pagina staat "This configuration is labelled "correct". De 3 beelden op de rechter pagina betekenen een "Zekere Dood".

Wat moet je nu doen......Je moet dus tegen de 3 standbeelden, in de nissen, duwen tot je dezelfde 3 standbeelden hebt als op de linker pagina van het Graal Boek, dus de 3 beelden waaronder staat dat ze "Correct" zijn. Uiteraard is dit weer een "Random" puzzel wat betekent dat jij waarschijnlijk 3 andere afbeeldingen krijgt dan ik in het Graal Boek.

De 3 standbeelden in de nissen beÔnvloeden elkaar. Als je tegen het rechter beeld duwt dan verandert ook het linker beeld. Duw je tegen het linker beeld dan verandert ook het middelste beeld. Het middelste beeld heeft geen invloed op de andere 2 beelden. Dus zorg eerst dat je het rechter beeld goed krijgt, dan het linkerbeeld en dan het middelste beeld. Als je de juiste 3 beelden in de nissen hebt staan dan gaat de houten deur open. 

Loop dus de tunnel achter de nu geopende houten deur in en..........Indy staat dan bovenaan een trap in een blauwe tunnel. Klik achter Indy om Indy verder door de tunnel te laten lopen (Klik je voor Indy dan loopt hij terug Grot 8 in). Indy loopt dan vanzelf verder door de tunnel en beland weer op een T-splitsing. 

Ga linksaf naar de volgende 4-weg splitsing en dan verder de linker rode tunnel in en volg die helemaal naar links en...

..........We belanden in:

Grot 9: Ophaalbrug Grot:

Wel.....omdat Indy in Grot 7 de machine heeft gebruikt is hier de ophaalbrug nu dus omlaag en kan Indy verder. Loop dus over de brug en dan de volgende tunnel in. Klik dan weer boven Indy om hem verder door de tunnel te bewegen. 

Volg de tunnel dan de bocht om en dan alsmaar naar links, dus negeer alle omlaag tunnels. De tunnel wordt dan groen en brengt Indy dan in:

Grot 9: De Schedel Grot:

Wel...je kunt hier niets doen, dus duik de linker rode tunnel in en loop door tot op de 4-weg splitsing. 

Volg vanaf de splitsing de blauwe omhoog tunnel. De tunnel wordt dan weer rood. Volg de rode tunnel naar links, naar:

Grot 10: De Schedelorgel grot:

De uitgang uit deze grot is dicht, Voor de uitgang staat een houtenrek waar 6 Schedels op staan. z

Open weer het Graal Dagboek. In het Graal Dagboek zie je nu een Muzieknotenbalk. 

Ook deze Notenbalk is elk spel weer anders want dat hangt af van de naam die je opkreeg toen Indy de inscriptie las in de kleine grot, voorbij de Stenen Brug.  Er staan 5 Muzieknoten in de notenbalk. De Notenbalk heeft 6 lijntjes en op elk lijntje staat een Muzieknoot. De Schedels die op het houtenrek staan vormen een orgel. Elk van die schedels maakt een Muzieknoot als je er op klikt. Jij moet dus nu de 5 Muzieknoten, die je in het Graal Dagboek ziet, naspelen door in de juiste volgorde op de schedels te klikken.

Dus kijk in het Graal Dagboek om de voor jouw geldende Notenbalk te zien en noteer op welke lijntjes bij jouw de 5 noten staan. Lees die noten dus van links naar rechts en noteer de volgorde. Sluit dan het dagboek. Nummer de 6 Schedels op het rek, van links naar rechts, 1 t/m 6, en klik dan met "Push" op de schedels volgens de voor jouw geldende volgorde. 

De volgorde waarop je op de schedels moet klikken wordt dus bepaald door de Notenbalk die jij in het Graal Boek ziet. Doe je dit goed dan schuift de houten deur in de Exitpoort open.

Verlaat dan deze grot door de nu geopende poort. Indy beland weer in een blauwe tunnel. Volg de tunnel omlaag. 
De tunnel neemt dan een bocht naar rechts en we komen weer op een 3-wegsplitsing. 

Ga vanaf de 3-wegsplitsing omhoog helemaal omhoog volgen. De tunnel bocht dan weer naar rechts. 
Blijf de blauwe tunnel naar rechts volgen tot je bij een omlaag tunnel komt. 

Volg dan de omlaag tunnel helemaal omlaag en dan verder naar rechts, tot op de 2e splitsing. Op de 2e splitsing ga je weer omhoog, tot weer op de 2e splitsing. 

Ga naar rechts en volg de tunnel naar weer een 4-weg kruising en neem dan de omlaag tunnel en blijf deze tunnel dan volgen naar de:

Grafkamer:

Dit is de kamer/grot die je ook al zag toen je Indy in Grot 6 de rioolbuis in liet lopen. Midden in de kamer staat een doodskist (Casket).
 Open de doodskist met "Open" en kijk dan in de geopende kist en......In de kist ligt het skelet van een ridder. 

De ridder heeft een Schild en een Zwaard. Op het Schild staat een tekst die Indy opleest......De tekst die Indy nu opleest is weer in elk spel anders en de naam die Indy noemt is een aanwijzing voor de allerlaatste puzzel, het pakken van de juiste beker, in de game. Indy leest bij mij:"The shield is the second marker Donovan spoke of. It mention the ancient city of Alexandretta. Today the city of Iskenderun is built on its ruins. W'll find the Grail near there!".  Wat bij jouw anders kan zijn is de naam Donovan. Noteer de naam die jij voorgeschoteld krijgt. Als je de Ridder hebt bekeken en hebt opgeschreven wat Indy heeft opgelezen loop je verder door naar rechts, naar de grote rioolbuis. Het hek waarmee de rioolbuis is afgesloten heeft een roestig slot.

Klik "Open" op het slot van het hek en het hek gaat open. Loop dus door de rioolbus Grot 6 weer in en klim dan via de ladder en de ronde opening de Catacomben weer uit, naar het Terras. Het gaat nu verder vanzelf........

Elsa Schneider en een druipende Marcus komen op Indy afgelopen. Marcus vertelt dat hij ontdekt heeft, dat Indy's vader gevangen gehouden wordt op Brunwald Castle, aan de Oostenrijks-Duitse grens. Indy stuurt Marcus alvast naar Iskenderun terwijl hij en Elsa naar Duitsland gaan, naar Kasteel Brunwald.


Duitsland:

Kasteel Brunwald:

Het is nacht als Indy en Elsa bij Kasteel Brunwald aankomen. Elsa blijft in de auto zitten terwijl Indy op onderzoek uitgaat. Indy loopt richting het kasteel en blijft dan bij de groene gevel staan. Je ziet een deur. Aan de zijgevel van het kasteel hangen 2 enorme rode vlaggen. Klik met je loopcursor aan de linker rand van het scherm en.....Indy beland aan de linker zijde van het kasteel en bij een omgevallen motorfiets. Linksboven zie je een donkere plek, op de stenen muur van de gevel. Bekijk zowel de motorfiets als die donkere plek op de muur. In beide gevallen zegt Indy dat ie niets bijzonders ziet. 

Loop terug naar de voorkant van het kasteel en klik nu op de voordeur en.......De butler van het kasteel laat Indy binnen en vraagt wie hij is. Er verschijnen 3 mogelijke antwoorden die je Indy kunt laten geven en.....er verschijnt de mogelijkheid om de Butler bewusteloos te slaan via de optie "Throw a punch". Ik zal dit dus eerst maar even uitleggen....

Dit kasteel wordt bevolkt door Naziesoldaten en Indy kan die soldaten tegenkomen. Je krijgt dan meestal de keuze om je met praten/bluffen uit de situatie te redden of......,..je gaat knokken. Als je er voor kiest om met een soldaat te vechten dan ga je dus boksen met de soldaat en dat doe je dan op de manier zoals je dat hebt kunnen oefenen in de boksring van het Barnett College. Je moet er wel rekening mee houden dat elke volgende soldaat weer een ietsjes moeilijker te verslaan is. Ook zullen soldaten vanzelf beginnen met vechten als Indy zich niet steeds behoorlijk vermomd heeft. Als ik jouw was zou ik ook veel Saven in dit deel van de game, want als Indy knock out wordt geslagen dan is het Game Over en de game geeft je niet de mogelijkheid om het dan opnieuw te proberen. Ik probeer in deze Walkthrough het knokken zo veel mogelijk te vermijden. 

We beginnen dus met de Butler. Je kunt de butler dus bewusteloos rammen, via de optie "Throw a punch", maar beter is het om je uit deze situatie te bluffen via het geven van de juiste antwoorden. 

Ondertussen....

...Kolonel Vogel, de commandant van het kasteel, geeft aan een soldaat opdracht om een pas verworven schilderij in te pakken en goed te bewaken. Het is een schilderij waar een beker op staat afgebeeld en Hitler himself heeft er belangstelling voor. We keren dan terug bij Indy in de hal. Loop de trap op en.....Indy staat dan een gang. Dit werkt precies zoals in de catacomben tunnels. Je ziet steeds Indy in een klein stukje van de gang staan en je moet Indy dus door de gangen naar de juiste kamers leiden.

Loop omlaag en volg de gang dan naar rechts, onder de boog door. De gang brengt Indy in een nieuwe gang met 5 deuren. Ga gelijk door deur 2 en.....Indy beland in een kamer en bij een dronken soldaat.

Zeg: "Hello, and how are you"  en ga dan verder met "May I get you another drink?".  

De dronken soldaat geeft dan zijn bierpul (Stein) aan Indy. Had je besloten om deze dronken soldaat bewusteloos te rammen vergeet dan niet om zijn bierpul te pakken. Verlaat de kamer weer en terug in de gang en ga dan door deur 3 naar de: 

Keuken:

Volg de gang nu terug omlaag en dan naar links en omhoog, terug naar de beginhal. Terug in de entreehal ga je nu door naar rechts. Indy komt terecht in een ruimte met een groen tapijt op de vloer. Boven het groene tapijt is een deur. Open de deur bij het groene tapijt en ga dan de gang in. 

Indy is dan in een "blauwe" gang. Ga omlaag door de poort.

Er loopt dan een soldaat in de gang en die houd Indy nu tegen. 

Links zijn er 2 deuren en rechts 1 deur. Ga door de rechter deur. Indy beland in een kleedkamer. 

Rechts staat een rek waar diverse uniformen aan hangen. Bovenop het rek zit een Slot dat voorkomt dat iemand de uniformen uit het rek kan jatten. 

Links staat een stelling waar een Dienstbode-uniform in ligt. Pak het Dienstbode-uniform uit de stellingkast, maar trek het uniform nog niet aan. 

Ga terug naar de gang en ga dan door de bovenste deur in de linkermuur. Indy beland in een grote vergaderzaal. Loop door naar rechts, naar de open haard. Links naast de open haard staat een harnas voor een blauw gordijn. Het harnas heeft een Hellebaard vast

Duw tegen het harnas aan (Push suit of armor) en.....de hellebaard van het harnas valt dan op de grond. Indy raapt snel de hellebaard weer op en plaats het ding terug in de hand van het harnas. De Hellebaard heeft echter een merkteken op het rode tapijt achtergelaten.

Loop terug naar links en verlaat deze vergaderzaal dan weer. Terug in het gangetje loop je nu omhoog, door de poort, en dan volg je de gang naar links en dan omhoog en....

..........Weer wordt Indy tegengehouden door een soldaat. 

Boven gekomen volg je de gang verder, rechts de hoek om en ga je gelijk door de deur die je ziet. Indy komt in een kale ruimte.
 Aan de rechter muur staat een kist. Open de kist en kijk dan in de geopende kist en.....

Indy haalt 50 Mark uit de kist. Nu is het goede moment om het dienstbode-uniform aan te trekken, dus klik in inventory met "Use" op "servant uniform" en.....Indy trekt het uniform aan.

NB: Nu Indy in vermomming is moet je niet terug naar beneden gaan want die soldaten die beneden rondlopen zullen Indy herkennen en zullen het dan vreemd vinden om Indy in een dienstbode uniform te zien. Je zult dan echt moeten gaan vechten, dus ga niet als dienstbode terug naar beneden. Als je weer naar beneden moet dan moet je Indy eerst weer omkleden in zijn eigen Indiana Jones outfit.

Ga terug naar de gang via dezelfde deur waardoor je ook gekomen en volg de gang verder omlaag en......

Weer wordt Indy tegengehouden door een soldaat. Omdat Indy nu dus verkleed is als dienstbode heeft het geen zin meer om met de soldaat te praten. Je kunt de soldaat beter iets aanbieden via de "Offer an item" optie. 

Klik dus op "Offer an item" en scrol dan door je inventory items naar het schilderij (Painting) dat je uit de slaapkamer van Indy's vader hebt meegenomen. 

Klik dus op "Painting" om dit schilderij aan deze soldaat te geven en.....Indy mag verder en de soldaat gaat het schilderij naar Kolonel Vogel brengen.

Vogel stopt het schilderij in de kluis en hij toont de kluiscode aan de soldaat, die het moet onthouden. Vogel bergt dan het papiertje waar die code opstaat op in 1 van de laden van de ladekast. We keren dan terug bij Indy in de gang. Er zijn in dit stuk gang 3 deuren. 

Ga door 1 van de 3 deuren een kamer in. Al die 3 kamers zijn "veilig", dus het maakt niet uit welke deur je neemt. In de kamer kleed je Indy dan nu weer om in zijn eigen Indiana Jones outfit, dus met "Use" op "IndyWear by Lucasfilm" om Indy weer om te kleden. Ga dan terug naar de gang en volg de gang verder naar rechts en dan de hoek om. 

Ga dan gelijk door de 1e deur die je ziet. Weer een kale kamer met een kist. Open de kist en kijk er dan in en......

Indy pakt een Uniform uit deze kist. Bekijk, met "Look", dit Uniform in inventory. Indy meld dat het een officiersuniform is en hij vindt een Koperen Sleutel (Brass key) in het uniform. Het uniform smijt Indy weer in de kist want dat is toch te groot voor Indy.  Ga terug naar de gang en volg de gang terug omlaag, links de hoek om en dan door de poort terug omhoog en de trap weer af naar de begane vloer gang. Terug beneden volg je de gangen terug naar de kleedkamer, in de gang waar Indy door de 1e soldaat werd tegengehouden. Ga de kleedkamer weer binnen

Gebruik de Koperen Sleutel op het slot van het rek waar de uniformen aan hangen (Use brass key in lock) om het slot te openen. Klik dan met "Pick up" op het voorste, groene uniform (Pick up grey uniform) om dat uniform te pakken. In inventory heb je dan een grijs uniform (grey uniform). Trek dit uniform nog niet aan......ga eerst terug naar de 1e etage en naar de kale kamer waar de kist staat waar je de koperen sleutel in hebt gevonden en trek in die kamer dan het grijze uniform aan (Use grey uniform). Indy heeft zich dan vermond als Duitse SS officier.  

SAVE NU JE GAME  en ga dan pas terug naar de gang en loop verder omhoog en dan naar rechts en.......Indy wordt weer tegengehouden door een soldaat. 

Ok.....het maakt bij deze soldaat niet uit of je met hem gaat praten of niet.......het draait toch altijd op vechten uit want deze soldaat is niet omver te praten. Je mag het van mij proberen hoor, maar uiteindelijk zul je toch deze soldaat bewusteloos moeten rammen. Vergeet het praten dus maar en kies nu gelijk maar om te gaan knokken via "Throw a Punch" en ram de soldaat bewusteloos

Loop verder naar rechts en dan omlaag en ga dan de eerste kamer binnen die je tegenkomt. 

Ook weer een kale kamer maar hier hangt een E.H.B.O Doos aan de muur. 

Pak de E.H.B.O doos want je kunt hiermee Indy's gezondheid weer herstellen als hij in een gevecht te veel schade heeft opgelopen. Klik dan met "Use" op deze "First aid kit". Doe dit gelijk nu maar want Indy heeft zojuist best wel flinke schade opgelopen. Verlaat deze kamer weer en loop terug omhoog en volg de gang terug naar links en aan het einde omhoog. De gang heeft nu weer blauwe vloerbedekking. 

Ga de kamer links binnen en vertel de soldaat, die op een blauw tapijt staat: "I'm on official business. May I pass?' en deze soldaat zal Indy verder met rust laten. 

Verlaat deze kamer weer via de linker poort, dus terug naar de blauwe gang. Volg de gang verder omhoog en dan naar rechts en ga dan de laatste kamer binnen.

In deze kamer staat een soldaat op een zwart tapijt een deur te bewaken.  Geef de volgende antwoorden:

 "I'm on official business. May I pass" , "No, I was transferred here today. New orders" , "Certainly! You do have top secret clearance?"   De soldaat is overdonderd en dringt niet verder aan. Open de deur, achter de soldaat en ga dan die kamer binnen. Indy staat dan op een grijs tapijt. Rechts zie je een raam. Loop naar het raam en open het raam. Klik dan in het geopende raam en......Indy klimt door het raam naar buiten en beland op een richel van de buitengevel. Indy kleed zich vanzelf weer om in zijn Indy outfit. 

Je ziet 3 ramen en Indy staat voor het linker raam. Loop over de richel naar rechts, tot het 3e raam. 

Open het 3e raam en klim dan weer naar binnen en we zijn dan in een kamer met een rood tapijt en je ziet 2 pilaren. 

Op de linker pilaar, bij het raam, ligt een losse Steen. Duw met "Push" tegen die steen die op de linker pilaar ligt en.......de pilaar draait een slag. Klim terug door het raam naar buiten. Rechts zie je nu, onder de richel boven Indy, die steen uitsteken. Gebruik de Zweep op die uitstekende grijze steen (Use whip with brick" en ......

Indy slingert zichzelf naar het klimrek en klimt via dat hek omhoog en is dan op de richel van de 2e etage. Open het raam en klim naar binnen.

Indy is nu in een kamer waar een rond en rood tapijt op de vloer ligt. In de hoek, bij de deur, staat een kast. Open de kast en.....Indy jat 75 Mark uit de kast. 

Kijk even in inventory......Indy zou nu 140 mark moeten hebben.  Klim terug door het raam naar buiten. Als Indy weer op de richel van de 2e etage staat dan klik je op het geopende raam van de 1e etage, dus onder Indy, en.....Indy loopt dan naar links en springt dan bij het middelste raam omlaag en land dus terug op de 1e etage richel. Klim door het rechter raam weer naar binnen. Indy is dan terug in de kamer waar hij tegen de losse steen heeft geduwd.Trek hier nu weer het grijze officiersuniform aan, dus klik weer met "Use" op "grey uniform".  Loop dan door naar links, open de deur en verlaat deze kamer. Terug in de blauwe gang ga je door de meest linker deur de Bewakingskamer binnen. 

Binnen wordt Indy weer aangesproken door een soldaat. Praat niet met de soldaat maar klik op "Offer an item" en geef dan het "Mein Kampf" boek aan deze soldaat en......de soldaat is verrukt en gaat weg om het boek te lezen.Aan de rechter muur staat een grote grijze kast met een boel groene lampjes die knipperen. Het is is de controlekast van het alarmsysteem. In de zijkant van de kast zit een rooster. Gebruik de gevulde Bierpul op dat rooster (Use stein with grating)......Indy gooit het bier de kast in en veroorzaakt kortsluiting in de kast. De groene lampjes knipperen dan niet meer.

Verlaat de kamer en volg de gang naar rechts en dan omlaag en weer rechts. Rechts zie je dan de trap die omhoog gaat naar de 2e etage. 

Klim dus via de trap omhoog en dan links en.....Boven in de rode gang  ontmoet Indy weer een soldaat. 

Zeg hier de volgende zinnen: "Soldier! Your pants are wrincled"  en dan "And no time to remove the stain on your jacket?"  en dan "Sauce? You buffoon! You waste my time, stand aside!"  en.......Indy mag doorlopen. Ga hier in de rode gang gelijk door de eerste deur en......Indy is dan in de kantoor van Kolonel Vogel.

Loop door naar links en......oeps.....lief hondje. Geef het geroosterde varken aan de hond (Give roast boar to dog) en......hondje gaat zijn hok in. Terug bij indy zie je de ladekast waar Vogel dat papiertje met daarop de code in heeft opgeborgen. Boven op de kast staat een grote Bokaal. Pak de Bokaal en maak dan de middelste lade in de rechter rij open en kijk dan in de la en Indy vindt een pasje waarop de code staat. 

Pak dat pasje uit de la (Pick up pass). Sluit de la weer met "Close" en verlaat het kantoor weer.  Ga terug naar beneden, dus rechts en dan de trap weer af. 

Volg de gang terug naar links en dan omlaag en links. Je bent terug in de rode gang van de 1e etage.. 

Loop helemaal naar links en ga dan door de deur aan het einde van deze gang. Indy komt terecht in de schilderijenopslagkamer. Loop het trapje af en loop dan helemaal door naar links. 

Aan de muur hangt dan een groot "Mona Liza" schilderij. Klik met "push" op het "Mona Liza" schilderij en......Het schilderij schuift weg en......Indy heeft de Kluis gevonden. 

Klik "open" op de kluisdeur en.......Omdat Indy de combinatiepass heeft kan hij nu de kluisdeur openen. Loop de kluis dus in.

In de kluis staat, in de hoek, het bekerschilderij van Henry en aan de muur hangt een groot schilderij waarop je een vent ziet die een Bokaal vast heeft. Bekijk dat grote schilderij en Indy meld dat het een Graal schilderij is. Kijk goed naar de Graal Beker op het schilderij. Probeer vast te stellen of die Graal Beker glanst of niet glanst en onthoud dit feit dan.

Ok....Trek Indy nu weer zijn Indy outfit aan en verlaat de kluis. Loop terug naar rechts, trapje op en verdwijn door de deur weer naar de gang. Loop iets naar rechts en dan omhoog en volg die gang dan naar de trap en daal via de trap weer terug naar de beganevloer gangen. Volg de begane vloer gangen terug naar de Entreehal en ga dan weer, links, de gang in en volg de gang naar de Keuken. Vul in de keuken de Bokaal (Trophy) van de Kolonel met bier uit het grote biervat.

Volg de route dan terug naar de entreehal. Terug in de entreehal ga nu, bij de Hitlervlag, rechts de hal weer uit en volg je de gang terug naar de trap en naar de 1e etage. Ga op de 1e etage de eerste kistkamer weer in en trek in die kamer het grijze uniform weer aan. Volg de gangen verder naar de 2e etage. Loop in de rode gang omlaag, tot de splitsing. Links in de gang staat dan een stevige Duitser in een wit hemd en groene broek. 

Loop naar de Duitser. Deze Duitser staat de gevangenengang te bewaken en Indy mag dus niet verder. 

Ga nu niet met de man praten en ook (nog) niet met hem vechten. Klik op "Offer an item" en geef dan de met bier gevulde Bokaal (Trophy) aan de Duitser en......de vent zuipt het bier op, en dat duurt even,  en staat dan nogal wankel op zijn benen maar wil toch met Indy knokken.....je moet dus nu met deze Duitser knokken maar omdat ie nu stomdronken is, is 1 goedgemikte vuistslag voldoende om de vent knock-out te slaan

Je ziet Indy dan weer in het tussen gangetje staan. Volg de linker gang nu omlaag en dan links de hoek om, de paarse gang in en.....Indy wordt weer door een soldaat tegengehouden. 

Ga niet vechten maar zeg: "I'm on official business. May I pass"  en dan "No, I was transferred here tody. New orders"  en dan weer "Certainly! Do you have top secret clearance?"  en....na nog wat gelul mag Indy dan verder. Volg de paarse gang verder naar links en dan omhoog en ga door de laatste deur 

Indy is dan in een kamer waar een blauw tafeltje en een blauwe sofa staat. Op het tafeltje staat een kandelaar.
 Aan de linker kaarsstandaard van de kandelaar hangt een Zilveren Sleutel. Pak de Zilveren Sleutel. 

Verlaat deze kamer weer. Volg de paarse gang terug naar rechts en dan de hoek om en loop dan helemaal omhoog en dan links de hoek om. Indy is nu in de gang met 3 deuren die alle 3 op slot zijn. 

Achter 1 van die 3 deuren zit Indy's vader Henry opgesloten. Klik op de middelste deur. Indy staat dan voor de deur. Boven de deur zie je 2 rode staven. 

Gebruik de Zilveren Sleutel op de deur om de deur te openen en ga dan naar binnen en.....Indy heeft zijn vader gevonden. Henry zal vanaf nu dus Indy volgen.]

Ok....Indy en Henry moeten nu terug naar de zaal waar Indy tegen het harnas heeft geduwd. Die zaal is dus op de begane vloer etage. Verlaat de kamer. Indy doet de deur weer op slot. Klik rechts of links en je ziet Indy en Henry weer in de gang staan. Volg de gang: rechts, omlaag, rechts, omhoog en..........Indy en Henry worden tegengehouden door de soldaat die in de lucht schiet. Er verschijnt een SS officier die het Graal Boek wil hebben. 

Dus klik op "Offer an item" en geef dan het Graal Dagboek aan de officier en.......Indy en Henry worden gevangen genomen en ze zitten dan vastgebonden op een stoel in de zaal waar Indy eerder het harnas omver heeft geduwd.

Indy schopt tegen het harnas aan en hierdoor klapt de hellebaard weer omlaag en die hellebaard klieft de touwen stuk. 

Indy en Henry zijn weer vrij maar moeten nu ongezien het kasteel uit zien te komen. Loop naar de open haard. De open haard heeft 2 beelden als draagpilaren. Klik "push" op de linker pilaar en.....de achtermuur in de haard klapt open.

 Wel.....ga door die geheime deur naar buiten en.......loop dan naar rechts, naar de motorfiets. 

Klik "Use" op de motorfiets en.......Indy en Henry vetrekken naar Berlijn maar worden tegengehouden door de grenswacht. 

Gebruik hier de zinnen: 
"That's out of the question". "
Keep it down. The man with me is Gestapo". 
"You have my wordt of honor. Trust me". 
"You spurn my trust? An insult!". 
"You talk this way to a senior officer?". 
"I am operating undercover. It's classified". It's top secret. I have no ID"
.

 Indy en Henry mogen nu dan door en we belanden in:

Berlijn:

Hitler heeft zojuist 1 van zijn beroemde toespraken gehouden, in gezelschap van Elsa Schneider. 

Indy komt het podium op en krijgt van Elsa het Graal Dagboek terug. Een soldaat brengt Indy dan naar Hitler. 

Klik op "Offer item" en dan op de "Pass" en Hitler ondertekent de Pass en verdwijnt. Met de door Hitler getekende pass heeft Indy nu een vrijgeleide bij alle wegversperrinfen. Henry verschijnt en we belanden in de aankomst hal van het vliegveld Tempelhof.

Vliegveld Tempelhof:

Indy en Henry moeten nu zo snel mogelijk Duitsland verlaten en dat kan op 2 manieren....per Zeppelin of per Gevechtsvliegtuigje. Voor de Zeppelin is een Ticket nodig maar voor het gevechtsvliegtuig heb je geen Ticket nodig.  Een Ticket voor de Zeppelin kost 175 Marken maar Indy heeft maar 145 Marken. Dus een Ticket voor de Zeppelin kan Indy niet kopen. Er is wel een manier om een Ticket te jatten maar ik ga het hele Zeppelin gedoe niet behandelen want het vreselijk moeilijk en ingewikkeld. Ik beperk mij tot de andere mogelijkheid.......Verlaat Duitsland in het Gevechtsvliegtuigje. Wil je ook het Zeppelin deel doen dan zul je een andere walkthrough moeten zoeken. Ik wil je wel nogmaals even waarschuwen.......Dat gedoe in de Zeppelin is vreselijk moeilijk en bijna niet te doen.

Vliegtuig:

Indy en zijn vader zijn dus in de aankomsthal van het vliegveld. Loop gelijk maar weer naar links om gelijk weer naar buiten te gaan. 
Buiten zie je dan het vliegtuig staan. Het vliegtuig staat voor de hangars en bij de hangars staan ook 2 soldaten.

Klik nog niet op het vliegtuig maar open in inventory nu eerst het Manuel boek, dat je in VenetiŽ uit een van de boekenkasten in de bibliotheek hebt gejat. Het Manuel toont je hoe je het vliegtuig moet starten en laten opstijgen.

Bestudeer dus de instructies en als je het in je hoofd hebt geprent berg je het boek weer op.
 Klik dan op het vliegtuig en.....Indy en Henry belanden in de cockpit en je ziet het besturing/startconsole. 

Ok.....je moet snel handelen om het vliegtuig te starten en op te laten stijgen. Doe je er te lang over dan komen de soldaten en dan besluiten Indy en Henry om toch alsnog maar naar de Zeppelin te rennen en dat is nu net niet de bedoeling. Doe het volgende en doe het snel, en gebruik de afbeelding hierboven als hulp. In de afbeelding is:

1 = de APU schakelaar. 2 = Oliedrukchoke. 3 = Oliepompschakelaar. 4 = de kerosinetankschakelaar. 5 = de magnetos schakelaar. 6 = de Trottlehendel. 7 = de Startmotorschakelaar. 8 = de Starterknop. Ok....hier gaan we:

  1. Klik op schakelaar 1 om die omhoog te zetten. 

  2. Klik 3 keer op Choke 2 om die 3 keer uit te trekken. Hierdoor komt de meter in het groen te staan. 

  3. Klik schakelaar 3 omhoog. 

  4. Klik op schakelaar 4. 

  5. Klik 3 keer op 5 om die helemaal naar rechts te zetten. 

  6. Klik op 6, dus op de Trottle. 

  7. Klik op schakelaar 7 om die omhoog te klikken. 

  8. Kijk naar de APU meter, linksboven.....

  9. Als de wijzer in de APU meter op 3 staat dan klik je snel op de Starter 8 en......

  10. ...........We stijgen op en we vliegen dan.

Ok.....we vliegen. De besturing van het vliegtuig gaat weer via de numerieke cijfertoetsen. Je kunt dit ook weer opzoeken in het Manuel boek en ik ga dit niet verder uitleggen want het is eigenlijk volkomen flauwekul

Uiteraard kunnen Indy en Henry niet op hun gemak via het Duitse luchtruim het land verlaten. Er verschijnen steeds Duitse Jagers in de lucht en die Jagers nemen je vliegtuig onder vuur. Je moet proberen om die Jagers neer te schieten. Je hebt een Richtkruis die je snel op een Jager moet richten en dan vuur je met je linkermuisknop. Hoe langer je het volhoud, dus hoe meer Jagers je weet neer te schieten, hoe verder je komt met je vliegtuig. Uiteindelijk wordt je vliegtuig toch neergeschoten en stort het neer.

NB: ook dit vliegen en schieten met het vliegtuig is niet gemakkelijk. Eigenlijk is het haast onmogelijk. Het is echter ook niet erg als je er niets van bakt. Je wordt uiteindelijk toch neergehaald door de Duitse Jagers en als dit gelijk al gebeurt is helemaal niet zo erg. Het betekent dan alleen dat je, in de auto, veel meer controleposten moet passeren. Dus als je het besturen van het vliegtuig niet onder de knie kunt krijgen en ook het neerschieten van de Jagers niet wil lukken.............. dan laat je het maar gewoon gebeuren........door NIETS te doen......

Zoals ik al heb aangegeven.....Indy en Henry worden de lucht uit geschoten en het vliegtuig stort neer bij een boerderij. Indy heeft het overleeft. Loop naar rechts en.....Ha....Henry heeft de crash ook overleefd.

Henry komt ook bij en blijkt ook niets te markeren. Loop nog een stukje naar rechts. Er staan dus 2 auto's, maar de rechter auto heeft geen benzine.

Klik dus "Use" op de blauwe auto en....Indy en Henry rijden weg om nu per auto door Duitsland naar de grens met Oostenrijk te rijden. Onderweg moet je dan een paar keer de Pass tonen bij de controleposten.

Hoe vaak je een controlepost moet passeren hangt af van hoe ver je met het vliegtuigje hebt weten te vliegen voordat het werd neergeschoten. Als je al meteen met het vliegtuig bent neergestort dan zul je een stuk of 6 controleposten moeten passeren. Bij elke controlepost klik je dan op "Offer an Item" en dan op de "Pass" en je mag doorrijden. Uiteindelijk bereiken Indy en Henry de grens en rijden ze verder via Oostenrijk en JoegoslaviŽ naar Iskederun.

Iskederun:

De Graal Tembel

Henry en Indy zijn aangekomen in Iskenderun en hier voegt Marcus zich ook weer bij hen. Rechts zit een bordje op de rots gespijkerd. Bekijk dat bordje. Indy leest op het bordje dat dit je laatste kans is om je spel OP TE SLAAN want eenmaal in de Tempel kun je niet meer SAVEN. 

NB: Als je de SCUMMVM versie speelt dan kun je wel je spel SAVEN in de tempel. De mededeling dat je niet meer kunt saven geld alleen voor de oude diskette versie van de game.

Ok....ga door de poort de Graaltempel binnen. Als Indy, Henry en Marcus de tempel betreden komt er een, vers, afgehakt hoofd op hen toerollen. 

Loop door naar rechts en.......We worden tegengehouden door Walter Donovan en Elsa Schneider. 
Donovan schiet Henry neer, om Indy ervan te overtuigen dat hij de Graalbeker moet zoeken. 

Henry is zwaar gewond en om Henry te redden moet Indy de Graalbeker vinden. 
De graalbeker heeft namelijk helende krachten. Henry zegt nog dat Indy aan zijn Graaldagboek moet denken en dan gaat Indy op weg.

De 3 Trails:

Indy moet nu 3 TRAILS doorstaan. Als je de SCUMMVM versie speelt dan kun je ten alle tijden nog saven

Trail 1:

Indy komt dan in de volgende grot, bij een Stenen Leeuw en een trapje

Loop, voorzichtig, een stukje door naar rechts en.........Indy blijft staan voor een modderpoel is en denkt aan de woorden van zijn vader: "Only the penitent man will pass".Als je Indy nu zomaar verder naar rechts laat lopen dan wordt het GAME OVER., dus SAVE de game NU EERST

Midden in de modderpoel zie je een piepklein lichter plekje. Klik op dat kleine lichtere plekje en......Indy springt er naar toe en  bukt, als een berouwvolle man, en..........

 ...........ontwijkt  2 keer de ronddraaiende hakbijlen die verschijnen  en hij beland veilig bij:

Trail 2:

Save game hier en doe dat ook als Indy steeds weer een paar veilige tegels verder is gekomen.

Kom je op een verkeerde tegel dan gaat Indy dood en moet je vanaf Trial 1 helemaal opnieuw beginnen.Als je de overkant hebt bereikt loop je door naar rechts en.....Indy beland bij:

Trail 3:

SAVE je game eerst

Trail 3 is de test van vertrouwen. Indy staat voor een kloof met een onzichtbare brug. Het pad aan de overkant is gegolfd. Onder de golvende rand van het pad is de rots blauw. Klik op de rand van de kleine golf, onder de grote middelste gegolfde rand en.....Als alles goed gaat, loop Indy veilig over de onzichtbare brug naar de overkant.

De Heilige Graal Grot:

Kies de JUISTE BEKER:

Als Indy ook Trail 3 heeft overleeft dan is hij in de laatste grot beland, de GRAALBEKER grot. Je ziet een doopvond waar Heilig Water in zit. Loop door naar links en Indy ontmoet de laatste van de 4 Ridders die de Bewakers van de Heilige Graal waren. Deze Ridder leeft dus al 700 jaar.

Indy vertelt dat hij de Graalbeker nodig heeft om zijn vader te genezen. De Ridder oordeeld dat "Indy puur van hart" is en dus mag Indy de Heilige Graal gaan pakken. Maar......Indy moet wel zelf uitzoeken welke van alle bekers de enige echte Heilige Graal beker is.

SAVE GAME HIER WEER

Als je de enige goede Heilige Graal gevonden hebt dan loopt Indy vanzelf terug naar het begin en giet hij Henry vol met het Heilige Water waardoor Henry onmiddellijk geneest

Henry vindt dan dat Indy moet beslissen wat er met de Heilige Graal moet gebeuren en hij plaats de Heilige Graal beker op de grond en hij en Marcus lopen weg. Indy en Elsa zijn alleen en tussen hen in staat de Heilige Graal op de grond. De Ridder verschijnt en hij zegt dat de Graal niet voorbij het Grote Zegel kan gaan.

Elsa geloofd de Ridder niet en zij grijpt de Graal en loopt ermee over het grote ronde Zegel, dat in de vloer zit, en.......Oeps......Elsa had toch maar beter naar Indy en de Ridder kunnen luisteren. Het Zegel komt omhoog en Elsa stort de diepte in...

Elsa en de Graal zijn de diepte in verdwenen. Klik met "Look" op het Grote Gebroken Zegel, dat nu uit de vloer omhoog steekt

Indy kijkt dan de kloof in en hij ziet de Heilige Graal, die op een richel ligt.

Gebruik dus Indy's Zweep op de Graal om met de Zweep de Graal weer uit de kloof te vissen.

Geef tenslotte de Heilige Graal terug aan de Ridder en...........

.......Kijk naar het..........EINDE en naar je uiteindelijke Score

Walkthrough door: Louis Koot