September 2013

Walkthroughs door: Louis Koot

Level 17: Schipbreukstrand deel 1

A: Noordelijke deel van het strand:

Na haar nogal enerverende belevenissen in Level 16 Gondola Transport heeft Lara dan toch eindelijk het schipbreukstrand bereikt. Dit schipbreukstrand is een groot gebied dat we in meerdere delen zullen behandelen. Er zijn heel wat items te vinden en ook 2 verborgen Tombes te plunderen. Ook kun je hier 2 nieuwe uitdagingen starten, de Grafrover uitdaging en de Mijnenveger uitdaging. Echter....je kunt niet gelijk alles doen hier want voor een aantal dingen heeft Lara een nieuw stuk uitrusting nodig en dat verkrijgt ze pas op het wrak van de Endurance. Er lopen hier op het strand ossen rond en kruipen er rode krabjes rond. Ook vliegen er zeemeeuwen in de lucht. Je kunt op de ossen, de krabjes en de zeemeeuwen jagen en dan de kadavers plunderen.....elk kadaver levert je een paar XP punten op en uiteindelijk telt het mee om de Jager Uitdaging te voltooien.

Ok.....Je hebt Laar, aan het einde van Level 16, door de rotsspleet geduwd waardoor ze nu op het vervolg van het zandpad staat.
Loop door naar de kapotte houten brug en........We kijken dan uit over het Schipbreukstrand..

De houten brug is kapot en ligt over een riviertje. Als je op de rand van het brugdeel gaat staan dan zie je dat er, rechts, een dikke boei in het riviertje drijft. Onthoud deze boei. Spring over het gat naar de overkant en blijf dan even stil staan

De game meld je dat er een nieuw kamp is gevonden, het Overlevendenkamp. Je ziet het kampvuur in de verte, bij de blauwe "tent". Je kunt nu natuurlijk meteen doorrennen naar het kamp en dan verder naar Reyes, Sam en Jonah, maar er is echt geen haast. Ik ga nu eerst hier dit voorste deel van het gebied even doorzoeken en dan komen we vanzelf wel bij het kamp terecht.

Lara is dus over het riviertje heen gesprongen en ze staat nu dus op het 2e deel van de kapotte houten brug. Rechts is een kleine lagune waar we zometeen in terecht zullen komen. Kijk nu eerst naar links. Je ziet een plateau met gras en wat bomen. Achter de meest lonker boom glinstert een GPS Cache en, rechts, staat een ammodoos bij het houten hekje. Loop/spring het plateau op en ga dan die GPS-Cache oprapen en ook die ammodoos.

Dit is de 1e van in totaal 15 GPS-Caches die je op Schipbreukstrand kunt vinden. Loop terug naar het houten bruggetje en ga er weer op de rand staan en kijk dan naar links. In het riviertje drijft een dikke vette Boei.......er zit wit touw om de boei gewikkeld. De boei ligt boven een watervalletje en via het watervalletje stroomt het water van het riviertje omlaag een kleine lagune in. De boei kan echter niet door het water mee genomen worden naar de lagune omdat de boei tegen een prikkeldraadplanken versperring aan ligt

In de lagune torent een hoge rotspilaar omhoog en bovenop die rotspilaar kun je de Grafrover uitdaging starten, maar om bovenop de rotspilaar te kunnen klimmen heeft Laar deze boei nodig. Trek dus het jachtgeweer en knal er de planken versperring mee uit de weg. De boei zal dan, straks, via het watervalletje, de lagune in drijven, maar daar hoef je niet op te wachten. Draai Lara om. Rechts zie je een geel kistje achter een boom staan.

Ga het gele kistje plunderen en kijk dan naar weer naar rechts. In de verte zie je een ander geel kistje, dat achterop het volgende platform staat. Volg het zandpad nu terug naar het hoofdpad en dan verder omlaag, tot de 1e kruising

Als je verder rechtdoor rent dan bereikt Lara het "Overlevenden kamp". Links torent een dikke rots omhoog maar daar gaan we later naar toe. Draai hier rechts en.....in de verte zie je dan het rotsplateau waar het 2e gele kratje op staat. Ren er naar toe en plunder het kratje

Je hebt hier boven een mooi uitzicht over de oceaan. Je ziet het kamp maar je ziet ook een kraan. Achter de kraan zie je een paar puntige rotsen uit de oceaan omhoog steken......in die puntige rotsen steekt het wrak van een 17e eeuws Spaans Galjoen en daar zal Lara straks naar toe moeten. Maar nu eerst nog even wat anders doen. Draai Lara rechtsom en.....

We zien nu de Lagune en de rotspilaar die er in staat en.....je ziet nu ook dat watervalletje en, als het goed is, zie je dat die boei nu via het watervalletje de lagune in valt. Gebeurt dit niet dan kun je de boei helpen door er een touwpijl in te jassen.....Lara zal dan de boei de lagune in trekken.Er drijft dus al een boei in de lagune, maar nu drijven er 2 boeien en je hebt ze allebei nodig om boven op de rotspilaar te geraken waar je de Grafdelver Uitdaging kunt beginnen. Ok...loop terug omlaag en dan naar links en de lagune in......

Waad door het water naar het watervalletje en ga dan achter de achterste boei staan....Lara kijkt dan naar de hoge rotspilaar........een deel van de pilaar is een klim/klauterwand maar dat stukje zit te hoog voor Lara. Vanuit water kan Lara nu eenmaal niet omhoog springen, dus ze moet de 2 boeien gebruiken om de klimwand te bereiken. Lara kan de boeien door het water duwen of via een touwpijl door het water trekken. Als bij jouw nu de achterste boei ook recht voor de rotspilaar drijft dan is het simpel.....zorg dat je het Melee symbool krijgt en druk dan je F-toets in en.......Lara duwt dan de boei naar de rots en deze boei ligt dan precies op de goede plek.

Rechts, op de oever, zie je een rotsje met een schuine kant.....dat is de "springschans" en vanaf die "springschans" moet Lara dan bovenop de boei geraken....maar de afstand tussen de "springschans" en de boei is te ver.....dat haalt Lara nooit. Dus die andere boei moet Laartje nu voor de "springschans" in het water leggen. Kijk naar de andere boei....Je kunt de boei gaan duwen, maar beter is het om nu die 2e boei eerst naar Lara toe te trekken via een touwpijl.

Schiet dus een touwpijl in het witte touw van boei 2 en doe dat een keer of 2 zodat Lara dan de boei helemaal naar zich toe heeft getrokken. Duw dan, via de F-toets, deze 2e boei naar de inham voor de "springschans" en zorg dat de boei precies tussen de "springschans" en de 1e boei komt te drijven.

Ga dan, in de rechter hoek, de oever op en ga op de schuine zijde van de "springschans" rots staan en kijk naar de 2 boeien

Spring vanaf de "springschans" bovenop de voorste boei en spring dan door naar de achterste boei en zorg dat Lara ook daar bovenop komt te staan. Bovenop de 2e boei draai je Lara om naar de rotspilaar en zie.....ze staat nu recht voor de klimwand. Spring dus naar de klimwand, waarbij je dus ook snel je E-toets moet drukken, en Laar haakt zich zelf weer vast in de klimwand.

 Klauter omhoog en dan rechtsom en klim dan, aan de rechterkant van de pilaar verder omhoog en.....Laar beland dan bovenop de rotspilaar

Bovenop de rotspilaar vindt je dan de eerste van 5 Graven die meetellen voor de Grafrover Uitdaging, dus ga het graf plunderen.

Nog van deze graven te vinden...nummer 2 vinden we zo meteen en ook nummer 3 is hier vlak in de buurt maar die vinden we later. Stap, bij de planken, over de rand (Shift toets) en laat Laartje dan terug de lagune in vallen en loop dan de lagune terug uit en keer terug naar het hoofdpad, dat verder omlaag gaat naar het basiskamp. 

Ga echter nog steeds niet door naar het kamp. Vlak voor de "poort" in het pad staat een oude Japanse leger truck. We gaan nu het gebied bij die truck doorzoeken. Loop onder de "poort" door en dan rechtsaf en loop dan nog ietsjes door en draai dan rechts

Bij de wrakke truck staat een geel kistje. Plunder het gele kistje en loop dan weer iets door en draai links. Lara kijkt dan naar een groot, maar laag, rotsplatform en daarop is het 2e graf voor de grafrovers uitdaging te plunderen. Helemaal achteraan zien we nog een houten platform waarop ammo en een geel kistje te vinden is.

Klim het rotsplatform op en plunder het graf voor de Grafrover Uitdaging. Spring terug omlaag en ren dan door naar het houten platform. 
Klim via de trap omhoog en plunder er het gele kistje en raap de ammodozen op.

Op het platform staat een betonnen pilaar en er gaat een ziplijn vanaf dit platform omlaag naar het volgende deel van het strand.

Klim op de betonnen pilaar en spring dan naar de ziplijn en.....via de ziplijn glijd Lara dan omlaag en ze land vanzelf op het lager gelegen deel van dit Noordelijke stuk strand. Kijk naar rechts......Je ziet een Lifttoren. De ijzeren deur van de lifttoren zit stijf dicht maar er zit wit touw op de deur. Probeer of Lara de deur kan open trekken via een touwpijl maar..........helaas....de game meld dat Lara hiervoor een uitrustingstuk moet hebben dat ze nog niet heeft.

Je zult dus later hier terug moeten keren om deze lifttoren te kunnen openen, als Lara het stuk uitrusting heeft verworven dat ze nu nog niet bezit. Ok....kijk naar links.....onder een stenen boog hangt een netje waar een geel kistje in steekt. 

Schiet het netje dus in de fik en ga dan het gele kistje plunderen, dat dan uit het netje omlaag valt......Ok.....klaar hier op dit deel van het strand...Je kunt hier nog wat ossen killen en dan de kadavers plunderen, als je daar behoefte toe voelt en als je ooit de game op de volle 100% uitgespeeld wilt krijgen dan moet je dat ook beslist doen.....maar je kunt altijd later hier terug keren om dan alsnog ook de Jagers Achiefment te halen. Werk je dus nu een weg naar het Basiskamp en ga er even uitrusten

Gebruik het kamp om Lara's uitrusting op pijl te brengen via je verzamelde XP-punten en, als je vaardigheidspunten bezit, koop ook nieuwe vaardigheden voor Lara. Het zou mooi zijn als je Lara nu op EXPERT niveau kunt krijgen want dan bezit Lara alle vaardigheden die ze straks nodig heeft om de EINDBOS van dit level te kunnen verslaan. Kortom....verzilver al je vaardigheidspunten en koop alle Upgrades voor Lara's wapens die je nu kunt kopen. Sta op van het kamp.

Het Overlevenden kamp ligt voor 2 lage betonnen gebouwen. Tussen de beide gebouwen is een brede steeg en die steeg leid naar de Torpedoboot waar Sam, Reyes en Jonah nu bezig zijn om die schuit aan de praat te krijgen. Ga echter nog niet gelijk naar de Torpedoboot want in de beide gebouwtjes zijn nog 2 documenten te scoren. Ga het linker gebouwtje binnen. Je kunt in het linker gebouwtje een ammodoos vinden en, op de tafel, een Document. Het is het 5e van de 7 Officiers van de Endurance documenten.

Het document beschrijft waarom Reyes zo hard is tegen over Lara. Ga via de andere poort naar buiten. Lara is dan in de steeg. 

Forceer de deur van het rechter gebouwtje en ga er dan binnen. In het gebouwtje vindt je dan het volgende document, ook op de tafel

Ga terug naar buiten en loop dan nu verder door naar de Torpedoboot en.....een lang filmpje neemt het dan nu even over.

Reyes, Jonah en Sam zijn op de torpedoboot. Men is blij dat Lara ook veilig en wel de schuit heeft bereikt, alhoewel bitch Reyes toch enige gereserveerdheid toont. Als Lara vraagt waar Alex is gebleven dan krijgt ze te horten dat die naar het wrak van de Endurance is om er wat gereedschap op te halen. 

Reyes en Jonah willen het motorblok uit de schuit takelen en Reyes, die nog steeds denkt dat zij de baas is, geeft Lara opdracht om Jonah te helpen bij het hijsen. Echter......het lukt niet om het motorblok omhoog te takelen. Lara denkt dat ze een takelblok nodig hebben en ze wijst ons dan op de grote kraan en op het wrak van het Spaanse Galjoen, dat verderop in de rotseilandjes vast zit. 

Lara denkt dat ze in de mast van het galjoen wel een takelblok kan vinden en dit wordt dus nu je nieuwe opdracht:

B: Haal het Takelblok op uit het Spaanse Galjoen:

Lara staat dan terug op de pier, naast de torpedoboot. Er is nog steeds geen haast, dus als je wilt kun je even terug de torpedoboot op springen om dan met Sam. Reyes en Jonah te praten, voor de "Chattertbox Achiefment".

Ga recht voor elk persoon staan, zodat je dan de rode hand krijgt, en druk dan E in om met de persoon te praten. Blijf dat doen totdat je geen rode hand meer krijgt. Doe dit bij Reyes, Sam en Jonah. Verlaat dan de torpedoboot weer. Als Lara weer op de pier staat dan kun je meteen rechtdoor lopen naar het einde, richting de grote kraan. Maar doe dit nog niet....loop eerst via de betonnen helling omhoog want op het platform kun je dan de 2e GPS vinden

De GPS ligt links achter bij het stukje betonnen muur, dus ga het ding oprapen

Keer om en loop terug omlaag naar de pier en ren dan nu verder naar het einde van de betonnen pier. Ga op de planken staan. De kraan is te bereiken via de houten steiger maar die is op 3 plaatsen gebroken. Het 1e deel van de houten pier staat in het ondiepe deel van de oceaan....

..........als Lara in het ondiepe deel terecht komt dan is er niets aan de hand want ze kan er staan en dan door het water terug naar het strand waden. Maar voorbij de rotsen begint het diepe deel van de oceaan en als Lara daar in terecht komt dan verzuipt ze onherroepelijk. Ok.......spring omlaag naar het 1e deel van de houten steiger. Loop door naar het andere eind maar spring niet meteen door naar het volgende stuk van de steiger. Kijk naar links en schakel Lara's "Overlevingsinstinct" in en......in het ondiepe stuk water licht dan de 1e van 10 zeemijnen op die je kunt laten ontploffen voor de "Mijnenveger Uitdaging".

Je kunt deze zeemijnen laten exploderen mat je pijlen of met je kogels.....2 kogels of 2 pijlen doen de mijnen exploderen. 

Sommige van deze mijnen liggen in of onder water en zie je alleen via "Overlevingsinstinct", maar sommige mijnen liggen gewoon open en bloot op het strand of in het ondiepe water. Wel...laat deze 1e zeemijn exploderen om de "Mijnenveger Uitdaging" te starten......nog 9 te vinden.....Spring dan over naar het volgende stuk van de houten steiger.......

......en doe dan de "running jump" naar het laatste deel van de steiger.....Lara zal aan de rand van het laatste deel komen te hangen, dus blijf vooruit indrukken om Lara meteen het steigerdeel op te laten klimmen. Haal je het niet dan verzuipt Laar in het diepe water van de oceaan.

Loop door naar de kraan. Als je achter de kraan gaat kijken dan zie je dat Lara hier het einde heeft bereikt maar, in de verte, zie je dan het 17e Eeuwse Spaanse Galjoen op de klippen liggen en daar moet Laar toch echt naar toe. Loop terug naar de voorzijde van de kraan en klim nu via de gele ladder omhoog naar de kraancabine

Je kunt de cabine niet in dus klauter, via de groene muur, verder omhoog en Lara is dan op het bovenste platform van de kraan. 
Plunder eerst de gele kist en ga dan onder de ziplijn staan

De ziplijn gaat, over de diepe oceaan, naar het laatste deel van de houten steiger, bij de rotseilandjes waar het galjoen in steekt. 
Spring dus de ziplijn in en......Lara zeilt via de ziplijn door naar het laatste deel van de houten steiger en ze land daarop.

Het Galjoen

Het voorstuk van het Galjoen zit "vast gegroeid" in het rotseilandje.....via de zwaaistok moet Laar zwaaien naar het stuk klimwand dat je in het rotseilandje ziet. Maar kijk eerst weer even naar links en schakel "Overlevingsinstinct" weer in en.....links ontdek je dan de 2e zeemijn in het woeste water van de oceaan.....

Laat de zeemijn dus exploderen.....nog 8 van deze klote dingen te vinden. Ok....doe "running jump" naar de Zwaaistok en ..........

............zwaai dan onmiddellijk door naar de klimwand waarbij je dus op het juiste moment ook je E-toets moet indrukken zodat Lara zich met haar klimbijl vastmaakt in de klimwand.

Klim omhoog en dan naar rechts en......In de boeg van het Galjoen zie je een raamopening....het raam is verdwenen maar via die opening zal Lara in de kajuit van het galjoen kunnen belanden. Zorg dat Lara de in de zijwaartse sprong houding hangt en spring dan over naar de opening  en..........

.......trek Lara dan door de opening naar binnen en......Laar beland in de kajuit van het galjoen en ze hoort gelijk de stemmen van 2 Solari's.......Het Galjoen is in 3 stukken gebroken en Lara is nu in het voorste deel. Op het middelste deel......in het middelste deel bevinden zich 2 Solari's.....1 Solari staat beneden en hij praat met zijn maat die bovenaan de houten trap staat en die je dus niet ziet.

Sluip door naar de tonnen en schiet dan, vanuit de dekking van de tonnen, de Solari die je ziet een vuurpijl door zijn achterhoofd. Dit alarmeert natuurlijk de 2e Solari die, dom als Solari's nu eenmaal zijn, de trap komt afgerent dus kill ook de 2e Solari snel en vakkundig.

Probeer wel accuraat te zijn in het vermoorden van de Solari's.....je hebt nu hordes van die klojo's vermoord dus je zou nu toch best wel een aardig vaste hand moeten hebben en Solari's met 1 zuiver schot door de kop moeten kunnen vermoorden. Als beide Solari's de kraaienmars hebben gekraaid dan draai je rechtsom want er hangt hier ook nog een netje waar een geel kratje in steekt. 

Lara komt hier niet meer terug, dus schiet het netje in de fik met een vuurpijl en ga dan het gele kratje plunderen. Spring dan over naar het midden stuk van het galjoen, waar je zojuist de 2 Solari's hebt vermoord, en klim dan via de houten trap omhoog

Laar is dan op het achterdek van het Galjoen beland maar ze moet nog verder want ze moet naar het hoger gelegen dek. Spring via de houten klimwand naar de richel

Schuif Laar dan aan de richel rechts de hoek om en......schuif Laar door naar het midden en druk dan je springtoets in om Lara omhoog te laten springen naar de bovenste richel. Aan de bovenste richel schuif je Lara dan door naar rechts en spring je, via de zijwaartse sprong, over het gat heen naar het laatste stukje van de richel.

Klim vervolgens verder omhoog en.....Lara is dan nu op het achterdek beland, bij de grote Mast. En hier hangt dan het Takelblok dat Lara nodig heeft. Schakel "Overlevingsinstinct" in en je ziet dan wat je moet doen.....je moet het takelblok losschieten en dat kun je doen met kogels of met een pijl van de boog.

Knal dus het Takelblok los en....Het Takelblok valt op het dek en.......ojee....

............de grote mast breekt ook af en valt omlaag, maar dat is eigenlijk wel goed want nu kan Lara via de mast oversteken naar het middelste deel van het galjoen, 
Loop door en.....vanzelf zal Lara dan het Takelblok oprapen en aan haar riem hangen....

C: Terug naar Jonah:

Loop over de afgebroken mast naar het middendeel van het galjoen......als Laartje bijna beneden is hoort ze weer Solari's, die op het voordek met elkaar staan te ruziŽn

De Solari's hebben Laar nog niet opgemerkt, dus ren snel door naar de 2 tonnen en kill, vanuit de dekking dan de 2 tonnen, dan snel de 2 Solari's.....maar er verschijnt dan nog een 3e klojo die je dan ook nog even op een headschot trakteert.

Zijn deze 3 Solari's ook weer de hel in gejaagd dan staat Lara vanzelf weer op en bergt ze haar wapen weer op. Spring nog niet over naar het voorste deel van het galjoen....Hier op het midden deel is een kajuit en in de kajuit kun je het eerste Relikwie van dit level scoren.....

Loop de kajuit dus in en maak het kistje dan open.....uit het kistje jat Lara dan de 1e van 3 Jade relikwieŽn uit de Yuan-Dynastie....een inktpotje van jade.

Ok....terug naar dek en spring dan nu over naar het boegdeel van het galjoen

Plunder de 3 Solari lijken en loop door tot op de "springplank", achter de mast. Vanuit de mast gaat er een ziplijn naar het strand, maar deze ziplijn eindigt nog boven het diepe deel van de oceaan......Lara moet zo dadelijk dus weer op het juiste moment vanuit de ziplijn naar de volgende ziplijn vallen en dat doe je dus weer via de SHIFT toets.....net zoals je dat in Level 16 ook hebt gedaan. Spring dus de ziplijn in en......

Laar zeilt via de ziplijn omlaag en je ziet dan de lagere lijn al hangen.....druk op het juiste moment SHIFT in om Lara in de lagere ziplijn te krijgen en....,.

.......Laar zeilt via de lagere lijn verder omlaag......Het is geen goed idee om te wachten tot Laar dan tegen de eindpaal aan botst, dus zodra Lara boven het bondiepe water hangt druk je SHIFT weer in om Laar het water in te laten vallen

Tijdens de ziplijn reis heb je waarschijnlijk ook de grote zeecontainer opgemerkt, die verder op in het ondiepe water staat. Bovenop die zeecontainer kun je een oranje voedselkistje scoren, maar het is een heel gedoe om  bovenop die container te geraken. Voorbij de zeecontainer ligt ook nog je 3e zeemijn op het strand. Jonah staat al ongeduldig bij het kampvuur op het takelblok te wachten maar laat de Big Guy nog maar lekker even wachten. 

Ik ga je eerst uitleggen hoe je Lara bovenop de zeecontainer kunt krijgen, dan laten we de 3e zeemijn nog even exploderen en dan gaan we nog een GPS Cache oprapen. Als je naar links kijkt dan zie een plat bootje in het ondiep[e water liggen. Waad door het water naar die platbodemboot

Het bootje is via een touw en een  katrolletje vastgemaakt aan de houten steiger. Trek de boog en mik op het katrolletje en schiet het katrolletje dan stuk en.....het bootje is dan vrij.

Aan de voorzijde en aan de achterzijde van het bootje zit wit touw gewikkeld. Waad door het water richting de zeecontainer, maar ga niet te ver weg van de voorzijde van het bootje. Via de Touwpijlen van de boog, die je in het witte touw van de boot schiet, voor en achterzijde, kan Lara dan het bootje naar de Zeecontainer slepen......aldus.....

Je moet wel een beetje slim manoeuvreren met het boortje omdat er rotsen onder water zijn waar het scheepje achter kan blijven steken. Als je het schuitje dan min of meer tegen de zeecontainer hebt liggen dan zorg je dat Laar op het bootje klimt.....dan kan omdat dit klimmen is en niet springen.....Omhoog springen doet Lara niet als ze in water staat en daarom heb je het bootje nodig om vanaf het bootje bovenop de container te kunnen klimmen.. Spring dus vanaf het bootje naar de container en trek Laar dan bovenop de container en.......

....ga de voedselkist dan plunderen. Blijf dan op de container staan, trek de boog of een geweer en mik op de Zeemijn, die op het strand ligt en knal er 2 kogels of pijlen in en.....BOEM....je hebt je 3e mijn gescoord voor de Mijnenveger Uitdaging.

Spring de container af en waad door het water naar het strand. 

Ga nog steeds niet naar Jonah want, helemaal links op het strand kun je nog een GPS gaan oprapen. Helemaal links steekt een wit anker in het strand. Ren naar dat witte anker. Aan de linkerzijde van het witte anker ligt dan de GPS, dus raap het ding op

Ok.....nu kun je Lara naar het kamp terug brengen, dus doe dat en .....een filmpje neemt het dan weer even over......

Laar geeft het takelblok aan Jonah.....

Jonah spreekt dan zijn bezorgdheid uit over Alex die nog steeds niet is teruggekeerd van zijn expeditie naar het wrak van de Endurance en dan...horen we geschreeuw en schoten en.....

Paultje Wippelmans duikt opeens weer op en claimt dat ie werd achtervolgt door Solari's, maar er is in geen velden of wege een Solari te bekennen. We hadden al door dat ons Laartje die Wittedewipman totaal niet vertrouwt en ze spreekt dan ook n u haar twijfels uit over Whiteman's claim. Bitchy Reyes bemoeit zich er dan mee, maar alweer....de tering bitch wil niet naar Lara luisteren. Lara is nu ook erg bezorgt geraakt over Alex en ze wil dus nu naar het wrak van de Endurance om te zien of Alex wellicht in problemen is geraakt. Reyes is het hier weer niet mee eens maar deze keer zet Lara haar zin door.

Van Jonah krijgt Lara nu een nieuwe boog....de Compound Boog....en hiermee kan Lara ook pijlen in klim/klautermuren schieten om een Ziplijn te creŽren.

Lara neemt dan vanzelf even plaats bij het kampvuur want de Compound boog Update moet worden geactiveerd. Dus volg de prompt die je krijgt en, als je voldoende punten hebt verzameld, upgrade Lara's vaardigheden en wapens. Als je tot nu toe mijn Tomb Raider 2013 Level walkthroughs tot elke punt en komma gevolgd hebt dan zou je Lara nu op Expert level moeten hebben voor wat betreft al haar vaardigheden.

Ok....sta op van het basiskamp. Jonah staat nog steeds waar hij daarnet ook stond. Sam en Whitman staan onder het blauwe tentdoek bij het gebouwtje en Reyes is nog op de torpedoboot. Als je de "Chatterbox Achiefment" wilt halen dan kun je nu weer eventjes met Sam , Whitman en met Jonah gaan praten. Begin met Whitman en met Sam en loop dan terug naar Jonah

Als je als laatst weer met Jonah hebt gepraat, die zijn bezorgdheid over Alex nogmaals uit, dan gaan we verder want Lara is ook zeer bezorgt over Alex en ze wil naar hem toe. Maar er is geen haast om naar Alex te gaan.......Het is voor Alex zelf beter om wat te treuzelen want dan kan hij nog een paar uurtjes van het level genieten.......Alex zal namelijk het "bezoek" van Lara niet overleven.......Ik ga nu eerst verder met het onderzoeken van het strand onder het Basiskamp en dan ga ik op weg naar Alex.

D: Strand beneden het Basiskamp:

Loop, vanaf Jonah, naar het rechter deel van het strand, dus rechts onder het zandpad. In de verte zie je dan een geel kratje op een rotsplatform staan. Loop door richting dat gele kratje en......als je dichterbij die rots komt dan krijg je van de game de mededeling dat er een Geheime Tombe in de buurt is

Die Geheime Tombe bevindt zich hier onder het strand en de ingang is in het heuveltje dat je nu rechts van Lara ziet. Verder op ligt een Mijn tegen de rotsen aan. Loop nog iets door en draai dan rechtsom, naar het heuveltje, en.....je ziet de ingang van de Geheime Tombe. De ingang is geblokkeerd door een versterkte blokkade. Als Lara probeert om de ingang te openen met haar pijltouwen dan gilt de game dat ze er niet de juiste uitrusting voor heeft, net als bij de lifttoren.

Je kunt nu dus deze Geheime Tombe niet openen....Dat kan pas als je dat ontbrekende stuk uitrusting hebt gevonden en dat duurt nog even. Draai terug links, naar de Mijn. Bij de mijn ligt ook een GPS Cache. Laat de mijn ontploffen voor de Mijnenveger uitdaging

Nog 6 mijnen te gaan. Loop door naar waar de mijn lag en raap er je 4e GPS van dit Schipbreukstrand op

Draai de camera zodat je Laar in der gezicht kijkt en.....je ziet dan dat gele kistje dat op de rotshelling staat, dus ga dat kistje ook even plunderen

Loop de rotshelling weer af en volg de zanderige helling verder omhoog, terug naar het hoofdpad

Terug op het hoofdpad draai je om en .....er gaat een richel om de rotspunt heen......

Loop de richel op en volg de richel om de rots heen, spring over het gat en plunder de oranje kist en volg de richel verder. 
Aan het einde van de richel klim je omhoog het platform op en...

...je hebt dan het 3e graf voor de "Grafrover Uitdaging" gevonden. Plunder het graf dus. Kijk vanaf dit rotsplatform even op je gemak uit over het strand.....

Links zie je een houten steiger de oceaan in steken.....er ligt daar links een bijna totaal gesloopt scheepswrak in de baai en daar gaan we nu naar toe want via dat scheepswrak moet Lara aan de overkant van de baai terecht komen om dan verder op weg te gaan naar het wrak van de Endurance, via het strand bij de Uitkijktoren. Ok.....zorg dat Lara weer beneden op het strand terecht komt......je kunt hier omlaag springen of je gaat via de richel terug naar het hoofdpad en dan via het hoofdpad terug naar het strand.

Terug op het strand ga je dan naar links, naar de houten Steiger aan de linkerkant van het strand. 
Voor het steigertje is de ruÔne van een loods. Ga via de houten trap die ruÔne in en.......

Er hangt een Netje in deze ruÔne, dus schiet het netje in de fik en plunder dan het gele kistje dat eruit komt gevallen

Als je het kistje geplunderd hebt dan draai je Lara om en loop je door naar de houten steiger. Grijp de pijlen, als je die nog kunt gebruiken.

Er steekt een  gat in de houten steiger en als je door het gat omlaag kijkt dan zul je een GPS zien glinsteren, in het zand onder de steiger. 
Spring dus omlaag en raap die GPS Cache dan op...

Draai om en klim terug de houten steiger op en loop nu door naar het einde van dit steigertje

Als Lara op de rand van de steiger staat dan krijg je van de game een mededeling over de Compound boog.......
Met de Compound boog kan Lara dus ook nu touwpijlen schieten in de klim/klautert muren om zo een ziplijn naar zo'n muur te creŽren.

We staan hier dus op het houten steigertje en kijken uit over de linker baai.......Al die metalen pilaren, platformen en metalen balken die je hier ziet waren ooit van een metalen vrachtschip dat hier in de baai op de klippen is gelopen. Door de jaren heen hebben Mathias en zijn volk dit schip echter al voor het grootste deel gesloopt en ontmanteld. Alleen de voorste boeg van het schip is nog over en al die pilaren, balken en platformen. Lara moet oversteken, via de pilaren, platformen en balken, naar de boeg van het wrak. 

E: Scheepswrak in de linkerhoek van de baai:

Ok.....de game heeft je vertelt wat je nu moet doen om bovenop de 1e pilaar te geraken. Aan die dikke pilaar zit een stukje klimmuur, dus trek de Compoundboog en schiet dan een Touwpijl in dat stukje klimmuur.....Lara bind dan het andere eind van het touw vast aan de Ankerpaal

Spring in de ziplijn en beweeg Lara langs de ziplijn naar de dikke pilaar

Als Lara dan bij de pilaar hangt dan vertelt de game je wat je verder moet doen om Lara aan het stukje klimmuur te krijgen.....je hoeft alleen maar je E-toets te drukken, dus niet springen, en.....Lara haakt zich vast in de klautermuur met haar klimbijltje.

Klim dus verder omhoog en trek Laar dan de pilaar op.

Ok.....recht vooruit zie je dan nu het enige stuk van het wrak dat nog over is......de voorboeg......Links zie je een rotsplateau en op dat plateau kun je een GPS gaan ophalen, en dat ga ik nu ook eerst doen. Tussen Laar en de volgende pilaar hangt een witte Zwaaistok....er steekt een "springplank" uit.  Als je, rechts van de "springplank" even de zee in kijkt dan spot je wellicht nog een Zeemijn die hier in het water dobbert.......Drijft bij jouw deze Zeemijn ook hier in het water dan laat je het ding nu natuurlijk wel even exploderen voor de "Mijnenveger Uitdaging".

Als de mijn ontploft is dan ren en spring je , via de "springplank" naar de Zwaaistok en....... 

........zwaai gelijk door naar de volgende pilaar......en trek Lara daar op.......

Ok.....je kunt vanaf deze pilaar diverse routes nemen.....Je kunt nu rechtstreeks door gaan naar de boeg van het scheepswrak, of je volgt mij om eerst nog even de 6e GPS te gaan ophalen. Je moet het zelf weten, maar ik raad je toch ten stelligste aan om mij te volgen want dan zul je niets missen.

Draai Laar linksom en klim/Spring dan verder omhoog via de metalen spring muur en trek Laar dan bovenop de metalen balk van de klimmuur.

Loop het witte rooster op en loop door naar het einde van het rooster. Spring dan, vanaf het witte rooster, omlaag naar de stal;en balk. Vanaf de stalen balk kun je dan gelijk door springen naar 1 van de dekken in de boeg van het wrak.....maar ik doe dit nog niet.

....ik ga nu eerst nog de 6e GPS ophalen. Draai op de stalen linksom en spring dan over naar het witte rooster dat boven op de pilaar zit, links van de stalen balk waar Laar nu op staat. Je kunt ook eerst nog even de twee zeemeeuwen killen die op dat witte rooster bivakkeren. Geland op het witte rooster plunder je eerst even de 2 gedode zeemeeuwen en dan doe je de running jump naar de metalen klimmuur, die aan de volgende pilaar steekt.....

zorg dat Lara aan de witte richel van die metalen muur komt te hangen en trek haar dan verder omhoog zodat ze dan bovenop de pilaar staat. 

....Spring dan over naar het rotsplatform, waar de GPS op ligt.......en trek Laartje dan dat platform op en........

......ga de 6e GPS Cache dan oprapen........tussen het dorre struikgewas....

Ok......kijk dan naar het bovendek van de scheepsboeg......er hangt daar een netje......schiet het netje in de fik en....
.............het gele kistje dat in dat netje zat valt dan omlaag en komt terecht op het onderste dek van de boeg....

Je kunt nu, vanaf dit rotsplatform, overspringen naar het bovendek van de boeg, maar dan maak je het jezelf wel moeilijk om de lagere dekken te bereiken, waar je 2 RelikwieŽn kunt scoren. Dus ik doe dit niet....ik ga terug om via de pilaren en de balken onderin de boeg te belanden en me dan door de boeg omhoog te werken naar het bovenste dek.

Draai dus om en spring terug naar de top van de hoge pilaar

Spring dan vanaf de pilaar terug omlaag naar de pilaar waar het houten kistje op staat en....

.......spring dan naar de hangende houten kist.....Klim bovenop de hangende kist en.....

....spring vanaf de hangende kist terug naar de stalen bruine balk. 
Ok.....terug op de balk kun je overspringen naar het middelste dek of naar het onderste dek....Spring naar het onderste dek......

Geland op het onderste dek zie je dat gele kistje liggen, dat uit het netje op het bovenste dek is omlaag gevallen. Rechts in de hoek staat een Relikwie kist. Je ziet ook een metalen balk waarover je omhoog kunt lopen om het midden dek te bereiken. Ga het gele kistje plunderen en ga dan de Relikwie uit het relikwie kistje jatten. Uit dit relikwie kistje haalt Lara, in mijn spel tenminste, de 2e van de 3 jade relikwieŽn...de Bevlekte Hoofdsteun....

Ok....ga nu naar die ijzeren balk en stap er op en loop over de balk naar het einde ervan....

Aan het einde van de balk laat je Laar dan omhoog springen, naar de rand van het midden dek, waar de blauwe doek overheen hangt.

Beland op het midden dek loop je door naar de rand en dan draai je Laartje om zodat je het hutje in  kijkt. In het hutje kun je weer een Relikwie scoren.

Ga het hutje binnen en plunder er de relikwiekist....uit deze kist haalt Lara de 1e van  3 items van een familie-uitje...het is een pop....
........draai de pop alle kanten op....kijk onder de rok van de pop en Lara ziet dan de naam van het kind waar deze pop van was.....Millie.....

Verlaat het hutje terug naar het dek en loop over het dek naar rechts. Rechts in de hoek hangt een deel van de vloer van het bovendek omlaag....

Klim/spring op het afhangende stuk bovendek vloer en loop er over naar boven

Lara is dan op het bovendek van de boeg en hier staat de grote Kraaiennestmast. Via de gele ladder kan Lara helemaal omhoog naar het kraaiennest klimmen....dat moet ze ook doen maar doe dit nog niet.....achter het vloergat zie je nog een grijze metalen kist staan, dus loop om het vloergat heen naar die metalen kist en forceer de kist open via je E-toets.....

Als Laarsje de metalen kist heeft geplunderd keer je terug naar de grote mast en spring je de gele ladder op. Klim omhoog.......en....
........Laar bereikt dan het tussen platform in de mast, maar ze kan nog verder omhoog naar het kraaiennest.

Op het kraaiennest is een GPS Cache te scoren, dus als je die GPS Cache wilt hebben dan moet Lara nog verder omhoog.....
......Er ontbreekt echter een stuk ladder....om de bovenste ladder te bereiken moet je dan 2 keer je springtoets drukken...

Klim dan verder omhoog naar het kraaiennest en grijp de GPS-Cache. Laar moet dan terug omlaag, naar het tussen platform van deze mast. Het is geen goed idee om nu omlaag te springen.....dat zal Lara met de dood bekopen....dus ga, boven de ladder, op de rand staan en druk dan SHIFT, om Lara terug op het gele laddertje te krijgen en daal dan omlaag

Als Lara dan weer onderaan de bovenste ladder hangt druk je weer SHIFT in om Lara bovenaan de onderste ladder te krijgen. 
Schuif Laar dan naar rechts en trek er dan het platform op....

Op het platform heeft Lara dan een mooi uitzicht over het strand, aan de overzijde van de baai.....
We zien de Uitkijktoren op de punt van de baai staan en we zien een deel van het strand rondom de uitkijktoren. Spring de Ziplijn in en......

......via de ziplijn daalt Lara omlaag en als ze geland is zijn we beland in:

Level 18: Schipbreukstrand Deel 2: Uitkijktoren

Walkthroughs door: Louis Koot