2011: Walkthrough door: Louis Koot

INTRODUCTIE:

Bioshock 2 is een "Games For Windows " game en dat betekent dat je een" Games For Windows LIVE"  account moet aanmaken tijdens de installatie van de game. Hiervoor heb je dus een actieve internet verbinding nodig om de game aan te melden bij "Games for Windows". 

Eenmaal aangemeld en geregistreerd speel je de game via het Off-Line account, dus lokaal en zonder internetverbinding. Dat "Games for Windows LIVE" is Microsoft's tegenhanger van Steam en als je het mij vraagt net zo SHIT als Steam.  Maar je hebt er verder geen last van en zonder account mag je de game niet spelen

Via "Microsoft Games For Windows LIVE" kun je voor Bioshock 2 het GRATIS add-onn spel "The Protector Trials" downloaden. Je moet wel een legale versie van Bioshock 2 hebben.

CHEATEN in de game:

De game heeft geen CHEATCONSOLE waar je cheats in kunt typen. Om te kunnen cheaten kun je op zoek naar een CHEATTRAINER voor Bioshock 2. 
Er zijn vele CHEATTRAINERS voor Bioshock 2 op het Internet te vinden, maar zo'n Cheattrainer is gevaarlijk en sommigen bevatten ook virussen.

Er is echter een andere, en veilige manier om te CHEATEN in Bioshock 2 en dat is om in de USER.INI file van de game bepaalde CHEATS te "Binden" aan toetsen van je toetsenbord. Je kunt bijvoorbeeld aan je F10 -toets de "God" cheat binden. Druk je dan in het spel op je F10-toets dan wordt de "God" cheat ingeschakeld en ga je, in principe, niet meer dood. Zo kun je ook andere Cheats aan een toets van je toetsenbord "binden".

Ik speel de game onder Windows 7 en onder Windows 7 vindt je de USER.INI file van Bioshock 2 in de volgende locatie:

Windows\Gebruikers\Louis (jouw naam)\AppData\Roaming\Bioshock2

De USER.INI file staat dan in de map Bioshock 2.

Rechtsklik op de User.Ini file en kies dan "Openen met..." en open de file dan met Kladblok. 
Kladblok is een EDITOR waarmee je dit soort files veilig kunt openen om er veranderingen in aan te brengen. 
Denk er om dat je de file niet opent met Word of een andere tekstverwerkingsprogramma want dat zijn geen Editors.

Je opent de "User.ini" file dus met kladblok. Scrol door dit tekstbestand tot je de aanduidingen voor de toetsen van je toetsenbord ziet.
Je kunt nu in deze "User. ini" file Cheats "binden" aan toetsen van je toetsenbord.

Zo heb ik de "God" cheat aan mijn F10 toets gebonden. 
Aan mijn "F" toets heb ik de "Give Adam" cheat gebonden en aan mijn "G" toets de "Give Health" cheat. 
Typ dus achter de toets van jouw keuze de cheat die je aan de toets wilt binden en sla de file dan weer op.

Hier zijn nog wat Cheats die in de game werken en die je in de User.Ini file aan een toets kunt "binden". 

  • ghost = Je kunt door muren

  • walk = Om de ghost en de fly cheat ongedaan te maken

  • fly = je kunt vliegeb

  • igbigbucks  = Geeft je per keer $500

  • givebioammo = Geeft je EVE

  • god = God Mode = je gaat niet meer dood

  • killpawns = Dood alle vijanden in het level

  • givehealth = vult je healthmeter weer vol

In de game druk je dan op de betreffende toets om de Cheat te activeren. Het kan zijn dat na elke Loading de Cheat niet meer werkt, maar dan druk je gewoon weer op de toets om de cheat weer te activeren

Iets over de game

In Bioshock 2 ben je Delta, een Big Daddy. Delta was de allereerste Big Daddy van de Alpha serie die werd verbonden aan een Little Sister en haar naam was Eleanor. Je speelt de game dus niet als Mens maar als een Big Daddy. In 1958 ben je echter voor dood achtergelaten in Rapture en heeft Lamp Eleanor van je afgepakt. Nu, 10 later, kom je weer bij je positieven en ga je in Rapture opzoek naar je "dochter" Eleanor. Bioshock 2 speelt 10 jaar na de gebeurtenissen in Bioshock 1, wat betekent dat het zich in 1970 afspeelt. 

Als je de game start krijg je altijd eerst het "Load" scherm. Terwijl je wacht tot het "loaden" klaar is krijg je in dit scherm enige gameplaytips.

Het "loaden" is klaar als in het scherm de mededeling verschijnt dat je op je Spatietoets moet drukken.

Ik ga ervan uit dat je Bioshock 1 gespeeld hebt en dus al bekend bent met VITA CHAMBERS, EVE, ADAM, PLASMIDS en GENE TONICS en wat je ermee moet en kunt doen. Ik ga dat allemaal niet uitleggen want dat wordt veel te ingewikkeld. Je kunt Bioshock 2, net als Bioshock 1, op veel manieren spelen. Je kunt je druk maken om zo veel mogelijk nieuwe Plasmids en Gene Tonics te verkrijgen maar je kunt dat ook gewoon vergeten en alleen met je Drill proberen het einde te halen. Dat is echt heel goed mogelijk.  Je moet het zelf weten. 

Ik zal je wel zoveel mogelijk naar Plasmids en Gene Tonic automaten proberen te leiden, maar je moet zelf steeds bepalen welke Gene Tonic en/of welk wapen je wel of niet wilt kopen. Verder ga ik niet al te veel uitleggen over de besturing van de game. Bij de game zit een mooi boekje met uitleg, dus dat moet je dan maar even doorlezen.

Bioshock 2 is een ACTIE Game, dus je kunt dood gaan en dat dood gaan kan op vele manieren. Ga je dood dan brengt de game je vanzelf terug naar de laatst bereikte VITA CHAMBER vanwaar je dan opnieuw kunt beginnen. Je kunt echter zelf op elk moment in de game ook zelf je game SAVEN en dat kan zo veel en wanneer jij dat wilt.

Omdat Bioshock 2 een actie game is bestuur je de game met je toetsenbord en de muis. Via het OPTIESCHERM kun je zelf instellen welke toetsen je voor welke actie wenst te gebruiken. Via je ESCAPE-toets pauzeer je de game en dan zie je ook de Dollarmeter en de ADAM meter.

Op het hoofdmenuscherm kun je o.a naar de OPTIES gaan alwaar je dan allerlei instellingen kunt wijzigen, zoals de besturing.

In het "Customize schermen kun je zelf instellen welke acties je aan welke toetsen van je toetsenbord wilt binden. Je kunt uiteraard ook de "Default" instellingen blijven gebruiken

Overal in de game vindt je Items die je gezondheid op peil kunnen houden, dus doorzoek altijd alles wat je maar kunt doorzoeken. Plunder de Lijken en doorzoek kisten, kasten, asbakken en prullenbakken. Spullen die je gezondheid op peil houden zijn: First Aid Kits, blikjes vlees, sigaretten, water enzovoorts enzovoorts. Het is godsonmogelijk om je in een walkthrough naar elk item van belang te leiden, dus nogmaals......kijk in elke kamer, gang of hal goed rond.

Als de game begint is je enige wapen de Drill, maar gaande weg de game zul je andere wapens vinden en dan kun je switchen tussen je wapens. 
Elk wapen heeft zijn eigen ammo nodig en ook de ammo vindt je her en der in de game. Dus hou je ogen open en blijf alert om de ammo te vinden.

Plasmids geven je speciale "abillities" die je met je rechtermuisknop kunt gebruiken. In de game krijg je de 1e Plasmid in Hoofdstuk 1 cadeau en dan beschik je over de "Electric Bolt" waarmee je tegenstander een elektrische schok kunt geven zodat ze heel even niet bewegen. Elke Plasmid geeft je een andere "ability", maar Plasmids kosten geld en EVE. Plasmids kun je kopen bij de zogenaamde Gatherers Garden's, de oranje "benzinepompen".

In de game kun je een beetje hulp krijgen via het HULPSCHERM. Je opent het HULPSCHERM met je "M-toets".

In het hulpscherm zie je altijd de map van het gebied waar je bent. Op de kaart staat dan ook aangegeven waar de dichtstbijzijnde "Little Sisters" zijn, waar je "Adam" kunt scoren, en waar de "Gatherer's Garden" is om Plasmids te kopen. Kortom op de Map kun je dus zien waar alle belangrijke punten zijn die voor jou van belang zijn. Via de vraagtekenknop kun je meer specifieke uitleg krijgen over allerlei zaken die van belang zijn in de game.

Bioshock 2: Deel 1

Intro,     Level 1: Adonis Luxury Resort,    Level 2: The Atlantis Express, 

Bioshock 2: Deel 2

Level 3: Ryan's Amusement.   Level 4: Paupers Drop.   Level 5: Siren Alley. 

Bioshock 2: Deel 3

Level 6: Dionysus Park.  Level 7: Fontane Futuristics.    Level 8: Persephone

2011: Walkthrough door: Louis Koot