Juli 2014:

Walkthrough en Screenshots door: Louis Koot

Level 24: Onderzoeksbasis

A: Het Relikwie in de Tunnel

Na de klim vanaf Schipbreukstrand is Lara beland bij de schacht die leid naar de ondergrondse toegang van de Onderzoeksbasis. Hier eindigde Level 23 en hier gaan we dus verder. 

De schacht is diep en heeft een klettermuur en zal Lara in een watertunnel doen belanden. Het is maar een ondiep laagje water in de tunnel, dus Laar kan niet zomaar door de diepe schacht omlaag springen.....dat zal ze niet overleven, tenzij je vals speelt. Je moet er dus voor zorgen dat Lara niet in 1 keer door de schacht omlaag mietert......Gelukkig heeft de schacht een kletterwand. Neem dus een aanloopje en ren dan vooruit en spring op het juiste moment naar de kletterwand en druk je E-toets en......

Het Laartje haakt zich vast aan de kletterwand......daar hangt ze dan weer.....het zal je hobby maar wezen. Ok....kletter aan de wand omlaag tot Lara niet verder omlaag kan.....Lara hangt dan boven een hek.....het hek sluit een tunnel af waar je nooit in terecht zult komen....Onder het hek gaat de kletterwand verder want Laar heeft de bodem van de schacht nog niet bereikt. 

Wil je het nu verder op de veilige manier doen dan druk je de omlaagval-toets in (Voor mij is dat de SHIFT-toets) om Lara recht omlaag te laten vallen en in haar val druk je dan op het juiste moment weer je E-toets om Laar aan de kletterwand, onder het hek, te haken. Dan kletter je verder omlaag, tot Laar weer niet verder omlaag kan en dan laat je haar omlaag vallen....Laar beland dan zonder schade in het water van de watertunnel. Lukt dit niet dan is het niet zo erg......Laar valt dan ook omlaag maar je mist dan het stuk klettermuur, onder het hek, dan beland Laar ook in de watertunnel maar loopt dan enige schade op. De schade is niet genoeg voor GAME OVER, dus als je dan rustig even wacht dan regenereert Laar vanzelf.

Hoe dan ook......Laar is onder de schacht in de watertunnel beland. Kijk even rond.......De tunnel loopt rond en.....iets verder op steekt er, aan de linker wand, een richel boven water uit en op die richel schittert de eerste van b3 GPS-je die je in dit level kunt vinden. Ga het GPS-je dus eventjes scoren. Je kunt hiervoor vanuit het water de richel op klimmen, of je blijft in het water en drukt je E-toets als je het rode handje krijgt....Laar klimt dan vanzelf de richel op om het GPS te pakken.

Als Laar de GPS heeft gepakt dan spring je het water weer in en kijk je terug naar het begin van de tunnel, dus naar waar je vanuit de schacht in de tunnel bent beland.....Je ziet een blokkade van stenen die vast steken aan metalen balken.....die blokkade blokkeert een grot waar een Relikwie verborgen in ligt. Blijf op respectabele afstand en trek het Geweer, waarmee je granaten kunt afschieten. Mik op 1 van de metalen balken in de blokkade en vuur dan een granaat af.....ik vuur granaten af door mijn muiswiel in te drukken, en.........PATS BOEM.....de blokkade explodeert en Laar kan nu het grotje in....

Klim dus het grotje in en plunder er de gele kist. Het is eigenlijk geen grotje maar een betonnen kelder van de onderzoeksbasis en het is maar klein en nauw. Kijk langs de betonnen muur omhoog en.......

........boven de betonnen muur is een nis.....maar die nis is ook afgesloten door een blokkade van stenen aan ijzeren balken.....Ok.....Je kunt die blokkade niet vanuit de tunnel kapot knallen....dat moet je doen vanuit het grotje en de explosie zal schade toebrengen aan Lara. Dus zorg ervoor dat Lara's gezondheid op de volle 100 procent is en druk haar dan zo ver mogelijk tegen de andere muur aan. Mik je geweer weer op de blokkade en vuur de granaat af, in 1 van de ijzeren balken van de blokkade en.........

.......PATS BOEM.....Lara wordt bedolven onder het puin en loopt enige schade op maar het valt mee want ze staat na een paar seconden vanzelf weer op. 

Wel......Klim via de betonnen muur dus omhoog, de hoge nis in.

In de nis scoor je het Relikwie, uit het Relikwiekistje dat boven op de houten kisten staat. Het is het 1e van 2 Helmen uit de CHOU-Dynastie.

B: Zonnedoder Uitdaging:

Spring terug omlaag en duik de tunnel weer in en volg de tunnel nu naar het andere eind

Je merk dat de tunnel rond loopt en eindigt bij weer een stukje kletterwand. Links in de hoek groeit een struik met oranje vruchtjes. Uiteraard kun je gelijk die oranje vruchtjes gaan opeten, maar ik doe dit niet. Ga, op een klein afstandje, recht voor de kletterwand staan en kijk dan omhoog....Laar krijgt even een stijve nek, zoals jij een ander lichaamsdeel wel eens stijf kreeg, maar ze ziet dan een Netje hangen. 

In die hangende netjes steekt altijd een geel kistje, dus wil je dat kistje plunderen dan schiet je nu het netje in de fik.....het kistje valt dan omlaag en beland voor Lara's voeten......

Plunder het kistje en, als je dat nog niet had gedaan, smikkel de oranje vruchtjes op.

Ok....omhoog nu langs de kletterwand....Spring tegen de kletterwand aan en druk weer op het juiste moment je E-toets om Laar aan de kletterwand te hangen en klim dan omhoog en de grot in.

Er valt niets te scoren hier, maar je ziet 2 spleten in de rotsmuren. Door de rechter spleet kijk je de nis in waar je daarnet het Relikwie hebt gescoord, dus mik loog niet toen ik vertelde dat de water tunnel rond loopt. Duw Lara door de spleet in de andere muur en.....

.......We zijn dan terecht gekomen in de eigenlijke Onderzoeksbasis en Laar staat op een platform en moet verder omlaag. Maar spring nog niet omlaag. Kijk naar het fel brandje lamppeertje. Het is moeilijk te zien maar linksachter het fel schijnende lampje kun je de 1e van in totaal 5 TOTEMS ontwaren die je kunt schieten voor de ZONNEDODER UITDAGING.

Je kunt deze TOTEMS met elk wapen schieten, maar omdat er Solari's aanwezig zijn in deze Onderzoeksbasis raad ik je aan om geen vuurwapen te gebruiken maar je pijl en boog. Je hoeft de TOTEMS niet te schieten met vuurpijlen....ik zou de normale pijlen er voor gebruiken en zeker geen explosieve- of napalm pijlen want dat maakt te veel herrie

Mik dus je pijl en boog op het TOTEM en kies of een vuurpijl of een gewone pijl en knal het Totem weg.........

Nog 4 van deze Totems te vinden en je zult zo dadelijk al Totem 2 en 3 kunnen scoren. Maar eerst moet Lara 2 Solari hufters vermoorden en dat moet ze stilletjes doen, dus met een gewone pijl of een vuurpijl. Spring 2 keer omlaag en.....Laar is dan in de onderste gang van het onderzoekscomplex.......je zult straks merken dat dit eigenlijk de 3e etage is. Loop stilletjes door en......als Lara zo ongeveer bij de mat is gekomen, die voor de deuropening ligt, hoort ze de stemmen van 2 Solari kerels.....

Die 2 Solari's zijn in de volgende ruimte en Laar neemt vanzelf de sluiphouding aan en trekt haar laats geactiveerde wapen. Zorg dat Laar de boog gereed heeft en sluip door...tot de mat en wacht dan geduldig.

In de volgende kamer is het Basiskamp Onderzoekslab en 1 Solari.....de 2e Solari is al verdwenen naar de gang en de andere Solari verdwijnt ook naar de gang....Als die Solari naar de gang is verdwenen sluip je verder. Negeer het Kamp nu en sluip door naar het bureau. Negeer het document dat op het bureau ligt en sluip door naar de deuropening

.........Ga bij de deuropening in de mik houding staan en mik op het achterhoofd van de Solari, die in de gang bij het raam staat. Knal snel een pijl door het achterhoofd van de Solari en............

.....kijk snel naar rechts de gang in en vermoord de 2e Solari, ook via een pijl door zijn achterhoofd.....Voer je dit snel en accuraat uit dan hebben deze 2 Solari's geen enkele kans en krijg je niet te maken met hulptroepen, die anders wel opduiken als je deze 2 Solari's niet snel en vakkundig de game uit vermoord....Nou ja....dat weet ik eigenlijk niet want in de 5 keer dat ik de game nu doorspeel is het mij geen 1 keer niet gelukt om deze 2 Solari snel te vermoorden.

C: Het 2e en het 3e Zonnedoder Totem scoren:

Zijn de 2 kerels vermoord dan loop je de Kampvuurkamer weer in om het Document, dat op het bureau ligt, nu te scoren.

Als je er behoefte toe voelt dan gebruik je hier het Kamp om je, eventueel, verdiende vaardigheidspunt te verzilveren en/of om upgrades voor je uitrusting te kopen. Ga niet terug de gang in waar je zojuist de 2 Solari vermoord hebt. Bij de ingang van deze kampkamer zie je een dichte deur......die deur geeft ook toegang tot de gang. Loop naar die deur en forceer de deur open met de klimbijl........

Als Laar de deur open heeft geforceerd zie je dat de vloer van de 3e gang verdwenen is. Onder Laar is de 2e etage gang. Spring NIET OMLAAG maar blijf op het randje in de deuropening staan. In de muur, aan de overkant, steekt een raam zonder ruit en tralies. Achter dat raam is een ruimte die deels is ingestort en als je heel goed kijkt dan zie je daar TOTEM 3 hangen. Kijk echter eerst naar links de gang in......

.....aan het plafond van het nog overgebleven stuk 3e verdieping gang, spot je dan het 2e TOTEM. Knal het 2e TOTEM de game uit met een vuurpijl of een  gewone pijl.

.....Heb je het 2e TOTEM gescoord dan kijk je weer naar het raam.....
Ga met de boog inzoomen op het raam en spot dan het 3e TOTEM, door het gat in de muur achter het raam......Schiet het 3e TOTEM ook de game uit.

Als Laar ook het 3e TOTEM heeft gescoord dan bergt ze vanzelf de boog weer op....Spring NIET omlaag maar doe nu de snoekduik naar het raam en blijf je pijltje omhoog drukken en......

.......Laar klimt dan door het raam en vanzelf laat ze zich dan, achter het raam, op de grond vallen. Laar is nu in die aan puin geschoten kamer. Het is een nauwe ruimte en je kunt meteen de oranje voedselkist plunderen, want van moorden krijgt Laar lekkere honger.

Draai dan rond en spot het 2e GPS-je dat hier op de grond ligt, bij de pijpjes. Scoor dus je 2e GPS-je van de 3 die in dit level te vinden zijn.

Het 3e GPS zul je na de Lift puzzel vinden. Kijk omhoog naar het raam en spring/klim tegen de muur op om nu terug te klimmen door het raam en.......

......vanzelf valt Lara dan door het raam en ze komt terecht in het smerige stinkende laagje water dat op de vloer van de 2e verdieping gang staat.

Volg de gang en klim het water deel uit en loop door naar het console, dat voor de metalen deur staat. Activeer het console om de metalen deuren te laten verdwijnen en..........

......loop door naar de Liftschacht:

D: De Lift puzzel:

Het liftplatform hangt boven in de liftschacht. Hier op de muur zie je een grote gele 2, te teken dat je hier nu op level 2 van de liftschacht bent. Onder Lara zie je level 1 en daar moet ze naar toe. Maar Laar kan niet door de liftschacht omlaag springen vanwege het metalen rooster dat als "vloer" voor de schacht dient. En als je, links naast de schacht, de ijzeren trap afloopt dan merkt Lara dat de deur beneden ook stijf dicht zit en die deur zul je ook nooit open krijgen.

Het moet dus op de moeilijke manier. Je moet er voor zorgen dat het zware liftplatform, vanaf level 3 van de schacht, met voldoende vaart en kracht omlaag dendert zodat de lift het vloerrooster breekt en dan echt helemaal op de bodem van de liftschacht te pletter valt. Dan kan Lara op level 2 door de schacht omlaag springen en door gaan naar  Tombe De Laatste Rustplaats van de Generaal.

Als je naar de dichte deur beneden was afgedaald dan loop je de trap terug op naar Level 2. Links voor de liftschacht  staat het console om de lift te activeren. Rechts voor de schacht staat een hoge kist. Je kunt voorbij de kist de hoek om, naar de deur. Die deur is de toegang tot de trappen, die langs de liftschacht omhoog gaan naar Level 3 en level 4, maar die deur zit ook stijf op slot en krijg je ook niet open. Ok.......we beginnen dus op:

Level 2 van de lift:

Activeer het lift console......en.....het liftplatform komt omlaag gezakt maar blijft dan net boven de kist vast hangen. Onder de lift hangen de 4 tandwielen waarmee de lift omhoog en omlaag door de schacht wordt getakeld. Lift Tandwiel 1 hangt nu vrij boven de kist.  Het is nu de bedoeling dat je die 4 Lift Tandwielen onder de liftkooi vandaan sloopt. Maar de tandwielen 2, 3 en 4 zijn hier nu niet bereikbaar.

Ga voor de kist staan en klim dan bovenop de kist. Bovenop de kist staat Lara dan voor Tandwiel 1 en je krijgt de mededeling dat je het tandwiel dient te forceren. 
Druk dus je E-toets herhaaldelijk in tot Laar het grote zware tandwiel onder de lift heeft weg gesloopt.

Tandwiel 1 is dan verwijdert en Lara vertelt je dan dat ze ook de andere 3 tandwielen moet slopen zodat dan het liftplatform met een rotvaart omlaag zal storten, door de vloer van schacht. Laar moet nu naar level 3 en dat kan niet met de lift. Ze moet via de trappen omhoog naar level 3, maar de deur naar de trappen krijgen we niet open. Wat nu?..............

Spring vanaf de kist het liftplatform op, of klim van de kist af naar de vloer en spring/klim dan het liftplatform op. Als je Lara op het liftplatform hebt staan dan kijk je naar de rechtsachter hoek van de liftschacht. Er zit een mooie grote opening in het achter hek van de liftschacht.

Klim dus via het gat in het achter hek de liftschacht uit en.........

Lara beland op de trap achter de liftschacht. Loop de trap verder op maar niet gelijk door naar Level 3....Kijk, als Lara op de volgende trap staat, eerst even omhoog want hoog boven de trap hangt een Netje.....

Schiet het netje in de fik en....Het gele kistje dat dan omlaag valt land op de vloer van Level 3, dus loop verder omhoog en plunder het kistje.

Level 3 van de lift

We zijn dus nu op Level 3 van de liftschacht. Recht voor de liftschacht staat de nis vol met blauwe vaten, kisten en andere troep.

 Er staat ook een ammodoos en er ligt een document op het blauwe vat dat aan de rechter muur staat,Scoor het Document.....het is het 1e van 2 GPS documenten.

Ok.....draai je om naar de liftschacht. Het liftplatform hangt nog op Level 2. Ook hier staat een Liftconsole en er hangt hier een Laddertje naar een "balkon". Als je door de liftschacht kijkt dan zie je, rechts achter in de schacht, een vierkante opening en een "balkon" waar een geel kistje op staat. Via die vierkante opening kan Lara Lift Tandwiel 4 slopen.  Activeer het liftconsole om het liftplatform naar hier te brengen.

Als je het liftplatform omhoog hebt gebracht kijk je er even na. Je ziet nu de Tandwielen 2, 3 en 4 en je ziet ook dat Tandwiel 4 nu voor die vierkante opening hangt.

Daal nu de bovenste trap, links naast de schacht, weer af en blijf dan op het tussen platform van de trappen staan en kijk achter de liftschacht en......
.Je ziet het "balkon" waar het gele kistje op staat en de vierkante opening waar nu Tandwiel 4 voor hangt........

Spring naar het "balkon" en trek Laar het "balkon" op

Plunder op het "balkon" het gele kistje en ga dan het Tandwiel 4 van het liftplatform slopen

2 tandwielen gesloopt, nog 2 te gaan. We gaan verder met Tandwiel 3. Spring het "balkon" terug af naar de trap en klim weer naar Level 3

Terug op Level 3 ren je door en dan verder om de liftschacht heen naar de trap achter de liftschacht. 

Voor je verder via de trappen omhoog gaat kijk je even omhoog.......Je bent dus hier achter de liftschacht en nog steeds op level 3. Boven de trap zie je weer een "balkon" hangen maar dat balkon is vanaf hier niet bereikbaar. Laar moet op dat "balkon" zien te geraken om Tandwiel 3 te kunnen slopen. Loop verder omhoog en als je dan op het tussen platform van de trappen staat dan draai je nog even om....je ziet dan dat je nu vanaf de trap dat "balkon" niet kunt bereiken omdat het aan deze kant is afgesloten met een hek. Er staat ook weer een geel kistje op het "balkon".

Draai je weer om en......o....een deel van de trap is verdwenen, dus neem een aanloopje en spring dan naar het bovenste deel van de trap en......

.......en klim dan verder en we zijn dan op:

Level 4 van de Lift.
Tandwiel 3:

Ook hier een liftconsole. Het loopt verder dood hier want er is geen level 5. Kijk de liftschacht in......In het rechter hekwerk van de schacht zie je, tussen level 4 en level 3, een grote opening die is geblokkeerd door prikkeldraadplanken. De muur, achter de schacht, is een Kletterwand. Doe nog even niets met die prikkeldraadplanken maar kijk eerst omhoog.......Ook hier hangt een "balkon" en boven het "balkon" hangt een netje. Het "balkon" is niet bereikbaar maar schiet toch het Netje in de fik en........

......Het gele kratje uit het netje valt op het "balkon". 

Loop onder het "balkon" door en draai dan om en kijk weer omhoog naar het "balkon".....Trek de shotgun en knal een kogel naar het gele kratje en.......

.....Laar knalt het kratje het "balkon" af en het ding komt voor de liftschacht op de vloer terecht. Ga het gele kratje dus plunderen.

Ok.....kijk de liftschacht weer in en knal nu, met de Shotgun, die prikkeldraadplanken weg uit het gat in de schacht.

Het gaat nu moeilijk worden......lukt het je niet om het nu volgende stukje door te komen dan is deze game EINDE OEFENING voor je want dan kun je domweg niet verder komen. Laar moet, door dat grote gat in de liftschacht duiken om zich dan aan de kletterwand vast te haken en via de kletterwand bereikt ze dan het "balkon" achter de schacht waar ze dan Tandwiel 3 kan slopen. Om dit te kunnen doen moet het liftplatform dus van Level 3 omhoog komen naar Level 4 en moet Laar, terwijl het liftplatform omhoog komt, vanaf het liftplatform door het grote gat duiken naar de klettermuur. En dit is verdomde moeilijk want het gaat om Snelheid en accuratesse waarbij je dus zowel je Springtoets, je Vooruittoets en je E-toets moet gebruiken.

Ga het dus maar doen. Ga voor het liftconsole staan en activeer het console en.......

SNEL NU.....het liftplatform begint omhoog te komen....,treuzel niet maar spring snel de schacht in om Laar op het omhoog komende liftplatform te laten vallen

Snel.....draai op het liftplatform snel om naar de rechterzijde van de schacht en wacht tot het platform nog net iets onder het grote gat is en......REN.......

......REN naar het gat en druk je Springtoets om door het gat naar de kletterwand te springen en druk snel in de sprong je E-toets en........

....wel....ging het allemaal lekker soepel en snel dan haakt Laar zich vast aan de kletterwand....
............ging het niet zo geweldig voor je dan stort Laar te pletter in de diepte......en moet je het opnieuw proberen

We zullen er maar van uit gaan dat het ook jouw wel een keer lukt om Laar door het gat aan de kletterwand te plakken. Is dat het geval dan beweeg je Laar aan de kletterwand eerst iets door naar links, dan omhoog en dan weer naar links. Neem dan de zijwaartse sprong houding aan en spring over naar het stuk kletterwand van de achtermuur

Schuif Laar dan verder door naar links, tot ze boven het "balkon" hangt.....

Zorg dat Laar echt boven het balkon hangt en spring dan, via de zijwaartse sprong, het "balkon" op, of laat Laar gewoon omlaag vallen.

Plunder het gele kistje en ga dan Tandwiel 3 weg forceren......

Ok....nu alleen nog Tandwiel 2 slopen en klaar zal Kees dan zijn.  Als het goed is dan hangt het liftplatform nu op Level 4 en dus steekt Tandwiel 3 uit boven Level 3. Ga op de rand van het "balkon" staan. Het is niet handig om Laar nu omlaag te laten springen naar de trap want je hebt dan kans dat ze over de reling van de trap heen duikt en weer in de oneindige diepte, achter de trappen, stort. Druk dus je SHIFT toets in zodat Laar over de rand aan de rand van het platform gaat hangen en druk dan je SHIFT toets in om Laar recht omlaag te laten vallen.......

Laar land dan op de trap en is dan eigenlijk al terug op....

Level 3 van de Lift:

Loop naar de voorzijde van de liftschacht

Het liftplatform hangt op Level 4 en Tandwiel 3 steekt nu voor het gat in de schacht. Voor Tandwiel 3 hangt her ook een "balkon" dat Laar bereikt via het afhangende laddertje. Spring dus naar het laddertje 3 en......

......klim via het laddertje het "balkon" op en........

......Sloop Tandwiel 3 onder het liftplatform vandaan en.......

......Laar slaakt een zucht van opluchting want het is haar gelukt en..........

......het liftplatform stort nu met donderend geraas vanaf Level 4 omlaag door de schacht en knalt door de rooster vloer heen op Level 2 van de schacht.

Spring daar het laddergat omlaag en daal als de gesmeerde bliksem terug naar Level 2...de deur, rechts naast de schacht is door de schok nu ook open gevlogen.

Ga voor de liftschacht staan en zie.......Laar kan nu omlaag duiken naar Level 1. Dus spring omlaag en.....

.......plunder de oranje voedselkist. Laar hoort dan stemmen...

Door het gat in de muur verlaten we zo dadelijk de liftschacht en we zullen dan in een gang belanden die naar De Laatste Rustplaats van de Generaal leid. In die gang zijn echter 2 Solari's die Laar stilletjes moet vermoorden. Er zijn hier beneden echter nog Totems te scoren en een GPS-je en een Relikwie....maar laat dat allemaal nog even rusten......ga eerst die 2 Solari's in de volgende gang vermoorden.....daarna kunnen we dan op ons gemak de schatten gaan zoeken.

Als Lara de oranje voedselkist heeft leeggegeten dan beweeg je haar naar het gat in de muur. Vanzelf gaat Lara dan sluipen, omdat ze de stemmen van die 2 Solari's hoort.

Sluip door het gat in de muur en sluip door naar de volgende gang

Bekommer je niet om het gele kistje dat in de gang staat maar sluip meteen door naar de blauwe vaten en ga achter de vaten in dekking. 
Voorbij de vaten staan 2 Solari's, dus knal die 2 Solari's snel en professioneel de game uit.

Als je snel en accuraat bent dan zul je deze 2 Solari's vermoorden zonder dat ze ook maar 1 schot kunnen terug schieten. Ben je wat traag dan vermoord je eerst de voorste Solari.....de 2e Solari rent dan weg naar achter in de gang. Sluip dan door naar de kist, die verder op staat, en ga achter de kist in dekking. Vanachter die kist kun je dan de 2e Solari nog vermoorden.

Zijn deze 2 Solari's naar de Eeuwige Solari jachtvelden gestuurd dan gaat Lara vanzelf rechtop staan en kun je op je gemak de goodies gaan verzamelen. 
We beginnen met het gele kratje, dat hier in de gang bij het hek staat.

Plunder het gele kratje en ga dan terug naar de Liftschacht, dus terug naar de vorige kamer en dan terug door het gat in de muur naar de lift. Links naast de lift hangt dan Totem 4 te bungelen.

Scoor Totem 4, met een pijl of met kogels....maakt niet uit.

Ga terug door het gat in de muur. Ga nu niet meteen de gang weer in maar kijk naar het raam, in de muur achter het puin. Als je goed tuurt zie je dat er in de ruimte, achter dat raam, een Netje hangt. 

Ga op de goede plek staan en mik dan een vuurpijl naar dat netje en schiet het netje in de fik.

Het gele kistje, dat uit hert netje omlaag valt beland dan via een gat in de muur in de gang en dat kistje kun je dan zo meteen plunderen. Draai je om zodat Laar terug kijkt naar het muurgat. Recht in de hoek zie je dan een metalen lockerkast staan. Ga die metalen kast ook nog even open forceren.

Nadat Laar de kast heeft geplunderd duik je de gang weer in. In het begin van de gang staat een stapel kisten en achter die stapel kisten staat een Relikwiekistje op de grond.

Wel.....ga het Relikwie scoren....het blijkt de 2e CeremoniŽle Helm te zijn.

Sluit alle schermen en loop naar de andere kant van de kisten. Bij het hek heb je daarnet het gele kistje geplunderd. Loop nog ietsjes door en kijk dan door het hek de ruimte achter het hek in.....Zie je geen Totem hangen gebruik dan je Q-toets om Lara's overlevingsinstincten even in te schakelen en.....je ziet dan het 5e Totem achter het hek hangen.

Scoor dus het 5e Totem om de Zonnedoder Uitdaging te voltooien.

Nu nog even de Schatkaart en het 3e GPS-je scoren en dan op naar de Generaal. Loop verder door de gang en......Vlak voor de draaicirkel, van de transportrails, vindt je dan het gele kratje dat uit het netje kwam vallen, dat je in de fik hebt geschoten door het raam in de puinkamer. Plunder het kistje

Loop dan door naar de draaicirkel. De gang gaat rechtdoor en zal Lara dan in de Tombe van de Generaal brengen. Maar eerst gaan we nog even de Schatkaart ven het 3e GPS scoren hier. Links is de gang geblokkeerd door stapels kisten en ook rechts zie je, achterin de rechter gang, stapels kisten staan. We gaan eerst naar links. 

Draai op de draaicirkel dus naar links. Lara kan over de linker stapel kisten heen klimmen, om achter de kisten te belanden. Klim dus bovenop de linker stapel kisten en.......

.......Laar beland achter de kisten. De gang is verder geblokkeerd maar je vindt hier wel de Schatkaart van de Onderzoeksbasis....De Schatkaart ligt bovenop de kist, die voor het radiatortje staat. Scoor de Schatkaart.

Klim/kruip, via de laagste stapel kisten terug naar de andere kant en........

.....ren dan rechtdoor, naar de oranje voedselkist die aan de overkant voor de grote stapel kisten staat.

Plunder de voedselkist en draai Laar dan om,. Je kunt dan 1 van de metalen kasten nog open forceren, dus waarom zou je dat niet doen.

Loop dan iets terug en draai je dan om en zet Lara dan recht voor de lange rij kisten die tegen de muur aan staan. Klim bovenop deze kisten en........

.......kruip dan over de kisten door naar achteren en.........je ziet dan het 3e GPS-je schitteren boven op de achterste kisten.

Scoor het 3e GPS-je om deze set GPS Caches compleet te maken.

Ok....nu op naar de Generaal. Kruip dus terug over de kisten en spring er vanaf en ga terug naar de draaicirkel en........

......volg vanaf de draaicirkel dan nu de rechtdoor gang.....de gang brengt Lara in een brug tunnel, dus volg de houten brug en we belanden dan in:

Level 25: De Laatste Rustplaats v.d Generaal en terug naar Schipbreukstrand

Walkthrough en Screenshots door: Louis Koot