Maart 2013

Walkthrough door: Louis Koot

De game begint, uiteraard, met de:

INTRO:

De jonge, en nog onervaren, Lara Croft, is aan boord van de Endurance en ze is lid van een archeologische expeditie naar een verlaten eiland bij Japan.

Lara mijmert wat in haar hut als er opeens een bijzonder venijnig noodweer losbarst. Het schip houd het niet en stroomt vol water en Lara dreigt te verdrinken

Maar 1 van Lara's medepassagiers weet haar nog net op tijd van de verdrinksdood te redden maar nu dreigt het schip in tweeŽn te breken. De vent die Lara heeft gered wenkt dat ze moet rennen voor haar leven en zelf doet ie dat ook. Lara rent en rent en we zien dan dat het schip echt in 2 helften is gebroken

De man die Lara van de verdrinksdood heeft gered heeft nog net op tijd kunnen het achterste deel van de schuit kunnen bereiken en hij wenkt Lara dat ze naar hem toe moet springen. Laartje zuigt haar borsten dus vol zuurstof en ze springt en.........

.........Helaas.....Lara slaagt erin de hand van de vent te grijpen maar, of het nu opzet is of omdat de rondborstige Lara te zwaar is, de man kan Lara niet houden en ons Laartje stort de oceaan in.....

Lara verdrinkt echter niet...ze weet zichzelf weer boven water te werken en zwemt naar het strand van het geheimzinnige eiland, waar ze even hijgend op adem gaat liggen komen.

.......en dan hoort Lara bekende stemmen en we zien dan dat andere leden van de expeditie de scheepsramp ook hebben overleeft en dit eiland bereikt hebben.

Lara roept en roept, maar ze wordt niet gehoord

...en dan.......wordt Lara bewusteloos geslagen.......en gaan we beginnen aan de grote overlevingstocht van Lara Croft

 Level 1: Bos langs de Kust:

Deel 1:

A: Ontsnap uit de grotten:

Dit level kun je beschouwen als het trainingslevel. Je leert hier de "basics" van hoe je Lara bestuurt

Lara komt bij haar positieven en.....Oeps.....Laartje is helemaal ingepakt, in een soort cocon, en ze hangt, ondersteboven, aan een touw in een enorme grot. 
De game meld dat je Lara heen en weer moet laten zwaaien........

Druk dus je Pijltjelinks en/of je Pijltjerechts toets in en.......de camerapositie verandert en je krijgt nu een overzicht van de grot waar Lara in hangt.

Rechts naast Laar hangt nog een cocon aan een touw. Het is de bedoeling dat Laar die andere cocon in de fik krijgt door de cocon in de vlammen van al die brandende kaarsen te duwen. Achter Lara hangt een balk en aan die balk hangen lompen en die lompen zullen dan ook vlam vatten. Je moet Lara dus nu een en weer zwaaien en dat doe je met je pijltjelinks en pijltjerechts knoppen.

Zwaai Lara dus naar rechts en naar links, door snel achter elkaar op je pijltjelinks en pijltjerechts te rammen. Zorg dat Lara voldoende zwaaisnelheid krijgt om de andere cocon in de vlammen van al die brandende kaarsen te duwen. Zodra de andere cocon in de fik vliegt valt er een skelet uit maar belangrijker.....de vodden nop de balk vatten dan ook vlam en de camera positie wijzigt weer

Nu moet je Lara heen en weer zwaaien naar de nu brandende balk.....zodat de cocon waar Lara in hangt vlam vat en Lara dan uit de cocon omlaag dendert. Dus weer je 2 pijltjestoetsen gebruiken om te zorgen dat Lara voldoende zwaaisnelheid opbouwt en ze tegen de brandende balk aan zwaait. Lara's cocon vliegt dan in de fik en......Lara dendert omlaag en ze valt recht op de scherpe punt van een spies af....Ojee....was dit wel zo'n goed idee?

...Jawel hoor....Laartje wordt niet gespietst maar ze dendert met een harde klap op de grond.

Maar Lara heeft el een dikke splinter van de spies in haar zij  gekregen en die moet er onmiddellijk uit worden getrokken.

Druk dus herhaaldelijk, en snel achter elkaar, op je E-toets om de splinter uit Lara's zij te trekken. Als Laar de splinter uit haar lijf heeft getrokken valt ze bijna flauw van de pijn. Je scherm wordt even wat wazig maar Laartje vermand zich en bijt op haar melkgebit en....we kunnen verder. 

Wel......volg nu gewoon de enig mogelijke route door de tunnel en de grotten en.......
Laar beland dan in een grot waar boven een bende brandende kaarsen een lijk aan touwen hangt.

Loop door naar het lijk, dat boven de kaarsen hangt en vervolg je weg dan naar rechts. Even voorbij het lijk steekt er dan een brandende Toorts aan de muur. Ga voor de brandende toorts staan en druk dan je E-toets in om de toorts te pakken.

Lara heeft nu dan een brandende toorts en hiermee heeft ze niet alleen licht maar ze kan met de toorts nu ook brandbare dingen in de fik steken en dit kun je gelijk al gaan uitproberen. Loop verder en.....de tunnel is dan verspert maar gelukkig hangen er wat brandbare vodden in de versperring......

Ga voor de brandbare vodden staan en druk dan je E-toets in om de vodden, en de hele versperring, in de hens te zetten en.......het vuur ruimt de versperring dan op

Ga dus verder de tunnel volgen....blijf je vooruittoets (pijltje omhoog) indrukken en...Lara denkt opeens dat ze iets hoort.....ze is niet alleen in de tunnels en grotten.....Loop door en vanzelf wurmt Lara zich dan door een nauwe spleet en......

Achter de nauwe spleet gaat Lara dan door een waterval en dus gaat haar Toorts nu uit. 
Laar is nu in een wat grote grot beland en dit lijkt een "Dead End". Maar het is geen "Dead End" want

........Achtertin de grot is een klimwand om de tunnel te bereiken die een etage hoger is. Helaas is de ingang van de tunnel verspert. Als je op je Q-toets drukt zie je wat je moet doen om die versperring op te ruimen. Boven de klimwand staat een rood en explosief vat. Links van Lara is een platform en op dat platform staat een brandbare paal die Laar in de fik kan steken. Op die paal steunt een balk en die balk steunt ook op het rode vat. Aan de balk hangt brandbaar materiaal dus......wel...je hoeft niet bepaald het hoogste IQ te hebben om te begrijpen wat de bedoeling is. Lara's fakkel is echter uit gegaan, maar gelukkig hangt er een vuurpotje hier in de grot. 

Loop dus door naar de vuurpot en druk dan op je E-toets om de fakkel weer aan te steken. Draai dan om en loop naar de houten wand van het linker platform

Druk op je Springtoets en je Vooruittoets, dat is voor mij de Spatietoets en Pijltjeomhoog, en.....Lara springt omhoog en trekt zich zelf het platform op.

Op het platform ga je voor de brandpaal staan, druk dan op je E-toets om de paal in de fik te steken en wacht geduldig op de dingen die komen gaan.......
De paal vliegt in de fik en steekt dan de lappen aan die onder de balk hangen en het vuur "wandelt" dan naar de rode ton en........BOEM.....

Als de stofwolken weer zijn opgeklaard zie je dat nu de versperring van de tunnelingang verdwenen is. 
Spring dus terug omlaag en loop door naar de achterwand van de grot. Druk weer je Vooruittoets+Springtoets in en Lara klimt/Springt omhoog

Laar beland dus boven op het platform waar de rode ton stond. Spring aan de andere kant van dit platform omlaag en volg de tunnel verder

De tunnel wordt dan opeens een kruiptunnel en.......Lara duikt de kruipt tunnel in en.......Ze wordt dan bij haar voeten vastgegrepen en terug omlaag getrokken.

Ok....je hebt je eerste "Quick Time Event" bereikt en je moet nu snel handelen. 
De game vertelt je nu welke toetsen je moet indrukken en hoe je dat moet doen, om Lara uit de klauwen van de kerel te bevrijden.......

Druk dus snel achter elkaar en tegelijkertijd je Pijltjelinks en Pijltjerechts toetsen in...... Blijf dit heel snel achter elkaar doen.
Dus de twee pijltjestoetsen indrukken, loslaten en weer indrukken. Blijf dit doen en Lara zal de zich los schoppen . 

Er valt een rotsje omlaag die dan de ingang van de kruiptunnel afsluit, maar Lara heeft het gered en ligt dan in de kruiptunnel.

Kruip/loop verder en we belanden dan in een "waterige" tunnel. 
Het water staat hoog in de tunnel maar er nog net genoeg ruimte voor Laar om haar hoofd boven water te houden.

Zwem dus verder en aan het einde beland Lara weer op het droge...

Wel.....even uithijgen maar niet te lang. Volg de tunnel verder en.....we gaan weer door een waterval, waardoor Lara's fakkel weer uit gaat, en we zijn dan beland in het:

Plunderaarskamp:

Ok.....Je krijgt een mededeling over "Doelbakens" dus druk je Q-toets in en je ziet dat je die rode ton, die voor de versperring drijft, moet laten ontploffen om je weg door de tunnel verder te kunnen vervolgen. Loop door tot de versperring en zorg dan dat je Lara in der gezicht kijkt. Achter Lara zie je dan, van links naar rechts, een "Glijgoot", de ingang van een waterige grot en de tunnel waar Laartje uitkwam.

De "glijgoot" kan Lara niet in en het heeft ook geen zin om terug door de tunnel te gaan. Ga dus de grot achter Lara in. Lara is dan in het Plunderaarskamp. Boven het begin van het planken pad hangt een vuurpotje. Loop het planken pad op en ga dan bij het vuurpotje Lara's fakkel weer aansteken via je E-toets.

Achter Lara hangt ijzeren kooi 1. Er drijven kisten, balen en andere troep in het water. Loop door over de planken tot kooi 1. Je kunt het niet zien maar aan Kooi 1 zit een goederen liftje vast maar dat liftje steekt nu nog onder water maar zal omhoog komen als Kooi 1 omhoog zal gaan. Maar kooi 1 zit met touwen vast aan 2 palen.

De 2 palen zijn echter omwikkelt met lappen die je in de fik kunt steken met je fakkel. Ga dus voor elk van de 2 palen staan en druk dan je E-toets in om de paal in de fik te steken

Als Lara beide palen in de fik heeft dan branden de 2 touwen door, waar Kooi 1 mee vast zat. Hierdoor gaat kooi 1 omhoog en wordt het goederen liftje boven water getrokken. Kistjes, kratjes en balen drijven dan het goederen liftje in. Het planken pad loopt verder omhoog en dan verder langs de andere zijde van de grot. Het planken pad eindigt bij kooi 2 en kooi 2 staat bovenaan de "glijgoot".  Ok....inmiddels zal het goederenliftje nu wel vol zijn met kistjes, kratjes en balen. Ga voor het goederenliftje staan en druk dan weer op je E-toets om de kisten e.d in het liftje in de fik te steken.

Loop dan via het planken pad verder omhoog........

Boven ga je voor de hangende kooi 1 staan. Je ziet nu ook kooi 2. Het goederenliftje, met daarop de nu brandende kisten, moet omhoog komen om de brandende spullen in Kooi 2 te deponeren. Kooi 1 moet het goederenliftje omhoog takelen en dat gebeurt dus als kooi 1 omlaag zakt. Spring dus naar kooi 1 en trek Lara dan Kooi 1 in en.......

......het gewicht van Lara doet kooi 1 weer omlaag zakken en hierdoor komt het goederenliftje omhoog en.....wel....het goederenliftje deponeert de brandende spullen in kooi 2

Spring kooi 1 weer uit en loop via het plankenpad weer omhoog en volg het dan nu verder naar Kooi 2. 

Ga tegen Kooi 2 aan staan en druk dan op je Pijltjeomhoog + F-toets om Kooi 2 vooruit te duwen en......

Door het duwen van Lara kiept Kooi 2 open en glijden de brandende kistjes e.d door de glijgoot omlaag, naar de versperring.....

Lara springt vanzelf omlaag en gaat in dekking en dan explodeert het rode vat en de explosie ruimt de versperring op.

Wel.....waad door het water naar waar de versperring was. De versperring is opgeruimd dus ga de tunnel verder volgen. 

Laar ziet dan daglicht en denkt dus dat ze bijna het einde van dit tunnel/grotten stelsel heeft bereikt maar.......helaas voor ons Laarsje.......de grond zakt in onder haar voeten en via een lange glij helling glijd het meiske dieper en dieper omlaag en ze beland uiteindelijk in een waterige tunnel....Godver......ze was er bijna maar nu is ze nog dieper in de berg verzeilt geraakt

Ok..Ok...geen paniek.....gewoon doorlopen....volg de waterige tunnel verder omhoog en.....In de verte hangt een heel oud scheepswrak. Nu moet Lara een paar keer over de diepe kloven naar het volgende platform springen. Dit zijn eenvoudige sprongen, dus neem een aanloopje en druk dan op het juiste moment je Springtoets in, dat is voor mij de Spatietoets, en Lara komt dan steeds aan de rand van het volgende platform te hangen.

Blijf op je Vooruittoets drukken om Lara dan het platform op te trekken en ren door naar de volgende sprong

Spring weer over de kloof naar het volgende platform en herhaal dit dan nog een keer voor de 3e sprong. 

Lara heeft dan 3 of 4 sprongen gedaan en is voorbij het scheepswrak gekomen

Volg de tunnel verder en bereid je alvast voor op je 2e "Quick Time Event" want als Lara voorbij het volgende scheepswrak is gekomen wordt ze weer bij haar voeten vastgepakt. Die klojo, die we eerder al in zijn smoel hadden getrapt heeft Lara blijkbaar toch weten te volgen en heeft haar nu ingehaald

Snel......Druk weer snel achter elkaar en weer TEGELIJKERTIJD op je Pijltjelinks en Pijltjerechts toetsen om te voorkomen dat de klootzak Lara omlaag kan trekken. Blijf dit volhouden tot je de mededeling krijgt dat je op je F-toets moet drukken......Druk dan snel een paar keer je F-toets in om de vent in zijn lelijke porem te trappen en.....

......Lara bevrijd zich en de vent wordt verplettert. Lara rent in paniek verder, waarbij je haar dus helpt met je Vooruittoets.

Het begint nu te schudden ben de boel begint nu zo hier en daar in te storten, dus ren verder en dan......beland Lara op de rand van een brede en diepe afgrond. 
Aan de overkant van de afgrond zie je dat de tunnel verder heel steil omhoog gaat via een hele lange, en steil gladde helling.

Wel....het heeft geen zin om hier te blijven staan wachten op de hulptroepen, want die zullen echt niet komen om Laarsje te redden. 
Neem een aanloopje en ren naar de rand en druk dan op het juiste moment ook je Springtoets in en..........Lara haalt het en ze land op de steile helling maar.....

....Ojeee.........de helling is echt heel erg steil en glad en er is geen houvast en dus glijd Lara omlaag en ze komt met 1 hand aan de rand te hangen en hierbij verliest ze de toorts....

Vanzelf trekt Lara zich de heling weer op en nu begint dan je 3e "Quick Time Event".....
Je moet zorgen dat Lara verder omhoog klautert en hierbij moet je ook de grote brokstukken ontwijken die nu door de steile tunnel omlaag komen denderen.

Ram dus nu dus steeds, tegelijkertijd, op je Pijltjelinks + Pijltjerechts toetsen om Lara steeds verder omhoog te laten kruipen. 
Let goed op want 1 of twee keer moet je Lara naar links laten uitwijken om een wat groter brokstuk te ontwijken....
.......de game meld je dit en zodra je die melding ziet druk je alleen je Pijltjelinks in..........

Dus zodra je een groter brokstuk zoet aankomen zorg je ervoor dat Lara zich naar links draait om het brokstuk te ontwijken.....

.....en dan ga je weer verder met het rammen op je pijltjelinks+pijltjerechts om Laar weer verder bomhoog te laten "krabbelen".....hou dit vol tot Lara dan bijna boven is en het filmpje het overneemt....

Lara kruipt de berg uit.....ze heeft het gered en is ontsnapt uit de grotten ben tunnels.....maar haar problemen gaan nu pas echt goed beginnen.....

B: Het eerste Basis Kamp

Wel....You did Well......Je hebt Lara succesvol uit de grotten/Tunnels laten ontsnappen, maar helaas....Laartje is van de regen in de drup beland. Laar's ellende gaat nu eigenlijk pas echt goed beginnen.....en jouw ellende eigenlijk ook. We zijn beland op de rotsen boven de kust van het eiland. Laartje hijgt even uit van de vermoeienissen maar dan is het toch echt de hoogste tijd om verder te gaan want het begint donker te worden en het is zaak om een beschutte slaapplaats te vinden.

Loop naar links......het brede plateau verandert in een omlaag lopende mosrichel en in de verte zie je een eenzame boom op de rand van de richel. 

Volg de richel omlaag, naar de boom en......Nou nou....de meid heeft ook niet veel uithoudingsvermogen....heeft ze net staan uitrusten is nu al weer moei van dit korte stukje strompelen. 

Lara kijkt bij de boom omlaag en ziet, diep beneden, de reddingssloep van de Endurance op het strand liggen.....maar van de overige expeditieleden is echter geen spoor te bekennen. Ok....volg de bemoste richel verder omlaag en....We komen dan bij een brede, en diepe, kloof in het pad. Laar moet naar de overkant en gelukkig ligt er een boomstammetje over de kloof.

Stap dus op het boomstammetje en begeleid Laar dan, via je vooruittoets, voorzichtig over het stammetje naar de overkant. 

Laartje zal struikelen maar ze richt zich vanzelf weer op, dus ga door

De overkant betekent weer eventjes op adem komen voor Laar en dan gaan we verder. Het pad langs de rotsen, en boven de oceaan, is hier weer breder en we bereiken de volgende kloof

Wel.....ren vooruit en druk dan op het juiste moment op je Springtoets (dat is voor mij de Spatiebalk) en.....Lara zeilt over de afgrond en grijpt zich vast aan de richel. 

Druk je vooruittoets in om Lara omhoog te trekken en ren dan verder. Het pad wordt dan weer smaller en als we onder de stenen boog door zijn gegaan bereiken we de 1e van de vele watervallen die men in de game heeft gestopt,

Er hangt een vliegtuigwrak aan de waterval.....Zeg... dit is toch wel heer erg "Lost" hoor. 

Vliegtuigwrak

Loop door naar de waterval en Lara beland op 1 van de staartvleugels van de plane.
Loop door tot het uiterste puntje van de vleugel en zorg dat Lara de diepte niet in duvelt.

Wel.....Lara moet de overkant zien te bereiken maar dat is te ver om te springen. Het moet dus via het vliegtuigwrak. OP het puntje van de vleugel staat Laar dus voor de hangende cockpit van de plane. Zorg dat Lara, min of meer, recht naar de cockpit gekeerd staat en.....SPRING dan naar de cockpit en.....

Oeps....Laartje haalt het maar net...ze weet zich met 1 hand aan de onderste richel van de cockpit vast te grijpen.....Snel.....druk je E-toets in en.......Lara hangt dan aan 2 handen onder de cockpit

Aan de cockpit zijn stangen bevestig en de game vertelt je verder wat je nu moet doen. Gebruik dus je pijltjeomhoog toets om helemaal naar de bovenste stang te klimmen, waarbij je ook je Springtoets moet gebruiken. Als Lara dan aan de bovenste stang hangt dan schuif je haar rechtsom met je pijltjerechts, eventueel met ondersteuning van je E-toets.

Lara hangt dan aan de rechterzijkant en moet nog verder omhoog, dus E-toets en Pijltjeomhoog om verder omhoog te klimmen.

Als Laar dan helemaal boven hangt beweeg je haar weer naar rechts zodat ze aan de bovenste rand van de vleugel gaat hangen. De game toont je dan hoe je Lara een zijsprong moet laten uitvoeren. Hou je E-toets ingedrukt en druk op je Pijltjerechts om Lara naar de volgende witte vleugelrand te laten springen.

Lara haalt het maar net maar je moet wel weer snel je E-toets indrukken want anders valt Laar te pletter in de diepte. Schuif Lara dan verder door naar rechts en......

......oeps......de rand van de vleugel breekt dan af en Lara stort omlaag...maar geen paniek....dit is de bedoeling want Lara beland veilig aan de overkant van het ravijn....

.....weliswaar land Lara niet bijster elegant, maar ze moet maar niet zeuren....ze leeft toch nog!. 

Ok....na de gebruikelijke uithijgpartij vervolgen we onze bergwandeling verder over de nu weer smalle bergrichel, naar het volgende obstakel en dat is een hoge muur.

De game vertelt je weer hoe je een hoge muur dient te beklimmen. Ren dus vooruit naar de muur en spring er tegen aan en blijf op je Springtoets drukken en......

Lara beklimt de muur en trekt zich het platform op en......ze ontdekt spullen van haar mede expeditieleden....Val dus omlaag en.....een filmpje neemt het nu over.....

Lara roept en roept maar helaas....er is hier verder niemand maar uit de tas van Sam pakt Lara dan nu een videocamera, een doos lucifers en een radio.....

Lara probeert gelijk de radio uit om contact te leggen met Sam en Roth, maar niemand antwoord en je krijgt dan je volgende opdracht en dat is om het "spoor van de overlevenden" te volgen.

Er valt hier verder niets te "scoren", dus laten we maar doen wat ons gezegd is. Recht vooruit zie je nog meer spullen liggen, op het platform aan de overkant van de kloof. Ren naar de kloof en druk dan op je Springtoets om dat platform te bereiken....maar......Laartje haalt het niet.....ze weet zich wel met 1 hand vast te grijpen maar ze weet zich niet het platform op te trekken en....

.................het heeft geen zin om je E-toets in te drukken want het is volledig de bedoeling dat Lara hier omlaag dendert............

..........Laar dondert omlaag en via een glij - en buitelpartij langs de glijhelling beland Lara dan nu in het:
Ok.....het onweer en de storm worden heviger...het is tijd om een veilige schuilplaats te zoeken.

Ok.....werk je een weg vooruit, door het kreupelhout, en volg dan de rotsrichel verder en....

Laar spot dan wat overhangende rotsen, die over het pad hangen. Loop door en.....Lara bukt zich vanzelf om dan gebukt verder te gaan en.....
Filmpje...Je hebt het 1e BASIS KAMP gevonden.....

Basiskamp Bosrichel:

Het is geen grotje maar een droge plek onder de overhangende rotsen. De vuurplaats is uit en Lara concludeert dat ze hier veilig even kan bivakkeren. Lara probeert via de radio weer contact te krijgen met wie dan ook, maar nog steeds geen respons sprokkelt wat droog hout bijelkaar en steekt met haar enige lucifer het kampvuur aan

Lekker zo'n warm kampvuurtje.....Dus Laartje neemt het er even van om de film in de videocamera te bekijken.

Wel....kijk met Lara mee naar de opnamen die Sam gemaakt heeft op de Endurance, voordat de schuit naar de bodem van de oceaan zonk. Je leert de overige expeditieleden kennen en je leert ook wat het doel van de expeditie is. Heb je hier geen behoefte bof zin in dan druk je de spatietoets om dit over te slaan

Als de film voorbij is blijft Lara nog even zitten mijmeren en dan.....houd het op met regenen....de storm is voorbij en je krijgt je nieuwe opdracht....Eten zoeken.

C: Vind de Boog en Kil een Hert:

Ok....De game heeft je voortgang tot hier gesaved.....dat zie je aan de letters TR, die rechtsonder in het scherm verschijnen. Als de letters TR verschijnen weet je dus dat de Game je voortgang heeft gesaved. Je kunt dan veilig de game verlaten want je zult dan altijd vanaf het Savepunt weer verder gaan. Je bent dus nu in het Base Kamp Beschutte Bosrichel. Base Kampen hebben een speciale functie in de game, maar dat leg ik later wel verder uit. Voor nu verrekt Lara van de honger, dus we gaan eerst maar op zoek naar eten.

Ga, achter het kampvuur, het kamp uit en volg dan het bospad door het bos naar het beekje en......Lara bereikt een beekje dat wordt gevoed door een waterval. Aan de overzijde van het beekje zien we de Bunker en.,....Lara spot een verrot geraamte,  dat aan een touw in een boom bungelt en............het bungelende lijk heeft een Jachtboog vast.....

Men houdt er hier op het eiland nogal van om iedereen op de kop te hangen......vreemde gewoonte....zal wel iets Japieneesjes wezen.
Ok....Lara heeft de boog nodig....de boog zal Lara's eerste wapen in de game worden en, na de nodige Upgrades, ook wel het beste wapen.

Lara staat nog voor het beekje en we kijken naar de Bunker. Steek het beekje over en loop door naar de deur van de bunker.....Tja...wat dacht je dan....zo gemakkelijk gaat het niet....de deur van de bunker zit stevig op slot en Lara zal de deur ook nooit zelf kunnen openen. Ga even op een afstandje staan en kijk even rond.

Je bent hier in het eerste deel van het Bos Langs De Kust en de bunker is de verbinding naar het 2e deel van dit bos. Bij de linker hoek van de bunker leunt een foedraal met Pijlen voor de boog. Als je even rondkijkt dan zie je dat het Lijk met de boog hoog in een boom bungelt. Om het lijk te bereiken moet Lara dus op het "dak" van de bunker klimmen,dan overspringen naar het plateau voor de boom en dan over het stammetje naar de boom toe wankelen.

Ga eerst maar de Pijlen oprapen, die tegen de linker hoek van de bunker staan geleund. Ga vlak voor de pijlen staan en druk dan je E-toets om de pijlen op te rapen.

Ga dan aan de linkerzijde voor de bunker muur staan. Neem een aanloopje en sprint naar de muur en druk je Springtoets in en....Lara komt aan de bovenste rand te hangen....

Trek Lara verder het "dak" op en loop door naar de andere kant en spring dan over naar het plateau voor de boom

Stap op het boomstammetje en loop over het stammetje naar de boom en.....

Lara houd zich stevig vast aan de boom en ze strekt dan haar hand uit om de boog van het bungelende geraamte te pakken.....je moet Lara hier even bij helpen door op je Pijltjerechts/Pijltjelinks te drukken en.....

....Lara rukt de Boog van het rottende skelet en ze valt met boog en al omlaag en komt weer eens onzacht op de grond terecht....gelukkig wordt Lara's val een beetje gedempt door het verende mos.

Laartje probeert gelijk of de boogpees nog wel intact is en gelukkig blijkt dit zo te zijn. De game meld je dan nu hoe je pijlen met de boog moet schieten.....

Achter de boom balanceert het wrak van een truck op de oever van de beek. Om de boog te gebruiken druk je dus je Rechtermuisknop in en hou je Rechtermuisknop ingedrukt. Lara houd dan de boog schiet gereed. Mik dan op het object waarop je wilt vuren en vuur dan de pijl af met je Linkermuisknop. Met je Z-toets zoom je in op het object om het duidelijker te zien. Lara kan lopen met de Boog in haar handen en schiet gereed.

We kunnen hier nu gelijk even oefenen met de boog want je kunt hier de eerste van de vele extra UITDAGINGEN beginnen die je doorheen de game kunt doen....Deze UITDAGINGEN hoef je niet te doen.....maar als je de game op 100 procent wilt uitspelen dan moet je deze extra Uitdagingen ook doen en ook alle documenten, RelikwieŽn e.d vinden.  De 1e Uitdaging is het vinden van 10 zogenaamde Totems, die her en der in dit Bos hangen....Je moet de Totems schieten met de Boog. In dit eerste deel van het bos zijn 5 Totems te vinden en in het volgende deel nog eens 5. De 1e Totem hangt hier gelijk aan een tak van de boom. Tegen de boom leunt ook een setje Pijlen en ook rechts kun je nog wat Pijlen pakken.

Lara's Overlevingsinstinct:

Lara heeft de beschikking over haar Overlevingsinstinct en als je dit inschakelt dan krijg je alle "Hotspots" in het scherm te zien. Je schakelt Lara's Overlevingsinstinct in door op je Q-toets te drukken. Je scherm wordt dan zwart/wit en je ziet dan alle "Hotspots" in de buurt oplichten. Als je dit nu gelijk even doet dan zie je in de boom het Totem en de pijlen oplichten.

Zolang je niet nu je Vooruittoets gebruikt blijft het scherm zwar/wit en zie je alle "Hotspots". Je kunt nu het Totem schieten met de boog, dus druk je Rechtermuisknop in en hoe die dan ingedrukt. Gebruik je Z-toets om in te zomen op het Totem en zorg dan dat het vizierstreepje rood wordt op het Totem. Als het vizierstreepje rood is dan druk je de Linkermuisknop in om de pijl af te schieten.

...je hebt de eerste van in totaal 10 Totems "geschoten", die in dit level te vinden zijn. 5 Totems hangen hier in het 1e deel van het bos en de andere 5 hangen in het volgende deel van het bos. Ik ga echter nu niet verder met deze Totems Uitdaging....Dat kun je altijd later doen, als je de mogelijkheid hebt verkregen om tussen de Basiskampen heen en weer te reizen.

Je eerste Document

Druk je vooruittoets om weer in het gewonde scherm te komen en pak dan nog even de Pijlen die hier tegen de boom aanleunen. Voor we nu verder op Hertenjacht gaan kunnen we, achterin de Truck, ook nog het eerste Document gaan ophalen. Loop, links van de boom, naar de achterwielen van de truck

Ga dan recht voor de achterzijde van de truck staan en....er ligt een boekje in de truck, dus spring in de truck en zorg dat je de Loep krijgt op het boekje en druk dan je E-toets in...

Je hebt nu de eerste van vele Documenten gevonden, die je her en der in de game kunt vinden. 
Deze documenten leveren je ook XP-punten op en ze tellen mee voor als je echt de game op 100 procent wilt uitspelen.

Sluit deze schermen weer en spring de truck weer uit en loop de beek weer in. We zijn op zoek naar Herten en er zwermt een hele roedel van deze beestjes door het bos. 

Hertenjacht

Het kan zijn dat je al Herten tegenkomt terwijl je door de beek waad. Is dat niet zo dan zwerf je maar wat door dit bosgebied tot je de Herten hebt gevonden. Herten zijn schichtige diertjes, dus het is zaak om ze niet af te schrikken.  Het gebied, rechts van de beek, is een grote open plek en daar dartelen vele Herten rond. Ik kwam in de beek al wat Herten tegen, dus ik heb er nu meteen maar 1 geschoten. Lara kan dus met "getrokken" en "gespannen" boog lopen, dus doe dat dan ook en.....zodra je een Hert in je vizier krijgt zoom je er op in (Z-toets). Zorg dat het streepje rood is en klik dan je Linkmermuisknop om het dier een pijl in het lijf te schieten

Raak je een Hert in de poot of in andere niet vitaal deel dan raakt het alleen gewond en huppelt het dier vrolijk weg. Je kunt dan achter het gewonde dier aan jagen of je zoekt gewoon een ander Hert op. Hoe dan ook...Kill een hert en loop dan naar het gedode dier en........

Filmpje: Het is even slikken voor Lara en je ziet hoeveel spijt ze heeft van haar daad...

.............maar de honger is toch altijd machtiger dan gewetensbezwaren, dus Lara snijd met 1 van haar pijlen een lekkere hertenbout uit het kadaver.

Ok.....Als Lara klaar is krijg je de mededeling dat ze terug moet naar het kamp om te gaan eten. Je leest ook dat je 150XP punten en 1 vaardigheidspunt hebt verdient. Deze XP punten en vaardigheidspunten zijn belangrijk want je kunt er nieuwe Upgrades en nieuwe vaardigheden mee kopen

Ik heb mijn Hert gedood en gevild in de beek, dus bij mij staat Lara al in de beek, maar dat zal bij jouw wel niet zo zijn. Zoek de beek dus weer op en volg de beek terug naar het begin. Pak eventueel nog de pijlen die tegen de oever leunen en volg dan het bospad terug naar het Beschutte Richel Basis Kamp.

Loop door naar het kampvuur en.....Je moet nu dit Basis Kamp gebruiken, dus druk op je E-toets en.....

Telkens als je een Basis Kamp "Gebruikt" kom je in het BASISKAMP scherm terecht......

Basiskamp gebruiken

Er valt heel wat uit te leggen over de Basis Kampen, maar daar heb ik nu geen zin in... Je kunt in de kampen Upgrades voor Lara's vaardigheden kopen en ook voor Lara's gereedschappen en wapens. Deze Upgrades kosten Vaardigheidspunten en XP-punten. Vaardigheidspunten verdien je door de Objectives goed te volbrengen. XP-punten verdien je door de speciale taken te doen die je bijna elk gebied kunt gaan doen, zoals het schieten van 10 Totems met de boog. Ook verdien je heel veel punten met het doorzoeken van kistjes, kratjes en het vinden van Documenten en RelikwieŽn. Omdat Lara de Boog heeft gevonden en hiermee een Hert heeft geschoten heeft ze nu al 1 vaardigheidspunt verdient, dus je kunt nu nieuwe vaardigheden voor Lara kopen. Klik op "Vaardigheden" om dat scherm te openen....

Je ziet dat Lara haar "Dierlijke Instincten" al geleerd heeft....deze vaardigheid heb je dus gratis verkregen. Met je ene Vaardigheidspunt kun je nu de vaardigheid Survivalexpert kopen en dat doe je daar die vaardigheid te selecteren en dan op "Leren" te klikken. Je krijgt dan dit scherm

Klik weer op "Leren" en.....Lara is dan vanaf nu gepromoveerd tot "Survival Expert" Sluit het scherm en.....

Je ziet nu een filmpje waarin Lara de Hertenbout aan het spit braad en dan.....

....hoort Lara via de radio de stem van Roth. Lara en Roth hebben contact met elkaar.
Roth heeft een S.O.S kunnen verzenden maar hij is de groep kwijtgeraakt. We moeten Roth zien te bereiken, en dat zal nog niet zo eenvoudig zijn.

Ok....je krijgt weer controle. Lara hoort nu muziek, dat vanuit het bos schijnt te komen. 

D: Door de Bunker

Het 1e Relikwie:

Verlaat het kamp en keer terug naar de Beek en de Bunker en zie......de deur van de bunker is nu open.

NB: Je kunt nu besluiten om hier in het bos nog alle Items te gaan zoeken die er nog te vinden zijn. Er zijn hier nog 4 Totems te schieten en er zijn vele Pijlen te vinden en 5 zogenaamde GPS-Locaters. Ik ga dit nu echter niet doen want dit zijn allemaal Extra dingen die je kunt doen en die kun je later ook nog doen.....want, als je straks de mogelijkheid hebt verkregen om van het ene naar het andere Basis Kamp te reizen via de Kaart, dan kun je altijd het Hoofdverhaal onderbreken om terug te keren naar een eerder Basis Kamp om daar dan het gebied verder te doorzoeken. Ik ga nu verder met het Hoofdverhaal, dus ik duik nu de bunker in.

Ga dus de Bunker in. Het is maar een kleine bunker maar er zit een laddergat in de vloer. Loop naar het laddergat en.......

........Vanzelf pakt Lara de brandende toorts die hier hangt en ze gluurt omlaag door het gat en dan...klapt de bunkerdeur dicht........

De bunkerdeur kan Lara niet meer openen...er zit dus niets anders op dan door het laddergat omlaag te klimmen. De game vertelt je hoe je dit moet doen. 

Ga dus op de rand staan en druk je SHIFT toets in en Lara klimt op de ladder Daal vervolgens omlaag met je Pijltjeomlaag toets. 

De laddersporten reiken niet helemaal tot de bodem, dus druk weer je SHIFT-toets om Lara verder omlaag te laten vallen. 
We zijn in een waterige tunnel beland. Volg de tunnel.....Lara zal vanzelf onder een ijzerenbalk doorkruipen

Volg de tunnel verder en Lara beland dan aan de andere kant in de ondergrondse Bunker.

Kijk hier rond. De Exitdeur zit stijf op slot en krijgt Laartje niet open.....Laar heeft een stuk gereedschap nodig om de deur open te breken. Aan de rechter muur wankelt een plank waarop een kistje staat. In de linker hoek staat een oranje kistje op de grond. De linker deur zit aan de andere kant op slot en links in de hoek is de doorgang verspert door troep.

Ga nu eerst naar het kistje dat op de wankele plank staat. Druk op je E-toets om het kistje te openen en........Lara heeft haar eerste Relikwie gevonden

Je kunt het masker van alle kanten bekijken als je de rechtermuisknop ingedrukt houd en dan je muis heen en weer en op en neer beweegt. 
Sluit het scherm en ga nu dat rode kistje plunderen

De deur, achter het rode kistje, is vanaf deze zijde niet te openen. Loop dus naar links, naar de hoop troep. 
Steek de hoop troep aan met je Fakkel en als de berg troep is opgeruimd loop je door de opening het zijkamertje binnen en....

Wel....het zijkamertje blijkt een stinkend slachthuis te zijn.....Op de tafel steekt, in een hoop rottent vlees, de BIJL.....Lara zal vanzelf de BIJL pakken.....

Ok......Loop terug naar de andere kamer en naar de Exitdeur. Ga voor de Exitdeur staan....je krijgt het Bijl Icoon op de deur en de mededeling dat je herhaaldelijk je E-toets moet indrukken om de deur met de Bijl te open te breken. Druk dus steeds je E-toets in, dus niet indrukken en vast houden maar repeterend indrukken en Lara zal de deur met de bijl openen.

 

Wel.....Als de deur geopend is loop je het trapje af en volg je de korte tunnel naar het einde

Aan het einde van de tunnel zoek je de ladder sporten.....Spring omhoog om Lara aan de onderste ladder sport te hangen en klim dan verder bomhoog via je Pijltjeomhoog en...

Lara kruipt de schacht uit en we zijn weer bovengronds en in de 2e bovengrondse bunker beland. 
Via de tunnels zijn we dus onder de bergen door gegaan, die het 1e deel van het bos scheid van het 2e deel.

  Bos langs de Kust

Deel 2:

Ontmoet Mathias:

Loop naar buiten en......Lara hoort stemmen.....ze hoort de stem van Sam. Je krijgt een mededeling van de game om de fakkel uit te doen, dus druk je Shift toets in en hou die even ingedrukt en Lara schud de fakkel uit. Wel....er is maar 21 pad en dat is het trappad omhoog, dus loop verder via het pad omhoog en.....een filmpje neemt het over....kijk en luister.

Lara heeft haar Japanse vriendin Sam teruggevonden. Sam is in gezelschap van een, kreupele, vreemdeling die zich voorstelt als Mathias......

...Weet niet goed waarom....maar ik vertrouw die Mathias niet, en aan de gelaatsuitdrukking van Lara te zien vertrouwt zij die Mathias ook niet zo ťťn twee drie. Sam is gewond geraakt aan haar voet, maar die Mathias heeft haar voet verzorgt en verbonden dus Sam heeft geen enkel gevoel van wantrouwen ten opzichte van die Mathias. Sam begint de legende van die oude Japanse Godin te vertellen en Mathias blijkt een aandachtige luisteraar te zijn. Laraatje kent dit verhaal door en door dus Lara valt in slaap en......Lara schrikt wakker en merkt tot haart schrik dat Sam en Mathias verdwenen zijn.In paniek rent het bos weer in, roepend om Sam, en......Lara trapt in een stropers val en ze zit dan met haar voet vast in een ijzeren stropers klem. Laar krijgt haar voet niet uit de klem....Laar zit vast en we horen het gehuil van een pak hongerige wolven.

E: Kill de 3 Wolven:

Snel......trek de Boog en hou de Boog schiet gereed, dus hou je rechtermuisknop nu ingedrukt tot dit stuk klaar is en hou je andere vinger boven je linkermuisknop. 

Voor Lara is een haag van stekelige bosjes en uit die bosjes zal er 3 keer een Wolf op Lara toe komen springen en je moet die 3 wolven dus snel doden. De 1e wolf komt vanuit het midden, de 2 wolf komt vanuit het linker bosje en de 3e wolf vanuit het rechter bosje. Dus let goed op en hou de boog vurens gereed. Zodra een wolf vanuit de bosjes op Lara toe springt mik je het vizierstreepje op de buik van de wolf en als het streepje rood is dan vuur je de pijl af.

Dit moet je dus 3 keer doen. Ben je te traag dan wordt Lara door de wolf aan stukken gescheurd, maar je kunt gelijk opnieuw proberen. Overleef dus deze 3 wolven en dan......

........Filmpje: Lara krijgt nu gezelschap van de overige expeditieleden, behalve Roth. Lara wordt uit de klem bevrijd en er vindt overleg plaats, waaruit duidelijk blijkt dat Ryes de baas is. Men besluit om de groep in tweeŽn te splitsen om Sam te gaan zoeken en dan naar de locatie te gaan waar Roth is. Lara wordt aan Withman gekoppeld en samen met Withman gaat Lara nu terug naar het kampvuur.

Lara is dus in het Bos RuÔnes Basis Kamp. We zijn dus in het 2e deel van "Het Bos Langs De Kust" beland.

F: Bos RuÔnes:

Whitman is al weg gelopen, naar de tempel, en je moet Whitman volgen maar er is geen haast........Whitman wacht wel tot Lara zich bij hem voegt. Druk bij het kampvuur op je E-toets om in het Basis Kamp scherm te komen. Je kunt nu hier geen Upgrades kopen maar Lara start nu wel met haar dagboek. Sluit de schermen en kijk even rond. Aan een "galgpaal" hangt een netje waar een kistje in zit. Rechts hangt een vuurpot en als je linksom draait zie je een houten tafel. 

Je bent dit Basis Kamp in gekomen via de ingang bij de houten tafel. Loop naar de vuurpot en druk dan op je E-toets om je Fakkel weer aan te steken

Loop met de brandende fakkel naar de "galgpaal" en druk op je E-toets om  het netje in de fik te steken. 
Het kistje dat in het netje zat valt dan op de grond, dus plunder het kistje

Je krijgt dan nu een mededeling van de game dat je altijd en overal dit soort materiaal moet verzamelen. 
Je verdient er punten mee waarmee je dan weer Upgrades voor Lara's wapens kunt kopen in de meeste Basis Kampen.

Ga nu naar de houten tafel want er ligt een Document op de tafel, dus pak het Document en Lara leest het document hardop voor

Sluit alle Documentschermen en verlaat dit kamp dan via de uitgang bij de "Galgpaal", waarvan je daarnet het netje hebt verbrand. 

Tegen de rots leunen wat pijlen, die je uiteraard wel even opraapt.Draai je om en.....Laar ziet een metalen kist, die bij het kampmuurtje staat. 

Loop naar de kist en probeer dan de kist te openen door meerdere keren op je E-toets te drukken. Lara probeert de kist te forceren met haar Bijl maar je krijgt nu de mededeling dat de Bijl niet sterk genoeg.....De Bijl moet versterkt worden maar om dat te kunnen doen moeten eerst meer materiaal verzamelt worden. Draai je om. 

Je kunt nu verder omlaag,het bos in of je gaat via het bemoste rotspad verder. Het rotspad is een veiliger route want dan ontwijk je nog even de wolven die hier in het bos ronddwalen en die wel trek hebben in de jonge Lara.   Spring dus het rotspad op en loop door naar het einde ervan....We horen Whitman roepen dat "de kust veilig is". 

Aan het einde van het rotspad spring je omlaag naar het lager gelegen rotsblok. Op het rotsblok vindt Lara de 1e van in totaal 5 zogenaamde GPS-Containertjes,die in het Bos te vinden zijn. In totaal zijn er in het Bos Langs de Kust  van alle 10 GPS-containers te vinden, 5 in dit 2e deel en 5 in het eerste deel van het bos. Het is 1 van de aparte uitdagingen in dit Level. Druk dus op je E-toets om de GPS-container op te rapen. Later in de game keren we hier terug om de overige GPS-containers te verzamelen.

Spring omlaag van de rots. In de verte zie je dan wat Pijlen tegen een boom leunen. Voorbij die boom is een brug over een droge rivierbedding en gaat het pad verder omhoog de berg op, naar Whitman. Maar pas op....er zwerven Wolven hier door het bos en het is niet te voorspellen waar en wanneer die wolven Lara zullen aanvallen. Loop door naar de boom en pak de Pijlen, als Lara die nog kan dragen.

Loop dan verder door naar de brug. Onder de brug is een Relikwie te vinden en als je over de brug gaat kom je bij de ingang van een Geheime Tombe. De route naar Whitman gaat echter verder omhoog, maar ik laat Whitman nu even in zijn sop gaar koken......Whitman loopt echt niet weg en het hoofdverhaal kan best nu wel even wachten.

 Ga over de brug en..............Je krijgt dan de mededeling dat er een Geheime Tombe in de buurt is en Lara staat dan voor de ingang van die Geheime Tombe

Deze Geheime Tombe is de Tombe van de Avonturier en dit is Extra Content en is onderdeel van het DCL Download pakket. Dit betekent dat deze Tombe alleen beschikbaar is voor spelers die de game als Digitale Download hebben gekocht. Heb je de game op DVD gekocht dan is deze Tombe voor jouw niet beschikbaar en is de ingang geblokkeerd en zul je deze Tombe niet kunnen spelen, of je moet deze Extra Content kopen via Steam.

Op het kistje ligt een Document, dus ga dat Document wel even pakken en lezen.

Sluit de documentschermen en draai je om en loop dan naar de links van de brug. Ga links naast de brug dan op het randje staan en kijk omlaag. 
Onder de brug zie je een kistje staan.
Spring omlaag en loop naar het kistje. Er ligt ook een lijk hier.

Druk op je E-toets om het kistje te openen en....Lara vindt haar 2e Relikwie en dit is weer zo'n NOH-masker.....

Sluit het RelikwieŽnscherm en loop bij het lijk weer onder de brug uit en ga dan del linker helling op. 
Kijk uit voor Wolven, die nu wel of niet Lara kunnen aanvallen. Je bent dan terug op het pad voor de brug

Over de brug is dus die Geheime Tombe van de Avonturier. Je kunt op dit moment deze Tombe van de Avonturier niet helemaal in 1 keer afmaken.....de Tombe bestaat uit 2 grotten en de 2e grot kun je nu nog niet onderzoeken. Je kunt de 2e grot pas in als je eenmaal de Shotgun met de Granaatwerper hebt verkregen. Maar je kunt natuurlijk wel alvast de Schatkist in de Tombe gaan plunderen en dan later in de game hier terug komen, als je de Shotgun met de Granaatwerper hebt, om de Tombe dan af te maken. Ik ga dit echter nu niet doen, maar volg eerst en vooral het Hoofdverhaal van de game. Deze Tombe van de Avonturier ga ik doen als ik de Granaatwerper hebt verkregen, en dat zal pas zijn in Level 12.

Rendez-vous met Whitman:

Ok......Kijk uit voor Wolven. Vanaf de brug, die leid naar de Tombe van de Avonturier, ga je nu rechtdoor en verder de berg op en dat kun je het beste doen met getrokken Boog, zodat je snel de 2 Wolven kunt schieten die zo meteen Lara zullen aanvallen. Na een paar passen ga je naar rechts en dan verder de helling op, richting de volgende brug......

De game waarschuwt je dan dat er Wolven aan komen. De wolfjes komen vanaf de brug en het zijn er twee tegelijk

Wel....als je een Quick Time Event wilt vermijden dan kun je maar beter deze 2 wolven doden, voordat ze Lara bereiken en op haar springen. De game geeft je een hint over hoe je moet handelen om de wolven te ontwijken.....Je moet deze wolven 2 keer goed raken om ze om ze definitief om te leggen. Dus raak de beide wolven eerst allebei met 1 pijl en maak het karwei dan af met een tweede pijl.

NB: Je kunt ook snel omdraaien en weg rennen naar hoger gelegen grond om vanaf een hoogte dan de beide wolven te doden, maar ik weet bijna zeker dat je niet snel genoeg hogere grond zult bereiken om dit succesvol uit te voeren. Bespringt ťťn van de wolven Lara dan beland je in een Quick Time Event waarin je dan met de pijltjestoetsen de wolf van je af moet trappen en dan met je F-toets de wolf een pijl in zijn lijf moet steken...en dit is nog moeilijker. Gaat Lara hier dood dan moet je dit stuk net zo lang over doen tot het je gelukt is om beide wolven te doden. Het is mij ook gelukt dus ik ga ervan uit dat het jouw ook uiteindelijk wel zal lukken.

Zijn beide wolven dood dan ren je verder door naar de brug. 

De brug is echter stuk, dus spring over het gapende gat naar de overkant. Raap eventueel de pijlen op en ren dan verder rechtdoor, onder de "poort" door en....

......Lara is komt dan bij het nieuwe Basiskamp....Het Poort Kamp....de stenen trap leid omhoog naar de Tempel, waar Whitman nog steeds geduldig op Laar staat te wachten. Laat Witteman nog maar lekker even wachten en loop door naar het kampvuur.

Terwijl Laar naar het Basis Kamp loopt zie je dat er links een ijzeren kist staat....onthoud die kist. Grijp eventueel de pijlen en bij het kampvuur druk je op de E-toets om dit Basis Kamp te "Gebruiken". Je kunt nu geen nieuwe vaardigheden of Upgrades kopen, maar Lara start hier nu wel met haar dagboek. Vanaf nu zal Lara, telkens als je een nieuw Basis Kamp "gebruikt", een nieuwe bladzijde toevoegen aan haar dagboek.

Sluit alle Kamp schermen. Die metalen kist, die achter Laar staat, kun je nu nog niet openen omdat Laartjes Bijl niet sterk genoeg is. Ren dus de stenen trap op en....Laar Rendez-vous nu met Whitman bij de dichte poort van de tempel en er start een filmpje:

Whitman vindt het allemaal fascinerend......Om de een of andere reden vertrouw ik die Doctor Whitman niet zo....zou mij niet verbazen als Whitman uiteindelijk de grote schurk van dit verhaal blijkt te zijn......Merk de twee Draaiassen op, die links en rechts voor de poort aan de palen hangen. Whitman wil de poort openen dus hij gaat de rechter draaias draaien terwijl Lara de linker as voor haar rekening neemt. De linker as heeft echter geen hendel, dus Laar gebruikt haar Bijl al;sa hendel maar......De steel van de bijl is niet stevig genoeg om de trekkrachten te kunnen weerstaan.

Laar stopt er snel mee uit angst de bijl te breken. De bijl moet versterkt worden en de game meld dat je dit in een Basiskamp moet doen en, omdat de game zeer tevreden is met Lara's vorderingen krijg je nu 1 Vaardigheidspunt cadeau, waarmee je een nieuwe Vaardigheid voor Lara kunt kopen om te besteden aan een Upgrade voor de bijl.

Versterk de Bijl en beŽindig dit Level:

NB: Het kan zijn dat je dit vaardigheidspunt nu niet krijgt. Dat gebeurt enkel als je tot nu toe voldoende kratjes en kistje hebt geplunderd. Je moet nu minimaal 60 of 70 XP punten hebben want anders krijg je nu geen vaardigheidspunt en kun je de Bijl nu niet upgraden. 

Staande voor de Poort ga je eerst even rechts de hoek in, want in de hoek kun je een Document vinden.

Het document is het 1e van 7 Documenten over de Crew van de Endurance en dit eerste document leert Lara iets over Whitman.

Als je het Document gevonden en gelezen hebt ren je de stenen treden terug af, naar het Poort Basis kamp. Druk bij het kampvuur weer je E-toets om het kamp weer te "gebruiken" en koop dan de Upgrade voor de Bijl. Selecteer dus "Uitrusting" en dan de Bijl. De Bijl Upgrade kost 50 punten, maar je hebt er 170 dus koop de Upgrade. Dat doe je door op het bijl icoontje te klikken

NB: Heb je nu niet de vereiste 50 XP punten dan kun je nu nog niet de Upgrade voor de bijl kopen. Je moet dan even hier door het bos gaan ronddwalen, op zoek naar kistjes die je kunt plunderen. Pas wel weer op voor wolven, want er zwerven nog meer wolven rond in het bos. Zodra je voldoende kistjes hebt geplunderd geeft de game je een mededeling dat je de Upgrade voor de bijl kunt kopen. Ga dan terug naar het basiskamp bij de grote poort en koop er de Bijl upgrade.

Je hebt de Bijl nu versterkt tot een Breekijzerbijl. Open het Vaardigheidsscherm en koop/Leer een nieuwe Vaardigheid voor Lara, bijvoorbeeld de "Verzamelaar" vaardigheid. Klik op "Leren" om deze Vaardigheid te leren/te kopen..

Sluit alle Kamp schermen en ga nu de versterkte Bijl meteen uitproberen op de metalen Kist, die hier staat.

Druk bij de Kist op je E-Toets en blijf dit doen tot dat Lara de kist geforceerd heeft. 
Je hebt weer wat materiaal punten verdient. Ga terug de stenen trap op, naar de Tempel Poort. 

Whitman staat geduldig bij de rechter draaias te wachten. Ga dus voor de linker draaias staan en druk je E-toets in om de Bijl weer in de draaias te steken. 
Blijf op je E-toets drukken totdat de poort helemaal open is en....

Filmpje: Whitman en Lara lopen door de nu geopende poort de tempel in

Einde Level 1: Bos Langs de Kust. 

We gaan verder met

Level 2: Bergtempel

Walkthrough door: Louis Koot