2016: Walkthrough door: Louis Koot  

Nelly Cootalot: Spoonbeaks Ahoy is een grappig point and click adventure game in de trant van de Monkey Island games. 

De game is FREEWARE, dus gratis, en je kunt het downloaden via deze link

Nelly Cootalot Spoonbeaks Ahoy

 Je speelt als piraat Nelly Cootalot

Bovenaan het scherm vind je de opties Saven en Loaden en Settings. Via Settings kun je enige opties in de game naar eigen voorkeuren instellen

Je kunt zoveel Saven als je wilt in het Save Game scherm. Geef je save een naam en bevestig dit

De game werkt met een ACTIEMENU........Als je bijvoorbeeld met iemand wilt praten of iets wilt bekijken of oppakken dan klik je met je linkermuisknop en hou je die ingedrukt.....Het Actiemenu verschijnt dan. Het actiemenu heeft 3 functies....Via het "stuurwiel" bekijkt Nelly dingen en geeft ze er commentaar op. Via het "wolkje" praat Nelly met andere personages en via de "Haakhand" pakt Nelly dingen.

De game begint met een intro. 

Nelly ligt te meuren in haar roeibootje, voor het Barony of Meeth eiland, als ze ruw uit haar middagdutje wordt gewekt door de geest van piratenkapitein Bloodbeard. 

Bloodbeard verteld dat alle Spoonbeaks zijn verdwenen van het eiland. Spoonbeaks zijn eigenlijk Spoonbills en dat zijn Lepelaars en dat zijn watervogels. Dus Bloodbeard vertelt dat alle Lepelaars van het eiland zijn verdwenen. Bloodbeard wil dat Nelly de zaak gaat onderzoeken en er voor zorgt dat de Lepelaars terugkeren op het eiland. Captain Bloodbeard zorgt er dan voor een stevige wind waardoor Nelly naar de aanlegplaats van het eiland wordt geblazen. Nelly beland dan op het eiland.

Piraten kroeg: The Barnacle:

In de zwarte rand bovenaan het scherm vindt je, links, de opties "Save", "Load" en "Quit". Rechts vindt je de opties "Map" (Als je zo meteen de plattegrond hebt gepakt) en "Settings". Rechtsklik opent Nelly's inventory, of druk je I-toets om de inventory te open.. Nelly heeft een schep bij zich. Het eerste gebouw dat Nelly tegenkomt op het eiland is de Barnacle kroeg.

Loop iets door naar rechts en klik dan met je cursor in de ingang van de kroeg om er binnen te gaan. Barkeeper Friday staat achter de bartoog. 

Aan de toog zit Kapitein Rehap. Tussen Friday en Rehap ligt de Plattegrond van het Eiland (Map) op de bartoog. 

Open het Actiemenu op Kapitein Rehap en klik dan het praatwolkje om met Rehap te praten. 

Praten doe je dan via de opties die je krijgt in het dialoogschermpje. 

Praat met Kapitein Rehap over alles. Rehap moet hartelijk lachen bij het idee dat Nelly een piraat is. Als je genoeg gepraat hebt met Rehap dan sluit je dit gesprekje af. Ga dan praten met barman Friday. Vraag Friday vooral over de Spoonbeaks, wie de grote baas is op dit eiland en welke drankjes hij serveert.  Spoonbeaks zijn al een tijdje niet meer gezien en de grote baas op het eiland blijkt Baron Widebeard te zijn. Als je naar de drankjes vraagt dan somt Friday een hele serie drankjes op en die drankjes kan Nelly dan bestellen. Maar Nelly heeft geen geld, dus ze kan nu geen drankje bestellen. Sluit het gesprek met Friday dus af als je alles hebt gevraagd.

Op de bar ligt ook de Plattegrond (Map) van het eiland. Pak de Plattegrond via de Haakhand van het actiemenu......

Nelly vraagt aan Friday of ze de plattegrond mag hebben en dat mag. 

De plattegrond bergt Nelly op in inventory maar rechtsboven heb je nu ook de optie "Map" in de zwarte balk. 

Klik de "Map" optie om de plattegrond te openen.

Er zijn nu 3 locaties beschikbaar waar Nelly nu via de plattegrond naar toe kan. Klik op een locatie en Nelly floept er naar toe. Ga nu naar de:

Markt Straat:

De marktstraat heeft een aantal winkels. De eerste winkel is de winkel van Bjorn and Olafssen en de volgende is "The Store of Babylon". 

Bjorn and Olafssen  

Ga hier binnen en kijk wat rond

Bjorn en Olafssen blijken 2 Vikingen te zijn en ze verkopen voornamelijk zwaarden e.d. Bij het kanon zit een papagaai op een stok. Achter de 2 Vikingen hangt een glazen kasje en in dat kastje staat een Haak, de "iHook". Bekijk, via het actiemenu, de "iHook". Ga dan praten met de 2 Vikingen en vraag hen alles wat je kunt vragen...Vraag vooral over de Baron en over die "iHook".......De "iHook" is magnetisch maar het ding kost 700 daalders. Bjorn en Olafssen doen ook tatoeages.....rechts staat een bord met de diverse tatoeages die gratis zijn...Bekijk die tatoeages.....in feite zijn het plakplaatjes. Verlaat de Vikingen winkel, via de "X" achter de papagaai en ga dan de "Store of Babylon" binnen.

Store of Babylon:

In "The Store of Babylon" ontmoeten we de grote baas van dit eiland, Baron Widebeard en de uitbaatster van de winkel Miss. Leatherette. 

Helemaal rechts staat een witte bak waaruit Nelly een gratis Vogelboek kan pakken. De Baron zit achter het bureau en hij leest hardop voor uit zijn biografie, die hij hier aan het promoten is. Links op het bureau staat een Inktpotje met een Verenpen. Ga praten met de Baron en vraag hem weer alles wat je kunt vragen. Zeg dan gedag. 

Wacht tot de Baron weer hardop voorleest uit zijn boek....

Open dan snel het Actiemenu op de Inktpot en klik dan snel de Haakhand om de inktpot en de Veer te jatten en op te bergen in inventory. 

Dit lukt dus alleen als de Baron hardop voorleest en als je dan een beetje snel bent.

Ga praten met Miss. Leatherette en vraag haar ook weer alles wat je kunt vragen. 

Ben je klaar met praten dan pak je via de Haakhand in het actiemenu, het gratis Vogelboek uit de prullenmand.

In inventory heeft Nelly dan nu de Schep, de Plattegrond, de Veer, het Inktpotje en het Vogelboek

Loop naar links en verlaat dan de winkel via de "X". Terug buiten loop je door naar rechts......

De "Hook a Duck" kiosk is gesloten en zo ook de Boetiekwinkel. 

Maar voor de gesloten Boetiek staat de Barones te wachten....Ga praten met de Barones......

De Barones is op zoek naar een nieuwe outfit.....Als je weer alles besproken hebt zeg je gedag. Loop nog iets door naar rechts want aan de palmboom hangt een prikbord en dat prikbord hangt vol met mededelingen. Bekijk de mededelingen op het prikbord via het "stuurwiel" van het Actiemenu.....Blijf dit doen totdat Nelly alle mededelingen gelezen heeft......ze vervalt dan in herhaling De Boetiek is het einde van de marktstraat. Open de plattegrond en reis nu naar de:

Tol Booth:

De Tol Booth is de grensoversteekplaats naar Saul Island en gitarist blinde Jimmy is de grensbewaker. Jimmy zit lekker buiten zijn hok in het zonnetje in zijn schommelstoel een liedje te zingen. Achter Jimmy staat een doos. De oversteek naar Saul eiland is gebarricadeerd. Open het actiemenu op de doos en klik dan het stuurwiel en......Nelly vraagt Jimmy wat er zoal in de doos zit......Jimmy vertelt dat de doos zijn CD's bevat maar dat er ook een Zware Steen in de doos zit. Open weer het actiemenu op de doos en klik dan nu de Haakhand en.......Nelly vraagt Jimmy of ze de Zware Steen mag hebben en dat mag, dus uit de doos pakt Nelly dan de Zware Steen. Ga nog even praten met Jimmy en vraag hem nu alles wat je kunt vragen

Ook Jimmy vertelt dat ie al geen tijden meer Spoonbeaks heeft gezien maar hij hoort wel steeds vogelgeluiden en volgens hem komen die geluiden van het Saul eiland.Om over te steken naar Saul eiland heeft Nelly een pas nodig, en die heeft ze nog niet. De enige persoon op Meeth eiland die een pas heeft is natuurlijk de Baron. Als je alles met Jimmy besproken hebt ga je, via de plattegrond, terug naar:

Market Street:

Ga weer binnen bij:

Bjorn and Olafssen:

Open de inventory. Bekijk, via het actiemenu, het Vogelboek........Via het vogelboek kan Nelly met Vogels praten. Linksklik  het Vogelboek om het vast te maken aan je cursor.....Sleep het vogelboek dan uit inventory, naar de onderkant van je scherm......De inventory verdwijnt en het Vogelboek is nu je cursor.....Klik met het vogelboek op de papagaai en.........Nelly kan dan praten met de papagaai en zijn naam is Sebastian J. Coot en hij was de gaai van Bloodbeard....

Praat verder met gaai Sebastian via de gespreksopties die je krijgt. Zeg dag als je alles gevraagd hebt en ga dan terug naar buiten en ga de naar de:

Store of Babylon:

Praat hier weer met de Baron en vraag hem over zijn "Saul Island gate pass". De Baron waarschuwt Nelly dat ze van Saul eiland weg moet blijven want het is er gevaarlijk. Ook vertelt de Baron dat zijn pass veilig opgeborgen ligt in zijn huis, de Widebeard Tower, maar hij wil niet vertellen waar die toren is. Ga weer naar buiten en loop dan door naar de

Boetiek:

De Barones staat nog steeds voor de gesloten boetiek. Praat weer met de Barones. Vraag de Barones nu waar ze woont, dus waar de Widebeard Tower is....Dat doe je via: "I wonder where a fashionable Baroness would reside?"......De Barones verteld dan de locatie van de Tower, die bovenop een heuvel in het midden van het eiland staat. De Widebeard Tower wordt meteen als nieuwe locatie op de plattegrond gezet, dus reis er nu meteen naar toe.

Widebeard Tower:

De toren staat op een heuvel. De voordeur zit natuurlijk stevig op slot. Voor de toren staan een aantal grafzerken (Tombstones). Rechts staat een mededelingenbord (Billboard). Bekijk het mededelingenbord......het bord kondigt een Wereldrecordpoging aan.....ene Angelo Lightfoot zal de wereld rond gaan en er zal een tombola worden gehouden. Bekijk alle grafzerken. De groep zerken, die recht voor de toren staan, zijn allemaal graven van generaties Widebeards. Links is een eenzaam graf (Lone Grave)  en dat is het graf van ene J.M.Franklin

Links naast de voordeur steekt een smal raam in de gevel van de toren....Kijk, via het actiemenu, door dat smalle raam naar binnen........

Nelly gluurt door het raam naar binnen.....Bekijk alles wat je ziet, dus open op alles het actiemenu en klik dan het stuurwiel ikoon en lees het commentaar van Nelly....De voordeur is aan de binnenzijde geblokkeerd door een zware eiken balk. In het aquarium zwemt een goudvis. Links naast het aquarium staat een Safe en Nelly denkt dat de Saul Island Gate Pass in de safe is opgeborgen. Nelly herkent het type safe en weet dat zij de safe nooit zal kunnen kraken.....Nelly heeft hulp nodig van een professionele dief. Klik de krommepijl om uit dit scherm te gaan.  Ga via de plattegrond naar:

The Barnacle:

Ga weer binnen en ga weer praten met Kapitein Rehap. Vraag Rehap of hij je "de kunst van het stelen" kan leren via "Can you teach me the art of theft?"... Nelly moet eerst bewijzen dat ze een piraat is en daarvoor moet ze Rehap een piraten tatoeage tonen, een "Pirates' Guild Tattoo",  en de Piraten Eed zweren. Ga ook weer babbelen met barkeeper Friday en vraag hem over de "Pirates' Oath" en de "Pirates Guild Tattoo"........Friday vertelt dat de "Pirates' Oath" op de buitenmuur van The Barnacle staat geschreven als graffiti. Ga dus naar buiten. Rechts van het rechter raam is er Graffiti op de muur van The Barnacle gekald. Lees die Graffiti via het stuurwiel van het actiemenu......

De Graffiti is de Pirates' Oath maar het is geschreven in een piraten code, de zogenaamde "praglyphics" code.....Nelly heeft een vertaling nodig. Ga naar de

Marktstraat:

Bjorn and Olafssen

Ga Bjorn and Olafssen weer binnen. Praat weer met Sebastian J. Coot,  de papagaai en vraag hem: "Have you seen the Pirates'Guild Tattoo?', en "Do you know the Pirates' Oath?' en "Have you heard of praglyphics"......De papagaai weet niets maar vertelt wel dat een John Morton Franklin de sleutel tot de code bezit. 

Praat ook weer met de 2 Vikingen en vraag hen ook over de piraten eed, de piraten tatoeage en de code. Ook Bjorn en Olafssen weten niet veel maar voor de tatoeage verwijzen ze Nelly naar hun rek met gratis tatoeage plaatjes. Bekijk dus weer het rek met tatoeages, via het wiel van het actiemenu.....nu krijg je het rek in close-up te zien.......Het rek heeft 9 tatoeages......Rechtsboven zie je een schedel waar 4 botten uit steken....Pak die Schedel met Botten via de haakhand van het actiemenu......

Ga uit de close-up....Nelly heeft de Schedel met Botten tattoo dan in inventory.....controleer dit even. Gaai Sebastian heeft vertelt dat ene John Morton Franklin de "sleutel" van de piraten code bezit....Hela....is er bij de Widebeard Tower niet het eenzame graf van ene J.M. Franklin? Reis dus terug naar de:

Widebeard Tower:

Loop door naar het eenzame J.M.Franklin graf (Lone grave). Pak de Schep uit inventory en gebruik de schep op het graf en.......

Nelly graaft en graaft en.....vindt een Boek met Uitdrukkingen (Phrase Book) in het graf en ze stopt het boek in inventory. Lees, via het actiemenu, dit boek door in het inventoryscherm en....Aan de binnenkant van de kaft van het boek leest Nelly een zin "Quick! Gold, Silver and Sea Be The Prize", maar degene die het heeft geschreven kon niet zo goed spellen want de zijn barst van de spellingsfouten en dat krijg je ook te zien. 

Ga terug naar:

The Barnacle:

Lees, via het actiemenu, weer de graffiti op de buitenmuur van The Barnacle en......Nu geraak je in de:

de Pirates Oath puzzel:

De graffiti zie je bovenaan. Linksonder de graffiti zie je het papiertje met daarop de fout geschreven zin. 

Rechtsonder de graffiti zie je het Letterbord met alle letters van het alfabet. 

De fout gespelde zin, op het briefje luid dus in de juiste spelling: "Quick! Gold, Silver and Sea be the Prize".  Vervang dus de foute letters op het papiertje door de letters van de goede zin. Je weet dan dat een C op het papiertje eigenlijk de G moet zijn.....Klik op het letterbord een letter om die te selecteren en klik dan op een 2e letter .....In de graffiti worden dan letters verandert....Klik je op het letterbord bijvoorbeeld de C en dan de I dan worden in de graffiti alle C's verandert in de I. Op deze wijze "vertaal" je de Graffiti in een leesbare tekst en dat is dan "Pirates'Oath"......Aldus.... 

Ben je klaar dan klik je de "READ" knop op het letterbord.....Heb je de graffiti goed vertaalt dan gilt Nelly "I'v Cracked It" en vanzelf ga je dan uit deze puzzel. 

Ga terug The Barnacle binnen en ga er weer praten met kapitein Rehap en zeg "I know the Pirates'Oath" en .............

Nelly schreeuwt Rehap dan de gehele eed luidkeels in zijn oren. Maar het is niet genoeg want een echte piraat heeft ook nog de Pirates Guild Tatoeage. Neem afscheid van Rehap en pak dan de tatoeage uit inventory.....Klik met de tatoeage dan op barkeeper Friday.........Friday vertelt dan of de Schedel met botten de goede tatoeage is, en dan blijkt zo te zijn. Zegt Friday iets anders dan heb je de verkeerde tatoeage uit het rek bij Bjorn and Olafssen gepakt en zul je daar naar terug moeten om alsnog de goede tatoeage te gaan ophalen. Toon de Schedel met Botten tatoeage aan Rehap en zeg dan "I have the Pirates Guild Tattoo" en.........

Rehap geeft Nelly dan een Kat

Rehap zegt dat de Kat Nelly kan helpen om in te breken in de Tower. Nelly mag ook een drankje bestellen, op kosten van Rehap en hij raad haar het "Cat Guts" drankje aan. Berg de tatoeage weer op via rechtsklik. Praat weer met Friday en zeg "Captain Rehap offered to by me a drink" en zeg dan dat je het "Cat Guts" drankje wil hebben. 

Nelly krijgt een flesje "Cat Guts" en dat bergt ze op in inventory. Open de inventory en combineer dan de Kat met het "Cat Guts" flesje ....

Je hebt dan een "Inbrekers Kat" van de Kat gemaakt....De fles ben je meteen kwijt. Reis, via de plattegrond weer naar de:

Widebeard Tower:

Kijk weer door het smalle raam naar binnen.........Nelly duwt de kat door het smalle raam naar binnen...De kat moet de brandkast openen en er de "Saul Island Gate Pass" uit jatten maar.....De kat gaat pontificaal voor het aquarium zitten en lekkerbekkend naar de goudvis zitten kijken....Dit schiet niet op. Pak het Inktpotje uit inventory en klik ermee op het aquarium om het water in de vistank pikzwart te maken......

De kat ziet dan de goudvis niet meer en.....de kat kraakt de safe en jat er dan de Gate Pass uit......

Vanzelf ga je uit deze close-up en Nelly heeft dan de "Pass" in inventory . Reis, via de plattegrond, weer naar de Toll Booth.  

Pak de Pass uit inventory en klik ermee op Jimmy en zeg "I have the gate pass" en......

Nelly mag door naar het Saul Island. 

Jimmy doet dan de slagboom omhoog, dus klik de "X"- cursor op Saul Island om daar nu te belanden.

Saul Island:

Nelly beland op het eiland bij de gesloten poort van een "Leprakolonie". De poort zit stijf op slot met een hangslotketting. In de linker palmboom wappert een "Death" vlag. Links naast de dichte poort zit er een klein raampje in de muur. Bekijk het raampje.....Nelly geloofd dat ze, door het raampje, iemand aan de andere kant van de muur ziet. Open weer het actiemenu op het raampje en klik dan het praatwolkje en.......Degene aan de andere kant van de muur wil niet met Nelly praten.....Probeer het nog een keer en.....nu krijgt Nelly dan contact met een Leprechaun, (Kabouter) een inwoner van de Leper Colony. Deze Leprechaun steekt dan zijn hoofd door het raampje, dus praat verder met dit figuurtje via het praatwolkje in het actiemenu.....Vraag de Leprechaun alles wat je kunt vragen.

De Leprechaun vertelt dat ie niet in een Leprakolonie zit maar in de Leper Colony. Er is hier een goudmijn en de Leprechaun's delven al honderden jaren het goud op uit de mijn. Maar de Baron kreeg lucht van het bestaan van de goudmijn en heeft Saul Island min of meer over genomen. Het Saul eiland was altijd een grote toeristische attracties en trok veel toeristen, maar de toeristen blijven nu weg zins de Baron het eiland heeft "overgenomen" en het tot een Leprakolonie heeft verklaart. Omdat de toeristen weg blijven steken de Leprechauns in een diepe depressie en hebben eigenlijk de wil om te leven verloren. De Leprechaun vermoed dat de Baron de Lepelaars als slaven laat werken in de goudmijn om het goud op te delven. De mijn word bewaakt door ene El Mono, de gevaarlijke Juju Henchman van de Baron.

Als je alles aan de Leprechaun gevraagd hebt zeg je gedag. Ga een scherm door naar links en.....

.....Nelly komt dan bij de ingang van de mijn.....Loop verder door naar links......

Boven de ingang van de mijn zweeft die El Mono op zijn vliegend tapijtje.....El Mono is dus een aap en hij draagt een grote sombrero op zijn tater en heeft een lange tak in zijn poten. Een ja-knikker pomp brandstof op voor het fornuis. Praat met El Mono.....El Mono geeft geen antwoord.......El Mono zit in een diepe trance op zijn tapijtje.  Boven de ingang van de mijn zie je symbolen....Probeer de mijn in te gaan......Helaas......een "magische barrière" belet Nelly om de mijn in te lopen......Bekijk de symbolen boven de mijn ingang.....Nelly denkt dat de symbolen te maken hebben met de "magische barrière" die haar belet om de mijn in te gaan. Ga terug naar de poort. Praat weer met de Leprechaun, die nog steeds in het raampje hangt. Zeg "I'v seen El Mono" en blijf dan verder doorvragen tot je kunt vragen over de "Death Flag", die aan de palmboom hangt.  

De Leprechauns zouden Nelly wel kunnen helpen om de mijn in te geraken maar ze zijn momenteel zo ongelooflijk depressief dat hun Leprechaun magie niet is opgewassen tegen de magie van de El Mono aap. De Leprechauns zijn zo depressief vanwege die "Death" Vlag die aan de palmboom wappert. Als Nelly die "Death" Vlag nu vervangt door een mooie andere vlag dan geraken de Leprechauns uit hun depressie en willen ze Nelly wel helpen. Nelly krijgt dan van de Leprechaun een "Vlag Blauwdruk" waar het ontwerp van de nieuwe vlag op gedrukt staat. 

De vlag moet paars zijn, en een regenboog boven een klavertje 4 bevatten. 

Een nieuwe vlag kost echter 2 Daalders, dus Nelly krijgt ook 2 gouden Daalders van de Leprechaun. Reis terug naar:

The Barnacle:

Ga weer naar binnen. Rechts naast de ingang van de kroeg hangt een donatie bakje voor de "Roques Gallery". 

De "Roques Gallery" is in het rechter deel van de kroeg.  Pak 1 van de 2 Daalders uit inventory en gooi de daalder in het bakje......

Nelly ontvangt de dank van Friday. Loop door de ingang, onder de schedel, de Roques Gallery binnen. Dit is dus het Piraten Museum. Linksonder het grote schilderij hangen postkaarten aan de muur. Op het podium zit een piratenskelet en dat skelet draagt een groene Snor.  

De Postkaarten zijn gratis, dus pak een Postkaart. Jat de groene Snor van het piratenskelet. Bekijk verder alles nog even en reis dan naar de:

Widebeard Tower:

Nelly kan de toren niet in, maar aan de rechterzijde van de toren gaat een trap omhoog, achter het bilboard.  Klik met de X-cursor op de trap en.......

Nelly beland, bijna, bovenop de toren. Er staat een bed en.......op het kleine huisje staat de Raket. 

We ontmoeten hier boven Hortense en 2 "Dignified Ladies". Ga praten met Hortense en vraag alles wat je kunt vragen......

 

Hortense is de voorzitster van de plaatselijke vrouwen club, de "Dignifeid Ladies Association" en vandaag zijn ze hier om te proberen om in 12 seconden rondom de planeet te vliegen met de Raket.....een recordpoging dus. Helaas is de piloot van de raket nog niet verschenen en daar is dus het wachten op.....de piloot is dus die Angelo Lightfoot, waar je eerder over hebt gelezen op het mededelingenbord van de Markt straat. Het bed is bedoeld als landingsplaats voor de raket als het ding terugkeert van de recordpoging.

Probeer ook te praten met de 2 ladies, maar Hortense staat niet toe dat de twee vrouwen ook maar een woord zeggen....Hortense is de "spokeswomen" van de club en dus heeft elk ander lid haar muil maar te houden. Hortense draagt haar hondje in haar armen en het hondje heeft een klavertje 4 in de bek......Nelly heeft dat klavertje 4 nodig voor de vlag maar ze kan moeilijk het klavertje 4 uit de bek van het hondje rukken. Pak de Kat uit inventory en klik dan met de Kat op Hortense en.......

....de kat, Trilby, worstelt wat met het hondje en  zorgt dat Nelly het klavertje 4 krijgt. 

Daal via de trap terug naar beneden en......Op de grond, voor het bilboard, ligt nu een envelop. Raap de envelop op....

Nelly vertelt dat het een briefje voor de Ladies club bevat. Lees dit "Letter to the DLA" in inventory....Angelo LIghtfoot, de piloot van de raket, meld dat ie helaas niet kan komen vliegen vandaag omdat zijn voeten in beton zijn gegoten. Klim via de trap terug naar bovenop de toren en ga er weer babbelen met Hortense en vraag of die Angelo al is gearriveerd......dat is natuurlijk niet zo.....

Nelly suggereert dat die Angelo zich wellicht heeft bedacht maar dat valt niet bij Hortense in goede aarde. Bovendien zou die Angelo dan zijn beloning niet krijgen en dat is een cadeaubon voor de Babylon shop. Nelly heeft wel oren naar zo'n cadeaubon, dus vraag hoe Angelo eruit ziet via "What's Angelo like?"......Angelo is een full blooded italiaan en hij draagt een snor. 

Zeg gedag en open de inventory....Scroll, via het pijltje door je items naar de snor....Open het actiemenu op de snor en klik dan de haakhand en.............Nelly trekt zich even terug om de snor op haar gezicht te plakken om zich nu voor te doen als Angelo Lightfoot.  Ga weer praten met Hortense en........... ....Hortense denkt dat Nelly nu die Angelo is en ze is verrukt dat die eindelijk is komen opdagen......Hortense heeft speciaal voor deze gelegenheid haar kapsel laten doen.....Geef Hortense een complimentje over haar kapsel en gebruik verder dan nog wat gespreksopties en sluit dan af met "I must fly!"

Onder de 2 Ladies zie je een Pijp (Pipe)....Pak de Zware Steen  uit inventory en gebruik de Zware Steen op de Pijp en......

Nelly loopt omlaag naar de pijp en ramt er op met de zware steen......Klik nog een keer met de steen op de pijp en.....

Nelly heeft dan het middenstuk uit de pijp gesloopt.......Open het actiemenu op de, nu kapotte, pijp en klik dan het praatwolkje en........

Filmpje:....Nelly praat door de pijp en doet alsof ze in de raket zit.....Hortense telt dan af en ze lanceert dan de raket. De raket ontploft maar dat zien de lades niet.....Nelly wacht 12 seconden en loopt dan terug naar Hortense om de beloning te claimen. Nelly krijgt van Hortense dan een Voucher voor de Babylon shop. 

Ga, via de plattegrond, terug naar de:

Markt Straat:

Ga de Babylon Shop weer binnen. Ga weer praten met de uitbaatster Miss. Leatherette en vraag haar of ze ook vlaggen verkoopt via "Do you sell flags?".......De Babylon shops verkoopt vlaggen maar helaas zijn ze uitverkocht. De nieuwe vlaggen zijn helaas niet bezorgt. Vraag of Miss. Leatherette enig idee heeft waar je een paarse vlag zou kunnen scoren......Miss. Leatherette verteld dan over de paarse onderbroek (Boomers) van de Barones......die onderbroek is zo groot en wijd dat ie wel als vlag kan dienen.

Terug dan naar buiten. Loop naar rechts, naar de Barones...Onderweg zie je dat nu ook de "Hook a Duck" kiosk open is. Praat met de Barones en vraag haar over haar paarse onderbroek via "So I hear you wear big pink bloomers......"......er volgt een gesprekje over de onderbroek van de Barones.....Ga dan verder via "Would you swap your old pants for new?" en dan vraag je "What kind of knickers did you say you wanted?".......De Barones wil haar oude paarse en zeer wijde onderbroek wel ruilen voor een zeer moderne en scandaleuze onderbroek. 

Ga terug naar Miss . Leatherette in de Babylon shop en praat weer met haar en vraag "Do you sell underwear?" en.....Miss. Leatherette opent dan haar lingerie kabinet, helemaal bovenin de rechter kast......De paspop draagt "The Saucy Sue" korset.....Bekijk dat korset......Nelly denkt dat het korset precies is wat de Barones naar op zoek is op het gebied van schandalig geil ondergoed. Pak de Voucher uit inventory en geef het ding dan aan Miss. Leatherette en......Nelly mag de "Saucy Sue" korset gaan pakken en dat doet ze dan ook.

 Wel.....Terug naar de Barones en geef haar het Korset en........

Helaas....de Barones wil het korset niet aannemen omdat ze uit principe nooit iets aan neemt van een piraat. Berg het korset dus terug op in inventory en gebruik, in inventory, weer de haakhand op de Snor om Nelly weer te "verkleden" als Angelo Lightfoot.......Nelly loopt dan naar links om de snor weer op haar gezicht te plakken.,....Terug naar de Barones en geef dan het Korset weer aan de Barones en.....Nu de Barones denkt dat het Angelo is die haar het korset aanbied neemt ze het wel aan en......De Barones wil het korset meteen aantrekken, dus Nelly trekt zich discreet wat terug.....Loop dan weer terug naar de boetiek en zie.......de Barones is verdwenen maar ze heeft haar oude onderbroek/korset over de kledingstang van de boetiek gehangen. Pak dus de Onderbroek (Unmentionals)

Loop terug naar links en ga weer binnen bij Bjorn and Olafssen....

De Postkaart die je in de Gallery hebt gepakt toont de lelijke tronie van Captain Bloodbeard. Toon de Postkaart aan Bjorn and Olafssen en........

Nelly vraagt of ze de Postkaart kan ruilen voor de "iHook" en dat willen de beide Vikingen best wel doen maar ze willen wel zeker weten dat het Captain Bloodbeard is die op de kaart is afgebeeld. Het zou helpen als de handtekening van Bloodbeard op de kaart zou staan. Stop de Postkaart terug in inventory. Open dan de inventory en combineer dan de Veer met de Postkaart en......Nelly zet een valse Bloodbeard handtekening op de Postkaart met de Veer. Geef de Postkaart weer aan de beide Vikingen en.........Nelly krijgt dan nu de "iHook" en ze maakt dat ze de winkel uit komt.

De "Hook a Duck" kiosk is nu dus open. Loop er naar toe en ga er praten met uitbater Stibble Bellwise en vraag hem alles. Met Stibble kan Nelly het "Hook a Duck" game spelen en als ze wint dan krijgt ze een prijs. Vraag Stibble eerst alle andere opties en vraag dan welke prijzen er te winnen zijn......De prijs die je kunt winnen hangt af van hoeveel eendjes je aan de haak weet te slaan.....Een spelletje kost een Daalder. Als je alles met Stibble besproken hebt zeg je gedag. Pak dan je enige overgebleven Daalder uit inventory en geef het aan Stibble om het Hook a Duck spel te spelen en zeg "Let's do it"

Hook a Duck game:

Stibble vertelt eerst welke prijzen er te winnen zijn, afhankelijk van het aantal eendjes dat je aan de haak weet te slaan. 

De "Meethian-Wool rainbow" sjaal lijkt op een regenboog en die wil Nelly dus winnen, maar daarvoor dient ze dus 7 eendjes aan de haak te slaan. 

Links leunt de Haakstok om er de eendjes mee te vangen. .....Pak de Haakstok , via de haakhand in het actiemenu......

De haak verdwijnt naar de inventory en in de kiosk beginnen de eendjes voorbij te komen.....Pak snel de Haakstok uit inventory en klik ermee op een eendje....Elk eendje heeft een metalen plaatje bovenop de kop.....Om een eendje te vangen met de haakstok moet je met het kruisje van je cursor precies op dat metalen plaatje klikken.......blijf het proberen, dus blijf met de haakstok op eendjes klikken,  maar je weet geen enkel eendje te vangen omdat Stibble vals speelt....Je verliest het spel dus.

 Praat weer met Stibble en zeg dat ie vals speelt via "This game is rigged!"........Nelly beschuldigt Stibble ervan dat ie de eendjes geleerd heeft te duiken zodra zij met de haak op een eendje klikt......Stibble ontkent natuurlijk maar hij geeft Nelly toch haar Daalder terug zodat ze het nog een keer kan proberen

Geef Stibble weer de Daalder om het spel nog een keer te spelen. Zeg weer "Let's do it"......Stibble somt de te winnen prijzen weer op. Pak de Haakstok weer en.....De eendjes gaan weer van links naar rechts en van rechts naar links schuiven. Open de inventory en combineer nu de "iHook" met de Haakstok om de "iHook" aan de haakstok te doen. 

Pak dan de Haakstok uit inventory en klik er nu mee op de metalen plaatjes, die op de koppen van eendjes zitten  en zorg dat je nu 7 eendjes vangt.......

Om een eendje te vangen met de haakstok moet je met het kruisje van je cursor precies op het metalen plaatje klikken, dat elk eendje op zijn kop heeft zitten

Je moet 7 eendjes vangen binnen de tijd die je er voor krijgt......Is de tijd voorbij en heb je dan geen 7 eendjes gevangen dan win je een andere prijs.....Geef de gewonnen prijs dan terug aan Stibble en je mag het dan nog een keer proberen.......Je moet dan weer de Haakstok pakken en in inventory de "iHook" weer op de haakstok klikken......Pak dan de Haakstok weer uit inventory en doe weer je best om in de gegeven tijd 7 eendjes te vangen. Heb je 7 eendjes gevangen en is de tijd dan nog niet voorbij dan klik je met de haak niet meer op een eendje maar gewoon maar ergens in het scherm......Je krijgt dan de Regenboog Sjaal van Stibble

.

Heb je de Regenboog Sjaal gewonnen dan ga je, via de plattegrond, naar deToll Booth......Praat weer met blinde Jimmy en zeg "I'v seen that juju man you told me about"......Na het antwoord van Jimmy zeg je gedag en steek je over naar het:

Saul Island:

Nelly beland weer bij de poort van de Leper Colony. De Leprechaun hangt nog uit het raam. Open de inventory........Combineer in inventory het Klavertje 4 met de roze Onderbroek en combineer dan de Regenboog Sjaal met de roze Onderbroek en......Nelly heeft dan een roze vlag gemaakt die precies lijkt op de blauwdruk die ze van de Leprechaun heeft gekregen. Pak de Vlag uit inventory en geef het ding aan de Leprechaun en.......

De Kabouter gaat meteen de "Death" vlag verwisselen voor de nieuwe vlag.......onder het uitslaken van de strijdkreet...POWER TO THE LITTLE PEOPLE!!!!!

De Leprechauns roepen de revolutie uit en 4 Leprechauns volgen Nelly dan naar de mijn......

De 4 Leprechauns doen hun magische dansje en ze toveren een......Magische Sinaasappel tevoorschijn.......

Nelly is een beetje teleurgesteld maar de Leprechauns vertellen dat El Mono een hekel heeft aan sinaasappels. De 4 Leprachauns verdwijnen dan.

Raap de Sinaasappel op. 

Pak de Sinaasappel meteen uit inventory en klik ermee op aap El Mono...... Nelly  probeert de sinaasappel naar El Mono te gooien maar dit lukt haar niet echt. 

Raap de Sinaasappel weer op. Loop naar de oven......Aan de linkerzijde van de oven steekt een dunne pijp......Ram met de Zware Steen op dat dunne pijpje......

Nelly ramt met de steen de pijp stuk. Pak de Sinaasappel weer uit inventory en klik ermee op de kapotte  stoompijp om er de sinaasappel in te rammen en.......

.....door de kracht van de stoom wordt de sinaasappel naar El Mono geschoten en die geraakt hierdoor uit zijn trance waardoor de magische barrière in de mijningang verdwijnt. 

Loop dus de Mijn in

In de Mijn:

In de mijn ontdekt Nelly de verdwenen Spoonbeaks, de Lepelaars.....De Lepelaars zijn de dwangarbeiders die het goud moeten opdelven voor de Baron.

Sommige Lepelaars zitten nopgesloten in de kooien. Ga praten met 1 van de Lepelaars......De Lepelaars waarschuwen Nelly dat de Baron elk moment kan opduiken. Er hangt een Bel aan de steunpaal...Voor de Bel staat een grote rots waarop letters gegraveerd zijn. Bekijk die letters op de rots....het zijn weer Piraglypcs. Loop door naar links...Voorbij de bel komt Nelly bij een diepe Nis.

 In de Nis hangt, rechts, een control panel en, links, een draaihendel. Op de vloer ligt een hoopje losse steentjes.  

Loop de Nis in en..........Nelly wordt opgesloten in de nis en.....De Baron verschijnt.......

De Baron praat en praat en dan verschijnt het dialogenscherm....

.Je moet nu de juiste zinnen gebruiken om de Baron af te leiden.....zodat ie naar de bel en de letters op het rotsblok gaat staan kijken

Zeg deze zinnen: "I can help you", "I could give you information", "I'll tell you about pirates.", "Piratesa have a deep secrets....", "Secret Codes...."........

Nelly vertelt de Baron dat de letters op de rots een code zijn die verwijst naar een nog grotere piratenschat dan al het goud uit de mijn

De Baron gaat hierover nadenken, terwijl ie naar het rotsblok tuurt......de Baron kijkt dan even niet naar Nelly....Snel...Pak wat steentjes van de vloer...

Pak de steentjes meteen uit inventory en klik ermee op de Bel....Nelly gooit een steentje naar de bel.....

Klik meteen op de draaihendel en.......Het Control Panel heeft dan stroom. 

Klik dus het control panel en klik dan de Haakhand in het actiemenu....

Het Controle Paneel verschijnt rechts en er zakt een magneet omlaag en een grijparm

Het controle paneel heeft een verticale schuif, 3 ronde knoppen en een verschuifknop

De Schuif kun je op 4 posities in de verticale gleuf klikken, positie 1, 2, 3, 4.  Met die verticale schuif laat je de magneet dus zakken of breng je de magneet weer omhoog. De rode ronde knop is de Magneetknop waarmee je de magneet activeert....De beide andere ronde knoppen doen niets want ze zijn stuk. Onder de 3 ronde knoppen zit de dikke Verschuifknop waarmee je de magneet heen en weer kunt verschuiven.

Je moet nu proberen om de magneet precies boven de Baron te krijgen door de Verticale Schuif op de posities 1 t/m 4 te klikken en dan telkens de dikke Verschuifknop te klikken.....Hoe je dit voor elkaar moet krijgen is telkens anders, dus het is een kwestie van het uitproberen.

Heb je de Magneet tot vlak boven de Baron gebracht dan klik je de ronde rode Magneetknop en......

...........De Baron komt dan ondersteboven aan de Magneet te hangen.........en dit is dan het Begin van het Einde van de game want......

De Kaboutertjes nemen hun wraak op de Baron en......

.....Nelly en de Lepelaars worden bevrijd en er volgt een hartelijk afscheid bij aanlegplaats........

Nelly zeilt weg, op weg naar haar nieuwe avontuur. 

Maar de Baron is niet bij de pakken neer gaan zitten want hij bekokstooft, samen met zijn Baronesje, al weer nieuwe plannen om terug schat rijk te worden

Nelly hoopt dat je genoten hebt van haar avontuur op het eiland

Walkthrough door: Louis Koot