2014:

Walkthrough door: Louis Koot  

Nog heel veel meer Nederlandstalige game walkthroughs vindt op mijn site: www.louiskoot.nl

Oknytt is een aardige, maar ook een ietwat eigenaardige, game dat je geheel met je computermuis bestuurt.Als je de game opstart kom je eerst in het hoofdmenuscherm alwaar je een "New game" kunt beginnen, een eerdere gesavede game kunt vervolgen, enige game opties kunt instellen en een Tutorial kunt bekijken. De "Lore Library" is nog niet beschikbaar maar die zal worden gevuld naarmate je verder komt in het spel.

In de Tutorial krijg je uitleg over hoe je de game bestuurt, dus hoe je dingen bekijkt en opraapt.....lees de Tutorial dus even aandachtig door en start dan een "New Game". De game begint met de Verteller die je een bijzonder verhaal wilt vertellen. 

De verteller toont je ook een Hand met een Steen erin en dan toont de verteller ons de hoofdpersoon in deze game en.....We belanden in:

Hoofdstuk 1: Het Ontwaken:

Onze hoofdpersoon komt uit zijn hol gekropen om de weide Wereld te gaan verkennen en.....Jawel.....het is een lief, en aaibaar, klein Egeltje en zijn naam is....Little Creature.  Little Creature is zojuist "Ontwaakt"en komt uit zijn hol gekropen en ziet dat ie bij een vijvertje in een bos is. Nieuwsgierig als Little Creature nu eenmaal is, gaat ie alles even "besnuffelen" met zijn stekelige, miereneter, neus.

Journaal/Inventory/de Runestenen en Saven:

Linksboven zie je een Scrol en rechtsboven zie je een kistje. De Scrol en het kistje zullen het Little Creature gedurende zijn ontdekkingsreis blijven vergezellen want.....In de Scrol worden steeds hints genoteerd, maar stel je er niet te veel van voor. Het kistje is Little Creature's bagagekist, een uitvinding dat wij gewone creaturen de Inventory noemen.  Onder in het scherm steken 4 Runenstenen de kop boven het maaiveld uit.....Die Runenstenen blijven ook altijd zichtbaar en je kunt ze gebruiken om dingen te laten gebeuren in het scherm......Elke Runesteen is gelinkt aan een Element van de Natuur....Van links naar rechts zijn het de: Aardesteen, de Watersteen, de Vuursteen en de Lucht/windsteen. 

Om een Runesteen te gebruiken moeten ze activeert zijn....Een Runesteen is geactiveerd als het symbool op de runesteen oplicht als je er met je pijltje op gaat staan. Klik dan op het verlichte symbool om de runesteen te gebruiken en....zie wat er verandert is op je scherm.  Je bereikt het Menuscherm door in de game je ESCAPE-toets te drukken. In het Menuscherm heb je dan de Save Game optie waar je de game kunt saven in diverse Saveslots.

Little Creature is dus bij een vijvertje in een bos. Via de " Voetjes" kun je (Dubbelklik) door lopen naar het volgende scherm maar doe dat nog niet. Je ziet een houten Kruis, dat tussen een hoop stenen uitsteekt. Bij de stenen ligt een Schaal (Bowl). Midden in de vijver zie je een heldere witte stip.

Linksklik op de Schaal (Bowl) en hou dan je muisknop ingedrukt en..,...Het Actiemenu floept open op de Schaal.  
In het Actiemenu vindt je de icoontjes om te Pakken, te Bekijken en te Praten

Bekijk de Schaal eerst via de "Lore" optie....De verteller vertelt dat er wat uitgedroogde bloemen in de schaal liggen. Open dan weer het actiescherm op de schaal en pak dan de Schaal, via de Hand, en.....de schaal en de uitgedroogde bloemen belanden in het kistje van Little Creature. Klik op het kistje, of rechtsklik in het scherm, om het kistje te openen en zie.....Little Creature heeft de Schaal en de bloemen opgeborgen in zijn bagagekistje

Vanaf nu noem ik het Kistje maar gewoon bij zijn ordinaire naam.....Inventory. Sluit de inventory weer via een rechtsklik. Open het actiemenu op de hoop stenen (Mound of stones), waar het houten kruis tussen staat, en gebruik dan de "Lore" optie....de verteller vertelt dat er iets tussen de stenen verstopt ziet. Als je nog een keer het actiemenu op de hoop stenen opent en dan de praat optie gebruikt hoor je dat Little Creature uit het hol onder de stenen vandaan is gekomen. Het hol onder de stenen was de geboorteplaats van Little Creature. Open het actiemenu op de vijver (Spring) en gebruik dan weer de "Lore" optie......De verteller vertelt dat de reflectie van een ster te zien is in de vijver...,..die ster wijkt ietwat af van de andere sterren. Dubbelklik de "Voetjes", rechtsonder, om naar het volgende scherm te gaan. Little Creature beland op de:

Akker:

Midden in de akker staat een vogelverschrikker (Scarecrow). De akker hoort bij het huis, dat op de heuvel staat. Het huis is donker....er brand geen licht in het huis. Achter het huis ziet Little Creature nog net de wieken van een windmolen uitsteken. In voet van de heuvel bemerkt Little Creature een Hol (Below the boards), waar het naar toe kan lopen via de voetjes. 

Bekijk, via "Lore" in het actiescherm, het huis (Hous), de windmolen (Windmill) en de Akker (Field)........de verteller verteld over de akker dat het al een tijdje geleden is ingezaaid maar om de een of andere reden groeit er nog niets op de akker. Loop, via de voetjes, naar het Hol (Below the boards) onder in de heuvel. Het hol is donker en daarom durft Little Creaure het hol niet in te kruipen.  We gaan nu de Runestenen gebruiken om iets te laten groeien in de akker (Field).  Linksklik op de Watersteen en.....Het gaat regenen....Linksklik op de Aardesteen en.....in een mum van tijd steken er dan 3 Haverstengels (Stalks) in de akker.  Open het actiescherm op  1 van de stengels en klik dan de Hand en......

Little Creature plukt de Haverzaden uit de stengels.Klik op de Vuursteen en.........
...in het huis op de heuvel gaat het licht aan en hierdoor wordt nu ook het hol, onderin de heuvel, verlicht. 

Dubbelklik weer de voetjes in de ingang van het hol (Below the boards) en..........
....Little Creature kruipt nu wel het hol in en is dan in de kruipruimte onder het huis. 

Kruipruimte onder het huis:

De kruipruimte ligt vol met troep. In de hoek, links van de ingang, ligt een Ketel (Kettle). Pak de Ketel.. Verder op staat een gebroken Krat (Broken Crate). Open het actiescherm op de gebroken Krat en klik dan de Hand en......Little Creature pakt een bolletje Garen (Ball of yarn) uit de krat. Onder in het scherm steekt een Naald (Needle) in een out en verrot kleedje. Pak ook de Naald (Needle).

Open de inventory en pak de Naald op en klik met de naald op het balletje garen en...
...Je hebt dan deze 2 items met elkaar gecombineerd. 

De Naald steekt nu in het balletje garen. Sluit de inventory. Je weet nu hoe je items in inventory kunt combineren tot een nieuw item. 
Aan het einde van de kruipruimte zit de bewoner van deze kruipruimte.....een vraatzuchtig wezen met een lange baard....dit is Hustomten....

Hustomten heeft een lepel in zijn rechter hand. Praat met Hustomten en luister goed...

Deze kruipruimte is de woning van Hustomten en hij is er niet gecharmeerd van dat Little Creature zojuist enige items van hem heeft gejat. Hustomten heeft wel vaker last van dieven Hustomten heeft echter honger, heel veel honger, en daarom mag Little Creature de spullen houden als hij Hustomten wat eten brengt.

Loop terug naar rechts en verlaat de kruipruimte weer via de voetjes op de ingang. Little Creature is dan terug op de akker, ga, via onderkant scherm (Mount of stones) terug naar de bosvijver. Ga bij de vijver staan...open de inventory en pak er de Ketel (Ketle) uit en klik dan met de Ketel in de vijver (Spring) en.....

Little Creature vult de ketel met water uit de vijver. Ga, via linksonder, een scherm naar links...naar de Älv Stone

Älv Stone:

Bekijk alles via de "Lore" optie in het actiescherm. De Älv Stone is de grote steen waar een gat in zit. Via het gat in een Älv Stone kan er een "Boon" opgroepen worden, als er een offer in het gat wordt gedaan. Geef je een verkeert offer dan kunnen er rampen gebeuren. De Älv Stone staat midden in een grote cirkel van paddenstoelen en er ligt ook een Skelet (Skeleton) in de cirkel. Rechts staan nog wat paddenstoelen in een cirkel...de Kleine paddenstoelen cirkel. 

Rechtsonder ligt een Molensteen (Grinding stone). Pak de Molensteen.

Combineer in inventory de Haverzaden (Oat seeds) met de molensteen (Grinding stone) om de zaden te ontdoen van hun schil.  Combineer dan de Haverzaden (Oats) met de Schaal (Bowl) om de zaden in de schaal te doen. Sluit de inventory. Open het actiescherm op het skelet en klik dan de Hand en.....Little Creature pakt 1 van de botten op...dit bot heeft een scherpe punt. Open het actiescherm op de Älv Stone en klik weer de Hand en......

.........uit het gat in de steen pakt Little Creature een oude ijzeren Munt (Iron coin). 
Dubbelklik de voetjes (Tool shed), tussen de Aardesteen en de Watersteen) en......Little Creature beland bij de:

Gereedschapschuur (Tool shed):

In de schuur zit een opening. Voor de opening ligt een Doek (Piece of cloth) en een stapel brandhout (Firewood). Achter het brandhout staat een gereedschaprek (Tool rack). In de voorgrond is een uitgedoofde vuurplaats (Burnt out fireplace) en links steken 2 wagenwielen (Cartwheels) in de aarde. Via linksonder gaat het terug naar de Akker (Field) en via rechtsonder kun je terug naar de Älv Stone.

Little Creature heeft wel behoefte aan die Doek, die voor de schuur op de grond ligt..... Bekijk de doek....je ervaart dat de doek dienst doet als deurmat.....Probeer om de Doek (Piece of cloth) te pakken...

..maar......de eigenaar van de doek verschijnt in het gat en gilt dat Little Creature met zijn stekelige tengels van zijn deurmat moet afblijven.....

Dit is de Gärdstomten en hij gilt dat als Little Creature de doek wil hebben hij er iets anders voor moet teruggeven dat Gärdstomte dan als deurmat kan gebruiken.  
Bekijk het gereedschapsrek.....je ervaart dat 1 van de stangen van het rek gebroken is. Pak de gebroken stang van het gereedschapsrek. 

Open de inventory en pak er de Ketel met Water (Kettle filled with cold water) uit en hang de Ketel aan de stang boven de vuurplaats. 

Het water in de ketel moet worden gekookt maar het vuur is uit....gelukkig bezit Little Creature de Vuurrune. Als nu nog de Regenrune (Waterrune) geactiveerd is dan moet je die nu eerst deactiveren door er op te klikken......het houd dan op met regenen. Activeer dan de Vuurrunesteen en....het vuur in de vuurplaats gaat branden.....wacht tot er stoom uit de ketel komt en pak de ketel dan terug van de stang....Little Creature heeft dan  u een ketel met heet water.

Combineer, in inventory, de Heetwater Ketel met de Haverschaal (Bowl of oats) en.....

We hebben dan een schaaltje met Havermout (Oatmeal). 
Sluit de inventory en dubbelklik dan de voetjes, linksonder, om terug te gaan naar de

Akker:

Klik, met de draaiende cirkeltje, op de Vogelverschrikker (Scarecrow) om in de close-up van het vogelverschrikkerhoofd te komen.  Pak dan het puntige stukje Bot (Sharp piece of bone) uit inventory en klik ermee op het stiksel waarmee een stuk doek bovenop het hoofd is vastgestikt en........Little Creature "knipt" het stuk doek uit het hoofd en bergt het op in inventory en.....de Vogelverschrikker komt nu tot leven en kijkt Little Creature met zijn ene oog verwijtend aan....Uit het hoofd steekt nu het hooi (Hay) Pak wat van het Hooi uit het hoofd. 

Klik, links of rechts naast het hoofd, met de voetjes (Field) om uit de close-up te gaan en keer dan, via rechtsonder, terug naar de:

Gereedschapschuur (Tool shed):

Ga voor de schuur en Gärdstomten staan.....
Pak het Hooi (Hay) uit inventory en klik ermee op het Doek (Piece of cloth) van de Gärdstomten en.........

De Gärdstomte wil zijn deurmat wel ruilen voor het schone hooi en hij geeft zijn doek dan nu aan Little Creature. Ga nu ook even praten met de Gärdstomten en luister naar zijn verhaal. Open dan de inventory en combineer nu de 2 stukken Doek (Piece of cloth) met elkaar. Naai de 2 doekjes dan aan elkaar met het bolletje garen waar je eerder al de naald aan vast hebt gemaakt en..

....Little Creature heeft dan een Hoed (Hat) genaaid. Het bolletje garen is dan op maar de Naald hou je.

Hustomten

Sluit de inventory en keer terug naar de Akker (Field) en kruip dan, via het gat (Below the boards) weer de kruipruimte onder het huis in. Loop door naar links en geef Hustomten dan de Hoed (Hat) en....als dank krijgt Little Creature een Hamer zonder Steel en een Slijpsteen (Whetstone). Geef Hustomten ook de Havermout (Oatmeal) en als dank krijgt Little Creature dan een Zilveren Draad. 

Loop terug naar rechts en ga dan, via het gat, terug naar buiten en ga terug naar de Gereedschapsschuur. 

Gereedschapschuur:

Geef de Slijpsteen (Whetstone) aan Gärdstomten en....
..als dank krijgt Little Creature dan de Hamersteel van de Gärdstomten. 

 Combineer in inventory dus de Hamersteel (Hammer shaft) met de Hamerhoofd (Hammer head) tot een echte hamer. Combineer de Hamer met de Naald om de naald een beetje krom te slaan. Combineer dan de kromme Naald (Bent needle) met de zilveren draad om de naald aan de draad te steken. Combineer dan de afgebroken Staaf (Broken Shaft) met de zilveren draad en.......Little Creature heeft nu een vishengel gemaakt (Fishing rod) . Ga via de Akker of de Älv Stone terug naar de Vijver (Mount of stones)

Vijver:

Pak de Vishengel inventory en klik ermee in de vijver (Spring) en...

...Little Creature vist een antieke Gouden Armband op uit de vijver. Ga, via linkerrand scherm, terug naar de:

Älv Steen:

Plaats de Gouden Armband in het ronde gat van de Älv Steen en.....

........de Älv Koningin verschijnt..........

Praat met de Koningin en luister naar het zielige verhaal van het Little Creature.....

........Als de Älv Queen weer verdwenen is gaan de paddestoelen, rechts, oplichten en.......we belanden in:

Little Creature stapt in de paddenstoelencirkel en hij wordt dan geteleporteerd naar een ander deel van het bos en hier staat de Älv Boom:

Älv Boom:

Achter de Älv Boom is het meer. Via rechtsonder kan het Little Creature doorlopen naar het meer, maar dat wil ie nog niet. Op de over liggen 2 grote rotsstenen....de linker steen is een Offer Steef (Sacrificial Stone) en op de offer steen ligt een dode tak. Activeer weer de Vuursteen om de dode tak in de fik te steken en wacht dan het vuur weer uit is en de tak verbrand is. Pak dan de verbrande tak (Charred stick). 

Ga, via de voetjes rechtsonder, naar het:

Meer:

Er drijft een Fles (Bottle)  in het meer en een Visnet. Op de oever steekt een ijzeren Ring op een dikke holle tak en er groeien een paar rietstengels (Bulrush pods).Via onderkant scherm kun je een scherm omlaag en via linksonder kun je terug naar de Älv Boom. Via rechtsonder kun je een scherm naar rechts, naar de Open Plek in het Bos (Glade). Bekijk de ijzeren ring, de fles en het visnet. Er zit iets in de fles maar Little Creature kan de fles niet uit het meer vissen en uit het visnet verwijdert Little Creature een rottende vissenkop. Als je de ring, de fles en het visnet bekeken hebt dan pak je het Visnet op uit het meer. 

Grijp ook een paar van die rietstengels (Bulrush pods).....

Little Creature plukt dan de bonen uit die stengels.....volgens mijn Engels-Nederlands Woordenboek zijn Bulrush Pods "Lisdodde" bonen.....geen idee wat het zijn. Ga terug naar de:

Älv Boom:

Plaats de Bulrush Bonen (Bulrush pods) op de offersteen en activeer dan de Vuurrunesteen weer om de bonen in de fik te steken.......

Als de Bulrush pods aan het smeulen zijn stijgt er rook op vanuit de smeulende bonen.
Terwijl de rook opstijgt activeer je de Luchtrunesteen om een groep Älvor elven op te roepen en...

...die Älvor elven verschijnen dan in de Älv boom en 1 van die elven laat een hoopje Älv stof vallen op de grond onder de boom.

Als de elven weer verdwenen zijn ga je dat hoopje Elvenstof (Älv dust) oprapen. 

Ga nu 2 schermen naar rechts, naar de "Glade".

Glade:

De "Glade" is het vervolg van de oever van het meer....rechts staat een boom en voor de boom ligt een steen en op die staan gloeit een kleine elf.....Little Creature kan echter die elf niet bereiken om dat de doorgang wordt verspert door een haag stekelige brandnetels (Nettles). Tussen je Aarde en je Water runesteen ligt hier echter wel een holle Schelp (Hollow shell)  op de grond.....

Pak de holle Schelp en ga terug een scherm naar links.  Terug op het eerste scherm van de oever van het meer, ga je nu een scherm omlaag, naar de rand van het bos (Forrest edge)....Little Creature bereikt dan de:

Oude Bron:

Op de tak van de dode boom zit een vogel....deze vogel is Nattramnen. Er hangt ook een koortje aan de tak en er staan hier rode paddestoelen met witte stippen. Bekijk de oude bron....de bron is opgedroogd en Little Creature vraagt zich af of ie niet omlaag zou kunnen klimmen......wellicht valt er iets te vinden op de bodem van de bron. Ga praten met Nattramnen....je ervaart dat Nattramnen zijn rechter oog mist en dat ie hierdoor steeds zijn kop moet verdraaien om Little Creature te kunnen aankijken. Luister verder naar wat deze rare vogel te vertellen heeft......

Als het gesprek is afgelopen pak je wat van het schors van de dode boom. 

Pak dan het Visnet uit inventory en klik ermee op de Bron.....

Het visnet hangt dan, als een soort touwladder, in de bron, dus klik met de voetjes nu op het net en.....Little Creature klautert via het visnet omlaag en beland op de bodem van de bron. De bron blijkt echter een bewoner te huisvesten....de Brunnsgrubbe, die in de stenen muur van de bron vast zit. Probeer met Brunnsgrubbe te praten. 

Het monster staart Little Creature aan met zijn priemende ogen en dit maakt ons Little Creature tamelijk angstig. Maar dan doet Brunnsgrubbe zijn muil open en begint tegen Little Creature te kankeren.......Brunnsgrubbe is "not amused" dat Little Creature zijn "huis" is binnen gedrongen........Brunnsgrubbe is echter stokdoof....hij kan niemand verstaan...vandaar dat ie alsmaar door blijft kankeren....Brunnsgruppe verlangt een geschenk.....nee...hij eist een geschenk waar hij wat aan heeft......Als het Brunnsgrubbetje klaar is met zijn gekanker dan pak je de Schelp (Hollow shell) uit inventory en geef je de schelp aan Brunnsgrubbe en......

de kankerpit steekt de schelp in zijn oor, als een gehoorapparaat, en nu kan hij dus horen. Als beloning krijgt Little Creature dan een Modderig Stenen Tabled (Muddy tablet) van de Brunnsgruppe.In de rand van de bron steekt een Schepje (Shovel). Pak als laatste het Schepje en klauter dan via het visnet terug de bron uit.  Terug boven ga je, via onderkant scherm, terug naar de:

Het Meer:

Activeer hier nu je Waterrunesteen weer en........Näcken, de waterelf verschijnt in het meer, bij de drijvende fles.  Praat met Näcken.......Näcken is geen aardige elf....hij is een smerige gluiperige rotzak en hij neemt ons aardige Little Creature nogal in de zeik. Anyway.....Geef het Elven Stof (Älv dust) aan Näcken en als dank ontvangt Little Creature dan de Fles en een blanco stuk papier.

Näcken wil ook 1 van de liedjes van de Elven hebben.....
....als Little Creature hem een elvenliedje bezorgt dan zal Näcken het Little Creature rijkelijk belonen.Ga een scherm naar rechts, terug naar de Glade:

Glade:

Loop door naar de brandnetels (Nettles) en gebruik er de Schep (Shovel) op om de brandnetels uit de weg te ruimen. 

Little Creature schept het midden deel van de heg uit de weg en stopt deze brandnetels in inventory. Loop dan door naar de boom. 
Op de steen, voor de boom, zit dus een Elf zonder vleugels (Wingless älva). Onder de boom groeit een vette bos Bramen (Brambles). Pluk een handvol Bramen......

Little Creature trekt een hele tak bramen uit het bosje.....in inventory heeft Little Creature dan wat Bramen (Blackberries) en een stekelige Tak (Thorny branch).   Ga nu praten met de vleugloze Elf op de steen. 

De elf is echter te bedroefd, omdat ze geen vleugeltjes heeft, om te praten en Little Creature krijgt meelij met haar en beloofd om de Elf haar vleugeltjes terug te bezorgen. Combineer in inventory het blanco papier met de verkoolde Tak (Blank paper with Charred stick)....We hebben dan Schrijfmatriaal (Writing material). Geef het Schrijfmatriaal aan de Älva en......

De Älva schrijft de melodie van haar liedje op het papier en geeft het papier terug aan Little Creature. In inventory hebben we dan het Muziekpapier (Note sheet).  Combineer in inventory nu het Muziekpapier (Note Sheet) met de Stekelige Tak (Thorny branch) en....we hebben dan een Zeil (Sail).....combineer het Zeil (Sail) dan met het Boomschors (Bark) en....we hebben dan een Schorsbootje (Bark boat) gemaakt. Ga terug naar de Oever van het Meer

Oever van het Meer:

Pak het bootje (Bark boat) uit inventory en klik ermee op het meer en.....

Little Creature zet het "bootje" in het water. Activeer nu de Windrunesteen om het "bootje naar Näcken te laten drijven......

Het "bootje" drijft dan naar Näcken die dan het muziekpapier in ontvangst neemt, met daarop dus het elvenliedje. Als dank verkrijgt Little Creature een Mossel, die ze zelf opgraaft uit het modderige zand van de oever. De Mossel is stijf dicht maar Little Creature is stink nieuwsgierig of er een parel in de mossel zit. Pak de Mossel (Mussel) uit inventory en klik ermee op de ijzeren Ring, die links van Little Creature op het stammetje vast zit en......met behulp van de ring breekt Little Creature de mossel open en......er steekt echt een mooie Parel in de mossel....Pak de Parel uit de nu gebroken mossel.

Ga, via onderkant scherm, terug naar de Bron (Forrest Edge)

Bron:

Geef de Parel aan vogel Nattramnen en....

als dank voor de parel, die nu dient als oog voor de vogel, doet de vogel even een toekomstvoorspelling en dan vliegt ie weg en terwijl de vogel wegvliegt verliest ie 2 van zijn veren, die vanzelf in de inventory terecht komen. Activeer de Aarde Runesteen en......,,,op stenenmuur van de bron verschijnt dan een Slang....de slang verdwijnt in de bosje maar heeft de slang laat een spoor van kleverig slijm achter gelaten op de stenen van de bron (Snail mucus). Gebruik de vogelveren (Feathers) op het kleverige goedje (Snail mucus) om de 2 veren aan elkaar te lijmen....tot een stel vleugeltjes.

Ga dus terug naar het zielige vleugelloze elfje op de Glade en geef er de  vleugeltjes (Wings) en....

Helaas...deze vleugeltjes zijn te zwaar voor het kleine elfje en ze vallen op de grond. Keer terug naar de:

Oude Bron:

Kruip de bron weer in, via de voetjes op het visnet.....Terug op de bodem van de bron klaagt Brunnsgruppen dat de paddestoelen hier aan een wildgroei zijn begonnen....Brunnsgruppen vraagt of Little Creature de paddenstoelen plaag kan stoppen. Wel....paddenstoelen hebben een hekel aan brandnetels dus pak de Brandnetels (Nettles) uit inventory en klik er mee op Brunnsgruppen  en.......

Little Creature plant de brandnetels voor Brunnsgruppen in de grond en.....De brandnetels zullen Brunnsgruppen een tijdje bescherming bieden tegen de oprukkende paddenstoelen, maar Brunnsgruppen raad Little Creature aan om dit deel van het bos zo snel mogelijk te ontvluchten omdat de paddestoelen niet te stoppen zijn en snel dit bos zullen hebben "verovert". Klim dus de bron terug uit en.....wel...Brunnsgruppen had gelijk....die rood/witte paddenstoelen verspreiden zich nu snel door het bos.......  Ga snel terug naar het meer en......Little Creature realiseert zich dan dat de vleugelloze älva kansloos is tegen de alsmaar oprukkende paddestoelen......Ga dus door naar de "Glade" en.......zie.......De älva hangt nu aan een takje boven het meer terwijl ze word belaagd door paddestoelen.....

Klik op de Älva en zie hoe Little Creature de Älva op zijn schouder mee neemt terwijl het vlucht voor het paddenstoelen leger. 
Helaas belanden Little Creature en de Älva van de legen in de drup want ze worden gevangen door de:

Heks: (Hag)

Het heksje is bezig een lekker soepje te brouwer in der grote soepketel (Cauldron) en ze houd de vleugelloze Älva in haar vrije hand. De Älva zal in de soep verdwijnen als ons Little Creature niet snel een list weet te verzinnen. Op de rand van de klif zitten de 4 kleine heksenkindertjes (Nestling), ieder op zijn eigen rotsje......de kindertjes van de hekst hebben razende honger.....met open bek staren ze alle 4 vol heerlijke verwachting naar wat moeders voor hen aan het brouwen is.....hete Älva Soep.....

Nummer de Nestlings, van links naar rechts, 1, 2, 3, 4. Achter de dikke reet van de Heks is de opening hol in de berg (Hole). Bekijk de Heks en bekijk de Nestlings en bekijk de soepketel....luister naar wat de verteller over de heks, de nestlings en de soepketel heeft te vertellen. Pak dan de lege Fles (Empty bottle) uit inventory en klik ermee op de soepketel om de fles te vullen met de overheerlijke soep. 

Pak de fles (Sweet brew) gelijk uit inventory en klik ermee op Nestling 1 en.....

Little Creature giet het zoete goedje door de keel van de nestling.....Nestling 1 slikt zo gulzig het goedje naar binnen dat het een deel van zijn vorige maaltijd naar buiten werkt en Little Creature raapt dit goedje vanzelf op. In inventory heb je dan nu het "Putrid hogweed" ingrediënt. Pak dit ingrediënt uit inventory en smijt het de soepketel in. 

Vul dan de fles weer met soep uit de ketel en.....wel....dat Putrid hogweed goedje blijkt een zuur te zijn en de fles bevat nu zurige soep. Achter Nestling 1 en staat een galgstok (Pole) waar een touw aan vast zit. De dwarsstok van de galg hangt precies boven Nestling 1. Aan het touw hangen kleine zakjes met ingrediënten voor de soep. Pak de fles met zuur uit inventory en klik ermee op de galgstok om het touw door te branden. 

Boven Nestling 1 hangt dan een zakje met ingrediënten. Activeer nu je Wind/luchtrunesteen om dat zakje met ingrediënt de soepketel in te blazen.....hierdoor gaat er rook opstijgen uit de soepketel waardoor de hekst het allemaal niet zo goed meer kan zien.....Klik nu snel met de Fles zuur op Nestling 3 en.....

Little Creature verkrijgt een Ui (Oily Onion). Snel....smijt de Ui in de soepketel en.......

..... vul dan je fles weer met het, nu brandbare, goedje uit de soepketel.  
Pak de Fles met het brandbare goedje gelijk uit inventory en klik met de fles dan op de Voet van de Heks en...

...Little Creature giet het brandbare goedje op de voet van de heks... activeer nu je Vuurrunesteen en....

...wel.....het goedje op de voet van de hekst schiet in de fik en hierdoor laat de heks de Älva los en Little Creature en de Älva weten te ontsnappen de berg in.....we belanden dan in:

Berg Ingang (Mountain Entrance):

Little Creature en de Älva  zijn beland in een tunnel en ze praten even wat. Op een rotje steekt een stukje glas (Glass shard) en dat rotsje lijkt wel een voet met 5 tenen (Foot-shaped rock). Little Creature kan het stukje glas niet nu uit de "voetrots" peuteren. Loop door naar rechts, zodat Little Creature dan rechts van de voetrots staat....

We zien dan de ingang van de tunnel en aan de onderkant van het scherm krijg je de voetjes naar een "Vreemde formatie" (Strange formation).  
Ga eerst even via "Strange formation" omlaag......We kijken dan een grotje in. Er staan 2 vreemd gevormde stalagmieten in het grotje. 

Voor de rechter stalagmiet is een deel van de vloer ingestort en daar zit nu een oneindig diep gat. Als je nu de Luchtrune activeert dan zal er een vlieg van links naar rechts de grot invliegen en dat vliegje zal even uitrusten op de rechter stalagmiet en dan weer verder vliegen. Als je de Waterune activeert dan zal er een waterdruppel op de rechter stalagmiet vallen. Als je de Vuurrune activeert dan gaan er in de 2 vreemde stalagmieten oogjes oplichten.... Hela....deze 2 stalagmieten leven.......Wat Little Creature hier allemaal mee moet behoort nog tot het Grote Onbekende, dus ga terug een scherm omlaag, terug naar de ingang. Terug bij de voetrots activeer je nu de Luchtrune en......Het scherm schuift naar links en we zien dan dat er door de luchtstroom een twijgje afbreekt en dat twijgje heeft de vorm van een wichelroede. 

Ga dat twijgje oprapen. Loop dan terug naar rechts en klik dan nu met de voetjes in de tunnelingang en......

Tunnel:

Little Creature en de Älva zwerven uren en uren door een wirwar van tunnels en uiteindelijk belanden ze in een grot waar, door een gat in de wand, het nachtelijke licht van de maan de grot in schijnt. We zijn verdwaald in de tunnels en de vloer ziet er in deze grot tamelijk "wankel" uit. Links groeit een dikke wortel (root) die je nader kunt laten bekijken door Little Creature. Er schijnt ook geen andere uitgang in deze grot te zijn, behalve de in/uitgang waardoor Little Creature hier is beland. Maar schijn bedreigt altijd in de wereld van Oknytt, dus activeer hier de Aarderune en....de berg schud eventjes maar dan schuift er, achter in de grot, een geheime doorgang open. 

Wel.....ga door de nu geopende geheime doorgang en.....we belanden in de:

Grote Kamer (Large Room): 

De Grote Kamer fungeert als kruispunt.Er loopt een eindeloos diepe kloof door de kamer maar gelukkig is er een bruggetje over de kloof gelegd. Via onderkant scherm keer je terug naar de tunnel. Rechts gaat het naar "Gruvfrun" Aan de overkant van de kloof is links de toegang van de Verlaten Mijn (Abandoned mine) en rechts de doorgang naar de Opgedroogde Rivier (Dried-up river). Ga nu eerst de Verlaten Mijn in.

Verlaten Mijn (Abandoned mine):

In de mijn wordt Little Creature verwelkomt door een Svartalv.....een zwarte Elf. Luister naar wat Svartalv te zeggen heeft. Zwarte Elven zijn net als raven..
...ze zijn hebzuchtig en vooral gek op edelmetaal en juwelen. De zwarte elf geeft een steen aan Little Creature

Svartalv zit bij zijn smeltoven (Smelter). In de hoek, links van de oven, staat een gietvorm (Cast) en leunt er een houten Stok (Wooden stick) tegen de muur. Linksonder staan een paar bedden (Beds). Little Creature heeft zo'n vermoeden dat ie op enig moment de smeltoven van Svartalv zal moeten gebruiken, maar daar heeft ie dan wel de toestemming van Svartalv voor nodig. Pak de metalen Munt (Iron coin) uit inventory en geef de munt aan Svartalv en we krijgen toestemming om de smeltoven te mogen gebruiken. 

Bekijk de gietvorm.....de gietvorm heeft de vorm van een bel. Pak de Houten Stok. 
Doorzoek de bedden en.........Little Creature vind een Handboog zonder pees (Stringless bow). 

Activeer de Aarderune weer en........je ziet dat er, bij de ingang, een Pikhouweel op de grond valt. Loop dus terug naar rechts en raap die Pikhouweel (Pickaxe) dan op. 

Ga terug naar, via rechtsonder, naar de Grote Kamer en ga dan nu naar de:

Opgedroogde Rivier grot (Dried-up river):

Er ligt een groot rotsblok (Large boulder) klem in de kloof (Chasm). Loop door naar dat rotsblok en.....er wordt een nieuwe aantekening in het journaal van Little Creature geschreven.....Zoals je weet vindt je het journaal linksboven in het scherm. Open je journaalscrol dus even om te zien wat er voor nieuws nu in is gezet...je leest: "Flowing water can be heard on the other side of the cave wall"  dus er is hier stromend water te horen en dat water bevindt zich aan de andere kant van de grot muur. Dat rotsblok blokkeert echter het water dus dat rotsblok moet uit de weg. Pak de Houten Stok (Sturdy stake) uit inventory en klik ermee op het rotsblok (Large boulder) om het rotsblok ermee uit de weg te hevelen..........

Als het rotsblok uit de rivierbedding is geheveld dan activeer je de Waterrune en zie..
...heerlijk helder water gaat dan nu weer door de rivier stromen. 

Keer, via linksonder, terug naar de Grote Kamer en ga dan nu naar de Gruvfrun kamer:

Gruvfrun grot:

Maak geen geluid......De Gruvfrun, dat lekkere wijf, is diep in slaap maar haar gehoor is altijd actief....
als de Gruvfrun je hoort dan verandert ze je in steen.  Dus maak geen geluid en verdwijn snel door de uitgang links naar de:

Geblokkeerde Passage (Blocked passage):

We zijn beland in een grot waarvan de uitgang geblokkeerd is door lianen (Vines). Op de muur zijn rode symbolen (Carvings) getekend en er staan hier ook weer van die vreemde stalagmieten. Activeer hier je Vuurrune en.....op de muur gaan dan 3 van die rode symbolen oplichten....onthoud welke 3 symbolen dat zijn en onthoud ook in welke volgorde ze oplichten. 

Bekijk de stalagmiet die tegen de linker muur staat. Activeer dan de Aarderune en.....
we ontdekken dan dat die linker stalagmiet de Vätte is. Ga praten met Vätte. 

Vätte wil naar zijn broers, in de grot bij de berg ingang, maar hij durft niet langs Gruvfrun te gaan. Vätte vraagt dus of Little Creature hem, langs Gruvfrun, naar zijn broers wil brengen.Als beloning beloofd Vätte dan om zijn fluit aan Little Creature te schenken. Alhoewel Little Creature zelf ook de bibbers heeft van die Gruvfrun wil hij toch Vätte wel helpen en dus verdwijnt Vätte, als Stalagmiet, naar Little Creature's inventory.

Ga, via rechtsonder, terug naar Gruvfrun's grot en dan, via linksonder, gelijk terug naar de Grote Kamer. Zie....ook in de grote kamer stroomt nu de rivier. Ga, via onderkant scherm, terug naar de tunnel en dan  terug naar de Berg Ingang. Terug bij de voetrots ga je weer een scherm omlaag zodat we weer de grot inkijken waar de 2 vreemde stalagmieten staan (Strange formation). 

Vreemde Stalagmieten grot (Strange formation):

Ook hier is nu de kloof gevuld met het rivierwater en er drijft nu een kistje in. Activeer  de Aarderune weer om de twee broers van Vätte uit hun slaap te wekken. De ene broer is groot en de andere broer is klein. Pak de Stalagmiet (Vätte) uit inventory en klik ermee op de grote Vätte (Tall Vätte) om de 3 Vätte broers met elkaar te herenigen en....

.......als dank ontvangt Little Creature dan een Fluit (Flute) en een Koperen Draad (Copper wire). 
Onderzoek, via de hand, het kistje (Floating box) dat hier nu in de rivier drijft en.....

.........Little Creature pakt een rotte Appel uit het kistje (Rotten apple). Ga nu helemaal terug naar de:

Opgedroogde Rivier grot:

Links in de grot is een hol....loop naar dat hol en....de bewoner van dat laat zich dan zien....
Dit is Hedgehog de Egel en hij lijkt verdomd veel op Little Creature. 

Als je Little Creature weer van het hol laat weglopen dan verdwijnt Hedgehog zijn hol weer in. Praat met de egel.....de egel zegt echter niets maar Little Creature hoort de maag van het stekelige diertje grommen en rommelen.....de egel heeft schreeuwende hoger, dus pak de rotte appel uit inventory en geef het aan de egel.....

Als dank krijgt Little Creature Stekels (Spines) van het egeltje, dat vervolgens terug zijn hol in kruipt. Ga terug naar :

Gruvfrun

Gruvfrun zit met der blote billen op haar troon. Probeer met Gruvfrun te praten maar ze brabbelt alleen maar eindeloos over haar uiterlijk en over lawaai. Gruvfrun zit niet voor niets met haar gezicht naar de muur....ze is verliefd maar, met name haar haardos ziet er nogal onverzorgd uit....Gruvfrunetje heeft geen kam om haar haardos te borstelend. Combineer in inventory de Stekels (Spine) met de Fluit (Flute) om de fluit om te toveren tot een Kam (Comb en klik dan met de Kam op  Gruvfrun en........

Little Creature geeft het haar van Gruvfrun een goede kambeurt.......Gruvfrun komt er bijna klaar van, zo lekker vindt zij dit haarkammen......
.....puur van genot laat Gruvfrun dan een Klem (Clamps) op de grond vallen, die zij in haar handen vast had. Raap dus die Klem (Clamps) op. 

Ga nu helemaal terug naar de:

Ingang van de berg:

Loop naar de "Voetrots" en gebruik de Klem (Clamps) om er het stukje Glasscherf (Glass shard) mee uit de voetrots te peuteren. 

In inventory heeft Little Creature dan een Reflecterend stukje Glas (Reflective glass). 
Combineer dit stukje Glas met de Twijg (Twig) tot een Spiegel (Mirror). Ren snel terug naar:

Gruvfrun:

Geef de Spiegel (Mirror) aan Gruvfrun en.........

Gruvfrun bekijkt zich zelf in het spiegeltje en ze wordt gelukkig van wat ze ziet en.....
...... ze verbreekt de vloek die ze had uitgesproken en waardoor niemand deze grottenstelsel kon verlaten,......Ga terug naar de:

Verlaten Mijn (Abandoned Mine):

In de verlaten mijn is nu een zilverader zichtbaar geworden en de hebberige Svartalv staat er in gelukzalige begeerte naar te staren. Svartalv is dus nu afgeleid en zit dus nu niet meer op zijn afgesloten kist, bij de smeltoven. Loop door naar de smeltoven en klik, met de draaiende cirkeltjes cursor, op de kist van Svartalv . 

Little Creature geraakt in de close-up van het slot van de kist. Het slot van Svartalv's kist bestaat uit 3 tuimelaars waarop symbolen staan. Je moet op deze tuimelaars de 3 symbolen zetten die je zag oplichten op de muur van de Geblokkeerde Passage. Dit doe je door op de tuimelaars te klikken tot je er het juiste symbool op ziet. Op de linker tuimelaar moet het "Paard" te zien zijn, op de middelste tuimelaar een "Viking bootje" en op de rechter tuimelaar een "Spiraal met 2 puntjes". 

De kist gaat open, maar dat zie je niet. De verteller meld echter dat Little Creature wat Proviand (Supplies) en een Mok (Mug) uit de kist heeft gejat en deze items zitten dan ook nu in inventory. Ga terug naar de 3 Vätte broers, in de "Vreemde Formatie" grot bij de Voetrots in de Berg Ingang. Geef het Proviand aan de middelste Vätte en....

na wat raar gelul van de Vätte's verkrijgt Little Creature een Zaagblad (Sawblade).  
Combineer in inventory het Zaagblad met de Handboog (Stringless bow) en we hebben dan een Zaag (Saw) gefabriceerd.
  Ga terug naar de:

Tunnel:

Links groeit een dikke wortel (Root). Gebruik de Zaag (Saw) op de Wortel om een diepe snee in de wortel te zagen.....
uit de snee in de wortel komt dan kleverig Ambersap....Pak de Steen (Rock) uit inventory en klik er mee op de wortel en........

We hebben dan een met "Amber bedekte steen" (Amber coated rock) in inventory. Ga terug naar de:

Verlaten Mijn:

Geef de Ambersteen aan Svartalv........Als dank mag Little Creature dan een beetje zilvererts uit de zilverader gaan hakken.  
Ram dus met de Pikhouweel (Pickaxe) op de Zilverader om een stuk zilvererts uit de ader te hakken. 

Loop nu door naar de smeltoven....de oven gaat vanzelf open als Little Creature er voor gaat staan.....Smijt het Zilvererts (Silver ore) in de oven. Combineer in inventory de Klem (Clamps) met de Mok (Mug) tot een Pollepel (Dipper) en raap dan met deze Pollepel het nu gesmolten Zilver op, dat onder uit de oven is komen stromen

Loop naar links, naar de belvormige gietmal. Giet, met de Pollepel, het gesmolten Zilver in de Mal (Cast) en...
.Als de verteller zijn verhaal heeft gedaan dan pak je de Zilveren Bel. 

Keer, via de Gruvfrun grot, terug naar de:

Geblokkeerde Passage en Reus Bergresen:

Gebruik hier nu de Zaag (Saw) op de lianen die de uitgang blokkeren om ze uit de weg te zagen. 

Little Creature stopt 2 stukjes wortels (Roots) in inventory. Loop dan het hol in...het is het hol van de reus Bergresen.....
Bergresen is echter nog in diepe winterslaap. Klik met de Zilveren Bel op Bergresen om hem wakker te maken en.......

Het luiden van de bel doet Bergresen wakker schrikken en dat gaat niet bepaald geruisloos......De reus laat de aarde schudden en hierdoor ontstaat er een uitgang uit de berg en.......Little Creature en de Älva weten net op tijd uit de berg te ontsnappen en zijn beland in:

We zijn weer buiten en aan de andere kant van de bergen beland. Via de trap gaat het naar een Stenen Deur.  
Bovenaan de trap gaat er een 2e trap omlaag naar het Ravijn (Ravine) en via rechtsonder gaat het naar de Begraafplaats

Ga eerst naar de:

Begraafplaats (Burial grounds):

De begraafplaats bestaat uit eilandjes in het moeras (Marsh). Little Creature staat onderaan in je scherm. 
Rechts van Little Creature ligt een bosje natte Mos (Moist moss). 

Op het linker eiland steekt een Irrbloss te slapen. Op het rechter eilandje zien we een vaasje bij een graf staan. Bekijk eerst even die Irrbloss en bekijk ook het moeras (Marsh) en luister naar wat de verteller hier over te vertellen heeft. Little Creature kan de eilandjes niet bereiken want er is geen brug.  Pak het natte Mos (Moist moss) op, dat rechts van Little Creature ligt. Combineer dan, in inventory, het natte Mos met het modderige Tabled (Muddy tablet) om dat tablet schoon te vegen....het tablet is dan een Antiek Tablet (Ancient tablet) geworden. Pak vervolgens de 2 stukken Wortel (Roots) uit inventory en klik ermee op het moeras (Marsh) en.......

Little Creature heeft dan een bruggetje gemaakt naar het rechter eiland.  Loop dus het rechter eiland nu op en bekijk het decoratieve Graf (Decorated grave). Activeer je Luchtrune en........boven het gedecoreerde graf verschijnt, kort, een geheimzinnige en transparante figuur. Pak de bos gedroogde Bloemen (Dried flowers) uit inventory en klik ermee op het graf en....

Lillte Creature zet de bloemen in het vaasje en........die geheimzinnige figuur verschijnt weer....
.dit is Lyktgubbe en hij houd een lantaren vast. Praat met Lyktgubbe.....

Lyktgubbe is zijn 5 vrienden kwijt. De vrienden van Lyktgubbe zijn "verdwaald" in het moeras. Little Creature beloofd om de 5 vrienden van Lyktgubbe te zoeken en bij hem terug te brengen. Omdat Little Creature een lantaren nodig heeft om de vriendjes te vinden krijgt hij de lantaren van Lyktgubbe, maar de lantaren is leeg....er steekt geen kaarsje in de lantaren. 

Activeer je Waterrune om een brug te maken naar het linker eiland. Loop dan, via de "wortel" brug terug en dan, via de "water" brug naar het linker eiland en...........de Irrbloss wordt wakker en staart Little Creature aan met zijn gloeiende oogjes en zijn spitse neus......De Irrbloss heeft nu ook een naam want dit is Bysen......ga praten met Bysen. 

Bysen heeft een flinke snee in zijn hoofd en dat doet verdomde pijn en daarom wil ie niet praten. Little Creature wil iets zoeken om die hoofdwond van Bysen te genezen. Ga terug naar de bergtrap (Mountain shelf) en klik dan met de voetjes op de linker trap, om te belanden in het:

Ravijn linkerzijde (Ravine):

Een enorme slang zit in het ravijn van zijn rust te genieten. 
Dit is Vitorm.....praat met Vitorm en hij vertelt Little Creature een raadseltje dat opgelost dient te worden....dit is het raadseltje

Helaas......Little Creature kan het raadsel niet oplossen en dus wordt het rupsje boos en jaagt Little Creature weg.
 Ga dus terug naar boven en dan nu door naar de:

Stenen Deur (Stone door):

Hela.....Raaf Nattramn zit hier op een stapel stenen. 
Voor de ronde Stenen Deur zit er een ronde Stenen Plaat in de grond. 

Ga eerst praten met de raaf......Raafje brabbelt iets over "Unspeakable Horror" en dan vliegt ie weg. Bekijk de Stenen Deur......
de Stenen Deur blokkeert het pad door de berg. Ga in de close-up van de ronde Stenen Plaat en.....Little Creature beland in de:

Rune Puzzel:

De plaat heeft 4 segmenten rondom een midden cirkel. In elk segment staat het symbool van een rune.....de Aarde rune, de Vuur rune, de Water Rune en de Lucht rune. In het midden cirkeltje zie je twee draaipijlen en een R. Rondom de plaat staan 4 S symbolen en ook weer de symbolen van de 4 Rune stenen. Het doel van de puzzel is om de 4 Segmenten naar de juiste Rune te draaien. Benoem de symbolen, die rondom de plaat staan, als de cijfers van een klok. De Lucht Rune staat op 12 uur. Op 2 uur staat een S, op 3 uur staat de Vuur Rune. Op 5 uur staat een S. Op 6 uur staat de Aarde Rune. Op 8 uur staat een S. Op 9 uur staat de Water rune. Op 11 uur staat een S.

Als je op een S symbool klikt dan zie dat elk S Symbool 2 Rune segmenten laat draaien. De S op 11 uur laat de Water en de Lucht segment bewegen. De S op 2 uur laat de Lucht en het Vuur segment draaien. De S op 5 uur doet de Vuur en het Aarde segment draaien. De S op 8 uur doet de Aarde en het Water segment draaien.

Je moet deze puzzel in 4 stappen oplossen.....De verlichte symbolen, linksboven, geven steeds aan hoeveel stappen je nog over hebt. Je selecteert een segment en dan klik je op de rechtsdraaiende of op de linksdraaiende pijl van de midden cirkel om het segment 1 positie liksom of rechtsom te draaien. Ga je verkeert dan klik je op de R, in de midden cirkel, om de puzzel te resetten naar de begin stand. Je kunt ook 2 Segmenten tegelijk draaien door 2 segmenten te selecteren en dan op een S te klikken....het draaien van 2 segmenten tegelijk via een S telt als 1 stap.Probeer het eerst zelf....kom je er niet uit dan is hier de oplossing, maar er zijn meerdere oplossingen mogelijk:

Oude Kamer:

Vanzelf pakt Little Creature de gouden beker van Sigryn (Sigryn's cup) op van het stenen altaar. Rechts leunt een skelet.....er komt licht uit de ogen van het skelet. Links ligt een hoopje beenderen. In de muur zien we  6 tegels en een donker gat.  Van links naar rechts zijn het de: Regen, Stoom, Tornado, Wild Vuur, Bliksem en de Rivier tegels. 

Doorzoek eerst, via de hand, de hoop botten (Bone pile).....Little Creature vindt een lang stuk Touw tussen de botten. Klik met de hand op de schedel van het skelet. Little Creature stopt de schedel in inventory en we zien dan het Dwaallichtje (Irrbloss) dat in de schedel zat. Pak de Lantaren uit inventory en klik ermee op het Dwaallichtje om het in de Lantaren te vangen. 

Pak het Antieke Tablet uit inventory en plaats het tablet dan in het muurgat (Opening) en..

........het tablet gaat gloeien....dit is de Oceaan steen. We zijn beland in de oplossing van:

Het raadsel van Vitorm:

Het raadsel van Vitorm heeft 4 regels.....elke regel moeten we nu beantwoorden door de juiste steen in de muur te activeren. Je activeert een muursteen door steeds 2 van je eigen Runestenen te activeren. De Oceaan steen is gelijk al ingedrukt want Oceaan is het antwoord op de 1e regel van het gedicht. 

Die 1e regel luidde:"I am reborn amongst my siblings, together we are one.  "Ik ben herboren onder mijn broeders en zusters, samen zijn wij één".....deze regel verwijst naar de eb en vloed cycles van de oceanen.....dus het antwoord is Oceaan. Nu moet je zelf nog de andere 3 regels oplossen.

Regel 2: "As I rise, I can see all of them look up at me in my new found form. "Als ik opstijg zie ik al mijn broeders en zusters naar mij opkijken in mijn nieuwe vorm". Wel.....hoe kan water nu opstijgen?....als waterdamp/stoom. Dus het antwoord op de 2e regel is Stoom. De Stoom (Steam) tegel moet dus geactiveerd worden en om dat te doen moet je nu je eigen Waterrune en je Vuur Rune  activeren. Klik dus op je Waterrune en je Vuurrune om in de muur de stoomtegel te activeren.

Regel 3: "I travel together with my brothers and sisters as I fall, crashing down with them on the roof of the world". "Ik reis terug naar mijn broeders en zusters. als ik weer naar beneden val" .....Wel....Waterdamp verdampt weer tot water en valt dan als regen terug naar de aarde. Dus we moeten nu de Regen steen activeren en dat doe je door je eigen Waterrune en je Luchtrune nu te activeren. Klik dus op je Waterrune en je Luchtrune om de Regen steen in de muur te activeren.

Regel 4: "I slowly make my way down as more of my siblings join me. It is close now. I am reborn". "Langzaam stroom ik terug naar de oceanen...ik ben Herboren".  De regen vult de rivieren en de rivieren stromen naar de oceaan. Dus de Rivier steen is de laatste die geactiveerd moet worden. Klik dus op je Waterrune en je Aarderune en........De Rivier steen wordt geactiveerd...

Alle 4 juiste muurstenen zijn nu geactiveerd en......Een druppel water valt dan vanaf het plafond in het gat dat in het altaar zit en.....de waterdruppel laat een geheimzinnige plant in het altaar groeien. In de plant zweeft een 2e Dwaallichtje. Vang ook dit 2e dwaallicht in de Lantaren. 

Klik dan met de Hand op de plant en.......De plant spuugt dan sporen uit en deze sporen zijn nogal jeukend en....

...........in inventory heeft Little Creature dan Jeukpoeder (Itchy powder). Ga terug naar buiten en ga terug naar het:

Ravijn:

Gebruik het Jeukpoeder (Itchy powder) op de slang en.....

Slang Vitorm moet hevig niezen en spuugt een Dwaallicht uit en dan verdwijnt de slang. Van ook dit 3e dwaallicht in de lantaren. 

Ook heeft Little Creature nu de Betoverende Huid (Mesmerizing skin) van de slang in inventory verkregen. Ga terug naar boven en blijf dan even op het plateau tussen de beide trappen staan. Activeer weer de Aarderune en........bij de rechter trap gaan er dan wortels uit de rotst steken. Loop omlaag via de rechter trap, tot bij de onderste wortel. Pak het Touw (Rope) uit inventory en bindt het touw vast aan de onderste wortel........als de verteller klaar is met zijn uitleg, dan klik je met de voetjes op het touw (Ravine) en.....

Little Creature klimt via het touw omlaag en beland terug in het ravijn, maar nu aan de rechterkant van het ravijn:

Ravijn: Rechterzijde:

Links zien we het linker ravijn. Tussen het linker ravijn en het rechter ravijn staat een verrotte boomstronk (Rotten tree). Vlak voor Little Creature liggen wat onderdelen van een houten kar (Broken wagon). Doorzoek die kapotte kar met de hand en.....Little Creature vindt een houten Wig (Wedge) en een "verleidelijke" Halsketting (Beguiling Necklage) tussen de resten van de kar. 

Doorzoek ook die verrotte boomstronk en........Little Creature duwt dan de boomstronk omver en het 4e Dwaallichtje komt dan tevoorschijn.  
Vang ook dit 4e Dwaallichtje in de Lantaren. 

Klim, via het touw, terug omhoog en ren dan rap terug naar de:

Begraafplaats:

Loop het linker eiland weer op en pak dan de Wig (Wedge) uit inventory en klik ermee op Bysen en.....Little Creature "repareert" de snee in het hoofd van Byson met de wig en........Bysen laat de grond trillen en komt in zijn volle glorie de grond uit en het 5e Dwaallichtje verschijnt........Bysen verdwijnt dan maar het 5e Dwaallichtje blijft boven het gat zweven. 

Vang dus het 5e Dwaallichtje ook met de Lantaren. 
Ga naar het rechter eilandje en geef de Lantaren terug aan Lyktgubbe en.......

Lyktgubbe heeft zijn 5 vriendjes terug en hij neemt Little Creature en de Älva mee naar:

Lyktgubbe verdwijnt. We zijn beland op een bospad in een nogal vreemd bos. De oeroude bomen in dit bos hebben gezichten. Via linkerkant scherm gaat het naar de Klif (Cliff). Via rechterkant scherm gaat het naar een kampplaats (Campsite). Links onder staat een "gloeiende plant" (Glowing plant) en een Herten Totem (Deer totem). Aan de overkant van het pad zien we een plant die in bloei staat (Blooming plant). 

Onderzoek al deze items via het actiescherm maar klik vooral met de hand op het Herten Totem want daaruit pakt Little Creature een wat Reukzout (Smelling salt). 

Als je het reukzout hebt gepakt en verder alles hier hebt bekeken dan ga je een scherm naar rechts, naar de:

Kampplaats (Campsite):

Little Creature vindt het hier maar eng. Een enorme oeroude boom staat te snurken. Via middenonder keer je terug naar het bospad. Via linkerkant scherm gaat het naar een Bewaakte Doorgang (Guarded passage).Linksonder staat een Vleesrek (Meatrack) waar wat vlees aan hangt. Rechtsonder staat een kleine tent (Small tent). Bij het kamvuur staat een Aarde Beeld (Earth statue) en voor de oeroude boom ligt een ingestorte tent (Collapse tent). Probeer of Little Creature met de oude boom kan praten......Helaas....de boom valt steeds in slaap want hij is zo moei.....de boom wil hulp om wakker te blijven. Ondertussen is er, bij het Aarde standbeeld een zwevend figuur opgedoken.....een Schaduwfiguur!!. Die Schaduwfiguur zal vanaf nu Little Creature gaan volgen.

Laten we eerst de oude boom maar even helpen. Klik met het Reukzout (Smelling salt) op de oude boom en......de boom wordt wakker......Luister naar wat de boom te vertellen heeft. Boom vertelt dat ie kruidenzalfjes kan maken, als je hem de juiste ingrediënten breng. Maar Boom heeft een rare smaak in zijn mond en die moet ie eerst kwijt zien te raken. Geef Boom dus de Bramen (Blackberries) uit je inventory om de vieze smaak uit zijn muil te spoelen.

Onderzoek, met de hand, de Ingestorte Tent (Collapse tent) en....

Little Creature pakt dan het canvas tentdoek (Cloth canvas) en een ijzeren staaf (Iron bar). Klik met de hand op het Vleesrek (Meatrack) om het stuk Vlees te pakken dat aan het rek hangt. Klik met de hand op de Kleine Tent (Smalltent) en....Little Creature vindt een koperen Mesblad (Copper blade). Onderzoek, met de hand, het kampvuur en.....tussen het as van het kampvuur vindt Little Creature een stalen Hoefijzer (Steel horse shoe). Activeer je Aarderune en.......Op het Aarde standbeeld gaat dan het Aarde symbool aan.....

Open de inventory en combineer dan  de ijzeren staaf (Iron bar) met het koper draadje (Copper wire) tot een Bliksemafleider (Lightning rod).  
Sluit de inventory en ga terug naar het bospad (Forest path) en dan door naar de:

Klif (Cliff):

Hier staat het Water standbeeld. Activeer dus je Waterrune om het Water symbool op het standbeeld aan te zetten. Op de rand van de klif ligt een 2e koperen mesblad (Copper blade). Er ligt ook een witte bloem en er staat een houten paaltje waar een dikke ketting aan vast zit. De ketting hangt omlaag de diepte in.  Als Little Creature probeert om de witte bloem te pakken dan......schiet er een enorme arm en hand vanuit de diepte omhoog om de witte bloem te beschermen. Deze arm is een Draug.  Die Draug gunt Little Creature de witte bloem blijkbaar niet, maar daar kan ons Little Creature zich niet bij neer leggen.

Plaats de Bliksemafleider (Lightning rod) op het houten paaltje. 

Activeer dan je Luchtrune  om het geluid van onweer op te roepen en activeer dan onmiddellijk ook je Vuurrune om de bliksem op te roepen en......De bliksem slaat, via de bliksemafleider, in de Gaugarm die zich onmiddellijk terug trekt. De ketting breekt...in de ketting stak een reflecterende Ring (Reflecting ring) en vanzelf raapt Little Creature deze ring op. Nu de Gaug verdwenen is kan Little Creature de witte bloem (White plant) oprapen, dus doe dat nu.

 Ondertussen is die Schaduwfiguur hier ook opgedoken. Raap ook het 2e koperen Mesblad (Copper blade) op. 

Onderzoek, met de hand, het vreemde Totem (Strange totem) en.....de älva vindt dan een vuursteentje (Flint) in de totem en ze geeft het vuursteentje aan Little Creature.  

Ga terug naar het:

Bospad:

Combineer in inventory de 2 koperen mesbladen met elkaar tot een Schaar (Scissors).  
Gebruik de Schaar op de Bloeiende Plant (Blooming plant) om de plant te knippen en op te bergen in inventory.

 Combineer deze Bloeiende Plant met de witte Bloem tot een Kruidenmengsel (Herbal ingredients). Ga terug naar de:

Kampplaats (Campsite):

Geef het kruidenmengsel (Herbal ingredients) aan de oude Boom en.....Boom kauwt het kruidenmengsel tot een verdovende Zalf (Numbing salve).  
Combineer in inventory deze verdovende zalf met het stuk vlees (Meat) en we hebben verdovend vlees (Spiked meat). Ga nu naar de:

Bewaakte Passage (Guarded passage):

Tussen de bomen staat het Luchtstandbeeld en er staat een onafgemaakt Totem (Unfinished totem). 
Activeer de Luchtrune om het Luchtsymbool op het Luchtstandbeeld te activeren. 

Onderaan in het scherm ligt een Mierenhoop (Anthill). 
Activeer de Aarderune en doorzoek dan de mierenhoop met de hand en......

Little Creature vindt een Tondel (Tinder) in de mierenhoop. Als je niet eerst de Aarderune gebruikt dan vindt Little Creature niets in de mierenhoop, dus eerst de Aarderune activeren en dan de mierenhoop doorzoeken. Loop door naar links en.......Little Creature bereikt dan Gloson, een enorme zeug. Gloson ligt het midden pad te bewaken. Dat midden pad is ook nog eens geblokkeerd door stekelige dorens. Dat geblokkeerde midden pad leid naar de Koperen Poort en daar wil Little Creature naar toe. Geef dus het Verdovende Vlees (Spiked meat) aan Glosom en..........

Glosom valt in diepe slaap en de stekelige stekels verdwijnen. Ga dus via het midden pad naar de:

Koperen Poort (Copper gate):

Op de grond ligt een hoopje takken (Spruce branches). Links staat een Hendel (Lever). Rechts staat het Vuurstandbeeld. Voor het vuurstandbeeld steekt een Beitel (Chisel) in de grond. De Koperen Poort heeft 4 nissen. In 3 van de 4 nissen hangt een ketting en branden er kleine lampjes. Pak wat Takken en pak de Beitel. Het Vuurstandbeeld mist een stukje van het vuursymbool en daarom kan dit standbeeld nu niet geactiveerd worden. Activeer wel je Waterrune om het nu te laten ophouden met regenen. Ga, via onderkant scherm, terug naar de Bewaakte Passage, loop dan naar rechts en dan via rechtsonder terug naar de:

Kampplaats:

Nu het niet meer regent ziet Little Creature dat er hier ook nog een gebarsten Urn in de grond steekt....Die Urn steekt tussen de oude Boom en het kampvuur in de grond, en we hadden het ding eerder nog niet gezien. Pak de gebarsten Urn......er zit olie in de urn. 

Combineer in inventory nu de Tinder met het Vuursteentje (Flint). Combineer dan de Tinder/vuursteen combo met de Hoefijzer tot een "Aansteker" (Fire-starter). Pak deze "Aansteker" uit inventory en klik ermee op het kampvuur om een vuurtje te maken. Pak dan de Beitel (Chisel) uit inventory en klik ermee in het vuur, om de beitel te verhitten. 

Ga snel, via het bospad, terug naar de:

Klif (Cliff):

Gebruik de verhitte Beitel op het houten paaltje om het restant van de ketting los te branden.....

vanzelf bergt Little Creature het stukje ketting op in inventory. Ga, via rechterkant scherm, naar de:

Bewaakte Passage:

Little Creature is dan terug bij Gloson. Loop door naar rechts, naar het onafgemaakte Totem. 
Pak de Schedel (Skull) uit inventory en plaats de schedel op het totem. 

Plaats ook de Betoverende Huid (Mesmerizing skin) en de 2 Takken (Spruce branches) op het Totem.....het Totem is dan af. Activeer dan je Vuurrune en.......de symbolen rondom de totem en de totem zelf gaan gloeien.....het totem is nu een Betoverende Totem . Loop een scherm naar rechts (Kampplaats) maar keer gelijk hier weer terug en......Het Schaduwfiguur hangt nu voor het Betoverende totem en is volledig door het totem gehypnotiseerd. Klik met de Hand op het Schaduwfiguur en.....

Little Creature jat een Vernietigende Pagina's (Withering pages) en een Standbeeld Stukje (Statue piece) van het Schaduwfiguur. 
Ga, via het midden pad, terug naar de:

Koperen Poort:

Pak het Standbeeldstukje (Statue piece) uit inventory en klik ermee op het Vuurstandbeeld om standbeeld te repareren.  
Activeer dan je eigen vuurrune om het Vuursymbool op het vuurstandbeeld te activeren en......

.......boven de 4 nissen in de Koperen Poort gaan nu alle 8 lampjes branden.....die lampjes zijn de ogen van de poort. Van links naar rechts zijn het groene, oranje, witte en blauwe "ogen". In de groene, oranje en blauwe nis hangt een ketting. Hang het stuk ketting uit inventory in de witte nis. 

Probeer de Hendel (Lever) te bewegen.....dat lukt niet....de Hendel staat vastgeroest. 
Giet dus de Olieurn (Urn of oil) leeg op de hendel en trek dan weer aan de hendel en......

De ogen, boven de 4 nissen van de Koperen Poort, vormen elk een gezicht......één voor één worden de kettingen in de nissen nu geactiveerd en je hoort, bij elke nis, een geluid. Je kunt nu op elk van de 4 kettingen klikken. De kettingen, in de 4 nissen, moeten in de juiste positie gehangen worden, de posities die overeenkomen met de geluiden die je hoorde toen je aan de hendel trok. Als je op een ketting klikt dan gaat die ketting omhoog of omlaag, maar ook een andere ketting. De kettingen beïnvloeden elkaar dus. De start positie is dat alle 4 kettingen nu gelijk hangen. Er vanuit gaande dat jij ook op de startpositie van de 4 kettingen begint is hier de oplossing:

  • Klik 2 keer op ketting van de blauwe ogen nis. 
  • Klik 1 keer op de ketting van de groenen ogen nis. 
  • Trek nu weer aan de Hendel en....
  • de Koperen Poort schuift open en we belanden in de :

Grot van Bergakungen, de Trollenkoning

Bergakungen, de Trollenkoning, wordt geflankeerd door 2 van zijn Trollen. De Älva is van de schouder van Little Creature geplukt door de rechter Trollen. Links staat de Dikke Neus Troll (Fat-nosed troll). In het midden staat Bergakungen. Rechts staat de Scherpe Neus troll (Slim-nosed troll).  Er hangt een Glazen Bol (Glass sphere)voor Bergakungen. Activeer je Aarderune om de Glazen Bol in 3 stukken te breken. Elk van de 3 trollen raapt een glasscherf op.Activeer de Waterune en......Dikke Neus spuugt dan wat Gal (Bile) uit. Raap het smerige Gal op met de gouden Sigryn's Beker.....

We hebben dan een "besmette beker" (Defiled Sigryn's cup).  
Voor Dikke Neus ligt een setje Leren Riemen (Leather straps) op de grond. Pak de Leren Riemen

.Ga even praten met Scherpe Neus.........Scherpe Neus wil iets glinsterens hebben. Geef Scherpe Neus dus de Halsketting (Beguiled necklage) uit je inventory en in ruil voor de halsketting krijgt Little Creature een kromme Dolk (Bent dagger). Scherpe Neus heeft echter zijn glasscherf weer laten vallen, maar Little Creature kan de scherf niet oppakken zolang Scherpe Neus staat te kijken. Ga praten met Bergakungen........als het gesprek teneinde is dan geef je de Vernietigende Pagina's (Withering pages) aan Bergakungen en........Bergakungen opent dan een gat in de grond. Ga dus door het vloergat naar beneden......we belanden in de:

Altaar Grot:

We zijn onder de dikke konten van de 3 Trollen beland en Little Creature staat voor een klein altaartje. De voeten van Dikke Neus en Scherpe Neus en de staart van Bergakungen steken hier in de grot.Rechts staat een puntige stalagmiet en nog verder rechts ligt een levendige Edelsteen (Vibrant jewel). We zien een fossiel en we zien de Staart van Bergakungen (Bergakungen's tail). Links staan paddenstoelen en daar zien we ook een Stenen Kist (Casket) liggen.

Pak de Galbeker (Defiled Sigryn's cup) uit inventory en giet de beker leeg over de paddenstoelen......

De gal blijft uit de beker stromen waardoor de paddenstoelen, die de voeten van de Dikke Neus troll klem houden, machteloos worden.  
Loop naar rechts, naar de Edelsteen. Gebruik de Kromme Dolk op de Edelsteen en......

De dolk wordt rechtgebogen en er verschijnt een oranje Oog in de muur. Als je nu probeert om de Edelsteen te pakken dan vertelt de verteller dat de edelsteen gloeiend heet is geworden, door het enorme oog. Pak de Edelsteen dus op door er met het Canvas Tentdoek (Cloth canvas) op te klikken.

Pak, de nu rechte, dolk uit inventory en klik ermee op de Staart van Bergakungen om er een bosje haar uit te snijden. 

Combineer in inventory het bosje haar met de leren riemen tot een borstel. Pak dan de borstel (Brush) uit inventory en klik ermee op het Fossiel, om er het stof vanaf te borstelen In de rots zien we dan een versteent geraamte en in inventory hebben we een hoopje stof (Soil). Klik met de hand op het fossiel en......

Little Creature pakt 4 van de botjes uit het fossiel. Loop terug naar links, naar de stenen kist (Casket). 

  • De stenen kist zit op slot.....je ziet, linksboven, 3 gleuven in de kist. De gleuven hebben elk een bepaalde lengte. 

  • De linker gleuf is middel groot, de middelste gleuf is de langste en de rechter gleuf is de kortste. 

  • De 4 botjes, die je van het fossiel hebt gepakt zijn ook verschillend van grootte. 

  • De 4 botjes zijn de lange Bone pipe en 3 Bone shards. 

  • Je moet de 3 bone shard met de bone pipe combineren in de volgorde van de 3 gleuven op de kist. 

  • Dus klik eerst de middelgrote bot op de bone pipe, dan het grootste bot en dan het korste bot....

  • doe je dit goed dan heb je een Benensleutel inelkaar gezet (Skeleton key). 

  • Pak de Skeleton Key uit inventory en steek het ding in het sleutelgat van de kist en.....

Little Creature pakt een Gesloten Boek (Locked tome) uit het kistje.  
Klik in inventory met de Edelsteen op het gesloten Boek om er een Antieke Tome van te maken. 
 Pak dan de reflecterende Ring uit inventory en plaats de ring op de stalagmiet en.......

een straaltje licht, van het gloeiende Oog, wordt naar de Scherpe Neus troll gezonden via de ring.Klik, boven in het scherm, de voetjes (Cavern) om terug omhoog te klimmen naar de trollen Het straaltje oranje licht priemt in de ogen van Scherpe Neus en die ziet dus nu niets meer. Vanzelf verkrijgt Little Creature nu de glasscherf van Dikke Neus.  Als het filmpje klaar is dan grijp je de Glasscherf die voor Scherpe Neus op de grond ligt. 

Geef aan Bergakungen dan het Antieke Tomeboek en Little Creature krijgt er de 3e glasscherf voor terug. Combineer in inventory de 3 glasscherven met elkaar tot een Orb. Onderaan in het scherm, vanaf Dikke Neus naar Scherpe Neus, staan 4 kleine altaartjes. Noem die 4 altaartjes, van links naar rechts, A, B, C, D. Klik, met je gewone pijlcursor, op elk van de 4 altaartje. Begin met A, dan B, dan C en dan D. Elk altaartje gaat dan even gloeien en de verteller zegt dan een zin die bij dat altaartje hoort. 

  • Altaartje A zegt: : On a throne of eigt, the Golden Wheel governs the day". 
  • Atlaartje B zegt: "As equals two walk beside one another in light, five acknowledge their place". 
  • Altaartje C zegt: "Six remains shrouded, inhabiting the moonless night". 
  • Altaartje D zegt: "Lowliest of all remains the earth dweller, ambitions stifled by the Wheel's light".

Als je deze 4 zinnen gehoord hebt klim je via het gat in de vloer weer terug omlaag naar de onderste grot. 
Terug in de onderste grot klik je nu, met de 3 cirkeltjes cursor, op het altaartje en....

..Little Creature beland dan in de:

Eind Puzzel:

We zien een vierkant die "getild" staat. Het vierkant bestaat uit 9 tegels. Op elke tegel staat een symbool. De symbolen lichten op als je er met de cursor op gaat staan. De 4 zinnen, die je boven gehoord heb toen je op de 4 altaartjes klikte, zijn dus de aanwijzingen waaruit je moet distelleren op welke van de 9 tegels je hier nu moet klikken. Nummer de 9 tegels, van rechtsboven naar rechtsonder, 1 t/m 9. Als je op een tegel klikt dan verschuiven steeds een aantal tegels, maar je nummering van de tegels blijft steeds hetzelfde

Klik op tegel 6. Tegel 6 wordt dan een andere tegel.  Klik weer op tegel die nu tegel 6 is.Klik 1 keer op tegel 1.  Klik 2 keer op tegel 9 en....
........alle symbolen gaan branden en.....er komt een gloeiende steen, de Äsksten, omhoog uit het altaartje. 

Er zitten 5 gaten (Hole) in de vloer. 3 van de gaten steken voor het altaar in de vloer. Noem die 3 gaten, van links naar rechts, A, B, C. 
Telkens zie je nu licht van de Älva uit 1 van die  gaten komen. Het licht gaat van A naar B naar C en dan terug naar A.

Pak de glazen Orb uit inventory en plaats de Orb over de Äsksten. 

  • Pak het hoopje stof (Soil) uit inventory......

  • Wacht dan tot je het licht, van de Älva  in gat A ziet schijnen. l

  • Klik dan snel met het hoopje stof in gat C om gat C te dichten. 

  • Wacht dan weer tot je het licht weer in Gat A ziet schijnen. 

  • Klik dan snel met het stof in Gat B om ook gat B te dichten en......

De Älva komt uit het meest linker gat gekropen en ze gaat daar op een rotsje zitten. Activeer nu je Vuurrunesteen om de symbolen op het altaar te verlichten. Activeer dan je Luchtrunesteen om de Äsksten steen omhoog te laten zweven naar de Trollgrot......

Little Creature raapt de Älva weer op.......volg dan de Äsksten Steen naar boven en...
...bekijk het Eindfilmpje en stoor je niet al te zeer aan het moralistische geleuter van de Verteller.............

Walkthrough door: Louis Koot