2014

Walkthrough door: Louis Koot  

Nog heel veel meer Nederlandstalige game walkthroughs vindt op mijn site: www.louiskoot.nl

The Oracle is een gratis game dat je kunt downloaden. Als je de game start dan beland je in het startscherm. 
Klik op "Introduction" om de begin scène van de game te zien, zodat je dan weet wat er aan de hand is.

Je bent blijkbaar net terug van een zakenreis naar Boston. De reis heeft wat langer geduurd dan geplant. Tijdens je afwezigheid heeft Alex, een goede vriend van je, geprobeerd om je telefonisch te bereiken. Omdat je dus weg was heeft Alex een boodschap ingesproken op je antwoordapparaat.  Alex schijnt in problemen te zijn en hij vraagt je om bij hem te komen om hem te helpen. Alex heeft je een prentbriefkaart gestuurd van de locatie waar hij is.  Je probeert het telefoonnummer te bellen waar vandaan Alex jouw hebt gebeld, maar dat was een publieke telefooncel. Het telefoontje van Alex is echter al weer van 2 weken geleden. . Dus je enige hoop om achter de verblijfplaats van Alex te komen is die prentbriefkaart die hij naar je toe gestuurd heeft. Tot overmaat van ramp ben je echter de sleutel van je brievenbus kwijt.

Dag 1:

Een nieuwe brievenbussleutel:

Als je je cursor naar de bovenrand van het scherm beweegt dan zie je linksboven je Rugtas staan en rechtsboven de Pocket PC. 

Klik op de Rugtas en je krijgt je Inventory te zien. Klik op de Pocket PC om te kunnen Saven, Loaden, Opties in te stellen.

In de Pocket PC zit ook het Hintsysteem van de game. Weet je even niet verder dan kun je via het Hintsysteem een hint krijgen. Je ziet de hint dan onder in het scherm. In je inventory kun je een beschrijving lezen van een item als je met je rechtermuisknop op een item klikt. Met je linkermuisknop pak je een item uit je inventory. Je bergt de inventory weer op door er gewoon naast te klikken.Items die je uit de inventory hebt gehaald berg je er weer in op via een klik met je rechtermuis.Je kunt de snelheid waarmee teksten weer verdwijnen instellen in de opties. Je kunt ook teksten snel wegklikken met je linkermuisknop. Je staat op straat en je bent de sleutel van je brievenbus kwijt. Laten we eerst maar eens op zoek gaan naar die brievenbus. Beweeg je cursor over het scherm op zoek naar klikplekken. Je kunt klikken op "Snow" en op "Car" en je leest dan het commentaar van jezelf. Op de stoep krijg je als klikplek "sidewalk". 

Klik "sidewalk" om door te lopen naar het volgende scherm. Je staat dan op de hoek van de straat. Je kunt hier naar rechts via "street" of je steekt over via "sidewalk". Steek de straat over via "sidewalk" en je bereikt de parkeerplaats en het speeltuintje aan het einde van de wijk. Rechts staan de brievenbussen van je wijk. Dat zijn de Mailboxes. Klik op de Mailboxen om er naar toe te gaan.

Je staat nu voor de 6 Mailboxen. We gaan nu nog niet uitzoeken welke brievenbus jouw brievenbus is, want je hebt toch nog geen sleutel. 
Rechts achter de brievenbussen zie je het toegangspoort (Gate) van het park. Klik op die "gate" om er naar toe te gaan. 

Rechts naast de poort hangt een waarschuwingsbord (sign). Het bord zegt dat honden niet los mogen lopen in het park. Het hek zit dicht met een grendel (latch). Klik op de "latch" en het hek gaat open. Ga 1 klik vooruit het park in door het geopende hek. Na 1 klik vooruit in het park zie je, rechtsonder, iets liggen in de sneeuw. Klik op dit "buried thing". 

Het blijkt een Hondenspeeltje (dog toy) te zijn.  Probeer het "dog toy" te pakken, maar je wilt het nu nog niet hebben. Onthoud echter dat je hier dit hondenspeeltje kunt vinden. In de onderste zwarte rand krijg je "park". Klik dus "park" om uit te zoomen en klik dan, steeds in de onderste zwarte rand, "entrance", "sidewalk", "sidewalk" en je staat terug op de hoek van de straat. Ga nu een scherm naar rechts via "street" en loop dan een scherm door via "sidewalk" en je bent dan midden in de winkelstraat van je dorp.

Aan de overkant is een afhaal chinees, een convenience store en...het postkantoor (post office). 
Ga naar het postkantoor. Voor de ingang van het postkantoor staat een hond. 

Klik op de hond (dog). Het is een gemeen uitziende pitbull. Probeer het postkantoor binnen te gaan, dus klik in de "entrance". Maar die gemene pitbull begint te grommen en te bijten. Rechts naast de pitbull is de helling (Ramp) waarover invaliden naar het postkantoor kunnen gaan. Wel...zolang die pitbull voor de ingang staat kun jij niet naar binnen. Je moet op de één of andere manier die pitbull weg zien te krijgen. Hela.....dat hondenspeeltje.....zou dat wat zijn?  Dus keer nu terug naar het park. Dat doe je dus weer via de aanduidingen, "sidewalk" in de onderste zwarte balk. Klik vanaf het postkantoor 3 keer "sidewalk" en je staat weer op de hoek van je straat. Ga dan weer een scherm vooruit, naar het parkeer terrein en dan door naar de mailboxen en klik weer op "gate".  Maak het hek weer open door weer op de "latch" te klikken en ga weer het Park binnen. Klik weer op het "burried thing" en grijp dan nu wel het Hondenspeeltje (dog toy) want nu denk je dat je de dog toy kunt gebruiken om die pitbull mee af te leiden.

NB: Je kunt het "dog toy" alleen pakken als je eerst geprobeerd hebt om het postkantoor binnen te gaan. De pitbull moet geblaft en naar je gebeten hebben.

Nu je dus de dog toy hebt gepakt ga je terug naar het postkantoor. 
Als je weer voor het postkantoor staat open je de inventory en pak je er de dog toy eruit. Klik de dog toy op de "ramp" en.........

......de pitbull rent er naar toe en heeft totaal geen aandacht meer voor jouw. Ga dus nu het postkantoor binnen.

Klik met je praatcursor op de beambte achter het loket. 

Zeg vriendelijk "Goodmorning" en de beambte vraagt waar hij je mee van dienst kan zijn. Zeg "I have a little problem". Zo...wat dan?, vraagt de beambte. Zeg dus "I've lost my mailbox key".  Zo...en nu wilt u zeker een reserve sleutel voor uw brievenbus hebben? Dat kan maar je moet je wel eerst even identificeren. Vanzelf toon je de beambte je rijbewijs en betaal je gelijk voor de nieuwe sleutel. De beambte gaat dan eventjes weg om je nieuwe sleutel te halen en komt dan terug en je krijgt je nieuwe brievenbussleutel. Zeg beleeft "Thanks for your help" en ga via "outside" terug naar buiten.

Ok...volg nu de route terug naar de Mailboxes en zorg dat je weer recht voor de 5 mailboxes staat. Bekijk in je inventory je Keys door er met je rechtermuisknop op te klikken. Je leest dat jouw brievenbus het nummer E7 heeft. Er zijn dus 6 mailboxen. Nummer ze van links naar rechts A, B, C, D, E, F. Jouw brievenbus zit dus in mailbox E. Mailbox E heeft 15 brievenbussen. Beweeg je cursor over de brievenbussen in mailbox E. Op brievenbus 7 krijg je dan de aanduiding "my mailbox". Pak nu je sleutels uit je inventory en klik ermee op "my mailbox" in kast E.

 Je brievenbus gaat open .Berg je sleutels weer op via een rechtsklik.  Er ligt inderdaad een prentbriefkaart in je brievenbus en ook een brief. 

Grijp de prentbriefkaart (postcard). Het is een prentbriefkaart van een zonovergoten strand. Klik op de kaart en je leest dat het te Nazare is. 
Je weet niet waar Nazare is. De kaart draait vanzelf om en je leest de tekst. Klik er op en je ervaart dat Nazare een oord in Portugal is. 

Alex heeft ondertekent met de naam "Jorge"  Je boekt een vlucht naar Portugal en.....

........... de volgende ochtend vlieg je weg en beland je in:

Dag 2: 

Nazare:

Kamer:

Je bent in de hotelkamer van je vriend Alexander "Jorge". Onderzoek je hotelkamer.  Voor het bed staat een ladekast met spiegel. Op de ladekast staat een juwelendoos (Jewelry chest). Rechts naast de ladekast staat een kleine kist (Chest) op de grond. Het juwelendoosje is leeg en ook de laden van de ladekast zijn leeg.  Klik op het kleine kistje (chest). Je merkt op dat het kistje niet tot het standaard meubilair van de kamer hoort. Er zijn afbeeldingen in het kistje gegraveerd. Eén van de afbeeldingen toont een monnik die iets aan een Koning geeft. Een andere afbeelding toont een gevechtsscene. Klik de tekst weg en je hebt dan het kistje geopend.

 In het kistje staat een kleine Metalen Container (Metal container).  Klik op de Metalen container. Je pakt de Metalen container uit het kistje en je zet de container op de ladekast. Klik in de onderste zwarte rand "close chest" om de kist weer te sluiten en vanzelf wordt het kistje in je inventory geplaatst. De Metalen Container staat nu op de ladekast. Klik op de Metalen Container en....je haalt het deksel van de container en....een verblindende lichtstraal (Radiating glow) komt uit de container.  

Beweeg je cursor naar boven in de lichtstraal tot je "Beam of Light" leest. Klik dan en........Je raakt de lichtstraal aan en....raakt buiten westen. Een uur later kom je weer bij en lig je naar het plafond te staren. Klik steeds de tekst weg en je gaat weer rechtop staan. Terwijl je opstond zag je iets glinsterend op de vloer liggen. De Metalen Container is verdwenen. Open je inventory en klik dan met je rechtermuisknop op het kistje. Het kistje gaat open en...zie...de Metalen Container staat weer in het kistje. Op de plek waar eerder het kistje stond krijg je nu "floor" als klikplek. Klik daar dus en je ziet een klein blauw pilletje op de vloertegel liggen 

Grijp het Pilletje (pill). Klik onderaan het scherm "stand up" om weer rechtop te gaan staan. Klik nu in de "doorway" om je kamer te verlaten. 
Je beland buiten voor het hotel. Klik onderaan het scherm "walk to road" en je beland in de:

Straten van Nazare:

Je ziet een vrachtwagen, een kerk, een rood toeristen trammetje en je ziet een paal met richtingsborden (signs). Klik op die richtingsborden. De borden wijzen naar een lift, de kerk, de apotheek en het hospitaal. Ga verder de straat in via "walk down road". Je beland op het grote plein voor de kerk. 

Links achter de grote kerk is het hospitaal. Linksonder kun je naar links (turn left), en rechtsonder kun je naar rechts (turn right). Ga nu 2 schermen naar rechts, via "turn right". Je kijkt dan de winkelstraat in.  Je ziet een souvenirwinkel (gift shop). Er lopen wat toeristen rond waar je mee kunt praten als je daar zin in hebt. Verder op in de straat, bij het zebrapad, is de apotheek (pharmacy). Op het zebrapad krijg je de aanduiding "path to elevator". Klik daar om verder door te straat te gaan en je beland dan bij de:

Funiculare:

Rechts hangt een openbare telefoon (phone booth). Als je op de phone booth klikt dan hoor je jezelf denken dat dit de telefoon moet zijn waarmee Alex jouw heeft opgebeld. Klik in de ingang (entrance), om naar binnen te gaan. Je staat dan in de hal, voor het kaartjeshok.  Praat (talk to person) met de dame in het kaartjeshok. Je moet hiervoor wel eerst je bankbiljetten uit je inventory pakken en dan op de dame achter het loket plaatsen want anders krijg je de praatcursor niet.

Zeg vriendelijk "Hello" en dan "One ticket, please".  Het kost 2 euro, die je betaald met een 5 euro biljet. Je ontvangt een dagkaart voor het treintje en je wisselgeld. Vraag dan verder "Does the name Alex or Aleander ring a bell? He's been staying here in Nazare". Nee de kaartverkoopster kent geen Alex of Aleander. Vraag dan "How about the name Jorge?".  Bingo.....Jorge kent ze wel en ze zegt dat het een Engelsman is. Er volgt even een verder gesprek over Jorge en dan verschijnen er weer vragen die de kaartjesdame verder kunt stellen. Vraag nu verder alle vragen die je maar aan de kaartjesdame kunt vragen en blijf dat doen tot je niets meer kunt vragen. 

De kaartjesdame vertelt dat Jorge, of Alex, zeer geïnteresseerd was in de Wind Power Generator. Vraag haar dus waar die Wind Power Generator is en....je ontvangt dan de Landkaart van de kaartjesdame. Ook vertelt de dame dat Jorge/Alex eerst best heel vriendelijk was maar de laatste keer heel erg onbeleefd en grof was. Als er niets meer te vragen valt dan zeg je "Thanks so much for your help" om het gesprek af te sluiten. Je hebt nu een dagkaart voor het treintje, dus waarom niet even een ritje doen. Ga dus door de deuren, links naast het kaartjeshok, en stap dan in het treintje (elevator car), via de voorste deur (entrance). 

Het treintje verbind het bovendeel  deel van Nazare met het lagere deel van de staat. Terwijl het treintje omlaag gaat draai je om via "turn around", linksonder in je scherm. Je ziet dan de besturing van het treintje Links hangt een een radioportofoon..... Klik op de radioportofoon. Het is een twee-weg radio. Onthoud dit. Als het treintje is gestopt stap je vanzelf uit. Er staan twee arbeiders (workers) bij de uitgang. Klik, onderaan het scherm, "exit building" en je bent dan buiten op de boulevard. 

Het is hier druk met toeristen. Wel..er zijn hier wat restaurants, waar je niet naar binnen wilt. Eigenlijk kun je hier niets doen, behalve overal op te klikken waar je maar op kunt klikken. Dus doe dat maar en ga dan via "walk to elevator", rechtsonder, terug naar het treintje. Klik weer op het treintje om in te stappen en je beland dan uiteindelijk weer in de bovenstad en in de hal bij het kaartjeshok. Klik "exit building" en dan  "walk to road" en je staat terug op het grote plein voor de kerk en bij de souvenirwinkel. 

Straten van Nazare:

Ga , via rechtsonder, nog een scherm naar rechts (turn right). Nu sta je recht voor de souvenirwinkel.

Er staat een vrouw voor de linker souvinierswinkel.  Pak weer je bankbiljetten uit je inventory en klik dan met je praatcursor (talk to person) op de vrouw om met haar te praten. Zeg "Hi there" en dan "do you speak English?".  wel...een beetje. Hang even de domme Engelsman uit door te vragen "Great! Have you seen a tourist around here during the last couple of weeks?".  Zeg.....de stad is altijd vol met toeristen...natuurlijk heb ik een toerist gezien...zie de hele godsganze dag touristen. Wel....dat was geen slimme vraag. Vraag dan maar "Do you know anyone going by the name Alex, or maybe Alexander?".  Nee..sorry.  Vraag dan: "How about the name Jorge?".  Ja...een Jorge kent ze wel, maar dat is geen toerist maar een inwoner van Nazare. Vraag dan uiteindelijk maar "Has anyone been doing research around here?". Maar de vrouw begrijpt niet wat je bedoeld. Zeg dus vriendelijk dank u wel.

Rechts naast de souvenirwinkel zie je een Kapel (temple). Je kunt de kapel binnen gaan, maar het is niet noodzakelijk. Ga weer een scherm naar rechts, via "turn right"rechtsonder. Je ziet nu de andere kant van het grote plein en helemaal links zie je de stalletjes van 3 straatverkopers (street vendor).  Klik op de voorste van die 3 straatverkopers om er naar toe te gaan. 

Je kunt met de vrouw praten als je wilt, maar het levert je niets op. Rechts staan wat waterflessen en bij de muur staat een toeristen verrekijker (telescope). Klik op de verrekijker (telescope) om er op in te zoomen. Klik weer op de verrekijker en je ervaart dat je er een euro in moet stoppen. Open je inventory en pak er je geld (money) uit.  Klik met je eurobiljetten op het muntslot (coin slot) van de verrekijker en............

..............je kijkt door de verrekijker naar het strand en de strandtenten. Zoek het scherm af naar klikplekken en klik dan overal op waar je op kunt klikken en lees het commentaar. Bovenin het verrekijkerscherm krijg je "Up". Klik "Up" om de verrekijker omhoog te bewegen en je ziet dan de heuvels. 

Je kunt ook naar links draaien via "left" en weer naar rechts via "right".  Omlaag kijken doe je via "down". Kijk door de verrekijker goed om je heen, draai naar links, rechts, omhoog en weer omlaag en klik op elke klikplek waar je maar op kunt klikken. Heb je er genoeg van dan klik je, onder in het zwart, "look away" om uit het verrekijkerscherm te gaan.  Beweeg je cursor nu naar de bovenste zwarte rand van het scherm.  Naast je rugtas heb je nu de Landkaart van Portugal staan, die je gekregen hebt van de kaartjesdame van het treintje. Klik op de Landkaar om deze te openen.  Er staan nu 2 pinnen op de landkaart. De Blauwe Pin is Nazare en de Groene Pin is de Wind Generator. 

Klik op de Groene Pin en je beland dan bij de:

Wind Molens:

Je staat voor de toren van een windmolen. Rechts staat je huurauto. Aan de rechterzijde van de toren is de schaduw van de toren. Beweeg je pijlcursor over de schaduw van de toren. Vlakbij de toren krijg je dan als klikplek "gravel" Klik op "gravel en je leest dat je wat schoenafdruk hebt gevonden.

 Klik dan op "forest" en je leest dat er voetstappen het bos ingaan en....je wandelt het bos in en staat dan in de duinen. Onder in het scherm is een grote witte Zand plek (sand). Zoek nu het witte Zand zorgvuldig af met je pijlcursor op zoek naar meer schoenafdrukken (shoe print).  Klik "shoe print" en je loopt vanzelf weer verder en komt terecht bij de:

Duinhut:

Ga de hut in via "doorway". Kijk goed rond in de hut. Er zijn 3 items in de hut die je nu al kunt pakken, maar er zijn ook items in de hut die je pas later kunt pakken.

Links staat een grote bruine kist (box). De kist  zit op slot met een hangslot. Op die bruine kist ligt een boek (book). Grijp het boek. Het is een boek over "Cistercian Mythology". Bekijk het boek in je inventory (rechts klik). Je leest dan een artikel over het Orakel (The Oracle).

Je leest over 3 stenen die door de Cistercian Orde zijn gebruikt om de "power of the Oracle" in op te bergen. Deze 3 stenen werden vervolgens op diverse plaatsen verborgen. Je leest ook over een "Chamber of Union" waar de 3 stenen dan weer samengevoegd konden worden. De locatie van die "Chamber of Union" was, en is, een geheim dat tot op heden niet is ontrafeld. Sluit je inventory.

Beweeg je cursor over het scherm tot je het bureau (desk) hebt gevonden, achter de grote zwarte hutkoffer. Klik dan op "Desk" en je vind er een Journaal op dat je pakt. Het journaal verdwijnt naar de bovenrand van je scherm en staat vanaf nu dus naast de landkaart. Ook heb je vanzelf een potje pillen van het bureau gepakt dat naar je inventory is verdwenen. Achter de desk hangt een zwarte buis (tube) aan de muur. Klik erop. Het blijkt een buis van fiberglas te zijn. Je wilt de buis echter nu nog niet pakken. Open het journaal en lees het door. Via de ezelsoren blader je door het journaal. 

Het journaal is het dagboek van je vriend Alex en hierin lees je dat hij achter The Oracle aan zit en....dat ie The Oracle ook heeft gevonden. Je leest dat The Oracle in de Metalen Container zit. Je leest ook dat Alex bevriend is geraakt met de kaartverkoopster van het treintje en dat haar naam Ana Luisa is. Alex heeft het verder over een Scepter die de locatie van de Chamber of Union zal aanwijzen. Er is sprake van een Sleutel die gesmeed moet worden. Op de laatste paar pagina's lees je dat Alex, met behulp van de Scepter, de ingang van die Chamber of Union heeft gevonden. Ook lees je nog dat hij opeens die Ana Luisa niet meer vertrouwt.  

Sluit het journaal als je het hebt doorgelezen. Helemaal achterin de hut, links achter de desk, staat een stellingkast (shelves). 
Klik op die stellingkast (shelves) om er naar toe te gaan. 

Op de bovenste plank staat een rode lantaren maar die wil je niet hebben, maar achter de rode lantaarn ligt een aansteker. De aansteker wil je nu ook niet pakken. Boven de rode lantaren hangt een doek (cloth). Dat doekje wil je nu echter ook nog niet pakken. Op de plank onder de rode lantaren staat een doos (box). Klik op die doos en....er liggen  3 shotgunkogels in de doos. Ook deze 3 kogels wil je niet pakken. 

Zoom uit de doos via "shelves" en stap terug van de kast via "step back". Aan de houten paal, bij de grote bruine kist, hangen een paar mandjes (baskets). Klik op het onderste van de 2 mandjes die links aan de paal hangen. Je kijkt dan in het mandje. Er zit een rubber stopper in het mandje, maar je wilt de stopper nu niet pakken.

Zoom uit het mandje. Rechts naast de smalle archiefkast staat een soort "badkuip" (bin). Zoom er op in. Je kijkt er dan in. 
Het blijkt een wasmand te zijn en er ligt een vieze waterkruik in en een Touw (rope). Je wilt dat Touw echter nu nog niet pakken.

Zoom uit de wasmand. Rechts naast de wasmand staat een roestige Anker (anchor) en een Pijlentas (quiver). Klik op het anker en op die quiver. Je wilt echter dat anker en een pijl uit de tas nu nog niet hebben.  Je hebt, buiten het potje pillen, het boek en het journaal, nu dus nog meer items gevonden maar die wil je nu allemaal nog niet pakken. Je weet nu echter waar je deze items kunt vinden mocht je ze straks nodig hebben.   Open je inventory en gebruik de scrolpijl om omlaag te scrollen. Klik met je rechtermuisknop op het potje pillen en je leest dat het Haldol pillen zijn en dat ze van Alex zijn. Er is verder niets te doen hier in de hut dus verlaat de hut via "doorway", onderaan het scherm. Je staat dan weer op het pad (path) dat verder langs de hut naar het strand gaat. Beweeg je cursor over het pad omhoog tot je "beach" krijgt, klik dan en je beland op het:

Strand:

Ga gelijk een scherm naar links en je ziet een visser die in de zee staat te vissen (person). 
Klik op de visser om dichterbij hem te komen en klik dan met je praatcursor op de visser. 

Zeg "Hello there" en dan "Have you seen anyone around here?". De visser vertelt dat ie een man heeft gezien die aan het werk was boven op één van de heuvels en die daar bezig was met een stok. Vraag verder "Where on the hill?" De visser wijst naar het noorden en zegt dan "Bij de stok in het zand is die vent omhoog geklommen". Vraag verder "Who owns that hut?". De man die op de heuvel werkte is de eigenaar van de hut. Zeg gedag tegen de visser en stap achteruit via "head back".  Draai nu 2 keer naar rechts, via "turn right" rechtsonder. Je kijkt nu naar rechts over het strand en in de verte zie je een Stok in het zand staan.  Plaats je cursor op die stok en klik dan "walk further" en je beland bij die stok. 

Het is een strandbaken (float) en het heeft nummer 183. Dit moet de "stok" zijn waar die visser het over had. Klik nu, rechts van de stok, op de "Cliff". Dit moet de heuvel zijn waar die visserman Alex op heeft gezien, maar hoe daar boven te komen. Helemaal boven op in de cliff ontdek je dan een Metalen Staaf (Metal Bar).  Klik daarop. Het is echter te hoog. Je hebt een touw nodig om omhoog te kunnen klimmen en je hebt iets nodig om het touw, vanaf het strand, naar die metalen staaf te kunnen schieten. Je hebt een soort Kanon nodig. Klik, onder de 183 stok, "head back" en dan "turn right" en klik dan, tussen de heuvels. "path to valley" en je bent dan terug bij de:

Duinhut:

Ga de hut weer binnen. Ok....nu ga je in de hut al die items pakken die je daarnet niet wilde pakken. 
Ga nu de volgende items pakkenHet Touw uit de wasmand. Een Pijl uit de quiver en het Anker. 

De Rubberen Stopper uit het onderste hangende mandje. 
De zwarte fiberglas Buis van de muur achter het bureau. 

De 3 shotgunkogels uit de doos in de stellingkast. 
De aansteker die achter de rode lantaren in de stellingkast ligt. 
De doek, die boven de rode lantaren aan de stellingkast hangt.

Je hebt dan nu alles om een kanon te bouwen waarmee je dan het touw naar die Metalen Staan, hoog boven op de Cliff, kunt afschieten. 
Verlaat de hut weer en keer terug naar het strand en naar Stok 183.

Maak een kanon:

Je moet nu items in je inventory met elkaar combineren om een kanon te maken. Klik in je inventory het ene item op het andere item om ze met elkaar te combineren.

  • Combineer het Touw (rope) met de Pijl (arrow). 

  • Combineer de Rubber Stopper met het Doekje (cloth). 

  • Scrol door je inventory naar je zakmes. 

  • Klik met je rechtermuisknop op het zakmes om het zakmes open te klappen. 

  • Combineer dan het geopende zakmes op de 3 kogels en je haalt het kruit uit de kogels. 

  • Doe het zakmes weer dicht en berg het weer op. 

  • Combineer het Buskruit (gun powder) met de Pijp (tube). 

  • Combineer dan de Doek met Stopper (wrapped stopper) met de Pijp (unfinished canon). 

  • Combineer de Pijl met Touw (arrow and rope) met de Pijp (unfinished canon). 

  • Combineer de Aansteker (lighter) met de Pijp (cannon launcher) en....

...........Je schiet met de pijp de pijl en het touw af naar de Metalen Staaf, hoog op de Cliff. Het Touw hangt nu omlaag langs de cliff maar je dient het touw in het zand te verankeren. Pak dus het Anker (anchor) uit je inventory en klik met het Anker op het Touw (rope).  Klik dan op het Touw (rope) en........

.........je klimt omhoog en beland bij een gat in de Cliff. Onder het gast ligt een Metalen Bal en boven het gat zit een blauwe Staaf (post). 

Pak de Metalen Bal. Het blijkt een kanonskogel te zijn. Pak de Kanonskogel (canon ball) gelijk weer uit je inventory en plaats het in het gat (hole). Je moet nu dus hopen en wachten op storm en bliksem. Klik op de blauwe staaf. Je leest dat dit de Lightning Post moet zijn waar je over hebt gelezen in het journaal van Alex. De bedoeling is dat bliksem via de staaf het gat in wordt geleid en dat daardoor de metalen kanonskogel zal smelten. Open de landkaart en klik dan op de Blauwe Pion om terug te keren naar Nazare. Je beland bij je hotel. 

Klik op de voordeur om naar binnen te gaan en je bent dan terug in je kamer. Het is laat en je bent moe. Klik op het Bed om te gaan slapen en.....
........in de nacht breekt er onweer uit. De volgende morgen wordt je wakker. Het is de ochtend van:

Dag 3:

Nazare:

Open de landkaart en klik op de Groene Pin om terug te keren bij de Windmolen. 
Klik naast de windmolen weer op "forest" en je beland weer in het zand van de duinen. 
Klik in de zandplek weer op "shoe print" en je beland weer bij de hut. Ga door naar het:

Strand: 

Ga weer naar Stok 183 en klik weer op het Touw, dat nog altijd langs de cliff omlaag hangt. Je klimt via het touw weer omhoog, naar het gat, bovenin de cliff.
 Duik je inventory in en open je zakmes. Pak het geopende zakmes dan uit je inventory en klik ermee in het gat (hole) en.....je haalt een IJzeren Sleutel uit het gat (iron key). 

Berg je zakmes weer op en reis via de landkaart terug naar Nazare:

Vindt de Scepter:

Terug in Nazare sta je weer voor je hotel. Ga niet naar binnen. Het is tijd om die Scepter te vinden. Weet je nog waar de verrekijker staat? Draai om via "walk to road" en dan klik "walk to road", naast de vrachtwagen, en je bent terug op het grote plein, voor de kerk. Ga een scherm naar links, via "turn left" en klik dan weer op de straatverkopers (street vendors). Je bent terug bij de verrekijker. Zoom weer in op de verrekijker en klik, weer met je eurobiljetten op het muntslot van de verrekijker. Weer kijk je dan door de verrekijker.Door de verrekijker ga je nu op zoek naar een plek die "Mount" heet. Klik "Up" en dan twee keer "Left'. Boven Nazare zie je dan een hoge berg uitsteken. Wel...de top van die berg is "Mount". 

 

Klik "Mount" en je leest dat de berg moet zijn waar Alex in de weer is geweest met de Scepter. Ga uit de verrekijker via "look away".   
Open de Landkaart en...op de landkaart is nu een zwarte pin geplaatst. De zwarte pin is de locatie "Monte Sobras". 

Klik op de zwarte pin en je beland op de:

Montre Sobras:

Je bent dus beland op de parkeerplaats van Montre Sobras. Klik op de trap (stairs) en dan 3 keer op "upstairs) en je bent dan boven onder de uitkijktoren. 

Klik op de metalen trap en je komt erop te staan. Probeer verder de trap op te gaan maar.........
.....er is echter een wachtpost in de uitkijktoren en je hoort die wachtpost, via een radio, praten met een andere uitkijkpost. 

Dit is de Delta Tower. Wel..zolang die wachtpost in de toren zit kun jij de toren niet in. 
De wachtpost moet dus uit de toren worden gelokt. Reis via de landkaart terug naar:

Nazare:

Je beland dus weer voor je hotel. Volg de route terug naar de Funiculare, dus naar het treintje. Ga weer door de deuren, links naast het kaartjes loket, en stap weer in het treintje. Als het treintje gaat rijden dan draai je weer snel om naar het besturingsconsole en grijp je snel de Radio.

 Draai je snel weer terug om en wacht tot het treintje weer stil staat en je bent uitgestapt. Open dan de landkaart en reis terug naar:

Monte Sobras:

Klim via de trappen weer omhoog tot onder de uitkijktoren. Weer boven klik je nu niet op de metalen trap maar ga je naar links, via "walk left", linksonder in je scherm. Je staat dan achter de toren op een min of meer verborgen plaats. 

Open je inventory en klik rechts op de Two-way-radio. De radio komt groot in je scherm te staan. Rechtsboven op de radio zit een zwarte knop. In het midden van de radio zie je een schermpje. Klik op de zwarte knop. In het schermpje zie je dan CH.33 staan. Onder de zwarte knop zie een Up/down knop, een Down knop, een Call knop en een MR knop.  Aan de linker zijkant van de radio zit de grote grijze Praat knop.Klik 2 keer op de Up knop en in het schermpje staat dan CH.69. Klik nu op de grote grijze praat knop. Je roept Delta tower op. 

Onderin je scherm klik je dan op "this is tower gamma..over".  Delta Tower vraagt of er iets aan het handje is. Onder in je scherm verschijnen conversatieopties waarover je met de man in de Delta Tower kunt praten. Gebruik ze allemaal en ook de vervolg vragen die je dan krijgt. Als je alle mogelijkheden hebt gebruikt zal de man in de Delta Tower verlaten om te checken of de voorraden wel zijn bezorgt. Berg dan de radio op via "put away" en draai je dan om en klik dan op de metalen trap en klim nu helemaal de trap op en je beland in de uitkijktoren.

Bij het raam zie je de Scepter staan. Grijp de Scepter. Op de linker tafel staat een koffiebeker (cup). Pak uit je inventory de blauwe Pil en stop deze in de koffiebeker. Je stopt een paar pillen in de koffie. Als de wachtpost straks terug komt en dan de koffie drinkt dan zal ie slaperig worden en heb je geen last meer van hem. Klik, onder in het scherm, "exit tower" en dan loop je achteruit de metalen trap af en vanzelf verberg je je weer op de plek waar je zojuist de radio hebt gebruikt. Je hoort de wachtpost terug komen. Draai je weer om naar de metalen trap van de uitkijktoren. Klik nu niet op de metalen trap maar beweeg je cursor omhoog tot je, halverwege de trap "Mountain top" krijgt. 

Klik dan en je klimt nu helemaal omhoog naar de top van Monte Sobras. Je hebt een schitterend uitzicht over Nazare. Pak de Scepter uit je inventory en klik dan met de Scepter  op de stad Nazare en je plaats de Scepter in een gleuf in de rots, vlak voor je voeten. 

Klik op de Scepter en...je vindt de locatie van de Chamber of Union en dat blijkt bij de Vuurtoren te zijn. 
Er komt een nieuwe locatie beschikbaar op je landkaart. Open dus de landkaart en klik op de nieuwe Rode Pin en je beland bij de:

Vuurtoren:

Klik op de ingang (entrance) om er naar toe te lopen en klik dan op de deur. Helaas...de deur zit op slot. Doe een stap achteruit via "walk back". Er staat een camperauto op de parkeerplaats. Als je vanaf die camperauto je cursor naar rechts beweegt zie je, rechts onder de camper, de "barrier". Klik op die "barrier" en je loopt omlaag en staat dan voor een schutting.  Het linker deel van de schutting is stuk (broken fence). Klik dus op het stukende deel van de schutting en je duwt het om. 

Ga dan dus vooruit via "path" en doe dat dan nog 3 keer en je bent aan de andere kant van de vuurtoren en ziet een blauwe metalen trap. 
Klik op de trap en je daalt de trap af en staat dan helemaal beneden en voor de ingang van een kleine grot (cave). 

Ga de grot in. Het is donker in de grot. In het midden van de grot krijg je als klikplek "metal". Klik en je voelt met je hand en concludeert dat je voor een metalen deur staat, Beweeg je cursor naar rechts in tot je "hole" krijgt.  Dat is het sleutelgat van de deur. Pak de IJzeren Sleutel (Iron Key) uit je inventory en klik ermee op "hole". 

Klik een paar keer om de deur te openen en om door te lopen. Je staat dan voor een houten ladder. 
Klik op de ladder om omhoog te klimmen en je beland in de:

Chamber of Union:

In de nissen staan kanonnen. In het midden staat een klein pilaartje. Rechts is een raam en zie je 2 roosters op de vloer. Linksonder ligt een.......Lijk....Klik op het lijk (dead body). Het dode lichaam is je vriend Alex. Je vindt een brief in de hand van Alex. Lees de brief. Als je de brief gelezen hebt dan klik je "return note" om de brief terug te leggen.   Klik op het kleine pilaartje (pillar). Bovenin het pilaartje zit een ondiep gat en er zitten ook 3 gaten rondom in het pilaartje. Open je inventory en klik met je rechtermuisknop op het Kistje om het te openen. Pak dan de Metalen Container uit het kistje. De Metalen Container komt terecht in je inventory. Open dus weer je inventory en pak er nu de Metalen Container uit. Plaats de Metalen Container op het pilaartje. Klik dan op de Metalen Container (metal box) en.....

Vanuit de Metalen Container komt een lichtstraal die zich dan in 3 stralen splits. Elk van die 3 lichtstralen opent een Portal, in de nissen waar de kanonnen in staan. Nummer die 3 Portals, van voor naar achter, A, B, C. Herinner je nog wat je in het Cistercian Mythology Boek hebt gelezen over de 3 stenen? Wel...je moet die 3 stenen vinden en elk van de 3 portals brengt je naar een plek waar je dan 1 van die 3 stenen kunt vinden. Ga nu eerst door Portal A en je beland in de:

Kerk:

Links en rechts staat een bord waar je op kunt klikken om iets over de geschiedenis van deze kerk te lezen.  
Loop vooruit door de kerk naar het altaar. Je kunt dan naar rechts en naar links via "turn right" of "turn left". 

Ga naar rechts via "turn right",rechtsonder in je scherm. Je ziet een tombe, een kleine kapelnis en een gang (halway). Klik in de gang (halway) en je ziet dan de ingangen van 2 kleine kapelletjes. Klik in de achterste kapel om daar in te gaan. Je staat dan voor een Kaarsenstandaard (candle stand). Op de kaarsenstandaard een Snuffer. Pak de Snuffer.  Een Snuffer is zo'n metalen ding waar je kaarsen mee kunt doven.

Klik 1 keer (walk back). Klik nu in de voorste kapel om daar binnen te gaan. In deze 2e kapel staan 2 Bellen in de hoek. De voorste Bel is kleiner dan de achterste Bel. 

Pak de Snuffer uit je inventory en klik dan met de Snuffer op beide Bellen en onthoud dan het geluid dat je dan hoort. Herhaal het een paar keer zodat je het geluid van beide Bellen goed kunt onthouden. Klik dan 2 keer "walk back" en je staat weer terug in de hoofdkerk en kijkt naar de Tomb. Achter de Tomb is de "chapel-altar". Klik "chapel-altar"  en je staat dan achter de tomb en kijkt naar een muurschildering (tableau). 

Klik op de muurschildering. In het midden van het "tableau" zie je dan een Panfluit (panflute).  
De panfluit heeft pijpjes waar geluid uit komt als je er op klikt. 
Maar alleen de eerste 7 pijpjes van de panfluit maken een geluid als je er op klikt. 

Je moet nu op de twee pijpjes van de panfluit klikken die hetzelfde geluid maken als de twee kerkbellen in de kapel. Nummer de pijpjes, van links naar rechts, 1 t/m 7 en klik dan op pijpje 5 en op pijpje 6 en....je hoort dat er ergens iets beweegt. Stap achteruit en....onder de muurschildering is een geheime nis open gegaan en in deze nis staat de eerste van de 3 Stenen. 

Klik dus in de geheime nis (secret chamber) en je pakt er de Rode Steen (red stone) uit. 
Klik "walk back" en dan "turn left" en dan "walk up aisle" en dan "portal (allemaal onderaan je scherm) en je beland terug in de:

Chamber of Union:

Wel...de Metalen Container is weer verdwenen naar je kistje. Dus open je inventory en dan het kistje en haal er de Metalen Container weer uit. 
Zet de Metalen Container weer op het pilaartje en klik er dan weer op en ga dan door Portal C en je beland in het:

Kasteel:

Je bent op de binnenplaats van een kasteel beland. In het midden van de binnenplaats is een waterput (well). In de rechter muur zie je 2 deuren (doorway).
 Beide deuren brengen je in een kamer waar je allerlei spullen kunt bekijken. Helemaal links, dus links in dit scherm, is een trap (stairs). 

Klik op de trap en je komt er recht voor te staan. Links naast de trap staat een grote houten emmer (bucket). Grijp de emmer en ga dan de stenen trap op. 
Boven gekomen zie je een poort (archway) en een deur ( doorway). Ga door de deur. Je beland in de Guillotine zaal. 

Voorbij de guillotine ga je verder door de grote poort (archway).  Je staat dan voor een glazen vitrine waarin allerlei Middeleeuwse wapens hangen. 
De vitrine heeft midden onder een slotje. 
Pak je geopende zakmes uit je inventory en klik ermee op het slotje van de vitrine en je forceert het slotje. 

Berg je zakmes op en klik op de vitrine om de vitrine te openen en je pakt er dan vanzelf  de "Spike Club" uit. 

Klik "leave room" en je bent terug bij de guillotine. Je kunt nog even. links van de guillotine, door de geopende deur naar buiten, het balkon op. Als je dan op het balkon  op de omgeving klikt dan ervaar je dat er, rondom het kasteel, een onzichtbare barrière zit. Klik in de Guillotine zaal ook "walk back" en je staat weer buiten. Klik op de stenen trap  (walk down) en dan "walk back" en je staat weer op de binnenplaats voor de waterput. Ga nu door de achterste van de 2 deuren in de rechter muur. Je beland in een kamer waar 3 schilden aan de muur hangen. Onder de schilden zie je een beeldje in een glazen vitrine staat. 

Pak de "SpikeClub" uit je inventory en ram dan met de Club op die vitrine (display case). Je breekt het glas van de vitrine. Klik op het gebroken glas (broken glass) en je pakt het beeldje uit de vitrine. Open je inventory en klik dan met je rechtermuisknop op het beeldje (figurine) en je merkt dat er iets in het beeldje verstopt zit. Maar hoe krijg je dat ding uit het beeldje? Sluit je inventory en verlaat deze kamer via "leave room". Je bent dan terug op de binnenplaats. Ga via de stenen trap terug omhoog en dan weer de Guillotine zaal in. Er zit een touw aan de guillotine. Onderaan de guillotine zie je de plank met het gat waar het hoofd van de veroordeelde in moet ( Lunette). 

Pak het beeldje uit je inventory en stop het beeldje in dat gat (lunette). 
Pak je geopende zakmes uit je inventory en klik ermee op het touw om het door te snijden. 

Het hakmes valt omlaag en hakt het hoofd van het beeldje af. Berg je zakmes weer op  en pak het beeldje weer op.Klik in je inventory dan weer met je rechtermuisknop op het beeldje (cut figurine) en er komt nu een Zwarte Steen (black stone) uit. Je hebt de 2e steen gevonden

 Ga terug naar de waterput en klik dan, onderaan in je scherm, "portal" en je keert terug naar de:

Chamber of Union:

Wel....plaats de Metalen Container weer op het pilaartje. Klik dan weer op de container en ga dan nu door Portal B. Je beland in een:

Tuin:

Je kunt via "pathway" rechtdoor lopen maar er gaat ook een pad naar links. 
Neem dus gelijk de linker "pathway" en je staat dan voor een aantal houten palen. 

Er staan symbolen op de palen en in 2 palen steekt een houten hendel. Je kunt er nu nog niets mee, maar onthoud deze palen. 
Loop terug via "walk back" en ga dan vooruit via "pathway". Je ziet nu de Fontein (machine) Klik niet op deze machine maar loop door via "pathway". 

Weer kun je dan verder vooruit maar er is dan ook een pad dat naar rechts gaat. Ga dat rechter pad in en je beland bij de Waterpomp. De pomp lijkt wel een enorme boor.  Je moet zo meteen vlug zijn. Op de "boor" zit een ronde Hendel ( handle). Als je op de ronde hendel klikt dan pomp de "boor" het water omhoog naar de bak achter de boor. Je moet dan snel met je Emmer klikken aan de achterzijde van de boor om de emmer te vullen met water. 

Je moet dus snel de emmer uit je inventory pakken en dan met de emmer op het blauwe water klikken dat dan boven uit de boor komt.   Als je de emmer gevuld hebt met water dan klik je 2 keer "walk back" en je bent terug op het scherm met de Fontein. Klik nu op "machine" om er op in te zoomen. Pak de Emmer uit je inventory en klik met de emmer op de machine.

 Het water uit je emmer stroomt door de ronde goot en aan het einde van de beide goten zie je dan 2 symbolen verschijnen. 

Het ene symbool is Alpha en het andere is symbool is Omega. Klik op "pathway" om terug op het pad te komen en klik dan weer "walk back" om terug te belanden aan het begin van de tuin. Neem nu weer het linkerpad naar de houten palen. Op de voorste en op de rechter paal zie je symbolen. Klik 2 keer op de linker hendel om deze in de voorste paal op het Alpha symbool te zetten. Klik 1 keer op de rechter hendel om deze in de achterste paal op het Omega symbool te zetten.

Klik "walk back" en ga dan weer vooruit via "pathway" naar het scherm met de fonteinmachine in de vijver. Klik dan weer "pathway" en je bent terug op het scherm waar je eerder het rechter pad naar de "boor" nam. Ga hier nu rechtdoor en je beland bij de Spiegel . Rondom de spiegel zit een Binnenste Ring en een Buitenste Ring (inner ring, outer ring). Klik op de Inner ring en dan op de Outer ring en....de laatste steen verschijnt boven de spiegel.  

Het is de Blauwe Steen. Grijp de Steen  (stone). Klik nu 3 keer "walk back" en dan "portal" en je keert terug in de:

Chamber of Union:

Pak, één voor éen, de 3 stenen uit je inventory en klik er mee op het pilaartje om ze alle 3 bovenop het pilaartje te plaatsen. 
 Pak dan weer de Metalen Container uit de kist en uit je inventory en plaats de Metalen Container ook weer op het pilaartje. 

Klik dan weer op de Metalen Container en.......wel....kijk maar wat er gebeurt met je. 

Klik steeds de tekst weg en dan staat op het pilaartje de Oracle.   
Grijp de Oracle en pak het Oracle dan gelijk weer uit je inventory. Klik met de Oracle op het dode lichaam van Alex en..........

...Alex komt terug tot leven.. ...Lees de teksten die in je scherm verschijnen en klik ze steeds ook weer weg en.....Wel....dit was het.

The END:

Walkthrough door: Louis Koot