The Room I  

2017: Walkthrough door: Dick Leeuw

Opmaak en publicatie: Louis Koot

Hoofdstuk 1  

Start de game en je bent in een kamer met een grote kluis. Het eerste stukje is een Tutorial, klikken en slepen om dingen te verplaatsen, voorwerpen om te draaien. Dubbel klikken om in te zoomen en rechts klikken om uit te zoomen. Rechts boven in de hoek zie II staan, als je hier op klikt ga je terug naar het menu. Het spel savet automatisch. In het verloop van dit hoofdstuk krijg je ook een magisch oog, als je daar op klikt zie je verborgen dingen en boodschappen.

 

Dus sleep nu eerst de kluis om naar de bovenkant en zoom in op de brief die je daar ziet liggen. Klik en sleep de brief eruit, lees deze door.  

Rechts onderaan zie je een sleutel, pak deze. De sleutel zie nu links in je inventaris.

Klik met links onder de mededeling om verder te gaan. Je zoomt uit en je ziet een pot staan, je ziet ook een pijl ronddraaien. Klik op het deksel en sleep deze naar links totdat het lid over het sleutelgat valt. Sleep nu de sleutel naar het sleutelgat en draai de sleutel om........He deksel gaat van het slot af. Klik op de deksel en sleep deze naar boven.

Het apparaat wat je ziet liggen is je magisch oog, klik erop en het oog staat rechts in het scherm en blijft daar de rest van de game. Klik op het oog en je krijgt een boodschap dat er nog iets ontbreekt. Staat er wel niet bij maar je mist nog een lens. Klik weer op het oog om dit te sluiten en dubbelklik daarna op het briefje. Dit is een puzzel en de oplossing is hier ergens.

 

De oplossing is Vuur (Fire). Rechtsklik om uit te zoomen. Klik en sleep met de kluis totdat je de linker zijkant in beeld hebt en kijk dan onderaan de kluis naar de linker poot. Daar zie je een plaatje met daarop het woord FIRE. Zoom in op dat plaatje en klik erop en boven het plaatje gaat nu een verborgen ruimte open. Hier vindt je een sleutel, pak deze.  

De sleutel zit nu in je inventaris, klik op de sleutel en deze komt vol in beeld. Je ziet dat je de baard van de sleutel kan draaien.

 

Klik op de pijl om de sleutel weer op te bergen, rechtsklik om uit te zoomen. Kijk naar het midden van de kast, van onder naar boven zie je een rij klinknagels.

Dubbelklik op de 4e van boven klinknagel en je ziet dat je deze naar links kan schuiven, dus doe dit. Je ziet nu een vreemd sleutelgat. Sleep nu de sleutel daar naar toe, het kan zijn dat je sleutel nog niet past. Klik dan op de sleutel en draai de baard om. Zoom weer uit en probeer het dan opnieuw. Draai de sleutel om, in het sleutelgat, en............ op het rechter paneel schuift een vakje open. Pak het zilverkleurige plaatje dat daarin hangt.

Zoom uit en ga naar de achterkant van de kluis, daar zie je een naamplaatje. Zoom daar op in. Aan de rechterkant van het plaatje zie je een sterschroef, sleep nu het zilveren plaatje hier naar toe.

 

Klik op het plaatje en draai deze linksom totdat het plaatje los is. In de opening erachter vindt je een lens, pak deze lens. Klik nu op je magisch oog en je ziet nu veel verborgen boodschappen.

 

Door op het oog te klikken gaat dit weer uit. Ga nu naar de voorkant van de kluis. Daar zie je een plaatje dat je naar links kan schuiven, doe dit en..... je ziet weer een vreemd sleutelgat. Je moet nu je sleutel even veranderen, klik op de sleutel en verdraai de baard van de sleutel zodat de sleutel in het sleutelgat past . Zoom uit en sleep de sleutel naar het sleutelgat, draai de sleutel rond en de ronde schuif gaat open.

 

Klik op je magisch oog en je ziet een heleboel strepen, daar moet je een plaatje van maken. Het middelste stuk zit vast en staat dus goed

Je moet nu van binnen naar buiten de ringen goed zetten. Het moet er uitzien zoals op dit plaatje

Klaar dan zoom je uit en gaat even later de kluisdeur open. Klik in de kluis en je zoomt uit en het hoofdstuk is klaar

 

Hoofdstuk 2

Je ziet een 6-hoekige kast op tafel staan, aan de voorkant zie je 3 sloten die open moet zien te krijgen. Noem de 6 kanten van de kast  A t/m F, rechtsom

Ga eerst nu naar kant E........Je ziet linksboven in de hoek 4 knoppen zitten. Als je met je magisch oog kijkt zie vingerafdrukken op de linker poot. Zoom in op die poot en klik in het midden erop, een plankje schuift omhoog en er komt een boek tevoorschijn.

 

Klik op het boek en dat staat dan in je inventaris, het is een boek met een vreemd slot. Draai de onderst en bovenste schijf 180o en daarna de middelste schijf 90o, en draai als laatste de rechter schijf 180o en het slot springt open. In het boek zie je een sleutel liggen, pak deze sleutel.  

Als je nu in het geheime vak kijkt zie je 3 streepjes en een symbool rechtsboven. Ga naar het kast vlak met de 4 knoppen. Links boven aan de poot zie je ook 3 streepjes en een symbool rechtsonder. Ga naar het kast vlak met de 3 sloten en dan naar de top van de kist, daar zie ook 3 streepjes en een symbool linksboven.

 

Ga weer naar de zijkant met de 4 knoppen en klik op de 4 knoppen. Er staan symbolen die je kan verdraaien. 3 symbolen heb je al gevonden voor de laatste moet je gewoon het symbool verdraaien. Dit zijn de symbolen die je gevonden hebt, verdraai nu het symbool linksonder. Als het goede symbool daar staat gaat een deurtje eronder open. Daarin vindt je een vreemde sleutel, pak deze sleutel.

 

Ga naar kant C en je ziet 4 cijferrollen in een kruis. Deze rollen kan je verdraaien maar welke code?

 

Kijk met je magische oog naar de 4 cijferrollen, je ziet nu een groen blok met halve cijfers erom heen. Verdraai het blok en vanuit de juiste hoek zie je nu 2 cijfers, boven 2 en rechts 7.  

Verdraai de groene nogmaals en je ziet vanuit een ander hoek weer 2 cijfers, links 5 en onder 6.

 

  Klik je magisch oog weg en vul de cijfers in, er klapt nu een luikje open in het midden. Haal de schakelaar over.

 

Bij kant B schuif nu een apparaat naar buiten alleen ontbreken er nog een paar onderdelen.

 

Bovenop het apparaat ligt een briefje, lees het door en zoom uit(2x).Zoom dan in aan de linkerkant van het apparaat. Je ziet een luikje dat afgesloten is met een haakje.

Sleep het haakje omhoog en het luikje gaat open, hier kan je de sleutel insteken en omdraaien.  

Dat heeft nog niet veel zin omdat er nog meer dingen ontbreken Als je de sleutel opwindt gaat er aan de voorkant een schijf draaien . Je kan nog niks zien want er ontbreken nog meer dingen. Zoom uit en zoom in op de onderkant van de rechter poot, deze kan je draaien en je vindt daar een stuk lont. Pak het stuk lont en zoom uit, zoom in op de rechterkant van het apparaat, pak het stuk lont en klik ermee op de brander. Links ervan zie je een wieltje, klik en sleep dit wieltje omlaag en de lont wordt aangestoken.

 

Rechts van de vlam zie je nu ook een pal, deze moet omhoog en dan opzij schuiven. De vlam wordt omhoog geschoven en er is licht.  

Nu heb je nog een lens nodig om de plaatjes te bekijken. Ga nu naar de poot tussen kant E en F,

Bovenaan de poot zie je een geribbeld stuk, zoom daar op in. Deze ring kan je verdraaien. Bovenop de poot schuift iets omhoog, pak dat ding.

Klik op dat ding in je inventaris en het komt midden in beeld te staan. Verdraai de schijf totdat de pijlen goed staan. Het schuift open, het is een telescoop. Zoom weer uit en ga terug naar het apparaat.

 

Klik op de beugels en sleep dan de telescoop daarnaar toe, je kan nu op de lens dubbelklikken en dan zie je plaatjes maar daar wordt je niet wijzer van.

  Klik op je magisch oog en dubbelklik dan op de lens, je ziet weer dat plaatje maar nu ziet je ook een woord staan: TRIAL

 

  Klik de mededeling weg en vanzelf klapt de plaat open links van de telescoop. Je kan dit goed zetten zonder en met je magisch oog. 

 Er klapt een luikje open links ervan, je vindt daar een plaatje met de letter L 

Ga naar kant F met de 5 vakjes. Zoom daar op in. Zet de letters goed en sleep het plaatje met de L naar het laatste vakje.  

Je zoomt uit en je ziet dat het apparaat met de telescoop verdwijnt, je draait naar kant A en het onderste slot gaat open.

 

Nog 2 te gaan. Kant F klapt nu open en er schuift een ander apparaat naar buiten.

 

Zoom uit en kijk bovenop het apparaat, je ziet ook weer een briefje liggen. Lees dat. Zoom uit en zoom in op de bovenkant van het apparaat. Sleep het schuifje naar links, de deksel klapt open.

 

Je moet nu, door de middelste cirkel te bewegen, ervoor zorgen dat de ogen van de 4 kogels in de hoeken naar boven staan. Als ze goed staan gaan ze branden, je moet ze 1 voor 1 goed zetten. Klaar dan schuift er een plaat naar buiten.

 

Je ziet een gekleurde ondergrond met daarop een tekening. Klik op je magische oog. Je ziet die tekening dan als een hologram en in stukken. Je moet nu slepen en draaien totdat je tekening compleet ziet.

 

  De plaat wordt dan wit en verdwijnt. Je ziet nu een sleutelgat. Sleep nu die vreemde sleutel vanuit je inventaris naar dat gat, klik erop om de sleutel te draaien. De plaat schuift naar binnen en een klein laatje rechts ervan gaat van slot. Dubbelklik om in te zoomen en trek het laatje open. Binnenin ligt een sleutel, pak de sleutel. Zoom uit en zoom in op de voorkant, daar zie je een sleutelgat.

Sleep je sleutel hier naar toe en draai de sleutel om. Het ronde deurtje gaat open en binnenin vindt je een ster. Pak de ster en klik daarna de mededeling weg, het deurtje sluit vanzelf en het sleutelgat verandert.

  Ga naar zijkant D en dan naar de spits van de kast, daar zie je een ster. Sleep nu je ster vanuit je inventaris hier naar toe. De spits gaat nu open, je ziet een briefje liggen. Lees dit.

 

Draai de spits rond en aan kant A zie je een ring liggen, pak deze ring. Het is een ring voor een cijferslot.  

Je zag zon slot aan de linkerkant van de uitgeschoven kant. Sleep de ring er naar toe, de ring klikt erop vast en in het midden boven zie je een pijl.

  

  • Om het slot zitten 6 schuifjes die je los moet maken, dit moet in een bepaalde volgorde. Nummer de schuifjes 1 t/m 6. 

  • Draai de ring eerst links naar 6 daarna rechts naar 1 en 2, terug links naar 5. Vervolgens rechts naar 3 en dan door naar 4.

  • De safe schuift naar buiten maar welke code. Zoom uit en daarna in op het briefje. Klik op je magisch oog.

  • Je ziet een 2 met streepjes naar links en een 5 met streepjes naar rechts, dit is de code voor de safe.

Zoom uit en weer in op de safe, zet de linker schijf op 2 en de rechter op 5 en de kluis gaat open. Je vindt een sleutel waar de baard van kan draaien op 2 niveaus.

 

Ga naar de voorkant van de uitgeschoven kant, zoom in op het sleutelgat en sleep de sleutel er naar toe. De sleutel past niet, je moet de sleutel aanpassen. 

Als je ingezoomd bent op het sleutelgat en met het magisch oog kijkt naar de sleutel dan zie je hoe de sleutel moet worden.

Klik op de sleutel in je inventaris, de sleutel komt midden in beeld te staan en je kan de baard aanpassen.

  Zet deze goed en sleep hem dan naar het sleutelgat, draai de sleutel om. Het kluisje gaat weer open en je vindt daar een ronde knop, pak deze.

 

Sleep die knop naar kant D daar is in het midden een opening voor deze knop. Kant F  gaat dicht en op kant A gaat een tweede slot open.

 

  Uit kant D komt een apparaat naar buiten.

 

  Ga naar de linkerkant van het apparaat en zoom in op de tandwielen. Je mist een paar tandwielen maar er is 1 gedeelte dat nog werkt. Onderaan zie je een schuif, zet deze naar links. Een klein tandwiel wordt verplaatst en kan nu een groter wiel aandrijven. Draai aan de hendel en een pin wordt omhoog gedraaid, vanzelf zoom je uit en je ziet dat de punt van het dak omhoog komt.

 

  Aan kant C zie je een laatje alleen gaat deze nog niet open........je moet de hoeken goed zetten.

 

Deze hoeken moet je ergens anders verdraaien, 1 ligt er bij een ridder bovenaan de spits, op de poot links van het apparaat is 2. Onderaan de linker kant van het apparaat is 3 en aan de andere kant van het apparaat zie je 2 plaatjes onderaan, je moet het plaatje met de 3-hoek hebben. Je moet dat plaatje omhoog slepen en dan heel snel de knop verdraaien want het plaatje komt weer omlaag.

Zoals ze hier op de screenshots staan moeten ze ook worden. Als ze alle 4 goed staan kan je het laatje open trekken. Binnenin vindt je een groter tandwiel en een elastiek. Pak het tandwiel en het elastiek.  

Ga weer naar de linkerkant van het apparaat en zoom in, sleep nu het nieuwe tandwiel tot boven het andere grote tandwiel. Draai weer aan de hendel en in het linker vakje wordt een wiel omhoog gedraaid.......links ervan gaat een luikje open en daar vindt je een schroevendraaier. Pak de schroevendraaier.

Zoom uit en ga naar de andere kant van het apparaat, daar zit een plaatje met schroeven. Zoom daar op in. Sleep de schroevendraaier naar 1 van de schroeven en draai deze dan los, als de schroef eruit is zit de schroevendraaier weer in je inventaris. Sleep dan de schroevendraaier naar 1 van de andere schroeven en draai ook deze los. Doe dit met alle schroeven. Het plaatje valt eraf en je ziet een paar wielen draaien, erachter zit iets verstopt. Druk op de knop om de wielen te stoppen.

 

Pak het ding eruit, het blijkt een sleutel te zijn die je kan vouwen en aan passen.

 

Zoom uit en ga naar kant E in het dak gedeelte vindt je een sleutelgat. Je moet de sleutel aanpassen. Klik op de sleutel en verdraai de baarden.

Als ze goed staan sleep dan de sleutel naar het gat, een laatje schuift open en daarin vindt je een medium tandwiel.

 

  Zoom uit en ga weer naar de tandwielen aan de linkerkant van het apparaat. Zoom erop in. Sleep nu het tandwiel tussen de 2 kleine tandwielen, zet de schuif weer naar rechts. Draai weer aan de hendel en in het middelste vakje wordt iets omhoog gedraaid.

 

Nu begint er aan de voorkant van alles te bewegen. Onderaan vindt je weer een tandwiel. Pak ook dit wiel.

Ga weer naar de andere kant en pak het laatste wiel terug, je hebt nu 2 medium wielen in je inventaris. Sleep nu die wielen 1 voor 1 naar rechts onder het rechtse vakje. Je kan wel aan de hendel gaan draaien maar het bovenste wiel draait niet mee. Sleep nu je elastiek naar die wielen en dat verbindt nu de wielen met elkaar.

Draai aan de hendel, het rechter vakje wordt geactiveerd. Vanzelf zoom je uit en draai je naar de voorkant. Nu naar het bovenste deel.

Druk op de knop links en de blauwe schijf met sterrenbeelden gaat draaien. Als deze stopt vindt je daar een koker, pak deze.

 

Klik op de koker in je inventaris, deze komt in beeld. Klik dan op de dop van de koker en sleep deze omhoog. Je hebt dan een smalle sleutel. Je ziet ook een stukje papier uitsteken. Sleep ook dit omhoog. Het is een foto, draai deze om en aan de achterkant zie je een tijd staan: 6:05, je mist alleen nog wijzers.

 

Zoom uit en ga naar de rechter kant van het apparaat, daar zie je een plaat met een klein sleutelgat. Sleep je kleine sleutel hier naar toe en draai de sleutel om. Dit is weer zon schuif en draaipuzzel. Klik op je magisch oog.  

Draai en schuif net zolang tot je de tekening goed hebt, een flits en je krijgt een schild.

Boven aan de spits is een ridder zonder schild of wapen. Zoom in op die ridder en sleep het schild ernaar toe.

 

Als je dat op de goede plek zet draait de ridder om en je ziet een blauwe edelsteen, pak deze. Je ziet een gat in het midden van de wijzerplaat, sleep daar de blauwe steen naar toe.

Zoom in op het midden en gebruik je magisch oog. Je ziet nu 2 wijzers. Draai aan de knop en zet de wijzers op 6:05.

 

  Puzzel opgelost, het apparaat verdwijnt naar binnen en het derde slot gaat open.  

  De 6-hoek klapt open en daar begint het nieuwe hoofdstuk.

Hoofdstuk 3:

Draai de kast rond op zoek naar een ovaal naamplaatje, je vindt dit op 1 van de steunpalen onderop. Schuif het plaatje naar rechts, dit zakt naar beneden en daarachter zit een schuif verborgen. Zet deze schuif omlaag.

 

  Op het vlak rechts ervan klapt een luik open daarachter ligt een briefje, lees dit. Ook staat er een kist.  

Klik op de kist en deze staat in je inventaris. Klik erop om deze in beeld te krijgen.

  Je moet de puzzel oplossen, het gouden balletje moet van links naar rechts. Dit moet je doen door het balletje op en af de cirkel te schuiven. Tussendoor moet je de cirkel draaien en zo kan je ervoor zorgen dat het balletje aan de rechter kant komt. Schuif het door tot het eind en er schuif een la open met daarin een sleutel, pak deze sleutel.

 

  Zoom uit en ga op zoek naar een sleutelgat, je vindt deze naast een grote gouden schijf. Sleep de sleutel ernaar toe en draai deze om, de stalen pin eronder schuift naar links.

 

Je ziet nu een groot safe slot, je heb zon soort slot al eerder open gemaakt. Deze werkt op dezelfde manier. Eerst 5 schuifjes links doen daarna 4 schuifjes rechts, de rest links en daarna de rest rechts. Het slot schuift omlaag, je ziet een soort projector.

 

Sleep de foto ernaar toe en klik op de lens, je ziet alleen de foto. Zoom uit en klik op je magisch oog en daarna op de lens. Je ziet nu het inwendige van het huis en als laatste zie je een woord: SIGIL.

 

Vanzelf zoom je weer uit, kijk onder de lens daar zie je iets liggen in een klein vakje. Klik erop en je hebt een vierkant plaatje in je inventaris.

 

Bekijk het plaatje en je ziet een zelfde plaatje op het paneel links van de safe. Zoom in op dat paneel

Je ziet rechtsonder een schuif, zet deze naar beneden. Klik dan op je magisch oog.

 

Je ziet bovenaan de cirkel een ruimte, draai deze naar links. Je kan nu een schuif op de ronde schijf naar buiten schuiven.

 

Draai nu de ronde schijf verder naar rechtsonder en schuif dat stukje eruit.

Draai dan de ronde schijf naar rechts en je kan nu het laatste stukje naar rechts schuiven. Klik je magisch oog weg en je ziet in het midden van de ronde schijf een opening. Sleep het plaatje ernaar toe.

 

Vanzelf zoom je uit en zoom je in op een kist onderaan het paneel links, de kist klapt open. Je kan hier letters invullen, vul hier SIGIL in. De kist gaat dicht en eronder schuift een la open.

 

Daarin ligt een briefje en een groot blauw kristal, lees het briefje en pak het kristal.

 

  Ga naar een steunpaal met een kastje erin en een nis erboven, voor het kastje zie je en ronde schijf. Zoom daarop in en sleep het kristal naar die schijf, het kristal schuift naar binnen en je ziet een lichtstraal naar boven.

 

Deze straal moet je nog focussen, draai de grote ring bovenop het kastje naar links net zolang je vanzelf uitzoomt. Je ziet dan een klepje opengaan met daarachter een ronde schijf. Pak deze schijf.

 

Waar moet je die schijf nu weer kwijt. Zoom uit en kijk naar links en daar zie je een ronde opening  onder op de vloer. Als je die niet ziet moet je de kast even verdraaien. Zoom in op dat gat en sleep je ronde schijf hier naar toe.

 

De schijf gaat draaien en een handvat klapt naar voren, trek aan het handvat om de lade te openen. Je vindt daar een apparaat om licht te reflecteren en af te buigen.

 

Zoom uit en ga terug naar de lichtstraal, bovenin de nis zie een en uitsparing waar het apparaat perfect in past. Sleep dat ding ernaar toe, het licht wordt nu via een aantal lampen naar rechts vervoert en gaat daar naar boven.

 

Er gaat een klep open en daar zie je een meter en 2 knoppen. Als je op 1 knop drukt zie je de meter uitslaan en langzaam teruglopen, d.w.z. dat je niet alle tijd hebt. Er zijn 8 steunberen, als je de rechterknop indrukt moet je snel de kast ronddraaien, op 1 van de andere steunberen is nu ook een klepje open met een knop en een meter.

 

Je moet nu die knop indrukken en zoek gaan naar het volgende klepje, daar vindt je weer een knop en een meter. Deze weer indrukken en dan vindt je een klepje waar je stukje van je wereldbol vindt. Als je te langzaam bent moet je opnieuw beginnen. Zoom uit en draai en zoom naar de wereldbol, verdraai de wereldbol totdat je de plek vindt waar je stukje past. Sleep het ernaar toe, rechtsonder in de hoek draait een paneeltje om.

 

Ga weer naar de steunbeer met de 2 knoppen en de meter, 1 lampje brandt nog. Je moet hier weer hetzelfde doen, op de knop drukken uitzoomen en op zoek naar het volgende klepje. Ook daar weer inzoomen en op het knopje drukken. Uitzoomen en verder zoeken, weer op het knopje drukken en verder draaien. Je vindt in een open klepje een vreemde sleutel, pak deze.

 

Bekijk de sleutel in je inventaris, je hebt 6 baarden die je op een bepaalde manier moet rangschikken om ergens te passen. Draai de kast even rond en je vindt al gauw een kant met een groot sleutelgat met 4 baarden.

 

Klik op de sleutel in je inventaris en ook op je magisch oog, je ziet dan als het goed is een omtrek van de sleutel zoals deze moet worden.  

Als dit niet zo is dan moet je eerst even met je magisch oog kijken naar het sleutelgat en daarna weer naar de sleutel.

  Staat de sleutel goed sleep deze dan naar het sleutelgat, dit schuift nu open en daar vindt jee een ander reflectie apparaat.

Zoom uit en draai naar de lichtstraal van het blauwe kristal, zoom in op het apparaat bovenin de nis. Sleep nu het apparaat dat je net hebt gevonden hier naar toe, naar de linkerkant.

 

De lichtstraal wordt nu ook gereflecteerd naar links. Volg de lampen naar links. Je komt bij een kast met een paar reflectoren erin en een schuif onder, boven en links, klik op je magisch oog en je ziet een smalle lichtstraal. Je moet nu met die schuiven spelen totdat de straal een aantal keren rondgaat en tenslotte op een oog valt links. Nu wordt de straal doorgestuurd.

Volg de lampen, je ziet bovenop de kast een licht gaan schijnen. Er komt een geperforeerde bol naar boven. Je ziet nu van alles op het plafond en de muren, sterrenbeelden e.d.

 

Je zakt naar beneden naar de steunbeer, daar gaat een klepje open en daarachter vindt je een ander stuk van de wereldbol. Pak het stuk en zoom uit, draai naar de wereldbol en zoek de plek waar het stuk past. Sleep het stuk er naar toe en linksonder draait een paneeltje om.

 

Ga naar de la rechts van de safe, zoom in op de bodem en daar zie je een vakje. Klik daarop en een geheime lade schuift open. Hier ligt een 6-hoekig stuk van de wereldbol. Zoom uit en draai naar de wereldbol. Zoek de plek voor dit en sleep het er dan naar toe.

Het paneeltje rechtsboven draait om en daar hangt een draaihendel. Pak de hendel, deze heeft een 4-kantige pin. Draai de kast rond en je ziet een kant met een mooie cirkel, rechts ervan zie je een plek voor die hendel. Sleep die hendel daar naar toe en draai dan met hendel.  

De cirkel gaat open en je ziet een houten wand, klik op je magisch oog en je ziet dat je hier weer een draai en sleep puzzel hebt.

Je kan het hele beeld draaien en omhoog en omlaag bewegen maar je kan ook de ronde schijf in het plaatje ronddraaien.

 

Als de tekening goed staat krijg je weer een flits. Je ziet nu een kubus in het midden uitsteken. Pak de kubus.  

Klik op de kubus zodat deze midden in beeld staat. Draai de kubus zodat je de onderkant ziet. 4 pijlen en een kruis, draai het kruis goed en bovenaan klappen punten naar buiten.

Ga nu naar de kant met het grote sleutelgat en zoom in op de rand boven het sleutelgat. Sleep de kubus daar naar toe en bovenop de kast komt een telescoop naar boven.

 

Dubbelklik op de telescoop om erop in te zoomen, je ziet door de telescoop een kruis met 6 lichten en een vakverdeling. Klik op de tekening om uit te zoomen. Ga naar het vlak links van de wereldbol. Zoom in op het 4-kant met de 16 sterren, je zag net door de telescoop ook 16 vakjes en 6 lichtjes. Je moet nu op de sterren klikken in het patroon van de tekening.

 

Gedaan dan gaat een luikje open op het paneel daaronder........ het laatste stuk voor de wereldbol.

 

Pak het stuk, erachter ligt ook een briefje. Lees dit. Zoom uit en zoom in op de wereldbol en zoek naar de plek waar dit stuk moet komen.

Sleep dan dit stuk er naar toe, het laatste paneeltje draait om en uit de steunbeer  komt een hendel omlaag.  

  Trek die hendel naar beneden en je ziet de bovenkant van de kast veranderen en groter worden.

Je beland in:

Hoofdstuk 4:

2017: Walkthrough door: Dick Leeuw

Opmaak en publicatie: Louis Koot