2016: Walkthrough door: Louis Koot  

De game speelt in de Middeleeuwen.  Als Nicolas Eymerich wordt je door de Paus naar het klooster van Carcascone in Frankrijk gezonden. De Prior van Carcassone heeft om je verzocht want er is iets aan de hand in het dorp Calcares. Eenmaal in het dorp aangekomen ontdek je dat het dorp getroffen is door een dodelijke plaag......de inwoners zijn waanzinnig, de bossen staan in brand en in de bossen huizen monsterlijke creaturen die hun oorsprong vinden in oude heidense mythen. Het klooster van de heersende cisterciŽnzer orde is veranderd in een schier onneembare vesting. Als Nicolas Eymerich en frater Jacinto is het jouw taak om de oorzaak van de gruwelen te ontdekken en om er een einde aan te maken.

De game is "point and click", dus muisgestuurd. Via een Optiescherm kun je enige game opties naar eigen voorkeuren instellen en je kunt ten alle tijden zelf saven. De game heeft echter maar 10 save slots. Zijn de 10 save slots vol dan zul je eerdere saves moeten overschrijven met de nieuwe save.   

Acties, zoals bekijken, praten, oppakken en deuren/kisten openen, doe je met je linkermuis. Als je op een object of persoon klikt dan floept er een actiemenu met diverse ikoontjes open. ......afhankelijk van wat je wilt doen klik je dan op het betreffende ikoon om de actie uit te voeren, zoals bekijken, praten, oppakken. De game heeft ook een inventory, waar de items die je oppakt in worden opgeborgen. De inventory zit bovenaan je scherm verborgen. Midden boven zie je een pijltje....klik op dat pijltje en de inventory floept te voorschijn

Er zijn 100 punten te scoren maar die volle 100 punten score je alleen als je ook alle Easter Eggs, die verborgen zijn in de game, weet te vinden en als je dan ook nog een Geheim Complot weet op te lossen.....dat geheim complot heeft als titel de "Merchant of Calcares"......Her en der in de game zul je "vreemde" items vinden......Deze "vreemde" items zijn vreemd omdat het items zijn die niet in de Middeleeuwen thuishoren.....het zijn items die pas eeuwen later dan de Middeleeuwen zijn uitgevonden.  

Punten scoren in een adventure game vindt ik zo'n waardeloze onzin....het dient alleen maar om een tamelijk kort spel langer te laten lijken. Mij kan geen reet schelen of ik wel of niet de volle score haal....dus ik ga echt mijn best niet doen om alle Easter Eggs te vinden om de volledige score van 100 punten te behalen.......Ben jij zo'n freak die wel al die punten wil scoren dan zoek je maar een andere walkthrough. Die punten zijn niet nodig om  deze 1e episode te kunnen uitspelen.

De game heeft ook een  Hint/Skip puzzel functie.....dat is het Witte Kruis dat je steeds linksonder in je spelscherm ziet staan.....Dat kruis is je "Divine Help" en het skipt puzzels of geeft je hints....het kost echter punten, dus hoe vaker je van het Kruis gebruik maakt hoe lager je score uiteindelijk zal zijn. Je kunt het Kruis alleen gebruiken als het ding volgelopen is, dus als het kruis helemaal wit gevuld is. 

Ok.....genoeg geluld.....Let's get on with it! De game begint met een korte intro waarin Nicolas Eymerich arriveert in Carcassone.

Carcassonne:

Eymerich is gearriveerd in Carcassone. Eymerich is hier naar toe geroepen, vanuit zijn standplaats Avignon, door Vader Vinet, het hoofd van de Heilige Inquisitie. We staan in de gang, voor de deur van het kantoor van Vinet. Er staat een bewaker voor de deur en er hangt een Leeuwkop aan de muur.

Bekijk de Leeuwkop en luister naar wat Eymerich er over te zeggen heeft. Linksklik op de bewaker en klik dan het Oog in het actiemenu en luister naar wat Eymerich verteld over de bewaker. De bewaker is een huurling en hij draagt een pendant en heeft een vreemd symbool getatoeŽerd in zijn arm. Praat dan met de bewaker, via het praatikoon in het actiemenu,  en........

Eymerich verteld wie hij is en de bewaker meld zijn komst aan Vinet en je mag naar binnen, dus stap door de geopende deur.

Kantoor Vinet:

Vader Vinet zit achter zijn bureau. Ga praten met Vinet.........

Er volgt eerst een heel gesprek waartin Vinet aan Eymerich uitlegt waarom hij hem heeft laten komen. In het dorp Calcares is iets loos. Vinet heeft Vader Jacinto Corona naar Calcares gestuurd om er de verdwijning van een monnik, van de cisterciŽnzer orde, te onderzoeken. Jacinto is al een maand weg en heeft niets meer van zich laten horen.

Als het inleidende gesprek ten einde is gekomen krijg je een aantal gespreksopties....Dit gaat zo in vrijwel alle gesprekken die je doet in de game. Gebruik altijd alle gespreksopties.....Houd een gesprek op terwijl je nog niet alle opties hebt gebruikt dan ga je opnieuw met de persoon praten om de resterende gespreksopties alsnog te gebruiken.

Vadertje Vinet raakt ietwat overstuur als je hem vraagt om je tot Hoofd Inquisiteur te benoemen. Als je vraagt over de bewaker, die in de gang de deur van Vinet staat de bewaken, dan ervaar je dat hij de bastaard zoon is van de Graaf van Toulouse. Al je alle gespreksopties verbruikt hebt eindigt het gesprek.

Kijk even wat rond hier bij Vinet.  Op het bureau staat een zandloper (Hourglass). Achter Vinet hangt een crucifix aan de muur. In de hoek, rechts, staat een kistje op een tafel en helemaal rechts staat een Mariabeeld. Bekijk al die dingen met je oogcursor of met het oog in het actiemenu.

Als je probeert om het kistje te openen dan snauwt Eymerich dat ie er geen interesse in heeft

Verlaat het kantoor en terug op de gang loop je een scherm naar rechts en dan via de trap een scherm omlaag

Je bent nu in de Corridorgang.Tussen de beide trappen is een ruime naar een muur en in die muur zit een gat (Hole in the wall).  
In de rechter muur, vlakbij de rechter trap, zit een Scheur (Crack between the stones) en verder op zie je een Bas-reliŽf in de rechter muur

De "scheur tussen de stenen" is je 1e Easter Egg, waarmee je een punt kunt verdienen. Bekijk dus die Scheur......je ziet dan het "Lightning of Imagimotion logo". 

Met dit logo heb je een punt verdient. Sluit het close-upscherm en loop door naar het Bas-reliŽf (Signs on the Wall). Bekijk het Bas-reliŽf......
Eymerich vertelt je dat het een plattegrond van dit klooster is en hij tekent het vanzelf na. Ga uit het close-upscherm.

Rechtsonder in je scherm staat er nu een Scrol. De scrol is de Kaart/plattegrond van dit klooster en je kunt nu, via deze plattegrond, snel reizen naar de diverse locaties in het klooster.

Op dit moment zie je alleen de corridor, de colonnade en Vinet's kantoor op de kaart. Nieuwe locaties worden op de kaart bij gezet als je er de 1e keer terecht komt. Maar ik geef je alvast nu de complete kaart...Je klikt op de kaart op een locatie om daar dan te belanden. Op de kaart zie je ook je score

De donkere gang (Dark Corridor) gaat naar links verder en leid dan naar de Keuken en de Binnenplaats. We gaan echter die gang nu niet verder volgen want Eymerich heeft een paard nodig om naar het dorp Calcares te kunnen reizen.....Dus we moeten nu naar de Stallen........Ga nu, via de kaart of lopend, terug naar de colonnade voor Vinet's kantoor........

..........en loop dan verder een scherm naar rechts. Eymerich is dan op de galerij. Op de kaart wordt deze galerij aangeduid als Balcony.

Rechtdoor bereik je de gang waar je cel/kamer is. Links is de grote binnenplaats. Rechts, bij het wandtapijt dat aan de muur hangt, is de doorgang naar de stallen. Ook via de binnenplaats kun je de stallen bereiken, maar doe dat nu niet. Neem de rechter EXIT, bij het wandtapijt, en.....je beland meteen in de:

Stal:

Er staat een knol in de stal. Een stalmonnik is bezig een hooivork in een bos hooi te prikken. Achter de monnik hangt een zadel. Rechts hangt een touw. Achter het rechter voorbeen van de knol zit een Kip verstopt. Bekijk het paard, het zadel, het touw, de kip en de monnik.

Open het actiemenu op de "rare kip" en grijp het ding......

....De kip is geen echte kip....het is een Rubberen Kip....Klik om de kip op te bergen in inventory. Deze rubberen kip is dus 1 van de vreemde items in de game want rubber kende men nog niet in de Middeleeuwen. Pak het Touw en klik het naar de inventory

Pak het Zadel....helaas ontbreekt er een riempje aan het zadel.....klik het zadel naar de inventory.

Ga nu praten met de stallenmonnik.......Dus open het actiemenu op de monnik en klik dan het praatikoon en........Eymerich snauwt de monnik toe dat zijn zadel kapot is en beveelt de monnik om een nieuwe zadel te gaan zoeken. De stalmonnik zegt iets over de duivel en het gesprek is gelijk afgelopen en het zadel ben je nu dus weer kwijt uit inventory. 

Linksklik weer op de stalmonnik om verder met de monnik te praten en.....je krijgt nu gespreksoptie.....gebruik alle gespreksopties....

Deze "stallenjongen" vertelt over het "Vervloekte" dorp Calcares. Een handelaar, die terug is gekomen uit Calcares, vertelde dat hij een vrouwelijke demon heeft gezien....de demon werd getrokken door 4 beesten. Eymerich zal 3 dagen moeten rijden om Calcares te bereiken.

Als je hier alles gedaan hebt, dus de kip, het touw, het zadel hebt gepakt en uitgebreid de stalmonnik hebt afgesnauwd, dan loopt de stalmonnik weg
Loop naar rechts en ga je via de trap terug naar de colonnade....

Terug op de colonnade (balcony) staan er nu 2 dienaren, bij de exit naar de binnenplaats.....De rechter dienaar draagt een kap op zijn hoofd.
NB deze 2 dienaren staan nu alleen hier als je zonet uitgebreid hebt gepraat met de stalmonnik.

Bekijk die rechter dienaar en ga dan met hem praten.....de dienaar is tamelijk geagiteerd en staat te trillen op zijn benen. Praat met deze dienaar en gebruik weer alle opties die je krijgt. Je zult ook hier weer meerdere keren op de dienaar moeten klikken om de gespreksopties te krijgen. 

De man vertelt dat ie, bij Calcares, een visioen van de godin Diana heeft gezien....de godin had een schrijfveer in haar hand en een boog om haar schouder en een tatoeage van een maan op haar voorhoofd. Eymerich snauwt de man af en dreigt hem te veroordelen wegens ketterij, maar hij vergeeft de man via een paar "wees gegroetjes".

Rechts hangt dat wandkleed (Tapestry)  aan de muur. Probeer of Eymerich het wandkleed wil pakken.....dat wil ie niet.

Loop verder omhoog en....je beland in de gang waar de kamer van de bibliothecaris is en je eigen kamer.....
Kamers noemen ze in een  klooster een cel. Ga je eigen cel binnen......

In je Cel:

Eymerich wil bewijs dat die dienaar echt Diana heeft gezien en daarom wil ie zelf ook dat visioen ervaren. Er kruipt een Spin rond in de cel. Zolang die Spin hier rondkruipt zal Eymerich weigeren om ook maar iets te doen. Het spinnetje kruipt over de vloer en over de muur en het beestje is tamelijk snel.....Linksklik, als de spin over de vloer kruipt,  snel op het spinnetje en klik dan in het actiemenu op het "Vertrap" ikoon en......Eymerich trapt de spin plat...

De cel heeft een hoger gelegen deel waar het bed op staat.....het hogere deel is te bereiken via de 3 stenen treden. 
In de rechter muur zit een raam. Bekijk het raam, via het onderste oog in het actiemenu.......

De ruit van het raam is zo glad dat het bijna een spiegel is en je ziet de reflectie van Eymerich in de ruit. Sluit het close-upscherm. Loop de 3 stenen treden op, naar het bed. Op het bed ligt Eymerich's notitieboek (My Notes). Open het actiemenu op het boek en klik dan het bovenste oog om het boek nader te bekijken. 

Je krijgt het boek in close-up.....De tekst is onleesbaar maar op elke pagina staan ook tekeningetjes. Blader door het boek en bekijk alle tekeningetjes met je oog......

Eymerich vertelt iets over elke tekening.....blijf bladeren tot je op de pagina bent gekomen waar een tekening van de godin Demeter op staat.......Eymerich barst dan los in een heel verhaal over Demeter en hij kopieert deze pagina en bergt het op in inventory, alwaar je het vind als "My Notes on Demeter". 

NB: de pagina waar de Demeter tekening op staat is vastgeplakt aan een andere pagina. Eymerich vindt de pagina alleen als je, vanaf pagina 1, door het boek bladert en dan op elke pagina met je oog op elke tekening klikt. Doe je dit niet dan vindt Eymerich de pagina met de Demeter tekening niet en zegt ie, als je de laatste pagina hebt bereikt, dat je pagina's hebt overgeslagen.

Vanzelf ga je uit het boek en hoor je Eymerich weer zeuren dat ie het visioen van Diana wil ervaren. Het boek is nu opgeslagen in het Journaal, dus je kunt het nu altijd weer bekijken als je daar behoefte toe krijgt. In het journaal worden boeken en documenten opgeslagen onder de  Boek tap. Loop terug de 3 stenen treden af..,...Op de onderste tree zie je een piep klein blauw stipje (A Blue Dot).....je moet verdomd goed kijken om dat stipje te zien.....het is een Easter Egg....

Klik met je oogcursor op het piep kleine blauwe stipje en.....je krijgt het blauwe TiconBlu Logo te zien. 

Eymerich wil nu eerst weer met Vader Vinet praten, maar dat stellen we nog even uit.  Je scrol kaart is nu verder uitgebreid. Je ziet er nu ook de Stal op en Eymerich's cel. 

Maar de plattegrond is nog niet compleet. Ga, via de plattegrond, nu terug naar de stal en loop dan vanuit de stal de binnenplaats op.

Binnenplaats (Courtyard)

Eymerich is beland op de binnenplaats, bij 2 schuurtjes. Er staat een monnik bij het voorste schuurtje. Probeer of je kunt praten met de monnik, maar hij zegt niet veel en loopt dan weg. Achter de 2 schuurtjes zie je een boom. De doorgang naar die boom is afgesloten door een houten hekje. Bekijk het houten hekje.....Eymerich vertelt dat het houten hekje tamelijk verrot is. Je ziet ook steeds een eekhoorntje heen en weer rennen op het dak van het voorste schuurtje.....Dat eekhoorntje komt steeds van links en blijft dan steeds even bovenop het dak zitten.....Als je probeert om het eekhoorntje hier nader te bekijken lukt dat niet. 

Die monnik die hier stond loopt steeds weg maar keert ook steeds weer terug. Loop iets naar rechts.....De muur, achter de 2 schuurtjes, is deels ingestort. Je ziet die monnik steeds tussen de schuurtjes verdwijnen en ook verdwijnt ie in de steeg achter het achterste schuurtje. In de lucht, boven de achter muur, krijg je als klikplek "Something strange in de sky".....Bekijk deze klikplek met je oog en luister dan heel goed naar Eymerich......

.....Eymerich vertelt nu een heel verhaal over het visioen van Diana en over een Talisman. Eymerich vertelt dat ie een katalysator nodig heeft om ook het visioen te kunnen beleven.....Hij verteld over een Talisman die als katalysator kan dienen. In het notitieboek heeft Eymerich aantekeningen staan over de Talisman.

Open het Journaal en klik dan de Boektab om het notitieboek te openen. Blader door het notitieboek naar de laatste 2 pagina's en.......Eymerich vindt zijn notities over de Talisman en kopieert de pagina en bergt de pagina op in inventory. Luister naar wat Eymerich vertelt over de Talisman.......

Voor de Talisman heeft Eymerich de volgende natuurlijke producten nodig: Een paddenstoel, een bloem, een eikeltje, een beetje mos en een blad van een giftig kruid. Sluit het Journaal. Klik met je oog op het gat in de achtermuur (Collapse wall) en.....Eymerich loop dan door naar rechts en we belanden verder op de binnenplaats

Je Scroll kaart is nu geŁpdate met de hele binnenplaats, inclusief het hoofdloze standbeeld dat in het midden staat.  Je ziet nu ook duidelijk de steeg  tussen de 2 schuurtjes en de steeg tussen het rechter schuurtje en de muur. Loop  steeg 2,  tussen het rechter schuurtje en de muur, in. 

Steeg 2 is een doodlopende steeg en er groeien wat paddestoelen en wat mos. 
Pak ťťn van de paddestoelen die bij de muur staan en klik het naar de inventory. Pak dan wat van het groene mos, waar je de grijphandcursor op krijgt. 

Loop de steeg weer uit en ga dan steeg 1, tussen de beide schuurtjes, in. Er ligt een Stok in de steeg en, aan het rechter schuurtje, steekt een balk uit. Ook zul je  dat eekhoorntje weer zien verschijnen op het dak van het linker schuurtje. Eymerich wil de Stok nu nog niet pakken want hij heeft er nu  geen nut voor......Eerst moet Eymerich dat eekhoorntje bekeken hebben en dan zal hij nut hebben voor de Stok.

Wacht tot je het eekhoorntje weer ziet op het dak van het linker schuurtje en klik dan snel met je Oogcursor op het diertje....
In close-up zie je dat de eekhoorn een dubbele Eikel vast houdt. 

Klik op de dubbele eikel met je oog, zodat Eymerich dan de eikel ziet. Eymerich heeft die eikel nodig en zegt dat ie het eekhoorntje moet vangen. Nu heeft Eymerich dus die stok nodig om een val voor het eekhoorntje te kunnen maken. Sluit het close-upscherm.  NB: Lukt het niet om het eekhoorntje in close-up te krijgen als je in de steeg tussen de schuurtjes staat? Loop dan de steeg uit en ga terug naar de linker kant van het linker schuurtje en probeer het dan nog eens.

Als Eymerich de eekhoorn met het eikeltje heeft gezien wil ie de stok pakken. Zorg dus dat je weer in de steeg tussen de 2 schuurtjes staat en raap dan nu de Stok op. Aan de rechter schuur steekt een balk uit.....Klik op de uitstekende balk en klik dan het handikoon en......Eymerich duwt de balk het schuurtje in. 

Loop de steeg uit en ga terug naar de linkerzijde van de linker hut en loop naar het houten hekje in de hoek....
Open het actiemenu op het houten hekje en klik dan het "Breekikoon" en.....Eymerich trapt het hekje weg.....Loop de tuin dan in.....

Je ziet hier steeds het eekhoorntje rennen. Er staan 2 bomen.....bij de rechter boom groeit hoog struikgewas en daar is een "Hidden Area"......Bekijk de "Hidden Area" met je oogcursor......Eymerich vindt het een goede plek om er de eekhoornval neer te zetten. Maar zo'n val moet eerst geconstrueerd worden.

Loop verder omlaag......Op het volgende scherm zie je een "bruggetje" en het eekhoorntje verschijnt ook hier weer. 
Vlak voor het "bruggetje" zie je een bosje struiken en in dat bosje zie je een witte bloem (A Horrendous Flower). Pak die witte  bloem. 

Loop terug naar het vorige scherm en neem de EXIT naar de binnenplaats. Blijf dat staan naast de hut. Tegen de muur van het klooster groeit een lichtgroene struik.....Open het actiemenu op die struik en klik dan het Oogikoon......Eymerich vertelt dat het een struik is met "vreemde bladeren". Open weer het actiemenu op de struik en klik nu het Handikoon om een blad van de struik te plukken.....Je hebt dan nu "een blad van een giftige struik". Loop weer naar rechts, naar het Hoofdloze Standbeeld.  Zorg dat Eymerich links achter het beeld staat....Achter het beeld zie je dan de trap naar de Colonnade (Balcony)  en onder de trap zie je een nis waar een beeld in hoort te staan. Beweeg je cursor over de ronde stenen rand van  Hoofdloze Beeld.....aan de voorkant vindt je een Losse Tegel in de rand (Moving Stone) in de rand.....

Open het Actiemenu op die losse steen en klik dan het handikoon en....Eymerich pakt die losse tegel uit de rand..
...klik de steen naar de inventory. Ga weer Steeg 1 in en ga dan, via de stenen trap, naar binnen en...............

...je bent dan in de gang. Er staan 3 grote potten en vaten in de gang en er staat een ronde teil. 
Bij de 3 grote potten ligt een Juweel (Gem) en ook in de teil ligt een Juweel. Pak de 3 Juwelen

Loop dan door naar rechts. Links in de hoek is de ingang van de Keuken... Aan de muur ligt een stapel brandhout waarop een Juweel ligt en ook links naast de stapel hout ligt een juweel.  Bij de rechtermuur ligt nog een juweel en daar ligt ook een Katrol (Pulley).

Pak de 3 juwelen en pak de Katrol. 

Je moet nu 6 ronde juwelen hebben in diverse kleuren. Deze 6 juwelen moet je straks stoppen in de Leeuwkop, naast de deur van Vinet's kantoor. Ga nu echter naar de:

Keuken:

Op de vensterbank, boven de fontein ligt een Oude Lap. Op de kast ligt een Metalen Ding. Op de tafel ligt een Mes. Linksonder zie je een groene fles. Achter de groene fles staat een bruine Wijnpot. Rechts van de groene fles staat een tinnen potje. Pak de Lap die in de vensterbank ligt. Pak het Metalen Ding, dat op de kast ligt.....Het is een soort scharnier. 

Pak de Wijnpot, die achter de groene fles staat. Open het actiemenu op het Tinnen Potje en klik dan het handikoon en....
...Eymerich tilt het potje op en.....onder het potje ligt nog een Metalen Ding.....

Pak dat Metalen Ding van onder het potje vandaan......het is een 6-hoekige metalen koker

Loop door naar rechts. Onder het raam hangt een plankje en op dat plakje ligt o.a een Walnoot. Ook het Mes ligt nog op de tafel

Pak de Walnoot van het plankje en pak het Mes van de tafel. Rechts onder staan teilen en potten....een grote koperen pot staat in een teil. Open het actiemenu op die koperen pot en klik dan het handikoon......Eymerich tilt de pot en de teil op en....Onder de teil ligt een stuk Metaal....Pak dat stuk metaal....het plekt een driehoekig buisje te zijn. 

Achter Eymerich steekt een dicht luik in de muur....Bekijk dat luik ook nog even met je oog cursor. Ga nu terug naar de tuin, achter de linker hut. Loop naar het hoge gras, bij de rechter boom....Het is de plek waar Eymerich zijn eekhoornval wil plaatsen. We gaan nu items in inventory met elkaar combineren om een eekhoornval te maken. Open de inventory. Om in inventory 2 items met elkaar te combineren pak je het ene item op, via de hand in het actiemenu.... en klik je ermee op het andere item. Combineer nu de Stok (Stick) met de platte tegel (Moving Stone).....

Je hebt dan een Eekhoornval gemaakt

Pak dan de Val uit inventory en plaats het voor het hoge gras (Use trap with hidden area).....

De val staat dan voor de 2 rode paddenstoelen. Je val heeft aas nodig om het eekhoorntje te lokken....... 
Pak de Walnoot uit inventory en klik ermee op de val of op de Hidden Area.....

Er moet nu enige tijd voorbij gaan om de Eekhoorn onder de val te laten komen. Ga dus terug naar de binnenplaats en loop er gewoon wat rond. Of reis via de plattegrond naar de Balcony en loop dan via de trap naar de binnenplaats en dan terug naar de tijd.....Het heeft ongeveer een minuutje of 2 nodig om de eekhoorn onder te val te krijgen.  Keer je dan terug naar je eekhoornval en.......als het goed is ligt de tegel dan op de grond...... de eekhoorn is geweest en heeft zijn dubbele eikel onder de tegel verloren.......Klik met je oogcursor op de tegel en......Eymerich haalt de dubbele Eikel onder de tegel vandaan.

Ok.....Je hebt nu alle items om de Talisman/Katalysator te maken. 

Open de inventory en combineer de paddenstoel, het Mos (Lichen), de witte bloem, het Blad van de struik en de dubbele eikel met elkaar tot de Talisman.....

Loop dan terug naar de binnenplaats en......Boven de schuurtjes zweeft er nu een vrouwenfiguur in de lucht....
Pak de Talisman uit inventory en klik ermee in de lucht, boven het ingestorte deel van de muur......en..

...filmpje......Eymerich krijgt het Diana Visioen en ziet dat Calcares getroffen is door de Pest. Eymerich heeft de Pest als kind gehad en overleeft. Na het filmpje ga je terug naar Abt Vinet in zijn kantoor....Je kunt dit lopend doen of je gebruikt er de plattegrond voor.  Praat weer met Vinet. Vinet wil dat Eymerich onmiddellijk vertrekt naar Calcares, maar Eymerich wil eerst nog een nachtje goed slapen. Praat verder via alle gespreksopties. 

Als je weer alles besproken hebt met Vinet dan ga loop je het kantoor uit en loop je terug naar de Colonnade (Balcony). Loop dan weer rechtdoor en je bent dan terug in de gang waar je cel is en de Bibliotheek

Bibliotheek (Librerian's cel)

Ga naar binnen. Observeer en praat dan met de Bibliothecaris, die zit te schrijven in een groot boek. Dat boek is het  Antiphonary boek. De man is een beetje een stotteraar....gebruik alle gespreksopties die je krijgt. Vraag vooral naar het "Homeric Hymns" boek.

De biebmonnik zegt dat het "Homeric Hymns" boek een verboden boek is en dat ie het dus niet heeft in zijn bieb. De biebmonnik Eymerich verder niet helpen. Als het gesprek ten einde is kun je hier wat punten verdienen door wat Easter Eggs te scoren........

Achter het bureau staat een kist. Bekijk de kist.....de kist zit op slot. Op het muurtje, rechts naast het raam, hangt een stuk perkament, onder het kruis. Bekijk dat perkament met je oogcursor....de tekst op het perkament is geschreven door ene Don Zaucker. Aan de linker muur staat een grote boekenkast. In die boekenkast zie je, in het middendeel, een zwart/donker boek. Bekijk dat zwarte boek met je oogcursor....er verschijnt een foto in je scherm en Eymerich roept "PATER!!!" Linksonder in de boekenkast ligt een Schedel....bekijk de schedel met je oogcursor....je hoort een kort stukje muziek en iemand die een paar woorden spreekt. Dit waren allemaal Easter Eggs en je hebt er weer wat punten mee verdient. 

Momenteel valt hier verder niets te doen.....Eymerich zegt steeds dat ie weer met Vinet moet gaan praten, dus open de plattegrond en klik weer in Vinet's kantoor....maar....Je kunt nu niet via de plattegrond naar Vinet's kantoor....Vinet wil nu blijkbaar niet gestoord worden zijn deur is op slot. Je moet dus nu lopend maar je kunt wel via de plattegrond terug naar het Balkon, dus klik op de plattegrond op "Balcony" en als je daar bent dan loop je een scherm omlaag en je bent terug in de "Main Corridor", bij Vinet's deur. De bewaker staat hier nog steeds bij Vinet's deur. Praat weer met de bewaker....hij zegt dat Vinet niet gestoord wil worden. Praat verder via alle gespreksopties...

De bewaker verteld dat het er nog een andere bibliotheek is maar hij wil daar pas verder over praten als Eymerich hem wat geld toestopt. Ga terug naar de:

Bibliotheek:

Praat weer met de Biebmonnik en ......Eymerich bied zijn verontschuldiging aan voor zijn onbeschofte toon tijdens het eerste gesprek. Vraag de bibliothecaris nu uit over het boek waarin hij zit te schrijven en weer over de Koopman. De Biebmonk is bezig te schrijven in het Antiphonary boek, maar hij wil Eymerich niet vertellen wat ie schrijft......Eymerich moet het originele Antiphonary boek maar gaan lezen. 

Eymerich wil persť weten wat de Biebmonnik aan het pennen is in het boek. Op de tafel ligt het "Copy of the Antiphonary" boek. Bekijk dat kopie boek met je oogcursor. Open dan het actiemenu op het originele Antiphonary boek, en klik dan het "look closer oog" om het boek in close-up te bekijken. Eymerich vertelt dat er, rechts naast het boek, een papiertje ligt met daarop de aantekeningen van de Biebmonnik. Bekijk de aantekeningen met je oog. Eymerich verteld dat ie de aantekeningen kan gebruiken om de symbolen in het boek te ontcijferen.

Het grote boek is opengeslagen op 2 pagina's. Rondom de tekst staan tekeningentjes.....die tekeningetjes zijn de symbolen waar Eymerich het zojuist over had. Bekijk eerst alle 7 tekeningetjes met je oogcursor en luister naar wat Eymerich er over zegt.....steeds wordt het tekeningetje dat je bekijkt "verlicht" en je hoort Eymerich zeggen dat het een "Note" is maar dat ie het niet kan ontcijferen.

Nummer de tekeningetjes, van links boven naar rechtsboven, 1 t/m 7. Klik met je oog op tekeningetje 5....je zoomt in op tekeningetje 5 dat "verlicht" wordt.....Eymerich roept iets...Snel.....beweeg je cursor naar het Aantekeningen papier en klik er op met je oogcursor en.....

.....met behulp van de Aantekeningen "ontcijfert" Eymerich tekeningetje 5 als "NUMEN INEST".....wat zoiets betekent als "Er huist een geest hier".  Eymerich is er nu van overtuigt dat de Biebmonnik een Cathar is. Praat weer met de Biebmonk en ............Eymerich verontschuldigd zich voor zijn eerdere onbehouwen gedrag en bied aan om de bieb een beetje op te ruimen.

Je moet nu 8 Lappen vinden en pakken. De 8 lappen liggen allemaal op de vloer....het zijn de "witte vlekken" die je op de vloer ziet. 

Raap alle 8 Lappen op en klik ze naar de inventory....Eymerich zegt het als je alle lappen gepakt hebt. Op 7 lappen staan letters en het is de bedoeling dat je deze 7 lappen aan elkaar puzzelt zodat Eymerich de volledige tekst kan lezen. Maar dat kun je niet hier in de bibliotheek doen. Ga naar je eigen cel

In je Cel:

Puzzel de  lappen aan elkaar

Loop in je cel naar het raam. Bekijk het raam weer met het "Look closer oog" in het actiemenu.....Eymerich zegt weer dat de ruit haast een spiegel is. Terwijl je in de close-up van het raam bent open je de inventory. Je gaat maar 7 lappen gebruiken....het kleinste stukje lap waar lijntjes op staan gebruik je niet. 

Pak 1 voor 1 de 7 lappen, met de letters erop, uit inventory en klik ze 1 voor 1 op de ruit....Je weet dat je een lap op de juiste plek op de ruit hebt geklikt als de letters op de lap duidelijk dan zichtbaar zijn....je kunt de lap dan ook niet meer verplaatsen. Klik je een lapje op een verkeerde plek dan blijven de letters vaag maar dan kun je die lap weer oppakken en op een andere plek vast klikken. 

Als je alle 7 lappen op de juiste plekken hebt geklikt dan leest Eymerich de volgende zin "Consolamentum Perfect".....

......en dit vertaalt ie als "The Cathars Rules" en dus concludeert ie dat de biebmonk een ketter is.
 Linksklik om uit de close-up te gaan. Eymerich wil dan weer gaan praten met de Biebmonnink. 

NB: Vindt je de lappen puzzel te moeilijk dan kun je ook gebruik maken van je "Divine Help" kruis. Dat kan alleen als je kruis helemaal wit is. Klik een lap op de ruit en klik dan op het kruis en....de lap wordt op de goede plek op de ruit gezet. Je moet dan even wachten tot je kruis weer "vol gelopen is" om dit dan ook met je volgende lapje te kunnen doen. Elke keer dat je het kruis gebruikt kost het je een punt, dus als je deze lapjes puzzel geheel via je kruis wilt oplossen dan kost het je 7 punten.

Ga dus, lopend of via je plattegrond, terug naar de:

Bibliotheek:

De biebmonnik is blijkbaar klaar met schrijven want hij staat nu bij de lage kast. Ga weer praten met de Biebmonkey en....
..........Eymerich "trakteert" de monnink op zijn "duivelspreek". Praat dan verder via de gespreksopties die je krijgt en......

De Biebmonnik verteld dan waar de geheime bibliotheek is en dat is aan het einde van de gang, naar de keuken, verborgen achter het altaar van St.John die een Engel aan zijn voeten heeft. Maar biebmonnik weet niet waar de sleutel van de geheime bieb is verborgen.  De Biebmonnik valt Eymerich dan aan maar wordt door Eymerich overmeestert en ligt dan bewusteloos tegen de kast aan. 

Eymerich wil de monnik vastbinden maar hij heeft geen touw. Ga, via de plattegrond, naar de Colonnade (Balcony) en open er weer het actiemenu op het tapijt, dat bij de doorgang naar de stal hangt te wapperen. Klik de handikoon en....nu trekt Eymerich een stuk lap uit het tapijt. 

Ga terug naar de bibliotheek. Pak het zojuist afgescheurde stuk tapijt uit inventory en klik ermee op de bewusteloze biebmonk en.....Eymerich knevelt de monnik.

Easter Egg: Open het actiemenu op de nu geknevelde monnik en klik dan het "Trapikoon" en........

........Eymerich schopt de weerloze arme monnik.....blijf dit doen tot Eymerich zegt dat de ribben van de monnik heeft gebroken....dat zegt ie nadat je 3 keer de monnik hebt geschopt.......Kijk even op de plattegrond....ik heb nu 43 van de 100 punten gescoord. 

Keer terug naar de bewaker, die de deur van Vinet's kantoor staat te bewaken. Klik met je oogcursor op de bewaker....
Je ziet de bewaker dan in close-up....Bekijk, met je oogcursor de "Pendant" die op de linkerarm van de bewaker steekt....

het pendant heeft een afbeelding van Baphomet, een god die werd aanbeden door de Tempeliers. Linksklik om uit de close-up te gaan....Eymerich denkt dat de bewaker iets voor hem verbergt en hij denkt dat ie er achter kan komen als ie de bewaker dronken weet te krijgen. Loop een scherm naar links en daal de trappen dan weer af. Blijf onderaan de trappen staan. In het muurtje, tussen de 2 trappen, zit een gat (Hole in the wall. Combineer in inventory de Katrol (A pulley) met de gele rubberen Kip.....

je hebt hiermee weer een Easter Egg gescoord maar je hebt deze kip/katrol combo ook nodig. 
Pak de Kip/katrol combo uit inventory en gebruik het op het Gat in de muur ( Use a chicken with a pulley with hole in the wall) en....

Eymerich beland in een Catacombe........De meeste halfronde nisjes zijn leeg maar in een paar nisjes staat een schilderij.

Bekijk de "verlichte" schilderijen met je oogcursor....Je ziet ze dan heel even in close-up.....Dit zijn weer Easter Eggs.....Als je later hier weer terug komt dan zijn meer schilderijen hier toegevoegd die je dan ook nader kunt bekijken. Je kunt alleen via de kaart deze schilderijen ruimte weer verlaten. Open dus de kaart en keer dan terug naar de Bewaker bij Vinet's deur. Pak de Wijnpot uit inventory en geef de wijn aan de bewaker......

De bewaker wil echter niets verder vertellen over de geheime bieb....Hij wil nog meer wijn. Eymerich wordt woest maar de bewaker is niet bang uitgevallen. Praat verder met de nu redelijk dronken bewaker via de gespreksopties maar het levert niets op. Als je niet verder kunt praten dan klik je weer op de bewaker om nieuwe opties te krijgen.....gebruik die ook allemaal....

De bewaker wil niet zeggen waar de sleutel van de geheime bieb is....hij wil voor deze informatie wat gouden munten hebben. 
Er moet meer wijn in de bewaker gegoten worden, dus ga terug naar de keuken (Larder op de kaart)

Keuken:

In de tafel waar de tafel waar de groene fles op staat steekt een afgesloten la (Closed Hatch)...Deze klikplek is moeilijk te zien maar wellicht helpt deze afbeelding je.......

Bekijk de la in close-up via het "Look Closer oog" in het actiemenu....de la heeft een slotplaat 

Boven het luik heeft de tafel 2 witte metalen randen. Links en rechts naast het luik zie je metalen ornamenten en 2 metalen randen. Als je goed kijkt zie je in de 2 bovenste metalen randen 3 losse stukjes en ook in de beide andere randen zit een los stukje......Het linker ornament zit ook los......Nummer alle losse stukjes als 1, 2, 3, 4, 5, 6.....Pak dan de losse stukjes en doe dat in de 1, 2, 3, 4, 5, 6 volgorde.....Alle onderdelen staan dan boven op de tafel. Nummer die onderdelen van links naar rechts A, B, C, D, E, F   Open dan het actiemenu op de la (niet op de slotplaat).....Het actiemenu heeft nu  een oog en 4 handjes....de handjes zijn de "Move drawer", "Pull drawer", "Push drawer" en "Hit drawer" handjes. 

Je moet nu in de juiste volgorde de 4 handjes klikken om de la te openen....Klik op: Hit drawer, Pull drawer, Push drawer, Move drawer en.....Klik dan snel met je handje op Onderdeel D en......Eymerich steekt Onderdeel D aan de rechterzijde van de la en wurmt er de la nu echt open.

In de la staan 2 kleine flesjes....het rechter flesje bevat gif en het linker flesje bevat het tegengif...
Eymerich geeft je een hint over op wie hij het gif zou kunnen gebruiken. Pak beide flesjes uit de la en klik ze naar de inventory

NB: Lukt het je niet om de la open te wurmen dan kun je het Kruis gebruiken....Doe dan wel eerst de Handjes maar als je het laatste handje hebt geklikt dan klik je snel op het kruis en....vanzelf wordt dan onderdeel D naast de la gestoken en de la gaat open.

Ok....De bewaker wil meer wijn maar dat hebben we niet gevonden....wel een flesje gif en een flesje tegengif.....dus.....ga terug naar de bewaker. De dronken bewaker heeft het heel warm gekregen van de wijn en heeft daarom een deel van zijn harnas uitgetrokken en naast zich op de grond gelegd. Bekijk die hoop kleren (The Guard's clothes) met je oogcursor. 

Op de kleren ligt het Baphomet medaillon van de bewaker. Pak het Gifflesje uit inventory en gebruik het op het medaillon......

Eymerich giet het gif op het medaillon en vanzelf ga je weer uit de close-up. Praat nu met de bewaker...NB: Mocht je nu niet met de bewaker kunnen praten omdat je niet op hem kunt klikken, ga dan even weg hier en keer gelijk weer terug....grote kans dat je dan wel op de bewaker kunt klikken. Kies dan het praatikoon. De bewaker pakt zijn medaillon op en er volgt een gesprekje. Je krijgt dan gespreksopties....gebruik ze allemaal en...

..........Eymerich weet de bewaker zover te krijgen dat ie zijn medaillon kust en dus het gif oplikt en.....wordt onwel.....Eymerich vertelt de bewaker dat ie zijn medaillon vergiftigd heeft en de man gaat er bij zitten.  Nadat je nog gevraagd hebt hoe de man zich voelt ga je uit de close-up. Praat weer met de bewaker en......Eymerich toont de bewaker het flesje tegengif....

.Gebruik 1 van de 2 gespreksopties en........Eymerich geeft het flesje aan de bewaker maar helaas....het flesje is leeg, en dat wist Eymerich.........
..tot genoegen van Eymerich sterft de bewaker....Eymerich heeft dan vanzelf de Sleutel gepakt.

Eymerich kan het lijk hier niet laten liggen....Het lijk moet verborgen worden. Ga terug naar de keuken (Larder op de kaart). 

Keuken (Larder)

Terug in de keuken loop je door naar rechts. Linksklik weer op het gesloten luik in de muur en klik dan het "Look Closer oog"  en......In de close-up ziet Eymerich dan dat 2 stenen, onder het luik, ietwat verzwakt zijn (Encrusted area). Pak het Mes uit inventory en klik ermee op de verzwakte stenen plek.....Het mes is dan je cursor.....Klik met het mes en hou dan je linkermuisknop ingedrukt en beweeg het mes dan over de plek tot je alle losse stukjes pleisterwerk hebt verwijderd en een slotplaat hebt blootgelegd....Je mes verdwijnt vanzelf als je alle losse stukjes hebt verwijderd.

In de slotplaat zie je een driehoekgat en een rondgat. Ook heeft de plaat een grendel en een metalen blok

Pak het 6-hoekige metalen buisje uit inventory en klik het in het ronde gat B. Pak dan het driehoekige buisje uit inventory en klik het in het driehoekige gat C. Pak dan het metalen Scharnier uit inventory en klik het op plek A, aan het linker uiteinde van de grendel . 

Als je de 3 metalen onderdelen in de slotplaat hebt geklikt moet je er in de juiste volgorde op klikken om het slot te openen.....De juiste volgrode is deze: Klik 2 keer op de Grendel D en dan op het metalen blokje E, waar het rechter einde van de grendel door steekt en.....het luik schuift open....

Ga terug naar de dode bewaker. Open het actiemenu op het lijk en klik dan het handikoon en....

...Eymerich sleept het lijk naar de keuken en duwt het lijk door het geopende luik naar buiten.

De Geheime Bibliotheek:

Ga naar de gang waar je cel en de bibliotheek is. Loop naar je cel maar ga er niet binnen. Achter in de gang hangt een gordijn (A Curtain).

Open het actiemenu op het gordijn en klik dan het deurikoon en.....Je beland in het:

Trappendoolhof:

Het is donker. Eymerich staat midden links bij de 1e trap en bij een brandende kaars. Pak de brandende Kaars.....Er zijn 4 altaars in het doolhof en een juweel. Er zijn ook Spike vallen die Eymerich's doorgang belemmeren. Je moet Eymerich door het doolhof leiden naar de 4 altaren, het juweel en de muur. We gaan eerst naar:

Altaar 1:

Altaar 1 is midden onder in het doolhof. Open het actiemenu op Altaar 1 en klik dan het "Look Closer oog" en.......Vanzelf beland je in de close-up van Altaar 1. Je ziet 2 panelen. Tussen de panelen staat een Kruis. Om het altaar te activeren dien je 17 verborgen knopjes te vinden en te klikken. De volgorde waarin je die 17 knoppen klikt is niet van belang.   Het linker paneel heeft draakmozaÔk....klik je op het DraakmozaÔk dan reset de puzzel naar de beginstand. Op de afbeelding hieronder heb ik de 17 klikplekken omcirkeld....Op elke klikplek krijg je de handcursor.....dus zoek de 17 plekken waar je de handcursor op krijgt en klik dan......

Het doel is om het kruis naar rechts te buigen.......en dat doe je door op de 17 verborgen knopjes te klikken......Vindt de verborgen knoppen en klik erop met de handcurser en blijf dit doen totdat Eymerich zegt dat je alle knoppen gevonden hebt....telkens als je een knop klikt buigt het kruis een stukje naar rechts.... 

.........als Eymerich heeft gezegd dat je alle knoppen gevonden hebt dan hangt het kruis helemaal naar rechts....Klik dan met je handcursor op het kruis om het kruis weer rechtop te zetten......Klaar....je hebt hiermee de spike val op de trap naar altaar 2 uitgeschakeld.  Altaar 2 staat achter de pilaar, in het midden van het doolhof. Open het actiemenu op altaar 2 en klik dan weer het "Look Closer oog" en.....Eymerich wandelt naar altaar 2 en je beland er in de close-up

Altaar 2:

Altaar 2 heeft een bas-reliŽf van engelen en demonen. De engel in het midden heeft geen halo op zijn hoofd.  Om het altaar te activeren moet je, in een bepaalde volgorde, de 10 verborgen elementen klikken in de reliŽf groepen, links en rechts van de engel.......

........telkens als je een verborgen knop klikt schuift de Engeldeur, in het midden, een stukje verder open en uiteindelijk is de deur open en zie je de duivel

Het Juweel is nu bereikbaar, dus open het actiemenu op het juweel en klik dan het handikoon om het juweel te pakken.

 Rechtsboven zie je een muurtje (A wall) Bekijk dat muurtje met je oogcursor....Eymerich loopt er naar toe en in de close-up zie dat er een leeuwkop op de muur is getekend.....De leeuwkop lijkt verdacht veel op de stenen leeuwkop bij de deur van Vinet's kantoor. 

Ga uit de close-up Altaar 3 is linksonder in het doolhof. Open het actiemenu op altaar 3 en klik dan weer het "Look Closer oog" en.....Eymerich loopt naar altaar 3 en je bent dan weer in de close-up.

Altaar 3:

Altaar 3 toont je een "huisje" met Heiligen, Engelen en een naakte vrouw.  Die naakte vrouw is Eymerich een gruwel want ze doet zijn penis stijf worden..........Je moet op 10 plaatsen klikken...Telkens als je op een plek geklikt hebt komt de volgende klikplek beschikbaar. We beginnen rechtsboven met de "Bal" die bovenop de hoek van het huisje staat......dan klik je de volgende klikplek en dan de volgende enzovoorts tot je alle 10 plekken gehad hebt......het moet wel in de juiste volgorde gebeuren.......ga je fout dan stap je uit de close-up en ga je gelijk weer terug in close-up om het altaar te resetten naar de begin stand. Op de afbeelding heb ik de klikplekken genummerd als 1 t/m 10

Als je goed doet dan zijn 9 en 10 omlaag gezakt en zie je een Korset....Pak het Korset en klik het vast op de naakte vrouw om er haar naakte borsten mee te bedekken..........

Eymerich's penis wordt weer slap en.....je kunt door naar Altaar 4. Linksklik om uit de close-up te gaan. Altaar 4 is dus bovenin het doolhof, open het actiemenu op altaar 4 en klik dan weer het "Look Closer oog" en je bent dan weer in de close-up.

Altaar 4:

Dit altaar heeft in het midden een beeld van een Heilige. In de sokkel van het beeld steekt een rode knop en een slot. De panelen, links en rechts, hebben een gesloten deur. De bedoeling is het om het Heilige beeld omhoog te krijgen. Klik met je handcursor op de rode knop en.....de 2 deuren gaan open en je ziet dan in het linker paneel een engel die op een muurtje staat......onder het muurtje zie je weer een rode knop. In het rechter paneel zie je 2 beelden.  

Je moet weer op diverse plekken klikken.....in totaal moet je 24 klikpunten klikken en dat moet je in de juiste volgorde doen....In de afbeelding hieronder heb ik de klikplekken genummerd als 1 t/m 24......Dus klik al die punten met je handcursor.......en......telkens zie je iets veranderen in de panelen wardoor er nieuwe klikplekken beschikbaar komen. De rode knop onder het middelste beeld was dus klik 1, dus die heb je al gedaan....

Als je alle klikplekken geklikt hebt dan  schuift het middelste beeld omhoog maar..........

........dan bromt Eymerich dat de geheime bieb nog steeds gesloten is.....hij mist nog iets......er moet blijkbaar nog ergens iets gedaan worden. 

NB: Je kunt ook deze puzzel oplossen via het Kruis, maar dat gaat dan klik voor klik, dus niet in 1 keer en het kost je dan 24 punten.

Reis, via de plattegrond of via de exit links, weer terug naar de gang voor Vinet's deur.

De Leeuwkop puzzel:

Op de pilaar, links naast Vinet's deur, steekt de stenen Leeuwkop. Klik met je oogcursor op de Leeuwkop en je geraakt er weer in close-up. 

Eymerich vertelt dat er iets mist in de leeuwkop. De Leeuwkop heeft 7 gaten.....Je hebt in totaal 7 Juwelen in inventory. Je moet nu een juweel plaatsen in de 2 oorgaten, de 2 ooggaten, de 2 neusgaten en in het mondgat van de leeuwkop. Pak een juweel uit inventory en klik ermee in een gat....Is het niet het goede juweel voor dat gat dan roept Eymerich "Nothing" of iets anders negatiefs en dan verdwijnt het juweel terug naar inventory. Is het wel het goede juweel dan wordt het in het gat gezet,......

Als je alle 7 juwelen in de juiste gaten hebt geklikt dan meld Eymerich dat er ergens iets is open gegaan. Ga dan uit de close-up en ga terug, via de plattegrond, naar het Trappendoolhof.

Pak eerst de brandende kaars weer op en open dan weer het actiemenu op Altaar 4 en.....
Nu krijg je in het actiemenu het "Deurikoon".......Klik het "Deurikoon en...,,,,Eymerich gaat door Altaar 4 en we zijn dan in de:

Geheime Bibliotheek:

De bedoeling is het om hier het Verboden "Eleusinian Mystery" boek van Homer te vinden. Links naast de ingang zie je een boekenkast (Bookshelves to the right). Midden in de kamer staat een Vuurschaal (Brazier) bovenop een enorme berg boeken. Bekijk de boekenkast met je oogcursor en luister naar het geschreeuw van Eymerich.

Eymerich kan het Homer boek niet vinden in de boekenkast. Bekijk de Vuurschaal met je oog. Pak dan het Antiphonary Boek uit inventory en plaats het boek in de Vuurschaal. Pak dan het Copy of Antiphonary boek uit inventory en plaats ook dit boek ook in de vuurschaal......en......Eymerich verbrand de boeken om meer licht te hebben......Als de vlammen uit de vuurschaal komen druk je op je TAB toets van je toetsenbord.

Linksonder zie je nu een glazen potje liggen...(Red ink). Klik met je oogcursor op het glazen potje....Eymerich loopt er naar toe en je ziet dan een rooster in de vloer...

.....rode inkt druipt door het rooster omlaag......Eymerich zegt dat het rode inkt is gebruikt door de Biebmonnik om er zijn verboden boeken mee te markeren. Open het actiemenu op het glazen potje en klik dan de handcursor en.....Eymerich raapt wat rode inkt op. Linksboven, links achter de vuurschaal, is een trap om omhoog te klimmen naar boven de boekenkast....Zoek de "Loopcursor" op de trap en klik die dan en....

.........zorg dat je niet met je oogcursor klikt want dan geraak je in een verkeerde close-up van de bovenste boekenkasten......
......Zorg dat Eymerich bovenop de onderste boekenkasten komt te staan.  

Heb je Eymerich boven staan dan klik je met je oog in de vakken, links van Eymerich....je zoomt dan in op die vakken. In het middelste vak staat een dun boek tussen dikke boeken....Tel vanaf het dunne boek 3 boeken naar rechts....het Homer Boek is het 2e rode boek vanaf het dunne boek.....Pak dat rode boek uit het vak en.....Victory........

Het Homer boek komt geopend in je scherm te staan.....Klik op de rechter pagina en hou dan je muis ingedrukt en sla de pagina om.....blader op deze wijze verder door het boek tot je de pagina hebt gevonden waarop de "Verering van Demeter" afgebeeld staat.....

Eymerich kopieert deze pagina en bergt het op in inventory.....Linksklik en luister naar Eymerich en linksklik dan een paar keer om uit het close-upscherm te gaan. Open de plattegrond en klik nu weer op Vinet's kamer en.....Vinet is weer wakker en Eymerich beland nu weer bij Vinet in zijn kantoor. Praat met Vinet en gebruik alle gespreksopties die je krijgt,.

Eymerich confronteert Vinet en het eind van het liedje is dat Vinet hem bevordert tot Inquisitor General, met de daarbij behoren zegelring en papieren. Loop het kantoor uit en loop naar de Colonnade.....op het "balkon" loopt een kale monnik....klik op die kale monnik en.......Eymerich snauwt de monnik af en degradeert de arme man tot assistent stallenjongen. Je kunt deze kale monnik ook tegenkomen in de gang waar de bieb en je cel is.

Ga nu naar de binnenplaats, via de trap op de colonnade, naar de Binnenplaats: Loop tot voorbij het hoofdloze standbeeld en zie.....je paard staat, gezadeld en al, al geduldig op je te wachten. 

Klik de deurcursor in de poort en.......Eymerich zegt zijn gebedje en dan gaat ie op weg naar Calcares......het paard was blijkbaar een zeer oude knol want het arme dier sterft onderweg. Paardloos arriveert Eymerich dan in het dorp:

Calcares:

Het regent en je inventory is leeg. Ook je plattegrond van het klooster is nu verdwenen. Je hebt alleen nog het Journaal en het kruis. Tussen de 2 huizen is een steeg (Alley). Midden onder in het scherm is er door de regen een plas (Puddle) ontstaan. Bekijk de Plas via het oogikoon van het actiemenu. Bekijk de steeg (Alley) via het oog in het actiemenu........Als je de steeg bekijkt met het oog dan loopt Eymerich de steeg in en zegt dan dat de steeg leid naar de hoofdweg van het dorp. Je ziet dan ook, rechtsonder in je scherm, een lijk liggen onder de hooiberg. Op de hooiberg ligt ook het wrak van een houten kar (Cart). Bekijk de Kar met je oog van het actiemenu. 

Onderzoek van het lijk bij de hooiberg:

Open het actiemenu op het lijk en klik dan het "Look Closer oog" om het lijk in close-up te zien. 

Je ziet het hoofd, de nek, de armen en de borstkas van het lijk. Het is het lijk van een vrouw. Het lijk heeft diverse wonden en is flink bebloed. Je moet nu het lijk op diverse plaatsen nader inspecteren en je moet dit zorgvuldig doen want mis je een plek dan loop je hier hopeloos vast in de game. Klik met je oogcursor op het voorhoofd, de geopende mond en het hart en luister naar wat Eymerich zegt. Het lijk is gebalsemd en de ingewanden zijn verdwenen. De tong is volledig zwart omdat het ding volledig is uitgedroogd. Het hart is "geŽxplodeerd". Op de rechter wang, links voor jouw, steekt een enorme puist.....Klik op de puist met je oogcursor en.....je ziet dan het gezicht vanuit een nieuw perspectief......

In deze nieuwe close-up klik je weer op alle plekken waar je de oogcursor op krijgt en luister je weer naar Eymerich....de klikplekken zijn nu: het voorhoofd (Huid/skin) de ogen, de mond, de puist, de kin. Bij het rechter oor krijg je ook nog een klikplek, op het afgesneden oor...klik daar dus ook en dan nog een keer en......er komt een oor omhoog....het is een mensenoor en Eymerich begint er van te walgen. 

Linksklik om uit de close-up te gaan. Als je alle klikplekken in de 2 close-ups van het lijk geklikt hebt dan kun je het lijk niet weer in close-up bekijken....kan dat wel dan heb je dus nog niet alle klikplekken gedaan. Ok....als je echt helemaal klaar bent met het lijk dan kun je verder.....Open weer het actiemenu op de steeg en klik dan nu het Deurikoon en.......

Aurore Inn:

Eymerich loopt via de steeg naar de Hoofdstraat van het dorp en staat dan voor de plaatselijke Aurore Herberg (Inn).  
Open het actiemenu op de voordeur van de herberg en ga dan naar binnen via het deurikoon

de waardin staat achter de bar. Ga met haar praten.......Eymerich vraagt om een kamer en die krijgt ie. De vrouw zegt nog dat haar herberg een "veilige plaats" is. Vraag dus wat de vrouw bedoeld met "veilige plaats".......Eymerich vraagt dan vanzelf ook om een maaltijd en hij krijgt ook de sleutel van zijn kamer en het gesprek is dan ten einde gekomen.

Rechts naast de open haard, waarin een pot boven het vuur hangt, leunt een Fakkel (Torch).....Pak die Fakkel. Pak de Fakkel meteen uit inventory en steek hem aan op het vuur van de open haard......Eymerich houd de brandende fakkel in de hand.....Loop naar linksonder.....je ziet dan de trapleuning van de trap naar de boven etage.....Open het actiemenu op de trap en klik dan het deurikoon en.......

Eymerich beland op de donkere overloop en loopt door naar de deur van zijn kamer alwaar hij de brandende toorts in de muurhouder steekt. Er zijn 2 deuren....de voorste deur is Eymerich's kamer. Ga nog niet naar binnen.....achter in de gang staat een grote Pot (Jar) aan de muur. 

Onderzoek die Pot met je oog van het actiemenu.....er zit wijn in de pot maar de wijn is verworden tot azijn.. In de voorgrond staat een kist en op de kist ligt een Lap (Rag).....bekijk de Lap.....Eymerich wil de lap niet pakken. Vlak voor de kist ligt er een Stok (Stick) op de vloer......maar ook de Stok wil Eymerich nu nog niet pakken Pak de Sleutel uit inventory en klik ermee op de Eymerich's kamerdeur en.....Eymerich doet zijn deur van slot maar stapt niet vanzelf naar binnen, dus open het actiemenu op de deur en klik het deurikoon om de kamer in te gaan.

Eymerich's kamer:

Het krioelt er van de kakkerlakken. Het strooien matras is Eymerich's bed....Til het matras op via het Handikoon in het actiemenu en......in de muur zien we dan gat een waar de kakkerlakken uit komen......bekijk het muurgat met je oogcursor......

Nu heeft Eymerich behoefte aan de stok en de lap, dus ga terug naar buiten en pak nu de Stok en de Lap. Combineer in inventory de Lap met de Stok tot een Fakkel......Doop de Fakkel dan in de Wijn/azijn pot, die achter in de gang tegen de muur staat. 

Ga je kamer terug binnen en til het matras weer op.....Als het matras weer omhoog staat pak je snel de Fakkel uit inventory en klik je er snel mee in het muurgat..... Eymerich steekt de in azijn gedrenkte fakkel in het gat en het matras valt weer plat..... Door het azijn komen er nu geen kakkerlakken meer door het gat de kamer binnen maar er kruipen nog wel 2 kakkerlakken rond over de vloer en die moet je plat trappen....de beestjes zijn snel.......je moet op elk van de 2 kakkerlakken  het actiemenu openen en dan het "Vertrapikoon" klikken. 

Heb je beide kakkerlakken vertrapt dan plaats je de cursor op het matras en.....je cursor is nu een kussentje.....klik met het kussentjecursor op het matras en.......
Eymerich doet nog even zijn gebedjes en gaat dan slapen en.......we belanden dan  in

Eymerich's Droom:

Hal

In zijn droom is Eymerich in een ronde hal......Middenin zweeft DEMETER en er zweven Ogen in de hal en er zijn 2 poorten....

loop naar rechts.......Je ziet dan een blauw oog, tussen 2 "vuurwolkjes"...........Klik met je hand op het blauwe oog ......
Eymerich knielt neer voor het blauwe oog ....er is dan een Flits en het blauwe oog is verdwenen.......

Wel...........ga zo verder.....loop naar de linker poort en de rechter poort en  klik met je handcursor op alle Blauwe Ogen die tussen 2 Vuurwolkjes hangen om die Ogen weg te klikken........Telkens knielt Eymerich en zie je een flits waardoor Demeter weer een ietsje meer tot leven komt......Het zijn, als ik goed geteld hebt 4 of 5 van die Vuurogen die je moet weg klikken. Heb je alle blauwe Vuurogen weg geklikt dan verandert de rechter poort in een Vuurpoort.....Loop dus helemaal terug naar de Vuurpoort en klik dan de Deurcursor en..........Eymerich gaat door de vuurpoort en beland in een gang

Gangen met witte Letters/Symbolen

Je ziet een witte Driehoek.....het is het symbool voor de letter D....Pak de witte Driehoek....de driehoek verdwijnt naar je inventory. Loop verder door naar links en klik dan de deurcursor in de poort en we belanden in de volgende gang. Loop door naar links en pak de witte N Letter....Deze N met staartje is de letter E.....

.........loop door naar links en stap weer door de poort naar de volgende gang....Zoek de witte letter en pak het en klik het naar inventory....Het is de letter U.....

Loop door de poort naar de volgende gang en....Groene gang....hier zie je als witte letter weer  een N....Pak de N.....

........de N verdwijnt naar je inventory en op de muur verschijnt nog een witte N...... Pak die 3e N ook de N......je hebt nu 3 witte N's in inventory. 
Zoek de poort en ga erdoor naar de volgende gang en pak de witte T....

Op naar de volgende gang via de poort...fel rode gang....geen witte letter...ga links weer door de poort naar de volgende gang en pak er de witte P.....

je hebt nu 7 witte letters in inventory.....waar de P hing verschijnt nu de Witte Vuurpoort.....

Ga door de Witte poort en .....Eymerich beland in de

Zwevende Gang:

Midden in het felle witte licht staat Eymerich....Klik steeds vlak voor Eymerich om door te lopen naar de poort en blijf dat doen.....Je gaat zo door een paar poorten en dan zie je het spiegelbeeld van Eymerich staan....Je ziet nu 2 Eymerichen en tussen hen in zweeft de zwarte letter D........je kunt de D niet zo maar grijpen....

Open de inventory en klik op de witte Driehoek letter Hou je muis ingedrukt en SLEEP de letter dan vanuit de inventory tot op de zwevende D en laat je muis dan los.....en.......

....de D beland als blauwe letter in inventory...............Loop verder, door steeds weer vlak voor Eymerich te klikken, en...je beland bij de zwevende E.....
..........sleep nu de 1e witte N letter uit inventory tot op de zwarte  E en laat los om de E te pakken....

Ok.......Ga zo door tot je alle 7 Zwevende letters als blauwe letters in inventory hebt verzameld.....je sleept dus steeds de volgende witte letter op een zwevende letter...De M pak je met de witte U, de 2e E pak je met de 2e witte N, de T pak je met de witte T, de 3e E pak je met de laatse witte N en de R pak je met je laatste witte letter P............Als je alle zwevende letters gepakt heft dan spellen de blauwe letters het woord DEMETER 

DEMETER wordt "Wakker" en..............

Book 1 The Village is nu TEN EINDE....

.je krijgt de aankondiging voor Book 2

.....en je ziet dan ook nog  je Score........

.....Mijn score blijkt 73 te want ik heb bij lange na niet alle Easter Eggs gevonden en ook dat geheim complot niet opgelost....en weet je wat.....het kan mij geen Fuck schelen.  Als je Book 2 The Village hebt en je hebt nog niet genoeg van deze vreselijke Eymerich en het Katholieke gezwets dan kun je dus gelijk verder met Boek 2 The Village.