VGA Remake van het al oude DOS Tekst adventure van Roberta William's King's Quest 1. 

Deze remake werkt onder WindowsXP en  is FREEWARE, dus GRATIS. Of de game ook werkt met Windows VISTA weet ik niet.

2009:Walkthrough door: Louis Koot  

Om King's Quest 1 Quest For The Crown VGA een beetje behoorlijk op onze moderne computers te kunnen spelen moet u wel eerst enige instellingen opgeven in het Setupscherm. Als u de game heeft gedownload en dan start dan krijgt u het beginscherm te zien.

Klik in dit scherm eerst op de "SETTINGS" om het Setupscherm tevoorschijn te toveren. In het setupscherm kunt u dan een aantal instellingen aan - of uit vinken. Versie 3 van deze remake maakt standaard gebruik van een resolutie van 1280x800.

Als u "Run in a window instead of full-screen" aan vinkt dan speelt u de game in een klein scherm en dus niet schermvullend. In een window is de game grafisch wat scherper dan op volledig scherm, maar het schermpje is dan wel klein. U kunt het scherm dan groter krijgen door ook de optie "Force alternate letterbox resolution" aan te vinken. Save uw keuzes via "Save" of via "Save and Run". Op het startscherm kunt u het beginfilmpje bekijken via "Introductie". Heeft u geen behoefte om het beginfilmpje te zien dan kiest u gelijk voor "Begin Game". Het is echter zonde om de beginfilm over te slaan, want het vertelt u de basis van dit verhaal.  

Keuze mogelijkheid:

Als je de game voor de eerste keer begint dan bied de game je de mogelijkheid om te kiezen voor "Moeilijk" of "makkelijk". 
Er verschijnt een schermpje waarin je op "Yes" of op "No" moet klikken, afhankelijk van wat je wilt.

De game speelt u verder met u muis. U beweegt Graham van scherm naar scherm dus met uw muis via de loopcursor. Door te rechtsklikken verandert u de cursor van een Loopcursor naar een Praatcursor, een Handcursor en een Oogcursor. Als u de muis naar bovenaan het scherm beweegt dan floept er een balk tevoorschijn waarin u ook alle cursors ziet staan en waar u ook de Inventory en het Menu vindt.

Door in de balk op de icoontjes te klikken verandert u dus ook van cursor. Dit is omslachtig en ook niet nodig, want u kunt in de game ook rechtsklikken om uw huidige cursor te veranderen. In het lege vakje ziet u altijd het laatst door u gebruikte of gepakte item. De rugzak is uw inventory en het schuifje brengt u in het hoofdmenuscherm. Items die u pakt in de game komen dus terecht in de inventory. In inventory kunt u de items dan bekijken, oppakken en met elkaar combineren via de icoontjes onderaan de inventory, of weer via rechtsklik.

Als je een item uit inventory wilt pakken dan klik je met de Pijlcursor op het item. Dat item wordt dan je cursor. Klik dan op de OK-knop om het inventoryscherm te sluiten. In het hoofdmenuscherm heeft u de mogelijkheid tot "Saven", "Loaden via Restore", "Restarten" en afsluiten via "Quit" Ook kunt u hier diverse game instellingen nog nader instellen.

U kunt saven zoveel u wilt via "Save". U komt dan in het "Save" scherm waar u dan een naam aan uw save kunt geven.

Wel....dit was het dan wel zo'n beetje wat mijn uitleg betreft.  Als u de game heeft gedownload en gaat spelen dan wens ik u veel plezier met deze echt nog mooie adventure game.

Hoe de game te spelen:

Je beweegt Graham, met de loopcursor, van scherm naar scherm via de randen van het scherm. Je gaat dus schermen naar rechts, links, omhoog of omlaag en dat doe je dan door aan de randen van het scherm te klikken met je loopcursor. Je ziet dan een gouden kroontje verschijnen als je geklikt hebt en Graham loopt dan door naar het volgende scherm. Dingen bekijk je met de Oogcursor. De Verteller (Narator) vertelt je dan iets over hetgeen je bekijkt.  Met de Handcursor pak je dingen en voer je acties uit. Met de Praatcursor klik je op andere personen waar je mee wilt praten. 

De cursors hebben een rode, of een blauwe stip. Je moet steeds precies met de rode, of de blauwe, stip van de cursor op de dingen klikken om "beet" te hebben. Heb je "beet" dan verschijnt het gouden kroontje en gebeurt de actie die je wilt laten gebeuren. Dus als je met een persoon wilt praten dan moet je met de rode stip van de praatcursor op de persoon klikken. Wil je een item pakken dan klik je met de rode stip van de handcursor op het item. 

Graham kan dood gaan in de game. Zo her en der in de game duiken er creaturen op, zoals Kabouters en tovenaars, die gevaarlijk zijn voor Graham. Graham kan deze creaturen niet verslaan. Als op een scherm een kabouter, tovenaar of een ander gevaarlijk creatuur opduikt dan moet je snel maken dat je wegkomt. 

Ga dan snel even terug naar een vorig scherm en dan gelijk terug naar het scherm waar je moest zijn. Alle kans dat dan die kabouter of tovenaar weer verdwenen is. Graham gaat ook dood als hij bijvoorbeeld te lang treuzelt in gevaarlijke situatie, bijvoorbeeld als Graham moet zwemmen en je doet daar te lang over. Dan verdrinkt Graham. 

Er zijn punten te verdienen in de game. Voor elk item dat je vindt in de game, en voor elk ding dat je goed doet in de game, krijg je 1 punt. In totaal zijn er 158 punten te verdienen. Om de game uit te spelen is het echter niet van belang om alle 185 punten te scoren, want niet elk item, of elke actie, is van belang voor een goede afloop van de game.

Sommige dingen gebeuren "random" in de game. Lees je in de walkthrough dat er op een bepaald scherm iets moet gebeuren en dat gebeurt dan niet, dan moet je even weg gaan en dan gelijk weer terug komen. Herhaal dit tot  datgene gebeurt wat zou moeten gebeuren

Introductie filmpje:

Je bent Sir Graham, ridder te Daventry. U bent zelfs de dapperste en meest eerbare ridder van het land en u bent in dienst van Koning Edward de Weldadige. Op een dag wordt u door de Koning naar het paleis ontboden voor een audiëntie met de Koning in zijn troonzaal.

Koning Edward is al een oude man en hij voelt zijn einde naderen. De kroon op zijn hoofd, en de verantwoordelijkheden die nu eenmaal horen bij het ambt van Koning, beginnen Koning Edward zwaar te vallen. Het gaat niet goed met het land Daventry. Enige jaren geleden zijn de 3 Magische Schatten van Daventry verdwenen en sindsdien gebeurt er de ene ramp na de andere in Daventry. Koning Edward vertelt om welke 3 Magische Items het gaat. Deze 3 Magische Items zijn: Een Magische Spiegel welke de toekomst kan voorspellen.Een Magisch Schild welke de drager ervan beschermt tegen elke vorm van dodelijk letsel.Een Magische Kist die altijd boordevol goudstukken zit.

Koning Edward heeft jouw uitgekozen om deze 3 verloren Magische Schatten van Daventry terug te vinden. 
Wel....een Koning weiger je niets, dus je neemt de opdracht aan en verlaat het paleis. D

Deel 1:
De Magische Spiegel:

Dolk/ Oude Eik en de Elf

Sir Graham komt het paleis weer uit. In de slotgracht zwemt een groen monster, die zo nu en dan opduikt. Het is een smerige groene en gemene waterslang. Val dus niet in de slotgracht want dan is het Game Over. Ga een scherm naar links. Graham komt dan bij de slotbrug. Ga weer een scherm naar links. Sir Graham betreed het bos, In het gras liggen een paar rotsjes en het linker rotsblok is een ovaal rotsblok, Ga achter het ovale rotsblok staan en klik dan met je handcursor op het rotsblok en....

Graham duwt het ovale rotsje weg en hierdoor wordt er een gat zichtbaar in het gras. Bekijk het gat met je oogcursor. Er ligt een Dolk (Dagger) in het gat. Klik met de handcursor op het gat om de Dolk uit het gat te pakken. Ga 1 scherm omhoog. Graham komt bij de Oude Eikboom.  

Ga voor de Eik staan en klik dan op de dikke stam van de eik met je handcursor en....Graham klimt via de stam omhoog en staat dan hoog boven der grond op een dikke tak van de eik. Aan het einde van de tak zit een vogelnest waar een Gouden Ei in ligt. 

Graham wil dat ei wel hebben maar dan moet ie over de tak naar het nest lopen. Dit moet je heel voorzichtig doen. Ga je te snel dan valt Graham omlaag en moet je helemaal opnieuw beginnen. Klik dus steeds met de loopcursor vlak voor Graham en beweeg hem zo, voetje voor voetje, over de tak naar het vogelnest. Zorg dat Graham in het midden van de tak blijft. 

Als Graham omlaag stort dan gaat hij niet dood, maar moet je wel opnieuw de boom in klimmen om het opnieuw te proberen. Zorg dat Graham helemaal tegen het vogelnest aan staat en grijp dan het Gouden Ei uit het nest met je handcursor. Loop dan voorzichtig terug over de tak, naar linksonder. Vanzelf klimt Graham dan weer uit de boom. Ga, vanaf de oude eik, een scherm naar rechts. Je beland bij de Worteltuin. In de groen "dijkjes" groeien oranje worteltjes. Klik met je handcursor op het voorste "dijkje" en....Graham plukt een mooie sappige oranje Wortel uit het "dijkje". 

Ga 1 scherm omhoog. Je beland bij het Meer. Als het goed is loopt hier nu een Elf rond. 
Is de Elf er nu niet dan moet je even hier weg gaan en gelijk weer terug komen en dit dan blijven herhalen tot de Elf er wel is.

Zorg dat Graham dichtbij de Elf gaat staan en klik dan met je praatcursor op de Elf. De Elf geeft een Magische Ring aan Graham en vertelt dat als Graham de ring draagt hij dan onzichtbaar wordt. De Elf verdwijnt. Ga weer 1 scherm verder omhoog. Graham is dan bij een paar bomen en bosjes beland. Bij het linker bosje staat een blauwe Kom (Bowl). Grijp de Kom.

Bekijk in je inventory de Kom met je oogcursor. In de Kom staat het woord "Fill" (vullen) geschreven. Ga een scherm naar links. 
Een eekhoorn rent zenuwachtig heen en weer voor een Walnotenboom. Voor de boom liggen walnoten op de grond. 

Klik met je handcursor op de walnoten die op de grond liggen. Graham pakt dan een walnoot op. Klik in je inventory met de handcursor op de walnoot om de noot open te breken. Als je mazzel hebt dan bevat deze walnoot gelijk al een Goudklompje. Heeft de walnoot die je hebt gepakt geen Goudklompje dan pak je een andere walnoot uit het gras en dan kijk je of daar de goudklompje in zit. Blijf walnoten pakken en open maken tot je de walnoot hebt waar de goudklomp in zit. Ga vanaf de walnootboom 3 schermen omlaag. Je bent dan terug op het scherm waar je de dolk uit het gat hebt gepakt. Ga hier dan nu een scherm naar links. Je bent dan bij vijver 1.  Er zwemt een visje in de vijver die zo nu en dan omhoog springt. Op het kleine strandje liggen kiezelsteentjes. Grijp een handvol Kiezelsteentje.

Als je hier een scherm omlaag gaat dan kom je uit aan de achterzijde van de Houthakkershut. Doe dit echter niet maar ga verder 1 scherm naar links. Je bent dan aan de voorzijde van vijver 1. Omhoog zie je de waterput en als je omlaag zou gaan dan kom je bij de voorkant van de houthakkershut uit.

Ga echter weer een scherm naar links. Je beland bij de vijver 2 en de Holle Boomstam. Bekijk met je oogcursor de holle boomstam. De boomstam is volledig verrot en je hebt er dus niets aan.  Bij de vijver staat een holle Boomstronk. Klik met je oogcursor bovenin de holle Boomstronk en........

De verteller meld dat er een Leren Buidelzak in de boomstronk ligt. Klik met de handcursor in/op de boomstronk om de Leren Buidelzak eruit te pakken. Bekijk de Buidelzak in je inventory met de oogcursor. Er zitten diamanten in de buidelzak. Ga terug een scherm naar rechts. Je bent dan terug bij Vijver 1. Omhoog zie je de Waterput. Een scherm omlaag brengt je aan de voorzijde van de Houthakkershut. Ga een scherm omlaag. Graham komt bij de:

Houthakkershut:

Je bent aan de voorzijde beland van de Houthakkershut. De houthakkers bijl steekt in de boomstronk die als hakblok dient. Links staat een roestige waterpomp. Loop naar de voordeur van de hut. Klik met je handcursor op de voordeur van de hut om naar binnen te gaan. De houthakker en zijn vrouw zijn in de hut. 

De houthakker vertelt dat ze al dagen lang geen eten meer hebben en dat tengevolge hiervan zijn vrouw ernstig ziek is geworden. De houthakker vreest dat zijn vrouw niet lang meer zal leven. Open je inventory en klik dan met je handcursor op de blauwe Kom en....de kom vult zich nu met een lekkere hete hutspot. Het is dus een magische kom die zich met voedsel vult als je erop klikt. Geef de nu echt gevulde Kom aan de houthakker en....als dank mag je de Viool van de houthakker hebben. DE viool ligt op de tafel. Grijp de Viool. Verlaat de hut weer en ga 2 schermen omlaag. We belanden bij het:

Peperkoek Huisje/Heks

Het huisje is gemaakt van peperkoek (Gingerbread) en snoep en het wordt bewoont door.....de Heks. Klik met je handcursor op het huisje, maar niet op de voordeur. Graham eet een stukje van het huis op en vindt het lekker. Je kunt alleen het huisje in gaan als de heks niet thuis is. Klop met je handcursor op de voordeur en........als de verteller vertelt dat er niemand binnen is dan is de heks niet thuis en kun je naar binnen. Hoor je echter de heks dan ga je even een scherm hier weg en kom je gelijk weer terug om het nog eens te proberen. Blijf dit doen tot je van de verteller hoort dat de heks er niet is.

NB: wil je zien wat er gebeurt als de heks wel thuis is? Save dan eerst je game en ga dan het huisje binnen, als de heks thuis is.

Als de heks niet thuis is ga je dus naar binnen. Je moet binnen niet te lang treuzelen want de heks kan ieder moment binnen komen en dan is het ook GAME OVER. Het huisje heeft 2 kamers, een woonkamer en een slaapkamertje. Op het nachtkastje ligt een brief. 

Snel....loop het slaapkamertje in en pak dan, met je handcursor, de Brief van het nachtkastje. Lees de brief in je inventory met je oogcursor. 

Terwijl je de brief leest komt de Heks haar huisje binnen. Omdat Graham in de slaapkamer is kan de heks hem niet zien. Heksje gaat in haar kookketel staan roeren. Loop, met je loopcursor naar de heks en zorg dat Graham vlak achter Heksje komt te staan. Klik dan snel met je handcursor op de heks en....

Graham duwt de Heks de kookketel in. Wel....van de heks zul je geen last meer hebben. Rechts naast de kookketel is een kast. Open de kastdeurtjes met je handcursor. In de kast ligt een mooi stuk Kaas. Grijp het Kaas en ga, via de linker rand van het scherm, terug naar buiten. Weer buiten ga je 1 scherm naar links. Je komt  bij een boom waar een rode vogel in haar nest haar 2 jongen zit te voeren. Ga weer een scherm naar links. Je bent dan bij de rivier. Pas op dat Graham niet in de rivier valt want dat is GAME OVER. 

De Draak:

Boven in het scherm zie je een groene brug over de rivier. Ga daar nog niet naar toe maar ga, via linksonder, weer een scherm naar links.
 Graham komt dan bij de houten brug over de rivier. Ga niet over de brug maar ga hier een scherm omlaag en....Je bent bij de Klaverwei. 

Klik met je handcursor in de klavers en Graham plukt er een Klavertje 4 uit. Ga terug een scherm omhoog, naar de houten brug. Ga dan weer een scherm naar rechts en dan, langs de rivier, een scherm onhoog naar de groene brug. Pas echter wel op dat Graham niet in de rivier kukelt.Probeer, voorzichtig en in het midden, over de brug te gaan maar.....Er duikt een Trol op en de Trol blijft midden op de brug staan en blokkeert je de weg. Probeer met de Trol te praten. De Trol is niet van plan uit de weg te gaan. Je moet de Trol betalen om over de brug te mogen. 

Ga een scherm naar rechts en...Graham is dan op een scherm met een bed wilde Bloemetjes in het gras. Ga hier een scherm omhoog. Je komt dan weer uit bij vijver 2. Ga een scherm naar rechts en je bent terug bij de voorzijde van de houthakkershut. Ga een scherm omhoog, naar vijver 1 en dan nog een scherm omhoog naar de:

Waterput:

Bekijk de emmer die boven de waterput hangt. Pak je Dolk uit je inventory en klik ermee op het touw waar de emmer aan vast zit. Je snijd de emmer los. Klik met je handcursor op de draaihendel om het touw de put in te laten zakken. Klik dan met de handcursor op het touw en.....Graham klimt via het touw omlaag de put in. Graham hangt dan aan het einde in het touw. Onder Graham is het water. Klik met je handcursor op het water en Graham duikt omlaag het water in. Pak de emmer uit je inventory en klik ermee op het water om de emmer te vullen met water. 

Klik dan met je handcursor op het water van de put en.... Graham duikt nu onderwater en zwemt omlaag. Op de bodem zie je een schatkist en links een kleine grot. Zwem omlaag en naar links, de onderste grot in en dan omhoog de bovenste grot in. Klik dan snel met je handcursor op de oever en Graham klimt uit het water. 

Loop via linksboven dan een scherm naar links en.....Ojee....een enorme groene DRAAK.Gelukkig.....draakje slaapt. Bij de draak staat de MAGISCHE SPIEGEL waar je naar op zoek bent. SAVE GAME HIER. Loop voorzichtig een klein stukje naar links, zodat de draak wakker wordt maar geen vuur gaat uitspugen. Er komt stoom uit de bek van de draak. 

Snel...Pak de Emmer uit je inventory en klik ermee op de bek van de draak en.....Graham smijt het water uit de emmer naar de draak en....de Draak kan geen vuur uitbraken....er komt door het water alleen stoom uit de draak en....in een enorme wolk van stoom verdwijnt de draak. Draakje is dus nu verdwenen, dus grijp de MAGISCHE SPIEGEL. Klik met de Spiegel op Graham en....in de spiegel ziet Graham zich zelf, als Koning van Daventry.  We gaan verder met:

DEEL 2: 
De Magische Kist:

De Trol:

Verlaat de Drakengrot door de uitgang aan de linker rand van het scherm en loop dan de tunnel uit via de uitgang linksboven. 

Graham komt uit de Draakgrot. Ga een scherm omlaag en....je beland bij de Geit:

De Geit zit achter een omheining en loopt naar links weg. Open het hekdeurtje in de omheining en stap dan naar binnen. Sluit het deurtje weer zodat de geit niet kan ontsnappen. Loop dan naar links, naar de geit. Pak de Wortel uit je inventory en klik ermee op de geit.

NB: De geit loopt steeds heen en weer van links naar rechts, dus als de geit naar rechts weg loopt, voordat je met de wortel kunt klikken, dan moet je ook terug naar rechts om de geit weer naar het linker scherm te laten gaan.

Graham laat de Geit de wortel zien en de geit zal je nu gaan volgen. Je moet de geit nu naar de Trol op de groene brug brengen. Dus loop weer naar rechts en maak het hekdeurtje in de omheining weer open. De geit volgt je. Ga terug een scherm omhoog, naar de ingang van de Draakgrot, en dan 2 schermen naar links. Je bent terug bij de klavertjes. Ga een scherm omhoog en je bent terug bij de houten brug over de rivier. Ga weer een scherm naar rechts en dan een scherm omhoog en je bent terug bij de groene brug. De Trol is verdwenen, dus probeer weer om over de groene brug te gaan......maar.....die vervelende Trol duikt weer op maar.....de geit rekent af met de Trol.

De Kabouter:

Ga, nu de Trol uit de weg is, via de brug een scherm naar links. Je komt bij de Kabouter. De Kabouter zit voor zijn boomhuisje een stokje of zoiets te snijden. 
Voor de Kabouter staat zijn spinnenwiel en bij de spinnenwiel staat een berg stro en een berg goud. 

Praat met de Kabouter. De Kabouter heeft Graham al verwacht en hij heeft iets voor Graham. Je moet echter eerst zijn vraag goed beantwoorden. De Kabouter vraagt je wat zijn naam is en er verschijnt nu een schermpje waarin je het antwoord moet typen. Je krijgt 3 kansen om het goed te doen.De kabouter heet Rumplestilskin, maar als je dat intypt dan blijkt het fout te zijn. Denk even terug aan het briefje dat je in het huisje van de heks hebt gelezen

Het briefje zegt dat het soms verstandig is om "achterstevoren" te denken. Dus je moet de naam van de Kabouter achterstevoren typen. 
Typ dus in het schermpje NIKSTLITSELPMUR en klik op Ok en.......

de Kabouter geeft je dan een handvol Bonen. Het zijn echter geen gewone bonen maar magische bonen. Je hebt een gele, een blauwe en een rode boon gekregen.

In de Wolken:

De kabouter verdwijnt zijn boom in. Ga een scherm terug naar rechts en loop dan weer voorzichtig over de groene brug terug. Ga dan weer een scherm naar rechts, naar de bloemenweide Pak de 3 Bonen uit je inventory en klik ermee in het bloemetjes veld en.......Graham plant de bonen midden in het veld en.....de bonen groeien onmiddellijk uit tot een gigantische Bonenstaak. SAVE JE GAME HIER. Graham moet nu de bonenstaak inklimmen en dan helemaal omhoog klimmen naar de wolken. Klik met je handcursor op de bonenstaak en Graham klimt een scherm omhoog en blijft dan hangen in de bonenstaak

Verander de cursor in de loopcursor en klim dan steeds kleine stukjes verder omhoog, waarbij je zorgt dat Graham niet uit de bonenstaak omlaag kukelt. Op het volgende scherm beland Graham tussen de wolken. Klim verder omhoog naar het volgende scherm en....Vanzelf stapt Graham dan op de wolken. 

Loop, over de wolken, een scherm naar rechts, maar doe dit weer stapje voor stapje en zorg dat Graham op de witte wolk blijft lopen. 
Loop door naar rechts, naar het gras en ga dan weer een scherm naar rechts. Je bent dan bij de
Regenboog Bomen:

Er staan 4 bomen. Je kunt naar verder naar rechts maar doe dit nu niet want Graham wordt dan vermorzelt door de Reus. 
Ga een scherm omlaag en dan 2 schermen naar rechts. 

Zorg dat Graham nu op het groen blijft en niet meer op de witte wolken komt.Er staan 2 bomen. 
Onderin de rechterboom zit een gat, een "slingshot" gat. 

Klik met de handcursor in het gat en....Graham haalt er een Katapult uit. Ga terug een scherm naar links. Open je inventory en pak de Gouden Ring, die je van de Elf hebt gekregen, eruit en klik met de Ring op Graham. De Ring maakt Graham onzichtbaar. Ga, nu je onzichtbaar bent, een scherm omhoog en..je ontmoet de:

Reus:

Je bent onzichtbaar dus de Reus ziet je niet. De Reus heeft de Magische Kist van Daventry vast en hij ijsbeert constant heen en weer.
 Blijf gewoon staan wachten totdat de Reus doodmoe is geworden en tegen de boom gaat zitten slapen. 

Grijp dan de Magische Kist. Ok....nu op zoek naar :

Deel 3:
Het Magische Schild:

Als je de Magische Kist hebt gepakt dan ga je een scherm naar rechts. Je komt bij de ingang van een grot. Loop de grot in. 
Het kan zijn dat de ring nu is uitgewerkt en dat je weer zichtbaar bent, maar dat is niet erg meer.

In de grot volg je het kronkelende looppad omlaag, maar doe dit met kleine stukjes en zorg dat Graham op het pad blijft. Het kan zijn  dat er een Dwerg opduikt. Die rot Dwerg kan een item uit je inventory stelen. Via rechtsonder verdwijn je naar het volgende scherm en dan volg je weer , voorzichtig, het houten pad naar het volgende scherm. 

Er zijn 3 schermen waar je doorheen moet en uiteindelijk beland je bij de Houten Deur. 

Open de deur met de handcursor en.....je beland terug in het bos, vlakbij de Oude Eik.Ga een scherm omlaag, naar de oude eik. Ga dan, achter elkaar, 5 schermen naar rechts. Het kan gebeuren dat er een Fee opduikt. De Fee geeft Graham een beschermende schild. Het beschermende schild werkt echter maar gedurende korte . 

Na 5 schermen naar rechts te zijn gegaan ben je terug bij de geitomheining. Ga hier een scherm omhoog en.......
......je bent terug bij de ingang van de Draakgrot,
Van links komt een mooie grote Vogel gevlogen.

De Vogel

De Vogel vliegt steeds van links naar rechts. De bedoeling is het dat Graham de poten van de overvliegende vogel vast grijpt zodat de vogel met Graham wegvliegt. Midden in het scherm liggen 2 piepkleine rotssteentjes. Ga bij die 2 kleine steentjes staan. 

De vogel komt steeds van links en vliegt dan langs de grot ingang naar rechts.Verander de loopcursor in de handcursor en plaats de handcursor op de ingang van de grot. Wacht dan geduldig tot de Vogel weer, van links, komt gevlogen. Zodra de Vogel langs de grotingang vliegt klik je snel met de Handcursor op de vogel en.....

met een beetje geluk grijpt Graham dan de poten van de vogel vast en......de vogel neemt Graham mee op zijn vlucht en 2 schermen later valt Graham dan omlaag.

NB: Lukt het niet om de vogel vast te grijpen dan moet je het opnieuw proberen en net zo lang blijven proberen totdat het je gelukt is. Om de vogel echter steeds weer te laten verschijnen moet je dan wel steeds even een scherm terug gaan en dan gelijk weer terug komen.

De vogel heeft Graham laten vallen in een nieuw gebied.  In de grond zit hier een gat. Loop naar het gat en bekijk het met je oogcursor. Zorg dat Graham nu niet het gat in duikelt.Het is een diep gat en Graham ziet een vaag licht schijnen op de bodem.  Ga een scherm naar links. Je bent weer bij de rivier. In de verte zie je het paleis. Bij de rivier staan een eenzame, rode, Paddestoel. 

Pak de Paddestoel. Ga terug naar rechts en klik nu met je loopcursor in het gat in de grond en...Graham stort door het gat omlaag en beland in de

Dwergen Grot:

Ga een scherm omlaag en dan een scherm naar links. Aan het einde van de tunnel staat een enorme Rat een deur te bewaken. Praat met de Rat. De Rat wil je wel door de deur laten gaan, maar niet voor niets. Pas op...kom niet te dicht bij de rat. Loop door tot vlak voor de rat, maar niet te dichtbij. 

Pak dan het Kaas uit je inventory en klik ermee op de rat en.....de rat verdwijnt in het niets. Je kunt nu dus de deur openen, maar voordat je dat doet pak je eerst de Viool uit je inventory. De Viool is dan je cursor. Verander de cursor in de handcursor. Je kunt nu zometeen snel de cursor terug veranderen in de viool met je rechtermuisknop. Klik met de handcursor op de deur en...Graham beland in de Dwergen Grot.2 dwerg bewakers blokkeren Graham de verdere weg naar binnen. 

Verander je cursor in de viool en klik de viool op Graham. De 2 bewakers gaan staan dansen op de vioolmuziek en zullen uiteindelijk verdwijnen. Als de 2 bewakers zijn opgelost ga je verder een scherm naar links en.....Graham beland in de troonzaal van de Dwergen Koning. 

De Dwergen zijn ook hier aan het dansen geslagen en....één voor één verdwijnen alle dwergen, inclusief de Koning,
Op de rode loper, naar de troon, staat het Magische Schild en ligt een Scepter. 

Grijp het MAGISCHE SCHILD en grijp de SCEPTER. Ga een scherm naar links en loop dan door de tunnel naar links, door naar de kleine opening.

Graham is te groot om door de opening naar buiten te kruipen. Pak de Paddestoel uit je inventory en klik ermee op Graham. Graham eet de paddestoel op en hierdoor wordt Graham kleiner. Vanzelf gaat Graham dan door de opening naar buiten en hij wordt dan vanzelf weer groot.

De verteller feliciteert je met het feit dat je alle 3 de verloren schatten hebt gevonden maar hij maant je ook aan om ze nu snel terug te brengen naar het paleis. Ga 4 scherm en omlaag. Je bent dan terug bij vijver 1. Ga dan 2 schermen naar rechts en je bent terug bij de toegangspoort van het paleis. 

Klik met de handcursor op het dichte poorthek en.....kijk naar het:

Eind filmpje

Graham vindt het vreemd dat er geen wachters zijn bij de poort en op de binnenplaats. 

Maar iedereen is verzameld in de troonzaal want Koning Edward nadert zijn einde.Graham plaatst de 3 terug gevonden schatten bij de troon en.

....Koning Edward sterft. Graham wordt gekroond tot Koning van Daventry....De Koning is dood...Lang Leve de Koning.

Walkthrough door: Louis Koot