Juli 2014

Walkthrough en Screenshots door: Louis Koot

Level 23: Schipbreukstrand deel 4: De klim naar de Onderzoeksbasis:

Ok....Na het plunderen van de Tempel van de Dienstmaagden is Lara terug op Schipbreukstrand. Als je het verdiende Vaardigheidspunt gelijk nu wilt verzilveren dan ga je even naar het kampvuur, maar eigenlijk is er geen tijd voor want die klote Reyes is ondertussen verder blijven werken aan de reparatie van de Torpedoboot. En Reyes heeft gezegd dat ze niet op Lara zal wachten maar meteen zal vertrekken als ze de schuit aan de praat heeft gekregen......Dus Laartje heeft enige haast, maar ik lul hier uit mijn nek.............want er is geen enkele haast....Die Reyes gaat er echt niet zonder Lara van tussen.....

A: Liftschacht

Laar wil dus hoog de bergen in naar die Onderzoeksbasis, waarover ze gelezen heeft in het Logboek, dat ze in de bunker heeft gevonden. En dat wordt een hele klim. Begin er maar mee om door te lopen naar de liftschacht.....je weet wel...de liftschacht waarvan Lara in Level 17 de hekdeur niet kon open trekken omdat ze toen de Stijgklem nog moest veroveren op Kleine Jan.

Ren dus naar de liftschacht en knal er een touwpijl in het witte touw dat aan de hekdeur van de schacht steekt en........

......gebruik dan je E-toets om de hekdeur met behulp van de Stijgklem open te trekken. Loop dan door de geopende hekdeur de schacht in. De lift hangt boven en de Lifthendel is compleet vastgeroest. Forceer dus de Lifthendel met de klimbijl, via de E-toets en.......

.....als Lara de lifthendel heeft geforceerd dendert de lift omlaag en.....de lift is niet meer ter gebruiken maar aan de achterwand van de lift steken 2 witte richels......

Ren de liftbak in en spring dan tegen de achterwand aan en blijf je springtoets drukken om Lara aan de onderste witte richel te hangen.......

......Klim dan, via de bovenste witte richel, op de boven rand van de liftbak.

.....op de boven rand van de liftbak staat Lara dan tegen de rotswand aan.....een smal deel van de rotswand is glad en "geverfd" en heeft aan de bovenkant een mooie richel.. 
Spring dus tegen dat stuk rotswand aan en omhoog naar de richel.

Lara hangt dan aan de richel. Boven de richel is een stuk kletterwand, dus druk je Springtoets in en dan je E-toets en.......Laartje haakt zich met haar klimbijl vast aan de kletterwand.

Er zit een gleuf in de kletterwand en in de gleuf groeien vette taaie wortels. Klim iets omhoog en dan naar links en spring dan naar links, via de zijwaartse sprong over de gleuf heen.

Heb je Lara links van de wortelgleuf hangen dan klim je omhoog, tot Laar niet verder omhoog kan. 
Ga dan verder naar links en dan de hoek om. Boven Laar zie je dan de rand waar Lara de klimwand uit kan klimmen......

Als je Lara recht onder die rand hebt hangen dan kun je gelijk omhoog klimmen om de klimwand te verlaten. 
Maar klim eerst recht omlaag naar de brede richel onder Lara. Er hangt daar namelijk een Netje.....

Klim dus omlaag en als Lara op de brede rotsrichel staat dan schiet je het Netje in de fik met een vuurpijl en plunder je het gele kratje dat dan uit het netje valt......

Spring dan de kletterwand weer in en klim nu helemaal naar boven en trek Lara dan het plateau op....

Je verdient je 100XP punten omdat je voldaan hebt aan het 1e deel van de opdracht.......
.......je bent omhoog geklommen en Lara staat nu op de bovenste "etage" van de liftschacht, die je rechts ziet.

B: De klim naar de Watertoren

Recht vooruit staat een metalen kist op het iets hogere rotsplatform en, in de verte, zie je de Watertoren op de volgende hoge Rotsplatform uit steken. Lara moet nu van hier naar die watertoren zien te komen. Ga eerst maar naar die metalen kist. Dus klim het rots platform op en ren naar de kist en........

.......forceer de metalen kist open om weer wat onderdelen te scoren.

Ga dit platform weer af en ren naar rechts en naar de Ankerpaal, die voorbij de liftschacht op de rand van het plateau staat. 
Onderweg kun je natuurlijk de pijlen oprapen die tegen de schacht aan leunen.

Loop nog niet helemaal door tot de ankerpaal maar draai je om als vlak voor de ankerpaal bent beland. Lara kijkt dan terug naar de liftschacht. Bij de schacht staat een geel kratje. Op het dak van de liftschacht ligt het 14e GPS-je van Schipbreukstrand. Via de gladde wand kan Lara omhoog naar het dak van de liftschacht. 

Plunder eerst het gele kratje en ga dan weer recht voor de gladde wand staan, neem een aanloopje en ren dan naar de gladde wand en.........
Spring tegen de gladde wand aan en druk je springtoets een paar keer in om via de gladde wand omhoog te springen. 

Lara staat dan op het platform van de gladde wand. Draai naar de liftschacht en spring over en trek Laar het dak van de liftschacht op.......

............Op het dak beland zie je het GPS-je al glinsteren, dus ga het ding oprapen. 
Heb je in Level 21 niet het 13e GPS-je gehaald dan zal dit voor jouw het 13e GPS zijn. Voor ieder ander normaal mens is dit dan het 14e GPS.

Wel......zorg dat Laar weer veilig op de grond terecht komt en ga dan nu naar de Ankerpaal. Ga weer vlak naast de ankerpaal staan. Aan de overkant torent het bergplateau waar de Watertoren bovenop staat. Er zijn geen ziplijnen en geen kabelbaantjes om naar de overkant te kunnen gaan. Dus Laarsje moet weer haar eigen ziplijn creŽren, Dus dank de makers van de game dat ze de kletterwanden hebben bedacht......Knal dus een Touwpijl naar het linker deel van de hangende kletterwand en........

....zoals gebruikelijk bindt Laar haar touwetje zelf weer vast aan de Ankerpaal, dus spring de lijn in en zoef via je E-toets (stijgklem), naar de overkant en...........

 vanzelf komt Lara dan aan de kletterwand te hangen, omdat je nu eenmaal je E-toets de hele tijd ingedrukt houd.

Bij mij hangt Laar dan links van het touw en ze moet naar rechts. Schuif Laar dus naar rechts en doe dan de zijwaartse sprong om over de brede rand naar het volgende stuk kletterwand te springen...uiteraard wel op het juiste moment je E-toets drukken want anders wordt het huilen.

Beweeg Lara dan verder naar rechts, doe nog een keer de zijwaartse sprong en....
.............Lara is dan helemaal rond gegaan en hangt dan aan de voorpunt van het watertoren plateau en hier kan ze dan verder omhoog.

Kletter dus omhoog, waarbij je wel je springtoets moet drukken om Lara de rand te laten bereiken, en trek Laar dan het plateau op.

We zijn dus nu bij de ronde Watertoren. Er steken richels aan de watertoren. Voor de watertoren staat nog een stuk muur waar een houten geverfde kletterwand aan steekt. Lara moet bovenop dat muurtje klimmen om dan vanaf het muurtje naar de Watertoren te duiken. Maar doe dit nog niet. Loop, rechtsom, naar de andere kant van de muur. Aan de andere kant van de muur staat een kist en op de kist ligt een document.,..

...Wel.....scoor het document. Voor mij is dit het 6e van de 7 Officiers van de Endurance documenten.

Klik de zwarte schermen weg en draai om naar de watertoren. Je kunt helemaal om de watertoren heen wandelen....doe dat en....
..................achter de watertoren vindt je dan je laatste GPS van Schipbreukstrand..,..

...Wel......pak je 15e GPS-je....hiermee is je Schipbreukstrand set compleet. 
Heb je echter in Level 21 niet het 13e GPS gehaald dan is dit dus voor jouw het 14e GPS en krijg je dus niet de mededeling dat je set compleet is.

C: Via de Watertoren en de Gondels naar de overkant:

Ok.....loop terug naar de voorzijde van de watertoren en dan terug naar de andere kant van het muurtje, de kant waar de houten springwand tegen aan zit. Spring tegen de houten wand aan en druk je springtoets zodat Lara tegen de houten wand omhoog klettert en aan de boven richel komt te hangen

Klim dan verder omhoog zodat Lara dan bovenop het muurtje staat. Aan de ronde metalen watertoren steken 3 richels en via die richels moet Lara bovenop de watertoren zien te geraken. Spring dus, vanaf het muurtje, naar de middelste richel van de watertoren.

Zorg dat Lara aan de middelste richel dan onder de bovenste richel hangt en druk dan je springtoets, of je pijltje omhoog toets, om Lara aan de bovenste richel te hangen.

Schuif Laar aan de bovenste richel helemaal door naar links en klim dan het dak van de watertoren op.

Achter de Watertoren steekt de ijzerenmast van de gondelbaan omhoog uit de diepte. 
Mik Lara naar de gele ladder, die aan de mast steekt, en ren dan vooruit en druk op het juiste moment je springtoets in en.........

.......Miss Croft weet, via haar bijzondere Croft gave , veilig de ladder te bereiken en ze klemt zich er stevig aan vast. 
Klim langs de ladder omhoog en druk dan je springtoets in om Lara aan het pijpje, dat boven de ladder aan de mast steekt, te hangen.

Schuif Lara, aan het pijpje, rechts de hoek om en klim dan het platformpje op en.....Je ziet nu de 2 Gondels van het gondelbaantje

Via de 2 gondels moet Lara de volgende mast bereiken. Helaas doet het gondelbaantje het niet dus het zal op de moeilijke manier moeten. 
Gelukkig zit er om de draagbeugels van de 2 gondels wit touw gewikkeld

Schiet dus een touwpijl in het witte touw van de voorste Gondel en gebruik dan je E-toets om de gondel, via de stijgklem, naar Lara toe te trekken. Uiteraard zal de gondel niet helemaal tot bij Lara komen zwaaien, dus Zodra Lara het touw loslaat en de Gondel richting Lara beweegt doe je de snoekduik naar de gondel

Doe je het goed dan grijpt Laar zich vast aan de gondel en trekt ze zich de gondel in.

Wel.....er is nog een 2e gondel, dus loop naar de andere rand van de eerste gondel en doe dit gedoe dan nog een keer. 

Dus touwpijl schieten in het witte touw van de 2e gondel. Dan je E-toets gebruiken om via de stijgklem de 2e gondel iets naar Lara te trekken en..........

....dan weer de snoekduik naar de 2e gondel uitvoeren. Doe je het weer goed dan staat Lara in de 2e gondel. De 2e Gondel hangt op maar een metertje van het platform van de 2e gondelmast, dus voer de runningjump uit om op dat platformpje te belanden. Je hebt dit nu al zo vaak gedaan allemaal, dus dit hele stuk moet nu toch wel een fluitje van een cent voor je zijn.

Op het platform van de 2e gondelmast staat een "springplank". Aan de mast zelf zit een houten schot en richels. Een kabel gaat vanaf de mast omlaag naar het onderste "balkon" van de berg aan de overkant. Via de kabel moet Lara nu verder naar dat "balkon" aan de overkant. Als je Lara op de "springplank" zet, onder de kabel, dan krijg je niet het gebruikelijke springsymbool. Je kan op 2 manieren Lara naar de kabel laten springen.....Of je rent over de "springplank" en springt dan naar de kabel. Of je klimt, via het houten schot en de richels, naar het bakje, dat boven de "springplank" aan de mast hangt, en springt dan vanuit dat bakje naar de kabel. Je moet zelf maar zien wat jij de makkelijkste manier vindt. Ik doe het via de "springplank".

Via de kabel zoeft Lara dan verder omlaag en land ze op het onderste "balkon" van de berg. 

D: Via de pijpen verder omhoog:

Grijp, indien nodig, de ammodoos en spring dan, via de houten wand, omhoog naar de pijp die boven de houten wand steekt.

Beweeg Lara aan de pijp naar rechts en dan de hoek om en door naar het einde van dit eerste stuk pijp.

Neem de zijwaartse sprong houding aan en spring over naar het volgende stukje pijp en doe dan nogmaals de zijwaartse sprong naar het 3e stuk pijp.

Je ziet dan een geel laddertje. Schijf Laar door tot ze onder de gele ladder hangt en.....

..... trek Laar dan omhoog (Pijltje omhoog) zodat ze de ladder op klimt. Klim verder omhoog en.....Boven de ladder steekt een stukje klettermuur en links hangt een gele ladder aan het "balkon". Lara moet naar het balkon links en dat kan ze dus doen door naar links te springen of verder omhoog te kletteren vis het stukje kletter muur. Ik spring, via de zijwaartse sprong, naar het linker laddertje

Klim dan via het laddertje verder omhoog en Lara beland op het "balkon". Als je de camera dan draait, zodat je achter Lara kan kijken, dan zie het platformpje waar Laar op terecht zou zijn gekomen als je via dat stukje kletterwand was gegaan. Op dat platform staat een geel kratje waar granaatjes, of ander spul, in liggen.

Als je via de kletterwand was gegaan dan kun je dus nu gelijk dat kratje plunderen. 

Was je mij gevolgd en je wilt dat kratje plunderen dan ben je dus erg dom geweest want dan moet je dus even over springen naar het kratje en......

...als je het kratje "gescoord" hebt dan spring je terug over naar het "balkon". Was je via de kletterwand verder gegaan dan spring je dus ook, vanaf het kratje, over naar het "balkon".

E: Even een paar Solari's killen:

Terug op het balkon loop je door en...........Als Laar via de treden omhoog begint te lopen hoort ze de stemmen van 2 Solari's, die om de hoek met elkaar praten. 

Vanzelf trekt Laar het wapen dat je haar de vorige keer had laten gebruiken en begint ze te sluipen......
Sluip dus voorzichtig verder omhoog en dan het hoekie om en..........wel....kil snel en geruisloos de 2 Solari huftertjes

Als je de 2 Solari's snel met de boog en een headshot omlegt dan heb je kans dat het gelijk klaar is. 
Gebruik je een schietwapen of maken de 2 Solari's herrie dan zullen er nog 2 andere Solari's omlaag springen om het Lara alsnog moeilijk te maken.

F: Verder klimmen en klauteren naar de Onderzoeksbasis:

Is het moorden weer achter de rug dan kunnen we verder. Het word weer springen en klimmen via steeds kleiner wordende stukjes kletterwandjes.Begin er maar mee om via de houten springwand aan het stuk pijp te gaan hangen. Dus ren/spring tegen de houten wand omhoog om Laar aan het pijpie te hangen

Beweeg Laar dan aan het pijpske links de hoek om en naar het einde van de pijp. 
Doe dan de zijwaartse sprong naar het stuk klettermuur en druk weer op het goede moment je E-toets om Laar zich te laten vastbijten in de kletterwand.

Klim in de kletterwand omhoog en dan naar links, waarbij je laar dus steeds e ven "bijstuurt" zodat ze dan het platform bereikt.

Trek Laar het platform op en loop door naar de Ankerpaal. Ga rechts naast de Ankerpaal staan. Aan de overkant is de berg waar de onderzoeksbasis is.....het is een diepe brede kloof die Lara scheid van die berg, maar geprezen zij die Japanse Godin want......er steekt een klein stukje kletterwand aan de berg......Dus mik je boog op de kletterwand en knal er een touwpijl in en.......

....Lara bind haar touwtje weer vast aan de Ankerpijl dus zoef via het touw naar de kletterwant...dit doet Laar dus met haar klimbijl en ze haakt zich vanzelf vast in de kletterwand.

Aan de kletterwand moet je Laar dan naar links bewegen wand de rots waar ze nu aan hangt is rond. 

Beweeg Laar dus alsmaar naar links door, waarbij je steeds even wat moet bijsturen om Laar op de juiste hoogte te houden. Laar klettert de ronde bocht om en je moet dan de zijwaartse sprong doen om over de geul met bladeren heen te springen naar het volgende stuk kletterrots. Vergeet niet om je E-toets te drukken want anders stort Laar te pletter.

Schuif Laar dan verder door naar links en........Laar hangt dan boven een schacht en een diepe afgrond. Doe weer de zijwaartse sprong en........

......klim dan omhoog, dan naar rechts en klim uit de schacht en.......We belanden op een brede richel

Loop door naar het einde van de richel en.........Aan de overkant van de kloof steekt een kanonbunker in de berg.......er hangt een geel laddertje.......WACHT....spring niet meteen over naar het laddertje. Kijk omhoog......het laddertje hangt af aan een roestig ijzeren balkon......het is de ingang van die bunker maar de ingang is geblokkeerd met rotspuin waar wit touw omheen steekt. 

Schiet dus een touwpijl in het witte touw en gebruik dan je E-toets om via de Stijgklem het puin weg te trekken en.......

.....spring dan over naar het gele laddertje en......

.....klauter het balkon op en plunder de gele krat, die op het balkon staat.

Loop de bunker in......er valt niets te beleven of te scoren in de bunker en dat roestige kanon doet het ook al lang niet meer

Loop dus door en verlaat de bunker weer via de opening aan de andere kant. Laar is dan op het richelpad aan de andere kant van de bunker. 

Volg het pad dat dan links de hoek om gaat en.........Je hebt dan het einde van Level 23 bereikt.....Je bent omhoog geklommen naar de Onderzoeksbasis. 

Het pad eindigt bij een diepe schacht.....de schacht is voor Laar de ingang van de Onderzoeksbasis en voor je het begin van........

Level 24: Onderzoeksbasis

Walkthrough en Screenshots door: Louis Koot