2014:Walkthrough door: Louis Koot

Lume is een Flash game dat u via de State Of Play Games website kunt kopen. 

Opa zit in zijn huisje te lezen als......opeens het licht uit gaat. De stroom is uitgevallen.

Lumi, de kleindochter van Opa, wil haar opa bezoeken en dus huppelt ze vrolijk door het bos naar Opa's huisje.  

Lumi komt aan bij de bovenste deur van Opa's huisje en ze een beetje verbaast dat er geen licht brand.

Klik op de deurknop van de groene deur....Ojee.....De deur zit op slot en kan alleen van de binnen worden geopend. 

Achter Lumi zie je een wit tuinhekje. Klik op het witte tuinhekje en...

..Lumi meld dat een paar plankjes in het hekje los en scheef staan en ze neemt die plankjes uit het hekje en bergt ze op in inventory. 

Je weet nu gelijk dat er een inventory is en waar je die moet zoeken......Bovenaan het scherm. De inventory floept open als je de cursor naar boven beweegt. In Inventory vindt je ook de "Save" en de "Quit" knop. Als je wilt Saven dan klik je op "Save". Omdat dit een Flash-game is kun je geen naam aan je save geven....de game slaat de saves op in de Temp.bestand van de game en in 1 bestand.

Ok...Lumi kan dus niet via de groene deur naar binnen. Links zie je een laddertje. Boven het laddertje hangt een snoer met gekleurde lampje. Onder het lampensnoer zie je de rode voordeur van het huisje. Klik even op 1 van de lampjes, die in het lampensnoer hangen en "luister" dan naar het commentaar van Lumi. Klik op de ladder en.....Lumi daalt via de ladder omlaag naar de rode voordeur.

Er hangt een briefje aan de rode voordeur. Klik op het briefje en lees het eventjes door. Het is een briefje van Opa. Opa meld dat hij niet thuis is. Zijn huisje krijgt geen stroom meer vanuit het dorp, dus Opa heeft besloten om zelf zijn eigen stroom te gaan opwekken. Maar helaas zijn er een paar probleempjes en of Lumi die probleempjes eventjes wil oplossen. Het 1e probleem is om in het huisje te geraken. Klik de brief weg.

Ok....Opa is dus niet thuis. Klik op de deurknop van de rode voordeur en....O....de deur zit op slot en heeft een code slot. Lumi moet een code van 3 cijfers invoeren in het codeslot om de deur te kunnen openen. We kijken hier zo meteen wel verder naar. Sluit dit scherm via het kruisje linksboven. 

Klik, ergens, op het dak van het huis. Lumi meld dat het een dak van Zonnepanelen is. Kijk naar het onderste punt van het schuinen dak. Het allereerste zonnepaneel ligt een beetje los. Klik op die los liggende zonnepaneel en....Lumi loopt er naar toe en meld dat het paneel los ligt en gemaakt moet worden. 

Lumi beland in haar 1e puzzelopdracht:

Zonnepaneel Puzzel:

  • Lumi is in de close-up van het zonnepaneel. Rechts lees je wat de opdracht is. Het paneel heeft 64 vakjes en in elk vakje staan gele lijntjes. Er zijn 4 rode "Connectors". 
  • De gele lijntjes zijn "in de war" en Lumi moet nu alle lijntjes goed met elkaar verbinden zodat er een doorlopende verbinding ontstaan tussen alle 4 rode Connectors.
  • Klik in de vakjes om de lijntjes te draaien en verbindt alle lijntjes met elkaar zodat alle lijntjes met elkaar zijn verbonden en verbonden zijn met de 4 rode "connectors"  Er mogen geen "losse eindjes" zijn. Hier is de oplossing:

Zodra Lumi het paneel goed "gerepareerd" heeft gaat ze uit de puzzel en meld ze dat het zonnedak weer stroom kan leveren

Ok....Nu de rode voordeur openen. Loop terug naar de rode voordeur. Lumi weet dus al dat de voordeur ook op slot zit en dat de deur een codeslot heeft. Wat is dan de code die Lumi in het slot moet zetten? Bekijk nog een keer het briefje dat Opa op de rode voordeur heeft geplakt.. Rechtsonder op het briefje zie je 3 losse letters staan, het zijn de letters A, G, A.

 Gaat er al een lichtje bij je branden? De code heeft 3 cijfers.......3 letters.......A is de 1e letter in het alfabet en G is de 7e letter in het alfabet.....dus de code is.....1, 7, 1. Klik de brief weer weg en klik weer op de deurknop van de rode deur. Lumi ziet dan weer het codeslot. Lumi moet dus code 1, 7, 1 in het codeslot zetten, dus klik op de rode pijltjes tot je het juiste cijfer in de ronde venstertjes hebt staan en klik dan op de groene knop en...

...De voordeur gaat open en Lumi stapt naar binnen.

Lumi is binnen en ze staat voor de trap. In de trap is zit een bruine deur met een vreemd slot. In de blauwe muur zit de deur van de elektrakast. Boven de elektrakastdeur hangen 3 foto's. Links staat een kastje aan de groene muur. Vlak bij het kastje hangt een sleutelplankje aan de groene muur. Boven de trap hangen ook 2 foto's aan de groene muur. Achter Lumi hangen ook nog 3 foto's aan de trapmuur, maar die kun je nu niet zien.

Klik met je handje op het deurslot van de bruine deur, in de trapmuur. Lumi bekijkt het deurslot in close-up en.....het is een "ALDRETH" pianoslot. 

Het pianoslot heeft 9 toetsen en een rode knop. De 6e toets is oranje. 8 toetsen geven een toon als je er op klikt, maar de 9e toets geeft geen geluid. Wel.....Lumi zal wel een melodietje moeten toetsen op dit pianoslot maar ze heeft nog geen idee welk melodietje. Dus verlaat deze close-up maar weer.  Bekijk de 3 foto's boven de elektrakast deur. Je ziet dan een foto van Opa's huisje en een foto van Lumi. Ga weer uit de close-up. Klik op de deur van de elektrakast. Lumi loopt dan de elektrakast in en ziet de stroommeter en het stroomkastje.

Bekijk de stroommeter en het stroomkastje. De wijzer van de stroommeter staat op 0 en het stroomkastje zit op slot met 3 sloten. Er is dus geen stroom. Lumi moet in het stroomkastje de stroomtoevoer herstellen maar ze moet eerst de 3 sleutels zoeken waarmee ze dit stroomkastje kan openen.  Klik, achter Lumi, op de deur om de kast weer te verlaten.Ok....Het stroomkastje, in de elektrakast, heeft 3 sleutels nodig om te worden geopend en die 3 sleutels hangen aan het sleutelplankje dat aan de groene muur hangt. .Het kastje, dat aan de groene muur staat, heeft 2 deurtje.

Klik op het linker deurtje van het kastje en....Lumi bekijkt dan het codeslot van het kastdeurtje. 

Wel....Lumi weet de code niet, dus ga maar weer uit de close-up. Nu Lumi bij het kastje staat zie je dat er ook op de trapmuur, links naast de pianoslotdeur, 3 foto's hangen. Bekijk die 3 foto's. Je ziet dan een foto van Lumi's Oma en Opa. Bekijk ook de onderste foto, die boven de trap aan de groene muur hangt. Het is een foto van Lumi en Opa die aan het vissen zijn. Ok....je hebt nu wel alles bekeken dat je hier kunt bekijken. Klik nu op het sleutelplankje en....Lumi komt in de close-up van het sleutelplankje.

Vindt de 3 goede sleutels:

Lumi ziet 14 sleutels, die in een cirkel gegroepeerd zijn. Rechts ziet Lumi 3 schaduwen van 3 sleutels. De bedoeling is dat Lumi de 3 sleutels vindt die precies passen op de 3 "schaduwsleutels". 

Bekijk dus goed de 3 "schaduwsleutels" en zoek dan, tussen de 14 sleutels, de 3 sleutels die er precies zo uitzien als de "schaduwsleutels". Klik, in de cirkel, op de 3 sleutels die overeenkomen met de 3 "schaduwsleutels". Bij de sleutels waarop je klikt verschijnt een rode pijl. 

Dit is helaas een "Random" puzzel want de volgorde waarin de 14 sleutels gegroepeerd liggen is steeds anders. De "Schaduwsleutels" zijn wel steeds dezelfde. Je moet dus heel goed kijken naar de 3 "schaduwsleutels" en dan de overeenkomende sleutel zoeken tussen de 14 sleutels. Omdat de 14 sleutels bij jouw in een andere volgorde kunnen liggen kan ik je hier geen kant en klare oplossing voor geven. Bij mij was de oplossing deze. 

Als je denkt dat je de 3 goede sleutels hebt aangeklikt dan klik je op de "OK" knop. 
Heb je het goed gedaan dan Meld Lumi dat en ga je vanzelf uit de close-up. 

Heb je het fout gedaan dan Meld Lumi dat ook. Klik dan weer op de sleutels die je geselecteerd had om de rode pijlen te laten verdwijnen en probeer het dan opnieuw.

Als je de 3 sleutels hebt dan duik je terug de elektrakast in. Pak de 3 sleutels uit inventory en klik ermee op het stroomkastje en....

Lumi meld dan dat ze het kastje ontsloten heeft. Klik weer op het kastje en...Lumi beland in de:

Stroomkabels puzzels:

Lumi moet 6 kabeltjes goed verbinden. Je ziet 12 "connectors". Onder elke connector staat een getal, een letter of een symbool.  Links zie je een schema waarop wordt uitgelegd wat de symbolen onder de Connectors betekenen. Het schema verteld je dus welke 2 connectors je steeds met elkaar moet verbinden. Die symbolen, onder de connector, moeten vertaald worden naar getallen en het schema legt dit uit.

Als je op een Connector klikt dan floept er een rode kabel tevoorschijn. Het uiteinde van de rode kabel zit dan vast aan je cursor. Sleep het uiteinde van de rode kabel naar een andere connector en klik de kabel daar op vast en je hebt dan 2 connectors met elkaar verbonden.

Je moet op deze wijze steeds 2 connectors met elkaar verbinden via een rode kabel, zodat je dan uiteindelijk 6 groepjes van 2 connectors met elkaar hebt verbonden. De uitleg van de symbolen, onder de connectors, is nogal ingewikkeld dus daar begin ik maar niet aan. Ik geef gelijk maar de oplossing, die voor mij heeft gewerkt. 

Nummer de Connectors, van linksboven naar rechtsonder, 1 t/m 12

  • Verbind Connector 1 met Connector 12. 

  • Verbind Connector 2 met Connector 3. 

  • Verbind Connector 4 met Connector 7. 

  • Verbind Connector 5 met Connector 6. 

  • Verbind Connector 8 met Connector 9. 

  • Verbind Connector 11 met Connector 10. 

Klik op de "TEST" knop en......Als je de connectors goed met elkaar verbonden hebt dan blijft de "TEST" knop groen branden. Je gaat dan vanzelf uit de close-up en Lumi meld dat het goed zit.

Klik weer op de stroommeter en zie.....De wijzer van de stroommeter staat nu halverwege. Klik op de rode knop en......Wel...Lumi meld dat er nog steeds niet genoeg stroom is. 

De rode knop in de stroommeter werkt dus nog niet....daartoe moet de wijzer helemaal rechts staan, dus er moet nog ergens iets anders gedaan worden. Sluit het scherm via het kruisje en stap terug uit de stroomkast. Terug bij de trap klik je bovenaan de trap en.....Lumi huppelt vrolijk de trap op en beland boven in het zitkamertje van Opa. 

Er staat een luie stoel, een boekenkastje en er leunt een schemabord tegen de muur. Op het boekenkastje staat een ouderwetse grammofoonspeler. Het boekenkastje staat vol met boeken en Lumi kan diverse boeken uit het kastje inzien.  Vooraan de grammofoonspeler zit de Zwengel.....de Zwengel heeft een rode knop. Klik op de Rode Zwengelknop van de grammofoonspeler en.....je hoort nu een melodietje en je ziet de muzieknoten van dat melodietje....Luister naar het melodietje.....misschien is dit de code voor het pianoslot van de pianodeur?

Klik in elk vakje van de boekenkast. Uit elk vakje pakt Lumi dan een boek.....Bij de meeste boeken zegt Lumi dat ze er niets aan heeft, maar er is 1 boek waar Lumi meld dat haar Opa er een hint in heeft geschreven........Bij mij stond dit boek in het rechtsonder vakje van de boekenkast en het is het "Development of the Gramophone" boek. De hint in dit boek is 9#, dat Opa bovenaan de pagina heeft geschreven.

Als je het "Development of the Gramophone" boek hebt gevonden en hebt gelezen klik je op het schemabord, dat tegen de rechter muur aan staat. Lumi vertelt dat het bord een schema bevat van Opa's laatste uitvinding en ze geraakt in de close-up.

Vindt de locatie van de Connector voor de Windmolen:

Je ziet een leeg grafiek vel. Het vel is verdeelt in 10 kolommen en 10 rijen. De kolommen zijn genummerd 1 t/m 10 en de rijen A t/m J. De rijen en kolommen vormen dus een co÷rdinaten stelsel en je moet dus steeds, op het vel, op de goede punten klikken om de locatie van de stroomturbine te vinden. Rechtsboven staat een kompas en rechtsonder het huisje. Lees het briefje. Het briefje verteld je, stap voor stap, op welke punten (Co÷rdinaten), je op het vel moet klikken. Onder het briefje zie je de "CHECK" knop.

De aanwijzingen op het briefje zijn niet allemaal van belang. Sommige aanwijzingen brengen je geen stap verder terwijl andere aanwijzingen je richting en je oriŰntatie be´nvloeden. Maar hier is de juiste oplossing: Je klikt dus steeds, op het grafiekvel, in de vakjes. In het vakje waar je in klikt verschijnt een rode cirkel, die dan verspringt naar het volgende vakje waar je in klikt. Hier is de enige juiste oplossing:

  1. Klik in vakje A5. 

  2. Klik in vakje A8. 

  3. Klik in vakje G8. 

  4. Klik in vakje G10. 

  5. Klik in vakje J10. 

  6. Klik in vakje G7. 

  7. Klik in vakje G5. 

  8. Klik in vakje F5

Klik op de "CHECK" knop en......
De locatie van de Connector van de Windmolen verschijnt op het vel

Vanzelf ga je uit de puzzel en Lumi meld dat ze nu weet waar ze de windturbine moet zoeken.

Klik nog een keer op de Zwengel van de Grammofoon om het melodietje nog een keer te horen. Je moet de tonen van dit melodietje gaan naspelen op het Pianoslot van de pianodeur, dus luister goed. Klik op de trap om terug omlaag te gaan en klik beneden dan weer op het pianoslot van de pianodeur. Lumi ziet het pianoslot weer in close-up.

Het pianoslot:

Het slot heeft dus 9 toetsen. Nummer de toetsen, van links naar rechts, 1 t/m 7.  Door de juiste 5 toetsen te klikken moet het melodietje van de grammofoonspeler nu nagespeeld worden.  De toetsen 1 t/m 8 maken geluid. Toets 6 is oranje en toets 9 geeft geen geluid. Toets 6 is de starttoets.  Klik op de 5 goede toetsen en klik dan op de rode knop. 

Klik op de toetsen 6, 3, 4, 7, 3 en klik op de rode knop en......Je gaat uit de puzzel en Lumi meld dat ze de deur nu kan openen. 

Dus klik weer op het pianoslot en...Lumi beland in de voorraadkast Er staat een fiets, maar daar heeft Lumi nu nog niets aan. 

Tegen de rechter kast leunt een bezem en bovenop die kast staat een verrekijker. 

Pak de verrekijker. Lumi is er blij mee. Klik op het kruisje, linksboven, om de kelder weer te verlaten.  Klik weer bovenaan op de trap om terug te gaan naar Opa's zitkamertje. Terug in het zitkamertje plaats je de cursor op het muurtje, onder de vloer van het kamertje. Er verschijnt nu een driehoek op dat muurtje. 

Klik op die driehoek.....Het blijkt de binnenkant van de groene bovendeur te zijn en Lumi geraakt buiten.  

Rechts wijst nu een rode pijl de plek van de Connector van een windmolen aan. 

Klik 2 keer op, of net onder, dat rode pijltje. Lumi loopt richting de rode pijl en meld dat ze een ondergrondse connector ziet. 

Achter de rode pijl zie je een "gat" tussen de bomen en door dat "gat" zie je in de verte iets. 

Pak de verrekijker uit inventory en klik ermee in dat "gat" tussen de bomen en...

........door de verrekijker ziet Lumi dan het dorp en ze meld dat ook het dorp geen stroom krijgt. Sluit het scherm via de kruisknop.Loop terug naar de groene deur en ga door de groene deur het huisje weer binnen, of daal de ladder af en ga via de rode deur weer naar binnen. Als je via de groene deur weer naar binnen bent gegaan dan daal je de trap weer af naar beneden. Het wordt tijd om het deurtje van het kastje te openen, dat tegen de groene muur aan staat. Klik weer op het linker deurtje van het kastje om weer in de close-up van het slot te geraken.

Open het kastje:

Het slot bevat 3 tuimelaars waar je de cijfers 0 t/m 9 in kunt zetten door op de pijltjes te klikken. De rechter tuimelaar is verbonden met 3 lampjes en die 3 lampjes moeten groen worden. Om die 3 lampjes groen te krijgen moet je 3 keer een code van 3 cijfers in de tuimelaars zetten.

Het "Development of the Gramophone" boek heeft je aanwijzingen voor deze puzzel gegeven. Bovenaan die pagina staat 9# en dit betekent dat er 9 cijfers nodig zijn, 3 keer 3. De tekst van de pagina bevat een aantal hints die je vertellen welke 9 cijfers de code bevat. 

Ik ga dit verder niet uitgebreid uitleggen.....vogel het zelf maar uit via onderstaande afbeelding. De omrande stukjes vertellen je de 3 codes. Zo ingewikkeld is het niet en je leert dan nog eens wat.

De eerste set van de code is: 1, 2, 3. De tweede set van de code is: 2, 1, 1, de derde set van de code is: 8,8,7. Voer deze codes nu in op de tuimelaars

  • Zet eerst 1, 2, 3 op de tuimelaars en klik dan op de rode knop. Het bovenste lampje word groen. 

  • Zet de 2e code  2, 1, 1 in de tuimelaars en klik weer op de rode knop. Ook het middelste lampje wordt groen.

  • Zet de 3e code 8,8,7 in de tuimelaars en klik weer op de rode knop en.....alle 3 lampjes zijn dan groen en.

........het slot en het deurtje gaan open. In het kastje vindt Lumi dan een Bacotang en een klosje met elektradraad. 

Pak de Baco en pak het klosje elektradraad. Klik op de sluitknop om dit scherm te verlaten. 

Bouw een Windmolen:

Klik weer op de pianodeur om terug te keren in de voorraadkast.Lumi heeft iets van fiets nodig als "motor" voor de windmolen.

 In het voorwiel van de fiets zit de Naaf. Klik op de Naaf van het voorwiel. Lumi meld dat het ook een Dynamo is. 

Pak de Bacotang uit inventory en klik ermee op de dynamonaaf om de dynamo uit het voorwiel te slopen. De dynamo staat dan voor het voorwiel. 

Pak weer de Baco uit inventory en klik er nu mee op de stang van de fiets waar het zadel meestal op zit en.....Lumi sloopt nu de hele fiets in onderdelen uit elkaar.

Pak nu de Dynamonaaf op en pak dan ook de Stangen op, die nu links naast het wiel staan.

Verlaat de voorraadkast weer en ga de trap weer op en verlaat dan het huisje weer via de groene bovendeur, dus via de driehoek. Terug buiten loop je weer naar het rode pijltje. Lumi blijft weer voor het rode pijltje staan.  Pak de Fietsstangen uit inventory en klik ermee op, of net onder, het rode pijltje en..... Lumi steekt de stangen in elkaar en plaats dan de hele stang op het rode pijltje in de grond.

Pak nu de Dynamonaaf uit inventory en plaats het ding bovenop de paal. 

Pak de witte hekplankjes uit inventory en klik ze op de Dynamo en.....Lumi heeft een Windmolen gemaakt. 

Pak het klosje elektradraad uit inventory en klik het op de draaiende wieken van de windmolen en......

......Je ziet dan de stroommeter in de elektrakast en ziet dat de wijzer in de stroommeter nu helemaal naar rechts gaat en......

.....Lumi meld dat er nu voldoende stroom naar Opa's huisje wordt gestuurd. 

Ga terug naar het huisje en daal de ladder af en dan via de rode voordeur weer naar binnen. 

Duik de elektrakast weer in en klik op de stroommeter. De rode knop is nu aan, dus klik nu weer op de rode knop en...

...De stroom in Opa's huisje gaat weer aan en......wel....kijk naar het EINDE:

De lichten, binnen en buiten, gaan weer aan en.....Opa keert terug naar zijn huisje. Opa en Lumi begroten elkaar hartelijk. 

Opa heeft ongelooflijke dingen beleefd in het dorp en hij wil Lumi er graag over vertellen.....

.......maar dat is voor LUME Part 2 dat op het moment dat ik deze walkthrough schrijf nog niet uit is.

Walkthrough door: Louis Koot