Augustus/September 2013

Walkthroughs door: Louis Koot

Level 11: Op weg naar het Paleis

A: Op naar de grote Brug:

Na Lara's "narrow escape", aan het einde van Level 10, staan we dus op een smal bergplateau. Lara heeft zojuist contact gehad met mankepoot Roth.
Roth zit met zijn sniper geweer in dekking van een hutje, hoger op de berg. Vanuit zijn positie heeft Roth een geweldig uitzicht op de grote Brug.

Lara moet over de brug om het Paleis te bereiken, maar op de brug krioelt het van de Solari hufters. Maar Roth heeft er goed zicht op en zal Lara dekking geven en de Solari's neerknallen als dat nodig mocht zijn.....en dat zal nodig zijn. Als Lara de brug heeft bereikt moet je heel goed luisteren naar Roth.....Roth zal Lara steeds aanwijzingen geven en het is een slecht idee om zijn aanwijzingen in de wind te slaan.

Het eerste stukje van dit level is "free sailing".....Lara zal nog niet echt in de problemen komen. Maar zodra Laar de Brug heeft bereikt zullen haar problemen beginnen en dan geraak je ook weer in een stukje waar je Lara in vliegende vaart over de daken van instortende hutjes moet zien te leiden......ik waarschuw je maar alvast dat dit moeilijk word

We starten dus op het smalle bergplateau. Je ziet een houten trap......er is echter een deel van de trap verdwenen maar gelukkig is er een houten klimwand.....Ren het trapje op en doe de Running Jump naar de klimmuur en blijf je springtoets drukken zodat Lara dan tegen de klimmuur omhoog klimt en op het bovenste deel van de trap terecht komt.

Loop verder de trap op en boven duik je dan met Lara de grot in en loop je door naar het Basiskamp Uitkijktoren.

Gebruik het kamp om even uit te rusten en om je eventuele vaardigheidspunten en XP punten te verzilveren. Ik kreeg hier zelf een aantal gratis Upgrades voor een aantal wapens. Of jij dat ook krijgt hangt af van wat je tot dusver allemaal bereikt hebt in de game. Als je klaar bent bij het kampvuur dan zorg dat je Lara weer op der beentjes gaat staan. Verlaat de grot door de andere uitgang/ingang en.......we belanden op een brug.....dit is nog niet de grote brug naar het paleis.

Zoals alles op dit *fucking* eiland is ook deze brug verrot en onstabiel. Het is geen goed idee om aan de rechterzijde te lopen, dus blijf aan de linkerzijde lopen/rennen.

Ren over de brug en je ziet dan vanzelf wel waarom je beter aan de linkerzijde kunt blijven. 
Na een paar hobbels is dan de hele rechterzijde van de brug verdwenen en dan is zelfs een flink stuk van de brug er niet meer

Wel....Lara moet over het gapende gat "vliegen" dus neem een aanloopje en doe dan de running jump naar het vervolg van de brug. 
Als je het goed doet dan bereikt Lara de overkant.

Trek Lara omhoog en loop door en.....er is dan weer even radiocontact tussen Laar en Roth, die meld dat het op de grote brug krioelt van de Solari's.

Loop door, trapje op en....Laar is dan bij het brughuis beland. Onder het raam steekt een houten klim/springwand, dus spring/klim via de klimwand het raam in

Lara laat zich dan, via het raam, het brughuis binnen vallen

Binnen zie je weer een klim/spring wand, dus klim er naar toe en spring/klim dan via de wand naar de hoger gelegen verdieping.

Boven volg je de ruimte naar achteren, trapje op en dan de gang in en.......

Lara's problemen gaan dan nu beginnen.....want we zijn nu dan onder de grote Brug beland.......
Ik zou bijna zeggen SAVE JE GAME.....maar helaas....dat is niet mogelijk in een Tomb Raider game.

B: De Brug:

Ok...de Brug is een lange hangbrug en Lara is nu onder de brug.  Helaas is de vloer voor een deel verdwenen. 
Doe de running jump naar de witte balk aan de overkant...dus rennen en op het juiste moment de springtoets drukken.

Het is weer een hele jump voor Laartje maar als je de jump goed uitvoert dan haalt ze het makkelijk. Trek Lara dan het platform op en.....O...SHIT SHIT SHIT.....het is ook nooit eens lekker makkelijk......het volgende deel van het onderhoudsplatform is ook weer verdwenen en de kloof naar het volgende deel van de brug is nog wijder dan de vorige. Je ziet een rooster (B) afhangen en aan het rooster steken balken. Voor Lara staat er een "springplank" op de rand, dus ren in volle4 vaart over de springplank en druk de springtoets in, op het juiste moment, en.......

Lara haalt de onderste balk van rooster B maar net, dus druk snel je E-toets in want anders duvelt ons meiske alsnog de diepte van de hel in. Klim, via je omhoogpijltje, verder omhoog tot Lara aan de bovenste witte balk hangt. Beweeg Lara dan langs de witte balk naar rechts, naar de onderste witte balk op het rechter rooster.

Ok.....Lara hangt nu haast in het luchtledige. Klim via de balken omhoog en......We horen dan een paar Solari's met elkaar praten en ze hebben het over Laartje. Lara schrikt er zo van dat ze even aarzelt en blijft hangen. Klim verder omhoog en.....Lara trekt zich dan het planken pad op dat vlak onder het brugdek hangt.....

We zijn  nu echt vlak onder de brug en vlak onder der Solari's die op de brug de boel staan te bewaken......,De Solari's weten dat Lara de brug moet oversteken om het paleis. en Mathias, te bereiken. Er is nog steeds niks aan 't handje voor Lara want geen Solari heeft haar tot nu toe gezien.....maar dat zal snel veranderen.

Lara heeft niet veel ruimte, dus ze moet gebukt verder.......Beweeg Lara voorzichtig en behoedzaam verder over de steigerplanken......dus volg de steigerplanken en blijf alert want je moet zo dadelijk weer heel snel je E-toets indrukken om te voorkomen dat Lara de diepte in stort......

Als je Lara bijna aan het eind hebt gekregen dan...........wordt ze ontdekt door een Solari, die bovenop de brug staat.....
..........we schrikken ons de pleuris maar god zij dank is daar nog altijd onze trouwe oude hond Roth.....

.....vanuit zijn veilige sniperpositie jast Roth die Solari een paar kogels in zijn basten......het lijk stort omlaag en vernielt de balk waar de laatste steigerplank op rust, waar Lara op staat en dus........Lara stort ook de diepte in maar ze weet zich nog net met 2 vingers van een hand vast te grijpen aan de onderste witte balk....SNEL....DRUK JE E-TOETS in om Lara veilig aan de balk te hangen.........

Ok.....nu breekt de Hel echt los........Schuif laar langs de bal naar rechts....
Laar bereikt het einde van de balk, die dus een stukje onder de brug uitsteekt. Er is nog steeds niet veel aan de hand. Trek Lara de balk op

Lara staat dan bovenop de balk te balanceren.....Je moet niet te lang treuzelen...Laartje staat een beetje wankel....Laar moet vanaf haar balk naar balk 2 springen....uiteraard kan je nu geen running jump doen, dus druk gelijktijdig je vooruittoets en je springtoets in en......Laar *vliegt* naar balk 2 en gaat er aan hangen

Trek Lara balk 2 op en draai haar dan om naar de brug......onder het brughek zie je witte balk 3...........Ga aan balk 3 hangen en schuif Lara dan, heel voorzichtig, een stukje door naar rechts en......Roth gilt dan in Laar's oor dat ze moet stoppen en moet blijven hangen

Ok....vanaf heeft Lara even geen eigen wil meer.....vanaf nu ga je de aanwijzingen van Roth opvolgen. Als Roth gilt dat Lara moet stoppen dan stop je. 
Roth zal de Solari's op de brug sniperen. Pas als Roth gilt dat de kust weer veilig is ga je verder

Lara hangt dus stil aan balk 3 want Roth heeft gezien dat er een Solari aankomt en die verschijnt inderdaad op de brug.....maar Roth snipert die hufter en het hufterige lijk stort de brug af, de diepte in....met genoegen kijkt Lara het vallende Solari lijk na.

Roth gilt dan dat Lara verder kan, dus schuif Lara door en zorg dat ze de zijwaartse spronghouding aan neemt en spring dan over naar balk 4. 

Aan balk 4 schuif je Laar gelijk weer een klein stukje verder door, maar al na een klein stukje gilt Rothje dat Lara weer stil moet blijven hangen.....want, boven het afhangende stuk ribbelplaat 5 verschijnt weer een Solari. Roth snipert de Solari en zijn lijk dendert door het hekwerk van de brug de diepte in. Boven ribbelplaat 5 is dus nu een stuk hek weg. Roth gilt dat Laar weer verder mag, dus schuif Lara weer een stukje verder door maar als ze aan het laatste stukje witte balk hangt gilt Roth weer dat ze nogmaals moet stoppen, dus stop!

Boven de ribbelplaat verschijnt weer een Solari en als Lara door gaat dan zal die Solari haar vermoorden.....
dus WACHT totdat Roth ook deze Solari heeft gesnipperd en zegt dat Lara weer verder kan.

Als Roth zijn werk heeft gedaan dan schuif je Lara verder door naar rechts en dan klim je, via de ribbelplaat 5, de brug op. 
Lara denkt dan dat ze veilig even kan gaan zitten uithijgen.....Laar heeft niet in de gaten dat een nieuwe  klootzak op haar toe komt geslopen en........

....de klerelijer grijpt Lara bij de keel en dreigt haar de nek te breken......

Laar geeft de hufter echter de "elleboog" en dit geeft Roth de gelegenheid om de klojo een paar kogels tussen de ogen te jassen....maar......de Solari strot de brug af maar het dode gewicht trekt Lara met zich mee de diepte in....in haar val ziet laar echter een afhangend deel van het brughek hangen.....SNEL.....druk, zodra je de rode hand ziet, je E-toets in

.....en......Lara grijpt zich nog net op tij=d vast aan de onderste balk van het hangende hekwerk.

Klim, via het hekwerk, terug naar boven en.....Lara beland weer onder de brug, maar veilig is nu nog allerminst....De Game heeft nu een Checkpoint gesaved
Roth gilt echter dat Lara nu in zicht staat van de Solari's en dat het er te veel zijn....Rothje kan Lara nu niet verder helppen en hij gilt...REN LARA....REN.....

Lara is nu op het laatste deel van de Brug....maar de brug is aan het instorten en het laatste deel kis al verdwenen.  Aan het einde zie je een witte rand.......Wel....REN....REN en als Lara de witte rand heeft bereikt dan druk je op je  Springtoets en......Lara "vliegt" door de lucht en ze land op het dak van het voorste klif hutje.....Je waanzinnige race over de instortende hutjes is begonnen....

C: Waanzinnige race over de instortende Hutjes en walkway naar de veilige klimmuur:

Lara land op het dak van het 1e hutje en het hutje begint gelijk, onder Lara's gewicht, te kantelen. Snel.....draai de camera/Lara naar rechts...Je ziet dan waar je met Lara naar toe moet.....Over de hutjes en een hangend houten pad.... Alles zal echter ineen storten, dus je moet dit stuk in 1 vloeiende ren, waarbij je dus steeds naar het volgende dak/pad moet springen, afwerken. Aan het einde van deze waanzinnige ren moet er dan nog gesprongen worden naar een grijze klautermuur waarbij je in de sprong Lara's klimhaak moet activeren.

Je zult dit stuk best wel een paar keer helemaal opnieuw moeten doen....Gaat Lara dood dan begin je steeds weer vanzelf opnieuw vanaf het laatste checkpoint op de brug. Maar hoe vaker je het over moet doen hoe beter je "leert" hoe je moet rennen en wanner je moet springen.......ook ik heb dit stuk niet in 1 keer volbracht.....integendeel....Jij hebt het eigenlijk makkelijker dan ik want ten behoeve van de walkthrough moet ik ook nog steeds op tijd de juiste screenshots maken om het voor jouw wat makkelijker te maken.....en dat allemaal voor maar een luizige 10, 15 of 20 euro........ik ben echt gestoord....

Ok....het moet allemaal razend snel gedaan worden ben daarom heb ik geen tijd om het je tot in detail te gaan uitleggen.....bekijk mijn serie screenshots maar en je ziet dan vanzelf hoe je het moet doen.....Als je totaal zenuwachtig wordt van het gegil en geschreeuw van de Solari's, het geluid van hun bommen en hun geweervuur, dan raad ik je aan om het geluid even zachter, of uit, te zetten....

Je begint dus op het dak van hutje 1 en het hutje begint gelijk weg te zakken....
......Lara glijd weg, dus spring op het juiste moment over naar dak 2, dan naar dak 3, dan naar pad 4 en verder.....aldus:

Als je met Lara dan het houten pad 4 en 5 hebt bereikt begint deel 4 te breken.....er ontstaat een kloof tussen deel 4 en 5 dus spring snel door naar deel 5

........tussen deel 5 en 6 is een flinke afstand, dus running jump uitvoeren en Lara komt aan deel 6 te hangen....

Achter deel 6 hangt dan Hut 7.....de eindhut.....maar nog niet het einde van je waanzinnige ren......Trek Lara deel 6 op en ren door en SPRING door naar Hutje 7 en.....

......Lara haalt maar net aan de rand van het dak van hutje 7, dus ram je E-toets om Lara vast te laten grijpen aan hut 7

Snel......want ook hut 7 zal instorten en de Solari's gooien hun molotovs, dus trek Lara hut 7 op en ren over het dak naar linksachter en.......... 

SPRING naar de grijze KLIMMUUR  in de berg en druk in je sprong op het juiste moment je E-TOETS in zodat Lara zich vast haakt, met de klimbijl, in de klimmuur en......

Snel.....klauter langs de klimmuur omhoog en trek Lara dan de veilige "haven" op......

Hé hé.....dat was even spannend....maar we hebben het gehaald en Laartje is weer even veilig. Loop de grotto in....Laar heeft nog even kort contact met Roth. De grot wordt nauwer en lager en donker, dus Laar steekt vanzelf haar fakkeltje aan...kruip door....Laar beland in het smerige stinkende water van een ondergronds meer

Beweeg Lara dus verder door het stinkende water, je hebt dit al eens eerder gedaan, en vanzelf klimt ze dan aan de overkant het water weer uit.

D: Grot ingang:

Volg de tunnel verder en......We belanden in een smalle grot....de game vertelt ons dat we zijn beland in de Grot ingang en de game geeft ons een nieuwe opdracht....Bevrijd de gevangen bemanning van de Endurance want wij laten niemand achter.

Lara's route gaat rechtdoor verder, via de traptunnel.....maar links is een kleinere grot waar Laar een oranje vruchtenplant kan vinden....Laar zal nu zo onderhand wel honger hebben, dus ga die vruchtjes even oppeuzelen.

Keer terug en vervolg je weg nu verder door de grot omhoog, via de trappen in de tunnel. Boven gekomen gaat de tunnel links de hoek om en....de game neemt het dan van je over......Lara hoort de stem van Messias Mathias en........ze gluurt voorzichtig het hoekje om en gluurt een grote grotzaal in en we zien........

het gaat nu even een tijdlang helemaal vanzelf....je hoeft niets te doen dus ga lekker lui achterover leunen. 

Mathias en een groep van zijn volgelingen zijn verzamelt in de rituele zaal voor de uitoefening van een ritueel....het stralende middelpunt van het feest is Lara's vriendin Sam.....Het *feest* is nog maar net begonnen maar Sam heeft het nu al aardig benauwd....Sam zal het echter nog benauwder krijgen, maar tja.....moet je maar niet boven op een enorme brandstapel gaan staan, vastgebonden aan een paal..... Mathias denkt dat Sam de "Uitverkorene" is die de boze godin Himiko weer gunstig kan stemmen zodat dat eeuwenoude kolere wijf eindelijk eens ophoud met der kunsten en hij en zijn groep het eiland mag verlaten. Mathias wil Sam dus offeren aan de boze godin, maar Lara denkt daar een pietsie anders over.

Lara trekt de boog en mikt op Mathias maar ze mist hem en dood 1 van zijn secondanten.....
Lara wordt overmeestert en  van haar wapens ontdaan en dan eventjes hardhandig met de neus op de feiten gedrukt.

Mathias roept zijn honden echter tot de orde, want hij wil dat Lara nog zal zien wat ie met Sam van plan is.....het vuuroffer.....De hens gaat dan in de brandstapel en Sam krijgt het heter en heter maar dan........Himiko is het er blijkbaar niet mee eens want een gigantische storm, met plensbui, komt de grot in en dooft het vuur....Mathias is er nu van overtuigt dat Sam echt werkelijk de *Uitverkorene*  is en hij geeft opdracht om Sam naar de troonkamer te brengen en om Lara te vermoorden. Lara wordt dan door 2 Solari's afgevoerd. We belanden dan op een stenen boog, in de Bloedriviergrot.....de 2 mannen moeten Lara hier vermoorden, zoals ze al zoveel anderen hier hebben vermoord. Maar Lara is een taaie en ze weet de beide Solari's eventjes lekker aan hun ballen te raken.....

Helaas doet het bij de Solari's maar heel even pijn, maar het is lang genoeg voor Lara om de "brug" af te springen en ze gaat kopje onder in de bloedrivier

De 2 Solari hebben er totaal geen trek in om Lara te volgen, dus ze besluiten dat Laar het toch niet heeft overleeft en ze smeren hem......maar........ze hebben ongelijk.....

We zijn beland in: 

Level 12: Op weg naar het Paleis: Geothermische Grotten

Walkthroughs door: Louis Koot