Juni 2014

Walkthrough en Screenshots door: Louis Koot

Level 20: Terug op de Endurance:

A: Lekker stoeien met Kleine Jan:

Via Level 19 Bunker op de Klip is Lara beland op het rotseiland waar de Endurance op de klippen is gelopen. Via de kabel die vanaf de mast naar het dek van de Endurance gaat kan Laar naar de schuit afdalen.

Spring dus de omhoog en......Lara glijd langs de kabel naar de Endurance

Als Laartje dichter en dichter de Endurance nadert zie je al dat ze terecht zal komen onder het puin dat op het voordek van de Endurance is opgestapeld. Achter dat puin bevinden zich wat Solari's op het dek. Lara land dan op het dek, in een "tunneltje" onder het puin. Het enige dat je kunt doen is Lara al sluipen naar voren bewegen.....doe dat dus en.......Als Lara dichter en dichter het einde van het "tunneltje" nadert horen we stemmen en zien we een Solari op het dek. Die Solari wordt gecommandeerd door een 2e Solari, die dan van links ook opduikt en.........die 2e Solari blijkt een reus van een vent te zijn......het is de Kleine Jan.....

Er is geen terug weg....er is alleen vooruit, dus haal even diep adem en bereid je voor op zo'n beetje je moeilijkste vrouw tot man gevecht van de game.........Beweeg Lara het "tunneltje" uit. naar het kistje dat recht voor Lara op het dek staat. Het kistje is als dekking volledig nutteloos maar het geeft Laar wel de eerste gelegenheid om onmiddellijk te beginnen met stromen heet lood in de rug van de reus te gaan pompen.....Aarzel dus niet en begin gelijk met schieten op de Kleine Jannemans.......

Echter......Met kogels en pijlen is de Kleiner Jan niet te doden. Kleine Jan heeft een borst en rug schild maar gebruikt zelf geen wapens....Kleine Jan heeft ook geen wapens nodig...zijn enorme knuisten zijn de wapens. 

Ok......Hoe de Kleine Jan te verslaan? Kleine Jan heeft nog 1 of 2 helpers op het dek......knal die 2 andere Solari's eerst zo snel als kan de game uit zodat je van die 2 klootzakken geen last meer hebt. Dan kun je je verder volledig op Kleine;Jan concentreren. Her en der staan wat Ammodozen, dus kom je ammo te kort dan kun je de voorraad bijvullen. Er is geen uitweg.....de uitweg komt pas beschikbaar als Kleine Jan dood is.

Als Lara te dichtbij Kleine Jan komt dan ramt ie haar neer met zijn enorme vuisten en........

...hij pakt Lara dan bij de keel en tilt haar op en smijt haar dan keihard tegen het dek.......

....Probeer dus om niet te dichtbij Kleine Jan te komen......Ren over het dek en schiet dan steeds vanaf afstand op Kleine Jan......probeer het hoofd, de armen en de benen van Kleine Jan te raken want die delen zijn min of meer onbeschermd. Als je Kleine Jan maar vaak genoeg op zijn onbedekte delen raakt dan zal ie steeds even stilstaan en dan zijn handen voor zijn gezicht houden om even op "adem" te komen.......Er verschijnt dan het schildsymbool en het MÍlee symbool boven het hoofd van Kleine Jan...........

Snel......zodra het MÍlee symbool verschijnt ren je naar Kleine Jan en druk je op je MÍlee-toets (voor mij is dat de F-toets) om de MÍlee aanval in te zetten.....Was je snel en accuraat genoeg dan hakt Lara met haar klimbijl in op Kleine Jan. Je komt dan echter in het Quicktime Event.......dus blijf goed kijken en hou je vinger gereed boven je MÍlee-toets (F-toets)......allereerst verschijnt dan de cirkel op de elleboog van Kleine Jan, dus druk op PRECIES het JUISTE MOMENT je toets in.......

......Lara ramt dan haar bijltje in de lelijke harses  van Kleine Jan, maar onze Jannemans is een taaie dus hij legt nog niet het loodje......

....Kleine Jan wankelt en de MÍlee cirkel verschijnt weer, dus druk weer op precies het JUISTE MOMENT je MÍlee-toets in en.........

.....wel......Lara snijd Kleine Jan's de keel door en daar kan zelfs het enorme lijf van Jannemanneke echt niet tegen.......

NB: Heb de game nu 4 keer helemaal tot een goed einde gebracht en dus ook 4 keer dit gestoei met Kleine Jan gedaan......Telkens was 1 MÍlee attack niet voldoende.....Heb steeds meerdere keren de MÍlee attack moeten doen om Jannemans op de knieŽn te krijgen.

Heb je Kleine Jan uiteindelijk verslagen dan pakt Lara een belangrijk stukje gereedschap van het lijk......de STIJGKLEM.

De game geeft dan even een uitleg over wat je met deze STIJGKLEM kunt doen en je mag het meteen in de praktijk brengen.......

B: Op naar Alex

Nadat Jannemans verslagen is en Lara de Stijgklem heeft gepakt van het lijk, toont de game je wat je met de stijgklem moet doen. 

De game toont je niet voor niks de zware vracht die aan de kraan hangt, dus knal een touwpijl in het witte touw dat om de vracht gewikkeld zit en.......Vanzelf haakt Laar de Stijgklem vast.....Druk herhaaldelijk je E-toets in totdat Laar de vracht van de kraan heeft getrokken.....

De zware vracht dendert omlaag en slaat een groot gat in het dek. Loop naar het gat en spring omlaag.

Volg de gang en......Lara komt dan bij haar eigen hut en in de hut heeft ze dan enige nostalgische momenten van toen het leven nog goed was.

Maar we kunnen niet nostalgisch blijven huilen....we moeten door. Dus verlaat de hut en volg de gang verder maar nu voorzichtig want er zijn zo dadelijk 2 Solari huftertjes te vermoorden....../

De gang brengt Lara op de breuk......waar ze tijdens de intro van de game geprobeerd heeft om over te springen naar......maar wat toen niet lukte. Gluur naar links......achter de steunpilaar staat een Solari.....die Solari is in gesprek met een andere Solari aan de overkant.....Sluip door en kil dan snel de Solari achter de pilaar.....een hoofdschot doet wonderen.....

Mik dan snel op de Solari, die aan de overkant staat en vermoord hem ook snel.

Zijn beide huftertjes de game uit gebonjourd dan loop je naar de andere kant van de pilaar. De Solari's zijn zo vriendelijk geweest om een ziplijn te spannen naar de overkant, dus duik de ziplijn in en......

....aan de ziplijn glijd Lara veilig naar de overkant. Volg de gang verder....de gang gaat eerst rechtdoor maar gaat dan rechtsaf en.........de trap is dan verdwenen en in de gang beneden staat een laagje water

Spring dus omlaag....gelukkig is het water niet diep. Waad door de watergang......we horen dan Alex roepen en Lara die antwoord. 

De gang bocht dan linksaf en brengt Lara in het vrachtruim.....Alex zit in de volgende ruimte maar hij heeft een probleem.....Alex ligt met zijn benen vast onder puin en kan zich niet bevrijden.

C: De Haakpuzzel

De deuropening naar Alex wordt geblokkeerd door dikke elektrakabels die "live" zijn. Wil je weten wat dit voor Lara betekent dan ren je het trapje op en tegen die kabels aan.....

Wel.....dat was niet zo'n goed idee dus.  Draai om en blijf voor het trapje staan....Lara kijkt terug naar de ingang en we zien nu de grote Haakkatrol hangen. Als je geduldig wacht, of naar de Haak toe loopt dan zal Alex aan Lara vertellen wat ze met die Haak kan doen. Aan de haakkatrol steek wit touw en dat touw zit aan beide zijden van de katrol.

De haakkatrol zit in een railsysteem en het ding hangt nu links naast de ingang en die positie noem ik positie E. Voor de haak zie je een luikgat in het railsysteem en in dat gat hangt een geel laddertje. Dat laddertje in het luikgat is positie D. Aan beide zijkanten van de Haak hangt ook een geel laddertje. De Haak moet Lara via de rail eerst naar de Alex deur brengen....dat is Positie A.

Ga dus voor het trapje staan en schiet dan een touwpijl in het witte touw van de Haak en......druk dan je E-toets snel achter elkaar in totdat Lara vanzelf los laat en ........

De haak katrol schiet dan door de rail naar de elektrakabels maar helaas.....de Haakkatrol kan de elektrakabels net niet bereiken omdat de rail wordt geblokkeerd door een stuk gele pijp

Dat kolere stuk pijp moet dus eerst verwijdert worden en daarvoor moet Lara de kruipruimte in, boven de rail, en dat moet via het gele laddertje op positie D.

Ok......Laar moet dus nu de Haak via B en C naar D brengen. Het railsysteem heeft lengte rails en dwars rails. Om de Haak door de lengte rails te schuiven moet je de Haak dus trekken via je touwpijlen en de stijgbeugel. Om de haak door de dwarsrails te schuiven moet Lara aan de gele ladders van de haag gaan hangen...het gewicht van Lara duwt dan de haak door de dwarsrail.

De haak hangt dus nu op A.....Ga aan de rechterzijde van de Haak staan en ga dan aan het laddertje van de haak hangen en.....Hangend aan het laddertje duwt Lara de Haak dan naar B. Druk je Shifttoets in om Lara weer op de grond te zetten. De Haak hangt dan n u op B en moet nu naar C en dat moet weer via de stijgklem gedaan worden. Ga dus op positie C staan en trek dan de Haak, via touwpijl en de stijgklem, van B naar C.

Heb je de Haak op C hangen dan haak je Laartje weer aan het laddertje van de haak om de Haak nu naar positie D te duwen......

Als de Haak op positie D hangt dan hangt de ene ladder van de haak precies onder het laddertje van de kruipruimte. Dus druk nu niet je Shifttoets maar klim nu omhoog en......

Lara beland in de kruipruimte......Kruip naar de gele pijp en druk dan meerdere keren je F-toets (je MÍlee toets dus) om de pijp te breken......

Lara beland vanzelf terug op de vloer maar de pijpblokkade is nu opgeheven.

Ok.......De Haak hangt nog op positie D maar moet nu eerst weer naar positie E worden terug gebracht. Je weet nu hoe je de haak door de rails moet bewegen

Heb je de haak weer op Positie E hangen dan ga je weer voor het trapje staan en trek je de Haak weer naar de Alex deur en.........
omdat de pijpblokkade nu weg is haakt de haak zich vast aan de elektrakabels.

Loop nu naar positie E en trek de haak nu van de Alexdeur vandaan en.....De haak trekt de elektrakabels weg en Laar kan nu veilig door de deuropening naar Alex gaan.

D: Kiss of Death voor Alex, of te wel......Alex is Fucked:

Ok......dit is een langere film waarin je niets hoeft te doen...maar pas op....zodra je weer controle krijgt moet je wel snel handelen dus blijf gefocust......

Helaas voor Alex zit ie met zijn benen klem onder wat zwaar puin en hoe Lara ook tilt, kreunt en piept, ze weer Alexie niet te bevrijden.

Er duiken dan Solari's op, op de balkons, en Alex doet eigenlijk het enige wat ie kan doen.....hij knalt er in het wilde weg op los....

Alex knalt die Solari's de game uit maar onze huppel kut is hem niet echt dankbaar want ze begint te zeiken over de risico's die Alex nam met zijn geknal.

NB: Zeg.....waar komen al die Solari's toch vandaan? We hebben er inmiddels toch wel een paar honderd van die Solari's de game uitgeknalt maar ze blijven in hordes tegelijk komen. Heb jij Solari vrouwen gezien op het eiland? Ik niet, dus hoe worden "verse" Solari kerels dan "geboren" en nog wat........Neu.....o dat woord mag ik niet meer gebruiken in walkthroughs......enfin.....je kunt het zelf wel bedenken...........maar hoe doen die Solari kerels dat dan....Neu.....ze elkaar?

Anyway........Alex komt dan tot de onvermijdelijke conclusie dat er voor hem geen uitweg is uit dit helse wrak en.............Alex offert zich zelf op en krijgt als dank voor zijn heldendaad een treurig kusje op de wang van trut Lara.....Nu hoeft Laar als dank voor mij geen striptease te doen maar een lekkere vette smakkerd op de mond van Alex is toch wel het minste wat de trut  had kunnen doen voor iemand die zijn leven voor je geeft

Laar smeert hem en draait de deur op slot en.......wel........bye bye Alex.......

Nu krijg je weer controle....de hele tering zooi explodeert dus REN  REN REN......

E: Terug naar de Bunker in de Klip

..........De game gaat dan even in slow motion als er in de gang een explosie plaatsvindt....de explosie slaat een diep gat in de gang

Blijf gewoon door rennen maar als Lara de rand van het gat nadert druk je op het juiste moment je Springtoets en.....

Laartje duikt naar de kabel en ze komt er aan te hangen........de game geeft aan wat je moet doen, dus druk je E-toets en......met behulp van de stijgklem zoeft Lara aan de kabel omhoog en het achterdeel van de schuit uit....blijf drukken tot Lara vanzelf in de gang van het voorste stuk van het wrak is beland......

Laar beland terug in het voorste deel van het wrak en we zijn dat Alex woord houdt want hij knalt nu de gascontainers aan gort en het hele achterste deel van de Endurance ontploft en verdwijnt onderwater

Wel.....jammer van Alex....weer 1 van Lara's metgezellen die ze niet heeft kunnen redden.....er zal er nog 1 sterven maar dat gebeurt later. Ren verder de gang door, trapje op en.....We belanden terug op het voordek, waar het ontzielde lijk van Kleine Jannemanske nog ligt.  Op de voorplecht van de schuit torent een mast en aan die mast steekt de ziplijn waarover Laar vanaf het rotseiland op de Endurance terecht is gekomen. Via die ziplijn moet Lara ook weer terug naar het rotseiland en dan verder naar de bunker. Loop naar de rechter kant van de generator

Voor de ingepakte kisten staat nog een losse kist. Klim op de kist en......

.....klim op de ingepakte kisten......

.....en loop dan door naar de Ziplijn en zorg dat je er het springsymbool krijgt......

Spring dus de ziplijn in en....Vanzelf gebruikt Lara de Stijgklem dus druk je E-toets en hou die ingedrukt  en.....met een noodvaart schiet Lara dan langs de ziplijn omhoog naar het rotseiland

Al;s Lara bij de mast hangt druk je Shift in om Lara op de grond te krijgen. Ren dan naar de andere kant van het rotseiland en ga, op de rand, boven de ziplijn staan waarover je vanaf de bunker dit eilandje hebt bereikt.

Zorg dat Lara op de goede plek staat en spring dan naar de ziplijn en gebruik weer je E-toets om omhoog te zoeven naar het plateau voor de bunker.

Bij mij lande Laar vanzelf op het plateau maar het kan zijn  dat je haar moet helpen.....Als je wilt kun je hier dus het Basiskamp Uitzicht op de Endurance gebruiken om even wat bij te komen en/of eventueel verzamelde vaardigheidspunten/XP punten te verzilveren. Laar moet de bunker weer in maar er is geen mogelijkheid om terug het dak op te4 klimmen maar.....Op de rand van het bunkerdak staat dus dat stuk zwaar metalen ding, waar wit touw omheen zit.  In de muur, onder dat ding, steekt een brede metalen deur maar die wil niet open. Voor de metalen deur zit echter een "zwakke plek" in de grond.

Trek dus de boog en mik op dat metalen ding en knal er een touwpijl in het witte touw. Gebruik dan je E-toets om, via de stijgklem, het zware metalen ding van het dak te trekken en.....

.het zware ding valt op de zwakke plek en dendert er door en er is dan een mooi gat ontstaan voor de metalen deur.

Wel......spring door het gat omlaag en.....Lara beland terug op de bovenste etage van de bunker, in een kamer waar we eerder nog niet geweest zijn....

Filmpje: Op een bureautje vindt Laar een Logboek en hierin vindt ze een document die meetelt als achiefment.....deze krijg je dus gratis.

Einde Level 20.....verder met.......

Level 21: Terug naar Schipbreukstrand:

Walkthrough en Screenshots door: Louis Koot