Simon The Sorcerer 4: Chaos Happens

2008: Walkthrough door: Louis Koot

In Simon the Sorcerer 4 Chaos Happens reist Simon, via zijn magische kledingkast, weer terug naar het "Magic Kingdom". In dit Magic Kingdom, heeft een dubbelganger van Simon de boel compleet op stelten gezet. Aan Simon de taak om de boel weer op orde te brengen en ondertussen de meest onlogische puzzels op hilarische wijze op te lossen, waarbij Simon er niet voor terug deinst om zo veel mogelijk mensen te beledigen.

Simon the Soceror Chaos Happens is een hilarisch "Point and Click" adventure game, dat je dus geheel met de muis bestuurt. De game moet het vooral hebben van de absurde humor en de volstrekt onlogische en zotte puzzels. 

Besturing van de game:

Het menuscherm opent via de ESCAPE-toets. Verschillende functie van het menuscherm kun je echter ook met je F-toetsen openen.

Je kunt dus zelf handmatig saven, maar in de "Settings" kun je ook de Auto-save functie aanzetten. Met  de Auto-save functie saved de game automatisch als je de game afsluit. 

Praten in de game:

Intro

Simon heeft geen gemakkelijk leven in de echte wereld. In het verre "Magic Kingdom" was Simon de held, maar in zijn eigen echte leven heeft ie niets te vertellen. Simon kan zelfs geen ruzie winnen van zijn jongere broer over een TV programma. Broertje wordt kwaad en smijt de afstandbieding naar Simon die hierdoor prompt in slaap valt en...... Simon heeft een droom

In zijn droom ontmoet Simon een bekende jonge dame. Het is Alix, de mooie kleindochter van tovenaar Calypso, die Simon in deel 1, jaren en jaren geleden, voor het eerst naar het "Magic Kingdom" had geroepen. Alix verteld dat het "Magic Kingdom" in groot gevaar is en dat Simon moet komen om orde op zaken te stellen. 

Je krijgt dan het menuscherm voor je neus. Je kunt eerst even naar de "Settings" om enige spelopties naar eigen voorkeuren in te stellen. Klik dan op "New Game" om Simon definitief op pad te sturen:

Broertje heeft Simon natuurlijk niet echt dood gegooid met de afstandsbediening. Dus Simon wordt weer wakker en herinnert zich dat ie Alix heeft ontmoet in zijn droom. Simon is dus nog in zijn kamer. Wel...het is een echte jongenskamer, dus er zwerft overal troep. Wil je eventjes van Simon's commentaar genieten dan kun je alles gaan bekijken wat je maar kunt bekijken. Je krijgt vanzelf een "oogcursor" op dingen die je kunt bekijken en een "handcursor" op dingen die je kunt pakken. De grote klerenkast (Wardrobe) is het belangrijkste item in de kamer. Die klerenkast is Simon's "toeganspoort" tot het Magic Kingdom. Klik op de kast en je ervaart dat de kast brandstof nodig hebt. 

Rechtsonder de tafel staat een Glas Melk (Glass of milk) op de grond. Rechtsklik op het Glas Melk en Simon vertelt je dat broertje de melk heeft vermengt met ťťn of ander energiedrankje. Pak het Glas Melk op en pak het gelijk maar weer uit je inventory en klik dan met het Glas Melk op de Klerenkast (Wardrobe) en......Simon vult de kast met de melk. Klik dan weer op de kast en....

Filmpje: Simon stapt in de kast en de kast verdwijnt met Simon om, na  een lange reis door diverse dimensies, weer tevoorschijn te komen in het Magic Kingdom.

Hoofdstuk 1:
Roodkapje en de Wolf
Deel 1:

Kruispunt

Simon is beland op een kruispunt en loopt wat heen en weer in de hoop dat Alix opduikt. Ten slotte heeft Alix om zijn hulp gevraagd, dus is het ietwat onbeleefd van die meid om Simon nu niet te verwelkomen met bloemen en kusjes. Maar nadat Simon enige tijd rusteloos heen en weer heeft gebanjerd duikt Alix alsnog op. Helaas voor Simon wordt het niet de hartelijke en gepassioneerde hereniging die hij zich had voorgesteld. Alix blijkt opeens heel wat minder verheugt Simon te zien. want wat is er aan de hand.......Wel....Alix  kan zich niet herinneren dat zij hem om zijn hulp heeft gevraagd en ...ze geeft Simon de bons. Simon is wel een klein beetje verrast want....Hij kan zich niet herinneren dat hij een verhouding heeft gehad met de mooie Alix. 

Je moet nu 2 keer een keuze maken uit enige mogelijke reacties die je Simon kan laten geven. Het maakt echt werkelijk niets uit welke reactie je geeft. Klik dus op ťťn van de 3 mogelijkheden en....

Alix vertelt nog even wat ze van Simon vindt, en dat is niet veel fraais. Alix neemt afscheid maar geeft, voor ze vertrekt, nog wel even de verlovings ring terug aan Simon. In je inventory moet je nu dus de Ring hebben. Simon begint te vermoeden dat er een "Look-a-Like" van hem ronddwaalt in het Magische Koningrijk. Een "Look-a-like" die net doet of ie Simon is en hem een slechte naam heeft bezorgt.

Bekijk hier even alles wat je kunt bekijken. Simon heeft overal commentaar op, maar hij zal niets pakken. Er staan op diverse plaatsen gele bloemen die nogal stinken. Voor de kast staat een boomstronk en er staan diverse grote grijzen rotsblokken. De richtingaanwijzer, die op het kruispunt staat, is niet goed meer leesbaar. Als je iets door loopt naar rechts dan zie je ook een konijnenhol (Burrow)  in het gras.

 

Als je via het "Unknown" pad een scherm naar rechts gaat dan komt Simon vanzelf hier op het kruispunt terug. Ok...als je alles hebt bekeken wat je maar kon bekijken dan ga je, via het linksonder pad, naar de:

Timmermans Werkplaats:

De timmerman (Carpenter) staat onder het afdakje bij zijn zaagmachine/draaibank (Lathe). Naast de timmerman ligt een half afgemaakte Stoel op de grond. Rechts naast de timmerman hangt zijn gereedschap aan de muur, zoals een zaag en een hamer. Links tegen het afdak staan kisten en tonnen. 

Bekijk eerst alles wat je maar kunt bekijken. Praat niet met Roodkapje voordat je de andere dingen hier hebt gedaan. Ga praten met de Timmerman. Blijkbaar is de dubbelganger van Simon de loopjongen van de timmerman. Er moet een mand naar de grootmoeder van de timmerman worden gebracht, maar eerst moet Simon de vrouw van de timmerman opzoeken. Praat weer met Timmermans en vraag hem dan waar zijn vrouw is. Roodkapje is niet bepaald een "lief klein meisje", integendeel....ze ongelooflijk brutaal en heeft totaal geen respect voor Simon. Wil je echt genieten van de puntige opmerkingen van Roodkapje dan klik je op alle opties die je krijgt. Als er op een gegeven moment geen gespreksopties meer komen dan klik je weer op Roodkapje om verder met haar te praten. Heb totaal geen zin om al die onzin vragen te stellen dan vraag je maar gelijk de enige echt belangrijke vraag en dat is "Where's your mom? She has a job for me"

Roodkapje wil alleen vertellen waar haar moeder is als Simon iets voor haar doet. Vraag dus verder en je ervaart dat een konijn de Zwarte Pet van Roodkapje heeft gestolen en dat de pet nu in het konijnenhol zit. Roodkapje neemt Simon dan mee terug naar het:

Kruispunt:

Roodkapje toont Simon het konijnenhol, waar het konijn met haar muts in is verdwenen. Loop dus naar rechts en klik op het Konijnhol (Burrow). Simon steekt zijn hand in het hol en....

Filmpje: Simon pakt het konijn eruit. Het konijn is hier niet van gediend en geeft Simon een knauw en verdwijnt weer zijn hol in.

Simon heeft een valstrik nodig om dat konijn te vangen. Praat weer met Roodkapje en gebruik weer alle mogelijke vragen/opmerkingen die je krijgt. Blijf met Roodkapje praten tot dat er geen gespreksmogelijkheden meer zijn en Simon heeft gezegd "I'll gotta be going". Ga dan,  via het pad naast de kast, naar de Houthakkershut (To the Lodge).

Houthakker:

Kruispunt:

Rivier:

Op de steiger ligt een touw. Bij de rand van het bos staat een uitkijktoren. Rechts van de uitkijktoren ligt het kadaver van een zwijn. Als je naar links loopt dan kom je bij een woonwagen.Rechts van het zwijnkadaver staat nog een bijenkorf

Loop, via de linker rand van je scherm, naar links. Je ziet dan, op de oever van de rivier, een houten podium (Stage). Bekijk het podium. Simon loopt door naar het podium en je ziet dan de rode Woonwagen. Onder het pijpje, dat uit de woonwagen steekt, hangt een briefje. Bekijk het briefje. Simon leest het briefje op en hij leest dat de caravan behoord aan The Ring Leader Theater Company. Er is echter niemand thuis. Loop terug naar rechts en ga dan, via "To the Crossroad" terug naar het:

Kruispunt:

Timmerman:

Trol brug:

Op de brug over het diepe ravijn staat een Trol. De Trol staat hinderlijk in de weg. Voor de Trol brug staat een Holle boom en een brievenbus. Op de brug staat ook een boom met een Tak. Loop naar de Trol en spreek hem aan. Zeg "I need to pass. Any objections?". De Trol staat hier om tol te heffen. Om over de brug te kunnen gaan moet er dus tol worden betaald aan de Trol. Vraag verder en je komt erachter dat de tol 1 miljoen gouden munten bedraagt. Wel...de rest van het gesprek is verder volkomen onzinnig, dus zeg gelijk maar "I'll be off". Wel....Simon is uiteraard niet van plan om die stomme Trol 1 miljoen gouden munten te geven. Tuurlijk kiest Simon voor de moeilijke oplossing....

Loop verder over de brug naar links. Je ziet dan het wachthuisje en de poort van de Dodentempel (Temple of the Dead) Bekijk het wachthuisje en bekijk de Poort van de Dodentempel en bekijk ook het "Closed" bordje dat op de poort zit. 

De Tempel is dus gesloten vanwege een......sterfgeval! Rechts naast de Dodentempel poort gaat het pad verder "Dieper het Bos" in (Into the deep forrest). Ga dus dieper het bos in en.....Simon beland bij het Huisje van grootmoeder:

Grootmoeder:

Bekijk het huisje. Simon loopt dan door tot vlak bij het huisje. Klik op de voordeur (To Grandma) en Simon gaat naar binnen. Opoe ligt in bed. Wel...je kunt eerst weer alles bekijken wat je maar kunt bekijken. Echter...niets hier is nu echt van belang en de dingen die Simon zou kunnen pakken kan hij nu toch niet pakken. Praat dus met opoe en zeg "Look grandma, I have some presents for you" en Simon geeft de mand aan opoe. Er volgt dan een krankzinnige conversatie waarna je weer enige gespreksopties krijgt. Zeg in ieder geval:  "The lovely Simon has problems with partial amnesia and can't find his way out of the woods" en Simon krijgt dan, na weer een krankzinnig heen en weer gepraat, de Overzichtskaart van opoe. Open je inventory. 

Het Kruispunt:

Filmpje: Simon ziet iemand in een groene cape weg lopen.....het is de dubbelganger en Simon volgt hem, over de overzichtskaart, door het bos en beland dan in :

Roodkapje en de Boze Wolf: 
Deel 2:

Stad: 

In de stad loopt Simon tegen Alix aan en er volgt een gesprek. Simon probeert Alix te overtuigen dat er een dubbelganger van hem rondloopt en dat die dubbelganger verantwoordelijk is voor alle rare dingen die er de laatste tijd hier in het Magische Koninkrijk zijn gebeurt. Alix is echter niet overtuigt.

We zijn in de hoofdstraat van de stad. Achter Simon en Alix zie je een rode brievenbus en de Calypso winkel. Tussen de Calypso winkel en het linker huis is een steeg waar je in kunt (To the alleyway). Via linksonder en rechtsonder kun je naar het Marktplein (To the market place). 

Filmpje: Simon ontmoet nu zijn dubbelganger en........Dubbelganger roept de bewakers en. Zelfs Alix weet niet wie van de twee de echte Simon is, de rode of de groene. Rode Simon wordt gearresteerd en opgesloten in de cel.

Ontsnap uit de kerker:

Simon zit opgesloten in de cel en we horen de tovenaar Abra Cadabra praten met Alix. Kijk even rond, terwijl je Abra Cadabra en Alix hoort praten. Simon staat naast de Pispot. Tegen de muur hangt het Planken Bed. Loop door naar rechts. Op het groene matras ligt Stro (Straw). Pak het Stro. Loop terug naar de Pispot.  Wacht nu geduldig tot dat Abra Cadabra en Alix de cel binnen komen om Simon te ondervragen. Abra Cadabra en Alix denken dat rode Simon de dubbelganger is en dat de groene Simon de echte Simon is. Je krijgt tijdens de "ondervraging" allerlei mogelijke antwoordoptie. Gebruik ze gewoon in volgorde en vanzelf zal Abra Cadabra de cel weer verlaten. Er volgt dan nog een gesprek tussen Simon en Alix waarna ook Alix de cel weer verlaat.

NB: Het kan zijn dat Abra Cadabra en Alix de cel binnen komen voordat je de Stro hebt gepakt. Gebeurt dit in jouw game dan pak je het Stro als Abra Cadabra en Alix de cel weer hebben verlaten.

Als Abra Cadabra en Alix de cel weer hebben verlaten, en je hebt het Stro gepakt, dan ga je weer bij de Pispot staan. Bekijk de Pispot.....de inhoud van de Pispot is niet bepaald iets om op te drinken. Pak de Fles "Corrosive cleaning alcohol" uit je inventory en klik ermee op de Pispot. Simon vult de fles met de stinkende en bijtende pis uit de pispot. Pak gelijk deze fles "Corrosive cleaning alcohol with pis concentrate" weer uit je inventory en klik ermee op de Celdeur (Door) en.....Met de bijtende troep uit de fles brand Simon een gat in de deur en hij kan dan nu de deur openen. Klik dus op de deur om de cel te verlaten en.....

Simon komt terecht in het laboratorium en.....hij ontmoet een oude bekende uit een vorig avontuur. Goldilocks, de brutale dievegge, zit in de andere cel opgesloten. Goudlokje zit dus opgesloten in de linker cel. De rechter cel was Simon's cel.. Prominent in het scherm staat de "Eerie Machine".  Klik met je Oogcursor op de "Eerie Machine" zodat Simon de machine gaat bekijken. Simon staat dan voor de "Eerie Machine" en je ziet dan ook de spullen die links van de "Eerie Machine staan.

Rechts achter de "Eerie Machine" is de deur naar de steeg (To the dark Alley). Rechts van de "Eerie Machine" ligt een rood Tapijt (Red rug)  op de vloer. Links achter de "Eerie Machine" staat een Glazen Fles (Glass flask) op een groen krukje. Onder de lamp, die links aan de muur hangt, ligt een Scroll en een Magische Ontcijferingbril (Glasses for magic deciphering).

Goldilocks staat vastgeketend aan de muur. Links in de hoek zit Wailing Walter, een spook. Op het stenen platform staat Stro en ligt een Rode Halsdoek (Red neckerchief). Voor het stenen platform ligt een Haarpen (Hairpin) op de grond.

Praat met Goldilocks en gebruik alle gespreksopties, in een poging om er achter te komen hoe Goldilocks in haar penibele situatie verzeilt is geraakt, maar.....wel.....ook Goldilocks is nu niet bepaald wat wij "normaal" zouden noemen. Als Simon dan het gesprek met Goldilocks heeft beŽindigd ga je nog even met geest Wailing Walter praten. Wailing Walter claimt onschuldig te zijn aan hetgeen hij van beschuldigd wordt. Zolang echter zijn onschuld niet is bewezen mag hij niet toetreden tot het Rijk der Doden.

Loop terug naar links en dubbelklik weer op de celdeur om de cel weer te verlaten. Terug in het laboratorium dubbelklik je op de buitendeur van het laboratorium (To the dark Alley). De deur blijkt echter op slot te zijn. Pak de haarpin uit je inventory en klik ermee op de deur. Simon peutert met de haarpin het slot open, maar de pin breekt af. Het slot is echter nu wel open. Simon wil echter niet zo maar het laboratorium verlaten, uit angst dat Abra Cadabra zal ontdekken dat hij is ontsnapt uit zijn cel. Abra Cadabra is echter zo goed als blind en dit feit brengt Simon op een idee.

Als Abra Cadabra nu de cel in komt zal hij denken dat Simon nog aanwezig is. Verlaat de cel weer en klik weer op de uitgangsdeur (To Dark Alley) om het laboratorium te verlaten. In de donkere steeg merkt Simon een briefje op, dat aan de muur hangt. Simon loopt vanzelf door om het briefje te lezen. Het is een uitnodiging voor de eerste vergadering van de Vrienden van het Moeras Genootschap. De vergadering wordt gehouden in het clubhuis op het marktplein. 

Marktplein:

Links van de fontein is de Pizzeria en de Pizza chef staat er voor zijn zaak. Rechts voor de fontein staat de Yogi voor het Stadhuis (Town hall). Loop naar links, via linker rand scherm. Je ziet een perkje met bloemen. en een huis met een groen dak en 2 gele dakkapels. Dat is het Clubhuis (club house). 

Dubbelklik op de voordeur van het clubhuis. Simon klopt aan en vraagt of er iemand aanwezig is. Zeg "I wanna come in". Helaas....je hebt een Lidmaatschapskaart nodig om het clubhuis binnen te mogen. Praat verder en je komt erachter dat je een lidmaatschapskaart alleen in het clubhuis te verkrijgen is. Simon heeft dus een lidmaatschapskaart voor het clubhuis nodig en hij denkt dat de groene dubbelganger er een heeft. Loop terug naar rechts en ga dan praten met de Pizza chef. 

Gebruik in het gesprek met de Pizza chef alle gespreksopties. De pizzazaak bezorgt ook aan huis, dus de chef zou alle adressen van de inwoners moeten weten, dus ook het adres van de valse Simon. Bestel dus een pizza. De Chef vraagt of je de pizza gelijk wilt opeten maar Simon zegt dat de pizza  bij hem thuis bezorgt moet worden. Helaas kan de chef de pizza niet bezorgen omdat zijn fiets in reparatie is. De wielen van de fiets zijn kaduuk. Praat verder of zeg gelijk "I'll be off"

Simon heeft dus een stel nieuwe wielen voor de fiets van de chef nodig, zodat de chef dan de pizza bij het huis van de groene Simon kan bezorgen. Rechts naast de chef staat een klein bankje. Op dat bankje staan een paar Papieren Bekers (Paper cup). Grijp een Papieren Beker.

Loop naar Yogi en praat met hem. Je hebt er werkelijk niets aan want ook dit is een krankzinnig gesprek dat je net zo goed had kunnen overslaan. Bekijk het spijkerbed (Bed of nails) waar Yogi op staat en bekijk ook de spijkerknots (Spiked club). Tegen de fontein staat een Zwaard (Sword). Onder de rechter ramen van het stadhuis staat een prikbord waar 2 berichten op geprikt zijn. Rechts naast het stadhuis is een poort naar een steeg (To the alleyway)

Bekijk het Zwaard. Op het prikbord van het stadhuis hangen dus 2 mededelingen. De linker mededeling is een "Official notice" en de rechter mededeling is een "Club notice". Bekijk de "Official notice" en bekijk de "Club notice". De "Club notice" is een uitnodiging voor de "Eerste Vergadering van de Vrienden van de Swampy Vereniging". Ga het stadhuis binnen.

Stadhuis (Town hall)

Voor de trap staat een Drukpers (Printing press) en is ook de balie. Loop door naar links en zorg dan dat je de gehele balie ziet en de ambtenaar (All-purpose-officer). Achter de ambtenaar is de deur van het Archief.

Achter de balie is een dossierkast waarin een lade open staat.In die lade zitten de Lidmaatschapsgegevens van de Swampy vereniging (Member index).Op de balie staat een  flesje Inktverwijderaar (Ink eraser)

Ga even praten met de ambtenaar. Als je de ambtenaar om informatie vraagt betreffende een bepaald formulier B5 dan gaat de ambtenaar dat opzoeken in het archief. Je kunt zelf het archief niet in. Wel...als je hier alles hebt gedaan wat je moest doen dan loop je terug naar rechts en verlaat je het stadhuis weer. Terug op het markt plein dubbelklik je de Exit "To Town", achter de fontein, om terug te keren naar de hoofdstraat en de Calypso winkel:

Calypso:

Ga de Calypso winkel binnen. Hier binnen vinden we Alix weer en zij denkt nog steeds dat rode Simon de valse Simon is. Alix vraagt hoe je uit de cel hebt weten te ontsnappen. Het maakt weer niet uit wat je Alix voor antwoord geeft, ze weet toch wel dat je ontsnapt bent. Alix beloofd om je ontsnapping niet te melden aan Abra Cadabra, zolang je niemand kwaad doet. Praat verder met Alix, maar als je vraagt "Can you tell me where my double lives? If I ever want to visit hem...." dan wil Alix je het adres niet geven, uit angst dat je met groene Simon gaat vechten om de gunsten van Alix......alsof Simon ook maar iets geeft om de gunsten van Alix.

Achter Alix staat een grote vreemde machine. Het is de "Instant Machine". Klik op de machine om te ervaren dat de machine kapot is. Rechts is de toonbank. Loop door naar de toonbank en praat met Calypso, die achter de toonbank staat. Calypso is een spook. Calypso vraagt wie dat meisje is die bij de instant machine staat. Vertel Calypso niet de waarheid maar zeg dat Alix een inbreekster is en dat Calypso haar in een kikker moet veranderen. Je komt er dan achter dat Calypso al zijn toverspreuken vergeten is.

Als je hier in Calypso's winkel alles hebt bekeken, uitgebreid hebt gepraat met Alix en Calypso en je hebt de Helium Ballon en de Folder gepakt, dan open je de Omgevingskaart. Op de Omgevingskaart is nu ook de Stad beschikbaar en ook het Marktplein. Alleen het Kasteel is nog niet beschikbaar. Reis, via de omgevingskaart nu terug naar:

De Trol brug:

Simon staat weer voor de Trol brug. De vorige keer dat je hier was heb je waarschijnlijk de grijze brievenbus en het "Mail Order" hol in de boom niet bekeken. Bekijk dus nu de grijze brievenbus en het "Mail Order" boomhol. In de holle boom woont een Draak en de Draak komt tevoorschijn als je het boomhol bekijkt. 

Het is draak Terribilix. Praat met Terribilix. Terribilix runt dus een postorder zaak voor Magische Voorwerpen. Als je met Terribilix hebt gepraat ga je, via de Omgevingskaart, naar de:

Timmerman (Carpenter's workshop):

Mammie Timmermans staat al weer klaar met een nieuwe mand vol lekkers voor Grootmoe. Roodkapje's skateboard ligt midden in het scherm. 

Simon praat dan in zichzelf over een idee om Roodkapje te laten verdwijnen met behulp van de wolf, zoals in het Roodkapje sprookje. Om dat voor elkaar te krijgen moet Simon er eerst voor zorgen dat Roodkapje de mand met lekkers naar Grootmoe gaat brengen. En hij moet de wolf het bos in zien te krijgen. Dubbelklik rechtsonder de Exit om naar het Kruispunt te gaan en.....Roodkapje wordt door haar moeder geroepen en krijgt van haar moeder de opdracht om de mand naar Grootmoe te brengen. Roodkapje stapt dan op haar skateboard en skate er mee naar het kruispunt. Ga nu zelf ook naar het:

Kruispunt:

Stad:

Steeg:

Wolf verdwijnt om Roodkapje te gaan opwachten in het bos, bij Grootmoe's huisje. Reis, via de Overzichtskaart, dus ook naar:

Grootmoeder's Huisje en Kruispunt:

Op het Kruispunt constateert Simon dat Roodkapje inmiddels op weg is naar Grootmoe. Reis dus snel terug naar Grootmoeders Huisje. Wolf staat niet meer achter de boom. Loop door naar Grootmoe's huisje. Wolf staat nu dichter bij het huisje, tussen  2 bomen. 

Ga dan terug naar het Kruispunt en zie....Roodkapje is weer terug en staat weer te spelen en ze heeft de mand nog niet afgeleverd.

Lange film: Wel...kijk op je gemak naar het einde van het sprookje van Roodkapje en de Boze Wolf. Grootmoe en Roodkapje worden opgegeten door Wolf.

We belanden dan terug bij Simon op het kruispunt. Ga dus, via de Overzichtskaart, terug naar het huisje van Grootmoe.  Loop door naar Grootmoe's huisje. Rechts naast de voordeur staat dan de Skateboard van Roodkapje tegen het bankje aan. 

Grijp het Skateboard en reis, via de Overzichtskaart, naar het Marktplein (Market place) in de Stad om te belanden in:

Hoofdstuk 2:  
Het Huis van de Dubbelganger:

Stad:

Marktplein:

Praat weer met de Pizzachef en bestel een pizza, dus zeg: "A pizza with sour cherries and anchovies, please.". Je verteld de Pizzachef weer dat je de pizza thuis bezorgt wilt hebben en de chef mekkert weer dat zijn fiets stuk is. Zeg dus "I've got a skateboard for you. Now you can deliver your pizzas again".......en.......

Filmpje: De Chef bakt de pizza en gaat deze op de skateboard afleveren bij de groene Simon. Rode Simon volgt de chef naar het huis van de groene Simon en....dat huis is het huis in de hoofdstraat waar de rode brievenbus voor staat. Groene Simon heeft echter geen trek in de pizza en smijt de pizza in de vuilnisbak.

Pak de Pizzadoos (Pizza box) uit de vuilnisemmer. Klik dan met de exitcursor op de deur (Tiny hut) in de steeg en rode Simon geraakt binnen in het huisje van Groene Simon:

Dubbelganger huis:

Trol Brug:

De Stad:

Donkere Steeg:

Ga weer de steeg naast de Calypso winkel in (To the alleway) en dan de donkere steeg (To the dark alley) naast de bar in. Loop in de donkere steeg naar rechts en je ziet dan Goldilocks, achter het tralieraam van haar cel. 

Grootmoeder's huisje:

Loop weer door naar links, naar Grootmoe's huisje en loop dan naar de 2 bomen waar eerder Wolf tussen stond. Links van die 2 bomen zie je dan hoopje geel Mos in het gras. Bekijk het gele mos en Simon concludeert dat dit de plek is waar Goldilocks de fles heeft begraven. 

Combineer in je inventory de Toverdrank (Magic potion) met de Papieren Beker (Paper cup) om de helft van de drank in de beker te doen. Geef de Papieren Beker met Toverdrank (Paper cup with magic potion) dan aan Goldilocks en......Goldilocks probeert Simon alsnog te bedriegen en ze verdwijnt en beland in...de andere cel. Goldilocks heeft haar lesje geleerd en vertelt nu waar die rijke man woont, maar nu is het Simon's buurt om Goldilocks te bedriegen.

Loop weer naar links en dubbelklik dan de Exit, boven de ton, om weer te belanden in de steeg bij de bar. Terug in de steeg loop je naar rechts de hoek in. In de hoek staan dozen en een afvalbak. Loop nog verder door naar rechts en je ziet dan een houten Afvalton (Trash can). 

Klik op de Houten Afvalton en Simon vist er een Kurk (Cork) uit. Ga, rechts, naar het:

Marktplein: Villa

Simon komt dus uit de steeg die rechts naast het stadhuis is. Helemaal rechts op het marktplein staat de dicht gemetselde Villa. Loop helemaal naar rechts tot Simon voor de dicht gemetselde Villa ( Villa) staat.  Terwijl je naar rechts loopt merk je ook de 2 witte pilaartjes op die voor het huis met het gele stro dak staan. Onthoud dat er op het marktplein dus 2 witte pilaartjes staan.

Bekijk de Villa. Hier woont dus de Rijke Man. De ramen en deuren van de Villa zijn allemaal dicht gemetseld. Dus hoe er binnen te geraken? Pak de half lege Fles Toverdrank (Half empty magic potion) uit je inventory en klik ermee op de Villa. Simon wil echter het drankje niet drinken omdat hij niet weet waar hij terecht zal komen. Je moet eerst de juiste richting weten en daarvoor heb je een kompas nodig.

Grootmoe's huisje:

Stad:

Instrumentenmaker:

Ga weer de steeg naast Calypso in en loop dan in de steeg door naar de Instrumentenmaker (To the maker of musical instruments). Simon beland binnen bij de Instrumentenmaker. Praat met de Instrumentenmaker. De Instrumentenmaker voelt zich niet zo happy. De Koning heeft alle muziek verboden, dus wie heeft er dan nog een muziekinstrument nodig. Klik op elke gespreksoptie die je krijgt.....Simon krijgt echter nooit de kans om een zin af te maken omdat de Instrumentenmaker alleen maar graag zijn eigen stem hoort. Gebruik dus de gespreksopties en Simon maakt er dan vanzelf weer een eind aan.

Marktplein:

Villa:

Simon neemt een slok toverdrank en.....verdwijnt in het niets en beland in de pikkedonkere Villa. Je scherm is eventjes zwart terwijl je Simon hoort. Simon laat de fles toverdrank stuk vallen en doet dan een lamp aan en je ziet dan de Rijke Vent zitten, op een stoel voor de Magische Spiegel. Achter Simon zie je een Valdeur (Trapdoor) in de vloer. 

Simon zet de Spiegel tegen de muur aan want het ding is veel te groot en te zwaar om mee te sjouwen in zijn punthoed. Pak de Ring uit je inventory en klik ermee op de Spiegel en....in de spiegel ziet Simon dan de Dubbelganger en Alix. Pak de Moker (Sledgehammer+2) uit je inventory en ram er mee op de Magische Spiegel en.....Simon ramt de spiegel stuk en je hebt dan een Grote Magische Spiegel Scherf (Big magic mirror fragment) in je inventory waarmee Simon dus ook de Dubbelganger mee kan observeren.

Door het breken van de spiegel zijn alle Valstrikken geactiveerd, Recht voor de stoel staat een geactiveerde valstrik (Floor contraption). Klik op de knop van die valstrik en....Simon wordt uitgeschakeld door een verdovingspijltje. Als Simon weer is bijgekomen blijk je een Leeg Verdovingspijltje (Empty tranquillizer dart) in je inventory te hebben. Klik op de Valdeur (Trapdoor) en Simon klimt door de valdeur omlaag en, na wat gezeur, beland terug in de Barsteeg.

Verlaat de steeg, via linker kant scherm, naar de hoofdstraat en terug in de hoofdstraat dubbelklik je weer op de deur van het Dubbelganger huis (Tiny hut) om daar nu weer naar binnen te gaan

Dubbelganger huis:

Simon moet in sommige kamers een paar spullen pakken om uiteindelijk in het laboratorium een explosie veroorzaken waardoor dan de Dubbelganger de studeerkamer zal verlaten. In de afbeelding heb ik de dingen die je moet doen genummerd. Klik in de kamer/ruimte waar je rode Simon naar toe wilt laten gaan en rode Simon loopt dan naar die kamer.

Ga eerst naar de:

Keuken:
Pak van de keukentafel de Bezemsteel (1) (Broomstick). 
Pak ook de Emmer (2()Bucket) die voor het aanrecht op de grond staat. 
Bekijk het Geopende Raam (3)
Ga naar de:

Badkamer:
Bij de wc staat een fles Shampoo op een tafeltje. 
Grijp de Shampoo (4). 
Vul de Emmer met water uit het bad (5) (Pool), door met de emmer in het grote bad te klikken. 
Ga naar het:

Terras:
Klik op het terras op de Mollenkooi  (6)(Mole cage) en Simon pakt de Mol (Mole) uit de kooi. 
Combineer in je inventory de Mol met de Bezemsteel en je hebt een Mollenspade (Mole spade). 
Ga naar de:

Tuin:
In het linker bloemenperkje zit een Modderpoel (7) (Dirty hole). 
Bekijk de Modderpoel en Simon vertelt je dat een hond hier zijn "schat" heeft begraven. 
Klik met de Molspade op de modderpoel en...de Mol graaft een Hondenbot op. 
Klik in de Modderpoel (7) (Dirty hole) om het Hondenbot te pakken. 
Ga naar de:

Eetkamer:
Merk op, en onthoud, dat de eetkamer 4 ramen heeft.
Voor de open haard staat een witte Poedel hond (8). 
Klik met het Hondenbot (Dog's bone) op de Poedel en het hondje zal Simon dan volgen. 
Ga terug naar de:

Keuken:
Klik met het Hondenbot op het Geopende Raam (3) en....
Simon smijt het bot het raam aan en de Poedel springt er achteraan. 
De poedel zijn we dus kwijt. 
Ga terug naar de:

Eetkamer:
Klik met de Emmer, die je dus gevuld hebt met water uit het bad, op de open haard (9) (Fireplace) om het vuur in de haard te doven. 
Klik dan met je handcursor op de open haard en....Simon pakt wat Houtskool (Charcoal). 
Links van de open haart ligt de Kachelpook (Rake). Grijp de Kachelpook (10). 
Ga naar de:

Hal:
Links achter in de hal staat een Sleutelkastje (11) (Key cabinet). 
Klik met de Kachelpook (Rake) op dat Sleutelkastje en....Simon breekt het kastje open. 
Klik dan met je handcursor op het sleutelkastje en Simon haalt er een Zendersleutel (Remote key) uit. 
De vloer in de hal is in de was gezet. 
Klik met je oogcursor in het midden van de hal op de vloer (12) (Polished floorboards). 
De vloer is zeer glad geworden van al het boenen. 
Klik met de Shampoo op de gladde vloer (12) (Polished floorboards) om de vloer hier nog gladder te maken. 
Midden links in de hal muur is de deur van het Laboratorium (13). 
Die deur zit op slot. Klik met de Zendersleutel (Remote key) op de Laboratorium deur (13) en na 2 keer proberen gaat de deur open. 
Ga dus het Laboratorium in.

Laboratorium:
Op het tafeltje, ligt de Formule voor Zwarte Poeder (14) (Formula for black powder). 
Grijp de Formule voor Zwarte poeder. 
Rechtsklik in je inventory op de formule om te lezen welke ingrediŽnten er nodig zijn om Zwarte Poeder te maken.
Midden in het laboratorium staat de grote werktafel waarop allerlei apparaten (15) (Alchemical apparatus) staan. 
Klik met het Houtskool (Charcoal) op de grote tafel en.....

Filmpje:Rode Simon rent weg naar de tuin en dan....BANG......de ontploffing doet de dubbelganger zijn studeerkamer verlaten en naar het laboratorium komen. De Dubbelganger komt dan terecht op de gladde shampoo vloer, neemt een bad en gaat dan slapen in de slaapkamer. De kust is dus nu veilig, dus ga naar de:

Studeerkamer:

Klik met de handcursor op de Safe (7). De Safe heeft een cijferslot en je moet dus de juiste cijfercombinatie weten. Het is een code van 4 cijfers en die weet je niet. Dus klik op "Won't work that way. I'll try again later". De code van 4 cijfers voor de kluis haal je uit het raadseltje dat op het briefje staat dat Simon van het bureau heeft gepakt. Laten we dat raadseltje even zin voor zin ontleden:

De cijfercombinatie voor de Safe is dus 3421. Klik weer op de Safe en klik dan op 

"3 for the first figure" 
"4 for the second figure"
"2 for the third figure" 
"1 for the fourth figure" 

en....de Safe gaat open. Simon pakt vanzelf de Namaak Diamand (Fake diamond) uit de safe.

Pak de Inktpot/Verenpen uit je inventory en klik ermee op de To-Do-List (3). Simon schrijft er een taak bij op de To-Do-List. Klik op het raam (8) om het raam te openen en....na enige ogenblikken merkt Simon dat in het hele huis gaat tochten en dat de Dubbelganger terug komt en dan.......

Filmpje: de Dubbelganger wordt wakker van de tocht en komt naar de studeerkamer om het raam weer dicht te doen. Inmiddels heeft rode Simon zich zelf verandert in een vloerkleedje en is op de vloer gaan liggen. Dubbelganger leest de To-Do-List en leest wat rode Simon er als nieuwe taak bij heeft geschreven en.....Dubbelganger pakt de Lidmaatschapkaart uit de kast en legt deze op het bureau. Dubbelganger verdwijnt weer.

Wel....wat zijn we toch eigenlijk slim.....Pak de Lidmaatschapkaart (Membership card)  van het bureau. Verlaat het huis, via de deur van de studeerkamer en dan via de uitgang bij de tuin, of via de Overzichtskaart. Ga naar de winkel van:

Calypso:

Clubhuis:

Klop weer op de voordeur van het Clubhuis en zeg weer "I wanna come in" en dan "Here's the membership card" en Simon mag dan nu naar binnen. Eenmaal binnen zie je, links van Simon, een Kast (Wardrobe). Links naast de kast hangt een Dartbord. Aan de houten pilaar hangt een Mona Liza schilderij.

Swampey staat zijn Swampey Hutspot te brouwen in de open haard. Praat met Swampey. Simon hoopt dat ie de smerige hutspot van Swampey niet hoeft te eten, maar dat is ijdele hoop. Gebruik 1 van de 3 gespreksopties die je krijgt en.....Swampey wil Simon wel helpen maar eerst moet er Swampey hutspot worden gegeten.

Filmpje: Simon werkt tegen heug en meug de smerige hutspot naar binnen, wordt misselijk en rent naar buiten om over te geven.

Simon staat dus weer buiten voor het clubhuis. Loop naar rechts het marktplein op en ga praten met Yogi en zeg "I do have a big problem that might be solved by yoga" en dan verder met "Whenever I force down some of Swampey's swamp stew it makes me sick". Yogi kan Simon een yoga techniek leren waardoor hij niet meer misselijk zal worden als ie de hutspot van Swampey moet eten. Als Simon die techniek wil leren dan moet ie als betaling een nieuwe type pijn toevoeging aan de verzameling pijntjes van Yogi, maar het mag geen lichamelijke pijn zijn.

Ga de steeg, rechts naast het stadhuis, in en loop in de steeg door naar links. De Rijke Vent, die nu dus heel erg arm is, zit op een doos bij het vuilnisvat. Praat met de Rijke Vent en vraag "What happened to you, then?". 

Rijke Vent heeft de scherven van de spiegel verkocht. Eťn van zijn klanten heeft zich echter aan zo'n scherf gesneden en heeft Rijke Vent een proces aangedaan. Om de zaken nog erger te maken is de belastinginspecteur  bij Rijke Vent langsgekomen en heeft hem een aanslagbiljet gegeven. Kortom.....Rijke Vent is niet Rijk meer. Zeg "Just go home" en dan "Have you still got that tax assessment you wanted to get rid of?" en Simon krijgt het Aanslagbiljet (Tax assesment) van Rijke Vent.

Ga terug naar Yogi en praat weer met hem en zeg "Is this your Tax Assesment, by any chance" en ......wel.....dit is de pijn die Yogi nog nodig had voor zijn verzameling en Simon leert nu de techniek om Swampey's hutspot te verdragen. Het leren van deze techniek neemt enige uren, nee dagen, in beslag. Ga terug naar hert clubhuis, klop weer op de voordeur en zeg weer dat je naar binnen wil om weer naar binnen te gaan. Loop binnen weer door naar Swampey en praat weer met hem en......

Lange film: Weer moet Simon eerst de hutspot van Swampey eten, maar nu houd ie de troep goed binnen en dan leert Simon meer over zijn dubbelganger en over Calaba. De Dubbelganger wordt vaak gezien met Calaba. Simon vlucht weg om alles wat ie van Swampey heeft ervaren, over de Nexus, de dubbelganger en Calaba, aan Alix te vertellen in de winkel van Calypso. Alix wil bewijs dat de groene Simon de dubbelganger is en slecht is.

Vanzelf beland je weer buiten op straat. Simon wil nu naar het kasteel. Dus open de Omgevingskaart en zie....het Kasteel is nu ook beschikbaar, dus reis naar het kasteel om te belanden in:

Hoofdstuk 3: 
Bewijs Wailing Walter's onschuld:

Kasteel:

Er staat een bewaker op de ophaalbrug en onder de ophaalbrug ligt een Klein Monster (Little monster) in de slot gracht. Bekijk het kleine Monster. Spreek de bewaker aan en.....Het is haast niet te geloven maar Simon mag zomaar naar binnen. Dus ga je maar begeven in een verdere totaal onzinnig gesprek met de bewaker, maar zeg gelijk "I'll be off" en dubbelklik dan op de kasteelpoort en.....Simon beland op een BOUWPLAATS. 

Praat weer met de bewaker en vraag hem nu "Hello! Can you tell me how to get into the castle?" Wat volgt is een totaal krankzinnige conversatie want de bewaker is ervan overtuigt dat het kasteel wel degelijk af is. Wel.....hier schiet je niets mee op. Reis, via de Omgevingskaart, terug naar het Marktplein in de stad.

Marktplein: Stadhuis:

Achter de balie staat dus een kast waar scrollen in worden bewaard. Zoek met je cursor die kast of tot je het Eisenschesen's sketch Bouwplan hebt gevonden. Grijp deze Eisenscheisen's Sketch Building plan dan uit der kast. 

Winkel Calypso:

Vanzelf gaan Simon en Calypso dan naar het kasteel. Praat weer met Calypso. Calypso is alweer vergeten wat ie hier komt doen en Simon vertelt het hem en Calypso verdwijnt door de getekende poort op de muur. Na en paar ogenblikken komt Calypso echter terug want hij heeft zijn Geestketting vergeten. Ook is Calypso vergeten hoe zich als spook te gedragen. Calypso heeft dus een ketting nodig. Ga terug naar de stad.

Stad:

Donkere steeg:

Ga weer naar de Donkere steeg, naast de bar. Geest Wailing Walter zweeft nu voor het trailieraam van Goldilocks cel. raat met Wailing Walter en gebruik alle opties. 

Walter zegt dat ie onterecht beschuldigt is van het stelen van een schilderij en dat hij in de cel moet blijven totdat zijn onschuld bewezen is. De dief van het schilderij heeft een handschoen achter gelaten en bij Walter thuis is de 2e handschoen gevonden en dat was bewijs van Walter's schuld. Walter bied Simon zijn Geestketting aan als Simon hem wil helpen zijn onschuld te bewijzen. Als je weer alle opties hebt gebruikt dan is het gesprek vanzelf weer afgelopen.

NB: In de linker hoek van de steeg staat dus de ton waar je, als je de walkthrough zin voor zin hebt gevolgd, al eerder het Geheime Bouwplan (Secret building plan) uit hebt gepakt. Heb je dat bouwplan toen niet uit de ton gepakt dan moet je dat nu nog even doen.

Loop, via de exit boven de ton, terug naar de bar steeg en loop dan door naar rechts en praat weer met de Rijke Vent. Vraag; "As a former rich noble, you have surely already heard about a certain art theft in this area?" Wel....het was het schilderij van de Rijke vent dat is gestolen. De handschoen die op de plaats van het misdrijf is gevonden was een linker handschoen en het was een witte handschoen. De Rijke vent zegt dat de Timmerman de dief is.

Loop door naar het marktplein en ga het Stadhuis weer binnen. Praat in het stadhuis weer met de ambtenaar en vraag hem "I need some information about an art theft". De ambtenaar zegt dat de zaak gesloten maar Simon wil dat de zaak tegen Wailing Walter wordt heropent. Maar de ambtenaar is niet voor niets ambtenaar en zegt dat de Overheid nooit en nimmer fouten maakt. Dus de zaak van Wailing Walter is en blijft gesloten. Zeg nog "I'v brought some gloves with me" maar ook dit weet de ambtenaar niet te overtuigen. Er kan domweg geen fout zijn gemaakt in de Wailing Walter zaak. Sluit dus het gesprek maar weer af. 

Simon heeft het gestolen schilderij nodig om de ambtenaar te overtuigen. Waar heb je een schilderij gezien? Wel....hangt er in het clubhuis niet een Mona Liza? Ga dus terug naar het:

Clubhuis:

Ga weer naar binnen en binnen probeer je weer om het Mona Liza schilderij te pakken. Swampey staat echter weer niet toe dat je het schilderij aanraakt. Praat weer met Swampey. Gebruik nu in dit gesprek alle opties.Loop de gespreksopties nu gewoon in volgorde af en uiteindelijk zal Swampey het clubhuis verlaten.

Winkel van Calypso:

Klik weer op de Instant Machine. Loop dan naar de toonbank. Grijp nu het Blokken Kasteelmodel (Model made of plastic briks) van de toonbank. In de kast, die achter de toonbank staat, ligt op de onderste plank het Tovenaars Kostuum (Magician's costume). Probeer of je dat Tovenaars Kostuum kunt pakken, maar Alix merkt het en dus durft Simon het kostuum niet te pakken.

Ga nu dan praten met Alix. Vraag Alix nu "What is this oversized washing machine?" Alix legt uit dat je met de machine bijna alles tot poeder kunt verwerken. Vraag verder "Can you demonstrate it to me? I'll help you getting in", maar Alix wil geen demonstratie geven. Vraag Alix ook nog even of ze weet hoe je in het Kasteel kunt komen. Vraag ook "May I borrow this magician's costume of ther shelf over there?" maar dat mag dus niet. Verlaat Calypso en ga weer naar het: 

Stadhuis. 

Simon heeft een kunstexpert nodig die het schilderij kan identificeren. De instrumentenmaker heeft je verteld dat hij ook kunsthistoricus is (als je tenminste toen volledig met de instrumentenmaker hebt gepraat). Ga dus naar de:

Instrumentenmaker:

Stadhuis:

Dus op naar Wailing Walter in de donkere steeg. Praat met Wailing Walter en zeg: "Your spooking is over now, here's your release papers", en.....Walter verdwijnt. Walter's Geestketting is op de grond gevallen. Grijp de Geestketting (Ghost chain). Simon zegt dat ie de ketting niet kan aanraken, maar hij pakt de ketting dan toch. Ok...je hebt nu een Geestketting, dus reis nu terug naar:

Het Kasteel:

Deze keer beland je niet gelijk op de bouwplaats, maar voor de ophaalbrug. Ga dus via de poort naar binnen en praat op de bouwplaats weer met Calypso en zeg: "What a coincidence! I just found this rusty rattling chain. I'll give it to you".  

Simon geeft de ketting van Walter aan Calypso maar die is nog niet tevreden. Calypso moet opnieuw leren om een spook te zijn. Calypso heeft acteer lessen nodig. Hela.....is de "The Ring Leader Theater Company" niet neergestreken bij de rivier? Misschien kan Simon daar wat tips opdoen? Open de Overzichtskaart en reis nu terug naar de Rivier (To the river bank). Je beland in:

Hoofdstuk 4: 
Acteerles voor Calypso:

Rivieroever

Trol brug:

Timmerman:

Wel...nu zowel de timmerman als zijn vrouw weg zijn heeft Simon hier het rijk alleen. Op de zaag/draaitafel van de timmerman hangt dus de Stoelpoot (Chair leg) Grijp de Stoelpoot 
Grijp de Dode Depressieve Kip (Dead depressed chicken). De Kip is met een spijker aan de pilaar genageld en je hebt dan ook de Spijker (Nail).  
Van de stoelpoot moet nu een fluit worden gemaakt, dus ga naar de:

Stad:

Instrumentenmaker:

Ga naar de Instrumentenmaker. Praat met de Instrumentenmaker. Vanwege het muziek verbod wil de instrumentenmaker geen fluit van je stoelpoot maken. Dat muziek verbod moet dus worden opgeheven en daar hebben we de ambtenaar weer bij nodig. Ga dus naar het:

Stadhuis:

Instrumentenmaker:

Praat weer met de Instrumentenmaker en zeg: "I found a notice here. You oughta have a look at it"
Simon toont de instrumentenmaker het bericht dat het muziek verbod is opgeheven. 
Zeg weer:
"I have a chair leg for you. What would you do with it?"
De Instrumentenmaker gaat nu aan het werkt om de stoelpoot te veranderen in een fluit. 
Praat weer met de man en hij geeft je dan de Fluit (Flute). 

Bedank de Instrumentenmaker en ga weer naar de:

Winkel van Calypso:

Rivier:

Loop weer naar links, naar de Directeur. Praat weer met de Directeur en zeg: "Here are your props" en Simon geeft de Hellebaard, het Tovenaars kostuum en de Fluit aan de directeur en........

Filmpje: Calypso krijgt zijn acteer les. Na de les stuurt Simon Calypso terug naar het kasteel. Terwijl we Calypso volgen naar het bos zien we een jager die de uitkijktoren in klimt.

Loop naar rechts, naar de uitkijktoren, en klik met je praatcursor op de jager (Hunter), die nu bovenin de uitkijktoren zit. Gebruik alle gespreksopties. Ga terug naar het marktplein in de

Stad:

Villa:

Kasteel:

Helaas....weer mis...de Geheime Ingang moet ook nog gebouwd worden. Je bent dus weer op een bouwplaats terecht gekomen. Bekijk hier alles wat je kunt bekijken. Dus bekijk het grote bord, de kasteel gracht (Unfinished castle moat). Als je even geduldig wacht dan zul je steeds een mol/muis in de gracht zien. De mol/muis duikt steeds op onder het bruggetje. Bekijk ook de Magische BarriŤre Generator (Magic Barrier Generator) die tegen de kasteelmuur aan staat. Achter dat ding is dan de Exit "Into the castle yard". Dubbelklik deze exit en je beland dan op het:

Kasteel Hof

Het grote gebouw, links, is het "House of the Chamberlain", dus het huis van Cabala. Het middelste gebouw is het "Main building" en als je naar rechts doorloop dan zie je nog een rechter gebouw dat nog in aanbouw is. Dubbelklik de Exit, bovenaan de trap van het Cabala gebouw (House of the Chamberlain)  om daar nu binnen te gaan en....je ontmoet Cabala.

Voor het hoofdgebouw staat een stapel kisten (Stack of boxes). Bekijk de stapel kisten. Simon zegt dat ie zich achter deze stapel kisten zou kunnen verschuilen. Als je op de poort in het hoofdgebouw klikt dan wil Simon er niet naar binnen gaan. Loop helemaal door naar rechts en bekijk dan het nog in aanbouw zijnde gebouw (Unfinished building). Wel....er is hier verder niets te doen, dus reis, via de Overzichtskaart, terug naar de stad om te belanden in:

Hoofdstuk 5: 
Een Diamand voor Cabala:

A: "Operatie" Wolf:

Dubbelganger huis:

Ga weer het Dubbelganger huis in (Tiny hut) en ga weer naar de Studeerkamer. Links op het bureau staat dus een bak met papieren (Paper tray), naast de To-Do-List. Eerder kon je niets doen met die bak, maar nu wel. Klik op de Papierbak (Paper tray) en Simon pakt er de Diamand bestellingformulier (Diamond order). Ga, via de Overzichtskaart, naar de:

Trol brug:

Grootmoeder's huisje/ Rivier/ Timmerman

Ga naar de Rivier.Praat weer met de Jager (Hunter) in de uitkijktoren en zeg: "Speaking of huntsmen!...I may have a job for you." Simon vertelt de jager nu over Wolf en dat Wolf Grootmoe en Roodkapje heeft opgegeten.

Ga terug naar de Stad (To town) en naar de Steeg achter Calypso en ga dan via de riooldeksel weer de Villa binnen. Weer in de Villa gebruik je het Dartbord op de Valstrik (Floor contraption) die rechts voor de stoel op de vloer staat en.....

Reis terug naar Grootmoeders huisje en praat weer met de Jager, die nog steeds voor de deur staat en zeg: "Here's something you can use as a scalpel. Will that do?" en dan "Here's a dart that has been spiked with a tranguillizer. Can you us it?" en Simon overhandigt de scalpel en het verdovingspijltje aan de jager  en.....

Filmpje:Wolf wordt geopereerd en Roodkapje en Grootmoe bevrijd. Roodkapje is niets verandert door de traumatische ervaring, Wolf heeft geen trek meer om Wolf te zijn en Simon heeft binnen een gesprek met Grootmoe. Hierna staat Simon weer buiten.

B: Verwissel de echte diamand voor de namaak diamand:

Ga terug naar de Trol brug en praat er weer met draak Terribilix in zijn holle boom en vraag: "I just wanted to know wether somebody has already bought that huge expensive rock". Terribilix verteld dat Opoe de diamand van Terribilix heeft gekocht en dat hij de diamond zojuist bij Opoe heeft afgelevert. Simon moet nu zorgen dat de Dubbelganger een namaak diamand bij Terribilix besteld en hij denkt dat de papagaai daarbij kan helpen. Helaas heeft de papagaai  niet de juiste tekst in zijn kop. Ga terug naar de Stad:

Winkel Calypso:

Ga de Calypso winkel weer binnen. Je hebt het rijk alleen in de winkel. Pak de papagaai uit je inventory en klik met het beest op de Instant Machine en.....Simon stopt de papagaai in de machine en krijgt er een zak Soepletters (Alphabet soup) voor terug. Rechtsklik in je inventory op de zak Soepletters om de letters uit de zak te halen. Rechtsklik dan weer op de Soepletters (Alphabet soup) om er nu de juiste te tekst voor de papagaai mee samen te stellen.

 

Alix komt binnen en is kwaad dat je het Arakh water hebt verspilt en Simon wordt de winkel uit gezet. In je inventory heb je nu echter een Gemodificeerde Blauwe Papagaai (Modified parrot). Ga het Dubbelanger's huis weer in en naar de studeerkamer. Plaats de blauwe papagaai terug op het plankje dat aan de houten pilaar hangt (Bird's pole). 

 

Ga terug naar de Stad en wel naar de hoofdstraat (To town) en je ziet dat de Dubbelganger de namaak diamand uit zijn rode brievenbus pakt en dan vertrekt naar Calaba , Ga de winkel van Calypso weer binnen en praat er weer met Alix en zeg "I can prove my double is up to no good" en......Simon en Alix gaan naar het kasteel en we zien dan een:

Lange Film: Cabala heeft de namaak diamand en start er nu zijn helse machine mee op. Rode Simon en Alix stormen binnen en rode Simon probeert Alix nu te overtuigen van zijn gelijk. Het loopt echter allemaal anders dan dat rode Simon had gedacht. Door de namaak diamand is de Koning gedood en Cabala zapt de beide Simon's naar de Onderwereld.

Hoofdstuk 6: 
In het Rijk der Doden:

Het "Departement voor Postmortale Aangelegenheden"

Lange film: De beide Simon's en de Koning zijn beland in de Onderwereld en staan in het kantoor van Hades, de Oppergod van het Rijk der Doden.  We switchen ook een paar keer terug naar het kasteel waar Cabala zijn oog heeft laten vallen op de mooie Alix. Alix wil echter niets weten van Cabala en ze wordt gevangen gezet. Hades heeft genoeg van de 2 Simon's en de Koning en smijt het gezelschap zijn kantoor uit.

Onderaan de trap staat, aan weerszijde, een Vuurpot (Fire pan). Linksonder op de trap zit Orpheus. Ga eerst weer het " Departement voor Postmortale Aangelegenheden" binnen. Hades zit helemaal boven, achter de enorme stapels files, de "Hades'files. Links voor het hoge kantoor van Hades staat een oranje Megafoon op de stapel files. Bij de kast, rechts, ligt een Deurstop op de grond.

Loop de trappen af en ga dan praten met Orpheus en gebruik elke gespreksoptie. Orpheus is nogal depressief want hij is zijn Lier kwijt. Omdat Orpheus zijn Lier kwijt is kan hij niet zingen voor Hades. En omdat Orpheus niet voor Hades kan zingen, mag hij de Doden Stad niet verlaten met zijn geliefde Eurydice. Eurydice is in de huwelijksnacht opgegeten en Orpheus heeft dus niet eens zijn huwelijksnacht gehad. 

Bekijk de 2 Vuurpotten, die aan weerszijde van de trap staan. In de rechter vuurpot brand een vuur, in de linker vuurpot brand geen vuur. Links naast de trap is de Exit "To the barren grounds" maar ga daar nog niet naar toe. Loop, vanaf Orpheus, naar rechts. Blijf naar rechts lopen en je ziet dan een groen draakje op een steen zitten. Verder naar rechts is de "Eurydice Party Tomb".

Ga eerst met het groene draakje praten. Dit is Rouben Robin, de oom van Terribilix. Gebruik de gespreksopties en je ervaart dat Rouben een heler is. Loop verder door naar rechts en klik/klop op de deuren van de Eurydice Party Tomb. Eurydice stapt naar buiten. 

Als je alles aan Eurydice gevraagd hebt dan ga je terug naar links, naar Orpheus. Loop dan helemaal verder door naar links. Je ziet dan een groene tempel en.....voor de groene tempel staat een pilaar met daarop een pot waar een grote Veer in steekt. Voor deze veerpilaar staat Ovidius (Ovid). 

Praat met Ovidius. Gebruik ook hier weer alle gespreksopties. Als je bent uitgelult met Ovidius dan ga je, via de Exit "To the barren grounds" naar de:

Barren Grounds:

Het is een onherbergzaam gebied en hier ontspringt de rivier de Styx. Hier zijn ook groene Simon en de Koning en hier is ook de Banshee Tomb. Voor de 2 Simons staat een Dode Kip. De Koning heeft niets te vertellen, dus praat met Dubbelganger. 

Praat echter gelijk weer met de Dubbelganger en zeg nu: "I've got application forms for early release from the Realm of the Death. For you, for me and for the King. Um, and a couple more just in case". en......de aanvraagformulieren worden door de Dubbelganger ingevuld. In je inventory heb je dan de Ingevulde Aanvraagformulieren (Filled in applications).

Voor de 2 Simon's zie je dus een "Dode Kip" (Death chicken). Bekijk de Dode Kip. Het is de Depressieve Kip van Roodkapje. Pak de Dode Kip (Death chicken)  uit je inventory en klik ermee op de Dode Kip die tussen de 2 Simon's in staat en.....de Kip komt wordt weer tot "leven" gewekt en.....legt een Depressief Ei (Depressed egg) dat Simon vanzelf oppakt en in zijn magische puntmuts stopt.

Klop nu aan op de deur van de Tomb. Een vrouw in rood stapt naar buiten. Vraag haar wie ze is, dus vraag: "May I ask who you are?". Dit is Banshee, de in alle dimensions van de wereld,  wereld beroemde Operazangeres. Helaas kan rode Simon zich weer niet beheersen en Banshee barst uit in gezang. Vraag verder: "Are there really operas in the world of the death?" Nee....maar Banshee geeft vaak privť optredens en ze heeft een uitnodiging voor de Eurydice's orgie. Dus vraag: "Would you let me have your invitation to Eurydice's party?" Maar nee...Banshee is niet van plan haar uitnodiging af te staan aan Simon.

Hades heeft zijn Eiersnijder (Egg slicer) laten vallen en dat ding ligt nu, voor Simon, op de grond. Je kunt de Eiersnijder echter niet zien omdat Simon er voor staat. Zet Simon dus even iets naar rechts en je kunt dan de Eiersnijder zien. 

Op de stapel files, die links voor Hades bureau staat, staat een grote oranje Megafoon (Megaphone). Bij de kast, rechts, staat een Deurstop (Door stop) op de vloer. Grijp de Eiersnijder (Egg slicer). Als je nu probeert om de Megafoon en de Deurstop te pakken dan wil Simon de Megafoon niet hebben en om de Deurstop te kunnen pakken moet Hades dus eerst afgeleid worden. Ga terug naar buiten en ga terug naar de " Barren Grounds" Terug bij groene Simon en de Koning ga je,via de exit links onder (Unknown tunnel) een scherm naar links en je beland bij de ingang van de:

Onbekende Tunnel:

De Styx:

Simon staat op een lange trap. Onderaan de trap ligt de Gondel (Gondola) in de rivier. Er drijft ook een doodshoofd in de rivier. Loop verder omlaag maar.....Simon wordt gescand door de Schedel Rots die over de trap heen staat en de Schedel zegt dat Simon niet verder mag doorlopen.

Gebruik alle gespreksopties. Je praat dus met Hades. Gebruik alle gespreksopties om het gesprek vanzelf tot een einde te laten komen. Bekijk de 2 Camera's, die links op de trap aan de 2 oranje palen hangen. Via die 2 camera's kan Hades dus zien wie er naar de gondel wil gaan. Om de gondel te kunnen bereiken zal Simon dus eerst de 2 camera's moeten uitschakelen. Klik dus bovenaan de trap om terug te gaan naar de Barren Grounds. Loop dan naar rechts, naar groene Simon en de Koning, en ga dan, via de "To Town of the Death" exit, terug naar het "Departement voor Postmortale Aangelegenheden" Ga weer naar binnen.

Hades is nog steeds depressief, dus je kunt niet met Hades praten. Pak de Ingevulde Aanvraagformulieren (Filled in applications) uit je inventory en geef ze aan Hades, door met de formulieren op de Hades Files te klikken. Helaas.....Hades heeft het bureau gesloten en tevens moeten de formulieren nog worden voorzien van een stempel.

Orpheus gaat naar Hades om voor hem te zingen. Hades kan het "gezang" van Orpheus niet lang aanhoren en geeft Orpheus toestemming om de dodenstad te mogen verlaten en om Eurydice mee te nemen. Alleen, volgens de legende mag Orpheus Eurydice niet aankijken en niet aanspreken, dus hij vraagt Simon of hij Eurydice niet het goede nieuws wil gaan vertellen. Orpheus zal op de trap wachten op zijn Eurydice.

Ga terug naar de Barren Ground. Simon brengt de Dubbelganger op de hoogte van zijn vorderingen met Hades. Klik weer op de deur van de Tomb om weer met Banshee te gaan praten. Vertel Banshee: "You're voice isn't bad, but I know know someone who can sing much better". Simon maakt Banshee nu wijs dat Eurydice Orpheus heeft uitgenodigd om op haar party te komen zingen. Banshee wordt boos en smijt de deur dicht.

Ga terug naar het "Departement voor Postmortale Aangelegenheden" van Hades en grijp dan nu de mooie grote oranje Megafoon. Simon vraagt beleefd aan Hades of hij de Megafoon even mag lenen. Maar Hades wil dit niet hebben. Maar Simon heeft weer een goede smoes en weet Hades te overtuigen om de Megafoon aan hem uit te lenen. Vanzelf pakt Simon dan de Megafoon. Ga weer naar buiten en loop de traptreden weer af naar Orpheus en de linker Vuurpot. Praat nu niet met Orpheus maar plaats nu de Megafoon in de Vuurpot. 

Ga terug naar de Barren Grounds en klik weer op de deuren van de Tomb om weer met Banshee te praten. Het gesprek gaat vanzelf en heeft tot gevolg dat Banshee weer kwaad de Tomb in gaat, maar deze keer smijt ze haar Uitnodiging op de grond en Simon raapt de Uitnodiging dan vanzelf op.

Ok...je hebt dus de Uitnodiging (Invitation) voor de orgie van Eurydice. Dus wat doe je dan nog hier? Ga terug naar de tempel van Eurydice, maar praat onderweg nog even met Draak Roubin Robin. Vraag Roubin: "Do you think you can get hold of some unusual things for me?" en dan "I need an "Approval" stamp, like the one Hades uses to acknowledge releases from the Land of the Dead".  Roubin vertelt dat Simon over 50 jaar maar even moet terug komen, want dan zal er een nieuwe levering van die stempels plaats vinden. 

Nadat je weer met Roubin hebt gepraat ga je door naar de Eurydice tempel. Klop weer op de deur van de tempel en zeg: "I have an invitation to your party" en...omdat je nu de Uitnodiging hebt mag je nu naar binnen.Eurydice gaat bij haar spiegel staan om zich zelf te bewonderen. Loop door naar links tot Simon niet verder kan. Je ziet dan de garderobe van Eurydice. Er hangt een Bruidsjurk met sluier (Wedding dress with veil) in de garderobe. Op de kast, links, staat een Wijnkelk (Wine jug). Achter Eurydice staat een Vuurpot (Fire pan). 

Ga terug naar de Barren Grounds en praat weer met je Dubbelganger en zeg: "Listen, I've found a way to leave the Realm of the Death". Dubbelganger wil er niets van weten omdat je plannetje niet helemaal legaal is. Zeg dus: "We're not actually legally death, so we can leave whenever we want". Ga verder met: "I could go back up there and try to get your paperwork to you. Then you two donkeys could follow totally legally". Simon legt dan nu zijn plannetje uit aan zijn Dubbelganger en geeft hem dan ook een deel van de Scherf van de Magische Spiegel.

Ga terug naar Orpheus, op de treden van het kantoor van Hades. Open je inventory en klik dan, met je linkermuisknop, op de Bruidsjurk en Simon trekt de bruidsjurk aan. Praat dan met Orpheus. Orpheus verwacht Eurydice, dus hij kijkt niet om en Orpheus denkt dat Eurydice achter hem staat. Klik op "Tap Orpheus on the shoulder" en....

Orpheus loopt weg naar de Styx en Simon, verkleed als Eurydice, volgt Orpheus. Orpheus en Simon mogen door de scanner en lopen dus omlaag naar de Gondel waar Orpheus gaat staan mediteren.  Bekijk de gondel. Je kan nog niet in de gondel stappen. Om de gondel te mogen gebruiken moet je een kaartje kopen, uit de Kaartjesmachine (Ticket machine) die links staat.  Bekijk de Kaartjesmachine.

Je hebt dus een munt nodig om een kaartje voor de gondel uit de machine te trekken. Ga terug de trap op en dan, via de Exit bovenaan de trap, weer naar buiten. Simon heeft dan de bruidsjurk weer uit gedaan. Loop door naar je Dubbelganger en dan, via de Exit, terug naar het scherm waar Ovidius voor de groene tempel staat. Praat weer met Ovidius en vraag: "Do you have a coin for me? And if so, what strange favor would you like from me in return"?"  Ovidius zal je de munt geven als je voor hem een gesprek met Sisyphus kunt regelen.

Als je de Deurstop hebt dan ga je terug naar de Barren Grounds. Terug bij de Banshee Tomb loop je nu alsmaar door naar links, maar klik niet op een Exit. Blijf naar links lopen en je ziet dan Sisyphus weer op de helling staan. Loop door naar Sisyphus. Het heeft geen zin om met Sisyphus te praten, dus pak de Deurstop uit je inventory en klik ermee op de ronde rots (Sisyphus rock) en Simon plaats de Deurstop onder de rots en Sisyphus laat nu dan de rots los. 

Hoofdstuk 7: 
Terug in het Magic Kingdom:

De dubbelganger en de Koning zitten dus nog steeds in het Dodenrijk.We zijn terug bij de Rivieroever. Rechtsonder staat nu het Icoon van de Groene Simon. 

Als Rode Simon:

Je bent dus nu Rode Simon en je eerste taak is het om de Koning en Groene Simon ook uit het Dodenrijk terug halen. Reis, via de Overzichtskaart, nu gelijk naar de Trol brug. Loop over de Trol brug naar links en dubbelklik dan op de poort van de Tempel van de Doden (Temple of the Dead).

Tempel van de Doden:

Nu ga je deze Doden Tempel binnen. Op de rode loper staat een Monnik (Monk). Achter de Monnik ligt een Vampier Kat (Vampire cat). Links, bij de 3 grote brandende kaarsen, staat een geopende Kist (Box). Achter de 3 brandende kaarsen staat een sarcofaag tegen de muur. Voor die sarcofaag zie staat ook een kist (Box). In de rechter muur zit een groot raam en de Vampier Kat ligt voor de Lift.

Vampiers kunnen niet tegen daglicht. Probeer het raam te openen. Maar het raam gaat niet open omdat de scharnieren vastgeroest zijn. Eindelijk kun je nu dus het Oliekannetje gaan gebruiken. Pak het Oliekannetje (Oil) uit je inventory en klik ermee op het raam om de scharneren te smeren. Klik dan weer op het raam om het nu te openen en....

Filmpje: De Vampier Kat schrikt zich het apenzuur van het daglicht en spring de liftschacht in en...beneden gaat Cerberus, de 2-koppige hond, achter de kat aan. Beneden in het Dodenrijk is de lift dus nu vrij.

Klik nu, rechtsonder, op Groene Simon om over te schakelen naar Groene Simon in het Dodenrijk. 

Als Groene Simon:

Filmpje: We schakelen vanzelf terug naar Rode Simon. De Monnik volgt het gesprek tussen Rode Simon en Groene Simon en de Monnik denkt dat Rode Simon met de Doden kan praten. Rode Simon wordt bevordert tot  "Meester van de Broederschap" en de Monnik verdwijnt.

Als Rode Simon:

Als Groene Simon.  

Trol brug:

Als Rode Simon:

Filmpje: wel....de Trol was er dus toch ingetrapt en verdwijnt door de liftschacht naar het Rijk der Doden.

We zijn dan terug bij de Trol brug alwaar de 2 Simon's en de Koning hun verdere plannen bespreken. De Koning mag niet gezien worden omdat ie eigenlijk dood is verklaart. De Koning loopt dan weg, naar de Stadspoort. Je bent nog steeds Rode Simon en dan blijf je nu ook.

Als Rode Simon:

Ga, via de Overzichtskaart, naar de Stad. De Koning staat in de hoofdstraat voor de Calypso winkel. Praat met de Koning en zeg: "His Highest madjesty. If you;d please offer me your undivided attention" en Simon en de Koning gaan de winkel van Calypso binnen. Praat, in de winkel, verder met de Koning en Simon legt uit wat de Instant Machine is. De Koning is weliswaar nieuwsgierig naar de Instant Machine, maar hij is ook van plan om de machine te verbieden, als ie weer op de Troon zit. Na dit gesprek kan je de verleiding niet weerstaan....dus klik met je handcursor op de Koning en......Rode Simon trapt de Koning de trechter van de machine in en...de Koning verdwijnt de machine in. Rode Simon wil hier echter niet de schuld van krijgen van het "verpoederen" van de Koning, dus schakel over naar Groene Simon.

Als Groene Simon:

Als Rode Simon:

Ga naar het Marktplein. Op het Marktplein is Yogi nu verdwenen. Inplaats van Yogi vindt je hier nu de ambtenaar en 2 Demonen. Er staat ook een tent en een gewichthef podium en een grote kist. Op die grote kist staan 2 bekers mineraalwater.

Hardlopen:

Filmpje: De 2 Demonen zijn veel te snel. We rennen via de overzichtskaart naar de stad en dan via de hoofdstraat naar de finish op het marktplein.  Al snel merk Simon dat hij  het niet kan winnen van de 2 Demonen. De 2 Demonen komen echter precies gelijk over de finish, op het marktplein,  dus er moet opnieuw worden gestart.

Weer zijn natuurlijk de 2 Demonen te snel. De 2 Demonen bereiken de hoofdstraat weer. Je ziet Groene Simon, die zich heeft zich heeft verstopt. 

Schaakwedstrijd:

Als je als groene Simon weer aan de schaaktafel zit dan schakel je over naar Rode Simon.

Gewichtheffen:

Je weet wat voor een effect de hutspot van Swampey kan veroorzaken, dus misschien kun je de hutspot gebruiken om de 2 demonen wat te verzwakken.

Ga naar de Calypso winkel. Ga naar binnen en stop nu de Dode Kip (Dead Chicken) in de Instant Machine en je hebt dan een zakje Instant Kippen Soep. Combineer, in je inventory, de Instant Kippen Soep met de Pot, die je in hoofdstuk 1 bij de timmerman hebt gepakt, en je hebt dan een Pot met Instant Kippen Soep. Klik de Pot dan op de Emmer met Arakh Water, die linksvoor de Instant Machine op de kist staat. Je hebt dan een Pot Kippen Soep.

Je bent nog steeds Rode Simon. Ga terug naar het marktplein en loop terug naar de wedstrijd. De 2 temmen trainen op het podium. Rechts van de tent staat de grote kist en daarop staan de 2 Bekers met Mineraal water. 

Zo nu en dan houden de 2 demonen even op met trainen en lopen dan naar de kist om een slok mineraal water te nemen. Daarna gaan ze weer verder trainen op het podium. Als de 2 Demonen dus aan het trainen zijn op/bij het podium dan klik je snel met de Swamp Stew op de Kist en....Vanzelf doet Simon dan de Swamp Stew in beide bekers en de 2 demonen komen weer een slok nemen.

Kasteel:

End Game:

Je bent dus nog steeds Rode Simon. Loop naar links, over het "bruggetje"en zie....de Exit naar het Kasteel Hof wordt nu bewaakt door een bewaker. Pak de Gouden Medaille uit je inventory en klik ermee op de bewaker en zeg dan: "Have a look at this nice gold medal. Do you think you can let me in?" en je mag dan naar binnen. Dus klik, achter de bewaker de Exit "Into the castle yard" en rode Simon beland weer op het Kasteel Hof. Het grote witte hoofdgebouw is dus de Troonzaal. Klik op de deuren van de Troonzaal en.....we gaan naar binnen:

Langere film: Groene Simon verschijnt en beide Simons bespreken nu het verdere plan. Groene Simon zal de troonzaal ingaan. Groene Simon geeft aan Rode Simon het Koning Poeder. Als Groene Simon ga je nu vanzelf de Troonzaal weer in. Groene Simon en Calaba bekvechten met elkaar en rennen dan naar buiten.

kijk nu op je gemak naar de lange EINDFILM:

Calaba drinkt de wijn, dus drinkt de echte Koning op. Er schijnt niets te veranderen en Calaba start de ceremonie om te trouwen met Alix. Maar dan.....verandert Calaba in de echte Koning en Alix is gered. Hierna staan Alix, Calypso en de beide Simons op het kruispunt. 

Geef Alix een antwoord en er volgt een hartelijk afscheid, want Rode Simon moet terug naar de Echte Wereld......maar.......Rode Simon is en blijft Simon dus hij stuurt Groene Simon terug naar zijn wereld want hij wil verder van Alix blijven "genieten. Maar of er van enig "genieten" spraken zal zijn zullen we moeten afwachten.........

Klik in het Eindscherm om de Credits te zien en klik dan op "Back" om de game via het hoofdmenu te kunnen afsluiten.

Walkthrough door: Louis Koot