2017: Walkthrough door: Louis Koot

Bear With Me (Heb Geduld met mij) is een "film noir" adventure game. "Film Noir" betekent dat de game bijna geheel in zwart/wit tinten met de hand is getekend. De game is episodisch en zal uiteindelijk 3 episoden bestaan. De episoden zijn o.a te koop op STEAM. De game speelt zich af in het fictieve stadje Paper City en je speelt als Amber Ashworth, een meisje van een jaar of 12.  

Amber wordt geplaagd door nachtmerries en als ze op een keer midden in de nacht wakker wordt ontdekt ze dat haar broer, Fint, is verdwenen. Amber gaat op pad om haar broer te zoeken en ze krijgt hierbij hulp van haar vertrouwde teddybeer, Ted E Bear, een tamelijk knorrige en gepensioneerde privé detective. Tijdens haar zoektocht komt Ambertje er snel achter dat alles niet bepaald pluis is in Paper City. Ook blijkt er een geheimzinnige "rode man" op zoek te zijn naar Ambertje.

Je speelt Bear With Me geheel met je linker computermuis en je beschikt over een inventory waarin opgepakte spullen worden bewaard. Je kunt saven en loaden wanneer jij dat wilt. Kijk altijd eerst goed rond en onderzoek altijd alle hotspots. Klik op een hotspot om een actievenstertje te openen, waarin je dan kunt kiezen voor bekijken, pakken of praten. Tussen filmpjes komen in de vorm van een stripverhaal.....je kunt dit overslaan maar waarom zou je dat doen.

Omdat dit een STEAM game is zijn er uiteraard weer zogenaamde Achievements te verdienen. Er zijn 27 Achievements te verdienen, maar in de walkthrough besteed ik hier geen aandacht aan. Wat ik je wel wil vertellen over die Achievements is het volgende: 

Overal in het huis hangen schilderijtjes en lampen aan de muur en ook staan er in kamers schemerlampen. Als je alle schilderijtjes en lampen bekijkt dan verdien je er uiteindelijk een STEAM achievement mee. Ook verdien je achievements door de dingen die je moet doen in de game gewoon te doen. Ook op de volgende manieren kun je achievements "verdienen".......

  • Spreek tijdens het spelen niet met Ted = achievement: Lone Wolff. 
  • Speel episode 1 uit = achievement Excelsior. 
  • Speel  episode 1 een 2e keer uit = achievement Déjà vu. 
  • Speel episode 1 uit zonder 1 keer te saven = achievement Caution To The Wind.
  • Speel je episode 1 binnen 1 uur uit = achievement: I've Got Places To Be. 
    Dit kan je bereiken door de dialogen met een klik te verkorten en de drie stripverhalen overslaan. 
  • Heb je alle achievement gehaald dan verdien je nog de True Detective achievement

Bear With Me Episode 2               Bear With Me Episode 3

Kies op het startscherm "New Game" om te beginnen met:

Episode 1

Episode 1 speelt zich geheel af in Amber's huis.

Amber's kamer:

Amber Ashworth wordt midden in de nacht wakker na weer een vreselijke nachtmerrie. Amber weet uit ervaring dat ze de slaap niet meer zal vatten, dus ze kleed zich aan en staart dan ietwat verdwaast in het rond in haar kamer. 

Als je het tandwielicoon, linksboven, klikt dan beland je op het menuscherm waar je kunt Saven/Loaden en afsluiten. Rechtsboven staat je Inventorykoffer, klik je die koffer dan floept je inventory open.

Op het bed kun je de 2 kussens bekijken. Onder in het bed steekt een la. Aan de rechtermuur staat een grote kast en in die kast heeft Ted E Bear zijn kantoor. Links naast de kast zit Millie, een speelgoed giraffe, op de stoel. Achter het bed staat Amber's bureau. Ook het bureau heeft laden. Op het bureau staat een lamp en boven het bureau hangen 5 schilderijtjes en een klok aan de muur.

Ben jij zo iemand die altijd op jacht is naar alle STEAM Achievements, dan bekijk je in Amber's huis alle schilderijtjes en alle lampen die je tegenkomt in de diverse kamers en gangen van het huis. 

Klik met je linkermuisknop op de bedlade (Case), die onder het bed steekt......er floept een actieschermpje open waarin je kunt klikken op een vergrootglas en een vingertje......Via het vergrootglas bekijkt Amber de la en via het vingertje trekt ze de la open, of pakt ze een item. Klik het vingertje en.....Amber trekt de bedla open. Klik in de geopende la en klik dan het vergrootglas......Amber vertelt dat er een batterij in de la ligt. Pak de Batterij via de vinger....

De batterij verdwijnt naar de inventory, waar ook al Amber's zakmes (Swiss Army Knife) in staat te pronken.  Loop naar het bureau. Bekijk de 5 schilderijen en bekijk de klok, die boven het bureau aan de muur hangen. Amber vertelt iets over de schilderijen en over de klok vertelt ze dat die zijn kleine wijzer mist. Bekijk ook de schemerlamp die op het bureau staat. 

Trek dan de middelste bureaula open, via het vingertje in het actiemenu......

Uit de bureaula pakt Amber een kapot vergrootglas. Loop iets weg van het bureau........Onder het raam staat een kist.......

.......links naast de kist ligt een Bril op een doos en rechts naast de kist staat een Plant op een ton. Bekijk de Plant en pak de Bril

Open de inventory..........Combineer in inventory het zakmes met de bril, om de brillenglazen uit de bril te snijden.....1 van de brilglazen houd Amber dan als lens...... 

Ga nu praten met Giraffe Millie

Je krijgt in gesprekken gespreksopties.......gebruik die gespreksopties altijd......sla geen optie over........Luister naar wat Millie vertelt.......

Millie is gekomen om Flint en Amber te waarschuwen niet naar de stad te gaan, maar Flint is niet in zijn kamer. Millie vertelt dat een week geleden er een man, naar Paper City is gekomen en die man vroeg naar Amber. Deze man wordt de "rode man" genoemd.......Zins die "rode man" in de stad is zijn er opeens vele branden in de stad uitgebroken. De inwoners van Paper City leven hierdoor in angst. Omdat helaas de politie van Paper City niet erg goed is  in het bestrijden van criminaliteit heeft de  burgemeester een uitgaansverbod opgelegd. Niemand mag de stad nog in of uit, maar Millie kon met de hulp van de Mugshot broers door de Oosttunnel uit de stad ontsnappen. Amber wil haar broer gaan zoeken en Millie raad haar aan om dit samen met detective Mr. Ted E  Bear te gaan doen. 

Zeg Millie dat je Ted E Bear zal vragen om met je mee te gaan, op zoek naar je broer. Als het gesprek met Millie te einde is dan duik je de kast in en.......

Ted's Office:

Amber duikt de kast in en je ziet nu een tussenscène waarin je Ted E Bear hoort. Je kunt deze comicbook scènes overslaan, maar dan mis je een Achievement.....

Als deze comicstrip ten einde is zijn we dus in het kantoor van Ted E Bear, Amber's partner in "crime". Er volgt een gesprek tussen Amber en Teddy waarin je Teddy op een gegeven moment een antwoord moet geven op zijn vraag......Het maakt niet uit welk antwoord je kiest. Ted wil wel mee met Amber maar hij heeft een vergrootglas nodig.

Rechtsvoor Ted's bureau staat een platenspeler op de vloer. Zet de platenspeler uit en weer aan via het vingertje in het actiescherm......je hebt hiermee een achievement verdient. Een volgende achievement kun je scoren als je de doos met actiefiguurtjes bekijkt, die in het rechter deel van de kast staat.....dit is verder alle hulp die ik je geef in je belachelijke jacht op die achievements..... 

Ted heeft een vergrootglas nodig want zijn eigen vergrootglas is hij kwijt geraakt. Op Ted's bureau staat flesje lijm. Pak het lijmflesje (Sticky's Glue).

Open de inventory en combineer dan de lijmfles met het kapotte vergrootglas en combineer dan de lens met het vergrootglas en Amber heeft een vergrootglas gemaakt

 Sleep het vergrootglas dan de inventory uit en klik ermee op Tedje, om het vergrootglas aan hem te geven.

Nu Ted zijn vergrootglas heeft verlaten hij en Amber zijn kantoor naar de slaapkamer. Verlaat de slaapkamer naar de Westgang, door de deur.

Westgang:

Kijk rond. Er zijn 3 deuren. De deur achterin de gang is de deur van de badkamer. Dan is er de deur van Amber's kamer en de deur van Flint's kamer. Tussen Amber's deur en Flint's deur staat een grootvaders klok. Er hangen 2 lampen aan de muur en 2 schilderijtjes. Via midden onder kun je doorlopen naar de Oost gang. In het plafond steekt een zolderluik.  Bekijk de 2 schilderijtjes en bekijk de 2 lampen. Klik de badkamerdeur om even in de badkamer te gluren.......Het is echter pikkedonker in de badkamer omdat het peertje van de badkamer lamp kaduukies is.

Bekijk het zolderluik en probeer ook het glazen deurtje van de grootvaders klok te openen, wat niet lukt

Probeer ook de deur van Flint's kamer te openen, maar die zit op slot..... Ted doet dan aan Amber de suggestie om via een andere weg in Flint's kamer te geraken

De trap wil Amber niet afdalen, dus loop door  naar de Oostgang.

Oostgang

In de oostgang zijn de deuren van de werkkamer en de kamer van Amber's ouders en hier vinden we ook Rusty. Ga praten met Rusty. Vraag Rusty alles wat je hem kunt vragen over de "red man", de city, de "yellow king" en over Flint en gebruik verder alle overige gespreksopties die je krijgt

Rusty heeft Flint ook niet gezien. In het gesprek zal Amber even lachen en dit geeft je een achievement. Praat na het gesprek met Rusty ook even met Ted en je scoort nog een achievement.  Bekijk ook hier in de oostgang de 3 schilderijtjes en de 3 lampen, die aan de muur hangen. Bekijk ook de 2 planten, waarvan er 1 een boom is. De slaapkamerdeur van Ambers ouders is ook op slot maar de werkkamerdeur is dat niet, dus ga de werkkamer binnen.

Werkkamer

Bekijk eerst weer de 4 schilderijen en de lamp, die ook hier weer aan de muur hangen. Bekijk ook de plant, die rechtsachter in de hoek staat. In de rechtermuur zit een gat. Als je de muurlamp klikt dan hoor je één van de makers van de game. Bovenin de boekenkast staan een paar vazen die je kunt bekijken en ook zie daar een decoratieve plaat die je kunt bekijken. Aan de linkerkant van de boekenkast hangt een kleine sleutel. Op het bureau staat een wereldbol en een schemerlamp en een Anubis beeldje. Bekijk de schemerlamp. Je kunt de wereldbol laten draaien via het vingertje in het actiescherm.

Klik op het Anubis beeldje en klik dan de vinger en......het Anubis beeldje valt op de grond. 

Klik weer op het Anubis beeldje om het te bekijken en.......op de onderkant van het Anubis beeldje lees Amber een nummer.....noteer dit nummer: 107. 

Bekijk het gat in de rechtermuur........

Amber verteld dat je via het muurgat naar Flint's kamer kunt gaan en ze vraagt Ted om door het gat te kruipen. Ted weigert omdat er een spinnenweb in het muurgat hangt. 

Aan de rechtermuur staat een ladekast. Open de bovenste la van de ladekast en..............

...Amber pakt een zaklamp uit de la maar de zaklamp heeft geen batterij. Amber wil Rusty om een batterij vragen, dus verlaat de werkkamer en........er gebeurt iets vreemds....

......Where Is She......staat er met bloedletters op de muur geschreven......Ted zegt dat het een fata morgana is. Hierna zijn Amber en Ted terug in de

Oostgang en Ted's office

Praat weer met Rusty en .....Amber en Ted vragen Rusty om een batterij. Rusty heeft een batterij maar hij wil die niet zomaar afstaan omdat ie hier op wacht staat.Gebruik de 2 opties die je krijgt......Ted bied aan om de wacht van Rusty over te nemen, zodat die wat kan gaan rusten. Maar Rusty wil eerst bewijs zien dat Ted een echte detective is en dat bewijs ligt in Ted's kantoor. Er volgt overleg tussen Ted en Amber. 

Loop via middenonder terug naar de westgang en duik dan Amber's kamer weer binnen. In Amber's kamer duik je de kast weer in om terug te zijn in Ted's kantoor. Na het gesprek tussen Ted en Amber moet je dus opzoek naar Ted's oude casefile. Achter Ted's bureau staat een archiefkast (File Cabinet). Klik de archiefkast en dan de vinger en.........

Amber vindt meteen de oude casefile en stopt de map in inventory. Vanzelf lopen Ted en Amber de kast weer uit. 

Keer dus terug naar Rusty in de oostgang en geef Credentials map aan Rusty en.........

Rusty geeft Amber dan een batterij. Je hebt nu 2 batterijen, dus stop de beide batterijen, in inventory, in de zaklamp

Ga nu terug naar de Westgang en klik weer op de badkamerdeur en.......

Badkamer

Vanzelf heeft Amber de zaklamp aangedaan.... Draai met je muis rond om met de lichtstraal van de zaklamp alles te kunnen zien in de badkamer. Onder de wastafel staat een afvalemmer (Trash Can) en schoonmaakspullen en ook een plumeau (Duster). Als je probeert om de afvalemmer te openen dan weigert Amber dat te doen en ook de schoonmaakspullen (Cleaning Stuff) wil ze niet pakken. Maar de plumeau wil Amber wel hebben, dus pak de plumeau (Duster)

Kijk naar het raam......Onder het raam staat een kastje. 

Links en rechts naast het raam hangen weer schilderijtjes. Op het kastje staat een bakje verzorgingsproducten (Grooming Products) en ook handdoeken (Towels), potjes creme en potjes pillen, maar Amber en Ted hebben er geen behoefte aan. Verlaat de badkamer en......je ziet weer een fata morgana en dan zijn we terug in de gang.

Loop door naar de oosthal en ga weer de werkkamer binnen

Werkkamer:

Pak de plumeau uit inventory en klik ermee op de spinnenweb in het gat in de muur....

.....Amber veegt met de plumeau de spinnenweg weg en zegt Ted dat ie nu door het gat kan kruipen. 

Je gaat nu even verder als Ted......Kruip dus, als Ted, door het muurgat naar de kamer van Flint.....

....je ziet eerst een comicbook tussenscene......

Flint's kamer:

Na de comicbook scène ben je als Ted in Flint's kamer beland.  De Mugshot Brothers zijn hier ook. 

In de kast leunt een level 6 zwaard. Het bed is afgedekt met een laken en op dat laken ligt een rode doek.  Het laken is met touw vastgebonden een de voorste bedpaal.  

Pak het level 6 zwaard uit de kast. 

De  rode doek ligt te hoog dus Ted kan dat doekje zo niet pakken. Loop naar de voorste bedpaal, pak dan het zakmes uit inventory en snij met het zakmes het touw los...

.....hierdoor lakt het laken omlaag dus pak nu dat rode doekje........

Ted wil met Millie praten over de rode doek. Ga nu praten met de Mugshot boys.........

De broers heten Jimmy en Jon-Jon.......er volgt een niet zo vriendelijke dialoog tussen Tedje en de Mugshotters maar dan kun je deze 2 criminele broers vragen stellen via het gespreksoptiesscherm. Gebruik alle opties en van de broers krijgt Ted dan de sleutel voor de ouderlijke slaapkamer (Parents' Room Key). 

Loop terug naar links en duik dan door het muurgat terug naar Amber in de werkkamer. Ted brengt Amber op de hoogte van wat ie allemaal van de Mugshitters heeft vernomen en vertelt ook dat ie de sleutel van de ouderlijke slaapkamer heeft gekregen. Verlaat de werkkamer en ga nu eerst even terug naar Amber's kamer.

Amber's kamer:

Pak de rode doek uit inventory en toon het aan Millie.......

Ted vraagt Millie of ze weet wat voor stof de doek is......Millie denkt dat deze stof uit het uniform van een brandweerman komt. 

Keer terug naar de oostgang en maak de deur van de ouderlijke kamer open met de sleutel en we gaan naar binnen

Ouders kamer:

In de linkermuur is de deur van de donkere kamer (Dark Room). Er staat een tafel aan de linkermuur. Boven de tafel hangt een "Creepy Dude" schilderij met daarom heen 4 kleine schilderijtjes. Op het bankje, dat aan de rechtermuur staat, ligt een fotocamera en aan de grote kast hangt een klerenzak met stropdas. Bekijk de schilderijen en de spullen die op de tafel eronder staan. Bekijk ook de plant en de kroonluchterlamp die aan het plafond hangt en bekijk ook de grote staande schemerlamp. Als je alles bekeken hebt klik dan op de fotocamera en dan de vinger en...........Amber haalt het filmrolletje uit de camera....De foto's moeten nog ontwikkeld worden, dus duik de DOKA (Dark Room) binnen.

Donkere Kamer:

Bekijk de 2 lampen, die midden op de achtermuur hangen.  Zet Amber even wat uit de weg, zodat je alles goed kunt zien......Links staat een safe. In het  linker open vak van het grote aanrecht ligt een rol plakband (Duck Tape). Pak de rol plakband. Aan de rechtermuur staat het vergrotingsapparaat op de kast. Voor het vergrotingsapparaat ligt een "Latent Image"......Pak dit "Latent Image"....

Loop naar de safe.....Klik de safe en klik dan de vinger en toetst dan met de cijfertoetsen de code 107 in......het getal dat Amber zag onder het Anubis beeldje in de werkkamer...........

de safe gaat open en Amber pakt vanzelf 3 flessen ontwikkelvloeistof uit de safe.

Loop terug naar de kast.....Pak het filmrolletje (Film Strip) uit inventory en gebruik het op het vergrotingsapparaat. 

Pak dan de "Latent Image" uit inventory en gebruik dit ook op het apparaat......Klik dan weer het vergrotingsapparaat en dan de vinger om het apparaat aan te zetten en....

....vanzelf pakt Amber dan het nu belichte "Latent Image" terug maar dit moet nog wel ontwikkeld worden. Op het aanrecht staat 3 witte bakjes.  Pak de 3 flessen ontwikkelvloeistof uit inventory en giet ze leeg in de bakjes....Gebruik dan het "latent image" op de bakjes en.........

...de foto wordt ontwikkeld en....het is een foto van de "Red Man"

Amber en Ted willen naar Millie om advies te vragen, maar de deur van de donkere kamer heeft een automatisch tijdslot, zodat ze er niet uitkunnen en even moeten wachten. 

We verlaten Amber en Ted nu even want je bent nu die "Red Man" en staat in de oostgang. 

Save je game nu als je de mogelijkheid wilt hebben om ALLE Achievements te scoren

 Als de "Red Man" ga je naar de kamer van Amber. Millie zit nog in Amber's kamer en je moet nu kiezen uit 2 mogelijkheden...

....Of je vermoord Millie of je vlucht weg door het raam

Beide mogelijkheden leveren een achievement op, dus wil je beide achievements scoren dan kies je nu Escape of Attack, load dan je Savegame en kies dan de andere mogelijkheid

Ik kies de ESCAPE optie. Welke keuze je ook doet, Red Man ontsnapt en je switch dan terug naar Amber en Ted, die Mille horen schreeuwen. De deur van de donkere kamer is nu open dus ga snel terug naar Amber's kamer. Had je als Red Man Millie aangevallen, dan ligt ze dood op de vloer.  Had je de Escape optie gekozen dan zit Millie nog vol leven op de stoel en vertelt ze wat er is gebeurt. 

Op de vloer, voor de kist die voor het raam staat, ligt nu een spijker (Nail). Pak de Spijker. Het raam staat nu open en wordt opengehouden door een houten balkje. 

Pak het houten balkje uit het raam.....het raam valt weer dicht. Verlaat de kamer naar de 

Westgang

Pak de Spijker uit inventory en gebruik de spijker op het glazen deurtje van de grootvaderklok om het deurtje te openen Pak dan het gewicht met haak uit de klok (Hook Thingy)

Combineer in inventory de haak met het stukje hout om een zolderhaak te krijgen (attic hook). Combineer dan de zolderhaak met de plakband

Ga naar de werkkamer. Pak de Zolderhaak uit inventory en gebruik deze om het kleine sleuteltje van de boekenkast te hengelen

Ga terug naar de Westgang en gebruik dan de zolderhaak op het zolderluik in het plafond en...........

Ambertje en Teddy klimmen  dan via de vlizotrapnaar de zolder en ondertussen zien we weer een comicbook scène met Ted

Zolder

Ted wil in Paper City met zijn informanten praten. Hij wil samen met de politie de "Red Man" in een val lokken. Daarna wil hij uitzoeken wat er met Flint gebeurd is. De ingang naar Paper City wordt bewaakt door politieagent Brian Burk. Rechts staat een rolluikbureau en een kaars. Het rolluik zit op slot. Pak het kleine sleuteltje uit inventory en gebruik het op het rolluikbureau om er het rolluik mee te openen. In het rolluikvak staat een inktpotje. 

Pak het inktpotje en pak ook de kaars. Praat nu met politieagent, Brian Burk en gebruik alle gespreksopties die je krijgt. Tijdens het gesprek valt de valse snor van Brian Burk op de grond. 

Brian mag niemand doorlaten naar Paper City. Alleen als je Brian een officiële toestemming verklaring van burgemeester Mills kan tonen mag hij je doorlaten naar Paper City........Zodra het gesprek met Brian Burk ten einde is gekomen gaan Amber en Ted vanzelf terug naar Ted's kantoor. Ted telefoneert dan met de secretaresse van de burgemeester om zo'n toestemming verklaring te regelen. Ted krijgt burgemeester Mills echter niet te spreken want die is ver van huis en is morgen pas bereikbaar. Amber en Ted besluiten om zelf dan maar een valse toestemming verklaring (clearance) te fabriceren. 

Amber zal voor een stempel zorgen om de valse verklaren van het stempel van de burgemeester te voorzien en Ted zal zorgen dat de Mugshot broers er een valse handtekening van de burgemeester op zetten.

Ga naar de werkkamer en ga als Ted dan weer door het gat naar Flint's kamer. Toon de valse toestemming verklaring aan de Mugshot broers. 

Praat met de boys via alle gespreksopties en...........

.........de Mugshotters willen de verklaring alleen ondertekenen als Ted hun een bewijs toont dat de verklaring ook echt van Amber komt.....vanzelf gaat Ted dan even terug naar Amber om haar om dat bewijs te vragen. Amber geeft Ted dat een gereedschapset (creators tool). Ted gaat hiermee terug naar de Mugshotters. 

Toon dat gereedschapsetje dus aan de Mugshot broers en ze ondertekenen de verklaring.

Vanzelf gaat Ted dan terug naar Amber. Terug bij Amber ben je dan weer Amber. 

Combineer in inventory het zakmes met de kaars om er een stempel van te maken en combineer dan de stempel met het inktpotje. Combineer dan de inktstempel met de verklaring om er een zegel van de Burgemeester erop te stempelen. Je hebt dan een legale ondertekende verklaring 

Ga terug naar de westgang en klik daar weer het zolderluik om terug te klimmen naar de zolder

Terug op zolder toon je de verklaring aan Brian en............

 Brian opent het gordijn naar het zuiden van de stad. Praat nog even met Ted en ga dan naar City Paper ...


.......Amber en Ted gaan door de tunnel naar Paper City.....er volgt nog even een gesprekje tussen beide en dan lopen ze door naar de stad.......dit is het einde van.....

........We gaan verder met.....

Bear With Me Episode 2

2017: Walkthrough door: Louis Koot