2014: Walkthrough door: Louis Koot  

The Artefact is een gratis game, dat je vast nog wel ergens via het Internet, kunt downloaden. Vraag mij niet om het je te bezorgen want dat ga ik toch niet doen. De game is  een parodie op de Carol Reed games, dus als je wel eens een Carol Reedje "gedaan" hebt dan weet je wel wat je kunt verwachten. Je speelt een vent en je bent blijkbaar iemand die graag op jacht gaat naar zeldzame Artefacten. Hoe je heet blijft in het ongewisse, maar omdat ik er een hekel aan heb om iemand steeds maar aan te spreken met Vent of Kerel zal ik je maar Lul noemen.....een lekkere korte maar krachtige naam.....dus wees er blij mee. Als je de game start dan krijg je eerst het schermpje voorgeschoteld dat je hierboven ziet.......Standaard staat in dat schermpje aangevinkt dat de game op een resolutie van 1024X768 speelt...dat is Fullscreen. Wil je echter in een window spelen dan moet je dat vinkje even wegvinken. Het is echter beter om de game in Fullscreen te spelen in verband met de pijlcursors in de game. In een window worden die pijlcursors buiten het speelscherm getoond ven dat kan lastig zijn. Ok.....klik op "Start" om te beginnen. De game begint met een paar zwarte schermen met tekst....je moet deze schermen weg klikken want ze verdwijnen niet vanzelf.....lees wel even de korte teksten.

Thuis:

Klik dus de 3 tekstschermen weg en klik dan op "Let's Go" om te beginnen........Lul....we beginnen in je flatje en wel in je zitkamer annex eetkamer. 
Op je ronde eettafel ligt de brief, waar je het op de beginschermen over had. 

Klik op de brief om in te zoomen op je tafel en klik dan op de brief om het ding nogeens door te lezen.....

Een onbekend persoon daagt je dus om op zoek te gaan naar een bepaald mes dat ie ergens heeft verborgen. De persoon heeft her en der aanwijsbriefjes verstopt en deze eerste brief vertelt je dat je als de bliksem je luie reet moet verheffen om op weg te gaan naar de Kerk van het dorp Ljusneda.

Zoek de kromme uitzoompijl om de brief terug op je lullige tafel te pleuren. Je inventory bevindt zich bovenaan het speelscherm. Als je de cursor naar linksboven beweegt dan floept de inventorybalk vanzelf open. Door op je ESCAPE toets te rammen floept er een grijze balk open en hierin vindt je dan de opties "Exit", "Load Game " en "Save Game".

Wel.....je bent niet voor niets een arrogante Lul, dus zo'n uitdaging kan je niet op je laten zitten. Zoek de linksafpijl en draai dan links. 
Je kijkt naar je goedkope Ikea bank en salontafel. Bij het linkerraam krijg je een schuine pijl om je halletje in te lopen, dus loop je halletje in. 

Je knalt met je buldogneus tegen je voordeur aan. Ga nog niet naar buiten want je hebt je autosleutel nodig. 
Draai dus 2 keer links en grijp dan je autosleutel, die aan een haakje van je kapstok hangt. 

Draai weer 2 keer rechts en klik dan nu je hand op deurkruk van je voordeur en...
...je beland buiten.
Draai rechts...in de verte zie je garageboxen en het volgende huis. 

Loop 2 passen vooruit en draai dan rechts en....je staat voor je auto. Beweeg je cursor naar linksboven om de inventory open te laten floepen. Klik op je autosleutel en sleep dan de autosleutel vanuit de inventory naar de achterklep van je auto en laat dan los en......je stapt in je auto en je krijgt nu de Google Earth plattegrond voorgeschoteld.

Via de Google Earth plattegrond reis je fluks en snel naar de diverse locaties waar je naar toe moet gaan....Locaties moet je wel eerst "verdienen" door de dingen te doen die je moet doen. Op dit moment zijn er 2 locaties beschikbaar...je flatje en de Kerk van Ljusneda. Klik op de Kerk en.....Klik dan het kerkscherm weg en.....je beland bij de:

Kerk van Ljusneda:

Je hebt je auto voor de kerk geparkeerd en bent uitgestapt. Draai je helemaal om, zodat je dan je auto in je rug hebt.   
Je kijkt uit over een grasveld en in de verte zie je een 6 hoekig wit prieel op een paal staan. 

Mik de vooruitpijl naar het prieel en doe dan 1 stap vooruit en....Je beland op de landweg dat door het grasland loopt. Je ziet een vlaggenmast en in de verte zie je een meer. Volg de landweg 3 passen vooruit en je bent dan beneden bij het meer. Hier staat een picknicktafel...op het bankje van de picknicktafel ligt dan je 2e aanwijsbriefje. 

Klik met je loepcursor op het briefje om het te lezen.....Je leest dat je 3e hint hier ergens vlakbij te vinden moet zijn, in een ronde structuur. Leg het briefje weer weg, draai 2 keer links en loop dan in 4 keer vooruit terug naar je auto. Klik niet op je auto maar draai rechts...je kijkt uit over de brede weg en in de verte zie je een paar rode huizen. 

Ga 2 passen vooruit.....je ziet dan, rechts, weer een wit prieeltje en je merkt dat je bij een groene klikobak staat. Draai rechts. 
Bomen in het gras en een schommel en ook een bushalte....Rechts zie je een "molshoop" in het gras...alsof er daar iets begraven is in het gras. 

Klik op dat hoopje omgewoelde gras.....Je denkt er het zijne van....je hebt een schep nodig om dat gene wat hier begraven ligt te kunnen opgraven. 
Draai terug links en ga dan nog 1 stap verder vooruit over de brede weg en draai dan weer rechts....je staat nu recht tegenover het 2e witte prieeltje.....

Loop naar het prieel....je kunt het prieel niet in maar op het rechter deel van de witte banken ligt je 3e aanwijzing. ....
Klik op het briefje met je loepje en....je leest dat je nu naar het Oude Huis moet gaan, net buiten de stad

Klik het briefje weg, draai 2 keer links of rechts en loop terug naar de brede weg. Draai dan weer links en loop over de weg 3 keer terug en draai dan weer rechts....je bent terug bij je auto....klik hand op de auto om in te stappen en je krijgt de plattegrond weer voorgeschoteld.....er is nu een nieuwe locatie bijgekomen op de Google Map....het Oude Huis.

 Klik op de foto van het Oude huis en klik dan het Oude Huis scherm weg en..... in no time sta je dan voor de voordeur van het:

Oude Huis:

Klik op de deurkruk van de groene voordeur.....helaas....de deur gaat niet open.....het ijzerwaar van de deur is zwaar verroest. 
Draai je om via de omdraaipijl en reis dan via de plattegrond terug naar je flatje...je moet wel het scherm weer wegklikken.

Thuis:

Als je de auto hebt geparkeerd draai je links, 2 keer vooruit, links, en dan klik je op je voordeur. 

Je beland terug in je halletje. Draai links en loop dan, via de schuinepijl, je zitkamer weer in.....je staat gelijk in je keuken. 
Draai rechts....je kijkt je slaapkamer in maar ziet nu ook de andere helft van je keukenblok. 

Op het aanrecht staat een rood Oliekannetje. Pak het Oliekannetje. Draai rechts en duik dan, via de schuine pijl, je halletje weer in en klik weer op de deurkruk van je voordeur om weer buiten te belanden. Draai rechts, 2 stappen vooruit, draai rechts en klik weer met je autosleutel op je auto.....Reis via de plattegrond terug naar het:

Oude Huis:

Je beland weer voor de groene voordeur. Sleep het rode oliekannetje, vanuit de inventory, naar de deurkruk en laat dan los en.....je geraakt nu binnen. 

Je bent in het halletje.....het is een troep in dit huis...blijkbaar was er een renovatie aan de gang maar het geld is zeker op.
 Draai links en klim dan via de trap omhoog naar de etage ( 2 keer schuine pijl). Bovengekomen draai je weer links. 2 deuren. 

Klik op de rechter deur om dat kamertje in te gaan. Aan de raammuur leunt een Schop....Pak de Schop/schep. 

Draai je om via de draaipijl om het kamertje weer te verlaten. 
Draai links en daal de trap weer af (1 keer) en stap dan de hal weer in en draai rechts en stap weer naar buiten. 

Je staat dan weer buiten voor de groene voordeur. Draai je om via de draaipijl en reis dan, via de plattegrond, terug naar de:

Kerk van Ljusneda:

Draai rechts en loop weer over de brede weg 2 stappen vooruit, tot de groene kliko. Draai weer rechts...je bent terug bij de bomen en de schommel. 

Sleep de Schop uit inventory naar het "molshoopje" in het gras en laat los en....je graaft de volgende aanwijsbriefje op...

Je uitdager wil dat je nu de top van de Funäsdalberget gaat beklimmen want daar zul je de volgende hint vinden. 
Klik het briefje weg en keer terug naar je auto en stap in. 

Reis via de plattegrond nu naar het

Bergpad (Mountain path)

Je komt aan op een brede wegkruising. Recht voor uit is die berg en daar krijg je dan ook de pijl op. 
Dus zoek die omhoogpijl en ga dan vooruit. Je beland op het bergpad...dus ..Volg het pad

Na een stuk of 6 ferme passen kun je niet verder vooruit. Geniet even van het uitzicht en draai dan links Je ziet dan, in de verte, de zendmast. 
Het grindpad gaat verder en bocht dan naar links. Zoek de schuine linksafpijl en klik dan en....

...je bent de linker bocht om gegaan en je ziet nu een stoeltjeslift..,...het pad gaat verder maar je krijgt geen pijl, dus draai hier rechts...
Je ziet de zendmast weer...Zoek de omhoogpijl en klik dan en....je kan weer niet verder want je stoot je neus tegen de aarde wal aan

Draai links en....wel....volg het pad nu verder omhoog en...wel..je bent beland bij het bergrestaurant Toppstugan......

Draai even rond en geniet aan alle kanten van het mooie uitzicht. Kijk dan weer naar het restaurant....het ding is gesloten dus draai 2 keer rechts en.....
Hogerop zie je dan het bovenstation van de stoeltjeslift, dus loop verder omhoog en....Je bent dan bij het stoeltjesliftstation, dat je nu in je rug hebt.

De berg gaat nog hoger en een grindpad gaat het bos in. Zoek de omhoogpijl en klik die dan en je loopt door en bent dan in het bos. Loop door en je loopt dan het bos weer uit.

Recht vooruit zie je het hoogste punt van de berg en daar is een uitzichtspunt en daar moet je ook naar toe....maar als je nu even linksom draait dan zie je het zendmaststation...je kunt 2 keer inzoomen op de hoge zendmast om jezelf even de lullige opmerking te horen zeggen "Oeps...wat een hoge mast", Klik 2 keer de omdraaipijl en draai dan rechts en klim dan verder omhoog naar het uitzichtspunt.

Je staat tussen de hoekige balustrade. Draai rechts en.....er is een gat in de houten balustrade en je krijgt er de omlaagpijl, dus spring omlaag en draai je dan 2 keer links, of rechts, om.

Je staat nu dus onder de bult van het uitzichtspunt en tegen de aarden bult aan is een houten inham.Rechts naast de houten inham kun je terug omhoog klimmen maar kijk eerst, via de loepcursor, in de inham en.....Pak de Brief en lees het door.

Wel.....je uitdager meld je dat het artefact op een andere bergtop verborgen ligt....op de Mittakappen berg, dus daar wil je nu ook naar toe. Klik de draaipijlen om uit de nis te stappen en klik dan de omhoogpijl om het uitzichtspunt weer op te klauteren.  Draai dan 1 keer linksom......je ziet de zendmast weer en het pad. 

Je krijgt de vooruitpijl op het pad, dus klik om over de balustrade heen te springen en ga dan verder 3 klikken vooruit en....je bent dan terug bij het stoeltjesliftstation. Mik de vooruitpijl aan de rechterzijde van het station en klik dan 2 klikken vooruit, om terug te zijn bij het Toppstugan restaurant. Draai 2 keer links en geniet dan nog even van het uitzicht over het dal en klik dan 1 klik vooruit om verder af te dalen. 

Zoek dan de schuinrechtsomlaagpijl om de bocht in het bergpad te nemen en draai dan links en volg het, nu weer bredere pad, verder omlaag......

.........je beland weer helemaal beneden de berg. ..........

'

Draai je om via de omdraaipijl om je auto weer in te stappen en rij dan, via de plattegrond naar de berg Mittakläppen

Mittakläppen:

Wel......beklim het bergpad eerst 5 klikken omhoog. Je staat dan halverwege de nu kale bergtop en kunt niet verder vooruit. Draai 1 keer links en zoek de vooruitpijl, die je krijgt op een smal paadje dat verder omhoog kronkelt. Volg dat smalle paadje 2 klikken en draai dan rechts want het paadje bocht naar rechts.....

je staat nu voor een houten trap, dus klim via de trap verder omhoog en zoek dan weer de vooruitpijl en klim verder omhoog.....De berg wordt dan te steil om verder recht omhoog te klimmen, dus draai 1 keer rechts en.......vaag zie je dat je nog steeds op een heel smal bergpaadje staat, zoek de vooruitpijl en klim dan 1 klik verder omhoog via het smalle paadje. 

Draai dan weer 1 keer links en ga verder 2 klikken omhoog naar de top van deze berg.
  Bovenop de top staat een "torentje" van gestapelde stenen.....zoom in op dat "torentje"......

Het "torentje" staat in een cirkel van steenhoopjes.....In het midden van de cirkelkrijg je, voor het "torentje" je loepcurser op de grond, dus klik daar met je loepcursor.....je denkt dat je er wel een gat in de grond kunt graven dus sleep de Schep vanuit inventory naar deze klikplek en laat los en.....je graaft de zachte toplaag van de grond weg en hebt een diepe schacht blootgelegd.....Dampen stijgen op uit de schacht.....Probeer de schacht in te duiken via de omlaagpijl......maar het gas dat vanuit de schacht omhoog komt is je te gortig dus je deinst terug....je hebt een Gasmasker nodig en je kunt zo'n ding vinden in de locale fabriek.

Maar eerst moet je de berg weer afdalen naar je autootje....dus klik 2 keer de omdraaipijl en.....oeps....het gat is weer dicht. Draai je om tot je de vooruitpijl krijgt en daal de berg weer helemaal af, tot je weer helemaal beneden bent....dit zoek je zelf maar uit....ik heb je omhoog gebracht, dus zo moeilijk is het niet om de omgekeerde route terug omlaag te vinden.....of had je geen broodkruimels gestrooid?Hoe dan ook, als je weer beneden bent gekomen dan krijg je vanzelf de plattegrond weer voor je neus en hierop staat dan nu als nieuwe locatie de Fabriek...

Klik dus op de foto van de fabriek om daar nu naar toe te rijden

Fabriek:

Je bent gelijk binnen in de voorste hal.....deze fabriek lijkt me een houtfabriek....waarschijnlijk worden hier die oerlelijke Ikea shit gemaakt.
 Doe 1 stap vooruit en draai dan rechtsom.....je ziet de ingang van de volgende hal.....

stap vooruit en probeer dan de volgende hal in te lopen maar.....in de rest van de fabriekshallen brand geen licht en dus wil je niet verder uit angst te verdwalen.....Je meld nu dat je ergens een zomerhuisje bezit waar je ook een zaklamp bewaard....dat had je dan wel wat eerder kunnen bedenken.......Draai je dus om en loop terug naar de vorkheftruck, draai dan linksom en verlaat de fabriek weer door de glasdeur......

...........op de plattegrond staat nu ook de "to the Cottage" locatie", dus klik erop en......

Cottage:

Je bent beland in een bos en je hebt de auto geparkeerd. Draai rechts......
Je staat op een bosweg en in de verte zie je, links, een bordje dat een bospad aangeeft. 
Loop 1 stap vooruit en draai dan links en.....het bospad....

Zoek de schuinlinksafpijl en klik dan om het bospad een stukje op te lopen. Je bent dan de bocht om gegaan. Volg het pad dan 1 stap verder en draai dan linksom.......een smaller paadje gaat verder het bos in en het aanwijsbordje zegt dat het paadje naar de zomerhuisjes gaat. 

Dus volg het paadje 2 kliks en je beland bij een oranje paal en een dik rotsblok.....
Zoek, bij de linker punt van het rotsblok,  de schuinrechtsafpijl en klik dan om voorbij het rotsblok te geraken.......een vlakte......

volg het nu onduidelijke pad 1 stap verder en.....je hoort het geklater van water en dat klopt ook want je staat op een "bruggetje" over een beekje...
Zoek weer de vooruitpijl en loop verder 2 klikken vooruit en.....je bent dan bij de zomerhuisjes beland.....er staan 2 huisjes achter het hek. 

Open het witte hek en je staat dan achter de omheining en tussen de beide huisjes, bij de witte vlaggenmast. 
Jouw huisje is het rechter huisje, dus draai rechtsom en klik dan met je loepcursor op het dan van je huisje......

.......je zoomt in op je voordeur.....de deur zit op slot met een hangslot.....verdomme...waar heb ik nu toch alweer de sleutel gelaten?Klik de omdraaipijl en draai terug linksom, naar de witte vlaggenmast....Links en rechts naast de vlaggenmast kun je klikken met je loepcursor.....klik links naast de vlaggenmast en.....je zoomt dan in op de slootgeul.....in het verdorde gras, links, ligt de sleutel van het hangslot van je zomerhuis.....Pak de Sleutel en klik de omdraaipijl.

Ligt de sleutel niet op deze plek dan klik je rechts naast de vlaggenmast....je zoomt dan in op een houten vlonder waar een hagedis op zit....alle kans dat je dan hier de sleutel vindt. Heb je de sleutel dan zoom je weer in op de voordeur van je zomerhuisje en verwijder je het hangslot door er met de gele sleutel op te klikken. Je geraakt binnen en staart naar een dicht getimmerd raam waar je een grote poster van een waterval tegenaan hebt geplakt. Links is een deur.....draai linksom. Je ziet die deur en de kapstok. Links naast de deur hangt een ronde lamp.....dit is je "zaklamp".....Pak de ronde Lamp van de muur.

Draai weer links en stap naar buiten, draai links en ga vooruit om door het nog openstaande witte hekje terug in het bos te belanden.....wel......volg de hele route door het bos terug naar je auto, dat is 6 keer vooruit, rechts, 2 keer vooruit, rechts, 1 klik vooruit, rechts en klik op je auto en rij, via de plattegrond, terug naar de:

Fabriek:

Je beland weer in de eerste, verlichte, hal. Loop weer vooruit, draai rechts, en loop weer naar de ingang van de volgende hal.

Sleep de Lamp uit inventory naar de donkere hal en laat dan los en.......je stapt de donkere hal binnen en je cursor is nu een lichtcirkel en in de lichtcirkel krijg je nu steeds de pijlen. Gelijk rechts zie je een deuropening naar een kantoortje en verder naar links is een bredere opening naar de volgende hal. Mik je lichtcirkel naar de rechter deuropening......er hangt een rode brandblusser,  en klik dan om in dat kantoortje te belanden......

Je staat dan voor een hoekig bureau....zoek het bureaublad af met je lichtcirkel...op het linkerdeel van het bureau kun je inzoomen dus doe dit en....

op een geel Post-Itt papiertje lees je het getal 512....onthoud dit getal. Klik 2 keer de omdraaipijl om terug in de hal te belanden......
Beweeg je lichtcirkel nu naar links, tot je de vooruitpijl krijgt op de brede opening naar de volgende hal....
Ga dan 2 kliks vooruit en je staat dan in die volgende hal

Zoek weer de vooruitpijl en stap dan weer 1 stap vooruit.....Links is weer een doorgang....Ga door de linker doorgang...een bijna lege hal....
Je kunt rechtsdoor maar doe dat niet. Links is een witte muur en daar is een doorgang naar een gang.....je krijgt er de diagonale pijl.....

Klik de diagonale pijl en je beland in een gang. Ga 1 stap verder door de gang....
aan de linker muur hangt dan een stroomkast. Draai links en klik op de deurkruk van de deur en.....

.....je beland in een nieuwe gang maar staat tegen de kale muur aan....draai links en.......inderdaad...je bent in een gang.........
Volg de gang 2 klikken verder en draai dan rechts en......je kijkt een omkleedkamer in waar een rij rode kasten staan.

Loop door naar de rode kasten...De kast met de X heeft een hangslot...Zoom in op het hangslot...
Het hangslot is een cijferslot en je moet er de juiste cijfercode op intoetsen.....
Op het gele postit papiertje zag je 512 geschreven, dus probeer dit maar uit....

.......klik, met je blauwe kruisje,  op de toetsen 5, 1, 2 en de kast gaat open....grijp het Gasmasker uit de kast, want daarvoor ben je hier gekomen.

Klik de draaipijl om terug te stappen en draai dan 2 keer links, of 2 keer rechts, en ga terug de gang in. 

Draai links en volg de gang 2 stappen terug......rechts hangt een telefoon....
draai rechts en klik op de deurkruk van de deur om in de voorste gang te belanden. 

Draai rechts, 1 stap vooruit en zoek dan, links naast de deur, de diagonaalpijl en klik dan en ga dan 2 kliks verder.

..je bent terug in de 2e hal.....zoek, links, de vooruitpijl en ga dan 2 klikken vooruit....je bent terug in de voorste hal....

Wel....loop weer door naar de vorkheftruck, draai dan links en verdwijn door de glasdeur naar buiten en reis, via de plattegrond, terug naar:

Mittäkläppen:

Ok....volg de route de hele berg weer op en als je weer helemaal boven bent zoom je weer in op het stenen "torentje". 
Graaf dan de schacht weer open met de Schep. 

Sleep dan het Gasmasker vanuit de inventory naar het gat en laat los en.....Je zet het gasmasker op en.....je klimt door het gat het Riool in:

Riool:

Ga 5 kliks vooruit en klik dan op de deurkruk van de verroeste metalen deur......je krijgt de deur niet open......

Sleep de Schep vanuit inventory naar de deur en ram met de schep op de deurkruk, of er net iets boven en......
Je forceert de deur en beland in een put ruimte..........
in het filmpje klik je met je witte handje op de "put" ......in de "put" steekt het artefact Zwaard....

Klik handje op het Zwaard en......Je scherm wordt zwart.....klik in het zwarte scherm en lees dan de tekst die verschijnt........

Klik in het scherm en.........

That's It.......EINDE

Druk je Escapetoets in en klik dan EXIT om de game af te sluiten. 

Walkthrough door: Louis Koot