Syberia 2

2015: Walkthrough door: Louis Koot  

Over het spel

Dit is het vervolg op Syberia 1, en hierin gaat Kate Walker verder met haar avonturen op weg naar Syberia. Het spel gaat gewoon verder daar waar Syberia 1 is opgehouden. Dit tweede deel werkt precies hetzelfde als deel 1 en ook de systeemeisen zijn min of meer hetzelfde. Op een Pentium 3 500Mhz computer met een beetje behoorlijke 3D videokaart en geluidskaart is ook dit spel goed te spelen. Het spel doet het met Windows 98 en ook met WindowsXP. Het spel staat op 2 Cd's en het werkt verder precies hetzelfde als deel 1. 

Het spel begint met een filmpje. Katie's baas is nog steeds een arrogante klootz....en een chagrijnig kreng. 

Ondertussen zijn Kate Walker en Hans Voralberg onderweg in de trein en we zien een gesprekje tussen Kate en Hans in de trein. 

Hans is erg ziek en hij vertelt Katie het een en ander over het mythische eiland Syberia. Kate's baas belt Katie op en Kate luistert wel naar hem maar ze geeft hem geen antwoord. Kate heeft haar "schepen achter zich verbrand". Haar enige doel in is het nu nog om te zorgen dat Hans Voralberg zijn geliefde Syberia bereikt. De trein komt aan op een station en het spel begint nu met Hoofdstuk 1: Romansburg

Hoofdstuk 1: Romansburg:

De trein weer opwinden:

In de trein

Kate staat in de voorste deel van de treinwagon. Loop naar de onderkant van het scherm. Kate doet een stap vooruit en haar telefoon begint te rinkelen. Het is Oscar, de treinmachinist. Oscar is nog even humorvol en "to the point" als in deel 1. Luister naar het gesprek tussen Kate en Oscar. Oscar vertelt dat we zijn beland in de stad Romansburg. 

Hierna klik je dan in de deuropening achter Kate. Katie draait zich om en loopt het tussenhalletje in. Hier staat dus in het midden het pilaartje met daarop de miniatuurtjes van Hans en Anna Voralberg. Dit pilaartje is dus Hans Voralberg's Cilindermachine. Je weet dit vast nog wel uit deel 1. Je kunt er even op klikken. Op de tafel, rechtsonder in het scherm, ligt dan ook nog de Mammoet Pop van Hans. Je kunt even klikken op de Mammoet Pop. Loop dan door de deuropening, rechts, de slaapcoupé binnen. Loop door naar de onderkant van het scherm en je komt bij Hans Voralberg. Hans staat iets te doen aan zijn werktafel. Klik op Hans om met hem te praten. Je gespreksopties verschijnen in beeld. Gebruik ze allemaal en put ze ook allemaal helemaal uit. 

Hans vertelt Kate dat ze nog een heel eind af zijn van Syberia en hij vertelt ook dat Oscar degene is die beslist of de trein weer gaat rijden. Om de trein weer in beweging te krijgen moet deze wel eerst weer worden opgewonden. Op het perron zou een opwindmachine moeten staan. 

Na dit gesprek ga je via de onderkant van het scherm terug en dan weer het tussen halletje in. Ga dan verder naar het voorste deel van de wagon en loop door naar de onderkant van het scherm. Je kunt dan via de deur links eventjes de badkamer in gaan, maar dat heeft weinig nut. Dus ga via de deur, rechts voor Kate, naar buiten. Kate staat dan op het buitenbalkon van de treinwagon. Ga via de rechterkant het balkon af en het perron op.

Op het perron:

We ontmoeten nu de gepensioneerde Kolonel Emeliov Goupatchev. De kolonel is nu de beheerder van de winkel waarvan hij zojuist het slot heeft geopend. Hij begint zich aan Kate voor te stellen maar wordt brutaal onderbroken door de "Stadsomroepster". Romansburg schijnt zo'n beetje het "Einde van de Wereld" te zijn. Hierna begint de ijskoude woestenij. De goede Kolonel gaat mopperend zijn winkel binnen.  Loop naar de onderkant van het scherm en op het volgende scherm herhaal je dit. Je bent dan bij de Locomotief en bij Oscar. Klik op Oscar om met hem te praten. Gebruik weer al je gespreksopties en put ze weer volledig uit. 

Oscar, alhoewel een automaat, is bezorgt over zijn toekomst. Wat gaat er met hem, en de trein, gebeuren zodra Syberia is bereikt?. Hij wil graag dat Kate hierover met Hans gaat praten. Ook Oscar vertelt je dat de trein weer moet worden opgewonden.

Aan het eind van het perron staat dus de Treinopwindmachine. Rechts zit het draaiwiel en links staat de grote hendel. Kik op het draaiwiel. De Opwindstaaf komt tevoorschijn. Klik op de grote hendel, achter Kate. De opwindstaaf verdwijnt in de locomotief en windt deze nu op. Klik weer op het draaiwiel om de opwindstaaf terug in de machine te laten verdwijnen. Als de trein is opgewonden dan ga je weer met Oscar praten.  Gebruik het "Hans" onderwerp en dan het "Trein" onderwerp.

Die Katie toch. Dacht ze toch echt dat Oscar blij zou zijn dat de trein nu weer verder kan rijden. Vergeet het maar Katie!!! Oscar vertelt dat we het "Koude Gebied" in gaan en dat Katie dus voor Steenkool moet gaan zorgen om het in de trein lekker warm te houden. Geen Kolen, dan gaan we ook niet verder.Ja...die Oscar toch. Bemerk nog even het grote "kasteel" op, dat op de heuvel in de achtergrond staat. Kate zal daar later ook terecht komen. Het is een groot klooster.

Steenkolen voor de trein:

Op het Perron:

Nu dus eerst maar op zoek naar steenkolen voor de trein. Ga, via rechtsonder, 1 scherm terug naar rechts. Je bent dan op het overzichtsscherm van het station. Je ziet de trein staan en de gebouwen. Achter de locomotief hangt dus de kolenwagen en daar weer achter hangt dan de wagon. Bij de kolenwagen van de trein zie je het voorste gebouw. Er steekt een soort kraanarm uit dit gebouw. Het volgende gebouw is dan de winkel van kolonel Emeliov Goupatchev. Voor de winkel en ook voor het gebouw met de kraanarm zit een ijzeren luik in de vloer van het balkon. Dat gebouw met die kraanarm is het Kolenpakhuis.

Rechts van het luik bij het kolenpakhuis is een soort balkonnetje. Hou daar je cursor en klik dan en Katie loopt dat "balkonnetje" op. Kate staat dan voor het bedieningspaneel van het kolenpakhuis. Je ziet er een hendel op. Wacht even.....Klik nog niet op die hendel. Rechts onder in je scherm zie je een kind staan. Het kind staat dus onder het station.

Klik op het kind. Kate buigt zich zelf over de reling heen en roept het kind aan. Kate stelt zich zelf voor. Ik denk dat het een meisje is en haar naam is Malka. Gebruik het "Kate" onderwerp. Malka vindt Katie wel aardig en vraagt of ze haar komt opzoeken. Malka verdwijnt. Klik dan nu op die Hendel. Je komt in de close-up van het bedieningspaneel. Klik weer op de Hendel

Je ziet nu die kraanarm omlaag gaan en merkt dat de kraanarm dus boven de kolenwagen van de trein hangt. Er komen echter geen kolen uit het pakhuis en de kraanarm gaat weer terug omhoog. Kate zegt "dat er iets niet in orde is met deze machine". Ga terug naar links het perron weer op. Ga nu helemaal langs de trein naar het achtereinde,dus naar de bovenkant van je scherm, van het perron. Je komt uit aan de achterkant van de trein. Aan het einde van het perron staat een grote hendel en je ziet ook een gesloten hek.

Klik op de Hendel. Er gebeurt echter helemaal niets. Klik op het gesloten hek. Kate loopt naar het hek en je komt in de close-up van dit hek. Achter het hek gaat een houten trap omlaag naar de wereld onder het station. Rechts naast het hek zie je het sleutelgat. Klik op het sleutelgat. Helaas, het hek zit stijf op slot. Sluit de close-up via het pijltje rechtsonder. Ga 1 scherm terug over het perron en klik dan op de deur van de Winkel. Kate gaat de winkel binnen.

Winkel:

Het is best een grote winkel. Kate staat links voor de deur. Er zijn twee toonbanken. Achter de linker toonbank zie je die manke Kolonel Emeliov Goupatchev staan en aan het plafond hangt een ladder omlaag. De ladder reikt echter niet tot aan de vloer. Tegen de zijkant van de linker toonbank staat een tafeltje waarop 3 snoepjesautomaten staan. Ga verder de winkel in via de Rechtsafpijl onder de ladder. Kate komt dan bij de toonbanken te staan. 

Zoals al gezegd, Kolonel Emeliov Goupatchev staat achter de linker toonbank. Klik op de Kolonel om met hem te praten. Kate stelt zich voor en de Kolonel vertelt dat hij tevens de "Administrator" is van het Romansburg District. Je gespreksopties verschijnen. Gebruik ze weer allemaal, maar de belangrijkste opties zijn hier de "Coal", de "Gate" en de "Key" opties. Deze moet je gebruiken en ook helemaal uitputten.

Op de hoek van de rechter toonbank ligt een kapotte machine. Klik daarop en je komt in de close-up. Het blijkt een kapotte Snoepjesautomaat te zijn. Op de onderkant van de snoepjesautomaat lees je: "Candyroff 625-122". Links naast de snoepautomaat staat een klein bakje met een rode bodem. In het bakje ligt een kleine sleutel.

Grijp het sleuteltje. Het sleuteltje verdwijnt je inventory in. Sluit de close-up. Open je inventory en klik op Kate's telefoon. De telefoon komt dan links in je scherm te staan. Via de twee pijltjes, onder het schermpje, kun je de telefoonnummers van Oscar, Kate's mammie en Kate's kantoor uit het geheugen halen. Wil je met een nummer bellen dan druk je op de "Send" knop. Ach, voor de lol kun je best even met Oscar bellen en ook met Kate's moeder en met Kate's kantoor. Het levert je niets op. Toets dan, met de cijferknopjes, het nummer van de Candyroff in, dus 625122 en druk op "Send". Kate leert iets over de snoepjes welke Candyroff in haar assortiment heeft. 

Berg de telefoon weer op via een klikje met je rechtermuisknop. Ga, via de onderkant van het scherm, 1 scherm terug. Je bent dan terug op het overzichtsscherm van de winkel. Links naast Kate staat een kleine tafel. De tafel staat dus tegen de "kopse kant" van de linker toonbank aan. Klik op dit tafeltje. Je komt in het close-upscherm.

Een Snoepje voor Malka:

Op het tafeltje staan 3 Snoepautomaten. In elke automaat zit weer een ander snoepje. De automaten bestaan dus uit een glazen bol waarin de snoepjes zitten en deze glazen bol staat op een dikke standaard. In de standaards vindt je, van boven naar benden, de Muntgleuf, de Draaiknop, de Snoepgleuf en de Geldlade. De geldlade zit dus helemaal onderaan en elke geldlade heeft een klein slotje. Klik op elk van de drie geldlade. Ze zitten alle drie op slot.

Berg de muntjes en het sleuteltje terug op in je inventory via een klik met je rechtermuisknop. Open je inventory.  
Als het goed is heb je nu een "Vis snoepje" en twee "Suiker snoepjes" in je inventory.  

Sluit je inventory en sluit de close-up. Verlaat de winkel door op de deuren te klikken. Terug op het perron ga je via de onderkant van het scherm terug naar het kolenpakhuis. Ga weer op het "balkonnetje" staan. Malka is weer terug. Ze staat weer beneden, rechtsonder in je scherm, en ze heeft nu een mooie rode ballon vast. Klik weer op Malka en na de begroeting verschijnen je gespreksopties. 

Gebruik eerst even de "Romansbourg" optie. Malka vertelt dat het afgesloten hek er voor is om te voorkomen dat de "Benedenmensen" niet naar boven kunnen gaan. De "Bovenmensen" mogen wel naar beneden. Gebruik dan het "Mission" onderwerp. Malka weet echter niet hoe die kolenmachine werkt. Vraag Malka dan over de "Key". Malka wil Kate wel vertellen wie de sleutel van het hek heeft, maar ze wil wel eerst een presentje hebben. Vraag verder over de "Key". Malka wil "kalalas" hebben, snoepjes dus en ze vertelt ook wat voor soort snoepjes. Gebruik het "Candy" onderwerp en Malka zegt Kate het snoepje maar omlaag te gooien. 

Open nu dan je inventory en klik op de "Suikersnoepjes". Deze komen linksonder in je scherm te staan. Klik weer op Malka en......

Katie gooit de snoepjes naar beneden en Malka vangt ze met haar linkerhand. Ze schreeuwt dan naar Katie "Catch" en dat ze maar één kans krijgt. Malka laat dan de ballon los en deze zweeft omhoog en wordt door Kate gegrepen. Aan het touwtje van de ballon hing dus de sleutel van het hek en deze staat nu in je inventory.

Keer nu dus terug naar het gesloten hek, achterin op het perron. Klik weer op het hek en in de close-up van het hek open je dan je inventory en klik je op de "Gate Key". Klik dan op het sleutelgat van het hek. Het hek zwaait open en ook het hek onderaan de trap. Ga de trap af.

Filmpje; Kate's baas huurt een privé detective in om Kate op te sporen. Zijn naam is Nick Cantin.

De "Benedenwereld"

Katie staat dus nu onderaan de trap en bevindt zich dus nu in de "Benedenwereld". Links achter de trap zie je een vent bezig met een pikhouweel en verder naar links zit een vent op een bankje. Klik links van de trap om onder de treinrails te komen.  Er hangt een vreemde machine onder de rail. Klik er op. Raar ding, vindt Kate, maar het is een tredmolen. 

Ga via de onderkant van het scherm terug naar de trap en klik dan linksonder in het scherm om een scherm naar links te gaan. 
Kate staat weer onder de treinrails en hier staat dan ook Malka. 

Klik weer op Malka om een praatje met haar te maken.  Malka vond die snoepjes "niet slecht". Praat met Malka over "Kate"

Malka's mammie is overleden en ene Cirkos zorgt nu voor haar. Gebruik dan het "Kate" onderwerp nog een keer om het "Syberia" onderwerp te krijgen. Vraag Malka dan eerst verder uit over "Cirkos". Cirkos heeft zich dus over Malka en haar moeder ontfermt en zorgt sinds de dood van Malka's moeder nu voor Malka. Vraag dan over "Syberia" maar Malka heeft hier weinig over te zeggen. Gebruik dan als laatste het "Mission" onderwerp en put dit helemaal uit. Malka vertelt dan over de Bourgoff broertjes en zegt dat deze broertjes die kolenmachine wel aan de praat zouden kunnen krijgen. Malka vertrouwt die Bourgoff broertjes echter niet, noemt ze zelfs leugenaars. Er blijkt een kleine en een grote broer te zijn.

Onder het Kolenpakhuis

Na het gesprek met Malka hou je de cursor aan de linkerkant van het scherm en daar klik je dan de Linksafpijl. Kate loopt dan naar links en dan vooruit en ze komt dan bij de onderkant van het Kolenpakhuis uit. Je ziet de lopende band waarover de kolen het pakhuis in worden getransporteerd.  Op de linker ijzeren pilaar staat een kleine rode Jerrycan. Tegen de rechter ijzeren pilaar staat de generator en op de rechter ijzeren pilaar zie je een rood Knopje welke is verbonden met die generator.

Klik op de generator. Katie onderzoekt het ding en komt tot de conclusie dat er benzine in moet. Klik op het rode Knopje. Er gebeurt echter niets. Er moet echt eerst benzine in die generator worden gegoten. Grijp de rode Jerrycan van de linker pilaar. De Jerrycan verhuist naar je inventory.

De Bourgoff broertjes:

Benzine verkrijgen:

Ga via de linkerkant van het scherm terug naar het scherm met Malka. Klik dan de Vooruitpijl, tussen Kate en Malka, en Kate loopt dan verder vooruit en komt een stuk voorbij Malka weer onder de rails te staan. Ze staat nu recht onder de locomotief. Links zie je een schutting staan met daarop een "Cirkos" Poster geplakt. 

Klik op die Cirkos poster, of loop door naar links, en.........Je scherm beweegt nu mee en als Kate bij die poster op de schutting is gekomen krijg je aan de linkerkant van je scherm de doorlooppijl. Ga dus, langs de schutting, 1 scherm verder naar links. Kate staat dan links naast de rails en je ziet nu een flink stuk van de schutting.  Achter de schutting is een loods. Loop door naar links en je ziet de poort in de schutting.

Klik op de poort. Kate loopt er naar toe en trekt aan de bel. We zien dan de twee Bourgoff broertjes en de kleinste, Ivan, meld zich dan bij Kate aan de poort.

De poort doet Ivan Bourgoff echter niet open. Je gespreksopties verschijnen. Gebruik ze allemaal en put ze ook allemaal helemaal uit.

Uiteraard is hier het "Gas" onderwerp het belangrijkste. De broertjes zeggen echter dat ze geen benzine hebben, en hoe Kate ook blijft aandringen, ze krijgt geen benzine van de boy's. Kate begin te geloven dat die Malka gelijk had wat betreft deze twee ongure Bourgoff broertjes.  

Na het "gesprek" met Ivan ga je verder langs de schutting naar links en op het volgende scherm loop je ook verder naar links door.

 Kate komt dan te staan bij de laatste "Cirkos" poster op de schutting. Klik op deze "Cirkos" poster. Je komt in de close-up. Klik, linksboven, op de C van "Cirkos" en.......Kate scheurt de poster stuk en onthult zo een gat in de schutting. Klik met je "rondje" in het schutting gat en Kate kruipt er door en beland op het erf van de broertjes Bourgoff.  

In het midden van het erf staat een grote, en dichte, krat. In de voorzijde van die krat zit een klein "raampje" en door dat "raampje" zie je dat er een dier in de krat zit opgesloten. Als je verder naar links kijkt dan zie je Ivan Bourgoff staan. Hij staat voor de loods en voor een stinkend walmende kachel. Toen Kate met Ivan bij de poort praatte hebben we ook gezien dat zijn grote broer, Igor, in de loods ligt te pitten. Kate wil graag naar die loods toe, maar daarvoor moet ze eerst die Ivanowitsji kwijt zien te spelen.

Klik met je cursor op die grote krat waar dat beest in zit opgesloten. Kate loopt er naar toe en je komt in de close-up van de voorzijde. 
Je ziet dat beest door het "raampje" in de krat. Klik, rechtsonder, op de grendel en......

Filmpje: Katie maakt de krat open en een klein formaat ijsbeer rent de krat uit, smijt Ivan omver en rent vervolgens verder weg met Ivan achter zich aan. Kate loopt door richting de loods.

Loop door naar de kachel en klik dan op de kachel. Kate vindt het maar een vies ding. Links van Kate staat er een grote ronde ton tegen de zijkant van de loods. Op deze ton staat een mooie rode Jerrycan. Klik op de Jerrycan. Kate grijpt de jerrycan, die vol zit met benzine, en zet er haar eigen lege jerrycan voor in de plaats. 

Ga nu de loods in. Igor ligt te snurken op de vieze stinkende bank. rechts achter Igor staat een tafel. Klik op Igor. Igorivitsji wordt wakker en er volgt een dwaas "gesprekje" tussen Kate en Igor. Igor mag dan de grootste van de twee Bourgoff broertjes zijn, hij is zeker niet de snuggerste.  Opeens hoort Kate dat Ivan terug komt en dus smeert ze hem. Kate gaat via het gat in de schutting weer het erf af.

Even verder verkennen:

Ga, via linksonder, nu een scherm verder naar links. Kate staat dan aan het einde van de schutting die om het erf van de Bourgoff broertjes loopt. Voor Kate ligt nu de ijskoude wildernis en het pad dat helemaal naar het grote Klooster bovenop de berg gaat. Volg nu het pad naar links. Het scherm scrolt mee en als Kate dan weer stilstaat klik je de gele pijlcursor om verder over het pad naar links te gaan. 

Kate komt bij een houten brug die over de snel stromende rivier gaat. Voor de brug staat een soort automaat. Klik op de automaat. 

Je komt in het close-up scherm en je ziet dat er een stapel "Doeken" in de automaat zit. We noemen dit dan maar de "doekjesautomaat". Rechtsboven zie je een Muntgleuf. Er moet dus een muntje in de automaat worden gedaan en dan zal je wel zo'n doek eruit kunnen pakken. Sluit de close-up en ga nu verder over de houten brug. Aan de overkant van de brug blijft Kate stilstaan. Ze wil niet verder. Het pad, zegt ze, gaat helemaal door naar het klooster, en dat is een hele wandeling en bovendien barst Kate nu van de kou.

Eindelijk kolen voor de trein:

Ga via 2 keer rechtsonder terug naar de schutting van de Bourgoff boy's en volg de schutting dan terug naar rechts tot je terug bij de "poort" in de schutting bent. Loop dan nog verder door naar rechts tot Kate vlak voor de voorkant van de loods staat. Klik dan met je gele pijltje aan de rechterkant van het scherm en Kate komt weer onder de locomotief te staan. Loop door naar rechts en je komt weer bij Malka terecht. Bij Malka klik je dan weer aan de linkerkant van het scherm om terug te keren aan de onderkant van het Kolenpakhuis. Open je inventory en klik op de rode Jerrycan en klik dan op de Generator en..........Kate vult de generator nu met de benzine. 

Klik dan op het kleine rode Knopje, op de rechter pilaar, en de generator springt nu aan. Ga terug naar links en praat weer met Malka. Gebruik het "Mission" onderwerp om afscheid van Malka te nemen. Hierna ga je via rechtsonder terug naar de trap en ga je via de trap terug naar boven naar het perron. Volg het perron naar het Kolenpakhuis en ga weer op het "balkonnetje" staan. Klik op de Hendel en in de close-up klik je weer op de Hendel en....

Filmpje: De kolenwagen van de trein wordt nu gevuld met mooie ronde zwarte steenkolen. Hela.....Oscar verschijnt, en voor zover een automaton in paniek kan zijn, is in paniek. Hans Voralberg is verdwenen. Oscar vertelt dat Hans zeer ziek is geworden en de trein heeft verlaten en verdwenen is. Of Kate maar als de gesmeerde bliksem Hans wil gaan zoeken.

Zoek Hans Voralberg:

Ga naar links en dan over het perron naar de Winkel van Kolonel Emeliov Goupatchev. Ga de winkel binnen en loop door naar de toonbanken. Klik op de Kolonel om weer met hem te praten. Gebruik al je gespreksopties en put ze weer allemaal volledig uit. De Kolonel weet echter niet waar Hans is en verder is ie ook niet van veel nut. Verlaat dus de winkel weer en ga naar het einde van het perron en daar weer via de trap naar beneden naar de:

Benedenwereld:

Ga weer via linksonder een scherm naar links en praat weer met Malka. Malka is verbaast dat Kate nog niet is vertrokken. Vraag Malka dus over "Hans". Malka heeft Hans gezien, heeft zelfs met hem gesproken. Hans heeft haar over de Mammoeten vertelt en is daarna het "Cirkos Place" in gegaan om een oude vriend te bezoeken. Rechts van Kate, dus aan de rechterkant van de treinrails, zie je een grote glazen deur met een vaandel. Dat is de ingang van het "Cirkos Cabaret", de plaatselijke amusementshal. Klik op die deur en Kate gaat er naar binnen.....

Filmpje: Kate komt binnen in Cirkos Place en we zien dan Hans. Hans heeft een ijldroom en stort neer op de vloer en dan zijn we terug in de slaapcoupé van de trein.

Het Klooster:

Op weg naar het Klooster

Hans ligt weer veilig in bed, maar is ernstig ziek. Klik op Hans. Hans heeft een koortsdroom en hij ijlt. Verlaat de coupé en ga de voorste coupé binnen. Oscar is hier ook en er volgt een "gesprekje" tussen Oscar en Kate. Oscar verdwijnt dan weer. Via de onderkant van het scherm loop je verder door de coupé en dan ga je via de deur naar buiten. Ga het perron weer op en ga weer over het perron naar de trap en daal via de trap weer omlaag naar de:

Benedenwereld:

Ga weer naar Malka, dus via linksonder één scherm naar links. Praat weer met Malka. Gebruik weer al je gespreksopties en put ze weer volledig uit. Malka vertelt o.a over het Klooster en over de monniken en ze vertelt iets over de strikte regels die de monniken hanteren en waar Kate zich aan moet houden wil ze hulp van de kloosteroverste, de Patriarch, krijgen. Na dit gesprek ga je weer het "Cirkos Cabaret" binnen via de grote glazen deur.

Cirkos:

Loop via linksonder verder door de zaal en je komt bij de half ronde bar terecht. Achter de bar staat de uitbater, Cirkos. Praat met Cirkos en put weer al je gespreksopties uit.  Je zult nieuwe gespreksopties krijgen en deze put je ook allemaal helemaal uit. 

Cirkos vertelt over Malka, haar moeder, het klooster en de monniken en over hun ritueel met de doodskleden. Cirkos vertelt ook dat Hans voor hem een paar machines heeft gerepareerd die op het grote podium staan. Cirkos vertelt dat als Kate naar dat klooster wil gaan, ze dat lopend zal moeten doen. Ook vertelt Circos over die "doekjesautomaat", die bij de houten brug staat en hij vertelt dat Malka het "beheer" over deze automaat heeft gekregen van de kloosteroudste. Om naar het klooster te kunnen gaan heeft Kate warme kledij nodig maar daar kan Cirkos haar niet aan helpen.

Als je echt alle gespreksopties in dit gesprek hebt gebruikt dan komt het gesprek vanzelf tot een eind. Ga dan via rechtsonder terug door de zaal en dan via de glazen deur terug naar buiten. Klik weer op Malka en praat weer met haar. Vraag Malka over het "Klooster" en dan over "Help". Malka geeft Kate dan een muntje, een  "Token", voor de doekjesautomaat en ze legt kort uit wat Kate met die doek uit de automaat moet doen

De "doekjesautomaat" bij de houten brug

Nu Kate het muntje heeft gekregen kan ze dus terug naar de "doekjesautomaat" bij de houten brug. Ik ga de route daarnaar toe niet weer helemaal uitleggen. Dus zorg dat je weer bij de schutting van de Bourgoff broertjes terecht komt en volg de schutting weer helemaal naar links en dan verder het pad door de wildernis naar de houten brug. Bij de houten brug gekomen klik je maar weer op de "doekjesautomaat" om in het close-up scherm te komen.  Open dan je inventory en klik op het "Token", die Kate van Malka heeft gekregen. Het Token komt linksonder in je scherm te staan. Rechtsboven op de "doekjesautomaat" vindt je de Muntgleuf en aan de rechterkant van de automaat zit een grote hendel. Klik op de muntgleuf om je muntje in de automaat te doen en klik dan op de Hendel.  Het glazen deurtje gaat open.

Klik op de stapel doekjes en Kate pakt een "Shroud" uit de automaat.  Een "Shroud"is  een Doodskleed, Lijkkleed, Lijksluier. Sluit het close-up scherm en keer nu helemaal terug naar Malka en dan nog 1 scherm verder naar rechts naar de trap. Ga via de trap weer omhoog naar het perron.

Perron:

Warme kleren voor Kate:

Ga over het perron tot voor de winkel en ga dan links de treinwagon binnen. Loop door de treinwagen naar de slaapcoupé. Hans ligt nog steeds in bed te zieken. Open je inventory en klik op de "Shroud". Klik dan op Hans. Kate legt het doodskleedje op het gezicht van Hans en na enige seconden haalt ze het weer eraf. 

Het doodskleed heeft nu een afdruk van Hans zijn gezicht. Ga terug naar de voorzijde van de wagon en via de deur naar buiten het "balkonnetje" op. 
Ga het perron weer op en gelijk de winkel van de Kolonel binnen.

Winkel

Loop door naar de toonbanken en ga weer met de Kolonel praten. Je gespreksopties verschijnen weer. De belangrijkste optie is hier het "Help" onderwerp. Wil je echter eerst nog even "genieten" van de uitspraken van de Kolonel dan gebruik je eerst alle overige opties en pas als laatste het "Help" onderwerp. Via het "Help" onderwerp vraagt Kate de Kolonel om warme winterkleding. De Kolonel laat dan de ladder verder omlaag zakken en zegt dat Kate zelf maar even op de zolder moet gaan kijken. Daar zal ze vast en zeker wel de geëigende kledij kunnen vinden. Het gesprek is dan ook meteen afgelopen. Ga, via de onderkant van het scherm, 1 scherm terug. De ladder reikt nu helemaal tot de vloer. Klik op de ladder en Kate klimt omhoog naar de zolder. Tegen de achtermuur staat een kist en op deze kist ligt dan de kledij voor Kate. 

Klik bovenop die kist en Kate grijpt de kleren. Nu nog even een privé plekje vinden om zich om te kleden. Ga via de ladder terug omlaag en verlaat de winkel en ga gelijk de treinwagon binnen. Binnen klik je dan, rechts, op de badkamer deur en......We zullen Kate even een privé moment gunnen om zich in alle rust om te kleden.

Verlaat de trein en ga het perron weer op en dan, via 2 keer onderkant scherm, naar Oscar bij de locomotief. Praat met Oscar en gebruik weer alle gespreksopties om weer even te genieten van Oscar's humor. Wel.......Had Kate werkelijk gedacht dat Oscar haar zou vergezellen naar het klooster.? Ha ha......Ga naar het andere einde van het perron en via de trap weer naar beneden. Goed, Kate is weer in de "Benedenwereld". Volg de route nu weer naar de Houten Brug. 

Ga over de Houten Brug en op het volgende scherm ga je, via de onderkant van het scherm, het pad volgen en Kate komt aan bij het Klooster.

Het Klooster binnen komen

Kate is aangekomen onder het klooster. Het klooster staat hoog boven haar op de berg. Het pad gaat nog verder door naar rechts, maar links zie je de onderkant van de lifttoren van het klooster. Er hangt een Belkoord. Klik op het Belkoord. Kate trekt aan het koord en we horen de bel luiden. Kate kijkt omhoog naar de toren en we zien een Monnik vanuit de hoge toren omlaag kijken naar Kate bij de poort. 

De monnik roept niets en stuurt ook de lift niet omlaag. Wat nu.  Zoals gezegd gaat het pad verder door naar rechts. Volg het pad dus naar rechts en op het volgende scherm doe je dat ook. Kate komt dan aan het einde van het pad en bij een klein bergmeertje. Een monnik is hier bezig de was te doen. Laten we hem maar de "Wasmonnik" noemen.

De Wasmonnik

Klik op het wasmonnikje. Je gespreksopties verschijnen. Gebruik ze allemaal en put ze ook allemaal volledig uit. Ik ga niet het hele gesprek voor je uitschrijven. Gewoon alle onderwerpen gebruiken en ze ook helemaal tot het einde toe uitputten. Sommige opties leveren weer nieuwe gespreksopties op, gebruik deze ook allemaal. 

2 keer, tijdens het gesprek, zal de monnik eventjes worden afgeleid door het gezang van een vogel. De monnik luistert dan eventjes naar dit vogelgezang. Je komt erachter dat het gaat om de "Merula Alba" vogel. Deze wasmonnik is nogal gecharmeerd van deze vogel. Het is een zeer zeldzame vogel en het wasmonnikje zou het graag eens willen zien.De monnik vertelt iets over de Patriarch en dat deze een goede dokter is, niet alleen voor het lijf maar ook voor de ziel.

De wasmonnik strooit maar steeds met Latijnse namen en Latijnse spreuken. Als Kate vraagt waarom niemand de poort open deed toen ze aanbelde zegt ie een paar keer dat "De Wet de Wet is en er niets boven de Wet gaat".Hij zegt ook dat "Sommigen het waard zijn om binnen gelaten te worden en dat sommigen dat niet waard zijn".Kate krijgt de indruk dat zij "niet waardig" is om het klooster te mogen binnen gaan.

Via het "Bird" en het "Latin" onderwerp komt Kate erachter dat die "Merula Alba" vogel een zeldzame Witte Raaf is. En dat Kate het klooster niet in mag omdat zij een VROUW is. Voor deze monniken zijn vrouwen de "bron van alle zonden".Waarom deze wasmonnik dan steeds zo hijgerig tegen Kate staat te lachen is mij dan ook een raadsel, of eigenlijk ook weer niet.

Het gesprek komt vanzelf tot een einde als je echt alle mogelijke onderwerpen helemaal hebt uitgeput..................Wel, Kate is een vrouw en mag daarom het klooster niet in. Ze zal dus een list moeten verzinnen. Het heeft geen nut om hier te blijven rondhangen, dus Kate zal nu de route helemaal terug moeten volgen naar het perron. Volg eerst het pad maar terug tot aan de lifttoren van het klooster en dan verder door naar de Houten Brug. Ga terug over de houten brug en dan verder naar de Bourgoff schutting. Volg de schutting naar rechts tot je onder de treinrails kunt gaan en ga dan verder door naar de trap en via de trap omhoog naar het:

Perron:

Ga naar de Winkel en ga naar binnen. Ga weer met de Kolonel praten en gebruik het "Help" onderwerp. Kate vraagt aan de Kolonel of hij ook "vogelfluitjes" verkoopt. En dat blijkt zo te zijn. Wat heet.....Kate krijgt zelfs 3 vogelfluitjes van de Kolonel en dat zijn dan de "Gold Bird Call", de "Silver Bird Call" en de "Black Bird Call". Verlaat de Winkel. Tja....er moet wat afwandelen in dit spel, kilometers leg je af . Ga helemaal terug naar de wasmonnik bij het bergmeertje op de kloosterberg. Terug bij de wasmonnik pak je de "Silver Bird Call" uit je inventory. ( je kunt uiteraard ook eerst proberen of de wasmonnik ook blij is met de andere twee fluitjes) Het ding komt dan dus linksonder in je scherm te staan. Klik dan op de wasmonnik en....

Filmpje: Het wasmannetje is zeer verheugt en probeert het fluitje gelijk uit.
 De Witte Raaf geeft antwoord en in extase rent de wasmonnik weg en hij laat de gewassen monnikspijen onbeheerd achter op de rotsen liggen.

Op het kleinere rotsblok liggen dus 3, fris gewassen en gestreken, monnikspijen. 
Klik op de Monnikspijen en Katie gaat zich weer eventjes privé verkleden en keert vermomd als monnik terug. 

Volg dus het pad terug, eerst via onderkant scherm en dan via linksboven, naar de lifttoren van het Klooster. Merk op dat je Katie nu niet kunt laten rennen. Trek weer aan het Belkoord en deze keer ziet de monnik, bovenin de lifttoren, een monnik beneden staan en hij laat de lift omlaag gaan. Ga de lift in en deze brengt Kate nu omhoog naar het klooster.

In het Klooster:

Kate komt boven en stapt uit de lift. Links naast de lift staat een monnik bij het raam. Ook zie je, links, een oven staan. 

Klik op de monnik bij het raam. Kate zegt vriendelijk goedenavond maar de monnik draait zich om en maakt een gebaar met zijn hand. Of Katie maar haar mond wil houden. Blijkbaar zitten ze hier in het klooster in hun "stille periode". Klik dan maar op dat fornuis, dat tegen de linkermuur aan staat. Je komt in de close-up.  Later zul je hier een puzzel op moeten lossen maar voor nu grijp je alleen maar het doosje lucifers dat, links onder, op de rand ligt. 

Sluit dan deze close-up weer en ga dan, via de onderkant van het scherm, naar het volgende scherm. Wat blijkt nu, Kate bevindt zich op de omloop die buiten rondom het gehele kloostercomplex loopt. Rechts naast Kate staat een kruiwagen. Klik op de kruiwagen. 

De kruiwagen blijkt vol te zitten met takken en ander spul uit de tuin. Ook ligt er een zak in de kruiwagen. Sluit de close-up. Even verder op is een monnik bezig wat bloemetjes te snoeien. Ga verder vooruit door bij die snoeimonnik met je pijlcursor te klikken. Kate loopt door, gaat de bocht om en komt terecht op het "Voorpleintje". We zien enige mediterende monniken uit de kapel komen en dan zien we dit voorpleintje van bovenaf. Er zijn hier nu 3 Exits. 

De Exit rechtsboven gaat terug naar de lifttoren. De Exit rechtsonder gaat naar de rechterhoek van het plein waar Kate nu nog niets te zoeken heeft. De Exit links in het midden van het scherm, gaat naar de Kapel. Midden in dit scherm staan 2 monniken. Ze staan bij de sneeuw. Als je vanaf deze twee monniken nu met je cursor naar links gaat dan krijg je de Exit die naar de kapel gaat. 

Kapel:

Ga nu naar de Kapel en Kate komt uit bij de ingang van de kapel. Klik op de deuren om naar binnen te gaan.

Kate is in de kapel en ze staat voor de ingang. Rechts van Kate is een hek. Klik op het hek. In de close-up merkt je het sleutelgat op. Klik erop en Kate vertelt je dat het hek op slot zit. Sluit de close-up en ga dan, via onderkant scherm, verder de kapel in. Je ziet Kate dan op de rug in de "gang" staan. Aan de overzijde zie je een deur, maar je ziet ook 4 pilaren. Zowel links als rechts van de gang zie je twee pilaren en op elke pilaar is een schildering van één of andere Heilige afgebeeld. 

Beweeg je cursor over zowel de pilaar links als de pilaren rechts . Je merkt dat je op de voorste twee kunt klikken. Dus klik op zowel op de pilaar links (B) in de gang en daarna op de pilaar rechts (A) in de gang. Op beide pilaren kom je dan in de close-up van de Heilige en je merkt dat het dezelfde heilige is. De Heilige heeft in zijn rechterhand het Bijbelboek en in zijn linkerhand een staf. 

Je merkt dat je op de Bijbel kunt klikken. Je zult er iets mee moeten doen. Maar wat? Als je beide pilaarschilderingen bekeken hebt en dus weer uit de close-up bent, dan ga je verder door naar die deur. Kate loopt naar de deur en roept of er iemand is. De Patriarch komt naar buiten en hij schrikt zich een hoedje......Een VROUW in mijn klooster.....HELP!!! Ksssst scheer je weg VROUW....De gespreksopties verschijnen. Gebruik ze allemaal en put ze weer volledig uit. 

Je krijgt uiteindelijk het "Help" onderwerp en als je dat gebruikt, het "Shroud" onderwerp. Gebruik deze twee onderwerpen en Kate laat het "Doodskleed van Hans" zien aan de Patriarch en deze besluit om Hans maar eens te bekijken.

Filmpje: We zijn terug bij Kate's baas en deze heeft een telefoongesprek met de ingehuurde detective. 
Dan zien we hoe de monniken Hans ophalen uit de trein en naar het klooster brengen.

Hoe Hans te genezen:

We zijn dan beland in een hoek van het plein, voor een galerij..........De Patriarch vertelt Kate dat hij het lichaam van Hans niet kan genezen en zich zal concentreren op de "genezing van zijn ziel". Kate accepteert dit niet, maar de Patriarch houd vol dat Hans op sterven na dood is. De gespreksopties verschijnen, dus gebruik ze weer allemaal uitputtent. Kate wil met Hans praten maar omdat de "Regels zijn zoals ze zijn" wil de Patriarch dat niet toestaan. Blijf aandringen en uiteindelijk vertelt de Patriarch in welke kamer de monniken Hans hebben opgeborgen. De Patriarch verdwijnt. 

Open eventjes je inventory en klik dan op Kate's telefoon. Selecteer, met de pijltjes, het telefoonnummer van Oscar en bel hem dan op via de "Send" knop. Kate brengt Oscar dan op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. NB: al de tijd dat Kate in het klooster is kun je dus Oscar bellen om hem een update over de situatie te geven en om even van Oscar's humor te genieten. Het is echter totaal niet van belang om dit te doen.

Rechts in het scherm zie je de Galerij. Klik met je rechtdoorpijl nu in de achterste poort van de galerij en Kate gaat via die poort naar het volgende scherm. Ze staat dan op de galerij. Ongeveer rechtsonder in dit scherm is dan de deur van de kamer waar de monniken Hans Voralberg hebben in gelegd. Je krijgt er de Rechtsafpijl.

Dus ga deze kamer binnen. Hans ligt op het harde bed. Klik op Hans. Hans is wakker en de gespreksopties verschijnen. Het belangrijkste gespreksonderwerp is hier het "Monastery" onderwerp.

 Via het "Monastery" onderwerp komt Kate erachter dat Hans wil dat ze ene Alexei Toukianov gaat zoeken. Hans is er van overtuigd dat alleen deze Alexei Toukianov hem kan genezen. Alexei Toukianov is een monnik die bij het Youkol volk woont en hij schijnt een "Shaman" te zijn die gespecialiseerd  is in de Youkol geneeskunde.

Gedurende dit gesprek zie je de Was Monnik op de galerij verschijnen en het "wasbeertje" besluit om maar eens voor luistervink te gaan spelen. Kate krijgt dan 2 nieuwe gespreksonderwerpen, "Brother Alexie" en "Youkol". Was Monnik luistert nu mee aan het sleutelgat van de deur. Gebruik dus verder alle onderwerpen en dus ook weer het "Mission" onderwerp dat je opnieuw krijgt. Hans weet echt pertinent zeker dat alleen Alexei Toukianov hem kan genezen met zijn Youkol medicijn.. Als je alle gespreksopties weer helemaal hebt uitgeput dan eindigt dit gesprek weer vanzelf. Klik dan op de deur. De Wasmonnik merkt dat Kate naar buiten komt en hij gaat de "vermoorde onschuld" spelen. Kate komt terug op de galerij.

Klik op de Was Monnik. Kate vraagt of het zijn hobby is om voor luistervink te spelen. Luistervink?? Ik? Ik maak alleen maar schoon, is zijn antwoord. Je gespreksopties verschijnen weer. Gebruik ze allemaal volledig. Via het "Hans" onderwerp krijg je het "Brother Alexei" onderwerp. 

Bewaar dit "Brother Alexei" onderwerp voor het laatst omdat hierna het gesprek abrupt zal beëindigen. Dus gebruik eerst alle overige onderwerpen en dan als laatste het "Brother Alexei" onderwerp. Via het "Brother Alexei" onderwerp kraamt de Wasman eerst een paar keer wat Latijnse spreuken uit maar dan geeft hij een grote Scroll aan Kate en vervolgens maakt hij zich uit de voeten.

In je scherm verschijnt dan de uitgerolde Scroll en ook een grote ronde Medaillon waarop je een afbeelding van een Mammoet ziet. Dit is de "Glas-in-lood Mammoet" medaillon. Sluit deze close-up. Open dan je inventory en klik dan, bovenin, op "DOCUMENTS". Je inventory klapt nu uit en je ziet het Documenten scherm. Bovenaan dit scherm zie je een "handje" en een "oog". Klik op het "oog" en klik dan op de Scroll die je zojuist van de Was monnik hebt gekregen. De scroll verschijnt uitgerold weer in je scherm. 

Lees de scroll.....hier is de vertaling:

"Zuster: Alexei was een "Man van God" en mijn vriend. Hij leefde vele jaren lang, buiten het klooster, tussen het vreemde Youkol volk en hun verhalen over de Grote Oude Mammoeten. Deze Mammoeten zijn Heilige Dieren voor het Youkol volkje. Ik ben geen geleerd man, verre van dat, maar ik heb lang genoeg tot God gebeden om te begrijpen dat Hij zich in vele gedaanten openbaard in de veerbeeltenis van de Mensen. Dit kan u wellicht helpen: DE SLEUTEL IS IN HET LICHT VAN HET MAMMOET OOG."

Neem goed notie van deze laatste zin. Het is een belangrijke aanwijzing voor de Mammoet Puzzel die je straks moet oplossen. Sluit het close-up scherm en klik dan met "oog" nog even op de "Stained-Glass-Mammoth" om ook deze medaillon even te bekijken. Sluit het close-up scherm dan weer en dan ook je inventory. Verlaat de galerij via de Linksafpijl, links naast Kate. Er staat nu een emmer op de grond, bij de sneeuw. Naast de emmer ligt een boender. 

Pak de "Boender" op en hij verdwijnt de inventory in. Neem dan de Exit linksonder in het scherm. Je komt op het volgende scherm en ziet dat je nu in de rechterhoek van het "voorplein" bent. Je ziet de galerij en de deur van de grote Bibliotheek. Links in de hoek is het kerkhof

Ga nog een keer via linksonder in het scherm en je bent terug op het overzichtsscherm van het voorplein. 
Ga nu dan via de Exit in het midden van het scherm, links naar de Kapel. Ga de kapel weer binnen.

Kapel:

Loop weer, via onderkant scherm, verder de kapel in en op het volgende scherm loop je dan weer naar de deur achterin. 
De Patriarch komt weer naar buiten en de gespreksopties verschijnen. Put ze weer allemaal en volledig uit.  

Kate wordt nu toch echt pissig op deze vervelende en schijnheilig vrome vent. Het blijkt dat Brother Alexei een in ongenade gevallen monnik is geweest die de euvele moed heeft gehad om het klooster te verlaten om te gaan leven tussen het heidense Youkol volkje met hun heidense gebruiken. Volgens de Patriarch is Alexei Toukianov echter al een paar jaar dood.

Nadat Kate het vrome gezemel van de Patriarch heeft aangehoord ga je, via de onderkant van het scherm, 1 scherm terug. Kate staat dan weer tussen de pilaren die links en rechts in de "gang" zijn. Toen je de eerste keer in deze kapel was, heb je de schilderingen op de linker en op de rechter pilaar bekeken. We gaan dit nu weer doen

Klik weer op de schildering van de Heilige van de Rechter Pilaar (A). Je komt weer in het close-up scherm van deze Heilige. Je ziet dat je weer met je cursor op het Boek kunt klikken. Open je inventory en klik op de "Boender" (Brush). De Boender komt linksonder in je scherm te staan. Beweeg je cursor nu over het Boek dat de Heilige vast heeft in zijn rechterhand. Je merkt dat je er nu niet op kunt klikken. Kortom, dit is dus de verkeerde Heilige. Sluit de close-up maar laat de Boender linksonder in je scherm staan.

Klik nu weer op de Heilige schildering op de Linker pilaar (B). Weer kom je in het close-up scherm. De Boender staat nog steeds linksonder in je scherm. Beweeg weer je cursor over het boek en.....je merkt dat je nu wel op het boek kunt klikken. Dus klik op het boek en......Kate borstelt met de borstel over de schildering en je keert vanzelf terug in de close-up. Daar waar het boek was zie je nu een Wit Kruis. Het Kruis staat in een cirkel van 12 stippen. 5 van de stippen zijn WIT, de overige 7 stippen zijn zwart. Bemerk de positie van de 5 WITTE STIPPEN op. Je kunt het beste de stippen cirkel bezien als een klok.

De stip boven het kruis is dan is dan op "12 uur".Er staan dus witte stippen op: 12 uur, op 3 uur, op 4 uur, op 8 uur en op 9 uur. Noteer de getallen van de Witte Stippen, dus noteer 12, 3, 4, 8 en 9. Klik op het kruis. Kate zegt dat het "een symbool" is. Sluit het close-up scherm en ga, via de onderkant van het scherm, terug naar de voordeur en via de voordeur weer naar buiten. Ga dan, via de onderkant van het scherm, op het overzichtsscherm van het "voorplein". Ga dan, via de exit rechtsonder, terug naar de rechterhoek van het "voorplein", dus de hoek waar de galerij is. 

De deur links is de ingang van de Bibliotheek. Links naast de Bibliotheek is dan nog de begraafplaats. Klik op de deur van de Bibliotheek en Kate gaat er naar binnen:

Bibliotheek:

De Glazen Mammoet Puzzel: 

Kate staat nu boven in je scherm onder een trap en op de Bovenste ronde Omloop. Onder haar zie je de vloer van de Leeszaal. Het is de bedoeling dat Kate dus beneden in de Leeszaal terecht komt. Om dit te bereiken moet je de omloop naar rechts volgen en dat doe je om te beginnen door nu rechtsboven in je scherm te klikken. Kate loopt dan naar rechts en ze komt op het volgende scherm van de omloop. 

Klik dan linksonder in je scherm en Kate loopt door en komt op het volgende scherm en ze is dan bijna helemaal beneden. Kate is bijna niet te zien maar ze staat links. Klik nu gewoon met je "rondje" op de vloer in de poort en Kate loopt door tot in de poort. Beweeg je Cursor nu naar rechts. Bij het muurtje, rechts in het scherm, staat een hele grote metalen HAAK.....het is een metalen Kaarsenstang...... Je krijgt er het "grijphandje op. Klik dus op de grote Haak. 

Kate grijpt de haak en loopt er mee naar het midden van de leeszaal. Kate staat nu in het midden van de leeszaal met die grote haak in haar handen. Boven de lessenaars hangen, in een cirkel, 12 KAARSEN. De bedoeling is het dat Kate een aantal van deze kaarsen omlaag trekt met de haak. Deze kaarsen gaan dan branden.

Je moet deze Kaarsen Cirkel nu net zo bezien als de Stippen Cirkel rondom het Witte kruis dat je zichtbaar gemaakt hebt op de schildering van de Heilige in de Kapel.Kate moet dus alleen de 5 kaarsen omlaag trekken die overeenkomen met de positie van de 5 Witte Stippen, op het pilaar B in de kapel......... .Bezie deze Kaarsen Cirkel nu ook als een KLOK. 12 uur is dan de linker van de 2 kaarsen die voor de poort hangen. 

Dus nummer deze kaars als 12 en dan nummer je de volgende kaarsen, rechtsom als 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10. 

Klik dan op de Kaarsen 12, 3, 4, 8 en 9...........Doe je dit goed dan zie een Rond "Raam" open gaan, boven op de omloop. Fel zonlicht stroomt door dit raam naar binnen

Hierna ga je, via linksonder, terug over de omloop en op het volgende scherm volg je de omloop verder terug naar de trap bovenaan. Klik echter niet OP de trap. Kate moet nu de omloop helemaal volgen naar links. Dus ga verder door linksboven in je scherm te klikken en Kate loopt helemaal door naar links en komt op het volgende scherm terecht. Ga hier weer via linksboven een scherm verder. Je ziet dan het Ronde "Raam" dat je zojuist hebt geopend via de kaarsen.  Klik op dit ronde Raam. Kate loopt er naar toe en ze kijkt door dit ronde raam naar buiten en ze ziet de Trein, het erf van de Bourgoff Boy's en het pad met de Houten Brug. 

Je gaat vanzelf weer uit deze close-up en je ziet dan het ronde raam weer. Rondom het ronde Raam zijn dus 4 luikjes open gegaan. Noem ze: Boven, Rechts, Onder en Links. Van de Was Monnik heb je dus een Scroll gekregen en hierin zat dus de Glazen Mammoet Medaillon.......De laatste zin van de Scroll luidde: DE SLEUTEL IS IN HET LICHT VAN HET MAMMOET OOG. Klik weer in het Ronde Raam. Je kijkt weer door het raam. Open je inventory en klik op "Documents". Klik dan op het "Handje" en klik dan op de "Stained-Glass Mammoth". Het Medaillon komt linksonder in je scherm te staan. Klik nu gewoon in het ronde raam en het Medaillon wordt in het ronde raam gezet. 

Sluit de close-up. De bedoeling is het dat je, via het zonlicht dat door het doorzichtige Medaillon naar binnen schijnt, de SCHADUW van de Mammoet op een bepaalde plek op de omloop laat schijnen. Hiertoe dien je nu in de juiste volgorde de 4 luikjes te sluiten.  Klik in deze volgorde op de 4 luikjes die rondom het ronde raam staan: Onder, Links, Boven en Rechts..........Je ziet dan de "Schaduw van de Mammoet" verschijnen.

Sluit de close-up en ga 1 scherm terug naar rechts, via rechtsonder. Je ziet dan de "Schaduw van de Mammoet". Het "Oog" van de Mammoet wordt gevormd door zo'n dicht rond "Raam" Klik op het "Oog" van de Mammoet...... Kate komt in de close-up van het "Oog". Klik precies in het midden van dit ronde "raam"......

........Je gaat vanzelf dan uit deze close-up en je ziet, en hoort, de boekenkast, in de nis rechts van Kate, Wegschuiven.

Het Notitie Boek van Alexei Toukianov

Klik dus in de nu geopende geheime nis en je komt in de close-up van 3 boven elkaar hangende planken. Op de Middelste Plank zie je een Boek staan. Klik op dit boek. 

Het boek  komt groot in je scherm te staan en het blijkt het Schets en Notitie Boek van Alexei Toukianov te zijn. Lees het door. Via de pijltjes, rechtsonder blader je door dit boek. Dit is te veel om allemaal voor je te gaan vertalen. Dus ik volsta met het geven van een korte samenvatting.

"Gedurende zijn reizen gebruikte Alexei, Youkis als trekdieren om zijn slee te trekken. Het Youkol volk favoriete voedsel was, en is, de Rode Zalm. Je leest over het Youkol volk en over de Sjamaan en over zijn heilige halflang en zijn liefde voor Lemmingen. Je leest over hoe het Youkol volk zich verbonden vond, en vindt, met de Mammoets en waarom en wanneer ze ondergronds zijn gaan leven. Lees over de Legende van de levende Mammoten op een eiland genaamd Syberia. Het "Blauwe Gras" op dat eiland verspreid een reuk waardoor zelf half dode Youkols weer wakker worden. De "Heilige Braamstruik, gemixt met Walrus blubber of met Kaarsvet" heeft een genezende werking. Deze plant groeit alleen op de Tombe van een overledene wiens "Ziel in Vrede is". Lees verder over de Legende van Syberia en over de "Ark in het IJs".

NB: Je kunt Het Notitie Boek van Alexei Toukianov altijd weer doorlezen in je "Documents" deel van je Inventory

Heb je alles gelezen dan sluit je deze close-up en ben je terug in de close-up van de 3 planken. Op de plek waar Alexei's boek ook stond zie je dan een mooie Beker staan.  Alexei's boek stond er tegenaan geleund.  Het is een Youkol Relikwie. Klik op de Beker en het verdwijnt ook naar je inventory.

 Sluit nu ook deze close-up.  Volg de omloop nu weer 1 scherm terug naar rechts. Je ziet dan weer de trap, bovenin de poort. Klik op de trap en Kate verlaat de bibliotheek. Buiten gekomen ga je, via de exit linksonder, terug naar het "voorplein". Op het "voorpleinscherm" neem je de exit rechtsboven, bij de poort en Kate is terug op het pad dat naar de lifttoren gaat. Rechtsonder in het scherm zie je die kruiwagen weer staan. Klik op de kruiwagen. Kate loopt er naar toe en in het close-upscherm zie je dat er nu ook een grote Heggenschaar in de kruiwagen ligt. 

Grijp de Heggenschaar en dit ding gaat naar je inventory.  Sluit het close-upscherm. Ga terug naar het "voorplein" en dan, via de exit rechtsonder, terug de hoek in war de bibliotheek, de galerij en de begraafplaats is. Ga nu de begraafplaats  op.

Begraafplaats:

In het midden van deze kleine begraafplaats staat een grote kale boom. 
Achter de boom zie je een monnik die bezig is met het delven van een graf. Klik links van de boom en Kate loopt naar die grafdelver toe. 

Kate blijft echter een eindje voor de monnik stilstaan. Links naast de grafdelver staat een open doodskist en links van deze doodskist zie je dat er een brede spleet in de muur is. Klik met je cursor in die muurspleet. Kate loopt er naar toe en kijkt door de muurspleet. Er gaat een steile sneeuwhelling omlaag en je ziet een dennenboom staan.  Klik ergens onderaan de dennenboom. Kate zegt: "Het is nogal stijl, maar met een slee zou ik via de helling omlaag kunnen glijden". Sluit dit close-upscherm. 

Je kunt nog even op die doodskist en op de grafdelver klikken maar behalve een opmerking van Kate levert dit, nu, niets op.  Ga verder een scherm naar rechts. Kate staat op het pad achter de grote boom. Loop nog een klein stukje door. en hier zie je een aantal grafzerken staan. Zoek nu naar de grafzerk waar je op kunt klikken. Het is er maar één en deze staat vlakbij Kate en er staat een Bramenstruik voor. Klik op deze zerk. 

In het close-upscherm zie je dat de grafzerk is overwoekerd door een Bramenstruik. Pak de Heggenschaar uit je inventory en klik dan op die Bramenstruik. Kate knipt de struik uit de weg en je komt dan vanzelf terug in het close-upscherm van de grafzerk. Dit is dus het graf van Alexei Toukianov en deze man is geboren in 1895 en gestorven in 1996. Op de grond, voor de grafzerk, ligt er nu een bosje "Bramen en Kruiden". Klik er op en de "Bramen en Kruiden" verhuizen naar je inventory. Vergeet dit niet! 

Sluit de close-up en klik aan de rechterrand van het scherm op een scherm naar rechts te gaan. Klik dan onderaan het scherm en Kate verlaat het kerkhof. Ga terug naar het "voorplein" en dan weer naar de lifttoren. Volg het pad via onderkant van het scherm naar de Lift.

Het Medicijn voor Hans brouwen:

Kate is terug bij de lift. Klik weer op de Oven dat links naast de lift staat. Je komt weer in het close-upscherm. Als je eerder was vergeten om dat doosje lucifers op te rapen, dat hier op de rand lag, doe dat nu dan wel. Bekijk het fornuis eventjes. Op het vuurrooster staat een Pot. Onderaan de pot zit een kraantje. Onder het kraantje zie je een trechter en onder de trechter zit het Klepje van de Gietmal. Links naast de pot hangt een soort grote "Vork" aan het muurtje en helemaal links hangt een Hendel. 

Wat had je ook alweer in Alexei Toukianov's notitieboek gelezen? "Bramen, gemixt met Walrus blubber of Kaasvet geeft geneeskrachtige werking", of woorden van gelijke strekking. Doe het volgende: Trek aan de Hendel....... In de pot begint wat te borrelen. Pak de "Heros and Brambles" uit je inventory en klik op de pot.  Klik dan op het Klepje van de gietmal, onder de trechter......het  klepje gaat open.....Klik op de "Vork". Kate pakt er een "strootje" van af en dit verdwijnt vanzelf in de gietmal onder de trechter. Klik weer op het Klepje, onder de trechter, om de gietmal weer te sluiten. Klik op het Kraantje van de pot. Vieze "blubber" stroomt nu de gietmal binnen via de trechter. Klik weer op het Klepje, onder de trechter om de gietmal weer te openen...... Er is nu een Kaars gemaakt in de gietmal. 

Pak de "Kruiden Kaars" uit de gietmal. Sluit dit close-upscherm.

Genees Hans:

Nu je de "Kruiden Kaars" hebt gemaakt ga je terug naar het "voorplein" en dan de hoek in waar de Galerij, de Bibliotheek en de begraafplaats zich bevinden. Klik dan op de Galerij en ga door de achterste poort en dan weer de kamer binnen waar Hans binnen ligt. Terug bij Hans Voralberg klik je op de hoek van de Tafel. Je komt in het close-upscherm van de tafel. Pak die Youkol Beker, de "Youkol Relic", uit je inventory en klik op de tafel. Kate zet de beker op de tafel. Pak nu de "Kruiden Kaars" uit je inventory en klik op de Youkol Beker. Kate zet de kaars in de beker. Pak het Doosje Lucifers uit je inventory en klik dan op de Kaars in de beker, en.......

Filmpje: Kate steekt de kaars aan. De Youkol Relic gaat ronddraaien en werpt licht op Hans en ook zijn geneeskrachtige walmen. 

Hans begint te kuchen en gaat rechtop zitten en Hans is nu genezen.

Ontsnapping uit het klooster

Praat met Hans. Hans weet niet eens wat er de laatste uren gebeurt is. Verlaat de kamer en keer terug naar het "Voorplein" en neem dan de Exit naar de Kapel. Ga de Kapel weer binnen. Loop door de kapel naar de deur aan de andere kant. Dat is de deur waar die Patriarch steeds door naar buiten kwam. De Patriarch is er nu niet, dus klik op de deur en Kate loopt de Heilige Nis in. Onder het smalle "Kruisraam" staat een soort Stolp en in die Stolp hangt een Sleutel. Klik op de stolp en in het close-upscherm klik je op de Sleutel.

 Deze "Orante Sleutel" verdwijnt naar je inventory. Sluit de close-up en ga terug door de kapel naar de voordeur. Bij de voordeur klik je dan nu weer op dat hekwerk dat rechts naast de voordeur is. In de close-up pak je de zojuist gevonden sleutel uit je inventory en klik je op het slot van het hek. Het hek gaat open. 

Loop dus naar rechts door het nu geopende hek en Kate staat onderin de Beltoren. Je ziet het Klokkentouw hangen......klik op het Klokkentouw en.....

Filmpje: Kate luid 2 keer de bel, ten teken dat alle monniken zich moeten melden in het klooster, ook die grafdelver monnik op het kerkhof dus.

Verlaat de Kapel en keer terug naar de begraafplaats. Loop weer door naar de spleet in de muur en kijk er weer door. Klik weer op of onder de dennenboom. Kate herhaalt haar opmerking over de steile helling en de slee. Sluit de close-up. Klik weer op de doodskist. Omdat die grafdelver hier nu weg is, schuift Kate nu de doodskist tot recht voor de spleet in de muur. 

Verlaat het Kerkhof en keer terug naar Hans Voralberg in zijn kamertje op de galerij. Klik op Hans. "Laten we gaan" zegt Kate. "We moeten snel wezen" roept Hans.

Filmpje: Kate en hans lopen naar het kerkhof en we zien de Patriarch achter hen aan komen met een kluitje van zijn monniken. De Patriarch probeert Kate en Hans tegen te houden maar zij ontsnappen door met de doodskist door de spleet en via de helling naar omlaag te glijden. 

Het "ritje" eindigt bij de schutting van de Bourgoff broertjes en dan zijn we terug in de slaapcoupé van de trein.

Trein Kaping:

Een "Hart" voor Paarden:

Perron:

We zijn dus terug in de slaapcoupé van de trein, na de ontsnapping uit het klooster. Praat met Hans. 
Je krijgt 3 gespreksopties. Gebruik eerst het "Hans" en het "Monster" onderwerp en pas als laatste het "Peperdure" onderwerp. 

Hans voelt zich weer prima, alleen een beetje moe en daarom kan hij zelf niet het "Mechanise Hart" naar Cirkos brengen. Hans heeft voor zijn oude vriend Cirkos het "Mechanische Hart" gerepareerd. Dat "hart" is de machine welke de 4 Mechanische Paarden op gang brengt die op het podium in het Cirkos Cabaret staan. Hans kan dit hart nu niet gaan plaatsen en vraagt aan Kate of zij dat eventjes wil gaan doen. Als dat is gebeurt dan kan de trein vertrekken om de reis naar Syberia te vervolgen. Kate krijgt nu van Hans het "Mechanical Heart".

Het gesprek is dan afgelopen. Praat echter gelijk weer met Hans en gebruik het "Mechanical Heart" onderwerp, het "Departure" en het "Mission" onderwerp. Hans vertelt o.a dat Cirkos totaal geen kaas heeft gegeten van technische dingen, dus Kate zal zelf het "Mechanical Heart" moeten gaan plaatsen. Als je weer alle onderwerpen hebt gebruikt dan komt het gesprek vanzelf tot een einde.

Ga door de treinwagon naar voren en verlaat dan de trein en ga het perron op. Ga de Winkel binnen en loop door naar de toonbanken. Praat met de Kolonel en gebruik alle opties. Dit is een totaal nutteloos gesprek maar Kate is nu eenmaal een beleefd meisje en wil graag van iedereen afscheid nemen en op de hoogte brengen. Hierna verlaat je de winkel weer en loop je naar de trap aan het einde van het perron en ga je via de trap weer naar de:

Benedenwereld:

Malka:

Loop weer door naar links. Malka staat nu niet meer op haar plekje onder het perron. Ze staat nu links. voor de onderkant van het Kolenpakhuis. Ga dus naar links, naar Malka. Praat met Malka. Kate vertelt Malka dat ze de "Paarden" van Cirkos gaat repareren en nodigt haar uit om dan de Show te komen bekijken. Malka vertelt dat Cirkos zich heeft ontfermt over die "hond" van de Bourgoff broertjes. Je weet wel, dat is die "ijsbeer" die Kate uit de kist heeft laten ontsnappen. Cirkos probeert het beest te temmen en kunstjes te leren. Klik weer op Malka om afscheid van haar te nemen. Ga dan een scherm terug naar links en klik op de glazen deuren van het:

Cirkos Cabaret:

Kate gaat hier weer naar binnen. Loop door naar links en.......

Filmpje: Cirkos is probeert, midden in de zaal, die "ijsbeer" door een hoepel te laten springen. 

Het beest snapt er niets van en heeft hier ook duidelijk geen zin in. Cirkos geeft het op en kruipt terug achter zijn bar.

Loop door naar de bar en praat met Cirkos. Gebruik nu eerst het "Youki" onderwerp. Cirkos vertelt dat die "ijsbeer" een Youki is en dat deze beesten een kruising zijn tussen een zeehond en een ijsbeer. 

De Youkol mensen hebben deze dieren min of meer getemd en gebruiken ze als trekdieren. Gebruik het "Hans" onderwerp en als laatste het "Departure" onderwerp. Je krijgt dan het "Horse" onderwerp. Put dit helemaal uit en ook nog even het "Hans" onderwerp. Kate vertelt aan Cirkos dat Hans het "mechanical heart" heeft gerepareerd en dat zij gekomen is om het terug in de machine te plaatsen. Het gesprek komt weer vanzelf tot een einde.

Op het grote podium staan dus de 4 "Dans Paarden". Ga naar het podium. Kate staat dan voor het podium. Je ziet de 4 paarden staan en je ziet dat deze via een buizenstelsel zijn verbonden met een machine die voor de paarden op het in het podium zit. De voorpunt van de machine is een klep waarop je kunt klikken om deze te openen. Klik op de voorpunt van de machine en het klepje gaat open en je bent dan in de close-up van het mechaniek. 

Er steekt een dikke Pin omhoog. Open je inventory en klik op het "Mechanical Heart" en klik dan op die pin om het Hart in de machine te plaatsen. Boven het Hart zie je een Wijzerplaat met daarin de "Paardenwijzer". De wijzerplaat heeft een schaalverdeling en de "Paardenwijzer" staat nu helemaal links.  Klik nu eerst 3 keer op de Pin, in het midden van het Hart. Na elke klik op de pin draait het Hart een slag en verschuift de Paardenwijzer 1 positie naar rechts en na de 3e klik staat de Paardenwijzer dan helemaal rechts.

Je ziet dat het Hart 4 Segmenten heeft en dat in elk segment 3 gaatjes zitten. Bij elk segment zie je een pijp. Elk van deze 4 pijpen zit vast aan een paard. De bedoeling is het dat Kate de pijpjes verbind met het hart door ze in het juiste gaatje te klikken. Noem de 4 Segmenten van het Hart nu: Linksboven, Rechtsboven, Linksonder, Rechtsonder. De volgorde waarop je nu op de gaatjes gaat klikken is niet belangrijk, wel dat je op het JUISTE gaatje klikt.........

Klik op deze 4 gaatjes.....Linksboven = het Rechter gaatje. Rechtsboven = het Linker gaatje.Linksonder = Middelste gaatje.Rechtsonder = het Rechter gaatje en........de 4 pijpjes klikken in de gaatjes en elk paard is dan verbonden met het Hart

Klik nu  weer op de PIN en.......geniet van de Paarden Show!

Filmpje: De paarden gaan één voor één omhoog en voeren een dansje uit. Kate kijkt er met plezier na, maar.......

......halverwege de show merkt Kate dat de Trein in beweging komt en ze rent het Cabaret uit en naar het perron maar.......TE LAAT! De trein vertrekt ZONDER KATE.

 De Trein gekaapt:

Perron:

Kate staat dus, eenzaam en alleen, op het perron. Open je inventory en klik op de telefoon. Selecteer het nummer van Oscar en bel hem op via de "Send" knop. Oscar antwoord en vertelt dat de Bourgoff broertjes de trein hebben gekaapt. Ze hebben dus Hans en Oscar ontvoert. Oscar vertelt nog dat hij zal trachten de trein zo langzaam mogelijk te laten rijden en dan wordt het gesprek abrupt onderbroken. Probeer Oscar weer opnieuw te bellen, maar hij neemt niet meer op. Berg de telefoon op.  Klik op de Grote Hendel, die aan het einde op het perron staat...en........

Filmpje: Kijk Kijk.......Je weet nog wel die "Vreemde Machine", die onder de het perron hangt? Wel dit deel van de rails draait nu helemaal om en die "Vreemde Machine" staat dan nu bovenop de rails. 

Het is een Railwagentje. Merk de grote Ronde Kooi op die achterop het Railkarretje staat. Klik op het wagentje. Kate stapt in het wagentje en het wagentje zet zich vanzelf in beweging.

De Jacht op de Trein is geopend......MAAR.....het stomme wagentje komt echter niet verder dan het einde van het perron en geeft er dan de brui aan. Er is geen power meer. Ga naar de Winkel en ga naar binnen. Ga weer met de Kolonel babbelen. Gebruik het "Mission" onderwerp. Gebruik dan het "Gangcar" onderwerp en blijf dit gebruiken tot er niets meer te vragen is. De Kolonel zegt dat Kate het "Grote Muiswiel" aan het draaien moet krijgen. Hij bedoelt hier natuurlijk die ronde kooi mee die achterop het railwagentje zit. Zou er een DIER inpassen? Maar welk dier dan? Kate krijgt hierover een ideetje en het gesprek is dan afgelopen. Verlaat de winkel en ga naar de trap en dan omlaag naar de:

Benedenwereld:

Ga naar Malka, die nog steeds onderaan het Kolenpakhuis staat. Praat met Malka. Je krijgt nu geen gespreksopties. Je moet dus een paar keer op Malka klikken. Telkens zegt Kate dan iets en hierop reageert Malka dan. Malka suggereert dat Kate iemand het railwagentje moet laten trekken. Kate zegt dat het wiel, achterop het wagentje, ook niet werkt. Dan suggereert Malka dat Kate die Youki van de Bourgoff broertjes zou kunnen gebruiken als "motor" voor het railwagentje. Ze zegt ook dat ze de Youki heeft gezien op het erf van de Bourgoffjes. Ook zegt ze dat Youki's heel erg verzot zijn op vis.

Als je dit alles uit Malka hebt gepeurd dan ga je een scherm terug naar links en ga je weer het Cirkos Cabaret binnen via de glazen deuren. Loop door naar de bar en praat met Cirkos. Gebruik het "Gangcar" onderwerp, maar Cirkos kan Kate niet helpen. Gebruik het "Youki" onderwerp. Kate vraagt toestemming aan Cirkos om de Youki te vangen en dat mag. 

Erf van de Bourgoff broertjes:

Lok de Youki met je mee:

Verlaat het Cabaret en ga naar de Schutting van de Bourgoff broertjes. Bij de schutting zie je dat de poort halfopen staat. Ga dus door de poort het erf op....

Ga naar de loods. Voor de loods ligt de Youki op de grond voor de kachel. Het lijkt wel of het beest ligt te janken. We zullen het beesie in het vervolg maar "Youki" noemen. Ga de loods binnen. Rechts achterin de loods staat een tafel en op de tafel zie je een papier liggen. 

Klik op de tafel. In het close-upscherm zie je dat het papier een krant is. Grijp de krant

De krant komt groot in het scherm te staan. Lees de drie artikelen door. Het linker artikel verhaalt over het overlijden van ene Helena Romanski, een beroemde zangeres. Het grote midden artikel verhaald over het "Witte Goud van Siberië" en gaat dus over de Ivoren Slagtanden van de Mammots. Het rechter artikel vertelt over de waarneming van een vreemd ovale object dat sommige mensen over het land hebben zien razen. 

Sluit de close-ups als je deze 3 artikelen hebt gelezen. Ga, via de onderkant van het scherm, terug naar Youki. In het boek van Alexei Toukianov heb je kunnen lezen dat Youki's verzot zijn op "oranje zalm". Laat Kate nu nog net een Vis Snoepje bij zich hebben. Dus pak het Vis Snoepje uit je inventory en klik dan op Youki.

Kate geeft het snoepje aan Youki en deze is haar hier dankbaar voor en zal haar nu overal naar toe volgen.  
Ga via de poort het erf weer af en keer terug naar het perron, via de trap. Loop door naar het treinwagentje en klik er weer op........en...

Filmpje: Kate roept Youki en deze kruipt in de ronde kooi en begint te trappen. Het wagentje komt op gang en..de treinachtervolging is begonnen ......De achtervolging is dan in volle gang. Ivan, in de locomotief, merkt opeens Kate op, die in haar karretje steeds dichter de trein nadert. Ivan gooit er nog een schepje bovenop. De trein nadert een wankele brug en Ivan probeert de trein nog voor te brug te stoppen. Dit mislukt en de trein dendert de brug op. Als de trein halverwege over de brug is dan stort het eerste deel van de brug in en komt de trein tot stilstand. Kate stopt het railwagentje net op tijd voor de ingestorte brug.

We zijn dan beland in

Hoofdstuk 2: Het Bevroren Noorden:

Deel 1: De IJsbeer

Na de achtervolging van de gekaapte trein staan Kate en Youki in de sneeuw, op het pad rechts naast de rails. Open even je inventory en zie dat Kate nu alleen nog het doosje lucifers bij zich heeft. Wel staan de scroll, het Alexei boek en de krant ook nog in de "documents" sectie van de inventory. 

Sluit de inventory en ga nu een scherm naar rechts via midden rechts. 

We zien dan de trein en we zien Ivan Bourgoff op het achterbalkon verschijnen.  Ivan gilt naar Kate: "Kate Walker.....Het ivoor is van ons.....". Dus daarom hebben de Bourgoffjes de trein gekaapt. Om het "witte goud van Syberia". Kate staat dan op het volgende scherm weer op het sneeuwpad. Loop door naar rechts door gewoon met je "rondje" aan de rechterkant van het scherm te klikken en herhaal dit dan nog een keer. Klik dan aan de rechterkant van het scherm om naar het volgende scherm te gaan. Je ziet dan een boom en op de rechtertak zit een Witte Duif. Rechts in dit scherm staat een stapel stenen. Klik op de stapel stenen.

 In het close-upscherm zien we dat dit een antieke stenen oven is. Er ligt een stijf bevroren vis in de oven. Klik op de vis. Kate zegt dat ze eerst het ijs om de vis moet zien te ontdooien voordat ze de vis kan pakken. Aangezien Kate wel lucifers heeft, maar geen brandstof om een vuurtje te stoken, sluit je het close-upscherm maar. Loop dan door naar rechts en ga dan verder door aan de rechterkant van het scherm te klikken. Blijf het pad dan alsmaar na rechts volgen tot er een LOADING volgt. Na de LOADING zie je de rivier.

Youki ziet dan een bever in de rivier en rent weg naar de rivier en gaat daar op de oever staan blaffen naar die bever. Klik op Youki en Kate loopt naar het dier toe.

 Klik een paar keer op Youki, maar het stomme dier weigert om Kate nu verder te gehoorzamen. Hoe krijgt Kate Youki nu weer met zich mee? Kate heeft geen Vis Snoepjes meer, maar wel weet ze waar ze een echte vis kan verkrijgen. Loop, via de onderkant van het scherm, terug naar het pad. Klik dan, links van Kate, tussen de twee bomen om een scherm verder te gaan. Kate komt aan het einde van het pad en bij een open plek. In het midden van deze open plek staan wat rotsblokken en bij deze rotsblokken liggen wat droge takken in de sneeuw. Klik op het linker rotsblok, of op de takken, en Kate loopt er naar toe en grijpt wat Takken

Rechts zie je nog net een stukje van de snel stromende rivier en daar kun je ook even klikken. Kate ontwaard een huisje en zegt dat deze onderaan de waterval staat. Ga via de onderkant van het scherm terug naar het scherm met Youki en volg dan het pad terug naar links tot je terug bent bij de Stenen Oven. Klik weer op de Oven. In het Close-up scherm selecteer je de Takken in inventory en dan klik je, onderaan de oven, op het "holletje in de sneeuw". Kate legt de takken onderaan de oven.  Pak dan de lucifers uit je inventory en klik dan op de takken en..........

 Kate steekt de takken aan, Je moet nu wachten tot het vuurtje weer uit is. Je komt vanzelf terug in de close-up. Grijp de, nu ontdooide, Vis en sluit de close-up. 

Volg het pad terug naar rechts tot je weer terug bent bij Youki. Klik weer op Youki om bij hem te komen. Pak de Vis uit je inventory en klik dan weer op Youki.

Filmpje; Kate lokt Youki met de vis naar de open plek en geeft daar de vis aan Youki. Youki hoort een geluid en rent terug naar de rivier.

Volg Youki terug naar de rivier. Er is nu een boom omver gevallen en deze legt nu over de rivier. Klik op Youki om weer bij hem te komen. Klik op de omgevallen boomstam.

Filmpje; Kate en Youki lopen over de omgevallen boom naar de overkant van de rivier.

Aan de overzijde gekomen loop je gewoon door naar rechts tot je, in de bocht van het pad, de gele pijlcursor krijgt. Klik dan en Kate loopt door naar het volgende scherm.

Filmpje; Kate's baas heeft contact met die detective Cantin. Cantin is gearriveerd in Romansburg en zit Kate dus nu op de hielen.

Kate en Youki zijn aangekomen bij een splitsing in het pad. Er gaat hier een pad naar rechts en een pad naar links. Als je, via rechtsboven, het rechter pad neemt dan kom je op het volgende scherm en merk je dat je niet verder kunt. Ga dus, via de linker kant van het scherm, terug naar de splitsing en neem dan het linker pad via linksboven. Kate komt dan aan bij de kloof.

 De Touw/Planken brug naar de overzijde is ingestort en hangt troosteloos omlaag. Ga, via midden rechts, naar het volgende scherm en Kate komt dan bij het:

Houten Huis:

Loop door naar het Houten Huis. Kate ontvangt een telefoontje van haar moeder die haar weer eens probeert over te halen om "verstandig" te zijn. Kate wil helemaal niet "verstandig" zijn en beëindigt dit gesprek. Klik op de voordeur van het Houten Huis. Kate gaat naar binnen. Je ziet de open haard met de grote stenen schoorsteenmantel. In de schoorsteenmantel is een houten balk verwerkt waarop wat spulletjes staan tentoongesteld. Klik op de houten balk.

In de close-up zie je dan, links, een stapel boeken op de balk staan. Voor de staande boeken ligt een boek plat op de balk. Verder zie je 3 Russische poppetjes staan.

Klik dan op dat ene liggende boek. Het boek komt open in je scherm te staan. Lees het artikel over de Oranje Zalm door want het is belangrijk informatie. Je leest o.a dat de Oranje Zalm verzot is op groene kikkers/padden.  Onthoud dit en sluit de close-up. Grijp dan het linker Russische poppetje. Het poppetje verdwijnt naar je inventory. Daar waar dit poppetje op de balk stond zie je nu een Bijl staan. Het poppetje stond tegen deze bijl aan. Grijp de Bijl

Sluit dan alle close-ups. Klik op de voordeur om weer naar buiten te gaan............

Kate doet de deur open, maar Youki weigert om het huis te verlaten, hoe Kate ook aandringt. Na een paar seconden komt Kate er achter waarom Youki niet naar buiten wil. Een levensechte IJSBEER verschijnt in de deuropening en Kate slaat snel de deur dicht.

Verjaag de IJsbeer:

Links naast de deur is een raam. Klik op het raam. In de close-up kijkt Kate door het raam naar buiten en ziet dat die ijsbeer heen en weer blijft banjeren aan de voorzijde van het huis. Kate zit opgesloten. Sluit de close-up. Ga, via de onderkant van het scherm, door de kamer en op het volgende scherm zie je dan de achtermuur van het de woonkamer. Ook een raam en een deur. Die deur is de achterdeur en daar wil Kate nog niet door. Ga, via linksonder een scherm naar links en Kate staat in de keuken hoek. 

Klik op het "aanrecht", links naast het fornuis.  In de close-up zie je een Mandje staan, tussen de twee borden. Grijp het mandje. Het is een Vismandje. 

Oranje Zalm vangen:

Sluit de close-up. Ga, via rechtsonder, een scherm terug en klik dan op de achterdeur. 
Kate komt buiten en staat op de steiger achter het huis. Ga via de trap omlaag naar het onderste deel van de steiger.

Kate staat voor de trap, op het onderste deel van de steiger. Rechts zie je de mooie waterval en ook zie je een hekje waaraan een Vishengel vast zit.

In Alexei's notitieboek heb je gelezen dat beren en Youki's verzot zijn op oranje zalm. In het oranje zalm artikel van het "fisherman's guide" boek heb je gelezen dat oranje zalm een vleeseter is maar wel een die heel erg precies is op de kleur van zijn prooi. Het favoriete voedsel van de oranje zalm is de groene kikker. Je kunt dit allemaal nog eens doorlezen in de genoemde boeken via de "documents" sectie van je inventory.

Kate moet dus een Oranje Zalm gaan vangen om deze dan aan die stomme ijsbeer te gaan voeren. Het Vismandje kan echter steeds maar 1 visje bevatten, dus je zult meerdere keren moeten proberen. Laten we maar gaan beginnen. Klik op de Hengel. Kate haalt dan het vismandje te voorschijn en plaatst deze voor Youki op de steiger. Vervolgens loopt ze naar de hengel en neemt deze ter hand. 

Kate moet uiteraard wel aas aan de hengel doen. Voor Kate's voeten staat de Aaskist. Klik op de Aaskist....... 

In het close-upscherm zie je dat er 9 "aasvliegen" in de kist zitten. De rechtsboven "aasvlieg" is groen en lijkt wel wat op een kikker/pad.Wel...Oranje Zalm is verzot op groene kikkers/padden, dus klik op de rechtsboven groene "Vlieg". Vanzelf ga je uit de aaskist en ben je terug in het hengel scherm. Er zijn 4 plekken in de rivier waar je nu je hengel naar toe kunt uitgooien. Ik zal deze 4 plekken even kort beschrijven: 

  • Recht voor Kate drijft een dode boomstam in het water. Neem deze boomstam als je uitgangspositie. 
  • Twee visplekken zijn dan aan de linkerkant van de boomstam. 
  • De eerste is vlak links naast de boomstam en de tweede is iets verder naar links bij die witte rotsblokjes die je in het water ziet. 
  • Rechts van de boomstam is ook een visplek, en wel bijna aan de rechterrand van het scherm.
  •  De 4e visplek is rechts van Kate en ter hoogte van de rechterkant van de boomstam maar dan wel vlak voor de steiger.
  • Je moet de visplek vinden waar je de Oranje Zalm kunt vangen.

  • Bij de witte rotjes A zwemt de Blauwe Zalm 
  • Aan de linkerkant van de boomstam B zwemt de Groene Zalm.
  • Aan de rechterkant van de boomstam C zwemt de Paarse Zalm.
  • Op plek D, rechts van Kate en dan vlak voor de steiger, zwemt de Oranje Zalm....
  • ...Misschien eerst even oefenen met een blauw, groen of paars visje

Als je wilt kun je eerst proberen of de ijsbeer een blauw, groen of paars visje lust. Ga dan eerst een blauw, groen of paars visje vangen. Dat kun je doen met elk van de 9 "aasvliegen" uit de aaskist. Vang dan een blauw, groen of paars visje. Kate bergt het gevangen visje vanzelf op in het mandje. Ga dan terug het huis in, via de achterdeur. Terug in het huis klik je weer op het raam, links naast de voordeur. Je kijkt dan weer door het raam en ziet de ijsbeer weer. Pak het visje uit je inventory en klik dan op de ijsbeer en......De ijsbeer besnuffeld het visje maar vreet het visje niet op omdat het geen Oranje Visje was. Katie zegt dan dat ze te maken heeft met een pietluttige ijsbeer die maar 1 bepaalde soort vis lust.

Ok...je weet dan dat een blauw, groen of paars visje niet goed is. Ga dan nu een Oranje visje vangen. Dus pak de Hengel weer op en klik op de Aaskist. Pak uit de Aaskist dan het groene Aas dat rechtsboven in de kist zit. Zoek dan in de rivier Klikplek D op en klik daar dan. Katie gooit de hengel uit en vangt een Oranje Zalm en doet dit visje in haar mandje. Ga terug het Houten Huis in en naar het raam aan de voorzijde. Pak de Oranje Zalm uit je inventory en wacht tot de beer weer verschijnt en klik dan op beertje en......

Kate gooit de Oranje Zalm door het raam naar buiten en.......Beertje komt in de "Youki Hemel" en wandelt tevreden gesteld weg.

Sluit de close-up en ga via de voordeur naar buiten. Beweeg je cursor naar rechts, naar de plek waar de beer het visje zat op te peuzelen. Op die plek krijg je het "grijphandje"

Klik dus het "grijphandje" en Kate loopt er naar toe en ze grijpt de Visgraat op die de beer hier heeft achter gelaten.

Deel 2: Bergje beklimmen

Ga, via linksonder, een scherm naar links en dan, via de onderkant van het scherm, terug naar de kloof en de ingestorte Touw/Planken brug. 
Kate moet naar de overzijde van de kloof. Maar hoe dan?.....Loop tot op de rand van de afhangen brug.

Tarzan Kate:

Klik op de linker touwleuning van de brug..........Kate vertelt je dat ze met haar blote handen het touw niet kan losknopen. 
Selecteer in inventory de Bijl en klik dan weer op de linker touwleuning van de brug en........

Kate hakt een flink stuk van het touw los en in je inventory heb je nu de "Rope with Plate". Boven de kloof zie je een hele dikke tak hangen .
Pak de "Rope with Plate" uit je inventory en klik dan op die dikke tak die boven de kloof hangt en........

.....Kate zwaait als een ware Tarzan naar de overkant en ze roept naar Youki om haar te volgen. Youki heeft geen touw nodig. Het dier springt zomaar over naar de overzijde. Hij haalt het net.

Ga, via de onderkant van het scherm, verder over het pad naar het volgende scherm.  Op het volgende scherm gekomen rent Youki weer eens weg. Hij rent vooruit over het pad en verdwijnt dan naar het volgende scherm. Volg Youki dus. We zien Youki die achter een witte duif aanjaagt.

Kate staat op een pad dat langzaam omhoog loopt. Klik nu gewoon met je rondje aan de rechterkant van het scherm. Kate loopt door naar rechts en het scherm beweegt mee. Herhaal dit nog een keer en je krijgt dan de gele pijl aan de rechterkant van het scherm. Ga dus via de gele pijl door naar het volgende scherm en........

Filmpje: Kate komt bij Youki terecht. Het dier staat te blaffen bij een steile rotsmuur en hij kijkt omhoog. De camera pent omhoog en we zien de Bourgoff broertjes boven op de steile rotswand. Ze smijten grote rotsblokken omlaag met de bedoeling om Kate te verpletteren. Dat is niet aardig. Gelukkig raken. Youki rent in paniek naar rechts en Kate schreeuwt naar het dier dat ie terug moet gaan naar de trein. Dan zien we de Bourgoff broertjes weer die zich opmaken om nog een laatste, grote, brok rots naar omlaag te gooien. Zover komt het echter niet. In de lucht verschijnt een vliegtuig met motorpech. Het vliegtuig stort neer.

Berg beklimmen:

Kate staat dus voor die steile rotsmuur en ze moet omhoog. Je ziet dat deze steile muur vol zit met spleten. Klik op de bergmuur. Kate vertelt je echter dat ze zelfs de onderste spleet niet kan bereiken. Pak weer de Bijl uit je inventory en klik dan weer op de rotsmuur. 

Kate ramt de Bijl in de onderste spleet.  Klik op de Bijl. ...........Kate klimt nu, via de bijl, een klein stukje omhoog. Kate moet nu helemaal omhoog klimmen, maar dat gaat niet altijd recht omhoog. Ze zal ook een paar keer naar rechts of naar links moeten gaan om dan weer een stukje verder omhoog te kunnen klimmen. Kate klimt omhoog als je recht boven haar hoofd klikt. Kate klimt naar links of naar rechts als je links of rechts naast Kate klikt

Ik zal proberen de juiste route omhoog te beschrijven vanaf de grond, dus:

Klik op de Bijl in de rots. Kate klimt een stukje omhoog.

Klik boven Kate. Kate klimt weer een stukje omhoog.
Klik boven Kate. Kate klimt weer een stukje omhoog.
Klik nu 2 keer achter elkaar rechts naast Kate. Kate gaat dan 2 keer naar rechts.

Klik nu weer 4 keer omhoog door 4 keer boven Kate te klikken.
Klik dan 4 keer links naast Kate om haar 4 keer naar links te laten gaan.

Ga dan weer 2 keer recht omhoog. Dan ga je 2 keer naar rechts.
Ga dan weer 2 keer recht omhoog. Je ziet dan nu, boven Kate, de rand.

Ga 2 keer naar rechts. En nu kun je verder omhoog klimmen.

Als Kate het laatste stukje omhoog klimt en dan bijna boven is dan zie je het Cirkos Cabaret en hoor je de detective praten met Kate's baas en vervolgens komt Kate helemaal boven .Boven gekomen ga je, via onderkant scherm, verder. 

Op het volgende scherm is Kate dan beland op een kruispunt......Je kunt hier dan 3 kanten uit. 

Onderkant scherm gaat naar een Radartoren.... linkerkant scherm gaat naar het Vliegtuigwrak.... 
Omhoog gaat naar een uitzichtspunt met uitzicht op de gestrande trein. Ga nu eerst hier verder via de onderkant van het scherm en.......

Filmpje: We zien een radar toren en dan.......Kate wordt haast omver gereden door de sneeuwmobiel van de Bourgoff broertjes. 

Achterop de sneeuwmobiel zit Hans. De Bourgoffjes razen door en Kate loopt volgt hen terug naar het kruispunt en door naar het uitzichtspunt. 
In de verte ziet Kate dan de trein staan, tussen de bomen.

Loop nog even door tot het einde van het pad. Kate staat dan op de rand en zegt dat ze een snellere weg moet vinden om weer bij de trein te geraken.

Deel 3:  Hoe een Trein te halen:

A: Wakker worden jij brokken piloot:

Kate staat dus nog op het scherm waar je de trein ziet staan, in de verte tussen de bomen. Ga nu, via 2 keer de onderkant van het scherm, terug naar het scherm met de radar toren.

De Radar Toren 1e keer:

Loop door naar de Radar Toren. Links naast de radar toren staat een open schuurtje en je ziet dat er een ladder omhoog gaat naar boven in de toren. Klik even met je cursor in het schuurtje. Je komt in het close-upscherm en je ziet er allemaal apparatuur op de planken staan. Er staat een communicatie radio, een microfoon en een radarscherm. Je kunt er nu nog niets mee, dus sluit de close-up maar weer. Klik nu op de ladder van de radar toren en.........

Kate klimt omhoog en komt bovenop de toren terecht. Je bent vanzelf nu in de close-up van het Draaimechanisme van de toren. 

De toren kan dus naar het Noorden, het Oosten, het Zuiden en het Westen worden gedraaid. Doe dit nu nog niet.......
Blijf dus nu van de hendel af en sluit de close-up. Kate klimt vanzelf dan weer omlaag en staat dan weer op de grond.

Vliegtuig wrak

Ga nu weer 2 schermen via 2 keer de onderkant van het scherm. Kate is dan terug op het kruispunt. Ga h nu, via middenlinks, een scherm naar links. Je ziet dan enige wrakstukken van het neergestorte vliegtuig liggen. Ga verder vooruit. Kate staat dan tussen de brokstukken. Recht vooruit zie je de piloot hangen.  Hij hangt in de touwen van zijn parachute in een kale boom.  Ga 1 scherm verder vooruit. Kate is dan bij het voorste stuk van het vliegtuig wrak. Je ziet de cockpit

Ga, via midden boven, weer 1 scherm vooruit en Kate is bij de piloot

Klik op de piloot in de boom. De maffe kerel hangt gewoon te slapen en hoe Kate ook probeert, ze krijgt de vent maar niet wakker. De vent heeft zijn koptelefoon nog op zij oren en hij hoort Kate dus niet. Kate zal toch een manier moeten vinden om hem te wekken. Zou de radio in het vliegtuig wrak nog werken? Ga, via de onderkant van het scherm, 1 scherm terug naar het vliegtuigwrak.  Klik nu op de cockpit. Je komt in het close-upscherm van het cockpit instrumentenpaneel. Kijk eerst even naar de naam die bovenaan op het paneel staat geschreven.......... Boris Charov staat er geschreven....Hela..die piloot in de boom is Kate's oude, en totaal gestoorde, vriend Boris uit Komkolzgrad (Syberia deel 1). Zou Boris ooit toen nog de maan hebben bereikt nadat Kate hem in zijn raket lanceerde? In ieder geval is ie nu terug op Aarde.......nou ja, bijna dan.

Bekijk het instrumenten paneel eerst even op je gemak. Linksboven zit de Aan/uitknop en rechts daarnaast zie je twee schakelaar waar bij een A en een B staat. Naast elk van deze twee schakelaars zit een lampje. De A schakelaar heeft een GEEL lampje en de B schakelaar een GROEN lampje. Het paneel aan de rechterkant heeft de Speaker. Onder de speaker zie je 3 gekleurde tuimelschakelaars 1, 2 en 3. Schakelaar 1 is GEEL, schakelaar 2 is ROOD en schakelaar 3 is GROEN. Onder deze 3 gekleurde tuimelschakelaars zie je nog een groen lampje (4) met daarnaast twee kleine metalen schakelaars (5 en 6) en daaronder zie je nog twee draaischakelaars C en D. Rechtsboven is het cijferdisplay E. Helemaal links zie je klep F.. Kate moet dus achter de radiofrequentie komen waarop ze contact kan opnemen met Boris in de boom, via de radio en zijn koptelefoon. Doe het volgende: 

Klik op de Aan/uit schakelaar. Het rode lampje gaat aan en ook de Gele en de Groene lamp van de A en B schakelaars. Deze A en B schakelaars zijn aparte groepen. We gaan het eerst met GROEP A, de GELE groep, de eerste 2 cijfers van de te vinden frequency bepalen.

Klik op Schakelaar B om de GROENE GROEP uit te schakelen. Het Groene lampje is nu uit maar het Gele lampje, van schakelaar A, brand nu nog. Zorg dat de schakelaartjes 1 en 2 omhoog staan en schakelaartje 3 omlaag staat. Zorg ook dat de schakelaars 4 en 5 omhoog staan. Klik dan de draaischakelaar C naar links .Het groene lampje 4, onder schakelaar 1.  gaat branden......Cijferdisplay E gaat aan en daarin zie je nu de cijfers: 03.

Nu gaan we hetzelfde doen met de GROENE groep, dus met de B groep. Schakel de GELE groep uit door op schakelaar A te klikken. Schakel GROEN in door op schakelaar B te klikken. Zet nu GELE schakelaar 1 omlaag. Zet de RODE schakelaar 2  en de GROENE schakelaar 3 omhoog. Zet de schakelaars 4 en 6 omhoog....... In het cijferdisplay E verschijnen nu de laatste 2 cijfers van de frequency en dat zijn de cijfers: 28.

De frequency is dus: 0328. De radio van het vliegtuig is kaduuk gegaan tijdens de "noodlanding" van Boris. Maar was er niet een radio in de schuur bij de radar toren? Sluit de close-up. Kate staat dan weer naast het vliegtuigwrak. Ga via 2 keer rechtsonder, linksonder, onderkant scherm, terug naar de:

Radar Toren:

Loop door naar de toren en klik weer in het schuurtje. Je komt weer in het close-upscherm. De radio staat op de bovenste plank en links staat de microfoon. Rechts staat het Radar coördinatiescherm maar dat heb je nu niet nodig. Klik op de Rode knop van de radio. De radio gaat aan en het cijferdisplay licht op. Links op de radio zie je 8 rode knopjes.

 Nummer de 8 rode knopjes, van linksboven naar rechtsonder als, 1 t/m 8 en klik dan:

  • 3 keer op knopje 2,
  • 2 keer op knopje 3 en
  • 8 keer op knopje 4.
  • In het cijferdisplay staat dan de frequency 0328.
  • Klik op het Rode Knopje onderop de microfoon en......

Kate gilt een "Wake-Up Call" door de microfoon en Boris wordt wakker. Op advies van Kate snijd Boris de touwen van zijn parachute door en......Boris valt omlaag op de grond.

B: Schiet Kate naar de Trein

Vliegtuig wrak

Ga via 2 keer rechtsonder terug naar de open plek en dan via middenlinks naar het vliegtuigwrak terug. Loop 2 schermen door naar het cockpit deel van het wrak. Boris, de piloot, is bezig met enige werkzaamheden aan het wrak. Klik op Boris. Je gespreksonderwerpen verschijnen. Het belangrijkste onderwerp is hier nu het "Train" onderwerp. Gebruik dus eerst de andere onderwerpen en dan het "Trein" onderwerp. Via het "trein" onderwerp krijg je nog een keer het "Flying Wing" onderwerp. Gebruik dit. Boris doet dan de suggestie om de schietstoel van het vliegtuig te gebruiken om naar de trein te gaan. Hij zegt wel dat het hele systeem kaduuk is, dus Kate zal de schietstoel handmatig moeten "afvuren".

Na dit gesprek klik je weer in de cockpit en je bent dan terug in de close-up van het instrumentenpaneel. Paneel F is nu ook geactiveerd en daarop zie je, bovenaan, twee pictogrammen van de cockpitstoelen. Er onder zie je twee setjes van elk 2 cijferdisplays en onder elk van de 4 cijfervakjes zie je een pijltjestoets. Onder de pijltjestoetsen zie je dan nog een dikke knop. Met de pijltjestoetsen voer je een cijfer in op de 4 displays. Voer nu een willekeurig 2-cijferig getal in de twee linker cijfervakjes met de bovenste van de linker pijltjestoetsen. Druk dan op de dikke knop.

Boris vertelt Kate dat als ze deze coördinaten gebruikt dat ze dan met de schietstoel te pletter zal slaan tegen de wand van de klif. Sluit dus het close-upscherm en klik weer op Boris. Gebruik het "Mission" onderwerp. Kate vraagt Boris om hulp met de schietstoel. Boris vertelt dat Kate achter de coördinaten moet komen van het gebied waar de trein staat. Helaas kan ze daar niet de radar van het vliegtuig voor gebruiken. Gelukkig staat er een Radar Toren hier in de beurt. Ga dus terug naar de radar toren

Radar Toren :

De coördinaten van de trein:

Klik weer in het schuurtje. Je komt weer in het close-upscherm. Bekijk het radarscherm nu eens goed. Rechtsonder op het scherm zit de rode aan/uitknop. Klik de aan/uitknop en het scherm is dan geactiveerd. Op het radarscherm verschijnt dan een cirkel welke is verdeelt in 4 segmenten. 

Op dit moment is het linksboven segment actief omdat de radar schotel, bovenop de toren, op dat gebied gericht staat. Er verschijnt geen "Bliep" in dat segment, dus dat is niet het gebied waar de trein in staat. Sluit de close-up en klik weer op de ladder van de toren. Kate klimt weer omhoog en ze komt weer in de close-up van het draaimechaniek van de toren. Bekijk het. Er zit een Wijzer op het mechaniek en je ziet een schaalverdeling op de punten .Bezie het geheel als een klok.

De PUNT van de wijzer staat nu dan op "9 uur". Op "12 uur" zie je een "C" staan. De HENDEL van de wijzer staat nu op "3 uur". Klik nu 1 keer op de HENDEL van de wijzer. Je ziet de schotel een slag draaien en dan zie je dat de PUNT van de wijzer op "12 uur" staat en de HENDEL van de wijzer op "6 uur". Klik weer op de HENDEL van de wijzer. Weer draait de schotel een slag en de PUNT van de wijzer staat dan op de "B" op "3 uur". That's it.

Sluit de close-up en Kate klimt vanzelf weer omlaag. Klik weer in de schuur. Je komt terug in het close-upscherm. Op het radarscherm is nu het rechtsonder segment van de cirkel actief. De radarschotel staat nu dus op dit gebied gericht. Kijk naar de bewegende streep in dit segment. Er verschijnt een "BLIEP PUNT" in het segment. Dat is de trein. 

Zoek nu het snijpunt op van de X-as met de Y-as waarop je de "Blieb" ziet. Rondom de cirkel zie je schaalverdeling en deze loopt van 0 tot 100 met tussenruimtes van 10. De coördinaten van de trein is dus: 8020. Sluit de close-up en ga terug naar de cockpit van het vliegtuig. Klik weer in de cockpit en in het close-upscherm voer je nu met de pijltjesknopjes 8020 in op het cijferdisplay.

Druk op de dikke knop en......"BANG ON TARGET" roept Boris verheugt uit en dan.......

Filmpje: Kate schiet in de schietstoel als een raket omhoog en......

.....Kate daalt dan aan de parachute omlaag en land  bij de Trein waar ze hartelijk wordt verwelkomt door een blije Youki.

Deel 4: Terug bij de Trein:

Eindelijk terug bij de trein. Ga, via de Linksafpijl op de locomotief, naar de locomotief. Kate loopt door naar de locomotief en krijgt een telefoontje van Kolonel Emiliov die vertelt dat die detective Cantin vervelende vragen stelt over Kate. Kate vraagt of de Kolonel die Cantin niet een beetje kan "afremmen". Dat wil de Kolonel gaarne doen. Terwijl Kate dit telefoongesprek voert zie je Youki in de sneeuw wroeten. Het beest graaft een ARM bloot en je ziet de Arm uit de sneeuw omhoog steken. Klik op de Arm die nu uit de sneeuw omhoog steekt en.......

.........Kate "tovert" een bevroren Oscar uit de sneeuw tevoorschijn. Oscar ziet er niet helemaal happy uit.

Ontdooi Oscar:

Praat met Oscar. Oscar is niet helemaal in orde, Oscar is een ietsiepietsie bevroren. De kou heeft zijn mechaniekje ietwat verlamd. Niettemin verschijnen je gespreksopties. Gebruik ze allemaal en je komt er achter wat er zoal met Oscar is gebeurt de laatste uren. Veel hulp heeft Katie momenteel niet van het automatommetje te verwachten. Heb je weer alle gespreksonderwerpen gehad dan eindigt het gesprek vanzelf.

Ga, via rechtsonder, een scherm naar rechts en klik dan op het voorbalkon van de wagon. Ga de wagon binnen en loop door naar het tussenhalletje. Wat een zooi...........Het ronde pilaartje, dat altijd in het midden van het tussenhalletje stond, is omgevallen en in de vloer zie je nu een Ronde Metalen Plaat zitten. Klik even op de ronde metalen plaat.........Kate vertelt je dat het een paneel is. Ga de slaapcoupé binnen. Voor Hans bed ligt iets op de vloer. Raap het op. Het is de Blauwdruk van de Trein en dit verschijnt vergroot in je scherm. Wel, ik ben totaal niet technisch dus een blauwdruk zegt mij helemaal niets. Sluit de close-up en ga via de onderkant van het scherm naar de werkbank van Hans.

Ook een puinzooi. Er is geen werkbank meer. Zie je het grote paneel dat nu op zijn zijkant tegen de achterkant staat? Midden voor dit paneel, dus links van Kate, ligt daar een "Oliespuitje" op de vloer. Beweeg je cursor over de vloer tot je het "grijphandje" krijgt. Klik dan en je hebt het Oliespuitje te pakken. Ga terug door de wagon en via het voorbalkon weer naar buiten en ga terug naar de locomotief. Loop door naar Oscar. Pak het Oliespuitje uit je inventory en klik op Oscar. Kijk, dat vindt Oscar nu lekker.

Kate smeert Oscar eens lekker in met olie en Oscar wordt weer zijn oude, humorvolle, zelf. Oscar is gereed om de trein weer op stoom te brengen en hij zegt tegen Kate dat ze maar weer plaats moet nemen in de wagon. Oscar klimt de locomotief weer in. Ga dus, via rechtsonder, terug naar de wagon en ga de wagon weer binnen. Zodra je weer in de wagon bent gekomen zie je een overzicht van de trein. Er komt geen beweging in. De locomotief schijnt het niet te willen doen.

Ontkoppel de wagon:

Verlaat de wagon weer en ga terug naar de locomotief. Klik op het laddertje van de locomotief en Kate klimt naar binnen en beland bij Oscar in het "stokershuis". Praat met Oscar. 

Oscar vertelt dat niet de locomotief stuk is maar dat de passagierswagon het heeft begeven. De loc kan de wagon niet meer op gang trekken. De enige mogelijkheid om te vertrekken is om de wagon los te koppellen. In de wagon moet Kate het Ontkoppelingsmechanisme vinden. Als dat heeft gevonden dan moet ze Oscar opbellen en hij zal dan, vanuit de locomotief, het paneel openen zodat Kate dan het mechanisme kan activeren.

Verlaat dus de locomotief, links van Kate, en ga terug naar het tussenhalletje van de wagon. Klik weer op de Ronde Metalen Plaat. Jawel, dit is het paneel waaronder het ontkoppelingsmechanisme huist. Kate vertelt dat de plaat open moet. Bel dus met Oscar via de mobiele telefoon in je inventory. Kate zegt Oscar dat "ze in positie is" en Oscar maakt het ronde paneel open.

 Klik weer op de, nu geopende, Ronde Metalen Plaat. Je komt in de close-up van het ontkoppelingsmechanisme. Je ziet 5 ronde ijzeren staven en voor elke staaf zie je een ruitvormige schuif. Je kunt elk van de 5 ruitvormige schuiven naar rechts klikkenAlle 5 de staven moeten los komen. Nummer de 5 ruitvormige schuiven, van boven naar onderen, als 1 t/m 5. Klik dan op schuif 1, 3 en 5.  De volgorde maakt niet uit, dus je kunt ook 5, 1, 3 of 3, 5, 1 klikken. De 5 staven komen dan alle 5 los en.....

Filmpje: De wagon wordt losgekoppeld van de locomotief en......begint achteruit omlaag te storten de diepe afgrond in. Oscar brengt de locomotief op stoom. Kate rent voor haar leven door de afglijdende wagon en.....slaagt er nog net op tijd in om over te springen naar de locomotief en de loc raast weg over de rails. Dan zijn we weer even bij die vervelende detective. Cantin heeft over de ineenstorting van de spoorbrug ervaren en hij informeert Kate's baas dat volgens hem Kate Walker dood is. De trein komt aan bij het einde van de Rails. Kate en Youki stappen uit en we zien Youki dan als een haas wegrennen richten een dorp.

Hoofdstuk 3: Het Youkol dorp

Naar de Mammoet:

De locomotief heeft eindelijk het einde van de rails bereikt. Kate staat naast de wagon in de sneeuw. Youki is weg gerent naar het reusachtige Mammoet beeld dat je, rechts, in de verte ziet staan. Ga dus achter Youki aan door een scherm naar rechts te gaan en dan verder via de onderkant van het scherm. 

Kate komt terecht aan de voet van een helling die omhoog gaat naar de Mammoet. Kate krijgt een telefoontje van Oscar die vraagt of Kate ook steeds dat "huilende geluid" hoort. Volgens Oscar loopt er een gevaarlijk wild beest rond. Er staat hier een sneeuwmobiel en, links, een Houten Vogel. Klik op de voorkant van de sneeuwmobiel. Kate vertelt dat het de sneeuwmobiel is van die vreselijke Bourgoffjes. Klik op de achterkant van de sneeuwmobiel. Je komt in de close-up van de opbergtas. Naast een blikje vis, een veldfles en een hamer, zit er ook een grijze deken in de tas. Pak deze "Gauze Blanket" uit de tas en sluit het close-upscherm dan maar weer. 

Klik op de Houten Vogel. Kate loopt er naar toe en je komt in de close-up. Het lijkt erop dat het "huilende geluid" uit deze vogel komt. Om Oscar gerust te stellen pak je nu de "Gauze Blanket" uit je inventory en dan klik je op de geopende snavel van de vogel. Kate propt de deken in de snavel en het "huilende geluid" is weg. Sluit de close-up.

Igor Bourgoff

Klik op de helling die omhoog gaat naar de reusachtige Mammoet. De helling is echter een spiegelgladde ijsbaan en Kate glijd gewoon weer terug omlaag. Dat gaat zo dus niet. Ga, via linksonder, 1 scherm terug. Kate staat dan terug voor de locomotief en aan het einde van de rails. Klik met je gele pijl rechts naast de locomotief en Kate komt aan de overzijde van de rails terecht. 

Ga een scherm naar rechts via rechtsonder. Kate loopt naar rechts en je bekijkt de zaken dan vanuit de lucht en je ziet Igor Bourgoff staan bibberen in de kou.  Klik op Igor. 

Na de "begroeting" verschijnen de gespreksonderwerpen. Gebruik ze weer allemaal en put ze allemaal weer volledig uit.

De Bourgoffjes hebben Hans achter gelaten op de sneeuwmobiel terwijl zij zelf omhoog naar de mammoet zijn geklommen. Toen ze terug kwamen was Hans opeens verdwenen. Igor heeft geen idee waar Hans nu is. De sneeuwmobiel doet het wel, maar daarmee kun je niet die helling op gaan. Om bij de Mammoet te komen zal Kate gewoon die helling op moeten klimmen, maar dan wel met Spikes onder haar schoenen. Igor is bang voor dat "huilende geluid". Als je alle onderwerpen weer hebt gebruikt dan komt het gesprek vanzelf tot een einde. Igor smeert hem met de sneeuwmobiel. Hij laat zijn broertje Ivan dus in de steek. Kate staat dan weer bij de locomotief.

Ga, via linksonder en dan onderkant scherm, terug naar het scherm waar de sneeuwmobiel stond. Hier vindt je nu een paar Spikes in de sneeuw.......de Spikes staan op de plek waar de sneeuwmobiel stond. Klik op de Spikes en Kate doet ze vanzelf onder haar schoenen. Klik weer op de spiegel gladde helling, en.....

Ivan Bourgoff

 Kate klimt nu gemakkelijk omhoog en ze komt boven. Loop door naar de Mammoet. Oeps...wat is ie groot.

Ivan komt van rechtsonder tevoorschijn en hij besluipt Kate. Ivan heeft een grote en puntige ivoren slagtand als wapen en hij dringt Kate helemaal naar achteren. Klik op "Ivan de verschrikkelijke". Er volgt een "gesprek". Kate vertelt Ivan dat Igor hem gesmeerd is. Je krijgt nu geen gespreksonderwerpen en je kunt tot St. Juttemis op Ivan blijven klikken om steeds weer wat anders te horen.Dit schiet niet echt op.  

Linksboven zie je een Slee staan. De Slee is volgeladen met ivoren slagtanden. Klik op de slee..........Kate begint naar de slee te lopen maar Ivan staat dit niet toe.Ook als je Kate ergens anders in het scherm naar toe laat lopen, wordt Igortje boos en hij staat dit niet toe. Ook dit schiet niet op dus .Open je inventory en klik op de telefoon. Bel Oscar op. Kate roept Oscar om hulp..........Tja.....Kate....Had je nu werkelijk gedacht dat Kate met "rokende pistolen" Igor zou komen verjagen....Vergeet het maar. Kate wordt nu toch echt pis en pis nijdig op Oscar, maar dan.....Oscar heeft een briljant idee.............. Hij laat de Fluit van de Locomotief fluiten. Igor schrikt zich hierdoor een hoedje en hij draait zich om. Hij heeft dus nu zijn rug naar Kate gekeerd.

SNEL.....Klik weer op de slee. Kate rent er nu naar toe en je komt in het close-upscherm van de slee. 

Onder de stapel ivoren tanden ligt een Ivoren Mes op de slee. Grijp het mes en haal het onmiddellijk weer uit je inventory en klik dan op het Touw waarmee de slee vast zit en......

Filmpje: Kate snijd het touw los en de slee glijd naar Igor. Deze bemerkt dit op tijd en hij komt weer dreigend op Kate af die verder achteruit wordt gedrongen en dan......Kate zakt door het ijs de diepte in. Dan zijn we weer bij detective Cantin die een telefoongesprek heeft met Kate's mammie. We zien dan een Witte Duif en vervolgens wordt Kate wakker. Ze ligt uitgekleed in een bed in een hut. Kate kleed zich snel aan.

Youkol Dorp:

Hans vinden:

Links naast Kate is een raam. Klik in het raam. Kate kijkt door het raam naar buiten en ziet......ijskoud water en een ijsberg. Sluit de close-up en ga dan via de onderkant van het scherm door de hut naar de deur. Klik op de deur en Kate staat buiten. Ze is in het Youkol dorp. Het zijn maar kleine mensjes, die Youkols. En hun dorp bevindt zich binnen in een berg. Het is eigenlijk een gigantische grot. 

Chief:

Links naast Kate staat er een Youkol en rechts zit er één op de grond, voor de trap. Helemaal links zie je nog zo'n Youkol zitten op een kleed. 
Klik op de Youkol die nu links naast Kate staat. Dit is de Great Chief van het Youkol volk.....

Kate vraagt of ze in Syberia is. Maar nee, dit is slechts het Youkol dorp. Je gespreksopties verschijnen. Gebruik ze weer allemaal maar bewaar het "Hans" onderwerp tot het laatst. Hans is ook hier in het dorp. Hans is erg ziek en hij is nu bij de "Spirit Woman". Luister naar de Trommels Kate Walker!. Het gesprek komt tot een einde. 

Achter Kate staat een pot onder de brandende toorts Klik op de Pot. In het close-upscherm zie je dat er stukken van een rendier gewei in de pot zitten. 

Grijp een stuk Rendier Gewei (Rendeer Antlers) uit de pot en sluit dan de close-up weer. Klik nu met je "rondje" op die Youkol die naast de trap op de grond zit. Kate loopt naar hem toe en het scherm beweegt mee. Loop dan nog een stukje door naar rechts. Je kunt dan niet verder. Ga hier dan, via de gele pijl midden rechts of rechtsonder, naar het volgende scherm.

Volg de trommels:

Je komt op een groot overzichtsscherm van de rechterhelft van het dorp

Je ziet een waterwiel. Het waterwiel drijft twee gigantische Trommelstokken aan die vervolgens op 2 grote trommels staan te beuken. Achter de trommels zie je de ingang van een grote grot. Je kunt naar de trommels gaan als je met je gele pijl in de grot klikt. Doe dat nu nog niet. Je kunt ook verder via rechtsonder. Doe dat nu ook nog niet. In het midden van het scherm zie je een Witte Duif op een paal zitten. Klik op de duif. Kate zegt: "Wat een rare vogel"..

Klik nu in de grot en Kate vervolgt haar weg en ze komt bij de trommels aan. De twee gigantische trommelstokken steken dus over het pad. Klik weer in de grot. Kate probeert dan over de trommelstokken heen te klimmen. Dat lukt niet. Ze probeert dan om onder de trommelstokken door te glippen. Ook dat lukt niet. Ze moet en ze zal die grot in gaan, maar op deze wijze lukt dit dus niet. Ga, via rechtsonder, terug naar het overzichtscherm.

Klik nu even op de paal waarop die Witte Duif zit. Klik dus niet op de duif maar onderop op de paal. Kate loopt nu naar de paal en je komt in het close-upscherm van een deel van de paal. Je ziet aan aantal "puntige uitstekels". Op de bovenste twee "uitstekels" moet iets geplaatst worden. Maar wat? Kate weet het niet. 

Sluit de close-up en ga via rechtsonder naar het volgende scherm. Aan de rechter kant van het pad zit een Youkol in een grote pot te roeren. Loop iets door tot Kate naast deze potjes roerende Youkol staat. Je scherm schuift dan ook mee en je ziet dan de reusachtige ingevroren Mammoet. De reusachtige slagtanden steken uit het ijs. Links van Kate is een gebiedje dat wordt afgeschermd door een houten leuning. Beweeg je cursor door aan de rand van het pad.   Je zult op een bepaalde plek dan de "loepcursor" krijgen. Klik daar dan en Kate loopt er naar toe en je komt dan in een close-upscherm. Raap de Leren Riem op die hier dan op de ijskoude vloer ligt, voor de leuning.

Sluit de close-up en kijk eventjes in je inventory. De leren riem is vanzelf gecombineerd met het stuk rendiergewei tot een katapult

Ga, via de gele pijl, die je krijgt boven het hoofd van die potjes roerende Youkol, terug naar het overzichtsscherm en ga dan terug naar de Trommelstokken. Kate staat dan weer voor de trommelstokken. Ze kijkt naar links en omhoog. Boven de ingang van de grot hangt er, links en rechts, een vlag. Kate kijkt naar de linkervlag. Er hangen een bende IJspegels omlaag. Kijk nu goed naar de ijspegels die links van de linker vlag hangen. Eén van de ijspegels beweegt heen en weer. Je kunt er op klikken. Deze ijspegel hangt precies boven het waterrad waarmee de twee trommelstokken worden aangedreven. 

Pak de Katapult, de "slingshot" uit je inventory en klik dan op de heen en weer bewegende ijspegel. Kate raapt zelf een steentje van de grond en schiet dit af naar die bewegende ijspegel. De punt van de ijspegel breekt af en valt omlaag en blokkeert dan het waterrad en de trommelstokken bewegen niet meer. Nu kan Kate dus verder naar de Grot van de Spirit Woman. Doe dat dus.

Spirit woman:

Kate komt in het heiligdom van de Spirit Woman. We zien Hans boven het bed "zweven" en de Spirit Woman zitten op haar troon. Kate wordt verwelkomt door de Spirit Woman die haar al had verwacht. Klik op de Spirit Woman. Je gespreksonderwerpen verschijnen. Gebruik ze weer allemaal en put ze weer volledig uit tot er niets meer te vragen is. 

Je ervaart o.a dat Hans in de "Corridor van Dromen" is om daar contact te hebben met zijn "voorvaderen. Om Hans terug te halen uit deze "Tunnel der Dromen" dient Kate zelf ook in "dromenland" te gaan. En dat is voor Kate niet zonder gevaar. Om in de "Dromen" te komen is er een brouwseltje nodig. De Spirit Woman vertelt echter dat er een belangrijk ingrediënt mist voor dat brouwseltje. Kate moet op zoek naar het "Fruit voor de Spirit Door". Deze "Spirit Door" wordt door de Spirit Woman de "Laughing Tree" genoemd. De Witte Duif, of te wel de "Harfang" is voor het Youkol volk een Heilige Vogel. Deze "Spirit" volgt Kate al een hele tijd en heeft Kate eigenlijk tot hier "gebracht". Kate kan de Witte Duif oproepen middels muziek.

Als je alle onderwerpen gebruikt hebt dan heb je bovenstaande informatie verkregen en is het gesprek vanzelf afgelopen. Er hangen 2 Vuurschaaltjes in deze ruimte, links naast de Spirit Woman en rechts bij de rechtermuur. Naast het rechter vuurschaaltje zie je twee Maskers aan de muur hangen. Klik daar en in de close-up grijp je het rechter Masker

Dit Masker lacht en de Spirit Woman vertelt je dat je het juiste masker hebt gepakt. Ga dan, via midden links, naar de linkerkant van het heiligdom. Kate staat dan voor een nis waarin een tafel staat. Klik op de tafel. Op de tafel staat een voorwerp. Grijp dit voorwerp. Het is de "Prayers Wheel" en ook dit mag je pakken van de Spirit Woman. 

Ga dan, via 2 keer onderkant scherm, terug naar de voordeur van het heiligdom en blijf even staan. Rechts van Kate hangt er een Artefact. Klik er op. 

Kate raakt het even aan. Dit is de "Dromenvanger", maar je kunt er nu nog niets mee. Ga via de deur weer naar buiten.

 "Fruit voor de Spirit Door" :

A: Water tappen:

Ga via 2 keer rechtsonder terug naar het scherm waar je eerder de Leren Riem hebt opgeraapt. 
Ga dan verder via linksonder en je komt op het tweede overzichtsscherm. Je bent bij de Drinkwatervijver. 

Je ziet een aantal grote potten staan en een Houten Constructie. Links naast de Houten Constructie staat een grote pot. Via de Houten Constructie halen de Youkols hun drinkwater uit de vijver. Er zijn op dit scherm ook 3 Exits. Dat zijn: midden rechts maar daar kwam je vandaan, midden links en onderkant scherm. Klik nu op de Houten Constructie, de "Watertap"

Je komt in de close-up van de Watertap en de pot die er links naast staat. Aan de rechter voorpaal van de constructie hangt een lege Veldfles. Grijp de Veldfles. Op de grond, voor de pot, ligt een Kurk. Grijp de Kurk. Blijf in dit scherm en pak de lege Veldfles (Empty Flask) uit je inventory en klik dan bovenaan het overhangende deel van de constructie. 

Kate hangt de veldfles aan de constructie. Klik nu op de Hendel die je rechts aan de constructie ziet zitten. Kate takelt de veldfles omlaag de vijver in. Klik weer op de hendel. Kate takelt de veldfles weer omhoog. Grijp de, nu met water gevulde, veldfles. 

Sluit de close-up en ga via onderkant scherm naar het volgende scherm. Na de loading staat Kate bij de "Youki Coral". Ook onze Youki zit hier. 

NB: Aan de voorzijde van de Coral zie je de ingang. Mocht je eerder in het spel, toen je de ijsbeer een visje gaf bij het Houten Huis, vergeten zijn om daar de Visgraat op te rapen, dan kun je op de grond bij de ingang van de "Youki Koraal" alsnog een Visgraat oprapen. Klik dan in de ingang en raap dan, in het close-upscherm, de Visgraat van de grond.

Ga via midden rechts nu verder naar het volgende scherm en volg dan het pad rechtdoor naar de trap die je achterin het scherm omhoog ziet gaan. 

Je komt weer op een overzichtscherm. Je ziet een treinrails lopen en je ziet een houten perron aan het einde van de rails die via de trap te bereiken is. Achter dit perron zie je de verlichte ingang van een grot. Onder de treinrails zie je de "Benen Brug".  Ga over de "Benen Brug" en na de Loading volg je het pad helemaal naar de veerlichte ingang van de grot.

B: Grot: 
De Lemming puzzel

Kate staat voor de ingang van de grot. Ze kan naar links de grot ingaan maar ze kan ook naar rechts de grot ingaan. Naar rechts brengt niets, dus ga naar links de grot in en loop dan door, via linksonder, naar achterin de grot. Kate is dan in de linker achterkamer van de grot. Rechts staat een grote dorre boom. Voor de boom staat zo'n Duifpaal. Kijk naar de achtermuur. Onderaan de achtermuur kun je klikken

Klik onderaan de achtermuur. Je komt in een close-upscherm. Je ziet een doorzichtige ijswand waarin twee doorzichtige tunnels omhoog gaan. Je ziet 7 gaten. Je ziet ook een Lemming verschijnen. De lemming gaat weer weg. Door de ijswand zie je Rode Vruchtjes. In de bovenste tunnel zie je ook Rode vruchtjes hangen.  Kate heeft wat van die Rode Vruchtjes nodig, maar ze kan ze zelf niet "plukken". Kate moet dus die Lemming door de tunneltjes gaan jagen naar die rode vruchtjes toe. Nummer de gaten, van rechtsonder en dan linksom naar rechtsboven, als gat 1, gat 2, gat 3, gat 4, gat 5 en gat 6. Pak dan de Kurk uit je inventory en klik op gat 1 om de rechtertunnel af te sluiten.

Sluit de close-up. Klik nu op de Duifpaal. Je komt in de close-up van de paal............... In Alexei's boek heb je gelezen dat het favoriete voedsel van de Witte Duif een Lemming is. Een Lemming weet dit ook en zal dus maken dat ie weg komt als er een Witte Duif opduikt. Van de Spirit Woman heb je gehoord dat Kate een Witte Duif kan "oproepen" als ze muziek maakt. Pak de "Prayer Wheel" uit je inventory en klik dan op het witte bot dat je onder de twee bovenste punten van de paal ziet hangen. Kate hangt het Prayer Wheel aan het witte bot.

Klik op het Prayer Wheel en......... Het ding gaat ronddraaien en er komt "muziek" uit. De Witte Duif komt aangevlogen en neemt plaats op de paal. Sluit de close-up en klik weer op de achtermuur, dus waar de lemminggaten zijn. Je ziet de Lemming, via gat 2, de linkertunnel in vluchten. Bij gat 3 kan het diertje echter niet verder.

 Pak de kurk uit gat 1 en pak de kurk dan gelijk weer uit je inventory. Klik op gat 3 om gat 3 nu te dichten met de kurk...... Gat 3 wordt afgesloten en de Lemming gaat door naar gat 4. De Lemming kan nu echter niet verder door de recht omhoog gaande tunnel omhoog. Kate moet het diertje hierbij even helpen. Pak de kurk uit gat 3 en dan weer uit je inventory en klik op gat 4 om dit nu afsluiten. Pak dan de veldfles uit je inventory en klik dan op gat 5

Kate giet het water uit de veldfles door gat 5 de tunnel in en hierdoor "drijft" de Lemming nu naar boven en loopt door naar de Rode Vruchtjes. De Lemming neemt wat Rode Vruchtjes in zijn bek en loopt door naar rechts en staat dan onder gat 6. Weer kan het diertje niet zelf omhoog klimmen. Pak de Visgraat uit je inventory en klik op gat 6 en...........

Via de Visgraat klimt de Lemming omhoog en gaat dan via de rechtertunnel omlaag naar gat 1...........
.......... De Rode Vruchtjes rollen uit de bek van de Lemming en via gat 1 naar buiten. Grijp de Rode Vruchtjes.

Je hebt nu de "Dream Fruit" in je inventory. Sluit de close-up. Klik weer op de Duifpaal en grijp de Prayer Wheel weer terug.......

........ Wellicht moet je later in het spel nog eens de hulp van de Witte Duif in roepen en dan heb je de Prayer Wheel weer nodig. Ga nu via onderkant scherm en dan midden links weer de grot uit. Ga dan verder via 2 keer onderkant scherm en na de Loading ga je nog een keer verder via de onderkant van het scherm. Dan ga je naar rechts terug naar de "Benen Brug". Na de Loading staat Kate dus voor de "Benen Brug", onder de trein rails, op het overzichtsscherm. Ga hier nu verder via rechtsonder. Kate loopt over de "Benen Brug" en dan volgt ze het pad naar rechts en komt op het volgende scherm. 

Ga dan verder via onderkant scherm en Kate komt dan, na een Loading, weer bij de vijver waar ze eerder het veldflesje met water heeft gevuld. Ga hier verder via midden rechts en loop dan door naar die Youkol die hier nog altijd in de grote pot zit te roeren. Klik weer met de gele pijl boven zijn hoofd en Kate loopt door en komt weer terug op het overzichtsscherm met in de achtergrond de grot van de Spirit Woman. Dus ga door naar de trommels en dan verder naar de grot van de Medicijnvrouw.

Spirit Woman 2e keer

Kate gaat weer het Heiligdom van de Spirit Woman binnen en ze staat dan binnen en voor de deur. Loop door via onderkant scherm. 
We zien Hans weer "zweven" en de Spirit Woman die nog altijd op haar troon zit. Klik op de Spirit Woman.

Filmpje: Kate vertelt de Spirit Woman dat ze het "Fruit" heeft en ze geeft dot aan de Spirit Woman. De Spirit Woman gaat nu haar brouwseltje brouwen en door de dampen die dit brouwseltje afgeeft valt Kate in slaap en komt ze terecht in:

 In Dromenland:

De lange wandeling

Kate is nu in Dromenland en ze staat voor de ingang van een grot. Dromenland is een vaalbruine wereld. Ga vooruit de grot binnen en klik dan linksboven om door de grot naar het volgende scherm te gaan. Kate is dan aan het einde van de grot gekomen. Achterin zie je iets op de grond liggen. Het ligt in het lichte gedeelte. 

Klik daar met je loepje. Kate loopt er naar toe en we zien een Mammoet pop op de grond liggen. Grijp de Mammoet pop en sluit deze close-up. Ga terug via linksonder en dan via rechtsonder de grot weer uit. Kate heeft nu een lange, lange, lange wandeling voor de boeg. Voor spelers die ook Syberia 1 hebben gespeeld zal het nu volgende stuk zeer bekent terrein zijn. We komen namelijk in Valadilene terecht waar Kate's avontuur ooit is begonnen. We zullen de jonge Anna Voralberg, de jonge Hans Voralberg en hun vader ontmoeten en we gaan hun huis binnen dat staat op het terrein van de Voralberg fabriek.

Volg het pad nu als volgt: onderkant scherm, rechtsonder, linksonder, linksonder, LOADING.Kate is nu bij de rivier en je ziet een roeiboot liggen.Loop door naar de linkerkant van het scherm. Het scherm schuift mee en even voorbij de roeiboot krijg je dan weer de gele pijl.

Ga verder via: linksonder en dan via onderkant scherm over het houten bruggetje en naar het volgende scherm. Kate komt nu in het donkere bos. Klik weer met je rondje aan de linkerkant van je scherm en Kate loopt door naar links en het scherm schuift weer mee.Herhaal dit nog een keer en ga dan verder via linksonder naar het volgende scherm. Loading.Kate komt op een groot terras terecht en hier staat een klein meisje......... Ze staat bij het bankje, rechts. Dit meisje is:

Anna Voralberg:

Klik op Anna. Gebruik al je gespreksopties en put ze weer volledig uit. Begin met het "Kate" onderwerp. Anna stelt zich dan voor als Anna Voralberg. Gebruik het "Father Voralberg" onderwerp. Anna vertelt dat haar vader op dit tijdstip meestal thuis is of op de fabriek .Gebruik het "Valadilene" onderwerp en gebruik dan het "Hans" onderwerp. Anna vertelt over haar broer Hans en dat deze, sinds zijn ongeluk een beetje vreemd is geworden. Anna vertelt dat Hans door zijn vader vaak wordt opgesloten op de zolder van hun huis maar dat Hans dat niet erg vindt want hij is daar dan heerlijk alleen en werkt dan aan zijn vreemde uitvindingen waarvan de automatons de mooiste zijn.Gebruik het "Mammoth Doll" onderwerp. Anna weet niet van wie die Mammoet Pop is maar ze weet wel iemand die de pop graag zou willen hebben.Het gesprek is dan ten einde.

Valadilene:

Ga verder via midden links. Kate loopt dan via de stenen trap omlaag en ze staat dan voor de stenen boogbrug die over de rivier heen gaat. Ga via midden rechts over de brug en naar het volgende scherm. Kate komt dan nu in de hoofdstraat van Valadilene   Kate moet helemaal door de straat een aantal schermen naar rechts tot de poort van de Voralberg Fabriek. Begin maar door naar de rechterkant van het scherm te lopen. Het scherm schuift mee. Als Kate dan stilstaat bij het bankje dat voor het 2e huis staat dan loop je verder door naar rechts. Dan naar het volgende scherm via de gele pijl die je nu dan midden rechts krijgt. Kate staat dan weer stil. Loop weer door naar de rechterkant van het scherm en herhaal dit dan nog een keer tot je weer de gele pijl krijgt. Ga door naar het volgende scherm. Rechts zie je dan de stenen muur waarachter de Voralberg Fabriek en het Voralberg Huis is.

 Hoe je cursor nu tussen de twee voorste lantarenpalen en je krijgt daar de schuine rechtsaf pijl. Klik en Kate staat dan voor de poort. Ga door de poort. Kate loopt door de poort en over het pad en ze staat dan voor het Pleintje met de fontein. Er zijn 5 paden rondom het pleintje. Ga via het rechterpad naar rechts.

Kate komt nu aan bij het:

Voralberg Huis:

Klik op de voordeur. Kate loopt de trap op en gaat het huis binnen en ze staat dan in de hal. Ga via de openstaande deuren, links, de kamer binnen. 
Pappa Voralberg zit lekker zijn ochtend krantje te lezen op de bank. Klik op paps. 

Pappie denkt dat Kate het nieuwe kamermeisje is maar Kate zet dit gelijk even recht en je gespreksonderwerpen verschijnen. Gebruik het "Kate" onderwerp. Kate stelt zich zelf voor en paps barst uit in een orkaan van misnoegen over zijn zoon Hans. Paps heeft het niet erg op zijn zoon Hans. Gebruik het "Hans" onderwerp. Kate vraagt of ze Hans kan zien en spreken. Dat kan niet. Hans zit opgesloten op de zolder. Gebruik het "Factory" onderwerp. Paps zal zo meteen het huis verlaten om, zoals elke ochtend, naar de fabriek te gaan. Hans zal echter op zolder opgesloten blijven.

Kate zegt gedag tegen paps. Ga via de openstaande deuren terug naar de hal. Links naast de trap staat een mooie grote klok. Ga de trap op naar de zolder verdieping. Kate klimt omhoog en ze staat dat boven voor de zolderdeur.  Klik op de deur. Uiteraard zit de zolderdeur op slot. Ga terug naar beneden en als Kate weer terug beneden in de hal is dan ga je via onderkant scherm naar de voordeur en via de voordeur naar buiten. Volg het pad terug naar het pleintje en dan via de onderkant van het scherm door de poort naar de straat. Klik weer onderkant scherm en Kate staat weer in de straat.

Volg de straat nu helemaal terug naar links totdat je weer bij het ie (nu dus het laatste) huis bent gekomen. Ga hier dan door het openstaande hek, links naast het huis en dan weer over de Boogbrug en dan de trap op naar het Terras. Praat weer met Anna Voralberg.Kate vraagt of Anna weet om hoe laat haar vader altijd naar de fabriek gaat. 

Anna vertelt dat dit altijd om precies 07:15 uur is. Dat is alles wat Kate wil weten. 

De Klok op 7:15 zetten:

Ga dus nu de route terug volgen naar het Voralberg Huis en ga er weer naar binnen. Loop via de onderkant van het scherm door naar de trap. Links van de trap staat dus een grote staande klok.Klik op de wijzerplaat van de klok. Je ziet dat de klok 2:45 uur aanwijst. Sluit de close-up.  Klik nu op de kast van de klok. Je komt in de close-up van de klokkast:

Bovenin de klokkast zie je de BEL (C). Links en rechts van de BEL staat een "Mannetje met Hamer" (A en B). Onder de BEL zie je een paneel met de Cijferplaat ( F). In de Cijferplaat zie je nu het Romeinse cijfer XII (12). Links en rechts van de Cijferplaat zie je een hendeltje (D en E) .Je ziet de twee kettingen met aan elke ketting een gewicht. Tussen de twee kettingen hangt de Slinger en onderaan de Slinger zie je het Bord (G)

Klik op  BEL A. Wel, de BEL doet het niet. Klik op  BORD G van de Slinger. Ook de Slinger doet het niet. Kortom de Klok moet worden opgewonden. Kate moet er nu voor zorgen dat de wijzers van de klok op 7:15 uur komen te staan. De klok zal dan gaan slaan en dat is het teken voor pappie om naar de fabriek te gaan. Maar eerst moet de klok worden opgewonden zodat de klok kan beginnen op 2:45 uur. Doe het volgende:

  • Klik eerst 5 keer op het rechter hendeltje E. 

  • Klik dan 1 keer op het linker hendeltje E. 

  • In de Cijferplaat  is het dan 2:45 uur. 

  • Klik op het linker "Mannetje met Hamer" A. 

  • De linker ketting wordt nu omhoog getrokken.

  • Klik op het rechter "Mannetje met Hamer" B. 

  • De rechter ketting gaat omhoog.

  • Klik op het Bord G van de Slinger. 

  • De Slinger gaat nu heen en weer bewegen. De Klok "loopt" weer

  • Klik nu 9 keer op het rechter hendeltje E . In de Cijferplaat staat dan VII (7).

  • Klik weer 1 keer op het linker hendeltje D. Het is dan nu 7:15 uur

  • Klik op het gewicht van de rechter ketting .......

De rechter ketting gaat omlaag en gelijk gaat de linker ketting verder omhoog en je ziet dan de wijzerplaat waarin nu de wijzers als een razende ronddraaien. Klik op BEL C en.......

De klok slaat 7:15 uur en Paps legt zijn krantje neer, staat op en legt iets op het tafeltje en.....Paps verlaat het huis om naar de fabriek te gaan.

Ga weer de kamer binnen. Voor de bank staan twee dikke stoelen en tussen deze twee stoelen staat een tafel. Klik op de tafel. 
Er ligt een sleutel op de tafel. Het is de sleutel voor de zolderdeur. 

Grijp de sleutel en sluit de close-up. Ga terug naar de hal en via de trap weer naar boven. Boven gekomen pak je de sleutel uit je inventory en dan klik je op de zolderdeur. 

Kate gaat de zolder op.

Jonge Hans/Oude Hans

Kate is nu op de zolder. Loop door via rechtsonder en je ziet de jonge Hans staat, achterin de zolder. Loop door naar Hans. Hansje staat bij een werktafel. Klik op Hans. Hans reageert niet. 

Pak de Mammoet Pop uit je inventory en klik dan weer op Hans. Kate geeft de Mammoet Pop aan de jonge Hans en nu reageert hij wel.

Er volgt nu een dialoog tussen Kate en Hans over Oscar en over Oscars angst voor wat er met hem gebeurt als we eenmaal in Syberia zullen zijn aangekomen. Steeds zien we Jonge Hans en dan weer Oude Hans. Hans heeft alle hoop verloren en hij vraagt aan Kate: "Do you believe that automatons are there to help us in our hour of need? You must open his heart for me. Can you do that, Kate Walker?". "Denk jij dat automatons er zullen zijn om ons te helpen als ons laatse uur geslagen heeft? Je moet zijn hart voor me openen. Kun jij dat doen, Kate Walker?"

Hans is dan verdwenen en Kate is alleen op de zolder. OP de tafel staat een mechanisch Hart. Klik op de werktafel en.......

Kate komt uit de Droomwereld en is terug bij de Spirit Woman. Hans "zweeft" nog steeds in de touwen en de Spirit Woman zit te dutten op haar troon.

Terug uit de Droom:

Open je inventory, klik op de telefoon en bel met Oscar. Kate vertelt Oscar waar ze is en dat ze terug zal gaan naar de locomotief. Dan vertelt Oscar opeens dat "kleine harige wezentjes" op het punt staan om de locomotief te gaan aanvallen. Ga, via onderkant scherm, naar de deur. Rechts naast Kate hangt hier nog steeds de "Dromenvanger". Klik erop.....

Je hoort Anna Voralberg. Je kunt dit een aantal keren doen. Je hoort dan telkens Anna of je hoort Hans. Ze vertellen de zinnen die ze ook in de Droom zeiden. Ga dan via de deur naar buiten. LOADING.......We horen detective Cantin weer in gesprek met Kate's baas. Cantin heeft het Houten Huis nu bereikt en.....wordt blijkbaar aangevallen door de ijsbeer. Wij laten detective Cantin dit lekker zelf uitzoeken en gaan door naar:

Breng de locomotief de Youkol grot binnen:

Kate is nog steeds in het Youkol dorp en ze is net uit het Heiligdom van de Spirit Woman  gekomen na haar avontuur in Dromenland. Ga via 2 keer rechtsonder en dan linksonder naar de vijver en dan via onderkant scherm naar de "Youki Corral". LOADING. Terug bij de "Youki Corral" zie je de houten constructie weer waar de treinrails over heen gaat en die dan eindigt, rechts, bij de "Benen Brug". Kate moet nu niet naar de "Benen Brug". Kate moet de andere kant van de treinrails constructie volgen.

Dus klik links boven op de constructie en Kate loopt daar dan de hoek in en komt dan op het volgende scherm. Loop door naar de rechter kant van het scherm. Het scherm schuift mee en je ziet dan de "Benen Ladder". Klik op de ladder en Kate klimt naar boven.

Kate is dan op het niveau van de trein rails en links in het scherm zie je een lange houten trap omhoog gaan naar een houten brug die over de treinrails heen gaat. Ga de houten trap nu op.

De houten brug gaat helemaal over de treinrails naar links maar je ziet ook een afslag die naar de onderkant van het scherm loopt. Deze afslag wordt aan beide zijde geflankeerd door grote gebogen ivoren slagtanden. Klik rechtsonder in het scherm en Kate neemt deze afslag en ze staat dan aan het einde van hetplankier. Boven in het scherm zie je de treinrails de Youkol grot verlaten en..........je ziet de grote houten Windas hangen. Er gaat een kabel vanaf de windas omlaag naar de rail eronder en als je goed kijkt dan zie je dat deze kabel via de rail ook de grot uitgaat. Voor de Windas staan twee Hendels op het plankier. Klik op de hendels

Je komt in de close-up van de twee hendels. Klik op de rechter hendel................ Kate trekt aan de hendel en je ziet de Windas omhoog rollen maar de kabel wordt er niet opgewonden. Sluit de close-up. Ga via linksonder en dan midden rechts terug de houten trap af en ga dan via de onderkant van het scherm een scherm naar links. Je ziet nu de uitgang van de Youkol grot. Wel, volg nu gewoon het pad vooruit en via een aantal schermen komt Kate dan uit de Youkol grot.

Het sneeuwt en het is bitter koud en er staan twee Youkols naast de rails met elkaar te brabbelen. Klik op deze 2 Youkols. Kate gaat met ze praten maar ze verstaan haar niet en Kate verstaat hen ook niet. Gebruik zowel het "Kate" als het "Train" onderwerp. De Youkols gaan heftig tekeer en gebaren naar de locomotief die je in de verte al ziet staan. Kate begrijpt, slim meiske als ze is, dat deze twee Youkols bang zijn voor OSCAR die in de locomotief is.

Ga verder vooruit, langs de rails,  en Kate komt terug op het scherm met de Houten Vogel en waar eerder de sneeuwmobiel stond. Ga via linksonder nog een scherm verder en Kate is terug bij de voorzijde van de locomotief. Tijdens je wandeling langs de rails, zul je vast de kabel wel hebben gezien die, vanaf de Windas, op de rails ligt. Wel, het einde, of het begin, van de kabel ligt dus hier vlak voor de locomotief op de rails. Er zit een dikke haak aan de kabel. Op de punt van de locomotief zit een Ring. Klik op de kabel. ,,,,,,,,,,,,Kate probeert de kabel op te tillen om de haak in de ring te klikken.

Dit lukt Kate niet want de kabel is te zwaar. Ga een scherm verder naar links en klik dan op het laddertje van de locomotief. Kate klimt het "stookhuis" weer in en we zijn terug bij Oscar. Klik op Oscar. Gebruik weer al je gespreksoptie en put ze ook volledig uit, maar gebruik het "Youkol Mask" onderwerp het laatst. 

Alle andere onderwerpen leveren interessante gesprekstof op maar via het "Youkol Mask" onderwerp vraagt Kate of Oscar dit masker niet even wil opzetten. Dat zijn die twee Youkols niet meer zo bang voor Oscar. Oscar wil dit in eerste instantie niet maar uiteindelijk stemt hij er mee in. Kate geeft dan het Youkol Masker aan Oscar en deze doet het ding voor zijn gezicht Hij wuift dan even naar die twee Youkols en deze zien dit en praten in hun brabbeltaaltje hierover met elkaar. Kate klimt dan vanzelf weer uit de locomotief.

Ga terug naar die twee Youkols naast de treinrails. Klik weer op ze en gebruik de onderwerpen. Je krijgt het "Help" onderwerp. Gebruik dit.........Kate vraagt of de twee Youkols eventjes die kabel aan de locomotief willen bevestigen en dat gaan ze dan ook bereidwillig doen. 

Nadat dit is gebeurt beweeg je Kate terug naar de voorkant van de locomotief. De haak van de kabel hebben de Youkols nu wel in de Ring gestoken, maar de kabel hangt nog slap. Klik op de Ring, die aan de voorkant van de locomotief zit.Je komt in de close-up. Op de haak zit de hendel van de Kabelspanner. Klik op de Hendel

Kate spant met de Kabelspanner de kabel strak en je ziet dan ook de Windas een stukje omhoog gaan. Volg nu de gehele route terug naar de ingang van de grot en dan verder naar binnen tot je terug bent bij de Houten Trap. Ga deze weer op en dan via rechtsonder naar de Windas. Klik weer op de twee hendels en in de close-up klik je weer op de rechter hendel en........

De locomotief wordt nu de Youkol grot ingetrokken en dan helemaal door naar het einde van de rails, boven de "Benen Brug". Daar moet Kate nu ook naar toe.

Dus ga via linksonder en midden rechts weer de trap af en dan via rechtsboven naar de "Benen Ladder". Kate klim de ladder weer omlaag. Ga dan via linksonder terug naar de Youki Corral en dan via midden rechts en rechtdoor naar het overzichtscherm met de "Benen Brug".

Het Hart van Oscar:

Ga nu de houten trap op naar het "perron" en als Kate boven is gekomen klik je op de ladder van de locomotief. 
Kate klimt het "stookhuis" van de locomotief weer binnen. Praat met Oscar en gebruik het "Heart" onderwerp. 

Kate vertelt wat ze Hans heeft horen zeggen over "het hart van Oscar" in Dromenland. Oscar reageert, heel droevig, met: "Kate Walker, ik ben echt heel blij dat ik jouw ontmoet hebt. Het was werkelijk een prachtige reis. Maar nu is het tijd om afscheid te nemen....automatons zijn gemaakt om de Mens te dienen...Vaarwel Kate Walker. Ik heb prima begrepen, Kate Walker. Ik ben alleen maar een automaton...het is tijd dat ik van enig nut ben".

Kate weet van droefheid niet wat ze moet zeggen en ze begrijpt er niets van. Oscar verlaat de locomotief en loopt door het dorp naar de grot van de Spirit Woman. Volg Oscar dus naar de grot van de Spirit Woman. Onderaan de houten trap krijgt Kate nog even een telefoontje van Marson, haar voormalige baas die het maar niet wil opgeven. Volg de route terug naar de grot van de Spirit Woman en ga er weer binnen. Loop dan door via de onderkant van het scherm.

Oscar's Hart Puzzel:

Hans "zweeft" nu hoger en Oscar ligt uitgestrekt op het bed, recht onder Hans. Klik op Oscar's hoofd. Kate zegt: "Oscar, voor mij ben je altijd meer dan alleen maar een simpele machine". Klik dan op Oscar's borstkas. Je komt in de close-up van Oscar's Hart. Je ziet een cirkel met 12 knopjes. Je kunt op elk van de 12 knopjes klikken. Doe dat niet. Bezie de cirkel en de 12 knopjes als een klok. De 12 knopjes zijn dan de uren op de klok. Nummer de 12 knopjes dus net zo als de uren van een klok. 

Kate moet dan nu eerst op de knopjes klikken die de tijd aangeven waarop Hans en Anna's vader altijd het Voralberg huis verlaat om naar de fabriek te gaan. Anna heeft Kate dit tijdsstip vertelt in Dromenland. Dat is dus altijd om 7:15 uur. De volgorde waarop je op de knopjes klikt maakt verder niet uit. Dus klik nu eerst op de knopjes 3 en 7 (of 7 en 3).  Midden in de cirkel verschijnt nu een "Bloem met 12 bladeren" en elk "blad van de bloem" wijst naar een knopje. Kate moet nu een KRUIS maken met de bladeren door op 4 knopjes te klikken. Klik, het maakt niet uit in welke volgorde, op de knopjes 12, 3, 6 en 9

 Je ziet heel even het kruis en dit kruis komt omhoog en is nu een SLEUTEL. Klik op de sleutel.

Filmpje: Kate draait de sleutel en.....OSCAR valt helemaal uit elkaar. Oscar gaat helemaal open en.........Hans zakt omlaag en wordt IN Oscar gelegd. Hans en Oscar zijn nu één.

Kijk in je inventory. Je hebt nu de "Voralberg Sleutel" gekregen. Klik op Hans/Oscar. "Hans.....je hebt dit allemaal al heel lang geleden zou geplant en je zult het doorvoeren tot het bittere einde, ongeacht wat het kost", zegt Kate. Klik op de Spirit Woman. Kate moet voorbereidingen gaan treffen voor de GROTE REIS.

Voorbereidingen voor de Reis:

De Mammoet Ark:

Via de onderkant van het scherm ga je naar de deur en via de deur naar buiten. Dan via rechtsonder terug naar het overzichtscherm. Op het overzichtscherm klik je dan met je gele pijl op de trapconstructie, links in het scherm, en Kate loopt naar links en is dan terug bij de Chief. 

De Chief staat nog steeds voor de deur van de kamer waar Kate's bezoek aan deze gigantische Youkol grot is begonnen.  Klik op de Chief en praat met hem over alle onderwerpen die je krijgt.  Via het "Train" onderwerp vertelt de Chief dat Kate's treinreis hier is beëindigt maar dat haar REIS nog niet is beëindigt. Op Kate's opmerking dat de trein nu toch echt het einde van de rails heeft bereikt zegt de Chief dat Hans Voralberg alles heeft voorbereid en heeft voorbestemt.

Na dit gesprek loop je door naar de linkerkant van het scherm. Je krijgt dan weer de gele pijl op midden links. Dus loop door naar het volgende scherm. LOADING. Na deze loading zie je een stuk van het grote meer en je ziet de grote dam. Voor de dam zie je een 2e "Benen Brug". Je ziet ook een klein bruggetje....dat kleine bruggetje is een handige doorsteek naar het treinstation..... Ga nog een scherm verder naar de dam.

De 2e "Benen Brug" gaat naar een grote ijsklomp die hier, voor de dam, in het ijskoude meer drijft. In de ijsklomp steekt de "Mammoet Ark", eewn schuit waarmee Hans en Kate hun reis naar Syberia moeten vervolgen...... Wel, dat is leuk, een schuit om de reis mee te vervolgen, maar hoe krijgen we die schuit uit het ijs?  Ga een scherm terug en steek dan over het kleine bruggetje en loop dan door naar links, naar het station.......Klim via de trap weer omhoog naar de locomotief Die "ingevroren" Mammoet Ark, drijft dus voor de locomotief in het ijsmeer. De locomotief staat dus recht boven de grote houten dam. Klik op het laddertje van de locomotief en Kate klimt weer het "stookhuis" binnen.

Ontdooi de Mammoet Ark:

Kate is weer in het "stookhuis" van de locomotief. Alle keren dat Kate hier al eens was heb je ongetwijfeld al wel de Gele Stookoven gezien in de achtermuur. Je kon er nooit op klikken maar dat kan nu dus wel, dus doe dat nu dan ook. Je komt in de close-up van de oven.  Kate moet dus Stoom maken en hiervoor zijn er steenkolen en water nodig. Kolen zitten in de kolentender achter de loc en water bevindt zich onder de locomotief in het meer. Hoe nu de kolen en het water in de oven te krijgen. Bekijk even op je gemak de oven

Je ziet een aantal draai wielen, hendels en hendeltjes en 3 witte ronde metertjes. Laten we ze even gaan nummeren. In het midden van de gele oven zie je een groot grijs wiel. Noem dit het Centrale Wiel. Boven dit Centrale Wiel zie je twee witte ronde metertjes en links naast het wiel zie je nog een wit rond metertje.Tussen de twee ronde metertje die boven het Centrale Wiel staan, zit het Sleutelgat.

Rechts boven de gele oven loopt een pijp oplaag. Op deze pijp zit een gele hendel.....noem dit hendel 1. Rechts naast het Centrale Wiel zie je twee kleine gele Hendeltjes. Noem de linker hendel Hendel 2 en de rechter noem je Hendel 3. Helemaal links boven zie je een "kromme" Gele Hendel...dat is hendel 4. Linksonder zie je een Geel Wiel....dat is Wiel 5. Links van het Centrale wiel zit nog een klein grijs wiel en dat is Wiel 6. Links naast het linker witte ronde metertje zie je nog een klein geel hendeltje en dat is Hendel 7 

Doe nu het volgende:

1. Pak de Voralberg Sleutel uit je inventory en klik dan op het Sleutelgat om de sleutel daar in te steken...... 

Je hebt hiermee de oven geactiveerd. 

2. Klik op Hendel 1 en klik dan op Hendel 4

Boven uit de locomotief komt nu de Kolengrijpslang omhoog.

3. Klik op Hendel 3

De kolengrijpslang grijpt nu kolen uit de tender en trekt zich dan weer terug de locomotief in. Het rechter witte metertje in nu vol.

 4. Klik op Hendel 1 om deze weer omlaag te zetten. 5. Klik op Hendel 4

Onder de locomotief komt de Wateropzuigslang te voorschijn.

6. Klik op Hendel 2.

De Wateropzuigslang zuigt nu water de loc in.Klik op wiel 5.In de oven zie je nu vuur verschijnen.

7. Klik op Wiel 6.

Aan de zijkant van de locomotief komt er nu stoom uit de stoomtank.

8. Klik op Hendel 7 .........en.......

De oven komt op "stoom" en uit de voorkant van de loc komt de stoompijp te voorschijn en hieruit wordt de hete stoom geblazen en door de hete stoom smelt de ijsklomp en komt de Mammoet Ark vrij.

Ga rechts weer het "stookhuis" uit en dan de houten trap af. Ga dan via rechtsonder weer naar het volgende scherm. Je ziet Hans/Oscar via de 2e "Benen Brug" de Mammoet Ark opgaan. We zijn dan weer terug bij Kate die links in het scherm staat/. Rechts zie je het kleine bruggetje en achterin het scherm zie je de 2e "Benen Brug" en de dammuur. 

Klik met je gele pijl op de 2e "Benen Brug" en Kate loopt over het kleine bruggetje en dan door naar achteren en komt dus weer op het scherm met de Ark. De Chief staat voor de dam. Loop door naar de Chief. Praat nog even met de Chief. Je krijgt een aantal gespreksopties. Gebruik ze allemaal. De Chief zegt o.a: "Volg altijd je dromen, Kate Walker". De Chief zal de grote damdeuren openen, maar Kate moet wel Youki meenemen op haar verdere reis.Dus Kate moet eerst Youki uit de "Youki Corral" gaan halen. Ga dus via linksonder, onderkant scherm en dan midden links terug over het kleine bruggetje en dan via midden links terug naar de 1e "Benen Brug. Dan verder via linksonder en onderkant scherm naar de "Youki Corral". Klik op de ingang van de corral. 

In het close-up scherm bekijk de rechter paal. Er zit een touw gewonden om de rechter paal.  Klik op het touw en.....

.......... Kate maakt het touw los en opent het hekje. Youki rent de corral uit en rent naar de Ark. Volg Youki dus terug naar de Ark. 

Youki staat al hoopvol op de 2e "Benen Brug" op Kate te wachten. Ga dus de Benen Brug op en.....

Filmpje: Kate gaat de Ark op en de grote dam deuren gaan open. De Mammoet Ark voort door de grot en de grote ijszee op. 

We zijn dan weer even bij Kate's baas die een telefoontje krijgt van Cantin. Cantin heeft er genoeg van en hij geeft het op. Baasje is nu ook overtuigt dat het geen zin meer heeft. De Mammoet Ark vervolgt haar reis over de ijskoude ijszee gedurende de nacht en de volgende ochtent "land" de Ark op de bevroren oever van het Pinquin Eiland......:

Hoofdstuk 4: Pinquïn Eiland:

De Mammoet Ark is met volle vaart tegen een eiland aan geramd. Dit is het Pinguïn Eiland en Kate staat op de voorplecht van de Ark vlak voor de "loopplank". Voor Kate zie je een open luik in het dek waar een ladder in naar omlaag gaat. Klik met je rondje nu aan de linkerkant van het scherm. Kate loopt naar links en het scherm schuift mee. Op het achterdek staat Hans. 

Klik op Hans. Je krijgt geen gespreksopties. Kate vraagt aan Hans of " we er zijn?". Nee dus. Het was niet de bedoeling dat de Ark hier op het eiland aan de grond zou lopen. Kate zegt dat ze zal gaan kijken "wat er aan te doen is". Ga, via de loopplank de Ark af. LOADING. Je ziet een kabel die vanaf de Ark naar rechts gaat en dan van het scherm verdwijnt. Dit is de Anker Kabel. 

Je ziet, daar waar de kabel van het scherm verdwijnt, ook een groot stuk van een skelet liggen. Je krijgt de gele pijl op dat skelet. Dus klik daar en Kate volgt de kabel naar rechts en naar het volgende scherm. Je ziet dan meer onderdelen van het skelet. Ze liggen verspreid over het scherm. In het midden van het scherm zie je een deel met een kop en een staart. Op de "staart" van dat stuk skelet krijg je dan weer de gele pijl. Dus klik en Kate loopt er naar toe en komt op het volgende scherm. Ze kan dan niet verder. Zet Kate eventjes een stukje naar links of naar rechts. 

Je ziet voor de "staart" een stuk ivoren tand liggen. Klik er op en in de close-up doe je dat weer om deze "Narwhal Tusk" op te rapen.

Sluit de close-up en ga via de onderkant van het scherm 1 scherm terug. Onderaan het scherm ligt dus een groot stuk van het skelet en je ziet de kabel door dit skeletstuk naar links gaan. Dus klik met je rondje aan de linkerkant van het scherm. Kate loopt weer naar links en het scherm schuift mee. Ga dan verder via de gele pijll ,die je op midden links krijg,t en Kate komt dan uit bij het ANKER. Geniet even van de pinguïns. Wij Nederlanders zien niet zo heel vaak Pinguïns in hun natuurlijke habitat. Klik op het Anker. Ach jee......Katie probeert het zware anker met haar handjes op te tillen. Onbegonnen werk Kate. Je hebt een hevel nodig. Dus niet meer eigenwijs zijn. Pak de "Narwhal Tusk" uit je inventory en klik dan weer op het Anker en......

.......Kate wrikt het anker los en de Ark komt vrij van het ijs. Ga, via midden rechts, een scherm terug. Voordat Kate echter op dat scherm terug komt zien we de Ark en.....je ziet de loopplank omhoog gaan en op de loopplank staat IVAN "de Verschrikkelijke" Bourgoff. Ivan "kaapt" de Ark en hij tart Kate om hem maar te komen verjagen.

Reken eens en voor altijd af met Ivan:

Kate staat dus nog steeds op het scherm waar ze zojuist het Anker heeft los gegooid. Loop naar de linkerkant van dit scherm. Het scherm schuift weer mee en dan krijg je linksonder de gele pijl. Ga dus via linksonder een scherm verder. Er staan dan, links, een dikke rij pinguïns in het gelid. Ze staan geduldig en vol verwachting te wachten op wat Kate zal gaan doen. In de achtergrond zie je de Ark drijven. Ga hier een scherm naar rechts via midden rechts.

 Kate komt op een kleine "landtong" en hier staan 10 pinguïns. Je ziet de Ark nu van dichterbij. Klik op de Ark en.........Filmpje:

Je ziet dan dat de stroming van het water kleine ijsschotjes naar de Ark toe laat drijven en deze schotjes komen precies aan bij de ietwat openstaande deur in de romp van de Ark. Dit brengt Kate op een idee. Maar hoe die pinguïns hier weg te krijgen? Loop terug naar het vorige scherm, via linksonder. Hou dan je cursor op die rijen pinguïns die links in het scherm staan. Je krijgt dan de gele schuin linksaf pijl. Klik en Kate loopt achter de pinguïns door naar een volgent scherm. Hier zie je een pinquïn nest in de grond. 

Er liggen twee eieren in het nest. Klik op het nest. Je komt in de close-up. Uiteraard is Kate lid van de Dierenbescherming, het Wereld Natuur Fonds en van Green Peace, dus ze zal dit nest niet willen "ruimen". Pak de Russische Pop uit je inventory en klik dan op de eieren.

Kate legt het popje in het nest en roept dan naar die 10 pinguïns. Deze komen aangewaggeld en verzamelen zich rondom het nest en gaan even lekker dat vreemde "ei" met elkaar bespreken.

Als een speer beweeg je Kate nu terug, via 2 keer midden rechts, naar de "landtong". Zodra Kate daar weer op stapt verschijnt er een scheur in het ijs, maar de schots drijft nog niet weg. Pak de "Narwhal Tusk" weer uit je inventory en klik dan op de scheur en....

De schots met Kate erop drijft naar de Ark en Kate gaat via de deur in de romp naar binnen en ze komt in het ruim terecht.

Kate is in het Mast Ruim. Boven Kate zie je een groot rooster in het plafond. Door dit rooster zie je Ivan op het dek heen en weer "ijsberen". In het rooster zit een gat waardoor de grote mast omhoog steekt. Ga nu eerst even, via linksonder, naar de achterzijde van dit ruim. In de achterwand zie je een soort "Slang" omhoog gaan die uit de vloer komt. Links en rechts van deze "Slang" hangt er een huid aan de wand. 

Klik op zowel de rechter huid als op de linker huid. Op beide huiden staat een schildering. Bekijk deze schilderingen goed want je hebt straks nodig wat je ziet afgebeeld. 

Ga dan, via rechtsonder, terug naar het voorste deel van dit ruim. Laten we de mast eens even goed bekijken. De onderkant van de mast is deels afgedekt door een groen kleed. Aan de linkerkant steekt er een hand uit het groene kleed en voor de Hand staat een grote Hendel. In de hoek, rechts, zie je een vat/ton liggen. Achter de ton is de deur naar het kajuit

Klik op de ton/vat. Kate rolt de ton tot voor de mast en zet de ton rechtop. Klik met de gele pijl op de ton.......

....... Kate klimt op de ton en ze is dan bij dat gat in het rooster boven haar hoofd. Kijk goed. Je ziet een dikke Knop en voor de knop hangt een touw met een Lus. Dit is het touw waarmee de Mast omhoog en omlaag kan worden getrokken. Helaas kan Kate hier nu niets mee, dus sluit de close-up. Kate klimt vanzelf van de ton. Klik nu met je gele pijl op de deur en........ Kate gaat door de deur en ze komt in het slaapruim. 

Hans zit hier op het bed en rechts in der hoek ligt Youki.  Klik op Hans. Je krijgt geen gespreksopties maar Kate vraagt hoe het met Hans gaat. Je ziet twee ladders in het vertrek. Een dicht bij Hans en de tweede is achterin. Klik op die achterste ladder Kate klimt omhoog en steekt haar hoofd uit het luik dat voor de "loopplank" in het dek zit.......Kate ziet Ivan van achteren maar ze besluit dat het te gevaarlijk is om Ivan via een frontale aanval te gaan aanvallen en ze trekt zich terug het ruim in. Klik nu op de voorste ladder........dus op de ladder die het dichtstbij Hans is. Kate klimt ook deze ladder op en ze komt in het Anker Huis. Hier hangt dus het grote Anker voor het linker raam. Kijk echter naar het rechter raam. Er ligt daar iets op de grond. Raap het ding op........het is een Ivoren Haak. 

Ga via de ladder terug naar Hans en dan via de deur, links naast de achterste ladder, terug naar het Mast Ruim. Klik weer op deTon/vat. Kate klimt er weer bovenop en is terug bij de Knop en de Touw met de Lus. Pak de Ivoren Haak uit je inventory en klik op de Knop. De Haak past precies op de knop.  Klik nu op de Lus van het touw dat voor de haak omlaag hangt. De lus wordt om de haak gelegd en het touw zit nu vast. 

Sluit de close-up. Kate klimt weer van de ton. Klik nu op de Hendel en.......

Filmpje:De Mast waaraan het groot zeil vastzit, wordt omlaag getrokken en zwieperd Ivan overboord.
 Ivan komt midden tussen de pinguïns terecht en hij is zo onverstandig om met de pinguïn eieren te gaan gooien. Kate ziet hoe Ivan vervolgens door de pinguïns aan stukken wordt gereten. 

De Ark vervolgt haar reis over de ijszee en het word donker en er steekt een storm op. De Ark doorstaat de storm met glans en als het weer licht wordt bereikt de Ark EINDELIJK het doel en belanden wij in het laatste hoofdstuk van dit spel:

Hoofdstuk 5: Syberia:

De Ark heeft eindelijk aangelegd bij het mythische eiland Syberia. Hans gaat onmiddellijk de ark af en op weg naar..........Ja, waar naar toe eigenlijk? Ga, via midden rechts, de Ark af. Kate loopt dan over de "aanlegsteiger" en dan naar rechts en ze komt op het volgende scherm bij de wachttoren. 

Ga via de ladder omhoog. Bovenop de toren staat een bewaker de zee af te turen...... Klik op de bewaker........... Oeps.............Kate tikt de bewaker vriendelijk op zijn schouder en.....het mannetje valt om. Staat zeker al een hele tijd op wacht hier.....Men had de arme man wel eens mogen komen aflossen. Kortom...de vent is al een hele tijd dood en nu is ook zijn hoofd er nog af.

Klik op het lijk en wel daar waar zijn hoofd zou moeten vastzitten. Kate raapt het "Youkol Medaillon" op en het ding komt  groot in je scherm te staan.

Je ziet twee ringen met symbolen op dit medaillon. De buitenste ring heeft rode symbolen en de binnenste ring heeft witte symbolen. We komen hier straks op terug. Sluit de close-up ...Het Medaillon wordt opgeborgen in je documenten inventory. Ga via de ladder weer omlaag. Ga, via linksonder, terug naar de Ark en ga dan verder door naar de linkerkant van het scherm. Het scherm schuift mee en als Kate weer stilstaat ga je, via linksonder, een stenen trap af en je komt op het volgende scherm. 

Als Gate dan onderaan de stenen trap staat zie je, onderaan het scherm, een kist staan, aan het einde van het pad. 

Klik met je loepje op de kist en......Kate rent dan naar de kist en maakt de kist open.....Er liggen 3 Stenen in de kist en op elke steen staat een rood symbool. 

Grijp de 3 stenen. Je moet ze één voor één pakken......doe dit van links naar rechts zodat de stenen ook zo in je inventory terecht komen. Dit is belangrijk voor later.  Sluit de close-up. Hou je cursor achterin dit scherm....... Je krijgt dan de rechtdoorpijl.  Klik de rechtdoorpijl en Kate volgt het pad naar achteren en ze komt op het volgende scherm. Hier begint het Bogenpad. Achterin zie je al de grote Houten Poort,, maar blijf even hier staan. Rechts van Kate staan wat Bloemstruiken langs de rand van het pad. Beweeg je cursor over de bloemenstruiken tot je het gesloten loepje krijgt. Klik dan en je komt in de close-up.

Het zijn Paarse bloemen en tussen de bloemen zie je een witte steen liggen. Ook op deze steen staat een rood symbool. Grijp de steen. Pluk dan op de rechter Paarse Bloem. Je moet op de bloem zelf klikken, niet op de stengel. Kate grijpt dus de "Syberia Flower". Sluit de close-up. Volg nu het pad helemaal door naar de grote Houten Poort......Je komt eerst nog op een tussenscherm terecht. 

Bij de Houten Poort gekomen zie je Hans zitten, op een "bankje" aan de rechterkant. Bekijk de Houten Poort. Er hangt een ronde kooi aan het hek. Het is een "Hamsterkooi".....Llinks onder de "Hamsterkooi" staat een Hendel.  Klik op de Hendel. De "Hamsterkooi" komt omlaag en gaat open. Het is duidelijk dat er iets of iemand die kooi in moet.  Klik op Hans. "We zijn in Syberia, Kate Walker, en de Mammoets zijn verder op, achter het blauwe gras".   Wel, wie zou er in de kooi moeten? Youki? 

Ga dus, via 3 keer onderkant scherm en dan midden rechts (Loading), midden rechts (rondje en dan pijl), terug naar de Ark. Klik dan op het open luik in het dek en Kate gaat weer het slaapvertrek in. Youki ligt onder in het scherm te snurken. Klik op Youki. K ate krijgt het dier echter niet wakker. Als je even via de documents sectie van je inventory het Alexei boek doorbladert dan kom je op een pagina waar vertelt wordt over "Bleu Grass" en over "Scarlet Amber". Je leest dan dat de geur van "Bleu Grass" zelf een in diepe slaap gevallen Youki kan wekken. Je Syberia bloem is dus "Bleu Grass". Dus grijp de "Syberia Flower" uit je inventory en klik dan weer op Youki. Youki wordt wakker en smeert hem via de ladder naar buiten. Kate schud eventjes haar hoofd. Volg Youki naar buiten via de achterste ladder. 

Ga nu de gehele route terug naar de Houten Poort. Youki volgt Kate en terug bij de Houten Poort duikt Youki onmiddellijk de "Hamsterkooi" in en hij brengt de kooi in beweging en hierdoor gaat het hek open. Hans heeft uiteraard geen geduld en hij loopt onmiddelijk door de nu geopende poort en dan een trap op. Kate schud vertwijfeld weer haar hoofd.

Volg Hans door het hek en dan de trap op en ga dan verder via onderkant scherm. Kate komt op een plateau terecht. 
Een uitzichtpunt. Midden op het plateau staat een soort Gril. Links zie je een soort Prieel en daar zit Hans

Ga naar Hans in het "prieel". Je ziet het geval dan van achteren. Klik op Hans. "Mooi hé...Kate?" "Speel het Lied van de Mammoets, Kate Walker"

Lied, lied, welk lied? "Met de Fluit...Kate Walker".

Het Lied van de Mammoets:

A: Symbolen puzzel

Ga via rechtsonder weer het prieel uit en Kate staat weer op het plateau. Klik met je Gele Rondje nu op die Grilconstructie. Kate loopt er naar toe en je ziet het geval nu groot en dichtbij

Midden op de "Braadspit" zit een Pot. In deze pot zit zand. Blijf nu af van het Draaiwiel waarmee je de Pot kan omdraaien. Onder de Pot zie je een grote Ronde Stenen Plaat in de grond. Klik op deze plaat. Je komt in de close-up. Linksboven in dit scherm ligt de 5e Rode Symbool Steen. Grijp de Symboolsteen 

Sluit de close-up om de steen op te bergen in inventory en zoom dan meteen weer in op de ronde stenen plaat.

In het midden van de ronde plaat zit een gat en aan de buitenkant zie je Rode Symbolen staan. Als je goed kijkt dan zie je dat er op 5 plaatsen geen Rode Symbolen staan. In die 5 gaten moet Kate nu haar 5 Rode Symbolen Stenen klikken, maar wel elk in het juiste gat.  Als je de ronde plaat als een klok ziet dan zijn die  5 gaten , ruwweg, op: 12 uur, 3 uur, 4 uur, 6 uur en op 10 uur.

Kate heeft eerder, boven op de wachttoren, het Youkol Medaillon gevonden. Op het medaillon staan in de buitenste ring rode symbolen en in de binnen ring witte symbolen. Dit medaillon staat nu in de "Documents sectie" van je inventory en kun je bekijken via het "oog". Bekijk nu de 5 Symbool stenen in je inventory. Nummer ze 1, 2, 3, 4, 5.  Als je dat kunt, teken dan even de rode symbolen over.

Bekijk dan het Youkol Medaillon. De Symbolen van de 5 rode stenen vindt je in de binnenste ring, dus het zijn dan de witte symbolen

Zoek dus op het medaillon op waar de 5 symbolen van de 5 stenen staan in de binnenste ring. Deze plekken komen overeen met de 5 gaten in de grote ronde stenen plaat. Schrijf op in welk gat welke steen moet worden geklikt. Pak dan één voor één de 5 stenen uit je inventory en klik de steen dan steeds in het juiste gat.

  • Steen 1 in het 6 uur gat.
  • Steen 2 in het 3 uur gat.
  • Steen 3 in het 10 uur gat.
  • Steen 4 in het 12 uur gat.
  • Steen 5 in het 4 uur gat

Heb je dit gedaan dan sluit je de close-up van de ronde stenen plaat. Klik dan op het Draaiwiel en..... Kate draait aan het wiel en uit de pot stroomt zand en er komt een Sleutel omhoog via het gat in het midden van de grote ronde plaat. Klik weer op de Stenen Plaat en grijp dan de Ivoren Sleutel uit het gat in het midden van de plaat

Kijk nog even naar de positie van het rode symbool van steen 1. Dus het symbool op "6 uur". Dit symbool is een soort "Y" en deze vindt je ook op deze positie op het Youkol Medaillon.  Dit is belangrijk voor straks. Sluit de close-up weer. Ga terug naar Hans in het prieel. Klik niet weer op Hans maar verlaat het prieel nu aan de linkerkant via linksonder. Kate loopt de linkertrap af en ze komt bij de Grote Parabool Antenne

De Mammoet Fluit puzzel:

Loop door naar de antenne. De grote parabool antenne staat nu recht vooruit gericht. Aan de voorzijde zie je een Draaiwiel. Klik op het Draaiwiel. Het wiel zit vast en de antenne draait niet. Links van Kate zit, onder het "dakje van het wiel",  een paneel en links onder de parabool antenne zie je een aantal kleine hendeltjes op de buizen

Klik nu op dat paneel, links van het wiel. Je komt in de close-up van een groot donker paneel. Onderop zie je een kruisvormig gat. Pak de Ivoren Sleutel uit je inventory en klik dan op dat kruisgat. De Ivoren Sleutel wordt in het gat geplaatst en op het paneel verschijnen nu 5 rijen Rode Symbolen. Onder elk Symbool is dan een rond gat.

Weet je nog dat ik je heb gezegd dat je moest letten op de positie van dat "Y" symbool? Toen je de Ivoren Sleutel pakte uit het midden van de Ronde Stenen Plaat? Wel dat is hier nu van belang. Ga naar het Youkol Medaillon in je Documents inventory en bekijk dit weer. Zoek het "Y" symbool op in de binnenste ring. Je vindt het op ongeveer 6 uur. Kijk dan naar het Rode Symbool dat voor het "Y" symbool staat. Neem dit symbool goed in je op. Teken het desnoods even na. 

Sluit je inventory en zoek nu op het Symbolen paneel dit Rode Symbool op. Je vindt het in de onderste rij en daar is het dan het 2e symbool van links. Pak de Ivoren Sleutel uit het kruisgat. De Sleutel staat dan linksonder in je scherm. Klik dan op het ronde gat onder het Rode Symbool en de Sleutel wordt daar ingestoken.

Sluit de close-up. Klik nu weer op het Draaiwiel en........... De Parabool antenne draait nu en staat dan naar links gericht. Klik nu op de hendels op de buizen Je komt in de close-up ervan. Je ziet 6 staande hendeltjes en 6 ronde gaten. Rechts boven zie je een liggend hendeltje en ook rechtsonder zie je een liggend hendeltje. Elke van de 6 staande hendeltjes "bedient" het gat er rechts van. Met 1 klik op een hendeltje sluit je het gat half en met 2 klikken op een hendeltje sluit je het gat helemaal. Op dit moment zijn alle 6 gaten open. Noem de hendeltje, van linksboven naar rechtsboven 1, 2, 3, 4, 5, 6 en het onderste liggende hendeltje noem je 7. De gaten noem je A, B, C, D, E, F.

Wat moet er gebeuren. Je moet sommige gaten open laten, sommige gaten half sluiten en sommige helemaal sluiten. Want dit is de FLUIT en de gaten zijn de Luchtgaten van de Fluit. Hoe kom je er nu achter welke gaten je moet open laten en welke je juist half of helemaal moet sluiten. In het Ruim van de Ark heb je hiervoor een aanwijzing gekregen. Deze aanwijzing stond op de Rechter Huid waarop een schildering stond van een man op een mammoet met daaronder een speerwerper. Je zag toen dat het zonlicht 6 "venstertjes" op deze huid maakte. 

Wel deze "6 venstertjes" op die huid zijn dus de 6 gaten in dit hendeltjes paneel. Met een beetje fantasie kon je dus op de huid zien welke gaten er open moeten blijven of juist half of heel gesloten moeten worden.

Laat ik het maar verder kort houden. Dit is al een vreselijk lange walkthrough geworden. Doe het volgende:

 Klik 1 keer op de hendels 2 en 4. De gaten A en D zijn dan voor de helft dicht. Klik 2 keer op hendel 5 om gat E helemaal te sluiten. Klik op hendel 7 en......

Bekijk de EINDFILM van SYBERIA 2.....

De "FLUIT" slaakt de "MAMMOET CALL"......

................het gaat regenen.......Waar zijn de MAMMOETS?.....Hans buigt in het prieel bedroefd zijn hoofd......Was het dan toch allemaal maar een illusie?..Maar dan.......verschijnt er een kudde Mammoeten

Terwijl Kate vanuit het prieel ademloos toekijkt begroeten Hans en de Mammoeten elkaar en dan......Verdwijnt de kudde en ze nemen Hans mee.......

 ......Hoe het Kate verder vergaat komen we niet te weten.......In 2014 kwamen er hardnekkige geruchten over een Syberia deel 3 game.,......inmiddels is het 2015 en Syberia deel 3 is er nog niet.....het gerucht gaat dat Syberia 3 ergens in 2016/2017 uit zal komen.

EINDE.