2014:Walkthrough door: Louis Koot

Lilly Looking Through vertelt het verhaal van een meisje genaamd Lilly. Lilly vindt een bril waarmee ze de wereld in een andere dimensie kan bekijken en bewandelen. En dat heeft Lilly ook nodig als ze haar broertje Row, die door een rode sjaal word weggevoerd, terug wil vinden. De game speel je met de muis en je kunt kiezen of je de game in Full Screen of in een Window wilt spelen. Op langzamere computers speelt de game in een Window sneller dan in Full Screen. De game heeft geen dialogen,  er wordt geen woord gesproken in de game en dat is wat mij betreft echt een verademing. 

Lilly is een snoezige game en er is eigenlijk maar 1 minpunt......Je kunt namelijk niet zelf SAVEN in de game. De Game maakt een Auto Save aan het begin van elk hoofdstuk en dat is het......Dit betekent dan je een hoofdstuk in 1 keer door moet spelen om het volgende hoofdstuk te bereiken, en dus de volgende Auto Save. Hou je binnen een hoofdstuk op met spelen dan moet je dat hoofdstuk altijd weer van af het begin weer beginnen. Maar de hoofdstukken zijn niet al te lang.

Hoofdstuk 1: Dorp

Volg de rode Sjaal:

Een korte Tutorial......Je krijgt eerst een paar hints van de game en zie....de hints zijn in het Nederlands.

Wel.....beweeg je cursor over het schermpje en.....je krijgt een Handje op de kikker.....Klik met handje op de kikker en.....Lilly huppelt naar de kikker en "pookt" het diertje met haar vingertje......Kikker vindt het niet leuk om door een klein meisje "gepookt" te worden en dus huppelt de kikker het scherm af en....Lilly huppelt vrolijk achter kikker aan en we belanden op het volgende scherm.....Een rode Sjaal wappert door het scherm en terwijl we de rode sjaal volgen wordt het scherm groter. Lilly kijkt de sjaal hoopvol na met haar guitige grote kijkers.

We zien dan een deel van een huisje en......de rode sjaal blijft hangen aan een uitstekende stok, die uitsteekt aan het huisje.De game geeft je nu een hint over de hintfunctie in de game....dat is dus de vraagtekenknop.

Wel......het is in het Nederlands, dus waarom zou ik dit dan ook nog eens uitleggen?...."Let's get on with it"...Klik met je handje op de rode sjaal en.......Lilly huppelt naar de sjaal toe en ze klimt bovenop de 2 grote potten om te proberen de sjaal te pakken maar....

Helaas.....er steekt weer een windje op en de sjaal vliegt verder en Lilly valt omlaag naar de grond.....We volgen de rode Sjaal en zien nu het hele scherm.....We zien nog meer huisjes en we zien dat de rode sjaal aan een uitstekende tak blijft steken.......1 van de 2 oranje vruchten, die aan de tak hangen, valt omlaag en hierdoor wordt de gekleurde Stengelplant ingetrokken en er valt ook een oranje lampion omlaag, waardoor een "katje stengel" in de brand vliegt

De game geeft je nu een hint over "Slepen" en "in -en uitzoomen".....wel....ook dit lijkt mij duidelijk en behoeft geen nadere uitleg. Linksonderaan het scherm zie je nu 3 knoppen. De "Kruisknop" is de Exitknop....klik er nu niet op. De middelste knop brengt je naar het menuscherm en met de rechterknop kun je switchen tussen Fullscreen en Window,

Klik nu even op de Menuknop....je beland dan in het Menuscherm en hier zie je dan de Auto Saves die de game aan het begin van elk hoofdstuk maakt.Door op een Save te klikken laad je die save in om vanaf dat punt verder te spelen.

Je kunt hier ook de Taal, waarin de teksten in de game verschijnen, instellen maar als je ze al in het Nederlands hebt dan zou ik het maar niet veranderen. Via de pijl keer je terug in de game, dus doe dat nu. Als je nog bent ingezoomd dan dubbelklik je om uit te zoomen zodat je het hele scherm weer ziet

We zien Lilly dan weer. Lilly staat bij een houten kar. We zien de huisjes A, B en C......achter huisje A zien we nog een klein stukje dak van huisje D. De Rode Sjaal hangt aan de tak bij huisje C. Op de ronde omloop van huisje A staat een ton. Links van de ton hangt een Bril aan een stok. De huisjes A en C zijn door een hoge aardenwal gescheiden van de huisjes B en D.De tak, waar de rode sjaal aan hangt, steekt uit boven het meertje. Lilly wil dolgraag de rode Sjaal te pakken krijgen......plaats je cursor nu op de aardenwal en......je cursor verandert in een "loopcursor".....klik met deze "loopcursor" op de aardenwal en.......Lilly huppelt naar de aardenwal toe en probeert om over de aardenwal heen te klimmen.......maar de aardenwal is te hoog en te glibberig voor Lilly en dus valt ze terug op de grond.....

Wel verdom......oh....sorry.....Klik met je handje op de houten kar en.......Lilly loopt terug naar de kar en ze probeert dan om de kar naar de aardenwal te duwen maar......

......het linker wiel van de kar steekt diep in de modder en het wiel mist ook de metalen velg.....Lilly krijgt de kar niet de modder uitgeduwd......maar....We zien dan Row, het broertje van Lilly, op de omloop van huisje A verschijnen

Row heeft een "Katjestengel" bij zich en hij gooit het "katje" weg en dat "katje" beland voor huisje B op de grond. Row ziet de bril en hij wil die bril wel hebben. Klik met je handje op de bril en......Row probeert de bril te pakken maar de bril hangt te hoog voor kleine Row. Onderaan in de houten ton steekt een Kurk......Klik op de Kurk en.......Row trekt de kurk uit de ton en hierdoor loopt het water uit de ton.

Als de ton leeg gelopen is klik je weer met handje op de ton en...Row rolt de ton naar de bril en klimt dan bovenop de ton om de bril te pakken.....

Row doet de bril op maar dan valt de ton om en breekt in stukken en de ijzeren hoepel van de ton valt op de grond....Row land veilig op de omloop en zal hier blijven staan wachten op zijn zuster. Zoom in op de ijzeren Hoepel. Pak de Hoepel op en sleep de hoepel dan naar de houten kar en klik dan de hoepel op het linker wiel van de kar en.....

.....het wiel is gerepareerd en we kunnen de kar nu uit de modder duwen. Dubbelklik om uit te zoomen als je nog was ingezoomd. Klik weer met handje op de kar en......

......Lilly duwt nu de kar naar de aardenwal en via de kar klimt ze dan over de aardenwal heen en dan beland ze op de oprit van huisje B. 

Helaas....het middelste deel van de oprit is uitgeschoven en zit met een touw vast. Lilly kan het touw niet bereiken. Achter Lilly ligt het "Katje" van broertje Row op de grond. Bij de oever van het meer staan ook "Katjestengels" en 1 van de stengels is in de fik geraakt toen die lampion omlaag viel. Pak de "Katjestengel" op, die op de grond ligt en sleep het "Katje" dan naar de brandende "Katje" om jouw "Katje" ook aan te steken. Sleep dan jouw brandende "katje" naar het touw, waarmee de oprit vastzit, om dat touw te verbranden en.......

....de oprit wordt gesloten en Lilly kan nu verder naar huisje C en de rode sjaal. Klik met de loopcursor op de omloop aan de linker kant van huisje B en......

.......Lilly loopt dan nu vanzelf om huisje B heen naar huisje C en door naar de tak waar de rode Sjaal aan wappert.

Aan de tak steekt een "Stekel" en er hangen 2 oranje vruchten aan de tak. Probeer de rode Sjaal te pakken, want daartoe is Lilly helemaal hier naar toe gelopen....Klik dus met het handje op de rode sjaal en....Wel potverdorie....weer steekt er een wind op en weer waait de rode Sjaal weg en.........

De rode Sjaal waait naar Row en wikkelt zich helemaal om Row heen en.....Row wordt door de wind "gevangen" en vliegt weg en verdwijnt, rechtsachter, de grot uit naar Hoofdstuk 2, en onderweg heeft Row zijn helm verloren en die ligt nu op het dak van huisje A.

Wel.....Row is verdwenen en Lilly wil achter hem aan. Klik nu 2 keer achter elkaar met het handje op de "Stekel" en......de beide oranje vruchten zijn dan omlaag gevallen en hierdoor is dan die gekleurde Stengelplant weer omhoog gekomen

Klik met de loopcursor op de Stengelplant en......

Via de gebogen "kop" van de stengel bereikt Lilly het dak van huisje D. Er hangt een elastieken "Zadel" tussen de daken A en D. Klik met je handje op dat "Zadel" en.......Lilly "schommelt" via het "Zadel" naar het dak van huisje A.

Dubbelklik om uit te zoomen....Je ziet dan de Helm van Row op het dak A liggen. Klik handje op de helm en.....

....Lilly loopt door naar de helm en raapt de helm op. We zien nu ook, rechts van huisje A, de Brugpaal en de houten brug naar de Uitgang van deze grot.

Klik loopcursor op de brugpaal en.......Lilly huppelt over naar de brugpaal en huppelt dan vrolijk verder, over de brug naar:

Hoofdstuk 2: De Vijver:

We zien Row door het scherm vliegen.....Row komt in botsing met een dikke stengel en de bril blijft aan de stengel hangen en.....

........Row verdwijnt dan de geblokkeerde tunnel in naar Hoofdstuk 3, Dan zien we de entree van Lilly hier.

Ok.....de game heeft nu een Autosave gedaan dus als je wilt kun je nu de game afsluiten en dan de volgende keer, in het menuscherm., deze Autosave laden om vanaf hier weer verder te gaan. Als je door wilt spelen naar de volgende autosave dan zul je dus dit hele hoofdstuk 2 achter elkaar moeten doen tot je Hoofdstuk 3 hebt bereikt.

Row heeft er ook voor gezorgd dat het laatste deel van het houten pad, waar Lilly nu staat, omhoog is gekomen omdat de stengelplant omhoog is gekomen. Dat stuk van het pad staat nu als een brug omhoog en moet weer omlaag gebracht worden want Lilly kan zo niet verder. Achter Lilly groeien een paar "Kastjestengels" waarvan 1 stengel gebogen is. Boven Lilly hangt een brandende lampion. Boven de brug hangt een gebogen dikke groene liaan en de Bril hangt aan een doorn van de bruine stengel.

Dit wat je moet doen om ons kleine meiske verder te brengen. Pak de gebogen Katjestengel op met je handje.....Sleep dan het Katje naar de brandende Lampion die boven Lilly hangt. Het Katje vat vlam dus sleep het brandende katje naar de Stengelplant onder de brug en.......

......de stengelplant houd niet van vuur en trekt zich terug en hierdoor zakt de brug weer omlaag. Klik nu met de loopcursor op het einde van het houten pad, of klik met je handje op de gebogen groene liaan en.....Lilly huppelt verder en springt naar de liaan en.....

.....via de liaan zwaait Lilly naar de stengel waar de bril aan hangt, maar ze krijgt de bril niet te pakken....
de bril komt terecht op de richel bij de tunnel en Lilly beland beneden bij de Vijver.....

In de vijver zit een kikker en je ziet een Slurf. Je ziet ook Hendel A, Hendel B en drukplaat C. De Slurf staat in de beek, die om de vijver heen loopt. Achter de Slurf is een sluisje die open en dicht kan als Lilly op drukplaat C gaat staan. Er ligt een plank over de beek en ook een prikstok. Loop door naar drukplaat C en.......

Lilly komt op Drukplaat C terecht en door haar gewicht wordt de drukplaat ingedrukt en hierdoor gaat het sluisje open en stroomt er water vanuit de beek de vijver in. Vanzelf klimt Lilly dan de rand op en ze staat dan bij hendel A en onder hendel B

Lilly moet naar de overkant van de vijver, naar de richel voor de geblokkeerde tunnel. Op die richel zie je ook de Bril liggen. Maar Lilly kan niet zwemmen en de richel aan de overkant is ook te hoog. Lilly moet slim zijn nu en een manier verzinnen om toch bij de tunnel te geraken en dat gaan we doen door luchtbellen trapje te maken in de vijver. 

Luchtbellen maken we met de Slurf, Hendel A en Hendel B en we versplaatsen de bellen door de vijver met Drukplaat C. We moeten een Grote Luchtbel, een Middelgrote Luchtbel en een Kleine Luchtbel maken in de vijver. Ga je fout dan kun je een luchtbel weer stukprikken met de Prikstok. Pak dan de prikstok op en sleep de prikstok dan tegen de luchtbel aan om de bel door te prikken.....

Ok.....we moeten dus 3 luchtbellen maken, eerst een Grote luchtbel, dan een Middelgrote bel en dan een Kleine luchtbel. De Slurf staat nu naar links en ook Hendel A staat nu naar links en er zijn nog geen luchtbellen in de vijver. Dit is dus de beginpositie van deze puzzel. We gaan dit doen in stappen.

Stap 1: maak een Grote Luchtbel:

Klik Hendel A en.....De Slurf draait om en staat dan naar Lilly gericht en Hendel A staat dan rechts. 
Klik op Hendel B en....Lilly springt omhoog en trekt Hendel B omlaag en....

.....in de vijver verschijnt de Middelgrote Luchtbel. We moeten deze luchtbel nu vergroten. Klik weer op hendel A om de Slurf naar links te draaien. 
Klik dan weer op hendel B om lucht uit de luchtbel te laten. De luchtbel wordt hierdoor een Kleine bel.

Klik weer Hendel A om de slurf weer naar Lilly te draaien. Klik dan weer Hendel B om de kleine luchtbel nu op te pompen tot een Grote Luchtbel

Als je nu een Grote Luchtbel hebt dan klik je op Drukplaat C en....
.Lilly springt op C en hierdoor gaat het sluisje open en de Grote Luchtbel drijft dan naar de overkant van de vijver

Ok....stap 1 voltooit....nu:

Stap 2: Een Middel Grote Luchtbel:

Lilly is vanzelf weer van drukplaat C geklommen en staat weer bij hendel A. De Slurf staat nog naar Lilly gericht en Hendel A staat naar rechts. 
Blijf af van hendel A maar klik op Hendel B en....in de vijver verschijnt dan weer een Middel Grote Luchtbel.

Klik op Drukplaat C en Lilly springt weer op C en het sluisje gaat weer open en.......
 de Middel Grote Luchtbel drijft dan naar de Grote Luchtbel. Nu de Kleinste luchtbel.

Stap 3: Kleine Luchtbel:

De Slurf staat nog steeds naar Lilly gericht en Hendel A staat nog steeds rechts. Klik weer op Hendel B en....je hebt dan weer de middel grote luchtbel gemaakt. Klik op hendel A om de slurf en hendel A naar links te zetten. Klik op Hendel B om lucht uit de voorste bel te halen en....je hebt dan een Kleine Luchtbel en.....Klaar.......

Lilly's luchtbellen "trapje" in de vijver is klaar dus klik met je loopcursor op de plank of op de voorste luchtbel en....

..........vanzelf gaat Lilly dan door en hupt ze via de 3 luchtbellen over de vijver naar de tunnel

Wel......klik met handje op de Bril en......Lilly loopt door naar de Bril, ze raapt de bril op en zet de bril op en....

...........Hela.......door de Bril ziet de wereld er opeens heel anders uit.......

.....Als Lilly de Bril op heeft ziet ze dus een andere versie van de omgeving waar ze is.....ze ziet dan een versie uit het verleden.....doet Lilly de bril weer af dan ziet de omgeving in haar eigen heden. In het verleden zien we dus een futuristische wereld.......en de geblokkeerde tunnel is nu open en blijkt een pijp te zijn. Lilly doet de bril vanzelf weer af en onderaan het scherm verschijnt dan de Brilknop....

Door op de Brilknop te klikken zet Lilly de bril op en weer af en switch ze dus tussen het Heden en het Verleden. Nu in het Heden kan Lilly haar broertje Row niet volgen omdat de tunnel geblokkeerd is. Klik dus op de Brilknop om de bril weer op te zetten en we zijn terug in het verleden....wel....nu is de tunnelpijp open dus duik de tunnel in en.....

.......gillend van plezier glijd Lilly door de pijp omlaag naar:

Hoofdstuk 3: De Waterwerk Centrale:

Lilly glijd de tunnel uit en.....Lilly glijd door...Oooooo...de brug is open en Lilly stort bijna omlaag de diepte in maar ze weet zich nog net op tijd vast te grijpen en omhoog te trekken

We zien de omgeving in het verleden.......We zien een Toren en, rechts, een hangbrug. Boven de hangbrug zweeft een Uiltje. De game heeft weer de Autosave gemaakt.

Zet de bril  af, dus klik de Brilknop en......we zien deze omgeving in het Heden en......
We zien nu een waterkrachtwerk en we zien Row hangen, die nu half uit de rode sjaal steekt.

Row raakt nu de sjaal kwijt...de sjaal vliegt naar links weg en Row verdwijnt omhoog, naar Hoofdstuk 4;.

We blijven in het heden, dus zet de bril nog niet weer op. Lilly moet, via de toren, naar beneden maar de brug is weg. 
Er hangt gelukkig een groen touw bij Lilly, dus klik op het groene touw en......

.Lilly zwaait via het groene touw naar de omloop van de toren.....Lilly loopt dan door maar.....een deel van de omloop stort in en Lilly kan nog maar net voorkomen dat ze ook omlaag valt en ze trekt zich gelukkig weer de omloop op maar nu kan ze niet verder....

Lilly kan niet over het gapende gat in de omloop heen springen dus zet nu de Bril weer op en.....In het verleden is er dus geen gat en Lilly kan verder

Klik dus loopcursor aan de rechterzijde van de toren en Lilly loopt nu via de omloop omlaag en beland veilig beneden op de grond. Als Lilly beneden is gekomen en stilstaat dan zet je de Bril weer af om terug te keren in het Heden. We zien de Waterwerkcentrale weer. Achter Lilly ligt het deel van de omloop dat omlaag is gevallen en toen het om laag viel heeft het ook een Pijpstuk mee omlaag genomen. Dat Pijpstuk ligt nu achter Lilly.

Bekijk alles even rustig. De Waterwerkcentrale bestaat uit 2 houten Schoepenrwielen. Boven de 2 Schoepenwielen hangt de Trechter waar het water uitkomt. De Trechter hangt nu recht omlaag en het water wordt nu recht omlaag gestort en gaat via de Slurf de pijp in. Aan het rechter schoepenwiel steekt een lange Stokhendel. Die Stokhendel bedient de Haak waar de Trechter mee vast zit. Op grond niveau zie je een Draaiwiel. Rechts van het draaiwiel staat een ronde metalen Paal....in de paal zit een gleuf waar een klein pijpje in steekt en in de gleuf zit ook het Klimtouw vast. Lilly moet dat klimtouw omlaag krijgen zodat ze dan via het klimtouw omhoog kan klimmen. Je hoeft Lilly niet te bewegen.....Klik gewoon met je handje op de dingen waar op je moet klikken ben Lilly zal daar dan naar toe lopen om je opdracht uit te voeren. Ga wel in close-ups want dan zie je beter waar je moet klikken.

Begin er mee om met je handje te klikken op de Stokhendel, die aan het rechter schoepenrad steekt en.....

...Lilly loopt dan naar  de schoen toe en gaat aan de stokhendel hangen en hierdoor maakt ze de Haak los waarmee de Trechter op zijn plaats word gehouden. De Trechter hangt nu vrij en kan nu, via het Draaiwiel, naar het rechter of het linker schoepenrad worden gedraaid. Klik met handje nu 1 keer op het Draaiwiel en.....

Lilly gaat naar het draaiwiel en ze draait het draaiwiel 1 keer rond en.....

De Trechter stort dan nu het water op het rechter schoepenrad en het pijpje in de gleufpaal staat nu helemaal boven in die paal. 
Klik weer op het Draaiwiel en......Lilly draait het draaiwiel weer rond en....

...De Trechter stort nu het water het linker schoepenrad in en het pijpje, in de gleufpaal, is nu helemaal omlaag gezakt. Zorg nu dat je het Pijpstukje kunt pakken, dat bij de toren ligt, en dat je dat pijpstukje naar de gleufpaal kunt slepen zonder dat je hoeft in of uit hoeft te zoomen. Pak het Pijpstukje op en sleep het naar de gleufpaal en klik het Pijpstukje dan vast in het pijpje van de gleufpaal.

Als het Pijpstukje in de gleufpaal steekt dan ga je het Draaiwiel  weer 2 keer draaien....dus klik 2 keer achter elkaar met handje op het Draaiwiel en......

De Trechter giet dan het water weer in het rechter schoepenrad en het pijpje in de gleufpaal is omhoog gegaan en heeft het Klimtouw uit de gleufpaal gestoten.

Het Klimtouw is nu beschikbaar voor Lilly.....Voor je echter via het klimtouw omhoog gaat klimmen zet je eerst de Stokhendel weer terug om de Trechter weer in zijn rechtstandige positie vast te haken.....Klik dus weer met handje op de Stokhendel en Lilly maakt de Haak weer vast aan de trechter.....

 Klik nu met handje op het Klimtouw en.......Lilly huppelt naar het klimtouw en klimt via het klimtouw omhoog......

Via het klimtouw is Lilly dus omhoog geklommen en nu moet ze naar het groene touw, dat boven de Waterwerkcentrale hangt....Maar hier in het heden kan ze dat touw niet bereiken....Zet dus de Bril weer op en loop dan, in het verleden, over de hangbrug naar de toren.

Terwijl Lilly over de hangbrug loopt verjaagt ze de Uil, maar het uiltje zullen we in hoofdstuk 4 weer terug zien.

Als Lilly de brug is overgestoken zet je de Bril weer af. We zien de Trechter van de Waterkrachtcentrale....
.In de trechter steken metalen haken die ook onder de trechter uitsteken. Klik handje op de Trechter en....

Via de metalen haken van de trechter en het rechter schoepenrad bereikt Lilly de overkant en klimt ze, via de 2 laddersporten,verder omhoog en ze is dan bij het groene Touw....

Wel.....Klik handje op het groene Touw en.....

.....Lilly klimt het hoofdstuk uit en we belanden in:

Hoofdstuk 4: De Bal:

Lilly is beland bij de zee en hier steken 5 stenen Torens omhoog. Lilly staat op de linksachter toren, bij een totaal dorre boom....In de rechtsachter toren steekt een enorme stenen Bal in een gat en.....De Rode Sjaal wordt onder die bal getrokken maar de sjaal weet zich te bevrijden en wappert dan het scherm af. Lilly moet, via de middelste toren, naar de rechter toren maar er is nu geen manier om dat te bereiken. 

Zet dus de Bril weer op om naar het Verleden te gaan en.......

In het verleden zien we nu een prachtige boom op de linker toren en...er valt een noot uit de boom en de noot valt op de middelste toren..,...uit het holletje komt een eekhoorntje....eekhoorntje grijpt de noot en neemt het mee zijn holletje in.

Hou de Bril op...dus blijf nu in het verleden. Lilly staat op de linker toren en ze staat voor een stenen bal, die tussen de dikke wortels van de boom ligt. De bal ligt over een gootje waar een stroompje water door heen stroomt. Als je naar de rechter punt van het toren platform kijkt dan zie daar een gat in het platform. Op de tak, boven Lilly, zit de uil, die Lilly eerder in hoofdstuk 3 heeft weggejaagd. Probeer of Lilly de bal kan wegduwen, dus klik handje op de bal, maar....

....Lilly kan de bal niet wegduwen....de bal is te zwaar voor Lilly maar je zag wel dat door het bewegen van de bal het waterstroompje veranderde naar het gat in de punt. Klik nu met de loopcursor rechts van de bal en.....Lilly loopt voor de bal langs naar rechts en ze staat dan onder de rechter tak van de boom. Onder de bladeren van de tak hangen noten. Klik met de hand op de rechter boomtak en.....Lilly klimt omhoog en ze staat dan bovenop de rechter tak.

Klik loopcursor op de linker tak, waar de uil op zit en.....Lilly klimt dan naar de linker tak en ze staat dan vlak voor de uil. Klik 2 keer achter elkaar op de uil en......

De uil raakt weer ge´rriteerd en vliegt weg en hierdoor val;t Lilly terug omlaag en er is ook een Takje omlaag gevallen......dat takje ziet eruit als een hefboom. Loop weer naar rechts van de bal en klim dan weer bovenop de rechter tak.

Als Lilly weer op de rechter tak staat dan klik je nu met de hand op de Noten, die onder de bladeren hangen, en.....
Lilly springt even op en neer op de tak en hierdoor valt er een noot op de middelste toren en....

De eekhoorn komt weer tevoorschijn om de noot te pakken maar de eekhoorn wordt door de uil gegrepen en op de linksvoor toren voor de Lilly toren gedropt. Eekhoorntje verdwijnt dan de toren in en de uil vliegt weg. Klik weer omlaag en loop terug naar links, dus voor de bal langs. Als Lilly weer links van de bal staat dan pak je nu die Hefboomtak op en sleep je de tak naar de bal en klik je de bal vast op de bal.

De hefboomtak dient als hefboom om de bal van de toren te mieteren, dus klik handje op het bovenste uiteinde van de hefboomtak en......

Lilly gaat aan de hefboomtak hangen en ze hevelt de bal de toren af. De bal is nu pleite en hierdoor is het gootje nu vrij en stroomt nu het water via het gat in de punt de toren af. Blijf staan maar pak de Hefboomtak weer op en sleep de tak nu naar het gat waar nu het water uit stroomt en klik de tak daar dan vast en......

......Het waterstroompje stroomt dan nu via de hefboomtak naar de middelste toren en er vormt zich daar gelijk een plek met vruchtbare grond. Klik weer bovenop de rechter boomtak en klik dan weer op de Noten om weer een noot op de middelste toren te laten vallen en.......De noot komt terecht op de vruchtbare grond en zal uitgroeien tot een boom.......Zet nu de Bril weer af om terug te keren naar het Heden en zie........De linker toren heeft een kale boom maar op de middelste toren staat nu een prachtige oude Eik in volle bloei en een lange tak van die eik reikt tot op de linker toren, waar Lilly nog altijd staat.

Klik de loopcursor op de lange tak, of op het gras van de middelste toren, en......Lilly loopt over de lange tak naar het middelste eiland...

Helaas kan onze kleine Lelie niet verder want er is nu geen manier om het rechtsboven eiland te bereiken. Doe dus de Bril weer op om weer even terug naar het Verleden te gaan. In het verleden is de Noot uiteraard nog niet uitgegroeid tot een boom. De Noot ligt nog in de vruchtbare grond. Pak de Noot op en sleep de noot naar de rechtsvoor Toren en klik dan om de noot op de rechtsvoor toren te gooien.

Zet de Bril weer af om terug te keren in het Heden en zie......een fantastische boom staat nu op de rechtsvoor toren en de takken van de boom verbinden nu de middelste toren met de rechtsachter toren. Klik de loopcursor op de boom, of op de Bal in de rechtsachter toren en......Via de boom klimt Lilly dan naar de Baltoren. Klik op de Bal.....Lilly probeert over de bal heen te klimmen maar dat lukt haar niet.

Zet nu de Bril weer op om weer in het verleden te belanden. Lilly is dus op de Baltoren en ze staat voor de bal. Links en rechts van Lilly zitten er 2 drukplaten in het platform. In de rand van het platform zitten ronde gaten. In het gat, links van Lilly, steekt een gouden bal. Water stroomt door de grote bal en komt onder Lilly weer naar buiten door het gat in het platform. Links aan de grote Bal steekt een trapje met 4 treden een trapje met 2 treden. Wat er moet gebeuren is dat de waterstroom naar het linker gat wordt geleid. .Als Lilly op de drukplaten gaat staan dan draait de buitenste ring, waar de gaten en de gouden bal in zitten, rond.

Stap op de linker drukplaat......de buitenste ring draait 3 slagen rond en de gouden bal is dan rechts van de grote bal. Stap op de rechter drukplaat. De ring draait terug en de gouden bal is nu 2 gaten links van Lilly. Stap weer op de rechter drukplaat en...,,,,,de gouden bal staat dan voor Lilly en de waterstroom komt nu uit het linker gat. 

Klim het linker trapje op......

Als Lilly bovenop het linker trapje staat dan doe je de Bril weer af en......Terug in het Heden klimt Lilly dan bovenop de bal.....Klik nu 3 keer met de hand op de Bal en....

Lilly springt dan 3 keer op en neer en hierdoor duwt ze de Bal de toren in en dan valt ze zelf ook door de toren omlaag en beland in:

Hoofdstuk 5: Het ondergelopen Kasteel:

We zien de Bal uit de tunnel glijden en dan ook Lilly. We zijn bij de zee beland. Er ligt al een grote bal te balanceren op het einde van de rots en er drijft een roeibootje in het water. Er steken 2 rotspunten uit de zee omhoog.  Zoom even in op het eiland dat je nog net aan de rechterzijde ziet.....je ziet dan het  Kasteel. Het kasteel is onderwater gelopen. 

Zoom uit en zoom weer in op Lilly. Klik handje op de achterste bal, dus op de bal waar Lilly achter staat, en.......

Lilly duwt de achterste bal naar de voorste bal maar het is niet genoeg om de voorste bal van de klip te kieperen. Maar we zien nu wel dat die achterste bal op een soort rail stond. Zet de Bril weer op om terug te keren naar het verleden. In het verleden is het nu avond en staat Lilly natuurlijk ook op de klip, voor de tunnel. De 2 ballen zijn er nu niet en.....Er drijft een roeibootje in de zee....dat roeibootje ligt bij de ladder. Het scherm scrolt naar rechts en toont ons nu het kasteel....Het kasteel is nu niet onderwater en wie zien dat er een Sluis is bij de poort in de kasteel muur.

Loop Lilly nu omlaag door de loopcursor te klikken aan de rand van de klip. Als Lilly onderaan het pad staat dan zet je de Bril weer af om terug te keren in het Heden. In het Heden staat Lilly dan tussen de beide ballen. Duw nu de achterste Bal terug naar de ingang van de tunnel....Hiertoe moet je 2 keer met handje op de achterste bal klikken.

De achterste bal is dan voorbij dat stukje Rail geduwd. Pak nu dat stukje Rail op en klik het ding dan op de voorste Bal en.....

.....Lilly legt het Railstukje achter de voorste bal neer. Zet nu de Bril weer op en......Terug in het verleden loop je Lilly terug naar de tunnel ingang

Als Lilly weer bij de tunnel ingang staat dan zet je de Bril weer af en....In het heden staat Lilly dan weer achter de achterste bal......Dus nu de achterste Bal weer naar voren en......

de Rail zorgt er nu voor dat de achterste bal genoeg vaart krijgt en hierdoor wordt de voorste bal de klip afgeduwd maar helaas vernietigt de bal ook het roeibootje. Zet de Bril weer op en in het verleden loop je Lilly weer omlaag, naar de rand van de klip

Lilly staat dan op de rand van de klip en boven de ladder waar de roeiboot onder ligt. Zet de Bril weer af om terug te keren in het Heden en.....Klik nu met handje op de 2 plakjes die boven de zee uitsteken en.....Lilly gaat aan het voorste plankje hangen. 

Terwijl Lilly aan het voorste plankje omlaag hangt zet je de Bril weer op. In het verleden hangt Lilly dan boven de ladder

Op de roeiboot krijg je nu een witte omlaagpijl, dus klik die pijl en......Lilly klimt via de ladder omlaag en ze zit dan in de roeiboot.....Je scherm scrolt naar rechts, naar het kasteel en in de Sluis krijg je dan ook een witte pijl....Klik de witte pijl in de sluis en.....Lilly roeit nu naar de sluis en meert daar aan maar de roeispaan raakt ze kwijt.

Op de kademuur van de sluis staat een hendel. In de poort is de sluisdeur natuurlijk dicht....er steekt een Schuif in de sluisdeur. Klik op de Hendel en..... Lilly trekt de hendel naar zich toe en er komen 2 draaiwielen omhoog.

Klik op het linker draaiwiel en.......Lilly draait het linker wiel en hierdoor komt de achterste sluismuur omhoog uit het water. 
De sluis is nu dicht. Klik nu op de Schuif, die in de sluisdeur steekt.....

Lilly trekt de schuif omhoog en hierdoor wordt het water uit de sluis gepompt en is Lilly met de roeiboot omlaag gezakt. Lilly is nu op het niveau van het water achter de muur. In de sluismuur, onder de draaiwielen, steekt een T-hendel. Klik op de T-hendel en.....De draaiwielen zakken omlaag naar Lilly. Klik nu op het rechter draaiwiel en......wel....de sluisdeur gaat open en Lilly vaart door de poort en meert aan bij het plein.

Lilly stapt uit de roeiboot en loopt het pleintje op. De deur in het poorthuisje zit op slot, dus Lilly kan hier niet naar binnen. 

Op het plein staat een lange Minaretpaal. Klik handje op de Minaret en.......Lilly probeert de lange paal omver te duwen, naar de buiten muur, maar dit lukt haar niet. Zet nu de Bril weer af om terug te keren in het Heden. In het Heden staat het plein helemaal onder water, dus Lilly drijft nu in het water. Het dak van het poorthuisje steekt echter nog boven water uit. Klik handje op het dak en....Lilly zwemt naar de zijkant en klimt het dak van het poort huisje op.

Ok....nu wordt het even wat moeilijker. Over het dak "loopt" een balk en de puntige punt van die balk steekt boven het water uit....We weten dat in het Verleden de lange Minaret voor het poorthuisje staat. Lilly moet nu gaan "vliegen" en terwijl Lilly "vliegt" moet ze de Bril weer opzetten. Het gaat als volgt. Klik loopcursor op de uitstekende punt en......Lilly loopt over de nog van het dak naar de punt.....Terwijl Lilly naar de punt loopt zet je alvast je cursor op de Brilknop want......Lilly bereikt de uitstekende punt en zet zich af en ze vliegt de lucht in.....

Snel.....terwijl Lilly in de lucht zweeft klik je snel de Brilknop om de Bril weer op te zetten......dit moet je snel doen terwijl Lilly nog in de lucht zweeft.....en.....In het verleden springt Lilly met snelheid tegen de Minaret aan die nu omvalt en hierdoor beland Lilly op de buitenmuur van het kasteel

Was je te langzaam met het opzetten van de Bril dan valt Lilly, in het heden, terug in het water en zul je dit stukje opnieuw moeten doen totdat het je gelukt is. In het verleden staat Lilly dan boven op de ronde muur, bij de punt van de nu omgekieperde minaret. Rechtsonder is de ingang van het kasteel, dus loop daar naar toe. De deur is op slot, dus zet de Bril weer af en....

In het Heden klik je handje op de deur en.....De deur gaat open en Lilly loopt naar binnen....we belanden in:

Hoofdstuk 6: In het Kasteel:

Oeps......Een Vleermuis steelt nu Lilly's Bril en vliegt ermee weg. De vleermuis gaat dan, rechts, bovenop een pagode pilaar zitten....

We zijn beland in een enorme grot. Lilly staart, linksboven, op het dak van een ronde brugtoren. De vleermuis, die zojuist Lilly's bril heeft gejat, zit bovenop een pagodetoren. Er zijn 3 pagodetorens en ze steken omhoog uit de modderzee in de grot. In de modderzee zie je een boel blauwe poelen en het is er donker. Als je goed kijkt zie je dat er bovenop elk van de 3 pagodepilaren een "puntmuts" steekt die kan worden uitgeklapt. Lilly moet naar de overkant van de grot want daar is de uitgang.

Zoom weer in op Lilly, dus zorg dat je Lilly goed ziet. Op hert dak van de toren steekt ook een Tourniquet. In de nis van het Tourniquet steekt een draaiwiel en in het platform van het Tourniquet steken 3 ronde drukplaten. Er staat ook een grote hendel op de rand van het dak....die hendel staat op een liftje waarmee Lilly omlaag naar de bodem kan zakken......Boven het draaiwiel van het Tourniquet zie je een rond venstertje waar je nu het Maansymbool in ziet. We gaan eerst voor licht zorgen.......we gaan de Zon laten schijnen.

 Als Lilly het draaiwiel draait dan verschijnen er eerst 3 sterren in het ronde venster. 
Draait Lilly nog een keer het draaiwiel dan krijg je het Zonsymbool in het venstertje. 

Ga nu eerst 2 keer het draaiwiel draaien....Na de 1e keer zie je dan de 3 Sterren in het venstertje en na 2 keer draaioen staat het Zonsymbool in het venstertje. Als het Zonsymbool in het ronde venstertje staat dan klik je, met handje, op de linker (L) ronde drukplaat en......Lilly springt op de linker drukplaat die hierdoor wordt ingedrukt en........De lamp van de linker Pagodetoren klapt uit en gaat aan,

Ok.....we hebben nu wat licht in de grot maar het is nog niet voldoende. Lilly is vanzelf weer van de drukplaat afgestapt. Spring nu op de rechter drukplaat (R) en.....Ook de lamp van de rechter Pagodetoren klapt uit en gaat aan. Spring op de middelste drukplaat (M) en......Lilly springt op de middelste drukplaat maar de lamp van de middelste Pagodetoren klapt niet uit omdat die verdomde vleermuis er bovenop zit.

Zoom weer in op Lilly en plaats nu je handje op de grote hendel en klik dan de witte Omlaagpijl en....

Lilly gaat op het liftplatformpje staan, trekt aan de hendel en op het liftje daalt ze nu omlaag naar de bodem van de grot.

Loop over de houten brug naar rechts.....klik hiertoe met de loopcursor op de brug, bij de rechter Pagodetoren en.....Lilly huppelt over de brug en ze eindigt dan bij de rechter Pagodetoren en de rechter Brugtoren. Zoom in op Lilly. Tegen de brugtoren ligt een hoop ronde stenen. Er is blijkbaar een instorting geweest en dat heeft veroorzaakt dat de ladder, om omhoog te klimmen, verdwenen is. Onderaan elk van de 3 Pagodetorens steekt een wiel met daaraan een vierkant Elastieken Frame. De rechter punt van het frame van de rechter Pagodetoren wordt geblokkeerd door een steentje.

Klik met de hand op het steentje en......Lilly pakt het steentje vast en trekt het naar zich toe.....
We zien nu dat Lilly het frame als een soort Katapult kan gebruiken om het steentje weg te schieten...

Beweeg je cursor over het scherm. Je cursor wordt een Wijsvingerhand cursor....Als je dan klikt dan schiet Lilly het steentje weg, naar de plek waar je met de wijsvinger geklikt hebt. Het maakt nu niet uit waar je klikt...het is nu enkel de bedoeling dat Lilly dit steentje wegschiet zodat het uit de "katapult" verdwijnt. Dus schiet het steentje weg en raap dan een nieuw steentje op uit de berg steentjes die tegen de brugtoren aan ligt.

Lilly heeft het steentje dan in haar handen....Van het frame zie je 3 punten uitsteken.....Klik handje nu op de linkerpunt van het frame en.....Lilly doet het steentje in de katapult en ze staat dan vanzelf gericht naar de Vleermuis op de middelste Pagodetoren.....Je bent nu ook vanzelf uitgezoomt en ziet de hele grot weer in 1 scherm...

Ok.....klik met de wijsvingerhand nu op de Vleermuis en.......Lilly schiet het steentje weg naar de vleermuis en de vleermuis vliegt weg en door de uitgang, boven de brugtoren, de grot uit. Loop nu terug over de brug naar de linker Brugtoren en klik weer met de wittepijl op de lifthendel en.......Met het liftje gaat Lilly weer naar boven. Terug bovenop de linker brugtoren zet je Lilly weer op het tourniquet platform....Kijk even of het Zonsymbool nog wel in het venstertje staat en als dat zo is dan laat je Lilly weer op het middelste drukplatform springen en.......Ook de lamp van de middelste Pagodetoren klapt nu uit.

Ok......nu wordt het wat moeilijker want Lilly moet via de 3 lampen van de Pagodetorens naar de uitgang boven de rechter brugtoren en daartoe moeten de lampen om de torens gaan draaien maar dan wel op een manier dat ook steeds 2 lampen bij elkaar komen. Lilly moet de 3 lampen nu eerst goed "uitlijnen". Eerst moet nu het Maansymbool weer in het ronde venster gezet worden. Zoom nu niet in op Lilly maar blijf nu steeds in volledig scherm zodat je alles goed ziet.

Het "uitlijnen" van de 3 Pagode lampen:

Het moet er nu uitzien zoals op deze afbeelding:

Stap 9: Vanaf de rechter lamp spring je dan, via weer de witte pijl en op het juiste moment, naar het platform boven op de brugtoren

NB: Dit gedoe met het springen van lamp naar lamp is een kwestie van eerst de 3 lampen goed "uitlijnen" zodat als ze dan draaien de lampen dan op de juiste manier en de juiste plekken steeds even op 1 lijn draaien en dan is het een kwestie van op het juiste moment met de witte pijlen klikken. Lukt het niet gelijk dan blijf je gewoon wachten op het volgende moment dat je een witte pijl krijgt.

Wel.....klik loopcursor in de uitgang en.......Lilly huppelt ons naar:

Hoofdstuk 7: Onderwater:

Krijg de Bril terug:

Het Bel Prieel:

Lilly is bij een bruggetje beland. Het bruggetje leid naar een pagode prieel waar 3 bellen in hangen. 
Op het dak van het prieel is de vleermuis met de bril neergestreken. Aan de overkant steekt Lilly's broertje Row vast in een raam. 

Loop naar het prieel. Er hangen 3 bellen in het prieel, een blauwe, een groene en een gouden bel. 
Bij elke bel hangt een belkoord van dezelfde kleur. Klik handje op de kleine gouden bel, of op het gouden belkoord en.....

Lilly luid de kleine gouden bel en.....de vleermuis houd niet van het luiden van de bel en vliegt weg maar zonder de bril.
We moeten de bril van het dakje zien te krijgen. Klik 3 keer op zware blauwe bel, of op het blauwe belkoort en....

.....door de trillingen van de zware bel valt de Bril van het dakje maar helaas ook in het water....de bril zakt naar de bodem van de zee. Lilly moet de bril opduiken......Als de bril onderwater is verdwenen klik je 1 keer op de middelste groene bel en dan weer 1 keer op de blauwe bel en.....Door de trillingen van de groene en de blauwe bel ontstaat er een gat in de zeebodem. 

Plaats je cursor op het gat....je cursor wordt de witte omlaagpijl....klik de witte omlaagpijl en.....Lilly duikt het water in en zwemt door het gat omlaag en ze beland in een

Onderwater Bel Grot:

De grot staat geheel onderwater. Lilly hangt boven tussen 2 gaten....Lilly kwam via het linker gat de grot in...Als je Lilly door het rechter gat weer de grot uit laat zwemmen dan beland ze onder het ronde rooster, dat je eerder zag....Lilly kan dan lucht happen. Om weer terug de grot in te duiken klik je de witte omlaagpijl.

In de grot hangt een koepeltje. Aan het koepeltje hangen 3 kokers en boven elke koker hangt een belletje. 
Je ziet ook  5 gekronkelde pilaren die nu elk een andere kleur hebben. 

Onder het koepeltje krijg je de witte naar links pijl....Klik de witte linkspijl en Lilly zwemt naar onder het koepeltje. 

Het is de bedoeling dat Lilly alle kronkelpilaren geel maakt en dat moet ze doen met de 3 kokers en de 3 bellen. Als je met handje op de 3 kokers klikt dan trek Lilly de kokers omlaag. Klik je weer op de kokers dan trekt Lilly de kokers weer in. Als je de 3 kokers uittrekt, dus omlaag trekt, dan zie je dat elke koker op 2 kleuren heeft Trek nu eerst die 3 kokers omlaag. 

Dus klik handje op elk van de 3 Kokers om ze omlaag te trekken. De linker koker is voor de kleuren oranje en blauw, de middelste koker is voor de kleuren groen en geel, de rechter koker is voor de kleuren paars en rood. Als een koker is ingetrokken en je klik dan op de bel erboven dan neemt de koker de kleur in. Is een koker uitgetrokken en je klikt dan op de bel erboven dan spuugt de koker de kleur uit.  De 5 pilaren zijn nu, van links naar rechts, rood, geel, paars, blauw en groen....we moeten de pilaren nu allemaal geel maken, dus we moeten kleuren gaan mengen. Zorg nu dat je eerst alle 3 kokers uitgetrokken hebt....zoals op het plaatje hierboven. We gaan beginnen.....

STAP 1:

Klik op de linker koker om die koker weer in te trekken. De linker koker toont dan nog blauw. Klik op de Bel, boven de linker koker en.....Je ziet dat de linker koker wolkjes blauw opzuigt. Trek de linker koker weer uit en klik dan weer op de linker bel en.....de linker koker "spuugt" oranje stralen uit en hierdoor worden 4 pilaren oranje.

STAP 2:
Trek de middelste koker weer in tot geel. Klik op de middelste bel en....de middelste koker "spuugt" geel uit en hierdoor worden de 4 oranje pilaren rood. 

STAP 3:
De rechter koker is nog uitgetrokken en toont rood en paars. Klik op de rechter bel en......de rechter koker "spuugt" paars uit en alle pilaren zijn dan nu paars.

STAP 4:
Trek de linker koker weer in en klik dan op de linker bel en.....alle pilaren worden nu weer rood.

STAP 5:
Trek de linker koker weer uit en klik weer op de linker bel en........alle pilaren in de grot worden nu oranje
STAP 6:

Trek de rechter koker weer in en klik dan de rechter bel en.......Alle pilaren worden Geel en het scherm wordt groter en je ziet nu de Bril, die op de bodem van de grot ligt

Klik op de Bril en......Lilly duikt omlaag naar de bril en ze zet de bril weer op haar voorhoofd.

Rechts in de beneden hoek krijg je nu de witte pijl op de uitgang van de grot....Klik de witte pijl en Lilly zwemt daar naar toe...Lilly hangt dan boven de "kartel" rots en deze rots blokkeert de uitgang. Zet de Bril op om in het verleden te belanden.

In het verleden klik je met handje op de rots, die de uitgang blokkeert en.....Lilly duwt de rots naar voren en gaat er weer boven hangen. Zet de bril weer af en....terug in het heden klik je dan de witte pijl op de nu geopende uitgang uit de grot.....

Lilly zwemt door de uitgang en beland in de:

Paddenstoel Grot:

Lilly zit in een waterpoel en verder is er niets te zien, behalve dat de grot paars van kleur is. Zet de bril weer op en....In het verleden zit Lilly ook in de water poel maar die is nu stijf bevroren en Lilly zit vast in het ijs. Nu is het licht in de grot. In de grote vijver staan 3 grote "Paddenstoelen". 

Lilly kan nu niets want ze zit vast in het ijs.....We moeten, in het heden, de kleur van de paarse grot veranderen. Zet de bril weer af om in het heden terug te keren en duik, via de witte omlaagpijl, terug naar de Belgrot. Terug in de belgrot klik je weer de wittepijl, onder de grote Bel....Lilly zwemt dan terug omhoog en hangt dan weer onder de grote bel

Klik handje op het "dijkje" tussen de poel waar Lilly in zit en de paddenstoelen vijver en.....

Lilly kruipt uit de waterpoel en we zien nu dat er geen 3 maar 4 "paddenstoelen" in de grote vijver staan.....de meest rechter paddenstoel steekt weer hoger omhoog .Loop naar de rechter kant van de grot. 

Als Lilly rechts staat dan zet je de bril weer op. In het verleden staat Lilly ook rechts, voor de rechter paddenstoel.....Klik met de witte pijl op de rechter paddenstoel en.....

Lilly springt op de paddenstoel.....Je krijgt dan de witte pijl tussen de rechter paddenstoel en de middelste paddenstoel....Klik de witte pijl en...Lilly springt vooruit en.....Als Lilly in de lucht zweeft klik je snel de Bril knop om de bril af te zetten en....

In het heden land Lilly dan op de 2e paddenstoel

Spring naar de volgende paddestoel....Als Lilly in de lucht hangt klik je weer snel de Brilknop om de bril weer af te zetten en.... in de lucht klik je snel weer de brilknop om de bril weer op te zetten en....in het verleden land Lilly dan op de middelste paddenstoel.

 Spring naar de 3e paddenstoel....Lilly staat dan, in het verleden, op de meest linker paddenstoel. 
Spring terug naar de middelste paddestoel maar in de lucht zet je snel de bril weer af en......

.....In het Heden land Lilly dan op de hogere 2e paddenstoel. Blijf in het Heden en spring nu terug naar de hoogste, dus de meest linker, paddenstoel. Lilly land nu in het heden bovenop de hoogste paddenstoel.

Links hangt een Stalactiet aan het plafond.....In het verleden is die stalactiet bevroren.....Spring naar de Stalactiet maar in de lucht zet je snel de Bril weer op en......In het verleden knalt Lilly dan tegen de bevroren stalactiet aan en.....Lilly glijd omlaag en hierdoor breekt er een puntige ijspegel af......Lilly valt in de waterpoel en breekt hierdoor het ijs.

De ijspegel ligt op de rand van de waterpoel. Pak de ijspegel en doe dan de Bril weer af. Terug in het heden duik je Lilly onderwater, terug de Belgrot in. Zwem in de Belgrot omhoog en zwem door de bovenste rechter uitgang de grot uit....

Via de bovenste rechter uitgang beland Lilly dus onder het ronde rooster. Lilly hapt naar lucht en ze kan het rooster niet verwijderen. Zet de Bril op en.....in het verleden is Lilly ook onder het rooster maar nu is de wereld een ijswereld.

Klik met het handje op het ijs, waar Lilly onder drijft en......met de puntige ijspegel breekt Lilly het ijs en zo slaagt ze erin om de poel uit te komen. Lilly staat dan op het ijzige pad bij de poel. Aan het einde van het ijzige pad is, in het Heden, het raam waar Row in vast steekt en Lilly moet haar broertje uit dat raam bevrijden. Er zijn 2 plekken waar je Lilly nu naar toe kunt lopen...het einde van het pad of bij het "trapje" in de bocht van het pad. Zorg dat Lilly bij dat "trapje", in de bocht van het pad komt te staan, dus klik daar met de loopcursor.

Als Lilly bij dat "trapje" staat dan zet je de bril weer af en...
.In het heden zie je dan dat Lilly in het raam terecht is gekomen en ze duwt dan broertje Row het raam uit. Lilly komt dan door de deur naar buiten.

Klik met handje op Row en........Lilly steekt haar handen uit en Row springt omlaag en Lilly vangt hem op. 
Er volgt een innige omhelzing tussen broer en zus maar dan rent Row, door de deur, weer weg.

Wel......volg Row....dus ga door de deur en......we belanden in:

Hoofdstuk 8: Repareer het Rode Gordijn:

We zien de rode sjaal door het scherm vliegen en......we zien een heel groot rood gordijn....Onderaan het rode gordijn is een lapje rode stof verdwenen....

dat verdwenen lapje stof was dus de rode sjaal en de sjaal wordt nu herenigt met het gordijn. Dan komen Row en Lilly hier terecht......ze rennen over de pijp naar het huisje maar.....de pijp breekt en Row valt in het water.,...Lilly beland benden op het plein.

Haal Row uit het water en krijg hem in de Tredmolen:

Je bent nu Row. Klik handje op de houten pier en.......Row klimt het water uit en staat dan op de pier. Aan de stenen muur van de pier hangt een pijp en aan het uiteinde van de pijp steekt een Hendel. Lilly staat op het plein bij 3 pijpjes, een draaiwiel en een rond houten platform Aan elk van de 3 pijpjes steekt een trommel. Het draaiwiel zit vast aan een pijp dat het huisje in gaat. Aan het huisje steekt een bruin ijzeren plaat waar een knop in een L-vormige gleuf steekt.. Uit de linker zijkant van het huisje steekt een pijp uit.....die pijp kan worden uitgeschoven naar de boom...het is een telescoopbuis. De Telescoopbuis kan ook omhoog en omlaag gebracht worden, met het draaiwiel en de knop in de gleuf, maar daar is de hulp van Row voor nodig. Rechtsboven aan het huisje zie je een grote Tredmolen

De 3 pijpjes zijn, van links naar rechts, Oranje, Groen, Blauw. Klik handje op de elk van de 3 trommels, die aan de 3 pijpjes steken....Lilly ramt dan met haar vuist op de 3 trommels en we horen dan 3 keer een doffe dreun. Spring op het ronde houten platform en......Als Lilly op het ronde platform gaat staan dan drukt ze het platform iets omlaag...het ronde platform is dus een Drukplaat. De hendel op de pier, bij Row, kan omhoog en omlaag geklikt worden. Die hendel staat nu omlaag. Als de hendel bij Row omhoog staat dan wordt er lucht omhoog gepompt, door het dikke stuk pijp achter Row. Staat die hendel omlaag dan zal er lucht het water in worden gepompt. 

Klik de hendel bij Row omhoog.  Achter Row ligt het dikke verbindingsstuk van de pijp die is afgebroken.
Klik loopcursor in dat dikke pijpstuk en.....Row loopt de dikke pijp in en gaat in de pijp zitten.

Klik op de trommel van het oranje pijpje.....Lilly slaat 1 keer op de trommel.....
Spring, als Lilly terug is gelopen, onmiddellijk op het ronde houten drukplatform.....en.......

Row wordt uit de pijp geschoten, vliegt door de lucht en beland in de ronde tredmolen van het huisje. Als je links naast Row in de tredmolen klikt dan trapt Row de tredmolen linksom.....klik je rechts naast Row dan trapt hij de tredmolen rechtsom. Probeer het maar even. Links groeit een mooie Zijdeboom.....blauwe vlinders vliegen rond de boom. In de boom hangen 3 mandjes waar bolletjes blauwe zijdegaren in zitten. 

Om de scheur in het grote rode gordijn te kunnen repareren is er rood zijdegaren nodig....
.We moeten er dus voor gaan zorgen dat de boom geen blauwe maar rode zijde geeft. Dat moeten we doen in het verleden.

Verander de blauwe zijde in rood zijde

 Zet dus de Bril nu op en.....In het verleden zien we een aantal dingen gebeuren.....

De opa van Lilly en Row stapt door het rode gordijn en roept "Lilly you made it"....opa verdwijnt weer.....Opa was er dus de oorzaak van dat het rode lapje stof uit het gordijn is gevlogen. In de zijdeboom zien we nu geen vlinders maar witte rupsjes....de 3 mandjes zijn nog leeg.......de witte rupsjes vreten de blauwe bloemen van de boom op en "spinnen" de bloemen dan tot blauwe zijde draadjes. Hou de bril op, dus blijf hier in het verleden. We gaan er nu voor zorgen dat er rode zijde in de mandjes terecht komt en dat gaan we doen met de hulp van de 3 trommels op de 3 pijpjes en de ronde drukplaat. Als volgt:

STAP 1:

Sla op de trommel van de blauwe pijp en dan op de trommel van de groene pijp en spring dan op het ronde drukplatform en.......

Uit de dikke pijp op de pier komt kleurstof dat naar de boom gaat en  de blauwe bloempjes in de boom worden nu groen.

STAP 2:

Sla op de blauwe trommel en dan op de oranje trommel en spring weer op het drukplatform en......
Uit de dikke pijp komt blauwe kleurstof en dat gaat naar de boom en de bloemen in de boom worden geel

STAP 3:

Sla op de oranje trommel en spring op het drukplatform en......Oranje kleur wordt naar de boom gestuurd en de bloemen zijn dan oranje.

STAP 4:

Sla op de groene trommel en dan op de blauwe trommel en spring weer op het drukplatform en.....
......gele kleur wordt door de pijp naar de boom gestuurd en de bloemen zijn dan rood.

Zet nu de bril weer af om terug te keren in het Heden en zie.....de bolletjes zijde in de 3 boommandjes zijn nu rood. 

HEDEN: Oogst het rode Zijde uit de boommandjes:

Ok.....Row staat in de Tredmolen en we weten in de tredmolen links naast Row klikt hij dan linksom draait en de tredmolen dan linksom laat draaien. Klik je rechts naast Row dan draait Row rechtsom om de Tredmolen rechtsom te laten draaien. We hebben nu de hulp van Row nodig om de telescooppijp helemaal naar de mandjes in de boom te laten uitschuiven.

Klik nu op het draaiwiel, bij Lilly en....Lilly draait het wiel een slag rond.......de knop in der gleuf staat dan bovenaan in de gleuf. Lilly heeft nu de richting, waarin de telescooppijp beweegt verandert in de omhoog/omlaag richting. Klik nu, in de tredmolen, rechts van Row zodat Row dan rechtsom draait en de tredmolen in beweging zet...Hierdoor gaat de telescooppijp omhoog en bereikt het hoogste punt in de gleuf

Klik weer op het draaiwiel.....Lilly draait het wiel weer waardoor de knop in de gleuf terug gaat naar rechtsonder in de gleuf. Klik nu, in de Tredmolen, links naast Row... en.........Row draait linksom en zet de tredmolen nu linksom in beweging en de telescooppijp wordt nu een beetje uitgeschoven. Blijf nu links naast Row klikken totdat de telescooppijp helemaal is uitgeschoven....Het einde van de telescooppijp hangt net 1 positie voorbij onder het bovenste boommandje in de boom

Het einde van de telescooppijp is nu 1 positie te ver, dus Klik nu weer, in de Tredmolen, 2 keer rechts naast Row om de telescooppijp 2 posities terug te trekken en klik dan weer 1 keer links naast Row en......Het einde van de telescooppijp is dan precies onder het bovenste mandje en de zijde bolletjes worden uit het mandje gezogen en belanden, via de telescooppijp, op de Spiraal in het Telescooppijp huisje

Om het linksonder mandje leeg te halen moet de telescoop nog een positie zakken, dus trek eerst de telescoop weer helemaal in. Laat Lilly dan weer het draaiwiel draaien om de knop weer boven in de gleuf te zetten. Klik dan weer 1 keer links naast Row, om de telescoop weer 1 positie te laten zakken. Klik dan weer op het draaiwiel om de knop weer rechtsonder te zetten. Schuif dan de telescoop weer uit, tot 1 positie voorbij het linksonder boommandje. Trek de telescoop dan weer 2 posities in en schuif de telescoop dan weer 1 positie uit en......

De Telescooppijp is dan precies onder het links onderste mandje en ook de zijdebolletjes uit dit mandje verdwijnen naar de spil in het spinhuisje......Vanzelf trekt de telescoop weer in en de rode zijde wordt vanzelf naar het kleinere spinhuisje gestuurd.  Voor het kleine spinhuisje staat een hendel en aan dit spinhuisje steekt de Spinnaald. 

Klik op de Hendel en.......kijk wat er gebeurt.......

Wel......Het rode zijde draad wordt nu in de opening van het rode gordijn gesponnen.
Row springt dan omlaag en verdwijnt, tot ontzetting van Lilly, door het rode gordijn. 

Klik met je vingertje op het rode gordijn, op de plek waar Row door het gordijn verdween,  en.........

Lilly wordt ook door het rode gordijn gezogen en.....beland in de lucht......Lilly grijpt zich vast aan de benen van broertje Row......

Zet de Bril op en......

Lilly en Row vallen verder omlaag in het verleden en komen terecht op "iets" dat boven de wolken uitsteekt......het ding werkt even als een trampoline maar dan......Wel... het EINDE ......ik vermoed dat het wachten is op Deel 2 van Lilly Looking Through. Via alle Save Games kun je dit snoezige gamepje nog eens spelen, of je begint fris opnieuw.

Walkthrough door: Louis Koot