2017: Walkthrough door: Louis Koot  

Runaway: A Twist of Fate, van Pendulo Studios, is de 3e game in de Runaway serie. 

De serie begon met Runaway: A Road Adventure en daarna kwam Runaway: The Dream of the Turtle.  

A Twist of Fate is, net als de 2 voorgangers, een "point and click" adventure game dat u dus speelt met behulp van uw muis. Sommige van uw toetsenbord toetsen heeft u nodig om de diverse menuschermen in de game op te roepen. Maar u speelt/bestuurd de game verder geheel met uw muis. A Twist of Fate speelt zich af na de gebeurtenissen in The Dream of the Turtle. Voor een goed begrip van het verhaal van A Twist of Fate helpt het als u The Dream of the Turtle ook hebt gespeeld, maar het is niet noodzakelijk

De game is verdeeld in hoofdstukken en U speelt afwisselend als Brian Basco en als Gina Timmins. Uw heeft een Oog om dingen te bekijken en een Hand om items te pakken. Met uw rechtermuisknop wisselt u tussen het Oog en de Hand. Daarnaast heeft u een Mond cursor waarmee u met andere personen een gesprek kunt beginnen. U gaat van scherm naar scherm via rode pijlen. Dit kan een rechte pijl zijn of een kromme pijl. Dubbelklik met een rode pijl om onmiddellijk op het volgende scherm te komen.

Als u de game de eerste keer opstart moet u een Player aanmaken in het Player Profiel scherm.  U kunt zoveel nieuwe Players aanmaken als u wilt en elke Player heeft zijn eigen game en Saves. Dus u kunt met meerdere Players meerdere Games starten. U geeft een Naam aan uw Player en vervolgens kunt u een Image voor uw Player kiezen in het fotoscherm. Er wordt u ook gevraagd om uw player te voorzien van een wachtwoord, maar dat is volkomen flauwekul en kunt u gerust negeren. U moet bedenken dat niets in deze game is zoals het lijkt. Nadat u uw Player hebt aangemaakt kunt u met de game beginnen.

Op Hotspots krijg je de oogcursor, die je met een klik van je rechtermuisknop kunt veranderen in een Handcursor. Als je de cursor naar boven in het scherm beweegt dan floept er een Menu open.  Dit Menu kun je ook tevoorschijn toveren met je Escape-toets. In dit menu zie je 5 iconen, en hiermee kun je de volgende dingen openen. 

  • Lamp icoon of F1- toets = opent het Hint systeem. Dit kun je ook openen via je F1-toets.  

  • Oog icoon of F2-toets = Toont je alle Hotspots in het scherm waar je bent. 

  • Koffer icoon of TAB-toets = Opent je inventory waar alle items in worden bewaard.  

  • Notitieboek of F3 = Hier worden je vorderingen in de game bijgehouden. 

  • Tandwiel icoon of Escape toets = Opent het Menuscherm waar je kunt Saven, Loaden, Afsluiten en nog wat dingen kunt doen.

Als je met andere personages moet praten dan krijg je een aantal gespreksonderwerpen waar je met het personage over kunt praten. Als je een onderwerp kiest, bijvoorbeeld "Is something weird going on in this cemetary" dan krijg je over dat onderwerp een hele serie nieuwe serie vragen/opties die je kunt gebruiken.  Al die opties gaan dus over het oorspronkelijk onderwerp. Put al die opties uit en Gina zal dan vanzelf zeggen "Okay...let's talk about something else" en hierdoor keer je dan terug naar de oorspronkelijke opties.

Er zit een ongelooflijke hoeveelheid geouwehoer in de game. Heel veel waar je in gesprekken over kunt praten en vragen is totaal niet van belang, maar toch raad ik je aan om in gesprekken nooit een gespreksoptie over te slaan.  Want door de juiste vragen te stellen zorg je ervoor dat er verder op in de game dingen gebeuren die moeten gebeuren. Of dat er items gevonden kunnen worden die gevonden moeten worden. Of dat je nieuwe gespreksonderwerpen krijgt die wel van belang zijn.

Vergeet je in een gesprek dus een echt belangrijke vraag/optie te gebruiken dan zul je op een gegeven moment hopeloos vast komen te zitten. Je kunt snel door de dialogen  heen gaan door met je linkermuisknop te klikken. Ik ga de gesprekken echt niet woord voor woord voor je opschrijven.

Intro:

Gina Timmins krijgt een telefoontje van een haar onbekend persoon. De man die opbelt verteld dat Brian Basco is overleden in het Happy Dale Sanatorium.  We zien dan Tina tijdens de begrafenis van Brian Basco en tijdens de begrafenisplechtigheid zien we in flashbacks hoe Brian in het gekkenhuis terecht is gekomen.

Brian staat terecht voor de moord op Colonel Kortsmeier, de schurk uit The Dream of the Turtle. 

Brian's verdediging is dat hij zich van de gebeurtenissen op Mala Island, Hawaï, niets meer weet te herinneren. Brian's verdediging is dus dat hij geestelijk gestoord is.  De rechter oordeelt dat Brian zal worden opgesloten in het Happy Dale Sanatorium alwaar de doktoren maar moeten bepalen of Brian inderdaad geestelijk gestoord is. Brian wordt afgevoerd naar het Happy Dale gekkenhuis. De game gaat dan beginnen met Chapter One Brian Basco is Dead

Hoofdstuk 1: Brian Basco Is Dead

Hoofdstuk 2: The Art Of Running Away

Hoofdstuk 3: A Timely Suicide

Hoofdstuk 4: An Unexpected Ally

Hoofdstuk 5: Deconstructing Brian

Hoofdstuk 6: The End Is Here

2017: Walkthrough door: Louis Koot