September 2013

Walkthroughs door: Louis Koot

Level 13: Het Paleis/Solari Fort

A: Het vuur in: 

Door gangen en over de daken:

Lara heeft haar 3 vrienden, Reyes, Jonah en Alex bevrijd en is zelf ook maar net op tijd uit de geothermische grotten ontsnapt. Via een traptunnel heeft Lara nu de gangen van het paleis bereikt maar het paleis staat in de fik. Volg gewoon nu de houten gang maar pas op voor de explosies die zullen plaatsvinden. Voorlopig komen we nog geen Solari's tegen in deze gangen. Lara is op zoek naar Sam.....we weten dat Mathias Sam naar de troonzaal heeft gebracht....dus....op weg naar de Troonzaal......

De gang gaat dan rechtsaf.....loop voorzichtig verder want er zal een explosie plaatsvinden. Na de explosie loop je verder door en forceer je de dubbele deur. 

Loop de trap op en ga dan, rechts achter, de volgende gang in....

Het gangetje gaat links de hoek om maar is verspert door een vuurzee....
.........gelukkig is er een "kruipgat" waardoor Lara de hoek om kan kruipen, dus duw Lara door het kruipgat de hoek om.

Langere gang met halverwege een trappetje.....en......als Lara het trappetje beklommen heeft ziet ze voor zich een hal. 
In de hal ligt een Solari lijk bij een kist en als Lara dat lijk ziet wordt ze gelijk voorzichtig

Loop door naar het lijk en....we horen dan de stemmen van een paar Solari's, die voor het vuur en de explosies op de vlucht zijn geslagen....
Ga in dekking achter de kist en trek de boog en gluur de rechter gang in en trakteer dan de 2 of 3 Solari's op een pijl door hun kop of lijf

Nadat je de 3e Solari hebt vermoord volgt er in de gang een explosie, dus blijf achter de kist wachten op die explosie en als die voorbij is dan loop je door.

Plunder de Solari lijken. Lara kan deze gang niet verder door, vanwege het vuur, maar de explosie heeft een groot gat geslagen in de buitenmuur, dus stap door het muurgat en......Lara beland op de schuine daken van het paleis/fort. Blijf niet staan treuzelen want in de gang, waar Lara zojuist nog was, zal het weer gaan exploderen en die explosie zal Lara doden als ze hier voor het muurgat blijft staan. 

Draai dus rechts en ren verder over het schuine dak, dat dan rechts de hoek om gaat. Je ziet dan dat we in een buiten "nis" van het paleis zijn beland....Lara moet naar het dak, links aan de overkant

Ook de Solari's, in het paleis en op de daken, zijn in paniek nu op de vlucht voor het vuur en de explosies, want het hele bliksemse paleis/fort is aan het in storten, dankzij de explosies die Lara in de geothermische grotten heeft veroorzaakt. Ik zal voorlopig nog maar geen pijlen verspillen aan de Solari's die op de vlucht zijn....Ren door en klim dan, bij de achter muur, het hogere dakje op en ren over het dakje dan naar het stukje klimmuur...pas wel op voor de explosies, die via de 2 tralie raampjes ook naar buiten zullen slaan. 

Spring de klimmuur in en klim omhoog. Schuif Lara dan naar links en spring dan, via de zijwaartse sprong houding, naar de vensterbank van het voorste raam

Lara komt aan de vensterbank te hangen...schuif Laar weer door naar links en spring dan weer, via de zijwaartse springhouding, door naar het 2e raam. 
Schuif Lara dan weer door naar links en.....

.....op het balkon, boven Lara,  verschijnt een Solari...maar geen zorgen.....de Solari brand als een fakkel en hij stort de diepte in ...Goh.....wat fikken die Solari's mooi.....
Boven Lara hangt een dakgoot....spring omhoog naar de dakgoot en schuif Lara dan weer door naar links en.....

....klim dan het brede balkon op. Volg het balkon, dat dan rechts de hoek om gaat. Vanuit het paleis stormen er dan een paar Solari's naar buiten......

Verspil maar geen pijlen aan die Solari's....ze zijn in paniek en Lara zal ze toch niet raken.....Volg die Solari's verder het balkon over en ga dan, links achter, naar binnen.

Een hal....er is maar 1 kamer waar Lara binnen kan gaan, dus doe dat en.....een filmpje neemt het nu even over...

Lara vindt het Yamatai dagboek van Mathias en ze bekijkt de foto's, papieren en tekeningen en dan klimt ze, via een gat in het plafond, naar buiten en is dan weer op de daken beland.

Volg het dak dus weer...het dak dakje gaat dan rechts de hoek om en.....je ziet dan een Ziplijn hangen.....via de Ziplijn moet Lara naar het dak aan de overkant zeilen.....

Ren door, tot Lara onder de Ziplijn door is gelopen en draai Lara dan om....
Zorg dat je het Springsymbool ziet en spring dan omhoog naar de ziplijn en....via de lijn zipt Lara omlaag en beland ze op het dak aan de overkant....

Onmiddellijk word Lara nu "gespot", door een paar Solari's die verborgen zitten aan de overkant. De Solari's gaan Lara nu onder vuur nemen en ze gaan ook met Molotovs naar Lara smijten. Wel.....overleef dit en reken af met de Solari's

Kill eerst de ene Solari, die op het onderste dakje staat. Ren dan door en ga dan de andere Solari's killen die, na een explosie, aan de overkant verschijnen.

Als alles weer rustig is dan neem je een aanloopje en spring je, over de kloof, naar het kleine dakje aan de overkant, maar hou je gereed om je E-toets te drukken.....

......want een explosie zorgt ervoor dat Lara het maar net aan haalt en dus moet je E-toets drukken om te zorgen dat Lara niet omlaag stort

Trek Lara het dakje dan op, plunder een eventueel Solari lijk en spring dan de Klimmuur in en klim verder omhoog

Bovenaan de klimmuur trek je Lara de gang in en dan volg je de gang verder tot een filmpje het overneemt....

Lara loopt Whitman tegen het lijf....die uit de Troonkamer komt......

Whitman schrikt zich rot en Lara weerstaat, met heel veel moeite, de neiging om de lafaard een peer tegen zijn muil te geven.....Whitman vertelt wat smoezen waarom hij hier vrijelijk mag rondlopen. Whitman bazelt ook nog even dat ie die Solari's een antropologisch wonder vind en dat hij hier wel de wacht zal houden....en Lara.....wel....Lara vloekt even wat binnensmonds en gaat dan weer alleen verder en we belanden dan nu in de

B: Gevecht in de Troonkamer:

Het filmpje gaat verder......we zien Lara dan van pilaar naar pilaar sluipen want ze hoort de stemmen van Sam en Mathias en dan.....ziet ze Sam en Mathias en ook die hufter Dmitri is aanwezig. Enfin....luister naar het gebazel van Mathias en dan komt een andere vent melden dat ze Lara niet kunnen vinden

Mathias verdwijnt dan maar hij laat Sam en die hufter Dmitri achter, om Sam te bewaken.......Die Dmitri is de klerelijer die Lara inelkaar heeft gebeukt en haar wapens heeft afgepakt. Lara zit dus vol wraakgevoelens ten opzichte van Dmitri, dus ze heeft totaal geen wroeging als ze de klootzak een welgemikte pijl door zijn rug schiet......

Lara ziet haar kans schoon en aangezien ze nog vol wraakgevoelens......Dmitri dood en Lara heeft al haar wapens weer terug. Lara en Sam verlaten dan de troonkamer maar helaas......Paul Witteman gooit weer eens roet in het eten

Mathias wist blijkbaar dat Lara hier zou opduiken en hij heeft Wipmans en Sam als lokaas gebruikt om Lara in de val te laten lopen.......Lara  knalt snel een stuk van het plafond naar beneden waardoor er brand ontstaat. Dit houd de klojo's even tegen en Lara en Sam rennen terug naar de troonkamer alwaar Sam dan nog net weet te ontsnappen maar helaas....

Lara moet nu het gevecht in de troonkamer zien te overleven. Er is geen uitweg uit de troonkamer.....Je moet in eerste instantie een stuk of 10 "gewone" Solari's zien te overleven. De hufters smijten uiteraard ook met Molotovs en de boel zal in de fik gaan hier. Als je de eerste golf Solari's hebt overleeft dan stormen er een aantal Solari's in gaspakken binnen....

Als je die gaspakken kerels ook weet te overleven dan is dit gevecht in de troonzaal weer teneinde maar de zaal staat dan flink in de fik. Voor je de troonzaal verlaat plunder je nog even de lijken en dan zoek je de enige uitgang op....het is de uitgang waar een schijnwerper in staat te branden.

C: Vecht je een weg het paleis uit:

De enige EXIT uit de troonzaal brengt Lara weer in de gangen en deze gangen staan ook al weer in de fik. In eerste instantie zal Lara geen Solari rakkertjes tegen komen, maar vanaf het moment dat ze de trap af moet naar de lagere etage zal de pleuris uitbreken. Volg dus de gang. De gang gaat dan rechtsaf en dan kunnen we niet verder rechtdoor. 

Neem dus het linker gangetje en dan.....is er links een trap naar de lagere etage en......Solari's......Blijf bovenaan de trap en maai al die Solari's neer.....als je snel bent dan kun je een hele horde Solari's in 1 klas doden door te mikken op het vuur achterin de gang want dat doet dan van BOEM.

Als alles weer rustig is daal je de trap af, maar pas op.....in de gang rechts zullen nog meer Solari's verschijnen......Plunder de lijken en maai dan de Solari's in de rechter gang de game uit, waarbij je het lage kastje als dekking kunt gebruiken.

Daal verder omlaag, plunder lijken en ga dan verder door de gang, waarbij je nog enige Solari's uit de weg ruimt.

Ok.......Maak je dan op voor het grote gevecht tegen Nikolai, de belangrijkste adjudant van Mathias........Loop verder door de gang en.....Filmpje.......

D: Het einde voor Nikolai:

Lara komt buiten op een binnenplaats en ze heeft al het angstige vermoeden dat het hier niet helemaal pluis is en al snel blijkt dat Laartje's gevoel haar niet bedriegt want.....Aan de andere kant van de binnenplaats verschijnt Nikolai in een kamer en......

Nikolai heeft de beschikking over een punt 50 machinegeweerkanon.....en hij neemt Lara er gelijk mee onder vuur.....Lara weet nog net op tijd weg te duiken achter een muurtje......

Ok...Je kunt Nikolai hier niet doden.....het heeft totaal geen zin om te proberen om Nikolai te gaan beschieten want hij staat achter de bepantsering van zijn .50 kanon. Je moet snel wezen want de kogels van de Nicolai's .50 schieten ook de stenen muurtjes kapot waarachter Lara nu steeds dekking moet gaan zoeken....Lara moet van muurtje naar muurtje rennen maar ze kan niet langer dan 1 of 2 seconden dekking krijgen van die muurtjes omdat Nikolai die muurtjes kapot zal knallen. Aan de overkant van de binnenplaats, en dan links in de hoek, is een klimmuur van een hutje waar Lara dan omhoog moet klimmen. De plaatjes hieronder tonen je de beste route voor Lara over de binnenplaats....

Ren, zigzaggend, van muurtje 1 naar muurtje 2 , dan van muurtje 2 naar muurtje 3

Als je Lara bij muurtje 3 hebt dan ren je snel door naar links, naar muurtje 4.....je ziet dan het houten terras met trapje 5 waar de klimmuur 6 is die Lara moet zien te bereiken.....Ren dus snel door naar 5, ren het terras op en spring de klimmuur in waarbij je dan wel ook je E-toets indrukt zodat Lara zich vasthaakt in de klimmuur.

Klim verder omhoog en Lara beland boven de klimmuur in een klein kamertje. Het raam is hier verdwenen en je ziet een Ziplijn hangen. Die Ziplijn gaat naar Nikolai....dus.....

Ren naar het raam, zorg dat Lara onder de Ziplijn staat en dat je dan het springsymbool ziet.....Druk je springtoets in en......Via de Ziplijn zeilt Lara dan omlaag naar Nikolai en.......

......Lara smijt Nikolai en het kanon omver en.......

.....Lara  probeert dan de hufter  te doden met de punt 50 maar de klerelijer is een taaie hufter en hij slaagt er in om Lara, en het kanon, de binnenplaats weer op te smijten.....

.....Lara ligt hulpeloos weer op de binnenplaats en Nikolai trekt een pistool en begint Lara weer onder vuur te nemen.....

.....maar blijkbaar heeft ook Nicolaides zijn zenuwen niet meer onder controle want hij raakt Lara niet....Lara kruipt achteruit en dan....vindt ze de Granaatwerper........

...Er zit nog een granaat in de granaatwerper en Lara richt het ding op Nikolai en......De game geeft je een aanwijzing hoe nu te handelen maar je moet het wel snel doen......Het vizier van de granaatwerper is al op Nikolai gericht dus het enige dat je nog hebt te doen is je Alternatieve Vuurknop te gebruiken (Dat is voor mij het scrolwieltje van mijn muis....niet draaien maar indrukken) en.........

...Lara vuurt de granaat af en.....wel......Nikolai zag het al aankomen en hij had dus al zijn gebedjes gepreveld.......beleef dus het juichende Einde van Nikolai......

Was je te traag met het afschieten van de granaat dan krijg je gelijk de kans om het weer te proberen, vanaf het moment dat Lara de granaatwerper vindt......Lara vindt deze granaatwerper wel een niftig dingetje dus ze schroeft het ding om haar eigen machinegeweer. 

Vanaf nu kun je dus het machinegeweer gebruiken om metalen deuren en metalen schotten te verwijderen. Je kunt nu dus ook de Tomb van de Avonturier gaan doen, of afmaken, maar dan zul je eerst een snelreiskamp moeten zien te bereiken en dat duurt nog wel even.

Je mag de granaatwerperfunctie van het machinegeweer gelijk gebruiken om er de deuren van de binnenplaats mee uit de weg te knallen, want de deuren zijn gebarricadeerd met metalen platen. Maar wacht er nog even mee en ga eerst de ammokisten even oprapen, die voor de deuren staan.

Ga dan op veilige afstand staan en kijk weer naar de deuren, trek het machinegeweer en zorg dat het vizierrondje dan rood oplicht op de metalenplaten en druk dan je alternatieve vuurknop in en.....BOEM.

Wel.....ga door de nu geopende Exit en Lara beland op de volgende binnenplaats, waar het weer zwermt van de Solari's.

E: Gevecht op de 2e binnenplaats

Lara is nu echt helemaal over de rooie.....ze is nu echt een moordmachine geworden en wil nog maar 1 ding.....zoveel mogelijk Solari's over de kling jagen.......In de poort kun je een kistje plunderen en ammo oprapen maar Lara zal er waarschijnlijk geen aandacht voor hebben omdat ze gelijk al onder vuur kom,t te liggen van Solari's op de binnenplaats. Negeer dus nu alle kistjes en ammodozen maar

Ga dus gelijk in dekking achter de golfplaten en begin de Solari's te killen. Aan de overkant van deze binnenplaats staat een gebouw met een stukje klimmuur. Boven de klimmuur is de EXIT gang uit deze binnenplaats en daar staat een schijnwerper. Bij die schijnwerper zullen ook Solari's opduiken en ze zullen die schijnwerper gebruiken om Lara steeds in "het zonnetje" te houden....Knal dus zo snel mogelijk die schijnwerper aan diggels.

Ok.....werk je een weg over de binnenplaats naar achteren....gebruik weer de muren en muurtjes als dekking en blaas alle Solari's de game uit.

Je wilt naar punt 5.....punt 5 is een nieuw kamp en de klimmuur naar de EXIT....het kamp is het  "Fort van de Solari" kamp en het is een dagkamp dus het heeft geen snelreisfunctie maar je kunt er wel je verdiende Vaardigheidspunten en XP punten verzilveren....als je er weer genoeg van hebt verzamelt tenminste

Als Lara op deze binnenplaats alle Solari's heeft opgeruimd kun je de tijd nemen om alle kistjes en ammo te gaan zoeken en te plunderen. Verder valt er hier niets te vinden, dus keer dan terug naar het kamp en de klimmuur.

Klim in de klimmuur en klim naar boven en....Lara beland in een houten gang die in de fik staat. Volg de gang naar het einde. Je kunt bij de eerste bocht een ammodoos oprapen en dan volgt er een ontploffing waardoor Lara gedwongen wordt om gebukt verder te gaan

En dan bereikt Lara het einde van de gang. Plunder eerst het gele kistje.
Het "raam" is geblokkeerd door metalen platen, maar daar weet de granaatwerpfunctie van het machinegeweer wel raad mee....

Ga op veilige afstand staan, trek het machinegeweer en gebruik de alternatieve vuurknop om met een granaat de versperring in het "raam" op te blazen. Loop dan door het raamgat het schuine buitendakje op en......filmpje:Lara kijkt uit over de Solari stad en ze ziet Sam op een pleintje.....Sam wordt belaagd door 2 Solari's maar ze heeft een pistool en ze weet te ontsnappen.

Lara staat dus op een schuin afdakje en ze moet omlaag naar de stad. Je ziet een Ziplijn, dus loop over het afdakje naar rechts en zorg dat Lara onder de ziplijn komt te staan

Spring de ziplijn in en.....Lara zeilt langs de ziplijn omlaag en ze beland in een "steeg". 

F: Straatgevechten:

Loop door, spring omlaag naar het lagere deel en ga dan eerst de 2 gele kistjes plunderen. Ok.....maak je nu op voor weer een heftig vuurgevecht met de Solari's, in de straten en binnenplaatsen van de Solari Stad. De uitgang van de steeg is gebarricadeerd met metalen platen, maar daar weet Lara inmiddels wel raad mee. Ga weer op veilige afstand staan en trek het geweer met de granaatwerper en blaas er dan de uitgang mee vrij

Loop dan, voorzichtig naar de rand, maar blijf aan de linkerkant. Ga tegen de linker muur op de rand staan....Spring nog niet omlaag, maar trek een goed wapen en gluur dan het hoekie om en.....Lara gluurt een straat in en....Solari's....

In eerste instantie ziet Lara een stuk of 4 Solari's. Er zit ook een Solari op het balkon achter een metalen plaat...Wel...kill, vanaf Lara's hoge positie, nu eerst die paar Solari's die je nu ziet verschijnen. Als je al het telescoopvizier hebt "gekocht" dan kun je de Solari's dus "sniperen" via de zoomfunctie van je geweren. Solari's die zich verschansen achter rode metalen platen kun je uitschakelen met de granaatwerper van het machinegeweer. Je moet echter niet treuzelen want hoe langer je er over doet hoe meer Solari's er hier zullen opduiken....Dus kill de jochies snel....en wellicht verdien jij dan ook het extra Vaardigheidspunt. 

Spring dan omlaag, pak ammo en breek het gele kistje en ren dan snel via de houten trap omlaag.

Ga snel in dekking achter de "bloembak" 1 en ga dan verder met het gevecht in de straat. 

Hé....je moet verder zelf maar zien hoe jij Lara door dit straatgevecht heen denkt te krijgen. Gebruik de dekkingsmogelijkheden van 2, 3 en 4 en zorg dat je Lara zo snel mogelijk door de straat krijgt, naar de Fontein. Zodra Lara de fontein heeft bereikt, en onderweg een zooitje Solari knaapjes heeft vermoord, is dit stuk ten einde. Hier zijn wat screenshots die je tonen hoe ik dit stuk heb gedaan, maar dat is natuurlijk geenszins de ideale manier want ik cheat mij wezenloos in dit soort games...

Maak je maar niet druk om de gele kistje en de ammo te pakken, die je her en der tegenkomt....daar heb je toch de tijd niet voor en dan kan straks nog wel....kom je ammo te kort dan gebruik je toch de "oneindige ammo cheat" van de cheattrainer, want daar is die trainer voor. Je kunt later de game nog wel eens spelen, zonder te cheaten....maar ik neem toch aan dat je eerst eens een keer het einde van de game wilt bereiken? Als dat betekent dat je, net als ik, moet cheaten....wel...wat zou het......

Solari's die op balkons/daken verscholen zitten achter metalen platen kun je uitschakelen met de granaatwerper van het machinegeweer.

Als Lara dan de fontein heeft bereikt dan ga je even staan uitrusten.....als je gelijk vanaf de fontein verder gaat dan krijg je gelijk te maken met Nikolaides de 2e en zijn .50 machinegeweerkanon.

Ok......Lara heeft de fontein bereikt en alle huftertjes in de straat opgeruimd. Je kunt dan nu even "backtracken" door de straat om alle gele kistje te plunderen en de ammo dozen nop te rapen. Je zoekt zelf maar uit waar je ze kunt vinden. Ik ga verder vanaf de fontein en wel met:

G: Nikolaides de 2e:

Loop, vanaf de fontein vooruit en.....filmpje......Lara tuurt de volgende binnenplaats over....en....zie ziet een schijnwerper aan floepen......

De schijnwerper staat op een dakterras en het ding is bepantsert en niet stuk te schieten.....De schijnwerper zet Lara in het "zonnetje" voor Nikolaides de 2e....weer zo'n gek die ze een .50 kanon hebben verkocht.....zou je daar geen vergunning voor moeten hebben?

Ok......Nikolaides de 2e is een zeer slecht schutter...hij maait er maar zo'n beetje op los met zijn speeltje, maar hij maait wel alles kapot......er is maar heel weinig dekking voor Lara, als ze zich over de binnenplaats gaat bewegen naar de houten richels die je in de verte, links achter ziet hangen. Je kunt die schijnwerper niet uitschakelen en je kunt ook die Nikolaides de 2e vanaf hier niet uitschakelen

Ik vertel je hoe ik dit stukje gedaan hebt, maar alweer....dit is echt niet de meest ideale manier om het te doen en ik gebruik dus Cheats.

Je moet Laar dus over weer veilig over de binnenplaats leiden, naar de klimwand met de houten richels, die je links achter ziet....Aarzel niet....treuzel nergens lang want die .50 schutter knalt alle eventuele dekking gewoon kapot...het is dus niet handig bom achter houten tonnen, kisten of houten schuttingen te gaan schuilen.  Begin ermee om naar de rechter schutting te rennen en dan langs de schutting vooruit naar de 2 opelkaar gestapelde kisten.....

Vanaf de 2 gestapelde kisten ren je snel; over naar de linker zijde en dan door naar de golfplaatbeschutting

Lara kan achter de golfplaat eventjes wat bijkomen, maar niet te lang.....Ook Nikolaides moet zo nu en dan even herladen dus wacht heel even tot je het geratel van de .50 niet hoort ven ren dan verder en dan via de linker kant naar de klimmuur met de houten richels.

Nikolaides is inmiddels weer volop bezig met zijn vuurwerk, dus ren door en spring/klim in de onderste balken van de houten want.,....

Blijf niet hangen....klim gelijk verder want het is maar een dun houten wantje en Nikolaides doet zijn stinkende best om het te slopen met zijn .50...Laat je Laartje ook maar heel even stil hangen dan vreten de kogels grote gaten in der lijf. Dus klim omhoog, schijf dan naar links en klim verder bomhoog en....we belanden op een balkon

Ga in dekking bij de kisten......Nikolaides zit in het gebouw, links aan de overkant. Een Ziplijn gaat naar het gebouw aan de overkant maar daar staan 2 Solari's en die nemen Lara nu ook onder vuur, dus vermoord nu eerst die 2 Solari's aan de overkant.....als je maar in dekking van de laatste kist blijft dan kan Nikolaides de 2e Lara niet raken met zijn .50......

Zijn de 2 kerels aan de overkant vermoord dan gaat het spannend worden want Lara zal even in de volle vuurlinie van Nikolaides moeten treden. Via de Ziplijn moet Lara nu abseilen naar de overkant, dus haal even diep adem en ren dan naar de Ziplijn en Spring en.......

......Lara zeilt langs de ziplijn omlaag en beland in de nis aan de overkant.....

Van Nikolaides de 2e nog geen spoor maar hij is er nog wel.....steek Lara's koppie maar even de kamer in en.....Nikolaides begint onmiddellijk weer te schieten....Ren dus niet als een Dolle Mina de kamer in maar gluur het hoekje om.....Achter in de kamer zie je een raam dat is dicht gemaakt met planken. Rechts naast het planken raam is een open deuropening.

Blijf in dekking van het deurkozijn en knal dan de 4 rechter planken stuk in het raam....zorg dat je de 3 linker planken in het raam laat staan......Ren dan de kamer in en zigzag naar het raam, maar zorg dat Lara achter de 3 linker raam planken blijft......Natuurlijk knalt Nikolaides er ook lustig op los maar met een beetje geluk raakt hij Laar niet.

Ga tegen de 3 raamplanken aan staan en kijk naar buiten...Je ziet de.50 van Nikolaides...dus........Granaatwerper en......BOEM....Bye Bei Nikolaides de 2e....reserveer vast een plekje in de Hel voor Nikolaidowiets de 3e

Je verdient een Vaardigheidspunt als je de .50 hebt vernietigt. 

Ok....het heeft geen zin om te "backtracken" naar de binnenplaats voor de gele kistjes en de ammo, dus ga in de deuropening staan ben zeil dan, via de Ziplijn omlaag, naar de Poort en....filmpje.....Lara heeft oog contact met Sam

De poort kan niet oppen en Lara kan er ook niet overheen klimmen, dus Laar moet een andere route bewandelen om aan de andere kant van deze poort te geraken en.....dat wordt nog een zeer moeilijke aangelegenheid die we gaan meemaken in:

Level 14: Solari Fort: Toren:

Walkthroughs door: Louis Koot