2017: Walkthrough door: Louis Koot  

Dit is een Steam game dus in de game kun je weer speciale Prestaties, de Steam Achievements,  verdienen door speciale dingen te doen die verder voor het verloop van de game niet van belang zijn. Deze Achievements vindt ik grote flauwekul dus ik ga je nergens vertellen waar in de game, en hoe, je die Achievements kunt scoren.  Er moet heel wat gepraat worden in de game en dat praten doe je via gespreksopties die je worden aangeboden als pictogrammen. In gesprekken klik je dus op die pictogrammen.......

Vaak krijg je via gespreksopties weer nieuwe opties. Put in gesprekken altijd alle gespreksopties volledig uit want ze geven Alicia niet alleen belangrijke informatie maar ze zorgen er ook voor dat bepaalde dingen in de game gaan plaats vinden of dat bepaalde zaken beschikbaar komen. Ik ga al die gesprekken niet woord voor woord voor je uitschrijven.......Goed luisteren/lezen naar wat er gezegd wordt en maak desnoods aantekeningen

Ark The Great Escape is het 3e deel in de ARK serie. Het is niet nodig dat je de delen 1 en 2 eerst hebt gespeelt om  dit 3e deel te kunnen spelen, maar de serie is wel 1 doorlopend verhaal. Helaas heb ik de eerste 2 delen nooit gehad dus ook nooit kunnen spelen. Heb dus geen walkthrough voor de delen 1 en 2 kunnen schrijven. In ARK ben je Alicia...........Dit 3e deel begint met een korte samenvatting van wat Alicia allemaal heeft meegemaakt in de vorige 2 delen.....

Na het herstellen van de Golden Sphere en het stelen van een uniform is Alicia ge´nfiltreerd in het politiebureau...........

Maar Alicia werd ontdekt en ze moest maken dat ze wegkwam.............In haar poging om te ontsnappen stort Alicia een lange diepe schacht in en.....

De schacht blijkt een lange glijbuis te zijn voor het storten van afval en Alicia glijd door de buis omlaag en onderweg slaagt ze erin om de Golden Sphere terug te grijpen

Uiteindelijk dendert Alicia de buis uit maar ze komt nogal zwaar ten val en breekt haar been.  Alicia is beland in de Afvalpers

Ontsnap uit de Afvalpers

Alicia heeft een gebroken been en heeft dus helse pijn....ze kan niet staan laat staan dat ze kan lopen, maar je hebt nu wel controle over Alicia.  De Gouden Bal ligt naast Alicia op de grond. Linksboven zie je een pictogram en dat is de PDA, een communicatiemiddel. Met de PDA kan Alicia contact maken met Franky, haar hulp uit de eerste 2 delen. Rechtsboven zie je een tandwieltjes pictogram.....Klik je die tandwieltjes dan beland je op het Hoofdmenuscherm alwaar je kunt Saven, Loaden en Quiten.

Alicia ligt dus op de grond in de grote afvalpers en ze heeft 1 van der benen gebroken. Klik  2 keer op het PDA pictogram en.....wel..... de PDA heeft de val overleeft maar er is wel veel storing.....Via de PDA krijgt Alicia contact met Franky, maar het ding geeft alleen geluid. Je hoort Franky die vraagt waar Alicia is en wat er aan de hand is.....Alicia vertelt dat haar been gebroken is en hierdoor gooit Franky verband en een stok via de afvalbuis omlaag naar Alicia. Alicia pakt het verband en de stok en ze stopt beide in haar zak/inventory...........De inventory zie je vanaf nu altijd middenonder in het scherm.....Klik daarop om de inventory te openen.

Open dus nu de inventory en linksklik dan op het verband en klik dan met het verband op de stok om het verband om de stok te wikkelen en.....je hebt dan een Spalk (Splint) gefabriceerd.

Linksklik in inventory op de Spalk (Splint) en sleep de Spalk dan de inventory uit naar Alicia en klik dan met de spalk op Alicia en....

.....in een kort filmpje zie je hoe Alicia haar gebroken been Spalkt met de spalkt en dan staat ze op........

Zoek met je cursor het scherm af.....Je zoek naar de gouden bal (Sphere) en naar een Robothoofd (Head of Robot). Sleep de Sphere uit inventory en klik er mee op het Robothoofd en......

Alicia zorgt ervoor dat de lichtgevende Gouden Bal in het Robothoofd terecht komt

Door de Sphere in het Robothoofd is er nu een flauw lichtschijnsel in de afvalpers en hierdoor kunnen we wat meer dingen zien. Aan de deur van de pers steekt een Zekeringenkastje (Fuse box).....

Linksklik op die Fuse Box......Alicia gaat het zekeringenkastje bekijken......De deur is op slot en de stoom is uit.....Alicia moet de zekeringen ergens een  schok mee geven zodat de deur dan zal openen.....Zoek dus met je cursor weer die Robothoofd en pak er dan de Sphere weer uit. Haal de Sphere dan gelijk weer uit inventory en klik er mee op de zekeringen (Fuse Box) en......

......Met hulp van de Sphere weet Alicia de zekeringen weer op "stoom" te krijgen en......de deur gaat open en dat is maar net op tijd want Alicia raakt nu buiten westen door de pijn

......We zien dan een korte intermezzo met de 3 slechteriken uit de game.....

Intermezzo 1

Baas Bossman, Sasha Blaine en bitch Sylvia bespreken de situatie

District 8:

Infirmary (Ziekenboeg)

Alicia is 3 dagen buiten westen geweest maar nu komt ze terug bij haar positieven en ze blijkt in de ziekenboog te liggen en ze maakt kennis met dokter Kure. 

Geef de dokter een antwoord via 1 van de 3 "Alicia pictogrammen" en praat dan verder met de dokter via het ijsblokje (Ice Breaker)......

Gebruik in alle gesprekken altijd eerst het Ijsblokje (Ice breaker) om degene met wie je praat vriendelijker te stemmen en ga dan verder praten via alle gespreksopties die je krijgt. De Dokter legt Alicia uit dat ze in District 8 is beland en dat Alicia in de fabriek aan het werk moet. Alicia staat op en ze trekt haar werkkleding aan. Je kunt wat rondkijken in de Infirmary maar je kunt nu niets pakken. Alicia heeft de scalpel nodig, die op het kleine tafeltje ligt, maar ze durft de scalpel nu niet te pakken. Dus EXIT uit de ziekenboek en......

.........in een filmpje zie je dan hoe Alicia, onder zachte dwang van een bewaker, in de metrotrein stapt om naar haar werkplek te gaan......we zien ook nog een totaal overzicht van District 8 en dan........

.....is Alicia beland op haar werkplek, de......

Fabriek:

Saboteer de fabriek:

Een Voorman (Overseer) legt Alicia uit wat er van haar verwacht wordt en hij wijst Alicia haar werkplek aan.

Praat verder met de Overseer via alle gespreksopties waarbij je eerst de ijsbrekeroptie helemaal uitput....Vraag dan de Overseer daarna uit over de werkplek en over Sabotage.  Blijf de optie klikken tot de Overseer in herhaling vervaltAlicia heeft helemaal geen zin om te doen wat de Overseer van haar verlangt.......sterker nog.......Alicia wil de fabriek saboteren Als je klaar bent met de Overseer dan loop je een scherm naar links.......Alicia is dan in de "Temperatuurzone" en hier ontmoet ze Franky, haar trouwe hulp.

Praat met Franky, eerst via de "ijsbreker optie" en daarna via alle overige opties, tot alle opties uitgeput zijn........

Franky vertelt over zijn werk, zijn woonplek en over District 8. De Overseer is ondertussen in zijn kantoor verdwenen en tijdens het gesprek met Franky horen we hem wat roepen, vanuit zijn kantoor

Heb je met Franky alles besproken dan klik je op de ramen van het Overseer kantoor om weer met de opzichter te praten en weer doe je dit via alle gespreksopties.

Achter Franky zie je de deur naar de Energyroom. Een dikke gele pijp gaat over de deur heen. Rechts van de energyroom deur zit een rood draaiwiel aan de gele pijp met 2 manometers. Bij dat rode draaiwiel staan een man en een vrouw en dat zijn 2 engineers. De engineers staan met elkaar te praten maar ze houden alles in de gaten, dus Alicia kan dat draaiwiel niet draaien. Ga praten met de 2 Engineers........Gebruik eerst weer de ijsbrekeroptie en vraag dan over Security. 

De 2 Engineers zijn pas met elkaar getrouwd en ze zijn beide nogal jaloerserig aangelegd.....Stook de ruzie nog wat extra op via de "Fight Between them" optie.....

Je krijgt dan de optie om partij te kiezen voor de vrouw en/of partij te kiezen voor de man

Kies 2 keer achter elkaar de optie "Support Her" en dan 1 keer de optie "Support Him" en...

.......het Engineers echtpaar gaat elkaar nu echt te lijf en ze letten niet meer op wat er om hen heen gebeurt en dat zal zo blijven.....Loop terug een scherm naar rechts

Alicia is dan op haar werkplek. Een bewaker robot zweeft aan een kabel die weer vast steekt aan een oplader Je ziet een rij grote gele bakken en er hangt een grote magneet. De voorste gele bak is de werkplek van Alicia. Alicia moet de robot zien kwijt te spelen wil ze succesvol haar sabotage plannen kunnen uitvoeren. Op de gele bakken zie je 2 rode knopjes (Control panel).

Linksklik 3 keer de rode knopjes (Control panel) van de voorste gele bak van de linker rij en.......na elke keer klikken valt er een doos in de gele bak en die doos beland dan via de bak op de grond onder de magneet....3 keer klikken op de rode knopjes leveren dus 3 dozen op die dan onder de magneet staan.........klik dan nog een 4e keer de rode knopjes en.......De magneet zuigt de 3 dozen op en zoeft er dan mee weg om ze ergens achterin af te leveren.....de magneet komt dan terug.

dit was oefenen.....Je weet nu wat er gebeurt als je 4 keer de rode knopjes op de voorste gele bak klikt.....de magneet zuigt dan alles op wat recht onder de magneet staat.....Hier kan Alicia dus gebruik van maken om die klote bewakerrobot kwijt te spelen.

  • Druk weer 3 keer op de rode knopjes van de voorste gele bak om weer 3 dozen onder de magneet te krijgen........

  • Als je 3 dozen onder de magneet hebt staan dan klik je het PDA-pictogram om Franky op te roepen om zijn hulp te vragen......

  • Franky zegt dat Alicia moet aanwijzen waar ze zijn hulp voor nodig heeft.......

  • Klik dus nu op de 3 dozen die onder de magneet staan en......

  • Alicia vraagt Franky of hij de 3 dozen uit de weg kan ruimen........

  • Franky zegt dat hij dat kan doen mits Alicia de robot even afleid.........

  • Alicia gaat dan tegen de robot aan praten, die dan even is afgeleid en we zien hoe Franky met een vorkheftruck de 3 dozen wegvaagt......

De 3 dozen zijn dus door Franky uit de weg geruimd. Ga nu weer praten met de robot en vraag hem wat je werk inhoudt via de "Alicia's work" optie....

.....De robot legt uit en gaat onder de magneet hangen.....

......SNEL......Klik nu voor de 4e keer de rode knopjes (Control panel) en........

Wel.......bye  bye Robot want die wordt nu door de magneet vernietigt.........

Nu de robot uit de weg is geruimd en de het engineers echtpaar is verwikkelt in een echtelijke ruzie kan Alicia haar sabotage plannen verder gaan uitvoeren. 

Loop terug naar Franky en verdwijn dan door de Energydoor naar de elektriciteitscentrale van de fabriek. Zoom in op het Controle Paneel.....

De core krijgt stroom van 2 batterijen en beide batterijen zijn nu op 50 procent. Op beide panelen zie je een "plus-knop". Klik de "plus-knop" op het linker paneel om alle power van de rechter batterij naar de linker batterij over te hevelen. De linker batterij is dan 100 procent vol en de rechter batterij is dan leeg. Pak dan de rechter batterij uit de houder.

Ga terug naar het werkgebied.......Bovenop de oplader van de bewakingsrobot steekt een Plug (Free plug). Pak de lege batterij uit inventory en ram het ding in de Plug en.......

Alicia zet de batterij in de oplader om de batterij op te laden tot 100 procent. 

Vanzelf heeft Alicia dan de nu volledig opgeladen batterij terug in inventory. Ga terug naar de Core en plaats er de opgeladen batterij terug in het batterij vak van het rechter paneel

Vanzelf ga je weer uit de close-up en.....de core begint al wat te trillen en te schudden. Maar er is nog geen "overload". Verlaat de energyroom weer, terug naar Franky. Achter Franky staat het Engineers echtpaar nog met elkaar te kibbelen dus ze letten niet op de metertjes en het rode draaiwiel.  Klik nu op het rode draaiwiel en.........Alicia draait het wiel en de rode lamp gaat branden.

Ga terug naar de oplader van de bewakerrobot. Pak nu de stroomkabel (Cable) op en klik dan weer op de Plug (Free plug) van de oplader en.......

........Alicia steekt de stekker van de kabel in de oplader en........

Intermezzo 2:

.....er volgt een overload van de core en hierdoor valt in de fabriek alle stroom uit dus de fabriek valt stil....

.

De sabotage is gelukt, tot groot ongenoegen van baas Bossman . Maar baas Bossman eet nu waar Alicia is en hij stuurt zijn bitch  Sylvia naar District 8 om eindelijk en definitief met Alicia af te rekenen. Omdat de fabriek nu stil ligt zit het werk van de arbeiders er voor vandaag op dus vol eigendunk gaat Alicia dan naar de woonplek van Franky alwaar ze hartelijk wordt begroet door Ambar, de hond van Franky

Alicia vindt het geknuffel van de hond niet fijn, maar tja.....het is een lobbes dus Alicia heeft het maar te nemen. We zien ook even een "mysterieuze vent", die blijkbaar woont in het hutje boven de ladder.

Franky en Grigor (Outside Grigor's House)

Vanzelf volgt er dan een gesprek tussen Alicia en Franky waarin je Franky dan vraagt over die "Mysterious guy" en dan gebruik je de "PDA" optie......

Via de PDA optie vertelt Alicia dat de PDA stuk is en Franky repareert de PDA aan en geeft het ding gelijk een upgrade. De PDA is dan voorzien van een camera en van een Plattegrond van District 8 en deze "Railway" plattegrond staat vanaf nu altijd linksboven, naast het PDA pictogram. Via de "Railway" kaart kan Alicia snel van de ene plek naar de andere plek in District 8 reizen maar ze moet die plekken eerst bezocht hebben om ze op de kaart beschikbaar te krijgen.

De mysterieuze vent, die we daarnet zagen, is verdwenen in zijn hutje boven de ladder. Franky heeft vertelt dat die gozer Grigor heet en dat hij de jongere broer is van Sacha Blaine. 

Rechts van de ladder leunt een Mopdweil tegen de muur aan. Pak de Mopdweil. Open de inventory en rechtsklik in de inventory op de Mopdweil om de dweil van de steel te rukken. 

Sluit de inventory en klik nu op Grigor's huis om, via de ladder, er naar binnen te gaan.

Praat uitgebreid met Grigor......put alle gespreksopties volledig uit.....

Via het "Blaine" onderwerp krijgt je ook nieuwe gespreksopties zoals "Escapeplan" en "Old Engineer".....put ook deze nieuwe opties helemaal uit.

Grigor is de tweeling broer van Sacha Blaine, die jaren geleden is ontsnapt uit District 8 en die het blijkbaar tot hulpje van baas Bosman heeft geschopt. Grigor vertelt o.a dat zijn broer hulp van een "gekke oude man" heeft gehad bij zijn ontsnapping en dat die oude man woont in een huis aan de overkant van het water.

Heb je alles met Grigor besproken dan kijk je rond in de cabine. Aan de linker muur staat een stapelbed en tussen het bovenste -en het onderste bed zit een tekening (Painting on the wall)  op die muur geplakt. Bekijk die tekening in close-up. Het is een "sterren tekening" en het is getekend door Sacha.

Op de tekening zie je 3 sterren die elk 5 punten hebben. 1 van de 5 punten van elke ster is uitzonder langgerekt getekend......Die lange punten van de 3 sterren wijzen een uur aan.....de linker ster wijst 9 uur aan, de middelste ster wijst 2 uur aan en de rechter ster wijst 6 uur aan.....Noteer deze 9, 2, 6 code want je hebt dit straks nodig......Klik "Back" om uit de close-up te stappen.

Boven de kachel hangt een oude foto en een poster op de muur en er hangt een telescoop.

Bekijk, dus klik op de Poster en daarna de Oude Foto en luister naar wat Alicia en Grigor erover vertellen. De poster mag Alicia wel hebben maar het ding zit met tape aan de muur geplakt en Alicia heeft niets om het tape los te snijden. Klik ook de telescoop en......Alicia gluurt dan door de telescoop en ziet niets bijzonders, nou ja.....ze ziet de achterkant van de dop van de telescoop....... 

 

Verlaat de hut via de Exitdeur achter Grigor. Terug buiten klik je op Franky om ook even met hem te praten. Gebruik weer alle gespreksopties en put ze volledig uit. 

Ben je uitgepraat dan klik je op het "Railway" pictogram, linksboven, om de kaart te openen. Er zijn nu 3 locaties beschikbaar op de metrokaart.......Infirmary, Grigor's House en Outside Grigor's House.  Ga nu, via de treinkaart, terug naar de:

Infirmary:

Praat weer met dr. Kure en gebruik weer alle gespreksopties. Alicia mag nu spullen uit de Infirmary meenemen, dus pak nu de Scalpel

Open de kast deur en......In de kast hangt een Skelet

.....Alicia bekijkt het skelet en de dokter zegt dat Alicia het skelet wel mag hebben, dus klik het skelet om het uit de kast te pakken.......

......Alicia bergt het skelet op ion haar tasje. Verlaat de Infirmary via de exitdeur en...........Alicia beland op het Centrale Plein (Hub) van District 8.......

Het Centrale Plein (Hub)

Via het Centrale Plein kan Alicia ook diverse locaties bereiken. Alicia staat voor de Infirmary. Rechts staat een Bewaker de doorgang naar de Zwarte Markt en de Oude Haven  (Black Market en Old Port area) te bewaken. Boven de Infirmary is de "Buitengebied" (Outside area) waar ook de wachttoren en de afvalpers is. Boven het metrostation is het woongebied van de arbeiders (Residential area). Bij de metro leunt ook een bewaker en er staat een oudere dame te wachten. Rechtsonder zit een kind, een meisje, te spelen met een gebit. Via dit plein moet je Alicia nu naar de gebieden sturen die nu nog niet op de Treinkaart beschikbaar zijn.....daarna zijn ze wel via de treinkaart te bereiken. Ga nu door de doorgang, rechts naast de Infirmary, naar de:

Zwarte Markt

Dit was vroeger dus de haven maar nu vinden we hier de stal van de zwarte handelaar Horn. En we vinden hier ook het Engineer echtpaar. Rechts in de hoek ligt de Overseer van de fabriek zijn dronken roes uit te slapen op de bank. De Overseer heeft een fles vast in zijn hand. Achter Horn's stal is het kanaal en een brug naar het Oude Huis. In dat Oude Huis woont de oude man waar Grigor het over heeft gehad en die Sacha Blaine heeft geholpen om uit District 8 te ontsnappen. De doorgang naar het kanaal/brug/Oude Huis is echter verspert door een grote grijze kist die op de vork van de gele vorkheftruck staat.

 Loop naar de dronken Overseer........Klik op de Fles die de dronkelap in zijn hand heeft........

Franky vertelt via de PDA dat de fles van speciaal glas is gemaakt.  Probeer met de dronkelap te praten via de opties die je krijgt.....

De dronken Overseer pruttelt wat maar echt iets zinnigs heeft ie nu niet te vertellen, dus zeg maar "Goodbey". Klik op Horn om te ervaren dat Horn zijn kraam nog niet heeft geopend.  Bekijk de grijze kist die op de vorkheftruck staat. Ga praten met het enigeers echtpaar en put hier weer alle gespreksopties uit. 

Het echtpaar heeft hun ruzie bijgelegd en ze vertellen Alicia o.a over ene Molly, die blijkbaar een bar uitbaat.

Ga, via rechtsonder, terug naar het Centrale Plein en klik daar dan op het Buitengebied (Outside area) om daar nu, naar toe te gaan:

Buitengebied (Outside area)/Afvalpers:

Hier is de Wachttoren en de ingang van de Afvalpers (Trash compractor), waar Alicia met enige moeite een paar dagen eerder uit is ontsnapt en toen 3 dagen bewusteloos in de Infirmary heeft gelegen. Aan de wachttoren steekt een luchtpijp die je even bekijkt.  Alicia hoort dan via de luchtpijp de bewakers bovenin de toren praten maar ze verstaat niets. Ga dan de Afvalpers weer binnen en pak er het Robothoofd (Head of a robot)

Alicia bergt het robothoofd op in haar tasje. Links legt een koffieautomaat.....Bekijk de koffieautomaat.....het ding blijkt nog te werken maar er is een speciale munt nodig om er een beker koffie uit te tappen. Ga terug buiten en dan terug naar het Centrale Plein. Terug op het Centrale Plein klik je nu op de Residential area, boven de metro, en......

........Via de trap, links in de hoek, loopt Alicia naar boven en ze beland dan in de:

Woonwijk (Residential area):

Hier is ook de Bar van Molly, de barvrouw waar het enigeers echtpaar het over hadden. Achterin kun je door naar Grigor's huis. Rechts is de kraam van de Oplichter (Trickster) waar je straks een spelletje "Balletje Balletje" gaat spelen. Verder naar links hangt er een Jump suit aan de gevel van de appartementen. De Jump Suit hangt te hoog, dus Alicia kan dat pak nu niet pakken.  De barvrouw staat in haar bar te wachten nop klanten. Achter de barvrouw zie je een biertonnetje en achter dat biertonnetje staat een grote Bierpul (Jar). 

Ga praten met bardame Molly en put alle opties weer helemaal uit.

Als je alle gespreksopties volledig hebt uitgeput zeg je gedag.....Klik dan op die grote Bierpul (Jar), die achter Molly op haar drankenkastje staat.....

De initialen S.B op de pul suggereert dat deze bierpul van Sascha Blaine is geweest. Molly vertelt dan dat die enorme bierpul de prijs is in haar Bierdrink wedstrijd.....Als je de bierpul in 1 teug leeg drinkt dan mag je de bierpul houden en win je bovendien een Munt. Alleen vrouwen mogen deze uitdaging aangaan. 

Praat weer met Molly en gebruik nu de Bierpuloptie en....

......Alicia gaat de uitdaging van de bierpul aan en.......

wel....het is wel een hele grote pul en heel veel bier om in 1 slok leeg te slurpen en dat lukt Alicia dan ook niet want nog niet halverwege valt ze bewusteloos op de vloer en als ze weer bij haar positieven komt blijkt ze door Franky te zijn opgeraapt en die heeft haar naar zijn en Grigor's woonplek gebracht.

Franky en Grigor's place:

Pak het Robothoofd uit inventory en geef het aan Franky.......

.....Franky zorgt ervoor dat het robothoofd weer 2 priemende ogen krijgt en hij geeft het hoofd dan terug aan Alicia. Ga weer Grigor's Hutje binnen. 

Pak de Scalpel uit inventory en klik ermee op de Poster en.....

.......Alicia snijdt de poster los en ze opent dan het muurvak achter de poster.

In het vak ligt een brief van Blaine, een Munt en een Afstandsbediening. Alicia leest de brief en dan pakt ze alles uit  het vak. Grigor heeft inmiddels de hut verlaten. Franky meld zich via de PDA en hij zegt dat Alicia met Grigor moet praten en dat die "Blaine munten" belangrijk zijn  In inventory heb je nu een "Blaine Munt" en een Afstandsbediening. Ga naar buiten...Grigor staat met Franky te praten. Ga praten met Grigor en put alle onderwerpen weer volledig uit

Van Grigor krijgt Alicia dan een witte AR-K Munt en hij vertelt ook dat zijn broer die afstandsbediening altijd met zich mee nam als hij op bezoek ging bij die "gekke oude man".  

Als je alles met Grigor besproken hebt en de AR-K Munt hebt gekregen dan reis je via de treinkaart terug naar de Afvalpers (Trash Compractor). 

Terug in de afvalpers loop je weer naar de koffieautomaat. Pak de witte AR-K Munt uit inventory en pleur de munt in de koffieautomaat en........

......Alicia tapt een bekertje hete koffie uit de koffieautomaat. Reis, via de treinkaart terug naar de:

Zwarte Markt (Black Market)

Praat weer met Horn en.......Horn is nu open voor business en hij lult Alicia der oren van der hoofd en dit gaat vanzelf........

Horn is, net als Franky, een Valeriaan en hij geeft Alicia, als geschenk, een Amulet en dat ding zit dan in de inventory.

Ga meteen weer met Horn praten en deze keer krijg je dan gespreksopties.....Gebruik alle gespreksopties en put ze ook volledig uit. Horn vertelt over een Haak die hij heeft en over een kleine safe. Je krijgt dan het Haak onderwerp en het Safe onderwerp.........Bewaar het Safe onderwerp voor het laatst. 

De haak waar Horn het over had zit in de safe. Gebruik het Safe onderwerp en........Horn krijgt de safe niet open en Alicia bied aan om te proberen de safe te openen. Horn zet dan die safe op de zijn toonbank

De safe heeft een draaiknop met een pijltje dat je naar 9 streepjes kunt draaien. De code heeft 3 cijfers.....weet je nog de sterrentekening die je bekeken hebt in Grigor's hut? De lange punten van die sterren wezen de uren 9, 2, 6 aan......Wel....dit is dan ook de code voor deze safe.

Klik op de streepjes 9, 2, 6 en.....de safe gaat open en Alicia haalt er de spullen uit.

Horn is diep teleurgesteld over de inhoud van de safe.....hij had iets anders verwacht en Alicia mag alle troep houden. Uit de safe heeft Alicia tijdschriften, een haak, een stethoscoop en een 2e Blaine munt gepakt en deze items zitten nu in de inventory.  Bekijk, dus linksklik, in inventory die tijdschriften. Combineer in inventory de Haak met de Mopsteel om een Lange Stok met Haak te krijgen.

Ga nu weer praten met de dronken Overseer en gebruik hier dan het "Previous Overseer" onderwerp en......

....de dronken Overseer mompelt.......MURDER.........MOORD!!!......Is de vorige Overseer vermoord?. 

Franky vindt dat Alicia dit verder moet onderzoeken en er met een agent/bewaker over moet praten. Ga met Horn praten over de "Previous Overseer".......Horn bevestigd dat een aantal jaren geleden de vorige Overseer is vermoord en dat de dader nooit is gepakt.  De grijze krat blokkeert de doorgang naar het kanaal. Pak de vreemde Afstandsbediening uit inventory en klik ermee op de grijze krat en.......

........de afstandsbediening werkt dus op de vorkheftruck en de krat wordt omhoog getakeld.........

Kanaal/Mr. Morgan:

Ga dus onder de krat door en........Alicia beland op de brug over het kanaal en bij......Mr. Morgan.........Alicia mag niet naar binnen......Luister naar wat Mr. Morgan zegt.......

Er staan 2 stoelen en op de rechter stoel zit "Mr. Morgan"... Mr. Morgan is eenzaam en zou graag een vrouwtje als gezelschap willen.....De vent in het huis vertelt aan welke eisen de vrouw moet voldoen. Als de stem is uitgelult dan pak je het Skelet uit inventory en plaats je het Skelet op de linker stoel. Na het commentaar van Mr. Morgan pak je het Robothoofd uit inventory en dat zet je dan op het skelet

Mr.Morgan heeft nog een paar aanvullende eisen.......Het skelet moet nog worden aangekleed en voorzien worden van hoofdhaar en een lieve glimlach, dus we komen hier nu even niet verder. Reis via de treinkaart terug naar de wachttoren in het buitengebied (Work area). 

Terug bij de wachttoren pak je de Stethoscoop uit inventory en klik je ermee op de luchtpijp van de wachttoren en........

Alicia hoort de wachters in de wachttoren en Franky heeft hier ook commentaar op. Reis terug naar het woongebied:

Residential area:

Links van de Trickster hangt het Jumpsuit aan de gevel. Pak de Haakstok uit inventory en klik ermee op de Jumpsuit om het ding nu te pakken

"

Trickster: Balletje Balletje:

Klik de Trickster en ga dan met hem praten en gebruik hier weer alle opties maar gebruik het "Play" onderwerp als laatste.

De oplichter/Trickster troggeld de mensen hun geld af via het spel "Balletje Balletje".....in dit geval gebruikt hij geen balletje maar een Blaine Munt en die munt wil Alicia hebben. Als je eerst alle overige onderwerpen met de oplichter besproken hebt dan klik je de "Play" optie en..........De oplichter doet zijn ding met de 3 bekers en dan moet jij 1 van de 3 bekers aanwijzen.......Het maakt niet uit welke beker je kies want je verliest altijd........Beweeg je cursor over de bekers en kies dan "left", "center" of "right" om een beker aan te wijzen....

Alicia verliest en de oplichter verhoogd de inzet. Alicia heeft hulp nodig om de oplichter een koekje van eigen deeg te geven. Gebruik de PDA om Franky op te roepen en klik dan op de Trickster en.......Franky stuurt Grigor om Alicia te helpen met de oplichter.............Grigor zal de oplichter afleiden door tegen de vent te gaan staan aanlullen............Praat weer met de oplichter en klik dan weer de "Play" optie en.......De oplichter doet weer zijn ding met de 3 bekers maar Grigor lult tegen hem aan zodat ie niet oplet......beweeg de cursor over de bekers en je krijgt dan de "Steal coin" optie op de rechter beker......Snel.....Klik de rechter beker zodra je daar "Steal coin" ziet verschijnen en.......Alicia jat de munt onder de beker vandaan.....

......Dankzij Grigor heeft de oplichter niet gemerkt dat Alicia de munt heeft gejat........Alicia moet echter nog wel een beker aanwijzen en natuurlijk kies je nu niet de rechter beker want dan merkt de oplichter dat de munt al verdwenen is..........Kies nu de linker beker (Left) en.......

.....uiteraard "verliest" Alicia weer maar dat is niet erg want de Blaine Munt heeft ze dus al. Grigor verdwijnt terug naar zijn huis. Alicia heeft nu 3 "Blaine munten".  Reis terug naar het:

Centrale Plein (Hub):

Bij de doorgang naar de oude haven/zwarte markt, staat een politieagent. Bij de metro staat een oude vrouw en rechtsonder zit een meisje te spelen. Ga praten met de politieagent/bewaker die bij de doorgang naar de zwarte markt staat.......Gebruik weer alle opties en put ze weer allemaal uit.......

Alicia praat met de agent over de moord en de agent legt het ÚÚn en ander uit over de moord. Je krijgt verschillende nieuwe opties die je ook volledig uitput. 

Vraag de agent vooral uit over de "moord",  de  bezittingen van de vermoorde Overseer en over de Getuigen (Witnessses) getuigen om te weten te komen welke personen Alicia moet gaan ondervragen. Een van de dingen die de vermoorde Overseer bij zich had was een "Blaine munt" en de getuigen zijn: barvrouw Molly, Dr. Kure, de dronken Overseer, Grigor en een oude vrouw. Alicia krijgt van de agent een recorder om de statements van de getuigen mee op te nemen. 

Heb je echt alles met de politieagent besproken dan sluit je dit gesprek af. Loop dan naar het meisje dat rechtsonder op haar hurken zit en ga met haar praten. Het meisje heeft een kunstgebit waarmee ze zit te spelen. Gebruik weer alle opties maar vooral de kunstgebit optie.......

Alicia heeft het kunstgebit nodig voor het skelet maar het meisje wil het gebit niet zomaar afstaan.....In ruil voor het kunstgebit wil het meisje een "Reverse transfux inducer"  ontvangen en zo'n ding heeft Alicia momenteel niet. Zeg gedag en ga nu praten met de oude vrouw. 

Deze oude vrouw is dus 1 van de getuigen van de moordzaak dus Alicia neemt haar verklaring op. De vrouw is eigenlijk niet zo oud want ze is pas een jaartje of 47 maar het werk in de fabriek heeft haar lichaam snel doen verouderen.  Via het "Exchange" onderwerp ervaart Alicia dat vrouw een Security Camera bezit en dat ze die wel wil ruilen voor iets dat haar weer enige vitaliteit en fut kan geven. 

Sluit het gesprek af en geef dan de Koffie aan de vrouw en........

 ......de vrouw is verrukt van de koffie en als dank geeft ze Alicia de Camera. De camera is echter te zwaar om mee rond te sjouwen, dus Franky neemt het ding en zal de camera komen brengen als Alicia het ding nodig heeft. In inventory heeft Alicia dus een "Securitycamera kaartje" en dus niet de eigenlijke camera 

Ga terug naar de Trickster in de Residential area en ga weer met de oplichter praten 

 

Via het  "Exchange" pictogram komt Alicia erachter dat de oplichter geen Reverse transflux inducer heeft maar wel een Lasercutter en die wil hij wel ruilen voor een security camera. Vanzelf ruilt Alicia dan de Securitycamera voor een Laser Cutter. In inventory heeft Alicia dan een "Laser cutter kaartje"

Reis via treinkaart naar de:

Infirmary:

Praat met dr. Kure. De dokter is dus 1 van de getuigen in de moordzaak, dus vraag de dokter dus om zijn verklaring via het "Moord" onderwerp. Alicia neemt de verklaring van de dokter op en ze leert o.a dat het moordwapen een schep is geweest waarmee de Overseer de hersens zijn ingeslagen.

Gebruik dan het "Exchange" onderwerp om de dokter te vragen of ie zo'n "Reverse transfux inducer" bezit. Dr. Kure heeft geen "Reverse transfux inducer" maar wel een "Tachion Geweer" en hij wil het geweer wel ruilen voor de Laser cutter en dat gebeurt dan weer vanzelf. In inventory heeft Alicia hierna dan een "Taquion Riffle kaartje"

Ga terug naar de politieagent op het centrale plein en ga weer met hem babbelen en gebruik de "Exchange" optie om de Taquion Riffle te ruilen voor een "Forklift". 

Ga naar de Zwarte Markt en praat er weer met het engineers echtpaar en.....Alicia ruilt met het echtpaar de "Forklift" voor een Reverse transfux inducer

Alicia heeft eindelijk de "Reverse transfux inducer", dus terug naar het meisje op het centrale plein.....spreek het meisje weer aan en gebruik dan weer de "Exchange" optie om de "Reverse transfux inducer" te ruilen voor het kunstgebit.

Terug naar de Residential area. Praat weer met barmeid Molly. Molly is 1 van de getuigen in de moordzaak dus vraag  Molly uit over de moord....Alicia neemt Molly's getuigenis op.

Gebruik nu niet weer het bierpul onderwerp, dat komt straks. Het wordt tijd om die Mr. Morgan tevreden te gaan stellen zodat Alicia dan die gekke oude man mag ontmoeten, dus reis via de treinkaart nu terug naar het:

Kanaal (Canal).....de gekke oude man:

Terug bij Mr. Morgan en het skelet geef je het skelet achtereenvolgens het kuntsgebit, de jumpsuit en de mopdweil en......

.......Mr. Morgan is nu volledig tevreden en Alicia mag nu binnen komen dus klik op "Lab" en......

Alicia betreed het lab van de gekke oude man en ze ziet er zwevende robothoofden en dan beland ze bij die oude man.

Praat met de oude man en put alle onderwerpen weer helemaal uit.

Deze oude engineer draagt als naam Phil.......Phil weet alles over Alicia want hij is de man die Sacha heeft geholpen om uit District 8 te ontsnappen. Tijdens het gesprek verschijnt er, achter Alicia, steeds even zo'n robot die een hele lange pruik draagt..,...dat robotje verdwijnt ook steeds weer naar links. Phil legt alles uit en vertelt o.a waar de gouden Blaine munten voor dienen.

Als je alles uitgebreid met Phil besproken hebt dan zeg je gedag. Blijf staan en wacht tot het robotje met de pruik weer verschijnt en klik dan snel op het robotje en........

Alicia grijpt de robot en verovert diens mooie bruine pruik en die pruik zit dan in je inventory

Rechts van Phil zie je een aantal monitorschermen (Screens). Klik op die monitoren en....

via 1 van de schermen zien we dat bitch Sylvia inmiddels ook District 8 heeft bereikt.....de bitch staat de bewakers bij de wachttoren instructies te geven

Ok.......reis terug naar Franky en Grigor (Outside Grigor's house). Grigor is dus ook een getuige, dus praat met Grigor over de moordzaak en Alicia neemt ook zijn statement weer op.

Als je klaar bent met Grigor dan reis je terug naar de Bar van Molly (Residential area). Je hoeft nu niet met Molly te praten maar klik nog een keer op de grote bierpul en hoor wat Molly weer over de contest zegt. We weten al dat Alicia de bierpul niet aan kan, maar wellicht dat Franky de pul kan winnen. Alleen.......Molly heeft gezegd dat alleen vrouwen de contest mogen doen. Maar kunnen we Franky niet als vrouw inschrijven? Klik de PDA om met Franky te praten en klik dan weer de bierpul en.......

Franky denkt dat hij de bierpul wel in 1 teug kan legen maar dan moet ie zich eerst als een Valeriaan vrouwtje verkleden. Gas terug naar Franky en Grigor en geef Franky nu de Pruik

Terug naar Molly.....Klik weer de PDA en dan weer op de bierpul en.....

Franky komt om de contest, en dus de bierpul en de Blaine munt" te winnen

De bierpul heeft een valse bodem en daarin vindt Alicia de 4e Blaine Munt en een briefje van Blaine.

Ga terug naar het kanaal en vul er de lege bierpul met water uit het kanaal

Loop via linksonder terug naar de Zwarte Markt en dan naar de dronken Overseer. De dronken Overseer is de laatste getuige in de moordzaak die Alicia nog moet ondervragen, maar zolang de dronkelap hier zijn roes ligt uit te slapen gaat dit niet lukken. De dronken Overseer moet "ontnuchteren". Pak de bierpul uit inventory en klik ermee op de fles van de Overseer en.....

.......voorzichtig verwisseld Alicia de fles voor de bierpul met smerig kanaal water en.......de Overseer drinkt de pul leeg en wordt knap misselijk en hij verdwijnt naar de wachttoren. De fles heeft Alicia in haar tasje opgeborgen

reis, via de treinkaart, terug naar de wachttoren (Work area) en.....voor de wachttoren leunt de Overseer over de leuning, ziek zwak en misselijk.

Praat met de Overseer en gebruik weer het "Murder" onderwerp om ook deze verklaring op te nemen

Ok.......Alicia heeft nu alle 5 getuigenissen van de 5 getuigen opgenomen. dus open de inventory en linksklik dan op de bandrecorder (Statements)

Je kunt nu alle 5 getuigenissen nog een keer beluisteren. Klik op een persoon om zijn/haar verklaring nog eens te horen. Doe dit met alle 5 personen.

Als je alle 5 verklaringen weer hebt beluisterd dan krijg je de "Show Clues" opties....Klik die opties en lees de lijst met aanwijzingen.

Uit de 5 getuigenverklaringen en de lijst met hints moet je nu dus weten wie de vorige Overseer, 10 jaar geleden, heeft vermoord. Ben je hier zeker van en heb je alles gedaan wat je tot hier had moeten doen dan sluit je de close-ups en reis je terug naar het Centrale Plein.

....En de Moordenaar is.......

Terug op het centrale plein ga je weer praten met de politieagent. Klik de "Solve case" optie en dan de "Go ahead" optie en.....

.........we belanden dan "outside Grigor's house".....alle verdachten zijn verzameld en de agent wil dat Alicia de moordenaar aanwijst

De verdachten zijn Bill, Gustav, Nathan, Tom en James.....alle 5 behorende tot dezelfde "Chain" waar de vermoorde Overseer het toezicht op had

...wel.....als je alle getuigenverklaringen en de clues goed bestudeerd hebt dan kan er maar 1 de moordenaar zijn en dat is........GUSTAV, dus klik op Gustav.......

De agent wil dan weten wat het motief voor de moord is geweest.....weer weet je dit als je alle aanwijzingen goed hebt ge´nterpreteerd want het moordmotief is dus JALOEZIE, dus klik op de "ENVY" optie

Gustaf wordt door de agent gearresteerd en als dank verkrijgt Alicia van de agent een "Bedorven Sandwich" en die riekt nu in inventory.

Ga terug naar de Infirmary. Eerder heeft Alicia met dr. Kure de lasercutter geruild voor de taquion riffle. Pak de Fles uit inventory en klik er mee op dr. Kure en......

De dokter snijd met zijn lasercutter de bodem uit de fles en die dient als een Lens.

Terug naar Grigor's huis. Terug binnen volgt er een kort gesprekje met Grigoria. Pak dan de Lens uit inventory en klik ermee op de telescoop en

....Alicia doet het lensje in de scoop en ze kijkt er dan weer door en ....nu ziet Alicia een tekst dat zegt "Look inside"

Klik Back om uit de close-up te gaan. Grigor meent dan dat ie nog even een opmerking moet bezigen.

Wel...."Look Inside" las Alicia......inside de telescoop? Klik weer de telescoop en.......Uit de telescoop haalt Alicia dan de 5e, en laatste, Blaine Munt.

Ok......het wordt tijd om te ontsnappen uit District 8........Ga terug naar de Wachttoren (Work Area)

Wachttoren:

Pak de stinkende sandwich uit inventory en klik ermee op de luchtpijp van de wachttoren en......

...de stank van de rottende sandwich bereikt de wachter bovenin de toren en die rent kotsmisselijk weg.

Terug bij Alicia....Klik PDA en klik dan de ramen in de wachttoren en.......Franky stuurt Grigor naar de toren om de bewakers bij de deur weg te lokken.

Ga nu dus de toren binnen via de deur aan de voorzijde. Alicia beland bovenin de toren. Links naast Alicia staat de gouden Sphere te glimmen in een vakje. Pak de Gouden Sphere en......

...........Terwijl Alicia bezig is de Sphere te pakken duikt de Sylvia Bitch op......Alicia bemerkt het nog net op tijd en slaagt erin om de deur te sluiten

Ok.....ontsnap tijd.....Pak de Sphere uit inventory en klik met het ding op het raam, achter de stoel en.....

......Alicia smijt de bal het raam uit en het ding wordt vakkundig opgevangen door hond Ambar en......

......Alicia duikt door het raam de diepte in maar ze beland in de veilige armen van Grigorieuz......

We zijn dan gedrieŰn terug "ouside Grigor's house".....Franky is nu toch ietwat in paniek en hij wil nu zo snel mogelijk ontsnappen. Reis terug naar de afvalpers

Ontsnap uit District 8:

Afvalpers:

Waar zouden die 6 Blaine munten nu toch voor dienen? In het verlichte portiek van de afvalpers zit er links een smalle deur (Small door). Bekijk die smalle deur en hoor wat Franky erover zegt.

Pak de 6 Blaine munten uit inventory en klik ermee op die smalle deur en.......Alicia werp de munten in het muntslot van de deur. Klik vervolgens met de Sphere op de smalle deur en......

....wel.....de munten en de Sphere openen de smalle deur en we belanden in het riool. De vloer ligt hier bezaait met flessen, die in de loop der jaren door Sacha hier naar omlaag zijn gegooid ren briefjes bevatten voor Grigor. Links achter Grigor zie je de ingang van de volgende rioolbuis.

Praat met Grigor en put alle opties weer uit. Alicia krijgt het Escape plan

Ben je uitgepraat dan klik je in de opening van de rioolbuis, links achter Grigor en..........

Franky past niet door de buis dus hij kan niet verder mee.......Grigor besluit om bij Franky te blijven....Alicia  neemt hartelijk afscheid van beide

Volg de Rat

Alicia kruipt de rioolbuis in en beland in de volgende sectie van het riool. Er kruipt een rat......Volg de Rat.....De rat duikt het mangat in, dus ga ook via het mangat omlaag

....We schakelen even terug naar Grigor en Franky die nu worden geconfronteerd met bitchy Sylvia.....

Inmiddels is Alicia via het mangat in een lager gelegen rioolbuis beland.....Je ziet dat de rat via het omhoog gat verdwijnt dus volg de rat weer via het rechter gat in het plafond.....In de volgende buis verdwijnt de rat naar links dus ga links door de deur en.......

........De einddeur wordt bescherm door laserstralen........Pak het Amulet uit inventory en klik ermee op de laserstralen en......

Je hoeft niets meer te doen........

Met het amulet weet Alicia de laserstralen uit te schakelen en ze gaat dan door de deur en bereikt, via een smalle buis, een "steeg" met een ladder aan de muur.

Via de ladder klimmen Alicia en hond Ambar omhoog en ze belanden in een kamer en......

.......wel......als dat Sacha Blaine niet is, die Alicia hartelijk welkom thuis wens......alleen jammer dat ie met een pistool staat te zwaaien...

Einde Episode 3: The Great Escape:

2017: Walkthrough door: Louis Koot