Juni 2014

Walkthrough en Screenshots door: Louis Koot

Level 18 B: Op weg naar de Endurance

De Ondergelopen Kluis en dan naar de Bunker op de Klip:

A: Geheime Tomb: Ondergelopen Kluis:

1: Op naar de Kluis:

Ok....Lets get on with it Lara........we gaan verder waar we aan het einde van level 18A waren gebleven. Loop naar de deur en forceer de deur open met de forceerbijl.

Stap naar binnen. We zijn nog niet gelijk in de Tombe....dacht je nu echt dat het zo makkelijk zou zijn?. We zijn wel in de berg. 

Loop het volgende kamertje binnen. Op  het bureautje staat een Relikwie kist. Plunder het Relikwie uit de kist. Het is je laatste van 3 Jade Hoofdsteunen.

Loop naar de ijzeren ladder, spring de ladder op en klim naar boven. Lara beland boven in een gang. Links is een kamertje maar de route gaat verder naar rechts.

Ga eerst even links dat kamertje binnen. In het kamertje kun je een Ammodoos rapen en de metalen kast plunderen, als je de kast eerst open forceert met de forceerbijl.

Terug naar de gang en ......wel.....dat is nu jammer....de gang mist een flink deel....in plaats van gang is er een breed en heel diep gat. Lara moet naar de overkant, of de Tombe verder maar blauw blauw laten. Maar blauw blauw laten komt niet voor in Lara's woordenboekje dus ze zal en moet de overzijde bereiken. De muur aan de overkant is een klettermuur, dus daar moet Laar aan terecht komen.......het wordt dus een Runningjump met daarbij je E-toets op het juiste moment drukken om Laar aan de klettermuur te krijgen.

Neem dus een aanloopje en ren dus naar de rand, blijf je vooruittoets drukken en druk op het juiste moment dan ook je Springtoets in en als Lara dan bijna tegen de kletterwand aan dreunt dan druk je ook je E-toets in en.....Met haar klauterbijl haakt Laar zich dan weer vast aan de kletterwand. Lukt het niet dan stort Lara de diepte in en zul je vanaf het laatste checkpoint opnieuw moeten beginnen.

Klauter langs de kletterwand omhoog en trek Lara dan het restant van de gang weer in. Er is dan een instorting maar gelukkig kunnen we onder de instorting door kruipen

Kruip dus onder het puin door en aan de andere kant klauter/spring je via de houten wand verder omhoog.

Boven de houtenwand gekomen loop je door en dan linksaf de grotere kamer binnen. Links hangt een Netje, rechts staat een oranje voedselkist maar belangrijker....op de metalen tafel staat een Relikwiekist.

Schiet met een vuurpijl het Netje in de hens en plunder dan het gele kratje dat dan op de vloer pleurt. Ga dan het Relikwie uit de Relikwiekist pakken. Lara vindt in deze kist een portefeuille van de vader van Millie en Coco. De familie was op een familie-uitje toen ze op dit van God vergeten en van de Duivel bezetyen Eiland terecht zijn gekomen en ze hebben het allemaal niet overleeft, of ze zijn verworden tot Solari's......weet eerlijk gezegd welk lot erger is.

Ok....ga nog even wat eten uit de oranje voedselkist  en duik dan de tunnel in. De tunnel gaat dan linksaf en word lager en donkerder. Lara doet vanzelf haar fakkel aan

Kruip dus met brandende fakkel verder door de tunnel en......We belanden in het Voorportaal van de Ondergelopen Kluis Tombe en bij het Kamp De Ondergelopen Kluis.

2: Open de Ondergelopen Kluis:

Ik gebruik hier wel even het kamp want ik heb ondertussen wel weer 3 keer Geweeronderdelen gescoord en krijg hier dus een gratis Upgrade van mijn Strijdgeweer, die nu wordt gepromoveerd tot Stormgeweer. En je kun t hier natuurlijk al je andere gescoorde punten weer verzilveren voor Upgrades van Lara's skills en uitrusting

Ok....als je voldoende op je luie reet hebt gezeten zou je kunnen overwegen om op te staan en verder te gaan. Die Kluisdeuren zijn dicht en gaan echt vanzelf niet open. Rechts naast de kluisdeuren staat een consoletje. Het cogolesooltje heeft geen stroom en dat gaan we dus eerst even verhelpen. Loop via de stenen trap naar boven.

Boven gekomen zijn we in een kale controle ruimte. Bij het rechter raam staat ook een consooltje en dat consooltje blijkt wel stroom te krijgen. Loop naar het consooltje en geef er een ram op via je E-toets en........

De stroom gaat aan, ook in de kluis en dat is slecht nieuws maar dat merkt Lara zo meteen. Keer terug naar beneden en zie......
.....het consoletje bij de kluisdeuren heeft nu ook stroom, dus ram nu ook op dit congelesooltje en....Verhip......de kluisdeuren gaan open.

Huppel dus de KLUIS binnen:

3: In de Ondergelopen Kluis:

O.....probleempje.....deze Tombe heet niet voor niets de Ondergelopen Kluis.....de kluis is ondergelopen en het water is ELEKTRISCH..........

Neem de situatie in de kluis even in je op. Lara mag nog niet met een puntje van haar tenen het elektrisch geladen water aanraken want dan sterft ze een gruwelijke dood. De schatkist bevindt zich hoog boven in de kamer aan de overkant (C). Links drijft een vlot op het water. en achter het vlot is de tunnel naar de ijzeren trappen die naar de schatkistkamer leiden. Maar Laar kan niet met het vlotje varen....ze moet door het water waden naar die trappen maar dat kan ze nu natuurlijk niet doen omdat het water elektrisch is. Waarom is het water eigenlijk elektrisch......wel....er hangt een Dynamo op het water en toen Lara in de controlekamer op dat consooltje ramde heeft ze die Dynamo geactiveerd en die Dynamo zorgt er nu voor dat het water elektrisch is. Lara staat voor een trapje dat naar het water leid....rechts is een machinekamer...het grote raam van die machinekamer is verspert met prikkeldraadplanken. Links naast de kamer is een Balkon (A) en Lara moet op dat balkon zien te geraken om dan naar de overkant te kunnen gaan (B). 

Knal eerst met de Shotgun de prikkeldraadplanken versperring uit het raam van de machinekamer

Ga dan naar links, naar het vlot. Het vlot ligt met een touw vast aan een paal. Steek de paal in de fik met de fakkel. Het is stilstaand water dus het vlotje drijft niet vanzelf weg.

Ga terug en nu de machinekamer in. Ga in de machinekamer in/voor het grote raam staan. Je ziet nu ook de traptreden die naar het water gaan en je ziet het vlot

Aan het vlot steekt wit touw, dus Lara kan het vlot nu, met touwpijlen, naar zich toe trekken en dat moet ze nu ook doen. Trek de boog en mik naar het vlot. Aan de voorzijde van het vlot zie je 3 plukjes wit touw. Schiet een touwpijl in het middelste pluk touw van het vloet en......Lara trekt het vlot een stukje naar haar toe. Maar het vlot is zwaar, dus Lara krijgt het vlot niet in 1 keer dicht genoeg bij de trap. 

Je moet het vlot dus naar het raam van de machinekamer trekken, zodat het vlot dan tussen de trap en balkon A komt te drijven, zodat Lara dan vanaf de trap naar het vlot kan springen en dan vanaf het vlot naar balkon A.  In 2 of 3 keer trekken moet het lukken om het vlot op de juiste plek te krijgen

Denk je dat je het vlot op de goede plek hebt liggen dan ga je naar de trap......Ga nooit op de onderste trede staan want het water heeft toch een beetje golfslag en dat zorgt er voor dat Lara's tenen toch in aanraking komen met het water als ze op de onderste trede gaat staan. Kijk hoe jouw vlotje ligt en bepaal dan vanaf welke positie op de treden jij dan het beste naar het vlot kunt springen. Vindt je dat je vlot niet goed ligt dan kun je het vlot vanaf de trap nog wat verleggen met je Touwpijlen.

Ok.....Spring vanaf de trap naar het vlot en vanaf het vlot dan naar balkon A.

Veilig geland op A  zie je dat ook aan A een trap steekt naar het water. Recht aan de overkant is trap B en daar moet Laartje naar toe. Maar tja.....het elektra probleem.......maar dat gaan we nu oplossen

Ga boven de trap van A staan en kijk naar de overkant. Je ziet de Dynamo op het water drijven. De Dynamo zit vast aan een kabel en via de kabel vast aan een Anker, dat hoog boven aan het plafond hangt. Het Anker is omwikkeld met wit touw. Als Lara het Anker omlaag trekt dan gaat de Dynamo omhoog en is het water niet meer elektrisch en kan Lara door het water naar de overkant waden. Maar de Dynamo zal maar heel even boven blijven hangen en bijna onmiddellijk weer omlaag zakken.....Dus Lara krijgt maar heel weinig tijd om naar de overkant te waden

Ok.......wees voorzichtig......Ga op de op 1 na onderste trede van trap A staan. Kijk omhoog naar het Anker...Trek de Boog en mik op het witte touw van het Anker en schiet er een Touwpijl in en........Lara trekt het Anker omlaag en hierdoor gaat de Dynamo omhoog........maar als de Dynamo het hoogste punt heeft bereikt gaat ie onmiddellijk weer naar beneden dus........

.......Snel.....zodra Lara met trekken is opgehouden en je haar dus weer kunt bewegen spring je het water in en waad je snel door het nu even veilige water naar de overkant en klim je snel de trap van B op. 

Was je te traag dan is de Dynamo eerder weer op het water dan dat Lara op B is beland en sterft Lara. Je zult het dan overnieuw moeten proberen vanaf het laatste Checkpoint. Je kunt natuurlijk ook proberen om dit gedoe met de dynamo te ontwijken door via een Supersprong van A naar B te springen, maar ook dat is geen garantie voor succes hier.

Anyway....is het je gelukt om de overkant te bereiken dan ben je nog niet klaar. Vanaf B moet Lara nu proberen om de Dynamo op het vlotje te krijgen. Het vlotje is namelijk van rubber en rubber geleid geen elektriciteit. De kamer op B bevat niets van belang dus daar hoef je niet te gaan kijken

Zorg dat je op B de Dynamo, het vlot en het Anker kunt zien. De Dynamo drijft terug op het water en het vlot drijft nog aan de bovenkant, tussen de trap en het raam van de machinekamer. Trek de boog en mik op de lange kant van het vlot en schiet een touwpijl in 1 van de witte touwen die om de lange zijde van het vlot gewikkeld zijn. Lara trekt het vlot naar zich toe. Zorg er voor dat je het vlotje nu eerst tot bijna tegen de dynamo aan trekt.

Heb je het vlot tegen de dynamo aan getrokken dan kijk je omhoog naar het Anker...schiet weer een touwpijl in het Anker en.....Lara trekt het Anker weer omlaag waardoor de Dynamo weer omhoog gaat..........SNEL.......Trek het Vlotje nu weer 1 keer naar je toe en.....

.............als je dit allemaal snel en goed uitvoert dan zal de Dynamo op het vlot landen en is het elektra probleem opgelost

Duik dus, via de trap, het nu veilige water in en waad door het water naar de overkant, waar het vlotje eerst lag. Ga tussen de gele balken door en dan rechtsaf en.........

.........waad door de tunnel naar de metalen trappen en klim via de trappen omhoog naar de.........

........Schatkamer.........

Ga naar binnen en kijk rond...rechts een springplank om de ziplijn te kunnen bereiken

Kijk links en........je ziet de Schatkist in een nis staan. Wel.....ga de schatkist plunderen

Je ontvangt je beloning....1 ervaringspunt en de gebruikelijke mededelingen.

Ok.....weer een Tombe geplunderd. Op naar de Endurance nu. We moeten dus terug naar de "eilandjes". Je kunt de schatkamer verlaten via de Ziplijn of je neemt de trappen terug naar beneden. Moet je zelf weten.

Dus ga, via de springplank en de Ziplijn, of ga via de trappen, terug omlaag en loop de kluis uit. Bij het kampvuur kun je dan je verdiende ervaringspunt verzilveren als je dat wilt. 

B: Op weg naar de Bunker op de Klip:

Kruip terug door de tunnel naar de kamer waar je de portefeuille uit de Relikwiekist hebt gejat

Volg de weg terug naar de instorting. Je kunt dan via het gat omlaag springen en dan terug onder de instorting door kruipen. Of je schiet de prikkeldraadplanken weg en springt daar dan omlaag

Hoe dan ook.....Lara beland weer terug bij het brede en heel diepe gat in de gang. We moeten terug over het gat. De overkant is lager en er is nu geen kletter wand. Het is best een moeilijk sprong en ik heb hier maar de Super Jump cheat van de cheattrainer gebruikt. Wil je niet cheaten dan zoek je zelf maar uit hoe je het beste aan de overkant geraakt.

De overkant bereikt klim je via de ijzeren ladder terug omlaag en dan loop je de berg uit om terug op richel G te belanden.

Ga terug over de houten hangbrug en door het tunneltje en loop door naar de rand. Lara moet naar de volgende berg. 
Tussen Lara en de volgende berg steekt het kraaiennest van een scheepswrak omhoog. Een Ra steekt uit het kraaiennest

Ga op de rand staan en spring dan over naar de Ra balk. Loop over de ra naar het kraaiennest en spring vanaf de ra het kraaiennest op. 
Vanaf het kraaiennest heb je prachtig uitzicht op de volgende berg. Ga bij de Ankerpaal staan. 

Je ziet een hutje. Rechts van het hutje zie je wit touw maar daar heb je nu niets aan. Onder het hutje zie je een stuk kletter wand aan de berg. Schiet een touwpijl in de kletterwand

Lara bind het touw vast aan de Ankerpaal, dus je hebt een Ziplijn naar de kletterwand. Spring in de Ziplijn en.....Lara zipt via de Ziplijn naar de kletterwand, dus druk op het juiste moment je E-toets om Lara aan de kletterwand te hangen

Klim omhoog en trek Lara het plateau op. Rechts zie je dat witte touw....dat touw zit vast aan een rotsblokken en dat is je uitgang uit dit gebied, maar Lara heeft nog niet het juiste gereedschap om die rotsblokken weg te trekken. Dat stukje gereedschap voor de boog verkrijgt Lara pas in de Endurance.

Op het dak van het hutje kun je een geel kratje plunderen en in het hutje ligt een document op een kist. Klim dus het dak van het hutje op en plunder dat gele kratje. 

Spring het dak terug af en ga dat document in het hutje nog even scoren

Loop dan door naar achter het hutje en kruip de tunnel in en kruip door de tunnel.

De tunnel brengt Lara aan de andere kant van de berg en.......Loop door naar de rand en....Lara gilt dat ze de Endurance ziet drijven....

We hebben een nieuw gebied bereikt en een nieuw Kamp.......Bunkeruitzicht. We zien de Endurance en we zien de BUNKER. Ga even uitrusten bij het Kampvuur. We gaan straks verder met: 

Level 19: De Bunker op de Klip

Walkthrough en Screenshots door: Louis Koot