2016: Walkthrough door: Louis Koot  

The Perils of Man is een point and click adventure game. Je speelt de game dus geheel met je linkermuisknop. De game speelt in onze tijd en het vertelt het verhaal van Ana Eberling, 17 jaar jong, die wil uitzoeken wat er met haar vader is gebeurt die 10 jaar geleden plotsklaps spoorloos is verdwenen. De game heeft een optiemenu waar je diverse instelling naar eigen voorkeuren kunt instellen.....allemaal afhankelijk van hoe goed jouw PC aan de systeemeisen voor de game kan voldoen. Om een nieuw spel te starten druk je op "New Game"......je moet dan 1 van de 3 "Slots" kiezen om de game te starten......Je kunt dus in feite 3 nieuwe games tegelijk spelen..

Je kunt NIET ZELF Saven en Loaden in de game. De game saved je voortgang telkens als je de game afsluit en doet dat in een save bestand dat telkens wordt overschreven. Als je de game verlaat en dan weer start dan klik je op "Continue" en dan kies je slot 1, slot 2, slot 3, al naar gelang in welk slot je bezig was, om door te gaan waar je gebleven was. Alles wat je had gedaan, tot het moment dat je de game verliet, blijft opgelost. Het enige bezwaar van dit systeem is dat je nooit terug kunt naar een eerder savemoment, maar ik heb niet de ervaring dat dit een probleem is. Ik heb de game al 2 keer doorgespeeld en ik vond dit savesysteem niet bezwaarlijk.

Ana Eberling viert vandaag haar 16e verjaardag, maar ze doet dat alleen op haar kamer waar ze een filmpje bekijkt over haar vader en diens voorvaderen. Eén van Ana's voorvaderen, Thomas Eberling, was een geniale uitvinder. 150 jaar geleden, op het hoogtepunt van zijn carrière  en kort voor de voltooiing van zijn meest geniale uitvingen, verdween Thomas Eberling echter en niemand heeft ooit nog wat van hem vernomen. 

Pas in onze tijd kreeg Thomas Eberling een nazaat  die zijn werk kon afmaken en dat was Ana's vader  Max Eberling. Maar 10 jaar geleden, toen Ana dus nog maar 7 jaar was, is ook Thomas Eberling plotsklaps verdwenen, tijdens een gala banket ter ere van Einstein. Max Eberling voorzag dat het dak van het gebouw zou gaan instorten en omdat hij op tijd nog alarm kon slaan heeft hij vele levens gered...Maar.......Max verdween voorgoed.  

Het filmpje komt dan tot een einde en........Het valt Ana op dat haar vader, Max, in de filmpje, overal en altijd een zonnebril draagt behalve als hij recht in het felle licht kijkt.

Dan komt Ana's moeder binnen en ze heeft een kistje bij zich. Ana's moeder is een nogal verward mens, maar wat wil je ook als je echtgenoot 10 jaar geleden opeens en zonder waarschuwing is verdwenen en jou heeft laten zitten met een  kind van 7 jaar. Dat is toch wel reden genoeg om ze niet allemaal meer op een rijtje te houden, toch?  In het kistje ligt een glazen buisje en het is van Ana's vader en eigenlijk had het al verleden jaar aan Ana gegeven moeten worden, op haar 16e verjaardag. Maar moeders heeft het pas enkele weken geleden terug gevonden.

Ana neemt het buisje in ontvangst en ze is vast besloten om te achterhalen wat er met haar vader is gebeurt, 10 jaar geleden, en of ie nog wel leeft.

Moeders wordt er niet blij van want ze vindt dat Ana de zaken maar met rust moet laten. Moeders verdwijnt, maar niet nadat ze heeft gezegd dat ze een verjaardagscake heeft bestelt en dat ze last heeft van tocht. Je krijgt dan nu controle over Ana

Hoofdstuk 1: Thuis bij Ana Eberling:

A: Op zoek naar het geheime laboratorium van Thomas Eberling

Ana's kamer:

Linksonder staan altijd 2 ronde knoppen.....een Hintknop en de Inventoryknop. Rechtsboven lees je welke taak je moet oplossen en dat is dus nu het oplossen van het mysterie van het glazen buisje, dat Ana zojuist van haar mammie heeft gekregen.

Klik even de Inventoryknop om de Inventory te bekijken en lees dan hoe 1 en ander werkt in de inventory.

Ok......Kijk rond in Ana's kamer.....Linksklik op spullen die je wilt pakken om op te bergen in inventory.
 In de grote kast staan een paar bond gevoerde Laarzen.....het zijn de laarsjes van mamsie. Pak de
laarzen

Loop omlaag naar het bed....Zorg dat je ook het voeteneinde van het bed ziet.

Er leunt een grote spiegel tegen muur en er staat een nachtkastje naast het bed. Op het nachtkastje staat een lamp en een radio. Op het bed staat Ana's lievelings pop en er ligt een tablet/e-reader op het bed. Aan het voeteneinde van Ana's bed hangt een kleerhanger. Linksklik op de Radio.....Ana pakt dan de 2 Batterijen uit de radio en ze bergt die op in inventory. Voor de pop en de e-reader heeft Ana nu geen belangstelling, maar pak nu wel de Kleerhanger, die aan het voeteneinde van het bed hangt. Je kunt dan nog alle andere spullen in de kamer bekijken maar Ana zal nu niets meer oprapen en opbergen in inventory.  Open de inventory. Ana heeft nu het paarse glazen buisje, de laarzen, de batterijen en de kleerhanger in inventory. Klik op het paarse glazen buisje.....Er zit iets in het buisje maar Ana kan niet zien wat het is. Verlaat Ana's kamer en.........Ana loopt de trap af en beland beneden in de hal.

Hal:

Onder de trap staat de telefoon op de kast. Boven de kast hangt een koekoeksklok aan de muur. Achter de kast is de voordeur van het huis. Aan de kapstok hangen jassen en de schoudertas van Ana en er staat een stofzuiger. Bij de stofzuiger is de deur van een werkkast. Op de hoek staat een 3-armige staande lamp, waarvan maar 2 lampen branden. Naast de lamp staat een dioramakastje op een klein tafeltje.

Klik op de telefoon. Ana vertelt dat de telefoon het niet doet vanwege de storm die buiten om het huis raast. Klik op de koekoeksklok......de koekoek doet zijn werk. 

Klik 2 keer op de voordeur. Mamsie heeft de voordeur op slot gedaan en Ana vertelt dat haar sleutels bij haar tas aan de kapstok hangen. Klik dus op de jassen en de tas.....Ana's huissleutels hangen niet aan de kapstok, maar Ana vermoed dat mammie wel weet waar de sleutels zijn. Klik op de stofzuiger......Eh....no way....Ana is niet van plan om op haar verjaardag te gaan stofzuigen. Open de deur van de werkkast.......In de werkkast hangt de Thermosstaat voor de verwarming.

De knop van de thermosstaat staat nu in het midden, in het geel. Klik op de thermostaatknop om de pijl helemaal naar rechts te draaien.....Het wordt gelijk bloedheet in huis.....Ana vindt het echter te gevaarlijk om de thermosstaat op de hoogste stand te laten staan, dus klik de thermostaatknop helemaal naar links, naar de laagste stand. 

Het zal meteen koud worden in de woonkamer en dat zal Ana's moeder niet bepaald fijn vinden. 
Laat de thermosstaat nu op de laagste stand staan. In de werkkast staat ook een bezem en een emmer. 

Klik op de emmer om de emmer en bezem naar links te schuiven en......Ana vindt een gloeilamp, die achter de emmer op de grond lag.....De gloeilamp verdwijnt meteen naar de inventory. Klik de pijl, linksboven, om uit de close-up te gaan. Open de inventory en klik dan op de gloeilamp.....Hou je linkermuisknop ingedrukt en sleep dan de gloeilamp de inventory uit......De inventory verdwijnt vanzelf en de gloeilamp kleeft nu vast aan je cursor. Klik met de gloeilamp op de 3-armige staande lamp om de lamp in de niet brandende armatuur te doen....alle 3 lampen van de lamp branden dan. 

Omdat je in de staande lamp de gloeilamp hebt geklikt wordt de dioramakast nu verlicht. Klik nu op de dioramakast en.........je geraakt in de close-up van de dioramakast........Ana heeft het vermoeden dat het diorama iets te maken heeft met de verdwijning van haar vader omdat die met dit ding bezig was kort voor zijn verdwijning. Linksonder zit een luidspreker in de kast. Middenonder steken 2 elektradraden uit de kast en rechtsonder zie je de Aanknop. 

Klik op de luidspreker (Speaker).....Ana zegt dat er ooit een versterker aan vast zat om het geluid hoorbaar te maken. Klik op de elektradraden....het zijn een negatieve en een positieve draad. Klik de Aanknop......Ana zegt dat de diorama het nog nooit heeft gedaan maar dat ze haar verjaardagswens zal gebruiken en hiermee bedoeld ze het paarse buisje dat ze van mammie heeft gekregen. Ga uit de close-up en loop dan door de poortdoorgang naar de:

Woonkamer:

Zodra Ana de woonkamer binnen loopt gilt moeders dat het vuur in de open haard bijna uit is en dat het te koud is geworden. Moeders wil er wel wat aan doen maar ze wil niet op haar "blote" voeten over de koude vloer lopen. Mamsie ziet rechts, in haar luie stoel voor de open haard, waar nog maar een armetierig vuurtje in brand.

Op de lange tafel staan Ana's verjaarscadeaus en er hangen ballonnen boven de tafel. Klik op de cadeau.......Nee hé......alweer sokken....... Klik op de ballonnen.......Ana stopt alle ballonnen in inventory. Op het andere einde van de lange tafel staat een verjaardagskaart waar je ook op kunt klikken. Ana is dan inmiddels doorgelopen naar haar moeder.  Klik op het raam, achter de verjaardagskaart en.........

......Ana loopt dan naar het raam en er volgt een lange dialoog, nou ja...eigenlijk een monoloog, van  mammie die gilt dat Ana bij de ramen vandaan moet blijven. Mamsie is bang is dat Ana zal worden getroffen door de bliksem.......Mammie ratelt nog wat door.....je krijgt echt sterk de indruk dat mamsie van nature nogal bangelijk is. Mammie babbelt ook over de Eberling Geesten, die volgens haar door het huis dolen en ze wil ook niet dat Ana vertrekt naar de universiteit.

Als mams haar zeurderige stem tot zwijgen heeft gebracht klik je op moeders om verder uitgebreid met haar te praten via alle gespreksopties die je dan krijgt. 

De gespreksopties worden aangeboden in categorieën. Klik op een categorie en gebruik dan alle opties die je krijgt in de categorie om er met moeders over te praten. Heb je alle opties binnen een categorie doorlopen dan klik je "Back" om terug te keren in de lijst met categorieën en dan ga je zo door met de andere categorieën. 

Het belangrijkste dat je nu van moeders ervaart is dat Max, Ana's vader, zichzelf altijd opsloot in zijn studeerkamer als hij thuis was. Ook leer je dat, volgens moeders, de diorama op de één of andere manier "verbonden" is met Ana's voorvaderen......Moeders vertelt ook dat het diorama de geest van ene Pepper bevat. Pepper was een vriend van Thomas Eberling en ook een uitvinder. Door over Pepper te praten krijg je het Pepper ikoon in inventory. Het diorama is gemaakt door Ana's voorvader Thomas Eberling

Als je alles met mammie besproken heeft dan neemt ze weer plaats in de stoel. Ana heeft dringend behoefte aan haar huissleutels maar die heeft haar moeder dus gejat. Moeders heeft het koud en ze wil eigenlijk naar de werkkast om de thermostaat op een aangenamer temperatuur te zetten. Maar moeders heeft last van koude voeten en ze draagt geen warme laarsjes......Moeders moet echter even uit haar stoel "verjaagd" worden, dus pak de laarzen uit inventory en geef ze aan moeder en.......

Mammie verdwijnt naar de thermostaat in de werkkast.....Zodra mams uit zicht is klik je snel op haar stoel en......
Ana vindt haar huissleutel in de stoel en ze bergt de sleutel snel op in inventory.....

Na een paar seconden horen we mammie gillen dat het haar gelukt is om de thermostaat op een hoger plan te krijgen en ze komt dat terug gesloft. Beweeg Ana naar rechts van de open haard.....Ana staat dan voor de poort naar de portrettengalerij.....het is schemerig donker in de galerij....als je Ana door de poort naar de galerij laat lopen dan doet ze dat maar ze blijft dan staan omdat ze het te donker vind in de galerij. 

Buiten het huis:

Ga terug naar de hal. Ga voor de voordeur staan. Pak de huissleutel uit inventory en klik ermee op de voordeur en.......

Ana beland buiten voor het huis. Het is klote weer.....het regent en het dondert. Voor het huis staat de grote fontein. 
Tegen de linker gevel van het huis staat een ladder. Klik op de ladder.......

Ana loopt naar de ladder en bergt het ding op in inventory. Loop terug naar de voorzijde van het huis en dan door naar de fontein.......De fontein heeft 4 stenen ringen. Op de 3e  stenen ring van de fontein staan symbolen....klik aan de linkerzijde van de fontein op 1 van de stenen ringen...

 .......je komt dan in de close-up van de linkerzijde van de fontein en ziet de cirkel met de symbolen......

Ana vertelt dat ze deze symbolen ook heeft gezien in het kistje waar het paarse glazen buisje in lag. Op de middelste ring van de fontein liggen de wijzers van een klok. Pak de klokwijzers, om ze op te bergen in inventory. Stap uit de close-up Klik nu aan de rechterzijde van de fontein op de onderste stenen ring......Ana ziet dan dat er 3 gouden munten op die onderste ring liggen en ze stopt deze 3 munten in inventory.....

Ana vraagt zich wel of wie deze gouden munten op de fontein heeft gelegd....gisteren lagen ze er nog niet en er is al in geen tijden bezoek geweest. Loop iets terug naar links, zodat Ana dan tussen het huis en de fontein staat. Aan de rechterzijde van het huis is de plantenkas (Greenhouse) en in de lucht, boven de plantenkas dondert en bliksemt het. Open de inventory en klik in de inventory even kort op het paarse buisje zodat Ana nog een keer ziet dat er iets in het buisje zit. Sleep dan het paarse buisje uit inventory en sleep het dan omhoog naar de Donder en Bliksem en klik er daar dan en.....filmpje:

Ana houd het buisje omhoog en wacht op een bliksemflits en......door de bliksemflits ziet Ana dan dat er een Sleutelmal steekt in het buisje, een mal dus om een sleutel in te gieten.

 Bekijk, dus linksklik, in inventory weer het buisje, waar nu dus de sleutel in zichtbaar is......Ana ontdekt nu ook dat er een klein gaatje in het buisje zit.......Klik nog een paar keer op het buisje...Ana moet dus de sleutel maken, met behulp van de mal in het glazen buisje. Ga terug het huis binnen via de voordeur.....linksklik gewoon op de voordeur en Ana gaat terug binnen. Keer terug naar mamsie bij de open haard en loop dan weer door de poort naar de

Portrettengalerij:

Ana blijft weer staan omdat het nog steeds te donker is in de galerij. Links van Ana staat een klein fragiel tafeltje waar de la van open staat. Klik op het tafeltje en.....

Ana pakt een zaklamp en een 15 ampère zekering uit de la van het tafeltje. Open de inventory. De midden cirkel van de inventory is de plek waar je 2 items uit inventory met elkaar kunt combineren. Je ziet in het midden 2 cirkels, cirkel 1 en cirkel 2.....Sleep de batterijen naar cirkel 1 en sleep de zaklamp naar cirkel 2 en.........

.........de batterijen worden in de zaklamp gestopt. Sluit de inventory......Ana heeft dan de brandende zaklamp in de hand.....
Loop helemaal door naar de andere kant van de galerij.....

.....bemerk tijdens het lopen dat er her en der emmers op de vloer staan om het lekwater in op te vangen, en dat er 5 portretten aan de muur hangen. Aan de andere kant van de galerij staat wat speelgoed en wat meubels die zijn afgedekt met kleden. Achter het afgedekte bureau steekt er een zekeringenkastje aan de muur.....Ana meld dat ze een nieuwe zekering in het kastje moet steken.......Pak de zojuist gevonden zekering uit inventory en klik ermee op het zekeringenkastje en.........

Ana steekt de zekering in het kastje en.....we hebben stroom en licht. Ana bergt vanzelf de zaklamp op.....Ana heeft de zaklamp niet meer nodig, dus de zaklamp ben je kwijt maar Ana heeft dan nog wel 1 batterij behouden.. Loop nu terug door de galerij, maar ga niet door de poort naar de eetkamer. Er hangen 5 Eberling portretten aan de muur. 

Klik op elk portret om te horen wat Ana er over te vertellen heeft. Begin met het 1e portret, van Thomas Eberling.....
Je ziet steeds het portret in close-up en Ana vertelt er iets over......

Het 1e portret is Thomas Eberling en hier valt het Ana op dat er iets nieuws aan is, dat ze nog niet eerder in dit portret heeft gezien.......Als je alle 5 portretten in close-up hebt bekeken dat weet je het volgende:

  • Thomas Eberling: 1818-1889. Zijn grootste uitvinding is de vuurvaste mijnlamp.

  • Edgar Eberling: 1847-1892. Reisde de wereld rond. Waarschuwde overal en altijd op de gevaren van gasverlichting en hij kwam om het leven bij een brand in een theater.

  • Konrad Eberling: 1878-1941. Zoon van Edgar, maar daar was wat twijfel over. Bouwde Zeppelins en schreef de allereerste luchtkaart Konrad werd gedood tijdens de 2e WO...zijn zeppelin werd uit de lucht geschoten.

  • Victor Eberling: 1936-1998: Zoon van Konrad. Was chirurg maar koos dan het ruime sop om onderzoek te doen naar besmettelijke ziektes.. Werd smokkelaar en hij ging met schip en al ten onder.

  • Max Eberling: 1968.......Ana's vader. Er word geen overlijdingsjaar vermeld. Max is 10 jaar geleden spoorloos verdwenen en of ie nog leeft of dood is weet niemand.

Als je alle 5 portretten bekeken hebt en Ana's commentaar er over hebt gehoord (Je kunt meerdere keren op elk portret klikken om dan steeds iets nieuws van Ana over de portretten te horen), dan heeft Ana het Portret van Thomas Eberling in inventory.....Linksklik in inventory op het Thomas Eberling portret......Ana vindt dat er vreemde details op het schilderij te zien zijn zoals: een violette mantel, een blauw gestreepte vogel, een groen boek met een spiraal en een rode roos. Loop verder door naar rechts en ga dan door de smalle deuropening naar de

Studeerkamer:

Op het kale bureau staat een familiefoto. Aan de linkermuur hangt een foto van Thomas Eberling aan het werk. In de linker hoek hangen nog meer foto's aan de muur. en de kop van een opgezette eland. Links staat een klein rond tafeltje waar een lamp met lampenkap op staat. De achtermuur en de rechtermuur zijn volgestouwd met boeken. Bekijk, dus klik op, alle foto's om ze te bekijken en om Ana's commentaar te horen. Op de "Thomas at work" foto zie je de machine die Thomas heeft uitgevonden. Op de andere foto's zie je Thomas met een schaakrobot, Max met een laser en Max bij een schoolbord.

Als je alle foto's bekeken hebt klik je op de lamp, die op het ronde tafeltje staat......

Ana vertelt dat de lampenkap een beetje verschroeit is door de gloeilamp en ze bergt de lampenkap op in inventory. Loop naar de rechter muur. In de boekenkasten staat een grootvaderklok.....Beweeg je cursor over de boekenkast, links van de grootvaderklok......je krijgt als klikplek dan "Ladder rails"......Pak de ladder uit inventory en plaats de ladder tegen de boekenkast aan via de "ladder rails" plek. 

Beweeg dan je cursor over de ladder naar boven en......je krijgt dan als klikplek de "Massive Bookshelf" .
 Pak de Peppergeest uit inventory en klik ermee op de "Massive Bookshelf" plek en.......

Ana vindt het "Pepper's Ghost Book" en ze stopt dit boek in inventory. Linksklik in inventory een paar keer op het "Pepper's Ghost Book" om er Ana er iets over te horen vertellen...Ana weet dan hoe het diorama werkt.....ze heeft echter nog een lichtbron nodig. Klik op de grootvaderklok......Ana verteld dat de klok het niet doet en ook nooit heeft gewerkt omdat de klok geen wijzers heeft. Pak dus de Klokwijzers uit inventory en klik ermee op de klok en......

Ana plaatst de wijzers op de klok en je ziet dan de wijzerplaat van de klok in close-up.......

het is een ietwat ongewone klok want de wijzerplaat heeft de cijfers 0 t/m 23. Onderaan staan 8 rondjes waar een cijfercode ingevuld moert worden, door op de wijzerplaat de op de juiste 8 cijfers te klikken....maar welke 8 cijfers moet je klikken? ....we weten dit nog niet.  Ga dus uit de close-up en verlaat de werkkamer en keer terug naar het diorama in de hal. 

Diorama

Klik weer op de dioramakast om er weer in close-up te geraken. Pak de paarse lampenkap uit inventory en klik het ding op de speaker....de lampenkap dient als versterker voor de luidspreker. Pak de batterij uit inventory en klik deze dan aan de 2 elektradraden en klik de aanknop en.....

Ana krijgt dan nu in de diorama een filmpje te zijn van de geest van Thomas Eberling die het één en ander uitlegt....

Thomas heeft het over een "assistent" die de naam Darwin draagt. Thomas vertelt ook over zijn geheime laboratorium, die ergens onder het huis moet zijn. Om de geheime deur naar dat lab te openen moet Ana de juiste cijfercode invoeren op de wijzerplaat van de grootvaderklok, maar er moet op het uur 0 worden begonnen. Deze code is te vinden in het "Fibonacci" boek van "von Liber Abaci". In inventory krijgt Ana nu het "Liber Abaci" boek ikoon.

Als het filmpje voorbij is ga je uit de close-up en keer je terug naar de:

Studeerkamer:

Ana moet dus dat "Fibonacci" boek vinden in de boekenkast aan de rechter muur. 
Ga weer voor de ladder staan en pak dan het "Liber Abaci" ikoon uit inventory en klik hiermee weer op de "Massive bookshelf" plek en......

Ana vind het boek en ze stopt het in inventory. LInksklik in inventory op dit "Liber Abaci" boek.......Ana leest dan in het boek hoe de "Fibonacci-code" werkt....en dat gaat als volgt.....Je moet de beide vorige getallen bij elkaar optellen om het volgende getal te vinden......Thomas heeft in het filmpje gezegd dat er met de 0 moet worden begonnen....de cijfercode, volgens de Fibonacci reeks wordt dan:

0
1
0+1=1
1+1=2
1+2=3
3+2=5
3+5=8
5+8=13

dus de volledige cijfercode is dan: 0, 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13......sluit de inventory en linksklik weer op de grootvaderklok....je geraakt weer in de close-up van de wijzerplaat....Klik nu in de wijzerplaat op[ de rondjes waar de 8 cijfers van de code in staan, om deze 8 cijfers onderaan in de 8 rondjes te krijgen....dus klik op de cijfers: 0, 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13 en.......

zodra je op 13 hebt geklikt ga je vanzelf uit de close-up en hoor je Ana zeggen dat er in de hoek van de achtermuur een geheime deur is geopend, achter de stoel. Loop naar de linker hoek en.....achter de stoel is er nu in de boekenkast een opening die naar de Grot leid. Ga door de opening en...

...........Ana beland onder het huis in de:

Grot:

Ana vindt hier een generator en een lift, waarvan de deuren dicht zijn. De hendel van de liftdeur kun je niet klikken. Klik op de generator om te horen wat Ana er over te zeggen heeft. Aan de linkerzijde steekt de kolenpijp (Coal chute), waardoor de kolen de generator in worden getransporteerd. Bovenaan de kolenpijp steekt een hendel (Coal chute switch), maar die hendel hangt veel te hoog voor Ana. Oorspronkelijk hing er een ketting aan de hendel maar die ketting maar die ketting is verdwenen. Ana moet iets verzinnen om aan de hendel van de kolenpijp te kunnen rukken.

Combineer in inventory de kleerhanger met de ballonnen om de kleerhanger aan de ballonnen te binnen. 
Pak dan de ballon/kleerhanger combo uit inventory en klik ermee op de hendel van de kolenpijp (Coal chute switch) en.......

de ballonnen stijgen omhoog en de kleerhanger haakt dan aan de hendel vast waardoor de hendel omhoog wordt getrokken en kolen via de pijp de generator in rollen.....het vuur in de generator gaat harder branden waardoor er meer stoom wordt geproduceerd en hierdoor komt nu de lift naar boven. Klik dus nu weer op de liftdeuren en.......

Ana stapt in de lift en de lift brengt haar verder omlaag naar:

B: Het Geheime Laboratorium van Thomas Eberling:

Voor de lift zit een luik in de vloer. Onder het vloerluik is de werkplaats. Klik nu nog niet op dat vloerluik, dat komt straks. We gaan eerst even rondkijken in dit lab. Het lab heeft een verdiept deel, waar alle apparatuur en labtafels staan. In de hoek, links van de lift, is de ronde ingang van de Vluchttunnel (Escape Tunnel) en daar staat ook een archiefkast die echter alleen maar onbetaalde rekeningen bevat.,......Laten we eerst even zien waar Ana uitkomt als ze door de vluchttunnel gaat.....Klik in de vluchttunnel en........Ana beland in de voortuin bij de fontein....

Ok...dit weten we dan.....Klik de fontein (Passage to Lab) om via de vluchttunnel terug te keren in het lab. Achterin het lab staat een telescoop en de oven en daar is ook een groot vliegwiel. Loop naar de telescoop en de oven. Je ziet dan ook dat er een ijzerenkooi hangt. Bekijk de oven en het vliegwiel. Met de telescoop kun je niets doen en ook niet met de hangende ijzeren kooi......

Op de rand van het verdiepte deel ligt een brief van Thomas, de "Thomas 1863 note". Lees die brief......je hoort de stem van Thomas de brief hardop voorlezen......Thomas heeft het in de brief over ene Elsi en over een kristal die hij heeft gevonden op een gledger, dezelfde gledger waar die Elsi haar leven verloor. Ana vraagt zich af wie die Elsi is waar Thomas het in de brief over heeft.  Klik de brief weg.....de brief blijft op de grond liggen. Loop nu het verdiepte deel in en zorg dat je dan alle werktafels kunt zien.

Op de kleine vierkante tafel ligt een oud boek. Bekijk dat oude boek...."The Perils of Man" is de titel van het boek maar het boek bevat alleen maar onbeschreven pagina's. Ga uit de close-up. Naast de tafel waar het oude boek op ligt staan er nog 2 tafels....Op de linker tafel staan gevaarlijke chemicaliën en op de rechter tafel staan labspullen. Bekijk de gevaarlijke chemicaliën tafel en bekijk de labtafel....Als je op de labtafel klikt kom je er in close-up.....Op de labtafel ligt een houten hamer en een tang en er staat een smeltkroes en een bunsenbrander. Pak de hamer (Mallet), de Tang (Tongs) en de witte smeltkroes (Crucible) om ze op te bergen in inventory.

Ana kan nu de sleutel maken, in de sleutelmal die in het paarse buisje steekt. Combineer in inventory de gouden munten met de witte smeltkroes om de munten in de smeltkroes te doen. Combineer de gevulde smeltkruis dan met de tang (Tongs) Sluit de inventory en klik op de bunsenbrander om die nu aam te zetten. Pak dan de smeltkroes/tang combo uit inventory en klik ermee op de vlam van de bunsen brander en......

...........de gouden munten worden gesmolten tot vloeibaar goud.....Klik de bunsenbrander weer uit. Open de inventory en combineer nu de smeltkroes gesmolten goud met het paarse buisje en.......In het buisje heb je dan een Gouden Sleutel. Combineer het paarse buisje met de hamer (mallet) om het buisje stuk te slaan....Ana heeft dan de Gouden Sleutel. Ga uit alle close-ups en loop terug naar het vloerluik voor de lift. Klik nu op het vloerluik en......Het luik schuift open en Ana daalt via de trap omlaag naar de:

Werkkamer:

Loop door naar de werkbank/tafel. Aan de linker muur staat een schaaktafel waar een schaakbord op staat. Aan de schaaktafel zit de Schaakautomaton te wachten op een tegenstander. Op de werkbank ligt een briefje van Edgar en de onderdelen van Darwin, de robotvogel waar Thomas Eberling het over had in het diorama filmpje. Ga eerst het briefje van Edgar lezen, dus klik op "Edgar's 1874 not".......Edgar heeft in de brief over een onyx en een kristal en over een "Risk Atlas".  

Klik in close-up weer op de brief om het terug te leggen op de werkbank en klik dan op de werkbank om er in de close-up te geraken en......we "ontmoeten" nu Darwin, de vogelrobot.  

Knutsel Darwin in elkaar:

Vogel Darwin ligt echter in onderdelen uit elkaar....Je moet Darwin weer in elkaar knutselen. Links ligt het rechter been (Right leg), de staart (Bird tail) en een veer (Ineffective spring) van Darwin. Recht ligt het linker been (Left leg) en een kleine microversterker (Small maser) Pak de beide benen, de houten staart, de veer en de microversterker (maser). In Darwin's hoofd steekt een sleutelgat. Pak de gouden sleutel uit inventory en steek de sleutel in het sleutelgat (Key hole)........Ana draait de sleutel om Darwin tot leven te brengen maar er gebeurt niets.....eerst moeten Darwin's onderdelen weer aan en in Darwin worden gezet. Pak de houten vogelstaart uit inventory en klik de staart, aan de rechterzijde van Darwin, in het staartklepje en.....

..........zodra de staart vast zit draait Darwin om en gaat er een klepje open in Darwin's rug. Combineer in inventory de microversterker (Small maser) met de veer (Ineffective spring). Pak de microversterker (Small maser)/veer combo uit inventory en stop deze in het gat en.......

Darwin komt omhoog.....Je ziet dus de achterkant van Darwin dus rechts zit de aansluiting voor zijn linker been. Pak dus het linker been uit inventory en klik het been aan Darwin. Pak dan het rechter been uit inventory en klik het aan de linker kant aan Darwin.....

Klik dan op Darwin (Key) en......

Ana draait de sleutel weer en.......filmpje.....

Darwin komt nu tot leven.....Darwin denkt dat Ana zijn maker Thomas is maar Ana helpt hem uit de droom.....Voor Darwin is Ana dan nu "Not Thomas". Darwin vraagt of Ana haar Risk Atlas wil hebben en hij vliegt dan weg naar de Schaak Automaton om de "Vogel Openingszet" (Bird's opening)te doen......

Darwin is nu het hoofd van de schaakrobot en hij verwacht dat Ana nu de "Bird's opening" zet zal doen op het schaakbord.

In inventory heb je nu het "Bird's opening" ikoon. Klik op het schaakbord....het schaakspel in onafgemaakt. Ana weet niet wat de "Birds's opening" zet is dus ze heeft hier meer informatie over nodig. Ga via de trap terug omhoog naar het lap (Go to lab) en dan via de lift terug naar de grot. Terug in de grot loop je door naar rechts en dan via de trap terug omhoog naar de Studeerkamer

Ga weer voor de ladder steen. Pak de "Bird's opening" uit inventory en klik hiermee weer op de "Massive bookshelf" en.....

Ana vindt een schaakboek en ze bergt dit op in inventory. Linksklik dus in inventory op dat boek (Bird's opening) en.....witte pion naar F4 is de zet die Ana moet doen.  Ok....terug naar de grot en dan via de lift door naar het lap en dan via het vloerluik terug naar de Werkkamer. Ga bij de schaaktafel staan en pak dan de "Bird's opening" uit inventory en klik ermee op het schaakbord en.......

Anna doet de zet, witte pion naar, F4 en Darwin reageert met een tegenzet en........er schuift dan een la in de schaaktafel open.....vanzelf pakt Ana een zonnebril, een microversterker (maser) en een Risk atlas zonder maser uit de la.......Darwin vliegt terug naar de werktafel en hij denkt nu dat Ana Edgar is.....maar het is Thomas Eberling die nu, via Darwin, tot Ana spreekt.......Darwin is dan op de vloer gaan zitten. Klik op Darwin om verder met Thomas Eberling te spreken, via alle categorieën en vervolg opties die je krijgt.

Luister goed naar wat Thomas, via Darwin, allemaal aan Ana vertelt. Het komt erop neer dat Thomas vast zit in de toekomst en wel in Zürich in het jaar 2033. Thomas is daar beland door zijn zoon Edgar, die hem ook het Risiko-Occulair heeft afgenomen waardoor Thomas niet meer terug kan naar zijn eigen tijd.  Blijkbaar reageert de minitransistor in Darwin met het Tantalitkristal van Thomas. Dit gebeurt als het onweert. Hierdoor kan Thomas nu, vanuit de toekomst, met Ana praten via Darwin.Thomas legt ook uit wat een Risk Atlas is en wat het doet......Het Risk Atlas toont hoe het Universum tikt en het voorspelt hoe waarschijnlijk het is dat er op een bepaald moment een grote ramp zal plaatsvinden. Thomas zegt ook dat Ana nog een keer in het "Perils of Man" boek moet kijken. De pagina's in dat boek zijn wel degelijk beschreven maar alleen te lezen door iemand die er open voor staat. Ook zal Ana vanaf nu altijd Darwin met zich mee moeten nemen, waar ze ook naar toe gaat.

Als je alles met Thomas besproken hebt sluit je het gesprek af. Combineer dan in inventory de "Risk atlas without maser" met de "maser" en......we hebben dat een Risk Atlas en dat blijkt een soort brilletje te zijn. Darwin zal vanaf nu vrolijk achter Ana aan huppelen, waar Ana ook naar toe gaat. Thomas heeft gezegd dat Ana nog eens dat "Perils of Man" boek moet gaan bekijken, dus ga via de trap terug naar boven....Darwin volgt Ana vanzelf. Terug boven in het lab loop je weer het verdiepte deel in. 

Ga voor het "Perils of Man" boek staan en open de inventory en pak er dat Risk Atlas brilletje uit en klik ermee op het boek en........

Ana zet de bril op en......Het boek slaat nu open op 2 pagina's....het zijn de pagina's van het jaar 1973 en hierop ziet Ana het Aladon Theater in Londen.....Dat theater is in het jaar 1973 compleet verwoest door een brand en hierbij zijn vele mensen omgekomen......dat theater zie je op de rechterpagina....

Klik op het theater......Anna leest dan de tekst bij het theater hardop voor.....

Linksklik op de rechterpagina weer op het Aladon theater maar hou nu je muisknop ingedrukt.....er verschijnt nu een gebogen stippellijn die je kunt draaien en uitrekken door je muis te draaien en te slepen.......Beweeg de stippellijn naar bovenaan de linkerpagina en......Er verschijnt daar dan een "Vortex".................zorg dat het einde van je stippellijnboog precies in de "Vortex" valt en laat dan je muisknop los en.......

........Ana en Darwin vallen door de Vortex en gaan terug in de tijd....

.....Ana en Darwin belanden in:

Hoofdstuk 2:  Londen: Het Aladon Theater 1873:

Met een klap land Ana op de vloer in het theater.....Ana staat op en er volgt een kort gesprekje met Darwin. Ana beseft snel dat ze terug in de tijd is gegaan, naar het jaar 1873. Ana ziet dat ze "back stage" is beland. In feite zijn Ana en Darwin onder de grote zaal en het toneel beland. Ana ziet dan, door het luikgat boven haar, dat iemand op het toneel bezig is met 2 elektra draden........

onmiddellijk beseft Ana dat die vent de elektronmagnetiseur is die zijn act aan het oefenen is voor de avondvoorste.......volgens het "Perils of Man" boek is die elektronmagnetiseur er met zijn act verantwoordelijk voor het afbranden van dit theater, met honderden doden tot gevolg.....en deze ramp staat op het punt zich te voltrekken.....Ana vermoed dat haar vader, Max Eberling, nu ook hier moet zijn en ze wil koste wat kost de ramp zien te voorkomen.........

Anna staat onder het podium luik. Door het luik vliegen vonken vuur omlaag. Rechtsachter en linksachter Anna staat een ton. De vonken die door het podiumluik omlaag komen spatten bij de rechtsachter ton op de vloer. Er staat ook een Onweermachine en een Windmachine. Linksonder staat vanaf nu het Risk Atlas brilletje.

 Als je op de Risk Atlas bril klikt dan zet Anna de bril op haar neus en dan zie je de omgeving door de Risk Atlas bril. Als je dan de omgeving bekijkt dan zie je de gevaarlijke plekken rood gemarkeerd.b Klik nu op de Risk Atlas.....Anna zet de Risk Atlas bril op haar neus en je ziet de omgeving nu door de Risk Atlas....Draai rond en zoek de gevaarlijke plek, die je door de bril rood gekleurd ziet.....

De ton, die rechtsachter Anna staat en waar de vonken neerkomen, is de gevaarlijke plek....Anna denkt dat het een olieton is en olie is hoogst vlambaar. Linksklik om de Risk Atlasbril weer af te zetten. Klik dan op de rechtsachter ton.....Anna gaat die ton nader bekijken en......de ton heeft geen deksel en is dus open en het zit vol met paraffine en dat is een zeer brandbaar goedje. 

Bekijk de andere ton, de onweermachine en de windmachine. De linker ton zit dicht en is te zwaar om te verschuiven.
 Onder de onweermachine ligt een Breekijzer. Pak het Breekijzer (Prisebar). 

  Bekijk ook het rooster in de vloer. Het is een rioolrooster want onder de vloer is het riool, maar het roostergat is te klein voor Ana om er door te passen. 
Bij de onweermachine staat ook een kleine trommel. Pak de Trommel.

Als je hier alles bekeken hebt, de Risk Atlas uitgeprobeerd hebt en het breekijzer en de trommel hebt opgeborgen in inventory dan klik je op Darwin om via Darwin weer met Thomas Eberling te praten. Vraag Thomas weer alles wat je kunt vragen...............de verbinding met Thomas is echter niet zo best, dus Ana kan niet alles verstaan wat Thomas antwoord. 

Thomas realiseert zich dat als Ana nu terug in de tijd is gereisd, naar 1873, en ze in het Aladon Theater is dat de kans groot is dat zijn zoon Edgar daar nu wellicht ook nog is, levend en wel.....Ana moet uit de beurt van Edgar blijven want hij is gevaarlijk. Ook zegt Thomas dat Ana moet onthouden dat "een spiegel altijd terug gaat", dus via een spiegel kan Ana terug keren naar haar eigen tijd.

Als je alles weer met Thomas besproken hebt sluit je dit gesprek af. Ana moet nu eerst zorgen dat de vonken de paraffineton niet in de fik steekt. 

Ga bij de linker ton staan. Pak dan het breekijzer uit inventory en klik ermee op de ton en.....

Met behulp van het breekijzer wrikt Ana het deksel van de ton. Het deksel zit dan in inventory. 
Klik op nu open ton en....de ton zit vol met water maar de ton is te zwaar om te duwen of te verslepen. 

Loop naar de paraffine ton en klik er het deksel op en........

...de paraffine ton is nu gesloten met het deksel en hiermee heeft Ana de onmiddellijke dreiging van brand afgewent. Loop terug naar de waterton. Pak de trommel uit inventory en klik ermee op de waterton en.....Ana gebruikt de trommel om het water uit de ton te scheppen en door het vloerrooster te gieten. 

De waterton is dan leeg. Klik op de ton en....nu duwt Ana de linker ton onder het podium luik en ze klimt op de ton en trekt aan het touw en..

...de vlizotrap klapt uit. Klik op de trap en.....Ana klimt omhoog en beland:

Back Stage:

Ana is pal achter het rode gordijn van het zaaltoneel. 

Achter Ana hangt een ballon en er staat een elektromagneet, Verder zie je een ovale blauwe machine (Bulky machine) en een soort verrekijker (Optical viewer). in de rode gordijnen zit een kier. Kijk door de kier tussen de rode gordijnen en...... We zien die besnorde wetenschapper een elektromagnetisch experiment uitvoeren op een lijk. Ana is geschokt. 

Loop iets door naar links, naar de optical viewer. Bij de Optical Viewer zie we dan ook een Aal machine en een aap machine  

Bekijk de ballon, de elektromagneet, de blauwe machine en de Optical viewer........Ana hoopt dat de ballon is gevuld met helium en niet met zuurstof. De elektromagneet is niet echt...het is een toneelrekwisiet. De blauwe machine blijkt een soort sauna te zijn.  Bekijk de aal machine (Eel machine) en de Aap machine (Monkey machine). In de aapkast zie je pijpjes die verkeert met elkaar verbonden zijn. Loop verder door naar links. Bij de grote poster staat nog een elektrische globe, die je ook even bekijkt.

Achter de elektrische globe zie je een scheef hangende witte deur.....bekijk de witte deur....de deur is een rekwisiet maar het is een echte houten deur. 
Sloop met het breekijzer de witte deur uit de muur om de deur op te bergen in inventory.

Loop door naar links. Je ziet dan het kantoor van de theaterdirecteur. Op de deur van het kantoor zit een briefje geplakt....

Klik op de trap van het kantoor...."Back in 30 minutes" leest Ana op het briefje.....De directeur is dus niet in zijn kantoor en het kantoor zit dus op slot. Loop door naar links...Links zie je dan de doorloop naar de Lobby van het theater. In de achtermuur zie je nu een deuropening die leid naar de stookkelder. Bij die deuropening zie je nu ook de hendels om er de dakvensters mee open en dicht te draaien (Skylight controls).........die dakvensterhendels zijn echter afgedekt met een metalen balk en die ziet op slot met een hangslot.. Als je nu even de Risk Atlas bril opzet en dan naar die hendels kijkt dan zie je dat die hendels een gevaarlijke plek zijn.....

Ana zegt ook dat die hendels niet op slot zouden mogen zijn, want nu kunnen de dakvensters niet open gedraaid worden waardoor de vluchtweg via de dakvensters dus is afgesneden. Bekijk de Skylight controls.

Ga nu door de linker deuropening naar de:

Lobby:

In de lobby staat een Bobby, een politieagent. Zet eerst de Risk Atlas Bril weer op en kijk dan naar de glazen deuren.....

Buiten raast een sneeuwstorm en de sneeuw hoopt zich op tegen de dichte deuren. De koetsen staan te dicht voor de deuren. De ophoping van sneeuw en de koetsen, die buiten te dicht bij de deuren staan, zullen er voor zorgen dat straks, als de grote brand uitbreekt ,niemand meer het theater uit kan vluchten via de deuren. Je ziet nu ook, aan de andere kant van de lobby, de werkvrouw staan. Linksklik om de bril weer af te zetten. 

Ga praten met de Bobby en gebruik weer alle gespreksopties.

Ana probeert de bobby te waarschuwen voor de naderende ramp, die het theater zal treffen. Bob vertelt dat de koetsiers een hogere fooi krijgen als ze hun passagiers zo dicht mogelijk bij de deuren afzetten/ophalen. Bob wil best de koetsiers wel opdracht geven om de koetsen weg te rijden, maar daarvoor moet hij naar buiten maar daar is Bobby niet echt op gekleed. Bobby heeft warmere kledij nodig. Sneeuw ruimen is niet Bob's taak, daarvoor moet Ana bij de werkvrouw zijn, maar Bob kan de werkvrouw geen opdracht daartoe geven. Bob heeft Ana vader, Max, gezien in het theater.

Als je alles met Bob hebt besproken sluit je dit gesprek af en loop je door naar de werkvrouw, die aan het andere eind van de lobby uit de neus staat te vreten. 

Praat met de werkvrouw en gebruik weer alle opties die je krijgt.  Werkvrouw zal de sneeuwhopen pas gaan opruimen als zij daar de opdracht toe krijgt van de manager.  Wel.....dit schiet niet op.....Ana moet dus warme kledij regelen voor The Bob en een sneeuwopruimopdracht van de directeur voor de werkvrouw. Loop terug naar rechts en ga terug naar:

Back Stage: Kantoor

Het briefje op de deur van het directeurskantoor is nu weg, dus blijkbaar is de directeur nu terug in zijn kantoor. Klik weer op de trap om nu het kantoor binnen te gaan. 

De directeur zit aan zijn bureau. Meteen links naast de deur staat een paraplu. Pak de paraplu. Praat met de manager en gebruik weer alle opties. De manager wil niet naar Ana luisteren maar hij geeft Ana wel een banaan voor de aap in de aapmachine. De manager neemt steeds een slok bier uit zijn grote bierpul en hij stempelt steeds documenten met zijn stempel. Links van de manager staat zijn lunch op het bureau, een sandwich op een bord. Loop naar de linkerzijde van het bureau. Bij het raam hangt een warme winterjas op de kapstok. 

Klik op de winterjas.......Ana wil de winterjas hebben om aan Bob de Bobby te geven maar ze kan de jas niet pakken zolang de manager hier is. 
....Zet de Risk Atlas Bril op en kijk dan naar de bierpul......

De bierpul is een gevaarlijk punt en de arm van de manager is steeds gevaarlijk dicht bij de bierpul. ........zet de bril weer af. Wacht tot de manager weer een slok bier uit zijn pul heeft genomen en de pul weer terug heeft gezet.....Pak de paraplu uit inventory en klik ermee op de bierpul en.....

Ana stoot de bierpul om en het bier vloeit rijkelijk over de broek van de manager. Manager rent het kantoor uit om zijn broek te gaan reinigen. 

Snel....pak nu eerst de winterjas. Pak dan het Stempel en de Order for the Charwoman van het bureau.

 Combineer in inventory het Stempel met de Order for the Charwoman en.....Ana heeft dan een werkopdracht voor de werkvrouw. 

Verlaat het kantoor. Loop terug naar rechts, naar de Aap in de kast. Die elektrawetenschapper staat nu bij de aapkast. Praat met de wetenschapper en gebruik weer alle opties.....ook de wetenschapper wil niet luisteren naar Ana's waarschuwingen over de ophande zijnde brand. Pak de banaan uit inventory en geef de banaan aan de aap in de kast en...........

....Ana pakt dan een pijpje van de kast.....de aap kan hierdoor uit de kast ontsnappen. Ga nu terug naar de lobby. Geef de winterjas aan Bob en......

Bob loopt dan naar buiten om de koetsiers opdracht te geven hun koetsen voor het theater te verwijderen, en dat gebeurt dan ook. 
Loop naar de werkvrouw en geef haar de gestempelde werkopdracht en........

....de werkvrouw is er niet blij mee maar ze heeft geen keus, dus ze gaat de sneeuw voor de glazen deuren opruimen en ze geeft haar sleutels aan Ana. Ga terug naar:

Back Stage:

Ga voor de Skylight controls staan. Pak de Sleutelring uit inventory en klik ermee op het hangslot en.........

....Ana bedient vanzelf de controls om er alle dakvensters mee open te draaien....nu kan straks de rook het theater uit ontsnappen via de geopende dakvensters. Ga nu door de deuropening naar de:

Stookkelder:

Als Ana beneden in de kelder is beland zet je eerst weer de bril op en kijk je door de bril even goed rond om de gevaarlijke plaatsen te identificeren.....dat zijn dus de oude stookketels en de pomp en, als je omhoog kijkt, een pijp waar een scheur in zit en waar dus gas uit lekt . Zet de bril weer af. Links van de trap staat de Kolenchute en bij de kolenchute staat een kar waarmee kolen naar de ovens gereden worden. 

Bekijk de kolenchute en bekijk de kar. Loop dan verder door naar rechts, naar de pomp (Siphon pump).

 Achter de pomp is een donkere boogkamer (To Cistern). Rechts van de pomp is het opstaande stenen muurtje kapot (Broken brick wall). Klik op dat kapotte muurtje.......Ana loopt er naar toe en je ziet dan de waterbassins. Pak de witte deur uit inventory en klik ermee op het muurtje en.......

.....Ana legt de deur neer op het muurtje...de deur dient als oprit voor het kolenkarretje. Klik nu op de pomp......de pomp schijnt het te doen maar de inlaatpijp is verroest. Pak het pijpje, van de aapkast, uit inventory en klik ermee op de pomp om de verroeste pijp te vervangen door de nieuwe pijp en...... 

De camera draait dan en je ziet dan Ana bij de pomp staan en je ziet een leeg bassin. Klik, linksboven, de pijl om terug bij Ana te belanden. Klik dan in de donkere boog (To Cistern) en.....via de deur loopt Ana dan door naar het lege bassin. Er zijn dus meerdere bassins....links van het lege bassin zie je een bassin vol met water, maar het sluisje tussen het volle bassin en het lege bassin is dicht. Zet de Bril weer op en kijk naar de bassins......het waterpeil in de bassins is te laag. Zet de bril weer af. Er hangt een steigerpad over het middelste bassin bassin.

 Klik op het steigerpad om Ana er naar toe te laten lopen en loop dan verder door naar rechts. Ana is dan aan de overzijde van het steigerpad. Je ziet dan een 2e steigerpad....loop het 2e steigerpad op en loop door naar het draaiwiel... dit draaiwiel bedient het 2e sluisje....klik op het draaiwiel....het draaiwiel is vastgeroest en Ana krijgt er geen beweging in....Ram met je breekijzer op het draaiwiel en........

.....we zien dan dat het voorste bassin, dat eerst leeg was, vol stroomt met water. Klik weer de pijl, linksboven, om uit de close-up te gaan. Loop terug, over de steigers, naar de pomp.....klik daartoe met je cursor bij de pomp.....Ana loopt dan terug naar de pomp....klik de pijl om uit de close-up te gaan en klik dan in de Ovenruimte om terug te lopen naar de ovens en loop dan terug naar de kolenchute. De klep van de kolenchute is dicht....op de klep steekt een hendel (Coal bin handle)....klik op de hendel en.........De klep gaat open en kolen vallen vanuit de chute het karretje in.

Klik op het kolenkarretje en..........

...Ana sleept nu het karretje naar het bassin achter de pomp, via de neergelegde deur, en ze schopt het volgeladen karretje het bassin in. 
Klik de uitstappijl om uit de close-up te gaan. Klik nu weer op de Pomp (Siphon pump) en.....

.......wel....kijk naar het lange filmpje.......

Ana draait de pomp open om de stookkelder onder water te zetten zodat de ovens uit gaan.........Nog net op tijd weten Ana en Darwin de kelder te verlaten naar Back Stage....

Terug Back Stage zien we dat de paniek is uitgebroken in het theater want inmiddels heeft de elektrowetenschapper zijn act opgevoerd en daarmee de brand veroorzaakt. Het theater is nu vol rook.  Maar omdat Ana de dakramen open heeft gezet kan de rook het theater. Door het water in de stookkelder zijn de ovens uitgegaan, dus de brand zal beperkt blijven en  omdat de koetsen en de sneeuwhop;en zijn opgeruimd kunnen de mensen het theater uit vluchten. Ana heeft de ramp voorkomen en honderden levens gered, maar is dit wel een goed ding?......Opeens valt er een hoge hoed voor Ana's voeten op de vloer en in de hoge hoed vind Ana een nieuwe microtransmitter voor Darwin........Ana hoort applaus en ze kijkt omhoog en......

Hoog boven Ana, op de catwalk, staat Ana's vader, Max Eberling. Paps feliciteert zijn dochter met het bereikte resultaat maar zegt ook dat ze nog veel moet leren om de volledige kracht van de Risk Atlas te begrijpen. Max is het er niet mee eens dat Ana de ramp heeft weten te voorkomen.....hij heeft het The Perils of Man boek geschreven en in dat boek staat dat het theater volledig afbrand en dat iedereen in het theater sterft. 

Max steekt nu eigenhandig het theater in de fik, want de ramp moet gebeuren. 
Max geeft Ana nog een hint over hoe ze terug naar haar eigen tijd kan geraken......"een spiegel gaat altijd terug" en dan verdwijnt ie door een Vortex, die hij opent.

Darwin neemt Ana mee naar een spiegel en via de Risk Atlas Bril opent Ana een Vortex op de spiegel en......

Ana en Darwin belanden terug in onze huidige tijd en in het lab onder Ana's huis en.....Oeps....we horen Mamsie roepen.....Mammie heeft de geheime deur in de studeerkamer gevonden ben ze is nu in de grot en ze komt met de lift omlaag. Ana en Darwin moeten zich verberghen voor mammie.......en ze gaan via de ijzeren kooi omhoog en.....

......belanden boven bij een dichte deur......

.....gelukkig weet Darwin raad met de deur want zijn neus blijkt de "sleutel" voor de deur te zijn en....we belanden dan in  

Hoofdstuk 3: De Azimuth Projector hal 

Via Darwin heeft Ana contact met Thomas. We ervaren dat Elsi de dochter van Thomas was. Luister verder naar wat Thomas vertelt en aansluitend volgt er nog een gesprek met Darwin, waar je de gespreksopties bij moet gebruiken.  Thomas vertelt over zijn zoon Edgar en zijn dochter Elsi. Darwin vertelt dat er hier, midden in de hal, eigenlijk een Azimuth-Projector zou moeten zijn. Ook aan muren van deze koepelvormige hal zijn projectoren aangebracht. Ana moet absoluut een zogenaamde Tantalit vinden, wat dat ook moge zijn. Je krijgt dan weer controle over Ana.

Ana moet dus een Tantalit zoeken. We zijn dus beland in een koepel hal. Darwin heeft zojuist vertelt dat midden in de hal er een "Azimuth-Projector" zou moeten staan en inderdaad....Midden in de hal is een platform waarop een "globe" staat....is die "globe" dan de "Azimuth-Projector?. Ana staat voor de ingang van de hal. Op de steunpaal, achter Ana, steekt de Bloemprojector (Flower projector). Links van de deur is een vreemd controle paneel (Strange control panel). Op de steunpaal, links naast het controle paneel, steekt de Vogelprojector (Bird projector) en in het volgende vak staan een paar "kegels). Op het plafond van de koepel zie je een serie vreemde symbolen.

Bekijk de Bloemprojector, het controle paneel en de Vogelprojector. Als je op het controlepaneel klikt dan zie je het paneel in close-up.

Het paneel heeft 4 draaischakelaars die je elk op 4 verschillende symbolen kunt draaien. De symbolen zijn dezelfde symbolen als op het plafond van de hal. De punt van alle 4 schakelaars staan nu op het bovenste symbool. Blijf verder nu af van de schakelaars...Ana moet eerst de betekenis van de symbolen weten, dus ga uit de close-up via de pijl linksboven. Loop door naar het ronde Globe platform maar ga nog niet het platform op.....Loop het platform voorbij en......aan de andere kant van het platform ze je dan weer 2 nissen in de muur (Bookshelfs).

 Aan de steunpilaren vindt je hier de Boekprojector (Book projector)  en de Jasprojector (Coat projector). Tussen beide projectors staat doos met dia's, (Pile of slides) in de nis. Bekijk de Boekprojector, de Jasprojector en de doos dia's. Als je op de doos dia's klikt dan pakt Ana 10 glazen dia's uit de doos en die heb je dan in inventory.....Bekijk de dia's in inventory.......

......op elke dia staat een cirkel....elke cirkel heeft een andere kleur en een ander patroon......De dia's passen in de 4 projectors maar welke dia's moet Ana in de projectors steken? In inventory heeft Ana ook nog het portret van Thomas. Bekijk dat portret nog een keer.....Ana zegt weer dat ze enige vreemde details ziet in het portret. In het vak, links van de Jasprojector, kun je klikken (Bookshelf)....Ana pakt dan een boek uit dat vak en in dat boek zie je weer het portret van Thomas Eberling.......

Ana somt dan ook die vreemde details weer op en dat zijn: Het paarse jasje dat Thomas aan heeft, de vogel op de schouder van Thomas, de rode roos in het knoopsgat, en het groene boek met cirkels dat Thomas vast heeft....Je weet dan welke 4 dia's je in de 4 projectoren moet stoppen......

  • In de Jasprojector moet de dia met de paarse cirkel en het ruitpatroon = de paarse jas van Thomas. 

  • In de Boekprojector moet de dia met groene cirkel de witte cirkels = het groene boek dat Thomas in zijn handen heeft. 

  • In de Vogelprojector moet de dia met de blauwe cirkel en de strepen= de blauwe vogel die op de schouder van Thomas zit. 

  • In de Bloemprojector moet de dia met de rode cirkel= de rode roos in het knoopsgat.

Pak de Jasdia uit inventory en klik ermee op de Jasprojector om er de dia in te doen en........De Jasprojector straalt een paarse straal naar 1 van de symbolen op het plafond. Onthoud het symbool. 

  • Loop naar de Boekprojector en stop er dan de Boekdia in en.....de groene straal vanuit de Boekprojector highlight dan het 2e symbool op het plafond. 

  • Loop terug naar de ingang en de Vogelprojector. Stop de Vogeldia in de Vogelprojector en......De Vogelprojector highlight op het plafond dan het 3e. 

  • Stop de Bloemdia in de Bloemprojector en......De Bloemprojector highlight het 4e symbool.

Er zijn nu 4 symbolen gemarkeerd op het plafond.......teken ze na of onthoud ze......je moet nu de 4 draaiknoppen op het controlepaneel ieder naar 1 van deze 4 symbolen draaien, dus ga weer in de close-up van het controlepaneel. Van links naar rechts noem je de draaiknoppen A, B, C, D.

  •  Klik 1 keer op knop A om deze naar het Jassymbool te draaien. 

  • Klik 2 keer op knop B om deze naar het Boeksymbool te draaien. 

  • Klik 1 keer op knop C om deze naar het Bloemsymbool te draaien. 

  • Klik 2 keer op knop D om deze naar het Vogel Symbool te draaien en..

......Op het ronde platform komt dan de Globe omhoog. Loop naar de Globe.

Aan de rechterzijde van de globe steekt een stoel. In de voorzijde zit een geheime la (Secret drawer) aan de linkerzijde vinden we een cilinderslot (Cylindrical slot) en een loden doos (Lead box). 

Klik op de loden doos.......het is de loden doos waar Edgar het in zijn notities over had en Ana pakt er een grote Maser (Amethyst Maser) uit. 

Pak deze Amethyst Maser meteen uit inventory en steek het ding in het Cilinderslot (Cylindrical slot) en......

.....Ana gaat in de stoel zitten en we zien dan een filmpje......In de zwart/wit film zien we hoe Elsi aan haar einde is gekomen.....

Thomas Eberling is aan de wandel met zijn zoon Edgar en dochter Elsi. 

Tijdens een rustpauze ontdekt Thomas in een grot enige kristallen, maar Thomas kan de grot niet in om een kristal te pakken

Terwijl Thomas en zijn zoon Edgar praten glipt de jonge Elsi de grot in en ze grijpt een kristal en weet het kristaal naar haar vader te gooien......
......maar dan glijd Elsi uit en ze komt aan de rand te bungelen....

Thomas kan Elsi niet redden want Elsi stort de diepte in. 

Edgar en Thomas zijn radeloos.....Edgar zoekt troost en steun bij zijn vader maar die duwt zijn zoon ruw weg.....Edgar raapt het kristal op en.......

......wel.....dat kristal wordt dus het Edgar Kristal en zo is het gekomen dat Edgar zijn vader is gaan haten.

Als de film is afgelopen staat Ana weer op uit de stoel. Klik nu op de Geheime La (Secret drawer), in de voorzijde van de globe, en.......

......Ana vindt een nieuwe Risk Atlas Bril, de Mark III, in de la maar ze pakt de bril niet. Ok....Ana is klaar hier, dus loop terug naar de ingang en ga dan terug naar het:

Laboratorium:

Klik weer op het "The Perils of Man" boek en.....het boek opent op een nieuwe pagina.....Ana leest over een scheepsramp in het jaar 1918......Het schip de "Tarunga Maru" is met man en muis vergaan. Linksklik op de het boek en hou je muis weer ingedrukt.....de gebogen stippellijn verschijnt weer.....Hou je linkermuisknop ingedrukt terwijl je de muis draait en sleept om de gebogen stippellijn te vergroten en te draaien over het boek om de Vortex te laten verschijnen......

....zorg dan dat het einde van de stippellijnboog in de Vortex terecht komt en laat dan je muisknop los en.....Ana beland in:

Hoofdstuk 4: De Tarunga Maru 1918:

Het is het laatste jaar van de 1e Wereld oorlog....De Tarunga Maru vaart in de Straat van Singapore. Ana overhoort een discussie tussen de kapitein en de stuurman, de 1e officier, van de schuit. De stuurman waarschuwt zijn kapitein dat ze rechtstreeks een geweldige storm invaren als ze de koers niet verleggen. Stuurman Unger vraagt zijn kapitein om de schuit om te draaien om een veilige haven op te zoeken in Singapore.....Immers....Het grootste deel van de bemanning is uitgeschakeld wegens één of andere voedselvergiftiging en zonder voldoende bemanning g wordt het haast onmogelijk om de schuit heelhuids door de storm te manoeuvreren.

De kapitein wil echter van geen koerswijziging weten want hij denkt dat de Tarunga Maru op de hielen wordt gezeten door Duitse Oorlogsschepen en daarom beveelt hij zijn stuurman om rechtstreeks de storm in te varen in de hoop de Duitsers te ontlopen. We krijgen de stellige indruk dat het met de hersens van de kapitein niet helemaal meer in orde is, en ook dat het een zuiplap is....Unger probeert zijn kapitein te overtuigen dat er in de verste verte geen Duitse Oorlogsbodems in de buurt zijn. maar de kapitein is niet van zijn paranoïde waanidee af te brengen. Weigeren om een opdracht van zijn kapitein uit te voeren zal muiterij zijn, dus Unger heeft geen keus dan om de huidige koers aan te houden. De kapitein en Unger trekken zich terug naar de radiokamer. 

Stuurman Unger en de kapitein lopen dan weg bij het roer om naar de radiokamer te gaan.....je krijgt weer controle. Ana staat nu bij het roer. Zet de Risk Atlas Bril op en kijk dan door de bril om je heen om de risico plaatsen te zien. Er zijn hier op de brug 4 risico plekken. De schuit heeft nog maar weinig stookolie en zal dus ergens midden op zee stranden. Het apparaat naast het roer is een risicoplek en er is een kapotte communicatieapparaat. Heb je de risicoplekken gezien dan zet je de bril weer af. 

Klik nog niet op het stuurwiel want dan komen de kapitein en Unger terug en krijg je niet de kans om eerst alles hier te bekijken......

Aan de voorzijde van het mededelingenbord hangt een regenjas (Raincoat). Klik op de regenjas.....Ana vindt niets van belang in de regenjas, dus ze laat de jas hangen. Bekijk het apparaat dat rechts naast het stuurwiel staat......het apparaat mist een belangrijk onderdeel en Ana denkt dat de kapitein dat onderdeel ergens verborgen heeft. Voor de rechter ramen vindt je in het voorste console de brandstofmeter (Fuel gauge).....Bekijk de brandstofmeter....De olietank van de schuit is nog maar voor 1 kwart gevuld. Loop terug en naar de kaartentafel. Bekijk de kaart die op de kaartentafel ligt.....Ana ziet op de kaart dat het schip in cirkels vaart en weg van Singapore. Bij de deur hangt een medicijnkastje.....bekijk het medicijnkastje....het is leeg. Loop terug naar het stuurwiel en......Als je nu echt alles bekeken hebt hier op de brug dan klik je nu op het stuurwiel en....De kapitein en Unger komen terug en...

...Wel....De kapitein denkt dat Ana een Duitse Spionne is en hij beveelt Unger om Ana op te sluiten in de cel en dat gebeurt dan ook.

Ontsnap uit de cel:

Ana en Darwin zijn opgesloten in de cel. Uiteraard wil Ana ontsnappen uit de cel. Zet eerst weer de Bril op en kijk dan omhoog naar de pijp die aan het plafond hangt.....Ana ziet dat het midden deel van de pijp kompleet is weg geroest. Zet de bril weer af. Uiteraard heeft Unger de deur van de cel op slot gedaan, dus via de deur ontsnappen is geen optie. 

De cel heeft een rond raampje....op een schip noemen ze zo'n raampje een patrijspoort (Porthole).....vraag mij niet waarom....het is gewoon zo. In de hoek, achter Ana, staat een stapel dozen....Bovenop die stapel dozen liggen pijpjes (Ceiling pipes). Klik op de patrijspoort.....helaas....Ana krijgt het ronde raampje niet open. Klik op de pijpjes, die bovenop de stapel dozen liggen...Ana pakt een stuk gebogen pijp en stopt het in inventory. Pak dat pijpje meteen uit inventory en klik ermee op de patrijspoort en.....met de pijp wringt Ana de patrijspoort open.

Klik in de nu geopende patrijspoort en......
Ana vraagt Darwin om door de geopende patrijspoort te vliegen, naar de gang, om de deur van de cel te ontsluiten en dat doet Darwin dan ook.

Gang

 Ana en Darwin staan hierna dan op de gang, voor de celdeur.  

Je moet oppassen dat je niet worden gesnapt want dan worden ze weer opgesloten in de cel.....Dat gaat toch wel weer gebeuren maar je moet nu eerst een paar belangrijke dingen doen....Wordt Ana gesnapt dan wordt ze weer opgesloten en moet je weer uit de cel ontsnappen, dus zorg dat Ana nu niet wordt gesnapt.

Zet eerst weer de Risk Atlas Bril op en kijk dan in alle richtingen door de gang. De grote boiler vindt Ana een acceptabel risico. Zet de bril weer af. Die boiler staat links naast de celdeur en er hangt een gevaarwaarschuwing op. Bekijk de grote boiler. Loop verder door naar links....Voorbij de boiler staan 2 grote tanks met brandbaar spul erin. Links naast deze 2 tanks is een nis waarin Ana zich kan verbergen mocht Unger of de kapitein hier opduiken. In de nis zit ook het luik om af te dalen naar de ziekenboog maar dat luik is nu nog gesloten

Links naast de nis zie je een kast met panelen en dan eindigt de gang bij de deur naar de brug. Bekijk de panelen in de kast.....Ana kan er niets mee. Loop nu naar rechts, naar het rechter einde van de gang. Weer een nis maar in deze nis zit het luik om naar het ruim af te dalen en dit luik is nu wel open. 

Weer een kast met panelen waar Ana niets mee kan en.....In de laatste deur staat de patrijspoort open....Sluit die patrijspoort. Ga via het luik in de nis, omlaag naar het:

Ruim:

Als Ana in het ruim is beland is ze zeer verbaast....Ezels in het ruim, waar Ana had gerekend op smokkelwaar.....Rechts staat een groep ezels maar links staat maar 1 ezel. Een matroos houd de ezels gezelschap. Kijk eerst weer door de Bril en kijk door de bril naar de ezels en......

...die ene ezel, die links staat, is geen risicofactor maar de kudde ezels wel omdat het gewicht van de kudde de schuit zou kunnen doen kapseizen. Ook staan de patrijspoorten open waardoor het ruim vol zal lopen met water als het schip in de storm terecht komt.  Zet de bril weer af en loop door naar de matroos, die hoopt op een geschikte tegenstander om een potje dammen met hem te spelen.

Ok....er is nu geen ontkomen meer aan.....Ana en Darwin zullen door de matroos verraden worden en weer worden opgesloten in de cel....dit is onvermijdelijk. Praat met de matroos en....We horen dan de kapitein aankomen en.....De matroos raad Ana aan om zich achter de strobalen te verstoppen en dat doet Ana dan ook maar......De matroos verraad Ana en zij en Darwin worden weer opgesloten in de cel.

Ontsnap weer uit de cel:

Unger heeft de patrijspoort weer dicht gedaan en vast gelast en Ana heeft nu geen pijp meer om de patrijspoort weer open te wringen. Kijk weer door de bril......kijk naar de vloer voor de stapel dozen die in de hoek staan.....er staat daar een klein flesje op de vloer en dat flesje bevat een zuur en is dus een risico. Zet de bril weer af en pak dan dat kleine glazen flesje. 

Gebruik het flesje op de patrijspoort om het open te branden en...

....Darwin vliegt dan weer door de patrijspoort en maakt de celdeur weer open en we belanden weer op de gang. Loop weer naar rechts en duik door het luik weer omlaag naar het:

Ruim:

Ga weer praten met de matroos....deze keer komt de kapitein niet en Ana kan nu uitgebreid praten met de matroos, dus gebruik alle gespreksopties.

De matroos was de assistent van de machinist van de schuit maar omdat ie tijdens zijn wachtdienst in slaap is gevallen moet hij nu als straf hier in het ruim de ezels bewaken. Matroos is bang dat de kapitein ze niet meer helemaal op een rijtje heeft vanwege zijn alcohol misbruik en hij oppert dat de kapitein van zijn functie moet worden ontheven, maar niemand van de bemanning durft zo'n muiterij aan. De groep ezels zijn naar de rechterzijde van het ruim verhuist omdat ze aan de linker zijde nat werden van het zeewater dat door de linker patrijspoorten naar binnen komt. De ezels zijn alleen met zoetigheid weer naar de linkerzijde te lokken. De patrijspoorten staan open om frisse lucht het ruim in te krijgen.....de matroos kan de stank van de ezels niet langer kan verdragen. 

Als je alles besproken hebt met de matroos loop je terug en klim je via de trappen terug naar boven.
Terug in de gang loop je naar links. In de nis, links van de 2 grote vloeistoftanks, staat nu ook het luik open. 

Klim door dit luik naar de:

Ziekenboeg (Infirmary):

De scheepsarts is een vrouw, en dat was nog een opmerkelijk feit in 1918, en ze is bezig een matroos te behandelen....nog meer zieke bemanningsleden liggen in de bedden.  Klik op de arts en.......de kapitein duikt weer op maar de arts verraad Ana niet.....De arts zegt dan Ana zich onder de trap kan verstoppen en dat doet Ana dan ook.......De kapitein komt binnen maar de arts levert Ana niet uit en de kapitein verdwijnt weer.

Klik weer op de arts om nu uitgebreid met haar te praten.

De arts heeft een geschreven bewijs nodig dat de kapitein ziek is en niet meer bij zijn volle verstand is om de man van zijn taak te ontheven. Om te bewijzen dat de kapitein ziek is heeft de arts een beetje bloed van de kapitein nodig om dat te onderzoeken...Ana moet dus een bloedmonster van de kapitein bemachtigen. Voordat het schip uitvoer heeft de arts de gehele bemanning medisch onderzocht en iedereen was kerngezond. Er zijn voldoende medicijnen aan boord maar de kapitein bewaard de medicijnen achter slot en grendel. De arts heeft een bevel van de kapitein nodig om de bemanning het schip te laten verlaten, in de roeiboten.

Op de tafel, waar de arts nu bezig is met haar patiënt, ligt een gasmasker (Gauze mask). Pak het Gasmasker. 

Klim via de trap terug naar boven. Loop in de gang terug naar rechts en duik dan door het rechter luik terug naar het:

Ruim:

Geef het gasmasker aan de ezelmatroos en........

......de matroos doet de patrijspoorten dicht want door het gasmasker heeft ie niet langer last van de stank van de ezels. 1 probleem opgelost. 
Ga terug naar boven en loop weer naar links en klik nu op de deur naar de Brug om daar weer te belanden:

Brug/Stuurhut:

De kapitein en Unger zijn ook op de brug.....we horen de kapitein maar zien hem niet want hij en Unger staan rechts bij de ramen. Het apparaat dat rechts naast het stuurwiel staat is dus het Kompashuis en het bevat het kompas. Klik op het Kompashuis en.........Luister naar wat Ana  zegt en kijk wat er vervolgens gebeurt...........

Het  kompas is een glazenbuis en het wordt door een valstrik beschermt . Ana verdraait echter de valstrik en ze gaat dan schuilen achter het mededelingenbord.....De kapitein bemerkt de koersverandering en komt naar het kompas om dat weer te veranderen....Kapitein steekt zijn hand in het kompas en......

........de kapitein prikt zich aan een scherpe pin in het kompashuis. De handschoen bevat dan bloed van de kapitein en die gooit de handschoen op de grond. 
Ana sluipt naar de handschoen om het ding op te bergen in inventory.

Er is voor Ana geen manier om de brug/stuurhut ongezien weer te verlaten, dus loop naar rechts....Unger en de kapitein staan uit de ramen te staren. Klik op de kapitein.....In eerste instantie vindt Ana het geen goed idee om haar aanwezigheid kenbaar te maken want ze zal dan weer in de cel belanden. Maar dan denkt Ana dat het zo slecht niet is om weer in de cel te belanden, dus ze spreekt de kapitein aan en......

 

....wel...je raad het al.....Ana en Darwin worden voor de 3de keer opgesloten in de cel.

Weer in de cel:

Bij de muur staat een tray met blikken en achter die tray staat een medicijnkistje (Medicine box). 
Klik op de medicijnkist en.....Ana pakt er de Medicijnen uit en bergt dit op in inventory. 

Voor de stapel dozen staat een ton waar rot fruit/groente in zit.....Bekijk die ton met rotte groente...Is de bemanning zo ziek geworden omdat ze bedorven voedsel hebben gegeten, vraagt Ana zich af. De patrijspoort staat nog steeds open, dus klik weer de patrijspoort en.....Darwin vliegt weer door de patrijspoort en hij beland weer in de gang maar......

Even als Darwin:

Unger staat nu de celdeur te bewaken, dus Darwin kan nu Ana niet uit de cel bevrijden. Je bent nu Darwin. Praat met Unger en gebruik alle gespreksopties. Unger is echter niet van plan zijn post te verlaten maar je merkt dat hij steeds moet niezen en hoesten.....Unger is allergisch voor hooi en omdat het ruim vol ligt met hooi voor de ezels heeft ie nu last van hooikoorts. Kijk kijk.....hooikoorts .....daar kan Darwin wat mee. Huppel naar het:

Ruim:

Links en rechts naast de trap staan hooibalen......klik op de hooibalen die rechts naast de trap staan.....Darwin kan echt geen hooibaal dragen, hoogstens een paar strootjes maar dat zal niet genoeg zijn om Unger bij de celdeur te verjagen. Ga praten met de ezelmatroos en vraag hem om een hooibaal naar boven in de gang te brengen. 

De matroos wil dat wel, maar eerst wil ie een spelletje dammen met Darwin. Klik dus op het dambord en........Darwin wint onmiddellijk en de matroos brengt een hooibaal naar boven. Vanzelf is Darwin dan weer in de gang beland. Loop terug naar links en zie.....Bij Unger staat nu een grote baal hooi en de arme Unger niest en hoest zich te pletter. 

Loop door naar links en duik dan omlaag naar de Ziekenboeg........Klik op dr Sato en......... De dokter sommeert Unger om naar de ziekenboeg te komen....Unger weigert maar wordt door Sato ontheven van zijn dienst. Unger verdwijnt naar de ziekenboeg en Darwin bevrijd Ana uit de cel. Je bent nu weer 

Ana. 

Ga terug naar de Ziekenboeg. Geef dr. Sato het doosje medicijnen......

Sato heeft echter niets aan de medicijnen want het zijn placebo's....het zijn suikerpillen. Ga terug naar boven en door naar het:

Ruim:

Geef de suikerpillen aan de ezelmatroos en........

....de matroos verdeelt de ezels weer gelijkmatig over de rechter -en de linkerzijde van het ruim. Het valt Ana dan op dat de ezels iets "aan het bewaken" waren. Loop iets terug naar de ezels en klik dan op de rechter ezels (Something burried) en......onder het hooi vindt Ana dan het Logboek van de Kapitein. 

Klik in inventory op het Logboek om het te lezen.....via het dagboek wordt het verval van de geestelijke gesteldheid van de kapitein overduidelijk....dit is het schriftelijke bewijs dat dr. Sato nodig heeft en een bloedmonster heeft Ana ook al. Ga dus terug naar de:

Ziekenboeg:

Geef de bebloede handschoen en dan het dagboek aan dr. Sato en......

Brug/Stuurhut:

De kapitein wordt door Sato uit zijn ambt ontheven en opgesloten in de cel. 

Ana rent naar de brug om de koers van het schip te veranderen, weg van de naderende storm ....maar.....Ana's vader Max is op de brug en hij vraagt of Ana echt werkelijk zeker weet dat ze de koers van het schip wil veranderen om zo de scheepsramp te voorkomen....Ana raakt aan het twijfelen. Praat met Max en gebruik weer alle gespreksopties....

Max probeert Ana duidelijk te maken dat dit schip en zijn bemanning besmet is geraakt met het Spaanse Griep virus. De komende 2 jaar zullen er wereldwijd 50 miljoen mensen sterven ten gevolge van deze variant van de Spaanse Griep, waar geen vaccin voor is. Als Ana de koers van het schip zal veranderen dan zal het Singapore bereiken en dan zullen er in Singapore zijn 50.000 mensen sterven door het griepvirus.....dit zal niet gebeuren als de scheepsramp gewoon gebeurt.. Max laat Ana geen keus....de scheepsramp moet gebeuren en dat gebeurt dan ook.....In het ruim van het schip explodeert iets, de sirenes gaan loeien en rook stijgt op.....Max verdwijnt

Er blijft Ana maar 1 ding over.....ze moet snel een spiegel vinden om terug naar haar eigen tijd te gaan, of ze vergaat mee met het schip. Rechts van het kompashuis ligt een Vuurpijl onder het raam. Pak de Vuurpijl (Flares). Pak de vuurpijl meteen uit inventory en klik ermee op het raam waar het stuurwiel voor staat en....

....Met de vuurpijl opent Ana een Vortex op het raam en....

.......Ana en Darwin keren terug naar huis en we belanden in:

Hoofdstuk 5: Een nieuwe Maser voor Darwin:

Terug thuis  in het laboratorium praat Ana met Thomas, via Darwin....Vraag Thomas weer alles wat je kunt vragen. 

Ana moet een nieuwe Tantalit vinden en dan een nieuwe Maser fabriceren, want dan kan Darwin Thomas terug brengen naar Ana's tijd. Daartoe moet Ana naar de schaaktafel gaan om op het schaakbord de Koning op veld 8 te schuiven. Zodra Ana de Tantalit gevonden heeft moet ze de maser uit Darwin verwijderen, de Tantalit mengen met Darwin's Topas en de nieuwe maser weer in Darwin plaatsen en.....er is enige haast geboden want bij Thomas stormt het nu en hij heeft de energie van die storm nodig om terug te keren.

In inventory heb je de nieuwe Schaakzet (New Chess move). 
Ga, via het vloerluik bij de lift, naar de werkkamer. Gebruik in de werkkamer de
Schaakzet op de schaaktafel en......

....Ana krijgt dan een lege maser en eenTantalite kristal in inventory. Ondertussen is Darwin naar de werktafel gevlogen. Klik op de werktafel om Darwin in close-up te zien. Klik op Darwin's "Right leg hole" om zijn rechter been te verwijderen en klik dan op de "Left leg hole" om ook Darwin's linker been te verwijderen.......Darwin zakt dan terug omlaag. Open het luikje in Darwin's achterhoofd en klik dan in het gat om de oude maser uit Darwin te halen......

Vanzelf heeft Ana dan het Darwin Kristal uit de maser gehaald en dit kristal zit dan in inventory. Combineer in inventory de Lege Maser (Empty maser) met de Tantalite Kristal en je hebt dan een halfvolle maser. Combineer de halfvolle maser met het blauwe Darwin kristal tot een nieuwe Super maser. 

Stop de nieuwe Super maser terug in Darwin en......"That should do it" roept Ana uit en ze stopt Darwin in inventory.

 Ga, via de trap (Go to lab) terug naar boven en.......filmpje...

Onmiddellijk als Ana weer in het lab terug is komt Darwin tot "leven"......Darwin opent een Vortex en via de Vortex komt Thomas Eberling binnen.....

Thomas is nog gekleed in de kledij van het gekkenhuis, waar zijn zoon Edgar hem naar had toe verbannen. Er volgt een innige omhelzing tussen Ana en haar 3-voudige betovergrootvader en dan......legt de arme Darwin het loodje, want Darwin's taak is volbracht.

Klik op Thomas om uitgebreid met hem te praten

Als Ana met haar vader Max wil praten dan ze hem zijn Risk Atlas bril moeten afnemen, want Max kan met zijn bril niet alleen de toekomst zien maar ook alle handelingen die Ana en Thomas doen in het heden.  Na het gesprek verdwijnt Thomas naar de werkkamer om voor zich zelf een nieuwe bril te fabriceren uit de oude maser van Darwin. Thomas vraagt Ana om zolang in het lab te blijven wachten tot hij klaar is. Ana is echter geen meisje om rustig te blijven wachten, dus als Thomas verdwenen is naar de werkkamer loop je het verdiepte deel van het lab weer in en klik je weer op het dikke "The Perils of Man " boek........Max heeft een boodschap voor Ana in het boek geschreven....Max vraagt of Ana nog 1 keer het boek wil gebruiken om naar hem toe te reizen, naar Chicago in het jaar 1893. Linksklik weer op het boek en......

....Op "Chicago" verschijnt de Vortex, dus beweeg de gebogen stippellijn tot in de Vortex en laat dan je muisknop los en......Ana beland dan in:

Hoofdstuk 6: Chicago 1893:

Ana is beland in een Zeppelin en hier is ook haar vader Max, die aan het roer staat. Tot voor 3 jaar geleden was het gebied onder de zeppelin nog een moeras. 

Nu is er een kermis met een reuzenrad. Het is de 2e dag van de kermis en de zeppelin zal neerstorten op het reuzenrad en honderden mensen zullen hierdoor het leven laten.

Als je weer controle hebt dan zet je eerst de Risk Atlas Bril weer op om de risico plaatsen te herkennen, maar.....helaas....de bril werkt nu niet want de bril kan nu niet voorzien wat Max van plan is te gaan doen. Zet de bril weer af en loop dan door naar Max. Klik op paps om met hem te praten en doe dat dan via alle gespreksopties

Volg in chronologische orde gewoon nu alle gespreksoptie. Max vertelt.......

De Risk Atlas Bril van Max heeft 3 masers, waardoor het elk kleinste gevaar kan voorspellen, ook het gevaar van ouderdom. Hierdoor is Max onsterfelijk geworden. Max geeft zijn dochter dan een keuze....of ze blokkeert het roer waardoor de zeppelin recht omlaag zal storten in het reuzenrad en iedereen, inclusief Max, zal verbranden. Of Ana neemt het roer over om de zeppelin weg van het reuzenrad te sturen, maar dan zal Ana niet terug kunnen naar haar eigen tijd en zal ze haar leven verder aan de zijde van Max moeten uitleven. 

Als je de gespreksopties volgt krijg je vanzelf de mogelijkheid om Max te v ragen zijn bril af te doen zodat Ana dan door de bril van Max gaat kijken.....
Vanaf dat moment gaat het verder, via een lange film, helemaal vanzelf naar het einde.....

Max geeft zijn bril aan Ana die de bril dan op zet en.......het gaat nu verder vanzelf verder naar het einde......

Ana geeft dan een ruk aan het stuurwiel om de zeppelin van koers te laten veranderen en ze rent weg en klimt via de ladder omhoog naar de spanten van de zeppelin

Max gaat achter Ana aan en beide staan dan in wankel evenwicht hoog boven op de spanten van de zeppelin. Max smeekt Ana om hem zijn bril terug te geven en dan verschijnt Thomas.

Max is niet Max maar hij is Edgar, de zoon van Thomas. We ervaren waarom Edgar zich tegenover Ana steeds heeft voorgedaan als haar vader. Max smeekt en smeekt om zijn bril maar Ana smijt de bril weg en Edgar duikt er achter aan. Edgar komt aan een spant te hangen.....Ana klimt omlaag om Edgar te redden maar.......

Edgar stort olmlaag en valt te pletter en Ana stort ook omlaag maar word gered door Thomas

Eind goed al goed:

We keren terug naar onze tijd en het is dan enige jaren later. Thomas Eberling verandert in de studeerkamer van Huize Eberling de titel van zijn boek "The Perils of Man" in "The Triumph of Mankind" en dan besluit ie om dit gevaarlijke boek toch maar te verbranden.

...Maar dan hoort Thomas Ana thuiskomen en hij besluit om het boek toch maar niet te verbranden. 
Thomas schuift het boek de boekenkast in en we zien dan dat er een nieuw portret is opgehangen in de portrettengalerij. Ana is inmiddels gepromoveerd en alles is wel......

...........................................EINDE.....................................

Walkthrough door: Louis Koot