Sherlock Holmes: The Secret of the Silver Earring:

(gog.com uitgave 2016 en ik speel het nu onder Windows 8.1)

2016: Walkthrough door: Louis Koot  

The Secret of the Silver Earring"  is vergelijkbaar met games als "Journey to the Centre of the Earth" en "Return to Mysterious Island" en de besturing is ongeveer hetzelfde. Je kunt, via een optie menu, de grafische kwaliteit en de geluidskwaliteit zelf instellen en ook of je wel of niet ondertitels wilt zien. Het spel is in het Engels, dus de ondertitels zijn ook in het Engels.Tijdens de begin film en de tussen filmpjes zijn er geen onder titels. Via de ESC-toets van je toetsenbord kom je altijd in het hoofdmenu terecht alwaar je kunt "Saven", "Loaden", "Quiten" en naar het optiemenu kunt gaan. Tijdens het spel speel je als Sherlock Holmes, maar sommige delen speel je als Dr. Watson. Je kunt in de game zelf saven op en dat kun je doen in het Savegame scherm. Je kunt saven op elk moment dat jij dat wilt en zo vaak als jij dat wilt

Je hebt in de game de beschikking over een inventory waar alle items in worden opgeslagen die je in het spel opraapt en nodig mocht hebben.

Je opent de inventorybalk via een klik met je Rechtermuisknop.

Links aan de inventorybalk heb je een dik boek waarin plattegronden, brieven, kaarten en aantekeningen worden bewaard en waar je de gesprekken die je voert kunt nalezen 

Je zult veel moeten praten in het spel en vele items moeten oprapen. Put altijd elk gesprek  uit tot er niets meer te vragen valt. Je kunt de gesprekken op je gemak terug lezen in het Boek. Elke vraag en elk antwoord wordt vastgelegd in de "Gesprekssectie" van je Boek.Ook zul je vaak gebruik moeten maken van je vergrootglas, meetlint en testtubetjes, die je al in je inventory hebt staan, om items nader te onderzoeken en te besnuffelen. Via dubbelklikken met je linkermuisknop kun je Holmes laten rennen.

Het spel bestrijkt een tijdsspanne van 5 dagen. Aan het einde van elke dag gaan Holmes en Watson met elkaar in "conclaaf" en bespreken dan wat ze die dag aan verdachten en aan bewijsmateriaal hebben gevonden. Dit gebeurd in de vorm van een quizje. Je moet dan een aantal vragen beantwoorden. Dus het is geen slecht idee om tijdens het spelen van het spel AANTEKENINGEN te maken van wat je vindt, wie op welk moment waar was e.d.

Als je een "New Game" start dan begint het spel met de INTRO FILM.

We zijn in Londen en wel op nummer 221b Baker Street, het huis van Sherlock Holmes. Dr. Watson leest een brief voor die zojuist is bezorgt. 

De brief is afkomstig van Lord Cavendish-Smith. In de brief vraagt Lord Cavendish of Sherlock Holmes naar deverjaardagsreceptie wil gaan die ene Melvyn Bromsby geeft om de verjaardag van zijn dochter te vieren. Op deze receptie zal ook ene Gallia aanwezig zijn, een Italiaanse operazangeres. Lord Cavendish-Smith vraagt Sherlock Holmes in de brief om deze Gallia eens "aan de tand" te voelen omdat zij later ook zal gaan optreden op de verjaarspartij van een belangrijk regeringslid. Lord Cavendish heeft 2 uitnodigingen mee gestuurd zodat Watson mee kan naar de verjaarsreceptie van die Melvyn Bromsby. Holmes en Watson arriveren dan ten huize Bromsby alwaar de overige gasten al aanwezig zijn. 

Binnen geeft Holmes aan Watson een lesje in het bepalen van wat voor soort vent die Melvyn Bromsby is, zonder de vent ooit gezien te hebben.

 Dan verschijnt die Melvyn Bromsby ten tonele en.....wordt doodgeschoten. 

We zien nog even een jongedame die, te midden van de kruitdampen, blijkbaar snel iets weg stopt in haar tasje. 

Je krijgt nu de controle over het spel.

Hoofdstuk 1: Dag 1: 14 oktober 1897:

Sherringford Hall: Als Holmes: 

Balzaal:

Holmes staat voor het podium waar het lijk van Bromsby ligt. Een vent heeft zich over het lijk gebogen en, rechts, staat nog een vent. 

Vlak voor het podium, en dus rechts van Holmes, ligt een papiertje op de vloer. 

Grijp het papiertje. Open je inventory en ga met je "handje" op dat papiertje staan dat je zojuist hebt opgeraapt. Het is een "Bromsby Note". Klik op "Read". Het briefje verdwijnt je dikke boek in en Holmes heeft enig commentaar over het handschrift. Blijkbaar ziet ie er 2 soorten handschriften op. Open het dikke boek. Het boek gaat open op de "Brieven" pagina maar als dat niet het geval is dan klik je zelf op de "Brieventab". Hier kun je dus al je brieven die je krijgt en vindt op je gemak steeds nalezen. Klik op de zojuist opgeraapte "Bromsby Speech"

Tussen Bromsby's geheugensteuntjes zie je een met blauwe inkt geschreven zin staan. Duidelijk geschreven in een ander handschrift dan de rest van de zinnen. Je leest: "Don't forget the Villager and the Sneak".  Sluit het boek door in je inventorybalk weer op het boek te klikken en sluit dan ook je inventory via een klik met je rechtermuisknop.

Plaats nu je cursor op de vent die over het lijk van Bromsby gebogen zit. 

Je "Gesprekscursor" verschijnt. Dus ga met deze vent praten en gebruik alle opties die je krijgt. 

Dit is de doctor uit het dorp vlakbij Sherrington Hall. De doctor verteld dat Bromsby op slag dood was en dat de kogel nog in het lijk steekt. Hij heeft echter de toestemming van de bevoegde politie autoriteit nodig om de kogel uit het lijk te gaan peuteren. Zeg "Goodbey" als er geen gespreksopties meer zijn. 

Ga dan praten met de vent die rechts op het podium staat en gebruik weer alle opties die je aangeboden krijgt. 

Dit is Grant Sweetney en hij is een zakenpartner van Bromsby. Grant Sweetney lijkt niet erg van streek door de moord op zijn partner en hij schijnt het ook niet zo te hebben op de dochter van Bromsby want hij duidt aan dat uit haar richting het dodelijke schot kwam. Hij zag haar iets in haar handtasje doen, onmiddellijk nadat het dodelijke schot was gevallen. Sluit weer af met "Goodbey".

Plaats nu je cursor achter de ronde witte pilaar die je links ziet staan. Je krijgt nu de "voetjescursor". Klik en Holmes loopt naar links, de hoek achter die pilaar in. Je ziet 2 deuren. Vergeet ze voor nu maar en ga nu via de "voetjes" linksonder verder naar links.

Je bent nu aan de overkant van de balzaal en recht tegenover het podium. Er staat een militair tussen de pilaren. Ga met hem praten. 

Dit is Major Lockhart, een typisch produkt van het koloniale Engeland in de 19e eeuw. Gebruit weer al je opties, maar veel wijzer wordt je niet van deze vervelende klier. De Major is meer genteresseerd in de uitstekende sherry die hij, op kosten van Bromsby, met glazen tegelijk door zijn keel giet.  

Loop dan verder door, dus achter de Major en de pilaren langs. 

De camera verandert van positie en je ziet Holmes bij een deur komen. Klik om Holmes hier te laten stoppen

Onderin je scherm zie je nog net een stuk van de lange dinertafel. Er staan 3 stoelen aan dit stuk tafel. Kijk nu goed naar de middelste stoel. Beweeg je cursor over de middelste stoel. Aan de linkerkant van de leuning kleeft een klein stukje stof. Grijp het. Bekijk het stukje stof dan in je inventory. Het blijkt een stukje "Vieze Witte Stof" te zijn. 

Sluit je inventory en loop, via linksonder, verder door naar links. Holmes komt in de hoek terecht. Loop weer, via linksonder, naar links. Holmes staat dan voor de grote dubbele deuren. Tussen de tafels is een bediende bezig met het dweilen van de vloer en links staat weer een militair tegen de buffettafel geleunt. Die buffettafel dient als bar. Ga met die dweilende bediende praten

De naam van deze dweil is Scott Brimms en hij is n van de 5 bedienden die in vaste dienst van Melvyn Bromsby zijn. De andere 4 vaste krachten zijn de 2 dienstmeisjes Mary en Sue, de chefkok Carl en de koetsier Lamb. Alle andere bedienden die vanavond hier aanwezig zijn, zijn tijdelijke krachten om te bedienen tijdens de party. Gebruik verder alle andere gespreksopties. Brimms verteld waar hij zelf was tijdens de moord en waar de andere vaste krachten nu zijn. Mary is bezig met het schoonmaken van de beneden verdieping en Sue is een meisje aan het troosten die in huilen is uitgebarsten. Het vreemde is dat dit meisje al begon te huilen voordat Bromsby werd vermoord. De koetsier, Lamb, heeft in opdracht van Miss Lambert post gevat aan de hoofdpoort om te voorkomen dat verslaggevers zich naar binnen weten te wurmen. Zeg weer "Goodbye" als er niets meer te vragen is.

Ga met die militair babbelen die , links, aan de bartafel staat geleunt. Dit is Colonel Patterson en Holmes ervaart dat dit een "strikte militair" is die absoluut niet met een "burger" zoals Holmes wil praten. Eigenlijk wil de vent alleen maar zuipen. Wel....misschien is ie spraakzamer als ie een litertje alcohol naar binnen heeft gewerkt. Loop terug naar de deur bij de stoel waar je zojuist dat stukje "Vieze Witte Stof" vanaf hebt gepakt.

 Klik op de deur. Voordat Holmes door deze deur gaat merkt hij op dat de deurkruk omlaag staat. Dan stapt ie door de deur en hij komt terecht in de:

Gang:

Als Holmes de gang in komt reukt hij een kruitgeur. Kijk even goed rond. In de hoek staat een mooi glimmend Harnas. Je ziet 3 deuren en Holmes staat voor de deur waardoor hij deze gang is binnen gekomen. Dat is dus de deur naar de balzaal. De deur links brengt je in de keuken. Dat komt straks. De deur, links naast het harnas brengt je in een andere gang. Ook dat komt later. Op de vloer zie je een wirwar van voetstappen. Je kunt via de "voetjes" onderaan het scherm verder de gang inlopen en dan zie je nog een deur en een grote spiegel aan de muur. 

Blijf nu echter bij het Harnas staan en kijk er goed naar. Het harnas staat op een kistje. Achter het kistje zie je iets uitsteken. Beweeg je cursor over de vloer, vlak voor het kistje waar het harnas op staat. Je krijgt dan de"handcursor". Klik dus je muis en Holmes bukt zich en onderzoekt deze plek via zijn vergrootglas. 

Je zoomt vanzelf in en ziet een zwarte doek achter het harnas liggen. Grijp het. 

Het is een "Black Cloth" en Holmes vertelt je dat deze doek groot genoeg is om een persoon te verhullen. Zoom uit de close-up via de knop rechtsboven. Kijk dan naar de balzaal deur. Dus de deur waardoor Holmes uit de balzaal dit gangetje is ingekomen. Boven aan het linker deurkozijn zie je wat zwarte strepen. Pak het Meetlint (Measure Tape) uit je inventory en klik hiermee op die zwarte strepen.

 Het is een of ander poeder en Holmes vertelt dat dit poeder op 1.65 meter hoog van de vloer zit. Holmes bergt het meetlint weer op en je hebt dan ook vanzelf dat "Powder" in je inventory gekregen. Loop, via de voetjes onderaan het scherm, verder het gangetje in. Je ziet dan de rest van de gang en nog een deur. Er zijn dus 4 deuren in de gang. Links zie je de grote spiegel. Er steekteen klein smal tafeltje onderaan de spiegel. Klik daarop. Holmes meld je dat hij iets op dat tafeltje ziet liggen. Het is echter te klein om met het "blote oog" te zien. Pak dus het vergrootglas uit je inventory en klik weer op dat tafeltje onder de spiegel. 

Holmes onderzoekt het witte kleedje door zijn vergrootglas en je ziet dat er een paar "Zwarte Haren" op liggen. Grijp ze. 

Zoom uit de close-up via de knop rechtsboven. De keukendeur is nu dus rechts. Klik op de keukendeur en Holmes komt in de:

Keuken:

Blijf staan. Midden in de keuken staat de grote werktafel. Links naast Holmes staat een grote kast, naast de deur, en in de hoek zie je een grote ronde stenen put die is afgesloten door een zwaar houten deksel. Die put is de "Dustbin". Voor de werktafel staat een klein krukje. Beweeg je cursor over de vloer, vlak voor het krukje of op het krukje. Je zult daar het handje krijgen. Grijp weer het vergrootglas uit je inventory en klik dan op die plek, vlak voor het krukje. 

Holmes loopt er naar toe, bukt zich en ontdekt een Knoop die onder de werktafel op de grond ligt. Grijp de "Knoop". Holmes verteld je dat het  een uniform knoop is, maar dat het insigne op de knoop verkeert om staat. Inplaats van dat de kanonnen omhoog wijzen, wijzen ze omlaag. Hieruit concludeert Holmes dat deze knoop een kopie is. Zoom uit de close-up. Klik op die grote ronde stenen put, die in de hoek staat. Holmes tilt het deksel op en vindt het nogal zwaar.

Loop, via de voetjes rechtsonder, verder de keuken in. Je ziet het grote fornuis. 

Loop nog iets door. Je ziet dan een vent met een koksmuts op in het kelder luik staat. Ga met hem praten. 

Dit is de kok en zijn naam is Carl Pannister. Als alle goede koks heeft hij er meer de smoor in dat nu zijn heerlijke gerechten staan te verpieteren dan dat zijn werkgever is vermoord. Temeer daar Bromsby en Fransman in dienst heeft genomen als Chefkok en deze "squint-eyed" Fransman houd er zo zijn eigen idee op na. Die niet stroken met Carl's ideen. Die Fransman heeft de tafels in de balzaal laten dekken met witte tafelkleden, ondanks dat Bromsby een hekel heeft aan wit. Bromsby heeft aangedrongen op blauwe tafelkleden. Carl was in de kelder en heeft 2 keer het deksel van die grote ronde "dustbin" horen dichtvallen, vlak voor en vlak na de moord. De 1e keer was het Mary die de "dustbin" open maakte. Dat heeft ie gezien. De 2e keer heeft ie echter niet gezien wie met de "dustbin" aan het rommelen was. Zeg "Goodbye" als er niets meer te vragen is. 

Loop, via onderkant scherm, terug en verlaat de keuken weer via de deur naar de:

Gangen:

Terug in de "harnas gang" Klik je op de middelste van de 3 deuren. Dat is dus de deur links naast het harnas. Holmes merkt op dat er een vette substantie op de deurkruk zit, het is saus. Holmes gaat door deze door en komt terecht in een andere gang. Dit is een langere gang, alhoewel je dat nu niet zou zeggen. Gelijk rechts zie je weer een deur. Ga door deze deur. Holmes komt terecht in de:

Heren Rookkamer:

Stijlvol zitje, nietwaar? Zeg...zie je die voetafdrukken op de vloer? Ze gaan in een mooie rechte lijn naar links door de kamer en dus langs het kleedje waarop de salontafel staat. Je ziet ze als vage zwarte strepen op de vloer. Pak het Meetlint uit Holmes oneindig diepe broekzak en klik op de voetafdrukken. 

Holmes meet de voetafdrukken op en komt tot de conclusie dat ze "maat 7" zijn. Op de salontafel ligt een brief en staat een asbak. In de asbak ligt een peuk. Pak nu weer het vergrootglas uit de inventory en klik op de asbak die op de salontafel staat om in de close-up ervan te komen. Klik dan met je handje op de asbak. 

Holmes pakt  niet de peuk uit maar wel een hoopje as uit de asbak en zegt dat de as niet van de sigarenpeuk afkomstig is. Je hebt nu "Flaky Ash" in je inventory. Sluit de close-up. Ga 1 scherm verder naar links, via linksonder. Holmes komt dus op het volgende scherm en ziet dat de voetafdrukken de badkamer in gaan waarvan de deur open staat. Ga dus de badkamer in. 

Je ziet de wastafel met de spiegel. Rechts op de wastafel zie je een klein bakje met zeep staan. Voor dat zeepbakje ligt een klein schaartje op de wastafel. Klik daar met je handje. Holmes vertelt dat ie "iets nodig heeft". Pak dus maar weer het vergrootglas uit zijn diepe zakken en klik weer op de wastafel ter hoogte van het schaartje. Je komt in de close-up. Je moet goed kijken, maar voor het schaartje ligt een plukje rode haren. Grijp de rode haren

Je hebt dan "Red Hair" in je inventory. Klik ook nog even op het schaartje. Het blijkt een schaartje zijn om snorren mee bij te knippen. Een rode snor? Verlaat de badkamer weer en ga via rechtsonder terug naar de zithoek en dan via de deur terug de gang weer op.

Gangen:

Je bent terug in de 2e gang. loop via de onderkant van het scherm verder deze gang in. Je komt op het volgende scherm en ziet nu een groter deel van de gang. Er hangen schilderijen aan de muren en tegen de rechtermuur staat een tafeltje. Als je goed kijkt dan zie je dat er iets onder dat tafeltje ligt. Je krijgt onder het tafeltje ook het handje. Je moet daar dus weer inzoomen, dus pak weer het vergrootglas van Holmes te voorschijn en klik onderaan de tafel op de vloer. Holmes loopt naar het tafeltje en bukt zich en je komt in de close-up. Links voor de tafel ligt een rond zwart doosje op de vloer. 

Je moet wel goed kijken om het te vinden ook al ben je in de close-up. Grijp dit zwarte ronde doosje. In je inventory ervaar je dat het een "Small box with white powder" is. Ga uit de close-up en loop, via midden onder, weer verder de gang in op het volgende scherm. Je kijkt dan naar het andere einde van de gang en ziet weer 3 deuren. De deur in het midden gaat naar de hal, de deur links gaat naar de Damessalon en de deur rechts gaat naar de Balzaal. Voor deze deur, dus de deur rechts, ligt een Rode Handtas op de vloer. 

Grijp de handtas en open dan de inventory. Scroll door je inventory naar het handtasje en en klik op "Unpack" om de spullen die er in zitten uit te pakken. 

Holmes pakt een klein kaliber pistool, merk Wright uit de rode handtas. Ook komt er er een "Passport of Lavinia Bromsby" uit en "Ticket of train and boat from Geneva to London" uit het handtasje en dit alles staat nu in je inventory. Voor dezelfde rechter deur ligt ook een hoopje wit stof. Je krijgt er het handeje bij. Pak nu......gelukkig...een broodnodige variatie...."de Testtube" uit Holmes zakken en klik op dat hoopje stof dat voor de rechter deur op de vloer ligt. 

Je krijgt "White Powder" in je inventory. Klik op de linker deur en Holmes betreed de:

Dames zitkamer:

Druk gemeubileerde kamer. Tegen de linkermuur staat een "Spiegelkast". In het midden deel van de "spiegel" zie je een schilderij hangen en onder het schilderij zie je een foto staan. Grijp die foto. Holmes loopt naar de kast en grijpt de foto. De dame in de foto draagd een mooie oorbel. Open je inventory. Je hebt nu een "Photo of a pretty young girl". Open je boek en open dan de "Documenten pagina" van het boek. Klik daar op "Photo of pretty young girl". Je kunt nu de foto bekijken en de opdracht lezen die iemand op de foto heeft geschreven. Je leest: "To the future great actress. With all my uncouragment. Veronica Davenport." Sluit het boek en je inventory.

Holmes staat dus nu vlak voor de spiegelkast. Kijk goed. Op de kast zie je een haarborstel liggen. Vlak voor de haarborstel ligt weer een hoopje stof. Je ziet het als een cirkeltje op de kast. Pak dus maar weer de Testtube tevoorschijn en klik op dat stofcirkeltje en je hebt weer een hoopje "White Powder" opgeraapt. 

Loop via linksonder een scherm terug. Op het ronde tafeltje ligt een boek. Er steekt een papiertje uit het boek. 

Klik op het boek om in de close-up te komen en klik dan op het papiertje om het in je 1nventory te plaatsen. 

Kijk in je inventory naar dit papiertje. Het is een "Visit Card", maar het is in het Frans. Klik "Read" om het kaartje in je boek te zetten. Open je boek en dan de "Documents Pagina" en lees daar dan dit "French Visit Card". Gelukkig heeft Holmes het snel vertaalt in het Engels. Het visitikaartje is van die Franse Chef-ober, Louis Phillipe de la Musardie. Sluit het boek en je inventory en ga uit de close-up. Verlaat deze kamer weer via de deuren en je bent terug in de gang. Ga nu door de middelste deur en Holmes komt terecht in het trappenhuis. Holmes merkt weer op dat er ook op deze deurkruk saus vlekken zit.

Trappenhuis:

Mary, de ene diensmeid, is op haar knien bezig de gangloper te schrobben. 

Praat met Mary en gebruik weer alle mogelijke opties. Gebruik echter vooral de optie "The Well for garbage". Dat is die "dustbin" in de keuken. 

Mary heeft het schot wel gehoord maar dit was voor haar geen reden om haar werk te onderbreken. Bromsby was niet zo'n gemakkelijk heer om voor te werken maar hij betaalde goed. Mary heeft, vlak voor dat het schot viel, haar afvalemmer geleegd in die "dustbin" in de keuken, maar NA het schot is ze niet weer in de keuken geweest. Die Franse chefober is loensig en Lavidia Bromsby is wel van hem gecharmeert. Zeg gedag tegen Mary als je niets meer te vragen heeft.

Onder in het scherm staat een ronde tafel. Klik daar met je voetjes om 1 scherm verder de hal in te lopen. Je ziet dan de trap en Mary voor de trap. In de trap heeft men een zit/leeshoek gemaakt en de ruimte onder de trap benut als boekenkast. Op de rechtermuur van deze zithoek krijg je het handje. Er zit daar een lade die Holmes kan openschuiven.

Klik dus op die plek met het handje. Holmes loopt er naar toe en maakt een klein kastje open en zegt dat er Blauwe Tafelkleden in liggen, die echter een stuk kleiner zijn dan de witte tafelkleden waar momenteel de grote tafels in de balzaal mee zijn bedekt. Loop via onderkant scherm terug en ga dan via de deur in de linkermuur naar de:

Eetzaal:

Linksvoor op de grote gedekte eettafel ligt een briefje. Grijp het. Scroll er naar toe in je inventory. Het is een "Guest List".  Klik "Read" en bekijk deze gastenlijst dan in de documenten pagina van je boek. Sommige namen in de lijst zijn gemerkt met een X, anderen met een cirkel en weer anderen met een stip. Sluit het boek en de inventory en loop, via linksonder, verder de eetkamer in. Aan de andere eind van de grote eettafel staan een vrouw en een vent. De vrouw staat een potje te snikken. Dit zijn Lavidia Bromsby, de dochter van de vermoorde Bromsby, en de vent is Hermann Grimble. Praat eerst met Hermann Grimble en gebruik weer alle gespreksopties. 

Grimble is, was, Bromsby's adviseur en is tevens grootaandeelhouder in Bromsby's bedrijf. Je ervaard dat Bromsby een testament heeft gemaakt en dit gedaan heeft op advies en met medewerking van zijn vriend en advocaat Horace Fowlett. Deze Horace Fowlett is echter onvindbaar.

Praat dan met Lavinia Bromsby. Zij wil echter niets zeggen. Ze snikt eigenlijk alleen maar. Plots komt er een jonge luitenant binnen gestapt vanuit de balzaal. Het parmantige luitenantje meent dat ie Lavinia moet verdedigen en je krijt dan nu een aantal gespreksopties. Gebruik ze weer allemaal. 

Dit parmantige en hoogst irritante luitenantje is Luitenant Herrington ( o....mensen.....kan het Engelser???) en ten tijde van het schot stond hij in de balzaal te praten met die andere vervelende militair, Colonel Patterson. Toen het schot was gevallen zag Herrington Lavidia staan in n van de deuren van de balzaal. Herrington is op verzoek van die Patterson mee gekomen naar de party. Het luitenantje verdwijnt dan en we belanden dan vanzelf terug in de balzaal en bij die vervelende Colonel Patterson.

Balzaal:

Praat dus weer met Colonel Patterson en gebruik weer alle mogelijke gespreksopties. 

Op het moment van het schot stonden Patterson en Herrington aan de bar hun drankjes naar binnen te werken. Patterson heeft Lavinia niet in de deur zien staan. Maar dat is niet zo verwonderlijk want Patterson is bijzonder kippig, ziet dus niet veel. Maar zijn gehoor is daarentegen bijzonder goed ontwikkeld want alleen op het gehoor van het schot weet ie dat er een klein kaliber Wright revolver is afgevuurd. Patterson heeft die luitenant Herrington pas een paar dagen geleden voor het eerst ontmoet en geeft hoog van het luitenantje op. Praat ook weer met Luitenant Herrington, die voor het raam achter de bar staat en gebruik weer alle gespreksopties. Ten tijde van de moord stond Herrington ook op deze plek en na de moord heeft ie onmiddellijk de balzaal verlaten.

Na deze 2 gesprekken loop je, via de schuine voetjes die je links onder in het scherm krijgt, iets verder door. 

Je ziet dan de gehele bar en de barman die er achter staat. 

Praat met de barman. Zijn naam is Hunter en hij is speciaal voor de receptie ingehuurd via een of andere agency. Hunter bevestigt dat Patterson en Herrington ten tijde van de moord aan de bar stonden en dat hij het zo druk had om beide heren van drank te voorzien dat ie zelf van de moord niets heeft gezien.

Loop dan, via de onderkant van het scherm, teug naar Patterson en Herrington en ga weer met de nog altijd dweilende Scot Brimms praten. Vraag Scot nu over de Fransman via het "French" onderwerp. De Fransman is hem blijkbaar gesmeerd na de moord en is sindsdien niet meer gezien.

Ga nu terug naar de eetkamer om weer met Lavinia te praten. Je kunt dit doen via de route die je eerder hebt genomen, maar makkelijker is deze route. Ga, vanaf Scot Brimms, via linksonder terug naar de bar. Je bent dan terug op het scherm waarop je de gehele bar en de barman ziet. Loop dan verder door via de voetjes die je bij de ramen krijgt. Je komt dan op een volgend scherm. Hier ga je verder via de voetjes die je midden onder in het scherm krijgt. Je bent dan terug aan de rechterkant van het podium. 

Ga door de deur welke rechts naast het podium is en je bent terug in de:

Eetkamer:

Praat weer met Lavinia. Lavinia wil echter niet met Holmes praten. Ze wil alleen met de autoriteiten praten. Holmes zegt nu, tegen zichzelf, dat ie nu n van zijn "hints" moet gebruiken. Open je inventory en pak er nu de "Gun" uit. Sluit je inventory en klik met je "Praatcursor + Gun" weer op Lavinia. 

Holmes vraagt haar of dit haar revolver is. Jawel...ze heeft dit ding een paar dagen geleden van haar vader gekregen. Ze ontkent echter haar vader te hebben vermoord. Gebruik het "Father" onderwerp. Bromsby was blijkbaar bevreesd voor de veiligheid van zijn dochter en heeft haar daarom de revolver gegeven. Na de receptie zou hij haar alles uitleggen. Gebruik het "Help" onderwerp. Lavinia gaat er mee akkoord dat Holmes de moord op haar vader verder onderzoekt. Zeg "Goodbye".

Holmes vraagt zich nu af wat Dr. Watson eigenlijk aan het uitvreten is en we schakelen nu vanzelf over naar Watson

Als Dr. Watson:

Je speelt nu verder als Watson en we zijn beland in de tuin. Watson heeft een ontmoeting met Lamb, de koetsier van Bromsby. Na de gebruikelijke beleefdheden verschijnen de gespreksonderwerpen. Gebruik ze allemaal. Het komt er op neer dat Watson opdracht geeft aan Lamb om hier op wacht te blijven staan zodar niemand het huis binnen kan sluipen. De deur achter Watson zit dicht, dat is ce dienstingang voor het personeel. Zeg gedag tegen Lamb.

 Loop, via midden rechts, een scherm naar rechts. Je ziet dan het voorplein en het bordes. Er staat een vrouw op het bordes. Loop nog een scherm verder door naar rechts en je bent dan op een overzichtsscherm van de hoofdingang van Sherringford Hall.

Die vrouw die op het bordes staat, bij de voordeur, is Miss Lambert, de huishoudster. Verder zie je een aantal mannen staan, links bij de koetsen. Achter de koets waar die 3 mannen bij staan zie je een bankje. Op dat bankje zit nog een 4e vent.  Rechts zitten 2 vrouwen op een bankje. En van de twee vrouwen zit hevig te huilen. De andere vrouw zal dus wel Sue, het 2e dienstmeisje, zijn.

Klik met je praatcursor op Miss Lambert. Watson loopt naar haar toe en praat met haar. Gebruik weer alle mogelijke gespreksonderwerpen. 

Je leert dat Lambert onmiddellijk na de moord de poort heeft geopend. Dit onder druk van de gasten. Ook ervaar je dat de locale constable op de receptie aanwezig was en dat deze is weggegaan op Scotland Yard te alarmeren. Een inspecteur van Scotland Yard, die al hier in de buurt is, zal spoedig arriveren om het onderzoek naar de moord op Bronsby ter hand te nemen. Miss Lambert is heel erg te spreken over die Louis Phillipe, de Franse ober. Hij is het die haar op het idee heeft gebracht om de namen van de gasten op de gasten lijst te markeren met een cirkeltje, een stip of een kruis, Een cirkeltje achter een naam betekent dat dit een belangrijke gast is. Een stip betekent dat de gast slechtziend is en een kruis betekent dat de gast slecht horend is. Ook heeft die Fransman de gehele "tafelsetting" geregeld, dus welke gast waar komt te zitten en hoe de tafels gedekt zijn. Die Louis Phillipe is nu naar de oogarts in Londen.

Als je weer bent uitgepraat met Miss Lambert dan open je de inventory en klik je op je boek. Open de "documenten pagina en bekijk die gasten lijst weer. Zoek in de gasten lijst Colonel Patterson op. Patterson's naam is gemarkeerd met een Stip en een Kruis. Dus Patterson is niet alleen slechtziend maar ook slecht horend. Toch heeft Patterson verklaart dat hij aan het geluid van het schot heeft kunnen horen dat het een klein kaliber Wright revolver was waarmee de moord is gepleegd. Knap hoor voor iemand die slecht hoort. Sluit het boek en je inventory. Loop nu, via de schuine voetjes links onder, terug naar het vorige scherm en loop dan door naar de drie mannen die bij de "rode" koets staan.  Je komt in een close-up van deze 3 kerels. 

Alle 3 zijn het bedienden van n van de gasten en ze zijn alle drie een beetje aangeschoten door de drank die ze naar binnen hebben staan hijsen. Praat met al deze 3 kerels. De linker vent is de bediende van luitenant Herrington en zijn naam is Spencer, de vent met de fles heet O'gohan en hij is de bediende van Miss Rountree. Miss Rountree is dat meisje dat op het rechter bankje zit te janken. De 3e vent is Hurley en hij is de bediende van Shatterhwaite die je achter de koets op het bankje ziet zitten. Hurley heeft wel het schot gehoord en ook nog een ander, vreemd, geluid.

Wel....meer is er niet uit deze 3 "heren" te krijgen, dus ga via rechtsonder uit deze close-up en klik dan met je "voetjes"bij de lantarenpaal die links voor het bordes staat. Watson loopt daar naar toe en je ziet dan die Satterhwaite op het bankje zitten. Ga met hem praten. 

Satterhwaite's kleren zijn gescheurd en vies. Hij zegt dat dit is gekomen omdat de andere gasten hem op de grond hebben gestoten en over hem heen zijn gerent, toen iedereen na het schot in paniek naar buiten rende. Ga via rechtsonder terug naar het overzichtsscherm en loop dan door naar de twee vrouwen die op het rechter bankje zitten. Praat met Miss Rountree, de huilende jongedame. 

Rountree huilt niet vanwege verdriet over de moord op Bronsby maar omdat haar vriendje niet is komen opdagen. Praat met Sue, de dienstmeid. Sue was ten tijde van de moord dus bezig met het bedienen van de gasten in de balzaal en zij verdenkt Lavinia van de moord op haar vader.

Als je met al deze mensen hebt gesproken dan is Watson klaar en komt Holmes ook naar buiten. Er volgt een gesprek tussen Holmes en Watson waarin Holmes voornamelijk aan het woord is. Holmes wil nog even iets onderzoeken en hij zegt tegen Watson dat deze voor de hoofdpoort op wacht moet gaan om op te letten of dier Schotland Yard inspecteur er aan komt. Watson loopt dan naar hert hek.

Als Holmes:

Holmes staat dus buiten voor het bordes. Ga, via de voetjes bij de linker lantarenpaal, een scherm naar links. Holmes loopt naar links en we belanden terug op het scherm met Lamb, de koetsier. Lamb staat dus nog op wacht voor de dienstbode ingang van het huis. Zoek nu met je cursor de grond tussen de deur en Lamb op. Je zult het Handje krijgen bij een piep klein wit vlekje. Pak dus het vergrootglas weer uit Holmes zakken en klik dan op die plek op de grond. 

Je komt in de close-up en je ziet een sigarettenpeuk liggen boven een voetafdruk.

Grijp de "Cigarette but Chirr" en pak dan het Meetlint weer uit je inventory en gebruik dit op de voetafdruk.

 De voetafdruk heeft "maat 7". Sluit de close-up.

Holmes loopt nu vanzelf naar rechts en ontmoet zijn oude vriend van Scotland Yard, Inspecteur Lestrade. Er volgt een "gesprekje".

 Holmes geeft Lestrade even een demonstratie van zijn kunnen door te deduceren waar Lestrade allemaal niet vandaag is geweest en hij legt aan Lestrade uit hoe de moord is geschied. Vanzelf wordt dan het Inventoryboek geopend op de omgevingskaart. 

Klik op "Baker Street" en we belanden terug in Holmes huis te:

221b Baker Street:

Holmes vertelt dat hij enige proeven gaat doen met de stoffen die hij in Sherringford Hall heeft gevonden. We spelen nu dus weer even als:

Als Dr. Watson:

Achter Watson zie je een boekenkast. Klik met je handje op de boekenkast en Watson komt er recht voor te staan. 

De boekenkast heeft 5 vakken. Nummer ze, van boeven naar beneden, als 1 t/m 5. Klik in de vakken 2, 3 en 4 om uit elk van deze 3 vakken een boek te pakken.  Deze 3 boeken kun je nu lezen in de documenten pagina van je dikke Inventoryboek. Dus open je inventoryboek en klik op de "documententab". Lees vervolgens het "Footprint" boek, het "Balistic Science" en het "Study of Tobacco" boek door. 

Via het voetafdruk boek leer je dat  iemand die schoenmaat 7 heeft waarschijnlijk wel 1.65 meter groot zal zijn. In het "Balistic" boek lees je dat als je kruitsporen vindt die op ooghoogte van de schutter zijn gevonden je dan 15cm moet optellen bij de hoogte waarop je die kruitsporen hebt gevonden om de lengte van de schutter te weten. In het "Tobacco" boek lees je over een substantie die in de tabak van voornamelijk de "Chirripaqui" sigaretten zit. Deze substantie werkt kalmerend en de tabak komt voornamelijk uit Brazili. Als je deze 3 boeken in je Inventory Boek hebt doorgelezen dan sluit je het Inventory Boek weer. Watson geeft dan nog even enig commentaar. Sluit dan je inventory en je schakelt vanzelf weer over naar:

Als Holmes:

Je speelt nu weer als Holmes en het wordt tijd om enige spullen uit je inventory nader te onderzoeken. Holmes staat voor zijn werktafel. Klik met het handje op de werktafel. Je komt in de close-up van de werktafel. Bekijk eerst even de spullen die op de tafel staan. Links staat een Brander. Rechts staat een Microscoop. Achter op de tafel staat een kastje waarin een aantal flesjes staan. In elk flesje zit een bepaalde vloeistof. Je kunt alleen 4 van de 5 flesje uit het onderste vak gebruiken. Als je met je cursor over die flesjes gaat dan lees je wat er in het flesje zit. Van links naar rechts is dat: "Spirit", "Acid", "Soap" en "Solvent". Voor dit flessenkastje staat een Schaaltje met Water.

Als je een item nader hebt onderzocht dan kun je in de "Notitie pagina"(B) van het dikke Inventory boek het resultaat van je onderzoek na lezen. Holmes heeft je vertelt welke spullen hij nu wil gaan onderzoeken. We beginnen met het:

Piece of Dirty White Clothes:

Plaats het schaaltje met water op de Brander. Pak dan het flesje "Soap" uit het kastje en klik hiermee op het waterschaaltje.

Zet het flesje weer terug in het kastje. Klik dan onder het schaaltje met je handje om de brander aan te steken. Open je inventory en pak er het "Piece of Dirty White Clothes" uit en klik dit in het schaaltje op de brander.

Holmes vertelt je dan dat ie het stukje doek nu in een "Solvent" moet doen.Het schaaltje wordt vanzelf terug gezet op tafel en er zit weer gewoon water in. In je inventory heb je nu een "Piece of White Clothes".

Plaats het schaaltje met water weer op de brander.Pak het "Solvent" flesje uit het kastje en klik hiermee op het schaaltje.Zet het flesje weer terug in het kastje. Steek de brander weer aan en pak de "Piece of White Clothes" uit je inventory en klik dit in het schaaltje op de brander.

Holmes vertelt je dat de vlekken op dit stukje doek "Kleverig maar niet olieachtig zijn". Het schaaltje gaat weer terug op de tafel en het witte stukje doek zit weer in je inventory. Pak het doek  weer uit je inventory en klik het dan nu op de glazen plaat van de Microscoop.Holmes vertelt je dat het "erg fijn wit katoen" is.

Open je dikke inventoryboek en klik op de Notitietab (B).Je leest dat dit soort fijn wit katoen gebruikt wordt om er de handschoenen van leger officieren mee te maken. Sluit het boek. Je bent klaar met het Witte Doek en je bent dit nu ook gelijk kwijt.We gaan verder met het:

Zwarte Poeder.

  • Dit is dus het "Powder" dat je gevonden hebt op het deurkozijn van de Balzaal deur in de "Harnas" gang.

  • Pak dit "Powder" uit je inventory en plaatst het op de brander. Steek de brander aan.

  • Je krijgt "Verbrand kruit".

  • Het verdwijnt gelijk en je hebt dus het Zwarte Poeder niet meer in je inventory. We gaan verder met de:

Zwarte Haren:

  • Pak de "Black Hair" uit inventory en plaats het op de glazen plaat van de microscoop.

  • Het is een Mannen Haar.

  • In je boek lees je dat het erg vettig is.

  • Waarschijnlijk door de Brillantine. Klaar. Weg zwarte haar. We gaan verder met het:

Witte Poeder:

  • Je hebt 2 hoopjes "White Powder" in je inventory en een "Small Box with White Powder".

  • In je inventory klik je nu met het vergrootglas op die "Small Box with White Powder".

  • Je hebt dan 3 hoopjes witte poeder en dat doosje is weg.

  • Plaats alle drie hoopjes Witte Poeder op de glazen plaat van de microscoop.

  • Holmes vertelt je dat ze alle drie hetzelfde zijn en de 3 hoopjes worden 1 hoop.

  • Klik op het hoopje witte stop dat nu op de glazen plaat van de microscoop ligt. Het verdwijnt weer naar je inventory.

  • Pak het er gelijk weer uit en plaats het op de brander en steek de brander weer aan. Het heeft geen effect. Het Witte Poeder gaat vanzelf weer naar je inventory.

  • Plaats het Schaaltje Water weer op de brander en steek de brander weer aan.

  • Plaats het Witte Poeder nu in het schaaltje op de brander.

  • Er ontstaan een "Lijmachtige Substantie". Het Witte Poeder ben je nu ook kwijt. We gaan verder met de:

Rode Haar:

  • Pak de "Red Hair" uit je inventory en plaats het op de glazen plaat van de microscoop.

  • Holmes vertelt je dat het haar is doordrenkt met een "licht vrouwelijk parfum".

Holmes is nu klaar en hij wil met Watson nu alle bewijsstukken doornemen. Je komt nu vanzelf weer in het dikke inventoryboek en Holmes legt uit dat je nu een quizje moet gaan doen. Op de rechter pagina lees je de regels van de Quiz. Lees het even door en klik dan op de "Volgende Vraag" onderaan de pagina.

QUIZ:

Er worden 7 vragen gesteld. Beantwoord elke vraag met "Yes" of met "No" en verantwoord je antwoord dan met n van de notities in het Boek die je vindt onder TAB A, TAB B en TAB C.

Je verantwoording moet dus verschijnen in de Rode, Groene of Blauwe rechthoekige frames die je op de rechter pagina onder de vraag ziet.Bij sommige vragen moet je dus zowel op Tab A, Tab B en Tab C kijken voor je verantwoording. TAB A is voor het Blauwe Frame, TAB B voor het Rode Frame en TAB C voor het Groene Frame. 

Dus lees de vraag, klik dan op "Yes" of op "No" en klik op TAB A, of op TAB B of op TAB C van je Boek en zoek dan de betreffende Getuigenverhoor, Notitie of Document/Brief op. Klik daarop om het te selecteren en klik dan op het betreffende frame onder de vraag om je antwoord daar in te plaatsen. 

Vraag 1: 

"Do we have an idea of the weapon used for the the crime"? Antwoord = Yes, dus klik op "Yes. Verantwoording = TAB A. Klik dus op TAB A en scroll dan omhoog naar het 2e verhoor van Colonel Patterson. Selecteer dit 2e verhoor en klik dan op het vak op de rechter pagina, onder de vraag.

Klik dan op de omlaag scrol "pijl" onderaan de rechter pagina en je ziet:

Vraag 2:

"Could the murderer escape through the stairs going to the second floor?" Antwoord: "No". Verantwoording = TAB A = De getuigenis van Mary, de dienstmeid die al de tijd in het trappenhuis de loper zat te schrobben.

Vraag 3:

 "The ashes found in the smoking room are from English cigarettes?". Antwoord: "No". Verantwoording: TAB B = "in the garden outside the service door: cigarette but with white flaky ashes....TAB C = Study of tobacco.

Vraag 4: 

"Was the side door going to the kitchen open after the shot?". Antwoord: "No". Verantwoording: TAB A = Satterhwaite's verklaring. Hij kreeg de deur niet open.

Vraag 5: 

"Did miss Lambert choose table=cloths and arrange tables?".Antwoord: "No". Verantwoording: TAB A: De verklaring van Carl Pannister, de kok en de verklaring van Miss Lambert zelf.

Vraag 6: 

"Do we have an idea of the murderer's height?". Antwoord: "Yes".  Verantwoording = TAB B = In the corridor to the kitchen: Powder residue found on the door frame leading to the ballroom, at height of 1,65m. TAB C: Ballistic sceince.

Vraag 7: 

"Among the interrogated people, did any others than Colonel Patterson have bad eyesight?". Antwoord: "Yes". Verantwoording = TAB A = Verklaring Miss Lambert. TAB C = Guest List.

Je hebt nu alle 7 vragen beantwoord en hopelijk juist beantwoord. Klik onderaan de rechter pagina op de  "Notes" TAB en sluit dan het boek door in je inventory op het boek te klikken. Als je alle vragen goed hebt beantwoord dan zegt Holmes: "It is simplicity itself. We have answered all the questions". Heb je bepaalde vragen onjuist beantwoord dat zegt Holmes dat je het bewijsmateriaal nog maar eens moet doorlopen. Kijk dan welke vraag (vragen) je niet juist hebt beantwoord en verbeter je antwoord dan.

Als je de quiz wel juist hebt gedaan dan is dit het EINDE VAN DAG 1 en gaan we verder met:

Hoofdstuk 2: Dag 2: 15 Oktober 1897:

221b Baker Street

De dag begint met een filmpje. We zien Inspecteur Lestrade het huis van Holmes binnen gaan. 

Holmes, Watson en Lestrade genieten dan van een lekker Engels ontbijt en bespreken de moord en de notities van Lestrade. 

Je begint Dag 2 als: 

Dr. Watson:

Watson staat voor de deur en we zien Lestrade nog aan de ontbijttafel zitten. In inventory heb je nu nog de Testtube, het Vergrootglas, het Meetlint en de "Photo Pretty Young Woman". Watson heeft je laten weten dat ie de notities van Lestrade eigenlijk even zou moeten doorlezen. Dus open het Inventoryboek en klik op TAB C om de "Documenten pagina" te openen. Hier vindt je de notities van Lestrade en dat zijn de: "The Crime", "Instrument of Crime", "The Motive", "The development of the crime", "Scotland report" en "Melvyn Bromsby". Lees al deze rapporten door, ik ga het je niet voorkauwen dus lees ze zelf door of als je dat niet wilt zorg er dan wel voor dat je in ieder geval op al deze onderwerpen hebt geklikt. 

Denk er ook om dat je van de omlaagscrolknoppen gebruik maakt omdat sommige van deze documenten uit meerdere pagina's bestaan. Heb je deze onderwerpen doorgelezen,m of in ieder geval allemaal geopend, dan sluit je het inventoryboek. Watson geeft dan nog enig commentaar op hetgeen hij zojuist heeft gelezen, hij zegt: "De schutter bevond zich niet in de balzaal en ook niet in de gang. Waar stond de schutter dan wel".De grote goeroe Sherlock Holmes gaat zich er dan weer mee bemoeien en vindt dat het tijd wordt om terug te keren naar Sherringford Hall. De omgevingskaart verschijnt, dus wie ben jij om de grote Sherlock Holmes tegen te spreken? Klik, op de omgevingskaart dus op:

Sherringford Hall:

Als Holmes:

Holmes, Watson en Lestrade nemen een "taxi" en belanden weer bij Sherringford Hall alwaar ze worden opgewacht door Miss Lambert die buien voor de voordeur op het bordes staat. Klik op Miss Lambert. Zij neemt de 3 gentlemen mee naar binnen de Balzaal in en ze verdwijnt dan om te kijken of Miss Lavinia al wakker is.

Balzaal:

De heer Grimble heeft zich ook al vroeg gemeld te Sherringford Hall en heeft zich bij onze 3 scherpzinnige speurders gevoegd. Praat met Grimble. 

Grimble wil graag op de hoogte gehouden worden van de voortgang van de "investigatie" en hoopt dat de moord op zijn zaken partner snel kan worden opgelost. Het is maar "zo zo" voor de "business" hoor...zo'n moordje. Hij vertelt ook iets over de verhouding tussen Lavinia en haar vader. Ter illustratie vertelt Grimble over een vooral tussen een vriend van Lavinia en haar vader. Die vriend heeft een fikse aframmeling gekregen van pappa. De 4 heren staan dus voor de dubbele buitendeuren van de Balzaal. Klik op de deur in de rechter muur. Holmes neemt afscheid van Lestrade, Watson en Grimble en verlaat de Balzaal en de 3 heren gaan een flinke boom opbouwen over het edele Polo sport. O zo Engels. Holmes is dan ondertussen in de "Harnasgang" beland. Ga door de linkerdeur naar de:

Keuken:

Carl Pennington, de kok, staat aan de werktafel zijn agressie bot te vieren op een stuk vlees. 

Praat met kokkie. Kokkieis 2 flessen 18 jaar oude whisky kwijt. 

Neem weer afscheid en ga via de deur terug de gang op en ga dan door de middelste deur de volgende gang in. Ga hier door de deur rechts weer naar de:

Heren Rookkamer:

Op de salontafel ligt nu een paar witte handschoenen. Klik erop en Holmes onderzoekt ze. In de close-up grijp je de witte Handschoenen. 

Sluit de close-up en ga terug de gang op. Loop, via 2 keer midden onder, door de gang en ga dan de linker deur weer naar de:

Damessalon:

Hier staat nu op het ronde tafeltje een rode handtasje. Klik erop. Holmes vertelt je dat dit het tasje van Lavinia is. Grijp het tasje. 

In je inventory klik je "Unpack" op dit tasje. Er komen 2 brieven uit. Klik "Read" op beide brieven. De "Program of London Opera" verdwijnt dan gewoon, maar de "Herrington's Letter" verdwijnt naar je inventory boek. Open dus het boek en klik op TAB C en lees daar de "Letter from Herrington" door. Herrington heeft zichzelf verhuist naar de "Queen's Arm", een pub vlakbij Sherringford Hall. Hij heeft ook opzettelijk zijn handschoenen achter gelaten in Sherringford Hall om een geldig excuus te hebben om Lavinia te bezoeken. Sluit het boek en je inventory. Verlaat de salon weer naar de gang en ga dan via de rechter deur terug naar de:

Balzaal:

Lavina is wakker en gekleed en heeft zich bij de heren in de balzaal gevoegd. Klik op Lavinia. Holmes loopt naar haar toe en praat met haar. 

Lavinia wil nu wel alle vragen van Holmes beantwoorden. Dus gebruik alle gespreksoptie met Lavinia. 

Na dit gesprek zegt Lestrade dat we Bromsby's kantoor moeten onderzoeken en we belanden in:

Het kantoor van Bromsby:

Lestrade loopt naar het bureau en probeert een lade te openen. BOEM...doet de lade. Grimble vertelt dat dit blijkbaar n van Fowlett's booby-traps is geweest.

 

Holmes staat dan bij het bureau. Klik met je handje op het bureau om in de close-up te komen. 

Er staan 2 foto's op het bureau. Klik op de linker foto. Holmes informeert je dat op deze foto Bromsby met zijn kleine dochter Lavinia is te zien. Deze foto kun je nu ook onder TAB C in je inventory boek bekijken. Klik op de rechter foto. Deze verschijnt in close-up groot in je scherm. Op deze foto zie je Bromsby en Grimble in Afrika. Je ziet echter ook dat een stuk van de foto is afgescheurd. Er hoort nog een 3e persoon in deze foto te staan. Van deze 3e persoon zie je nog net de linkerhand op Bromsby's rechter schouder en aan die hand zit een dikke ring. Pak het vergrootglas uit je inventory en klik hiermee op die ring in de foto. Holmes vertelt je dat het een "Masonic Symbol"...een symbool van de Vrijmetselaars.... is. 

Sluit deze close-up. Voor de foto ligt een brief. Klik op de brief. Je leest deze "Letter from Fowlett to Bromsby" weer onder TAB C van het inventory boek. Bekijk dan tevens de "Young Lavinia Bromsby" foto. Dit is dus de linker foto waar je daarnet op hebt geklikt. Je ziet er vader Bromsby op met zijn nog jonge dochtertje Lavinia. Bromsby leert Lavinia hoe ze met een geweer moet omgaan. Sluit het boek en je inventory. 

Op het bureau ligt ook een donkerbruin boek. Klik op dat boek. Holmes informeert je dat 1 pagina in dit boek is gemarkeerd en deze pagina verdwijnt dus ook naar TAB C van het inventoryboek. Voordat je deze pagina nu gaat bekijken open je eerst de bovenste lade van het ladenblok, rechtsonder het bureau. Er liggen een aantal verbrande papieren in. 3 stuks om precies te zijn. Ze zijn verbrand door de "Boem" die Lestrade heeft veroorzaakt. 

Pak alle verbrande stukjes uit de lade. Open dan weer je inventory en klik "Read" op alle 3 de setjes verbrande papieren. Open dan weer TAB C van het inventory boek en klik op: "Medieval French Art", dat is de pagina uit het donkerbruine boek. Lees het door. Het artikel gaat over de kunt om afbeeldingen te verbergen binnen een andere afbeelding. Deze kunst heet "Crude Color Woodcuts". Bekijk dan die 3 setjes verbrande brieven, dat zijn: "Burnt papier with a code", "Pieces of Newspaper" en "Piece of Book". In het 2e stukje van de "Burnt paper with a code" lees je dat in een bepaalde code het getal 55 bij opgeteld moet worden.

Sluit het inventoryboek en de inventory en sluit dan ook de close-up van het bureau. Op de muur, achter het bureau, hangen een aantal foto's of schilderijen. Je kunt op n ervan klikken met je handje. Het is de middelste van de 3 ondersten. Doe dat. Holmes verteld wat er op deze foto te zien is en jij kunt de foto dan bekijken via TAB C van het inventoryboek als je daar op deze "Sir Bromsby in front of Kalidassa Abys" klikt. Sluit het boek en de inventory en loop via midden onder een scherm terug.

We zien dan Holmes, Watson en Lestrade in gesprek met elkaar. Lestrade verteld dat die Fowlett vent in Flatham schijnt te wonen en dat een buurman van die Fowlett iets te vertellen heeft. Holmes besluit dan hij en Watson dan maar naar Flatham zullen gaan. De omgevingskaart verschijnt in je scherm en daarop zie je de locatie "Flatham's Station" staan. Klik er NOG NIET op, maar sluit het boek zodat je weer in het normale spelscherm bent. Je ziet een dubbele paarse deur en rechts daarnaast een levensgroot portret van Sir Bromsby. Klik op het levensgrote Bromsby portret. Holmes loopt er naar toe, kijkt er even diepzinnig naar en.....hij ontdekt Bromsby's Safe achter dit schilderij. Klik op de Save, maar Holmes begint er niet eens aan om te proberen de Safe te openen zonder de combinatie te kennen. 

Klik op de dubbele Paarse Deuren om de Omgevingskaart weer in je scherm te toveren en klik dan nu op de locatie:

Flatman Station:

Holmes en Watson nemen een taxi en dan de trein en komen aan op het perron van Flatham Station alwaar ze worden begroet door Constable Fletcher, die door Lestrade bij telegram op de hoogte is gebracht van Holmes komst. Gebruik het "Help" onderwerp en dan het "Neighbours" onderwerp en Fletcher neemt Holmes en Watson mee naar de buurman van Fowlett:

Graham, de buurman van Fowlett:

We staan voor een hek van een tuin en in de tuin is een vent aan het graven. Dit werkje zou ik persoonlijk niet doen, zo laat op de avond en in dit hondenweer. De tuin is van de buurman van Fowlett, wiens huisje we zien. Praat met die gravende buurman. Zijn naam is Graham, zoals je leert van Fletcher die hem aanspreekt. 

Gebruik alle mogelijke onderwerpen die je krijgt en uiteindelijk krijgt Holmes de sleutel van Fowlett's huis van Graham. Als je klaar bent met Graham, praat dan met Fletcher om toestemming te vragen om alleen het huis in te gaan. Dat mag. Gebruik dan de volgende gespreksoptie en Holmes stuurt Watson terug naar het station om de stationmaster te gaan verhoren. Zeg "Goodbye".

Kijk naar Fowlett's huis. Je ziet de voordeur en het openstaande hek in het muurtje. Klik met je voetjes in het openstaande hek en Holmes loopt er naar toe. Klik dan op de voordeur en Holmes loopt er naar toe. Uiteraard zit de voordeur op slot. Wel....Pak de zojuist verkregen "Key of Fowlett's House" uit je inventory en klik ermee op de voordeur en we belanden in:

Het Huis van Fowlett:

Woonkamer:

Holmes ziet niets. Nee nee.......Holmes is niet plotsklaps stekeblind geworden......het is hier binnen gewoon erg donker. Er brand namelijk geen licht, wat niet zo verwonderlijk is.........Ik doe namelijk ook altijd het licht uit als ik van huis ga. Links van Holmes staat een smal kastje. Op het kastje staat een Drakenbeeld. Tussen de voorpoten van de Draak zit iets. Klik met je handje op de voorpoten van de Draak. 

De Draak spuwt vuur en datgene wat tussen zijn voorpoten zat zit nu in je inventory. Het is een "Matchbox", dus een doosje met lucifers. In de voorgrond zie je een Schemerlampje staan. Het lampje staan op een tafeltje maar het is dus nogal donker. Klik op de schemerlamp. Holmes loopt er naar toe en zegt dat ie "iets nodig heeft". Pak dus die "Matchbox" uit je inventory en klik weer op de schemerlamp. Holmes steekt de lamp aan en we hebben licht. 

Holmes waarschuwt om vooral voorzichtig te zijn en alert op booby-traps zoals dat "Boem" ding in Bromsby's kantoor. Achter Holmes, dus voor het drakenkastje, staan 2 paar schoenen. Klik op de schoenen. Ze hebben maat 6. Voor de schoenen zie je, vaag, een paar voetafdrukken op de houten vloer. Klik op die voetafdrukken met je Meetlint. Ze hebben Maat 7. 

Loop nu, via midden onderkant scherm verder de kamer in. Op het volgende scherm zie je dan de grote buffetkast, een groene tafel voor de buffetkast, een zitbank en het tafeltje met de schemerlamp. Ook zie je in de hoek een Clown staan en daar hangen ook 4 schilderijen aan de muur. Loop door naar de Clown.

Bij de Clown gekomen klik je op elk van de 4 schilderijen die hier aan de muur hangen. Holmes verteld dat ze alle 4 een landschap tonen in de buurt van Epinal. Ook vertelt Holmes dat je moet opletten op Verborgen Afbeeldingen in deze 4 schilderijen. Nummer de 4 schilderijen, van links naar rechts, als 1, 2, 3 en 4. Klik dan weer, n voor n, op elk van de 4 schilderijen en bekijk ze eens heel goed en aandachtig en zoek naar Verborgen Afbeeldingen. Je zult vinden dat:

Sluit de close-up van het laatste schilderij dat je bekeken hebt en klik dan nu maar met je handje op de Clown. Je komt in de close-up van de Clown Automaton. Het is dus een mechanisch Kaartspelgame maar er is een muntje vereist om het te kunnen spelen. En muntjes heeft Holmes niet. Dus sluit de close-up en loop een scherm terug. Je ziet weer de grote buffetkast en de tafel die ervoor staat. Aan de rechterzijde ligt een geel speelgoedje onder de tafel. Grijp het. In je inventory ervaar je dat het een "Wood Toy" is. 

Ga, via de schuine voetjes linksonder, een scherm naar links. Holmes staat dan voor de grote boekenkast. 

Klik in het onderste vak van de boekenkast. Holmes pakt er een boek uit.

 Het is een gedichtenboek. Via TAB C van het inventoryboek lees je deze "Poetry" pagina door. Het zijn 2 pagina's en wel 44 en 45. Je leest het gedicht: "The Villager and the Serpent". Neem vooral notie van de laatste alinea die rood omcirkeld is. Sluit het inventoryboek en je inventory. Holmes geeft enig commentaar op wat hij zojuist heeft gelezen. Links naast de boekenkast zie je een dubbele deur. Ga door deze deur naar de:

Keuken:

Gelijk in de keuken zie je een asbak staan op de keukenkast, links naast het grote witte fornuis. 

Zoom in op de asbak met je vergrootglas. Er zit as in de asbak. Grijp de as uit de asbak. Het is "Flaky Ash". 

Sluit de close-up. Op de keukentafel zie je een fles drank staan. Klik daar op met je handje.

 In de close-up zie je dat het fles gin is. naast de fles ligt de dop en een kapot drinkglas. 

Klik op de fles, de dop en het bebloede kapotte drinkglas. Holmes haalt het niet in zijn hoofd om deze spullen op te rapen. Sluit de close-up en loop een scherm terug en ga via de dubbele deuren weer terug naar de woonkamer. In de woonkamer klik je nu met je handje in de boog doorgang, rechts naast de boekenkast. Er zit daar een deur en Holmes gaat door die deur en komt terecht in de:

Gang:

Het is nogal donkertjes in de gang en, zoals het een goede detective betaamd, deduceert Holmes dat er licht nodig is om ook maar iets te kunnen zien in deze duisternis. Kijk dus eventjes zorgvuldig naar wat er allemaal zoal in de gang staat. Ten eerste valt het je op dat er, buiten de deur waardoor Holmes de gang in is gekomen, er twee deuren zijn. De voorste deur, dus de deur die het dichtst bij Holmes is, zit echter op slot. Verder zie je vaagjes een kist staan, tussen de 2 deuren in. een natte dweil ligt over die kist heen gedrapeerd. Voor de kist staat, Halleluja, een lantaren. Pak dus weer de "Matchbox" uit je inventory en klik op de lantaren. Holmes steekt de lantaren aan en we hebben licht. 

Klik op de dweil die op de kist ligt. Volgens Holmes is deze dweil gebruikt om de bloedige troep in de keuken op te dweilen. 

Klik op de deur in de voorgrond, dus de deur voor de kist, en Holmes komt terecht in de:

Slaapkamer:

Blijf staan en kijk eerst even rond over het scherm. Links staat een grote kast. Naast de kast hangt een spiegel aan de muur en onder deze spiegel staat een automaton waar je op kunt klikken. Het blijkt een Schoenpoetsautomaat te zijn. Ook een uitvinding van die Fowlett. Rechts onder in het scherm kijken we op de tafel. Boven de tafel hangt de kamerlamp. Op de tafel ligt een Dambord waarop je een bende cijfers ziet staan. Klik op dat Dambordbord en je komt in de close-up van de:

Optelsom Puzzel:

Halleluja....Eindelijk een echte puzzel om op te lossen. Wel, het is niet moeilijk en dat is dan wel weer jammer. Het bord ligt vol met cijfermuntjes, maar in elke regel/rij ontbreekt er wel 1 en in sommige rijen ontbreken er meerderen. Deze ontbrekende muntjes liggen los rondom het bord. Er zijn witte en bruine muntjes. 

De bedoeling is het dat je die losse muntjes op de juiste plek in de lege plaatsen legt zodat als je horizontaal, verticaal en diagonaal gaat optellen je er altijd en overal 55 als uitkomst uit krijgt. Zoals gezegd, het is niet echt moeilijk, maar om je dit rekenwerk te besparen is hier de oplossing. Nummer de rijen, van boven naar beneden, als: A, B, C, D, E, F, G, H, I, J en de kolommen, van links naar rechts, als 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 en plaats vervolgens de:

  • Witte 1 op A4.

  • De Witte 10 op B1 en de Bruine 3 op B6.

  • De Witte 6 op C2 en de Bruine 8 op C3.

  • De Witte 7 op D3 en de Bruine 3 op D8.

  • De Bruine 3 op E1, de Witte 9 op E4, de Witte 3 op E10.

  • De Bruine 5 op F4, de Bruine 4 op F6, de Witte 2 op F7.

  • De Witte 9 op G6, de Bruine 2 op G9.

  • De Bruine 8 op H2. De Bruine 1 op I5, de Witte 4 op I8.

  • De Witte 5 op J7, de Bruine 7 op J10. Klaar.

Onderaan het bord komt nu een muntje tevoorschijn. Grijp dit muntje en sluit de Close-up.

Je staat gelijk op het volgende scherm voor de tafel waarop het puzzelbord ligt. Dat ding dat boven de tafel hangt blijkt dus geen lamp te zijn maar n of andere boormachine. Je kunt er op klikken om Holmes er enig commentaar over te horen geven. Rechts zie je een schroevendraaien aan het raam gekleefd zitten en daar zie je ook de grote brandkast staan. Op de brandkast staat de "Ark van Noah". Aan de muur hangen 3 "diploma's". Je kunt op al deze dingen klikken maar je pakt niets op. Die schroevendraaien vindt onze speurneus hoogst interessant. Via de 3 diploma's ervaar je dat Fowlett veelvuldig in Zuid-Amerika is geweest. De brandkast gaat niet open. Loop, via de schuine voetjes rechtsonder, een scherm naar rechts. Je ziet dan het bed en in de hoek de wastafel. Klik op het bed. Heel scherpzinnig merkt Holmes op dat er geen kussen op het bed ligt. Klik op de wastafel. Je komt in de close-up en ziet een gelige substantie op de wasbak liggen. Grijp het.

In je inventory kom je erachter dat dit "Greasy Balls" is. Sluit de close-up. Klik op de foto die rechts van de klok aan de muur hangt. We ziet er Fowlett op. Sluit de close-up. Ga via 2 keer midden onder terug naar het 1e scherm waarop je ook de grote kast, de spiegel en de kamerdeur ziet. Klik op de kamerdeur om weer in de gang te belanden. Klik op de deur, achter in de gang en je bent terug in de woonkamer.

Woonkamer:

Loop door de woonkamer naar de hoek waar de Clownautomaat staat. 

Klik weer met je handje op de Clown om weer in de close-up te komen. Je gaat nu de Kaartpuzzel doen:

Kaartpuzzel in de Clown:

Via de bordpuzzel in de slaapkamer ben je in het bezit gekomen van een muntje. Grijp deze "Counter" nu uit je inventory en klik het in de muntgleuf van de Clown. De machine gaat aan en linksboven in het scherm verschijnen 16 speelkaarten. De clown heeft een Rechterhand en een Linkerhand. Omdat jij tegenover de clown staat is links voor jouw dus rechts. 

Dus de opgeheven arm/hand is de Linkerhand van de Clown en de omlaag geheven Arm/hand is de Rechterhand van de Clown. Je krijgt 3 beurten en in elke klik je op de Linkerhand van de Clown. In de 3 vakjes, in de borst van de clown, verschijnen dan 3 kaarten die bij elkaar horen. De bedoeling is dat je steeds de 4e kaart uit de 16 kaarten pakt en deze kaart dan op de Rechterhand van de Clown legt.

Beurt 1: 

Klik op de Linkerhand van de Clown. In de schermpjes verschijnen de Hartyen Aas, Ruiten Aas en de Klaveren Aas. 

Welke 4e kaart hoort hier dan bij? Pak de Schoppen Aas uit je 16 kaarten en klik deze op de Rechterhand van de Clown.

Beurt 2: 

Klik weer op de Linkerhand. In de schermpjes verschijnen de: Harten 3, Schoppen Boer en de Klaveren 7. Welke 4e kaart hoort hier dan bij? Pak de Ruiten 4 uit je 16 kaarten en plaats deze op de Rechterhand.

Beurt 3: 

Klik weer op de Linkerhand. Er verschijnen de: Harten 2, Klaveren 7 en de Harten Vrouw. Pak de Klaveren 4 uit je 16 kaarten en plaats deze op de Rechterhand.

Je hebt GEWONNEN en de Clown "spuugt" een papiertje uit. Grijp het papiertje

Open je Inventory en klik "Read" op dit "Piece of Paper". Open dan je inventoryboek en dan TAB C en klik op de "Text about Noah". Lees deze tekst door. Je leest over 4 dieren die Noah mee heeft genomen aan boort van zijn ark. Je leest dat:

  • Het 1e dier aan Land ging omdat het bang was voor de hoge golven.

  • Het 2e dier uit de Vallei kwam omdat het bang was voor de krachtig stromende rivier.

  • Het 3e dier vanuit de heuvels kwam om te vluchten voor de slagregens.

  • Het 4e dier uit de bergen kwam, het was niet bang voor het water maar wel voor de Heer.

Sluit het boek, de inventory en de close-up van de clown. Ga nu terug door de woonkamer naar de boekenkast en via de boog doorgang terug de gang in en dan terug de slaapkamer in.

Slaapkamer:

Loop via de schuine voetjes linksonder naar het scherm met de brandkast. Klik weer op de brandkast. 

Je komt nu in de Close-up van Noah's Ark die bovenop de brandkast staat. Je bent in :

Noah's Ark puzzel:

De bedoeling is het dus om de brandkast te openen. Boven op de rots staat de "Ark van Noah". Onder, aan de voet van de rots, staan 8 dieren. Ze moeten alle 8 de Ark in, maar dat moet voor 4 van deze dieren wel in Juiste Volgorde. Op dat briefje dat je in de Clown hebt gewonnen staat de volgorde vermeld van de 4 dieren. Uit die tekst kun je opmaken wat voor dieren dat zijn en deze dieren heb je gezien, als Verborgen afbeelding, in de 4 schilderijen die naast de Clown aan de muur hangen. Het is erg simpel. Nummer de diertjes , van links naar rechts, als 1 t/m 8.

Het 1e dier in de "Text about Noah" is dus de Krab en dat is diertje nummer 6. Het 2e dier in de "Text about Noah" is het Hert, en dat is diertje nummer 5. Het 3e diertje in de "Text about Noah" is de Beer, en dat is diertje nummer 4. Het 4e dier in de "Text about Noah" is de Adelaar, en dat is diertje nummer 3. Doe het volgende:

  • Klik op de Krab (6). De krab klimt de ladder op en verdwijnt in de Ark.

  • Klik op het Hert (5). Het Hert klimt de ladder op en verdwijnt in de Ark.

  • Klik op de Beer (4). De Beer klimt de Ladder op en verdwijnt in de Ark.

  • Klik nu op de dieren 1, 2, 7 en 8. Deze 4 dieren verdwijnen n voor n in de Ark.

  • Alleen de Adelaar staat nu nog onderaan de Ark.

  • Klik op de Adelaar (3) en ook deze klimt nu de ladder op en verdwijnt in de Ark.

  • De Ark gaat dicht en de Safe gaat open.

Holmes zegt dat iemand geprobeerd heeft om de brandkast open te breken. Er liggen een aantal papieren in de brandkast. Grijp ze allemaal uit de brandkast. Ze verdwijnen allemaal naar je Inventoryboek, behalve 1 papier. Open je inventory en scroll naar de "Piece of Paper". Klik op "Read" om ook dit papier naar je inventoryboek te verplaatsen. Open je inventoryboek en klik weer op TAB C. Scroll naar alle nieuwe onderwerpen en lees ze allemaal door. Dat zijn dus de volgende onderwerpen:

"Letter from Bromsby to Fowlett": Hierin lees je over Bromsby's neef, ene Wyatt Collins. Er schijnen problemen te zijn tussen deze neef en Grimble. Bromsby is van plan om zijn jonge neef naar de werken in Zuid-Amerika te sturen om hem weg te hebben uit Londen.  De "Audience Text": Hierin lees je over de veroordeling van Miller en Kirby. Zij zijn tot 3 jaar dwangarbeid veroordeelt voor hun aandeel in de dood van ene  Louis Pastiglietti, tijdens een kroegruzie. Ook zijn Miller, Simpson, Kirby en Pollins veroordeeld voor een overval. 

De "Letter of Caracas" vertelt je dat Wyatt Collins is aangekomen op het werk in Caracas Venezuela en aldaar door de voorman aan het werk is gezet. In de "British Embassy 13/08/1894" lees je dat Wyatt Collins door de Braziliaanse politie is gearresteerd en in de gevangenis is gezet.  In de "British Embassy 02/02/1897" lees je dat die Wyatt Collins is vrijgekomen. De "Draft of Sir Bromsby's Will" vertelt dat dat Hermann Grimble de erfgenaam zal zijn van Bromsby, maar het is maar een ontwerp testament en dus niet rechtsgeldig. De "Letter from Bromsby to Fowlett 11/12/1896" vertelt over een beschuldiging aan het adres van Grimble, geuit door Bromsby's neef Wayt Collins. Er schijnen problemen met de belastingdienst te zijn. De "Serie of numbers: is it a code" geeft je tenslotte een serie "eentjes en tweetjes".

Als je dit alles goed hebt doorgelezen dan sluit je het inventoryboek, de inventory en de close-up van de brandkast. We horen dan Watson roepen. Die Graham Murray heeft een sleutel gevonden in de tuin. Loop dus via middenonder terug naar de kamerdeur en ga de gang weer op. Ga weer door de deur achter in de gang naar de woonkamer en loop dan, via linksonder, naar de voordeur. Ga via de voordeur naar buiten en Holmes loopt naar Watson en krijgt van Watson de door Murray gevonden sleutel. Klik weer op Fowlett's voordeur en maak deze weer open met de "Key of Fowlett's house" en Holmes betreed Fowlett's woonkamer weer. Ga weer, via de boog doorgang rechts naast de boekenkast, naar de gang. In de gang pak je de zojuist gekregen "Key" uit je inventory en klik je op de deur links van Holmes. 

Holmes komt terecht in de:

Kelder:

Midden op de kelder vloer ligt een hoop aardappelen en onder de aardappelen ligt een lijk. Alleen de voeten van het lijk steken uit de hoop aardappelen. Holmes roept Watson en ze maken een beetje ruzie bij het lijk. Holmes stuurt Watson weg om de constable te gaan halen. Pak het  Meetlint uit je inventory en klik dan op de voeten van het lijk. Maat 6.

 Links naast de hoop aardappelen zie je een wit papier op de vloer liggen. Grijp het. 

Holmes meent het handschrift te herkennen. In je inventory klik je dan weer "Read" op deze "Visit Card" en vervolgens duik je weer TAB C van het inventoryboek in om deze "Antiques Dealer" kaart te lezen. Het handschrift van deze De La Vega is hetzelfde als van die Louis Phillipe de la Musardiere. Sluit het boek en de inventory. Meer is er niet te doen hier in de kelder, dus klik met het handje op de keldertrap en Holmes beland buiten en staat voor de voordeur.

Buiten Fowlett's huis:

Ga, via de voetjes midden links nu 2 keer vooruit naar de achterkant van Fowlett's huis. Je ziet dan, midden onder in het scherm, een houten ton staan. 

Er staat een voetafdruk bovenop de ton. Klik met je handje op de ton. Holmes loopt er naar toe en maakt zijn gebruikelijke scherpzinnige opmerking. Pak dus het Meetlint er weer bij en klik dan op de ton om de voetafdruk op te meten. Maat 10. Loop nu terug naar de voorkant van het huis en ga dan via midden onder naar Constable Fletcher en Watson, die nog altijd voor de tuin van die gravende Graham Murray staan. Klik op Fletcher of op Watson. Holmes praat met Watson en deze vertelt wat hij van de stationchef heeft gehoort en we belanden vanzelf terug in:

221b Bakerstreet:

QUIZ:

Het is het einde van dag 2 en onze 2 speurders zijn moe. Maar voor ze zich ten ruste kunnen begeven wil Holmes nog even het bewijs van dag 2 nalopen. We belanden dus weer in de Quiz. Deze keer zijn het 6 vragen die je met "Yes" of met "No" moet beantwoorden en dan je antwoordt beargumenteren met een item van TAB A, B of C. Wel je weet inmiddels hoe dit werkt, dus dat leg ik niet weer uit.

Als je al deze 6 vragen weer hebt beantwoord dan klik je met je rechtermuisknop om de inventory te openen en dan klik je op het inventoryboek om het te sluiten. Als je de 6 vragen naar tevredenheid van Holmes hebt beantwoord dan zegt ie weer hoe simpel het wel niet was. Zo niet dan loop je de vragen en je antwoorden nog eens door om er de juiste verbeteringen in aan te brengen. Quiz goed afgerond dan belanden we in:

Dag 3: 16 Oktober 1897:

221b Bakerstreet:

Holmes staat voor zijn werktafel en wil de dag beginnen met enige items uit zijn zakken te analyseren. Hij somt even op welke items dit zijn. Holmes staat weer voor zijn onderzoekstafel. Klik op de tafel met je handje om in de close-up te komen. Holmes somt nog even de items op die hij wil onderzoeken. Open je inventory. Pak het vergrootglas op en klik hiermee nu op de Witte Handschoenen. Ze zijn gemaakt van heel fijn wit katoen. Je raakt nu de handschoenen kwijt. Pak weer het vergrootglas op en klik er nu mee op de "Wood Toy". Holmes herkent de stijl van het speelgoedje en ook deze verdwijnt nu. Pak de "Greasy Balls" uit inventory en plaats ze op de glasplaat van de microscoop. Holmes vindt dit vettige goedje heel interessant en ook deze "balls" ben je nu kwijt. Sluit de inventory en het close-up scherm en je ziet nu een:

Filmpje:

Holmes en Watson bespreken de zaak. Alhoewel....bespreken....Het is voornamelijk Holmes die het woord doet. 

Holmes wijd uit over wat er tot nu toe aan bewijs is gevonden en dan gaat ie verder met het bespreken van wat Watson de vorige avond van de stationchef te Flatham heeft vernomen. We belanden dan, als Watson, in:

Flatham: Station

Als Watson:

Watson staat op het perron en voor n van de treinwagons. Loop, via midden onder, naar voren. Watson komt op het volgende scherm en staat voor de stationschef. 

Praat met de chef en gebruik weer alle opties. Je ervaart dat een vent, van wie de chef aan neemt dat het Fowlett was, aan boort van de trein is gegaan. Die Fowlett had echter een doek voor zijn mond en was aldoor aan het hoesten. Ook ervaar je dat de chef eigenlijk die Fowlett niet zo goed kende en dus niet met zekerheid kan zeggen dat het ook echt Fowlett was. Er stond nog een andere vent op het perron. Deze vent was blijkbaar gewond want zijn arm zat in verband. De treinwagon waar deze 2 heren in zijn gestapt staat nog steeds hier op het perron.

Achter Watson staat dus de trein. Beweeg je cursor nu naar de trein, precies achter Watson. Op de rand van het perron krijg je daar dan weer de voetjes. Klik ze en Watson loopt terug naar de trein, dus naar waar hij vandaan kwam. Klik op de deur van de wagon en Watson gaat de wagon binnen:

Treinwagon:

Watson staat in de wagon en voor de deur. Je ziet een houten zitbank. Op het puntje van de bank krijg je weer de voetjes. Klik ze en Watson loopt naar links en komt op het volgende scherm. Je kijkt nu helemaal door de wagon heen en ziet de 4 zitbanken. Het zijn dus steeds 2 banken die tegenover elkaar staan. Klik met je handje nu op elke bank om steeds in de close-up van de zitplaatsen te komen. Doe dit van achteren naar voren. Op de rechterbank van de achterste 2 banken ligt een Witte Veer. Het ding is heel erg klein dus je moet goed kijken en je cursor over de bank bewegen tot je het handje krijgt op de veer. Grijp de Veer en sluit de close-up.

Onder de linkerbank van de voorste 2 banken ligt een Pet. Klik op de pet om in de close-up onder de bank te komen en grijp dan de Pet. Er zitten Rode Haren aan de pet.

Loop dan verder door via linksonder. Watson staat dan voor de andere deur van de wagon en links naast de deur staat een asbak. Klik met je handje op de asbak. Er ligt een sigaretten peuk in de asbak. Grijp de peuk. Het is weer een Chirripaqui peuk. 

Sluit de close-up.We belanden nu vanzelf terug in:

221b Baker Street:

Holmes onderzoekt de Pet en de Veer en dan verschijnen er twee straatjongen. Holmes heeft de "Baker Street Irregulars" te hulp geroepen. Dit zijn de straatjongens van Londen die Holmes bij tijd en wijle hand en spant diensten verlenen. En van de jongens gaat gebukt onder de naam Wiggins en aan hem geeft Holmes de Pet en de opdracht om de vent te vinden waar deze pet van is. 

De jochies verdwijnen en Holmes vindt het weer de hoogste tijd om terug te gaan naar Sherringford Hall. De omgevingskaart verschijnt, dus klik op:

Sherringford Hall:

Als Holmes:

Balzaal:

We arriveren in de balzaal alwaar Miss Lambert en Sue Holmes al staan op te wachten. In je inventory staat nu ook een mes. Praat met Miss Lambert. Lambert is verrukt over de ontstane relatie tussen Lavinia en Herrington. Gebruik al je gespreksopties en Lambert vertelt dat die neef van Bromsby, Wyatt Collins een lange slanke vent is en zeer ongemanierd. Je ervaart dat Lestrade op Holmes zit te wachten in Bromsby's kantoor. Praat ook met Sue, de dienstmeid. Ook Sue is verrukt over Lavinia die nu schijnt te "gaan" met Herrington.

Na deze gesprekjes klik je op de enkele deur, rechts in de muur, om weer in de Harnasgang te komen. Ga door de middelste deur de lange gang in en loop via 2 keer middenonder door deze gang. Ga dan door de middelste deur naar het Trappenhuis. Praat met Mary, die de ronde tafel staat te poetsen. 

Mary is ook al niet gecharmeerd van die Wyatt en noemt hem het "zwarte schaap" van de familie die altijd over ieder ander slecht praat. Klik dan met je voetjes op de treden van de trap en we belanden in:

Bromsby's kantoor:

Lestrade, Watson, Lavinia en Herrington zijn hier ook en Lestrade praat tegen Holmes. 

De Safe puzzel:

Toen je hier in dag 2 eerder was heb je dat grote portret van Bromsby geopend en zo Bromsby's safe bloot gelegd. Je ziet de safe. Klik op de Safe om in de close-up te komen.

Wel...de safe heeft 6 gleuven waarin je een knop op de cijfers 1 t/m 5 kunt klikken. Rechtsonder zie je de hendel om de safe te openen. Dat gaat dus nu niet omdat je de knopjes in de 6 gleuven op het juiste getal moet zetten. Maar wat is nu de code? In de brandkast van Fowlett heb je een papiertje gevonden waarop "eenen en tween" staan. Bekijk dit: "Serie of numbers: is it an code" papiertje nog eens goed in TAB C van het inventoryboek.

Lees de cijfers zoals je ze ziet. Dus: 1 = 1.    1 1 lees je als n      1. 2 1 = lees je als twee keer een n      1 2 1 1 lees je al n 2 en n 1.     1 1 1 2 2 1 lees je als 3 keer een 1, 2 tween en weer een 1.

Er zijn 6 schuiven, dus de code bestaat uit 6 cijfers. Ik moet eerlijk toegeven dat ik dit ook niet helemaal precies snap, maar via het briefje becijfer je nu dat de code is: 312211. Nummer de schuiven, van links naar rechts, als A t/m F en zet dan:

  • Het knopje in schuif A op 3.

  • Het knopje in schuif B op 1.

  • Het knopje in schuif C op 2.

  • Het knopje in schuif D op 2.

  • Het knopje in schuif E op 1.

  • Het knopje in schuif F op 1.

Je hoort een Klik. Klik op de hendel en de safe gaat open. Bovenin de safe zit een afgesloten vak. Holmes heeft daar geen interesse in.

 Pak alle spullen uit de safe. Dat zijn een enveloppe, bankboeken en een sleuteltje. Open je inventory. Het sleuteltje zit in je inventory en de boeken en de enveloppe zit in je inventoryboek. Open het inventoryboek en klik op TAB C. Lees de "Richard's Letter" en de "Money transfer to SHermann's Bank". Die "Richard's Letter" is een brief van ene Dwight Richards. In deze brief wordt het "Fair Fax Theater" genoemd. In de "Money transfer to SHermann's bank" zie je dat er op gezette tijden grote sommen geld naar Hermann Grimble zijn over gemaakt. Sluit het boek. Holmes zegt dat ie dat "Fair Fax theater" maar eens met een bezoek zal gaan vereren en dat Grimble's kantoor daar in de buurt is. Sluit de inventory en de safe close-up en ga met Lestrade praten. Lestrade is teleurgesteld dat er geen testament in de safe lag. Holmes neemt afscheid en de omgevingskaart verschijnt. Klik op de:

Bromsby Cementworks:

Als Holmes:

Holmes en Watson arriveren bij de poort van de Cementfabriek. Er staat een vent voor het hek. Nadat Holmes en Watson even met elkaar hebben gepraat lopen ze naar die vent. Het blijkt Goblet te zijn, een oude bekende van Holmes. Goblet valt in voor de dagwaker van de fabriek. Die dagwaker heet Dubbs en Goblet neemt zijn dienst waar in de weekeinde. Maar die Dubbs komt zo af en toe wel even controleren. 

Gebruik al je gespreksopties. Goblet vertelt dat er s'nachts ook een nachtwaker over het fabrieksterrein rondloopt en deze heeft dan een hond bij zich. De nachtwaker heet Marty. Van Goblet krijgt Holmes de sleutel voor het kantoorgebouw en Goblet legt uit hoe het terrein er verder uit ziet. Hij vertelt ook nog dat die Dubbs pas over 2 uur weer met zijn dienst zal beginnen maar dringt er bij Holmes toch op aan om een beetje haast te maken. Holmes en Watson belanden dan op het fabrieksterrein.

In de voorgrond staat een huifkar. Plaats je cursor op Midden links, dus precies links achter de huifkar. Je krijgt daar de voetjes. Dubbelkik en Holmes rent door naar links. Watson blijft bij de poort achter. Holmes komt dan op het volgende scherm. Hier zie je het oude vervallen Fair Fax theater. Het kantoorgebouw is echter rechtsonder in je scherm. Je ziet er nog net de ingang van. Beweeg je cursor heen en weer, midden in het scherm en onder de lantarenpaal. Je zoekt naar de schuine voetjes. Klik ze als je ze gevonden hebt.

Holmes rent naar rechts en beland op het volgende scherm en staat nu voor het kantoorgebouw van Grimble. Klik op de voordeur. Holmes loopt naar de voordeur, maar die zit dus op slot. Pak de "Set of keys for Grimble's office" uit je inventory en klik dan weer op de deur. Holmes roept Watson en te zamen belanden ze nu in het:

Kantoorgebouw:

We staan beneden in de hal. Holmes geeft Watson opdracht om voor het raam te blijven staan en op te letten of er iemand aankomt en om hem dan te waarschuwen. Loop via middenonder verder door de hal. Je ziet dan de trap. 

Klik met je voetjes op de trap en Holmes beland bovenaan de trap en in de bovenhal. Blijf staan en kijk even rond. In het midden staat een tafel waar een wereldbol in zit. Links staat een tafel waar een maquette op staat. Boven dat tafeltje hangen 3 foto's aan de muur en onder dat tafeltje ligt een sleutel. De achtermuur is behangen met een wereldkaart en tegen de achtermuur staat een miniatuur van een brug. Achter Holmes, maar dat kun je nu nog niet zien, bevind zich Grimble's kantoor.

Klik nu eerst op de sleutel die onder het tafel ligt dat tegen de linkermuur aan staat. Holmes loopt er naar toe en grijpt de sleutel. Klik dan met je handje op de foto die rechtboven het tafeltje aan de muur hangt. De camera positie verandert en je ziet nu de gehele linkermuur. 

Klik op alle 3 de foto's die aan de muur hangen. Holmes geeft er wat commentaar op en je kunt de foto's dan ook bekijken onder TAB C van je inventoryboek. Loop dan, via rechtsonder, door naar de miniatuur brug die tegen de achtermuur staat. Er staan poppetjes bovenop de brug. Klik met je handje op die poppetjes.

 In de close-up zie je dat er voor het linker poppetje een rond gaatje in de brug zit. Net als of daar nog een 4e poppetje zou moeten staan. Sluit de brug close-up en loop nu via 2 keer midden onder terug en je ziet nu de dubbele deuren van Grimble's kantoor. Klik op de deuren. Op slot. Pak de zojuist gevonden "Office Grimble Key" uit je inventory en klik hiermee weer op de deuren en.....

........ we belanden in:

Grimble's Kantoor:

Links naast de deur staat een grote kast. Bovenop de kast staat een "Chinese Kop" en daar kun je op klikken als je wilt. Het is verder niet bijster interessant. Loop via midden onder verder het kantoor in. Holmes staat dan voor het bureau. Achter het bureau zijn 2 ramen en tussen de ramen hangt een schilderij. Links naast het bureau staat een Olifantje tegen de muur. Rechts naast het bureau staat een lage kast waarop een leeuwbeeld ligt. Als je naar de onderkant van deze kast kijkt en daar je cursor plaatst op de rand van het tapijt dan krijg je daar je handje. Er ligt daar een prop papier op de grond. Je kunt ook met je handje op de linker lade van het bureau klikken.

Begin er mee om te klikken op het schilderij dat tussen de 2 ramen hangt. Je komt in de close-up van dit schilderij. Klik weer op het schilderij en Holmes vindt de Safe die er achter verborgen zit. Er zit een sleutelgat in de safe. Open je inventory en pak er de kleine zilveren "Key" uit. Klik dan met dit sleuteltje op de safe en deze gaat open. Pak er de 3 papieren uit. 

Klik dan in inventory "Read" op het "Account Book" en lees dan onder TAB C het "Account March-April 1897" door. Nog meer geld naar Grimble. 

Sluit het boek en de inventory en de close-up. Grijp nu de papier prop die voor de leeuwkast op de grond ligt.

Klik in je inventory "Read" op dit "Dirty Paper" en lees dan de "Threat WC" via TAB C van het inventoryboek. Het is een dreigbrief en hij is gericht aan Grimble. Sluit het boek en de inventory. Klik nu op de linkerlade van het bureau. Je komt in de close-up. Klik weer op de lade. De lade zit stijf op slot. Sluit de close-up. Klik op de slurf van het olifantje. Het is n of andere godheid. In de close-up klik je weer op de slurf. Je hoort "klik" en de slurf knikt om en de bek van het olifantje gaat open. Er zit iets in de bek. Klik met je handje op de geopende bek en je pakt er de "Figurine of Sir Bromsby" uit. 

Sluit de close-up en loop via midden  onder een scherm terug en verlaat het kantoor via de deur. Terug in de hal ga je nu weer naar de Miniatuur Brug die links tegen de achtermuur staat. Klik weer op de 3 poppetjes die op de brug staan om in de close-up te geraken. Pak de "Figurine of Sir Bromsby" uit je inventory en klik dit poppetje nu in het ronde gaatje van de brug. Er valt een Sleutel uit de brug. 

Grijp de sleutel en sluit de close-up. Ga terug Grimble's kantoor in en weer naar het bureau. Klik weer op de linkerlade om in de close-up te komen. Pak de zojuist gevonden "Key" uit inventory en klik weer op de lade. De lade gaat open. Er ligt een papier in en een sleutel. 

Klik op de sleutel. Holmes durft de sleutel niet te pakken uit vrees dat als Grimble terug komt hij zal merken dat de sleutel dan weg is. Klik op het papier. Om dezelfde reden durft Holmes de papieren niet mee te nemen, maar je kunt ze wel doorlezen via TAB C van het inventoryboek. Doe dat dus en lees onder TAB C de "Threat W" en de "About Captain Lowrie" door. Sluit het inventoryboek en de inventory en de close-up. Holmes roept nu dat er iemand aan komt. Holmes brengt alles terug in de staat zoals het was en Holmes en Watson belanden terug in:

221b Baker Street:

Holmes en Watson hebben een gesprek voor ze aan tafel gaan om het avondeten te nuttigen. Holmes hoort dan iemand op de trap en die arrogante slijmbal van een Herrington komt binnen en eist dat ie op de hoogte wordt gebracht van de stand van zaken. 

Er verschijnen enige gespreksopties die je allemaal gebruikt en dan bonjourt Holmes deze vervelende kwal de deur uit. 

De twee straatjongens verschijnen dan en melden dat ze de vent waar ze naar moesten zoeken hebben gezien. 

Die vent is nu in de cementfabriek. Holmes besluit om terug te gaan naar de Cementfabriek. 

De Omgevingskaart verschijnt weer dus klik weer op:

Bromsby Cementworks:

Marty en zijn Hond: Deel 1

SAVE GAME HIER............Ik bedoel......ik wil je niet bevelen waar en wanneer jij moet gaan SAVEN in een spel, maar het is nu ECHT verstanding om even te SAVEN. Het is ook verstandig om de "Brightness" van je monitor nu op maximaal te zetten want anders zie je niet zo veel. Het is nu eenmaal nacht, rotweer en dus erg donker. 

Holmes en Watson staan weer voor het hek van de cementfabriek. Holmes wil weer inbreken in Grimble's kantoor om daar nu die sleutel uit de linkerbureaulade te jatten. Dat is de sleutel voor het Fair Fax theater en daar wil Holmes nu graag ook even een kijkje gaan nemen. Er is echter een groot probleem. Het is nacht en het is vreselijk vies weer, maar ook erg donker. Marty, de nachtwaker, loopt rondjes over het fabrieksterrein en Holmes mag absoluut niet door Marty en zijn hond worden ontdekt. Eerst maar eens over de muur zien te geraken.

Links naast Holmes ligt een ladder op de grond. Grijp de Ladder. Als Holmes de ladder in zijn zak heeft opgeborgen dan pak je de ladder uit inventory en klik je ermee  bovenop de muur, links van het hek.Holmes zet de ladder dan tegen de muur aan.

Klik op de ladder en Holmes en Watson klimmen over de muur. We komen op het volgende scherm en zijn dus nu op het fabrieksterrein. Rechtsonder loopt Marty. Holmes geeft Watson opdracht om hier te blijven staan waar ie nu staat. Hij zelf zal proberen om ongezien in het kantoorgebouw te geraken. Marty loopt dus weg naar het volgende scherm. 

Wacht tot Marty verdwenen is en dubbelklik dan de voetjes op Middenonder of op Rechtsonder. Holmes rent over dit scherm achter Marty aan en komt ook op het volgende scherm. We kijken nu vanuit de lucht over het terrein. Je ziet een lange houten loods. Marty loopt rechtsom zijn rondjes om de loods heen en zijn hond loopt linksom. Marty beschrijft dus een "binnencirkel" en zijn hond beschrijft een "buitencirkel". Aan de rechterzijde van de loods, en dan bijna achteraan, staat een Kruiwagen. Dat is Holmes schuilplaats. Daar moet Holmes nu naar toe. 

Ga nu NIET RENNEN en blijf in de SCHADUW. Volg Marty, maar blijf op respectabele afstand. Klik steeds met je cursor, vlak voor Holmes, om Holmes vooruit te bewegen en blijf in de schaduw en vlak langs de loods lopen. Beweeg Holmes op deze wijze naar die kruiwagen. De hond loopt ondertussen door naar rechts en komt voorbij de voorste lantarenpaal en zal dan zo ongeveer tussen beide lantarenpalen in zijn en vlakbij de ingang van het kantoorgebouw.

BLIJF NU STAAN ACHTER DE KRUIWAGEN. Plaats nu wel je cursor bij de deur van het kantoorgebouw zodat je daar alvast de voetjes ziet. Hou de voetjes daar en wacht.....wacht....wacht....tot de hond net voorbij Lantaren 2 is en nog net tussen Lantaren 2 en de deur is. DUBBELKLIK dan de Voetjes en Holmes begint richting de deur te rennen.

Begeleid Holmes met je cursor door het stuk schaduw heen dat tussen beide lantarenpalen in is, naar de deur en als je dit allemaal op het JUISTE MOMENT doet en ook wel snel dan zal Holmes ongezien  de deur van het kantoorgebouw bereiken. 

Pak snel die grote gouden sleutel weer uit je inventory en klik ermee op de deur en Holmes komt veilig binnen. 

Je hebt DEEL 1 van dit spannende deel volbracht.

Kantoorgebouw:

Holmes heeft bij binnenkomst vertelt dat hij nu precies hetzelfde moet gaan doen als wat hij gedaan heeft toen hij overdag hier binnen was, om die sleutel uit Grimble's bureaulade te grijpen. Ga dus via midden onder een scherm vooruit en dan via de voetjes op de trap naar boven. Holmes staat dan weer voor de "wereldbol tafel". Klik, achter Holmes, met de schuine voetjes om bij de dubbele deuren van Grimble's kantoor te geraken, klik op de deuren en Holmes loopt het kantoor weer binnen. Loop via midden onder door naar het bureau.

 Klik weer op de slurf van de olifant en in de close-up doe je dat nog een keer om de bek te openen. Grijp het Bromsby poppetje weer uit de olifanten bek en sluit de close-up. Loop via midden onder terug naar de deur en ga naar buiten en naar de miniatuur brug. Klik op de poppetjes die op de brug staan en in de close-up zet je het Bromsby poppetje weer in het ronde gaatje. De sleutel valt weer op de vloer. Grijp de sleutel, sluit de close-up en ga terug naar het bureau in het kantoor. Klik op de linkerlade en in de close-up maak je de lade weer open met de zilveren "Key". Er liggen verse papieren in de lade. Grijp ze en grijp ook nu de sleutel. Je hebt nu de "Warehouse Key" en dit is de sleutel van het Fair Fax theater. Open je inventoryboek en klik weer op TAB C en lees de "Lloyd, Lloyd Materson" brief door. Sluit het boek, de inventory en de close-up en verlaat de kamer. Ga via de rechtertrap weer omlaag naar de beneden hal en loop door naar de voordeur.

STOP.....SAVE GAME HIER WEER voordat je naar buiten stapt. Holmes moet nu naar de deuren van het Fair Fax theater dat aan de andere kant van de loods is gelegen. Hiertoe moet hij weer over het fabrieksterrein gaan en weer oppassen dat hij niet door Marty of zijn hond wordt gezien. Zorg er ook voor dat je die "Warehouse Key" gemakkelijk bereikbaar in je inventory hebt staan zodat je hem snel kunt pakken zonder dat je door je inventory hoeft te gaan scrollen. Sluit wel je inventory.

Marty en zijn Hond: Deel 2:

Klik op de Voordeur. Holmes komt weer buiten en staat voor het kantoor gebouw. Snel.....Dubbelklik de Voetjes die je rechtsonder in het scherm krijgt.

Holmes rent vooruit en komt op het volgende scherm. Dit is weer het bovenaanzicht van de grote loods. Marty loopt aan de andere kant van de loods, zijn hond loopt daar nu ook maar dus de andere kant op. Je ziet, rechts naast de loods, de huifkar staan. Ren nu snel met Holmes naar de huifkar. Doe dit dus door steeds vlak voor Holmes te dubbelklikken. Zorg dat Holmes op de juiste plek achter de huifkar staat zodat Marty hem niet kan zien.

Wacht achter de huifkar tot Marty ongeveer op plek A is gekomen. en ren dan snel met Holmes naar links naar de voorzijde van de loods. Als je daar bent gekomen dan plaats je zeer snel je cursor op de deur van het theater. Je moet daar de voetjes krijgen. Dubbelklik de voetjes en Holmes rent snel door daar naar toe. 

Doe dit alles snel en soepel achter elkaar en Holmes zal bij de deuren van het theater komen zonder gezien te worden. Pak dan snel de "Warehouse Sleutel" uit je inventory en klik dan op de onderste helft van de dubbele deuren. En dit moet snel gebeuren want Marty loopt wel door en zal Holmes bijna in de gaten krijgen.

Als alles goed gaat maakt Holmes op tijd de deur open en roept Watson en te zamen gaan ze naar binnen. Dat vindt ik dan trouwens wel weer raar.....want hoe kan het dat die Marty Holmes dan niet hoort roepen en hoe kan Watson dan ongezien het theater bereiken. Vindt ik toch tamelijk onlogisch. Maar goed.....We zijn veilig beland in het:

Fair Fax Theater:

Ook hier binnen is het pik donker. Holmes ziet niets. Je ziet echter een grijze pilaar. Aan de rechterzijde van de pilaar hangt een lamp. 

Pak de "Matchbox" uit je inventory en klik dan op de lamp en we hebben licht.

 Er gaat een smal gangetje vooruit en dan rechts de hoek om. Zoek, rechts naast Holmes, de voetjes en klik deze dan om in het gangetje te belanden.

 Achter Holmes zie je dan voetafdrukken in het stof op de vloer. Je krijgt er het handje op. 

Pak de Meetlint uit je inventory en klik op die voetafdrukken. Nat, dampig en verse afdrukken. We zijn niet alleen. Loop verder door het gangetje. 

Holmes gaat de hoek om en loopt door en beland bij grote dubbele deuren. Klik op de deuren. Holmes denkt dat ie het slot wel kan forceren.

 Pak de "Knife" uit je inventory en klik dan weer met handje op de deuren en Holmes beland in de:

Theaterzaal:

Ook hier is het donker. Holmes wil licht. Rechts staan een aantal houten vaten onder het balkon. Linksboven deze vaten hangt een lantaren. 

Dus pak maar weer de "Matchbox" en klik op die lantaren en we hebben weer licht. Achter Holmes staat een rieten mand. Er ligt een smerige doek in. Klik op de doek. Holmes onderzoekt de doek door zijn vergrootglas. Er zitten sporen van bloed en haren op en in je inventory heb je dan een "Black Hair"

Loop via midden onder door naar het volgende scherm. Je ziet de grote zaaldeuren weer. 

Links naast de deuren hangt een sleutel ring aan de muur. Grijp deze Sleutel

Loop nu weer via midden onder naar het volgende scherm. Je ziet Holmes nu van bovenaf. Rechts naast Holmes gaat een ladder omhoog naar de bovenste balkons. Loop via midden onder door naar het volgende scherm en op het volgende scherm loop je weer door via de voetjes die je dan vlak voor Holmes krijgt. 

Holmes is nu achterin de zaal en je ziet een Houten Deur, tussen de balkons en achter de flarden van wat eens een mooi rood gordijn zal zijn geweest. Klik op de Houten Deur. Zit op slot. Pak de "Set of Key's" uit je inventory en klik weer op de houten deur. 

Holmes beland in de:

Kleine kamer:

Er zit een groot gat in de vloer van deze kamer en over het gat ligt een loopplank. Onder in het scherm zie je een grote Witte Plek. Klik daar met de voetjes. Holmes loopt door de kamer en komt terecht op die Witte Plek. Rechts is dan weer een deur. Je krijgt het handje op de Witte Plek. 

Pak je vergrootglas uit je inventory en klik op de Witte Plek. O.....gevaarlijk....het is zgn "Quicklime"....of te wel ongebluste kalk.... en de dampen van dit goedje zijn levensgevaarlijk. Klik, rechts, op de deur. Holmes komt in de:

Quicklime Kamer:

Links naast de deur staat een schep tegen de muur. Loop via linksonder naar het volgende scherm. Hela....wat een smerige dampen komen er uit het gat dat ook hier in de vloer zit. Het gat is echter afgedekt middels een groot zeildoek. Het zeildoek zit met een drietal ringen vast aan 3 paaltjes. Pak de "Knife" uit je inventory en klim op het touw van de middelste ring. 

Holmes snijd dit touw door en het zeildoek zakt iets omlaag en.....Je ziet een hand onder het zeildoek uitsteken. Er ligt een lijk in het gat. Holmes wordt bijna onwel van de Quicklime dampen en zegt dat ie iets voor zijn neus en mond moet gaan doen en hij loopt nu vanzelf terug naar de Kleine kamer. Ga via linksonder naar de Houten Deur en door de Houten Deur weer de grote Zaal in. Loop dan via midden onder en midden links terug door de zaal naar de grote dubbele zaaldeuren. Weet je nog dat je daarnet de sleutels links naast de deuren hebt gepakt. Wel er staat daar ook een soort "tasje met een wc rol". Klik daarop. 

Holmes pakt de WC rol op en in je inventory blijkt dit een "White Dusters" te zijn en Holmes zegt dat ie dit wel als masker kan gebruiken. In inventory klik je met je "Knife" op de "White Dusters" om er een masker van te maken. Klik dan "Use" op dit masker. 

Sluit je inventory. Loop terug door de zaal naar de Houten Deur en ga daar weer door de Kleine Kamer in. Loop door de kleine kamer en ga weer door de deur de Quicklime Kamer in. Loop door naar het zeildoekgat en klik met je handje op de hand die onder het zeildoek uitsteekt. Gaat niet...Holmes heeft iets nodig. Loop een scherm terug en grijp nu de Schep die tegen de muur aan staat. Loop terug naar links en pak de schep dan uit je inventory en klik weer op de Hand. Gaat niet....De schep is niet het juiste gereedschap. Ga nu terug naar de theaterzaal via de kleine kamer en de houten deur. In de zaal blijf je staan voor de Houten Deur. Links naast Holmes staat dan een lange ijzeren stok tegen de witte hoekpilaar. 

Grijp deze "Pole" en ga terug naar het lijk in de Quicklime Kamer. Gebruik de "Pole" op de hand die onder het zeildoek uitsteekt. 

Holmes "vist" het "Paspoort van Johanssen", en een "Fles Richmand Abbey Liquor" uit het gat.

Holmes roept Watson te hulp en er volgt een gesprekje en dan verdwijnen Holmes en Watson naar buiten. Buiten komen er 3 "orintaalse Heren" op Holmes en Watson af en er worden messen getrokken. Watson trekt zijn revolver maar de revolver blijkt niet gelqaden te zijn. Watson rent weg en Holmes ook en ze belanden bij een agent en dan belanden we veilig in:

221b Baker Street:

Het is weer QUIZ TIME:

Het is een goed idee om nu eerst even je inventory te openen. Je hebt nu namelijk de "Pasport of Johanssen" in je inventory staan. Zoek dit paspoort op en klim "Read" om het paspoort onderwerp onder TAB B van je inventoryboek te krijgen. Je moet dit namelijk als antwoord geven op vraag 5. Beantwoord de 5 vragen weer met "Yes" of "No" en beargumenteer je antwoord via de onderwerpen onder TAB A, TAB B of TAB C:

Als je alle 5 de vragen weer hebt beantwoord dan sluit je het boek. "It's simplicity itself", zal Holmes zeggen als je alle vragen weer goed hebt beantwoord. We belanden dan in:

Dag 4: 17 Oktober 1897

221b Baker Street:

Na de QUIZ aan het einde van Dag 3 is het niet gelijk duidelijk dat je in dag 4 bent beland omdat het spel doorgaat met een:

FILM:

Holmes zit aan zijn bureau en Watson komt binnen. Er volgt een lang gesprek tussen Watson en Holmes en plot komt ook inspecteur Lestrade binnen vallen. 

Lestrade duwt Holmes een krantenartikel onder zijn neus. Het gaat slecht met de Bromsby werken en er is sprake van een oproer. Er is ook een nieuwe moord gepleegd. Hunter, de vent die tijdens Bromsby's receptie was ingehuurd als barman en waar Holmes ook kort mee gesproken heeft, is gisteravond vermoord gevonden in zijn bungalow. Lestrade's bazen willen nu zo snel mogelijk een arrestatie en Lestrade zal gedwongen zijn om Hermann Grimble te arresteren, ook al is Lestrade er zelf van overtuigd dat Grimble onschuldig is. Lestrade gaat dan weg en we blijven achter in de kamer van Holmes met Dr. Watson.

Als Watson:

Watson moet van Holmes eventjes een paar documenten doornemen. Open dus je inventoryboek en klik op TAB C en scroll dan naar de laatste pagina. Lees de volgende items door: "Swindle", "Wong Lei" en "Lt. Herrington". Als je deze 3 items hebt gelezen dan sluit je het boek en de inventory weer. Holmes komt, gepakt en bezakt, aangelopen en zegt dat ie naar de bungalow van Hunter wil gaan. De omgevingskaart verschijnt. Reis dus naar:

Hunter's House:

Als Holmes:

Holmes en Watson komen aan in een straat en staan voor een stenen muur. In de muur zit een deur. Er is verderop blijkbaar een oproer aan de hand en de enige uitweg voor Holmes en Watson is om door die deur in de muur te gaan. Doe dit echter nog niet maar open nu eerst het inventoryboek en lees onder TAB C het "S. Hunter" onderwerp door. Het is een artikeltje over de moord op Hunter. Sluit dan weer het boek en klik dan op die deur in de muur en Holmes en Watson belanden in:

29 Strokes Alley:

We staan in de tuin van Hunter's bungalow en worden begroet door agent Appleby, een oude bekende van Holmes en Watson. Gebruik alle gespreksonderwerpen die je krijgt en uiteindelijk beland Holmes dan binnen in de kamer van Hunter. Je ziet een wastafel, een grote kast, een schildersezel met schilderij, het raam, het bed, een tafel voor het bed en links van de tafel een Bloedvlek op de houten vloer. Klik op de Bloedvlek. 

Holmes, scherpzinnig als altijd, concludeert dat het mensen bloed is. In de kast staat ook een schilderij. Klik op dat schilderij. Je komt in de close-up. Holmes vindt het maar een rare schets. Links staan twee rollen. Klik er op. Ze zijn fonkel nieuw. Sluit de close-up. Loop nu naar het raam via de voetjes op de vloer tussen het bed en het raam. Als Holmes dan voor het raam staat beweeg hem dan nog even 2 of 3 stappen verder de hoek in naar de kachel. Je hebt dan zicht op het gehele raam zonder dat Holmes er vervelend voor staat. Op de vensterbank staat een voetafdruk. Je ziet deze afdruk als een donkere vlek en je krijgt er het handje op. Pak maar weer eens je onvermijdelijke Meetlint tevoorschijn en klik op die afdruk. 

Holmes kan niet exact de maat van de voetafdruk bepalen omdat het maar een gedeeltelijke afdruk is, maar hij concludeert dat de schoenmaat groter is dan 8 maar kleiner dan 12. Loop via midden onder terug naar de kast en ga dan via de deur, links in de hoek, terug naar buiten. Holmes staat weer in de tuin en we zien het nu weer van bovenaf. De rechterzijde van de tuin heeft een glazen overkapping. Dat is de Kas. De ingang van de Kas bevindt zich onderin het scherm en daar krijg je dan ook de voetjes. Loop via die voetjes de Kas in.

 In de kas staan 2 Glazen Kasten, A en B, en in elke kast staan wat planten in potten. Klik op de rechter glazen kast A en in de close-up klik je op de twee planten waar je op kunt klikken. Het zijn geen Engelse planten. Sluit de close-up en klik nu in die andere kast, die dus recht voor Holmes staat. In deze kast staan er, rechts, twee planten in grijze geribbelde potten. Klik op de linker van deze twee potten. Holmes verwijdert deze pot uit de kast. Erachter staat weer een plant. Verwijder ook deze plant uit de kast en je ziet dat er geld en een briefje onder ligt. Het briefje is een Lommerd Pand Bewijs. Grijp het geld en dit "Pawn-Shop Receipt".

Holmes geeft Watson nu de opdracht om het item van het lommerdbriefje uit de lommerd te gaan terug kopen en hij vindt het zelf nu weer de hoogste tijd om terug te keren naar Baker Street. Open je inventory en scroll naar de "Pawn-Shop Receipt" en klik er "Read" op. Lees dit bewijsje onder TAB C van je inventoryboek. Het is het bewijs dat er een Gouden Juweel is verpand en Watson is dit nu aan het ophalen. Open de omgevingskaart via TAB D en reis nu terug naar:

221b Baker Street:

Als Holmes:

Holmes wil de identiteit vaststellen van het lijk in de Quicklime kamer van het Fairfax Theater en daarom wil hij nu eerst even de items die hij bij dat lijk heeft gevonden nader onderzoeken. Open dus de inventory en klik op de "Richmond Abbey Liquor". Holmes zegt dat hij wel ergens een boek heeft waarin iets wordt vertelt over deze Richmond Abdij. Plaats de fles terug in de inventory en klik dan met je handje op de boekenkast die je rechts naast de kamerdeur ziet staan.

 Holmes loopt naar de boekenkast en pakt er een boek uit en dat boek zit dan in je inventory. Klik "Read" op deze "Encyclopedea". Het boek verdwijnt onder TAB C van het inventoryboek en Holmes vertelt dat ie die Abdij maar met een bezoekje zal gaan vereren. Maar niet als Holmes, maar vermond. Open dus TAB C en lees het "Richmond Abbey" onderwerp door. Deze locatie staat nu dan ook op de omgevingskaart. Reis er nog niet naar toe maar sluit het inventoryboek en de inventory en loop via middenonder naar het midden van Holmes's zitkamer. Je ziet dan de muur met de open haard en een deur links en rechts van de open haard. Klik op de linkerdeur en.......Holmes heeft zich nu vermomd. 

Open de omgevingskaart via TAB D van het inventoryboek en reis dan nu naar:

Richmond Abbey:

Holmes is alleen, dus zonder Watson, en staat op een pad dat naar de gesloten poort van de Abdij gaat. Links gaat een pad het bos in. Als het goed is dan krijg je vlak voor de gesloten poort de voetjes op het pad. Het kan ook zijn dat je die voetjes daar niet krijgt. Loop dan eerst even het pad naar links op. Holmes weigert dan echter het bos in te gaan omdat hij eerst meer wil weten over de Abdij. Nu kun je dan wel doorlopen naar de poort. Loop dus door naar de poort en zorg dat Holmes er met zijn neus tegenaan staat. In de rechterdeur van de poort zit een klein dicht luikje. Klik daarop met het handje.

Een Monnik verschijnt achter het luikje en vraagt wat die Holmes wil. Holmes lult n of ander leugenverhaal over zijn "broer" en de gespreksopties verschijnen. Gebruik ze weer allemaal. Je ervaart dat er midden in  het bos een rune is en daar wil Holmes dan naar toe. Als alle gespreksonderwerpen zijn uitgeput dan neem je afscheid van deze monnik en loop je via midden onder een scherm terug. Ga dan nu via het pad links het bos in:

In het Bos: Op weg naar de Rune:

Wel....zoals het elk zichzelf respecterend Adventure game betaamt dient ook deze game het onvermijdelijke doolhof te hebben en dat is dus dit bos. Je kunt echt uren en uren ronddwalen in het bos, over de paden, en dan uiteindelijk van honger dood gaan. Dus LET OP want ik geef je de juiste route door het bos.  Je bent beland op het 1e bosscherm en er is maar 1 pad dat je nu kunt volgen en dat is het pad waar Holmes nu op staat. Volg dit pad dus vooruit naar het volgende scherm en Holmes komt bij een splitsing. Hij kan dan naar links of rechtdoor.

Ga rechtdoor naar het volgende scherm. Holmes rent vanzelf 2 schermen door en komt dan bij een VIJVER. Ga door naar het volgende scherm. Holmes staat nu op het pad naast de vijver. Loop nog 1 of 2 stappen door. Rechts van Holmes ligt een grote kei waar je op kunt klikken.

Onthoud deze vijver, en vanaf nu ook de verdere route die we gaan volgen. Straks moet je zeer snel de weg naar de vijver terug weten te vinden vanaf de Rune en de route vanaf de Vijver NAAR de Rune. Ga verder door naar het volgende scherm via de voetje op het linkereinde van het pad. Je komt weer bij een splitsing. Je kunt rechtdoor langs de boom maar er gaat ook een smal paadje links langs de boom. Ga dit pad op en Holmes zegt: "What can it be?".

Volg het pad dan naar het volgende scherm en Holmes komt weer bij een kruising. Ga hier het pad naar rechts op en volg het pad dan 2 schermen vooruit naar de volgende kruising. 

Dit is een 4-weg kruising. Er gaat een pad naar linksonder omlaag. een pad naar midden links en een pad rechtdoor. Ga het pad Midden Links op en loop dan door naar het volgende scherm. Er ligt dan een "oranje" geval, links in de berm naast het pad. Het is een soort "Emmer" maar je kunt er, nu, niet op klikken.

Onthoud dat die oranje "Emmer" hier op dit scherm ligt en loop over het pad verder door naar het volgende scherm. Weer kom je op een 4-weg kruising. Zorg dat Holmes precies midden op het kruispunt staat. Er gaat een smal paadje omhoog naar de bovenkant van je scherm. Ga dat pad in.

Volg dit smalle pad nu 2 keer verder vooruit tot je Holmes hoort uitroepen: " I smell smoke".......... 

Stop nu.......Blijf even hier staan......SAVE je game nu.....

Als je het pad nu verder met je ogen volgt naar boven dan zie je, helemaal boven in je scherm een BRAND. Als je daar nu naar toe gaat dan start de TIMERPUZZEL. Dat wil je nu nog niet. Holmes moet nog 1 scherm verder en dan komt hij bij de Brand. Dan start de TIMER. Je hebt dan 1 volle omwenteling van de TIMER de tijd om als een gek terug over de paden te gaan naar de vijver waarbij je dan wel onderweg die EMMER nog moet pakken. Terug bij de vijver vul je de EMMER met water uit de vijver en dan dien je in een rot vaart terug te keren naar de Brand om de fik te doven met het water in je EMMER.Dit moet je zeer snel en ZONDER ONDERBREKINGEN gaan uitvoeren. Je mag geen enkel FOUT paadje in lopen want dan hou je niet genoeg tijd over om het te redden.Je moet Holmes CONSTANT laten RENNEN en zeer snel weten waar je moet klikken om het juiste paadje in te gaan.

Omdat de terug weg naar de vijver dezelfde route is als de heenweg vanaf de vijver naar de rune zou je zeggen dat het niet zo moeilijk is. Maar de cameraposities zijn op de terug weg ANDERS dan op de heenweg, dus je ziet de paden en de kruispunten dan steeds vanaf de andere kant. En dat is erg verwarrend. Wat je nu het beste zou kunnen doen is om, nu je nog 1 scherm voor de Brand gesaved hebt, de gehele route, heen en weer tussen de plek waar je nu staat en de Vijver, een paar keer, rennend afleggen zodat je straks precies de juiste weg weet te vinden.

Het Bos: 

Doof de Brand en doe dat snel:

Loop nog 1 scherm verder door en Holmes kont bij de RUNE. 

Hela...er is een fikkie aan de gang en Holmes is bang dat al het bewijs zal verbranden. 

Holmes moet zo snel mogelijk het vuur zien te doven en daar heeft hij water voor nodig. Rechtsboven verschijnt nu de TIMER. Je hebt 1 volle omwenteling de tijd om de Brand te blussen, en geloof me....dat is krap bemeten. Je moet nu dus rennen en blijven rennen......

 Volg het smalle paadje  4 schermen terug naar de 4-weg splitsing en ga dan naar rechts naar het volgende scherm

Je bent dan terug op het EMMER Scherm. Grijp NU de EMMER en ga snel verder via de onderkant van het scherm.

 Je ziet dan de 1e 4-weg splitsing. Neem het alleronderste pad naar links via de voetjes op linksonder.

Holmes komt dan op het volgende scherm en hier ga je ook verder naar het volgende scherm via rechtssonder. 

Je ziet dan weer een overzichtsscherm en een smal pad dat naar rechtsonder van je scherm verdwijnt.

Ga via dat smalle  pad en de voetjes rechtsonder door naar het volgende scherm en dan weer via rechts naar het volgende scherm.

Je komt dan bij de 1e boomsplitsing en hier ga je dan nu via het pad linksonder naar het volgende scherm en........Je komt nu terug bij de VIJVER. 

Snel....Grijp de Emmer uit je inventory en klik op het water van de vijver om de emmer te vullen met water. De Timer zal nu ongeveer op de helft zijn. Nu moet je dus dezelfde route weer terug gaan naar de Brand en ik ben wel goed maar niet gek, dus dat ga ik je niet nog een keer uitleggen. Zorg dus dat vanaf de Vijver met je volle emmer op tijd terug bent bij de BRAND. Je kunt dit net aan redden. Terug bij de Brand grijp je de volle emmer uit je inventory en klik je met handje op de brand en Holmes dooft de brand.

Zo....De Fik is gedoofd. Klik in het ronde "raam" en je beland in de:

Schuilplaats:

Holmes is dus nu in de kerker van de oude abdij beland. Onze grote speurder zeurt gelijk weer dat het hier zo donker is en dat ie niets ziet. Neem dan ook een lamp mee Holmes. Rechts zie je een diepe nis. Er ligt daar een matras. In de nis staat, links, een Kaars op een steen. Pak dus maar weer je "Matchbox" uit de inventory en klik dan op de kaars en Holmes heeft zijn licht in de duisternis. 

Op de vloer, voor het matras, zie je een rode plek en voetafdrukken. Rechts ligt een fles in de nis. 

Pak je vergrootglas er maar weer bij en klik op de rode vlek

Het is rode inkt, maar geen Engelse inkt en het is een dag of 2 geleden gemorst. Berg het vergrootglas weer op en klik met handje op het matras. Er heeft iemand op geslapen, denkt Holmes. Klik op de fles die rechts voor het matras op de grond ligt. Het is zo'n fles sterke drank van de Richmond Abdij. Achter Holmes ligt een rokende hoop afval. Je kunt er op klikken maar Holmes heeft er niets aan. Loop via midden onder naar het volgende scherm Achterin zie je dan een Eindnis. Voor je daar naar toe gaat meet je eerst de 2 voetafdrukken, die je nu links achter Holmes op de vloer ziet, op. Je krijgt op die 2 voetafdrukken het handje, dus klik erop met het Meetlint. Ze zijn van schoenmaat 10. 

Loop dan verder rechtdoor de grote achternis in. Holmes staat dan in die nis en met zijn neus tegen de achtermuur aan. 

Rechts naast Holmes zie je wat barsten in de gemetselde muur. Klik daar met het handje. 

Je komt in een close-up van de muur en je ziet, rechtsonder, dat er 1 grotere en anders gekleurde steen in de muur zit. 

Pak het "Knife" uit je inventory en klik op deze steen. Holmes peutert de steen uit de muur. 

In het gat liggen 3 opgerolde brieven. Klik daarop. Holmes pakt alleen de bovenste brief eruit. In die andere twee heeft ie geen interesse. Open je inventory en klik dan "Read" op deze "Letter" en lees dan in TAB C van het inventoryboek de "Letter from an alcoholic" door. Sluit dan het boek en de inventory weer. Holmes zegt dat het de hoogste tijd wordt om terug te gaan naar Sherringford Hall. Maar de omgevingskaart werkt hier niet. Je moet helemaal terug naar het begin scherm waar de Poort van Richmond Abbey is.

Loop eerst maar terug naar het 1e scherm van deze kelder, dus het scherm met de matras in de nis en klik daar dan in het ronde gat bovenin de muur en........

......... Holmes beland weer buiten op het bospad en in de regen. 

Volg nu de route terug naar de vijver en dan alsmaar het pad omlaag volgen tot je weer terug bent op het Abdij scherm. 

Open dan de omgevingskaart en reis terug naar Baker Street. Holmes heeft echter geen zin om gezellig in zijn huiskamer te blijven, dus reis gelijk door naar:

Sherringford Hall:

We beginnen hier met Watson die, op het voorplein, een ontmoeting heeft met Hermann Grimble. Grimble wil verdwijnen en hij vraagt of Watson dit aan Lestrade wil vertellen. Grimble geeft alle rechten die hij wellicht op Bromsby's erfenis heeft op. We belanden dan in de Balzaal met Watson en Lestrade. Holmes komt dan ook in beeld en er volgt een geanimeerde babbel. Holmes wil dringend met Lavinia praten. 

Als de 3 heren zijn uitgepraat ga je via de deur linksboven naar de gang en dan links door de deur naar de:

Damessalon:

Loop langs de spiegel kast, via de voetjes linksonder op de bank, een scherm naar links. 

Lavinia staat in de nis van de salon te praten met Herrington. Praat met Lavinia. 

Herrington schept op over zijn jachtprestaties en laat een foto zien. Holmes wil die foto ook wel zien maar hij is die vervelende Herrington liever kwijt. Gebruik het enige onderwerp dat je krijgt. Holmes vraagt Herrington dan om de kamer te verlaten omdat hij enige priv dingen met Lavinia te bepraten heeft. Als een wel opgevoed officiertje geeft Herrington hier gehoor aan en hij verdwijnt naar de Heren Rook Salon.

Holmes is nu alleen met Lavinia. Pak nu de "Photo Pretty Young Girl" uit je inventory en klik weer op Lavinia. 

Deze foto is van Lavinia en het meisje in de foto is ene Miss Davenport, een actrice. Vraag Lavinia over Miss Davenport en luister dan naar haar verhaal. Je leert nu over een Zilveren Oorbel. Holmes vraagt Lavinia om met niemand over dit gesprek te spreken. Zeg "Goodbye" en we belanden in:

221b Baker Street:

Holmes en Watson staan buiten voor Holmes's deur te praten. Vooral Watson is aan het woord. 

Watson heeft het verpande juweel uit de pandjeswinkel terug gehaald en hij toont deze nu aan Holmes. Het is een Oorring. 

We belanden dan weer bij Holmes in de zitkamer en Holmes begint weer aan de:

QUIZ:

Weer moet je nu 5 vragen beantwoorden en je antwoord beargumenteren met het bewijs. Wel....moet ik nog uitleggen hoe het werkt? NEE....

Als je deze 5 vragen weer hebt beantwoord, dan open je de inventory weer en sluit je het boek door er op te klikken. "It's simplicity itself" hoor je Holmes weer zeggen en we belanden in:

Dag 5: 18 Oktober 1897:

De dag begint weer met het ontbijt aan Holmes ontbijttafel en Holmes en Watson krijgen weer bezoek van Lestrade. Lestrade verteld over zijn "gesprek" met de Minister en we ervaren van Holmes dat de WC dreigbrief, gericht aan Grimble, is geschreven door de producent van het theaterstuk dat op dit moment in het Aston Theater wordt ingestudeerd. We belanden vervolgens vanzelf bij het:

Aston Theater:

Als Holmes:

Links staat een groot mededelingenbord tegen de gevel. Klik daarop. Holmes loopt er naar toe en in de close-up lees je de naam van de Director en dat is Dwight Richards.....WC!! Sluit de close-up en klik op de ingang van het theater. Homes en Watson belanden in de:

Grote Zaal:

Er staat een vent constant dezelfde plek van de vloer te vegen. 

Zou je het niet tegen hem willen uitschreeuwen dat ie op deze manier nooit de hele vloer geveegd krijgt voordat de show begint? Praat met deze vegende vent. 

Het blijkt alweer een oude bekende van Holmes te zijn en zijn naam is Philotomy Kirby. Gebruik weer alle gespreksopties en je ervaart dat de "Troupe" 2 maanden geleden is teruggekomen van hun buitenlandse tour. Tijdens deze tour zijn er problemen gerezen tussen Richards, Veronica Davenport en Jeffries. Miss Davenport en die Jeffries zijn verdwenen. Davenport was de geliefde van Richards maar tijdens de tour heeft ze het aangelegd met die Jeffries. Het vermoeden is dat Richards beiden heeft vermoord maar de lichamen zijn tot op heden nooit gevonden. Zeg dag tegen Kirby als je alles gevraagd hebt dat je maar kan vragen.

Loop dan, via de rechterkant van het scherm, een scherm naar rechts. Je komt op een groot overzichtsscherm van de zaal en je ziet, rechts, een jongeman staat bij een stapel stoelen. Achter de jongeman is een deur. In de voorgrond zie je een vent en een vrouw voor het podium staan en op het podium staat een jonge dame.  Klik met de praatcursor op die jonge man. Holmes loopt naar hem toe. 

Deze knaap is nogal "in de wolken" en dat is de schuld van Miss Carolyn. Gebruik al je gespreksopties. 

Dit is Bruce Astor, de zoon van Clyde Astor, de voormalige stichter van dit theater. Als je klaar bent met Bruce dan heb je een goed overzicht op het podium. Het meiske dat een beetje spastisch op het podium staat te bewegen is Miss Carolyn. De vent in het blauwe pak die voor het podium staat is Raleigh Wilcox en de vrouw die naast hem staat is Miss Sullivan. Ga met Wilcox praten en gebruik weer al je opties. 

Wilcox vertelt uitgebreid over de "Tragedy" en je ervaart over de "Cuacaymole". Ga dan met Miss Sullivan praten. Miss Sullivan is haar rode pruik kwijt en zij heeft toch een totaal andere mening over Miss Davenport dan die Wilcox had. Ga dan met Miss Carolyn praten. 

Ook Carolyn heeft het n en ander te vertellen over Veronica Davenport, Jeffries en Richards. Je ervaart dat ze de oorring die zij draagt heeft gekregen van Veronica Davenport en dat het er n is van een set van drie. Davenport heeft ook zo'n oorring aan Doris gegeven maar de mooiste en de duurste heeft ze voor zichzelf gehouden.  Als je met al deze personen uitgebreid hebt gepraat en er niets meer te praten is dan ga je door de deur achter Bruce Aston en je beland in de:

Kleedkamer van Doris:

Doris "ligt" stomdronken en languit op de stoel voor haar make-up tafel te snurken. Praat met Doris. 

Volgens Doris heeft Richards Jeffries en Davenport vermoord. Doris valt uiteindelijk weer in haar dronkemans slaap. 

Ga door de deur, links naast Holmes, dus de deur rechts naast de make-uptafel. We belanden in de:

Gang:

Je ziet 2 deuren in de linkermuur van de gang. De deur voor Holmes is de deur van Doris. De deur achterin de gang is de deur van het kantoor. Loop via middenonder een scherm vooruit. Je ziet dan nog een deur. Holmes staat er voor en Watson staat rechts. Klik op de deur. Het is Richards deur en, na enig aandringen, komt Richards naar buiten.

Praat met Richards en gebruik weer alle onderwerpen. Je ervaart ook dat er een tweede set sleutels voor het Fairfax Theater was. Richards denkt dat deze 2e sleutel tijdens de tournee verloren is geraakt. Nadat je alle onderwerpen gebruikt hebt geeft Holmes je de tip om aan Richards een item uit inventory te laten zien. Open dus dan je inventory en pak er de "Silver Earring" uit en klik weer op Richards. 

Richards vertelt nu zijn versie van de "Tragedy" en verdwijnt dan weer. 

Loop via middenonder een scherm terug en klik dan op de deur achterin de gang en we belanden in:

Het Kantoor:

Als Watson:

Holmes laat hier het vuile werk door Watson opknappen. Er staat een grote ronde tafel. Op de tafel staat een grote vaas. Links voor de vaas ligt een dicht "Gelig" boek. Voor dat boek ligt een wit papier. Verder ligt er nog een opengeslagen boek op de tafel. Klik op het dichte "Gelige" boek. Watson scheurt er een paar pagina's uit. Klik op het witte papier dat dan voor dit boek ligt. Het is een Inventarislijst van de kostuums. Er staan 30 verschillende kostuums in de lijst. De lijst verdwijnt. Open je inventory en dan het inventoryboek en klik op TAB C. Lees de pagina's van het "Cuacayamo" onderwerp door. Sluit het boek en de inventory en loop via middenonder verder de kamer in. 

Je ziet dan, rechtsachter, de open garderobekast. Er hangen kostuums in. Klik op de kostuums. Watson loopt er naar toe en vindt dat er maar 29 kostuums in de kast hangen. Het zouden er 30 moeten zijn volgens de inventarislijst. Het "Artillerie Kostuum" is verdwenen. Loop terug naar Holmes en verlaat de kamer weer via de deur.Terug op de gang ga je weer, via de voorste deur, de kleedkamer van Doris in. Laat Doris maar met rust en verdwijn door de deur rechts. We belanden:

BackStage:

Als Holmes:

Aan de linkerrand van het scherm zie je nog net het achterwerk van een vent. Klik daar met je voetjes. Holmes loopt door en beland in het "gangetje" achter het grote podium doek en bij die vent. Die vent is Adam Poole, de klusjesman van het theater. Praat met Adam Poole en gebruik weer alle opties. 

Poole wil wel over de "Tragedy" praten maar niet voor niets. Nadat Holmes hem wat geld heeft gegeven vertelt Poole over wat hij weet over de verdwijning van Davenport en Jeffries. Hij vertelt dat Richards de bagage van Davenport en Jeffries heeft opgeborgen in een "Locked Room" en dat Richards de enige sleutel voor die kamer heeft. De "Locked Room" is aan het einde van dit gangetje.

Zeg dag tegen Poole en klik dan op de groene deur, rechts in de hoek en we belanden terug bij Doris. 

Loop via middenonder langs Doris en ga dan via de deur achter Doris de Zaal weer in. 

Praat weer met Bruce Aston en Holmes krijgt van hem de "All Astons's Key". 

Ga terug, via Doris, naar de BackStage en klik weer met de voetjes op het achterwerk van Poole om weer in het gangetje te belanden. Loop dan verder door het gangetje via de voetjes boven Holmes hoofd. Holmes bereikt het einde van het gangetje en staat dan onderaan een trap. Bovenaan de trap zie je een deur. 

Pak de "All Astons's Key" uit je inventory en klik hiermee op de deur........Holmes roept Watson.....Klik weer op de deur en......je beland in de:

Locked Room:

Het is niet meer dan een smalle diepe kast. Er staat links een stelling. Er hangt een hoed aan de stelling en voor de stelling staat een parasol. Je kunt zowel op de hoed als op de parasol klikken, maar Holmes heeft geen interesse in deze twee items. Voor de stelling zie je 2 bruine kistjes staan. Er staat een kleine vaas voor de kleinste kist. Klik op deze vaas. 

Holmes verwijdert de vaas. Klik op het voorste kistje. Holmes verwijdert ook dit voorste kistje. 

Nu kun je bij de grotere kist komen. Pak je Vergrootglas uit je inventory en klik dan op het kistje. 

Je komt in de close-up van de Lockbox. Je ziet het slot. Het slot bestaat uit een "Eilandje" met links een grote zilveren Golf, rechts een kleinere zilveren Golf en onderop een gleuf. 

Pak de "Silver Earring" uit je inventory en klik dan hiermee op het gat dat boven in de linker Zilveren Golf zit. Holmes plaats de oorbel in deze golf maar hij komt erachter dat ie ook de twee andere oorringen nodig heeft om het kistje te openen. GRIJP DE ZILVEREN OORBEL TERUG en stop hem terug in je inventory. Sluit de close-up en de inventory en loop via linksonder terug deze kast uit.

Holmes staat vanzelf weer onderaan de trap. Ga terug door het gangetje en dan via de groene deur weer naar Doris. Klik 2 keer op de dronken Doris. Na de 2e keer zegt Holmes dat hij de Oorring van Doris niet kan pakken. Ga door de deur achter Doris weer naar de Zaal. Klik op Miss Carolyn die nog altijd op het podium staat te swingen. Holmes vertelt dat je haar iets moet tonen. Pak dus de "Silver Earring" weer uit je inventory en klik hiermee weer op Miss Carolyn. Van haar krijg je nu haar oorbel en ook de oorbel van Doris. Je hebt nu 3 oorbellen in je inventory. Ze zijn alle drie van een verschillende vorm. Ga nu terug, via Doris en het gangetje naar de Locked Room. Je moet wel weer de Astons Sleutel op de deur gebruiken om weer naar binnen te kunnen gaan.

De Lock Box:

In de Locked Room klik je weer op de Lock Box en je komt weer in de Close-up. Open je inventory. Pak de Oorring die Watson uit de pandjeswinkel heeft gehaald en klik deze oorring in het gat van de Linker Golf. Pak dan de Gekrulde Oorring en klik deze in het midden van de Gleuf.  Pak dan de 3e oorring en klik deze op de Rechter Golf  en........

De Lockbox gaat open. Pak de Foto en de Brief uit de kist. Het Boek kun je niet pakken en ook de twee rollen niet. 

We belanden nu vanzelf weer buiten en Holmes en Watson ontmoeten Lestrade. 

Luister naar Lestrade. Holmes adviseert dan om Richards zo snel mogelijk te arresteren en dan belanden we terug in:

221b Baker Street.

Luister naar Holmes. Holmes wil dat Watson het antwoord zal geven op 2 vragen: Wat is de Schoenmaat en slaapt Fowlett zonder kussen. Wiggins komt dan binnen en overhandigt Holmes dan het allerlaatste bewijsstuk. Het Inventoryboek gaat open en je kunt beginnen aan de allerlaatste Quiz. Doe dit nu nog niet. Open je inventory en sluit het inventoryboek door op het boek te klikken. Laten we nu eerst nog even de laatste bewijsstukken doornemen.

Open je inventory en klik "Read" op de "Size Foot" brief. Er verschijnt een andere brief. Klik ook "Read" op deze "Hand written message". Open dan het inventoryboek en klik op TAB C en lees alle nieuwe onderwerpen door. Dat zijn: "Photo of old Fairfax", "Raymond Waters", "All suspects foot sizes" en de "Desparete message". Als je dit dan allemaal gedaan hebt dan klim je op de QUIZ TAB onderaan de rechterpagina en beantwoord je de 4 vragen van de:

 QUIZ:

Heb je deze vragen weer beantwoord dan sluit je het boek. Heb je ze goed beantwoord dan zegt Holmes weer: "It's simplicity itself". Het Inventory boek gaat dan weer open en je ziet het FELICITATIESCHERM op de rechterpagina. Je bent beland in de:

FINALE QUIZ

Er wordt je nu gevraagd om de MOORDENAARS aan te wijzen. Links zie je alle verdachten staan. Via de scroll pijlen scroll je omhoog of omlaag door de lijst met verdachten. Via de scrollpijlen op de rechterpagina ga je naar de vragen. Lees de 6 vragen en probeer dan de juiste verdachte in te vullen in het vak onder de vraag. Dit doe je op precies dezelfde wijze als je in de andere quizzen hebt gedaan. Weet je de antwoorden niet....Geen nood. Scroll dan door alle 6 vragen zonder ze te beantwoorden. De laatste pagina geeft je dan een scherm waarin je leest dat je de vragen niet goed hebt beantwoordt maar waar je ook wordt gevraagd of je nu toch wilt doorgaan naar de EINDFILM. 

Klik dan op "Yes" en je ziet dan toch de lange eindfilm van dit spel.

Wil je echter ook de antwoorden op de 6 laatste vragen geven, dan zijn hier de juiste antwoorden:

  • Vraag 1: Who killed Sir Bromsby? Antwoord = Lt. Herrington. 

  • Vraag 2: Who killed Horace Fowlett? Antwoord = Wyatt Collins. 

  • Vraag 3: Who killed Johanssen? Antwoord = Spencer. 

  • Vraag 4: Who killed Veronica Davenport? Antwoord = Spencer. 

  • Vraag 5: Who killed Jeffries? Antwoord = Nobody. 

  • Vraag 6: Who killed Hunter? Antwoord = Lt. Herrington.

Nadat je deze 6 vragen hebt beantwoord begint vanzelf de:

EINDFILM

Ga er maar even voor zitten. Pak er koffie en koekjes bij want deze eindfilm is een ware uitputtingsslag. De Eindfilm duurt ongeveer 35 minuten. 

Holmes, Watson, Lestrade gaan naar Lavinia te Sherringford Hall. Lavina kondigt haar verloving met Herrington aan. Holmes legt nu alles uit aan Lavina, maar vertelt in eerste instantie niet wie de moordenaar van haar vader is. Er volgt een ellenlange verhandeling door Holmes waarin hij je al het bewijsmateriaal laat zien. Je ziet alle Items die je ooit hebt opgeraapt weer voorbij komen. En dan stappen Herrington en Spencer binnen en Holmes gaat verder en beschrijft de Tragedie. Uiteindelijk beschuldigd hij Herrington en Herrington trekt een pistool maar dan duikt Grimble op en Herrington en Spencer worden gearresteerd. We belanden dan terug in Baker Street alwaar Holmes aan Watson nog eens haarfijn uitlegt hoe hij deze Secret of the Silver Earring Zaak heeft opgelost.

"IT's SIMPLICITY ITSELF"

EINDE.

Louis Koot