2017: Walkthrough door Dick Leeuw en Louis Koot

Tekst door Dick Leeuw en screenshots door Louis Koot

 Ziekenboeg

Na het starten van de game kies je nieuw game, je krijgt dan een introductiefilmpje.Als je weer de controle hebt ben je in de ziekenboeg van het ruimteschip, je ziet een melding van “ druk op F1 voor help met de controls. Je ziet in de hoek rechts een aantal apparaten waaronder een computer en een hologram projector, beide werken niet omdat er geen stroom is.

 

Als je met je muis over de projector gaat krijg je een handje, er is interactie mogelijk.Je kan op het glas van de projector klikken en dan gaat het glas omhoog. Als je op de klemmen klikt krijg je de melding dat de klemmen strak zitten, ze gaan niet los. Je hebt er een instrument voor nodig dat je nog moet vinden.

Als je ingezoomd bent ga je naar de onderkant van het scherm om uit te zoomen. Je kan inzoomen op de computer maar dan krijg je nu de melding dat er geen stroom op staat.  Op de muur achter en boven de computer hangt een camera Draai links, je ziet een deur links en een deur aan het eind van de gang. 

Ga vooruit, de deur links is afgesloten. Je hebt een pasje nodig om deze te openen. Rechts naast die deur hangt een terminal maar deze heeft ook geen stroom.

 

Klik op de deur achterin, je wordt even duizelig en wazig, je krijgt te horen dat de deur geblokkeerd is. Draai naar rechts en kijk naar beneden, vlak bij het tafeltje krijg je een handje. Klik daarmee en je pakt een groen pasje (keycard) op, deze wordt in je inventory geplaatst.

  Loop weer naar de afgesloten deur en klik rechts, je inventory verschijnt met daarin het groene pasje. Klik hierop en klik daarna met rechts, je bent nu uit je inventory en je hebt het pasje aan je muis. Klik met het pasje op kaartslot en de knop wordt groen, je pasje zit weer in je inventory.

 

Ga de kamer in en je krijgt een melding dat je doel is geüpdatet, klik op Tab en je ziet wat je doel is voor dit moment. Je moet een uitweg zoeken uit deze ruimte.Je staat recht voor een scanner en als je op het bedieningspaneel klikt zie je dat de scanner geen power heeft. 

Rechts achter in de hoek staan een paar computers, op het linker kastje ligt een pen (stylus). Pak deze Pen (Stylus)

  Als je daar toch bent kijk dan naar beneden tussen de computer en de scanner, daar zie je een deurtje, zoom daarop in en klik op het deurtje. Je ziet een accu en een schakelaar, klik op de schakelaar en je hoort een apparaat opstarten.

 Klik naast het deurtje, je zoomt uit en je ziet dat er nu spanning op de scanner staat.Ook de computers hebben nu stroom.Je ziet rechts een kastje met daarboven een rooster, loop er naar toe en klim op het kastje. Als je probeert het rooster eruit te halen gaat dat niet. 

Klim weer naar beneden en ga naar de voorkant van de scanner en zoom in, klik nu op “Calibrate” en je ziet iets verkeerd gaan met de scanner. 

 

Er komt een straal uit en die veroorzaakt een brandplek op de grond, hier schiet je nog niks mee op.

Eerder had je een scherp voorwerp nodig en wel bij de hologram projector. Loop terug naar de projector, klik bovenop het glas om in te zoomen en daarna nog een keer om het glas te openen. 

Pak nu de Pen (Stylus) uit je inventory en klik ermee op de klemmen. De klemmen gaan omhoog en pak dan de reflector uit de projector.

Draai je om naar de computer met de medische archieven, je kan hier de laatste medische rapporten inzien. Je hebt dit later nodig.

 

Klik daarna onderaan het scherm om uit te zoomen. Ga terug naar de kamer met de scanner en loop naar de hoek met de computers. Draai je om, je ziet nu de brandplek op de grond. Pak nu de Reflector en zet deze op de brandplek. 

Loop weer naar het bedieningspaneel en druk weer op de knop. Weer ontstaat een straal maar deze wordt nu gereflecteerd en brandt een gat in het rooster.

Ventilatieschacht:

Klim weer op het kastje en pak het rooster nu uit de opening. 

Klim in de koker, klik vooruit en draai naar links. 

Je ziet een draaiende ventilator en een breekijzer (Prybar) ervoor. Pak het Breekijzer (Prybar)

Links naast de ventilator loopt een kabel. Pak je Breekijzer (Prybar)  uit je inventory en klik ermee op de kabel bovenaan, de kabel wordt losgebroken en de ventilator stopt. Pak het stuk Kabel (Cable) links in de hoek

Zoom in op de ventilator, pak nu een blad van de ventilator vast en draai de ventilator zodanig dat er een blad recht omhoog staat.

 

Je kan nu onder de ventilator door kruipen en je komt bij een rooster in de bodem van de koker. Klik op het rooster en deze klapt open, klik in de opening en je komt in een kamer. 

Je hebt nu je doel bereikt en je krijgt een nieuwe opdracht, klik op Tab om te lezen welke deze is. Je bent nu in een opslagkamer. 

Kijk rond in deze kamer en op de grond onder het rooster zie je een stuk van het rooster( Shard ) liggen, raap deze op. 

De rest van de spullen kun je bekijken maar je kunt er niets mee. Draai je om en klik op de deur.  

Gangen: 

Level L2

Achter je is de deur van de opslagkamer, aan het eind van de gang zie je een grote deur. Je bent hier in de gangen van de 2e verdieping, L2.

 

Rechts is een deur, ga hier naar binnen. Het is er erg donker en je kunt nu hier niets doen. Draai je om en ga weer naar de gang. Je kijkt nu in de linker gang, aan het eind is een zware branddeur. Er is een kamer aan de linkerzijde en 1 aan de rechterzijde, links is afgesloten. Loop naar het einde van de gang, halverwege hangt een ventilatieschacht. Hier ben je net door gekropen. Net achter de schacht hangt rechts aan de muur een paar monitoren die je kunt bekijken met je oogcursor. Loop door naar de grote branddeur en klik erop.......helaas.....de branddeur is afgesloten (te weinig power? )

Draai naar de deur rechts, dit is de deur naar de ziekenboeg maar zoals je al weet is deze geblokkeerd. 

Pak nu het Breekijzer (Prybar)  uit je inventaris en klik op de deur. Je wrikt de deur open en gaat er door en je bent dan terug in de ziekenboeg

 

Je hebt nu even niets te zoeken in de ziekenboeg, dus draai om en ga terug door de deur naar de L2 gangen. Loop rechtdoor en dan linksaf en naar de deur aan het einde van de gang. Dit is de liftdeur maar ook deze deur gaat niet open. Pak dus je Breekijzer (Prybar) maar weer en forceer de deur

Je komt in een liftschacht. Links zie je een ladder tegen de muur, de lift hangt een etage hoger en beneden zie je een verlicht paneeltje, rechts van de ladder hangen. Klik vooruit op de ladder en ga 1 etage naar beneden, stap dan naar rechts de ladder af en kijk dan links. Je ziet dat verlichte controle paneeltje, hiermee bedien je de verlichting op de etages. Zoom er op in en zet dan de verlichting op level 3 uit en op level 1 op half aan. 

Stap weer op de ladder en ga verder naar beneden, klik op de deur( 2x) en je raad het al. Pak weer je Breekijzer (Prybar) en klik op de deur.

Level L1

Je komt in een donkere gang met een paar lampjes aan de zijkant. Je bent nu op level L1 en dit is een service gang. Links is een deur met een groen lampje. Die deur geeft toegang tot de Power Control Room. Ga daar nog niet binnen maar loop eerst door naar het einde van de gang, halverwege is er rechts een afgesloten deur. Aan het einde is er links ook een afgesloten deur, verder zie je hier een aantal cilinders staan. Op de linker cilinder ligt een Sleutel (Key).....Pak de Sleutel (Key)

 

Draai je om en loop terug naar de liftschacht maar als je er nog 1 stap vanaf bent draai je rechts. Je staat dan voor de deur van de 

Power Control room:

Deze deur heeft een groen lampje ten teken dat je naar binnen mag. Kik op de deur. ......je gaat naar binnen en bent nu in de slecht verlichte  Power Control room. Ga de trap af en loop naar links naar het controlepaneel van de machine. Geen power, je kan boven inzoomen maar daar heb je nu niets aan. Kijk naar beneden en je kan inzoomen op het rechter luik.

Klik op het luik en je krijgt weer even een duizeling en wazig zicht.....als je weer normaal kunt kijken klik je op de zwarte doos.....

deze zwarte doos is een batterij maar die is leeg of kapot, je hebt dus een andere nodig.....je krijgt dienaangaande een nieuw objective

In de ziekenboeg zag je een batterij en die werkt zoals je weet,  dus je moet nu even terug naar de ziekenboeg. Trap op en door de deur naar de gang, rechtsaf naar de lift en klik op de liftdeur. Klim via de ladder 2 etages omhoog en ga terug door de L2 deur

Loop door de L2 gangen naar de branddeur in de andere gang en ga dan weer rechts door de deur naar de ziekenboeg. Ga de kamer met de scanner weer binnen en loop door naar de computer, rechts van de scanner en kijk naar beneden naar het luikje, zoom erop in en klik het open en je ziet de batterij weer

 Bovenop de batterij zit de grijze beugel waarmee de batterij vast steekt.  Pak de Sleutel (Key) uit je inventaris en klik ermee op de grijze beugel boven de batterij, deze wordt nu ontkoppelt en je kan deze nu pakken, dus pak de batterij

Ga, via de liftschacht en met de batterij, terug naar de Power Controle Room beneden op Level L1. Ga weer  naar het paneel waar je eerder de kapotte batterij verwijdert hebt. Zoom in en maak de kast open. Pak de nieuwe batterij uit je inventaris en zet deze links in de hoek, pak de Kabel (Cable) uit je inventaris en verbindt de batterij met de machine.

Als de schakelaar op uit (0) staat zet deze dan nu aan (1). Zoom uit en kijk naar de monitoren op de bovenste rij. Boven de monitoren zie je een doorgebrande spoel. Ga naar de rechter monitor daar zie je knop “Conduit Acces” , klik op deze knop en je kan nu de doorgebrande spoel verwijderen. Nu moet je hier iets voor in de plaats hebben, pak je Breekijzer (Prybar) uit je inventaris en plaats deze op de plek waar de spoel zat.

 

Flits boem bang, je gaat even helemaal op zwart en langzaam komt het beeld terug. Alle verlichting in de kamer brandt nu, ook is er een melding over de Centrale computer controle ruimte. Daar ga je zo meteen naar toe maar eerst moet je hier  de kamer doorzoeken. Je hoort vanaf nu regelmatig berichten over het omroepsysteem.

Zoom uit van de controle en ga terug naar de trap, Links naast de trap staat een kast en een werkbank, op de werkbank vind je een Printplaat B7R5. I

n een doos rechts naast de werkbank vind je een Stroomstootwapen (Stun Baton)

Grijp beide en deze zitten nu in je inventaris.

  Links naast de trap hangt ook terminal LCT- Local Communication Terminal), hierop kan je berichten nalezen., lees de berichten, waarvan er 2 geluidsopnames zijn

In 1 van de berichten kom je de naam Zemith tegen, die werkt in Central Computer Systems. Ook kom je de naam Vryse tegen die iets noemt in verband met ANNIE. Je bent in de ziekenboeg ook een terminal tegengekomen misschien is daar meer informatie te halen. Ga terug naar de lange gang......er is nu licht in de gang. Je kan kijken of je nu ergens in kan maar nee alle deuren zijn verder op slot ook de keycard werkt hier niet. Ga terug naar de lift........Je ziet dat het lampje naast de deur nu brandt, dus  waarschijnlijk werkt de lift weer. Druk dus op de knop en de lift gaat open, je kan nu ook naar de andere etages. 

Ga naar L2, loop weer door de gang en ga weer naar de ziekenboeg. Rechts hangt een terminal (TCL) . Zoom erop in en lees de berichten.

Ga naar de computer met de medische archieven, 

Lees nu de medische rapporten door wat aandachtiger door....... Je komt een aantal namen met bijbehorende ID-nummers tegen, noteer deze namen en hun ID nummers want sommige heb je later nodig.

Noteer dus de volgende ID nummers: R. Seccara ID 92559; Saia Lorvet ID 72724, M.ren Silari ID 41348 en R. Zemith ID 58426. 

Je kan ook nog even met de hologram projector spelen daarvoor moet je de reflector terugplaatsen, de reflector staat nog op de vloer naast de scanner. Je kan deze gaan halen en in de projector stoppen maar voor de game is het niet noodzakelijk. Verlaat de ziekenboeg en ga naar links, je kan nu even de kamer recht voor je inlopen maar deze is nog steeds donker. Ga linksaf naar de lift en ga nu met de lift omhoog naar level L3.

  Level L3

L3 heeft een andere indeling als L2 en L1. Meteen rechts naast de lift is een deur, ga hier binnen. Je krijgt weer even een black-out. .Kijk rond en je vindt 2 dozen op de vloer en op de eerste plank, je kan op beide dozen inzoomen maar alleen in de doos op de vloer ligt iets wat je nodig hebt later. Pak hier de printplaat B7R5.

Dit was alles hier dus ga weer naar de gang, draai rechts en loop naar het einde en draai rechts. Je ziet verderop een deur aan de rechterkant.

 

Ga naar die deur  toe, het is een deur met een kaartlezer maar helaas de keycard die je in je inventaris zit is hier niet geldig. Loop terug door de gang en ga de dwarsgang in, op het eind zie je 2 deuren.

Ga eerst door de deur links en doorzoek de kamer. 

Rechts naast de deur hangt een LCT, lees de berichten. 1 van de berichten gaat over een URC.

 Ook hier hangt een camera aan de muur, verder naar achteren staat een console. Hierop ligt een apparaat, dit is de URC, pak deze.

 

Ook staat er een hologramtafel, je kan deze aanzetten maar wat je er mee moet is nog onbekend. Verlaat de kamer en ga de kamer er tegenover in, kijk even rond. 

Ook hier hangt weer een camera, links zie je een videomuur met daarvoor een console met 3 schermen. De linker is voor het keycard management, de middelste is voor de camera’s en de rechter is een soort brandmeldcentrale. De camera’s schijnen niet helemaal bij de tijd te zijn maar ja. Zoom in op het linker scherm. 

Pak de keycard uit je inventaris, haal deze aan de rechterkant door de scanner.  Het is de kaart van Dr. Reitessa en deze is niet geldig voor die andere deur. je bent eerder 2 namen tegengekomen: Zemith en Vryse, van Zemith hebben we een ID-nummer. Je gaat nu de kaart programmeren voor deze naam, klik eerst op de pijlknop om de gegevens te wissen. 

Voer daarna het ID-nummer van Zemith - 58426- in en haal de kaart nog maals door de scanner, de kaart is nu opnieuw geprogrammeerd.

  Zoom uit het scherm en zoom daarna in op het kistje links van het scherm, klik om dit open te maken en je ziet een printplaat - G4L1 - pak deze printplaat. Nu zijn de videomuur en 2 schermen uit.

 A.N.N.I.E

Verlaat de kamer. Ga terug naar de kamer met een kaartlezer, je keycard wordt nu wel geaccepteerd. Ga naar binnen.

Je krijgt een nieuwe opdracht. Draai naar links en ga naar de LCT en lees het bericht.

 

Draai terug naar rechts en ga  naar de centrale zuil, je ziet een rood scherm. Zoom erop in, het lijkt erop dat de computer offline is. Klik op de knop maintenance mode,

 je ziet nu 4 machines omhoog komen uit de vloer.

 

Zoom uit en kijk rond, op de monitor zijn 3 machines rood en 1 groen, op de machines zie je ook 3 x rood en 1 x groen. Ga naar iedere van de 4 rode machine en open de lade onder de statuslichten, je ziet een aantal printplaten waarvan er 1 uitgebrand is. Klik daarop om deze plaat te verwijderen, let op welke plaat het is en pak een zelfde plaat uit je inventaris. Klik de plaat op zijn plaats en klik op de knop ervoor om de kleur te veranderen zodanig dat deze anders is als alle andere. De volgorde van de kleuren moet zijn rood, oranje geel, groen, blauw en paars.  

Als je dit goed gedaan hebt zoom je uit en je ziet dat de statuslichten nu groen zijn, doe dit ook met de andere machines......je hebt 3 printplaten en in 3 van de 4 machines steekt een doorgebrande printplaat die je dus met eenzelfde printplaat uit je inventaris moet vervangen.

  Heb je de printplaten vervangen dan ga je terug naar de monitor, je ziet dat nu alles groen is. Klik nu op “Initiate startup” en.....A.N.N.I.E. start weer op maar de computer is nog niet helemaal oke.

 

Je ontvangt weer een nieuwe opdracht. Loop in de richting van de uitgang, links zie je het grote scherm dat nu wel werkt. Daarop zie je dat ANNIE nu voor 21% operationeel is.  

Je ziet ook een melding dat ANNIE toegang moet hebben tot de Data archieven die je op L2 vindt dus ga naar de lift en ga omlaag naar L2.  

Level L2: Store Room:

Op L2 ga je naar de donkere kamer, ANNIE meld nu dat je een nieuwe interface hebt. Je bent dus een robot, klik met rechts en je komt bij je nieuwe interface met 4 tabbladen. Je kan deze nu even bekijken maar daar komen we later op terug. Je kan hier alle berichten terugvinden.

Klik weer met rechts om je interface te sluiten, ANNIE meldt dat ze nog iets geactiveerd heeft nl je verbeterde zicht(e-viz). 

Druk op F2 om e-viz aan te zetten, je hebt nu geen lampen in de kamer nodig want je kunt nu in het donker zien.

 

Loop naar het einde van de kamer en je krijgt van ANNIE te horen dat ze denk te weten wat er fout is. Je moet naar L1 gaan naar een Energie hulpstation om die te activeren om zodoende de stroom om te leiden zodat die in deze kamer kan komen. Draai je om en loop terug naar de deur, halverwege zie je voor kast 5 een console staan. Deze kan je open maken, binnenin vindt je een laptop. 

Deze werkt nu niet, geen stroom, maar klik op de stekker om de laptop mee te nemen. Verlaat de kamer, als je e-viz nog niet uitgezet hebt doe het dan nu want anders zie je niks in een verlichte ruimte. Ga naar de lift, ondertussen krijg je een radio uplink van ANNIE, ze kan nu rechtstreeks communiceren met jou en kan ook zien wat jij ziet en daarop reageren. In de lift klik op L1 en beneden verlaat de lift, de deuren die eerst gesloten waren zijn nu open. 

Level L1:

Ga naar de deur rechts halverwege de gang, ga daar naar binnen en je komt op een andere gang/loopbrug.

De eerste helft van deze gang is verlicht, de rest is donker. Je kan naar het einde lopen daar is een deur maar helaas geen stroom. Halverwege de gang is een console met een aansluitpunt voor de laptop( BELOS), pak dus de Laptop  uit je inventaris en sluit die hier aan. 

Zoom in op het scherm, je bedient deze laptop met je toetsenbord. Typ in HELP en enter en je ziet welke commando’s mogelijk zijn. Je lees op het scherm dat er een stroom afwijking is in P504 en je wilt juist de stroom herstellen dus typ nu: ACTIVATE P504 en klik op enter. Je hoort nu elektriciteit knetteren, daar wil je even naar kijken dus typ QUIT en klik enter, je bent nu uit het laptopscherm.

Er ligt een vloeistof op de grond en daar loop de elektriciteit doorheen, hier kan je niet doorheen. Je ziet ook dat het licht in de hele gang nu aan is en dat de deur nu wel stroom heeft maar je kan er nog niet naar toe. Klik weer op de laptop om in te zoomen en typ OPEN D21, klik op enter. Nu wordt de deur op afstand open gemaakt. Typ nu DEACTIVATE P504 om de stroom uit te schakelen. Typ weer QUIT en klik op enter en je bent weer uitgezoomd.

Het licht is weer uit maar de deur zit niet meer op slot dus loop naar achteren en ga door de deur, helaas is daar nu ook geen licht maar dat is geen probleem. Druk op F2 om je nachtzicht in te schakelen. Je krijgt ook weer een update van ANNIE. Klik op de tab-toets en je ziet je nieuwe opdracht, je moet stroom naar deze kamer krijgen.

 

Loop naar de liftdeur aan de andere kant van de kamer, rechts naast de deur staat een grote houten plaat (Board)

Pak deze houten plaat en ga terug naar de gang/loopbrug. Druk op F2 om je nachtzicht weer uit te schakelen.   Loop weernaar de console halverwege en leg de plaat hout over de plas vloeistof. 

 Zoom weer in op de laptop en typ ACTIVATE P504, klik op enter.  Klik op de stekker van de laptop om deze weer mee te nemen.  

De stroom is weer hersteld en je kan nu over de plank naar de deur lopen, ga de kamer weer in. Hier brandt het licht nu ook, dit is de fabricage kamer (Manufacturing) Je krijgt een update/ herinnering van je opdracht om het energie helpstation te activeren. Hier in de kamer zijn 2 werkstations actief, ga naar het midden van de kamer. Links zie je 2 verlichte schermen, links de FACTORY POWER en rechts de FACTORY WASTE.  

Op het linker scherm lees je dat de automatische start-up niet gaat en dat er een probleem is met de afvalstoffenleidingen. Klik op het rechter scherm, daar zie je 2 rode indicatielampen. Een service control klep en in sectie B waste processing geven problemen welke opgelost moeten worden voordat je de FACTORY weer kan opstarten. Links in de hoek staat ALERT, klik erop en je ziet een bericht tussen 2 medewerkers.

 

  Je kan hier de lift proberen maar helaas deze heeft ook problemen. Dus ga weer via de gang/loopbrug terug naar de Service gang, draai naar rechts en loop naar het einde van de gang. Ga naar links de kamer in.

 

Ga de trap af en draai naar rechts, daar hangt de LCT. Lees de berichten. 

In het bovenste bericht lees je over afsluitklep in de Service gang die automatisch afgesloten wordt als je een klep in het lagere gedeelte van de Waste processing sluit. Deze moet je later als het probleem opgelost is handmatig resetten. De afsluitklep vindt je in de Service gang net naast de ingang naar de Waste processing.

  Ga verder naar voren en zoom in op het scherm links, je ziet dat de klep in pijp B afgesloten is. Deze moet handmatig open zetten.

 

Ga door de deur naar de loopbrug, draai rechts en ga naar het liftplatform. 

Druk op de knop om naar beneden te gaan, loop naar achteren daar zie je de pijpen A, B en C. b is afgesloten en er zit geen hendel aan, je moet iets gaan maken om die klep open te zetten.

 

Klik met rechts om de inventaris te openen, pak de “Shard” en klik ermee op de kapotte “Stroomstootwapen (Baton)”. De zijplaten worden er nu afgeschroefd. Pak de “Shard” weer en klik ermee weer op het “Stroomstootwapen (Baton)”. Nu wordt de kapotte kern verwijderd en heb je een stang met een gat in het midden, dus een hendel voor de klep.

 

Klik nu met het “Sroomstootwapen (Baton)” op de bout in pijp B, klik en draai nu deze stang horizontaal zodat de klep nu open is. 

Pak het Stroomstoot wapen (Baton) weer terug want je hebt het later nog nodig. Zoom uit.  

Telkens krijg je ook berichten van ANNIE. Ga terug naar het liftplatform en klik op de knop naar boven, hier kan je rond lopen over de loopbrug maar dat heeft nu geen extra waarde. Ga het kantoor weer in en kijk weer op het scherm links. Alles is nu groen, dus klik op "Flush Waste". Je hoort dat er weer vloeistof stroomt.

 

Ga de trap op en naar de Service gang, links naast de trap zie je een schuif met een geel licht ernaast. Zoom erop in en de schuif gaat open, je krijgt een groen licht.

 

Loop naar halverwege de Service gang en draai links, ga de trap af en loop over de loopbrug naar de andere kant. Ga de kamer – Manufacturing- in.

Manufacturing:

Halverwege de kamer draai je naar links en zoom dan in op het rechter scherm, alle lampen zijn nu groen. Klik op “Activate” om alles naar Waste Processing te sturen.

Zoom uit en zoom in op het linker scherm-Factory Power System-. Je ziet dat er een handmatige startup moet gebeuren. 

Klik op "Startup" en je krijgt een volgend scherm met een lijst met subsystemen en 3 stroomcircuits. 

Je moet nu de verschillende subsystemen verdelen over de 3 stroomcircuits, als je 1 circuit overbelast reset de puzzel.Er zijn meerdere oplossing, dit is er 1 van. Klik op het vierkantje in het subsysteem en sleep het met ingedrukte muis naar een circuit. Nummer de subsystemen van boven naar beneden 1 t/m 6.

Oplossing:

1.      Sleep het vierkantje van 2 (oranje) naar A, wacht totdat het gezakt is en sleep het dan naar C.

2.      Sleep het vierkantje van 3 (geelgroen) naar A, wacht totdat het gezakt is en sleep het dan naar het restant bij C.

3.      Sleep het vierkantje van 1 (rood) naar A en wacht totdat het gezakt is en sleep het dan naar B.

4.      Sleep het vierkantje van 6 (paars) naar A, als het gezakt is sleep het dan naar het restant van B.

5.      Sleep het vierkantje van 4 (groen) naar A.

6.      Sleep als laatste het vierkantje van 5 naar A.

Als je dit juist gedaan hebt krijg je een melding op het scherm en er komt een startup knop tevoorschijn . Klik op de "Startup" knop en je krijgt de complimenten van ANNIE maar ze vraagt of je naar de Data archieven wilt komen omdat ze daar problemen heeft.

  Je moet nu terug naar L2, lees nog even de berichten op de LCT links naast de deur.

Ga nu via de loopbrug en de Servicegang naar de lift, naar L2 en dan naar de Data archieven, dat is de kamer links in de hal. Het licht brandt nu hier.

Data Archieven

Loop naar het eind van de kamer, je ziet daar een groot scherm met een console ervoor. Als je erop klikt krijg je de melding dat er een fout is opgetreden, je moet een andere manier vinden om de archieven te raadplegen. Net onder het display vindt je een HAC aansluiting

Draai je om en ga naar de console voor kast 5, dit is de kast waar je de BELOS machine hebt gevonden. Maak de kast open en verbindt de BELOS LAPTOP weer met deze kast door met de laptop op het stopcontact te klikken. Er is hier nu stroom dus nu kun je hem hier gebruiken.Zoom in op het scherm van BELOS en typ HELP, klik op enter. Je krijgt nu te zien welke commando’s hier mogelijk zijn.

  In je inventaris vindt je een HAC-chip en als je met je muis erboven gaat staan krijg je een uitleg en ook een sleutelwoord: POWER SYSTEMS. Ga naar het scherm van de BELOS laptop  en typ LOOKUP POWER SYSTEMS, klik op enter. Je krijgt nu een geheugenadres: 2-702-30.Typ nu LOAD 2-702-30 en klik op enter. Je kunt nu de archieven bereiken. Ga terug naar de console met het grote scherm en klik op het HAC-slot onder het display.

 

Je maakt nu een tochtje door het geheugen en je komt in een gele kolom. Helemaal bovenin vindt je een file “SCHEMATIC” , klik hierop.

Je kunt er zelf niks mee doen maar ANNIE heeft nu via jou toegang tot die data. Als ANNIE de data gelezen heeft is ze in staat om je HAC-chip opnieuw te programmeren.

Je kan hier nog een paar files lezen maar dat is niet nodig. Klik een paar keer naar omlaag en je bent weer terug in de kamer met het console, je krijgt een boodschap van ANNIE dat je nu de camerabuffers kunt downloaden. Je vindt een nieuw tabblad in je inventaris: camera’s.Je kan nu overal de buffers van de camera’s gaan downloaden en beluisteren. Je kan ook via BELOS andere sleutelwoorden opzoeken en dingen nalezen in de archieven.

  Pak BELOS Laptop  terug en verlaat de kamer,

 je moet nu naar de Security kamer. Ga naar L3, linksaf de gang in en dan rechts de kamer in. Klik op de camera om de buffer te downloaden, 

ga dan naar je inventaris en luister naar de opname van de camera. 

Je hoort een gesprek over een brandalarm en een code om dit te omzeilen: 6649. Ga naar het console, slechts 1 scherm werkt, het brandcontrolescherm. 

Voer hier de code 6649 in en klik op continue, het brandalarm wordt nu opgeheven en de branddeuren zijn niet langer geblokkeerd.

 

Ga de kamer uit, ga naar linke en op de T-splitsing ga je weer naar links. Volg de gang en je ziet dat de branddeur nu een groen licht heeft. Ga door de branddeur en je komt in soort grote kas vol met planten,

 

 je ziet door het raam de sterrenhemel. Je bent dus in de ruimte.

Op de omloop zie je verschillende soorten machines staan, de meeste zijn voor het regelen van de temperatuur en de vochtigheid in deze ruimte. Net naast de deur hangt een LCT met daarboven een camera, lees het bericht op de LCT. Download daarna de camerabuffer en luister naar de gesprekken van de 2 camera’s in deze ruimte.

Loop langs de 3 glazen stolpen naar het eind van de omloop, je ziet een ladder tegen de muur. Klik erop en ga naar beneden.

Draai rechtsom of linksom dat maakt niet uit maar achter je staat een kast/machine. Loop ernaar toe en zoom in op het rechthoekige luik met een sleutelgat.

Pak de sleutel uit je inventaris en klik ermee op het sleutelgat

De klep gaat open en binnen zie je 2 blokken met een gele lamp erop, pak de linkse. Dit is een soort batterij en deze had je nodig voor je “stroomstootwapen” die je gevonden hebt maar die een kapotte batterij had.

Ga naar je inventaris en klik op de batterij, klik daarna met de batterij op de stroomstootwapen en als laatste pak je de platen die je eerder van de stroomstootwapen verwijderd hebt en klik ermee op de stroomstootwapen met de nieuwe batterij. Je hebt nu een volledig werkende stroomstootwapen.

Zoom uit en draai naar het raam, loop langs het raam naar de andere kant van de omloop. Je ziet daar een kast met een open paneel en een aansluitpunt voor BELOS Laptop. Connect de laptop dus hier

Dit punt heeft de monteur Teleda gebruikt om de zwaartekracht in het cafetaria te regelen. Dus nu op zoek naar het cafetaria. Draai je om en ga terug naar de omloop, volg deze tot het eind aan de andere kant. Klik op de deur en je komt in de cafetaria.

Cafetaria

Het is een puinzooi hier, er heeft een explosie plaats gevonden. Je krijgt een paar berichten van ANNIE.Er zit een barst in het raam en de lift is geblokkeerd door puin.

Je nieuwe opdracht is om dit puin te verwijderen zodat je weer gebruik kan maken van de lift. Of je moet via een andere ingang in de liftschacht komen. Deze lift staat in verbinding met Manufacturingkamer op L1 Ga dus terug via de omloop, door de branddeur, naar de lift en dan naar L1. Je bent weer in de Servicegang, halverwege ga je rechts de trap af en door de deur. Je bent weer op de loopbrug, op het einde is de deur naar de Manufacturingkamer. Ga daar naar binnen en loop naar de lift, daar hangt een camera. 

Download de buffer daarvan en als je de opname beluisterd hoor je dat de deuren van de lift automatisch open gaan bij een elektrische schok. 

Dus gebruik je stroomstootwapen op de liftdeur, even later ben je in de liftschacht. Je ziet een ladder tegen de muur, je kan alleen maar naar beneden omdat het bovenste deel van de ladder afgebroken is. Dit deel ligt op de vloer van de liftschacht. Ga naar beneden en uiteraard is de liftdeur hier ook dicht dus gebruik ook hier je stroomstootwapen op de deur.

Je komt nu in het vrachtruim(CARGO). Verderop zie je een kist staan, loop ernaar toe en zoom erop in. Klik erop om de kist te openen, je krijgt een handje op de voorwerpen in de kist maar zodra je 1 van die dingen pakt krijg je weer een wazig beeld en het spel gaat even automatisch door. 

ls het beeld weer normaal is zegt ANNIE dat jij de sabotage gepleegd hebt en ze verbreekt de verbinding, ook schakelt ze jou uit. Even later wordt je weer opgestart en ANNIE zegt dat ze alle logboeken en data doorzocht heeft, daaruit blijkt dat iemand jouw programma verandert heeft en dat de sabotage buiten jou omging. Ze herstelt het contact, ze zegt ook dat je door het opnieuw opstarten van ANNIE de missie gered hebt. In de kist zitten explosieven, seismische ladingen, en je hebt er nu 1 in je inventaris. 

Je bent hier nu klaar, je moet terug naar het cafetaria.Dus ga terug naar de liftschacht en klim naar de Manufacturingkamer, ga aan de andere kant van de kamer naar de loopbrug en via die naar de Servicegang. Ga de lift in en ga naar L3, volg de gang en ga door de branddeur. 

Je bent weer in de plantenkas. Aan de overkant rechts in de hoek is de ingang van de cafetaria.

Ga weer de Cafetaria binnen. Het is er nog steeds een flinke puinhoop daar maar je ziet ook dat er een barst in een raam zit. 

Als je een explosie kan laten plaatsvinden bij dat raam dan is de kans groot dat decompressie optreedt in die kamer, daarmee wordt dan ook alle rommel mee weggezogen de ruimte in. Je hebt een explosieve lading in je inventaris, om deze nu te laten ontploffen zonder dat jij er vlak bij staat moet je een aantal dingen combineren. Je hebt een detonator nodig dat kan je het stroomstootwapen voor gebruiken maar ja dan ben je nog steeds in de buurt als het ploft dus je hebt een afstandsbediening nodig. In de omschrijving van het stroomstootwapen en ook in die van de URC staat dat je ze kan verbinden met een universele poort. Nou nog even weten hoe we de URC moeten bedienen.

 In je inventaris ga je nu een aantal dingen combineren. Pak het scherpe voorwerp (Shard) en klik ermee op de ingepakte explosieve lading, je hebt nu een explosieve bol. Combineer die Explosieve Bol nu met het Stroomstootwapen (Baton)  en nou moet je deze combineren met de URC, als je goed gekeken hebt zag je op de URC staan 2250, dit is de frequentie van die URC. Nu kan je dit op afstand laten ontploffen.

Loop door naar het raam met de barst en zoom er op in en leg dan het explosieve Stroomstootwapen (Baton) voor de barst op de vensterbank

 Verlaat het cafetaria en loop door de plantenkas naar de gang op L3, volg de gang en ga de zijgang in. 

Ga de linker kamer in, links achter in de hoek zie je weer het console met 3 schermen. Ga naar het console en zoom in op het middelste scherm 

Dit middelste scherm is een signaal generator. Stel in dit scherm de frequentie in op 2250 en druk dan op de knop transmit............

......... maar het feest gaat nog niet door want volgens ANNIE is de rommel nog te zwaar om door decompressie verwijdert te worden.

Eerder heb je in de emails en op de cameraopnamen kunnen horen en lezen dat ene Teleda bezig was om de rommel te verwijderen door het uitschakelen van de zwaartekracht. Je moet dus naar de plantenkas en dan rechts in de hoek met de ladder omlaag. Loop langs het raam naar de andere kant naar de kast met het open paneel......


Had je de BELOS laptop nog niet aangesloten hier dan doe je dit nu alsnog, door met de laptop op het stopcontact te klikken.  Zoom dan in op het scherm van de BELOS laptop en.......Typ HELP en klik op enter om de commando’s die mogelijk zijn te zien. Typ nu in FLOATCAFE en klik op enter, je hoort de deur van het cafetaria sluiten en ook ANNIE doet nog een duit in het zakje. Typ nu QUIT en klik op enter, je bent uitgezoomd.

  Ga terug naar de kamer met de signaal generator en druk nogmaals op TRANSMIT en........

.....Je vliegt naar het cafetaria en je ziet de explosie en ook dat alle rommel naar buiten wordt geblazen. 

Je hoort ook ANNIE en ook dat ze de luiken in het cafetaria heeft gesloten en ook dat de druk ook weer herstelt is. Ook zegt ANNIE dat het ruimteschip anders georiënteerd is door de explosie en dat ze nu een zwak signaal oppikt. Omdat je hier nu toch bent kan je net zo goed nu hier eerst naar kijken.

  Zoom uit en zoom in op het linker scherm, dit is de bediening van de antennes. 

Verander de Pitch en de Array totdat het signaal duidelijker wordt. Je hoort steeds beter de morseseinen. Ongeveer 60 voor beide afstellingen is goed.

  ANNIE ontvangt nu het bericht en ontcijfert dit. Je hoort nu van ANNIE wat er gebeurt is. De bemanning is met shuttles naar NEW LETARR gegaan en zijn nu in de problemen doordat ze niet veel voorraden meer hebben.

 

Je zult ervoor moeten zorgen da er nieuwe voorraden met een shuttle daar naar toe gaan. Je bent hier nu klaar dus ga terug naar de plantenkas en naar je BELOS computer. 

Zoom weer  in op het Belos Laptop scherm en typ RESTORECAFE en klik op enter. De zwaartekracht wordt herstelt en je hoort de deur van slot gaan, typ QUIT en klik op enter om uit te zoomen. 

Pak de BELOS laptop terug, door op de stekker te klikken

Ga nu terug naar de Cafetaria. De rommel is weg en je kan bij de lift komen. Ga de lift in.

 

Je ziet dat er 5 etages zijn, 1 t/m 4 en CL. CL is de vrachtruimtewaar je al eerder was, dus L1 is dan de Manufacturingkamer. Je bent nu zelf op Level L3 dus je hebt Level L2 en Level  L4 om te onderzoeken. Je gaat nu eerst naar L2, dus klik op 2. Verlaat de lift en je staat in een hangar.

Shuttle Bay

  Draai naar rechts en je ziet een camera op de muur, ga met je oogje erop staan om de opname te downloaden en luister dan in inventory (Camera's) naar de opname

Draai iets naar links en loop in de richting van de deur met het nummer 01, je komt op de plaats waar de shuttles stonden. Helaas geen 1 meer te zien. ANNIE vertelt dat de shuttles allemaal gelanceerd zijn en dat je naar L4 moet gaan om de brug te zoeken. Maar ga je de hangar doorzoeken, neem de trap naar boven. Je vindt hier een branddeur die afgesloten is en ook het controlepaneel van de hijskraan.

Ga terug naar beneden en ga naar de controlekamer van de hangar. Net naast de deur hangt een LCT, zoom in en bekijk het bericht. Tegenover de deur hangt een camera, download de bestanden ervan. Luister naar de opnames in je inventaris. Uit al deze berichten kom je te weten dat 1 man hier blijft om te proberen het ruimteschip te repareren.

 

Loop naar achteren in de controlekamer, links vindt je een paar magnetische laarzen (Anti-gravity boots). Pak deze.

Ga terug naar de lift en ga naar Level  L4. Draai naar links en naar boven, daar hangt een camera. Download de bestanden en beluister deze. Het lijkt erop dat nog iemand aan boord van het schip blijft.

 

Draai je om, daar is de deur naar de brug maar deze is afgesloten  met een slot dat op stemmen reageert. Alleen bepaalde stafleden met een specifieke zin hebben toegang. ANNIE gaat proberen je te helpen met een opname van zo’n zin en stem.  Ga de lift weer in en terug naar Level L3. Loop door het cafetaria en ga naar de plantenkas. Draai naar rechts en loop naar de hoek, rechts in de hoek zie je een opening van een luchtventilatiekanaal. Klim door de opening en kruip verder totdat je in de HABITAT SILO bent, tijdelijke woonvertrekken. Hier is geen zwaartekracht dus je zweeft wat rond. 

Ga naar je inventaris en pak de magnetische laarzen en sleep die naar rechts naar het vakje WEAR.

Je hebt nu deze laarzen aan en nu kun je hier lopen. De deur met de rode lampen is de sluisdeur naar buiten, deze moet je niet hebben, draai je om en loop naar de andere kant. Draai dan langzaam rechtsom terwijl je omlaag kijkt.Je vindt een connector met gele lampen op de vloer, ga er met je oogje op staan en je download weer een bericht en een email. Lees deze berichten.

Loop weer terug en zoek de ingang van het luchtkanaal, kruip er doorheen naar de plantenkas. 

Draai naar rechts en ga door de branddeur , loop door tot de zijgang en ga daarin. Ga de kamer links in.

 Achter in de kamer is een console met 3 schermen, zoom in op het rechtse scherm. ANNIE heeft daar de stemmen en fragmenten al ingeladen.

Links staan 3 namen, klik op de naam R. Ren Keterek want daarvan heb je genoeg sampels om het goede patroon te kunnen samenstellen. 

Sleep de sampels naar het lege vak zodanig dat je hetzelfde patroon krijgt als het bovenste vak en klik op test. 

Als je het goed gedaan hebt zegt ANNIE dat ze dit patroon naar jouw HAC-chip stuurt. Nu kun je de deur naar de brug openen. Ga nu terug naar het cafetaria en naar de lift daar en met de lift terug naar Level L4.Klik op het slot rechts naast de Bridgedeur, de opname wordt nu afgespeeld en de deur gaat open.

 

Ga door de deur en je bent dan op de Bridge en staat voor het console. Draai je om, rechts naast de deur hangt een camera, download de opnames en bekijk deze.

Draai terug naar het console, in het midden zie je scherm dat lijkt op de LCT. Zoom daarop in en lees de berichten. Net onder dat scherm zie je een oranje key-kaart, klik erop om deze te pakken.

 

Verlaat de brug en als je weer op de gang bent zegt ANNIE dat je een nieuwe shuttle kunt maken in de fabriek. Je moet nu naar Power-Control gaan en vandaar naar voortstuwing (Propulsion Control). Ga met de lift naar L1, ga naar de andere kant van de kamer en door de deur. Loop over de loopbrug naar de Servicegang. Draai naar rechts en loop in de richting van de lift, rechts zie je dan de Power-Controlkamer. 

Ga deze kamer in en loop naar de andere kant, daar hangt ook weer een camera, dus download de berichten en beluister deze weer in je inventaris

 

Ga daarna de trap op naar de deur en gebruik de oranje key-kaart, 

Je komt nu in de Voortstuwingskamer (Propulsion). Recht voor je hangt een LCT en rechts daarvan zie je een kast met een beschermingspak (Hazart Suit)  erin. Lees de berichten op de LCT en daar lees je dat de combinatie voor de kast de datum van de verjaardag (Birthday) van Raphe Secarra is .

Wanneer is de verjaardag van dieRaphe Secarra???  Daarvoor moet je zijn bij het veiligheidsconsole maar dat heeft nu geen zin omdat deze nu niet meer werkt omdat je daar een G4L1 kaart uitgehaald hebt om ANNIE te repareren. Je hebt dus een andere G4L1 kaart nodig.  Draai je om en je ziet 2 deuren in de hoek, recht voor je daar ben je door binnengekomen dus ga door de deur links. Wat een puinhoop, dit is of was de CORE CONTROL ROOM. Rechts aan de muur hangt weer een camera, je weet onderhand wel wat je daar mee moet doen.

 

  Ga naar de deur links in de hoek, als je daar door wilt krijg je te horen dat je een beschermingspak (Hazart Suit)  nodig hebt.  Draai je om en kijk naar de balk die op de grond ligt, in het midden zie je wat uitsteken. Pak dat ding, het blijkt een G4L1 kaart te zijn.

 

Nu kan je terug naar Security om de verjaardag van Raphe op te zoeken. Dus nu terug naar POWER CONTROL via Propulsion, daarna door naar de Servicegang. Draai naar rechts en ga de lift in. Ga naar Level L3 en ga daar  links de zijgang in en dan de kamer rechts. Loop naar de console. Zoom in op de kist links van het console en klik erop om deze te openen. Pak de G4L1 kaart en stop deze in deze kist, het systeem is weer operationeel.

 

Ga nu naar je inventaris en wel naar de voicemails, daar vindt je een patiënt. rapport van Secarra....Lees deze email en.....je leest dan ID-nummer van R. Secarra en dat is 92559

Zoom weer in op het linker scherm van het console.....

   

Zorg dat het scherm leeg is door de groene keycard door de sluif te halen. Voer dan het ID-nummer 92559 in en je krijgt de gegevens van R. Secarra op het scherm. De geboortedatum van R. Secarra is 10.23.76.

Ga de kamer uit en met de lift terug naar Level L1, op de Servicegang ga je meteen links de kamer in en aan de andere kant de kamer weer uit. Je bent terug in de kamer met kast met daarin het beschermende pak. Zoom in op het cijferpaneel en voer de geboortedatum van R. Secarra 102376 in en klik dan op de pijl rechtsonder.

De kast is nu open, dus open de kast en pak er het Hazard Suit uit.  Ga naar je inventaris en sleep het  Hazard Suit naar het vak WEAR,

  Je hebt nu het Hazard Suit aangetrokken. Je zicht is beperkt. Draai je om naar de ingang en loop daar naar toe, draai naar links en ga door die deur.  Je krijgt weer een bericht van ANNIE dat ze je zal leiden. Ga naar de deur links in de hoek en klik erop, nu kan je er wel omdat je het pak aan hebt.

  Als je door de deur bent zie je erg weinig (Je kunt je nightvision aan zetten via F2)....... volg echter de aanwijzingen van ANNIE op en als je dat goed doet dan kom uiteindelijk terecht je bij een controlepaneel.  Als je dan op het console klikt wordt alles weer duidelijk. Je kunt hier alles nu bekijken.

   

Je ziet weer normaal en omdat je het console hebt geklikt is ANNIE nu bijna terug op 100 %. Kijk wat rond hier

  Ga nu terug naar de POWER CONTROL kamer, ga het trapje af en draai naar links. Hier vindt je de POWER ALLOCATION console

zoom in en pak de oranje key-kaart uit je inventaris. Klik daarmee op de sleuf aan de rechterkant.

2 EINDES (Two Endings)

SAVE GAME HERE

Even wat uitleggen.......Er zijn 2 einden aan deze game  en dit is een goede plek om een extra savegame te maken wil je beide eindes beleven zonder de hele game opnieuw tot dit punt te moeten doorlopen. LET OP: het is nu eigenlijk ook verstandig om even terug naar Research te gaan om daar de reserve navigatiemodule te halen. Je hebt deze navigatiemodule in allebei de eindes nodig, anders moet je deze tocht 2 keer maken.

EINDE 1 (Ending 1)

Hier moet je nu kiezen, er zijn 2 profielen: profiel van ANNIE en een profiel van ALAVAJI. ANNIE maakt een shuttle en ALAVAJI repareert het schip, als je gekozen hebt kan je niet meer veranderen.

 

Hier is dat extra savegame nuttig dan kan je later het andere einde spelen. Kies nu het profiel van ANNIE en schuif de 4 regelaars, 2-3-4-6, naar full en klik op execute.

De Factory heeft nu voldoende stroom om een shutlle te bouwen, daarvoor moet je de blueprints uit de DATA archieven halen. Je hebt daar een nieuw wachtwoord voor nodig: SPACECRAFT. Ga nu terug naar de DATA archieven. Ga naar de andere kant van de kamer en dan naar de Servicegang, ga de lift naar Level  L2. Loop rechtdoor en ga links de deur in.

  Sluit weer de BELOS aan op de console voor kast 5.

Zoom in op het scherm en typ: LOOKUP SPACECRAFT en klik op enter. Je krijgt een geheugenlocatie. Typ nu LOAD 4-112-10 en klik op enter. De data zijn nu geladen.Typ QUIT en enter om uit te zoomen.

  Loop naar het eind van de kamer en duik in de archieven.

Je moet hier 3 blue prints vinden en bekijken zodat ANNIE ze kan laden.  2 vindt je op de onderst laag van de toren en de derde op de bovenste laag, je herkent ze aan de naam SCHEMATIC. Klik op alle 3 de files zodat ANNIE ze ook kan lezen. Als je ze alle 3 gevonden hebt zegt ANNIE dat ze deze zal doorsturen naar de Factory.

 

Ga naar beneden en zo terug naar de Data archiefkamer. Je moet nu weer terug naar Manufacturing. Ga met de lift naar Level  L1. Halverwege de Servicegang ga je rechts de loopbrug op naar Manufacturing. Loop naar de lift en draai naar links, zoom in op de schermen daar: Factory Master Control.

 

ANNIE heeft de blue prints al geladen, rechts bovenin zie het schema voor Deel 1.

 

Je ziet links 3 ingangen en rechts het eindpunt bij de groene punt. Bij 1, 2 en 3 komen grondstoffen naar binnen en deze moeten tegelijkertijd bij de verschillende stations aankomen. Een bocht duurt 1 seconde en een recht stuk 2 seconden, bij de stations staat aangegeven hoelang het duurt: A en C 8 seconden, B 4 seconden en D 2 seconden.  Je moet nu de leidingen zo maken dat de stoffen uit 1 en 2 tegelijkertijd bij A aankomen en dat het product uit A en de stoffen uit 3 ook gelijk bij B komen.

  Shuttle Part 1

Er zijn verschillende mogelijkheden, dit is er 1 van.

 

Als je de leidingen gebouwd hebt klik je op start, dan start het fabricageproces. Is het goed dan zie je dat het onderdeel gemaakt wordt en anders moet de leidingen aanpassen en weer proberen. Deel 1 gemaakt dan keer je terug naar het scherm en nu staat rechts de blue print van deel 2.

Shuttle Part 2:

Dit is ook weer 1 van de mogelijkheden

 

  Klik op start en je ziet dat deel 2 gemaakt wordt. Terug naar het scherm voor deel 3.

Shuttle Part 3:

  De shuttle is gemaakt en wordt naar de Shuttle Bay gebracht.

 

Ga met lift terug naar Level  L2, de Shuttle Bay, en je ziet de shuttle staan, je krijgt ook een bericht van ANNIE dat je de voorraden mee moet nemen naar de kolonisten.

Je kan hiervoor de kraan gebruiken, de controlehandels vindt je op het bovenste platform. Loop terug naar de lift en ga de trap op, loop naar de andere kant van het platform. Daar vindt je het controlepaneel van de kraan. Zoom daarop in en de vracht wordt geladen.

  Het wordt tijd om te gaan vliegen dus ga naar beneden en ga de shuttle in. Klik op het console en dan meldt ANNIE dat je een nieuwe navigatiemodule nodig hebt omdat deze doorgebrand is.

ANNIE meldt dat  er nog 1 is in Research, je kan daar niet rechtstreeks naar toe vanwege de explosie. Ze stelt voor om via Waste Processing en een ruimtewandeling naar Research te gaan. Ga met de lift naar L1, ga naar de andere kant van de kamer en via de loopburg naar de Servicegang. Draai rechts en ga op het eind links de trap op en de kamer in. Ga naar beneden naar de consoles.

 

Het rechter console regelt het dumpen van afval. Zoom daar op in en klik op ON, je ziet nu hoe een tank wordt gevuld en daarna naar buiten gaat. Een andere tank schuift nu op.

 

Als je die uitgang wilt gebruiken moet je een volgende tank tegen houden oftewel de lopende band saboteren. Zoom uit en ga door de deur naar buiten op de loopburg, volg deze naar de andere kant van de ruimte totdat je bij de lopende band met tanks bent.

Zoom in en je ziet een afdekplaat boven de lopende band en links een key-kaartlezer. Pak de oranje masterkaart uit je inventaris en klik ermee op de kaartlezer, de afdekplaat gaat open. Pak nu de SHARD uit je inventaris en blokker daarmee de lopende band.

Ga terug naar de controlekamer en zoom weer in op het rechter scherm, klik weer op ON. De tank wordt weer gevuld en afgevoerd.

Er kan nu geen nieuwe tank daarvoor in de plaats komen, je kan nu door deze opening in de luchtsluis komen.

Je moet hier je veiligheidspak (Hazard Suit)  weer aantrekken, 

klik dan op de knop om de luchtsluis in te gaan. Trek nu aan de rode hendel links, de sluisdeur gaat open en je maak een ruimtewandeling.

 

Je komt bij het gat van de explosie, het is hier erg donker dus druk op F2 voor je nachtzicht. Aan de overkant zie je een camera hangen, download de gegevens ervan. Je hoort dan dat een sonde klaar staat om gelanceerd te worden. Ook hoor je de explosie voordat de sonde gelanceerd is.

  Draai je om en loop terug naar het, draai naar links en loop naar achteren. Klik op de grote buis rechts. Je ziet dan de sonde zitten, klik erop en pak dan de navigatie module.

Draai om en loop naar het gat, draai naar het gat en klik daarin. Je maakt weer een wandeling en je komt weer in de luchtsluis.

Schakel je nachtzicht uit. Klik op de gele knop om de sluis te verlaten. Klik daarna in de opening naar boven om terug te keren naar WASTE PROCESSING ruimte.

Trek je veiligheidspak uit. Ga nu terug naar de shuttle via de Servicegang, linksaf de loopbrug op.  Door Manufacturing naar de lift, ga naar L2 en je bent weer in de hangaar. 

 

Klim weer in de shuttle en plaats de navigatiemodule in de console. 

Klik op het console en je ziet dat de shuttle gedraaid wordt en dan gelanceerd wordt. De kolonie wordt gered met de voorraden in de shuttle.

 

Dit was het eerste einde, je kan nu het andere einde spelen.

  EINDE 2 (ENDING 2)

 Laad nu de extra save die je gemaakt hebt bij het  POWER ALLOCATION conlole en zoom er weer op in. Pak weer  je oranje master keykaart en klik daarmee op de sleuf rechts.  

Je moet hier weer een profiel kiezen, dat wordt nu dus het profiel van ALAVAJI.  Zet nu schuif 1 en 5 op 7 en klik op start, 

ANNIE is er niet mee eens maar helpt je toch. Ze zegt dat je nu genoeg power hebt om de motoren te starten. Ga terug naar de Propulsion Controle, zoom in op het controle scherm. 

Zet alles op 9 en klik op ACTIVATE.

  ANNIE zegt nu ook dat je de plantenkas weer moet opstarten, daarvoor hebt CO2 nodig. Ga via de Servicegang en de lift naar L3, ga de zijgang in en dan de kamer rechts. Achter het console hangt tegen de muur een container met een rode band, klik erop en je vindt een container met CO2.

Ga weer naar de gang en loop naar de branddeur, net daarvoor hangt weer zo’n container. Pak ook deze.

Ga door de branddeur naar de plantenkas, loop rechtdoor. Halverwege aan de linkerkant staat een monitor en rechts en links daarvan 2 palen.  Hier moet je die 2 cilinders met C02 gas plaatsen, 

Zoom in op het scherm en draai de pijltjes naar boven, de blaadjes worden dan groen. Klik op ACTIVATE.

Ga met de lift in de Cafetaria nu terug naar de bridge op Level  L4, klik op het console en je ziet dat de navigatiemodule off-line is. 

Draai je om naar de kast links van de deur en klik op de module. ANNIE geeft aan dat deze kapot is.

Navigatiemodule in RESEARCH

Je moet dus nu die Navigatiemodule gaan ophalen in Research en dus moet je nu het hele gedoe met de Waste weer doen, zoals je dat bij EINDE 1 (ENDING 1) hebt gedaan. Dus nu eerst hier met de lift terug naar Level L1 en dan achter in de servicegang naar Waste Processing. 

Volg dan vanaf Waste Prosessing ENDING 1 tot je hier weer terug bent met de nieuwe Navigatiemodule uit RESEARCH.  

  Nadat je de module opgehaald hebt ga je terug naar de bridge. Plaat de module maar dan blijkt er nog iets niet goed te zijn.

Beneden de module zie je een inspectieluik, klik daar op. Je hoort dan dat HAC-chip kapot is.

ANNIE gaat op zoek naar een andere maar er is maar 1 andere en dat is die jij hebt. Pak de HAC-chip uit je inventaris en plaats deze in de machine.

 Het eindspel start nu, leun achterover en kijk.

EINDE.........THE END

2017: Walkthrough door Dick Leeuw en Louis Koot

Tekst door Dick Leeuw en screenshots door Louis Koot