2016: Walkthrough door: Dick Leeuw  

Tekst door Dick Leeuw en Screenshots door: Louis Koot

22 Augustus 2016: Er is een nieuwe versie van The Eye of Ara.....deze nieuwe versie geeft de speler de mogelijkheid om o.a de lastige 3 schilderijen puzzels te skippen via een skipknop.  Je kunt die 3 schilderijpuzzels dan simpel op,lossen door het invoeren van een jaartal. Als je de game hebt gekocht via Gog.com of Steam dan kun je de nieuwe versie daar ophalen via je Gog.com of Steam account. Je moet dus de gehele game opnieuw downloaden om de nieuwe versie te hebben.

Je bent een radiotechnicus en je bent "out of a job". Dus wat doet een werkloze specialist dan...Jawel.....je richt als ZZp-er dan je eigen bedrijf op en in dit geval is jouw bedrijfje genaamd "Rent-a-Tech". Al gauw krijg je de eerste opdracht want je wordt ingehuurd om de bron te vinden van een "Statische RF storing". Deze storing heeft al het TV, Radio en WiFi verkeer in een straal van 100 kilometer plat gelegd. De bron van de storing blijkt te zitten in een eeuwen oud kasteel op een verlaten eiland.  Het kasteel heeft onder de locale bevolking een zeer slechte reputatie, dus geen van de locale specialisten durft een voet te zetten op het eiland en daarom ben jij ingehuurd om het probleem op te lossen.

Je opdracht is om naar het eiland en het kasteel te gaan om er de bron van de storing te vinden en uit te schakelen zodat er weer normale TV, Radio en WiFi verkeer mogelijk zal zijn. Opgewekt vertrek je naar het eiland, in de verwachting dat een stel krakers bezit hebben genomen van het kasteel en er een piraten radiostation zijn begonnen. Maar inplaats van een piraten radiostation blijkt al snel dat het eiland en kasteel geheel verlaten zijn en dat "vliegende" camera's je constant in de gaten houden en dat je zoektocht door het kasteel wordt belemmerd door krankzinnig moeilijke puzzels die je moet zien op te lossen wil je de opdracht tot een goed einde brengen. Geheel volgens de traditie van de Myst games ben je geheel alleen op het eiland en in het kasteel.....Je zult geen andere personages tegenkomen

Eerst maar wat uitleg over de "Mechanics" van de game:

Je kunt NIET ZELF saven en loaden . De Game saves je voortgang telkens als je de game afsluit en je gaat dan verder vanaf het laatste savepunt. Zoals je op het startscherm van de game ziet kun je 3 keer een "New Game" starten. Dat is misschien wel handig om te doen....je kunt dan in elk van die 3 games een andere volgorde aanhouden. Voor elk van die 3 "New Games" wordt je speeltijd bijgehouden en een Savegame file gemaakt en opgeslagen.

Onder Windows 8.1 vindt je die save files op de volgende locatie: 

Gebruikers\jouw naam\AppData\LocalLow\100 Stones Interactive\The Eyes of Ara\SaveData01

Hier is dus "SaveData01" de save file voor New Game 1.....

Begin je ook een New Game 2 en 3 dan maakt de game ook een "SaveData02" en een "SaveData03" file aan.

Je speelt The Eye's of Ara geheel met de muis.  Je gaat vooruit door je linkermuisknop in te drukken en je kunt 360 graden ronddraaien door je linker - of je rechtermuisknop ingedrukt ter houden en dan je muis ronddraaien. Ook omhoog en omlaag kijken doe je op deze manier,  Dit draaien gaat echter vanzelf zodra je met de cursor naar de randen van het scherm gaat maar dat kan dan nogal snel gaan. Als je daar niet tegen kunt dan kun  je de snelheid van het draaien verminderen  in de "Settings" . 

Ga daarom eerst even naar de "Settings" want daar kun je enige dingen naar eigen voorkeuren instellen. Vink onder "Gameplay" vooral "Invert Camera" en "Hotspot Helper Cursor" aan.  Standaard is het draaien in de game "verkeert om", dus als je rechtsom draait met de muis dan draai je in de game linksom en als je linksom draait met de muis dan draai je in de game linksom.  Vindt je dit vervelend dan kun je dit verhelpen door  in de "Settings" "Invert Camera" aan te vinken. Dan is rechtsom ook echt rechtsom en linksom ook echt linksom.  Bij "Camera Sensitivity" en "Input Sensitivity" kun je met de schuifjes de snelheid van het draaien en van het vooruit/achteruit lopen instellen.

Je hebt een inventory waarin de spaarzame items die je moet vinden worden opgeslagen. De inventory vindt je onderaan het scherm. 

Je kunt de inventory zichtbaar houden of verbergen en weer zichtbaar maken op het moment dat je een item uit de inventory nodig denkt te hebben,

Het spel speelt zich af in een groot kasteel dat vele kamers, hallen en verborgen ruimtes heeft. Daarom heeft de Ben Droste, de bedenker en maker van de game, het kasteel in diverse "Areas" verdeelt. De inventory bevat altijd alleen die items die je vindt en nodig hebt in een bepaalde area van het kasteel. Je kunt vrijelijk tussen de areas heen en weer gaan, als je areas tenminste hebt "ontsloten". Ga je van de ene area naar een andere area dan wordt de inventory "geleegd" maar keer je terug naar een vorige area dan zitten alle items voor dat area weer in je inventory.

Gele Orbs, Blauwe Orbs, Munten, Foto's, Schilderijen en Actionman:

Er zijn per Area verborgen items zoals Munten, Foto's en Orbs te vinden...Deze items zijn niet van belang voor de game behalve de blauwe Orbs en de gele Orbs....

Je moet alle blauwe Orbs vinden want die zijn wel van belang wil je de game ooit kunnen uitspelen. Per "Area" zijn er 2 blauwe Orbs te vinden maar om ze te verkrijgen heb je per Area 3 gele Orbs nodig. Je komt alleen bij het EINDSPEL als je alle blauwe Orbs gevonden en gepakt hebt. 

De munten en andere verborgen items zoals foto's, schilderijen en actiemannen zijn niet van belang en dienen alleen om je "Steam achievements" te scoren, dus het is niet persé nodig om ze allemaal te vinden. Als je het eindspel hebt uitgespeeld kun je altijd nog overal naar toe om de laatste foto’s, munten en poppen te vinden. 

Verder moet je alle boeken, alle journaals en aantekeningen lezen, want als je dit allemaal doet dan komt er na het eindspel nog een puzzel en een verborgen ruimte tevoorschijn waar je ook nog dingen moet vinden. Dan komt er nog een verborgen doorgang tevoorschijn.

Hoofdstuk 1: Geraak in het Kasteel

Hoofdstuk 2: In en om The Great Hall

Hoofdstuk 3: De Bibliotheek

Hoofdstuk 4: Gang met Slaapkamers deel 1

Hoofdstuk 5: Gang met Slaapkamers deel

Hoofdstuk 6:Troonzaal en Laboratorium

Hoofdstuk 7: Planetarium en Observatorium deel 1

Hoofdstuk 8: Planetarium en Observatorium deel 2

Hoofdstuk 9: Eindspel en Extra's

2016: Walkthrough door: Dick Leeuw