Montague’s Mount

2015: Walkthrough door: Dick Leeuw

Besturing van de game: toetsen WASD en met de muis voorwerpen bekijken en pakken. Je kan andere toetsen instellen voor de besturing maar daar moet je niet de pijltoetsen voor gebruiken want die heb later nodig. Toets i voor inventory en de x en z om hierdoor te navigeren, de q toets is voor het kompas. Je kunt in dit spel een aantal achievement behalen, een paar daarvan zijn belangrijk voor de game, van de rest heb ik er maar 1 niet voltooid maar dat heeft geen invloed op de game. Je moet veel dingen bekijken, sommige moet je meenemen maar je kunt maar 5 voorwerpen tegelijkertijd met je meenemen.

Je vind door de hele game deze kruizen, crosses of ST. Birgid of Kildare, er zijn er 22. Daarvan heb ik er 19 gevonden.

Start op het strand, 2 dingen belangrijk hier: wandelstok

en een houten spinner, deze beide pakken.

Verder hier op het strand  veel voorwerpen bekijken.

Als je wandelstok hebt dan kan je het hek open maken, doorlopen en je komt 3 hutten tegen, de eerst 2 zijn open en de derde is afgesloten.

Je kan rondkijken in de hutten maar er is nog geen stroom.

Het pad volgen, hek door.

Bij een strandje krijg je een visioen, als weer controle hebt pak je op het strandje een draaiwiel. Pad verder volgen, vlak voor afgesloten hek ga je rechts.

en je komt bij een houtschuurtje.

Aan de rechterpaal hangt een sleutelbos, pak de bos.

Loop verder langs de houtschuur en je komt bij een zonnewijzer en een stroom generator.

Loop terug naar het strandje.

Loop rechts van het muurtje verder en dan kom je bij een geheime plek.

MPak uit de kist een kaart, keer terug naar het strandje en loop nu links van het muurtje naar de 3 hutten.

Ga naar de afgesloten hut, gebruik de sleutelbos op de deur, binnen vindt je een jerrycan, pak deze en

ga terug naar de stroomgenerator. Open je inventory en selecteer de jerrycan, klik nu op de motor en je krijg een klein spelletje.

Je moet 4 keer raak klikken met A in het kleine vakje B. A gaat steeds sneller draaien, als je mist moet je opnieuw beginnen. Als dit gelukt is dan gaat de generator stroom leveren en de lichten gaan aan. Dit spelletje kom je tegen bij alle generators en bij de grammafoon. Loop terug naar de 3 hutten Rechts naast de deuren van hut 1 en 2 zit de lichtschakelaar, kijk binnen alle laden en kasten na.

In hut 2  ligt nog een houten spinner naast een grammafoon en een televisie, je kan de televisie aanzetten en een filmpje laten afspelen, voor de grammafoon hebt je een hele LP nodig, deze vindt je verderop in de game. In de eerste hut hangt een platte kast aan de muur, maak de deuren open.

Binnenin staat de uitleg om de brug verderop in de game te laten zakken.

Er zijn 3 dingen die gedaan moeten worden: De zonnewijzer moet op de juiste tijd gezet worden ( 10.10 ). Kijk verderop door een uitkijkpost en je ziet een boei die morseseinen uitzend, noteer deze seinen vertaal deze met de tabel in hut 1: B, R, G, R In de hut bij de brug zet je de 4 spinners in de juiste kasten en draait je deze in de juiste kleuren.

Aan 1 van de hutten hangt een klok deze staat stil op 10.10.

Vlak voor de hutten ligt een koffer  waar een driehoek op ligt, pak deze, je hebt deze nodig bij de zonnewijzer.

Zet de driehoek boven op de zonnewijzer en gebruik beide knoppen van de muis om de tijd in te stellen.

Als je de zonnewijzer goed gezet hebt loop je naar het hek, haal de schakelaar over en je kunt het hek openen.

Ga door het hek en vlak achter het geopende hek ligt weer een houten spinner, pak deze op en loop verder.

Open de poort en als je de controle weer hebt ga je even verderop rechts naar de uitkijkplaats.

Je ziet de boei en de morseseinen.— · · ·(B),  · — · (R),  — — · (G),  · — · (R)

Neem de seinen op en vertaal deze naar letters mbv de tabel in hut 1. Loop terug naar het pad en loop naar de brug. Op de steiger links van de brug ligt weer een houten spinner. Pak deze, je hebt nu 4 spinners. In de hut hangen 4 kastjes, zet de 4 spinners in de juiste kastjes en draai de spinners op de juiste kleuren: blauw, rood, groen en rood.

Ga naar de brug en stop het draaiwiel in het kast aan de grote pijp, klik op het draaiwiel en de brug zakt langzaam naar beneden.

Ga terug de hut in, in het tafel naast de oven zit een laatje, hier kan een hele LP liggen.

Ligt deze hier niet dan vindt je de LP in een laatje onder de kluis in de hut net aan de overkant van de brug rechts. Kijk ook de ander kasten en laden na voor de vierkanten kruizen. Ga de brug over, rechts aanhouden en je komt bij een afgesloten hek en een hut, links in de hut zie je een lampje en een knop achter een rooster.

Klik op het rooster, klik hierop, rooster komt omlaag en druk nu op de knop. Het lampje naast de knop gaat branden  en het rode licht bij het hek wordt groen, het hek is nu open.Rechts staat een kluis op een tafel, in de tafel zit een lade met daarin een boekje waar de code voor de kluis staat: 24, 52, 12 en 67. Het is mogelijk dat in deze lade de hele LP ligt.

In de kluis ligt een stuk tegel, pak dit stuk. Als je de LP gevonden hebt loop je terug naar de middelste hut waar de grammafoon staan, leg de LP erop en klik op de hendel aan de zijkant, je krijgt weer het spelletje met 4 keer raak klikken. Als dat gelukt is klik dan op de knop aan de voorkant van de grammafoon, de LP wordt nu afgespeeld.   Ga terug naar de hut aan de overkant van de brug, maak nu het hek open en loop door naar het strand. Bovenaan de trap naar het strand staat links een houtschuur, binnen aan de linkerkant staat een staaf, pak deze. Rechts tegenover de houtschuur loop de jungle in daar vindt je geheime opbergplaats.

Hierin ligt een kaart. Ga nu de trap af naar het strand, volg het strand. Je komt bij een hek, bij de poort zie onderaan op de grondplaat rechts en opening.

Zet hierin de staaf die je in de houtschuur gevonden hebt. Klik op de hendel en de poort gaat open.

Net voor je onder de rotsboog doorkruipt vindt je links plank met een stokje eraan, pak deze op. Net na de rotsboog vindt je op het strand ook weer een stuk tegel.

Aan het eind van het strand vindt je een hefmechanisme en een garagedeur, zoom in op de deur en je zie een code: 55, 10, 14 en 82.

Iets voor het hefmechanisme zie je aan de linkerkant een zandhelling omhoog lopen. Boven vindt je een kluis, gebruik de code van de deur hier. In de kluis ligt een grote schroef, pak deze en loop terug naar het hefmechanisme. Stop de schroef hierin en steek de plank/stok in de schroef. Klik een aantal keren op de plank en de garagedeur gaat open.

Loop naar binnen en helemaal door naar achteren, daar liggen een aantal dingen die je kan bekijken en weer een stuk tegel, pak dit stuk.

Je bent klaar op dit stuk strand, loop helemaal terug naar de brug en net voor de brug ga je rechtsaf.

Volg dit pad tot het eind daar vindt je een liftje, klik op de hendel en je gaat omlaag

Aan het eind staat een groot kruis en links daarvoor ligt een houtstapel.

Bovenop de stapel ligt weer een stuk tegel. Draai om en ga met de lift weer omhoog en loop een stukje door. Daar vindt je links een pad dat naar boven gaat. Na een klein stukje zie een generator staan met een jerrycan ernaast, pak de kan en gebruik deze op de generator. Je krijgt weer het spelletje met 4 keer raak klikken. Volg het pad verder naar boven.

Je komt bij een zuil en 4 gesloten hekken  plaats nu de 4 stukken tegel in de zuil en dan gaan de 4 hekken open.

Volg het pad verder, je komt bij een splitsing: rechtdoor kom je bij een afgesloten hek en linksaf ga je naar beneden.

Je moet nu naar beneden en je komt bij een waterput, daar kan nog niks mee want je mist nog een onderdeel.

Rechtdoor kom je weer bij een afgesloten hek, volg dus het links naar beneden naar het strand.

Beneden ga je meteen links een klein strand op.

Aan het einde zie je een generator en links van je zie een houtschuur. Op de stapel hout ligt een slinger, pak deze. Loop terug naar de waterput en gebruik de slinger op de staaf bij de waterput, er wordt nu een plaat omhoog gehesen in de put hierop ligt een sleutel, pak deze en ganu naar het afgesloten hek. Gebruik de sleutel om het hek te openen.

Je ziet een zuiltje met een bord erboven en ook een aantal lichamen. Daarachter half in een kuil ligt weer een jerrycan. Pak deze en loop naar beneden naar de generator en start de generator mbv de jerrycan. Loop terug naar boven naar de zuil met het bord erboven, nu is de bovenkant van de zuil open. Klik op de hendel die je daar ziet, nu zijn de andere 3 zuilen ook actief en open.

Als je weer omlaag loopt naar het strand zie rechts een hut en een aantal graven, hier kan je van alles bekijken en vind je ook weer 1 van de 22 kruizen. Je bent nu bij de kompaspuzzel . Er zijn 3 zuilen hier op het strand: trap omlaag, rechtdoor het strand op dan links aanhouden richting de rotsen, daar staat nr 1. Als je rechts om de rots heen loopt dan zie je zuil 2. Zuil 3 vindt je achter de vuurtoren. Loop naar zuil 1.  Loop nog even door om de rots heen daar vind je weer een geheime locatie met een kaart.

Loop terug naar zuil 1 en ga op de plaat staan en kijk naar de bovenkant van de zuil, dit is een metalen kompasroos met een staaf erboven. Druk nu op de Q toets en houd vast, je ziet een witte kompasring met een pijl erin. De staaf moet nu dezelfde richting krijgen als de pijlpunt op de kompasring.

Loop langs het strand, om de rots heen naar zuil 2. Als langs de rots loopt kan je op de rots een paal zien met 3 lampen,

als er nu 1 rode lamp brandt dan weet je dat zuil 1 goed staat. Zet nu zuil 2 goed.

Loop daarna richting vuurtoren, stop voorbij de rots even en draai je om, als je de eerste 2 goed gedaan hebt  zie je 2 rode lichten op een paal. Loop verder om de vuurtoren heen en doe bij zuil 3 hetzelfde. Als je het goed hebt gedaan krijg je een melding dat je een metaalgeluid hoort.

Je bent hier klaar, loop terug naar de trap, langs de waterput naar boven en dan op de splitsing links. Het hek is nu open na het oplossen van de kompaspuzzel.

Door het hek en je komt op een splitsing.

Rechts naar een grafzerk, daar ligt ook weer 1 van de 22 kruizen. Draai om en ga terug en ga nu rechts omlaag langs het pad, je komt langs een kapel met een kaars en ook weer 1 van die kruizen. Volg het pad verder en je komt bij een hut, ga de hut in en je krijg weer de melding van een geheime bergplaats. Links in de hoek is de bergplaats, open deze. Daarin een notitie 3-51. Klik op de ovendeur, weer een bladje met daarop 2-32, ook weer een kruis. Op de tafel ligt ook een briefje 4-79 en op de grond vlak bij de kluis een briefje met 1-5.

De combinatie voor de kluis is: 5, 32, 51 en 79. Open de kluis en daarin is weer 1 van de 5 kaarten. Volg het pad verder langs een paar ruďnes, in 1 van deze ligt ook weer een kruis. Loop door het strand op en je ziet de ingang van een grot, loop daarin totdat je bij een kast komt. Daartegen aan staat een kist met daarin een tandwiel en een kaars. Pak deze beide.

Loop verder door over een stukje strand en een zandpad, verder door struikgewas en je ziet een hut, vlak daarvoor zie je een wegwijzer.

Ga de hut in, bij de achterwand zie je 2 kisten op de grond, rechts is afgesloten en links bevat 1 tandwiel.

Hier kan je het tandwiel dat je bij je hebt plaatsen.

Het past tegen het andere tandwiel. Op een krukje tussen de kisten ligt een kaars, laat deze voorlopig liggen want je kan maar 5 voorwerpen tegelijkertijd meenemen en we komen hier toch nog terug. Ga de hut uit en volg het pad naar achteren, je ziet een aantal ruĎnes en vindt ook weer een grafzerk, verder is er ook nog een hut. Ga hier binnen, op de tafel ligt een tandwiel en ook een kaars, pak deze beide.

Achter in de hoek staat een kast, in de rechtse la ligt ook een kaars, pak deze ook.

Ga terug langs de hut naar de wegwijzer en ga nu linksaf, brugje over en je komt op een werf.

Net voorbij de roeiboot zie je een jerrycan, pak deze en gebruik die op de generator links in de hoek.

De lichten gaan branden en je ziet een tandwiel liggen, pak dit en loop nu terug naar de hut met de 2 kisten.

Leg nu de 2 tandwielen op hun plaats en haal de hendel over, de andere kist wordt nu gedeblokkeerd, open deze en pak de kaars eruit.

Pak ook de kaars op het krikje( je hebt nu 5 kaarsen) en loop terug naar de werf. Hier is een hut met daarin een groot wiel met een ventilator erboven.

Op het wiel zijn 6 kaarsenhouders, plaats de kaarsen hierin, je hebt nu nog 1 kaars nodig, deze ligt op de plaats waar je de jerrycan gevonden hebt. Pak deze en plaats hem op het wiel, door de warmte van de kaarsen gaat de ventilator draaien en daardoor gaat het hek naast de hut omhoog.

Kruip onder het hek door en volg het pad, je komt ook weer een visioen tegen, verder door.

Bij 2 banken is een splitsing, we gaan eerst linksaf en je komt bij een toren.

Iets voor de toren staat een rots met een plaquette.

Klik hierop en de plaat zakt weg en dan draait deze. Je ziet nu 10 wijzerplaten met cijfers erbij, eronder ligt een sleutel.

Pak de sleutel en teken de figuren voor de 1,7,4 en 0 na. Deze heb je verderop nodig.

Loop onder de toren, daar zie je en kist. Open deze en pak de sleutel. Loop door naar de reling naast het bord, kijk naar beneden en je ziet een boei aan en uit gaan.

Als de boei aan is dan zie je op de grond 1740 staan , gemaakt van stenen. Loop naar boven naar de top van de toren, het hek is afgesloten.

Ga terug naar beneden en terug naar het pad met de 2 banken, ga nu linksaf, je komt bij een hek.

Het hek zit op slot, klik eerst op het hek dan krijg je de melding: heb een object nodig, selecteer de bronzen sleutel in je iventory. Klik weer op het hek en nu krijg je de melding: open de beugel. Klik op de beugel en daarna op het hek en het hek gaat open. Ga de trap af en volg het strand tot het eind, daar vind je weer een geheime bergplaats met daarin een kaart.

Een stukje terug tegenover een klein schiereiland vind je een zandheuvel,

hierop staat een grote steen met daarachter een paneel op een paal, open  het paneel met de laatste sleutel.

Hierin staan 4 wijzerplaten, hier moet je de code 1740 instellen.

Nu kan de poort bovenop de toren open. Dus loop terug naar de toren en dan naar boven, open het hekje.

Als je controle weer hebt loop je dak op en pak ook weer een kruis, open het kastje en daar ligt papiertje. Pak dit en dan begint de eindfilm.

Walkthrough door: Dick Leeuw