2015: Walkthrough door: Louis Koot  

Echoes of the Past is een gratis point and click adventure game. Je kunt het wellicht nog downloaden via deze link: Echoes of the Past

Allyson Tremonte, een jonge dame die gek is op antiek en in haar antiek winkel antieke spullen verkoopt en restaureert, vindt in een oude broche een brief van de beroemde ontdekkingsreiziger Gerard DuPontneuf. De brief vertelt over het dagboek van de Egyptische god Thoth.........Dat  dagboek is al eeuwenlang zoek en is ťťn van de belangrijkste relikwieŽn van het oude Egypte. Allyson raakt geÔnteresseerd en gaat, samen met haar zakenpartner Kyle, op zoek naar dat "Boek van Thoth". Maar het zal een gevaarlijke reis worden want ook anderen willen dat boek in bezit krijgen want het Boek van Thoth geeft de bezitter ongelooflijke krachten. De game begint met een:

Proloog:

Egypte: 1300 BC

We zijn in het oude Egypte en wel in het jaar 1300 voor Christus. Hoge priester Nefreheptath en 1 van zijn vrouwen staan bij de Nijl. Nefreheptath heeft het hoog in zijn bol gekregen en wil de alleen heerser over Egypte en ommelanden zijn. Om dit te bereiken heeft Nefreheptath het "Book of Thoth" nodig.....het dagboek van de god Thoth.

Het meisje probeert Nefreheptath er van te weerhouden om zijn plannen uit te voeren, maar zoals dat al eeuwenlang gaat met op macht beluste verlustigingen......Nefreheptath wil niet luisteren. Dus Nefreheptath draait zich weer om naar de Nijl, heft zijn handen ten hemel en spreekt de magische woorden uit en......

in de Nijl komt een zandbergje omhoog waar een mooie kist opstaat en uit de kist pakt Nefreheptath het "Boek van Thoth"........

Nefreheptath doet nog even een vlug "nummertje" met het meisje om zijn buit te vieren en rent dan snel naar de tempel

Nefreheptath summond Thoth en de andere 3 goden, waaronder Set, maar die verschijnen niet. 
Wel duiken er 3 andere hogepriesters op en zijn killen, met enige moeite, Nefreheptath

De priesters besluiten om het lijk van Nefreheptath diep onder de grond in een naamloos graf te begraven en om het Boek van Thoth ook te begraven.......En zo gebeurt het en er geen eeuwen en eeuwen voorbij. Het Boek van Thoth wordt een vergeten relikwie maar door de eeuwen heen is er altijd naar gezocht, maar nooit gevonden. We belanden dan in onze huidige tijd.......

Hoofdstuk 1:

Allyson Tremonte stat op straat te praten met haar partner Kyle.....Allyson weet veel van oude antiek en oude schilderijen en die Kyle is haar opkoper en zaken partner.

Allyson en Kyle lopen dan naar de waarzegger. Kyle wordt onmiddellijk geil op het hoertje dat tegen de lantarenpaal staat geleund.....

Allyson wenst Kyle veel geluk en gaat bij de waarzegger naar binnen om haar toekomst te laten voorspellen. Het wordt dan de volgende morgen en we zijn dan bij:

Allyson Thuis:

Allyson is net wakker en is in haar slaapkamer. In de zwarte rand, onder het speelscherm, zie je de Inventorykist en het Menuschermpje.  In de kist worden de spullen opgeslagen die Allyson tijdens de haar avontuur gaat verzamelen....we noemen zoiets de Inventory. Via het Menuschermpje open je het Hoofdmenuscherm alwaar je kunt Saven, een eerdere save game kunt laden, enige spel opties kunt instellen en het spel kunt verlaten

Als je op de Inventorykist klikt dan floept het inventoryscherm open. Hierin vindt je alle items die je opraapt in de game. Via het Menuscherm kun je ten alle tijden je game Saven. In het Save a game scherm geef je een naam aan je saves en dan klik je op de "Save" knop. Via het Load scherm kun je ten alle tijden een eerder gemaakte save weer laden.

Allyson staat voor haar bed. Links en rechts naast het bed staan nachtkastjes.Aan de linker muur staat een dressoir met laden. Klik met je pijlcursor op het linker nachtkastje. Allyson loopt naar het nachtkasje en je ziet dan wat er op het nachtkastje staat en ligt.

Op het nachtkastje ligt de portemonnee en de mobiele telefoon van Allyson. Er ligt ook een boek. Pak de portemonnee en pak de mobiele telefoon. Het boek neemt Allyson niet mee. Open de inventory. Klik, in het inventoryscherm, met de handcursor op de portemonnee om er Allyson's pinpas en rijbewijs uit te halen. Sluit de inventory. Klik met je zwarte pijlcursor op alle lades in het pijlcursor om ze ťťn voor ťťn te openen. In 1 van de lades vindt Allyson dan haar paspoort en ze bergt het op in inventory

Verlaat nu de slaapkamer via middenonder. Allyson beland in de gang. Links 2 deuren en rechts 1 deur. De 1e deur links is van de linnenkast. De 2ed deur links is de badkamer. De deur rechts is van Allyson's werkkamer. Via middenonder ga je naar de woonkamer

Ga nu naar de badkamer. Klik in de badkamer op de wastafelkastjes

Je geraakt in de close-up van het rechter kastje.
Schuif de linkerla open. In de la ligt een doosje flosdraad (Dental floss). Pak het doosje flosdraad.

Klik "return" om uit de close-up te stappen. Ga terug naar de gang via middenonder en ga dan Allyson's werkkamer binnen. 
Aan de linkermuur staat Allyson's bureau en een archiefkast. Klik met je zwarte pijlcursor de archiefkast en...

.....Allyson denkt dat ze in 1 van de laden van de archiefkast nog wel een oude kaart van de stad heeft en vanzelf pakt ze de plattegrond uit de la.
Vanaf nu staat deze plattegrond/kaart rechtsonder in de zwarte balk. Via de kaart kan Allyson reizen naar de verschillende locaties.

Op het bureau staat Allyson's laptop. Klik de zwarte pijlcursor op het bureau en........
....Allyson loopt naar achter het bureau om haar laptop te pakken en op te bergen in de inventory

Verlaat de werkkamer en ga dan, in de gang en via onderkant scherm, naar de woonkamer. 
Op het kleedje waar het salontafeltje op staat, liggen de huissleutels. Pak de sleutels

Loop een scherm naar links. We zijn dan in de eetkamer. Loop door naar de keuken. Open in de keuken de koelkast.....

Klik met je zwarte pijlcursor in de geopende koelkast en.....Allyson besluit om een fles wodka uit de koelkast mee te nemen

Aan de achtermuur hangt een hangkastje waar kookboeken in staan. Klik met je zwarte pijlcursor op dat hangkastje........
.....Allyson pakt een kookboek op en je krijgt dan het recept voor Chocolade koekjes in je scherm.

Klik op het recept om het te lezen. Rechts zie je een  papiertje met woorden. Klik ook op dat rechter papiertje en luister naar Allyson. Op dat papiertje noteert Allyson altijd haar wachtwoorden.....de doorgestreepte woorden gelden niet meer, dus het huidige wachtwoord voor de pinpas is COTTAGE. Noteer of onthoud dit. 

NB: Het is zeer wel mogelijk dat jij een ander woord dan Cottage krijgt op het papiertje.....
noteer, of onthoud, dus het niet doorgestreepte woord want dat is Allyson's pinpaswachtwoord.

Verlaat de keuken en keer terug naar de woonkamer. Als je nu alle spullen, die Allyson nodig heeft hebt verzamelt dan kun je nu de woning verlaten. Wil Allyson nog niet de woning verlaten dan heb je ťťn of meerdere items niet gepakt. Je verlaat de woning in de woonkamer via de witte pijl middenonder. Je beland dan op de plattegrond.....

Wel....via de plattegrond reist Allyson snel van de ene naar de andere beschikbare locatie. Ga nu naar Allyson's antiekzaak. Dus klik op de "Antique Shop" en........
.....je ziet Allyson dan rijden in haar mooie rode bolide en we belanden dan in de:

Antiekwinkel:

Loop meteen door naar links en......Kyle, de zaken partner van Allyson, is al aanwezig en er volgt een gesprek tussen Allyson en Kyle.....

Kyle vertelt o.a dat er een nieuwe safe is geÔnstalleerd in de werkplaats en dat de code voor de safe via een mailtje naar Allyson is gezonden. Als het gesprek ten einde is gekomen gaat Allyson vanzelf door de "Employees Only" deur naar de werkplaats. Allyson giet een kop koffie door der keel en je krijgt weer controle

De nieuwe muursafe zie je, rechts van de aanrechtkastje, in de muur. Open de inventory en klik dan met de handcursor op de laptop om die nu te gebruiken. Nadat Windows is opgestart klik je op de Mail knop en dan op het mailtje in de Inbox om het mailtje te lezen.

Je moet een simpele rekensom oplossen om de code voor de muursafe te krijgen.
De som is dus deze: 112x67 = 7504. 7504:4 =1876. 1876x23 = 43148. 43148-8=43140. De code is dus 43140, dus vul dit in het vakje in en klik dan op Enter.

Sluit de laptop en de inventory. Klik 2 keer met je zwarte pijlcursor op de muursafe

Je bent dan in de close-up van de safe....wel...toets, via de cijferknoppen van de safe, de code 43140 in en klik op Enter en.....

.......de safe gaat open........Onderin de safe ligt de broche en een zakje edelstenen....pak de broche en de edelstenen uit de safe.....

Klik Return om uit de safe te gaan.......Allyson moet de edelstenen in de broche zetten en vastlijmen. Om dit te kunnen doen heeft ze wat spullen nodig en een boek waarin ze kan zien hoe de broche er uiteindelijk uit moet zien. Klik nu eerst met je zwarte pijlcursor op het meest rechter aanrechtkastje. Je geraakt in de close-up van dat kaste. Het heeft 2 laden en 2 deurtjes. Klik op de linker la.....helaas....de linkerla klemt en schuift niet open

Klik Return om uit de close-up te gaan. Klik nu met je zwarte pijlcursor op het voorste aanrechtkastje en open dan ook de linkerla.
In de la liggen messen en lepels. Klik in de la en Allyson pakt er een mes uit. Sluit de la

Open ook de rechter la en pak er het Vergrootglas uit. Open het kastje onder de rechterla en pak dan de oranje schroevendraaier uit de gereedschapskist

Klik Return en zoom weer in op de achterste 2 kastjes. Pak het mes uit inventory en klik ermee op de klemmende linkerla en......
.....Met het mes krijgt Allyson de la open. In de la ligt het "Brooche Book". Pak het "Brooche Book"

Pak het "Brooche Book" uit de la en sluit de la. Maak het kastje onder de la open en pak dan uit het kastje de gele Pot Lijm.

Klik Return om uit de close-up te stappen. Nu heeft Allyson alles om de broche te repareren. Klik met je zwarte pijlcursor op de tafel en.......

......Allyson legt de broche en de edelstenen op de tafel en ook de lijmpot. De edelstenen liggen links en ze zijn roze, groen, lichtblauw en donkerblauw. Lees eerst even de instructies door zodat je weet wat je moet doen en hoe je het moet doen.

Je moet dus de edelstenen in de broche plaatsen en dan moet je ze vastlijmen. Maar Allyson moet eerst weten volgens welk patroon ze de edelstenen in de broche moet plaatsen. Blijf in de close-up maar beweeg je cursor omlaag zodat de zwarte rand verschijnt. Open dan de inventorykist en klik dan met de handcursor op het broche book.

Het broche book opent........Het boek heeft meerdere pagina's en op elke pagina zie je de broche, maar steeds is de zetting van de edelstenen anders. Blader door naar de laatste 2 pagina's en klik dan op de rechter broche......Allyson vertelt dat de designer van de broche Fransico Attero is en dat dit waarschijnlijk de broche is die ze in elkaar moet knutselen. Je leest ook dat die Fransico Attero zijn naam in de broche heeft gegraveerd.

Sluit het boek en pak nu het vergrootglas, die je hier uit de aanrechtla hebt gepakt, uit inventory.....zorg dat de inventory sluit en klik dan met het vergrootglas op de rode edelsteen die midden in de broche steekt en.......Allyson leest de naam Fransico Attero op de broche

...Nu weet Allyson dat ze de edelstenen dus volgens het patroon van de laatste broche, in het boek, in de broche moet zetten. Ok.....ga nu dus de edelstenen in de broche klikken, volgens het patroon van de broche die op de laatste pagina van het boek is afgebeeld. Je pakt een edelsteen op en klikt het dan op zijn plek in de broche......aldus:

Als je alle stenen volgens het patroon hierboven in de broche hebt geklikt dan klik je op de lijmpot en....je cursor is dan een lijmkwast. Klik met de lijmkwast in de lijmpot om lijm aan het kwastje te doen en klik dan met de lijmkwast op een edelsteen om die steen vast te lijmen op de broche.....

...je moet alle 20 edelstenen op deze wijze vastlijmen.....je kunt echter steeds maar 1 steen lijmen, dus je moet voor elke steen weer de kwast in de lijmpot dopen. Als alle 20 stenen gelijmd zijn dan springt de broche open en.....in de broche liggen 3 brieven

Pak de brieven uit de broche en ga uit de close-up. Open de inventory en klik dan met de hand op de brieven om ze te lezen. Er zijn 3 brieven en je moet ze alle 3 lezen en ook volledig lezen. Klik steeds op de brief die voor ligt om de tekst vergroot te lezen....Heb je de 1e brief gelezen dan klik je op de pijl, onder de brief, om door te scrollen naar de 2e brief....lees ook de 2e brief volledig en scrol dan door naar de 3e brief en lees die ook volledig

....Lees je de 3 brieven niet alle 3 of niet alle 3 volledig dan krijgt Allyson straks het telefoonnummer van het museum niet beschikbaar in haar mobiele telefoon en kun je dat museum dus niet bellen. Vooral de 3e brief is belangrijk. In de 3e brief heeft Dupontneuf over "de plek waar zijn dochter als kind graag speelde.....Daar moet ze dan kijken naar "de schaduw van mijn vleugels".......

De brieven zijn geschreven door de beroemde ontdekkingsreiziger Gerard Dupontneuf aan zijn dochter Christiane.  Open de laptop en klik dan het Internet ikoon en vul als zoekterm dan Dupontneuf in en ram op je enter toets of klik Return........Google vind 3 hits......Klik op Gerard Dupontneuf en lees dat artikel.ga je via de trap terug naar boven.

Om ook de artikelen over Josephina en Christiane te lezen dien je weer de zoekterm DuPontneuf in te vullen. Heb je alles gelezen dan berg je de laptop weer op. Ok.....Allyson heeft nu genoeg info om er met Kyle over te gaan praten, dus beweeg je mooier slanke benen via de trap terug omhoog, naar de winkel en ga praten met Kyle via de praatcursor....Vraag Kyle eerst of ie iets weet over die Gerard Dupontneuf......wel.....Kyle weet heel veel over die Dupontneuf. Vraag dan de volgende vraag en......

.......Kyle zal het telefoonnummer van het museum naar Allyson's mobieltje zenden.....Als het gesprek is afgelopen duik je de inventory weer in en klik je met de hand op Allyson's mobieltje. Klik de Power knop om de telefoon aan te zetten en klik dan op het adresboek. 

...Allyson heeft nu dus 2 nummers in der telefoon, Kyle en het museum Selecteer het nummer van het museum en klik de groene telefoonknop en......
......Allyson belt het museum op en er volgt een gesprek met Benito

Benito vertelt Allyson over het Merryland Memorial Park. Zoek via de laptop dus op het internet het artikel over het Merryland Memorial Park op en lees het door. Typ dus in het searchscherm als zoekterm Merryland Memorial Park en druk enter/Return. Dit park wordt dan een locatie waar Allyson naar toe kan reizen. Heb je de info gelezen dan ga je weer praten met Kyle en zeg je hem dat je een tijdje de stad uit gaat. Open dan de plattegrond en klik op "Home" om terug naar huis te gaan:

Allyson's Home:

We zijn terug in de woonkamer. Links naast de tv staat een boekenkast. Klik met je zwarte pijlcursor op de boekenkast en.....Allyson pakt een Sterrenbeeld Boek uit de kast en bergt dit boek op in der kist. Het boek bevat diverse pagina's met afbeeldingen van sterrenconstellatie.

Verlaat de woning weer via middenonder. Je geraakt vanzelf dan terug op de plattegrond. Ga nu naar de "Office Supply" locatie:

Office Supply:

Ga niet naar binnen maar zoom in op de geldautomaat (ATM), rechts naast de ingang. 
Je komt in de close-up van de geldmachine. Pak de pinpas uit inventory en stop de pinpas in de "Insert Card Here" gleuf.

Toets dan Allyson's pinpaswachtwoord in via de lettertoetsen.....dat wachtwoord zag je op het briefje in het kookboek in de keuken van Allyson....voor mij is dit COTTAGE. Als jij een ander woord kreeg op dat papiertje dan toets je dus jouw woord in. Klik op de Enterknop en....

...klik op Whitdraw en pin dan $300,- 

Pak het geld en vergeet ook niet om de pinpas terug te pakken. Stap uit de close-up......open de plattegrond en klik nu de Airport locatie en, in het schermpje dat verschijnt, klik je dan de Merryland Memorial Park locatie en.....Allyson stapt in het vliegtuig om naar Lincoln te vliegen.....

.....we belanden dan bij de ingang van het:

Merryland Memorial Park te Lincoln U.S.A:

We worden warm welkom geheten door het meisje van de limonadekraam. Ga praten met het meisje van de limonadekraam.....Het meiske wil Allyson een glas ijskoude limonade verkopen en daar heeft Allyson wel zin aan, dus koop een glas limonade. Vanzelf betaald Allyson de dollar en verkrijgt ze een glas limonade. Ga nu het park in. Allyson beland bij de Adelaarfontein. Dit moet de plek zijn waar Dupontneuf het over heeft in zijn brieven waarin hij schrijft "in de schaduw van mijn vleugels"......

Er staat een bewaker voor de fontein en er zit een vrouw de duifjes te voeren. Je kunt het gele tekstbord van de fontein lezen en als je dat doet dan lees je dat deze fontein is opgericht ter ere van het 101st regiment van de Screaming Eagles, voor hun moed en loyaliteit aan de U.S.A. Als je probeert het adelaarsbeeld aan te raken dan gilt de bewaker dat je met je vingers van het beeld moet afblijven. Ga praten met de bewaker en vraag de man alles wat je kunt vragen......

....De bewaker heeft hier de hele week dienst en daar is ie niet blij mee want hij is vandaag jarig. Eigenlijk is de bewaker een zanger en zijn vrienden hadden een optreden voor hem geregeld, precies in deze week. Helaas moet de bewaker zijn werk hier doen want dit baantje betaald wel de rekeningen.

Wel.....de bewaker moet hier weg want zolang de vent hier staat kan Allyson de adelaar niet onderzoeken. Na het gesprek met de bewaker ga je een scherm naar rechts......Allyson beland bij het podium waar een rockband aan het oefenen is voor hun optreden. De gitarist is nog al een wilde en de snaren van zijn gitaar breken. De gitarist smeert hem en de zanger gaat een potje zitten treuren op de rand van het podium. Ga praten met de leadzanger en vraag hem wat er aan de hand is....

Wel....de gitaar van de gitarist is kapot...Als de gitaar niet gemaakt wordt dan kan het optreden van de band niet doorgaan. Allyson bied aan om de gitaar te repareren als de band als tegenprestatie een vriend van haar als zanger laat meezingen. De zanger, die zichzelf Slashed Up heeft gedoopt, gaat hiermee akkoord.

Pak de gitaar. Open de inventory en pak de witte pijl, onder de inventory, op. Pak dan met de witte pijl het bakje Flosdraad (Dental floss).....Klik met de flosdraadcursor dan de omlaagpijl om omlaag te scrollen naar de gitaar......klik dan met het flosdraad op de gitaar om de gitaar te repareren. 

Sluit de inventory en ga weer praten met zanger Slashed Up heeft gedoopt. Zeg dat je de gitaar hebt gerepareerd en.......Allyson zet de gitaar terug en verteld dan dat de bewaker bij de fontein degene is die ze wil laten meezingen......Slashed Up wil dit niet omdat de bewaker nogal een stijve hark is, maar als Allyson de man wat "ruiger" kan krijgen dan mag ie mee komen zingen tijdens het optreden. Allyson moet de bewaker dus wat "losser" krijgen. Combineer in inventory de fles wodka met het glas limonade.....klik je per ongelijk met de zwarte pijl op het glas limonade dan drinkt Allyson de limonade zelf op.....gebeurt je dit dan ga je terug naar de limonadekraam en koop je een nieuw glas limonade. Je moet met de fles wodka op het glas klikken want andersom werkt het niet.

Allyson giet een behoorlijke scheut wodka in de limonade. Ga terug naar de bewaker en bied hem het glas limonade aan en........

...de bewaker drinkt de limonade met wodka met smaak op en.....wordt op slag dronken. Ga terug naar het podium en spreek er Slashed Up weer aan en vertel hem dat de bewaker een stuk "losser" is geworden......De bewaker mag mee doen met de band, dus ga terug naar de fontein en vertel de bewaker dat ie mag zingen met de band en.....de dronken bewaker waggelt meteen weg naar het podium. Ok....de bewaker is weg....klik op de fontein en........

...Allyson vindt het kistje van Dupontneuf op de adelaar en ze bergt het snel op. Open de inventory en bekijk het kistje....In het deksel van het kistje zie je een cirkel..... klik met de hand op het kistje.....Allyson zegt dat het kistje op slot zit. Klik nog een keer en....je komt in de close-up van de cirkel....je bent in de:

Sterrenbeeldpuzzel:

Je ziet een groot aantal zwarte stippen in de cirkel. In het zwarte vlak staan 9 pinnen. Lees de instructies.....

Je moet dus de negen pinnen elk op een zwarte stip in de cirkel prikken......De zwarte stippen in de cirkel zijn sterrenbeelden in een sterrenconstellatie......In de 3e brief, die je uit de broche hebt gepakt, legt Dupontneuf, aan zijn dochter Cristiane, uit wat ze moet doen. Lees die 3e brief nog een keer door.......

Dupontneuf schrijft  dat zijn dochter naar "de plaats moet gaan waar ze vroeger graag speelde en dat ze daar naar De Schaduw van zijn Vleugels" moet kijken.....Dupontneuf bedoeld hier dus de Adelaar in de fontein mee en daarom heeft Allyson hier zojuist het kistje gevonden....Verder legt Dupontneuf in de brief uit dat er naar de sterren gekeken moet worden en wel naar de sterren in  de Northern Circompolar constellatie. Verder geeft Dupontneuf dan aan op welke zwarte stippen je de 9 pinnen moet prikken want de brief zegt dat er een pin gestoken moet worden op:

-De "Northern Circompolar"
-The Tip of Leo's tail and his biggest foot.
-De  All of Sculptor
-The beginning and ending of Cassiopeia
-The point of Libra
-The smallest in Canis Minor

Als eerste moet Allyson dus nu achterhalen welke sterrenconstellatie er in de cirkel te zien is...Gelukkig heeft ze van huis een Sterrenboek meegenomen, dus open dat Sterrenboek (Book of constellations) nu......blader naar de laatste 2 pagina's......Op de linker pagina zie je dan een afbeelding van het sterrenbeelden die behoren tot de "Northern Circompolar"......In dit sterrenbeeld zie je dan de sterrenconstellatie Leo, Libra, Cassiopeia, Canis Minor, Sculptor, Corvus en Ursa Minor......Dit zijn dus ook de constellaties die je in de cirkel van het kistje ziet. Het lijstje in de 3e brief vertelt je dus op welke 9 stippen je een pin moet prikken......Sluit het boek zodat je terug in de puzzel bent.......Pak een pin uit het zwarte vak en klik de pin dan op de juiste zwarte stip in de cirkel en doe dit verder met alle 9 pinnen.......Lees dus het lijstje van de 3e brief en vergelijk dan de zwarte stippen in de cirkel met de afbeelding in het sterrenboek om de juiste zwarte stippen te bepalen....hier is de oplossing:

Zodra je alle 9 pinnen op de goede zwarte stippen hebt geplaatst gaat het kistje open en.....

.........In het kistje ligt een Anubis beeldje, een Dagboek en een Hanger (pendant).....pak alles uit het kistje.....Het dagboek staat vanaf nu in de zwarte rand, naast de inventorykist......Open het dagboek en lees het grondig door.....Klik op elke pagina om Allyson de teksten te laten lezen Op pagina 23 zie je een afbeelding van "Het Oog van Ra".......Pak het vergrootglas uit inventory en klik met het vergrootglas op "Het Oog van Ra" en........De afbeelding van het oog verandert in een locatie in Egypte.....

Op pagina 26 lees je over de "Keys of Knowledge".....de "Sleutels van Kennis"......op pagina 28 zie je een afbeelding van net zo'n beeldje als het Anubis beeldje.....Dupontneuf schrijft hierover dat ie denkt dat het beeldje 1 van de "Keys of Knowledge" is. Op pagina 29 zie je een foto van Dupontneuf en in de foto heeft hij het Anubis beeldje en de hanger in zijn handen....De hanger kan open maar Dupontneuf heeft dat nooit voor elkaar gekregen....De oplossing voor de hanger puzzel lees je ook op pagina 29 want dat is de lijst die naast de afbeelding van de hanger staat....

Berg het dagboek weer op en ga terug naar het podium...de band is weer aan het oefenen. Voor het podium staat een tafeltje met een stoel. 

Op het tafeltje staat een flacon zonnebrandolie..en een glas....klik op het tafeltje......en....Allyson jat de zonnebrandolie.  In de achtergrond zie je een toiletgebouw.....Ga naar de toiletten.....Tussen de "Heren" en de "Dames" steken 2 waterkraantjes aan de muur......Klik op 1 van waterkraantjes (water fountain) en.........Allyson neemt drinkt een slok water.....Ga bij de "Dames" binnen en klik binnen op de wastafels en.......er ligt een doosje met 2 contactlenzen op de wasbak......Pak de contactlenzen

Ga terug naar buiten......Open de inventory en scrol naar de hanger (pendant).....Klik met je hand op de hanger en.....je beland in de:

Hanger kleuren puzzel:

Op de hanger zie je een afbeelding van een scarabee met adelaarsvleugels. De beide vleugels hebben rode en donkerblauwe inleg steentjes en het lijf heeft 2 lichtblauwe inleg steentjes. Je moet in de juiste volgorde op 6 van de inleg steentjes klikken.....In het dagboek staat ook een afbeelding van deze hanger en bij die afbeelding staat een lijst met cijfers en letters.....die lijst vertelt je de welke inleg steentjes, en in welke volgorde, je moet klikken.....dit is de oplossing

  1. 1RR = de 1e rode in de rechter vleugel

  2. 3LB = de 3e blauwe in de linker vleugel

  3. 2LR = de 2e rode in de linker vleugel

  4. RA  = de rechter lichtblauwe steen

  5. 1RB = de 1e blauwe in de rechter vleugel

  6. Alone = de rode steen boven de 2 lichtblauwe stenen.

Nummer de rode, donkerblauwe en lichtblauwe stenen, van links naar rechts, 1 t/m 17 en......

Klik op de stenen: 17, 6, 3, 10, 16, 8 en......de hanger klapt open. In de hanger vindt je de volgende puzzel want er liggen een hoop stukjes van een foto in de hanger. 

Pak de stukjes uit de hanger en sluit het scherm. Open de inventory en zoek de stukjes op en klik er op met je hand of de zwarte pijl en...je beland in de:

Legpuzzel:

Wel....je moet de stukjes aan elkaar puzzelen tot weer een complete foto....De stukjes staan links en rechts en boven en het lege vlak is het vlak waar je de stukjes aan elkaar dient te puzzelen. Pak een stukje op en sleep het naar het lege vlak en laat dan je muis los om het stukje in het vlak te zetten...Je kunt de stukjes niet draaien. Het is dus een legpuzzel en als ik een legpuzzel doe dan doe ik eerst de 4 hoeken en dan alle randen en dan vul ik het verder in....het is niet moeilijk maar stukjes plakken niet meteen helemaal aan elkaar vast...er blijft ruimte tussen de stukjes en die ruimtes verdwijnen pas als je het laatste stukje hebt gedaan en dan alle stukjes aan elkaar passen........zou ziet de foto er dan uiteindelijk uit....

Heb je de puzzel klaar dan klik je op de foto om de foto om te draaien want op de achterzijde staat een reeks hiŽrogliefen.....

in het tekstvakje moet de vertaling van de hiŽrogliefen worden ingevuld maar die vertaling weet Allyson op dit moment nog niet....we hebben een hiŽrogliefen woordenboek nodig. Sluit alle schermen en tover de plattegrond weer te voorschijn en klik dan op de "Office Supply" locatie en.....Allyson neemt het vliegtuig terug naar:

Los Angeles:

Office Supply:

Van het vliegveld is Allyson linea recta door gereden naar de kantoorartikelen winkel. Links zit er een rioolputje. Klik met je zwarte pijlcursor op het rioolputje en......

...........Allyson vist een munt (penny) op uit het putje. Ga nu de winkel binnen. Een verkoopster staat achter de toonbank. Aan de muur staat een stellingkast met diverse artikelen en een kopieŽrmachine. Aan de rechter muur staat een mand met kaarten en er hangt een wereldkaart aan de muur. 

In de stellingkast zie een paar gele boeken....Het voorste gele boek is het "Hyrogliefen voor Domkoppen" boek....Pak dat "Hieroglyphics for Dummy's" boek en klik dan "close" om het boek op te bergen in inventory. Pak uit de mand met kaarten de Landkaart van Egypte. Klik op de kopieŽrmachine en......Vanzelf maakt Allyson dan kopieŽn van het dagboek voor Kyle. Als je het Dummy's boek, de Egyptische kaart en de kopieeŽn van het dagboek in inventory hebt dan ga je praten met de verkoopster om de spullen en het kopieŽren te betalen.....het kost Allyson $28,-.....betaal cash.

De HiŽrogliefen puzzel:

Blijf nog maar even in de winkel...het is er droog en warm. Klik in inventory met je handcursor op het Dummy boek om er een HiŽrogliefenkaart uit te pakken....Op de HiŽrogliefenkaart staan de vertalingen van de hiŽrogliefen.....Zorg dat je de HiŽrogliefenkaart in je scherm hebt staan en open dan de inventory weer.....Klik met het witte vergrootglas op de Foto waar de hiŽrogliefen op staan en....Zowel de kaart als de foto staan dan in je scherm....

Op de kaart zie je dat elke hiŽroglief staat voor een1 of meerdere letters. Je moet de letters dus invullen in het tekstvakjes onder de hiŽrogliefen op de foto....Zoek dus op de HiŽrogliefenkaart de hiŽrogliefen op en typ dat de letters in de vakjes......druk steeds op je Entertoets om naar het volgende vakje te gaan en je moet hoofdletters typen....LATOPOLIS heb je dan getypt......

Zoek, via de laptop van Allyson, op het internet naar "Latopolis"...... Google geeft echter geen hits.....Allyson hoopt dat het museum in Egypte haar kan helpen......Zoek dus via Google naar "Book of Thoth" (typ kleine letters).....Alyson verkrijgt dan de naam van de conservator van het museum in Egypte en die heet Dr. Na'im Mahat....Klik op die naam om de volgende internetpagina te krijgen en lees die ook door..... 

Zoek ook op "Valley of Fire".....Google geeft geen hit. Sluit de laptop en pak de mobiele telefoon. Zet de telefoon aan via de power on knop. Klik dan op de "0 oper" toets .....in het schermpje verschijnt dan een 0.....klik nu op de groene telefoontoets en......Allyson wordt verbonden met de telefoniste.........Allyson vraagt het telefoonnummer van die Dr. Na'im Mahat en de telefoniste zoekt het op....Vanzelf krijgt Allyson dan die Dr. Na'im Mahat aan de lijn......

......vraag de man alles wat je kunt vragen via de opties in de zwarte balk.....Dr. Na'im Mahat vertelt een heel verhaal over de Thoth legende en Dupontneuf en Allyson verteld de man over de broche en de brieven van Dupontneuf. Ook verteld Dr. Na'im Mahat over die "Valley of Fire" en de Tempel van Set.....Die "Valley of Fire" is herdoopt naar de "Valley of Nobles".....Allyson hangt dan op en......we zien dat dat die Dr. Na'im Mahat iemand anders opbeld en met hem praat over Allyson........

...er zijn dus meer kapers op de kust en die Dr. Na'im Mahat is niet te vertrouwen.

Als je weer controle over Allyson hebt dan doe je via de laptop weer een internet search naar die "Valley of Nobles" en...wel deze keer geeft Google de juiste hit...

lees het artikel of de valley of nobles en sluit dan de laptap.... reis nu via de plattegrond terug naar de:

Antiekwinkel:

Loop weer door naar links en ga weer praten met Kyle en gebruik alle gespreksopties en.....het eind van het liedje is dat Allyson en Kyle naar Eypte vliegen......

Hoofdstuk 2: Egypte:

Cairo:

Allyson en Kyle zijn aangekomen in Egypte....Kyle heeft de hotelkamers geregeld in het Sphix Lair hotel. Een vrouw met een koffer loopt voor bij....Allyson en Kyle rijden dan weg naar het hotel en.....Die vrouw die we voorbij zagen lopen keert terug.....de vrouw belt met iemand en verteld die persoon dat Allyson en Kyle kamers hebben in het Sphix Lair hotel. We zien dan Kyle en Allyson in kamer 20 van het hotel.....Allyson wil naar die "Valley of Nobles" en ze wil dat Kyle haar afzet bij "Camel Lot" waar ze een kameel kan huren. Voor ze weggaan stopt Allyson het Anubis beeldje in de safe en ze vertelt Kyle dat de code voor de safe de dag is waarop ze de antiekwinkel zijn begonnen. Dan verlaten we kamer 20.....Allyson en Kyle zien niet dat een vent kamer 20 in gaat. Kyle levert Allyson af bij de kameel verhuur en gaat terug naar het hotel

Jafar's Camel Lot:

Bekijk de wegwijzer en loop dan door naar rechts en.....We belanden bij Jafar, de kamelen verhuurder. Praat met Jafar.......Helaas kan Jafar geen kameel en gids aan Allyson verhuren omdat al zijn kamelen gereserveerd zijn door de Sjeik. De Sjeik gaat trouwen maar er is nog geen datum geprikt voor de trouwerij, maar Jafar moet zijn kamelen voor die trouwerij beschikbaar houden. Allyson wil met die sjeik gaan praten. De locatie waar die sjeik momenteel zijn tenten heeft opgeslagen wordt op de kaart gezet. Reis dus, via de kaart, naar het:

Kamp van de Sjeik (Sjeiks camp):

2 bewakers bewaken het kamp. Praat met 1 van de bewakers en.....de linker bewaker spreekt alleen Arabisch maar de rechter bewaker spreekt Engels, dus als je de linker bewaker aanspreekt dan gaat Allyson vanzelf verder praten met de rechter bewaker...

...er volgt dan een filmpje waarin de bewaker naar de Sjeik gaat om hem over Allyson te vertellen en.....uiteindelijk wordt Allyson dan naar de Sjeik gebracht en......Wel.....De dikke vette geile Sjeik heeft wel zin in een mooie westerse meid met blond haar en blauwe ogen......dus Allyson beland uiteindelijk in de harem van de Sjeik want de dikke vette Sjeik is wil haar wel "temmen".

Haremtent:

Als je weer controle hebt dan probeer je de tent te verlaten door naar rechts te lopen.....maar....bewakers houden Allyson tegen en ze wordt terug de tent in gestuurd....We zien dan dat de vrouwen van de Sjeik wel vrijelijk de haren in en uit mogen lopen. Achter het scherm zijn kamers van de vrouwen.....de kamers zijn "afgesloten" door kralengordijnen. Rechts brand er vuur in de vuurpot en links staat een laag kastje waar een schaal met fruit op staat. 

Bekijk de vuurschaal en het kralengordijn. Allyson kan niet door het kralengordijn. Bekijk het lage kastje waar de fruitschaal op staat. Je geraakt in de close-up van de voorzijde van het kastje en ziet een foto van een haremmeisje. Links en rechts van de foto zie je 4 tegels met een bloem ontwerp. Klik op de foto en klik ook op die 4 bloemtegels....het haremmeisje heeft iets in haar hand en ze kijkt er bedroefd naar....wat het meisje in haar hand heeft is niet duidelijk te zien.....de 4 bloemen zijn lotus bloemen....Je zag dat een haremmeisje omlaag liep, dus ga nu ook een scherm omlaag......Allyson beland dan in het andere deel van de haremtent. Je ziet weer een vuurschaal maar er brand geen vuur in. Je ziet ook weer een kamertje die is "afgesloten" met een kralengordijn en je ziet een beeldje staan.

Klik met je zwarte pijl op de vuurschaal......Allyson pakt een hoopje houtskool (Charcoal) uit de vuurschaal waarmee ze haar blonde haar zwart wil verven. Bekijk het beeldje....het is een beeldje van de Egyptische katgod Bast. Ga terug een scherm omlaag en dan een scherm door naar links......De nieuwe bruid van de Sjeik, Fazima, ligt hier op de sofa en ze wijst Allyson haar kamer aan. In die kamer staat een kist met kleren. Ga die rechter kamer binnen en open er de kist en pak de kleren uit de kist. 

Sluit het close-up scherm...en ga weer de kamer in en......Allyson kleed zich om en komt als haremmeisje, met zwart haar, weer naar buiten. 

Ga praten met Fazima......na de kennismaking praat je verder via alle gespreksopties.....

Fazima heeft de bruiloft afgezegd omdat de Sjeik geen halsketting voor haar wil maken. Het is traditie dat de bruidegom voor zijn bruid een halsketting laat maken maar Sjeik "Boosie" voelt zich daar te hoog voor. Allyson wil wel helpen en Fazima geeft dan aan Allyson een foto waarop te zien is hoe de halsketting eruit moet zien.

Als het gesprek ten einde is en Fazima haar lijf weer over de sofa heeft uitgespreid dan bekijk je die halsketting foto in inventory.....het is een snoer met kralen waar een hanger aan hangt. De kralen zijn verschillend van vorm en kleur en zijn in een bepaalde volgorde aan het snoer gerijgd.......Allyson moet deze halsketting dus namaken dus ze heeft kralen nodig.

Loop terug naar rechts en dan weer omlaag....je bent dan terug bij de kamer waar het Bast beeldje staat. Zoom hier nu in op het kralengordijn....

......Klik op het kralengordijn en......Allyson pakt 1 streng met kralen uit het gordijn.....ga uit de close-up en loop een scherm naar links.......de enige echte vrouw van de Sjeik zit haar make-up bij te werken aan tafel......Ga in de close-up van het rechter kralengordijn en pak er een streng kralen uit. 

Sluit de close-up en zie.....het vrouwtje is verdwenen maar ze heeft haar make-upset op de tafel achter gelaten.....Zit de vrouw nog aan tafel dan loop je even weg en keer je hier weer terug......de vrouw zal dan weg zijn. Loop naar links van de tafel en.....vanzelf zoom je dan in op de tafel en de make-upset.......Klik op de oogschaduw doos......De oogschaduw stopt Allyson in inventory.....de andere spullen wil ze niet dus ga uit de close-up.

Nu Allyson verkleed is als haremmeisje kan ze misschien de tent verlaten. Loop een scherm omlaag, terug naar Fazima, en ga dan weer rechts en verlaat de tent en.......de beide harembewakers leggen Allyson nu geen strobreed in de weg. Ga, rechtsonder, een scherm omlaag en loop door naar het kampvuur  en ga dan een scherm naar rechts en dan nog een scherm naar rechts en..

...Allyson komt bij de:

Oase:

Het zand, in de doorloop naar het water,  is donkerder dan het woestijnzand....dat donkere zand is nat en zacht (Soft spot).....Klik met je zwarte pijl op het natte zand en.....Allyson pakt een handvol klei (Clay). Ga via 2 keer links terug naar het tentenkamp.....Allyson is dan terug bij het kampvuur. De tenten links en rechts van het kampvuur zijn bewakerstenten.....Ga de rechter bewakerstent binnen. 

Rechter bewakerstent:

Er staan 3 bedden en, linksachter, 3 opbegkasten (Lockers). Klik op de opbergkasten om ze in close-up te zien...Open, ťťn voor ťťn, de 3 kasten......de middelste kast is leeg.

In de linker kast hangt een broek en een vest van een bewakers outfit en ook staan er laarzen. In de laarzen vindt Allyson niets. Bekijk de bewakers outfit nader.......

.....de 3 knopen van het vest zijn vast geknoopt met 3 gouden koorden.....Klik op het vest om de 3 gouden koorden van het vast te rukken.....de koorden kunnen dienen als het snoer van de kralenketting. Stap uit de close-up en doe de kastdeur dicht en open dan de rechter kast. In de rechter kast staat alleen een paar laarzen.........klik op de laarzen en.....In de laarzen vindt Allyson een perkamentrol (scrol). Sluit de kastdeur en ga uit de close-up. Klik in inventory met de hand op de zojuist gevonden scrol.....Allyson rolt de scrol uit......het perkament bevat geen tekst maar een design van Egyptische symbolen. Verlaat de tent. Recht achter het kampvuur staat de voorraad tent (Supply tent). 

Voorraadtent

Ga naar de voorraadtent en ga er binnen. Er staat van alles in de tent. Rechts achter zie je een grote grijze "schep" staan....het is geen schep maar een bakspaan (board) om er bijvoorbeeld pizza's mee in de oven in en uit te schuiven. Pak de bakspaan (board). 

Verlaat de tent weer, loop een scherm omlaag en ga terug naar de:

Haremtent:

Klik weer op het kastje waar de fruitschaal op staat.....Je komt weer in de close-up van de voorzijde van het kastje. 
Pak de homp klei uit inventory en klik ermee op 1 van de lotusbloemen om een kleiafdruk van de lotusbloem in de klei te maken. 

Ga uit de close-up en loop naar de vuurschaal. Combineer in inventory de kleiafdruk met de bakspaan en pak deze combo dan uit inventory en gebruik het in de vuur van de vuurschaal om de kleiafdruk te bakken. 

Verlaat de tent en ga terug naar de:

Voorraadtent:

Midden in de tent staat een grote grijze kist...Klik met je zwarte pijl op de kist om er in de close-up van te geraken.....Allyson heeft dan vanzelf de oogschaduwdoos en de kleiafdruk op de kist gelegd. 

De lotusbloem is dus de hanger van de kralenketting en de bedoeling is dat je de kleiafdruk nu gaat beschilderen in de juiste kleuren, zoals dat te zien is op de foto van de kralenhalsketting. Pak het kwastje uit de make-updoos, doop het kwastje in een kleur, bijvoorbeeld blauw, en beschilder dan de juiste delen van de lotusbloem blauw....ga zo door tot je de hanger helemaal goed hebt beschildert....net zoals eerder met de lijmpot moet je steeds de kwast weer in de verf dopen. Allyson zegt vanzelf of je het goed hebt en dan ga je ook vanzelf uit de close-up.

Heb je de lotusbloem op de juiste wijze beschildert dan combineer je de lotusbloem met het gouden koord om de hanger aan het koord te hangen. Nu nog de kralen.....sluit de inventory.....Achter de grote grijze kist staat een kleinere grijze kist.....Zoom in op die kleinere grijze kist en.....Allyson heeft er dan de kralen en de halsketting op gelegd en je moet nu de kralen in de ketting rijgen.  Alweer....kijk op de foto van de kralenketting voor de volgorde waarin je de kralen aan de ketting moet rijgen.....

Je klikt op een kraal en houd dan je linkermuisknop ingedrukt en dan sleep je de kraal naar de goede plek in de halsketting en dan laat je de muisknop los........ga je fout dan kun je kralen ook weer uit de ketting slepen of je klikt de Resetknop.  Begin onderaan, bij de hanger, en werk dan aan beide zijden van de hanger omhoog.....

Denk erom dat de ronde gele kralen er in 2 verschillende groottes zijn. 
Je kunt de kralen niet draaien dus je moet steeds zelf de juiste plek in de ketting vinden om een kraal precies passent op de ketting te krijgen.....

Als je de laatste kraal op de ketting klikt, en je hebt het goed gedaan, dan zegt Allyson dat het zo perfect mogelijk is.....Zegt Allyson dit niet dan heb je het niet goed gedaan.

Als je de kralenketting goed hebt dan loop je naar de dozen en kisten die linksachter in de hoek staan....Op de kisten staat een witte doos....

Klik met je zwarte pijl op die witte doos en....Allyson pakt een kleipot uit de doos. Verlaat de tent en loop terug naar het kampvuur en ga nu naar de:

Linker Bewakerstent:

Hier zit een bewaker in zijn eentje op zijn bed een kaartspelletje te spelen. Praat met de man en vraag hem wat ie aan het doen is.

 Allyson daagt de man uit tot een spelletje kaart en als ze hem verslaat dan wint ze zijn mooie zonnebril en je beland dan in het:

Kaart Memory spel

Lees eerst weer de instructies. Klik dan op "New game" om het spel te beginnen. Je moet steeds 2 dezelfde kaarten vinden in de 25 kaarten die in je scherm komen. Je scoort dan steeds 10 punten en als je 50 punten hebt dan win je.......Selecteer je een foute kaart dan verlies je steeds 5 punten.....Het is een variant op het memory spel.. Klik op een kaart en zoek er dan dezelfde kaart bij.

Als je 50 punten of meer hebt gescoord dan win je en krijgt Allyson de mooie rode zonnebril en verlaat ze vanzelf de tent. .....Er is geen Skip optie maar als je na 12 spellen nog niet gewonnen hebt dan zal de bewaker er genoeg van hebben en geeft ie toch zijn zonnebril aan Allyson. 

Allyson is dan terug buiten bij het kampvuur. Er staan 2 houten krukjes bij het kampvuur en op 1 van de krukjes ligt een aansteker (Lighter). Pak de aansteker.......

....Als je nu de aansteker vergeet te pakken dan kun je straks, in de piramide, niet verder met de game, dus pak die aansteker....Ga terug naar de:

Haremtent:

Loop meteen door naar links, naar Fazima op de sofa. Praat weer met Fazima en zeg "I have something that I think you will love!" en......

Het gaat dan een tijdje vanzelf verder.........

Allyson geeft dan de halsketting aan Fazima en.........Allyson liegt er een beetje op los door te zeggen dat  Sjeik Boosie toch de ketting heeft laten maken en.....Fazima rent weg om met de Sjeik te gaan trouwen.....De foto van de halsketting mag Allyson houden....Klik Allyson's teksten  weg en.......Allyson trekt zich even terug om zich weer om te kleden in haar eigen outfit, wat eigenlijk wel een beetje jammer is.....Een bewaker komt vertellen dat Allyson vrij is om te gaan en.......Allyson beland terug bij Jafar........Jafar mag zijn kamelen weer verhuren en hij brengt Allyson naar de:

Piramide van Set:

Als Allyson en Jafar aan komen bij de piramide zien we dat ze in de gaten worden gehouden door die Dr. Na'im Mahat en 2 andere kerels. Luister naar het gesprek tussen de 3 mannen en dan keren we terug naar Allyson en Jafar. Er volgt nog een gesprek tussen beide en dan verdwijnt Allyson de piramide in. Je krijgt weer controle over Allyson.

Het is donker in de piramide maar in de 1e kamer waar Allyson terecht komt, komt nog wat daglicht binnen. 
Er staan 2 grote vuurpotten en er ligt een aardewerk scherf op de vloer. 

Pak die aardewerk scherf (Broken pottery). ......Klik in inventory met je handcursor op de aansteker om het ding te laten branden.......Pak dan de brandende aansteker uit inventory en klik ermee op beide vuurschalen en........Er ligt geen brandstof in de vuurschalen dus Allyson kan nu de vuurschalen niet aansteken. Berg de aansteker weer op.....Je kunt vanuit deze startkamer naar links, rechts, vooruit en terug naar buiten via omlaag. Als je probeert om naar een volgende kamer te gaan dan weigert Allyson dit omdat het zo donker is in de volgende kamers. Er moet eerst vuur gemaakt worden in de beide vuurschalen, dus ga terug naar buiten. Jafar staat geduldig te wachten bij de kamelen. Ga praten met Jafar en vraag hem wat ie nog meer weet over het Thoth Boek maar vraag vooral of hij weet hoe Allyson vuur kan maken in de vuurschalen......

...Jafar heeft geen lucifers of aansteker maar hij raad Allyson aan om kamelenstront te verzamelen en dat in de vuurschalen te deponeren.....kamelenstront is namelijk een goede brandstof. Allyson moet kamelenstront verzamelen en daarvoor moet ze de woestijn in. Je moet 6 hopen kamelenstront vinden en opscheppen met de aardewerk scherf. 

Ga, vanaf Jafar, 1 scherm naar links. In het woestijnzand liggen 2 kamelendrollen. Pak de aardewerk scherf uit inventory en klik ermee op de drollen om ze op te scheppen. Je moet wel vlakbij een drol staan en je moet dan "Camel Dung" lezen onderaan het scherm om met de scherf de drollen te kunnen opscheppen. 

Ga nog een scherm links en schep dan de volgende 2 drollen op met de scherf. Je hebt nu 4 drollen opgeschept maar in inventory zijn dat er maar 3. Ga een scherm omhoog en dan meteen weer een scherm omlaag en schep de 5e drol op. Ga weer een scherm omlaag en schep de 6e drol op.  Meer drollen zul je niet vinden.....In inventory blijven echter maar 3 drollen zichtbaar. Wandel schermen omlaag en naar links tot Allyson terug is bij de piramide. Ga de piramide weer in.....Allyson is dan terug in de startkamer.

In de Piramide: Tempel van Anubis

Startkamer:

Pak de 3 drollen uit inventory en klik ermee op de vuurschalen en steek de schalen dan aan met je brandende aansteker, Je moet in inventory eerst de aansteker aan doen door er met de handcursor op te klikken. We hebben dan vuur en dus licht. Op de muren zijn we muurschilderingen en op de stijlen van de recht door poort zien we hiŽrogliefen.......Links in de hoek ligt een hoop zand.

Allyson kan geen hiŽrogliefs lezen maar ze heeft een tabelkaart met hiŽrogliefen (chart) bij zich voor de vertaling. Pak die tabelkaart dus weer uit inventory en klik ermee op de hiŽrogliefen op de muur....doe dit op de hiŽrogliefen aan beide zijden van de poort......

Berg de kaart dan weer op en klik dan weer op de hiŽrogliefen, beide zijde van de poort, en......Allyson kan dan nu lezen wat er staat.....Links staat "Love is one thing, knowledge is another", en rechts staat "A wise man is one who listens". In de linker hoek staat een beeld en er ligt een hoop zand. Doorzoek de hoop zand en.....Allyson vindt in het zand een blok met afbeeldingen (picture box).....bekijk het in inventory. 

Goden schildering kamer:

Op naar de volgende kamers. Ga 2 keer omhoog (Noord).....Allyson is dan in een eindkamer. Je kunt alleen terug omlaag, dus niet verder omhoog en ook niet naar links of rechts. Er staat hier 1 vuurschaal....maak vuur in de vuurschaal met het kamelenstront en je aansteker. Op de muur zie je 4 afbeeldingen van 4 Egyptische goden......

Bestudeer deze 4 afbeeldingen goed want je moet ze straks kunnen namaken....Kijk goed naar de hoofden, de lijven en wat de goeden in de hand hebben. Kijk ook goed naar de benen en naar de hiŽrogliefen naast de benen. Heb je deze 4 goden goed in je geheugen zitten dan ga je 2 keer terug omlaag (Zuid),  naar de startkamer. Terug in de startkamer ga je  1 keer naar rechts (oost) en dan 1 keer omhoog (noord). Allyson is dan weer in een eindkamer. Dit is de:

Safe kamer:

Maak weer vuur in de vuurschaal. Op de rechtermuur zie je een afbeelding van een schip. Boven het schip zie je een tegel met daarop die 4 Goden geschilderd. 

Klik op die tegel (Brick)......je beland in de: 

Goden puzzel

Lees eerst weer de instructies. Wel....het is simpel....je moet de 4 goden, zoals je die zag in de vorige eindkamer, hier nu namaken. Elke God bestaat uit 3 tegels, het hoofd, het lijf en de benen.....Klik op de tegels tot je elke god precies zo hebt zoals je ze zag in de vorige eindkamer. Kijk goed naar de kleuren, naar wat de goden in de hand dragen en naar de hiŽrogliefen op de been tegels......Zo moet het zijn:

Heb je het goed dan zegt Allyson dit en ga je vanzelf uit de close-up en.........

..........de muursafe gaat open. Pak de 2 blokken met afbeeldingen uit de safe.

In de linker hoek liggen 2 stoelen en voor die stoelen ligt een houten stok. Pak de houten stok. 
Loop terug 1 scherm omlaag (zuid) en dan via links (west) terug naar de startkamer. Ga dan nog een scherm naar links. 

Schorpioen kamer

Weer een eindkamer....midden in de vloer zit een barst en in de linker hoek staat een pot en hangt een spinnenweb. De hele muur is beschildert met hiŽrogliefen. 

Klik op de barst in de vloer en....Allyson gluurt via de barst onder de vloer en.......er ligt een gele tegel onder de vloer maar helaas kruipt er ook een dodelijke schorpioen......Allyson zou de gele tegel met haar hand kunnen pakken maar vanwege de schorpioen is dat niet aan te raden. Linksachter hangt een spinnenweb in de hoek....Pak de houten stock (Stick) uit inventory en klik ermee op de spinnenweb.....Spinnenwebdraden zijn kleverig en Allyson heeft dan de kleverige spinnenwebdraden op de punt van de stok. Pak de stok weer uit inventory en klik ermee in de barst in de vloer en......met de kleverige stok vist Allyson dan veilig de gele tegen onder de vloer vandaan.

 Berg de stok weer op en ga 3 schermen naar rechts (oost) en.....Allyson is dan in de:

Rechter Altaar kamer:

Maak eerst weer vuur in de vuurschaal met de drollen en de aansteker (je hebt nu nog maar 2 drollen). Midden in de kamer staat een stenen altaar. Op de muur, achter het altaar, zie je 2 grote Ankh sleutels. Tussen de Ankh's is een dichte stenen deur. Klik op het altaar......je ziet op het altaar de tegeltjespuzzel maar je kunt er nog niks mee, dus exit. De vloer van de kamer is een tegelvloer. Voor het altaar zie je 1 vloertegel die iets donkerder van kleur is dan de rest van de vloer....Klik met je zwartepijl cursor op die vloertegel (Floor tile)......Allyson bukt zich en vertelt dat ze deze tegel zou kunnen oplichten maar dat lukt niet met haar handen. Pak de schroevendraaier uit inventory en klik ermee op de vloertegel.......

Allyson wipt de tegel omhoog....Pak de beide blokken uit het gat. 

Klik weer op het altaar en los nu dan de puzzel op:

Tegeltjes puzzel:

Lees eerst weer de instructies. 

Als je nu alleen maar het gele tegeltje ziet dan klik je op de Resetknop om alle tegeltjes in het scherm te krijgen. Je ziet dan 4 rode tegels met ster, 4 lichtblauwe tegels met ster, 4 lichtblauwe tegels, 4 groene tegels met ster, 4 rode tegels, 4 donkerblauwe tegels met ster en 1 gele tegel met ster. 

Je moet de tegels volgens een bepaald patroon in het vakjes diagram plaatsen......Bekijk de perkamentenscrol in inventory.....Op de perkamentenscrol zie je de tegeltjes.......Plaats in de puzzel de tegeltjes volgens de volgorde zoals je de tegeltjes ziet in de 4 randen van de perkamentscrol.....Je pakt een tegeltje op en klik het dan vast in de vakjes....het is niet moeilijk......maar de oplossing is niet echt logisch........

.....ben je klaar dan ga je weer vanzelf uit de puzzel en.....de stenen deur achter het altaar schuift dan open. 

Ga dus door de nu geopende stenen deur en.....We belanden in de:

Geheime Kamer:

Geen vuurpotten want het is hier licht. De achtermuur is geheel beschilderd. Links in de hoek staat een troonstoel, een klein rond tafeltje en een vaas. Rechts in de hoek staat een standbeeld en een zitkruk.....Er schijnt dat je niets kunt doen hier maar.....schijn bedriegt.... Zorg dat Allyson links staat en open dan de inventory en klik met je handcursor op de zonnebril en.....Allyson zet de zonnebril op en het blijkt een infrarood-bril te zijn....in het rode infrarood licht zien we nu 3 de kale achtermuur maar ook 5 rode afbeeldingen op de kale muur....

Teken deze 5 rode afbeeldingen na want je moet ze straks herkennen.....Klik op "Take off glasses" om de bril weer af te zetten. 
Klaar hier.....ga omlaag, 2 keer links, in de startkamer 1 keer omhoog, dan weer links en......Allyson is dan in de:

Linker Altaar kamer:

Maak eerst weer vuur in de vuurschaal met je laatste drol en aansteker. 

Klik dan op het altaar en......je beland in de:

Blokken puzzel:

Lees de instructies. In het scherm zie je 5 zwarte vakken....Je hebt in de kamers 5 blokken met afbeeldingen gevonden.....Op elk blok zie je 2 afbeeldingen, maar de blokken zijn kubussen dus elk blok heeft 6 zijden en dus 6 afbeeldingen. Plaats eerst in elk vak het juiste blok, dus volgens de afbeeldingen die je in de geheime kamer op de muur zag....Je pakt een blok uit inventory via de witte pijl, sluit dan de inventory en klikt dan het blok in het juiste vak. 

Heb je de 5 blokken geplaatsts dan klik je op elk blok om ze te roteren naar de afbeeldingen die je op de muur zag in de geheime kamer en......

......de stenen deur achter het altaar schuift open. Ga die kamer binnen....je bent in de:

Doodskist kamer:

Je hoeft geen vuur te maken, dat kan ook niet want je drollen zin op. Ok......Klik op de mooi versierde doodskist om het ding te openen, en klik dan nog een keer om in de kist te gluren. Op de mummie ligt zo'n beeldje...het is de 2e sleutel....Pak het beeldje en........

.......kijk vervolgens naar het filmpje....

Helaas......Allyson raakt het beeldje gelijk kwijt want die vent, met 2 helpers, duikt op. Dit is Darien en hij claimt een directe nazaat te zijn van die priester uit de oudheid, Nefreheptath. Darien vindt dat hij de enige erfgenaam is en dus recht heeft op alle schatten. Er zijn echter 3 beeldjes nodig en Darien heeft er nu dus 1. Allyson weigert om te verklappen waar ze het 1e beeldje verborgen heeft, dus Darien dreigt om het Kyle dan maar te gaan "vragen". We schakelen nu over naar:

Kyle: 

Cairo: Hotel:

Je gaat nu een stuk spelen als Kyle, en heren en lesbiennes.......laten we eerlijk zijn....dat is toch best wel een afknapper. Maar het is niet anders...we zullen het moeten doorstaan en het wordt ook wel eens tijd dat Kyle wat gaat doen voor de kost.. Kyle is op de gang in het hotel en we zien de kamers 20 en 19. Bekijk het deurslot van de kamer 20 deur. Pak  de motel sleutelkaart (motel key cart) uit en mik de kaart in de gleuf van het deurslot. 

Berg de kaart weer op en klik op de deurgreep om de deur te openen. Ga naar binnen. Open Kyle's inventory.....Klik met de hand op Kyle's portemonnee om er zijn rijbewijs en een foto uit te pakken.  In het begin van het hoofdstuk heb je gezien dat Allyson het beeldje in de save heeft gestopt en dat die safe in de klerenkast staat. Allyson heeft ook gezegd dat de code voor de safe, de datum is waarop zij en Kyle de antiekzaak zijn begonnen. Je hebt zojuist een foto uit de portemonnee van Kyle gepakt....Bekijk die foto nader in inventory....Op de foto zie je Allyson en Kyle voor hun antiekzaak en het is de dag van de opening van de zaak...Klik op de foto om het om te draaien en.....op de achterzijde lees je dan de datum van de openingsdag van de antiekzaak....04/30/11....of te wel 30 April 2011.

Sluit de inventory en open de grote kast....je geraakt vanzelf in de close-up van de safe....Klik op de safe om in de close-up van het cijfercode slot te komen....

Ok...het is een draaiknop.....Lees de instructie......en prent ze goed in je geheugen.....Snap je het niet?....De code is dus 4-30-11, maar je kunt de knop niet draaien....Onder de knop zie je een linkerpijl en een rechterpijl....om de knop te draaien moet je op die 2 pijlen klikken....met de rechterpijl draai je de knop rechtsom en met de linkerpijl linksom.....Je draait dan de grijze rand van de knop. In de grijze rand zie je een V....die V staat nu op 0....het is de bedoeling dat je de V eerst op 4, dan op 30 en dan op 11 krijgt....hiertoe moet je dus klikken op de 2 pijlen.

Het eerste cijfer van de code is 4.....Om de V op 4 te krijgen moet je dus rechtsom draaien en wel 3 keer voorbij 4 en dan op 4 stoppen....Dit zijn, vanaf de 0,  156 klikken. Als je begint moet de V op de 0 staan....is dat zo dan ga je nu 156 keer....jawel....156 keer,  klikken op de rechterpijl.....goed tellen....je gaat dan 3 keer voorbij 4 en als de rand de 5e keer door 0 is gedraaid en je hebt precies 156 keer geklikt dan staat de V op de 4....

Het 2e cijfer van de code is 30....je begint nu vanaf de 4 en je moet linksom.....klik 66 keer op de linkerpijl en....de V eindigt op 30....

Het 3e cijfer van de code is 11. Je begint dus vanaf 30 en je moet rechtsom.....klik 20 keer op de rechterpijl en....de V eindigt op 11......

....Je hoort "klik" en Kyle zegt "That should do it".....Je bent ook vanzelf uit de close-up gestapt......
Klik op de safedeur en die gaat nu open.....Pak alles uit de safe..... 

Op het schap, onder de safe, ligt een wit laken (Sheet)....pak ook dat laken. Stap uit de close-up. 

Onder het raam staat een prullenmand (Trashcan).....Pak de prullenmand. 

Loop door naar links zodat je de beide nachtkastjes ziet naast het hoofdeinde van het bed. Op het rechter nachtkastje staat de hoteltelefoon. Loop om het bed naar het linker nachtkastje. Op het linker nachtkastje staat een tray met 2 koffiebekers en er steekt een la in het fragiele kastje...Klik op het nachtkaste en pak dan 1 van de koffiebekers. 

Open dan de la...in de la ligt de onvermijdelijke bijbel en een boekje lucifers.....pak de lucifers.

Sluit de close-ups, loop naar rechts en verlaat de kamer via de witte pijl onderaan het scherm. Als je de onderste zwarte balk opent dan zie je dat Kyle nu de dagboek pagina's van Dupontneuf heeft en de plattegrond van Egypte/Cairo. Ga op de gang een scherm naar links en duik dan door naar de frisdrankenautomaat en de snackautomaat. 

Klik op de drankautomaat om in de close-up van het geldslot te komen. Pak dan Kyle's portemonnee uit inventory en klik ermee op de geldgleuf (money slot).....Druk op de rode knop om een blikje cola te kopen....klik dan op de omlaagpijl om omlaag te kijken en pak dan het blikje cola uit de automaat. 

Klik de omhoogpijl....pak de portemonnee er weer bij en klik er weer mee op de geldgleuf en druk dan op de onderste van de 3 knoppen om een blikje sinas te kopen.
kijk weer omlaag via de omlaagpijl en pak het blikje sinas uit de machine. Klik de Returnknop om uit de close-up te gaan. Tover de kaart tevoorschijn en reis nu naar het:

Museum

Ga naar binnen. Een receptioniste zit achter de informatiebalie. Links is de cafetaria en rechts de souvenirwinkel, Je kunt verder links en rechts de museumzaal in. Je kunt met de receptioniste gaan praten maar ga nu eerst de souvenirwinkel binnen. Je kunt de souvenirs bekijken die in de rekken staan en de boeken die op de tafel staan. Op de toonbank, waar de verkoper achter staat, staan ansichtkaarten (Postcards). 

In de zwarte balk, onderaan je scherm, staan, naast Kyle's inventorykist. de kopieŽn van Dupontneuf's dagboek pagina's...Klik op de kopieŽn om ze groot in je scherm te zetten.....blader dan door naar pagina 23, waar het Eye van Horus op staat....Pak weer het vergrootglas uit inventory en klik er weer mee op de Eye van Horus tekening en........

Net als bij Allyson ziet Kyle dan een plek in de woestijn, maar hij heeft een referentie nodig om te weten welke plek hij precies ziet in de woestijn. Berg de kopieŽn weer op. Klik nu met je zwarte pijl op de ansichtkaarten, op de toonbank...je komt in de close-up van het bakje met de kaarten...de voorste kaarten zijn niet interessant dus klik op de achterste kaart en.....op de achterste kaart ziet Kyle dan dezelfde plek in de woestijn als dat ie zojuist zag door het vergrootglas.....

Kyle pakt de kaart en bergt het op in inventory. Ga uit de close-up en praat dan met de verkoper om de ansichtkaart af te rekenen.....Bekijk dan de zojuist gepakte ansichtkaart in inventory door er met het witte vergrootglas op te klikken....draai de kaart ook om de locatie van de plek op de ansichtkaart te lezen.. klik dan "Close" en....de woestijn locatie wordt op Kyle's plattegrond gezet. Verlaat de winkel en ga dan, achter de souvenirwinkel, rechtsaf de zaal in. In de voorste vitrines worden diverse muziekinstrumenten uitgestald. Klik op de linker muziekinstrumenten....In de close-up lees je het informatiebordje en dan druk je op de rode knop.....

Je hoort klokgeluiden....luister er goed naar...Kyle moet straks dit melodietje naspelen........je kunt het eindeloos herhalen....Merk op dat er ook een rode belklok in de vitrine staat. Ga uit de close-up... Op de muur, links naast de doorgang naar de volgende zaal, hangt een kaart van Egypte......Bekijk die kaart nader......

Op de kaart zijn Egyptische steden uit de oudheid aangegeven....Klik op het omlaagpijltje om ook het onderste deel van de kaart te bekijken en......Kyle ziet dan de locatie van Latopolis, waar de Tempel van Anubis is, en waar Allyson dus is gegrepen door die vervelende Damien. Ook wordt het dorp Siwa op de plattegrond gezet als locatie waar Kyle naar toe kan reizen.

Ga uit de close-ups. Links van de kaart hangt een bakje met brochures aan de muur....Pak een brochure uit het bakje.....De brochure is zo'n HiŽrogliefen tabelkaart, zoals Allyson er ook 1 van heeft.  Open de kaart van Egypte en reis nu naar het dorp Siwa

Siwa:

Kyle beland in een straat bij een gesloten winkel en.....Kyle's telefoon gaat rinkelen, dus open de inventory en klik op Kyle's mobieltje.....druk op de power knop en dan op de telefoonknop en.....Wel...het is die vervelende Damien die Kyle opbelt..... Damien beveelt Kyle om hem de 2 overgebleven beeldjes te brengen of anders gebeurt er iets ergs met Allyson. Kyle moet de beeldjes naar een locatie 150 kilometer van Luxor brengen.

Kyle staat uiterst rechts.....Vlak voor Kyle zie je een mierenhoop waar de mieren overheen krioelen...Ishmel's winkel is gesloten. 

Bekijk de mierenhoop.....maar.....Kyle kijkt wel uit om zijn handen in de mierenhoop te steken. Steek de straat over via onderkant scherm.....Tegenover de winkel van Ishmel is de wapen - en gereedschaphop van Shahir.....loop meteen door naar rechts......een vrouw sluit net haar stoffen winkel "The Eye of Horus Fabrics Shoppe"......

Klik Kyle's teksten snel door en.....Kyle spreekt de vrouw aan.....Haar naam is Hareem en ze vertelt dat Kyle maar over een week of twee moet terug komen want ze gaat op vakantie, maar Kyle overtuigt haar ervan om toch voor hem haar winkel nog even te openen en......Hareem doet haar winkel open en gaat  aan het werk........

Klik de tekst weg en ga terug naar links en steek bij de wapenshop de straat weer over....Combineer in inventory het witte laken met de prullenmand om het laken in de prullenmand te stoppen.....Combineer dan de prullenmand met het blikje sinas en dan met het blikje cola......Kyle giet de sinas en de cola in de prullenmand en het laken is nu zeiknat en oranje van kleur....Zet de prullenmand terug in inventory en klik er dan op met de handcursor om het laken weer uit de prullenmand te pakken......Pak het nu zeiknatte en oranje laken uit inventory en klik ermee op de mierenhoop en.....

Kyle legt het laken voor de mierenhoop op de grond en.....de geur van de suiker trekt de mieren aan en ze bestormen het laken......Pak het laken weer op als alle mieren op het laken krioelen.....Kyle heeft nu een opgerold oranje laken vol met bijtende mieren. Ga terug naar de stoffenwinkel en geef het laken met de mieren aan Hareem en.....

Hareem pakt het laken aan en.....de mieren krioelen over haar aan en ze vlucht weg en laat de winkel open....
Kyle wil echter de winkel niet verder betreden...Rechts op de muur zie je een Eye....Klik met je zwarte pijl op het Eye.......

Kyle loopt naar Eye en je ziet het dan in close-up....Klik weer op het Oog om het van de muur te rukken maar.....het lukt Kyle niet om het Oog met zijn blote handen van de muur te rukken.....Sluit de close-up en ga terug naar de wapen/gereedschap winkel. Praat met Shahir en.....Kyle koopt een hamer.....Terug naar de stoffenwinkel en zoom er weer in op het oog....Pak de Hamer uit inventory en ram ermee midden op het Oog en.....

Kyle ramt in het midden van het oog een gat in de muur, maar het gat is te klein om er een hand in te steken....Klik dus nog 2 keer met de hamer om het gat groot genoeg te rammen en......Kyle heeft dan de ingang van een donkere tunnel bloot gelegd en op de kaart is nu, boven Siwa, de Tempel locatie gezet.....

Wel.....Duik de pikdonkere tunnel in en.....Kyle beland in de:

Tempel van het Orakel:

We zijn in de aankomst hal beland....Loop rechtdoor en klik dan verder in de poort....maar het is pikdonker dus Kyle wil niet door de poort. Er staan 2 vuurschalen bij de poort....Open de inventory en klik met je hand op het boekje lucifers om er 1 brandende lucifer uit te pakken....Pak dan de brandende lucifer uit inventory en steek er de beide vuurschalen mee aan.....

Je moet wel eerst weer in inventory de lucifer klikken om die weer aan te steken.....Ook in de zaal zijn dan de vuurschalen aangestoken. Stap dus nu door de poort......We belanden in de:

Waterput kamer:

Kijk in de waterput....Op de bodem van de waterput ligt een munt....pak de munt. Pak dan de koffiebeker uit inventory en klik ermee in het water van de put om de beker te vullen met water. 

Ga uit de close-up. In de linksachter hoek staan potten...Klik op de potten en......Kyle pakt de kleinste pot en stopt het in zijn kist. 

In de rechter hoek staat een groot Katbeeld.....Klik op het Katbeeld.....Kyle loopt naar de kat ...Kyle heeft geen idee welke God die kat voorstelt......Op de borst draagt de Kat een sieraad met kleuren.....Je kunt niet inzoomen op het sieraad, maar bekijk het goed....De kleuren zijn wit, rood, blauw. Ga 2 schermen naar rechts (Oost)....Je gaat door de troonkamer en beland in de:

Platform kamer:

Rechts in de hoek zie je een blauw platform. Ga op het platform staan en....Het platform blijkt een lift te zijn en Kyle zakt ermee naar een:

Kelder

Loop het liftplatform af. Een zandberg vult een enorm gat in de muur op....Er liggen 3 steen blokken op de zandberg en een Skelethand. Pak, ťťn voor ťťn, de 3 steen blokken. Klik op de skelethand en....je geraakt in de close-up van de hand....De hand bevat een rode scarabee, een mestkever. Klik op de vingers om de hand te openen en pak dan de scarabee. 

Ga uit de close-up en ga weer op het liftje staan en vanzelf gaat Kyle terug naar boven. Ga 2 schermen terug naar links (west)....Kyle is dan terug bij de waterput. Ga nu door de poort achter de waterput (noord)......De kamer achter de waterput heeft muurschilderingen op de muren. 

Granaatappelboom kamer:

Op de muur, rechts naast de noord poort, is een granaatappel boom geschilderd met hongerige vogels. Klik op de boomschildering. Links van de noordpoort zie een schildering van druiven plukkende Egyptenaren....Klik daar ook op. Onder de druiven plukkende Egyptenaren is de muur vol gekald met hiŽrogliefen, die Kyle niet kan vertalen....Dus pak de tabelkaart uit inventory en klik ermee op de hiŽrogliefen muur om de hiŽrogliefen te vertalen....

Berg de tabelkaart weer op en klik weer op de hiŽrogliefen muur en.....Kyle kan nu lezen wat er op de muur geschreven staat en hij vertaalt het als "To see what is hidden, a gift of fruit and wine must be given to appease the gods".   Er moet dus fruit en wijn geofferd worden om de goden te plezieren.  Ga omhoog (noord), rechts (oost) en dan omlaag (zuid) ....Kyle beland in de:

Kamer met gokkast:

Links staat een mortier met stamper op de grond. Pak de mortier en stamper. Klik op de gokkast en gooi dan, in de close-up, de oude munt in de muntgleuf en.....
......vanzelf wint Kyle een blauwgroene scarabee, die je dan uit de bak pakt. 

Ga uit de close-up. Ga omhoog (noord) en dan rechts (oost) en....we zijn dan in de:

Scarabee kamer:

Aan de muur hangt een paneel waar Kyle 5 scarabeeŽn in moet plaatsen. Kyle heeft nu 2 scarabeeŽn en die kun je nu alvast in het paneel plaatsen....ik wacht hier mee tot ik ook de andere 3 scarabeeŽn heb gevonden. Ga 2 schermen links (west), 1 omlaag (zuid), 1 links (west), 1 omlaag (zuid) en weer 1 links (west). We zijn dan in de:

Offer kamer.

Het standbeeld heeft een bord en een kelk in de hand en het staat voor een altaar. Klik op het standbeeld. Je komt in de close-up van de kelk en het bord.....op het bord moet Kyle fruit leggen en in de kelk moet ie wijn gieten als offer voor de goden. Kyle heeft geen fruit en wijn dus sluit de close-up en ga keer rechts (oost), 2 keer omhoog (noord) en links (west) naar de:

Bel Klokken kamer:

Op het podium hangen 6 gekleurde belklokken. Je zag zo'n rode klok ook in de muziekvitrine in het museum. Zoom in op de klokken. Lees de instructies..... Pak dan de drumstok op en ram ermee op de klokken....elke klok geeft een andere toon....ze klinken zoals de klokken die je hoorde in het museum van Cairo. Als je van links naar rechts op de klokken ramt dan hoor je de toon van de klokken afzonderlijk....In de 5 vakjes, linksonder, verschijnt dan de kleur van de klok waarop je slaat....heb je alle klokken geslagen dan wordt het deuntje nog een keer helemaal gespeelt. Er moet dus in de juiste orde op de 5 klokken geramd worden om het  melodietje te horen dat je ook in het museum hoorde.... maar dat heb jij, en ook Kyle niet, kunnen onthouden. Dus ga uit deze puzzel. Kyle heeft wijn en fruit nodig en hij moet ook dat melodietje in het museum nog een keer horen. Dus reis nu via de plattegrond terug naar het dorp:

Siwa:

Kyle beland weer bij de mierenhoop in de straat. Ga 2 schermen naar links....je gaat voorbij de boekwinkel van Babba en je beland bij Hadiyya's groente en fruit winkel. 

Praat met Hadiyya en koop wat druiven. Vraag ook of Hadiyya granaatappels heeft.....ze gaat dan even weg en komt dan terug met een granaatappel.....de appel is uit haar eigen privť voorraad maar Kyle mag de appel hebben als hij wat bloemen geeft om er haar winkeltje wat mee op te fleuren. Reis via de plattegrond naar het:

Museum:

Terug in Cairo voor het museum. Links naast de ingang van het museum zie je paarse blommetjes in het perk staan. Pluk wat paarse bloemen. 

Stop de paarse bloemen, in inventory, in de kleine kleipot en je hebt een pot met blommen. Ga het museum binnen en loop door naar de vitrine met de muziekinstrumenten. Zoom weer in op de linker muziekvitrine. Kyle moet nu het deuntje, dat je hoort als je op de rode knop drukt, opnemen met zijn mobieltje..... Dus duik de inventorykist in en scrol naar Kyle's mobieltje. Klik op de telefoon en druk op de power knop om het ding aan te zetten....In het schermpje klik je dan op de microfoon om de geluidsrecorder te openen......Klik dan op de rode opnameknop van de recorder en klik dan op de rode knop van de vitrine en.......het klokkenspel melodietje wordt opgenomen. 

Je kunt dan het opgenomen melodietje via de telefoon afspelen, vooruit en terug spoelen en de afzonderlijke 5 tonen afzonderlijk beluisteren.....Als je de playknop van de recorder klikt dan wordt het melodietje van rechts naar links afgespeeld. Wil je dus de 1e noot horen dan spoel je het melodietje eerst weer terug naar rechts en dan klik je weer de playknop. Ga uit alle close-ups en reis nu terug naar 

Siwa:

Loop weer 2 schermen links en geef dan de potbloemen aan Hadiyya en Kyle krijgt als dank zijn granaatappel. 

Als alles met Hadiyya is afgehandeld reis je terug naar de:

Tempel

Kyle beland weer in de voorste hal, dus loop door naar de waterput en dan omhoog (noord), links (west), omhoog (noord), links (west) en we zijn terug in de:

Bel klokken kamer:

Ga weer in de close-up van de klokken. Omdat je in het museum het melodietje hebt opgenomen staat nu ook de geluidsrecorder in het scherm. Speel het melodietje dus weer af en pak dan de drumstok op en sla dan met de drumstok in de juiste volgorde op de 6 klokken om het melodietje na te spelen. Ik heb in het museum al uitgelegd hoe je, in de recorder, de 6 tonen 1 voor 1 kunt afspelen....doe dat dus en zoek dan uit welke bel welke toon produceert....als je dan de volgorde van de bellen weet dan ram je weer en in die volgorde de bellen....doe je het goed dan wordt het melodietje in zijn geheel nog een keer gespeelt en.....er gaat dan een kastje open. Vindt je dit moeilijk of hoor je niet zo goed dan is hier de oplossing. Nummer de klokken, van links naar rechts, 1 t/m 6. 

Pak de drumstok en sla ermee op de klokken 5, 3, 1, 4, 2, 6 en....je gaat vanzelf uit de puzzel en.........
...onder de klokken schuift een paneel open..In het geheime vak ligt een groene scarabee....pak de groene scarabee....

We hebben nu 3 scarabee's, dus nog 3 te vinden.  Ga rechts (oost), 2 schermen omlaag (zuid 2x), links (west) terug naar de:

Offer kamer:

Kyle moet fruit en wijn offeren. Combineer in inventory de druiven met de mortier (mortar) en gebruik dan de stamper op de druiven om ze uit te persen. Giet dan het druivensap in de met het water uit de waterput gevulde koffiebeker.....je hebt een bekertje rode wijn. Zoom in op het offerstandbeeld. Pak de koffiebeker uit inventory en klik ermee op de kelk om de wijn in de kelk te gieten. Pak dan de granaatappel uit inventory en leg de appel op de schaal en.......

.........je hoort iets open schuiven en je gaat uit de close-up....zet Kyle een paar stappen naar rechts en zie....in de muur is een geheim vak open geschoven....

Pak de blauwe scarabee uit het muurvak. Ga rechts (oost) en dan 2 keer omhoog (noord) en Kyle is dan terug in de kamer voor de Klokken kamer....

Hoge plank kamer:

Rechts zie je 2 zuilen....bovenin hangt een plank tussen de 2 zuilen en op die plank staan aardewerk potten. Klik op de plank (Shelf)......De plank en de potten hangen te hoog voor Kyle. Pak dus 1 voor 1 de 3 steen blokken uit inventory en klik er mee op de vloer (je krijgt geen aanduiding waar je precies op de vloer moet klikken, dus dit is een kwestie van uit proberen).....Kyle zet 2 blokken naast elkaar op de vloer en het 3e blok komt daar bovenop. Klik op de blokken om er op te gaan staan en klik dan weer op de plank en.......achter de potten vindt Kyle dan een perkamentrol.

Klik met je loopcursor op de vloer om van de blokken te klimmen. Duik de inventory in klik met je hand op de zojuist gevonden scrol.....
Het zijn er 2 en ze worden allebei uitgerold. 
Klik met je hand op de linker uitgerolde scrollen en je komt terecht in de:

HiŽrogliefen Woordzoeker puzzel:

Deel 1: Zoek de woorden en streep ze door

Lees de instructies. Deze puzzel bestaat uit 2 delen. Het is een Woordzoeker puzzel. Deel 1 van de puzzel staat nu in je scherm.....Het zijn een boel hiŽrogliefen.....HiŽrogliefen zijn letters en met letters maakt men woorden. Dat is dus met hiŽrogliefen niet anders. We kennen allemaal wel de woordzoeker puzzel......dan moet je een reeks opgegeven woorden zoeken in een diagram vol met letters en die woorden moet je dan doorstrepen....en dan kan horizontaal, verticaal en diagonaal en van links naar rechts of van rechts naar links enzovoorts.

Wel.....dit is ook zo'n woordzoeker puzzel maar dan nu in hiŽrogliefen.  In het rechter deel staan de 7 rijen woorden die je in het grote linker deel moet zoeken en daar moet doorstrepen......Zoek in het linker deel de letters van rij 1 en selecteer die letters dan en......er wordt een rode streep door die letters gezet. Op het rechter deel krijgt dan de 1e letter van rij 1 een rood vinkje ten teken dat je rij 1 hebt doorgestreept in het linker deel.....

Doe dit dan ook voor de rijen 2 en 3.....het ziet er dan zo uit:

Als je alle woorden van rij 1 t/m rij 7 in het linker deel hebt gevonden en hebt doorgestreept dan worden in het linker deel 7 hiŽrogliefen "uitgelicht".

Die 7 hiŽrogliefen moet je nu vertalen naar onze letters en er dan een woord van maken en dat doe je in:

Deel 2: Vertaal de 7 hiŽrogliefen en maak er een woord van:

Voor de vertaling van de 7 hiŽrogliefen die je in deel 1 hebt gevonden is de hiŽrogliefen tabelkaart nodig. 
Open de inventory en klik er nu met je hand op de rechter uitgerolde scrol

De scrol en de hiŽrogliefen tabelkaart worden in je scherm gezet. Lees eerst weer de instructies

Je moet de 7 hiŽrogliefen dus vertalen en dan de letters in de vakjes onder de hiŽrogliefen typen. Daarna moet je de hiŽrogliefen met de letters in de goede volgorde zetten zodat er een goed en leesbaar woord ontstaat. De vertaling is makkelijk, dus typ de juiste letters in de vakjes onder de hiŽrogliefen. Pak dan de hiŽrogliefen op en klik je buiten de vakjes weer neer

Het woord dat je moet maken is PAPYRUS. Dus plaats de hiŽrogliefen/letters nu in de juiste volgorde terug in de vakjes zodat je PAPYRUS leest. Dit terug plaatsen komt vrij precies want de gele randen van de hiŽrogliefen vakjes moeten precies,  samen vallen met de gele randen van de vakjes waar je ze inzet....er mag geen millimeter ruimte zijn.

Doe je dit goed dan zal Kyle zeggen dat je het goed hebt en ga je vanzelf uit de puzzel....Hoor je Kyle niet als je PAPYRUS hebt in de vakjes, dan heb je 1 of meerdere hiŽrogliefen/letters niet precies passent in de vakjes gezet. Dit had ik ook maar ik heb de puzzel gewoon gesloten en ben verder gegaan en heb er verder geen problemen door gekregen.

Heb je deze puzzel opgelost dan kun je verder, want je moet dit PAPYRUS woord ergens anders invullen om de laatste scarabee te verkrijgen. Ga omlaag (zuid), rechts (oost), omlaag (zuid), 2 keer rechts (oost) en dan omhoog (noord)...je bent dan beland in de:

Gevleugelde Standbeeld kamer:

Op een sokkel zit een gevleugeld beeld. In de bovenste rand van de sokkel staan 7 hiŽrogliefen en  de gevleugelde dame heeft een kistje op haar handen. Klik op de sokkel....je beland in de close-up van de 7 hiŽrogliefen. 7 vakjes met in elk vakje een hiŽroglief...

Als je op een vakje klikt dan verandert de hiŽroglief naar een andere hiŽroglief. Je moet hier dus, van links naar rechts, de hiŽrogliefen van het woord PAPYRUS in de vakjes zetten. 

Doe je dat goed dan gaat het kistje, op de handen van het standbeeld, open. Klik op het geopende kistje en pak er dan de paarse scarabee uit. 

Je hebt nu de  5 scarabee's.  Ga terug naar de waterput kamer via omlaag (zuid) en dan 2 keer links (west). Klik in de waterput kamer weer op het kat standbeeld en....nu kom je in de close-up van het sieraad dat de kat op haar borst draagt....Het is een scarabee met daaromheen 8 gekleurde rondjes.......

......noteer de kleuren van de rondjes en hun positie. Als je het als een klok ziet dan staat op 12 uur wit, op 1 uur donkerblauw, op 3 uur wit, op 5 uur groen, op 6 uur rood, op 8 uur paars, op 9 uur wit en op 11 uur lichtblauw. Ga uit de close-up en ga 2 keer omhoog (noord) en dan 2 keer rechts (oost) terug naar de:

Scarabee kamer:

Zoom in op het scarabee paneel op de achtermuur. Boven de scarabee moet je nu je 5 scarabee's in de zwarte scarabee openingen plaatsen....Je hebt een rode, een paarse, een donkerblauwe, een groene en een lichtblauwe scarabee. In het scarabee sierrad van de kat heb je gezien op welke positie deze kleuren staan rondom de scarabee.....Maar wat je nu ziet is een plat vak...toch moet je uit het scarabee sieraad nu afleiden in welk vak je nu welke scarabee moet plaatsen.....het is een totaal onlogische puzzel en slordig geprogrammeerd en ik heb deze alleen via "trail and error" kunnen oplossen en dit is de oplossing. 

Pak een scarabee uit inventory en klik het ding in het juiste scarabee vak en.....
.......je hoort een deur open schuiven, maar dat is niet hier in deze kamer.  Ga links (west) en dan omhoog (noord) en.....Kyle is dan in de:

Tomb van Tut kamer:

In de gouden sarcofaag ligt King Tut. Klik de sarcofaag......Kyle opent de sarcofaag...Klik in de geopende sarcofaag en....pak het 3e Sleutelbeeldje uit de sarcofaag. 

Kyle heeft nu dus 2 sleutelbeeldjes en die moet hij verbergen voor Damien. Ga uit de close-up en reis, via de plattegrond, terug naar het hotel te Cairo.

Hotel:

Kyle is terug in het hotel en op de gang bij kamers 19 en 20. Zoom weer in op het deurslot van kamer 20.  Pak de motel sleutelkaart uit inventory en klik ermee op de sleutelkaart gleuf en.....Kyle steekt de kaart weer door de gleuf maar......de kaart werkt niet meer....Blijkbaar zijn Kyle en Allyson geen gasten meer in het hotel en heeft het management de deurcode verandert. Ga uit de close-up, loop naar links en duik het drankenautomaten hok weer binnen. Bij de dranken en snackautomaten staat ook een diepvrieskist war ICE op staat. Maak de diepvrieskist open.....de kist is pas onlangs gevuld met vers ijs.....pak  de 2 Anubis beeldjes uit inventory en leg ze in de vrieskist.....vanzelf sluit Kyle de kist weer. 

Op de snackautomaat hangt een "Buiten Werking" bordje. Pak het "Buiten Werking" bordje en plak het op de vrieskist.......
....zo...nu zal geen gast de kist willen openen. Reis, via de kaart, weer naar het:

Museum:

Ga naar binnen en naar de souvenirwinkel. In de stelling die aan de achtermuur staat, staan Anubis beeldjes....Klik op die stelling en.....Kyle pakt de Anubis beeldjes. 

 

Praat vervolgens met de verkoper om de beeldjes te betalen. Als je eerder, in de zaal hier, de landkaart op de muur bekeken hebt en ook via de omlaag pijl de onderste helft van die landkaart, dan staan al de locaties "Dharajet Construction Site" en de "Temple of Anubis" op Kyle's kaart. 

Staan deze 2 locaties nu nog niet op Kyle's kaart dan ga je die muurkaart nog een keer bekijken. Reis nu, via Kyle's kaart, naar de:

Dharajet Construction site:

Filmpje......Kyle ontmoet Damien en hij geeft hem de 2 nep Anubis beeldjes........

Kyle wordt bewusteloos geslagen en wordt weer wakker in de kelder van het in aanbouw zijnde  huis.

Achter Kyle zit een putje (Drain)  in de vloer en aan de kale muur hangt een elektrakastje.....

Bekijk het putje....Klik in de close-up van het putje op het rooster.....Er ligt een metalen staafje onder het rooster........Kyle probeert of ie het object door het rooster kan pakken maar helaas....zijn vingers passen niet tussen de stijlen. Ga via de trap naar boven en probeer bovenaan de trap dan de deur te openen ......helaas....de deur zit op slot. Ga terug naar beneden en zoom nu in op het elektrakastje en los de puzzel op:

Elektradraden puzzel:

Lees eerst weer de instructies.....het is dus een schuifpuzzel.....Je moet de draden herstellen en dan van links naar rechts juist verbinden. Het is ordinaire schuifpuzzel, dus doe je best. Kom je er niet uit dan klik je, na een paar minuten proberen,  in de linker bovenhoek van dit scherm en....er verschijnt dan rechtsonder een "Solve" knop....Klik op de "Solve" knop om deze puzzel automatisch op te lossen. 

Wil je zelf de puzzel oplossen dan is kun je op dit plaatje zien hoe het er uiteindelijk uit moet zien......

Heb je de kabel puzzel opgelost dan loop je een scherm naar rechts en.......In de grote metalen kist zit Allyson opgeborgen. Er volgt een gesprekje met Allyson in de kist

.....De kist zit op slot met een hangslot. Op de tafel ligt gereedschap.....
Klik op de tafel en pak dan de magnetische schroevendraaier en een spijker uit de glazen pot. 

Ga uit de close-up. Onder de tafel staan dozen....Klik op de kleine doos die op de grote doos staat.....Kyle pakt een opgerolde kabel uit de doos. 

Klik op de voorste doos om die op zij te schuiven en pak dan de Koevoet, die onder de doos op de vloer ligt. 

Gebruik de koevoet om er het hangslot van de metalen kist te ontsluiten.....Klik dan weer op de kist om Allyson te bevrijden uit de kist.......

.....Er volgt een innige omhelzing en een gesprek en dan loopt Allyson weg....Je blijft Kyle, dus loop ook terug naar links......Allyson staat bij de trap en het putje. Zoom weer in op het putje. In de close-up gebruik je de magnetische schroevendraaier op het putrooster om het metalen staafje uit het putje op te vissen. 

Ga uit de close-up en loop de trap weer op en klik weer op de deur en....Je komt weer in de close-up van het deurslot.....Gebruik de spijker of het metalen staafje in het deurslot en.....

Met de spijker en het metalen staafje forceert Kyle het slot.....Vanzelf ga je uit de close-up.....Klik weer op de deur en........Kyle opent de deur op een kier en ziet......bewakers.....Ga terug naar beneden en ga praten met Allyson.......Kyle legt zijn plan uit......Allyson moet in het zekeringen kastje de juiste zekering overhalen, zodat het donker word in de kamer waar die bewakers zitten......Kyle zal dan die kamer in stormen om er af te rekenen met de dan totaal gedesoriŽnteerde bewakers. Kyle gaat boven aan de trap voor de deur staan en Allyson moet nu de goede zekering uit zetten en dat is de 2e van boven in de rechter rij, dus klik die zekering naar rechts en.....

 

.......wel....kijk naar het filmpje....

Het wordt donker en Kyle gaat afrekenen met die 3 kerels......Kyle en Allyson ontsnappen uit dit huis en gaan terug naar het hotel om de 2 Anubis beeldje terug uit de vrieskist te pakken. 

Helaas duikt dan die Damien met zijn handlangers weer op en het hele gezelschap beland dan terug in de:

Anubis Tempel:

Onder bedreiging moet Kyle nu de 3 beeldjes op de juiste voetstukken plaatsen.......

Het enige dat je nu dus nog moet doen is om de 3 Anubisjes beeldjes elk op de juiste sokkel te plaatsen....aldus:

..........Kijk naar de EINDfilm..........

Het altaar schuift weg en we dalen af naar de tempelzaal waar we dit avontuur ook zijn begonnen met Nefreheptath. Damien wil afmaken wat Nefreheptath ooit is begonnen

Damien heeft niets geleerd van Nefreheptath's en dat zal ie met de dood bekopen want......Anubis verschijnt en kruipt in het lichaam van Damien's helper en......Damien word onthoofd en ook de helper overleeft het niet. Anubis wil dan van Allyson en Kyle weten wat er aan de hand is. 

Allyson legt het uit en Anubis besluit dan dat de mensheid nog steeds niet klaar is om het "Book of Thoth" te mogen lezen. Allyson en Kyle brengen dan de 3 Anubis beeldjes naar hert museum te Cairo, waar ze thuishoren want tenslotte zijn ze Egyptisch erfgoed.

EINDE

Walkthrough door: Louis Koot