September 2013

Walkthroughs door: Louis Koot

Level 16: Gondola Transport:

De "Snelle" Weg naar het Schipbreukstrand:

A: De Kabelbaan:

Aan het einde van Level 15 is Lara dus teruggekeerd in de Sloppenwijk (Shanty Town) en heeft ze even contact met Alex gehad. Alex, Sam, Jonah en bitch Reyes hebben zonder al te veel problemen het Schipbreukstrand bereikt alwaar Reyes nu probeert om een oude torpedoboot aan de praat te krijgen. Je nieuwe opdracht is om Lara ook op het schipbreukstrand te krijgen.....je zult je al snel gaan afvragen waarom Laartje niet gewoon met haar vrienden is meegegaan want dan had dit hele klote level niet nodig geweest......maar het is Crystal Dynamics manier om je nog even flink op de pijnbank te leggen....... en dat gaat zeker lukken in dit level...........

Dit wordt een moeilijk leveltje.....het is kort maar hevig.....Je hoeft je in dit level niet druk te maken over het behalen van extra uitdagingen, het vinden van RelikwieŽn en dat soort zaken, want die zijn in dit level niet te vinden. Wel zul je weer een hevig gevecht moeten leveren met een hele horde Solari's en dan........zul je alles heel snel achter elkaar moeten doen waarbij de game je ook geen hints geeft over wat je moet doen. Lara zal best meerdere keren sterven, maar het goede nieuws is dat er meerdere checkpoints zijn in dit level.......gaat Lara dood tijdens een moeilijk stukje dan begin je steeds vanzelf opnieuw vanaf het laatst bereikte checkpoint.

Wel......genoeg getreuzeld........Loop door het korte tunneltje........Lara beland aan de andere kant van de berg en bij een ineen gestorte brug. Geniet even van het uitzicht over de Sloppenwijk en loop dan het brugdeel op. Vanaf het brugdeel ziet Lara de transporttorens en een ziplijn gaat vanaf de brug naar de voorste toren.

Spring de Ziplijn in en Lara glijd langs de Ziplijn naar de toren. Loop naar de andere kant van het torenplatform.

Laartje ziet dan in de verte de eindtoren van de Kabelbaal.....Die toren is het draaipunt van de kabelbaan en daar moet Laar nu naar toe via de ziplijn. Ga zo dicht mogelijk bij de paal staan waar de ziplijn aan vast zit......je krijgt nu niet het omhoogspring symbool, dus je moet Lara nu echt naar de Ziplijn toe laten springen

Als Je Lara aan de ziplijn hebt hangen dan beweeg je haar langs de lijn naar de Kabelbaan Toren en als Laar dan het einde van de lijn heeft bereikt ram je de Shift toets in om Lara omlaag op het platform te laten landen. Loop dan naar de andere kant van de toren, waar het draaipunt van de kabelbaan is. Ga op het uitstekende, en schuin omhoog lopende, platformpje staan en wacht. 

De kabelbaan is een transportbaan waarmee zware goederen omhoog en omlaag gebracht worden.  Wacht tot 1 van de ijzeren kooien Lara heeft bereikt en dan met de open zijde naar Lara gekeerd hangt en spring dan supersnel over naar de kooi. 

Doe je deze sprong snel het goed dan beland Lara in de kooi en gaan we opweg naar beneden. 

Terwijl Lara in de kooi op weg is naar beneden heeft ze via de radio contact met Sam. Lara vertelt Sam over haar plan om met de torpedoboot via de rivier landinwaarts te varen, naar de heilige Tempel. Je scherm wordt even wit want we gaan door de mist

Als we weer uit de mist zijn zien we dat we inmiddels een stuk leger zijn gekomen maar dan.....bij de volgende steuntoren blijven we dan opeens stilhangen......de stroom van de kabelbaan uitgezet is uitgevallen....we kunnen hier blijven hangen tot we een ons wegen, maar ik neem aan dat je wel graag ooit eens van dit unheimische eiland af wil? 

Kijk naar links, naar de toren. Op de hoekpaal van de toren zit wit touw gewikkeld en in je kooi staat een ankerpaal. 
Ga naast de ankerpaal staan en schiet een touwpijl in het witte touw en Lara bevestigt het touw aan de ankerpaal

Wel.......glij langs de ziplijn dan omlaag naar het platform van de steuntoren. Er ontbreekt een stuk uit het stalen platform. Je mag van mij proberen om over het gat heen te springen, maar waarom risico's nemen als het niet nodig is. Draai Lara om en loop linksom om de toren heen naar de achterzijde van de toren. Je kunt onderweg wat granaten en andere ammo oprapen en ik raad je aan om dat ook te doen als jouw Lara weinig ammo heeft.....je zult zo dadelijk massa's pijlen, kogels en granaten nodig hebben

Op de linksachter hoek van de toren steekt een gele ladder, klim dus via de gele ladder omhoog en.....Laar beland een etage hoger op

Aan het einde van het platform steekt een "springplank" uit en er hangt een Ziplijn......De Ziplijn gaat naar een deel van een vrachtschip dat aan kabels tussen de torens in de lucht hangt. Dat stuk vrachtschip is de" Gondola". Ik zou je nu graag willen adviseren om je game te saven maar helaas.....je kunt niet zelf saven dus je zult verder moeten en hopen dat de game zo dadelijk een checkpoint heeft. Maak je op voor een van de heftigste gevechten in de game.....Lara tegen een stuk of 40 Solari's.....en dan een waanzinnige klim en klauterpartij, waarbij Lara onder vuur ligt van een .50 schutter, en dan als afsluiting een vlieg en glijpartij langs diverse ziplijnen.

B: Gevecht op de Gondola:

Ok........Je moet een running jump doen naar de ziplijn. Ren dus de "springplank" op en druk in je ren dan op het juiste moment je springtoets in en........
... Lara bereikt de ziplijn en zeilt via de ziplijn naar het dek van de Gondola.  

Lara's komst is echter ontdekt door de Solari's en ze komt dus onmiddellijk onder vuur te liggen. Lara gaat vanzelf onmiddellijk in dekking achter grote mast. Ok......het is allemaal vrij simpel......Kill de verdomde Solari's.....blijf achter de dekking....ga dus niet rond rennen over het dek. De Solari's komen in hordes via de kabels vanaf de torens, links en rechts, naar het dek van de gondola. Probeer Solari's al te killen als ze nog aan de kabels hangen.

De oranje tonnen zijn dynamiet tonnen en die kun je laten exploderen....ze geven mooie explosies en ruimen de Solari's op die er bij in de buurt zijn. Maar pas op.....de Solari's smijten zelf ook met dynamiet naar Lara, dus wees daar attent op.....Dit gevecht duurt even want er moeten een stuk of 30 Š 40 Solari's opgeruimd worden.......Je bereikt de volgende fase als je het filmpje start waarin een 3e Nikolai, op de rechter toren verschijnt en er op los begint te knallen met een .50 machinekanon......het filmpje neemt het dan eventjes over.

Die gore klootzak achter de .50 begint er luk raak op los te knallen.....het is geen beste schutter want hij zal Lara nooit raken.....als je maar snel genoeg handelt.....i

De .50 schutter knalt echter 1 van de ophangingen aan diggels, waar de Gondola aan hangt, dus de schuit begint in de lucht te kapseizen ......
..Het dek kantelt en Lara glijd omlaag, gevolgd door een Solari

C: Klimmen en klauteren langs de Gondola

Laar komt op het hek terecht maar die Solari breekt door het hek en Lara komt doordoor aan het hek te hangen. 

De .50 klojo begint er nu echt lukraak op los te knallen, maar hij vermoord alleen maar zijn eigen maten en.....hij schiet wat planken uit het dek waardoor het geel ijzeren skelet van de wand zichtbaar wordt, Wacht tot de schutter voldoende planken heeft weggeschoten en klim dan omhoog naar de bovenste gele staaf en schuif Lara dan naar rechts en........Rechts valt er dan weer een Solari omlaag.....die Solari weet zich echter vast te grijpen aan de planken.

De .50 schutter is nu helemaal door het dolle heen en blijft in het wilde weg schieten waardoor hij de planken, rechts van Lara, wegblaast maar dus ook zijn maat vermoord die zich wanhopig aan de planken had vastgeklemd. Je kunt Lara dan nu verder door schuiven naar rechts

Schuif Laar dus door naar rechts en klim dan verder omhoog naar de bovenste staaf, Ga helemaal rechts hangen en spring dan, via de zijwaartse sprong, over naar de volgende serie gele staven. Deze staven hangen als laddersporten boven elkaar

Klim verder omhoog, waarbij je voor de 1e sprong naar de volgende staaf wel je springtoets moet gebruiken, 

Klim dan verder omhoog naar het laddertje en........

........duw Lara door het raam en......Omdat de Gondola gekanteld is, is de wand van de gondola nu het dek geworden en Lara land erop.....
er is geen tijd om uit te rusten want die .50 etter blijft schieten en de Gondola blijft omlaag vallen en draaien.....

REN......REN......en ontwijk de kogels en ...aarzel niet en spring in 1 vloeiende beweging, vanaf de oranje mat, over het gat naar het gele laddertje dat aan de overkant uitsteekt en........

Lara komt aan de onderste sport van het laddertje te hangen en........De .50 schutter wordt nu pas echt gek...hij gaat helemaal over de rooie nu en knalt de volgende ophanging van de Gondola kapot en........

....de Gondola begint nu rechtstandig te draaien en verder omlaag te storten.....Lara moet de ladder los laten en ze stort de diepte in maar......

....Laar weet zich kortstondig vast te grijpen aan een steunbalk maar de balk breekt af en Laar stort verder omlaag en.........

Hardhandig valt Lara op een klein metalen platformpje en ze denkt dat ze wel even kan gaan liggen uithuilen maar......helaas.....een dikke vette zware ton gooit roet in het eten en.........

...en het platformpje breekt af, dus Laar stort verder omlaag en........Godverdomme......die klere klote meid is echt niet dood te krijgen....
Laar weet zich nog net op tijd vast te grijpen aan een stang van het platform van de Gondola...

druk voor alle zekerheid snel je E-toets in en.....

De Gondola stort nu echt rechtstandig omlaag en zal zich met de neus in het toren platform boren......
Laar klimt op de ijzeren balk maar dan .....raakt de Gondola de toren en hierdoor wordt Lara dan omlaag geworden en komt ze weer op et houten dek terecht......maar.....

........De Gondola gaat nu echt helemaal verticaal staan en dus moet Lara loslaten en glijd ze omlaag  en......

........Lara heeft geen houvast meer....ze glijd over de rand en........LET NU WEER OP.......

C: Kabels hoppen via de SHIFT toets:

Lara is van de toren gepleurd maar gelukkig weet ze zich vast te haken in een Kabel en ze glijd via deze kabel 1 omlaag......PAS OP.....je moet snel handelen.....

Lara glijd via kabel 1 omlaag en dan zien we Kabel 2......LET OP want de game vertelt je wat je moet doen om Kabel 2 te bereiken, dus druk onmiddellijk je SHIFT toets in zodra je deze mededeling ziet .

Had je precies op het juiste moment SHIFT gedrukt dan vliegt Lara uit kabel 1 en beland ze in Kabel 2. 
Was je een fractie te vroeg of te laat dan haalt Lara kabel 2 niet maar je kunt gelijk opnieuw proberen vanaf het laatste checkpoint. 

Aan Kabel 2 glijd Laar dan verder omlaag en we zien dan Kabel 3.....Je krijgt nu van de game geen prompt meer, dus je zult nu zelf het juiste moment moeten kiezen om je SHIFT te drukken zodat Lara uit kabel 2 naar kabel 3 valt. Kies je het moment verkeert dan valt Laar te pletter. Druk je niet je SHIFT toets dan wordt Laar verplettert tegen de eindpaal van kabel 2.

Dus druk op precies het goede moment je SHIFT toets weer in en Lara zal Kabel 3 bereiken en aan kabel 3 dan omlaag zeilen naar 4.....de  WATERGOOT ........

Weer moet je dan op precies het goede moment SHIFT drukken zodat Lara in de WATERGOOT terecht komt en er niet tegen te pletter slaat.......

Druk dus op precies het goede moment je SHIFT toets weer in en Lara slingert zichzelf de WATERGOOT in en ze glijd via deze glijbaan omlaag...... maar.......

Het einde van deze glijbaan is verspert door prikkeldraadplanken maar gelukkig trekt Lara vanzelf het juiste geweer.

...het enige dat jij nog moet doen is om het geweer te richten op de planken en dan snel schieten om de versperring uit de weg te ruimen, voordat Lara er tegen te pletter slaat.

Ik ga er vanuit dat ook jouw dit wel lukt, dus Laar glijd door maar....tja....de glijbaan is eindig en Lara vliegt dan door de lucht naar een gele ronde staaf.....
Ik weet niet meer of dit vanzelf gaat maar druk voor alle zekerheid maar je vooruit toetsen in zodat Laar via de ronde gele staaf doorzwaait naar Kabel 5 en blijf vooruit drukken..........

...........In de zweefvlucht naar Kabel 5 heeft Laar haar klimbijl al gereed en ze haakt zichzelf ermee vast aan Kabel 5 en vliegt op Kabel 6 af.

.........dus druk weer op het juiste moment je SHIFT toets in zodat Laar Kabel 6 bereikt.......

....Aan Kabel 7 vliegen we dan nu naar de WATERTUNNEL........en......

...........als Lara bijna de "mond" van de WATERTUNNEL heeft bereikt druk je, voor de laatste keer en op het juiste moment, de SHIFT toets weer in zodat Laartje IN de WATERTUNNEl beland en er niet tegen te pletter slaat en......Wel....je moet dan weer snel een prikkeldraadplanken versperring uit de weg schieten, maar ik ga ervan uit dat ook dit je wel zal lukken, en dan........

.......dendert Lara over de rand van de waterval verder omlaag en belanden we in een grotmeer.......

....het is voorbij.......Je hebt het GERED.........Waad door het water naar het planken pad en klim er uit het water.

Je hebt met het voltooien van dit level weer wat extra's "unlocked", die je kunt bekijken in het "Extra's menu" van het hoofdscherm. 
Volg het pad verder en duw Laar dan aan het einde door de nauwe rotsspleet en........

...........volg dan het zandpad verder naar de kapotte houten brug en......de game meld dan dat je het Schipbreukstrand hebt bereikt.........

Level 17: Schipbreukstrand Deel 1

Walkthroughs door: Louis Koot