Torin's Passage

2015: Walkthrough door: Louis Koot  

Torin's Passage is en een klassieker uit de aloude Siërra stal, toen Siërra nog van het echtpaar Kenneth en Roberta Williams was en games heeft afgeleverd als de King's Quest Serie, Police Quest serie, Gabriël Knight Serie, Shivers, Rama, Larry, Fantasmorgania en nog heel veel meer. Torin's Passage is dus een game van bijna 20 jaar geleden.

Maar dankzij de site gog.com kunnen we het vandaag de dan, in het Windows 7 en Windows 8 tijdperk, nog steeds verkrijgen en spelen. Ik heb Torin's Passage dus bij gog.com op de kop getikt voor het luttele bedrag van 5,- euro en......de game speelt prima onder Windows 7 op mijn Windows 7 computer.....zonder tweaken en zonder de comptabiliteit modus te hoeven inschakelen. Mijn Windows 7 computer is 32 bit en ik heb inmiddels ook een 64 bit Windows 8.1 computer....Op die 64 bit Windows 8.1 computer krijg ik Torin's Passage niet aan de praat, maar dat komt omdat deze stok oude games domweg niet draaien op een 64 bit machine.

Natuurlijk is de grafische kwaliteit van Torin's Passage niet wat we anno 2014 gewend zijn, maar het is allemaal nog prima te zien en daarbij.....fantastische grafics maken nog geen goede game......Ben je op zoek naar een mooie game met een goed verhaal, moeilijke puzzels en met een prima werkende muisbesturing en neem je daarbij voor lief dat het grafisch allemaal niet meer zo van deze tijd is.....dan is Torin's Passage een aanrader......Net als KIng's Quest 5, 6, 7 en 8, Rama, Shivers 1 en Shivers 2....ook allemaal games uit de oude Siërra stal.

Ok........Je start de game op het beginscherm alwaar je gelijk ziet dat de game uit diverse Hoofdstukken bestaat.....

elk hoofdstuk is een Wereld in de game. Je kunt elk hoofdstuk apart spelen, maar dat is natuurlijk niet echt de bedoeling. Mijn versie van de game start niet vanzelf met de PROLOGUE, dus als dat bij jouw ook zo is en je wilt de Prologue wel zien, dan klik je nu op Prologue om de Intro film te bekijken:

Proloque:

We zien een grote kookpot.....de kookpot staat in de slaapkamer van een kasteel.....de Koning en Koningin liggen in het Koninklijke Bed te slapen.....

We horen een baby huilen en de Koningin wordt er wakker van en opent heel even haar ogen.....dan verlaten we de slaapkamer en zien we de Gemene Tovenaar.....Deze Gemene Tovenaar woont ook op het kasteel maar hij heeft snode plannen met het Koninklijke echtpaar en hun pas geboren Prinsje.....De Enge Tovenaar vult zijn zegelring met één of ander gifgroen goedje......

....dan keren we terug naar de Koninklijke Slaapkamer....de Prinsheerlijke  Baby huilt nog steeds maar mammie laat het aan de Nanny Lycentia over om de baby stil te krijgen.....

Lycentia komt binnen en probeert eerst de huilende baby te sussen maar als dat niet echt lukt pakt ze de baby uit zijn mooie wiegje en neemt hem mee naar buiten, naar het balkon om de baby daar weer in slaap te gaan wiegen. Dan vindt de Enge Tovenaar het tijd worden om zijn snode plan te gaan uitvoeren. De Enge Tovenaar sluit de Koninklijke Slaapkamer binnen en hij doet het gif groene goedje uit zijn zegelring in de kookpot en spreekt dan zijn bezweringen uit en.....

.......er ontstaat storm en bliksem en in de slaapkamer ontstaat een groene wervelwind die de wieg van de Prinsheerlijke Baby omringt en wegvoert.....De Koning en KOninging zijn dood.........Dat was dus het snode plan van de Enge Tovenaar....de Baby te ontvoeren....maar de Enge Tovenaar wist niet dat Lycentia de Baby uit de wieg heeft genomen en zij ziet wat er gebeurt en rent weg met de Baby en......

...........we belanden dan op het platteland, bij het huis van Torin en zijn ouders.......

Het is een lieflijk en idyllische plattelandslandschap en we zijn bij het huis van de Held van dit verhaal en zijn naam is Torin....Torin is een jongen van een jaar of 18 en hij woont nog bij zijn ouders en als we zijn wereld binnen dringen wordt hij net geroepen door zijn vader.....

Torin vindt zijn leven maar saai....hij wil hier eigenlijk wel weg om grote avonturen te gaan beleven. Maar voorlopig zal hij moeten wachten tot ie meerderjarig is geworden en dus moet ie allerlei saaie klusjes opknappen voor zijn pappie en zijn mammie. Paps wil dat Torin naar het dorp wandelt om wat noodzakelijke gereedschap op te halen....alhoewel Torin er duidelijk geen zin in heeft roept ie zijn hondje Boogle en gaat ie op weg naar het dorp.....

......Maar als Torin de rivier heeft overgestoken en de eerste heuvel heeft beklommen gebeurt er iets ergs.......Bij Torin's Huis gebeurt een ontploffing.....Kwade Magie verpakt Torin's ouders in doorzichtig steen en paps en mams verdwijnen in het niets......

......hier begint de game dan met: 

Chapter 1: The Lands Above:

Torin beland vanzelf terug op het erf voor het huis en er duikt een geheimzinnige figuur op, wiens naam Pecand blijkt te zijn. Pecand claimt dat ie gezien heeft wat er hier zojuist heeft plaatsgevonden en dat Torin's ouders zijn ontvoerd en nu in "The Lands Below" zijn beland. Pecand zegt dat er maar 1 persoon is die over dit soort magie beschikt en dat is tovenares Lycentia

Torin besluit om zijn ouders uit de klauwen van die Lycentia te gaan bevrijden en we zien dan dat die Pecand niemand minder is dan de boosaardige tovenaar die, jaren geleden, de baby prins heeft willen ontvoeren.

.............wat hem toen niet gelukt is omdat de Nanny net op tijd met de baby de kuierlatten heeft genomen. De Baby prins is toen door de Nanny bij mensen van eenvoudige komaf ondergebracht die het jochie hebben opgevoed als hun eigen zoon. Torin is ondertussen terug gelopen naar het kruispunt van paden op de heuvel en je krijgt nu voor het eerst controle over Torin en diens trouwe makker hondje Boogle.

Het onderste deel van het scherm bestaat uit de Inventory met de Holografische Projector. Het boek, links, is het Journaal waarin je alle dialogen terug kunt lezen. Boven de inventory staan 2 knoppen waarmee je kunt schakelen tussen Torin en Boogle. Momenteel ben je Torin, dus is de Torin knop ingeschakeld. Moet je als Boogle spelen dan klik je op de Boogle knop. In het midden zie je de knop waarmee je de tussen filmpjes kunt overslaan en je ziet de puntenteller want er zijn punten te verdienen in de game. Helemaal links zie je een vraagteken.....dat vraagteken staat op een zandloper en is de Hintfunctie in de game. Klik je op het vraagteken dan komt de zandloper omhoog en krijg je een hint, maar die hints zijn tijdsafhankelijk wat wil zeggen dat er steeds 5 minuten voorbij gaan voordat de volgende hint beschikbaar is.

Laten we nu eerst maar het allereerste item gaan oprapen. Tussen de groene bosjes zie je een bosje rode Bessen.....Klik met je driehoekcursor op die rode Bessen om ze plukken. De Bessen belanden in de inventory. Pak de Bessen op en klik ze dan op de Holografische Projector en......Je ziet dan een "3-dimensionale projectie van de bessen....Pak de Bessen weer terug op en klik je terug in de inventory. 

Je wilt vast ook wel weten hoe je in de game kunt Saven en Loaden en Afsluiten.....wel...beweeg je cursor naar links boven en....
Linksboven floept er dan een balkje tevoorschijn met daarin de opties "File", "Game" en "Help".

Onder "File" vindt je dan de opties "New", "Open", "Save" en "Quit". Om te Saven klik je op "Save"
....je komt dan in het Save scherm en hierin typ je een naam voor je Save en dan klik je op de Saveknop.

Onder "Game" heb je de mogelijkheid om de frequentie van de Hints in te stellen. Dat doe je in het schermpje door de zandlopen naar links of rechts te verschuiven. 
Wil je vaak een hint raadplegen dan zet je de zandloper op 1 minuut. Heb je niet zo vaak behoefte aan een hint dan zet je de zandloper op 5 minuten of meer.

Torin's Huis:

Voor Torin verder op avontuur gaat heeft ie nog wat spullen uit huis nodig. Als je eerder de rode Bessen niet hebt gepakt dan doe je dat nu alsnog..... Dubbelklik dan weer met de pijl op het bruggetje om terug te keren naar huis. Terug op het erf kijk je even rond. Links naast het huis staat de schuur en aan de hijsbalk van de schuur hangt een Touw. Rechts voor het woonhuis staat een hakblok waar een Bijl in steekt. 

Pak de Bijl en pak het Touw.....Torin is lenig en kan hoog springen dus hij springt omhoog om het touw van de hijsbalk te trekken. Als je de Bijl en het Touw gepakt hebt klik je met de pijl op de voordeur van het woonhuis om er naar binnen te gaan. Links staan 2 luie stoelen en een grote naaimand. Naast de linker stoel staat een tafeltje waar de Tabakszak van Torin's vader op ligt. Klik op het tafeltje en pak dan de Tabakszak....

De tabakszak is leeg maar Torin denkt dat ie de lege zak wel kan gebruiken. Klik de omdraaipijl om weg bij de tafel te stappen. Klik dan op de naaimand om in de naaimand te kijken en....... Worm Inchie zit in de naaimand.. Torin wil worm Inchie pakken maar als je de cursor op de worm zet dan springt het diertje steeds snel heen en weer in de mand en krijg je Inchie niet te pakken.....

Je moet heel snel klikken op Inchie om de worm te kunnen pakken, dus doe je stinkende best en grijp Inchie de mand uit. Je hebt een keer of 3 klikken op Inchie nodig om de worm te pakken.  Heb je worm Inchie te pakken dan zoom je uit via de omdraaipijl.

Crystal City:

Verlaat het huis en terug op het erf dubbelklik je dan met de pijl, linksonder, om terug te belanden op de heuvel, waar we eerder de bessen hebben geplukt. 

Je kunt dan verder een scherm doorlopen naar rechts of een scherm omlaag via het omlaag pad. 
Ga een scherm omlaag en......beneden in het dal zien we dan de stad Crystal City. Loop door naar de stad en.......

Wel....de stad is  ommuurt en heeft een gracht en Torin beland bij de ophaalbrug, die omhoog staat. Rechts naast de ophaalbrug is een raam in de muur.....klik in het raam en......Torin raapt een steen op en smijt de steen door het raam en dit trekt de aandacht van  Brugwachter  Zax, die zich dan in het raam laat zien en schreeuwt dat  de brug dicht is en dicht blijft.

De brugwachter Zax verdwijnt dan weer. Klik weer in het raam en.....Torin smijt weer een steentje door het raam en de brugwachter verschijnt weer, roept wat naar Torin en verdwijnt weer. Blijf nu steeds klikken in het raam tot  Brugwachter Zax er geen zin meer in heeft en niet meer verschijnt.....Steeds gooit Torin dan een steentje door het raam en steeds volgt er dan even een korte conversatie met de brugwachter, die dan vervolgens weer verdwijnt.....Je moet dit blijven doen tot Torin geen steentjes meer door het raam gooit en de wachter niet meer in het raam verschijnt.

Door het Bos en het Moeras

Loop dan terug de heuvel op en dan terug naar het kruispunt. Terug op het kruispunt neem je het pad naar rechts en.....vanzelf loopt Torin dan verder door het bos en je scherm scrolt vanzelf mee.....Het pad brengt Torin dan langs een aantal "bomen" waar heel scherpe "scheermessen" in steken en Torin springt/klautert vanzelf via een boom in hen hert moeras en stopt dan aan de andere kant van de heuvel. 

Beneden in de vallei zien we dan het Wachthuis.....Loop door naar het wachthuis

Wachter Herman:

Loop door naar het wachthuis en klik dan op de deur....de deur zit op slot. Rechts naast de deur hangt een bordje op de muur.

Lees wat er op het bordje geschreven staat....."In geval van een noodgeval...breek het glas" leest Torin op het bordje. Er steken een aantal Kristallen hier uit de grond omhoog. Voor het linker raam steekt een wat kleiner kristal in de grond. Pak de Bijl uit inventory en ram dan met de bijl het kristal, dat voor het linker raam staat, aan gruzelementen en........

Torin ramt met de bijl op het kristal en er breekt een stuk van het kristal af, dat Torin opvangt en in zijn tasje stopt en.......

Wachter Herman verschijnt  maar hij wil Torin niet binnen laten.....er volgt een heel verhaal dat er op neer komt dat Herman de toegang tot "The Lands Below" bewaakt en dat ie al 11 jaar hier zit te wachten op zijn vervanger en alleen zijn vervanger mag naar binnen.

Verzorg een Maaltijd voor Herman

A: Bessensap:

Wel.....die Herman leek niet al te snugger, dus klop weer op de deur en.......Torin liegt tegen de wachter dat hij zijn vervanger is en......Torin mag naar binnen. Herman heeft gezegd dat ie schreeuwende honger heeft en hij is aan tafel gaan zitten. Het lijkt er niet op dat Herman van plan is om snel te vertrekken. Ga praten met Herman en........Herman vertelt dat het traditie is dat de vervanger een maaltijd verzorgt voor de vertrekkende wachter. Als voorgerecht wenst Herman bessensap.

Als je nu de inhoud van  Boogle's inventory ziet dan moet je eventjes op de Torin knop klikken om weer alle verzamelde items in Torin's inventory zichtbaar te krijgen. In inventory heb je dus rode bessen. Pak de Bessen uit inventory en klik ermee op Herman......Herman wil echter Bessensap, dus hij wil dat Torin de bessen uitperst......

Er volgt dan een intermezzo waarin Torin de bessen vanzelf in de beker stopt, die in de kast staat, en met hulp van Boogle uitperst. Vervolgens drinkt Herman het bessensap met smaak op en vertelt dan wat ie als hoofdgerecht wil eten en dat Rupsen met Veenmos (Slugs and Peat Moss) moet zijn

B: Rupsen met Veenmos:

Wel.....Naaktlakken en Veenmos heeft Torin nog niet, dus die moeten we gaan zoeken. Loop naar rechts om het wachthuis te verlaten en loop dan omlaag om terug op de heuvel te geraken. Torin is dan terug in het bos op de heuvel. Loop door naar links, tot het Moeras. Spring nu niet meteen over naar de grote boom die in het moeras staat.....Je ziet hier nu weer de 2 "scheermes" bomen en het pad gaat langs de linker boom omhoog. 

Volg het omhoog pad en.....We eindigen bij een grote boom waar een lange tak aan uitsteekt. Rechts van de boom is een diepte....klik op die groene diepte en......Torin klimt de boom in en loopt over de onderste takken en.....valt bijna de diepte in....maar Torin weet zijn evenwicht te hervinden en vertelt ons dan dat die groene diepte een enorm Veen veld is (A Peat Bog).

 

Torin denkt dat het Veenveld hem niet kan dragen, dus hij bedenkt een andere manier om wat van het veen te kunnen bemachtigen. Klik nu op de bovenste Tak en......Torin klimt op de bovenste tak en loopt door naar het puntje van de tak.......Pak het Touw uit inventory en klik met het touw op de tak, links naast Torin......

Torin bindt het touw vast aan de tak en schopt het omlaag.....Klik nu met het Touw op Torin en.......

Torin bindt het touw om zijn linker voet. Berg het touw terug op in inventory en klik dan, onder Torin, op het groene Veenmos en.......

Torin duikt omlaag en grijpt en handvol groen Veenmos maar verliest zijn tasje.... Torin hangt dan aan het touw omlaag en zijn Tasje ligt onbereikbaar op het mos.....Om nu terug op de tak te geraken moet je nu met Torin heen en weer gaan slingeren, naar de tak die je rechts ziet hangen.....Als Torin dan naar rechts zwaait en vlak bij die rechter tak is dan moet je snel op die rechter tak klikken.

Om te gaan slingeren klik je met de actieve (dus witte) driehoekcursor rechts en links naast Torin......Je moet dus steeds links en rechts van Torin klikken ....Klik je links dan zwaait Torin achteruit, klik je rechts dan zwaait Torin vooruit....de bedoeling is dat Torin voldoende vooruit zwaait om die rechter tak te bereiken.....

Klik niet snel links en rechts.....Als je Links klikt dan wacht je met rechts te klikken tot Torin volledig achteruit is gezwaaid en visa versa.....Zodra je ziet dat Torin in de voorwaartse zwaai de  rechter tak bereikt klik je snel op die rechter tak en.....Torin grijpt dan de tak vast en klimt er bovenop en duikt dan vanzelf terug naar de boom......

Boogle zal dan vanzelf Torin's Tas ophalen uit het veen en de tas terug aan Torin geven.

Klik met je actieve driehoekcursor aan de linkerzijde op de boom om terug te klimmen naar het pad en klik dan de omlaagpijl om terug te lopen naar de boom in het moeras. Klik dan met de schuine pijl op de boom die in het moeras staat en....

........Torin springt weer over naar de moerasboom en blijft aan de rechterzijde op de boom staan. 
Vlak achter Torin steekt dan, aan de rechterzijde van de boom, een kort takje uit en op dat takje zitten 2 Slakken. 

Klik met je actieve driehoekcursor op die 2 Slakken om ze in close-up te bekijken......Klik op 1 van de 2 slakken om met ze te praten.....dit zijn Slim en Slime en ze zijn onafscheidelijk en ze doen de "High Five". Blijf praten met Slim en Slime tot ze niets meer nieuws te vertellen hebben....

Torin vraagt of Slim en Slime hem willen helpen wat rupsen te vangen, die verderop een boom bevolken. Slim en Slime vertellen dat Torin aas nodig heeft om Naaktslakken te vangen en ze willen Torin wel helpen mits hij hun helpt aan eren lekker nieuw en fris boomblad.

Klik de uitstappijl om uit de close-up te gaan en klik dan de schuinlinks omlaagpijl om uit de boom naar het linker bospad te springen. Loop door naar links maar stop bij de "scheermessen bomen".  Torin staat dan bij de gewone boom waar de Rupsen in krioelen. Links naast de Rupsenboom staan 2 van die "Scheermessen Bomen". Loop, tussen de 2 "Scheermessen bomen", een scherm omhoog en........

Torin kruipt het bosje achter de bomen in en je bent in de close-up van een aantal mooie groene bladeren......Pak worm Inchie uit inventory en klik met Inchie op alle bladeren.....Inchie vertelt je dan hoe groot elk blad is in de vorm en hij zal Torin dan het grootste blad aanwijzen.....Vervolgens probeert Torin dat blad te pakken maar het blad waait weg maar uiteindelijk weet Torin het blad te pakken met zijn voet....

Als Torin het blad in inventory heeft dan stap je uit de close-up en keer je terug naar Slim en Slime in de Moerasboom. Zoom weer in op Slim en Slime en geef ze het groene Blad en......Slim en Slime vertellen Torin dan dat hij Moat Scum, Modder uit een Gracht, nodig heeft om Rupsen te kunnen vangen. Wel.....Torin weer wel een gracht en hij neemt Slim en Slime nu mee op het groene blad. Crystal City is omringt door een gracht, dus spring naar links de Boom weer uit en loop weer door naar links en neem dan het omlaagpad naar:

Crystal City:

Terug bij de gracht van Crystal City pak je het blad met Slim en Slime uit inventory en klik je ermee in de gracht en.....Slim en Slime vinden het lekker in de gracht en......het "Crock" vriendje van Slim en Slime bezorgt Torin dan wat Modder (Moat Scum) uit de gracht. 

Ok.....keer terug naar de Rupsen Boom op de heuvel.......Ga voor de meest linker "Scheermessen boom" staan en kijk niet naar de Rupsen boom.........en.....

De Rupsen komen dan langs de stam omlaag en blijven onderaan op de boom zitten.....Maar zodra Torin zich omdraait en/of naar de rupsen boom toe loopt kruipen de rupsen snel weer omhoog de boom in. Loop naar de Rupsen Boom.....de Rupsen schieten terug omhoog. Pak het Modder (Moat Scum) uit inventory en plak de modder onderaan op de boomstam en........

Torin smeert de modder onderaan op de boom en gaat zich achter de scheermessen boom verstoppen.....de rupsen komen omlaag en komen in de modder terecht en Torin neemt een snoekduik om de rupsen te vangen.....dit lukt Torin echter niet want de rupsen zijn te snel....

We hebben Boogle nodig, dus klik op de Boogle knop om over te schakelen naar Boogle....de inventory wordt dan de inventory van Boogle en je hebt 3 Boogle's....de Boogle Worm, de Boogle Box en de Boogle Lantaren. Pak de Boogle Box op en klik ermee op de Modder, die je op de rupsenboom hebt geplakt en......

Boogle verandert zich zelf in een Doos en is dan een Doosval over de modder. Ga weer links naast de linker Scheermessen boom staan en......

.De Rupsen kruipen weer langs de stam omlaag en worden nu in de Boogle Box gevangen en Torin heeft dan Rupsen in Scum (A Mess of Slugs) in inventory.

Ok....ga nu terug naar het Wachthuis en ga er weer naar binnen. Geef de Rupsen in Modder (A Mess of Slugs) aan Herman die, nadat Torin de maaltijd bereid heeft,  deze heerlijke lekkernij met smaak naar binnen werkt.

Maar Herman's honger is echter nog niet gestild......Hij wil ook nog een dessert en dat moet een Wortel (Root) zijn. Verlaat dus het wachthuis weer en loop de heuvel weer op tot de eerste "Scheermessen" boom.  Prominent in je scherm staat dan een "Wortel Boom"....Helemaal linksonder aan de "Wortel Boom" steekt er een "Haak" wortel omhoog. Pak de Bijl uit inventory en ram met de bijl op de "Haak" wortel om die van de boom te rammen. 

Raap de "Haak" wortel dan op en keer terug naar Herman in het wachthuis. Klik met de "Haak" wortel op Herman en.....Torin gaat Herman's dessert bereiden die  vervolgens de wortel taart weer met smaak naar binnen werkt en Herman opent dan de "Geheime Passage" en Torin moet dan een Kristal uit kiezen, uit de kristallen die Herman dan in zijn hand heeft... Kies het grootste Kristal, dus klik op het middelste Kristal en.....

.............we belanden buiten, bij de toegang naar "The Lands Below".....er volgt nog even een gesprekje met Herman die vervolgens verdwijnt. Midden in het scherm zie je een rond platform met 4 zuilen. Achter het ronde platform, bij de muur, staat een pilaar. Klik op de Pilaar bij de muur......

Torin loopt naar de pilaar en gaat er achter staan en je bent dan in de close-up van de:

Kristal/Zuilen puzzel:

In de bovenkant van de pilaar zie je 4 gaten, rood, groen, blauw en wit.....Je moet het Kristal, dat je bij Herman hebt gekozen en dat is het "Heldere Kristal (Clear Shard), in de juiste volgorde in elk van de 4 gaten plaatsen om de 4 zuilen bij het platform te laten zakken. Pak het "Clear Shard" uit inventory en klik het dan in een gat....pak het kristal dan weer uit het gat en stop het in een ander gat......De kleur van de gaten verandert dus steeds......

dit is de juiste volgorde...stop het "Clear Shard" in: Wit, Wit, Wit, Blauw, Groen, Rood, Wit, Blauw, Groen, Blauw, Rood en..... alle 4 zuilen zijn dan omlaag gezakt en er komt een Schaal uit de grond omhoog. Klik op de Schaal om er naar toe te lopen.....In de schaal zit een poeder en Torin moet wat van dit poeder meenemen. 

Pak dus de lege Tabakszak uit inventory en klik ermee op de schaal en.......

Torin vult de tabakszak met het poeder. Links achter het ronde podium zie je de ronde blauwe Poort en die poort is de toegang tot "The Lands Below". Klik met de Tabakszak op de ronde blauwe Poort en.....

......Vanzelf gaat Torin op het ronde podium staan en dan strooit ie wat ban het poeder rond en........

Torin  wordt dan door de  poort gezogen en we belanden in:

We zien in een tussen filmpje dat de Kasteelwacht inmiddels door heeft dat de Prinsheerlijke Baby ontvoerd is.........

....en dan keren we terug naar Torin die met een harde smak Escarpa binnen valt en op een plateau aan de rotsen beland. Er valt ook een stenen Tegel mee omlaag en Torin raapt die Tegel vanzelf op. Dit is de 1e van een aantal tegels die Torin moet verzamelen.

Er gaat een stenen trap omhoog en een stenen trap omlaag aan de rechter kant. Aan de linker kant gaat een stenen trap omlaag naar de voordeur van een woning. We gaan eerst terug omhoog, dus dubbelklik de pijl op de omhoog trap en......Torin klimt via de trap terug omhoog en terwijl hij omhoog klimt zien we de voorste Brug over het ravijn. De trap brengt Torin terug boven bij de 2 bomen. 

In de rots zien we nu waar die stenen Tegel heeft gezeten en we zien dat er nog een 2e tegel aan de rots kleeft. Pak nu die 2e Tegel en.......Torin probeert met al zijn kracht de tegel van de rots te trekken maar het lukt hem niet en hij dondert weer naar beneden....maar de tegel valt ook omlaag en Torin raapt ook deze 2e tegel dan vanzelf op. Het zijn groene tegels maar er staan ook bruine balkjes op.

Ga nu, via de linker omlaag trap, omlaag naar de houten deur. De deur is de voordeur van een woning en..,....we belanden in een Soapserie...."The Bitternut's".....

The Bitternut's:

Je hoort steeds het gelach en het applaus van het studio publiek, zoals dat gebruikelijk was in dit soort Amerikaanse TV Soapseries. Torin klopt op de deur en mevrouw Bitternut doet open en nodigt Torin uit om binnen te komen, wat Torin dan ook doet. Ten opzichte van de Bitternut's lijkt Torin wel een reus. Aanwezig zijn Mamma Bitternut, Pappie Harley Bitternut en hun zoontje Bobby. Je komt er snel achter dat dit een beetje zo'n Tokkie familie is....Harley is bezig bij de oven om iets te bereiden maar we kunnen zien dat ie geen succes heeft want hij smijt steeds zijn probeersels in de afvalton.

Praat met mevrouw Bitterenut en blijf dat doen tot ze steeds hetzelfde blijft zeggen. Torin stelt zich voor en ondertussen gaat Boogle even de boel verkennen. Na het voorstellen gaat mevrouw Bitternut weer in haar luie stoel zitten, dus klik weer op haar om verder te praten en blijf met haar praten tot ze niets nieuws meer te zeggen heeft

Het Tokkie wijf begint een klaagzang over King Ruper en zijn echtgenote en hun dochter Leenah, die aan de overkant van het ravijn in het paleis wonen. Mevrouw Bitterenut valt het op dat Torin  wel heel erg lijkt op die prinses Leenah. Als het Bitternut  wijf zich zelf blijft herhalen weet je dat ze niets nieuws meer zal vertellen en dat je niet meer op haar hoeft te klikken. Je kunt proberen om met zoontje Bobby en papa Harley te praten maar het Tokkie wijf Bitternut staat dat niet toe.

Op de gedekte eettafel ligt zo'n groene stenen tegel, maar als je die tegel probeert te pakken dan snauwt het Tokkie wijf dat je er met tengels vanaf moet blijven. Torin zal het Tokkie wijf eerst in wat gunstiger stemming moeten brengen. Verlaat dus de Bitternut's woning weer via de voordeur. Vanzelf loopt Torin dan weer het tussen plateau op. Klik nu met de pijl op de rechter omlaag trap en......Torin daalt nu een heel eind verder omlaag en beland bij het wasvrouwtje

Een groenig vrouwtje is bezig haar was te wassen, in het water van een stroompje dat hier uit de rots komt. Aan de rechterkant zie je de trap die omhoog gaat naar de bovenste Brug. De toegang tot die rechter trap is de poort, onder de linker trap, links van de rots waar het water uit komt. Achter het wasvrouwtje gaat de trap, langs het ravijn, verder omlaag. Je kunt proberen om met het wasvrouwtje te praten, maar die is zo druk met de was dat ze Torin niet eens opmerkt, dus klim nu verder omlaag, via de trap achter het wasvrouwtje en.....

.........het zijn weer heel wat treden die Torin omlaag klimt maar uiteindelijk beland ie dan weer op een tussen plateau. Hier is, links, de ingang van een grot en we kunnen nog verder omlaag. Aan de rand van de stenen trap steekt een gebogen Glijbaan.......Ga, via de linksafpijl, de grot in......Oooooooo...is dit wel een grot"?........we zien grote Tanden......achterin zie je de 3e groene Stenen Tegel.....

Klik met je actieve driehoek op de Tegel en.....Torin.....kruipt door de " grot" naar de tegel en pakt de tegel en......Oef...wat een stank......Torin kruipt terug en de tegel zit in inventory. Klik de rechtsafpijl om deze Muil weer te verlaten. Terug buiten dubbelklik je de schuinlinksomlaagpijl om nog een verdieping verder omlaag te dalen en.......Torin beland bij het:

Gierennest:

Er zit een Gier op het nest. Het gierennest hangt precies voor de volgende trap, die achter het nest weer omhoog gaat. Om die trap te bereiken zal Torin dus door het nest moeten lopen Praat met de gier....het blijkt een gier met 2 hoofden te zijn. Het zijn dus 2 gieren en de ene heet Tripe en de ander heet Viscera. Torin vraagt de gieren of ie over het nest naar de trap mag lopen, maar dat mag ie dus niet van Tripe. Tripe blijkt de brompot van de 2 te zijn terwijl Viscera probeert de vriendelijke gier uit te hangen.

Ok...wil Torin hier verder komen dan zal ie eerst Tripe en Viscera uit het nest moeten jagen. Dubbelklik de pijl, achter Torin, om terug omhoog te klimmen naar de grot en ga dan verder terug omhoog naar het wasvrouwtje, Terug bij het wasvrouwtje neem je de Exit onder de linker trap en.....Torin klimt dan via de rechter trap verder omhoog en beland bij de Brug 1 over het ravijn. Aan de overkant is de ingang van het Paleis van Koning Rupert, dus loop het paleis binnen.

King Rupert en zijn Queen Di:

Koning Rupert en Koningin Di zitten op hun troon en worden toegewuifd door 2 lakeien terwijl een klavecimbel speler op de klavecimbel zit te hengsten. Aan het plafond hangt de Kristal collectie van King Rupert. Torin wordt hartelijk door Rupert verwelkomt. Klik, na het inleidende gesprekje, op Rupert om verder te praten en blijf met Rupert en zijn eega Di praten totdat Torin van Queen Di een Medaillon heeft gekregen.......Queenie Di zit er maar verveeld bij en ze lijkt ook een stuk jonger dan Rupertje.....Di heeft ook niet zo'n hoge dunk van haar King maar ze past wel op om dat echt te laten blijken.

Torin vertelt dat ie niet lang in Escarpa kan blijven en dat ie op zoek is nar tovenares Lycentia. Escarpa is de bovenste van alle "Lands Below", dus er moet hier ergens een poort zijn om door te reizen naar het land onder Escarpa. Helaas weet King Rupert niet meer waar die poort is. Rupert vraagt dan aan Torin of ie een boodschap wil overbrengen aan zijn dochter, prinses Leenah die sinds een paar dagen de kuierlatten heeft genomen en natuurlijk wil Torin dat best doen. Queen Di geeft dan het Medaillon aan Torin,

Bekijk het Medaillon in close-up, via de Holografische Projector van de inventory....als het Medaillon dan in je scherm draait klik je er op om het ding te openen...

.....in het medaillon zit een foto van Di en Rupertje. Pak het Medaillon terug op en klik het terug in inventory en klik dan de uitstappijl om uit de close-up van Di te gaan. Praat nog een laatste keer met Rupert om de boodschap voor Leenah te horen.  Torin staat voor de dubbele troon op een groene tegeltjes vloer en in de tegeltjes vloer steekt een groene tegel met bruine balkjes, waar Torin er al 3 van in inventory heeft. Klik op die groen/bruine tegel in de vloer en.........Torin bukt zich om de tegel te bekijken en vraagt dan aan het Rupertje of hij de tegel mag hebben.

Torin moet Rupert eerst vertellen waarvoor hij de tegel nodig heeft, en dat weet Torin eigenlijk op dit moment ook nog niet. Dus Torin mag de tegel nu nog niet pakken, dus stap uit de close-up. Aan het plafond hangen 6 gekleurde kristallen.....er horen er 7 te hangen maar 1 kristal is er niet. Klik op  de gekleurde kristallen en luister dan naar wat Rupertje en Di erover zeggen......Rupert mist dus 1 kristal om zijn verzameling compleet te maken. Torin heeft nog het blauwe Kristal in inventory, dus pak het blauwe Kristal uit inventory en klik het in het lege gat en......

Rupert's kristal collectie is dan compleet en......Torin krijgt een Uitnodiging voor het Koninklijke Bal. dat volgende week zal plaatsvinden. Ok.....Torin is niet van plan om tot volgende week in Escarpa te blijven, dus wat moet ie nu met die Uitnodiging? Hela.....misschien een ruilhandeltje met het Tokkie wijf?....de Uitnodiging voor de groene Tegel van de Tokkies?  Op de lange eettafel, die bij de ramen staat, ligt een gebraden Kip. Pak de Kip

Verlaat het paleis en steek de brug terug over en daal de trap terug af, naar het wasvrouwtje. 
Terug bij het wasvrouwtje bemerk je nu opeens dat er, linksonder, een waslijn hangt waar 2 sokken aan hangen en een ongebruikte wasknijper. 

Pak de ongebruikte Wasknijper van de lijn.....het drukke wasvrouwtje bemerkt niet eens dat Torin haar wasknijper jat. Ga, via de linker trap, nu weer omhoog en dan door naar de:

Tokkies....eh....de Bitternuts:

Als Torin weer binnen is bij de Bitternuts en mevrouw takkewijf weer in haar luie stoel zit dan pak je de Uitnodiging (Royal Ball Invitation) uit inventory en daar klik je dan mee op het takke wijf en......Torin geeft de Uitnodiging aan mevrouw Bitter en die is hier reuzeeeeeee blij mee en als dank mag Torin nu alles pakken wat ie maar wil pakken.....Wel.....Torin heeft absoluut geen trek in Mrs Bitter dus in plaats van op het Bittere mens te springen pak je dus nu de groene Tegel van de eettafel.....Het Tokkie wijf protesteert nog even maar Torin wordt gered door Bobby en hij mag dan de tegel toch houden.

Verjaag de Gieren en bereik de Altaar Grot:

Verlaat de Tokkies en ga terug naar beneden , tot de grot en de "glijbaan". Pak de Kip uit inventory en gooi de Kip op de "glijbaan" en......wel...zie wat er gebeurt......

De gebraden kip vliegt de lucht in en trekt de aandacht van de 2 gieren die hun nest verlaten om het kippetje te "scoren" en.....diep onder het nest bemerkt Torin dan een kleine boom op.  Als het tussen filmpje voorbij is loop je de "grot" weer in. In de grot schakel je over naar de Boogle inventory. In de Boogle inventory zie je nu verschillende gedaantes van Boogle.....Pak de "Boogle Worm" op en klik met de "Boogle Worm" helemaal links achterin de grot, in het zwarte deel.......Boogle verandert dan in een worm en kruipt, helemaal linksachter, door het donkere gat en beland in de volgende grot. Het is donker bij Boogle, dus pak nu de "Boogle Lantern" op en klik ermee in het pikzwarte deel van het scherm en......

Boogle verandert in de lantaren en we zien dan dat Boogle bij een hoop Drakenpoep staat. Verander Boogle nu in de "Boogle Shovel" en schep dan wat Drakenpoep op.

Als Boogle klaar is klik je de rechtsafpijl, rechts op de tanden, om terug te keren bij Torin. Vanzelf verlaat Torin dan de "grot", wat dus eigenlijk de muil van de draak is.  Daal nu weer verder omlaag naar het Gierennest. Terug bij het, nu lege nest, loop je het nest op. Aan de rechter rand van het scherm krijg je dan de "Scrolknop"......Klik op de "Scrolknop" en trek de knop dan omlaag en......

.........je scherm scrolt omlaag en je ziet dan het kleine boompje onder het gierennest.....Pak de Drakenpoep (Dragon Poo) uit inventory en gooi deze shit op het boompje en........wel....drakenpoep blijkt prima groeimest te zijn en het boompje groeit onmiddellijk uit tot een volwassen boom, waarvan de kruin dan tot aan het gierennest reikt. Klim dus via de boom verder omlaag en.......

........na Torin's acrobatische toeren is hij dus onder de boom beland en bij een brede stenen trap. Klim de trap op en.....we belanden nu in de:

Altaar Grot:

Op het altaar staat een beeld maar het beeld is grotendeels bedekt door een vierkant dat uit 9 vakjes bestaat. Plaats nu, 1 voor 1, je 4 groene Tegels elk in een vakje van het vierkant......

........het maakt nu niet uit in welk vakje een tegel plaatst. Op de randen van de tegels krijg je dan draaipijlen waarmee je de tegels kunt draaien, maar doe dit nu niet want je moet nog 5 van deze groene tegels vinden en hier plaatsen en dan kun je deze draai/schuif puzzel pas oplossen. Verlaat de grot via de uitstappijl en klim, via de boom, terug naar het gierennest. Als je nu de wasknijper al hebt dan kun je nu door, zoniet dan ga je nu eerst terug naar het wasvrouwtje om de wasknijper nog van de waslijn te jatten en dan keer je terug naar het nest. Als je de wasknijper hebt klim je omhoog via de stenen trap achter het gierennest......

Torin beland dan op een rotspunt achter de "Glijbaan" en aan de overkant hangt ook zo'n rotspunt. Klik de pijl op de rotspunt die aan de overkant hangt en......Torin springt nu over het ravijn naar de overkant en land op de rotspunt.

Overkant van het ravijn:

Badhuis en de Kluizenaar

Je kunt dan schuin omhoog of omlaag. Ga eerst omlaag en......Torin klim omlaag en beland op het bovenste balkon van het Badhuis. 

Badhuis:

Op de vloer van de rustkamer ligt een rood Kleed en er staat een Waaier. Helemaal rechts ligt een lichtblauw kussen. Op het fragiele tafeltje ligt een Groene Tegel. 

Loop naar binnen en pak dan het rode Kleed, de Waaier, de groene Tegel en het lichtblauwe Kussen. 

Loop terug het balkon op en klim dan, via de schuinepijl, terug naar boven. Terug boven klik je dan de schuinomhoogpijl en......we belanden in een:

Tunnel:

Het stinkt vreselijk in de tunnel en die stank wordt veroorzaakt door de 2 stinkdieren die tevoorschijn kruipen. Torin moet door de tunnel naar achteren kruipen maar als je nu zomaar achterin de tunnel de omhoogpijl klikt dan weigert Torin om ook maar een millimeter verder te kruipen.......die stinkdieren stinken te veel. Pak dus de Wasknijper uit inventory en klik ermee op Torin, die de knijper dan op zijn neus knijpt.....

.......door de knijper ruikt Torin de vreselijke stank niet meer, maar de stinkdieren blijven gevaarlijk. Pak dus het rode Kleed uit inventory en klik ermee op de Stinkdiertjes en.....

....als een ware Toreador verslaat Torin dan de Stinkdieren die dan op de vlucht slaan voor hun eigen smerige stank. Het kleed is nu doordrenkt met het smerige stinkdier goedje en Torin bergt het kleed terug op in zijn tasje. Klik nu dan met de omhoogpijl, achterin de tunnel, en .....na een lange wandeling omhoog belanden we bij de:

Kluizenaar:

Klik 3 keer op de Kluizenaar om zijn aandacht te trekken. Als de Kluizenaar zich dan naar Torin heeft omgedraaid klik je weer op hem om verder met hem te praten en blijf dat doen tot er niets nieuws meer te vernemen valt.. Veder is de naam van de kluizenaar en hij zit hier om "tot zichzelf" te geraken.  Veder heeft last van zijn bibs, vanwege het zitten op de scherpe steen waar hij op zit. Dus geef Veder het  lichtblauwe kussen en......

......als dank krijgt Torin dan van Veder een groene Tegel, waar hij op zat. Loop terug naar rechts, via de schuinomlaagpijl......Torin daalt dan vanzelf helemaal terug omlaag naar de tunnel. Terug in de tunnel klik je, helemaal links, de pijl om weer te belanden op de rotspunt. Terug op de rotspunt klik je dan weer de schuinomlaagpijl om weer te belanden op het balkon van de kamer waar je de waaier, het kleed, het kussen en de tegel uit gejat hebt

Badhuis:

Blijf op het balkon staan en pak het stinkende Kleedje uit inventory. .....Rechtsboven heb je dan de Scrolpijl. Pak de Scrolpijl vast en scrol de pijl omlaag.....het scherm scrolt mee omlaag en we zien dan het Badhuis, waar een aantal dames aan het badderen zijn......

Boven het middelste bad hangt een groene tegel, maar als Torin die tegel wil hebben dan zal ie eerst die dametjes moeten verjagen. Je ziet ook dat er een balkon aan het badhuis hangt. Pak het stinkende rode Kleed uit inventory en klik ermee op het balkon van het badhuis en.......Torin smijt het stinkende kleed op het balkon van het badhuis. Vanzelf scrollen we weer omhoog naar Torin. Scrol het scherm weer omlaag en gebruik dan de Waaier op het stinkende kleed, om de vreselijke stank van het kleed de badkamer in te waaieren en.......wel....de dames vluchten weg voor de stank.....

Vanzelf scrollen we dan weer terug naar Torin op het boven balkon. Loop nu de rust kamer weer in en gebruik dan de onderste scrolpijl om je scherm helemaal naar rechts te scrollen. Achter de kussens zie je dan het laddergat met de ladder om omlaag naar de Badkamer te klimmen. Achter de ladder staat een Bordje. Loop door naar het laddergat en klik op het Bordje.....

......het is een vierkant bordje...het blijkt wel een tegel maar er is een afbeelding opgedrukt. Pak het Bordje/Tegel... Klik op de Ladder en.....

Torin vertrouwt de stevigheid van de ladder niet zo maar hij durft het toch aan en probeert via de ladder naar de badkamer te klimmen....maar helaas.....de ladder breekt en Torin dondert door een diepe schacht en gaat nu dus dood. Maar de game is vergevingsgezind en je krijgt meteen de gelegenheid om het op een andere manier te proberen

Schakel dus over naar de Boogle inventory en pak nu de "Boogle Jojo" op en klik hiermee nu in het laddergat en.....wel....kijk wat hiervan dan het resultaat is....

Boogle jojoot zich de badkamer in. Als Boogle klik je dan op de  groene tegel en....Boogle pakt de groene tegel en die zit dan gelijk in Torin's inventory. Links in de hoek is de uitgang, dus klik er de omhoogpijl en......wel...kijk geduldig hoe Boogle terug keert bij Torin. Ok....klaar hier, dus loop terug het balkon op en klim terug omhoog en spring dan terug over naar de linkerkant van het ravijn en keer dan, via het gierennest en de "glijbaan", terug naar het Wasvrouwtje.......Geef het wasvrouwtje de Bordtegel en zij wast deze tegel schoon, zonder dat ze dit zelf door heeft.....

We hebben dan 4 van de 5 ontbrekende tegels. Alleen de tegel in het paleis moet Torin nog van Rupertje los zien te krijgen. Ga dus terug naar het Paleis. Zoom weer in op de tegel, in de groene tegelvloer en....Torin vertelt het Rupertje nu waarom hij zijn tegel nodig heeft en hij mag die tegel nu pakken en dat doet Torin dan ook.

Ok....ga nu helemaal terug naar de Altaar Grot. Dus verlaat het paleis en loop terug over de brug. Daal weer af, via het wasvrouwtje ( die nu verdwenen is) en de "Glijbaan", naar het gierennest en klim dan via de Boom weer omlaag en loop, via de brede stenen trap, de grot weer in:

Altaar Grot: de Tegeltjes puzzel:

Pak, om te beginnen, eerst de 4 tegels, die je eerder al in de vakjes plaatste, weer uit de vakjes. Je hebt nu alle 9 Tegels en op elke tegel staan 1 of 2 bruine strepen. Je moet nu alle tegels in de 9 vakjes plaatsen en dan moet je de tegels draaien zodat ze, met de bruine strepen, een GEZICHT vormen. Dit is best een moeilijke puzzel omdat je geen voorbeeld hebt van hoe het gezicht er uitziet.......het wordt dus gokken welke tegel je in welk vakje moet plaatsen en dan hoe je de tegels moet draaien. Op de tegels krijg je draaipijlen die je moet klikken om de tegels te draaien.....

Hé......veel succes ermee......zorg dat je deze puzzel oplost....Zo moet het Gezicht er uiteindelijk uitzien........

Zodra je het gezicht goed hebt verandert het paneel in het echte gezicht van de Phenophace, de Poortwachter en die legt het één en ander uit aan Torin

De Poortwachter doet dan zijn "mond" wijd open en vanzelf beland Torin in de Poortkamer. Pak dus de Tabakszak weer uit inventory en klik ermee op de Kristalpoort en.......

.......Torin strooit weer wat poeder over zich heen en word dan het Kristal ingezogen en we belanden in:

Terwijl Torin op weg is naar Pergola zien we hoe Lycentia door Kutzweil wordt veroordeelt voor haar vermeende bijdrage aan de moord op de Koning en Koningin van The Lands Above.

Het enige dat Lycentia wil weten is of het kind veilig is en Kutzweil beaamd dat het kind in veilige handen is. Lycentia straf is dat ze voor de rest van haar leven word verbannen naar The Lands Below. Om te voorkomen dat Lycentia ooit zal proberen om terug te keren naar The Lands Above krijgt ze een halsband om haar nek geklemd die zal ontploffen als ze door de poorten terug wil komen. 

Lycentia wordt dan naar The Lands Below gezapt.....en Torin valt dan Pergola binnen

Bij de Smurfen:

Het is een kaal maanlandschap waar Torin terecht is gekomen. Op verschillende plekken in het scherm krijg je de witte pijlen. Het maakt niet uit welke witte pijl je klikt want de uitkomst is bij elke pijl hetzelfde. Klik dus 1 van de witte pijlen en......Torin zakt door de grond en valt door een doorzichtige pijp een heel eind omlaag....je schermt scrolt mee omlaag en.........We zien dan Torin vastgebonden op de grond van een enorme grot liggen terwijl een hele bende kleine blauwe wezentjes om hem heen krioelen......

Als je nu niet snel op Torin klikt dan vreten de wezentjes hem op en blijft er niets meer dan een kaal Torin Skelet over.....De game geeft je echter meteen de mogelijkheid om je fout goed te maken, dus klik snel op Torin voordat de horde wezentjes op hem springen om hem op te vreten.

Zodra je op Torin hebt geklikt gilt ie dat de wezentjes moeten oprotten en van Torin's stemgeluid schrikken de wezentjes zo erg dat ze weg vluchten. Maar 1 van de blauwe wezentjes, ik noem ze maar Smurfen, was niet snel genoeg en blijft aan Torin hangen. Torin heeft natuurlijk geen kwaad in de zin , dus hij zet het Smurfje op de grond zodat ie de kuierlatten kan nemen.

Dan verschijnt het Smurfen Opperhoofd Smetana. De Smurfen zijn Torin dankbaar dat ie hun makker geen kwaad heeft gedaan. Voor deze Smurfen is Torin een reus en het opperhoofd vertelt dat ze een tijdje geleden een andere reus hebben gevangen, waar ze echter geen raad mee weten. Of Torin niet even met die andere reus wil gaan praten om uit te vinden wie dat is en wat ie hier komt doen. Torin wil dat wel, dus het Opperhoofd vraagt Torin om hem te volgen en hij rent weg naar rechts.  Volg dus het Opperhoofd naar rechts....we belanden dan bij de die andere reus, die vastgebonden ligt op de grond, en het blijkt een meisje te zijn.....

Wel....klik op het meiske om met haar te praten.  Dit is dus prinses Leenah, de weggelopen dochter van Rupertje en Di..........Klik een paar keer op Leenah.....ze wil niet praten want ze is bang voor Torin en denkt dat hij bij "hen" hoort. Pak dus het Medaillon uit inventory en klik ermee op Leenah en.......door het medaillon wint Torin het vertrouwen van Leenah.

Torin heeft geen mes meegebracht dus hij kan Leenah's boeien niet stuk snijden. Maar Leenah vertelt dat ze een mes heeft verstopt in 1 van haar linker laars. Klik dus op Leenah's linker laars om er het mes uit te halen.Pak het mes dan gelijk uit inventory en klik ermee op Leenah en......Torin bevrijd Leenah en geeft haar het medaillon. 

Het is liefde op het eerste gezicht tussen Leenah en Torin. Torin is gewond aan zijn schouder en Leenah neemt hem mee naar een stroompje om er de wond te verzorgen. Er volgt een gesprek waarin Torin en Leenah besluiten om op zoek te gaan naar de poort om Leenah terug te kunnen sturen naar Escarpa. Opperhoofd Smetana duikt dan op en vertelt dat er in Pergola inderdaad ook een Phenophace Poort is en hij brengt Leenah en Torin er dan naar toe. 

We belanden dan in de:

Monniken  puzzel:

Deel 1: De Verwissel puzzel....Save snel je game nu.

De monniken staan op de punten van de ster en de ster heeft 10 punten en het midden punt. Je moet echter niet naar de punten kijken maar naar de lijnen van de ster. De ster heeft 5 lijnen. In de afbeelding hierboven geef ik 11 punten en de 5 lijnen duidelijk aan. Je moet dus gelijke monniken op 1 lijn zien te krijgen. 

Je moet dus de monniken van plaats laten verwisselen en dat doe je door op een monnik te klikken en dan op een andere monnik, of op het punt war je de monnik naar toe wilt laten gaan. Je moet echter niet te lang treuzelen want als je een tijdje niets doet dan gaan alle monniken uit zich zelf over het sterpaneel bewegen en wordt het een gigantisch zooitje waar je nooit meer uit komt....Gebeurt je dit dan is er maar 1 ding dat kunt doen....opnieuw beginnen door de uitstappijl te klikken zodat de puzzel reset naar de beginstand, en je laatste Save laden. Wel.....doe je best....klik op monniken om ze van plaats te laten wisselen en los deze puzzel goed op...... 

De Blauwe Monniken moeten op lijn A, de Gele Monniken moeten op lijn B, de Paarse Monniken moeten op lijn C, 
de groene Monniken moeten op lijn D en de Rode Monniken moeten op lijn E.....hieronder zie je de juiste oplossing.

Zodra je alle monniken op de juiste plek hebt gezet is deel 1 opgelost stappen Torin en Leenah op het platform, dat dus een lift is en de lift neemt ons mee omhoog naar deel 2 van de Monniken puzzel...

Monniken puzzel Deel 2:

Er zijn nu 5 nonnen en 5 monniken, vrouwtjes en mannetjes dus. De vrouwtjes en mannetjes staan door elkaar en jij moet een rij vrouwtjes en een rij mannetjes maken. De vrouwtjes rij moet links komen en de mannetjes moeten rechts komen te staan. Het is echter ook van belang dat je de vrouwtjes en de mannetjes in de juiste volgorde in hun rij zet.  Als de puzzel begint staan de mannen en de vrouwen om en om in de linker rij en in de rechter rij. Klik op een vrouwtje en dan op een mannetje om ze van plaats te laten wisselen. 

In de linker rij moeten dus de vrouwtjes komen en wel van links naar rechts in deze volgorde: 
blauwe mouwen met gele halsdoek, blauwe mouwen met rode riem, paarse robe met gele halsdoek, paarse robe met rode riem, gele halsdoek met rode riem.

Ook de mannen staan dan rechts allemaal in 1 rij, maar de mannen staan nog niet in de goede volgorde en dat ga je nu doen in:

Monniken puzzel Deel 3:

De vrouwen staan links en in de juiste volgorde, de mannen staan rechts maar nog niet in de juiste volgorde. Er is een standaard omhoog gekomen en op de standaard ligt een Lucifer. Als je nu op elk van de vrouwen en op elk van de mannen klikt dan hoor je een zangnoot. De vrouwen moeten de zangnoten zingen van links naar rechts, laag naar hoog en de mannen van hoog naar laag.De vrouwen staan dus al goed, mar de mannen nog niet. 

Pak de Lucifer op en klik ermee op de Vrouwtjes en.....de vrouwtjes zingen hun Chant en.......de linker Teleporter gaat open:

Nu dus nog de mannen in de juiste links rechts volgorde in hun rij gaan zetten en dat is best nog ingewikkeld. Klik op een mannen monnik en zie wat er dan gebeurt.....Als je op een mannen monnik klikt dan verwisselen 2 andere monniken van plaats. Niet de plaats in de rij bepaald welke monniken van plaats verwisselen maar de kleur van de monniken bepaald dat. Het is best ingewikkeld om de mannen in de juiste volgorde in hun rij te krijgen, maar van links naar rechts moet het zo zijn:

Groene muts met blauwe mouwen, groene muts met paarse robe, groene muts met gele halsdoek, groene muts met rode riem en paarse robe met blauwe mouwen.

Heb je de mannen ook goed staan dan klik je met de lucifer op de mannen en.....ook de mannen zingen hun chant en de rechter teleporter gaat dan ook open......

Torin en Leenah gaan op het platform staan, kussen elkaar en dan strooit Torin het poeder en.......

......Leenah teleporteert via de linker teleporter terug naar Escarpa en Torin gaat via de rechter teleporter door naar:

We krijgen eerst weer een intermezzo waarin we Lycentia zijn die een gesprek heeft met Pecand.......

Pecand gebruikt een magische spiegel om vanuit The Lands Above te kunnen communiceren met Lycentia, die diep in The Lands Below zit opgesloten. Pecand wil Lycentia wel helpen te ontsnappen als zij in ruil voor zijn hulp eerst even een toverkunstje voor Pecand uitvoert. Dan keren we terug bij Torin die aankomt in Asthenia

Wel....wat wil je....we komen steeds dieper in de wereld terecht, dus steeds dichter bij het middelpunt. Dus het wordt heter en heter vanwege de vloeibare lava.Torin staat bij een kastje. Open het deurtje van het kastje en pak er dan de Pot uit. Plaats de Pot op de Holografische Projector en als de pot in je scherm ronddraait klik je er op en.......De pot bevat dus Natte Reinigingsdoekjes gedrenkt in ammonia. 

Plaats de pot terug in inventory. Klik nu bovenop het kastje en......Torin vertelt dat er iets geschreven is op de bovenkant van de kast maar de bovenkant is te smerig om het te kunnen lezen. Pak dus de Ammoniak doekjes pot uit inventory en klik ermee op de bovenkant van het kastje om het schoon te vegen......."Welcome to Asthenia" leest Torin dan.

Rechtsachter krijg je de schuinepijl, dus klik de schuinepijl en.....Torin loopt de tunnel in en we zien hem dan eventjes niet maar we horen hem wel....Torin meld dat ie voor een deur staat en dat ie de deur niet kan openen omdat de deur geen deurkruk heeft. Torin komt dan terug. Onderzoek de bovenkant van de kast nu zorgvuldig, millimeter voor millimeter, met je pijlcursor.....Er steken een aantal blauwe knopjes op de bovenkant van de kast en 1 van die knopjes kun je indrukken.....Je moet echt heel zorgvuldig met je driehoekcursor op elk knopje gaan staan....op 1 van de knopjes wordt je cursor dan actief.....

Klik dat knopje waarop je cursor wit wordt en.......Rechtsboven schuift er dan de deur open. Dubbelklik dan weer de schuine witte pijl en........Torin loopt door de tunnel en beland buiten.........Ojee.......Het is een eiland in de lavazee waar Torin op is beland.........Een dikke witte straal gaat vanaf het eiland omhoog. 

Je kunt Torin naar de linkerkant en naar de rechter kant van het eiland laten gaan. Links op het eiland zie je een koepel bergje.....Rechts op het eiland zie je een Hutje, voor de rechter berg. Midden op het eiland zie je een zanderige plek. Klik met je actieve witte cursor op dat koepelbergje, links,  en Torin loopt er naar toe en beland bij de:

Kanonskogel Berg: Vang 4 Kanonskogels:

Midden in de berg zie je 2 ogen. Klik op de berg en luister dan naar wat Torin erover zegt.  Rechtsonder steekt er een dikke Knop aan de berg en op die knop zie je een piepklein rood stipje.......Klik op de Knop en zie wat er gebeurt.....Er gaan van alles bewegen in en aan de berg en dan.....wordt er, uit het rechtsboven gat, een Kanonskogel uit de berg geschoten en die kogel verdwijnt in de lava.....blijf kijken want er komt nog een kogel de berg uit en die komt onder de ogen vandaan en wordt naar Torin geschoten......Torin moet 4 van deze kogels zien te vangen....

Druk weer op de Knop en......Een kanonskogel gaat weer  over de berg rollen.....snel.....zodra je op de knop hebt gedrukt en de kogel door en over de berg gaat rollen klik je op de plek net achter Torin...........Torin doet dan een stapje naar rechts en staat dan op precies de goede plek staan om de Kogel, die dan onder de "Ogen" de berg uitkomt en dan de lucht in vliegt, te kunnen vangen.  

Op deze manier moet je Torin 4 Kogels laten vangen, dus herhaal dit gedoe 4 keer. Als je 4 kanonskogels hebt gevangen ga je een scherm terug naar rechts. Je bent dan terug op het overzichtsscherm van het eiland. Midden op hert eiland zie je dus een lichte plek en Torin staat er vlakbij. 

Klik op die lichtere plek en je beland daar.......het blijkt een Metalen Deur in de grond te zijn.......Je krijgt de deur niet open.....

Ga naar links of terug omlaag om terug op het overzichtsscherm te komen. Klik nu, rechts op het eiland, op de Hut en......we belanden bij de Hut en bij de:

Wip:

De wip heeft 2 bakjes maar staat niet in evenwicht. Plaats je 4 Kanonskogels in de linker bak van de wip. Als Torin de 4 kogels in de linker bak heeft geplaatst klik je op de rechter bak en......Torin klimt in de rechter bak waardoor de wip nu in balans komt. Klik op Torin om weer uit de bak te klimmen. 

Pak uit de linker bak 1 Kanonskogel en loop terug naar links en........Op het overzichtsscherm zie je nu dat er, op de plek waar de metalen deur in de grond stak, nu iets uit de grond omhoog is gekomen.....Ga daar weer naar toe en......het blijkt een Katapult te zijn....

De Katapult:

De Katapult is omhoog gekomen omdat je de Wip in balans hebt gebracht en het ding staat gericht nasar het volgende eiland en daar moet Torin nu ook zien te belanden, maar hij kan natuurlijk door de hete lavazee lopen. Torin moet zich door de katapult naar het volgende eiland laten schieten.  Aan de katapult steekt een Hendel. Klik op de Hendel om de bak omlaag te halen. Plaats dan je kanonskogel in de bak van de katapult.....

Klik dan op de bak en.....Torin gaat ook in de bak zitten.....Pak het Mes uit inventory en snij er het gele touw, onder de bak, mee door en.........

..........als het goed gaat worden Torin en Boogle naar het volgende eiland geschoten en landen daar dan ook...

Eilandjes Doolhof:

Torin staat op het andere eiland en kijkt uit over het Eilandjes Doolhof in de Lava......Ergens in het doolhof ligt een steeksleutel die Torin moet gaan ophalen. Blijf staan en gebruik de scrolknop om het scherm helemaal naar links en helemaal naar rechts te scrollen om de 2 "ingangen" van het doolhof te vinden. We gaan nu eerst aan de rechter kant het doolhof in, dus scrol naar rechts en klik dan op het pad dat de rechter ingang van het doolhof is....

Je moet steeds vlak voor Torin klikken om hem nu vooruit te bewegen......Wel werk je een weg over de rotspaden naar punt 1....het is het einde van het pad waar dan de Steeksleutel ligt....Klik op punt 1 als Torin aan het begin van dat pad beland is  en.....Torin loopt er naar toe en raapt dan de Steeksleutel op.

Rechtsboven zie je een ander pad, punt 2, en dat pad eindigt ook en op dat pad zie je een aantal structuren staan. Torin moet nu naar dat rechtsboven pad, dus naar punt 2. Maar van af punt 1 is punt 2 niet te bereiken.....loop nu eerst helemaal terug naar de rechter ingang en.........

 ga dan naar links, naar de linker ingang van het doolhof en werk je vanaf de linker ingang een weg door het doolhof naar het einde van het rechtsboven pad, dus naar Punt 2.....het is een heel eind en een heel gedoe, maar wellicht dat de volgende screenshots je helpen om de juiste route te vinden

Torin beland op punt 2 bij het 

Waterkanon

Bekijk het Waterkanon in close-up. Rechts naast de ronde metertjes steekt een bout aan het kanon......Klik op de bout en Torin meld dat het een ventiel is maar dat ie het ventiel niet met zijn handen kan open draaien. Pak dus de Steeksleutel uit inventory en klik er mee op de Bout/Ventiel en.........

in het filmpje zie je dan hoe Torin het ventiel open draait en vervolgens hoe hij met behulp van het waterkanon stap tegels laat verschijnen in de lava......

vervolgens loopt Torin over de stapstenen naar het volgende eiland alwaar we dan belanden in de:

Tunnels Doolhof 

Lava grotten met diverse tunnels.... Je krijgt op diverse plaatsen de witte pijlen......

je moet de juiste route door de tunnels volgen om linksonder uit deze grot en dat is best nog wel ingewikkeld.......De plaatjes hieronder geven je de juiste route.....Klik steeds de witte pijen die je op de plaatjes ziet en ook jij zult dan met Torin belanden bij het bij het Lava meer:

Lava Meer: zinkende pilaren:

Er staat een paaltje....Klik op het paaltje en....in het lava meer komen een boel pilaren omhoog.  

Je moet Torin nu via ELKE pilaar naar het eiland aan de overkant brengen. Maar pas op....door het gewicht van Torin zullen de pilaren weer gaan zinken, dus je mag niet al te lang op een pilaar blijven staan. Er zijn diverse mogelijke routes over de pilaren....Torin moet op ELKE pilaar terecht komen....je mag geen pilaar overslaan. Door van pilaar naar pilaar te springen zal, op het eiland aan de overkant, de Brug uitrollen waarover Torin dan de eind grot kan bereiken. 

Zoals ik al heb gezegd.....er zijn meerdere routes die je kunt volgen, maar ik heb het gedaan zoals je op de hier onder staande afbeeldingen kunt zien.......Je begint dan op 1 en springt vervolgens naar 2, 3, 4, 4....enzovoorts....probeer steeds zo snel mogelijk naar de volgende pilaar te springen....dat die je door steeds op de volgende pilaar te klikken.....blijf je te lang op een pilaar staan dan zakt de pilaar omlaag en kun je helemaal overnieuw beginnen....

Als je Torin via ALLE pilaren op het volgende eiland hebt doen belanden dan is, rechts, de Brug volledig uitgerold. Dubbelklik de witte pijl die je op de brug krijgt en.....

Torin beland in de 

Teleporter Grot: De Kristallen puzzel:

De ronde Teleporter is gesloten. Rechts ligt een hoopje Kristallen. Klik op de kristallen en je beland in de puzzel....er staan 7 kristallen en vanuit links komt ee3n lichtstraal. De bedoeling is dat je de kristallen verwisselt zodat de lichtstraal door elk kristal gaat en dan door de rechter ronde opening verdwijnt. Dan zal de Iris van de teleporter zich openen.

Op de kristallen staan "haakjes" aan die "haakjes" kun je afleiden op welke positie je een kristal moet plaatsen. 
Je pakt een kristal op en klikt er dan mee op een ander kristal om ze te verwisselen. Uiteindelijk is dit de oplossing:

Vanzelf ga je dan uit de puzzel en zie je dat de iris van de teleporter nu verdwenen is. Pak de Tabakszak dus weer uit inventory en klik ermee in de ronde teleporter en......

Torin strooit weer wat poeder en verdwijnt naar:

Voor we weer bij Torin belanden zien we eerst weer een tussen scène met Lycentia en Pecand.......Lycentia roept haar schoothondje Creep te hulp om Torin op te sporen:

Dan stort Torin met een smak deze laatste Onderwereld binnen. Torin ligt bewusteloos op de vloer en Boogle is een beetje ten einde raad. 

Schakel over naar Boogle's inventory en pak er dan Zuster Boogle uit en klik hiermee op Torin en.....

Boogle wordt dan Zuster Boogle en ze probeert Torin bij te brengen, maar dat lukt het zustertje niet echt. Dan krijgt Boogle een idee en vanzelf pakt ie dan een Ammoniadoekje uit Torin's inventory en hiermee krijgt ie dan Torin weer bij kennis.

We zijn blijkbaar beland in een opslagruimte......Links staan stapels kisten die een "trap" vormen. Klik op de onderste kist, of klik ergens links in het scherm met je actieve driehoek, en.....Torin klimt via de kisten omhoog en gaat op de bovenste kist even zitten uitrusten. Links van Torin zit een roosterluik in de muur. Pak je Mes uit inventory en schroef er het rooster mee open en......

Torin beland in een pijp. Kruip, een scherm of 3,  alsmaar door de pijp naar links en...nadat je even het uitgeklapte menu hebt weggeklikt bereikt Torin en Boogle het einde van de pijp en..,

.......storten een heel eind omlaag........

Torin "land" dan bij een zonnebloem en krijgt Boogle, die een safe is geworden, op zich. Torin wordt dan gearresteerd door een politieagent, omdat hij de zonnebloem zou hebben mishandeld. 

Torin wordt in een cel gesmeten.....Het schoothondje van Lycentia duikt dan op en ontvoert Boogle en Torin beland voor de Rechter die Torin vrijlaat maar wel waarschuwt dat  Torin de planten met rust moet laten want anders zal de rechter hem tot de Void, de grote Leegte, veroordelen. 

Torin word vrijgesproken en door de agent terug bij de zonnebloem geschopt. 

Vang de rupsen

Zonnebloem

Klik op de zonnebloem om er mee te praten. De zonnebloem is nog een beetje boos om Torin's harde landing, maar Torin weet de bloem gunstig te stemmen. 

De bloem vraagt dan wat Torin wil, dus klik weer op de bloem en Torin vraagt naar Lycentia. Maar de zonnebloem weet niets van een Lycentia maar ze vertelt wel over een rare eend, die Torin wellicht verder kan helpen. Om die eend te bereiken moet Torin echter over een "glijhelling" heen en dat zal niet lukken zonder hulp. De zonnebloem wil Torin wel helpen maar dan moet ie eerst iets voor de bloem doen. De zonnebloem heeft veel last van zijderupsen.....als Torin de zonnebloem verlost van de zijderupsen dan wil de bloem Torin wel over de "glijhelling" heen helpen.

Stap uit de close-up als je de bloem in herhaling vervalt. Onder de zonnebloem steken de groene bladeren....
Klik op de groene bladeren om er in close-up te geraken en....je ziet de 4 zijderupsen. 

De rupsjes doen zich te goed aan de bladeren en ze zijn veel te snel voor Torin om ze te pakken. Stap weer uit de close-up.Links staat een bosje met rode bloemen. Klik op de rode bloemen en.....Torin plukt tussen de rode bloemen dan een groen blad. Ga nu een scherm naar links, via linksonder, en......we belanden bij de:

Treurige Boom:

De boom heeft een gezicht. Klik op het boomgezicht om er mee te praten....Torin raakt de stam aan en voelt dat de boom bedekt is met een zeer kleverig goedje. De boom praat dan met Torin en het is een sentimentele boom. Blijf klikken op de boom om te blijven praten en.....de boom wordt steeds treuriger en treuriger en barst op een gegeven moment in huilen uit.....Als de boom huift en je krijgt weer controle dan pak je snel het Blad uit inventory en klik je ermee op het jankende Gezicht en......

Torin vangt dan de kleverige "tranen" van de boom op met het blad en het blad is dan heel erg kleverig geworden. Ga nu terug naar de Zonnebloem en zoom weer in op de bladeren, onder de zonnebloem, Er zijn 4 bladeren en op elk blad zit een zijderups. Pak je nu kleverig Blad uit inventory en ga ermee op elk van de 4 bladeren staan.....de rups op het blad schiet dan snel weg, dus als de rups weg is klik je met je kleverige blad op het groene blad om het kleverige goedje op het blad te doen.....doe dit op elk van de 4 bladeren en.....de 4 rupsen blijven dan op de bladeren kleven. Pak dan de 4 Rupsen.

Stap uit de close-up en klik weer op de Zonnebloem om de bloem te vertellen dat je haar bevrijd hebt van de rupsen. Ga dan terug naar de Treurige Boom:

Passeer de Steile Helling:

Voorij de Treurige Boom is de groene steile Helling. Torin moet via de helling naar de overkant.  Klik op de helling en.........de zijderupsjes gaan Torin nu aanwijzingen geven en aan de hand van die aanwijzingen moet je dan steeds op de juiste plaatsen op de helling klikken.....De rupsen gillen de volgende aanwijzingen "No way", "Nope", "Negetory", "Somewhere else" op plaatsen die gevaarlijk zijn, dus op die plekken moet je NIET klikken.  

Op plaatsen die niet gevaarlijk zijn hoor je de rupsjes gillen "Okay", "Yep" of "Yea" of "Yo" klik alleen op deze veilige plekken.....Torin gaat dan aan de helling hangen.....zoek dan de volgende veilige plek en klik die dan om Torin op te schuiven......doe je dit goed dan bereikt Torin veilig de overkant  en verdwijnt achter de dijk.....dit is de juiste route over de helling:

We zien dan hoe Torin de overzijde bereikt en achter de gele dijk verdwijnt en een bloemetje plattrapt en dan vanzelf doorloopt naar het:

Theater:

Ga door de deur. We belanden bij de artiesten. De rups is blijkbaar boos en verdwijnt. 
Op de tafel, die rechts van Torin staat, staat een goochelaarshoed en ligt een goochelaarsstaf. Pak de
Hoed en pak ook de Staf. 

Loop naar links.....en.....we zien dan de act van de Archer en konijn Bags Bunny....kijk er even naar. 
De act mislukt en Archer verdwijnt. Voor Bags Bunny ligt een rode Boog op de vloer. Pak de rode
Boog. 

Klik op Bags Bunny om te praten met het konijn en blijf dat doen tot het konijn in herhaling vervalt. Luister wel goed naar wat het konijn allemaal vertelt. Als Bags Bunny niets nieuws meer vertelt loop je verder door naar links....We passeren de Timmerman en we lopen dan tegen een dame met een rode bril aan. Dit is de Stage Manager en ze blijft hier heen en weer lopen.

 Klik weer steeds op het maffe mens tot ook zij niets nieuws meer vertelt......Luister wel weer naar wat dit maffe mens allemaal vertelt. vanzelf zul je steeds een stukje terug opschuiven naar de Timmerman, dus als je klaar bent gekomen op de stage manager ga je praten met de Timmerman en ook dit weer tot hij in herhaling vervalt. Ben je weer uitgepraat dan loop je terug naar rechts, tot je bij de Goochelaar beland......Je krijgt bij de ingang even een act te zien van de acrobaat en als je weer verder door kunt lopen doe je dat. Torin beland dan bij de Goochelaar in de Kist en bij de Crystcorder.

Ga praten met de Goochelaar. Er volgt een intermezzo waarin de goochelaar aan Torin zijn kaartruc voordoet maar de truc mislukt. Achter de goochelaar hangt een poster aan de muur. Pak de Poster van de muur. Rechts staat een stellingkast. Op de onderste plank van de stellingkast ligt een Doedelzak. Pak de Doedelzak

Op het grote orgel, de Crystcorder, zit een kale vent met een puntbaar op de toetsen te rammen. Ga praten met die orgelvent.....dit is Kyvest de geluidseffectenman van het theater en hij neemt stemmen op.  Praat uitgebreid met Kyvest en.....hij kent Lycentia en hij heeft de stem van Lycentia opgenomen. Blijf weer klikken op Kyvest en hij raakt geïnteresseerd in de stem van Torin en hij wil dan de opname van Lycentia's stem wel ruilen voor een opname van Torin's stem. 

De opname van Torin's stem wordt dan gemaakt en Torin krijgt dan van Kyvest een kristal met daarop de opname van Lycentia's stem en ook een oude draagbare Crystcorder om er de stem mee af te spelen.Pak het Audiokristal (Audcryst) op en plaats het ding dan in de Crystcorder en plaats de Crystcorder vervolgens op de Holografische Projector om het ding in close-up te zien. Het kristal ligt in de onderste gleuf. Plaats het kristal in de bovenste gleuf en klik dan op de "Play" knop om Lycentia's stem te beluisteren.

Noteer precies wat je Lycentia nu hoort zeggen.....dit kan telkens een ander zinnetje zijn. Bij mij zegt Lycentia "You're not welcome here, you dercrepit ol' creep"....maar dit zinnetje kan bij jouw dus anders zijn dus noteer het want je hebt het zinnetje straks nodig. Klik weer op de "Play" knop om Lycentia het zwijgen op te leggen en berg dan het koffertje terug op in inventory en stap uit de close-up van het orgel. Ga nu terug naar links, naar de Timmerman....De Timmerman is ondertussen met lunch pauze maar hij heeft zijn zaag achtergelaten bij de decorstukken. Pak de Zaag

Loop terug naar Bags Bunny en klik met de Hoge Hoed op het konijn en.......na de intermezzo spring het konijn de hoge hoed in. Ga terug naar de Goochelaar en geef hem de Hoge Hoed met Bags Bunny. Goochelaar Zippy is blij met de hoed en met Bunny maar hij kan Bunny de hoed niet uit toveren omdat ie geen toverstokje meer heeft. Klik in inventory dus met de Zaag op de Staf om de krul van de staf af te zagen en....we hebben een toverstokje. Geef het Toverstokje dan aan Zippy de Goochelaar. Zippy kankert dat het niet zijn eigen toverstokje is maar dankzij Bags Bunny neemt er toch genoegen mee. Maar dan klaagt Zippy dat ie geen zijde heeft. Klik in inventory met de Zijderupsen op de Poster en.....de rupsen spinnen dan een zijden zakdoek. Geef de zijden zakdoek (Silk kerchief) dan aan Zippy en......als dank verkrijgt Torin dan nu het Boek met Magische Spreuken.

Loop nu terug naar links, naar de deur. Voor de deur staat de groene acrobatenbank maar de acrobaat is nu weg. Voor de bank ligt wat Hars op de vloer. Pak de Hars. 

Gebruik in inventory de Hars op de boog en......nadat Torin de boog heeft ingesmeerd met het hars horen we de Stage Manager gillen dat Torin over 1 minuut het podium op moet....Loop dus naar links of naar rechts, naar het rode toneel gordijn, en klik dan, links of rechts naast het rode gordijn, de schuine pijl om op het toneel te belanden

Als Torin op het podium staat klik je in inventory met de Zaag op de Boog en.....Torin voert een Zingende Zaag act uit en wordt weer....
...gearresteerd en door de rechter naar de Void, de grote Leegte, verbannen.

Null Void:

Torin zweeft in de Void. Om Torin door de Void te sturen heb je de doedelzak nodig. Pak de Doedelzak uit inventory en klik ermee op Torin en........

.........er verschijnt linksboven een klein schermpje met pijlen.

 Door in dat schermpje op de pijlen te klikken beweeg je Torin dan naar links,. rechts, omhoog, omlaag, vooruit of naar achteren. De bedoeling is dat je Torin nu naar een deur te sturen. Onder de pijlen zit een gleuf.....klik je op een pijl en hou je dan je muis ingedrukt dan wordt de gleuf groen....hoe langer je de pijl ingedrukt houd hoe voller de gleuf wordt en hoe verder Torin dan wegschiet als je de pijl loslaat

Stuur Torin  nu eerst naar rechts, dan omlaag, dan naar achteren , dan omhoog en dan omlaag, om Torin op het stoepje voor de Deur te laten landen

Als je Torin op het stoepje voor de deur hebt dan staat alles op de kop.

Naast de deur zit de deurbel.......Druk op de deurbel en zie wat er dan gebeurt......Oeps....niet goed dus....Dreep doet open en verslind Torin

De game is genadig en geeft je meteen de kans om je fout te herstellen. Staande op het stoepje klik je nu met de Crystcorder weer op de Holografische Projector om de Crystcorder weer groot in je scherm te krijgen. Door het geschop en getrap van de agent is het kristal, met de stem van Lycentia, in 8 stukken gebroken. Je moet nu met 4 van de kristal stukken de zin "CREEP COME HERE" maken, in de bovenste gleuf. Dus zorg dat je allen de 4 stukken in de bovenste gleuf hebt liggen die zeggen "CREEP COME HERE.

Klik dan op de Playknop zodat de Crystcorder aanstaat en je steeds "CREEP COME HERE" hoort. Plaats de Crystcorder dan terug in inventory en stap, via de witte pijl, dan het stoepje af zodat Torin dan weer bij de deur in de Void komt te zweven. Pak de Crystcorder dan uit inventory en smijt het ding, die dus wel aan moet staan, de ruimte in.

Zorg dan dat Torin weer op het stoepje bij de deur komt te staan en druk weer op de deurbel.....Wacht tot je Torin weer kunt bewegen en klik dan met je driehoekcursor boven het stoepje en.......

Torin loopt dan over het stoepje en staat dan op de onderkant van het stoepje en.....
Dreep komt weer naar buiten en ziet Torin nu niet maar hoort wel de stem van Lycentia die dus roept "Dreep Come Here" en......

....de domme Dreep denkt dat Lycentia in de Void zweeft en omdat ie altijd slaafs de orders van Lycentia volgt.....stapt ie van het stoepje af om vervolgens hulpeloos in de Void te gaan zweven. 

Zo...Dreep is uitgeschakeld dus stap nu door de donkere deuropening naar binnen en....we belanden bij:

Lycentia:

Endgame:

Torin ziet Boogle en zien ouders en......... 

loopt dan door en beland bij Lycentia. Pak het Magische Boek uit inventory en klik ermee op Lycentia en......Torin en Lycentia verwisselen van plaats.

Maar Lycentia is niet voor 1 gat te vangen en ze is ook veel krachtiger dan Torin, dus ze herstelt de situatie en ze probeert dan op Torin toe te rennen. Maar de halsband van Lycentia staat niet toe dat ze uit de cirkel stapt en Lycentia valt bewusteloos op de grond. Torin wil Lycentia redden en hij rent naar haar toe....Klik, in de close-up op Lycentia's gele halsband en......

Wel....Torin verwijdert de halsband en Lycentia komt bij maar is woedend en smijt Torin tegen de muur aan en werpt zich op hem. 
Maar dan komt Lycentia bij zinnen en realiseert zich dat dit Torin is, de babyprins die ze gered heeft van een wisse dood...

Jawel.....Torin is de Prins en eigenlijk nu de Koning van "The Lands Above". 
Maar daar is die verdomde Pecand het dus niet mee eens en hij duikt op en smijt Lycentia terug de cirkel in en wil dan Torin vermoorden....

Maar Lycentia komt bij en ze zapt Pecand nog net op tijd ook de cirkel in.
 Deze laatste actie was echter te veel voor Lycentia dus ze verlies het bewustzijn weer, maar Pecand ligt nu bovenop haar en dreigt nu Lycentia te vermoorden. 

Aan de muur staat de grote Kookpot.....Snel....Klik op de Kookpot en......Torin komt dan boven de kookpot te hangen en te zweven.....
Snel...Pak het Magische Boek weer uit inventory en klik er nu mee op Pecand en......

......Pecand verdwijnt de Kookpot in.......Lycentia komt bij en begint Torin alles uit te leggen maar die Pecand blijkt een taaie te en kruipt de kookpot weer uit om echter nu door Lycentia te worden "ingepakt" en dan verdwijnt Pecand voorgoed naar de Void:

......en dan.....Lycentia tovert iedereen terug naar The Lands Above.......

EINDE

Walkthrough door: Louis Koot