2014: Walkthrough door: Louis Koot  

The Five Cores is een Myst-kloon.  Je beland, in vogelvlucht, op een mysterieus eiland en je hebt eigenlijk geen idee hoe en waarom je op dat eiland terecht bent gekomen. Maar je komt er al direct achter dat het jouw taak wordt om 4 kristallen te activeren, want vanzelf raap je een brief op:

De brief is een schreeuw voor hulp en zegt:

"Mijn vriend:
Ik weet niet hoe je hier terecht kwam, maar ik denk dat je ons kunt helpen. Ons is een tragedie overkomen waardoor we onze toevlucht hebben moeten zoeken op een andere wereld. De wereld waar jij je nu bevindt staat op het punt ineen te storten, vanwege een kind in de tempel. De dromen van het Kind worden namelijk werkelijkheid en veroorzaken dood en vernietiging. Om dit te stoppen moeten de Magische Stenen gereactiveerd worden, om het Kind uit haar slaap te wekken. Ik kan je nog 1 laatste tip geven: Kijk uit je ogen, observeer je omgeving en maak aantekeningen.
Alsjeblieft.............HELP ONS..........."

Je loopt over het eiland via de Pijltoetsen van je toetsenbord, of via de W, A, S, D toetsen. Met je muis kun je 360 graden in het rond draaien. Je krijgt een Handje op objecten waar je op kunt klikken en dat doe je dan met je linkermuisknop.  Als je de Shift-toets ingedrukt houd dan ga je rennen en springen doe je met de Spatietoets. Er is geen Inventory want je hoeft nergens in de game ook maar iets op te rapen. Zoals gezegd.....The Five Cores is een Myst-kloonHelaas zijn er maar 3 Savegame Slot, dus je kunt 3 keer saven maar dan zul je eerdere saves moeten overschrijven. De game kun je kopen via de Neeblagames website  als een digitale download voor nog geen 10 euro.

A: Vind de Tempel en het Kind:

Wel........Het is weer eens zo ver.......je moet de Wereld weer eens redden van een catastrofe. De brief heeft je vertelt over één of ander kind dat in een Tempel ligt te dromen en die dromen schijnen dan werkelijkheid te worden. Wellicht een goed idee om eerst die Tempel en dat Kind te gaan vinden?

Je staat voor de boomstronk waar de Brief op ligt, de brief die je zojuist vanzelf pakte en gelezen hebt. Draai naar links en....

In de verte zie je een rotspunt en bij die rotspunt zie je aan aantal "Bolbomen" staan... Loop naar de "Bolbomen" en als je ze nadert zie je dat het geen echte bomen zijn maar dat het 3 gedraaide pilaren zijn waarop doorzichtige bollen op staan.

Midden tussen de 3 bolpilaren ligt een klein Vurig Bolletje op de grond........Deze plek is de 1e Teleporter....als je over het Vurige Bolletje loopt dan wordt in 1 klap naar een ander deel van het eiland geteleporteerd. Laten we dat maar gelijk uitproberen......Loop dus tegen het Vurige Bolletje aan en.........oeps......je beland onmiddellijk op een plek, aan de andere kant van het eiland.....

Teleporter 1 heeft je naar Teleporter 2 geschopt en daar sta je nu dus ook in. Je staat midden tussen de gedraaide palen van Teleporter 2.Loop vooruit en......je beland op een kruispunt met 3 loopbruggen en een stenen huisje. Als je naar rechts kijkt dan zie je de Vuurtoren, die hoog boven het eiland op een rots staat.

Een loopbrug gaat richting de vuurtoren rots, maar we gaan nu nog niet die kant op. Draai linksom en...je ziet 2 loopbruggen.

De rechter brug gaat naar de overkant van het meer en dan kun je daar verder omhoog naar Teleporter 3, maar dat komt straks.We gaan nu eerst de linker loopbrug volgen. Ga dus de linker loopbrug op en volg de brug, die dan rechtsaf draait en.....je beland op het strand

Volg het strand en negeer nu de stenen trap en de schaal die boven de stenen trap staat. Verder zie je een paar palmbomen en een dikke rotssteen waar een Hand op getekend staat. Blijf rechtdoor lopen en....je beland bij de brug die naar de Tempel gaat en de Steen met de Hand.

Dit is je 1e Handsteen.......ga vlak voor de Hand staan zodat je de Handcursor op de Hand krijgt en......... klik dan met je Handcursor op de Hand en.....de grote Hand verdwijnt maar er verschijnt, vaagjes, een andere tekening op de steen en je hoort, heel zachtjes, een stem. Ok......je weet nu ook hoe je op dingen moet klikken met de handcursor. Volg nu dan verder de loopbrug, die je dan, via een haakse bocht naar rechts, bij de tempel brengt.

De Tempel

Ga de tempel binnen en........wel....in de Tempel zweeft het Slapende en Dromende Kind

Het Kind is een meisje en het is in diepe slaap en het droomt. Rondom het Kind staan 4 lange stokken en op elke stok rust een Kristal. De 4 kristallen zijn uitgeblust maar het zijn de "Magische Stenen" waar je in de brief over hebt gelezen. Het is de bedoeling dat jij deze 4 kristallen weer nieuw leven in blaast, dat je er dus voor zorgt dat alle 4 kristallen weer gaan branden. Je kunt het niet zien, omdat de kristallen uit zijn, maar er is een Zwart, Blauw, Rood en Groen kristal.

Draai je om en verlaat de Tempel en volg de route over de loopbruggen en het strand terug naar het kruispunt bij het stenen gebouwtje. Je ziet dan de Vuurtoren weer. Rechts is het pad naar Teleporter 2, maar die brengt je terug naar Teleporter 1. Dus ga over de linker loopbrug naar de overkant.

Aan de overzijde van de loopbrug loop je tegen de 2e "Handsteen" aan.

Ga weer met je neus tegen de "Handsteen" aan staan en klik dan met je Handcursor op de grote Hand en........De Hand verdwijnt en er verschijnt een tekening op de steen.....

Op de steen zie je nu de 4 Kristalpoorten.  Zoals je ziet is er een Zwarte Poort, een Blauwe Poort, een Groene Poort en een Rode Poort. De 4 Kristalpoorten zijn Teleporters en elke poort teleporteert je naar een ander deel van het eiland, waar je dan de puzzels moet oplossen om het overeenkomstige Kristal te activeren. In het midden staat de Tempel. Ok.....draai rechts en klim dan via de stenen trappen omhoog langs de berg. Je hebt tijdens je klim weer een mooi uitzicht op de Vuurtoren.

Je klimt 2 stenen trappen op en.....je beland bij de Groene Kristal Poort.
 Midden voor de 5 pilaren gloeit het Groene Kristal. Loop door naar het groene Kristal

Wel.......wees maar niet bang.......het kristal bijt niet en je zult ook niet in één of ander raar dier veranderen.......
Raak het Kristal aan met je hand en......Flats......je wordt weg geteleporteerd en, na het filmpje.......

 ben je beland op een ander deel van het Eiland

B: Het Groene Kristal activeren:

Het Strandpaviljoen en de Lens

Je kijkt naar de oceaan.....draai je linksom. Je ziet dat je bent beland op een plek tussen 4 groene bomen, zoals je ook al in het filmpje zag. Ga vooruit, tussen de bomen en............je ziet de ingang van het Strandpaviljoen. Het paviljoen is in de rotsen gebouwd.

Loop door en ga het paviljoen binnen. Je beland in een rode gang

De rode gang brengt je in de hal, op een kruispunt van gangen. Rechtdoor gaat de gang naar een slaapkamer. 
Links gaat een gang naar de Balkonkamer waar het groene Kristal staat. Rechts gaat een gang naar het buiten Terras.

Ga nu eerst rechtdoor en volg de bochtige gang naar de slaapkamer.

Aan de linkermuur ligt een Boek op een standaard. Ga recht voor het boek staan en klik dan op het boek om het groot in je scherm te krijgen.
 Blader dan door het boek. Op alle pagina's zie je vlekken, in diverse vormen. Heb eigenlijk geen idee wat je hier aan hebt.

Verlaat de slaapkamer weer en keer terug naar de hal en ga nu via de rechter gang naar de Kristal Kamer....Loop de trap op

Boven gekomen zie je een wit Kristal op een pilaartje staan. Dit is het Groene Kristal, maar het ding moet geactiveerd worden en dan pas zal het groen worden. Links en rechts gaat een trap naar de 2 balkons. Op elk balkon hangt een kastje waar je een getal in ziet. Laat die 2 kastjes op de 2 balkons nu nog met rust. Loop door naar achter het kristal en....je bent dan bij de lift.

Jawel....deze metalen kast is een lift. Ga vlak voor de lift staan en open dan de deur door op de deurkruk te hannesen met je handcursor. De liftdeur gaat open......stap snel in de lift, want anders klapt de deur weer dicht. Als je in de lift bent gestapt dan brengt de lift je vanzelf omlaag en je bent dan beneden en in het gebied achter het Strand Paviljoen. Stap uit de lift. Recht voor je ligt een betonnen platform waarop 4 dikke Ventielen op staan. Achter het platform steekt een enorme Paal omhoog en bovenaan de paal zitten 2 ronde Lenzen en een Schijnwerper:

Activeer de Lens:

Loop door naar de 4 Ventielen. De 4 Ventielen zijn dus 4 draaiwielen, maar je kunt ze nu nog niet draaien. De Lenspaal staat op een eilandje en rondom dat eilandje liggen nog 4 andere eilandjes. Op het meest rechter eilandje zie je de bovenkant van een Schijnwerperpaal uitsteken. Draai rechts. In de verte zie je 2 bomen en voorbij die 2 bomen zie je een helling. Bovenop die helling staat het Pomphuis en 3 hydraulische Pompen, waar je wat mee moet doen.

Loop door naar de 2 bomen en dan verder omhoog via de stenen trap. 
Je bent dan bovenop de helling, bij het stenen Pomphuis en de 3 hydraulische pompen.

Het stenen pomphuis is niet belangrijk. Bekijk de 3 pompen. Aan elke pomp steekt een draaiwiel en in elke pomp zie je een grijze plaat. Als je aan de draaiwielen draait dan kun je de grijze plaat, in de pomp, omhoog of weer omlaag zetten. Noem de 3 pompen, van links naar rechts, Pomp A, Pomp B en Pomp C. Op de grijze plaat van Pomp A en Pomp B staat nu niets en die 2 platen staan nu allebei omhoog. Op de grijze plaat van Pomp C zie je echter stippen

De stippen op de grijze plaat van Pomp C zijn cijfers en wel, 2, 3, 1 en het papier staat nu omlaag. Laat dit nu nog maar even zo. Je moet ervoor zorgen dat er ook op de platen van Pomp A en Pomp B stippen, dus cijfers, komen te staan. En daarvoor moet je nu terug naar het Strand Paviljoen. Dus draai je om en loop terug naar het betonnen platform, waar de 4 Ventielen op staan, en ga dan linksaf terug naar de lift.

Ga met de lift terug omhoog, stap uit en daal de trap terug af naar de gang. Volg de gang dan rechtdoor, naar het Terras.  
Op het terras kun je linksaf naar het Planetarium en rechtsaf naar de Pompsimulatie.

Ga eerst links, naar het Planetarium. Het Planetarium bestaat uit 2 Planeten, die om elkaar heen kunnen draaien.
In de vloer, rondom de planeten, zitten 12 lampen. Links ligt een Zwarte Stip en voor de planeten staat de Drukknop.

Zie het geheel als een klok. De lampen zijn dan de Uren van de klok en de zwarte stip ligt dan op 12 uur. Ga recht voor de Knop staan en klik dan op de Knop om de planeten te laten draaien en kijk dan naar de draaiende planeten....LET OP....de planeten draaien 2 keer rond maar in elk rondje stoppen de planeten heel even. In het 1e rondje stoppen de planeten op 3 uur en in het 2e rondje op 10 uur....met andere woorden....de planeten geven je hiermee een tijdstip en wel.....10 minuten over 3 uur. Onthoud dit of noteer dit.

Draai je om en loop nu naar de andere kant van het terras...je staat dan voor de miniatuur Pompinstallatie.

Noem de 3 knoppen, van links naar rechts, A, B, C of 1, 2, 3. Achter de knoppen ligt een platform waarop 4 zuiltjes staan. Die 4 zuiltjes vertegenwoordigen de 4 eilandjes, die buiten rondom de grote Lenspaal liggen. Rechtsachter staat de Reset Hendel waarmee je de 3 knoppen weer kunt laten terug springen mocht je een fout maken. 

Je moet nu in een bepaalde volgorde de 3 knoppen gaan indrukken en dat moet je 2 keer doen. Met deze 3 knoppen stel je namelijk het aantal stippen in, op de grijze platen van Pomp A en Pomp B.  Om de knoppen te kunnen indrukken moet je vlak voor elke knop gaan staan, dus je zult heen en weer moeten lopen tussen de 3 knoppen.

We gaan eerst Pomp A instellen.

Druk op Knop B. Druk op Knop A. Druk op Knop C. 

Je hebt hiermee op de plaat van Pomp A de stippen 2, 1, 3 gezet. Op het platform komen dan de pilaartjes in een bepaalde volgorde omhoog.  

We gaan nu Pomp B instellen. 

Druk op Knop C. Druk op Knop A. Druk op Knop B, of te wel 3, 1, 2.

Verlaat het terras en keer terug naar de Kristal kamer en stap weer in de lift,t om weer achter het Strand Paviljoen te geraken. Ga naar de 3 hydraulische Pompen en zie.......Op de plaat van Pomp A staan nu de stippen 2, 1, 3 en op de plaat van Pomp B de stippen 3, 2, 1.

De grijze platen van Pomp A en B staan omhoog en van Pomp C omlaag. Dat moet je nu veranderen. Ga recht voor Pomp A staan en klik dan op het draaiwiel om de grijze plaat omlaag te zetten. Ga recht voor Pomp B staan en klik op het draaiwiel om de grijze plaat omlaag te zetten. 

Ga recht voor Pomp C staan en klik op het draaiwiel om de grijze plaat omhoog te zetten en....

Wouw........op de 4 eilandjes komen nu de Schijnwerperpalen omhoog.

Activeer de Lens:

Ga nu terug naar het platform waar de 4 Ventielen op staan en zorg dat je recht voor de 4 ventielen staat. Kijk naar de eilandjes. Op de 4 eilandjes, rondom de Lensmast, zijn nu de 4 Schijnwerperpalen omhoog gekomen. Je moet nu elke Schijnwerper naar de Lenspaal, op het middelste eiland, richten. Dag ga je doen door de palen te draaien met de 4 draaiventielen.

Ok....Noem de 4 ventielen, van links naar rechts, 1, 2, 3, 4. Noem de 4 palen, ook van links naar rechts, A, B,C,D.

Paal C staat al gericht naar het midden, dus Paal C hoef je niet meer te draaien. 
Ventiel 1 is voor Paal A, Ventiel 2 is voor Paal B en Ventiel 4 is voor Paal D. 

Ga tegen Ventiel 1 aan staan en klik dan 2 keer op het wiel om Paal A 2 slagen te draaien. Ga naar Ventiel 2 en klik 3 keer op het wiel om Paal B 3 slagen te draaien.  Ga naar Ventiel 4 en klik 1 keer op het wiel om Paal D 1 slag te draaien en....Alle 4 palen staan dan met hun schijnwerper op de Lenspaal gericht en de dikke lampen, bovenop de palen gaan n u branden.

Draai je om en ren terug naar het Paviljoen en duik er de lift weer in. De lift brengt je weer bovenin het paviljoen, bij het Kristal. Het kristal is nog niet geactiveerd omdat het licht van de Lenspaal nog niet op het kristal schijnt. De Lenspaal moet nog "gekalibreerd" worden. Het Planetarium heeft je de hint gegeven om de Lenspaal juist te kalibreren......10 minuten over 3 uur.....Boven op de beide balkons hangt een cijferkastje. Op het linker balkon hangt Kastje 1 en op het rechter balkon hangt kastje 2.

Ga, via de zijtrap, eerst naar het Cijferkastje 1. Ga recht voor het kastje staan.

In Cijferkastje 1 stel je de Uren in. Waarschijnlijk staat ook bij jouw nu 06 in het kastje. 
Klik in het kastje en blijf dat doen tot je 03 erin hebt staan (dat is dan 3 uur).

Loop terug de omlaag en dan via de andere zijtrap naar het andere balkon, naar Cijferkastje 2. 
In dit kastje stel je de minuten in. Klik in het kastje tot je 10 erin hebt staan (10 minuten)

en........je ziet dan hoe in de Lenspaal de beide lenzen over elkaar gaan staan en.....het licht van alle schijnwerpers wordt nu, via de lenzenpaal, naar het Kristal gestuurd. Draai je om en zie.....het Kristal is nu GROEN en dus geactiveerd. Ga naar het nu Groene Kristal en raak het aan met je Hand en.....

Je wordt terug geteleporteerd naar de Groene Kristalpoort. Ok.....volg de route terug naar de Tempel

Dus vanaf de Groene Kristalpoort terug omlaag naar de 2e Handsteen en dan over de loopbruggen en het strand naar de Tempel.
Ga de Tempel weer in en zie.......bij het Kind is nu dus het Groene Kristal geactiveerd:

C: Het Rode Kristal:

De Rode Kristalpoort activeren:

Ok.....Het Groene Kristal is geactiveerd. Nog 3 Kristallen te vinden en te activeren. Nu eerst op zoek naar de Rode Kristalpoort, die ons naar het gebied moet teleporteren waar het Rode Kristal te vinden nis. Als je, net als ik, dus nu weer in de Tempel staat dan verlaat je de Tempel en volg je de route terug naar de 2e Handsteen en dan verder omhoog naar de Groene Kristalpoort

Weer terug bij de Groene Kristalpoort ga je rechts verder het pad omhoog de berg op. Halverwege het pad kom je een aantal houten tonnen tegen, die hinderlijk in de weg staan. Loop gewoon tegen de tonnen aan en blijf dan gewoon doorlopen. Je duwt de tonnen dus gewoon voor je uit en uit de weg. Boven aan het pad beland je op een kruising. Naar Links is een kloof met stenen bogen waar lampen aan hangen. Naar rechts gaat het pad verder naar de Vuurtoren en naar het strand.

Ga linksaf de kloof in en volg de nauwe kloof naar het einde en.....
.je beland bij de ingang van een grot. De ingang is afgesloten met een hekdeur. Open de hekdeur en ga naar binnen.

Volg de korte tunnel naar de Grot en.....je hebt de Rode Kristalpoort gevonden. Midden in de grot staat het uitgedoofde Rode Kristal op een paal. 

Op de muur zie je een tekening en er staan 4 lage pilaartjes. Het Rode Kristal is uitgedoofd dus het kan je nu nog niet teleporteren. 
Ga even die 4 pilaartjes bekijken. Op elk pilaartje zit een knop en op elke knop staan stippen. Het aantal stippen op de knop zijn cijfers. 

Van links naar rechts heb je dus het nummer 4, nummer 9, nummer 1 en het nummer 2 pilaartje. Je moet de knoppen op de 4 pilaartjes in een bepaalde volgorde indrukken om het rode kristal te activeren. Maar wat is dan de volgorde waarin je op die 4 knoppen moet hengsten? Hier in de grot is er geen hint te vinden.......De hint over deze 4 knoppen moet je ergens anders zoeken en daarvoor moet je nu eerst terug naar waar je de game bent begonnen.....naar Teleporter 1.

Vindt de hint voor de 4 knoppen in de Grot:

Verlaat de grot en loop terug door de kloof naar het begin van de kloof. Je bent dan terug op het punt waar je de tonnen voor je uit geduwd hebt. Je ziet de Vuurtoren. Rechtdoor kun je, via het hoge pad en het bruggetje, naar de vuurtoren en het gebied achter de vuurtoren. Ook kun je omlaag naar het strand en dan, via het strand, naar Teleporter 1. Rechts is het pad waarover je daarnet omhoog bent gekomen.

Je moet het helemaal zelf weten via welke route jij nu terug wilt naar Teleporter 1. Je kunt dus rechtdoor en via de stenen trap omlaag naar het strand en dan het strand naar links volgen en dan weer omhoog naar Teleporter 1. Maar Teleporter 1 is gelinkt aan Teleporter 2, dus als je nu terug gaat naar Teleporter 2 en die dan gebruikt dan teleporteert Teleporter 2 je terug naar Teleporter 1, en dat is wat ik dus ga doen.

Ik neem dus het rechtsaf pad, terug omlaag, naar de Groene Kristalpoort en dan verder omlaag naar de 2e Handsteen

Bij de 2e Handsteen ga je dan weer over de loopbrug naar de overkant en dan rechtdoor naar Teleporter 2

Loop helemaal door naar het Vurige Teleporter Steentje en loop er tegenaan en.....ZAP......
je wordt terug geteleporteerd naar Teleporter 1. Loop een stap vooruit, uit Teleporter 1, en draai dan rechtsom.

Je kijkt het gebied links van Teleporter 1 in en ziet een korte helling en een stenen trap. Loop de helling op en......je staat dan bij 2 stenen trappen. Via de rechter trap kun je verder omhoog de berg op, maar ga eerst via de linker trap omhoog want bovenaan de linker trap staat de 3e Handsteen. Loop naar de Handsteen en raak de Hand aan en......er verschijnt een tekening op de steen en je hoort weer de stem

De tekening toont je 4 figuurtjes waarvan er 3 nogal "geschrokken" zijn en de 4e op de grond ligt. Eerlijk.....ik heb echt geen flauw benul wat deze tekening betekent. Draai je om en daal de trap terug af en ga nu via de rechter trap verder omhoog. De trap eindigt maar je loopt gewoon verder omhoog via de helling.

Bovenaan de helling kom je dan bij de volgende stenen trap

Volg de stenen trap dus verder omhoog en....halverwege deze trap kijk je even naar rechts en omlaag.......
.je ziet dan beneden je een houten schuurtje staan, op een platform bij een rotst die uit zee steekt. Loop verder omhoog.

De stenen trap eindigt weer want je bent nu helemaal boven. In de verte zie je weer een eenzame boom. Loop door naar die boom en er voorbij. Voorbij de boom gaan de hellingen weer omlaag en ben je weer bij een stenen trap. Onder je zie je weer 2 bomen bomen. Je moet naar de linker boom. Je kunt via de trap omlaag en dan verder omlaag naar dat schuurtje, dat je daarnet zag. Maar ga nu niet via de trap omlaag maar ga nu via de helling, links naast de trap, omlaag naar de linker van de 2 bomen.

Achter de linker boom staat een houten ton en een klein oranje pilaartje. Loop door naar de ton en het oranje pilaartje. 
Er staat een pijl op het pilaartje en die pijl wijst vooruit, naar een metalen vat, dat iets verder omlaag staat. 

Ga recht voor het oranje pilaartje staan en kijk dan vooruit en omlaag en......je ziet dan de bovenkant van het metalen vat

Op de bovenkant van het roestige metalen vat zie je 4 rijen stippen. Van links naar rechts zijn het 1, 4, 9, 2 stippen. Wel....dit is dus de aanwijzing voor het indrukken van de 4 stipknoppen in de Rode Kristalpoort grot. Je moet die knoppen dus in deze volgorde gaan indrukken, 1, 4, 9, 2. Maar daarvoor moet je nu dus eerst terug naar die grot. Dus nu eerst terug naar Teleporter 1. Draai je dus om en loop terug omhoog, via de helling of de stenen trap. 

Terug boven volg je het zanderige pad terug naar de stenen trap, achter de boom. 

Daal de stenen trap terug af en dan, via de helling en de onderste trap, verder omlaag naar Teleporter 1

Teleporteer via Teleporter 1 terug naar het gebied van Teleporter 2. 
Volg dan vanaf Teleporter 2 de route over de loopbrug, terug naar de 2e Handsteen.

Bij de 2e Handsteen ga je weer, via de 2 stenen trappen, omhoog naar de Groene Kristalpoort en dan verder omhoog naar de Kloof. Volg de kloof terug naar de ingang van de Grot.

Loop door naar de grot.

 Ok....Je bent terug in de Rode Kristalpoort grot en je weet nu in welke volgorde je op de 4 knoppen, op de 4 pilaartjes, moet rammen.... 1, 4, 9, 2.

Ga dit dan doen en......het Rode Kristal is dan geactiveerd. Je hebt nu dus niet het Rode Kristal in de Tempel al geactiveerd.
Dit Rode Kristal is de Teleporter om je te teleporteren naar het gebied waar je het echte Rode Kristal kunt vinden en activeren.

Klik dus met je hand op het, nu, roodgloeiende Kristal en...

Grotten, Dorp en het Rode Kristal:

Na het filmpje ben je dan beland in een enorme grot. Draai iets naar rechts, als je nu naar een hoop stenen staat te starten.
Je staat op een pad en voor een gebroken poort. In de verte zie je een ronde metalen poort waar lampjes op branden.

Volg het pad naar die ronde metalen poort, De metalen poort is het begin van een rail waarover mijnkarretjes glijden en.......
..........er staat een mijnkarretje bij de poort uitnodigend op je te wachten.

Duik dus het mijnkarretje in en "geniet" van ritje, omlaag via de rail

Aan het einde van het ritje wordt je hardhandig het mijnkarretje uitgegooid, en het karretje keert zonder jouw terug naar de metalen poort. 
Je kruipt gelukkig ongedeerd overeind en ziet dat je voor een Stenen Poort staat.

Loop door de poort en.....je beland bij het begin van het Rotonde/Houtenpaden systeem. Dit is Rotonde 1:

De middelste houten cirkel is de rotonde en je kunt de rotonde in via de houten cirkels links en rechts. Het maakt niet uit of je links of rechts de rotonde opgaat, maar de linker ingang ligt heel dicht bij de afgrond en kans bestaat dat je daar omlaag en te pletter dendert. Ga dus maar via de rechter cirkel de Rotonde in.

Loop, aan de rechterzijde, door en duik dan het rechtsaf pad in en volg dit pad naar de volgende hoekcirkel.

PAS OP...ga niet op de Cirkel staan want dit is een Lift en je hebt kans dan deze je dan mee omlaag neemt, en dat is nu niet de bedoeling.
Loop om de middencirkel heen naar links en volg dan het pad verder naar Rotonde 2:

Bij Rotonde 2 kun je naar rechts, links en rechtdoor. Loop om de rotonde heen naar het Rechtdoorpad en.........
....... je beland op een Eindcirkel met een Hendel en, links, een Teleporter. Loop naar de hendel.

Je ziet in de verte een ander pad en dat pad gaat naar een grot. In die grot is het Rode Kristal waar je naar op zoek bent. Helaas kun je de grot niet bereiken omdat de lift omlaag staat en daarom ontbreekt er nu een deel van het pad. De lift staat dus omlaag en moet geactiveerd worden. Je kunt aan de hendel trekken zoveel en zo vaak je wilt. maar er gebeurt niets. Rondom de lift staan branders en die branders moeten gaan branden.   Draai je om naar de Teleporter. Ga nu niet deze Teleporter gebruiken, dus pas op dat je niet tegen de Vurige Teleportersteen aan loopt. Loop naar de uiterste rand, rechts van de Teleporter, en kijk omlaag. Via een glooiende helling kun je nu hier omlaag glijden.

Loop dus, rechts van de Teleporter, via de helling omlaag tot je beneden bij de hoop grote keien staat. Als je naar rechts kijkt dan zie je dat je op gelijke hoogte als die ronde lift bent. Kijk naar links en....je ziet een koepeldak huis en daar gaat een helling met een stenen trap verder omlaag.

Loop dus, vanaf de hoop grote keien, naar links en  daal dan via de stenen trap verder omlaag.

Terwijl je de stenen trap afdaalt heb je een mooi uitzicht over het meer en in de verte een dorpje. Via de trap beland je weer op een nieuw houten pad.Er is een instorting en bij de grote brokken steen staat een draaiventiel. Ga recht voor het draaiventiel staan en klik dan op het draaiwiel om het ventiel open te draaien.

Door het opendraaien van dit ventiel heb je de branders bij de lift aangezet.
Als je eventjes terug de trap oploopt en dan terug loopt naar de hoop keien, dan zie je dat de branders bij die lift nu ook echt branden.

Echter.....de lift is nog niet geactiveerd. 
Draai je dus maar weer om en ga terug naar beneden, naar het begin van het houten pad waar het ventiel staat dat je zojuist hebt opengedraaid.

Ga dit pad nu verder volgen. Het is een bochtig pad en na een paar bochten zie je, rechts, een dorre boom op de rotsen staan. Loop verder door en...je bereikt dan Rotonde 3

Ga rechtsom op de rotonde en dan het rechter pad in.

Het houten pad houd dan op en het pad wordt een helling dat je helemaal omlaag volgt naar:

Het Dorp:

Loop door tot het 1e huis. Het dorp is behoorlijk afgefikt en er is niemand te zijn. Aan het 1e huis hangt een fakkel. Loop naar de fakkel en klik erop en.....de fakkel gaat branden. Er zijn nog 3 fakkels die je kunt aansteken.

NB: je moet alle 4 fakkels aan steken want in het laatste huis ligt een boek en in dat boek staan tekeningen. Je kunt echter die tekeningen in het boek alleen zien als alle 4 fakkels branden. Je moet ook niet te langzaam wezen nu, want de fakkels blijven niet oneindig branden. Als een fakkel weer uit is gegaan dan kun je de tekeningen in dat boek niet zien. 1 van die tekeningen in het boek is belangrijk, dus zorg dat je alle 4 fakkels aan steekt en zorg dat je dan verder niet al te veel treuzelt om het laatste huis te bereiken.

Loop verder door en aan het laatste huis, links, hangt dan fakkel 2. Klik op de fakkel om het ding aan te steken. De laatste 2 huizen van het dorp staan op de heuvel. Loop door naar de heuvel. Je kunt echter niet de heuvel op klimmen. Staande voor de heuvel draai je links en.....je ziet dan in de hoek een steigertje. Loop dus, links in de hoek, omhoog naar het steigertje en draai je dan om naar de heuvel

Klim dus aan de linkerzijde verder de heuvel op en steek dan de 3e Fakkel aan, die aan dit huis hangt.

Loop door en links de hoek om en.....je staat dan nu voor het laatste huis. Rechtsboven op de gevel zie je 4 dikke zwarte stippen en ook hangt Fakkel 4 aan de gevel. Steek Fakkel 4 aan en onthoud de 4 zwarte stippen want ze betekenen het cijfer 4.

Ga het laatste huis binnen en loop door naar het achterkamertje. Draai dan linksom en zie......een opengeslagen boek ligt op een pilaartje:

Pak het boek op. Rechtsonder op elke pagina staan stippen. De hoeveelheid stippen vertellen je het paginanummer. 1 stip is pagina 1, 2 stippen is pagina 2 enzovoorts. Op elke pagina zie je een tekening. Op de buitengevel van dit huis zag je 4 dikke zwarte stippen......blader dus naar de pagina met 4 stippen. Teken dan de tekening op deze 4 stippen pagina nauwkeurig na, of onthoud deze tekening. 

Ok.....hier ging het om.....je bent klaar in dit naargeestige en kompleet verlaten dorp. Je moet terug naar de Teleporter. 
Dus verlaat het huis en spring bij het Fakkel 3 huis omlaag naar de hoofdstraat van het dorp.

Volg de straat terug en dan verder het pad omhoog, naar de houten paden bij Rotonde 3. 
Ga op Rotonde 3 linksaf en terug naar het begin van dit houten pad, waar je het draaiventiel hebt opengedraaid.

Klim via de stenen trap weer omhoog en loop door naar de grote stenen. In de verte zie je dan de lift weer met de brandende branders. 

Rechts boven je is het platform met de hendel en de Teleporter, maar je kunt niet hier terug de helling op klimmen. 
Loop dus door naar de branders bij de lift en ga dan naar het pad dat, rechts van de lift, begint.

Volg dit houten beneden pad naar de volgende cirkel. Je bent dan onder Rotonde 2.  Ga linksaf naar de volgende hoek cirkel. Dit is een lift

Ga op de middencirkel staan en.........de cirkellift brengt je omhoog naar het bovenpad. 
Volg het bovenpad weer naar Rotonde 3 en dan rechtdoor naar het eindplatform met de hendel en de Teleporter. 

De Branders bij de lift branden nu wel maar als je weer de hendel naar je toe trekt dan gaat die lift nog steeds niet omhoog. 
Draai je om en loop nu de Teleporter in en.....je wordt geteleporteerd naar een ander deel van de grotten en staat bij Rotonde 4.

Achter de rotonde zie je 3 zuilengalerijen. De middencirkel van de rotonde is een lift, dus loop om de middencirkel heen en ga kijken in elk van de 3 zuilen galerijen. 

In elke zuilengalerij staan een aantal Hendelpilaartjes. Tussen de linker zuilen staan 5 Hendelpilaartjes, tussen de middelste zuilen staan 3 Hendelpilaartjes en tussen de rechter zuilen staan 5 Hendelpilaartjes. Als het in jouw spel nu net zo is als in mijn spel dan staan alle hendels op al die pilaartjes nu OMLAAG. Met deze hendels zet je de branders, rondom de lift, aan en uit. Het is nu de bedoeling dat je bepaalde branders uit zet en andere branders aan zet, zodat de branders die dan aan staan dezelfde vorm hebben als de tekening die je zag op pagina 4 van het boek in het laatste huis van het dorp. Als je dan, bij de bovenste Teleporter, weer aan de hendel trekt zal de lift omhoog komen en het gat in het bovenpad dicht maken.

Ok......hier gaan we. Ga naar de Linker Zuilen. Hier staan dus 4 Hendelpilaartjes. 

Als het bij jouw nu hetzelfde is als bij mij dan staan de 4 hendels nu OMLAAG. Noem de pilaartjes, van links naar rechts, A, B, C, D. Klik dan de Hendels op de pilaartjes B en D OMHOOG. Dus het moet hier zo zijn: Hendel A = Omlaag, Hendel B = Omhoog, Hendel C = Omhoog, Hendel D = Omlaag.

Ga naar de Middelste Zuilen; Hier staan 3 Hendelpilaartjes, A, B, C

Hier moet het zo: Hendel A= Omlaag, Hendel B = Omhoog, Hendel C = Omlaag

Ga naar de rechter zuilen: Hier staan 5 Hendelpilaartjes: A, B, C, D, E

Hier moet het zo zijn: Hendel A = omlaag, Hendel B = Omhoog, Hendel C = Omhoog, Hendel D = Omlaag, Hendel E = Omlaag.

Ga terug naar de Teleporter en Teleporter terug omhoog en loop weer naar de Trekhendel en zie......De branders die nu rondom de lift branden vormen nu de tekening die je zag op pagina 4 van het boek, Trek de Hendel weer naar je toe en.......de lift gaat nu omhoog en sluit het gat in het boven pad en het Rode Kristal in de grot is nu geactiveerd. Je kunt nu dus naar de grot.

Draai rechts en loop naar Rotonde 3 en volg dan het linkerpad naar de lift en de grot.

Loop door de grot in en....zodra je nu de grot betreet gaat het Kristal rood branden. 
Loop door naar het Rode Kristal en raak het aan met je Handcursor en.......

......je wordt terug geteleporteerd naar het Tempeleiland en staat weer in de Rode Kristalpoort grot.
Verlaat de grot en ga terug door de kloof naar het begin van de kloof
en dan weer rechtsaf en omlaag naar de 2e Handsteen:

Ga via de loopbruggen terug naar de Tempel en zie......achter het Kind brand nu ook het Rode Kristal:

D: Het Blauwe Kristal:

Stroom voor de Monorail:

Verlaat de Tempel en keer terug naar het kruispunt van loopbruggen, bij de 2e Teleporter. Linksaf gaat het dus naar de 2e Handsteen, rechtsaf gaat het naar de 2e Teleporter en rechtdoor gaat de loopbrug richting de Vuurtoren. Het stenen huisje dat hier staat is het 2e Stroomhuis. Er is dus nog een zo'n stenen huisje. Ga nu rechtdoor, naar de loopbrug voorbij het stenen huisje. Aan de rechterzijde van de loopbrug staan grote grijs betonnen blokken, waar de palen van de stroomkabel op staan.  Op de 1e van die betonnen blokken zie een ronde manometer. Dit is de eerste van 4 Manometers. Benoem deze manometer als Meter A. Je kunt nu nog niets met deze meters, want er is geen stroom.

Volg de loopbrug. Vlak voor de Vuurtorenrots beland je dan op een rond kruispunt.
 Naar links gaat de brug naar Meter D en Stroomhuis 1. Naar rechts gaat het verder naar de Meters B en C en......de Monorail

Volg de Brug nu eerst verder naar rechts. De Betonblokken staan dan nu links naast de brug en halverwege zie je dan Meter C op één van de betonnen blokken. Loop door en je bereikt het einde van de loopbrug en volg dan de stroomkabel verder naar de oceaan en........je beland dan vanzelf bij de Monorailduikklok

De stroomkabel eindigt dus hier en de Meter, die je rechts op het betonblok ziet, is stuk. Links van de Monorail staat de Stroommeter en als je dat ding nader bekijkt dan zie je dat er geen stroom is, wan die stroommeter is nu zo dood als een pier. De Monorailduikklok krijg je dus ook niet open, want er is geen stroom en daar gaan we nu eerst voor zorgen. Ga terug naar het ronde kruispunt van de loopbruggen en ga dan rechtsaf. Je ziet dan Meter D aan het betonblok steken

Achter het betonblok staat Stroomhuis 1, dus loop door en aan het einde de treden af. Draai rechts en ga het Stroomhuis 1 dan binnen.

Het is donker in het huisje. Aan de muur hangt een diagramtekening van de stroomvoorziening en onder de tekening hangt de dynamo waar een dikke grijze hendel aan steekt. Bekijk de tekening. Op het diagram zie je een dynamo waar de dikke grijze hendel aan zit maar ook een dunnen hendel. Die dunne hendel steekt op de dynamo in Stroomhuis 2.

Ga recht voor de dynamo staan en trek dan de grijze hendel omlaag......

Je hebt deze grijze hendel nu omlaag getrokken maar er gebeurt nog niet veel. 
Verlaat dit stroomhuis en keer terug naar het ronde kruispunt en ga weer rechtsaf en over de loopbrug naar Stroomhuis 2.

Ga Stroomhuis 2 in. Ook hier is het redelijk donker maar ook hier hangt een Dynamo en deze dynamo heeft de dikke grijze hendel en de dunne hendel. Trek de dikke grijze hendel omlaag en.........je krijgt een beetje meer licht en daardoor kun je nu ook de Kleine Hendel zien.  Trek dus ook de Kleine Hendel omlaag en.....je hebt de stroom aangezet.

Ok....verlaat Stroomhuis 2 en ga nu helemaal terug naar de Monorailduikklok. 
Terug bij de Duikklok ga je die Stroommeter weer van nabij bekijken en zie.........
.....er branden nu 5 groene lampjes en 2 rode lampjes in de stroommeter....

Helaas zul je nu de Monorailduikklok nog steeds niet open krijgen want er gaat nog niet genoeg stroom naar de duikklok. 
Draai je om. In de verte, bij de rotsen, zie je een roodkoperen plank liggen. Loop naar de roodkoperen plank en bekijk het nauwkeurig..

Op de roodkoperen plank liggen 6 hele cilindertjes. Het 7e cilindertje is stuk maar er liggen nog 2 cilindertjes in het zand. Dit is de hint voor het aantal lampjes die moeten branden in de stroommeter om de Duikklok te kunnen openen. Tijdens je wandeltocht over de loopbruggen heb je 3 van die ronde "Mano" Meters gevonden. Er zijn echter 4 "Mano"Meters. Al die Meters hebben een wijzer die je naar rechts of links kunt klikken. Nu staan al die 4 wijzers naar rechts. Om de Monorailduikklok van stroom te voorzijn moet je nu 3 van die 4 wijzers naar links gaan zetten.

Loop terug naar het begin van de loopbrug, maar ga niet de treden op. Rechts naast de treden staat het voorste betonblok en daarop steekt Meter C. De wijzer van Meter C staat naar rechts. Klik op de Wijzer om die naar Links te zetten.

Loop de loopbrug op en loop door en...halverwege zie je dan Meter B aan het betonblok steken. Zet de wijzer van Meter B ook naar links.

Loop door naar het kruispunt en dan rechtsaf, naar het betonblok waar Meter D aan steekt. Klik de wijzer van Meter D dan ook naar links.

NB: Ga niet op Meter A, bij Stroomhuis 2, ook de wijzer naar links klikken want dan veroorzaak je kortsluiting en zul je helemaal opnieuw moeten beginnen. Dus je zet alleen de wijzers van de Meters B, C en D naar links. Het maakt niet uit in welke volgorde je dat doet.

Als je de wijzers op de meters C, B en D naar links hebt gezet dan keer je terug naar de Monorailduikklok en bekijk je de Stroommeter weer en zie.......er branden nu 7 gele lampjes en 2 rode lampjes in de stroommeter. Klik weer op de ronde deur van de Monorailklok en......de Klok gaat nu open

Wel.........klik op de Stoel en .....je stapt de Duikklok in en neemt plaats op de stoel. Links en rechts naast de stoel staat een hendel. Zoek de rechter hendel en trek er aan en.....

Geniet van het korte ritje langs de Rail en.....de Klok duikt dan onder water en je ligt dan stil op de bodem van de oceaan. 
Door het ronde raam zie je een blauw rotsje. 

Draai rechts en zoek de Rechter Hendel weer op en trek het ding weer naar je toe en.....
De Klok duikt omhoog en komt weer boven water uit. Zoek nu de Linker Hendel op en trek eraan en.

....vanzelf ga je dan uit de Monorailklok. Je bent beland op 1 van de vele kleine Basalt eilandjes, die rondom het hoofdeiland in de oceaan liggen. 
Draai je om en....Hela....een Teleporter. Wel....loop over de Vurige Teleportersteen heen en.....je wordt geteleporteerd naar het grote:

Basalt Eiland:

Waarschuwing.....Je moet hier een Geluidspuzzel naspelen:

Draai je om of iets naar rechts, zodat je de Teleporter in je rug hebt. Je kijkt uit over een basaltstenen pad. 
Doe een stap of 2 vooruit en........je ziet dan, in de verte een lamp op het pad liggen. Loop door tot vlak voor die lamp.

Voorbij deze brandende lamp is het Kruispunt vanwaar je 3 paden kunt nemen, rechts, midden en links. Maar ga nog niet verder maar draai je om. 
Je kijkt dan terug naar de Teleporter en je ziet dan, rechts tussen de glimmende en puntige pilaren, een vreemd apparaat staan. 

Loop naar het Vreemde Apparaat en ga er recht voor staan. Er steken 3 pijpjes en een Zwengel aan het apparaat. 
Als je op de Zwengel klikt dan hoor je een melodietje dat uit 5 tonen van diverse toonhoogte bestaat. Het apparaat is een "Muziekdoos".

Je moet het melodietje, dus de volgorde van de 5 tonen, die je hoort proberen te onthouden want je zult deze 5 tonen straks moeten naspelen op het Orgel. Maar ik zou het nu nog maar niet proberen te onthouden want we gaan nu eerst verder op verkenning in deze basalten wereld. Loop terug naar het pad en loop door tot op het kruispunt, net voorbij de lamp.

Het middelste pad brengt je bij het Blauwe Kristal, het linker pad gaat naar hendels en symbolen en het rechter pad gaat naar het Orgel. 
Ga nu eerst, via het rechter pad, naar het Orgel:

Het orgel heeft 5 toetsen maar het ding is zo dood als een pier. Je moet het orgel van power voorzien voordat je het ding kan gebruiken. 
Loop terug naar het kruispunt en neem nu het middelste pad

Het middelste pad brengt je, ook weer via een basaltstenen trap, op het plateau waar het uitgedoofde Blauwe Kristal staat.  Ook staan er 10, min of meer, ronde blokken op een rij. In elk blok zit een draaiwiel waar symbolen op staan. In de vensters moet dus het goede symbool gezet worden

Het is natuurlijk de bedoeling dat op elk blok het juiste symbool in het venstertje wordt gezet en dat is dus de puzzel van dit eiland......er achter komen welk symbool er in de venstertjes van elk van deze 10 blokken moet komen en dat dan uitvoeren op de goede manier. Ok....keer terug naar het kruispunt en neem dan n u het linker pad.

Het linker pad brengt je in eerste instantie op een plateau waar 3 pilaartjes staan. In de verte zie je een bogenpad. Als je doorloopt naar het einde van dit plateau dan merk je dat je via een trap verder omlaag kunt en zie je nog 2 van die pilaartjes staan.  De 5 pilaartjes zijn de Stroomverdelers van dit eiland en ze staan nu alle 5 uit. Je moet ze dus gaan aanzetten.

Ok....blijf op het plateau waar de 3 pilaartjes staan. In de ronde "koppen" van de 5 pilaartjes kun je een ronde wijzerpijl ronddraaien. Ga nu naar het eerste pilaartje (1) en ga er recht voor staan. Klik op de ronde wijzer om het ding steeds 1 positie verder te draaien. Klik net zo vaak op de wijzer tot er rondom de wijzer een verlichte cirkel verschijnt en klik dan niet weer op de wijzer,

Ga dit dan ook doen met de pilaartjes 2, 3, 4 en 5. Dus klik steeds net zo vaak als nodig is op de wijzers om de verlichte cirkel rondom de wijzers te laten verschijnen. Als je met pilaartje 1 begint dan eindig je dus met pilaartje 5

Je bent dan beneden bij de pilaartjes 4 en 5 en je hebt nu het orgel geactiveerd. Loop omhoog via de trap en dan verder onder de bogen door naar het einde. Je beland op het eindplatform. Een opengeslagen boek ligt op een standaard en.......er staan 10 mooie houten Kubussen in een rij.

Op elke kubus staat een Symbool en op 5 van de kubussen licht het symbool nu steeds even wit op. 

Nummer de kubussen, van links naar rechts, 1 t/m 10 en ga dan naar de kubussen waarvan het symbool nu wit oplicht. Teken deze 5 symbolen na en noteer ook op welke kubus het symbool staat. Gaan de 5 symbolen uit dan wacht je gewoon tot ze weer wit oplichten. De 5 witte symbolen zie je dus op de kubussen 2, 3, 4, 6 en 7:

Nogmaals.....teken de 5 witte symbolen na en noteer er het nummer van de kubus bij, in de cijferkundige volgorde. Ok......de eerste 5 symbolen voor de blokken bij het Kristal weet je dan nu. De andere 5 symbolen gaan we vinden visa het naspelen van het melodietje, uit de "Muziekdoos", op het orgel. Je kunt hier nog even het Boek bekijken, dat op de standaard ligt.

Ga nu helemaal terug naar het kruispunt en dan verder naar het:

Orgel:

Als je de tonen van het melodietje niet meer in je hoofd hebt zitten dan kun je altijd terug gaan naar de "Muziekdoos" om het melodietje zo vaak je wilt nog eens te beluisteren. Maar nodig is het niet want ik ga je gewoon vertellen in welke volgorde je op de toetsen van het Orgel moet hengsten.

De 5 toetsen van het orgel zijn nu wit, ten teken dat het orgel nu geactiveerd is. Als je op een toets van het orgel klikt dan hoor je een toon en dan verschijnt er ook een Symbool, op de rots achter het orgel. Er zijn 5 toetsen en elke toets maakt een andere toon. De tonen gaan, van links naar rechts, van heel laag naar heel hoog.

Ok.....nummer de 5 toetsen, van links naar rechts, 1, 2, 3, 4, 5. Je moet nu in de juiste volgorde op de 5 toetsen klikken, om de 5 tonen van het melodietje van de "Muziekdoos" na te spelen. Telkens verschijnt er dan een Symbool op de rots achter het orgel. Teken die symbolen na en nummer ze ook in de volgorde waarop je op de toetsen drukt. 

Het is wel een beetje moeilijk om op de toetsen te klikken en om dan snel achter het orgel te kijken naar het symbool dat verschijnt. maar dat vogel je zelf maar uit.De volgorde waarop je op de toetsen moet klikken is:  4, 5, 3, 1, 2. je krijgt dan deze symbolen te zien:

Ok....is het je gelukt? Ga dan terug naar het kruispunt en dan via het middelste pad weer terug naar het plateau waar het uitgedoofde kristal staat en de 10 houten blokken.

Activeer het blauwe Kristal:

Nummer de 10 blokken, van links naar rechts, 1 t/m 10, aldus:

Eerst moet je nu, op de blokken 2, 3, 4, 6 en 7, het symbool in de vensters zetten, die je zag op de kubussen 2, 3, 4, 6 en 7. Ga dit dus nu eerst doen. 
Dus ga steeds recht voor een blok staan en klik dan met je hand op het draaiwiel of in het venstertje, tot je het goede symbool in het venstertje ziet.

Heb je dit voor elkaar? Ga dan, in de volgorde waarin je op de toetsen van het orgel hebt geklikt, de symbolen van het orgel op de overgebleven blokken instellen en hierbij begin je met blok 1. Aldus:

Als je in alle 10 blokken dan het goede symbool in het venstertje hebt staan dan.....is het Blauwer Kristal geactiveerd. 
Ga naar het Blauwe Kristal en raak het aan en........

......je beland in een oogwenk terug op het hoofdeiland, bij de Monorailduikklok.

Ok.....volg de route over alle loopbruggen terug naar het strand, vlak voor de Tempel. Loop door naar de eenzame boom en zie.......onder de boom staat de 4e Handsteen. Raak de Hand op de steen aan en......er verschijnt een tekening van......tja wat zijn het eigenlijk......zandzakken of indianententen of bomen?

Ga nu hier ook de stenen trap op. Bovenaan de trap ligt een boek op de standaard. 
Dat boek was tot nu toe blanco maar nu zie je tekeningetjes in het boek.
 Bekijk de tekeningetjes. Eerlijk...ik heb geen idee wat ze betekenen.

Ok......loop door naar de Tempel en zie.....ook het Blauwe Kristal brand nu:

E: Het Gele Kristal:

Verlaat de tempel en keer terug naar het kruispunt van loopbruggen bij Stroomhuis 2. Ga bij Stroomhuis 2 weer rechtdoor over de loopbrug en op het ronde kruispunt weer rechtsaf, naar het strand waar de Monorailduikklok is.

Loop niet helemaal door tot de Monorailduikklok maar draai je om als je van de loopbrug af bent gekomen. Je staat dan voor het blok beton waar Meter C op zit. Ga nu rechts van het betonblok vooruit, dus langs de berg, en dan verder door richting de Vuurtoren berg

Ga de stenen trap van de Vuurtorenberg op en bovenaan de trap ga je linksaf en verder omhoog rondom de Vuurtorenberg en je beland dan boven, aan de voet van de vuurtoren. 

Open de houten deur van de vuurtoren en stap naar binnen. Het houten platform in de toren is een lift. De lift bedien je met de oranje knop/hendel, die aan het lift touw bungelt. Trek nog niet aan de oranje knop maar loop over het liftplatform en stap er aan de andere kant af. Draai je dan om en zie.....het houten liftplatform rust op de verhoogde vloer van de toren en je ziet dat er een tekening op de vloer getekend is. Die tekeningen moet je bekijken maar dat kan nu niet vanwege het liftplatform dat in de weg ligt.

Je kunt van deze kant niet gewoon het houten liftplatform oplopen, dus je moet even springen om weer op het liftplatform te geraken. Als je weer op het liftplatform staat dan draai je om naar de oranje trekknop/hendel. Trek nu aan de oranje knop/hendel en ren dan onmiddellijk weer het liftplatform af.......want het liftje gaat nu omhoog en als je mee omhoog gaat dan kun je niet meer terug omlaag.. Zorg dus dat je, zodra je aan de oranje knop trekt, onmiddellijk het liftplatform afrent of, als dat niet lukt, er af springt.

 Ga dan die tekening op de vloer bekijken

De voortekening toont je een cirkel van 8 pijlen, die allemaal een andere richting opwijzen. Teken de pijlen cirkel na want je moet zo meteen die pijlen gaan instellen. Sommige pijlen wijzen schijn omlaag en omhoog. De begin pijl is de pijl bij het linker oranje streepje en dan gaat het verder linksom. De lift hangt nu boven in de toren en moet terug omlaag komen. ...als je de pijlentekening na hebt getekend loop je de toren even uit en vanzelf komt het l8iftplatform dan terug omlaag. Ga weer op het liftplatform staan en trek weer aan de oranje knop/hendel en blijf dan nu staan en.....met het liftplatform ga jij nu dan ook naar boven, maar niet helemaal tot in de nok. Draai rond en zoek de ijzeren laddersporten, die aan 1 van de muren verder omhoog gaan. 

Ga dan dicht tegen de laddersporten aan staan en klik dan met je handje op een laddersport en.....vanzelf klim je verder omhoog en beland je in het Lamphuis van de vuurtoren. Hier boven staat het, nu nog uitgedoofde, gele kristal dat de Teleporter is die je naar de "andere wereld" moet teleporteren. 

Ok....dit kristal moet je nu eerst activeren. Draai je om, kijk omlaag het ronde ladder gat in en zorg dat je weer op de ladder kunt klikken en.....
.........vanzelf klim je terug omlaag en sta je weer op de lift. Draai rond tot je de uitgang ziet en stap dan naar buiten.

Je bent dan nu op de buiten omloop van de toren, hoog boven de grond. Je kunt helemaal rondlopen. Op de balustrade van de toren staan 8 grote Houten Ballen waar Pijlen op staan. 7 van de 8 Ballen kun je draaien om een andere pijl aan de voorkant op de pijl te krijgen. Er is echter 1 Bal die je niet kunt draaien en dat is de Bal waar je de Rechtsafpijl op ziet. Zoek nu eerst die Houten Bal waar je de Rechtsafpijl op ziet, want dat is de Startbal en deze kun je niet draaien

De pijlentekening toont je 8 pijlen, die allemaal een andere kant op wijzen. Wel....je moet nu de overige 7 Ballen gaan verdraaien zodat de pijlen op de ballen dezelfde kant op wijzen als op de pijlentekening. De Startbal staat dus al goed en vanaf de startbal ga je nu steeds naar rechts, naar de volgende bal. Klik dan op een b al om de bal te draaien, tot je de goede pijl op de voorzijde van de bal hebt staan. Op de tekening zag je dat sommige pijlen schuin staan. Op de ballen staan echter geen schuine pijlen, dus als er op een bal een schuine pijl moet staan dan moet je zorgen dat je dan 2 pijlen ziet. Hieronder zie je hoe op elke bal de pijlen moeten staan.

Nogmaals....je begint met de Startbal en gaat dan steeds rechtsom naar de volgende bal.

Als je alle 8 ballen goed hebt gedraaid dan ga je de toren weer in en zoek je de laddersporten weer op en dan klim je terug omhoog naar het Kristal en zie.

....het Kristal is nu geel en dus geactiveerd................

Dit is dus de Gele Kristalteleporter, en dus nog niet het Gele Kristal voor de Tempel. Raak het Kristal nu aan en..

...je wordt geteleporteerd naar de:

Zwevende Eilanden in de Lucht:

Je bent beland op zwevende eilanden in de lucht en wel op Eiland 1. Onthoud dat dit Eiland 1 is want je gaat heen en weer lopen en zult een paar keer hier terug komen. Deze zwevende eilanden zijn een vreemde planten wereld. Je staat voor de Teleporter en kijkt recht voor uit. Recht voor je zie je een "geaderde Boomstructuur" waarvan de "aders" nu een gele gloed uitstralen. Er staan 3 van die "Boomstructuren" in deze wereld en de bedoeling is het dat je ze alle 3 in de juiste kleur weet te krijgen.De "gele" boomstructuur waar je nu naar kijkt is Boomstructuur 1.

Iets naar rechts zie je een ingeklapte Bloem staan. Boven de Ingeklapte Bloem hangt een uitgeklapte Bloem. Die ingeklapte Bloem is Bloem 1. Je zult 6 van dat soort bloemen moeten vinden. Als je recht vooruit naar Boomstructuur 1 kijkt dan zie je ook een Knopstengel bungelen. Dat is Knopstengel 1. Als je Bloem 1 uitklapt en dan op de knop van Knopstengel 1 klikt dan verandert Bloem 1 van kleur en als Bloem 1 van kleur verandert dan verandert Boomstructuur 1 ook van kleur. Links van Boomstructuur 1 zie je nog een zijde van de Pagode uitsteken. In de Pagode staat het uitgedoofde Gele Kristal. Om het Gele Kristal te activeren dien je dus de 3 Boomstructuren in de juiste kleur te krijgen. En dat is nog een heel werk. Begin maar om naar Bloem 1 toe te lopen

Zorg dat je aan de andere kant voor Bloem 1 staat en klik dan met je hand op Bloem 1 en zie......
Bloem 1 klapt open en de bloem heeft de Gele kleur. Geel is altijd de begin kleur van de bloemen.

Ga naar rechts en zorg dat je achter de Knopstengel staat met zicht op Bloem 1. Klik dan op de Knop van de stengel en zie....de bloem die boven bloem 1 hangt "spuugt" stuifmeel op Bloem 1 en hierdoor verandert Bloem 1 van kleur. Bloem 1 is nu rood.

Klik weer op de stengelknop en......Bloem 1 word blauw. Ok.....dat weet je nu.....Met zo'n stengelknop kun je dus een bloem, zoals Bloem 1, van kleur laten veranderen en de bloem gaat dan van geel naar rood en blauw.Als de bloem van kleur veranderd dan verandert ook de Boomstructuur, die bij de bloem hoort, van kleur.

Als Bloem 1 nu blauw is dan klik je nog een keer op de stengelknop om Bloem 1 weer geel te maken. Ga terug naar Bloem 1, die nu dus geel is. 
Zorg dat je bloem 1 dan in je rug hebt. Je kijkt dan weer naar Boomstructuur 1, die nu weer geel is. Loop rechtdoor, het platform op.

 Vanaf het platform beginnen de loopbruggen waarover je naar de diverse eilandjes en de Pagode kunt gaan.Volg de loopbrug tot de 1e afslag naar rechts. 
Je kunt ook recht door en in de verte zie je nu Boomstructuur 2, die nu ook geel is gekleurd.

Ga echter nu rechtsaf en dan over het volgende platform en volg de loopbrug naar het volgende kruispunt.

De Pagode:

Je ziet het boomstructuur 2 nu duidelijker maar ga weer eerst rechtsaf en naar de Pagode.
Je kunt helemaal om de Pagode heen lopen en aan 4 zijden is er een ingang. 
Ga echter naar links en dan via de ingang links naar binnen.

Midden in de Pagode staat het, nu nog uitgedoofde, Gele Kristal. De bedoeling is het dat je erin slaagt het kristal te activeren, dus dat je het kristal geel krijgt. Je kunt dus via 4 in/uigangen de Pagode weer uit, maar het is beter dat je de Pagode verlaat via de in/uitgang als waardoor je binnen kwam. Dus draai je om en ga dan via dezelfde in/uitgang weer naar buiten. Loop dan door naar links en de loopbrug weer op.

Op het kruispunt ga je nu naar rechts en volg je de brug, die dan een bocht naar links neemt, en dan verder over het volgende platform naar de volgende splitsing. Loop door tot tegen het hek van de brug aan. Je kijkt omlaag en ziet een bloem hangen en wat houten hekjes. Onder die hangende bloem staat Bloem 3.

Draai links en volg de brug naar links en het volgende ronde platform.

Tussen de 2 keien gaat een stenen trap omlaag naar het beneden gebied dat je zojuist zag, waar de bloem hangt en de houten hekjes staan. 
Ongeveer boven de trap hangt een Knopstengel, maar die kun je nu nog niet goed waarnemen. Loop door en daal dan de stenen trap af naar beneden.

Het onderste deel van de trap is verdwenen maar je kunt verder omlaag lopen via het houten hek dat onderaan tegen de stenen trap aan leunt. Wellicht moet je even springen om op het hekwerk te komen. Zorg dus dat je helemaal benden op de grond komt. Verder op staat dan Bloem 3 en in de hoek liggen een paar krukjes op de grond. Loop door naar die krukjes.

De krukjes bedekken een boek, dus loop tegen de krukjes aan om ze uit de weg te schoppen en bekijk dan het boek.

Het boek toont je 3 gekleurde stippen, Lila, Groen en Oranje. Dit zijn de kleuren waarin je de 3 Boomstructuren moet veranderen. Boomstructuur 1 moet Groen worden, Boomstructuur 2 moet Oranje worden en Boomstructuur 3 moet Lila worden. Ok.....ga nu naar Bloem 3 en ga er recht voor staan. Klik op Bloem 3 om de bloem te openen. Bloem 3 begint dus ook in de gele kleur.

De Knopstengel, om Bloem 3 en Boomstructuur 2 van kleur te laten veranderen, hangt dus boven de stenen trap. 
Ga dus terug naar de trap en klim via het houten hek de trap op en dan verder naar boven.

Als je bijna boven bent zie je de Knopstengel al duidelijk hangen

Loop dus verder omhoog en zorg dat je dan recht achter de knopstengel gaat staan en dat je dan ook het Boomstructuur 2 ziet. Klik nu 1 keer op de knop van de knopstengel om Bloem 3 rood te maken. Hierdoor wordt het Boomstructuur 2 Oranje. Ga even op kijken of dit inderdaad zo is bij jouw.

Oranje is weliswaar de juiste kleur voor Boomstructuur 2 maar toch zal het weer eventjes een andere kleur moeten aannemen, omdat je anders de Boomstructuren 1 en 3 niet in de juiste kleur kunt krijgen.  Verlaat dit platform via de loopbrug en bij de afslag naar rechts ga je rechtdoor.

De loopbrug gaat dan via een linker bocht langs Boomstructuur 2 en je beland dan op een ander eiland, waar 2 keien op de rand liggen. 
Tussen de 2 keien zie je een bosje en achter dat bosje staat Bloem 4 en hangt de Knopstengel voor deze bloem.

Loop door naar Bloem 4 en maak Bloem 4 open. Bloem 4 begint dus ook weer geel.

Ga naar de knopstengel en klik op de Knop om Bloem 4 Rood te maken en......Boomstructuur 2 wordt nu ook rood en dat moet nu even zo blijven.

Ok....Je moet nu terug naar Bloem 1 en Bloem 2 op het starteiland. Zo ingewikkeld is dit niet. Volg dus de loopbruggen terug tot de afslag naar de Pagode en dan verder naar Boomstructuur 1 en het begineiland waar je begonnen bent. Loop dan door naar de Knopstengel van Bloem 1.  Bloem 1 is nog geel maar moet nu blauw worden. Ga weer voor de Knopstengel staan, zodat je ook Bloem 1 nog ziet, en klik dan 2 keer op de knop om Bloem 1 van geel naar rood en dan blauw te maken.

Als je nu naar Boomstructuur 1 kijkt dan zie je dat deze nu groen is.

 Nu moet Bloem 2 ook blauw worden. Kijk naar de Teleporter en loop dan naar de bosjes, rechts van de Teleporter. 
Achter die bosjes vindt je Bloem 2 en de Knopstengel.

Ga eerst weer Bloem 2 openen. Bloem 2 begint dus op geel. Ga naar de knopstengel en zorg dat je dan ook Bloem 2 nog kunt zien. 
Klik 2 keer op de Knop om Bloem 2 nu ook Blauw te maken.

Kijk naar Boomstructuur 1 en zie......Boomstructuur 1 is nu Blauw

Ok....Je hebt nu Boomstructuur 1 blauw, Boomstructuur 2 rood en Boomstructuur 3 geel. Boomstructuur 3 vindt je achter de Pagode, op een eilandje dat lager zweeft dan de eilandjes waar je tot nu toe bent geweest. Je moet dus nu terug naar de Pagode. Vanaf Bloem 2 kun je het ronde platform op en dan via de loopbruggen terug keren bij de Pagode. 

Terug bij de voorzijde van de Pagode loop je linksom en dan zie je Boomstructuur 3, die nu dus geel is. Loop door het hoge gras door naar achter de Pagode en je ziet dan de loopbrug naar de lagere eilandjes.

Het eiland waar Boomstructuur 3 staat is links. Loop door naar het eiland voor je en......je ziet dan de bloemen 5 en 6.

Het maakt niet uit welke bloem je nu eerst gaat openen maar ik ben eerst naar Bloem 5 gegaan. Volg de brug dus linksom en je stapt het eilandje op. Je ziet dan Bloem 5, dan een Teleporter en dan Bloem 6. Ga naar Bloem 5 en maak de Bloem open. Bloem 5 begint dus op geel. 

Loop door naar Bloem 6, maar pas op dat je nog niet in de Teleporter stapt. Maak Bloem 6 ook open...,.Bloem 6 is ook geel

Ok....De Knopstengel voor Bloem 5 en 6 hangt hier niet. Loop dus nu naar de Teleporter en loop over de Vurige Steen en..
...je beland op het eiland van Boomstructuur 3 en recht voor je staat weer een Teleporter.

 Draai je links om, maar pas op dat je niet weer de Vurige Teleporter Steen aanraakt. 
Rechts naast je Teleporter hangt dan de Knopstengel voor de bloemen 5 en 6 en Boomstructuur 3

Ok.......ga achter de Knopstengel staan zodat je de Knop ziet en ook Boomstructuur 3. Je bent dus hier bij de wortels van Boomstructuur 3. Boomstructuur 3 is nu geel en ook de bloemen 5 en 6 zijn nu geel. Boomstructuur 3 moet echter LILA worden, dus klik op de Knop van de Knopstengel tot je ziet dat Boomstructuur 3 LILA is.

NB: Helaas lijkt de LILA kleur heel veel op de RODE kleur van Boomstructuur 2 maar als je goed kijkt dan zie toch wel het verschil. Als je ronddraait dan kun je van dit eiland ook het rode Boomstructuur 2 zien, dus dan kun je de Lila en de Rode kleur met elkaar vergelijken. Overtuig je er dus van dat Boomstructuur nu LILA is.

Er staan dus 2 Teleporters hier. De Teleporter waardoor je hier bent beland en de Teleporter die daar recht voor staat. Je moet nu terug naar het begin eiland om Boomstructuur 1 nu de juiste kleur te geven via de bloem 2. Gebruik de verste Teleporter want die teleporteert je direct terug naar het begin Eiland. 

Als je de voorste Teleporter gebruikt dan zul je via de loopbruggen terug moeten wandelen. 
Je komt dus uit de start Teleporter terug op het start eiland. Laat Bloem 1 nu met rust, maar ga terug naar Bloem 2.

Ga weer voor de Knopstengel staan, zodat je ook nog Bloem 2 ziet. Bloem 2 is dus blauw. Klik 1 keer op de Knop om Bloem 2 weer Geel te maken.

Kijk naar Boomstructuur 1 en zie.......Boomstructuur 1 is nu Groen en dat is de juiste kleur.

Ok......De Boomstructuren 1 en 3 zijn nu in hun goede kleuren. Nu nog even Boomstructuur 2 veranderen naar Oranje.
 Ga dus via de looppaden terug naar het platform waar de Knopstengel voor Bloem 3 hangt.,

De Knopstengel voor Bloem 3 hangt dus boven het platform waar de Stenen Trap omlaag gaat naar het Boek en Bloem 3. 
Klik op de Knop van de Stengel tot je ziet dat het Boomstructuur weer Oranje is geworden. 

Bloem 3 is dus weer geel.

Ok.....KLAAR.......Boomstructuur 1 is groen, Boomstructuur 2 is Oranje en Boomstructuur 3 is Lila

Het Kristal in de Pagode zou nu dus geactiveerd moeten zijn, dus ren als de gesmeerde bliksem over de loopbruggen terug naar de Pagode en ga er weer binnen en zie......Het Kristal lacht je nu vriendelijk, maar vooral GEEL toe.

NB: Is het Kristal bij jouw nu net geel dan heb je toch ergens een foute gemaakt......het meest waarschijnlijke is dan dat je Boomstructuur 3 niet LILA maar ROOD hebt gemaakt. Ga dat dan veranderen.

Wel....klik op het nu Gele Kristal en....je beland terug in het lamphuis van de Vuurtoren op het Tempeleiland:

Draai je om en klim via de ijzeren ladder omlaag naar het houten liftplatform en trek dan de oranje Hendel naar beneden.

Het liftje brengt je terug omlaag, dus draai rond om de uitgang te vinden en verlaat dan de Vuurtoren.

Loop terug de berg af en dan via de stenen trap terug naar het begin van de loopbruggen.

Volg de loopbruggen terug naar het kruispunt bij Stroomhuis 2 en.....

..........de game neemt het dan eventjes over want het wordt bewolkt en donker en je draait vanzelf even om  naar de Vuurtoren en weer terug.....

De stroom is nu ook uit want alle lapjes gaan uit.....de 4 kristallen in de Tempel hebben alle stroom nodig.
Als je weer kunt bewegen volg je de Loopbrug naar het strand en Handsteen 1 en dan verder naar de Tempel.

Loop de Tempel weer in en naar het Kind en.....De 4 Kristallen gaan branden en je zweeft omhoog naar het gezicht van het KIND.....

Het Kind wordt wakker en slaat de ogen open en........wel......niks en.........dit is het

EINDE:

Walkthrough door: Louis Koot