Juli 2014

Walkthrough en Screenshots door: Louis Koot

Level 27:  Klooster: Door de Great Hall en Koprollend naar het Beschutte Gang Kamp

A: Op weg naar The Great Hall:

Via het raam is Lara het Klooster weer binnen geklommen en beland in een gang. Wel.....volg de gang. 
De gang hoekt rechtsaf en je kunt dan een ammodoos oprapen. In de verte zie je al dat de gang uitmond in een tussen hal.

Loop dus verder en......Als Laar ongeveer halverwege de gang is gekomen ziet ze beweging in de tussen hal......er zijn daar een paar Stormwachters en vanzelf neemt Laar de sluiphouding aan. Je kunt nog iets door sluipen om een beter zicht in de tussen hal te krijgen maar zorg dat Laar niet word ontdekt.......

Wees dus muisstil en blijf rustig in de gang wachten tot die Stormwachters weer verdwenen zijn. Die stormwachters verdwijnen vanzelf naar links, maar niet nadat ze nog even in de tussenhal gebeden hebben. Als het plukje Stormwachters verdwenen zijn dan beweeg je Laar ook de tussen hal in.

De Stormwachters kwamen via de rechter deuren hier binnen en ze zijn verdwenen door de linker deuren. Geen van de deuren gaan echter weer open, dus Laar moet een andere uitweg uit deze hal zoeken. Aan de overkant van de hal ligt een berg, brandbaar puin. Ga voor het puin staan en druk je E-toets om het puin in de hens te steken met Lara's fakkeltje.......

Blijf niet te dicht voor de brandstapel staan...ga op enige afstand wachten tot het puin is weggefikt. Er is dan de ingang van een kruiptunnel blootgelegd, dus kruip de kruiptunnel in

Als je de fakkel had uitgedaan (Shift toets ingedrukt houden) dan steekt Laar haar lampje zelf weer aan als ze de tunnel inkruipt. Volg al kruipend de tunnel en.................de tunnel mond uit in The Great Hal en laar wordt vanzelf voorzichtig.....ze doet haar fakkeltje uit en zegt tegen zichzelf dat ze absoluut geen geluid moet maken.......In de Great Hal is namelijk de Stormwacht Parade aan de gang......de Stormwacht marcheert door de Great Hal naar de appèl plaats

B: Sluip absoluut stil door The Great Hall:

Ok....je bent gewaarschuwd....maak geen geluid en ga nooit rechtop staan....Sluip de tunnel uit en....je bent in de Great Hall....rijen Stormwachters marcheren van links naar rechts door de hal maar gelukkig kunnen ze Lara niet zien. Ze kunnen Lara wel horen dus WEES ABSOLUUT STIL.....en BLIJF GEBUKT, maar dat blijft Laar vanzelf wel. De stenen balustrade bied Lara voldoende dekking. Sluip stilletjes door naar de trap en...........

.......sluip de trap op.......

...Bovenaan de trap moet Laar oversteken naar de linkerzijde van de hal maar eerst kan ze, rechts, nog wat voedsel nuttigen uit de oranje voedselkist.

...dus vul Lara's hongerige maag met wat voedsel, draai dan om en sluip naar de rand......een houten balk ligt hier over de hal en over de balk moet je Laar naar de overkant bewegen, terwijl de Stormwachters onder haar door lopen naar de verzamelplaats, rechts in de hal.

Stap dus de balk op en beweeg Laar over de balk naar de overkant en zorg verdomme dat ze niet omlaag dendert. Als je tijdens je wandeling over de balk even naar rechts gluurt dan zie je de Stormwachter Boss staan en met die Baas zal Lara later nog te maken krijgen en dat is andere koek dan Kleine Jan op de Endurance kan ik nu al verzekeren.

Anyway....ook jij zult Laar wel veilig over de balk naar de overkant weten te loodsen en daar beland kijk je naar rechts.....Je ziet het hoge linker "balkon" van de hal....ook op dat balkon zijn Stormwachters, die de Bel moeten luiden voor het appèl. Dus Laar kan dat "balkon" niet op klimmen. Maar gelukkig heeft het "balkon een richel.......

Sluip naar door naar het rechts, naar het hekwerk, en sluip dan door naar de pilaar van het "balkon" en.......

.....spring tegen de pillaar omhoog om Laar aan de richel te hangen en........Schuif Lara dan, langs de richel, naar rechts en helemaal door naar de andere kant van de Hal.......

Terwijl je Lara langs de richel opschuift verandert de camera een paar keer van positie zodat je Laar vanuit diverse camerahoeken ziet. Zo ongeveer halverwege beland Lara, aan de richel, onder de 2 Stormwachters die op het "balkon" de Bel moeten luiden en onder Laar zie je dan weer de Stormwachters Baas. Schuif Lara aan de richel door naar het einde, dus de hoek om en........

........Aan het einde van de richel hangt Laar dan onder een tralieraam. Verder op zien we dan een groter raam waarvan de tralies kapot zijn en via dat raam moet Laar de Great Hall verlaten. Tussen Laar en het grote raam hangt een lange vaandel, maar die heb ik niet gebruikt om over te springen naar het raam.

Zorg dat Laar echt aan het laatste puntje van de richel hangt en neem dan de Zijwaartse Sprong houding aan en....Druk je Springtoets in en.............

.....Laar "vliegt" vanuit de richel over naar de vensterbank van het raam en grijpt zich er met 1 hand aan vast dus druk supersnel je E-toets in om te voorkomen dat Laar omlaag stort en.......

...Helaas heeft Laar nu enig geluid veroorzaakt en dit trekt de aandacht van de Baas.....Baasje ziet Lara aan het raam spartelen en schreeuwt naar zijn troepen en.......

...in paniek klimt Laar snel door het raam naar binnen terwijl de hete pijlen haar om de oren beginnen te suizen......Je moet SNEL HANDELEN..........

C: Rollend door de gang:

De Stormwachters hebben bloed geroken en schieten vuurpijlen en explosieve pijlen de gang in waar Laar is beland.....Je blijft Laar nu van uit het vooraanzicht zien......De gang begint te fikken en de vloer zal instorten...je mag niet treuzelen.....maar je mag ook niet zomaar vooruit rennen.....Je moet steeds naar voren ROLLEN......Rollen doe ik met de Shift-toets.....

Koprol dus nu alsmaar naar voren door de gang.......Na elke rol staat Laar weer rechtop om de volgende koprol te doen, dus druk steeds weer je SHIFT toets in en zorg ervoor dat Laar in en min of meer rechte lijn en min of meer door het midden van de gang steeds naar je toe komt gerold.....

Na een paar rollen volgt er, achter Laar, een explosie......rol/ren verder naar voren en.....er ligt dan een dikke balk in Laar's weg.......

......spring, dus gebruik je Springtoets, om snel over de balk te springen en gebruik in de sprong de Shifttoets om gelijk door te rollen

......koprol nog een stukje verder door en......als Laar dan bijna het einde heeft bereikt volgt er weer een explosie maar Laar is nu veilig want ze dendert vanzelf een Glijbaan tunnel in en......

......door de glijbaan tunnel dendert Lara omlaag en.......

....de tunnel "spuugt" Lara dan uit en.......

.....tamelijk onzacht komt Laar in aanraking met de zanderige grond van de kloof, achter de Great Hall. Laar is weer even veilig maar niet voor lang.....

D: Dagkamp "Beschutte Gang": 
Kil de 3 Stormwachters:

Verder op zie je weer de ingang van een tunnel. Voor je nu verder gaat zorg je ervoor dat Laar haar Machinegeweer paraat heeft. Laar moet zo meteen afrekenen met 3 Stormwachters, die snel achter elkaar op haar afkomen, en dan kun je beter niet de boog of de shotgun gebruiken want dat kost te veel tijd.....het Machinegeweer is dan een beter wapen want daarmee kun je snel vuren.

Hou het geweer schietgereed, en sluip dan met het geweer in de aanslag richting de tunnel en......

.....Als Laar de tunnel in loopt springt erf een Stormwachter omlaag om Lara even een koppie kleiner te maken. Wel.......Begin meteen op de Stormwachter te vuren en raak hem op zijn armen, zijn benen en zijn hoofd en blijf vuren tot deze ondode Stormwachter het loodje heeft gelegd.

...Maar dan komen er, achter elkaar, nog 2 Stormwachters, vanuit de tunnel, op Lara af dus doe je best om ook deze 2 jongens om te leggen.

Heeft Lara deze 3 Stormwachters weer overleeft dan volg je de tunnel en je beland dan bij het Dagkamp "Beschutte Gang".

Ga even uitrusten bij dit kamp en verzilver je eventueel verdiende vaardigheidspunten en XP-punten want zo meteen wordt het volgende level alles of niets voor Lara want dan moet ze de ene na de andere horde Stormwachters zien te overleven in:

Level 28: Red Sam: Door de Stormwacht Vesting naar de Tempel

Walkthrough en Screenshots door: Louis Koot