2011

Walkthrough door: Louis Koot

INTRODUCTIE:

Bioshock 2 is een "Games For Windows " game en dat betekent dat je een" Games For Windows LIVE"  account moet aanmaken tijdens de installatie van de game. Hiervoor heb je dus een actieve internet verbinding nodig om de game aan te melden bij "Games for Windows". 

Eenmaal aangemeld en geregistreerd speel je de game via het Off-Line account, dus lokaal en zonder internetverbinding. Dat "Games for Windows LIVE" is Microsoft's tegenhanger van Steam en als je het mij vraagt net zo SHIT als Steam.  Maar je hebt er verder geen last van en zonder account mag je de game niet spelen

Via "Microsoft Games For Windows LIVE" kun je voor Bioshock 2 het GRATIS add-onn spel "The Protector Trials" downloaden. Je moet wel een legale versie van Bioshock 2 hebben.

CHEATEN in de game:

De game heeft geen CHEATCONSOLE waar je cheats in kunt typen. Om te kunnen cheaten kun je op zoek naar een CHEATTRAINER voor Bioshock 2. 
Er zijn vele CHEATTRAINERS voor Bioshock 2 op het Internet te vinden, maar zo'n Cheattrainer is gevaarlijk en sommigen bevatten ook virussen.

Er is echter een andere, en veilige manier om te CHEATEN in Bioshock 2 en dat is om in de USER.INI file van de game bepaalde CHEATS te "Binden" aan toetsen van je toetsenbord. Je kunt bijvoorbeeld aan je F10 -toets de "God" cheat binden. Druk je dan in het spel op je F10-toets dan wordt de "God" cheat ingeschakeld en ga je, in principe, niet meer dood. Zo kun je ook andere Cheats aan een toets van je toetsenbord "binden".

Ik speel de game onder Windows 7 en onder Windows 7 vindt je de USER.INI file van Bioshock 2 in de volgende locatie:

Windows\Gebruikers\Louis (jouw naam)\AppData\Roaming\Bioshock2

De USER.INI file staat dan in de map Bioshock 2.

Rechtsklik op de User.Ini file en kies dan "Openen met..." en open de file dan met Kladblok. 
Kladblok is een EDITOR waarmee je dit soort files veilig kunt openen om er veranderingen in aan te brengen. 
Denk er om dat je de file niet opent met Word of een andere tekstverwerkingsprogramma want dat zijn geen Editors.

Je opent de "User.ini" file dus met kladblok. Scrol door dit tekstbestand tot je de aanduidingen voor de toetsen van je toetsenbord ziet.
Je kunt nu in deze "User. ini" file Cheats "binden" aan toetsen van je toetsenbord.

Zo heb ik de "God" cheat aan mijn F10 toets gebonden. 
Aan mijn "F" toets heb ik de "Give Adam" cheat gebonden en aan mijn "G" toets de "Give Health" cheat. 
Typ dus achter de toets van jouw keuze de cheat die je aan de toets wilt binden en sla de file dan weer op.

Hier zijn nog wat Cheats die in de game werken en die je in de User.Ini file aan een toets kunt "binden". 

  • ghost = Je kunt door muren

  • walk = Om de ghost en de fly cheat ongedaan te maken

  • fly = je kunt vliegeb

  • igbigbucks  = Geeft je per keer $500

  • givebioammo = Geeft je EVE

  • god = God Mode = je gaat niet meer dood

  • killpawns = Dood alle vijanden in het level

  • givehealth = vult je healthmeter weer vol

In de game druk je dan op de betreffende toets om de Cheat te activeren. Het kan zijn dat na elke Loading de Cheat niet meer werkt, maar dan druk je gewoon weer op de toets om de cheat weer te activeren

Iets over de game

In Bioshock 2 ben je Delta, een Big Daddy. Delta was de allereerste Big Daddy van de Alpha serie die werd verbonden aan een Little Sister en haar naam was Eleanor. Je speelt de game dus niet als Mens maar als een Big Daddy. In 1958 ben je echter voor dood achtergelaten in Rapture en heeft Lamp Eleanor van je afgepakt. Nu, 10 later, kom je weer bij je positieven en ga je in Rapture opzoek naar je "dochter" Eleanor. Bioshock 2 speelt 10 jaar na de gebeurtenissen in Bioshock 1, wat betekent dat het zich in 1970 afspeelt. 

Als je de game start krijg je altijd eerst het "Load" scherm. Terwijl je wacht tot het "loaden" klaar is krijg je in dit scherm enige gameplaytips.

Het "loaden" is klaar als in het scherm de mededeling verschijnt dat je op je Spatietoets moet drukken.

Ik ga ervan uit dat je Bioshock 1 gespeeld hebt en dus al bekend bent met VITA CHAMBERS, EVE, ADAM, PLASMIDS en GENE TONICS en wat je ermee moet en kunt doen. Ik ga dat allemaal niet uitleggen want dat wordt veel te ingewikkeld. Je kunt Bioshock 2, net als Bioshock 1, op veel manieren spelen. Je kunt je druk maken om zo veel mogelijk nieuwe Plasmids en Gene Tonics te verkrijgen maar je kunt dat ook gewoon vergeten en alleen met je Drill proberen het einde te halen. Dat is echt heel goed mogelijk.  Je moet het zelf weten. 

Ik zal je wel zoveel mogelijk naar Plasmids en Gene Tonic automaten proberen te leiden, maar je moet zelf steeds bepalen welke Gene Tonic en/of welk wapen je wel of niet wilt kopen. Verder ga ik niet al te veel uitleggen over de besturing van de game. Bij de game zit een mooi boekje met uitleg, dus dat moet je dan maar even doorlezen.

Bioshock 2 is een ACTIE Game, dus je kunt dood gaan en dat dood gaan kan op vele manieren. Ga je dood dan brengt de game je vanzelf terug naar de laatst bereikte VITA CHAMBER vanwaar je dan opnieuw kunt beginnen. Je kunt echter zelf op elk moment in de game ook zelf je game SAVEN en dat kan zo veel en wanneer jij dat wilt.

Omdat Bioshock 2 een actie game is bestuur je de game met je toetsenbord en de muis. Via het OPTIESCHERM kun je zelf instellen welke toetsen je voor welke actie wenst te gebruiken. Via je ESCAPE-toets pauzeer je de game en dan zie je ook de Dollarmeter en de ADAM meter.

Op het hoofdmenuscherm kun je o.a naar de OPTIES gaan alwaar je dan allerlei instellingen kunt wijzigen, zoals de besturing.

In het "Customize schermen kun je zelf instellen welke acties je aan welke toetsen van je toetsenbord wilt binden. Je kunt uiteraard ook de "Default" instellingen blijven gebruiken

Overal in de game vindt je Items die je gezondheid op peil kunnen houden, dus doorzoek altijd alles wat je maar kunt doorzoeken. Plunder de Lijken en doorzoek kisten, kasten, asbakken en prullenbakken. Spullen die je gezondheid op peil houden zijn: First Aid Kits, blikjes vlees, sigaretten, water enzovoorts enzovoorts. Het is godsonmogelijk om je in een walkthrough naar elk item van belang te leiden, dus nogmaals......kijk in elke kamer, gang of hal goed rond.

Als de game begint is je enige wapen de Drill, maar gaande weg de game zul je andere wapens vinden en dan kun je switchen tussen je wapens. 
Elk wapen heeft zijn eigen ammo nodig en ook de ammo vindt je her en der in de game. Dus hou je ogen open en blijf alert om de ammo te vinden.

Plasmids geven je speciale "abillities" die je met je rechtermuisknop kunt gebruiken. In de game krijg je de 1e Plasmid in Hoofdstuk 1 cadeau en dan beschik je over de "Electric Bolt" waarmee je tegenstander een elektrische schok kunt geven zodat ze heel even niet bewegen. Elke Plasmid geeft je een andere "ability", maar Plasmids kosten geld en EVE. Plasmids kun je kopen bij de zogenaamde Gatherers Garden's, de oranje "benzinepompen".

In de game kun je een beetje hulp krijgen via het HULPSCHERM. Je opent het HULPSCHERM met je "M-toets".

In het hulpscherm zie je altijd de map van het gebied waar je bent. Op de kaart staat dan ook aangegeven waar de dichtstbijzijnde "Little Sisters" zijn, waar je "Adam" kunt scoren, Waar de "Gatherer's Garden is om Plasmids te kopen. Kortom op de Map kun je dus zien waar alle belangrijke punten zijn die voor jou van belang zijn. Via de vraagtekenknop kun je meer specifieke uitleg krijgen over allerlei zaken die van belang zijn in de game.

Vrijdag 15 April 2011

BIOSHOCK 2

Walkthrough door: Louis Koot

Kies "New Game". Je krijgt dan het LOADSCHERM te zien. Je moet even wachten tot de game klaar is met laden en ondertussen krijg je allerlei gameplay mededelingen voorgeschoteld.Wacht dus tot het scherm zegt dat je op je spatiebalk moet drukken en doe dat dan om de game te beginnen.  

Intro:

De game begint met een Intro in 1958, toen het verval van Rapture nog niet begonnen was. In de Intro is het dus 2 jaar voordat de gebeurtenissen in Bioshock 1 gaan spelen.  De genetische manipulatie, het geknoei met "Eve" en met "Adam" hebben hun sporen al getrokken in de populatie van Andrew Ryan's onderwater stad Rapture. De onderwaterstad is bevolkt door allerlei freaks en creeps van diverse pluimage en niemand is eigenlijk zijn leven nog zeker. Ene Sofia Lamb heeft de macht gegrepen en die Lamb oefent een waar schrikbewind uit dat gestoeld is op een of andere obscure religie.

Big Daddy Delta loopt naar de buis waar zijn "dochter" Eleanor uit te voorschijn moet komen. 

Delta geeft een paar fikse dreunen op de buis en.....Eleanor komt uit de buis gekropen.

Eleanor heeft een cadeautje voor Big Daddy, een Big Daddy pop. 
Delta tilt Eleanor op en zet haar voorzichtig op de grond en samen gaan ze op weg om even wat "Adam" te scoren.

In de weerspiegeling van de ruiten ziet Big Daddy Delta zicht zelf en Eleanor.

Eleanor vindt al snel een lijk, een Engel zoals zij de lijken noemt. 
Eleanor ramt haar grote spuit in het lijk om het bloed, of te wel het "Adam" af te tappen, en ze neemt een flinke teug van het rode goedje.

Eleanor "ruikt" dat er nog meer "Engelen" zijn waar zij de "Adam" bij kan oogsten, dus Eleanor rent weg en Delta gaat achter haar aan en beland in de bar

In de Bar is een party aan de gang en horen we dan Eleanor  schreeuwen, dus Delta rent verder en ziet dan hoe een paar Splicers Eleanor aan het belagen zijn.

Delta springt omlaag en verplettert hierbij gelijk 1 van de Splicers. Splicers en Big Daddy's gaan niet samen door 1 deur en de voornaamste opdracht van een Big Daddy is het om zijn Little Sister te beschermen. Dus Delta opent de aanval met zijn Dril en slaagt erin om nog een Splicer tot een bloedende massa te verpulveren. Eén van de overgebleven Splicers injecteert zich zelf echter met een Plasmid en vuurt dan een Elictric Bolt op Delta af.

 Net als Delta die Splicer met zijn boor dreigt te vermorzelen, smijt de Splicer een groenig bommetje naar Delta en Delta stort ter aarde. 

Als Delta langzaam weer bij zijn positieven komt zijn  de Splicers verdwenen maar dan duikt Sofia Lamb op.

Lamb zegt dat Eleanor niet bij Delta hoort, maar bij haar hoort. Lamb beveelt Delta om te knielen en om zijn helm af te doen. Een Big Daddy kan niet anders dan om  mensen te gehoorzamen, dus Delta knielt en doet zijn helm af. Dan reikt Lamb aan Delta een Luger pistool aan en ze zegt dat Delta het pistool tegen zijn hoofd moet zetten.

Lamb beveelt Delta om de trekker over te halen en.......Wel......Delta knalt zich zelf een kogel door de kop. Het spel gaat nu beginnen met:

Hoofdstuk 1: Vindt Tenebaum:

01: Adonis Luxury Resort

Het is 10 jaar na de gebeurtenissen in Bioshock 1, dus het is 1970. 12 jaar lang heeft Delta voor dood op de vloer van Rapture gelegen, maar om de een of andere reden is ie niet gestorven. Waarom komt Delta juist nu weer tot leven?. Wel...ene Tenebaum zit in zijn oren te tetteren. 

Blijkbaar heeft die Tenebaum Delta gevonden en hem zijn helm weer opgedaan en dat is Delta's redding geweest. Die Tenebaum vindt het nu blijkbaar tijd om Delta weer tot leven te wekken. Je komt dus bij je positieven en staat op. en.........Jawel....dit monster in een duikerspak dat ben JIJ......

Jij bent Delta en je bent een BIG DADDY. Ach....wat maakt het uit dat je eruit ziet als een gemankeerde diepzeeduiker.........wees blij dat je weer leeft.....
Je begint je zoektocht dus in het Adonis Luxury Resort en achter je is een VITA CHAMBER. 

Je zoektocht naar Eleanor is vanaf nu begonnen en het zal nog een hele tijd duren voordat je het meiske hebt gevonden. Je hebt je helm weer op, dus je ziet alles door de HUD van je helm. Linksboven zie je 2 metertjes. De rode meter is je Gezondheidsmeter en de blauwe meter is je EVE metertje. Als je Gezondheidsmeter leeg is sterf je en wordt je door de game terug gebracht naar de laatst bereikte VITA CHAMBER. Je enige wapen is op dit moment je DRILL. De DRILL kun je op 2 manieren gebruiken. Je kunt BOREN met de Drill en dat doe je met je linkermuisknop. Je kunt echter ook RAMMEN met de Drill en dat doe je met je SHIFT-toets. RAMMEN dood een vijand niet. Door te RAMMEN sla je een vijand bewusteloos en dan kun je hem/haar dood BOREN met de Drill.

De Drill heeft echter brandstof nodig om te kunnen boren. De brandstofmeter van de Drill staat linksonder in je HUD. Is de brandstofmeter leeg dan kun je niet meer boren met de Drill. Maar geen nood....her en der in de game kun je Drill Fuel vinden om de Drill van nieuwe brandstof te voorzien. Gaande weg, als je verder in de game komt, zul je ook andere schietwapens vinden, zoals bijvoorbeeld de RIVETGUN. Ook voor deze wapens vindt je her en der in de game nieuwe ammo, dus daar moet je wel alert op blijven.

Andere wapens in de game zijn de zogenaamde PLASMIDS. Plasmids geven je, via je linkerhand en je rechtermuisknop, bijzondere kwaliteiten. Plasmids moet je echter kopen en daarvoor heb je dollars nodig. Dollars vindt je ook her en der in de game, maar ook op de lijken van de freaks die je tegenkomt. Dus doorzoek altijd elk lijk dat je tegenkomt. Via je "M-toets" kun je een uitgebreide HELP oproepen en ook de plattegrond van het gebied waar je bent. De plattegrond geeft ook aan waar de vijanden zijn en waar je de diverse automaten kunt vinden waar je Plasmids, Eve, Wapens en Gene Tonics kunt kopen.

Wel......meer ga ik momenteel niet uitleggen. Gaande weg zien we wel wat we zoal tegenkomen dat nadere uitleg behoeft. Je kijkt naar een "rotonde". Links en rechts van de "rotonde" zijn alkoven maar in de alkoven is niets te vinden. Achter de "rotonde" gaat een trap omhoog naar de 2 balkons, maar de linker trap is kaput. Ga dus vooruit en dan via de rechter trap omhoog naar de poort op het rechter balkon.

Op het balkon blijkt dat de poort dichtgegroeid is door paars koraal.

Ga tegen het paarse koraal aan staan en druk dan je SHIFT-toets in om stukken koraal met je Drill weg te hakken. Herhaal dit totdat alle koraal uit de poort verdwenen is. Je kunt natuurlijk ook het koraal met je Drill uit de poort boren, maar zoals gezegd.....Boren kost brandstof en je kunt nu beter nog geen Drill brandstof verliezen. Als alle koraal uit de poort verdwenen is stap je door de poort de volgende ruimte binnen. Een dikke groene balk is omgekieperd en blokkeert je de verdere doorgang. Gelukkig kun je, links, onder de balk doorkruipen.

Kruip dus, met behulp van je CTRL-toets, onder de balk door en druk dan weer op je CTRL-toets om weer rechtop te gaan staan. Verderop zie je dan, in een flits, een Big Sister weg rennen. Rechts in de hoek is de doorgang naar het Adonis Bath, het zwembad.

Ga dus door de poort. Je beland in het Adonis Zwembad en er stort een balk omlaag. Ook zie je een Splicer weg rennen. Aan de overkant is de poort naar de "Plasmid Therapies". Rechts is een Secure Deur en die deur is je EXIT uit dit level. Helaas zit die deur stijf op slot omdat de stroomvoorziening uit is. Dat komt omdat de generator kortsluiting heeft. Loop, langs de linker kant van het bad, naar voren en......je vindt de eerste van vele zogenaamde Audio Diary's.

Druk op je "E" toets om de Audio Diary te pakken en druk dan op je "L" toets om de boodschap te beluisteren. Je zult heel veel van deze Audio Diary's vinden in de game en ze geven je achtergrond informatie over het verhaal van de game ven Rapture. Het is niet echt noodzakelijk om alle Audio Diary's te vinden. De meeste bevatten onbelangrijk geouwehoer, maar er zijn een paar Diary's die belangrijke informatie bevatten en die moet je wel zien te vinden.

Op deze 1e Audio Diary hoor je ene Kate O'Malley en zij vertelt je o.a dat je de kapotte generator weer tot leven kunt wekken via een elektrische schok. Je hoeft niet te blijven wachten tot het geluidsfragment is afgelopen. Je kunt ondertussen gewoon doorlopen.  Loop de treden op. Links staat dan de kapotte generator, die jij weer aan de praat moet zien te krijgen. Kijk naar rechts en je ziet de poort naar de "Plasmids Therapies".

In de hoek, rechts van de poort, zie je een stoel en er staan wat brandende kaarsen. 
Ga eerst even naar die stoel want je kunt daar Drill Fuel en een blikje droog vlees oprapen.

Bij de stoel staat een busje Drill Fuel. Als je Drill brandstofmeter nu al wat leeg is dan pak je de Drill Fuel op, met je "E" toets,  om je brandstofmeter weer aan te vullen. Is je Drill brandstofmeter nog helemaal vol dan kun je nu het busje brandstof niet pakken. Rechts voor de stoel ligt een blikje Vlees. Dit soort blikjes kun je pakken met je "E" toets om er je gezondheid mee aan te vullen. Ok.......pak, of pak niet, het busje Drill Fuel en het blikje vlees en ga dan door de "Plasmid Therapies" poort en bereid je voor op je eerste gevecht met 1 van de gestoorde Freaks die Rapture bevolken.

In de hal gaat je route verder naar links, maar rechts is een Saunakamer waarvan de deur echter op slot zit met een codeslot. Draai dus links en.......uit de poort komt een vrouwtje Splicer en......ze wordt in de rug geschoten en ze stort dood neer.

De moordenaar duikt dan op en als je niet snel handelt zal hij jouw ook vermoorden

Dus ren op de freak toe en ram hem eerst bewusteloos met je Drill en Drill de freak dan tot een bloederige pulp met je boor

Er liggen dan 2 lijken op de vloer die je kunt beroven van de items die ze bij zich dragen. Ga dus bovenop het vrouwtjes lijk hangen en druk dan op je "E" toets om het lijk te doorzoeken. In kleine rondjes zie je dan wat het lijk je zoal te bieden hebt.

Druk op je "E" toets tot je alle spullen van het lijk geroofd hebt. Ga dit dan ook doen met het lijk van de moordenaar. De moordenaar geeft je de eerste Dollars en er verschijnt een tellertje dat aangeeft hoeveel dollars je bezit. 

NB: Je weet nu hoe je lijken van hun spullen moet beroven, dus ik ga dit in het vervolg niet nog een keer uitleggen.

Ok...ga nog niet door de poort waar het slachtoffer en haar moordenaar het halletje binnen kwamen, maar ga nu naar de Saunadeur, rechts achter in het halletje.

De Saunadeur zit op slot. Rechts naast de deur zit het cijfercodeslot. Zorg dat je de mededeling krijgt dat je op je "E" toets moet drukken en doe dat dan ook om in de close-up van het codeslot te komen. Het slot bestaat uit 4 rondjes waar je de getallen 0 t/m 9 in kunt zetten via de pijltjes naast elk rondje. Op de één of andere manier heb je de code voor dit slot al in je bezit want naast het slot verschijnt een papiertje met daarop de code 1540. Wel....zet, van boven naar beneden, de code 1540 in de rondjes en klik dan op "Accept" en

.....de deur van de Sauna schuift open. Er ligt een lijk in de sauna. Bij het hoofd van het lijk ligt een blikje fruit en in de sauna liggen wat Dollars en er staat een busje Drill Fuel. Op de richel, aan de achterwand, staat een Audio Diary.

Eet het blikje fruit op (E-toets) en plunder het lijk. Grijp de Dollars en de Drill Fuel en beluister de Audio Diary. Heb je alles dan ga je terug naar links en nu door de poort waar die moordenaar daarstraks uitkwam. Gelijk rechts, op de stenen rand, ligt dan je eerste EVE HYPOSPUIT.

Druk op je E-toets om de Hypo op te rapen. Je krijgt een mededeling over het gebruik van deze EVE Hypo's in je scherm.

Dus als je "Eve metertje" leeg is geraakt, en je hebt Eve Hypo's opgeraakt, dan zal je vanzelf zo'n Eve Hypo gebruiken om je voorraad EVE vanzelf waar aan te vullen. Ok....loop verder en....je bereikt de "EVE Bar". Verder op zie je in de verte een oranje "Benzinepomp". Zo'n oranje "benzinepomp" is een PLASMID Automaat, waar je dus PLASMID's kunt kopen. Zo'n oranje Plasmid automaat wordt eren "Gatheres Garden" genoemd.

Op de toonvak van de "EVE bar" staat een Kassa die je kunt plunderen. Op de muur zit een grote foto van Sofia Lamb geplakt en er staat geschreven "Lamb is Watching ". Ga dicht tegen de kassa aan staan en druk dan op je "E-toets" om de dollars uit de kassa te roven.

Als je de kassa geplunderd hebt ga je verder vooruit tot de volgende poort. 
Ga echter dan nog niet verder naar de oranje "benzinepomp" maar draai je terug om naar de "Eve bar".

Ga nu de "Eve bar" in, dus ga achter de toonbank. Achterin de bar hangt een "EVE DISPENSER. 

Ga naar de "EVE DISPENSER" toe en druk dan op je "E-toets" om een EVE HYPO uit de dispenser te laten komen. Pak dan de EVE HYPO weer met je "E-toets".

Je kunt tot 5 EVE HYPO's uit de dispenser pakken, dus doe dat dan ook. De game meld vanzelf dat je geen nieuwe Hypo's meer kunt pakken. Draai je dan om en loop nu verder door naar de oranje "Benzinepomp", dus naar de PLASMID automaat. Je krijgt heel kort even een visioen als je naar de oranje Plasmid automaat toe loopt. 

De Electric Bolt Plasmid:

Deze Plasmid automaat is buiten werking, maar iemand heeft er wel een cadeautje voor je op achter gelaten en dat is de ELECTRIC BOLT PLASMID.

Grijp de oranje ELECTRIC BOLT PLASMID en......filmpje....

Je injecteert de Plasmid in 1 van je EVE Hypo's en dan injecteer je het geheel in je linkerarm en zie......je hebt nu de beschikking over de ELECTRIC Bolt.

Het gebruik van een PLASMID is echter heftig, dus je geraakt heel even buiten westen en dan......staat er een Little Sister voor je neus.

De Little Sister vertelt je dat je Eleanor moet zoeken en dat als je Eleanor hebt gevonden je vanzelf beter zal worden. 
En dan.........Wordt de Little Sister voor je neus weggegrist door een BIG SISTER.

De Big Sister rent met de Little Sister weg naar het Adonis Bad en de deur slaat dicht en heeft nu kortsluiting. Je krijgt weer controle.  Je kunt nu gelijk achter die Big Sister aan gaan rennen, maar die is toch al lang en breed verdwenen. 

Omdat je nu de Electric Bolt Plasmid hebt is er nu ook, linksboven, een nieuw metertje verschenen. Het is het metertje dat aangeeft hoeveel energie je nog hebt voor de Electric Bolt. Elke PLASMID is dus een wapen en heeft zijn eigen metertje. Als het metertje leeg is kun je de Electric Bolt even niet gebruiken. Je moet dan wachten tot het metertje vanzelf weer vol is. Je gebruikt de Electric Bolt door je rechtermuisknop in te drukken. Je moet wel je richtkruis richten op de persoon of het object dat je wilt zappen met de Electric Bolt.

Hier bij de Plasmid automaat zijn nog 2 zijkamertjes, de Treatment Room 1 en 2. in de beide Treatment rooms kun je nog een lijk plunderen en wat dollars vinden.

Dus doorzoek eerst even de 2 Treatment rooms en ga dan terug naar de dichte deur, achter de "Eve bar". De deur zit nu dus dicht en het deurkastje heeft kortsluiting. Om de deur te openen moet je het kasje zappen met je nieuwe wapen, de Electric Bolt.

Zorg dat je richtkruis op het deurkastje staat en druk dan je rechtermuisknop in om de Electric Bolt af te vuren op het kastje en......de deur gaat weer open.

Wel...stap terug het halletje in en ga dan, via de trap en de poort, terug het Adonis Bad binnen. 

Boven het zwembad staat een maffe Freak te raaskalken en er zwerft nog een frak rond. Zap de raaskalkende freak eerst met een Electric Bolt en maak het karwei dan af door de gek  tot pulp te drillen met je Drill. Pas op want de 2e Freak valt geniepig in je rug aan, dus kill ook snel de 2e freak. Plunder dan de 2 lijken.

Rechts in de hoek staat dus de generator met kortsluiting. Ga recht voor de generator staan.

Onder het waarschuwingsbord zit een geel paneel aan de generator. Zorg dat je richtkruis op het gele paneel gericht is en druk dan je rechtermuisknop in om de Generator te zappen met de Electric Bolt en.....de generator slaat haan en de lichten gaan aan.

Kijk even naar de boden van het zwembad.....Het zwembad is gelijk leeg gepompt en je leest een tekst die op de bodem gekalkt staat.

Je krijgt ook een mededeling van die Tenebaum in je oren.

Je moet dus het "Atlantic Express Trein Station" vinden om die Tenebaum te ontmoeten. 
Omdat de generator weer aan staat is nu ook die Secure deur geopend, dus ga naar de linker zijkant van het bad.

Loop door naar die EXIT deur en.....je krijgt een nieuwe opdracht. Je nieuwe opdracht is het vinden van die Birgid Tennenbaum, maar eigenlijk wist je dit al. Ga door de poort en de treden op.

Bij het raam ligt een EVE HYPO, maar ga eerst even, rechts, naar de toiletten. 
In de toiletten kun je bij de radiator een busje Drill Fuel vinden en verder op, bij de planken, een Audio Diary

Pak, indien nodig, de Drill Fuel en beluister de Audio Diary. Ik geloof dat dit een Audio Diary van die trut Sofia Lamb is. Loop terug maar verlaat de toiletgang nog niet. Rechts kun je de badkamer in, die onderwater staat. In de kamer achter de badkamer kun je nog wat Dollars rapen.

Ga terug naar de hal en loop door naar het grote raam. Rechts ligt een EVE HYPO op het bankje, maar waarschijnlijk heb je nog genoeg EVE en kun je deze Hypo niet oprapen. Draai links en ga de trap op.

De deur bovenaan de trap gaat vanzelf open en je beland in een grotere ruimte met een vijver waar en een brug. In de vijver dartelen 2 Freaks rond. Snel....voordat die 2 Freaks de kans krijgen om uit de vijver te stappen,,,,,,ren door  naar de rand van de vijver en vuur de Electric Bolt het water in. 

Water en elektra gaan niet goed samen, dus de 2 Freaks worden gelijktijdig gezapt en kunnen zich even niet meer bewegen. Stap de vijver in om de 2 Freaks met je Drill tot pulp te drillen en plunder dan de 2 lijken. Doorzoek de kamer. Op een bankje bij 1 van de muren ligt een Audio Diary die je pakt en afluistert.

Loop door ven dan linksaf. Op de muur zie je weer de stuurse kop van die maffe Sofia Lamb. "Lamb is Watching" staat hier weer op de muur. Loop door en verdwijn door de poort de gang in waar het reclamebord hangt.

De Rivit Gun:

Draai links en loop de trap op naar Rosie, de kapotte robot.

Rechts ligt dan je nieuwe wapen onder de deur. Het is de RIVIT GUN. Loop er naar toe en druk dan op je E-toets om de RIVIT GUN te pakken.

Je hebt gelijk de RIVIT GUN in je rechterhand. De Drill ben je natuurlijk ook niet kwijt. Als je een muis hebt met een muiswieltje dan kun je via het muiswieltje van wapen wisselen, maar dat kan ook via de 1 t/m 9 toetsen van je toetsenbord. De Rivit Gun zit standaard onder je 1-toets. Via de OPTIES kun je zelf opgeven welke toets je aan welk wapen wilt binden. Ik ga dit verder niet uitleggen.

Als je de RIVIT GUN vast hebt dan zie je, linksonder, de hoeveelheid AMMO die je hebt voor de Rivit Gun. Her en der in de game kun je Ammo vinden voor de Rivit gun, dus als ik jouw was zou ik daar maar goed alert op zijn. Voor de Freaks die je zo dadelijk zult tegenkomen is je Drill goed genoeg, dus om nu je nieuw verworven Rivit gun te sparen kun je beter nu de Drill weer tevoorschijn halen. 

De deur, waar de Rivit Gun onder lag is nu open, dus ga er door. Je beland in een hal met een trap. 
Rechts is de doorgang naar de Metro en links is een bagagekamer. Bij de trap staat een Freak te raaskalken.

Ren naar de Freak en zap hem met de Electric Bolt en maak het karwei dan verder af met je Drill. 
Van achteren wordt je dan gelijk in je kruis gepakt door een vrouwtje Freak. 
Dus draai je zap de miserabele trut met de Electric Bolt en drill haar dan tot pulp. 

Plunder de lijken. Ga nog niet de trap op maar ge even rechts de bagagekamer in om er een First Aid Kit te scoren.

Ga terug naar de traphal maar weer niet de trap op. Ga door de Rapture Metro poort,

De toegang naar de metro is afgesloten maar bij het hek staat een koffertje waar een teddybeer in zit. Het koffertje is blijkbaar een gedenkaltaartje voor een overleden kind. Naast het koffertje staat een Audio Diary. Raap de Audio Diary op en luister erna. Ondertussen draai je rechts en loop je door naar de muur waar "Stay Away" op staat gekalkt.

Draai bij de muur links. Je kijkt een schemerig verlicht gangetje in. Loop het gangetje in. Rechts kun je dan een Rivit Gun oprapen en dat zou ik maar doen. De gang loopt dood maar er ligt een lijk en achter het lijk liggen koffers en tassen.

Plunder het lijk. Links naast het lijk ligt een fles vers drinkwater dat je kunt opdrinken. Doorzoek alle koffers en ook het diplomatenkoffertje

Loop terug naar voren en zie.....een Freak wil het gedenkkoffertje "ontheiligen" en dat kun je natuurlijk niet toestaan. 
Zap de Freak met de Electric Bolt.........

.......en Drill de Freak dan tot bloederig pulp met je Drill....

Plunder het lijk en ga terug naar de traphal en ga nu dan de trap op en door de deur bovenaan de trap. 

De deur gaat vanzelf open en......een Little Sister is bezig wat ADAM te scoren. Het Little Zustertje merkt je op. Blijkbaar is dit zustertje een weesje en heeft ze geen Big Daddy die op haar past, want ze wil jouw "adopteren" als haar pappie. 

Vol verwachting draait het kleine meiskje zich naar je om en strekt ze haar armen naar je uit, in de verwachting dat je haar zult optillen, om verder haar beschermer te zijn. Je aarzelt....maar dan wordt de beslissing je uit handen genomen want je scherm wordt opeens wazig en je hoort een brul.

Je eerste Big Sister "nemen".....heerlijk.....

Op het linker balkon verschijnt een BIG SISTER. 

Grote Zus is kwaad want ze wil niet dat jij je ontfermt over kleine zusjes. Eigenlijk zijn alle Big Sisters stront vervelende kolere wijven waar je beter geen thee mee kunt gaan drinken. Big Sisters zijn vervelende "jojo's" die nogal bewegelijk zijn en moeilijk te killen. Dit Big Sistertje springt omlaag en komt je even van zeer dichtbij "besnuffelen" en ze wil dan wel even weten of je ook "ballen" hebt.. Het Little Sistertje is inmiddels al in paniek weg gerend. 

Je krijgt weer controle en moet nu eventjes wat stoeien met de Big Sister. Dus trek de Rivit Gun en gebruik ook de Electric Bolt

Je moet het even volhouden. De Big Sister vuurt vuurballen op je af die je moet proberen te ontwijken en het kut wijf zien te raken met de Electric Bolt, om haar tijdelijk te verlammen.  Als de Big Sister dan tijdelijk even verlamt is door de Electric Bolt pomp je haar lijf vol met kogels uit je Rivit Gun.  

Je kunt deze eerste Big Sister echter niet doden, maar zij jouw wel. Het enige dat jij kunt doen is om de Zuster flinke schade te berokkenen, zodat ze er vanzelf genoeg van krijgt en dan verdwijnt om ergens haar wonden te gaan likken. Ga je dood dan brengt de game je terug naar de laatst bereikte VITA CHAMBER, en die is hier in deze hal. 

Raak de Big Sister dus een paar keer met de Elictric Bolt en pomp er dan kogels uit je Rivit Gun in en ze zal dan vanzelf de aftocht blazen en verdwijnen. 
Maar je komt dit Grote Zustertje straks weer tegen en dan is ze nog steeds pissig.
Als de Big Sister verdwenen is ga je deze kamer even goed doorzoeken want er is hier wel het één en ander te vinden. 

Achter de wereldbol is een trap maar die trap gaat naar het "luchtledige". Rondom de trap zijn toonbanken waarop je diverse items kunt "scoren" zoals blikjes, sigaretjes, een first aid kit, een Audio Diary en een EVE Hypo. Vergeet ook niet om de prullenbakken te doorzoeken want ook in prullenbakken vindt je vaak items die je kunt gebruiken. 

Bij de grote ramen staat een Rivit Gun en een cilinder Rivit Gun Ammo.

Achter de trap is een VITA CHAMBER, dus mocht je tussen nu en het de volgende VITA CHAMBER dood gaan dan brengt de game je automatisch hier terug. Op de rechter toonbank vindt je sigaretjes en een First Aid Kit.,

Ok....als je alle items hier in de kamer hebt gepakt dan ga je door de poort onder de groene "ballen" en door naar de volgende hal, de "Demeters Banquet Hall".

Gelijk links kun je een First Aid Kit rapen. Draai rechts en loop door naar en door de volgende poort en draai links. Je ziet nu de ingang van de "Demeters Banquet Hall".

Ga de hall binnen en.....STOP.....je bent op het balkon boven de hall. De vloer onder je staat onder water.

Je kunt hier boven op het balkon van de Banquet Hall blijven staan tot je een ons weegt, maar als je Eleanor wilt vinden zul je toch omlaag moeten springen naar de vloer onder je. Dus spring omlaag en.......Wel....Je kent de eufemistische uitdrukking "Shit Happens" wel?....Wel....."Shit is Happening".......

Zodra je vanaf het balkon omlaag bent gesprongen duikt je "vriendin" weer op, waar je daarstraks zo lekker mee gestoeid hebt.  

De Big Sister verschijnt bij het grote raam en ze is nog steeds heel erg pissig op je. Blijkbaar heb je haar toch wel een paar keer goed geraakt want ze heeft geen vuurballen meer, dus ze valt je nu niet rechtstreeks aan. Het wijfie huppelt van de ene kant naar de andere kant maar dan.......springt de rot griet door het grote raam en dus stroomt de oceaan naar binnen. Door de waterdruk breekt de vloer onder je voeten en dus beland je op de bodem van de oceaan.

Je bent nu dus onder water, op de bodem van de oceaan. Geen nood.....je zit niet voor niks in een diepzeeduikerspak, dus verdrinken en/of stikken zul je niet. 
Draai rond en in de verte zie je dan 2 brandende schijnwerpers en daar moet je nu naar toe.

Dus loop naar die 2 schijnwerpers en Birgid Tenebaum meld zich via de radio. Birgid legt ook even uit dat het duikerspak je beschermt tegen de druk van het water en dat je genoeg zuurstof hebt om de wandeling naar het treinstation te maken. Loop door en dan zie je hoe een balk met een uithangbord omlaag stort. Loop door naar de balk.

De game meld dan dat je via je Spatiebalk over obstakels, zoals deze balk, kunt springen. Dus druk op je Spatiebalk om omhoog te springen en druk dan gelijk op je vooruittoets om voorbij de balk te geraken. Loop door en je bereikt een aantal vaten die op de bodem liggen.

Tussen de vaten kun je een cilinder Rivit Gun Ammo oprapen. Achter de vaten zijn de ruiten van een gebouw en door de ruiten zie je hoe een Little Sister wordt gemolesteerd door een paar Freaks. De Big Daddy van die Little Sister rekent af met die freaks. Loop door naar de ruiten en draai dan rechts. In de verte zie je een oranje "Benzinepomp".

Loop door naar de oranje "benzinepomp" en er voorbij. Voorbij de "benzinepomp" ga je rechtsaf. Je komt bij een puntige rots. Rechts van de rots zie je de overblijfselen van een tunnel, maar linksaf kun je een Eve Hypo gaan oprapen, als je Eve Metertje nu ietwat leeg is geraakt. Die Eve Hypo ligt tussen een 3-tal vaten.

Ga wel of niet die Eve Hypo even "scoren" en volg dan de "tunnel" verder. De tunnel wordt dan verder op oranje.

Volg de oranje tunnel verder. De tunnel buigt dan naar links en eindigt boven een afgrond. Je ziet nu een nieuw deel van Rapture.

Wel......loop over de rand om je naar beneden te laten vallen en draai dan links. De bodem "loopt" hier omlaag en je ziet weer 2 schijnwerpers.

Volg nu gewoon verder de bodem. naar en voorbij de schijnwerpers, en vanzelf bereik je dan de Airlock van de Atlantic Express. Stap de Airlock binnen.

In de Airlock ga je recht voor de Airlockcontrollhendel staan en druk je op je "E-toets" om de hendel naar rechts te zetten zodat het water uit de Airlock wordt gepompt.

Terwijl het water wordt weggepompt wordt het nieuwe level geladen

En......na de Loading ben je dan beland in:

Hoofdstuk 2:

Walkthrough door: Louis Koot

Hé.....Je hebt Hoofdstuk 1 blijkbaar succesvol doorlopen, dus moet je nu wel zo'n beetje door hebben hoe één en ander werkt in de game. Ik ga je dus vanaf nu niet meer elke Freak en gek aanwijzen en je ook niet meer vertellen dat je alles moet doorzoeken wat maar doorzoekbaar is, inclusief de lijken. Dat moet je nu wel weten.

Het water is uit de Airlock gepompt en de deur is geopend. Je goal is nog steeds om die Birgid Tenebaum te ontmoeten bij de Atlantic Express. 
Stap dus uit de Airlock en loop door naar de Atlantic Express poort

Stap door de Atlantic Express Poort en draai rechts. In de hoek gaat een trap omhoog.

 Ga via de trap omhoog. Boven gekomen zie je dat een Freak snel de Secure Deur dicht doet. 
Rechts is de Vita Chamber van dit leveltje, dus mocht je dood gaan dan brengt de game je hier terug.

Loop door naar het halletje waar de, nu dichte, Secure deur is. Onderweg krijg je weer een mededeling van Tenebaum over het "Hacken" van de Secure deur. De Secure deur zit dus op slot en het deurmechanisme zit aan de andere kant van de deur. Rechts is echter een Tool Opslagkamer, dus ga daar naar binnen.

Door het raam kijk je het gangetje achter de Secure deur in. Er zit een groot gat in de ruit van het raam. Op de toonbank staat de "Hacktool" en aan de muur hangt een "Tool Dispenser".  Ga voor de "Hacktool" staan. Via je "M-toets" kun je informatie opvragen over de "Hacktool". Druk op je "E-toets" om de Hacktool te pakken. Je krijgt van de game een mededeling dat je nu de Hacktool hebt.

De "Hacktool" heeft echter zogenaamde "Hackdarts" nodig en zie.....op de toonbank ligt nu al zo'n "Hackdart", dus raap de dart op.

Draai je om naar de "Tool Dispenser", die aan de muur hangt. Deze "Tool Dispenser" spuugt "Hackdarts" uit. Je kunt 5 van die "Hack Darts" uit de Dispenser halen. Dus druk op je "E-toets" en pak dan de "Darts" uit de Dispenser.

"Hack" de Door Control

Ok....draai je terug om naar het raam en zorg dat je door het gat in de ruit kijkt. Je ziet dan de Doorcontrol achter de Secure deur aan de muur hangen. Je moet de Doorcontrol nu Hacken met behulp van de Hacktool en een Hackdart.

Zorg dat je de "Hacktool" in je hand hand hebt. De "Hacktool" zit standaard onder je "3-toets". Mik het rode mikrondje op de Doorcontrol en schiet dan een Hackdart naar de Doorcontrol. De Dart komt terecht in de Doorcontrol en de game trakteert je nu op een helpschermpje waarin summier wordt uitgelegd wat de bedoeling is.

Klik het schermpje weg en je beland in je eerste, van vele, Hackpuzzels:

Ok.....Je hebt het "Hack" schermpje voor je neus. Je krijgt maar een paar seconde tijd om nu de Doorcontrol te hacken. 
Het pijltje gaat snel heen en weer en het is de bedoeling dat je op je "F" toets drukt als het pijltje op een groen zone komt. 
Druk je op je "F" toets terwijl het pijltje nog in de witte zones is dan krijg je een schok. Dit moet je 2 keer doen en je hebt maar 4 seconden de tijd. 
Vindt je deze Hackpuzzel te moeilijk dan kun je het ook AFKOPEN, maar dat kost je dan 200 Dollar en zo'n bedrag heb je nu n nog niet. 

Ach....deze eerste Hack is helemaal niet zo moeilijk. Het pijltje gaat nog redelijk langzaam heen en weer en de groene zones zijn hier nog redelijk breed. Dus Druk op je "F" toets zodra het pijltje op een groene zone is gekomen en doe dat 2 keer. Ben je echter te langzaam dan verdwijnt het Hackscherm en zul je eerst weer een Dart in de Doorcontrol moeten schieten om de Hack opnieuw te kunnen starten. Als je erin slaagt om de Hack te voltooien dan trakteert de game je op een gelukwens.

Ok.....Deze Hack was simpel, maar gaande weg dat je verder komt in de game worden de Hacks moeilijker en moeilijker, dus het is geen slecht idee om toch maar zo veel mogelijk Dollars te blijven zoeken, zodat je ook zo nu en dan een Hack kunt afkopen.

De Secure deur is nu dus open, dus verlaat de Toolopslagkamer en ga door de nu geopende Secure deur en door de volgende deur. 
Meteen voor je voeten ligt er dan een kapotte Securitybot. 

"Hack de Securitybot"

Securitybots zijn vliegende robots die zijn voorzien van machinegeweren. De Securitybots hebben lichtjes die rood of groen kunnen zijn. 
Rode Securitybots zijn vijandelijk en zullen je dus onder vuur nemen. Maar je kunt rode Securitybots Hacken om ze groen te maken. 
Groene Securitybots werken voor jouw en gaan ook een tijdje met je mee,

De Securitybot die hier nu op de vloer ligt is dus defect, maar je kunt het ding Hacken om het te repareren zodat ie groen wordt en dan kun je het ding met je meenemen om voor jouw wat Freaks te gaan killen. Druk dus op je "B-toets" om de Hack te starten.

Wel....deze 2e Hack is gelijk al een ietsje moeilijker dan de Hack van de Doorcontrol. Weer moet je alleen op je "F-toets" drukken als het pijltje in een groene zone komt. Blauw en wit is fout en leveren je een schock op. Je kunt deze Hack afkopen voor 20 Dollar door op je "B-toets" te drukken. Maar...kom zeg.....je bent toch geen mietje........Los de Hack gewoon zelf op want "oefening baart kunst". Als je de Bot succesvol hebt Gehackt dan is ie groen en gaat ie vliegen.

Ok....De Bot zal je nu volgen, maar zorg er wel voor dat de Bot voor je blijft zweven terwijl je nu verder loopt. Want dan detecteert de Bot de Freaks wat eerder en zal de Bot die Freaks vanzelf onder vuur nemen en loop je ook niet de kans dat je geraakt wordt door "Friendly Fire", zoals dat zo mooi heet. Wie deze term ooit heeft bedacht was volgens mij volkomen gestoord.....een kogel is een kogel en doet pijn, of ie nu komt van een vijand of van een vriend

 Ok...ga bij de muur, waar "We Will Be Reborn" op staat gekald, door de stalen deuropening en volg dan de gang naar rechts, links, trap op en.....je beland in de Werkplaats van de Atlantic Express trein.

De Atlantic Express Trein hangt aan beugels, boven een onderhoudsstation. 
Pas op want op het perron duikt een Freak op en die zorgt erevoor dat de Atlantic Express trein omlaag stort.

Je Gehackte Security Bot rekent wel af met die Freak maar dat is dan ook gelijk al weer het einde van je Security Bot. 
Er duikt nog een Freak op die je zelf dan even moet "ontfreaken" met je Elictric Bolt en dan de Drill of de Tivitgun.

Op het perron kun je wat Dollars scoren.

Links, achter de trein, is een Werkplaats. Bij de linker ingang van de werkplaats hangt een HEALTHSTATION.

Als je nu Health nodig hebt dan kun je dat kopen bij het Healthstation. Een portie Health kost echter 15 Dollar, maar je kunt de kosten van een portie Health aanzienlijk reduceren door een Healtstation te Hacken.

"Hack een Healthstation"

Ook al heb je geen Health nodig dan nog raad ik je aan om even te proberen of je deze eerste Healthstation kunt Hacken. 
Het is een goede Hack oefening omdat de Hack al weer wat moeilijker is dan vorige 2 Hacks. Deze Hack heeft ook rode zones. 
Druk weer snel op je "F-toets" als de naald op een groene zones komt op de Hack te laten slagen.

NB: Freaks gebruiken de Healthstations ook om hun gezondheid aan te vullen, maar gehackte healthstations zijn dodelijk voor Freaks.

Dus ga voor het Healthstation staan en druk op je B-toets om de Hack te starten. Heb  je echt een portie Health nodig dan kun je de Hack afkopen met 20 dollar, maar dan had je beter gelijk 15 dollar kunnen betalen. Het werkt verder hetzelfde als de andere Hacks, dus het gaat snel....je krijgt niet veel tijd en je moet alleen je "F-toets" drukken als het pijltje op de groene zones komt.

In de werkplaats zelf kun je dan nog Rivitgun Ammo en een Audio Diary scoren.

Ok....als je hier alles hebt onderzocht en alles hebt gepakt wat je maar kon pakken dan ga je terug naar buiten, naar de omgevallen trein.
Rechts achter de trein is dan de poort naar de "Gate Control" kamer

Ga dus door de "Gate Control" poort en....je beland dan in de "Gate Control Room".

Er  hangen een paar monitoren aan de korte muur. Rechts is de enorme poort stijf dicht. De "Gate Control" schakelaar om de poort te openen zie je, links op het grote console schitteren. Boven het console zijn de ramen dicht door zogenaamde "blastluiken".  

Ga voor de gloeiende "Gate Control" schakelaar staan en druk dan op je "E-toets" om de schakelaar te activeren en.......De poort gaat echter niet open maar inplaats daarvan verschijnt die bitch Sofia Lamb op de monitoren.

Lamb lult een tijdje tegen je aan en ze begrijpt maar niet dat je nog leeft. Lamb vindt het helemaal niet leuk dat je weer tot leven bent gekomen en ze vindt dat je dan hier maar je definitieve einde moet beleven. Terwijl Lamb via de monitoren tegen je aan lult zorgt ze er voor dat de blastluiken voor de ramen omlaag gaan. In de ruimte achter de ruiten verschijnen dan een aantal Freaks en die beginnen tegen de ruiten aan te knallen en de ruiten gaan aan diggelen.

Je kunt, als je wilt, door de kapotte ruiten terug schieten, maar als ik jouw was zou ik dat niet doen. Het kost je ammo en je kunt toch niets aan je situatie veranderen en dood ga je hier ook niet. Door het zinloze geknal van de freaks vliegt dan hier opeens de boel in de fik.

Geen nood.....je duikerspak beschermt je tegen de hitte en.......het vuur tast ook de vloer aan en opeens stort de vloer onder je voeten in en dender je omlaag en beland je in de Pomptunnel. De Pomptunnel staat onderwater, dus je bent weer onderwater.

Je kijkt naar het einde van de Pomptunnel, dus draai je om en volg de tunnel de andere kant op, Je komt dan bij een plateau en verder op zie je een grote oranje "schelp".

Loop door naar de oranje "schelp" en Birgid Tenebaum tettert weer in je oren. Birgid meld nu dat ze via de camera in je helm mee kan kijken en dus kan zien waar je bent en wat er gebeurt. Loop door naar de oranje pijpen en buk dan om door het stukje lage tunnel te kruipen.

Kruip dus door het stukje tunnel en aan de andere kant druk je weer op je CTRL-toets om weer rechtop te gaan staan. Bij het reclamebord zie je een trap, dus loop de trap op en....je komt weer boven water.

Je ziet een enorme ventilator. Onthoud deze ventilator want er ligt een Audio Diary achter de ventilator die je echter nu nog niet kunt pakken. Ga de volgende trap op en bovenaan de trap kruip je dan onder de half omhoogstaande "Drafting" deur door. 

Rechts is de VITA CHAMBER. Loop door naar de VITA CHAMBER en ga dan door de volgende "Drafting" poort naar de volgende kamers. Je krijgt onmiddellijk een bericht van Birgid Tenebaum over de Securitycamera's en het alarmsysteem.

Tenebaum meld je dat er, recht voor je, een securitycamera hangt en dat die camera's onderdeel zijn van het alarmsysteem van Sofia Lamb. Tenebaum meld dat je die camera's kunt hacken zodat ze dan voor jouw gaan werken,

"Hack de Securitycamera"

Je ziet de camera, door de deuropening, in de volgende kamer hangen. De camera heeft een rood lampje ten teken dat het een "vijandelijke" camera is. Als je de camera Hackt dan wordt het lampje groen en dan heb je in deze kamers in 1 klap ook alle Securitybots uitgeschakeld. 

Op de kasten, die in de deuropening staan, liggen 2 Hackdarts. Ga dus voor de deuropening staan en raap eerst de 2 Hackdarts op.

Pak de 2 Hackdarts nu op want zo meteen krijg je er de gelegenheid niet meer voor. Trek dan de Hacktool, door op je nummer 3-toets te drukken. 
Mik het rode mikrondje van de Hacktool op de securitycamera en vuur dan een Hackdart naar de securitycamera en Hack dan de camera.

Je kunt de Camera hacken door op je "F-toets" te drukken als de naald op een groene zone terecht komt, maar je kunt ook een EXTRA BONUS verdienen door de Camera te Hacken als de naald op de blauwe zone komt. Hack je de camera via de groene zones dan wordt de camera groen en dan zal de camera de securitybot, die hier ronddwaalt, op de Freaks afsturen maar die Bot heeft dan maar een beperkte levensduur. Hack je de camera via de blauwe zone dan krijg je een bonus die inhoud dat de securitybot het langer uithoud waardoor de bot meer Freaks voor zijn rekening zal nemen. Je kunt de Hack ook weer afkopen, maar dat kost je dan 20 dollar.

Hoe dan ook...een succesvolle Hack resulteert in een felicitatiescherm en een groene camera en een vriendelijke Securitybot, die onmiddellijk een paar Freaks onder vuur gaat nemen.

Maar.....1 Freak heeft de Securitybot weten te overleven en die Freak duikt nu hier bij jouw op. 

Dus........Zap de klojo met de Electric Bolt en maak het karwei dan af met de Rivit of met je Drill. Ga dan door de volgende paar kamers en blijf alert voor ammo en voedsel e.d. Je kunt wat Rivitgun ammo rapen en een Firts Aid Kit en dollars en Drill Fuel op 2 bureaus. Ook kun je de archiefkasten plunderen en de laden van sommige bureaus.

In de kamer waar de securitycamera hangt, die je zojuist gehackt hebt, ga je dan re4chts af en de volgende gang in.

Gelijk in de gang hangt er een Botcontrol apparaat aan de linker muur. Als je zo'n Botcontrol hackt dan schakel je er in 1 klap alle Securitybots mee uit, in het gebied waar je bent. Deze Botcontrol is echter al gehakt omdat je daarnet die securitycamera hebt gehackt. Achter in de gang zie je 2 doorgangen. Je kunt niet door de linker doorgang, dus ga door de rechter poort de "Jet Postal" kamer in en......je krijgt een visioen van Eleanor

Ook Eleanor is 10 jaar ouder en dus nu een flinke meid geworden. 
Eleanor beschouwt je nog steeds als haar vader en ze heeft een geschenk voor.......een gratis PLASMID. Eleanor verdwijnt. 

Vlak voor je staat een rode bolderkar en in de bolderkar ligt het cadeautje van Eleanor.....de TELEKINESIS Plasmid. Op het bureau ligt ook nog een EVE Hypo.

De Telekinesis Plasmid:

Ok.....Een gegeven paard keken we ook in 1970 al niet in de bek, dus pak de Telekinesis Plasmid op en.......je krijgt het "New Plasmid" scherm voorgeschoteld

Het scherm meld je wat de speciale krachten zijn die je via de Telekinesis Plasmid op je vijanden kunt loslaten. Via Telekinesis kun je dus objecten, ook hele zware objecten, naar je toe halen om ze vervolgens naar de vijanden te smijten om ze ermee te verpletteren. Deze Telekinesis Plasmid is echt ver uit de beste Plasmid in de game. Druk op je spatiebalk om het scherm te laten verdwijnen en.....er verschijnt dan een nieuw scherm. In dit scherm moet je de Plasmid dus activeren. 

Je ziet dat je al de Electric Bolt Plasmid bezit. Klik in het 1e "Empty Slot" of op "Equip" om de Telekinesis Plasmid te activeren en......

......je krijgt dan een grappig filmpje voorgeschoteld waarin nog even wordt uitgelegd wat je met de Telekinesis kunt doen

Druk op[ je spatiebalk om terug te keren in de game. Je krijgt nog een keer een uitlegschermpje.

De Telekinesis Plasmid staat bij mij nu onder mijn F2 toets. Onder de F1 toets heb ik de Electric Bolt. Je switch dus tussen de Plasmids door op de betreffende de toets. Dus als je de Electric Bolt nu in je linkerhand geladen hebt maar je wilt de Telekinesis dan druk je op de F2 toets. Wil je weer de Elictric Bolt dan druk je op je F1 toets, in de veronderstelling dat dit de toetsen zijn die je aan de Plasmids hebt "gebonden". Weet je niet met welke toetsen je een Plasmid kunt "laden" dan moet je maar even in de Opties kijken bij de Toetsenbordcontrols.

Je linkerhand is nu geladen met de Telekinesis Plasmid. Je kunt even oefenen om te zien wat je allemaal niet voor heerlijke dingen kunt doen met Telekinesis. Je gebruikt Telekinesis net zoals je de Electric Bolt gebruikt, dus met je rechtermuisknop. Op de rode bolderkar ligt een glazen stolp. Pak de glazen stolp op met Telekinesis, dus richt je linkerhand op de stolp en druk dan je rechtermuisknop in om de stolp naar je toe te trekken en hou je rechtermuis ingedrukt om de stolp te blijven vasthouden

Het oppakken van objecten via Telekinesis kost nog geen EVE, maar het daarna wegschieten wel. 
Je kunt echter ook objecten weer zachtjes  neerzetten en dat kost geen EVE. Om een object zachtjes neer te zetten druk je op je "R-toets:". 
Om een Object ver weg te smijten, naar bijvoorbeeld een Freak, laat je de rechtermuis los. 

Ok....oefen hier even wat verder met Telekinesis en vergeet ook niet om die EVE Hypo op te rapen van het bureau. Nu je de Telekinesis kracht hebt kun je even terug gaan naar de grote ventilator, in de pomptunnel, om die Audio Diary erachter vandaan te halen. Dus draai je om en stap terug de gang in.

Loop door de gang terug naar de kamers waar de gehackte securitycamera hangt en volg de route dan terug naar de Pomptunnel

Kruip weer onder de halfopenstaande deur door. Links is dan de grote ventilator. Blijf halverwege op het trapje staan en kijk dan naar de ventilator.

Achter de ventilator zie je nu een Audio Diary tegen de muur aan staan. Wel.....gebruik Telekinesis om die Audio Diary naar je toe te halen. Je krijgt de mededeling dat je op je "L-toets" moet drukken om de Audio Diary af te luistern, dus doe dat dan ook.

Ok....ga nu helemaal terug naar de "Jet Postal" kamer en verlaat die kamer dan door de deuropening onder de klok.

Je beland in een gang met een trap. Ga de trap op en bovenaan de trap door de volgende deur en....je bent dan boven op het balkon van de Werkplaats.

Loop nog niet meteen door naar achteren maar kijk, rechts, over de rand omlaag naar de vloer van de werkplaats. Onder je staan een paar Freaks rondom een vuurpot en op de rand ligt een EVE Hypo.

Je moet ook omlaag naar de vloer, maar het zou prettig zijn als je nu eerst even, vanaf hier boven, die verzameling Freaks weet om te leggen. Pak eerst even de Hypo op als je die kunt gebruiken. 

Links en rechts naast je staan diverse oranje gastanks op de rand. Pak zo'n gastank op met Telekinesis en.....schiet de tank dan omlaag, naar het groepje Freaks.

Als je dit goed uitvoert dan zal de tank midden in het groepje Freaks ontploffen en verschillende Freaks uitschakelen. 
Was deze ene tank niet genoeg dan herhaal je dit met nog een oranje tank. 
Je kunt ook een lijk omhoog trekken met Telekinesis om dan het lijk ook omlaag te smijten naar de Freaks.

En zo kun je dus diverse zware objecten, vanaf de vloer, naar je toe halen om ze dan vervolgens omlaag te smijten naar de Freaks. 
Op deze wijze kun je alle Freaks op de vloer, vanaf het balkon, de game uit bonjouren. 
Ben je er klaar mee dan loop je door naar het schoolbord. 
Achter het schoolbord ligt dan weer een Audio Diary vol verwachting te wachten om opgeraapt en beluistert te worden.

Pak dus de Audio Diary en luister er naar, maar terwijl je luistert loop je gewoon door en verlaat je het balkon via de poort rechtsachter.

Daal de trap af naar de vloer van de werkplaats. Een "Altantic Express" treinstel staat hier onder constructie. Helemaal achter het treinstel is de grote poort waar je route door de game verder gaat, maar ga daar nog niet naar toe. Links zie de poort naar de Cafetaria en daar zijn ook de wasruimtes en de toiletten. Ga daar echter ook nog niet naar toe. Ga nu eerst naar de vuurpot, waar die Freaks bij stonden, want daar kun je een zogenaamde Lockbox vinden waar je een paar dollars uit kunt halen. 

In de ruimte achter de trap kun je Rivitammo en nog een paar dollars scoren. Kijk verder goed rond hier of je nog meer kunt vinden en ga dan door de Cafetaria poort. In het gangetje hangt een Healthstation.

Dus als je behoefte hebt om je Healthmetertje aan te vullen dan kun je hier Health kopen of je Hackt het ding eerst om de kosten te drukken.

Rechts is de wasruimte en de toiletten, maar ga eerst rechtdoor de Cafetaria in.

Achterin de cafetaria kun je Rivitammo oprapen en in de keuken en de in de opslagruimte achter de keuken kun je diverse voedselwaren en drinken vinden.

Dus plunder de keuken en ook de voorraadkamer en keer terug naar het gangetje waar het Healtstation hangt. Waarschijnlijk moet je dan in de cafetaria eerst nog 1 of 2 Freaks omleggen en je moet zelf maar zien hoe je dat doet. In het gangetje ga je nu dan links naar de wasruimte.

Loop door naar de 2 poorten. De achterste poort brengt je in de kale toilet/doucheruimte. Bij de poort naar de hal hangt een EVE Dispenser aan de muur. Dus als je EVE Hypo's nodig hebt dan kun je uit deze dispenser weer tot maximaal 5 Eve Hypo's trekken.

Ga door de poort terug de grote hal in en loop door naar de grote poort, achterin

Zodra je dicht bij de grote poort bent gekomen gaat de poort dicht. 
Sofia Lamb wil blijkbaar niet dat je verder komt dan hier en je krijgt een bericht van Birgid Tenebaum.

Links is een ruimte, achter het ijzerglas, waar het mechanisme voor de poort zit. 
Ga echter eerst naar rechts, naar de brandende kaarsen, want daar kun je nog wat spulletjes oprapen.

Ga dan terug naar de wasruimte, waar de Eve Dispenser hangt, en ga de kale toilet/douche ruimte nu in. 
Door een groot gat in de muur zie je dan de grote tandraderen van het Poortmechanisme.

Ga dicht tegen de muur aan staan zodat je door het gat kijkt. 
Tussen de tandraderen steekt een stuk Stang en die Stang blokkeert de tandraderen, waardoor de poort niet omhoog kan.

Ok....gebruik Telekinesis om de stang tussen de tandraderen te trekken en.......de grote poort gaat weer open.

Draai je om en ga terug naar de hal en ondertussen hoor je het gezeik van die Sofia Lamb weer.

De grote poort is dus nu weer open, dus....wat let je......ga verder naar de volgende hal. Links en rechts is een platform en tussen de platformen kun je doorlopen naar achterin de hal. Links is de kamer waar het poortmechanisme zit, waar je daarnet die stang tussen de tandraderen hebt verwijderd.

Ga, via de linker metalen helling, het linker platform op. In de rechternis op het platform staat de VITA CHAMBER, maar daar hoef je dus niet fysiek naar toe te gaan. 

Ga in de linker nis de trap af naar de Control Room. Beneden gekomen staat er een bureau bij het raam en op dat bureau ligt een Audio Diary en Rivitammo.

Pak de Rivitammo en de Audio Diary en luister naar de Audio. Dit is weer het gebral van die maffe Sofia Lamb. Terwijl Lamb door ratelt draai je om en ga je verder omlaag en dan rechts de ruimte in waar de grote tandraderen zijn.

Plunder het lijk en pak van de tafel, bij het raam, nog wat Rivitammo. Ga terug naar boven, naar de hal en het linker platform weer af via de metalen helling. Steek nog niet gelijk over naar het rechter platform maar loop nu tussen de platformen door naar achter in de hal. 

Bij de vuurpot liggen 2 lijken die je kunt plunderen. Ga dan terug en dan nu het rechter platform op.

Op het linker platform staat een "Circus of Values Vending Machine" en dat is een automaat waar je Ammo voor al je wapens kunt kopen. Je zult gedurende de rest van de game nog vele van deze automaten tegenkomen. 

De "Circus of Values" automaat

Voor de automaat ligt een lijk en het lijk heeft een blikje sardientjes vast. 
Plunder eerst even het lijk en vergeet ook niet om de sardientjes op te eten. Ga dan recht voor de automaat staan. 

Je krijgt de keuze om gelijk, via je "E-toets" items te kopen of om, via je "B-toets" de automaat eerst te Hacken. Als je de automaat eerst Hacked dan reduceer je de prijs die je voor de items moet betalen aanzienlijk. Hacken betekent niet dat de je dan de items gratis uit de automaat kunt trekken, maar het verlaagt wel de prijs. Als je eerst wilt zien wat je in deze automaat nu kunt kopen en hoe duur dat is dan druk je nu eerst op je "E-toets". Je beland dan in assortimentenscherm van de "Circus of Value".

In dit scherm kun je dus de spullen kopen die je wilt hebben, mits je voldoende dollars op de teller hebt. Er zit wel een limiet op de aantallen van elk item dat je met je mee kunt dragen. De "Hack only Remote Hack Dart" komt alleen beschikbaar nadat je de automaat hebt gehackt. Hacken zorgt er niet alleen voor dat de prijzen omlaag gaan maar ook dat de "Hack Only Remote Dart" beschikbaar komt en....je hebt de kans op een gratis BONUS ITEM.

Wil je iets kopen dan klik je, in het linker scherm, op het item dat je wilt kopen. Het bedrag wordt dan automatisch van je hoeveel dollars afgehaald en in het midden scherm zie je dan hoeveel van dat item je hebt en eventueel nog kunt bijkopen.

Wil je de automaat eerst Hacken om de prijzen omlaag te brengen en kans te maken op de gratis bonus dan klik je nu eerst op CLOSE om dit scherm te sluiten. Je staat dan weer voor de automaat. Druk dan op je "B-toets" en voor de Hack uit. Je moet 1 of 2 keer de groene zone raken. Wil je de gratis Bonus dan moet je als laatste de blauwe zone raken.

Dus druk op je "F-toets" als de naald op een groene of blauwe zone komt. Is de Hack gelukt dan krijg je weer het bekende felicitatieschermpje.

Haal je de gratis bonus dan rolt die vanzelf uit de automaat. In mijn geval is de gratis bonus een EVE Hypo, maar dat kan dus ook een ander item zijn.

Pak dus je bonus item op en zorg dan dat je weer in het verkoopscherm van de automaat komt en zie......de prijzen zijn flink gedaald.

Koop dus wat je nodig hebt, voor zover je hoeveelheid dollars dat toelaat en sluit dit scherm weer. Draai links. 
Aan de muur hangt een Botshutdown terminal en rechts is de trappoort naar de "Switching Hub

De Botshutdown terminal is groen, ten teken dat de securitycamera, die ergens in de "Switching Hub" hangt, nog geen alarm heeft geslagen. Maar dat gaat zo meteen wel gebeuren, dus onthoud dat hier de Botshutdown terminal hangt. 

Ga de trap op naar boven en.....je beland in de "Switching Hub". Zodra je bovenaan de trap bent gekomen springt er zo'n magere spartel griet......een Big Sister, te voorschijn.

Don't worry.,.....de kut griet doet nu nog niets.....in tegendeel.....blijkbaar schrikt zo van jouw verschijning dat ze snel de benen intrekt en weg huppelt. Ok.....loop verder omhoog en draai rechts en.....Birgid Tenebaum meld zich en zegt dat je als de vliegende bliksem de lift moet zien te bereiken om dan met de lift omhoog te gaan naar het trein platform.

Je bent hier dus in de "Switching Hub" en dit is een enorme carrousel waarmee de treinstellen van de Atlantic Express in volgorde worden nopgesteld om dan omhoog te worden getakeld naar het vertrek platform. De dingen worden hier zo meteen nogal hectisch, dus bereid je er op voor. Bij de houten kisten kun je wat Rivitammo en nog een paar andere items pakken. Verder op staat een grijze metalen kast en achter die kast hangt een Securitycamera aan de muur. Onder de securitycamera hangt een Healthstation. Die securitycamera is rood, dus vijandig.

Loop door naar de kisten en pak de Rivitammo en de andere items die er liggen. 
Loop dan door naar de grijze kast en......wel....SHIT HAPPENS.......Je krijgt een mededeling in je scherm.

Er duiken Freaks op en de Securitycamera heeft je ook in het ooitje gekregen en dus gaat het alarm af. 
Hierdoor komt de Securitybot, die hier rondvliegt, ook tot leven en die Securitybot begint je ook onder vuur te nemen

 Je kunt nu gaan proberen om die Securitycamera te bereiken om het ding dan te gaan hacken, maar dat overleef je niet. Beneden de trap hangt echter die Botscutdown terminal, dus draai je snel om en ren terug naar de trap en ren terug de trap af naar beneden en zie.....de Botshutdown Terminal is nu rood.

Ren dus door naar de Botshutdown Terminal en druk op je "E-toets" om de terminal weer uit te schakelen. De Terminal is dan weer groen en hiermee heb je dus, boven in de "Switching Hub" de securitycamera en die Securitybot uitgeschakeld. Dus vrolijk fluitend ga je terug naar boven. Terug boven in de "Switching Hub" moet je dan waarschijnlijk wel nog een paar Freaks zien te overleven. Maar als je nu snel naar die securitycamera rent dan kun je het ding nu snel hacken waardoor dan de Securitybot, die hier nog steeds rondvliegt, groen wordt en dan voor jouw wat Freaks te lijf gaat. Ook kun je Health kopen bij de Healthstation, pof je hackt dat ding ook eerst.

Ok.....heb je het hier allemaal overleeft dan loop je door naar achteren en je bereikt dan de Lift, die omhoog gaat naar het treinplatform

Stap in de lift en activeer de lift knop met je "E-toets" en.....je draait vanzelf om en het hekje gaat dicht en de lift neemt je mee omhoog. 

Er duiken nog een paar Freaks op maar die brengen geen schade meer toe, dus spaar je ammo. Terwijl in de lift omhoog gaat meld Birgid Tenebaum zich weer en zij vertelt je nu wat meer over wie je bent en waar je naar toe moet.

Je bent dus Delta, een stok oude Big Delta en je bent voor je leven verbonden aan 1 bepaalde Little Sister. Als een Big Daddy te lang gescheiden is van zijn Little Sister dan loopt een Big Daddy de kans om in coma te geraken. Dat betekent dus dat zolang je Little Sister in Rapture is ook jij gedoemd bent om in Rapture te blijven. Jouw Little Sister is Eleanor Lamb, de dochter van Sofia Lamb. Sofia houdt haar dochter gevangen in "Fontaine Futuristics" en dat is helemaal aan de andere kant van Rapture. Je moet dus helemaal door Rapture naar "Fontaine Futuristics" om Eleanor, en jezelf, te redden.....voor dat het voor jullie beide te laat is.

Ok....de Lift komt zo zoetjes aan boven en.....een Freak met een ijzeren kop is bezig iets freaky te doen. Je kunt de Freak snel neerknallen maar dat hoeft niet persé. De Freak rent namelijk weg als hij je ziet verschijnen en wordt dan neergemaait door de Trap Rivets, die bovenaan de trap opgesteld staan.

Stap uit de lift en kijk hier even rond. Het lijk van de ijzeren kop Freak ligt bij de trap en aan de muur staan dozen waarop 2 cilinders Rivetammo liggen. Rechts in de hoek is de VITA CHAMBER.

Bovenaan de trap zie je 3 zogenaamde TRAP RIVETS. Trap Rivets zijn boobytraps die je met de Rivetgun kunt afvuren. Trap Rivets zenden een rode laserstraal uit en als je door die laserstraal loopt dan ontploffen ze. De 2 cilinders die op de dozen liggen zijn Trap Rivets, dus raap ze op.  De game trakteert je dan op een scherm want je hebt een speciaal soort Ammo opgeraapt.

Je hebt nu 2 soorten ammo voor je Rivet Gun, de "gewone" Rivetammo en de Trap Rivet. 
Je wisselt van ammo via 1 van je toetsen van je toetsenbord. 
De game heeft je zojuist gemeld welke toets dat is. Bij mij is dan 1 van de "accoladetoetsen"

Je moet zuinig zijn op je Trap Rivet ammo, dus ga er niet mee in het wilde weg op Freaks mee schieten, maar gebruik ze dus als boobytraps. 
Je vuurt een Trap Rivet dus gewoon af om ze te plaatsen op muren, kasten, pilaren e.d. Je kunt Trap Rivets ook weer oprapen.

Doorzoek het Freaklijk en loop dan de trap op, maar pas op dat je zelf niet door de lasers van de 3 Trap Rivets loopt. Blijf dus op de trap staan om en raap de 3 Trap Rivets op.

Heb je de 3 Trap Rivets opgeraapt dan loop je verder de kamer boven de trap in. De grote deuren geven toegang tot het Atlantic Express treinstation. Het is het station voor de trein die naar het "Ryan Amusement park" gaat.  Links naast de deuren kun je een Firts Aid Kit oprapen. De deuren gaan vanzelf open als je er op toe loopt

Ga echter niet gelijk door de deuren maar draai je om en ga eerst het Manager's Office in.

Plunder de 2 lijken die bij het bureau zitten en loop dan door naar achteren.

Pak de Rivet Ammo op en de Audio Diary, die uit de la van de archiefkast steekt. Luister naar de Audio Diary van Gil Alexander en plunder de andere archiefkast. Verlaat het kantoor en ga dan terug naar de andere ruimte en dan nu door de "Atlantic Express" deuren en je beland in de voorhal van het station.

Aan de muur staat een "Circus of Values Vendingautomaat" en op het bankje staat een koffer. Rechts is de deur naar de volgende hal van het station.

Als je nog dollars te besteden heb kun je dus ammo e.d kopen in de "Circus of Values", maar Hack de automaat dan eerst. Ik zou maar flink wat Rivet Ammo kopen hier, want zo meteen moet je een bende Freaks zien te overleven. In het koffertje, dat op het bankje staat,  ligt een EVE Hypo en staat een fles drank. Drink het flesje drank op en pak de EVE Hypo als je die nodig hebt. Loop dan door naar rechts en verlaat deze hal door de volgende "Atlantic Express" deuren en loop dan de trap af naar de kaartjesverkoop hal.

Pas op.....gelijk onderaan de trap liggen er 2 of 3 Trap Rivets. Rechts is de, gesloten, Ticket Booth en daar staat een Freak te razen.

Loop dus niet door de Trap Rivets maar raap ze op. Die Freak krijgt je in de gaten en komt op je toe gerent, dus zap de Freak met de Electric Bolt en maak hem dan verder af met je Drill of met gewone Rivetammo. Als de Freak dood is plunder je het lijk en dan krijg je een oproep van Birgid Tenebaum.

Birgid Tenebaum meld dat ze in de Ticket Booth is en dat je op de knop van de intercom moet drukken om haar nu te ontmoeten. Loop dus door naar de Ticket Booth en activeer de Intercom en......de luiken gaan open en je ontmoet nu die Birgid Tenebaum.

Birgid Tenebaum is in de Ticket Booth met een paar Little Sisters en ze legt je nu het één en ander uit. Achter Tenebaum hangt een monitor en op de monitor verschijnt dan opeens Sofia Lamb, die ook alles "live" kan volgen vanuit haar schuilplaats.

Lamb roept haar Freaks op om je nu eens en voor altijd uit te schakelen. Birgid Tenebaum krijgt de bibbers en wil zichzelf en de Little Sisters in veiligheid brengen en vraagt je om haar aftocht te dekken. Birgid doet dan de deur naar het treinplatform open en de luiken van het Ticket Booth weer dicht. Draai links om en......zie.....de deuren naar de hal waar de Atlantic Express trein op je staat te wachten zijn nu open.

Je krijgt een nieuwe opdracht en dat is om de Freaks die Sofia Lamb nu op je afstuurt te doden zodat Birgid Tenebaum en de Little Sisters veilig kunnen ontsnappen. Ook geeft de game je de hint om her en der in de hal de Trap Rivets neer te leggen.

Wel....loop de hal in en.......zoals eerder gezegd.....SHIT HAPPENS.......Je moet dit stuk zien te overleven

Freaks komen niet meteen de hal binnen, dus je hebt heel even wat tijd om her en der wat van je Trap Rivets te plaatsen. Doe dat op diverse plaatsen in de hal, maar doe het wel strategisch en zorg dan verder dat je zelf niet door de Trap Rivets wordt uitgeschakeld. 

Vanuit diverse hoeken en gaten zullen er Freaks de hal binnen komen. Links hangt een Securitycamera die het alarm laat afgaan waardoor een rode Securitybot door de hal gaat vliegen die jouw dan ook onder vuur gaat nemen. Je kunt de securitycamera gaan Hacken om de Securitybot groen te maken waardoor die dan de Freaks onder vuur gaat nemen. Je kunt ook de Securitybot hacken, als je er dichtbij kunt komen. 

Links hangt er tussen de deuren ook een Healthstation aan de muur, die je kunt hacken waardoor de Freaks die er hun wonden mee willen helen dood gaan. 

Maar je zult waarschijnlijk geen tijd krijgen om de Healthstation, de securitycamera of de Securitybot te hacken. Wat je beter meteen kunt doen is om gelijk door te rennen naar de andere kant van de hal want door vindt je dan een 2e Healthstation en de Botshutdown Terminal aan de muur.

Ga snel voor de Botshutdown staan en druk op je "E-toets" om de terminal groen te maken. Hiermee heb je dan in ieder geval, tijdelijk, de securitycamera en de securitybot uitgeschakeld. Maar dat duurt maar kort, dus ren terug naar de securitycamera. Onderweg zul je Freaks moeten bevechten, maar je kunt de Electric Bolt gebruiken en natuurlijk Telekinesis om de Freaks met allerlei zware items te verpletteren. Her en der staan gastanks die je middels Telekinesis naar de Freaks kunt smijten. 

Hack de Healthstation en de securitycamera en schakel de Freaks uit. Ga je dood dan brengt de game je terug naar de laatst bereikte VITA CHAMBER, en die is in de kamer waar je uit de lift stapte. Overleef dit stuk. De game meld je vanzelf als je alle Freaks hebt uitgeschakeld.

Als je alle Freaks hebt uitgeschakeld dan meld Birgid Tenebaum zich weer.

Tenebaum bedankt je maar zegt ook dat ze nu afscheid van je neemt maar dat anderen je zullen blijven helpen en één daarvan is ene Augustus Sinclair. Die Sinclair zal je verder naar Eleanor proberen te leiden. Die Augustus Sinclair meld zich dan gelijk.

Je kunt  je voorraden ammo e.d nog even gaan aanvullen bij  de "Circus of Values" en de game meld dan dat je aan boord van de trein moet gaan.

De trein staat dus rechts op het platform. dus loop het platform op en ga de trein binnen.

Activeer in de trein de Startknop en............

..............De trein zet zich in beweging en neemt je mee door de onderwater tunnel...........

Hoofdstuk 3: Ryan Amusement

Walkthrough door: Louis Koot