2014

Journey To the Center of the Earth

2014:Walkthrough door: Louis Koot

Het spel is een zgn. "Point and Click" game. Dus je bestuurd het helemaal met je muis.Het Hoofdmenu scherm is te zien in de Cabine 

Via de STOEL start je een Nieuw Spel.De Control Panel is de "Ga door met het Spel" optie. Het Optiemenu open je door op het Peilglas/Drukmeter te klikken.Via de Monitor kun je Saven en Loaden en via de Deur verlaat je het spel. Tijdens het spelen kom je in de Cabine door op je ESCAPE toets te drukken. Om dan te Saven of om dan een Save Game te laden, klik je op de Monitor en selecteer je een leeg slot om te Saven. Klik dan op Save. Via het Optie Menu kun je diverse geluids -en video opties instellen.

In het spel open je de Inventory door je met je Rechtermuisknop te klikken. Je Inventory Balk moet dan omhoog komen. Om een Item uit je inventory te oppakken klik je erop. Het item komt dan aan je pijltjescursor vast te zitten. Sluit dan je inventory via een klik met je rechtermuisknop. Bij sommige items in je inventory krijg je een schermpje te zien als je de cursor op het item plaatst. In dat schermpje krijg je dan de mogelijkheid om het item te "Gebruiken". 

Om een item terug te plaatsen in je inventory moet je het item er weer terug in klikken.De Computer, links van de balk, bevat alle documenten, notities enz. die je kunt lezen en ook gebruik je de Computer om items te analyseren. Ook gebruik je deze Computer om de foto's en de mail te kunnen bekijken die Ariane vanzelf maakt. Klik op de X, rechtsboven in het scherm, om de laptop weer te sluiten.Ariane gaat rennen als je Dubbelklikt.

Het spel is erg lineair. Dit betekend dat je in elk deel van het spel eerst ALLE puzzels/Actie zult moeten doen voordat je naar het volgende deel van het spel kunt gaan. Vergeet je iets dan verdomd Ariane het gewoon om naar het volgende deel te gaan.Je kunt dialogen overslaan door op je Spatiebalk te drukken.

Om van het ene naar het andere scherm te gaan beschik je over een "Voetjes" cursor. Je zult deze "voetjes" echter niet op ieder scherm krijgen en je zult vaak de juiste plek moeten zoeken om de "voetjes" zichtbaar te krijgen.In de walkthrough gebruik ik de volgende aanwijzingen om van het ene naar het andere scherm te gaan: Middenonder, Linksonder, Rechtsonder, Middenlinks, Middenrechts, Linksboven, Rechtsboven. Hiermee worden de randen en de hoeken van je scherm bedoeld.

1864:

Toen Professor Hardwigg voor het eerst vertelde over zijn avontuurlijke reis naar het "Middelpunt van de Aarde" was de gehele wetenschappelijke gemeenschap zeer sceptisch. Zouden wetenschappers echt geloof moeten hechten aan zo'n fantastisch verhaal, vertelt door iemand uit hun eigen gemeenschap? Een jaloerse rivaal van professor Hardwigg slaagde erin om Hardwigg's geloofwaardigheid te ondermijnen en naarmate de tijd verstreek raakte Hardwigg's verhaal in de vergetelheid en werd verwezen naar het rijk der fabelen.

2005:

Ergens boven IJsland vliegt een helikopter. De helikopter land op een "strandje" van de Sneffels vulkaan en Ariane, een jong verslaggeefstertje op pad om een verhaal te maken voor een bekent tijdschrift, stapt uit de heli en begint meteen de omgeving te fotograferen.  Opeens wordt de helikopter bedolven onder vallende rotsblokken. Ariane mankeert gelukkig niets, maar de piloot is verdwenen en de helikopter is totaal verwoest. Ariane gaat op zoek voor hulp en opeens zakt de grond onder haar voeten weg en ze stort omlaag. Na een val van enige honderden meters omlaag vindt Ariane zich zelf terug op een subtropisch strand. Ze ontdekt vreemde landschappen en een heleboel vreemde objecten. Wat is dit voor vreemde wereld? Wie zijn al die vreemde mensen? Waar komen zij vandaan? Waar ben ik, vraagt Ariane zich af.

Ga mee met Ariane op onderzoek en help haar op haar speurtocht door een vreemde en onbekende wereld en ontdek een vreemde en fascinerende beschaving, verborgen onder het aard oppervlak. Voor een jonge, pas beginnende journaliste is dit de Kans van Haar Leven op een groot verhaal. Maar nadat de eerste opwinding bij Ariane voorbij is komt de grimmige realiteit naar voren: De toekomst van deze wereld is in gevaar. Bijna tegen beter weten gaat Ariane op pad. Welke keuzes zal ze maken? Zal zij erin slagen om de weg terug naar de oppervlakte te vinden? Maakt ze haar Verhaal van Haar Leven? En zal zij het bestaan van deze vreemde wereld "aan de grote klok hangen" en daarmee de het voortbestaan van deze wereld op het spel zetten?

Hoofdstuk 1: Sneffels Vulkaan:

De helikopter vliegt in en land bovenop de vulkaan. Ariane stapt uit en begint gelijk haar camera te gebruiken. 

Dan vallen de rotsblokken omlaag en de helikopter wordt vernietigd.

De Helikopter en de Passage

Loop naar de helikopter om de toestand van de piloot te onderzoeken. Klik op de helikopter deur. De helikopter deur is echter gesloten. 
Links voor de helikopter liggen twee afgebroken helikopter wieken op de grond.

Pak het meest linker Helikopterwiek op. De wiek verdwijnt je inventory in. Klik met je rechtermuisknop om je inventory te openen. Je inventory verschijn onder in je scherm. Hierin komen dus alle items terecht die je Ariane laat oppakken in het spel. Op dit moment zit er de zojuist gepakte wiek in en Ariane's fototoestel. 

Klik op de Wiek. De wiek zit dan vast aan de cursor. Klik met je rechtermuisknop om de inventory weer te sluiten. 
Klik met de helikopterwiek op de helikopterdeur. Ariane wrikt de deur eruit. 

Klik in de deuropening. Je kijkt in de cockpit en je ontdekt dat de piloot verdwenen is. Er liggen wel een aantal spullen in de heli die Ariane goed zal kunnen gebruiken en er hangt een medicijn kistje. Links van het medicijn kistje zie je een half geopend elektrakastje

Pak het Touw, het Mes, de Laptop computer en de Tas.

Open je inventory en hou dan je cursor op de tas....er verschijnt een schermpje waarin je op "Unpack" klikt om de Tas uit te pakken

Uit de Tas komen een Schroevendraaier, Warme Handschoenen, een Aansteker en een Lege Veldfles. Pak gelijk die schroevendraaier uit je inventory en klik hiermee op de Medicijnkist die aan de muur hangt. "Unpack" de medicijnkist en je krijgt dan een Fles Clearing Oplossing, Adhesive Pleister, Verband en een Tube Aspirine in je inventory. 

Pak het Mes uit je inventory en gebruik het mes op het Elektrakastje, links van de medicijnkist, om wat Elektrische Draden in je inventory te krijgen. Klik dan op de Pijl, linksboven in je scherm, om de helikopter weer te verlaten. Weer buiten loop je 1 scherm naar links, via linksonder. Ariane komt bij de rand van het "strand". Je ziet een kale boom en de zee. Ariane zegt dat ze haar kantoor op de hoogte moet brengen van het ongeluk. 

Zegt Ariane nu niet dat ze haar kantoor op de hoogte moet brengen dan heb je in de Heli iets vergeten of er is dan nog niet voldoende tijd voorbij gegaan. Check dan of en wat je vergeten bent of loop gewoon even wat heen en weer en keer dan hier terug. Je kunt echt pas verder met de game als Ariane hier bij de boom heeft gezegd dat ze haar kantoor moet inlichten over haar situatie.,

Open je inventory en plaats je cursor op de Laptopcomputer en klik dan, in het schermpje, op "Use"........ De laptop komt nu helemaal links in het schermpje van je inventory te staan. Klik op dat Computer Monitor Scherm en het computerscherm verschijnt groot in beeld. De computer bevat documenten, een heuse encyclopedie, post en foto's. Klik op de Mail en in het schermpje, links, verschijnt S.O.S. Klik op S.O.S. In het grote scherm verschijnt de tekst van het mailtje. Klik dan op de Mail met de Groene Pijl om je mailtje te verzenden. 

Klik op de X, rechtsboven, om het laptopscherm weer te verlaten. Loop terug, via middenonder van het scherm. Je komt terug bij de helikopter. Loop 1 scherm door naar rechts, via rechtsonder. Je ziet dan een passage welke wordt geblokkeerd door een grote ronde steen. Gebruik je helikopterwiek op de ronde steen om deze te verwijderen.

De passage is nu open. Als je nu niets vergeten bent om te doen hier, dan kun je nu door de passage gaan. Klik in de spleet. Ariane vertelt echter dat het pikkedonker is in de spleet en ze wil de spleet dus niet in gaan. Open dus je inventory en plaats je cursor op de Aansteker. Er verschijnt een klein schermpje boven de aansteker. Klik in dit schermpje op "Use" en de aansteker is nu aan. 

Pak de brandende aansteker dan uit je inventory, sluit de inventory en klik dan met de aansteker op de spleet in de rots en....
...Ariane loopt de donkere "passage" in en dan ........

........Ahahhhh..............

Strand bij de oude mijn en de Kristal Grot:

In de donkere passage is Ariane door een gat omlaag gevallen en tamelijk hard op een strand terecht gekomen. Als Ariane weer bij haar positieven is gekomen ontmoet ze Adam Covelier, de kluizenaar. Adam heeft hulp nodig. Rechts in het scherm verschijnt nu je "Gespreksopties Scherm". 

Klik op een gespreksoptie in het scherm om erover met Adam te praten. Praat dus met Adam en gebruik al je dialoogopties en put ze volledig uit. 

Hulp is wellicht te vinden in de stad Askiam en de stad is te bereiken via het oude mijnpad. Adam vraagt of je een Kristal voor hem wil gaan zoeken. Hij heeft dit kristal nodig voor zijn toverstokje en hij vertelt je nog dat je het kristal in een grot bij het kamp kunt vinden. Het kristal dient ook gepolijst te worden. 

Adam verdwijnt dan. Vlakbij Ariane ligt een stuk Bot op het strand.....Pak dat Bot....het is een "Tip of Bone"

Pak de lege veldfles uit je inventory en klik hiermee op de "eenzame" rots die aan de rand van het strand staat. Wellicht moet je hiervoor Ariane eerst even 1 of 2 passen naar voren zetten.....zoek dan de plek waar je met de Veldfles kunt klikken.....klik plekken herken je dus aan het Handje........

Ariane vult de lege fles dan met water en je hebt dan een Fles met Water. Loop, via de onderkant van het scherm, 1 scherm omlaag en.....
.......je ziet dan de ingang van de Oude Mijn. Links ligt een Schelp. Pak de Schelp. 

Ga de mijn binnen. Het is schemerig donker in de mijn omdat er geen power is. Binnen in de mijn zie je, aan de linker muur, een groot vliegwiel. Aan het vliegwiel steekt het elektrakastje maar er is geen power. Rechtsonder staan 2 kratjes en achterin is een grot. Als je probeert om Ariane de achterste grot in te laten lopen dan wil zij dat niet doen omdat het er te donker is.

Op n van de kratjes, die rechtsonder staan, ligt een "Oude Beitel". Pak de beitel. 

NB: In de oorspronkelijke 2003/2004 versie van de game moest je ook de "Zegels" (Seals) uit het open kratje B pakken. In de gog.com versie kun je die "Zegels" niet pakken omdat Ariane ze niet nodig heeft.

Als Ariane de beitel heeft gepakt verlaat je de mijn weer via de onderkant van je scherm. Ariane staat dan weer buiten de mijn. 
Ga, via de rechterkant van het scherm, 1 scherm naar rechts en ga dan naar het "kamp", aan de overzijde van de rivier. 

Ariane loopt over de planken naar de overzijde. Helemaal onder in je scherm ligt dan een hoop rotzooi waar een oude Lap (Cloth) aan hangt. 
Links ligt een stuk Hout en je ziet ook 2 grafstenen bij een dode boom staan. Ook zie je nu de waterval. 

Loop omlaag naar de troep waar de doek aan hangt en pak dan de Doek (Cloth). 

Ga dan het stuk Hout (Fossilized Wood) oprapen.

Loop naar de 2 grafstenen en klik er op met je handje om in een close-up van de twee grafstenen te belanden. 

Op de linker grafsteen lees je "Ivan Platonov 1830-1872" en aan je cursor zit nu je laptopje vast.  Ariane zegt dat ze de naam wil opzoeken in de encyclopedie.

Klik met je laptopcursor op de linker grafsteen. Linksonder in je scherm gaat dan je computertje flikkeren. Klik dus het computerscherm en..... in je scherm verschijnt nu je laptop. De Encyclopedie functie van je computer is nu geopend. Klik op "Ivan Platonov" en lees wat er over deze vent bekent is. Je leert dat Platonov zelfmoord heeft gepleegd door zich zelf in 1864 te verdrinken. Maar op de grafsteen staat dat Platonov in 1872 is gestorven, dus er klopt ergens iets niet......

Bekijk nu de rechter grafsteen. Je kunt nauwelijks de markeringen zien die op de rechter steen staan. Open je inventory en klik op je flesje "Cleaning Solution" om dit op te pakken. Scroll dan naar rechts door je inventory en klik je flesje schoonmaakspul op de "Cloth". Je verkrijgt zo een "Natte Doek". 

Gebruik de "Natte Doek" op de rechter grafsteen. Er verschijnt nu ook een tekst op de rechter grafsteen: "Armand Latifere 1840-1874" lees je. 

Klik weer met je Computer op de tekst en daarna op je computerscherm, linksonder. In het computerscherm klik je dan op Armand Latifere. Je encyclopedie vertelt je dat Latifere in 1864 is verdwenen op IJsland. Maar de grafsteen vertelt je dat Latifere is gestorven in 1874. Sluit je computer en ga uit het grafstenen scherm. Achter de grafstenen zie je de waterval. Klik met je voetjes op het zand, links van de waterval. Ariane loopt nu richting de waterval en ze komt op het volgende scherm. Je ziet de ingang van de Kristal Grot. Ga de grot binnen.

In de grot zie je een "Blaasbalgkastje" en achterin de grot zie je een ladder. Klik op de ladder. Ariane loopt naar de ladder. Boven de ladder zie je een Geel Kristal in de muur steken. Klik op de ladder en Ariane klimt omhoog.  Open je inventory en plaats je cursor op de Handschoenen en klik dan op "Use" en........ Ariane trekt de handschoenen aan (er blijft 1 handschoen in je inventory). Scroll naar rechts en pak die Oude Beitel op en klik hiermee op het stuk fossiele hout. 

Pak dan de Beitel/Hout combinatie uit je inventory en klik hiermee op het Gele Kristal. Ariane hakt het kristal los en dit verdwijnt je inventory in.

Sluit dit scherm en keer, via midden onder, terug naar de voorzijde van de grot. Klik nu op het "Blaasbalgkastje". Je komt in het Blaasbalg scherm.
Pak het gele kristal uit je inventory en plaats het kristal bovenop de standaard. Klik dan 1 keer op de blaasbalk.

 Ariane vertelt je dan dat ze polijspoeder moet hebben omdat het kristal gepolijst moet worden. Aan het kastje hangt een flesje en in dat flesje moet het polijspoeder worden gedaan. Sluit het scherm en ga, via midden onder, de grot weer uit. Buiten gekomen zie je, rechtsonder, een laag en langwerpig groen bosje. Boven het bosje zie je wat rotsblokjes in het zand liggen. Beweeg je pijltje nu heen en weer over het bosje, of bij die rotsblokjes, en je zult dan het "Handje" krijgen. Klik dan met je "Handje" en Ariane raapt daar een handvol zand op

Ga dan terug de grot binnen en klik weer op de "Blaasbalg". Pak het zand uit je inventory en klik dit op het hangende flesje van de blaasbalg en Ariane doet het zand in het flesje

Klik nu 4 keer op de blaasbalk om het gele kristal te polijsten. Pak het Kristal weer op en stop het terug in je inventory. 
Je hebt nu een "Gepolijst Kristal". Pak nu ook de Blaasbalg want dat scheelt je straks een hoop heen en weer geloop.

Ga, via middenonder, terug de kristal grot uit en dan, via linksonder, terug naar het scherm met de twee grafstenen. Dan, via middenrechts. terug naar de rivier. Klik dan middenonder in je scherm en Ariane steekt terug de rivier over en staat dan weer voor de ingang van de Oude Mijn: Ga de mijn weer binnen

De Oude Mijn:

Achter is de boogdoorgang naar de achterste mijngrot.  Als je het eerder nog niet geprobeerd had dan probeer je nu of Ariane de achterste grot in wil lopen, Ariane weigert dit dus omdat het er te donker is. Links staat het grote vliegwiel. Klik met je handje op het vliegwiel.

Ariane loopt naar het vliegwiel en je komt in de:

Elektra Puzzel:

Je ziet het elektradraden paneel. Rechtsonder zie je dat daar de draden stuk zijn. Open je inventory en ga met je pijltje op je handschoenen staan en klik dan "Use" om de handschoenen weer aan te doen. Pak dan de "Electric Wire" uit je inventory en klik deze draden nu op de kapotte draden, rechtsonder in het paneel. Ariane heeft dan vanzelf haar handschoenen weer uit gedaan, dus doe de handschoenen weer aan ( Klik weer "Use" op de handschoenen)  en pak dan de "Adhesive plaster" uit je inventory en klik dit plakband op de draden, rechtsonder in het paneel. 

Doe je dit juist dan floept de elektra aan en is er licht in de mijn. Sluit het scherm en klik weer in de boogdoorgang en nu loopt Ariane wel de achterste grot in. In de achtermuur steekt een grote ronde deur. Klik met je voetjes op de ronde deur en.........de deur schuift open. Wel.....loop door de geopende deur nu dit gebied uit.

Ariane beland in de Paddenstoeltuin

Oorspronkelijke versie van de game:

Zegeldeur puzzel:

Ok.....hier is dus het eerste verschil tussen de gog.com versie en de oorspronkelijke versie van de game. In de oorspronkelijke versie moet je hier nu de Zegeldeur puzzel oplossen om deze ronde Zegeldeur te kunnen openen. Speel je dus de oorspronkelijke versie dan gaat deze ronde deur nu niet vanzelf open. Je moet dan de puzzel oplossen. En dat doe je als volgt...........Om de Zegeldeur puzzel op te lossen heb je dus de Zegels nodig, die je uit kratje B in de hoofdgrot van de mijn hebt gepakt. Heb je die Zegels nog niet uit kratje B gepakt dan ga je dat alsnog doen:

Keer dan terug naar de ronde Zegeldeur en Ariane vertelt je dat ze:"de Zegels in een bepaalde volgorde in de deur moet plaatsen". Boven de ronde deur staat iets geschreven in de grijze stenen balk. Klik daar op en lees wat er geschreven staat. Je leest: "Het Occident is het tegenovergestelde van de Orint. Ons verhaal begint bij zonsopgang. Natuur en technologie gaan ieder hun eigen weg. Eerst degene als wij komen. Dan die ene welke ons voed. Gevolgd bij de ene welke wij uit de mijn halen. Dan breekt de Tijd van Transformatie en Famed Energy aan. Tenslotte zij die ons zullen gidsen".   Sluit dan dit scherm en klik dan weer midden op de deur. Je komt dan in de puzzel

Midden in de deur zie je dan je 12 "Zegels" en in de rand zie je 12 vakjes. Je moet nu elk van de 12 zegels in het juiste vakje plaatsen. Nummer de 12 zegels, van linksboven naar rechtsonder, als: A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L en de vakjes, van rechtsboven naar Linksboven, als: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12.

Plaats dan: A in 6, B in 10, C in 8, D in 9, E in 4, F in 2, G in 11, H in 5, I in 3, J in 12, K in 1, L in 7. Doe je dit juist dan gaat de ronde deur open. Ga door de nu geopende deur en Ariane is dan weer buiten en in de:

Paddenstoelen Tuin:

Ariane is dus aan de andere kant weer uit de oude mijn gekomen. Links in het scherm staat een hele grote paddenstoel. Er is verder niets te doen hier, dus ga, via linksonder, door naar het volgende scherm. Je komt dan echt in het paddestoel bos en aan je cursor zit nu vanzelf je computertje vast. 

Klik met je computertje op n van de reusachtige paddenstoelen en klik dan vervolgens op je knipperende computer. Lees over deze "Mushrooms" in de encyclopedie van je computer. Helaas zegt je computer dat deze paddenstoelen van een "onbekend merk" zijn. Sluit je computer.  Zoek nu zorgvuldig dit scherm af. Midden in het scherm, net boven het zandpad, vindt je een bosje piepkleine witte paddenstoelen. Je krijgt er het "Handje". Pak je Mes (Knife) uit je inventory en klik hiermee op die piepkleine witte paddestoelen. Ariane "plukt" er dan een aantal van. 

In je inventory kom je er achter dat deze paddenstoelen een nogal vreemde reuk verspreiden. Ga, via rechtsonder, door naar het volgende scherm. In de verte ziet Ariane dan een Hut, bovenop een reusachtige paddenstoel. Volg het zandpad nu verder naar het volgende scherm. Je komt dan bij twee reusachtige paddenstoelen die door een brug met elkaar verbonden zijn.  Bovenop de linker paddenstoel staat die hut en langs de stam van die paddenstoel kringelt een wenteltrap omhoog. Zoek weer de voetjes, linksonder, om door te lopen naar het volgende scherm. Ariane staat dan voor de wenteltrap paddenstoel. Aan de linkerkant van de paddestoel begint de wenteltrap. 

Klik met je voetjes en Ariane klimt naar boven en komt bovenop de paddestoel terecht en ze wordt begroet door een vent in een rode legerjas. Dit is Luitenant Lenkoff. Je gespreksopties verschijnen. Gebruik alle gespreksopties en ook de eventuele nieuwe opties die je tijdens het gesprek nog krijgt.

Dit is een legeruitkijkpost en om in de stad te komen moet je de hangbrug oversteken. De metgezel van Lenkoff heeft zijn been gebroken en heeft hierdoor erge pijn. Als je het "Pil"  onderwerp gebruikt dan geeft Ariane een pijnstiller pilletje aan Lenkoff. Als je alle opties hebt uitgeput dan zeg je "Goodbye" en dan klik je in het openstaande luik en......... 

Ariane daalt terug de wenteltrap af naar beneden. Ga dan verder 3 schermen naar rechts en je komt bij de 1e Brug. Stop. Voor de hangbrug staan weer twee hele grote paddenstoelen. Voor de rechter paddestoel staat een paddestoel stomp. Klik op de stomp. Je komt in het close-up scherm.  Pak je Mes weer uit je inventory en klik hiermee op de stomp. Ariane snijd er twee langwerpige plakken af. 

Sluit dit scherm en ga terug naar Lenkoff bovenop de wenteltrap paddenstoel. Klik op Lenkoff met je "praat" cursor. Gebruik dan het "Splint"  (Spalk) onderwerp.

 Ariane geeft de twee paddenstoelen plakken aan Lenkoff. Gebruik dan het "Healed"  onderwerp. Lenkoff vertelt dat het wat beter gaat met zijn metgezel maar dat hij hier vandaan moet worden gebracht. Er is echter een Pterodactyl nodig om de vent te vervoeren. Helaas is de Conch, de Hoorn, waarmee een Pterodactyl kan worden opgeroepen, gebroken. Ariane moet dus voor een nieuwe Schelp zorgen. Vraag ook nog even over de "Horn"  en zeg dan weer "Goodbye"

De Hoorn repareren:

Loop, via rechtsonder, 1 scherm naar rechts. Ariane is dan zeer verbaast over wat ze nu weer ziet en links onder in je scherm begint haar computertje te kreunen.

 Klik dus op het computerschermpje en lees dan de "Hi there" e-mail. Het is een e-mail van Ariane's oudere zuster Eva. Sluit de computer en je ervaart dat er geen e-mails verstuurt kunnen worden. Ariane hoopt nu maar dat haar SOS mailtje nog wel is door gekomen. Achter de hut zie je nu ook de grote Ivoren Hoorn. Dat is dus de hoorn die Ariane moet gaan repareren. Klik met je "Voetjes" op de hoorn en Ariane loopt er naar toe.

NB: was je vergeten om de Blaasbalg mee uit de kristal grot te nemen, dan zul je nu eerst helemaal terug moeten gaan naar de kristal grot om alsnog de Blaasbalg te gaan pakken.

Als je de Schelp en dan de Blaasbalg aan de Hoorn hebt bevestigd dan loop je, via rechtsonder, terug naar rechts en terug naar Lenkoff. Klik dan met je "Praat" cursor op Lenkoff en vertel hem dat de Hoorn gerepareerd is (Horn repaired") en............

...... kijk naar het filmpje...........:

Lenkoff gebruikt nu de hoorn om Nils, de Pterodactyl, op te roepen en deze prehistorische vogel komt dan aangevlogen. 

Lenkoff vertelt Ariane het wachtwoord waarmee ze toegang tot de stad Askiam kan krijgen en de Pterodactyl vliegt vervolgens weg met Lenkoff en zijn gewonde maat. 

Ariane staat nu alleen voor de tafel. Klik met je "Handje" op de tafel. 

Je komt in de close-up van de tafel. Op de tafel ligt een Kaart, een Machete en er staat een peervormig flesje. Op het krukje, dat voor de tafel staat, ligt een opgerold touw.

Pak de kaart. De kaart verdwijnt naar de inventory. Klik in inventory dan "Read" op de kaart en.....De kaart verdwijnt de computer in. 

Klik op je computerscherm en klik vervolgens op de "World Map". De kaart verschijnt in het computerscherm. Je kunt er nu niets mee, dus sluit de computer maar weer. Pak vervolgens het peervormige flesje van de tafel op en bekijk dit flesje in inventory. Het is een "Black Powder Pear" en het bevat dus buskruit. Pak de "Machete" van de tafel en pak ook het "Touw" van het krukje. In je inventory kom je er achter dat het touw een "Slender Vine" is.  Sluit het close-up scherm en klik dan weer met je voetjes op het geopende luik en....... Ariane daalt weer af naar beneden. Als Ariane weer onderaan de wenteltrap paddestoel staat dan ga je weer een paar schermen verder naar rechts tot je weer bij de Brug bent beland. Klik nu met je voetjes op de brug en..... Ariane loopt dan nu de brug op en haar computertje begint weer te gillen. 

Klik dus op het computerschermpje en lees de "Re: SOS" e-mail door. Het reddingsteam is onderweg maar het duurt nog wel 2 dagen voor ze gearriveerd zijn. Sluit de computer en klik dan met je voetjes, linksboven op de brug. Ariane loopt verder over de brug en ze beland in de Woestijn. Je ziet een Hut staan en voor de hut staat Adam Covelier, dit is dan ook zijn hut. Ga, via linksonder, 1 scherm verder naar links. Ariane staat dan voor de "oprijlaan" die naar de hut toe gaat. 

Links en rechts van het pad staat een paal en op die palen steekt een dierenschedel. Klik met je computer cursor op n van beide schedels en klik dan vervolgens op het computerschermpje. In je computertje lees je dan over de "Bones". Je leest dat deze dierenschedels van een onbekend prehistorisch dier zijn, dat leefde in het Krijt tijdperk, 1600 tot 1650 voor Christus. Sluit je computer en klik dan je voetjes op de Hut en Ariane loopt er naar toe.

Klik met je "Praat" cursor op Adam, die voor zijn hutje staat. Je gespreksopties scherm verschijnt. 

Gebruik al je gespreksopties, dus vraag Adam over alles. Tijdens dit gesprek vraagt Ariane of ze foto's van Adam's hut mag maken en geeft ze het "Gepolijste Kristal" aan Adam en als dank mag Ariane dan in de hut gaan kijken. Als er niets meer te vragen valt zeg je "Goodbye" om het gesprek af te sluiten. Klik dan met je voetjes in de ingang van de hut. Ariane loopt de hut binnen en ze komt in de voorste Kamer. Er staat een kachel en een bed en rechts is de doorgang naar de achterste kamer. Ga daar nog niet gelijk de achterste kamer in maar klik met je voetjes middenonder in je scherm en........

Ariane loopt omlaag en we zien dan de andere hoek van de voorste kamer. Er staat een boekenkast tegen de linkermuur en verder staat er een ladekastje en een paar stapels boeken op de vloer. Je ziet nu ook de rechter post van de doorgang naar de achterste Kamer. Aan die rechter post hangt een Item. Klik met je handje op dat Item. Ariane pakt het op en steekt het in haar zak. Kijk in je inventory en je ziet dat dit item een "Amulet" is. Sluit je inventory weer en ga nu door de doorgang naar de achterste Kamer.

Ariane is nu in de achterste Kamer. Er staat een tafel en een kist en via middenonder kun je doorlopen naar de andere hoek.

Op de tafel staan 3 potjes/zakjes. Pak de 3 potjes/zakjes......in inventory zie je dat er  kleur pigment in de zakjes/potjes zitten. Probeer de kist te openen......helaas...de kist zit op slot. Loop omlaag naar de andere hoek van de kamer. Er staan hier 2 tafels. Op de linker tafel zie je een kratje met daarin 3 grote witte eieren, waar je niets mee kunt. Op de andere tafel ligt een boek en staat een grote Zilveren Bokaal. Voor het boek ligt nog iets op de tafel. 

Klik met je handje op het "iets", dat voor het boek op de tafel liggen. Ariane pakt het van de tafel en in je inventory zie je dat het een aantal "Stukjes Hout" zijn. Pak het Boek.......Het boek verdwijnt de computer in. Klik op het computerscherm en lees vervolgens dit "Discoveries of a Forgotten World" boek door. Met de pijltjes onder in het scherm blader je door het boek. Je kunt de pagina's 15 en 16 lezen.  Heb je dat gedaan dan sluit je de computer maar weer. Klik nu met je handje op de Zilveren Bokaal. Ariane vraagt zich af wat er zal gebeuren als ze iets in de bokaal zal doen. Pak dus de "Kleine Paddestoelen" uit je inventory en klik hiermee op de Zilveren Bokaal en...........

Ariane doet de paddestoelen in de bokaal en het blijkt een "magische bokaal" te zijn....

......in een filmpje ziet Ariane haar aankomst op het eiland terug en ze ziet nu ook dat de piloot  veilig uit de helikopter is gekomen. 
Na dit filmpje duik je weer je inventory in. Pak de "Stukjes Hout" uit je inventory en klik ze op het Amulet en...... Je komt in de :

Amulet Puzzel:

Het is een ordinaire legpuzzel. Je moet de stukjes hout op de juiste wijze in de uitsparing van het amulet plaatsen. Om een stukje op te pakken klik je erop. Om een stukje te draaien klik je ermee op de Gouden Pijl die je onderaan de Amulet ziet zitten.

Als je het laatste stukje op de juiste plaatst hebt geplaatst dan hoor je "Klik" en ga je vanzelf uit dit puzzelscherm. Kijk dan even in je inventory en je merkt dat je nu een "Geopend Amulet" hebt en dat dit wel eens een soort sleutel zou kunnen zijn.  Ga, via midden onder, terug naar de Kist.  Pak het "Geopende Amulet" uit je inventory en klik ermee op de zilver grijze kist. De kist gaat nu open. In de kist ligt een witte "Buste", 3 witte scrollen" een soort sleutel en wat boeken. 

Klik met je computer cursor op de Buste en klik dan op je computertje. Lees in je computer over dan over "Professor Hardwigg". Sluit de computer en in de kist klik je dan met handje op de 3 witte scrollen. Ook de 3 scrollen gaan naar je computer, dus lees in je computer de "Letter" en de "Union Letter" door. Sluit dan de computer weer en sluit dan ook het kist scherm.

Ga via de doorgang terug naar de voorste Kamer en klik dan met je handje op het gordijn dat in de uitgang/ingang hangt. Ariane staat dan weer buiten voor de hut. Klik rechts in je scherm de voetjes op het einde van de "Oprijlaan", om terug te lopen naar het pad. Klik dan linksonder om een scherm naar links te gaan. Linksonder in het scherm is dan het begin van de 2e Brug.  Klik daar met je voetjes en Ariane staat dan op de tweede, en lange hangbrug. 

Je computer gaat weer schreeuwen. Dus klik maar weer op je computertje en lees het "News Bulletin, June 6" door. In de "normale" wereld dreigt een oorlog tussen China en Amerika los te barsten. Sluit de computer. Ga nu verder over de brug door met je voetjes linksboven te klikken. Ariane komt dan op het volgende brug scherm en dit deel is boven de "Varens" jungle. Hier krijg je geen voetjes, maar toch moet Ariane verder over de brug. Klik nu steeds met je cursor, vlak voor Ariane,  op de brug en ze zal dan steeds een stukje verder door lopen. Blijf dit doen tot je op het volgende scherm bent gekomen. Ariane is dan op het laatste brug scherm. Aan het einde van de brug zie je een Touwladder, aan de linkerzijde van de brug, naar benden hangen. 

Klik met je hand op de touwladder en Ariane daalt via de touwladder naar beneden en ze staat dan onderaan de touwladder op de grond. Ga nu twee schermen naar links en.......... We kunnen  dan niet verder omdat de doorgang is dichtgegroeid door dikke varens. Je krijgt je hand op de varens. Pak de "Machete" uit je inventory en klik ermee op de varens. Ariane hakt wat varens uit de weg en deze vallen op de grond. Pak de afgehakte varens op. 

In je inventory heb je dan een "Groot Blad" gekregen. Rechts naast Ariane krijg je dan de voetjes,  dus klik ze om verder te gaan en...... Ariane komt bij de:

T-Rex:

O.......een grote T-Rex dino doet zich tegoed aan een dode dino. Je kunt klikken wat je wilt maar Ariane weigert om verder te gaan. Zoek de Exit, ergens op de rechterrand van het scherm op en klik daar dan. Ariane gaat dan een scherm naar rechts en je ziet dan die T-Rex van voren. Voor de T-Rex ligt een dode Holle Boomstam.

Klik je hand op de holle boomstam en je komt in de close-up ervan. Ariane moet die T-Rex weg jagen. Maak je inventory open. Pak nu achtereenvolgens de volgende spullen uit de inventory en klik ze steeds in de Holle Boomstam. Doe dit in deze volgorde: Grote Blad, Gekleurd Pigment, Zwarte Poeder Peer en de Slender Vines.....je hebt dan een mooi vuurwerkpakketje gemaakt in de holle boomstam

Gebruik dan "Use" op je Aansteker en pak de brandende aansteker dan uit je inventory en klik ermee op het pakketje dat je nu in de holle boomstam hebt liggen en......Ariane verjaagt de T-Rex met haar eigengemaakte vuurpijlen.

Ga, via links onder, 1 scherm terug en klik dan met je voetjes links naast het lijk van de dino en.......... Ariane rent, rechts van het dinolijk, dan tot  voorbij de dode dino en ze ziet dan de hangbrug weer. Zoek de voetjes in het zand en loop dan verder door naar het volgende scherm en......

.........Rechts in het scherm zie je dan een Railkar op het begin van een rail staan. Precies op de rechterrand van het scherm zie je nog net een Boom staan. Klik de voetjes bij de railkar om er naar toe te rennen en.........Kijk kijk.....Een baby dino probeert fruit uit de boom te "plukken" maar het lukt de baby Dino niet erg......

Beweeg je cursor nu over de fruitboom tot je op n van de vruchten je hand krijgt en klik dan en..... Ariane plukt een vrucht uit de boom. Loop terug naar de railkar en.......baby Dino volgt Ariane.......Klik dan met je hand op het railkarretje.

De computer begint weer te sputteren. Klik dus maar eerst weer op je computer en lees de "SAR" e-mail. Het reddingsteam heeft je piloot gevonden en zij hopen dat Ariane niet in het diepe gat is gevallen. Op het karretje staat een "Tredmolen" en je krijgt er het "Handje" op. Pak de zojuist geplukte vrucht uit je inventory en klik hiermee op de Tredmolen en........... Filmpje:

Ariane plaatst de vrucht in de Tredmolen.....Baby Dino klimt in de tredmolen en is nu de "motor" van het karretje. 

Het karretje komt in beweging en brengt Ariane naar:

Hoofdstuk 2: de stad Askiam:

Voor de Poort:

Ariane staat voor de poort van de stad Askiam en de computer wil weer haar aandacht. Dus klik op de computer en lees de "News Bulletin. June 8" door. Er dreigt een atoomoorlog uit te breken tussen Amerika en China. Sluit de computer. Rechtsvoor de poort staat een bewaker. Klik met je "praat" cursor op de bewaker. 

Ariane loopt naar de bewaker en begint zich zelf aan hem voor te stellen. Dat was echter niet nodig, de bewaker wist al wie ze was en had Ariane al verwacht. De naam van deze bewaker is Ocine en je gespreksopties verschijnen. Gebruik al je gespreksopties en ook de nieuwe die in de loop van dit gesprek zullen verschijnen in de lijst.

Ocine heeft het maar over de "Great War" die in de "bovenwereld" aan de gang is en hij vertelt over de "Chief Engineer" van Askiam. Die "Chief Engineer" is zoiets als de burgemeester van de stad. Ook weet Ocine dat Ariane een fotografe is en hij vraagt haar of ze misschien zijn oude fototoestel kan onderzoeken. Ocine vertelt dat Ariane het fototoestel in het laboratorium van de toren kan vinden en hij geeft aan Ariane de sleutel van de toren deur. 

De sleutel heb je dan in je inventory. Als je alle gespreksopties hebt uitgeput dan zeg je gedag om het gesprek te beindigen. Klik dan met je pijltje Middenonder in het scherm. Ariane loopt dan iets terug over het pad en komt  1 scherm terug voor de grote poort te staan. Links naast de poort is  een ronde toren en in de toren zit een deur. Klik met je "handje" op de toren deur. Ariane loopt er naar toe. De torendeur zit echter op slot. 

Duik in je inventory en pak er de "Sleutel van de toren" uit en klik hiermee op de deur en Ariane gaat naar binnen:

In de Toren:

 Foto ontwikkeling puzzel:

Er staat een tafel tegen de muur en voor de tafel staat een antiek fototoestel op een statief. Klik met je computertje op het fototoestel en lees dan in het computerscherm over deze "Ganz Lux 4" fototoestel. Sluit het computerscherm. Op de tafel staat het Vergrotingsapparaat en er staan 3 bakjes met ontwikkelvloeistof. Boven de tafel hangen pas ontwikkelde foto's aan een houten balk. Klik op de foto's en je ziet dat het allemaal foto's zijn van Ariane's wandeling door deze vreemde onderaardse wereld. Ariane wordt dus bespioneert. Sluit dit scherm en klik dan met je "handje" op de tafel en je komt in de close-up van het vergrotingsapparaat.

Aan de muur, rechts naast het vergrotingsapparaat, hangt een briefje. Klik met je computer op dat briefje en lees dan de "User Guide" in je computerscherm door. Het is dus de gebruiksaanwijzing voor het ontwikkelen van een foto. Aan de muur, links, zie je de lichtschakelaar met twee knopjes. Rechts naast het vergrotingsapparaat ligt een stapeltje fotopapier op de tafel en voor dit stapeltje staat dan nog het 1e van de 3 bakjes. Doe nu het volgende: Klik je "handje" op het fotopapier. Je krijgt een velletje fotopapier in je inventory. Klik op het voorste knopje van de lichtschakelaar. Het rode licht gaat aan. Pak het fotopapier uit je inventory en klik dit op het blad van het vergrotingsapparaat.

Klik op het "knopje" van het vergrotingsapparaat. Dit knopje zit aan de linkerkant. Het knopje verschuift dan naar de rechterkant en op het fotopapier verschijnt het negatief van de foto.Klik weer op het "knopje" van het vergrotingsapparaat (dit knopje zit dus nu rechts). Pak het fotopapier weer van de plaat. Het fotopapier  komt weer in je inventory terecht.Klik nu op  bakje 1, dat rechts staat. Je scherm verandert en je ziet nu alle 3 de bakjes.

Plaats nu achtereenvolgens het fotopapier uit je inventory in het linkerbakje 1, dan in het bovenste bakje 2 en tenslotte in het rechterbakje 3. De foto is nu ontwikkeld. Pak de foto uit het rechterbakje 3. De foto komt weer in je inventory te staan. Plaats je cursor op de foto en klik dan op "Read".

De foto verdwijnt je computer in.Klik dus op je computer en in het computerscherm klik je op het camera pictogram in de bovenste balk. Je foto's verschijnen dan links in het scherm. Klik op de onderste zwart-wit foto. Je ziet er Ariane op terwijl zij bezig is de varens weg te hakken met de machete.

Sluit de computer en sluit het puzzelscherm. Klik met je "voetjes" in de deur en Ariane staat weer buiten. Ocine zie je nog net helemaal rechts staan. Klik met je pijltje, dus niet met je "praat" cursor, op Ocine. Ariane loopt dan terug naar de grote stadspoort. Klik nu op de poort en ze gaat de stad binnen.

In de stad:

Ariane loopt gelijk zelf door naar die vent die rechts staat. Dit is Wallace, de Chief Engineer van Askiam. 
Gebruik weer al je gespreksopties met Wallace, put ze allemaal uit tot er niets meer te vragen valt. 

Ook Wallace heeft het maar over de "War" in de bovenwereld. Wallace vertelt aan Ariane dat het nu maart 2007 is en dat Ariane dus al 3 jaar in deze vreemde wereld rond zwerft. Maar dat kan toch niet.....Ariane is pas 3 dagen geleden door het gat omlaag gevallen en toen was het nog maart 2005. Tijdens dit gesprek wordt ook gesproken over de Archieven en over de Rector en hierdoor krijg je van Wallace de "Kaartjes voor de Altimonorail" en de "Pas voor de Archieven". Beide komen vanzelf in je inventory terecht. Heb je alles gevraagd wat je maar kunt vragen aan Wallace, zeg dan weer gedag. Wallace loopt weg.

Aan de lantarenpaal hangen 2 grote uithangborden. Klik met je computer op beide uithangborden en lees dan in je computerscherm de "Advertisment" en de "History". Sluit het computerscherm. Ga, via Linksonder, terug naar de hoofdpoort. Nu moet Ariane verder de stad in maar je krijgt nergens de "voetjes" waarmee je dat kunt doen. Onder in je scherm staat dus een hekwerk en rechtsonder staat een lantarenpaal. Klik nu gewoon met je pijl cursor in de rechter beneden hoek van dit scherm en Ariane gaat 1 scherm naar rechts en staat dan aan het begin van de Straten. Je kunt dan nu verder via Rechtsonder en via Linksonder. Het kan zijn dat Ariane's computertje weer begint te sputteren.  Ga via Linksonder 1 scherm naar links.

 Je ziet dan het grote communicatie gebouw staan. Loop dus door naar dat gebouw en klik vervolgens met je "voetjes" op de deur en Ariane komt binnen in het:

Communicatie gebouw:

Ontvangst kamer:

Ariane staat in de ontvangst kamer. In de hoek staat een bureau en boven het bureau hangt een klok aan de muur. Klik op de klok. De klok tikt twee keer en houdt er dan mee op. De klok is stuk. Op het bureau staat een microfoon. Klik met "handje" op het bureau en Ariane praat in de microfoon en vertelt aan ene Figaro dat de klok stuk is. Figaro is een druk bezet man en heeft geen tijd maar hij nodigt Ariane uit om hem te komen bezoeken in zijn kantoor. Er ligt een rode loper op de vloer. Klik met je "voetjes" op het rechter einde van de loper en Ariane staat dan voor een dubbele deur. Links naast de deur hangt een poster aan de muur. Klik met je computer op de poster en lees dan in je computerscherm de "News 01/2007". Sluit de computer en klik nu op de dubbele deur en Ariane komt in de gang terecht. 

Onder in gang  zie je links en rechts een deur. De rechterdeur is de deur van de projectorkamer maar die zit op slot, dus ga door de linkerdeur en je komt in de:

Communicatiekamer:

Aan de muur hangen 4 posters, 2 links naast de deur en twee rechts naast de deur. Je kunt op 3 van de posters klikken met je computer. Doe dat, dus klik op de 3 posters met je computer en lees dan in het computerscherm de: "News 02/2007", "News 03/2007" en de "Cruiser". Sluit de computer. Ga dan, via Linksonder, 1 scherm dieper deze kamer in en dan, via midden rechts, een scherm naar rechts. 

Je ziet een soort toonbank en achter deze toonbak is een vent bezig. Midden in de kamer zie je de lift. Klik met je "praat" cursor op die vent. Ariane loopt naar hem toe en begint een gesprekje. Dit is Enrique, de postbode en filmman van Askiam. Gebruik weer al je gespreksopties.

Enrique geeft aan Ariane een Filmspoel en de sleutel van de projector kamer. Deze beide items komen vanzelf in je inventory terecht. Sluit het gesprek af als je alles aan Enrique hebt gevraagd en ga, via 2 keer rechtsonder, terug naar deur. Ga door de deur de gang weer in en klik dan met de "sleutel van de projector kamer" op de deur in de rechtermuur. 

Ariane beland dan in de:

Projector kamer:

Je ziet de grote filmprojector. Achter de filmprojector hangt weer een poster aan de muur. Klik met je computer op de poster en lees in je computer het "War on the surface" item. Sluit je computer. Op de onderste plank van de stellingkast ligt een boek en een notitieblok. Klik met je computer op dat notitieblok en lees vervolgens in je computer het "Performance Book". Sluit je computer. Pak nu dan die filmspoel, "Film Reel 128" uit je inventory en klik deze spoel op de grote filmspoelen van de filmprojector. 

Ariane plaats de film in de projector. Bekijk de film waarin je o.a fragmenten ziet van Wereld Oorlog 2.
 Als de film is afgelopen dan duik je weer in je inventory. Plaatst dan je cursor weer op die filmspoel en klik op "Analyse"

De film verdwijnt je computer in. Open je computer en klik op "Film". De computer heeft de filmbeelden geanalyseerd en de film bevat dus inderdaad beelden van de 2e Wereld Oorlog. Sluit de computer. Verlaat de projector kamer en ga weer de Communicatie kamer binnen. Ga weer via Linksonder en dan via midden rechts door de communicatie kamer. Ariane staat dan weer voor de lift. Klik met je "handje" op het hekje van de lift en........

..... Ariane neemt de lift omlaag en ze komt terecht in de:

Transport Kamer:

Cordinaten puzzel:

Die vent in de blauwe overall is dus Figaro. Praat met Figaro en gebruik weer al je mogelijke gespreksopties. 

Figaro is dus verantwoordelijk voor de energie voorziening van de staat en ook voor de Altimonorail. Helaas zijn de "transmissie cordinaten" verandert en hierdoor zit de stad zonder energie. Deze transmissie cordinaten moeten opnieuw berekent worden en dan worden ingevoerd in de console. Helaas is Figaro vergeten waar hij het papier met de oude cordinaten heeft gelaten. 

Heb je weer al je gespreksopties uitgeput dan zeg je weer dag tegen Figaro en dan klik je weer je "handje" op het hekje van de lift. Ariane gaat weer naar boven naar de communicatie kamer en daar aangekomen klik je met je pijltje Linksonder in het scherm om een scherm naar links te gaan. Op het voorste bureau zie je dan een papier liggen.

Klik met je "handje" op het papier en Ariane pakt het op en doet het in haar zak. Kijk in je inventory naar deze "Calculation Sheet". Klik dan op "Calculate". Het papier verdwijnt naar je computer. Open dus je computer en klik in het computerscherm dan op "Coordinates". In het scherm verschijnen dan de nieuwe cordinaten en dat zijn: 6283; 1667; 5483; 2092. Sluit de computer en loop terug naar rechts, naar de lift. Daal weer met de lift omlaag naar Figaro. 

Terug bij Figaro klik je nu op het rechter deel van het grote console en je komt in het:

Cordinaten invoerscherm:

Je moet dus de 4 nieuwe cordinaten hier invoeren. En wel van boven naar beneden. Je verandert de cijfers door op de groene pijltjes te klikken. 
Je maakt dus in het bovenste display het getal 6283, in het 2e display het getal 1667, in het 3e display het getal 5483 en in het onderste display het getal 2092.

Je gaat vanzelf uit dit scherm als je het laatste cijfertje goed hebt ingevoerd. Praat dan weer met Figaro en gebruik het "Repaired" onderwerp. Figaro is Ariane dankbaar en ze mag haar laptopje bijtanken en hij vraagt haar ook of ze een "Confirmation Telegram" wil verzenden. Dit telegram komt dan vanzelf in je inventory te staan. Zeg Figaro gedag. Open je inventory en gebruik "Read" op het telegram. Je computertje gaat knipperen dus open je computer en klik op "Coordinates Telegram". Je ziet dan de nieuw ingevoerde cordinaten. Sluit de computer en ga met de lift terug naar boven naar de communicatie kamer. Ga weer met Enrique praten en gebruik dan het "Telegram" onderwerp. 

Ariane geeft vanzelf het telegram aan Enrique en deze zal het gaan versturen. Ga, via 2 keer rechtsonder, terug door de communicatie kamer naar de deur en dan via de deur de gang weer in. Klik op de dubbele deuren. achterin de gang. en Ariane is terug in de ontvangstkamer. Loop over de rode loper een scherm naar rechts en ga dan via de voordeur naar buiten.We gaan nu een kleine wandeling door de stad maken. Vanaf de voordeur van het communicatie gebouw ga je via middenonder en dan linksonder een paar schermen verder.

Je ziet dan een straat naar links gaan, naar een toren met een poort. Ga daar niet naar toe maar klik met je "voetjes" middenrechts in het scherm.

Ariane loopt dan eigenlijk rechtdoor en ze komt op de:

Kruising/Plein

Zet Ariane stil als ze midden op de kruising is aanbeland. Ariane kwam van rechts. Er gaat een straat omhoog naar de dierenwinkel en dan verder naar de mijnen. De Torenpoort bereik je via de straat die naar de onderkant van het scherm gaat. Er gaat ook een straat naar links, naar de Apotheek. Eigenlijk ben je hier op een pleintje en rechts zie je een man staan voor het "groene" gebouw waar de dierenwinkel in is gevestigd. Achterin het scherm, voor de mijntoren,  loopt een Triceratops met een berijder op zijn rug. Die Triceratops loopt heen en weer.......Wacht even tot die Triceratops weer richting Ariane komt. Klik dan met je "praat" cursor op het beest en....... Ariane loopt dan naar het beest toe, waarbij ze langs de dierenwinkel loopt.......In een  filmpje zien we dan dat Ariane de Triceratops een paar keer over zijn neus aait........ 

Na het filmpje klik je met je "praat" cursor op die man die voor het "groene" huis staat. Ariane loopt naar hem toe en ze stelt zichzelf weer voor. Dit is Heracles, de diere handelaar en ook de antiquair. Het huis waar hij voorstaat is zijn dieren winkel. Je gespreksopties verschijnen weer, dus gebruik ze weer allemaal. 

Heracles heeft een probleem want hij heeft geen eieren meer dus hij kan zijn klanten niet meer voorzien van jonge dieren. Heracles vertelt ook dat de volgende karavaan die naar de diamand mijnen gaat, pas over 3 maanden zal vertrekken en hij geeft Ariane toestemming om zijn winkel binnen te gaan. Heracles vertelt ook nog dat hij, soms, zijn eieren van ene Adam betrekt.

Als je weer alles hebt gevraagd wat er maar te vragen is, dan zeg je maar weer gedag tegen Heracles. Klik met je "handje" dan op de voordeur en Ariane betreed de:

Dierenwinkel:

Klik "handje" op de toonbank. Ariane loopt tot achter de toonbank en je komt in de close-up van de toonbank.  Op de toonbank staat de kassa en onder de kassa zie je een klein knopje in het "plafond" van de toonbank zitten. Blijf nog even van af van dat knopje.

In de toonbank ligt een boek en 3 kaarten. Pak het boek en pak dan de 3 kaarten. Alles verdwijnt naar je inventory. Bekijk deze items in je inventory. Die 3 kaarten zijn "Blanco Ponskaarten" en het boek is een "Recepten Code Boek". Klik "Read" op dit boek. Het boek verdwijnt je computer in. Open je computer en klik op "Prescription Code" (je zult hiervoor door de lijst omlaag moeten scrollen). Het boek verschijnt in je schermpje. Blader door het boek via de pijl rechtsonder. In het boek zie je op elke pagina een ovaal met witte en zwarte ruitjes. Dit zijn dus de codes voor de verschillende recepten die bij de apotheek te krijgen zijn. Sluit de computer. Klik nu op dat knopje onder de kassa. Je hoort "Klik" maar je ziet niets gebeuren. Sluit dit scherm en loop dan, via rechtsonder,  de hoek in. Ariane staat dan rechts van de toonbank in de hoek en voor het aquarium. Op het stuk muur, links naast Ariane, krijg je nu de "voetjes".

 Er zit een geheime deur in deze muur en deze geheime deur heb je van slot gedaan toen je op dat knopje onder de toonbank klikte. Klik dus je "voetjes" op de geheime deur en Ariane komt in het Kantoor. Wel wel.....wie hebben we hier....Adam! Op de hoek van de toonbank ligt een brief. Pak de brief. 

De brief verhuist naar je inventory. In je inventory doe je dan weer "Read" op deze brief en dan lees je in je computer de "Heracles Note". Het is een herinnering voor ene Armanda om Biocardamone te bestellen. Sluit je computer. Praat nu met Adam. Gebruik weer al je gespreksopties. 

Adam heeft een drankje nodig en hij kan dit drankje niet zelf brouwen. De apotheker wil hem echter het drankje niet geven. Het drankje heet "Hanagra of Syl". Adam waarschuwt Ariane om niemand te vertrouwen en speciaal die Wallace, de Chief Engineer, niet. Wallace is degene die de verhalen over de "Great War", die woedt in de bovenwereld, verspreid. Zeg dag tegen Adam als je weer al je opties hebt gebruikt. Ariane beloofd het drankje voor Adam te gaan halen.

In de hoek van deze kamer, dus de hoek achter Adam, bevat een grote hoekkast die uit twee gedeelten bestaat. In het linkerdeel, dus rechts naast Adam, staat een "halve Triceratops". Klik met je "handje" in dat linkerdeel van de kast. Je komt in de close-up. Vlak voor die halve Triceratops ligt een Naald in dit vak. Pak de Naald op en deze verdwijnt naar je inventory.

Sluit dit scherm. In het rechterdeel van de kast zie je een apparaat staan. Klik daar met je "handje". In de close-up klik je dan met je "handje" op het knoppenkastje. Hierdoor verschijnt er een hologram van een Triceratops in het andere deel. 

Klik weer op het knoppen kastje om de hologram weer uit te schakelen. Sluit het scherm. Praat nu weer met Adam en gebruik het "Hologram" onderwerp. Adam vertelt dat die hologram een "Telelogram" is en dat deze heen en weer verzonden kan worden. Zeg dag tegen Adam.  Ga, via rechtsonder, 1 scherm terug en klik dan met je "voetjes" op de deur en Ariane is dan weer terug in de winkel. Op de hoge kast die achter de toonbank staat, staat een klok. Het zenuwachtige getik van deze klok hoor je al de hele tijd dat je hier in de winkel bent. Klik met je computer op deze klok. 

Open dan je computer en klik op "Askiam's Clock". Je leert dat hier in deze wereld de tijd sneller voorbij gaat dan in je eigen wereld. Elke minuut gaat hier 0,75 seconde sneller voorbij. Dat verklaart waarom het hier nu 2007 is en niet 2005. Sluit je computer. Ga, via rechtsonder en dan via de buiten deur naar buiten. Ariane staat weer buiten en naast Heracles. Ga via middenonder en dan rechtsonder terug naar het kruispunt. Op het kruispunt klik je dan met je pijltje op de straat die naar links gaat. Je moet net achter de lantaren paal klikken. Ariane loopt die straat in en we zien dan het eerste huis. Het is een "zeegroen" huis en het heeft een open raam. In dat open raam zie je een vrouw staan. 

Klik met je "voetjes" op dat open raam en Ariane loopt er naar toe.

De Apotheek:

Het open raam is dus het afhaal loket van de apotheek. Klik je "praat" cursor op die vrouw. Dit is Armanda Grunsfeld, de apotheker. Gebruik het "Place" onderwerp. Armanda is er niet n voor ijdel prietpraat want ze vraagt nors of Ariane een recept heeft. Dat heeft Ariane niet, dus zeg "No". Gesprek afgelopen. Wat nu? Ariane heeft dus een recept nodig. En wel het recept voor die "Hanagra de Syl" drank. Duik in je computer en zoek dan dat "Prescription Code" boek op. Blader weer door dit boek tot je op de pagina bent waar op je de ponskaart voor de "Hanagra de Syl" ziet staan. Teken deze code goed na. Teken nauwkeurig na welke van de ruitjes zwart zijn.

Sluit dan je computer. Duik nu je inventory in en scroll door naar rechts. Pak de Naald op en klik met de naald op die 3 ponsplaatjes. Er komt een ponsplaatje groot in je scherm te staan. Maak nu met je naald de 5 ruitjes zwart die volgens de code voor "Hanagra de Syl" zwart moeten zijn. Je doet dat door met je naald op de ruitjes te klikken. Doe je dit goed dan verdwijnt de ponskaart vanzelf weer naar je inventory. Pak dan deze ponskaart uit je inventory en klik ermee op Armanda. Je gespreksopties verschijnen. 

Plaats eerst de ponskaart weer terug in je inventory. Gebruik dan het "Prescription" onderwerp. Armanda is niet gek.......ze herkent het "werk" van Adam en ze weigert om het drankje te geven. Je krijgt dan nu het "Biocardamone" onderwerp, dus gebruik dit nu. Ariane verteld dat Armanda haar voorraad van dit spul moet gaan aanvullen en Armanda zegt dat ze straks wel naar de universiteit zal gaan. Dit duurt Ariane dus te lang, dus gebruik het "Ticket" onderwerp. Ariane geeft aan Armanda haar eigen ticket en weg is Armanda. Om nu alles goed te kunnen zien zul je Ariane even wat naar links en naar rechts moeten bewegen. Als je vlak naast Ariane klikt dan zal ze nog een stapje naar links of naar rechts doen en kun je het raamloket beter bekijken. Rechts naast het loket zit het "Bakjes Carousel" in de muur en IN het loket zit, aan de rechter kant, een hendel. Onder het loket zit een gleuf, een soort brievenbus..

Pak nu weer die ponskaart uit je inventory en klik ermee op de gleuf. Ariane doet de ponskaart in de gleuf. Klik dan op de Hendel. De bakjes gaan draaien en komen dan weer tot stilstand. Klik op de bakjes en Ariane pakt het Flesje "Hanagra de Syl" er uit. Hebbes.  Ga via middenonder en dan linksonder terug naar het kruispunt. Als Ariane weer op het kruispunt staat dan moet ze weer naar de dierenwinkel. Om daar te komen moet je nu weer met je "praat" cursor op die Heracles klikken. Ariane loopt dan naar Heracles. Er is echter niets te vertellen dus zeg onmiddellijk gedag tegen Heracles en ga via de deur terug de dierenwinkel binnen.  Loop weer, via rechtsonder, de hoek in en ga via de geheime deur terug naar Adam. Klik met je "praat" cursor weer op Adam en gebruik het "Found Lotion" onderwerp. 

Ariane geeft het drankje aan Adam en als dank krijgt ze van hem de "Aerial Kaart". Adam zegt erbij dat ze hiermee de "Reuzen" kan vinden. Zeg dag tegen Adam. In je inventory klik je "Read" op de aerial kaart en dan zoek je in je computer de "Fly Map" op. Bekijk deze kaart. Sluit de computer.

Verlaat het kantoor via rechtsonder en de deur en verlaat dan de dierenwinkel, ook via rechtsonder en de deur. Ga, via middenonder en rechtsonder, terug tot op het kruispunt. Als Ariane weer op het kruispunt is gekomen dan klik je middenonder in je scherm. Ariane loopt dan omlaag en ze komt dan voor de poort te staan. Klik je "voetjes" op de poort en Ariane loopt door de poort en.......we zien het Marktplein:

Marktplein:

In het midden van het marktplein staat een grote zuil en er staan een paar marktkramen. Klik met je handje op de middelste marktkraam, links van de zuil. Ariane loopt dan door naar die marktkraam en je bent er dan in de close-up van.....stap meteen uit de close-up

Links naast de kraam staat een grote klok. Je krijgt nu de "voetjes" linksonder in je scherm. Ga via linksonder weer een scherm verder naar links. Je hebt dan nu een overzicht van de gehele linker kant van het marktplein. Helemaal links zie je een luchtballon staan. In het mandje van de luchtballon staat de ballonvaarder. Klik met je "praat" cursor op de ballonvaarder. Ariane loopt naar hem toe.

Gustav, de Ballonvaarder:

Dit is Gustav, de ballonvaarder. Gebruik weer al je gespreksopties. Gustav wil wel met Ariane gaan ballonvaren. Er is echter een probleem. Hij heeft helium nodig en er zit een lek in de hoofdslang. Helium is te verkrijgen in de universiteit. Zeg dag tegen Gustav en ga, via linksonder, weer een scherm terug naar links. Je ziet die 3 kramen weer staan. Klik je "handje" op de rechter kraam en Ariane loopt er weer naar toe en komt weer voor deze kraam te staan.. Klik je "handje" op de "toonbank" van deze kraam. Je komt in de close-up terecht. 

Links staat een Potje in een plas blauwe smurrie en voor dat potje ligt een stukje huid. Grijp het Potje en dan het stukje Huid. In je inventory kom je erachter dat het een potje smeervet (grease) is en dat het stukje huid een stukje oud dino huid is. Sluit dit scherm en klik dan rechtsonder en Ariane loopt terug naar de zuil. Klik dan Middenonder om terug door de poort te gaan en klik dan aan de rechterkant van het scherm om terug naar het kruispunt te gaan.

Altimonorail:

Op het kruispunt terug gekomen klik je met je "voetjes" op de deur van de stenen toren, die rechts op de hoek staat. het is de toren die voor de dierenwinkel staat. De toren is de ingang van het Altimonorail station "Markt". Ariane loopt er naar toe en de Altimonorail plattegrond verschijnt in je scherm:

Telkens als je een Altimonorail station binnen gaat zal deze kaart verschijnen. Via de kaart kun je dan naar de verschillende haltes van de monorail reizen met de monorail. Je hebt wel de "Tickets" nodig, maar die moet je in je inventory hebben. Klik met je "handje" op de "Academy" locatie. Ariane zal vragen of je daar echt wel naar toe wilt gaan. Klik dus nogmaals met je "handje" op de Academy locatie en via een zeer kort filmpje reist Ariane daar naar toe en ze stapt daar weer uit de monorail.

Academy:

Ga via Middenonder een scherm vooruit. Ariane staat dan voor de, droge, fontein die voor het Academy gebouw is en ze moet die hoge stenen trap op naar de Academy. Klik met je "voetjes" rechts naast de fontein en Ariane gaat langs de rechterkant van de fontein naar de stenen trap. Klik dan op de stenen trap en Ariane gaat naar boven. Bovenaan de trap klik je op de Glazen Deur en je komt binnen in de:

Ronde ontvangst hal:

De ontvangsthal is een ronde hal en je ziet er steeds maar een stukje van. Er zijn diverse van die glazen deuren in deze hal. 
Op dit moment staat Ariane dus voor de uitgang. Ga via linksonder een scherm naar links en je ziet weer een glazen deur. 

Ga door deze glazen deur en je komt in het:

Laboratorium:

Voor de tafel staat Armanda de apotheker . Je krijgt het "handje" op de tafel en op het bovenlijf van Armanda .
 Hou dus je cursor op het onderlijf van Armanda om de "praat" cursor te krijgen. Ga dus met Armanda praten. 

  "Wie ben je en wat doe je hier" snauwt ze Ariane nors toe. Ze stelt zich niet eens fatsoenlijk voor. Gebruik de gespreksopties. Armanda zegt dat ze klaar is met het distelleren van de "Biocardamone" voor Heracles en dat ze zelf deze bestelling wel naar Heracles brengen. Dat is goed nieuws want dan is ze tenminste hier verdwenen en kun je hier wat gaan rondsnuffelen. 

Zeg nu eerst maar beleefd gedag tegen haar en ga via de deur terug de ronde hal in. Ga, via de voetjes rechts in je scherm, terug naar rechts en je staat weer bij de ingang. Ga nu via rechtsonder naar de rechter kant van deze ronde hal en je ziet dan weer een glazen deur. Ga door deze deur en je beland in de:

Archieven:

Ariane wordt hier verwelkomt door Wallace en deze stelt haar voor aan Alexander, de Rector van de Academy. Gebruik weer al je gespreksopties. Aan het einde van het gesprek fluistert de Rector Ariane nog een waarschuwing toe. Dat ze maar niet die Wallace zal vertrouwen. De Rector en Wallace gaan weg en laten Ariane alleen hier achter. Ga via middenonder naar het bureau. Midden op het bureau ligt een groen boek en er ligt ook een bruin boek en een filmspoel

Klik met je computer op het groene en op het bruine boek. Grijp dan de Filmspoel. Ariane zegt dat ze deze film even zal moeten bekijken en het is Filmspoel 254. Open je computer en scrol omlaag door je lijst met documenten. Lees dan de "Beliefs and Spirituality" en de "Perpetual Light" boeken door. Sluit de computer. Rechts zie je een soort typemachine apparaat staan. Klik erop met je "handje". Je komt in de close-up van deze opzoekmachine. Het ding heeft een toetsenbord. Op de achterkant zit een display en links een gleuf met een rood lampje eronder. Bovenin de gleuf zit een klein hendeltje. Klik op het hendeltje en er komt een papier uit deze machine. Grijp het papier. 

In je inventory zoek je dit papier op en klik je op "read". Open je computer en lees deze "Wallace Reading Choice". Op het papier staan dus de onderwerpen die Wallace hier in het archief heeft opgezocht. Sluit de computer en het sluit het scherm. Ga via linksboven terug naar de deur en via de deur terug de ronde hal in. Je moet nu terug naar het laboratorium en dat doe je via 2 keer linksonder te gaan. Ga dan weer door de glazen deur.

Laboratorium:

Armanda is nu weg. Op de tafel ligt een "Vijl" en een "IJzeren Plaat". Klik met je "handje" op de tafel en on de close-up pak je dan die Vijl en die IJzeren Plaat van de tafel.

Sluit dan dit scherm en loop, via linksonder, verder door naar achteren. Rechts achter in de hoek staat een "Eivormige" machine. In dat ding zit een deur. Plaats je cursor nu op de vloer, rechts naast Ariane's voeten, om de "voetjes" te krijgen. Klik dan met de "voetjes" en Ariane loopt door. Ariane staat dan dichter bij die "eivormige" machine. Beweeg nu je cursor langs de rechterrand van je scherm Bijna rechtsonder krijg je dan je "Handje".

Klik daar dus met je "Handje. Ariane loopt tot voor de deur van de machine en ze bukt dan en raapt een "Helium Fles" van de vloer. Controleer even in je inventory of je de helium fles ook daadwerkelijk nu hebt.  Ariane is voorlopig nu klaar hier en ze wil eigenlijk nu die film 254 wel gaan bekijken, maar daartoe moet ze weer naar de projector kamer van het Communicatie gebouw gaan. Dus ga, via 2 keer middenonder en de deur, terug de ronde hal in. Ga dan weer naar rechts en via de glazen deur naar buiten.

Zodra Ariane uit de Academy komt begint haar computertje weer te piepen. Klik dus op je computer en lees het "News Bulletin, June 9". Het is weer een bericht over de oorlog. Ga dan via: middenonder, rechtsonder, linksonder en weer middenonder, terug naar de Altimonorail. Klik met je "voetjes" op de monorail en op de kaart klik je 2 keer op de Communication Centre. Ariane reist daar nu naar toe. Als ze weer uit de monorail is gestapt dan ga je via rechtsonder naar het:

Communicatie Gebouw:

Ga via de voordeur weer naar binnen en weer naar de Projector Kamer. In de projector kamer pak je de film 254 uit je inventory en klik je deze op de spoelen van de filmprojector. Bekijk de film. 

Eerst zie je weer fragmenten uit de 2e WO en dan zie je Ariane in de transport kamer. We zien dat Ariane ramt dat grote console in elkaar ramt. Iemand probeert Ariane er duidelijk in te luizen. 

Verlaat het Communicatie Centre en als Ariane weer buiten voor de deur staat ga je de volgende route volgen: middenonder, rechtsonder. Je ziet dan de stadspoort weer en de grote toren. Klik je "voetjes" nu vlakvoor Ariane en ze loopt door naar de stadspoort. Ga door de stadspoort naar buiten.

Ocine's camera repareren:

Ocine staat nog steeds trouw op wacht. Loop door naar de onderkant van het scherm en ga dan de toren binnen door op de torendeur te klikken met je "handje". In de torenkamer staat nog steeds Ocine's camera op het statief. Open je inventory en pak dan de "Vijl" op en klik hiermee op de "IJzeren Plaat". Ariane vijlt een stuk uit de plaat. Pak de "IJzeren Plaat" dan uit je inventory en klik ermee op de camera. Pak dan het potje Smeervet (Grease) uit je inventory en klik ook hiermee op de camera. Klaar. 

Ga weer naar buiten en klik met je "praat" cursor op Ocine. Gebruik het "Old Camera Repair" onderwerp. Ocine is Ariane dankbaar en hij staat haar nu toe om de stad te verlaten. Het is de hoogste tijd om die eieren voor Heracles te gaan zoeken.

De Eieren voor Heracles:

Ariane herinnert zich dat ze een kratje met witte eieren heeft zien staan in de hut van Adam. Daar moet ze nu dus naar terug gaan. Loop naar de onderkant van het scherm en op het volgende scherm klik je met je pijltje linksonder. Je ziet dan het Railkarretje weer staan. Klik met je "handje" op het railkarretje en Ariane beland in 1 klap terug bij de Hut van Adam

 Verschil met de oorspronkelijke versie van de game:

Als je niet de 2014 gog.com versie van de game speelt maar de oorspronkelijke versie dan loop je hier weer tegen een verschil aan. In de oorspronkelijke versies beland Ariane dus niet in 1 klap terug bij de hut van Adam, maar rijd ze met de railkar terug naar het begin.. Je moet dan de route naar Adam's hut zelf helemaal terug lopen en dat is deze route. Ariane staat dan naast het railkarretje. 

Vanaf het begin van de railkar volg je nu de volgende route: linksonder, middenlinks, middenlinks, linksonder. Je bent dan terug op het scherm met de gedode dino en de holle boomstam. Ga verder via: linksonder, middenonder. Ariane komt terug in de Varens Jungle. Ga verder via: linksonder, rechtsonder, klik "handje" op de touwladder.

Ariane klimt omhoog en staat weer op de hangbrug. Je krijgt nu niet de "voetjes" op dit deel van de brug. Om Ariane naar rechts te laten lopen moet je nu steeds even met je pijl op de brug klikken tot Ariane op het volgende scherm staat. Ga dan verder via: rechtsonder, rechtsonder. Je ziet de hut van Adam weer

Loop via rechtsmidden door  en klik dan op de "oprijlaan" tussen de palen. Ariane loopt door naar de hut. Ga de hut binnen en loop door naar de achterkamer. Ga naar de rechterzijde van de achterkamer, waar de tafels staan. Op de linkertafel staat dus dat kratje met de witte eieren erin. 

Klik met je  "handje" op de eieren en Ariane grijpt de eieren en zegt dat ze hier weer klaar is. Verlaat de hut en loop terug naar de lange hangbrug. Zowel in de oorspronkelijke versie als in de 2014 versie van de game moet je nu zelf helemaal terug wandelen naar de railkar. Dus stap de hangbrug terug op en......je computer gaat weer eens gillen, dus klik je computer en lees het nieuwe bericht......

Volg dan de brug verder en daal via de ladder dan weer omlaag, loop dan weer 2 schermen naar links en stap door de varens weer naar het scherm waar je eerder de T-rex hebt verjaagd bij de gedode dino. Zorg dan dat je een aantal schermen naar rechts loopt, naar de railkar en stap weer op de railkar om ermee terug te rijden naar:

Askiam:

Als Ariane weer uit het railkarretje is gestapt dan klik je met je "praat" cursor op Ocine die nog altijd op wacht staat bij de stadspoort. Ariane loopt dan door naar Ocine. Zeg hem gelijk gedag en klik "handje" op de stadspoort om naar binnen te gaan. Volg dan de route naar het Kruispunt en als Ariane terug op het kruispunt staat dan klik je weer met je "praat" cursor op Heracles die nog altijd voor zijn dierenwinkel staat.  Ariane loopt door naar Heracles. Gebruik het "Found Eggs" onderwerp. 

Heracles is dankbaar en zegt dat Ariane zijn vriend Gustav, de ballonvaarder, moet gaan opzoeken. Gustav kan Ariane naar de Reuzen brengen. Gebruik vervolgens het "Giants" onderwerp. De Reuzen zijn volgens Heracles een vriendelijk en wijs volkje en wellicht kunnen zij Ariane helpen om weer naar de "bovenwereld" te komen. Zeg dag.

Ga nu terug naar het kruispunt en vervolgens naar het Marktplein. Loop door naar de zuil en loop dan naar links tot je Gustav weer ziet in zijn ballon. Klik je "praat" cursor op Gustav. Gebruik het "Heracles" onderwerp. Gustav is bereid je naar de Reuzen te "varen" met zijn ballon maar hij heeft dan wel een Aerial Kaart nodig. Gelukkig bezit Ariane zo'n kaart. Dus gebruik het "Map" onderwerp. De ballon moet echter wel nog even gerepareerd worden. Zeg dag tegen Gustav.

De Ballon repareren:

In de mand van de ballon staat, links van Gustav, de "generator". Klik met je "handje" op de mand van de ballon en je komt in de close-up van de generator. Er gaat een pijp omhoog en in het bovenste stuk van de pijp zit een gat. Pak het stuk "Oude Dino Huid" uit je inventory en klik hiermee op dat gat in de pijp. Je dicht het gat met de huid. Bovenop de generator staat een manometer en aan deze manometer zit een dun pijpje. Pak de "Helium Fles" uit je inventory en klik hiermee op de bovenkant van dat dunne pijpje. Op de voorkant van de generator zie je een paneel. Pak de "Aerial Map" uit je inventory en klik deze dan op dat paneel en...........

Film: Gustav en Ariane vliegen weg met de luchtballon en we belanden dan in:

Hoofdstuk 3: Bij de Reuzen:

De ballon is geland en Ariane is uitgestapt. Praat nog even met Gustav. Gebruik al je gespreksopties. Het zijn er maar een paar. Ga dan via Linksonder een scherm naar links. Ariane ziet dan een Reus staan en een kudde Mastadonten die heerlijk staan te grazen in het hoge gras. Ga met deze reus praten.

Kanou Pale:

De naam  van deze reus is Kanou Pale en hij is de herder van de Mastadonten. Gebruik weer al je mogelijke gespreksonderwerpen. Kanou Pale vertelt dan 0.a dat de diamand mijn alleen te bereiken is met een duikboot vanuit het Noordelijke Territorium. Heb je weer alles gevraagd wat je maar kon vragen dan zeg je gedag tegen deze vriendelijke reus. 

Blijf  staan waar je staat. Zoek nu met je cursor de grond achter Ariane af. Er is een plek waar je dan het "handje" krijgt. Deze plek is ergens tussen Ariane en het gras, dat je onder in je scherm ziet. Als je het "handje" ziet dan klik je. Ariane loopt naar deze plek en ze bukt dan. 

Je komt in een close-up en je ziet een aantal plukjes Mastodont haar. Op n van deze plukjes haar krijg je dan weer het "handje". Het is het plukje haar dat in het midden van het scherm ligt. Grijp dat plukje haar en sluit dan dit scherm. Controleer in je inventory wel even of je het plukje haar nu ook hebt. Ga dan via Linksmidden naar de:

Dorpspoort:

Je ziet de poort en achter de poort zie je een prieel. In het prieel staat een reus. Rechts naast Ariane krijg je de "voetjes". 
Je moet er even nauwkeurig naar zoeken. Klik dan deze "voetjes" en Ariane loopt door naar de poort.

Het dorp wordt afgeschermd door een ondoordringbaar Force Field en dus kan Ariane niet door de poort gaan. Loop tegen hert force field aan........Ariane zal dan zeggen dat ze door het force field het dorp in wil geraken.......Je leest dit dan in je scherm.......NB: loop je niet tegen het force field aan dan kun je niet aan Kanou Pale vragen hoe Ariane het dorp in kan gaan. Loop via linksonder en dan rechtsonder terug naar Kanou Pale en praat weer met hem. 

Kanou Pale geeft Ariane nu wat Tabak. Gebruik de gespreksonderwerpen die je nu krijgt, dus vraag over de "Gate" en over het "Force field".  Om door de dorpspoort te kunnen gaan moet Ariane al haar scherpe voorwerpen bij de poort achter laten. Pale vertelt ook nog dat het force field wordt onderhouden vanuit de "Vallei der Geesten". Zeg weer dag tegen de reus.   Controleer in je inventory even of je nu de "Aromatic Pipe Herbs" hebt. Ga dan via Linksmidden terug naar de dorpspoort en via de "voetjes" weer tot bij de poort.

Door de Poort gaan:

Wel, zoals Kanou Pale je vertelt heeft moet je nu al je scherpe voorwerpen hier op de grond achterlaten. Open dus je inventory en pak er het "Mes" of de "Machete" uit. Het maakt niet uit welke van de twee je pakt. Sluit je inventory. Je moet nu de plek zoeken waar je weer het "handje" krijgt. Dat is op de grasrand aan de rechterzijde van het pad. Klik daar dan met je "Mes" of je "Machete" en Ariane deponeert beide op het pad voor de poort.

Je krijgt dan nu de "voetjes" op de poort. Dus loop terug naar de poort. In de poort verdwijnt nu het Force Field. Klik met je pijl vlak voor Ariane in de poort. Ariane loopt dan een klein stukje door de poort en blijft dan weer staan. Zoek nu de "voetjes" weer op. Je krijgt ze helemaal rechtsonder bij de poort op het gras. Klik deze "voetjes" en nu loopt Ariane door de poort en ze komt nu in het:

Het Dorp van de Reuzen:

Het prieel is het centrum van het reuzendorp. De hutjes van de reuzen staan er in een cirkel omheen. In het prieel staat een reuzin. Klik op haar met je "praat" cursor. Ariane loopt het prieel in en ze denkt bij zichzelf dat ze niet al te lang bij deze reuzen moet blijven. Van al dat omhoog kijken krijgt ze een stijve nek. Deze reuzin is Aire Mnude, de dorpsgek... o ... sorry... de Dorpsoudste.

Aire Mnude, de Dorpsoudst:

Gebruik weer al je mogelijke gespreksopties. Aire vertelt o.a dat er een gat in het force field zit en dat zij via haar telepathische gaven, door dit gat, Ariane heeft zien aan komen. Ze vertelt ook iets over de "Vallei der Geesten" en dat het Ariane vrij staat om daar een bezoekje aan te brengen. Nadat je weer alle mogelijke vragen hebt gesteld zeg je gedag tegen Aire Mnude.

Ga via linksonder weer het prieel uit. Ariane staat dan weer voor de ingang van het prieel. Links naast het prieel zie je een reus voor zijn hutje zitten. Er gaat een pad een pad langs de linkerkant van het prieel. Hou je cursor nu op het begin van dat pad. Je moet even de juiste plek zoeken om de "voetjes" op het begin van dit pad te krijgen. Klik dan de "voetjes" en Ariane loopt/rent dit pad op en ze komt dan aan de linkerkant van het prieel te staan. 

Achter het prieel zie je een Reuzin die in volle meditatie gehurkt op het pad voor haar hutje zit.  Er gaat ook een pad naar links en daar moet je nu naar toe, maar je krijgt nergens de "voetjes" op het pad. In het pad liggen grijze stenen, dus hop nu van steen naar steen, tot je de "voetjes" weer krijgt op het linker pad en klik die dan om een scherm naar links te gaan en......je ziet dan die reus voor zijn hutje zitten.

Payan Ouva, de Visser:

Klik met je "praat " cursor op de reus. Ariane loopt naar hem toe en ze stelt zich beleefd voor. De Reus zegt nu zijn naam niet. Hij wil Tabak hebben. 
Gelukkig heeft Ariane Tabak gekregen van Kanou Pale. Dus gebruik nu het "Tobacco" onderwerp en Ariane geeft de reus haar tabak. 

Gebruik nu alle andere mogelijke gespreksonderwerpen die je krijgt. Je ervaart dat Payan Ouva niet alleen de visser is maar ook de Weersvoorspeller. Payan vist op de "grote" vissen en hij gebruikt hiervoor een speciaal soort aas. Dat aas is een zeldzame hitte gevende vuurvlieg, die hij dan in een lichtgevende schelp plaatst. Payan heeft dringend zo'n vuurvliegje nodig, maar dit beestje is zo zeldzaam dat hij niet in het dorp te vinden zal zijn. Heb je weer al je opties gebruikt dan zeg je gedag tegen Payan Ouva.

Al de tijd staat er een jonge knaap, van menselijke postuur, achter Ariane. Je kunt echter niet met de knaap praten. Ga via  de onderkant van je scherm 1 scherm terug en dan verder terug via linksonder en rechtsonder, naar de voorzijde van het prieel. Ga dan, via rechtsonder, een scherm verder naar rechts.....Ariane komt dan bij de Bloementuin. 

Helemaal links zie je dan nog net de Tuinman. Je kunt niet rechtstreeks doorlopen naar de tuinman. Je moet Ariane nu eerst twee keer, met kleine stappen, naar links laten lopen. Na dit twee keer gedaan te hebben blijft Ariane dan weer stilstaan en gaat gewoon dan niet verder. Hou dan nu je cursor vlak voor die tuinman. Nu zul je daar dan de "voetjes" krijgen. Klik dus deze "voetjes" en Ariane rent door naar de tuinman. Klik op de tuinman met je "praat" cursor:

Tohu Malla, de Tuinman:

Gebruik weer al je mogelijke gespreksopties.

 Achter Tohu Malla zie je een bamboe hek. Achter dit bamboe hek is de "Jousting Arena" maar deze is alleen toegankelijk voor "ingewijden". Ariane mag daar dus niet naar binnen. Tohu heeft dringend behoefte aan een weersvoorspelling zodat hij weet welke voorzorgsmaatregelen hij moet nemen om zijn gewassen te beschermen. Heb je weer alles gevraagd aan Tohu Malla dan zeg je weer gedag. 

Je moet dus nu terug naar Payan Ouva, de visser. Dus eerst via rechtsonder en dan via de "voetjes" op het gras rechtsonder in je scherm en je bent terug aan de voorkant van het prieel. Ga dan door, via het linkerpad, naar:

Payan Ouva, de visser:

Praat weer met Payan en gebruik het "Weather forcast" onderwerp. 
Er wordt dus voor morgen een dikke vette mist verwacht. Zeg gedag en keer terug naar:

Tohu Malla, de tuinman:

Praat weer met Tohu en gebruik het "Fog" onderwerp. Tohu vraagt Ariane om naar Jahine Duubra te gaan. Dat is de gebedsgenezerin van dit reuzenvolkje, en om haar om "Bescherming" voor zijn gewassen te vragen. Zeg weer gedag. Keer terug naar de voorzijde van het prieel en ga dan weer het pad aan de linkerkant van het prieel op. Je ziet nu weer die hurkende reuzin, op het pad achter het prieel, zitten. Je moet nu dit pad rechtdoor volgen, maar je krijgt eerst de "voetjes" niet. Je moet dus weer "steen voor steen" vooruit tot Ariane op het volgende scherm is waar ze dan vlak voor de gehurkte reuzin staat. Ga dan verder het pad naar links volgen via 2 keer linksonder en je komt dan vanzelf bij:

Jahine Duubra, de gebedsgenezerin:

Jahine is bezig een gewonde Mastodont te "behandelen". Praat met Jahine. Gebruik weer alle mogelijke gespreksonderwerpen. 

Jahine "spreekt" een Beschermingsspreuk uit waarmee de gewassen van de tuinman dan beschermt zijn. Jahine heeft "Bittere Besjes" nodig voor haar behandeling, maar ze kan ze zelf niet gaan plukken. Deze besjes zijn te vinden in de "Inwijdingslaan" van de "Vallei der Geesten". Ariane bied aan om de besjes dan maar te gaan plukken. Om de besjes te kunnen plukken moeten Ariane's handen "Schoon en goed beschermt" zijn. Alleen een ingewijde kan zonder problemen de "joustin arena" betreden. Een niet ingewijde moet een "Beschermende Tak" bij zich dragen. Jahine geeft Ariane zo'n takje. Heb je weer alles gevraagd wat je maar kon vragen dan zeg je gedag tegen Jahine.

  Kijk even in je inventory. Je moet nu de "Repellent Stem" in je bezit hebben. Achter Jahine staat een grot rekmet een bende spullen erin. 
Klik met je "handje" op het rek. Je komt in de close-up van het rek. Helemaal bovenop de kast ligt er dan, helemaal rechts, een grote schelp. Grijp de Schelp. 

De schelp verdwijnt je inventory in. Sluit het scherm. In je inventory heb je nu een "Lege Schelp". Je moet nu terug naar Tohu Malla, de tuinman en dat doe je via: middenonder, rechtsonder, middenonder, rechtsonder, je bent terug aan de voorzijde van het Prieel, rechtsonder en dan de "voetjes" vlak bij Tohu.

Tohu Malla, de tuinman:

Praat weer met Tohu en gebruik zowel het "Berries" als het "Protection Spell" onderwerp. Tohu kan Ariane niet helpen met de besjes, maar hij is haar wel dankbaar voor de beschermende spreuk en hij geeft Ariane nu een "Hitte gevende Vuurvlieg". Deze vuurvlieg heb je nu in je inventory. Raad eens aan wie je deze vuurvlieg moet gaan geven....juist, aan Payan Ouva, de visser. Dus zeg dag tegen Tohu en keer terug naar:

Payan Ouva, de visser:

Praat weer met Payan en gebruik het "Fire-fly" onderwerp. Ariane geeft het vuurvliegje aan Payan en van hem krijgt ze nu de "Levende Schelp" welke vanzelf in je inventory terecht komt. Zeg maar weer gedag tegen Payan. Ga nu weer terug naar Tohu Malla, de tuinman. Praat echter nu niet met hem. Achter Tohu is dus dat bamboe hekwerk. Je krijgt er je "handje" op. Pak de "Repellent Stem" uit je inventory en klik hiermee op het bamboe hek. De poort in het hek gaat nu open en Ariane betreed nu de:

Jousting Arena:

Ariane staat tussen reusachtige bloemen. Onder in het scherm zie je een vierkante tegel. Klik met je "voetjes" net boven deze tegel. Ariane loopt er naar toe. Het scherm verandert en je kijkt nu naar het levensgrote "altaar" van de arena. Er zit een reus te bidden op de treden van het altaar. In het midden staat een standbeeld en links van dit beeld zweeft een "paarse Bal". Links naast de treden staat een grote vaas. Klik nu met je "praat" cursor op die biddende reus. Ariane loopt zijn richting op. De reus wordt " wakker". Hij was aan het zweven. Dit is:

Barus Mohul, de "Master of Recomposition":

Wel, je moet het zo langzamerhand nu wel weten. Gebruik weer al je onderwerpen

Barus verteld dat hij die Dorpsoudste, Aire Mnude, niet zo vertrouwd. Hij verteld ook over de "Bal van het Geheugen". Dat is die paarse bal die boven hem zweeft. Hij verteld dat deze bal al het geheugen bevat van het ALLES. Alleen Air Mnude, als dorpsoudste, kan deze bal lezen. Zeg weer dag als je alles hebt gevraagd. 

Barus verdwijnt dan echt in het niet. Klik dan met je "handje" op die grote vaas die links naast de treden van het altaar staat. Je komt in de close-up en je bent nu in de:

Vegetarische Lens Puzzel:

De vaas zit vol met water. Open je inventory en pak er nu de "Lege Schelp" uit. Hou je inventory open en klik de Lege Schelp nu in de vaas. Pak dan de "Levende Schelp" uit je inventory en klik deze ook in de vaas. Pak dan de "Mastodont haren" uit je inventory, sluit nu je inventory en klik dan ook de Mastodont haren in de vaas. Kijk.....er zwemt een Weekdier in het water van de vaas. Het weekdiertje is blijkbaar niet verzot op Mastodont haren want het schiet de schelpen in.  Het staartje van het weekdier hangt nu over de rand van de vaas. Zodra het staartje van het weekdier over de rand van de vaas hangt klik je met je "handje" op de "Levende Schelp", of op het staartje van het weekdiertje. De "levende schelp"breekt in stukken en er komt een soort "ei" uit tevoorschijn. Grijp dit "Ei" uit het water van de vaas. 

In je inventory leer je dat dit "ei" en het blijkt een "Schone Vegetarische Lens" te zijn. Sluit het scherm Ga via linksonder terug naar de vierkante tegel en dan via middenonder terug naar de ingang van de Arena. Klim "handje" op de bamboe en Ariane staat weer buiten de arena bij de tuinman. Sriane's  computertje gaat weer piepen. Klik dus op het computerscherm en lees dan de "When do we meet" e-mail van Ariane's chef Hector Mallet door. Sluit de computer.

Bittere Besje voor Jahine Duubra:

Goed, nu moeten we terug naar Jahine Duubra maar we gaan nu niet met haar praten. Zorg nu eerst dat je weer bij de hut van Jahine Duubra terecht komt. Blijf dan even op het pad voor Jahine's hutje staan. Achter Jahine's hut zie je de "Kloof met de Bogen". Dat is de "Laan der Inwijding". Je ziet daar ook het "Zwevende Eiland" in de lucht. Ariane moet nu naar die kloof, maar je krijgt hier weer nergens de "voetjes". Dus je moet Ariane nu weer even een paar keer van "steen naar steen" laten gaan tot ze op het scherm voorbij Jahine's hut is gekomen.

Ga dan verder via de "voetjes" op het linkereinde van het pad en je komt dan bij de ingang van de kloof. Klik met je "voetjes" op het pad onder de "Bogen". Ariane loopt nu de kloof in en staat dan stil onder de bogen. Er staan achter elkaar 3 bogen in de kloof en elke boog heeft een linker -en een rechter paal. Achter de linkerpalen zie je struiken staan. Aan deze struiken groeien de "Bittere Bessen" die Jahine nodig heeft.

Denk aan wat Jahine vertelt heeft: om de besjes te kunnen plukken heeft Ariane "Schone en goed beschermde handen" nodig. Dus open je inventory en gebruik dan "Use" op de handschoenen. Ariane trekt de handschoenen aan. Sluit je inventory en klik nu met je "handje" op de struik die achter de middelste paal staat, aan de linkerkant van het pad. Je komt in de close-up van deze paal. Onderaan de struik krijg je dan het "handje", dus klik en Ariane plukt nu een Bitter Besje van de struik.

Sluit het close-up scherm en klik dan met je "voetjes" op het pad onder de achterste boog. Ariane loopt verder onder de bogen door en ze staat dan voorbij de bogen in de kloof. Ga verder door de kloof via middenonder. Ariane komt uit de kloof en het pad gaat verder door het groene grasland. 

Laat Ariane nu naar rechtsonder over het pad lopen door steeds vlak voor Ariane op het pad te klikken. Als ze dan rechtsonder op het pad staat klik je een paar keer in de rechter beneden hoek van je scherm en Ariane gaat dan door naar het volgende scherm. Klik dan met je "voetjes" helemaal rechts op het pad. Ariane gaat nog een scherm verder en ze komt bij de "VALLEI der GEESTEN" en je hoort Ariane zeggen: "Er moet toch een manier zijn om in deze tuin te geraken. Ik moet informatie hierover gaan inwinnen"

Loop nu niet verder, maar keer nu helemaal terug over het pad en door de kloof naar het hutje van Jahine (je moet steeds even goed de klikplekken zoeken om dit te kunnen doen). Bij Jahine terug gekomen ga je door naar:

Payan Ouva, de visser:

Praat weer met Payan. Gebruik het "Alley of Initiation" onderwerp. Payan vertelt over de 5 zintuigen: Reuk, Tast, Horen, Zien en Smaak en dat deze alle 5 in combinatie met elkaar moeten worden gebruikt. Zeg dag en ga nu weer terug naar:

Jahine Duubra, de gebedsgenezerin:

Praat nu wel weer met Jahine. Gebruik eerst het "Gathered Berries" onderwerp. Ariane overhandigd de bittere besjes aan Jahine en zij is dankbaar. Jahine vertelt Ariane nu alles wat ze weet. Ze zegt o.a dat je Aire Mnude niet moet vertrouwen. Gebruik dan het "Floating Garden" onderwerp. Jahine zegt dat Ariane nu waardig is om naar dit zwevende eiland toe te gaan. Gebruik dan het "Go-up" onderwerp. 

Jahine legt nu uit hoe je het zwevende eiland kunt bereiken. Met de palen die in de Vallei der Geesten staan moet een melodie van 6 geluiden worden gemaakt. Aanwijzingen hiervoor vindt je op de 6 palen die in de "Laan van de Inwijding" staan.

Vallei der Geesten:

Verlaat Jahine en ga weer naar en door de Kloof. Loop weer door de kloof en dan via de volgende schermen door naar de "Vallei der Geesten" en ga weer op het kruispunt van de paden staan

NB: In de oorspronkelijke oude versie van de game moet je dan hier nu de Palen puzzel ompossen om op het zwevende eiland te geraken. In de gog.com uitgave is deze palen puzzel al opgelost en hoef je deze puzzel dus niet te doen. Het scheelt een hoop werk maar het is ook wel jammer.

De Vallei der Geesten is dus een grote open plek tussen de rotsen. Er zit een heel groot ovaal gat in de grond en recht boven het gat zweeft het "Zwevende Eiland" in de lucht. Dat eiland heeft dezelfde vorm als het gat. Het past als het ware precies in dat gat en het is de bedoeling dat Ariane het "Zwevende Eiland" omlaag laat komen zodat het weer in het gat terecht komt.  Als je Ariane op het kruispunt hebt staan dan zoek je de "voetjes" op het linker pad......je vindt de "voetjes" op het gras, vlak voor Ariane....

Klik de "voetjes" om op het linker pad te komen. Je kunt alle palen die je ziet nu negeren.....
volg het rondom pad naar het "Stenen Gezicht". Loop dan door naar het "Stenen Gezicht" om in de close-up ervan te geraken

Het "Stenen Gezicht" steekt der Tong naar Ariane uit.....Klik op de Tong en...
...de Tong schuift verder uit en.......vanzelf beland Ariane dan nu op het:

Het Zwevende Eiland:

Adam staat op het eiland. Klik met je praatcursor op Adam om door te lopen en om met Adam te praten. 
Gebruik weer alle mogelijke gespreksopties die je krijgt. 

De breuk in de barrire bevindt zich volgens Adam hier op het zwevende eiland. Volgens Adam zijn de "Geesten verdeelt" geraakt waardoor die breuk is veroorzaakt. De Halo's, dat zijn de lampen die hier op het eiland licht uitstralen, kunnen zichtbaar gemaakt worden door een "Vegetarische Lens" gemaakt door een speciaal soort weekdier. Adam vertelt verder dat Ariane met de duikboot naar de diamand mijn moet gaan. Die duikboot ligt ergens in de wateren buiten het dorp. Ze moet zich verbergen in het ruim van de duikboot. Adam zal haar de toegangscode geven.

Oorspronkelijke versie:

Speel je de oude versie van de game dan moet je de Palen puzzel oplossen om op het Zwevende Eiland te garaken. Hier is de uitleg uit mijn oorspronkelijke walkthrough waarmee je de Palen Puzzel kunt oplossen. Je begint er mee in de:

Kloof

Ga weer tussen de 6 palen staan. Er staan dus 6 palen langs het pad door de kloof, 3 rechts en 3 links. Dit stuk van de kloof is dus de "Laan der Inwijding". Als je goed naar elk van de 6 palen kijkt dan zie je dat er op elke paal een patroon van witte lijntjes staat. Je moet onthouden op welke paal welk witte lijntjes patroon staat. Deze witte lijntjes stellen geluidspatronen voor en jij moet straks deze geluiden reproduceren en wel in de volgorde waarop ze op deze palen staan.

Nummer daarom de palen als volgt:

  • Linksvoor paal is Paal 1.

  • Rechtsvoor paal is Paal 2.

  • Linksmidden paal is Paal 3.

  • Rechtsmidden Paal is Paal 4.

  • Linksachter paal is Paal 5.

  • Rechtsachter paal is Paal 6.

Onthoud de patronen van witte lijntjes die je op de palen ziet staan. 
Volg dan het pad door de kloof verder en dan door het grasland tot je weer terug bent in de:

Vallei der Geesten:

De Vallei der Geesten is dus een grote open plek tussen de rotsen. Er zit een heel groot ovaal gat in de grond en recht boven het gat zweeft het "Zwevende Eiland" in de lucht. Dat eiland heeft dezelfde vorm als het gat. Het past als het ware precies in dat gat en het is de bedoeling dat Ariane het "Zwevende Eiland" omlaag laat komen zodat het weer in het gat terecht komt. Hoe moet dit nu? Je ziet dat het pad helemaal rondom het gat gaat. Rondom het gat staan beelden en PALEN. Je moet de 6 palen vinden waarin een gleuf zit en waar een groot groen blad voor staat. Verder moet je het "Gezicht in de Rots" vinden. Laten we nu eerst maar rondom het grote gat gaan wandelen, dan vinden we vanzelf alle 6 palen en dat "Gezicht in de Rots". We volgen het pad dus linksom om het gat heen.

Het "Zwevende Eiland "omlaag brengen:

Ga dus eerst tot op de kruising.. We moeten nu dus het linker pad op. Hou je cursor op het gras, vlak voor Ariane. Je zult dan de "voetjes" krijgen. Klik deze voetjes en Ariane loopt het linker pad op en ze komt dan bij de 1e paal tot stilstand.

Je hebt nu alle 6 "Gleuf Palen" gevonden en je hebt ze genummerd van 1 tot en met 6. Je weet dat je de gleuven in de palen kunt afdekken met het Groene Blad die voor elke paal staat. Je hebt ook het "Gezicht in de Rots" gevonden en weet dat je op de TONG kunt klikken. Wat moet er nu gebeuren. Wel, je moet nu steeds 2 palen afdekken met hun blad en dan naar het "Gezicht in de Rots" gaan om daar aan de TONG te trekken. 

Je zult dan de WIND een bepaald geluid horen maken. Deze geluiden moeten dus gemaakt worden in de volgorde van de 6 palen die in de kloof staan. Ik ga niet verder uitleggen hoe ik achter de geluiden ben gekomen. Om eengeluid te "maken" moeten er dus steeds twee palen worden afgedekt. Ik geef je hier nu de complete oplossing. Telkens klik je dus op de Paal om in de close-up te gaan en dan klik je op het Groene Blad om deze de gleuf in de paal te laten afdekken., sluit dan de close-up en ga naar de tweede paal en doe daar hert zelfde.

Dit zijn alle 6 Palen:

En hier is de oplossing:

Als je dit allemaal goed hebt gedaan dan ga je als je het Zesde Geluid hebt geproduceerd met de TONG vanzelf uit de close-up van het "Het Gezicht in de Rots" en zie je het "Zwevende Eiland" omlaag komen en in het gat terecht komen. Ariane loopt vervolgens het "zwevende Eiland" op. Adam staat op het eiland.  

als het goed is, en je hebt mijn walkthrough tot nu toe precies gevolgd, dan heeft Ariane nu al zo'n vegetarische lens in haar inventory staan.Als je zeker weet dat je geen item mist nu, gebruik dan NIET het "Come Down" onderwerp. Via het "Come Down" onderwerp gaat het eiland weer omlaag en beland Ariane weer voor het "Gezicht in de Rots". Je kunt dan terug naar het dorp om de dingen te gaan te doen die je vergeten bent te doen. Keer dan terug naar het "Gezicht in de Rots" en trek weer aan de TONG en Ariane beland dan weer op het "zwevende Eiland. Nogmaals, gebruik het "Come Down" onderwerp nu alleen als je een item mist of iets vergeten bent te doen.

Op het "Zwevende Eiland":

Na het gesprek met Adam laat je Ariane naar de rand van hert eiland terug lopen via de "voetjes" onderaan het pad. Je komt dan terug op het overzichtsscherm van het zwevende eiland. Ariane moet dus de breuk in het force field repareren. Op het eiland zie je nu 7 van de "Halo lantaren palen" staan. Bij 6 van deze lantarenpalen zie je een bundel gelig licht uit de grond omhoog komen, maar bij 1 van de palen komt er "WIT" licht uit de grond. Dat is de paal waar Ariane nu naar toe moet gaan. Je ziet deze paal rechtsvoor op het eiland staan. Hou nu je cursor rechts van deze "Witte" paal en je krijgt daar dan de "voetjes".

Klik de "voetjes" en Ariane rent dan over de paden naar deze "Witte" paal toe. Bij de paal gekomen zie je dat het licht komt uit een rond gat in de grond. Je krijgt het "Handje" op het gat. In het gat zit een "Vegetarische Lens" en deze lens is vies, vandaar dat er verkeert licht uit het gat komt. Pak nu de "Clean Vegetable Lens" uit je inventory en klik hiermee op het gat in de grond.

Ariane plaatst de lens in het gat en er komt dan nu het goede licht uit. Klik nu met je pijltje op het pad aan de rechterkant van je scherm en Ariane loopt een scherm naar rechts. Je ziet nu Adam weer staan. Klik op Adam met je "praat" cursor. Ariane loopt naar Adam die haar verwelkomt met een sobere "So?". Zeg gelijk gedag tegen Adam. 

Adam zegt dan dat hij hier niets meer kan doen en dat Ariane de "Harmonie van de tuin" moet proberen te herstellen en dat ze met de duikboot naar de mijnen moet gaan. Adam geeft Ariane nu de Code voor de duikboot en Adam verdwijnt.

Ariane staat dan vanzelf weer voor het "Gezicht in de Rots". Kijk even in je inventory. Je moet nu de "Duikboot Code" in je inventory hebben. Klik "Read" op dit briefje en lees de code vervolgens in je computertje. De code is: 5731X.

Wel, Ariane moet dus nu naar de duikboot en hiervoor moet ze nu eerst helemaal terug naar de luchtballon. Volg dus het pad nu eerst terug naar het kruispunt en vervolgens naar de kloof. Ga terug door de kloof tot je weer voor de hut van Jahine staat. Ga dan vervolgens verder naar de voorkant van het Prieel. Als Ariane weer voor het prieel staat ga je naar de poort in het force field via Linksonder. Ariane staat dan voor de poort. 

Ga verder via: Linksonder, Rechtsonder en Ariane is terug bij Kanou Pale, de herder. Ga verder via de rechterkant van dit scherm en je komt terug bij de luchtballon. STOP. Achter de ballon zie je de rotsen en in de rotsen zie je de ingang naar het duikboot dok. Links in je scherm is het begin van het pad dat, tussen het gras door, naar die ingang toe gaat. Klik daar met je "Voetjes" en Ariane loopt over dat pad en staat dan op het volgende scherm voor de ingang in de rotsen. 

Ariane'scomputertje begint weer eens te piepen. Dus open de laptop en lees de "Appointment" e-mail van ene Bettina. 
Sluit de computer en klik je "voetjes" op de ingang en Ariane gaat er door en beland bij de:

Duikboot:

Ariane staat in de ronde poort. In de linkermuur zit een paneel. Klik "Handje" op het paneel. Het is een teller en de teller staat nu op 17. Sluit het scherm en loop dan vooruit via Middenonder. Ariane komt nu op de kade en we zien de duikboot. De duikboot ligt aangemeerd aan een klein steigertje. Je krijgt de "voetjes" op de duikboot als je de cursor onderaan de koepel van de duikboot plaatst. Klik deze "voetjes" en Ariane loopt het steigertje op en staat dan voor de ingang van de duikboot. 

Klik in de geopende deur van de koepel en Ariane gaat de duikboot binnen en ze staat dan in een gang. In de hoek staat een vent. 

Klik op de vent. Het is de kapitein van de duikboot en hij bonjourt Ariane weer de duikboot af.

De Duikboot ongemerkt binnen gaan:

Het is dus de bedoeling dat Ariane ongemerkt aan boort van de duikboot gaat. Ga terug de ronde ingangspoort in en klik weer op het paneel aan de linkermuur. De teller staat nog altijd op 17. De teller registreert dus het aantal mensen dat in en uit de poort gaat. Hiertoe zitten er sensors in de treden voor de ingang. Ariane moet er dus voor zorgen dat de teller op 16 komt te staan terwijl zij zelf dan toch als 17e binnen moet zijn. Ariane heeft hiervoor dus even hulp nodig. 

Weet je nog die jonge knaap die alsmaar bij Payan Ouva, de visser, staat? Wel, die knaap moet ze nu om hulp gaan vragen. Dus ga via de ingang terug naar buiten en keer terug naar de poort van het dorp. Stap door de poort het dorp weer binnen en loop door naar Payan Ouva, de visser. Klik dan nu met je pijltje op die jonger knaap. Ariane loopt naar de knaap en ze vraagt of hij de duikboot niet zou willen zien. Nou en of hij dat wil. Klik rechtsonder en......... Ariane en de knaap belanden vanzelf terug bij de duikboot. Ariane staat dus weer in de poort en de knaap staat onder in je scherm. Klik weer "handje" op het paneel in de linkermuur. De teller staat weer op 17. Sluit het scherm en klik op de knaap. 

Ariane loopt naar de knaap toe en ze zegt hem dat hij terug moet gaan naar zijn dorp. De knaap verdwijnt. Loop de poort terug in en klik weer op het paneel. De teller staat nu op 16. Nu kan Ariane ongezien de duikboot betreden. Dus sluit dit scherm en ga terug de kade op en vervolgens via de koepel de duikboot in. Ariane staat dan weer in de gang en de kapitein is nu weg. Ga door de linkerdeur. 

Je komt in de volgende gang. Erstaat een grote kist op wieltjes. Achter de kist zie je weer een deur en links naast die deur zit een knoppen paneel. Klik op dat paneeltje. Je komt in de close-up van dit paneeltje. Het is dus een code paneel. Je moet op dit paneeltje dus de Duikbootcode, die je van Adam hebt gekregen, in toetsen. Dus klik op de toetsen: 5, 7, 3, 1, X. Telkens hoor je een piepje en nadat je op de X hebt gedrukt ga je vanzelf uit dit scherm. Klik nu met "handje" op de deur en......

Geniet van het tochtje onderwater met de duikboot ......de duikboot brengt Ariane naar:

Hoofdstuk 4: De Mijnen:

Angus, de kapitein van de Eider:

Ariane en Angus, de duikboot kapitein, staan op de kade. De naam van de duikboot is de "Eider". Je gespreksopties verschijnen. Gebruik ze weer allemaal. 

Om in de mijnen te geraken heeft Ariane een "Speciale Pas" nodig. Angus heeft wel zo'n pas en wil deze wel aan Ariane geven, mits Ariane eerst iets voor hem gaat doen. Angus mag zelf niet naar de mijnen want hij moet bij de duikboot blijven. Maar Angus heeft een geschenk voor n van de werkers in de mijnen. Dat is ene Maoro Fi en het geschenk is een aantal Zaden uit zijn geboorte land. Als Ariane deze Zaden naar die Maoro Fi brengt dan zal Angus haar de Speciale Pas geven. 

Angus vertelt echter dat Ariane niet gezien mag worden tot dat zij de zgn "Extraction Zone" heeft bereikt. Om ongezien deze "Extraction Zone" te bereiken dient Ariane zich te verbergen in een mijnkarretje. Het mijnkarretje is geprogrammeerd om geheel automatisch naar die "Extraction Zone" te rijden. Als je weer alle mogelijke gesprekopties hebt gebruik dan zeg je gedag tegen Angus. Goed, Ariane moet dus die Maoro Fi zien te vinden maar ze mag absoluut niet gezien worden tot dat ze de "Extraction Zone" heeft bereikt.

Maoro Fi:

Ga via linksonder een scherm naar links. Je ziet nu de ingang van de mijn. Er gaan  twee railkarren door de tunnel en de beide railkarren staan voor de ingang van de tunnel op de rails. Klik met je "voetjes" op de oprit bij het voorste mijnkarretje. Ariane loopt naar dit mijnkarretje. 

Het mijnkarretje bestaat uit een voorste deel en een achterste deel. Klik met je "handje" op de wielen van het achterste deel. Je komt in de close-up en je ziet een knop die in een gleuf zit. Klik op de knop en.....FILMPJE: geniet van het ritje door de tunnel met het mijnkarretje.

Ariane staat dan naast het mijnkarretje in de tunnel. Ga, via de onderkant van het scherm, een scherm vooruit. Je ziet 2 mijnwerkers in gele overalls er op los hakken alsof hun leven ervan afhangt. Klik je "praat" cursor op de grootste van de twee, dus op de linker mijnwerker. Dit is Maoro Fi. Je gespreksopties verschijnen. Gebruik ze weer allemaal. 

Tijdens het gesprek geeft Ariane de zaden aan Maoro Fi en van hem krijgt ze dan een "Bericht van Maoro Fi" die ze aan Angus moet gaan bezorgen bij de duikboot. Zeg gedag als er niets meer te vragen valt. Kijk even in je inventory of je nu dat "Bericht van Maoro Fi" hebt en klik er met "Read" op. 

Lees vervolgens de "Maoro Fi Message" in je computer. Je leest: "Heard tell of a revolt: some would rather fight than mine. No names but keep your eyes peeled". Sluit de computer. Vertaling: "hoorde geruchten over een opstand: sommige gaan liever vechten dan werken. Geen namen, maar hou je ogen open".

Ga, via Middenonder, terug naar het mijnkarretje en klik dan met je "handje" op de voorkant van het mijnkarretje en Ariane komt vanzelf terug bij de duikboot. Links zie je het hoofd van Angus boven de duikboot uitsteken. Klik je "praat" cursor dus op Angus en Ariane loopt naar hem toe. Gebruik het "Message" onderwerp. Ariane geeft Angus dat "Bericht van Maoro Fi" en als dank krijgt ze nu van Angus de "Visitor's Pass". Gebruik nog even het "Resistance" onderwerp en zeg dan maar weer gedag. Ga weer , via linksonder, naar de ingang van de tunnel. Klik dan nu met je "Voetjes" in de tunnel ingang en Ariane gaat nu te voet door de tunnel en ze komt terecht in de:

In de Mijn:

Ariane staat nu in een ander deel van de mijntunnels en op een splitsing van tunnels. Rechts staat een vent in een gele overall. Achter deze vent zie je een liftje en rechts naast dat liftje ze je een deel van de ovens. Klik met je "praat" cursor op die vent. Dit is:

Firmin, de opzichter:

Gebruik weer al je gespreksopties in dit gesprek. 

Je komt er achter dat je hier in de "Transportation Zone" bent waar de gemijnde diamanten verder naar de oppervlakte worden getransporteerd. Firmin vertelt echter dat er iets mis is met de machine en dat deze een nieuw filter nodig heeft. Ook schijnt de waterdruk te laag te zijn. Firmin geeft Ariane een "Order Slip". Verder kom je er achter dat deze Firmin n van de activisten is die wel wil meedoen met de opstand. De mijn is volledig geautomatiseerd en de werkers krijgen hun opdrachten via "werkbriefjes" die afkomstig zijn van Wallace, de Chief Engineer. 

Nadat je weer alle gespreksopties hebt gebruikt zeg je maar weer gedag tegen heer Firmin. Kijk dan in je inventory. 
Je zult nu een "Order Slip" in je inventory hebben. Klik "read" op deze order slip en bekijk vervolgens deze "Order N24/E2". 

Het is een order voor het onderdeel 74FI. Sluit je computer.

De "Derrick lift":

Achter Firmin zie je de rails en een metalen "oprit" bij deze rails. Achter de rails zie je een liftkooi. Dat is de "Derrick Lift" en die lift is de verbinding met het Platform aan de oppervlakte. Klik met je pijltje nu op die "oprit" bij de rails. Ariane loopt daar naar toe en ze staat dan op de rails. Klik nu met je pijl aan de linkerkant van het scherm en Ariane loopt verder door naar die lift. Links naast de liftkooi zit het knoppenpaneel op de ijzeren staander. Klik met je "handje" op dat paneel en.....

Ariane stapt de lift in en deze brengt haar naar de oppervlakte en Ariane staat dan op het:

Platform:

Ariane's computertje vraagt weer om aandacht. Lees in de computer de "News Bulletin on June 11" door. Sluit dan de computer weer. Ga, via rechtsonder naar het volgende scherm. Op het volgende scherm staat een soort kraan. Ariane loopt vanzelf verder over dit scherm, langs de kraan, en ze komt dan op het volgende scherm bij een Reus die bij de "Geyser Lift" staat. Ariane stelt zichzelf voor. Deze reus is:

Hutha Mo, de supervisor van het platform:

Gebruik weer al je gespreksopties. Hutha staat dus de "Geyser Lift" te bewaken. De "Geyser Lift" gaat naar de zee maar is alleen toegankelijk voor leden van het "Management" die eren zgn "Managers Staff Card" bezitten. De managers van de mijn zijn allemaal mensen en Hutha kent er geen een van. Wel heeft hij vandaag een vrouw zien rondlopen hier op het platform. Zeg dag tegen Hutha.

Ga, via rechtsonder, terug naar het scherm met de kraan en dan, via linksonder, terug naar het scherm waar Ariane uit de "Derrick Lift" kwam. Ariane staat dan voor die pijp die in de vloer zit. Er gaat een "trappetje" over deze buis. Je krijgt het "handje" op dat trappetje maar je weet op dit moment niet wat je er mee moet. Rechts staat een groot gebouw met een "rond" dak. Dat is het "Voorraad en Sorteringsgebouw". Klik je met je pijltje (of met je "voetjes" als je die krijgt), voor dat gebouw en je komt dan op het overzichtsscherm van dit platform. Je ziet nu het gehele platform vanuit de lucht op het "Vogelvluchtscherm".

Je ziet de "Derrick Lift", de "Geyser Lift", de "kraan", een "Waterwiel", een gebouwtje met een glazen dak en het "Voorraad en Sorteringsgebouw".  Het gebouw met het glazen dak is het Controlegebouw. Rechts in het Voorraad en Sorteringsgebouw zit de ingang. Klik nu steeds met je pijltje vlak voor Ariane op dit scherm om haar steeds een klein stukje naar rechts te laten gaan. Doe dit totdat je weer van dit "vogelvluchtscherm" af bent. Ariane staat dan precies voor de ingang van het gebouw.

Het Voorraad en Sorteringsgebouw:

Klik met je "voetjes" in de ingang en Ariane loopt het gebouw in. Ze wordt verwelkomt door:

Amalia, de voorraadhoofd:

Gebruik weer al je mogelijke gespreksopties. Amalia is zelf niet bevoegd om met de "Geyser Lift" te gaan, maar ze vertelt dat haar collega, de sorteerbaas, dat wel is. Tijdens het gesprek geeft Ariane de "Order Slip" van Firmin aan Amalia en zij vertelt dat je die "Filter" zelf even uit de kast moet gaan pakken. Amalia vertelt nog dat ze met niemand praat en al helemaal niet over de mogelijke opstand. Heb je weer alles gevraagd wat er maar te vragen valt, dan zeg je gedag tegen Amalia.

Op het vloertje, onder het hok van Amalia, en dus vlak voor Ariane's voeten, ligt een papier. 
Klik met je computer cursor op dit papier en lees dan in je computer het "Amalia Telegram".

 Je leest: "Let the Revolt begin. Stop. Meeting tomorrow. Stop. A". Hoezo weet Amalia niets over de ophanden zijnde opstand? Sluit de computer. Ga, via linksonder naar het volgende scherm. Je ziet, rechts, een grote stellingkast. Dit is de voorste van de 3 grote kasten die in dit voorste deel van het gebouw staan. In deze kast zie je een vak waarin een aantal vaten liggen. Onder dit "vatenvak" zie je een soort kluisdeur. Klik met je "voetjes" op die kluisdeur en Ariane loopt verder het gebouw in en ze staat dan aan de andere kant van de stellingkast. Je kijkt nu dus tegen de andere kant van die voorste stellingkast aan. 

Onder het bovenste vak, waar die hele grote wielen in liggen, is een vak met planken. Op de 2e plank in dat vak staat dan het "Filter" waar Firmin op zit te wachten. Grijp dit "Filter" met je "handje". Het verdwijnt je inventory in. Ga, via linksonder, naar het volgende scherm. Ariana staat dus nog steeds in het pad tussen de 1e en de 2e kast. Tegen de tweede kast staat een ladder. In het vak, rechts naast de ladder, ligt een Wit Papier. Grijp dat  papier

Kijk dan in je inventory. Je hebt nu een "Blanco Papier" en een "Loden Potlood" in je inventory. Op het blanco papier staat de doordruk van het papier dat ooit op dit papier heeft gelegen. Klik met het "Loden Potlood" op het "Blanco Papier". Open dan je computer en klik op: "Schema". Je ziet een afdruk van een diagram met 5 X-en erin. 

Sluit je computer. Gelijk begint dat vervelende ding weer te piepen. Dus open je computer weer en klik op het e-mail pictogram en lees de "News" e-mail van je zuster Eva door. Sluit weer de computer. Beweeg nu je cursor over de middelste rij vloertegels omhoog. Bijna aan het einde krijg je dan de "voetjes" op de groene vloertegel. Klik ze en Ariane staat dan in de doorloop tussen de twee kasten. Klik dan de "voetjes" die je links naast de 2e kast krijgt en Ariane loopt nu door en ze komt in het achterste deel van dit gebouw en dat is het Sorteringsgebied. Ariane staat voor een prikbord. Je ziet de grote sorteringsmachine met de lopende band. Bij de machine staat een vent in een gele overall. Rechts zie je een trapbrug over de lopende band heen gaan.

Klik met je computer cursor op het prikbord. Lees dan in de computer de "Mines Schedule" en de "Mine Rules". Sluit de computer. Vlak voor die trapbrug krijg je de "voetjes" op de lopende band. Klik ze en Ariane loopt door naar de trapbrug. Klik dan met de "voetjes" op de trapbrug en Ariane loopt erover naar de andere kant en ze staat dan voor de trapbrug. Er zit een roostertegel in de vloer. Klik met je "voetjes" op die roostertegel en Ariane loopt door en komt bij die vent in de gele overall. Klik op hem met je "praat" cursor. Dit is:

Kia Tran, de sorteerbaas:

Gebruik weer al je opties. Om het laboratorium te kunnen bezoeken heeft Ariane de toestemming nodig van de Chief Engineer. Kia Tran zegt dat ook hij niet met die "Geyser Lift" mag, maar Ariane gelooft dit niet. 

Zeg dag. Goed, Ariane moet nu dat Filter gaan afleveren bij die Firmin, benden in de mijn. Hiervoor moet ze dus weer dit gebouw uit en terug naar die "Derrick Lift". Volg deze route: Middenonder, dan de "voetjes" op de trapbrug, Linksonder, "voetjes" naast de kast, Middenonder. Ariane staat terug bij Amalia voor de ingang.Klik met je "voetjes" in de ingang en Ariane staat weer buiten voor de ingang.

Nu moet je Ariane met kleine stukjes naar links bewegen door steeds vlak voor Ariane te klikken. Hou dit vol tot je terug op het "vogelvluchtscherm" bent gekomen.Ga dan op dit scherm verder met Ariane in kleine stapjes naar links te bewegen tot je weer uit dit scherm bent gekomen en die "Derrick Lift" weer ziet. Klik dan je "voetjes" op de "Derrick Lift" en Ariane daalt terug af de mijn in.

Weer in de Mijn:

Klik op het platform dat tussen de rails zit. Ariane loopt tot op de rails. Klik dan Rechtsonder in de hoek van het scherm en Ariane loopt tot bij:

Firmin, de opzichter:

Praat weer met Firmin en gebruik het "Repaired" onderwerp. Ariane geeft het filter nu aan Firmin. Firmin zegt dat er 3 "timers" op de machine opnieuw moeten worden ingesteld en hij geeft aan Ariane document waarop de nieuwe waarden voor die 3 timers dan staan. Zeg dag.  Open weer je inventory en bekijk dat "Calculation Sheet" dat je dus van Firmin hebt gekregen. 

Klik "calculate" en in je computer klik je op "Timer". Je leest dan: 1e stap = Ideaal Cadans 15, 2e stap = Ideaal Cadans 37, 3e stap = Ideaal Cadans 8. Sluit de computer.  Het pest ding begint onmiddellijk weer te piepen, dus klik weer op je computer en open dan de "Documents" sectie. Scroll omlaag door de lijst en klik op "Calculation Sheet". In het computerscherm verschijnt nu een blad met daarop enige wiskundige formules.  Sluit de computer. Klik achter Firmin op de metalen "oprit" bij de rails. Ariane loopt daar naar toe en ze blijft stilstaan op die "oprit" en ze staat dus voor de grote ovenmachine. De oven bestaat dus uit twee delen. In het linkerdeel worden de karretjes met het erts ingereden. Het rechterdeel is de machine. Aan dat rechterdeel zie je een pijp en naast de pijp zie je een hendel en 3 ronde metertjes.

Klik met je "handje" op bij die pijp en je komt in de close-up van de:

Rekalibratie puzzel:

Je ziet dus de 3 metertjes. Elke metertje heeft een knopje. Onder de drie metertjes zit een lange gleuf waar een knop door bewogen kan worden. Boven de gleuf zie je een schaalverdeling die loopt van 0 tot 50. Volgens de calculatie van de "Calculation Sheet" doe je nu het volgende:

Sluit dit scherm. Ga via rechtsonder terug naar Firmin. Praat weer met Firmin en gebruik het "Machine" onderwerp. Firmin zegt dat Ariane het goed heeft gedaan (zegt hij dit niet dan heb je dus iets fout gedaan en moet je de puzzel opnieuw gaan doen). De machine loopt weer als een trein en als dank krijgt Ariane van Firmin de "Kaart van de Mijn". Zeg dag.Open weer je inventory. In je inventory heb je nu dus de Kaart van de Mijn. "Read" deze kaart en................

.......... in je computer klik je "Map of the Mine". In het computerscherm verschijnt nu een schetsmatige afbeelding van het PLATFORM, net zoals dat "vogelvluchtscherm". Links staat dus die "Geyser Lift". Kijk goed….Achter de "Geyser" zie je een PIJL getekend. Is dat de uitgang naar de "Bovenwereld?. 

Sluit de computer. Ga weer naar de "Derrick Lift", achter Firmin. Bij de lift gekomen klik je weer met je "handje" op het knopjespaneel en Ariane gaat weer omhoog met de lift naar het Platform. Ariane moet nu naar dat kleine gebouwtje met het glazen dak, het controle gebouw........ Hiervoor klik je met je "voetjes" links naast dat trapje dat over de pijp staat (de pijp in de vloer). Je komt dan weer op het "vogelvluchtscherm". Beweeg Ariane weer, met kleine stapje, naar rechts langs het voorraadgebouw tot is bij het midden van dit gebouw is. Klik dan met je pijltje op het glazendak gebouw en Ariane rent daar naar te en staat er dan voor.

Controlegebouw,of te wel wel het Supervisor's gebouw

Klik op de deur met je "handje" en Ariane gaat naar binnen. Binnen vinden we een Reus in een gele overall. Klik met je "praat" cursor op dit reusje. Dit is:

Tal Nadi, de platform supervisor:

Gebruik weer al je gespreksopties. Tal kan vanuit dit gebouw het hele proces in de mijn in de gaten houden, maar niet de "passages naar de oppervlakte". Hij vertelt dat die "Geyser Lift" beveiligt is met een alarm. De console voor dat alarm staat hier in dit gebouwtje. Tijdens het gesprek zie je die Barus Mohul verschijnen op het platform. Gebruik dan het "Barus Mohul" onderwerp. Ariane vraagt dan aan Tal of hij die Barus Mohul even kan gaan afleiden. Dat wil die Tal wel en hij verdwijnt.

Ariane is dus nu alleen in het gebouwtje. Wacht even. Je scherm verandert vanzelf en je ziet Ariane dan van achteren. Rechtsonder in het scherm staat een grote console met knopjes en metertje. Tegen dit console staat een grote ijzeren plaat. Klik met je "handje" op dit console. 

Ariane loopt er naar toe, bukt en grijpt de "IJzeren Plaat" en deze heb je nu in je inventory. Dit console, waar die ijzerenplaat tegenaan stond, is de console om het alarm van de "Geyser lift" mee uit te schakelen. Klik weer met je "handje" op dit console en je beland in de close-up van de "Geyser Lift" alarm puzzel:

Het Geyser Lift Alarm uitschakelen:

Je ziet Witte cijfers in Zwarte vakjes en Zwarte cijfers in Witte vakjes. Boven de vakjes lees je: "Elke set moet naar de andere kant worden gebracht". Tussen de witte vakjes en de zwarte vakjes zit 1 leeg vakje. 

Wel, het is een ordinaire schuifpuzzel. De Witte vakjes moeten naar links en de Zwarte vakjes moeten naar rechts worden gebracht. Je hebt hiervoor 36 zetten nodig. In de volgende oplossing is Zwart de Zwarte Vakjes en Wit de Witte Vakjes: Doe het volgende

                                  Zet 1 = Klik op 8 Zwart. Zet 2 = Klik op 8 Wit. Zet 3 = Klik op 1 Wit.   
Zet 4 = Klik op 8 Zwart. Zet 5 = Klik op 1 Zwart.  
                                Zet 6 = Klik op 4 Zwart. Zet 7 = Klik op 8 Wit. Zet 8 = Klik op 1 Wit. 
                                   Zet 9 = Klik op 4 Wit. Zet 10 = Klik op 6 Wit. Zet 11 = Klik op 8 Zwart.
  Zet 12 = Klik op 1 Zwart. Zet 13 = Klik op 4 Zwart. 
 Zet 14 = Klik op 6 Zwart. Zet 15 = Klik op 2 Zwart.

Het schermpje is nu zo:

Wel.....het is verder niet moeilijk meer, dus vogel de zetten 16 t/m 35 verder zelf maar uit.....uit eindelijk is het klaar en staan de  zwarte cijfers rechts en de witte cijfers links en dan gaat het rode lamp groen brandewn..

Het alarm van de Geyser Lift heb je hiermee nu uitgeschakeld. Sluit dit scherm. Het alarm van de Geyser Lift is nu wel uitgeschakeld maar die Hutha Meo staat nog wel steeds de Geyser Lift te bewaken. Die gozer moet dus worden weggelokt bij de Geyser Lift vandaan.

Lok Hutha Meo weglokken bij de "Geyser Lift".

Verlaat het supervisor's gebouw door op de deur te klikken met je "handje". Ariane staat dan weer buiten. Ga via Middenonder vooruit en je komt weer op het "vogelvluchtscherm". Klik met je pijltje op het midden van het voorraadgebouw (onder de kraan die op het dak staat) en Ariane loopt er naar toe. Beweeg Ariane dan weer, met kleine stapjes, naar links tot ze weer van dit "vogelvluchtscherm" af is en ze dus bij de linkerhek van het voorraadgebouw staat. Ariane staat dan voor dat "trappetje" dat over die buis in de vloer staat. Door die buis stroomt water naar het waterrad en dat "trappetje" is eigenlijk een soort sluis. Klik met je "handje" aan de rechterkant van het "trappetje" en Ariane loopt naar rechts en ze staat dan voor het vierkante gat in de vloer waar het waterrad in zit. Pak nu de "IJzeren Plaat" uit je inventory en klik hiermee weer op de rechterkant van het "trappetje". 

Ariane plaatst de ijzeren plaat in het gootje en er stroomt nu geen water meer naar het waterwiel. Achter Ariane gaat een trap omlaag het gat in naar het waterwiel. Klik op de rand van het gat en Ariane daalt omlaag het gat in. Ariane staat nu bij het waterwiel. Achter de trap zie je een kleiner wiel waar een vliegriem over heen gaat. Pak de "Machete" uit je inventory en klik hiermee op het bovenste deel van de vliegriem. Ariane hakt de riem stuk. 

Klik op de trap met je voetjes en Ariane klimt weer naar boven en staat dan weer op het platform. Ga verder via linksonder. Ariane is dan weer bij die "ronde kraan". Klik op dit scherm met je "voetjes" rechts bij het pijpje en Ariane loopt door en komt bij de "Geyser Lift" uit. Klik met je "praat" cursor op die Hutha Meo. Hutha merkt zelf dat er iets mis is met het waterwiel en hij verlaat zijn post om op onderzoek te gaan.

De "Geyser Lift" puzzel:

Klik met je "voetjes" rechtsonder naast de lift. Ariane loopt tot bij de lift. Klik dan met je "handje" op de deur van de lift en Ariane stapt de lift in. In de lift zie je links een rode hendel. Blijf eraf want anders sta je weer buiten. Rechts zie je een "piramidevormig" diagram in de muur. Klik op dit diagram en je komt in de close-up. Wel, je hebt dit diagram al eens eerder gezien. Op het velletje papier dat je in de stelling in het Voorraadgebouw hebt gevonden. Er zitten een bende gaatjes in het diagram. Open je computer en in de "documents" sectie scroll je omlaag door de lijst naar het "Schema". Klik op "Schema" en je ziet die afdruk van het diagram weer. Noteer op welke positie die 5 X-en staan. Sluit de computer en in het echte diagram klik je nu op de 5 gaatjes waar je in het Schema de X-en zag staan.

Doe je dit goed dan gaat Ariane vanzelf met de "Geyser Lift" omhoog en staat ze op het bovenste platform en voor het:

Laboratorium:

Ariane staat dus op de ijzeren omloop van het laboratorium gebouw. Aan de voorzijde, midden onder in je scherm, zie je de ingangdeur. Klik met je "handje" op de deur en Ariane loopt het gebouwtje binnen. 

Terwijl Ariane binnen doorloopt naar de hoek, links naast de grote antieke boekenkast, horen we Armanda een telefoon gesprek voeren. Armanda staat bij het bureau, rechts naast de ingang. Ariane wacht geduldig tot Armanda klaar is en het lab verlaten heeft. Armanda was aan het praten met n van de rebellen. Als Armanda het lab verlaten heeft ga je via linksonder naar het volgende scherm. 

Ariane staat dan voor het smoezelige aanrecht. Op de rechter kant van het aanrecht staat een klein Rood Flesje. Grijp dit flesje en bekijk het in je inventory. Het is een Flesje met Zuur. Ga terug naar de boekenkast via rechtsonder. Op de hoek van de voorste tafel ligt een tekendriehoek. Klik er met je "Voetjes" op. Ariane loopt dan iets door en staat dan tussen de beide tafels in en recht voor de deuren van de boekenkast. Klik met je "Handje" op de deurknoppen van de boekenkast. Ariane doet dan de rechterdeur open. Op de tweede plank van boven krijg je dan de computer cursor op de boeken die rechts op de plank staan. 

Klik met je computer cursor op deze boeken en lees in de computer het "Diamant Cutters" document door. Sluit de computer. Ariane moet nu naar dat bureau die rechts naast de ingang staat. Dit is even moeilijk. Begin ermee om nu Middenonder in het scherm je "voetjes" te klikken. Ariane doet dan een paar stappen vooruit en ze schrikt zich rot van die "grijparm" op de tafel. Klik dan met je "voetjes" Rechtsonder en Ariane staat weer voor de boekenkast. De kastdeur is nu weer dicht. Nu moet Ariane naar rechts, maar er zijn geen "Voetjes". Klik met je pijltje nu ergens aan de rechterrand van het scherm, net onder het midden en Ariane loopt dan door naar rechts. Klik dan met je pijl op de dat bureau en Ariane loopt door naar de ingang en je ziet nu het bureau staan. Op de voorkant van het bureau krijg je dan je computer cursor. 

Er liggen documenten onder op het bureau dus klik erop met je computer cursor. Lees in de computer het "Balls Enigma" document door. Je leest: "12 white sisters. One of them has a different weight. In three weighings you have to find out wich one of them it is. Otherwise she'll change her name". "12 witte zusters. Een van de zusters heeft een afwijkend gewicht. Jij moet in 3 wegingen er achter komen welke zuster dat is. Lukt dit niet dan verandert ze haar naam".

Op het bureau staat de WEEGSCHAAL. Klik op de weegschaal met je handje en je komt in de:

De Bal wegings puzzel:

Dit is een godvergeme klote puzzel en er is geen eenduidige simpele oplossing voor te geven.........

Je ziet dus een weegschaal. Zoals elke fatsoenlijke weegschaal heeft ook deze twee schalen. Tussen de schalen zie je het groene cijfer 1 en dat is de teller die aangeeft hoeveel wegingen je hebt gedaan. Onder dez teller zit de knop waarmee je weegt. Voor de weegschaal liggen 12 witte ballen (de "12 zusters" uit het Balls Enigma). De ballen zijn genummert 1 t/m 12. 

Uit de Ball Enigma heb je begrepen dat van deze 12 witte ballen er 11 hetzelfde gewicht hebben. 1 van de 12 ballen heeft een afwijkend gewicht en jij moet deze Unieke Bal nu vinden door te gaan wegen. Je moet deze Unieke Bal echter zien te vinden in maar 3 wegingen. Bij de 4e weging reset de puzzel zichzelf en zal een andere bal de Unieke Bal zijn. Omdat het in elk spel weer anders is welke van de 12 ballen de UNIEKE BAL zal zijn, kan ik je dus niet vertellen welke bal je moet hebben. Ik kan je alleen maar deze puzzel uitleggen en je vertellen hoe je het moet doen. Er zijn dus meerdere oplossingen mogelijk. Ga je fout dab rezet de puzzel en wordt een andere bal de Unieke Bal.

EEN MOGELIJKE OPLOSSING:

Begin ermee om de 12 ballen in 3 groepjes van 4 ballen te verdelen.Groep1 bestaat dan uit de ballen 1, 2, 3, 4.Groep 2 bestaat dan uit de ballen 5, 6, 7, 8.Groep 3 bestaat dan uit de ballen 9,10, 11, 12.

Stap 1: Plaats nu de ballen 1, 2, 3, 4 op de linkerschaal en de ballen 5, 6, 7, 8 op de rechterschaal.

Klik op de knop van de weegschaal om de 1e weging te doen.

Het resultaat van deze eerste weging KAN zijn dat de schalen in EVENWICHT blijven of dat de schalen NIET IN EVENWICHT zijn. Blijven de schalen in EVENWICHT dan is de unieke bal n van de ballen 9, 10, 11, 12. Je moet dan met die 4 ballen verder wegen waarvoor je dan eerst de andere ballen terug uit de schalen moet pakken. Zijn de schalen na de 1e weging echter  UIT EVENWICHT dan is de unieke bal dus n van de ballen 1 t/m 8.

We gaan er nu vanuit dat de schalen na de 1e weging NIET IN EVENWICHT zijn. Schrijf dan op welke schaal dan omlaag staat. Klik dan op de knop om de schalen weer gelijk te zetten. Pak de ballen 3, 4, 7, 8 uit de schalen. In de linkerschaal ligt dan nog bal 1 en bal 2 en in de rechterschaal ligt dan nog bal 5 en bal 6. Leg dan bal 7  in de linkerschaal en bal 3 in de rechterschaal. 

In de linkerschaal liggen dan de ballen 1, 2, 7 en in de rechterschaal de ballen 3, 5, 6.
Klik weer op de knop om de TWEEDE WEGING te doen.

Weer kunnen nu de schalen dan in EVENWICHT blijven of UIT EVENWICHT zijn. Is er na de TWEEDE WEGING Evenwicht dan is de Unieke Bal dus Bal 4 of Bal 8. Je moet dan alleen deze beide ballen wegen in de 3e weging. De bal in de schaal die dan in omlaag staat is dan de Unieke Bal.

Is er na de TWEEDE WEGING een onbalans dan kijk je welke schaal onderop hangt en noteer je de ballen in die schaal. Klik dan op de knop om de schalen weer in evenwicht te hangen. Pak dan 1 van de 3 ballen uit de schaal die omlaag hing en zet deze bal terug onder de knop, maar noteer welke bal dat is. Doe dan de DERDE WEGING uit met dus 3 ballen in de ene en 2 ballen in de andere schaal. 

Is er dan, na de DERDE WEGING evenwicht dan is de Unieke Bal de bal die je na de 2e weging uit de omlaag schaal hebt verwijdert.  Pak die bal dan om hem in je inventory te krijgen......In je inventory heet deze bal dan de "White Ball, unique specimen very hard to find". Is er na de 3e weging geen evenwicht dan was het fout en zul je het helemaal opnieuw moeten doen.

Ik moest deze keer, na de 1e weging, verder met de ballen 9, 19, 11 en 12 en uiteinfdelijk bleek voor mij bal 11 de Unieke Bal te zijn.

Heet de bal in je inventory nu gewoon "White Ball", dan heb je niet de goede bal te pakken en zul je deze puzzel opnieuw moeten doen. Het is niet anders...je zult deze puzzel net zo lang moeten doen tot je het hebt opgelost.........We gaan er van uit dat je ook deze puzzel weet op te lossen en dat je dus de enige echte Unieke Bal dan in je bezit hebt. Sluit dan je inventory en het puzzel scherm. In de hoek achter het bureau staat de brandkast. Klik met je "handje" op de brandkast. Ariane zegt echter dat ze hier meer informatie nodig heeft. Ze kan de kluis dus niet openen op dit moment. 

Klik met je "handje" op de ingang deur van het laboratorium. Ariane loopt naar de deur en je komt in de close-up van de deur. Klik met "handje" op het sleutelgat. Je hoort een "klik". Armanda heeft de deur vanaf de buitenkant op slot gedaan en Ariane opgesloten. Pak het Rode flesje met Zuur uit je inventory en klik hiermee  op het sleutelgat van de deur. Ariane "brand" het slot uit de deur en staat dan buiten op de omloop. Klik met je "handje" op de deur van de "Geyser Lift". Ariane loopt naar de lift en daalt er weer mee naar beneden. Blijf in de lift. Je had die grote "hendel", rechtsonder in de hoek, waarschijnlijk al gezien. Dat is echter geen hendel maar een holle buis. 

Pak nu die Unieke Witte Bal uit je inventory en klik ermee op deze holle buis en......Ariane komt terecht in het:

Geheime Kantoor:

Je ziet twee deuren. De smalle deur waar Ariane nu voorstaat is de deur van de "Geyser Lift". Links zie je de Grote Deuren. Dat zijn de deuren die Ariane naar de OPPERVLAKTE kunnen brengen. Maar dit komt zo meteen. Loop nu eerst verder vooruit via de "voetjes" op Middenonder. Je ziet dan, linksonder in het scherm, een hoek van het bureau. 

Klik  met je "handje" op het bureau en je komt in het close-up scherm van het bureau. Er staan een bende spullen op het bureau. Vlak voor de lamp, rechts, ligt een Filmspoel, links naast de filmspoel ligt een foto, boven de foto ligt een CD en er ligt een opengeslagen boek op het bureau.

Grijp de "Filmspoel". Grijp de "Foto". In je inventory doe je "Read" op deze foto's. Het zijn fake foto's. Grijp de "Cd". In je inventory doe je "Analyse" op de cd en dan lees je in je computertje de "Disk". Je ziet dan een aantal geheime bankrekeningen. Sluit de computer. Klik met je computertje op het opengeslagen boek. In je computer klik je dan op "Dairy"(Dagboek). Er verschijnt een notitie van Alexander, de Rector van de Academy. Sluit de computer. Sluit de close-up. 

Klik met je "voetjes" op de grote deuren. Ariane loopt naar deze deuren en ze zegt dat deze deuren de "uitgang" zijn naar de oppervlakte. Je ziet nu ook weer de smalle deur van de "Geyser Lift" in de hoek. STOP….DOE EVEN NIETS. SAVE GAME HIER.   Je kunt nu een keuze maken. Ga je door de Grote Deuren of ga je door de Smalle deur.

Door de Grote Deuren:  

Als je door die grote deuren gaat dan bereik je het Einde van dit spel. Het is wel het FOUTE EINDE. Het is natuurlijk wel leuk om te zien wat dit Foute Einde is. Dus als je gesaved hebt op dit punt dan klik je maar met je "voetjes" op de grote deuren. Weer zal Ariane iets zeggen. Klik weer met je "voetjes" op de grote deuren en......

Ariane heeft gekozen voor Roem en Glorie maar dit betekent wel het einde van de Wereld in het Centrum van de Aarde. Foute Einde dus. Druk een paar keer op je Escape toets en laad dan je laatste Save Game in en ga dan nu:

Door de Smalle Deur:
Dit is de JUISTE KEUZE.
Het spel gaat verder en Ariane gaat met de "Geyser Lift" weer naar boven en neemt ons mee naar:

Hoofdstuk 5: Bewijzen van de samenzwering verzamelen.

Ariane staat in de "Geyser Lift". Klik op de rode hendel om de lift uit te gaan. Ariane staat terug op het Platform voor de "Geyser Lift. De reus die nu bij de "Geyser Lift" staat is dus Tal Nadi. Praat weer met het reusje. 

Tal heeft verontrustend nieuws voor Ariane. Bares Mohil heeft Ariane gezien op het platform en hij heeft alarm geslagen. Tal zegt dat Ariane naar het Supervisor's gebouw moet gaan om daar binnen Adam te ontmoeten. Gebruik nog even de gespreksopties die verschijnen. Tal zal hier blijven staan om de "Geyser Lift" te bewaken en er voor te zorgen dat niemand van de samenzweerders zal ontsnappen. Zeg dag tegen Tal en ga dan via Rechtsonder en dan Middenboven naar het:

Controle/ Supervisor's gebouw:

Ga via de deur naar binnen en binnen vindt je Adam. Praat met Adam. Gebruik weer al je mogelijke gespreksopties.

 Adam vertelt dat het "Bewijs" waarschijnlijk te vinden is in die kluis die in het laboratorium staat. Om deze kluis te openen moeten "alle buisjes dezelfde hoeveelheid vloeistof bevatten". Ariane moet er echter via testjes achter zien te komen welk buisje welke vloeistof bevat. Zeg dag tegen Adam. Tussen Adam en Ariane ligt een wit papier op de grond. Klik met je computer cursor op dit papier en in je computer bekijk je vervolgens de "Chemical Formula". Je leest: "Add the Black Diamond Powder to the Acidic Solution and the White Diamond Powder tot the Basic Solution". Dus "Voeg het Zwarte Diamand Poeder toe aan de Zure Oplossing en de Witte Diamand Poeder aan de Basische Oplossing".  

Sluit de computer. Achter Ariane staat dus die grote console waarop je eerder het alarm van de "Geyser Lift" op hebt uitgeschakeld. Er staat nu weer een grote "IJzeren Plaat" tegen dit console aan. Grijp de "ijzeren plaat".

Verlaat het Supervisor's gebouw en ga via linksonder het "vogelvluchtscherm" op. Klik dan met je pijltje op de ingang van het:

Voorraad -en Sorteringsgebouw:

Ariane rent naar de ingang. Klik "voetjes" in de ingang en ze gaat naar binnen. Volg de route door het gebouw naar de lopende band machine achterin het gebouw en ga dan via de trapbrug over de lopende band naar de andere kant. Klik dan met je "voetjes" weer op die "roostertegel" die in de vloer zit en Ariane staat dan voor de lopende band, op de plek waar hier eerder die Kia Tran stond. Beweeg je cursor nu over de lopende band. Vlak voor Ariane krijg je dan het "handje" op de lopende band. Klik  en Ariane pakt iets van de lopende band.

 Kijk in je inventory en je merkt dat je nu de "Black Diamond Powder" en de "White Diamond Powder" in je bezit hebt. Ga via rechtsonder, de trapbrug en dan linksonder, terug. Ariane staat dan weer voor het prikbord. Klik weer met je computer cursor op het prikbord. 

In je computertje lees je dan de "Duty Note" en dan de "Procedures" door. De "Duty Note" vertelt je: "Memo: Iedereen die ene Ariane ontmoet is, op straffe van ontslag, verplicht dit bij de Supervisor te melden". Sluit de computer.  Verlaat het Voorraadgebouw en zorg dat je terug komt bij de "Geyser Lift". Ga de lift in en klik in de lift op het "piramide diagram" en Ariane beland dan weer boven op de omloop van het:

Laboratorium:

Ga via de deur naar binnen. Loop dan via linksonder door naar het volgende scherm en ga dan via linksonder verder naar achteren, naar het smoezelige aanrecht. Links ligt een grote hamer op het aanrecht. Boven de hamer ligt een opgerold "Wit Papier". Grijp dit "opgerolde Wit Papier". 

Open dan je inventory en je ziet dat het geen papier is maar dat het 3 "Strips for Chemical Analysis" zijn. Klik op "Analyze" en in je computer klik je dan op "Test Strips". Lees wat de computer hierover te vertellen heeft. Je leest:

Ga nu via rechtsonder naar de boekenkast en klik dan, achter in je scherm, met je pijltje op de voorzijde van het bureau. Ariane rent terug naar de deur. Klik met je "handje" op de grote kluis, rechts in de hoek, en je komt nu in de close-up van de:

Kluis Puzzel:

Ariane vertelt je dat ze "de inhoud van de testtubes moet onderzoeken". Op de kluisdeur zie je 3 buisjes en in elk buisje zit een vloeistof. Van links naar rechts bevatten de buisjes dan: Wit vloeistof, Rood vloeistof en Blauw vloeistof. Ariane moet nu achterhalen welk van de 3 buisjes een NEUTRALE, een ZURE of een BASISCHE oplossing bevat. Hiervoor heb je die drie test strips nodig die je van het aanrecht hebt gepakt. Dus open je inventory en laat deze nu gedurende deze puzzel ook open staan. Doe nu het volgende:

Goed, dat weet je nu. Volgens de "Chemical Formula", die je op de vloer van het Supervisor's gebouw vond, moet je het Zwarte Diamand Poeder toevoegen aan een Zure oplossing en het Witte Diamand Poeder aan een Basische oplossing. Maar op dat papier staat het OPZETTELIJK VERKEERT vermeld. Je moet de formule dus OMDRAAIEN. Dus pak de Zwarte Diamand Poeder uit je inventory en klik ermee op het Rechter, dus op het Blauwe, buisje. Pak dan het Witte Diamand Poeder uit je inventory en klik ermee op het Middelste, dus het Rode, buisje. Klik dan op het Wiel en de kluis gaat open.

Boven in de kluis liggen een aantal boeken en onderin de kluis staan twee dozen vol met diamanten. Klik met je computer cursor op de boeken en lees vervolgens in je computertje het "Account Report" en de "Clients" door. Sluit de computer en sluit het kluisscherm. Verlaat het laboratorium en ga met de "Geyser Lift" weer omlaag. In de lift klik je op de rode hendel en Ariane staat dan weer voor de lift op het:

Platform:

Praat weer met Tal Nadi. Gebruik het "Order Book" onderwerp. Tal gelooft Ariane nu en hij zal Ariane in het dorp ontmoeten. Zeg gedag en ga nu via rechtsonder en dan linksonder terug naar de "Derrick Lift". Voor de lift ligt er nu een ladder op de grond. 

Grijp de ladder en klik dan met je "voetjes" in de lift en Ariane beland terug in de:

Mijntunnels:

De BOM:

Ariane staat weer in de tunnels en voor de "Derrick Lift". Klik met je pijltje op de "oprit" van de voorste rail (rechtsonder). Ariane loopt over de rails heen en komt dan weer op het scherm met de grote ovens. Kijk weer naar het rechterdeel van de ovens. Naast de pijp zit er een Deurtje met een raampje erin, in dit deel van de ovens. Het deurtje zit echter te hoog voor Ariane. Pak de Ladder uit je inventory en klik hiermee op dat deurtje. Ariane plaatst de ladder tegen het deurtje aan. Klik met "handje" op de ladder en je komt in de close-up. O....DYNAMIET. Pak het mes uit je inventory en klik ermee op het dynamiet en dit verdwijnt naar je inventory. 

Sluit dit scherm en Ariane staat weer op de grond. Loop nu terug naar links over de rails maar zorg dat je niet tot in de Derrick Lift gaat. Blijf op het scherm waarop je dan zowel de Derrick Lift ziet als de rails. Klik dan met je pijltje aan de linkerrand van het scherm en Ariane loopt naar rechts. Blijf klikken totdat Ariane dan op het volgende scherm terecht is gekomen. Je ziet nu het einde van de tunnel en de grote tunneldeur zit dicht. 

Op de linkerrail staat een mijnkarretje. Voor het mijn karretje staat er een klein paaltje tussen de rails. Klik met je "handje" op het mijnkarretje en Ariane rent er naar toe en komt in de close-up. Het mijnkarretje zit vol gestouwd met DYNAMIET en Ariane zegt dat ze het karretje de zee in moet zien te duwen. Je kunt dit echter nu niet doen. Sluit het scherm.

Ga nu via rechtsonder terug naar de "Derrick Lift" en dan via rechtsonder weer over de rails. Ariane staat dan weer voor de ovens. Ga verder via rechtsonder en klik dan rechtsonder in de tunnel en Ariane komt uit de tunnel op de kade bij de Duikboot. Klik je "praat" cursor op Angus, de duikboot kapitein. Ariane vraagt Angus om haar met de duikboot terug te brengen naar het Reuzen Dorp. Angus heeft hier echter geen orders voor gekregen, dus hij weigert dit. Gebruik dan het "Conspiracy" onderwerp. Angus wil echter bewijs zien. Ga via Middenlinks terug naar de ingang van de tunnel. Ga echter NIET de tunnel in. Klik met je "voetjes" op de "oprit" voor de linker rail. Dit is waar eerder het railkarretje op de rail stond. Ariane loopt tot op deze oprit. Je krijgt het "handje" op het einde van de rail, bij het stootblok. 

Pak de "IJzeren Plaat" uit je inventory en klik deze dan op het einde van de rail en Ariane zet de plaat schuin omhoog tegen het stootblok aan. Klik je "voetjes" Middenonder en klik dan je "Voetjes" in de tunnel en Ariane komt weer terecht bij de ovens. Ga nu weer, via de opritten, over de rails naar de "Derrick Lift" en dan weer naar links naar het scherm waarop het mijnkarretje met het dynamiet staat. Klik niet op het mijnkarretje maar klik nu met je "handje" op die kleine paal die tussen de rails staat. Er zit een knop op de paal waarmee de wissels omgezet worden. Ariane vertelt je echter dat je dit "anders moet aanpakken". Duik je inventory in en scroll naar de Handschoenen. "Use" de handschoenen en klik dan weer met je "handje" op dat paaltje

Ariane zet nu de wissels om. Klik nu weer met je "Handje" op het mijnkarretje en.....Ariane geeft het mijnkarretje een ferme duw en het karretje dendert door de tunnel en wordt de zee in gelanceerd via de ijzeren plaat die je daarnet tegen het stootblok hebt gezet. 

Onderwater ontploft het dynamiet dan maar dit richt geen schade meer aan. Goed, volg nu de route weer de mijntunnel uit naar de duikboot en ga daar weer met Angus praten. Gebruik het "Dynamite" onderwerp en Angus brengt Ariane nu met de duikboot terug naar het duikboot dok bij het dorp.

Dok:

Ariane staat dus terug op het steigertje voor de duikboot. Haar computertje gilt weer eens. Lees in de computer de "Don't Give Up" e-mail van Bettina. Sluit de computer en ga dan via linksonder naar de poort. Klik in de poort om er in te komen en klik dan met je "voetjes" op de ingang/uitgang van het dok. Ariane staat dan weer buiten op het pad tussen de het altijd welig tierende groene gras. Ga naar de luchtballon via rechtsonder.

Gustav, de ballonvaarder:

Klik met je "praat" cursor op Gustav. Ariane loopt naar de ballon toe. Gustav vraagt dan wat Ariane wil gaan doen. Wil ze terug naar Askiam of hier blijven bij de reuzen. Wel, Ariane is nog niet klaar hier bij de reuzen, dus gebruik het "Giants" onderwerp. Gustav verklaart dat ze elkaar dan wel in het dorp zullen zien omdat hij er gaat overnachten en hij zegt dat Ariane haar "scherpe items" in de mand van de ballon moet achterlaten. Dat gebeurt dan ook. Ga naar het dorp. Ik leg je de route er naar toe nu niet weer uit.

Dorp:

Ga via de poort het dorp binnen en volg dan het linkerpad naar:

Jahine, de gebedsgenezerin:

Je zult wel gemerkt hebben dat er niemand meer is in het dorp. Behalve Jahine hebben de reuzen het dorp verlaten. Praat met Jahine. 

Gebruik weer al je mogelijke onderwerpen. Ara Mnude, de dorpsoudste is, volgens Jahine, aan het rusten en is niet te spreken. Jahine wil bewijs zien van Bres Mohul's verraad en hiervoor heeft ze de "Ball of Memory" uit de Jousting Arena nodig. Jahine legt uit hoe Ariane nu in de arena kan komen. Ariane heeft immers die staf niet meer. Hiertoe geeft Jahine aan Ariane een Vlinder. Verder vertelt Jahine dat er een "Snare-Flower" nodig is om die "Ball of Memory" te grijpen. Jahine zegt dat er in haar kastje nog wel zo'n plant moet te vinden zijn. 

Heb je weer alles gevraagd dan zeg je maar weer gedag tegen Jahine. Kijk even in je inventory. Je zult er nu een Vlinder in vinden. Klik dan weer met je "handje" op die stellingkast die achter Jahine staat. Je komt dan weer in de close-up van deze kast. Op de 2e plank van onderen ligt een grote Rode Bloem. 

Grijp de bloem. In je inventory lees je dat dit een "Trapping Plant" is. Sluit je inventory en volg het pad terug naar de voorkant van het prieel en als je daar bent dan ga je via rechtsonder verder naar rechts naar de:

Bloementuin:

Beweeg je cursor nu, van rechts naar links, langs de bloemen van de tuin. Iets voorbij het midden staat er dan een grote Gele Bloem. Je krijgt er het "handje". Klik dit "handje" en Ariane loopt door naar deze plek. Open je inventory en pak er je "Volle Fles Water" uit en klik hiermee op deze plek. Ariane giet het water over de gele bloem. Pak nu de "Vlinder" uit je inventory en klik ook hiermee op de geler bloem. Bekijk het filmpje: 

De Vlinder vliegt over de bloemen en verzameld stuifmeel en bevrucht hiermee dan die Gele Bloem en de vlinder verdwijnt dan. Je hoort dan een "Gekraak". Ga via linksonder naar het Bamboe hek van de Jousting Arena en zie....de poort is nu toch gedeeltelijk open gegaan. Klik "handje" op de poort en Ariane stapt naar binnen:

Arena:

Loop door naar de Vierkante Tegel. Je komt op het overzichtscherm en Ariane staat voor de vierkante tegel. Pak de "Trapping Plant" uit je inventory en klik hiermee op de vierkante tegel. Filmpje: Ariane zet de Trapping Plant op de tegel en deze slokt de "Ball of Memory" op. 

Je hebt de "Ball of Memory" dan in je inventory staan. Ga terug naar (en ik leg niet weer de route uit):

Jahine, de gebedsgenezerin:

Praat weer met Jahine. Gebruik het "Ball of Memory" onderwerp. Ariane geeft deze nu aan Jahine en deze vertelt dan dat Ara Mnude in de "Vallei der Geesten" is. Omdat de kloof nu is geblokkeerd door een force field krijgt Ariane van Jahine nu een "Fluit". Deze staat dan nu in je inventory. Zeg dag tegen Jahine en maak dat je bij de ingang van de kloof terecht komt. Alweer, ik leg dit niet meer uit, je moet deze routes nu wel zelf kunnen afleggen. De ingang van de Kloof is inderdaad geblokkeerd door een Force Field. Pak de "Fluit" uit je inventory en klik hiermee op dat force field en het force field verdwijnt en Ariane wandelt al fluitend de kloof in. 

Volg nu het pad door de kloof en dan door het grasland naar:

De Vallei der Geesten:

Ga naar het "Gezicht in de Rots". Klik met "handje" weer op het "Gezicht in de Rots". Hela….de TONG is pleite, foetsie is de Tong. Je kunt dus het "Zwevende Eiland" nu niet omlaag krijgen. Op de plek waar de Tong hoort te zitten ligt nu echter een opgerolde brief. 

Grijp de opgerolde brief en "Read" de brief in je inventory. Vervolgens lees je in de computer de "Alexander Message". Je lees dan het volgende: Bres Mohul, Ariane knows to much. I thought she'd give priority to het career but she's a silly goose. How disappointing! Try to locate her. I will meet you after my conference. Alexander". "Bres Mohul. Ariane weet te veel. Ik dacht dat ze haar carrire belangrijker zou vinden maar ze is een dom gansje. Probeer haar te vinden. Zie je wel na mijn conferentie. Alexander". Sluit de computer en sluit de close-up.

Ok….er is niets meer te doen hier bij de reuzen. Dus volg de route nu helemaal terug naar de Luchtballon van Gustav. Ik ga je die route niet weer uitleggen. Dat heb ik nu al verschillende keren gedaan en zo je nu dus moeten weten. Bij de luchtballon terug gekomen klik je op Gustav en gebruik je het "City" onderwerp om terug te keren naar Askiam.

Terug in Askiam:

Gustav heeft Ariane afgezet op het marktplein. Ga via linksonder een scherm naar links en klik dan met je pijltje vlak voor Ariane op de grond. Ariane loopt dan door naar die drie marktkramen. Klik met je pijltje dan op het rechter marktkraampje en Ariane loopt er weer naar toe. Dit is dus het kraampje met die grote klok op het tafeltje.

 Klik met je "handje" op de toonbank van de kraam. Je komt in de close-up. Op de toonbank ligt dan, links, nog die "Blauwe Vlek". Grijp de "Blauwe Vlek". Rechts naast het inktstelletje ligt een "Muntje" op de toonbank. Grijp ook de Munt. Sluit de close-up. In je inventory kom je erachter dat die "Blauwe Vlek" een "Doek" is en dat het muntje een "Telefoonmunt" is. Ga via Middenonder en dan Middenrechts naar de zuil en dan via Middenonder door de poort en dan via Middenrechts naar het:

Kruispunt:

Op het kruispunt gekomen zie je Enrique voor de toren van het Altimonorail station staan. Ga met Enrique praten. 

Adam heeft Enrique gevraagd om een "oogje" op Ariane te houden. Gebruik weer al je gespreksopties en je leert dat Wallace waarschijnlijk in de universiteit is. Omdat de samenzweerders echter nu de Monorail ingangen bewaken of hebben afgesloten kan Ariane nu echter niet naar de universiteit gaan. Ariane vertelt aan Enrique dat Armanda de medeplichtige van Alexander is. Zeg dag tegen Enrique. Klik met je "voetjes" op de ingang van de Altimonorail, achter Enrique. Shi....zit op slot. Ariane moet nu op zoek naar een aantal Publieke Telefoons. Deze zijn te vinden op het Marktplein, hier bij het kruispunt en bij de Stadspoort.

De Telefoons vinden:

De eerste telefoon:  
Ga eerst terug naar de markt via Middenonder en dan door de poort. Als Ariane dan in de poort van het marktplein staan dan klik je met je pijltje op het stukje stoep dat je nog aan de rechterkant ziet. Ariane loopt dan een scherm naar rechts en je ziet dan de Altimonorail toren. Die Armanda staat de ingang van dit monorail station te bewaken. Rechts naast de toren staat een marktkraam en rechts van die kraam staan een paar tonnen. Wel, tussen die tonnen en de poort in staat dan de Publieke Telefoon:

Klik "handje" op de telefoon. Je komt in de close-up. Noteer het nummer dat je rechtsboven ziet staan. Dit is telefoon 123-06. Klik op de muntgleuf. Ariane meld echter dat ze meer informatie nodig heeft. Sluit de close-up en klik je "voetjes" dan vlak voor de poort op de grand en Ariane loopt terug naar de poort. Ga terug naar het Kruispunt.

De tweede telefoon:  
Terug op het kruispunt klik je op de straat die naar de dierenwinkel van Enrique gaat. Ariane loopt naar de dierenwinkel en als je goed geklikt hebt dan loopt ze er tot iets voorbij. Voorbij de dierenwinkel staat het laatste huis en aan de linkerkant van dit huis staat dan de telefoon.

Klik weer "handje" op de telefoon en noteer het nummer. Dit is telefoon 123-05. 
Sluit het scherm. Ga terug naar het kruispunt.

De derde telefoon:
Terug op het kruispunt ga je weer via Middenonder naar het scherm met de poort van het marktplein. Ga niet door de poort maar kijk naar de hoek van het huisje. Hier staat de derde telefoon

Ga weer in de close-up van de telefoon en noteer weer het nummer. Dit is telefoon 123-08.  Ga uit de close-up. Ga nu, via linksonder verder door de hoofdstraat en ga dan verder door naar de Stadspoort.

De vierde telefoon:  
Bij de stadspoort gekomen vindt je de telefoon links naast de poort.

Ga in de close-up en noteer weer het nummer. Dit is telefoon 123-04. Sluit de close-up.....Je weet nu waar 4 telefoons te vinden zien. Even herhalen:

Als je al deze 4 telefoons hebt gelokaliseerd en er de nummers bij hebt geschreven dan ga je naar het Communicatie gebouw. Om, vanaf de Stadspoort, bij het Communucatie Gebouw te komen klik je dan nu Rechtsonder met je pijltje en op het volgende scherm op Linksonder met de "voetjes". Je ziet dan het Communicatie Gebouw staan.  Je ziet ook die Bres Mohul voor de ingang van het Altimonorail station staan. Klik "voetjes" op de deur van het communicatie gebouw. Ariane zal er echter niet toe gaan omdat die Bres Mohul daar staat.  Ariane zegt dat ze die Bres wellicht daar kan weg lokken als ze het nummer van de telefoon weet van dit Altimonorail station. Dan zou ze die Bres via n van de 4 andere telefoons kunnen opbellen en dan net doen alsof ze Armanda is en dan  die Bres kunnen wegsturen bij dit station.

Lok Bres Mohul weg:

Ga dus nu terug naar het

Kruispunt:

Enrique staat hier nog steeds voor het Altimonorail station. Praat weer met Enrique en gebruik het "Phone" onderwerp. Enrique geeft Ariane nu een lijst met daarop alle telefoonnummers van alle publieke telefoons. Zeg dag. Duik in je inventory en scroll door je items en klik dan "Read" op de "Lijst met Askiam Telefoonnummers"

Vervolgens lees je de "Askiam Phone Numbers" in je computertje. Op het lijstje staan dus 5 telefoonnummers. Wel de eerste 4 heb je al gevonden, dus de telefoon bij het communicatie gebouw is dus 1323-09. Sluit de computer.  Ga nu naar n van de 4 telefoons die je daarnet hebt gevonden. Het maakt niet uit welke telefoon je neemt maar het handigste is het om telefoon 123-08 te nemen, dus de telefoon vlak voor de Marktpoort. Ga in de close-up van de telefoon. Ariane wil dus niet dat Bres haar stem herkent. Dus pak de "Cloth" uit je inventory en klik deze op de draaischijf van de telefoon. Pak dan het "Telefoonmuntje" uit je inventory en klik ermee op de muntgleuf. 

Ariane belt nu vanzelf met telefoon 123-09 en ze doet zich voor als Armanda en vertelt die Bres dat hij op moet hoepelen. Sluit het scherm en ga als de gesmeerde bliksem terug naar het Communicatie Gebouw. Loop helemaal door tot voor de voordeur. Het Communicatie Gebouw is gesloten. Links zie je het pad naar het Altimonorail station, tussen de heggen. Klik daar op de stoep en klik dan op de deur van de Altimonorail toren. 

Op de Altimonorail Kaart die dan weer in je scherm verschijnt klik je 2 keer op de Academy locatie en Ariane reist daar naar toe.

De Academy:

Als Ariane hier uit het monokarretje is gestapt volg je de route naar de voordeur van de Academy en ga naar binnen. 
In de Ronde Hal ga je een scherm naar links en dan door de deur het laboratorium in.

Laboratorium:

Je krijgt bij binnenkomst een oproepje van je computertje. Lees in je computer de "News of Rescue Mission" e-mail van Hector. Sluit de computer. Klik "handje" op de tafel. Je komt weer in de close-up van de tafel. Er ligt een brief op de tafel. Grijp de brief. Voor de microscoop staat een klein vierkant doosje op de tafel. Klik "handje" op het doosje en het gaat open. Klik weer "handje" op het doosje en Ariane pakt er een papier uit. Sluit de close-up. 

Duik je inventory in. Je hebt nu de "Papers Conference" en de "Note Concerning the Power Collector" in je inventory. Klik "Read" op de ene en "Analyze" op de andere.

 In je computer lees je dan het "Conference" document en dan het "Energy Collector" document door. Deze laatste geeft je het volgende: "How to Change Collector Coordinates: Emit a photoelectric wave frequency 054, density 7, coordinates 45W, 78 N". Sluit de computer. Ga via Middenonder naar de achterzijde van het laboratorium en klik dan met je "voetjes" rechts naast Ariane op de vloer. Ariane loopt verder door naar achteren. Links in de hoek staat een tafel. 

Klik handje op de tafel en je komt in de close-up. Je bent in de:

Toren van Hanoi puzzel:

Er ligt een brief op de tafel. Grijp de brief en in je inventory klik je er met "Read" op. Lees dan in je computertje de "Hanoi Tower" brief. Je leest: "Move each Roll of film to the thirth post to reconstruct the same tower. Caution: Never put a Bigger Roll on a Smaller one". Wel het is duidelijk lijkt mij.

Op de tafel staat een langwerpige houten kist met daarop 3 ijzeren pinnen. Op de linkerpin zitten 7 Filmspoelen. De spoelen lopen van onder naar boven op in grootte. De grootste spoel ligt onderop en de kleinste ligt boven. Wat je moet doen is om al deze 7 filmspoelen over te hevelen naar de RECHTER PIN. Daar moet je die 7 spoelen precies zo over heen leggen, dus weer de grootste onderop en de kleinste boven.

Ik kan je hierbij niet helpen. Het zijn heel veel zetten die je moet doen en het is onmogelijk om dit voor je uit te schrijven. Je bent dus het komende uurtje bezig om de 7 spoelen steeds heen en weer te slepen tussen de 3 pinnen. Je kan geen grotere spoel op een kleinere spoel klikken. Het enige dat ik hier voor je kan doen is te zeggen dat je dus er eerst voor moet zorgen dat de onderste spoel weer rechts onder komt te liggen, dan de volgende, dan de volgende.

 Als je de eerste drie spoelen op de rechter pin hebt liggen dan is het verder niet zo ingewikkeld meer. Dus zet eerst even een bakje koffie, pak er een doos koekjes bij en ga aan de slag met deze puzzel. Met een klein uurtje moet je dit wel hebben opgelost. Als je de puzzel hebt opgelost dan klapt er in de kist een geheim vakje open.

Pak uit het geheime vak dan de opgerolde brief en het flesje. In je inventory heb je dan de "Memorandum Note" en een "Flesje Plimantair". Klik "Read" op de "Memorandum Note" en lees dan in je computer de "Plimentaire Formula". Je leert dat dit goedje onschadelijk is voor mensen maar voor 25 % van de reuzen dodelijk is. Na in aanraking te zijn gekomen met dit goedje heeft het binnen 15 minuten effect. Sluit de computer en het puzzelscherm en verlaat het laboratorium. In de ronde hal ga je twee schermen naar rechts en dan door de deur en je bent terug in het:

Archief:

Loop via 2 keer middenonder helemaal door naar achteren en klik weer met je "handje" op die "Juxebox" tafel. In de close-up klik je op het hendeltje, boven het rode lampje aan de linkerkant. Het hendeltje schiet weer omhoog. Klik weer op het hendeltje en dit schiet weer omlaag en er komt weer een papier uit de machine. 

Grijp het papier en "Read" dit in je inventory en dan lees je in de computer de "RectorsCoice". Sluit de computer en de close-up en loop terug door de kamer naar de deur. Ga door de deur terug de Ronde Hal in en....Ariane wordt "begroet" door Alexander, de rector, en hij heeft die Bres Mohul bij zich. Je gespreksopties verschijnen. Gebruik alle gespreksopties die n voor n verschijnen en uiteindelijk wordt Ariane dan door die Bres opgesloten in de Cel en zijn we beland in:

Hoofdstuk 6: Opmaat naar het Einde.

Opgesloten:

Ariane is dus opgesloten in de cel. Rustig maar, het is geen "kale" cel. Ariane staat in de cel en voor een kamerscherm. Ga via rechtsonder (net boven de tafel) een scherm naar rechts. Je ziet dan de open haard. Vanaf het plafond hangt er een MAND omlaag aan een touw. In de hoek, rechts naast de open haard, staat een ladekastje. Klik met je pijltje vlak voor Ariane en ze loopt dan door tot bij het ladekastje. Er ligt een brief op het kastje. 

Klik met je computer cursor op de brief en in je computer lees je dan de "Message to Peter" door. Je leest: "Please detain the young lady until I arrive". Sluit de computer. Tussen dit ladekastje en de grote boekenkast zit er een dichtgemetselde doorgangspoort in de muur. Klik er met je "voetjes" op en Ariane loopt dan iets verder door en staat dan recht voor die dichtgemetselde poort. Links van Ariane staat een dikke plantenpot met daarin een "Zwarte" plant. Klik op de onderste tak van deze plant en....de muur in de poort schuift open.

Klik de "voetjes" op Ariane's bibsje en ze loopt door de doorgang en komt terecht in de:

Teliscoop Kamer:

Tegen de muur staat een lange lage kast. Er liggen twee voorwerpen op deze kast die van belang zijn en ze liggen rechts op de kast. Allereerst is dat een "Lont" en het tweede item is die "Witte Brief". Dat "lontje" ligt rechts naast die Witte Brief. Klik eerst met je "handje" op die "Lont". Ariane grijpt de lont en stopt deze in haar zak. Klik dan met je "handje" op die Witte brief. Ariane grijpt de brief miet maar je computertje komt tevoorschijn. Dus duik in je computer en bekijk de "Periscope Map". Sluit de computer. Loop dan verder de kamer in via linksonder. Midden in de kamer hangt een grote Periscoop en bij de boekenkast staat dan Peter, de gestoorde tweelingbroer van Alexander. Peter is de geniale uitvinder die hier opgesloten wordt gehouden door zijn tweelingbroer Alexander. Via de "voetjes" rechtsonder de periscoop loopt Ariane verder de hoek in bij Peter.

Peter:

Klik met je "praat" cursor op Petertje. Het is een onaangenaam persoon en hij stelt zich ook niet voor. Bovendien heeft ie de onhebbelijke eigenschap om zeer onbeleefd te zijn. Gebruik toch maar al je mogelijke gespreksopties. Je ervaart dat Peter de uitvinder is van die periscoop en dat hij hiermee hoopt naar de "oppervlakte" te kunnen kijken. Er ontbreken echter nogal wat onderdelen aan dat ding. Heb je weer alles gevraagd wat er maar gevraagd kan worden dan zeg jij maar beleefd gedag tegen dit onbeleefde heerschap. 

Ga via Middenonder een scherm terug en klik dan met je "handje" op die teliscoop. Ariane loopt helemaal om en ze geeft dan die teliscoop een ferme duw wardoor dat ding rechtop komt te hangen. Petertje vindt echter dat ze overal met haar handjes moet afblijven. Je kunt dus niks met die teliscoop zolang Petertje hier is. Ga via linksonder terug naar de lage kast en dan via de "voetjes" in de poort terug naar de voorkamer.

Ontsnaping:

Ariane staat dan voor die hangende mand met in haar rug de poort naar Peter. Duik nu in je inventory en combineer daar de "Lont" met het Dynamiet. Pak dan het "Dynamiet" uit je inventory en klik hiermee op de Mand. Ariane plaatst het Dynamiet in de mand. In je inventory ga je naar de "Aansteker. "Use" de aansteker en pak de brandende aansteker uit je inventory en klik ook hiermee op de Mand. 

Ariane steekt het Dynamiet aan en trekt de mand omhoog naar het plafond en.....BOEM.
 Na de BOEM liggen er 3 ijzeren staven op de vloer, voor Ariane. Grijp de middelste Staaf. 

Ga via middenonder een scherm naar voren. Je ziet weer die open haard. Boven Ariane's hoofd zit er nu een vierkant gat in het plafond en je krijgt het "handje" in dat gat. Duik weer je inventory in en combineer nu de "IJzeren Staaf" met het "Touw" dat je al vanaf het begin in je inventory hebt. Pak dan deze combinatie uit je inventory en klik hiermee in dat plafondgat en..........

 Ariane klimt door het gat omhoog en ze beland in de:

Oude Mijn bij het Strand:

Wel, Ariane is dus terug waar ze begonnen is, in de achterste mijnkamer van de oude mijn. Ga een scherm naar links via linksonder. 
Je ziet dan Ariane staan in de achterste mijnkamer vanuit de grote voorste kamer. 

Klik nu met je "voetjes" aan de rechterkant in de doorgang en Ariane loopt ogenschijnlijk de voorste kamer in maar ze komt dan toch achterin de achterste kamer terecht bij de Ronde Uitgang. Klik "Voetjes" in de Ronde Uitgang en Ariane loopt er naar toe. Klik weer "voetjes" in de Ronde Uitgang en Ariane komt buiten op het eerste scherm van de:

Paddenstoelen Tuin:

Adam:

Adam staat hier, links in het scherm vlak voor de grote paddestoel. Klik je "praat" cursor op Adam.

 Adam zegt tegen Ariane dat ze naar de jungle moet gaan om Gustav daar met zijn luchtballon te ontmoeten. Je gespreksopties verschijnen. Gebruik ze weer allemaal. Je leert dat alles in de diamanten mijn weer onder controle is en dat de samenzweerders naar de "City" zijn gebracht maar dat men niet weet waar Alexander en de andere leiders van de "revolutie" zijn. Adam zal wacht gaan houden bij de mijn maar hij heeft wel enige spullen nodig om dit enige dagen vol te kunnen houden. Adam somt dan op wat voor spullen Ariane voor hem moet gaan verzamelen. Dat zijn de volgende spullen: voedsel, een deken, een veren matras, een houten kist en kolen. Adam zegt dan ook nog dan Ariane Jahine moet gaan zoeken en haar een paar "Bonen" moet geven. Deze "bonen" hebben magische kracht en zijn te vinden in de buurt van Adam's hutje. Als je weer alles hebt gevraagd wat er maar te vragen is dan zeg je dag tegen Adam en ga je beginnen aan:

Het verzamelen van de spullen voor Adam's wacht:

Ga, via de "voetjes" in de mijningang weer de mijn binnen en ga dan via 2 keer Middenonder naar de voorste mijnkamer. Dat is de grote kamer waar die grote stroommachine staat met het draaiende vliegwiel. Rechtsonder staan hier nog steeds die hoop spullen. Er staan daar o.a een aantal olievaten. Voor deze olievaten staan 2 open kratjes, een donkere en een lichte. Voor het lichtere kratje ligt er ook een hoopje steenkolen op de vloer.

Grijp het lichte Kratje en grijp ook de Steenkolen van de vloer. Ga dan terug door de mijn en via de Ronde Uitgang weer naar buiten. Je bent dan terug bij Adam. Ga gelijk door via linksonder naar het volgende scherm. Rechtsonder krijg je dan het "Handje" op het varensbosje. Grijp dus een paar "Varens" van dit bosje. 

Ga nu dan verder door het Paddestoelbos naar de grote "Wenteltrap Paddestoel", je weet wel, dat is die grote paddestoel waar je via de wenteltrap omhoog gaat naar de uitkijkpost van Luitenant Lenkoff. Ga via de wenteltrap naar boven op de paddestoel. Bovenop de wenteltrap paddestoel staat dus het hutje en voor het hutje staat de tafel. Klik "Handje" op de tafel en in de close-up pak je dan de "Etensresten" van het etensbord. Sluit de close-up.

 In het hutje staat een bed. Klik "handje" op het bed en Ariane grijpt de "Matras/Deken" van het bed. 

Klik "voetjes" op het luik en Ariane klimt weer omlaag. Goed, je hebt nu alle spullen die Adam heeft opgesomd. Dus volg de route over de schermen terug naar Adam bij de ingang van de oude mijn. Praat weer met Adam en gebruik het "Installation" onderwerp en Ariane legt alle spulletje voor Adam neer. 

Adam zegt dan dat Ariane weer naar de Reuzen terug moet gaan. Sluit het gesprek af.

Naar Gustav, de ballonvaarder gaan:

Vanzelf beland Ariane dan op het pad voor Adam's hut. Je ontvangt dan een e-mail in je computer. Lees deze "Instructions" e-mail in je computertje. Het is een e-mail van ene Gary. Gary is lid van het reddingsteam en hij wil dat Ariane vanaf nu elke 5 minuten haar laptop even aanzet zodat het reddingsteam kan peilen waar ze is. Loop een scherm door naar links, naar de hangbrug. Vlak voor de hangbrug raap je dan nog even de "Geplette Bonen" op, die langs de zijkant van het pad liggen.

Ga nu verder over de 2e brug. Als je bijna bij het einde van deze brug bent gekomen zie je Gustav's luchtballon in de lucht zweven. Klik met je "Handje" op de luchtballon in de lucht. Gustav zal landen in de savanne. Loop door naar het einde van de brug en daal via de touwladder omlaag. Loop dan de schermen door naar links en klik dan de "voetjes" op de varens waar je in deel 1 met je Machete de varens hebt weggehakt. Ariane komt dus op de schermen waar ze eerder die dino heeft weggejaagd. Het kadaver van die andere dino ligt hier nog en bij dit kadaver is Gustav geland met zijn luchtballon. 

Loop door naar de luchtballon en praat met Gustav.  Gebruik alle opties die dan n voor n verschijnen. Gustav wil Ariane in eerste instantie naar Askiam terug brengen maar Ariane weet hem ervan te overtuigen om haar de Reuzen te vliegen. Dit gebeurt dan ook en Ariane komt:

Terug bij de Reuzen:

Ga, via linksonder, een scherm naar links. Je komt dan op het scherm met de Mastodont kudde. Je computerje begint weer te piepen. Lees dus in je computer de "News Bulletin, June 15". Sluit dan de computer weer. Zoek dan dit scherm af. Voor het gras waar het grootste deel van de kudde in staat, ligt een "Blad" op het pad. Grijp dit blad. 

Je hebt dan in je inventory de "Dry Mastodon Dung". Bij de 3 palmbomen liggen drie "Kokosnoten" op het pad. Klik met je "Handje" op de Kokosnoten en Ariane pakt er n en ook deze verdwijnt naar je inventory. Ga nu verder naar:

Het Dorp

Ga door de poort en dan via het linkerpad naar:

Payan Ouva, de visser:

Praat met Payan en gebruik weer al je mogelijke gespreksopties. Payan heeft nog wel een "Vuurvliegje" voor Ariane maar eerst moet ze dan wel even zijn Viskorven weer netjes in de juiste volgorde gaan neer zetten. Payan vertelt hoe die viskorven moeten worden neergezet en geeft Ariane het "Aasvisje". Het "aasvisje" heb je dan in je inventory   Heb je weer alles gevraagd wat er gevraagd kon worden dan zeg je gedag regen Payajanus en ga je, via linksonder, een scherm naar links. Je ziet dan, links van Payan's hutje, de drie viskorven staan. Klik "handje" op deze viskorven en je komt in de close-up en bent dan in de:

Viskorven Puzzel:

Goed, zoals Payan al heeft uitgelegd zijn er 3 viskorven. Deze 3 viskorven worden in willekeurigere volgorde geplaatst als je deze puzzel begint. Het kan dus zijn dat de volgorde waarin deze 3 korven staan bij jouw anders is dan bij mij, bij de start van deze puzzel. Elke korf zit, aan de bovenkant, dicht gebonden met een touw. Deze touwen hebben verschillende kleuren. Er is dus een "Rode Korf", een "Groene Korf" en een "Grijze Korf". 

Voor elk van de 3 korven ligt een steen. Op de linkersteen staat het Mannen Symbool, op de middelste steen staan het Mannen -en het Vrouwen Symbool, en op de rechtersteen staat het Vrouwen symbool. Het Mannensymbool is Groen en het Vrouwen Symbool is rood. Wat er moet gebeuren is dat je de 3 korven weer in de juiste volgorde zet. Hier zijn verschillende oplossing voor en de oplossing die ik je nu hier ga geven werkt alleen als jouw beginpositie hetzelfde is als mijn beginpositie.

Bij mij was de beginopstelling van de 3 korven als volgt, van links naar rechts: Groen, Rood, Grijs. Zorg er voor dat dit bij jouw ook zo is. Je kunt dit bereiken door de puzzel een paar keer opnieuw te starten door het scherm te sluiten en dan weer met je "handje" op de korven te klikken. Werkt dit niet dan doe je de puzzel een paar keer fout en na elke keer fout start je de puzzel opnieuw, tot je dan een keer wel de groen, rood, grijs opstelling krijgt. Als je dan ook de korven in de volgorde: Groen, Rood, Grijs hebt staan dan is hier:

MIJN OPLOSSING:

Pak het "Aasvisje" uit je inventory en plaatst dit op de Middelste Steen, dus voor de Rode Korf.Er verschijnt een Rode Vis voor de steen. Klik op de Rode Korf. De rode korf zakt omlaag het water in.Klik op de Grijze Korf.Grijs en rood wisselen van plaats, dus Grijs is nu midden en Rood is nu rechts.

Klik op de Grijze Korf. Klik op de Groene Korf. Je gaat nu vanzelf uit de puzzel. 

Klik met je "praat" cursor op Payan Ouva en gebruik het "Result" onderwerp.

Heb je het nu goed gedaan dan zal Payan je nu de Vuurvlieg geven. Heb je het niet goed gedaan dan moet je de puzzel opnieuw doen.

NB: je kunt deze puzzel dus ook oplossing met een andere begin opstelling van de korven. Dan kun je echter MIJN OPLOSSING niet gebruiken. Het komt er echter altijd op neer dat uiteindelijk de volgorde van de manden: Grijs, Groen, Rood, moet zijn.

Heb je de "Vuurvlieg" van Payan Ouva verkregen dan ga je naar het hutje van:

Jahine, de gebedsgenezerin:

Praat weer met Jahine. Gebruik weer alle mogelijke gespreksopties. Jahine is vrijwillig geblinddoekt. Zij heeft een drankje nodig om het dorp te beschermen tegen de "bacterin" welke Wallace bij zich draagt. Ariane moet dit drankje voor Jahine gaan brouwen. Jahine somt de ingredinten voor dit drankje op en dat zijn: "Hete Kokosnootmelk", "Gebroken Bonen", en "Berries of Five Senses". Als je weer alles hebt gevraagd aan Jahine dan zeg je maar weer dag tegen haar.

Het Drankje voor Jahine brouwen:

Je hebt al de Kokosnoot en de Gebroken Bonen in je inventory. Je moet dus nog op zoek naar die "Berries of Five Senses". Wel, je hebt hier al eerder besjes geplukt, weet je nog wel. Dat deed je in de kloof. Je hebt daar toen Rode Besjes geplukt van achter de middelste linker paal. Ga dus weer naar de kloof en loop in de kloof tot vlakvoor de achterste paal aan de linkerkant. Dat is dus paal 5. Klik met je "handje" op deze paal. Je komt in de close-up. Achter deze paal staat een struik met Blauwe Besjes. Trek je handschoenen aan (in inventory "Use" handschoenen) en klik dan met je "handje" op de struik. 

Ariane plukt de blauwe besjes en je hebt nu de "Berries of Five Senses". Sluit de close-up en ga terug naar Jahine. Loop door tot vlak voor Jahine. Vlak voor Jahine ligt er, rechts, een grote witte steen op de grond. Doe nu het volgende en laat steeds je inventory open staan: Pak de "Dry Mastodon Dung" uit je inventory en klik dit op de steen. In je inventory doe je "Use" op je aansteker en dan klik je met de brandende aansteker op de steen en je steekt de "Dry Mastodon Dung" in de fik en je hebt nu een vuurtje.

Pak dan achtereenvolgens de Kokosnoot, de Gebroken Bonen en de Berries of Five Senses uit je inventory en klik deze spullen steeds op het vuurtje. Praat dan weer met Jahine en gebruik het "Preparation" onderwerp.  Jahine gooit een Spons in het vuur en ze vertelt dat Ariane deze spons moet pakken en dan op het Dorpsplein moet uitknijpen. Zeg dag.In je inventory trek je nu weer je handschoenen aan en dan klik je met je "handje" op het vuur. Ariane grijpt de "Ready Sponge" uit het vuur. Sluit de inventory.

Ga nu naar de voorzijde van het Prieel. Het Prieel is dus het dorpsplein. Ga het prieel in. 
In het Prieel staat Tal Nadi. Praat met Tal Nadi en gebruik weer al je onderwerpen. 

Tal zegt dat Ariane de spons moet uitknijpen op de gaten die hier in de vloer zitten. Zeg dag. Loop dan door naar rechts via rechtsonder. Je ziet 3 gaten in de vloer van het paneel zitten. Pak de "Ready Sponge" uit je inventory en klik hiermee op n van deze 3 gaten. Maakt niet uit welk gat je kiest. 

Ga dan weer met Tal praten en gebruik het "Warn" onderwerp. Tal zal op je wachten in de Vallei Der Geesten om je naar de dorpsoudste te brengen op het "Zwevende Eiland. Tal verdwijnt. Wel, volg nu dus de route helemaal terug naar het "Zwevende Eiland". Je hoeft dit niet helemaal te doen. Zodra je uit de kloof komt ga je nog 1 scherm verder en je beland dan vanzelf op het:

Zwevende Eiland:

Ara Mnude staat hier dus. Klik je "praat" cursor op haar en gebruik weer alle mogelijke gespreksopties. Die dorpsoudste blijft maar zeuren dat ze "Bewijzen" wil zien en uiteindelijk geeft Ariane de "Ball of Memory" aan haar en hierin ziet ze alle bewijs die ze nodig heeft. Hierna sta je weer terug op de begane grond. Het is de hoogste tijd om terug te gaan naar Askiam, dus ga nu helemaal terug naar de Luchtballon. Bij de luchtballon terug gekomen klik je op Gustav en Ariane zegt tegen hem om haar terug te vliegen naar Askiam.

Weer terug in Askiam:

Markt:

Gustav heeft Ariane weer afgezet op het marktplein en nadat Ariane gedag heeft gezegd hoor je een telefoon rinkelen. Dat is dus de telefoon die links naast de poort staat. Ga via Middenlinks naar links. Ariane rent naar links en dan door naar rechts over het scherm en ze komt dan op het scherm met de toren van de monorail en de telefoon. 

Klik "handje" op de telefoon en in de close-up van de telefoon klik je "handje" op de draaischijf. Een mannenstem vraagt of je Ariane bent. Zeg dus "YES". Het is Enrique en hij wil Ariane ontmoeten bij het telegraaf kantoor. Je gaat vanzelf uit de close-up en je hoort Ariane tegen zich zelf zeggen dat ze er voor moet zorgen dat nu niemand de luchtballon kan gaan gebruiken. Ga dus terug naar de luchtballon. Je kunt dit doen door eerst via rechtsonder naar de poort te gaan en dan op de kraampjes links van de zuil te klikken. Klik "Handje" op de mand van de luchtballon en in de close-up klik je "handje" op de Helium Fles die je hier zelf de eerste keer op het pijpje hebt geplaatst. 

Zo, nu kan die ballon niet meer weg. Sluit het scherm. Ga nu naar het Communicatie gebouw. Je kunt dit lopend doen of je neemt hier op de markt het monorailtje.Dat moet je zelf maar weten, maar zorg dat je terecht komt bij het:

Communicatie Gebouw:

Ga naar binnen en dan over de rode loper naar rechts en door de deuren de gang in. 
Ga dan door de linker deur en je bent terug in de:

Communicatie Kamer:

Loop helemaal door naar de balie naast de lift en klik met je "praat" cursor op Enrique. 

Gebruik weer al je gespreksopties en uiteindelijk krijg je van Enrique de "Master Key". Deze heb je dan vanzelf in je inventory. Zeg dag tegen Enrique en ga via rechtsonder een scherm terug. Klik dan "Handje" op het hekje van de lift en Ariane daalt er weer mee omlaag naar de:

Transport Kamer:

Ariane staat dan voor het grote bruine console. Klik "handje" op het grote middelste deel van het console. Je komt in de close-up van dit deel. Je ziet 5 groene knopjes en boven elke knop staat de locatie van een Monorail station. Klik op de knop van de Academy. Dat is het meest rechter knopje. Dit knopje wordt nu rood. 

Sluit dit scherm. Middenonder in je scherm ligt een "Tang" op de vloer. Grijp de Tang. 

Ga met de lift terug naar boven en volg de route door de kamer, de gang en de ontvangsthal terug naar buiten. Ga nu, lopend of met de monorail, naar:

Het Kruispunt:

Op het kruispunt terug gekomen loop je naar links de linker straat in naar de apotheek. Wallace staat hier. 

Praat met Wallace en gebruik weer al je gespreksopties die je krijgt en uiteindelijk weet Ariane Wallace te overtuigen. 
Gebruik dan de volgende paar opties die je dan krijgt en zeg dan uiteindelijk weer gedag.

De Lens en de Spiegel zoeken:

Ariane moet nu de ontbrekende delen van de Periscoop zien te vinden. In je computer heb je via de "Periscoop Map" gezien welke onderdelen dat zijn. Dat zijn dus een Lens en een Spiegel. Ga terug het kruispunt op en loop dan door naar de:

Dierenwinkel:

Zorg dat Ariane weer pal voor de deur van de dierenwinkel staat. Klik dan "handje" op de deur. De deur zit echter op slot. Pak de "Master Key" uit je inventory en klik hiermee weer op de deur en Ariane gaat naar binnen. 

Berg de sleutel weer op in je inventory en sluit deze. Loop via rechtsonder de hoek in waar het aquarium staat en klik dan met je "voetjes" op de geheime muurdeur. Je komt weer in het KANTOOR. Loop, via linksonder, naar de grote hoekkast. In het linkerdeel van de kast staat die halve Triceratops en daar ligt ook een Vergrootglas in. Klik "handje" in dit vak, net voor die Triceratops, en je komt in de close-up van dit vak. Pak de Tang uit je inventory en klik hiermee op dat Vergrootglas en je hebt dan de "Magnifying Lens" in je inventory. 

Sluit de close-up. Verlaat het kantoor en dan de dierenwinkel. Ga nu helemaal naar de Stadspoort en via de stadpoort naar buiten de stad. Ocine staat hier nog altijd trouw op wacht. Praat met:

Ocine:

Gebruik weer al je gespreksopties. Gebruik eerst het "Outside" onderwerp en daarna het "Mirror" onderwerp. Ocine zegt dat je wel de Spiegel uit zijn Camera mag gebruiken. Zeg gedag. Goed, Ocine's camera staat dus in de toren, links naast de poort. Ga dus de toren binnen en klik met je "handje" op de Camera. 

Ariane zegt dan dat ze nu "klaar is om te vertrekken". Kijk voor alle zekerheid nog even in je inventory. Je moet er nu de "Vuurvlieg", de "Small Mirror" en de "Magnifying Lens" hebben staan. Sluit je inventory en loop terug naar buiten. Je computertje gaat gillen. Lees in de computer de "Tracking" e-mail van Gary. Sluit de computer. Klik je pijl op het stenen pad en als Ariane weer op het stenen pad staat dan klik je met je pijltje linksonder en Ariane loopt naar het volgende scherm Je ziet dat "Dino" railkarretje weer staan. 

Klik "Handje" op het railkarretje en Ariane beland dan vanzelf terug in:

Peter's Laboratorium:

Loop via linkerkant van het scherm naar de Periscoop. Klik "handje" op de Periscoop en je bent dan in de close-up van de:

Teliscoop Puzzel:

Je kijkt dus IN de periscoop en het is er pikkedonker. Open je inventory en pak er je Vuurvliegje uit.  Klik de Vuurvlieg nu op het bovenste deel van het periscoopscherm en je hebt licht. Je ziet de vuurvlieg nu rechtsboven op de stang zitten.

Boven de ronde spiegelhouder, onderin de telescoop, zit een smalle balk. Pak de "Small Mirror" uit je inventory en klik er nu twee keer mee op de ronde spiegel houder. De eerste keer verdwijnt dan dat balkje en de tweede keer plaatst je de spiegel in de houder. Pak dan de "Magnifying Lens" uit je inventory en klik hiermee op het middelste van de drie klemmetjes die je boven de spiegel ziet zitten. Grijp dan als laatste de Vuurvlieg weer uit de periscoop. Sluit het scherm.

HET EINDE:

Loop, via de rechterkant van de periscoop, naar Peter. Klik met je "praat" cursor op Petertje. Ariane vraagt hem nu om de "Cordinaten". Peter snauwt haar toe dat deze "op de tafel liggen". Zeg, zeer beleefd, gedag. Ga nu, via Middenonder en dan Rechtsonder, terug naar de Lage Kast. Op de rechter hoek van deze kast, daar waar de "ronding" begint, krijg je dan de Computer Cursor. Klik deze cursor en lees in de computer de "Coordinates". 

Je leest de cordinaten van de Haven en die zijn 125-87. Sluit de computer en ga terug naar de Teliscoop. Klik weer met je "Handje" op de Teliscoop en bekijk nu op je gemak de:

EINDFILM:

Wallace gluurt door de periscoop naar de oppervlakte en vervolgens is iedereen verzameld op het platform alwaar Ariane afscheid neemt van haar nieuw verworven vrienden. We belanden dan in de cabine van de duikboot en Ariane trekt aan de "New Game" hendel. De duikboot schiet omhoog en Ariane wordt opgepikt door een Helikopter en..........

 dan verschijnen de aftitelingschermen die je kunt overslaan door op je ESCAPE TOETS te drukken.

EINDE.