2017: Walkthrough door: Louis Koot  

Memoranda is een "point and click" adventure game en is geïnspireerd op diverse korter verhalen van de Japanse kunstenaar Haruki Murakami. 

Het verhaal speelt zich af in een rustig stadje waar enige vreemde, maar ook gewone, mensen samenleven. Er is 1 ding dat de mensen in het stadje met elkaar gemeen hebben.....ze verliezen allen iets en dat kan hun naam zijn of hun echtgenoot of hun verstand. Eén van die mensen die iets verliest is een meisje genaamd Mizuki.......... Mizuki vergeet  haar naam......Heeft Mizuki echt last van geheugenverlies of is er iets anders aan de hand in het stadje. Help Mizuki om haar naam terug te vinden in een stadje waar alles anders is dan het op het eerste gezicht lijkt te zijn.  In het spel open je met je ESCAPE-toets het Pauze Menuscherm alwaar je kunt Saven, Loaden, naar de Opties kunt gaan en de game kun t verlaten via "Quit"

Intro

Klik "New Game" om te starten. 

Je krijgt dan 3 foto's in je scherm. Klik op 1 van de foto's om verder te gaan.....Mizuki vertelt het verhaal dat bij de foto hoort, dus luister

Klik dan de foto weg en klik op de volgende foto om het verhaal door te laten gaan.....

Als je alle 3 foto's hebt weggeklikt dan krijg je de Afgraving te zien. Mizuki vertelt verder. Dan horen we de Oude Zeeman......We zijn in Mizuki's huurflatje.......Mizuki wordt geplaagd door de Oude Zeeman die haar niet laat slapen....Al 17 dagen lang heeft Mizuki niet kunnen slapen.....de Oude Zeeman is Mizuki's plaaggeest, maar is hij werkelijkheid of een product van Mizuki's verbeelding. De Oude Zeeman verdwijnt en Mizuki heeft zich dan aangekleed en staat voor haar bed   Het "How To Play" scherm verschijnt.  Het schermpje vertelt je hoe je de game bestuurt en dat lijkt mij  duidelijk genoeg. 

  Klik dit schermpje weg en......Je hebt nu controle over Mizuki

Appartementsgebouw

Mizuki's flat

Als je de cursor naar bovenin het scherm beweegt dan floept de menubalk tevoorschijn met daarin de opties "Load", "Save", "How To Play" en "Quit". 

Je kunt Saven en Loaden zo vaak als je wilt en op elk moment dat jij dat wilt. Als je de ESCAPE-toets op je toetsenbord drukt dan floept de menubalk ook open. Rechtsklik met de Oogcursor om dingen te bekijken.......Mizuki vertelt er dan iets over. Linksklik de Handcursor om dingen te pakken.  Dingen die je pakt worden opgeborgen in de inventory. Je opent de inventory door je Spatiebalk te drukken

Bekijk alles wat je kunt bekijken. Bekijk de foto's en de Post-itt briefjes die aan de muur boven Mizuki's bed hangen. Mizuki vertelt er dan iets over. Bij het raam staat de radio op de linker grote luidsprekerbox en een platenspeler op het ladekastje. Op de radio ligt een schaar. Bekijk de platenspeler. Pak de Schaar (Scissors)

De schaar wordt opgeborgen in de inventory.  Bekijk de kleine vierkante Safe, die voor de bank op de vloer staat. Mizuki is de code voor de safe vergeten en ze heeft geen zin om zich daar nu druk om te maken. Miso, de witte kat van buurvrouw Erica zit eigenwijs te kijken op de zitbank. Klik maar even met je praatcursor op kat Miso om wat tegen het dier te zeggen.

Op de ronde glazen salontafel ligt Mizuki's laptop en staat een pak Vruchtensap.  Bekijk de laptop.....Mizuki wil er haar tijd niet aan verspillen.

 Pak het pak Vruchtensap. Op het krukje ligt de kaart van het stadje.....Pak de Kaart......De kaart verschijnt even in je scherm maar Mizuki bergt de kaart snel op. 

Vanaf nu kun je de kaart tevoorschijn halen door op je TAB-toets van je toetsenbord te rammen. Via de kaart reist Mizuki snel en veilig naar de diverse locaties in de stad, mits je die locaties eerst beschikbaar hebt gemaakt. Mizuki houd ook een dagboek bij waarin ze opschrijft wat ze moet doen/gedaan heeft. Je opent het Dagboek via de M-toets van je toetsenbord. Dubbelklik de deurcursor, aan de linkerrand van het scherm om de flat te verlaten. Mizuki is dan in het trappenhuis van het appartementsgebouw. 

Tussen de trappen is de lift. Mizuki's flat 1921 is dus op de 3e etage en het gebouw heeft 4 etages. De lift gaat echter niet naar de 4e etage. Bij Mizuki's flatdeur hangt een sierbeugel aan de muur en aan die sierbeugel wappert Mizuki's "Niersteen" (Kidney-shapped Stone). Je kunt de "Niersteen" nu pakken maar als je deze verdieping verlaat dan zul je merken dat de "niersteen" vanzelf weer uit inventory verdwijnt en weer aan de sierbeugel gaat hangen.......blijkbaar moet Mizuki eerst een reden hebben om de "niersteen" mee te nemen.

4e etage: de Filmkamer:

Als je de lift in stapt dan zul je zien dat je met de lift niet naar de 4e etage kunt gaan, dus doe maar geen moeite en loop via de trap, links naast de lift, omhoog naar de 4e etage. Het is ietwat donker op de 4e etage. De deur van de filmkamer (Screening Room) zit op slot. Aan de muur hangt een oude Filmposter. Rechtsonder in de hoek staan dozen en voor die dozen ligt een blauw kleedje op de vloer. Onder het blauwe kleedje ligt een oude foto (Old Photo). 

Bekijk de deur, bekijk de filmposter. Pak de Foto, die onder het blauwe kleedje ligt. Bekijk dan de foto in inventory, dus open de inventory en rechtsklik dan op de "Jack & Phil's foto" om de foto nader te bekijken en te horen wat Mizuki erover te zeggen heeft

Rechtsboven op de foto staat een logo van Phil met daarin zijn handtekening. Rechtsklik om de close-up van de foto te sluiten. Linksklik in inventory op de schaar om de schaar op te pakken.....sleep de schaar naar de "Jack & Phil's foto" en klik dan met de schaar op de foto en......Mizuki knipt het hoekje met het logo uit de foto. In inventory heb je dan de foto met het hoekje eruit geknipt en je hebt dat hoekje met daarop Phil's handtekening.

Ga via de trap terug naar de 3e etage.......Als je eerder hier de "Niersteen" had gepakt dan zul je nu zien dat die "Niersteen" weer terug aan de sierbeugel hangt.  Ga via de trap, verder omlaag naar de 2e etage.

2e Etage: "Runaway Man's flat":

Aangekomen op de 2e etage horen we een vrouw praten in de "Runaway Man's Flat".  Luister naar het eenzijdige telefoongesprek. Bij de omhoogtrap zit een klein meisje op de vloer en ze zit er te tekenen. Bekijk de flatdeur......Probeer met het kleine meisje te praten maar die wil niet met Mizuki praten.  Ga via de trap. verder omlaag naar de 1e etage. 

1e Etage: De flat van Qardash:

Ook hier een flat. Op de deur van de flat zijn 6 speelkaarten geplakt......het is het Klopsysteem voor de flatdeur. Klik met je vergrootglascursor op de 6 speelkaarten om ze in close-up nader te bekijken. Via de Hint knop, linksonder, kun je in totaal 3 hints krijgen om deze kloppuzzel op te lossen. Klik dus Hint 1, dan Hint 2 en dan Hint 3

Je moet dus op zoek naar een poster voor de oplossing van deze puzzel. Klik op het kruisje, linksboven, om uit de close-up te gaan. Ga via de trap verder omlaag naar de Lobby op de begane vloer etage.  

Beganevloer: Lobby: Huismeester Jack:

Huismeester Jack zit achter zijn balie koffie te leuten. Op het kleine ronde tafeltje ligt een krant (Newspaper).  Aan de muur hangt een prikbord waarop een Poster en een Foto (Arash's Photo) hangen. Bekijk de krant......Mizuki leest de krant echter niet want de krant is al weken oud. Bekijk de Poster en bekijk de Arash's Foto. De Foto zie je in close-up.........de jongen op de foto is Arash, de zoon van Jack. Arash is een filmregisseur en hij werkt momenteel aan zijn 2e grote bioscoopfilm. 

Als je de krant, de poster en de foto bekeken hebt en je hebt op de 4e etage de gesloten deur van de filmkamer bekeken dan ga je met huismeester Jack praten.  Mizuki en Jack praten eerst over Mizuki's naam en over nog wat algemeenheden. Klik weer op Jack als het gesprek dan is afgelopen om verder met hem te praten en deze keer vraagt Mizuki Jack over de filmkamer en waarom die is afgesloten. 

Jack legt dan uit waarom hij de filmkamer heeft afgesloten en waar de films zijn gebleven. Jack wijst Mizuki de weg naar het huis van zijn voormalige vriend aan wie hij de films heeft uitgeleend en deze locatie komt nu beschikbaar op de kaart. Het is het "Jack's Friends Hous" in Lexington Str

Er valt momenteel niets meer met Jack te bespreken. Voor je nu het appartementgebouw verlaat duik je nog even de lift in. Dubbelklik met de deurcursor op de liftdeur om in de lift te stappen. In de lift zie je het knoppenpaneel om met de lift naar de etages te gaan. Op de andere want van de lift hangt een Poster....het is een poster van Qardash, de bewoner van de flat op de 1e etage waarop de deur die 6 speelkaarten hangen. Bekijk de "Qardash Poster"

Op de poster lees je de oplossing voor het klopsysteem van Qardash's deur......want die oplossing staat in het rijmpje dat bovenaan op de poster staat geschreven...Het gaat om de woorden "Quartet", "Duet" en "Solo". Linksklik om uit de close-up te gaan en klik dan met de deurcursor of klik op de "G" knop om weer uit de lift te stappen. Druk nu even je "M-toets" in om het dagboek te openen. In het dagboek noteert Mizuki alle belangrijke dingen die ze hoort en ook wat ze moet doen. Dus kijk regelmatig in het dagboek. Druk weer de "M-toets" om het dagboek te sluiten.

Je kunt nu meteen via de kaart reizen maar doe dit nog niet. Inplaats daarvan verlaat je het appartementsgebouw via de deurcursor rechtsonder. Mizuki beland dan op straat.

 Aan de overkant hangt buurvrouw Marta uit haar raam. Praat even met Marta.......Marta is ietwat hysterisch want haar kat is verdwenen en Mizuki beloofd dat ze zal opletten of ze de kat ergens ziet.

Dubbelklik de deurcursor, midden onder, om te belanden op het:

Tanuki plein:

Je had ook via de kaart naar dit stadsplein kunnen reizen, maar dan had je Marta gemist. Op de kaart heet dit plein het Tanuki Square.  Het plein is dus het centrum van het stadje. Midden op het plein staat het Tanuki standbeeld in de ronde vijver. Voor het standbeeld staat een gedenkplaat (Memorial Plaque). Links zit een kat op het rode dak van de huizen.  Linksboven is op de hoek de bakkerswinkel (Bakery) en aan de overkant is het café. De straat bij de bakkerswinkel is de straat waar het appartementgebouw van Mizuki is. De straat rechts is Lexington straat. Er komen nog 2 straten uit op het plein maar die zijn nu nog niet beschikbaar. Bekijk het Tanuki standbeeld en de Gedenksteen en bekijk ook de Kat op het dak. Ga dan de bakkerswinkel binnen.

Bakker (Bakery):

Bij binnenkomst heeft Mizuki even een "geheugenverlies momentje" maar ze wordt door de Mr. Doughnut, de bakker, snel weer uit haar droom gehaald. Op de toonbank staat een schaal met donuts (Doughnut). Praat met bakker Mr. Doughnut en doe dit meerdere keren.  Mr. Doughnut blijkt een enorme fan van de muziek van componist Wagner te zijn en hij fluit ook een paar akkoorden van een Wagner opera en hij vertelt ook dat ie speciale Wagner broodjes gaat bakken voor zijn vaste klanten. Als bakkertje Doughnut in herhaling vervalt weet je dat je alles met hem besproken hebt.  Pak dan een Donut uit de schaal die op de toonbank staat.

Mizuki wil nu naar het huis van die vriend van huismeester Jack en dat huis is in Lexington Str. Je kunt via het plein naar Lexington Str. lopen of je gebruikt de kaart om daar te komen.  Als je de kaart wilt gebruiken dan ram je op je TAB-toets om de kaart tevoorschijn te halen en dan klik je, op de kaart, op het "Jack's Friend's House" en...

....in een oogwenk beland je dan in:

Lexington Street: Huis v.d Poppenmaker:

Tegen de stoeprand aan zit de kwelgeest van Mizuki, de oude Zeeman. Het 2e huis is het huis van de Poppenmaker (Puppeteer's House), de vriend van Jack. Tussen beide huizen hangt een "Missing Elephant" poster.  Links kun je terug naar het stadsplein.  Praat met de oude zeeman en bekijk die "Missing Elephant" poster. Die vermiste olifant zal nog belangrijk worden voor Mizuki. Ga dan het huis van Poppenspeler binnen. Mizuki beland in de hal van het huis. 

Meteen naast Mizuki staat een grote kist en op die grote kist staat een kleine donker rode doos (Box).  Boven de kist hangt een plankenrekje aan de muur. Op de bovenste plank van het rekje ligt een enge pop (Creepy Doll) en in het onderste plankje steekt allerlei gereedschap waaronder een Priem (Bradawl). In het midden van de hal is de doorgang naar de gang en aan de overzijde is de deur naar de "Lichte Kamer" (Bright Room).  Mizuki wil nog niets pakken want ze wil zich eerst voorstellen aan de bewoner van dit huis, de poppenspeler. Loop dus de gang (Corridor)  in.

De muren van de gang hangen vol met foto's/schilderijtjes en achterin de gang is de deur van de woonkamer (Living Room). Je kunt 3 van de schilderijen bekijken via je oog/rechtsklik. Bekijk op de rechtermuur het Familie schilderij en het Soldaat schilderij en op de linkermuur het Kleine Meisje schilderij...

............je ziet deze 3 schilderijen in close-up en Mizuki vertelt er iets over........Neem vooral notie van de kledij van de soldaat, de kinderen en de pappa en de mamma.

Als je de 3 schilderijen bekeken hebt dan dubbelklik je de deur van de woonkamer om daar binnen te gaan en........Mizuki ontmoet in de woonkamer de Poppenmaker, die in zijn ligstoel TV zit te kijken maar de TV geeft geen beeld. Praat met de poppenmaker (Doll Maker) en blijf dat doen totdat er niets nieuws meer te vragen valt.

De poppenmaker was de vroegere eigenaar van het restaurant in de 20st straat en hij en Mizuki kennen elkaar vanuit die tijd.  De poppenmaker is ook uitvinder en hij wil pas verder met Mizuki praten als ze bewijst dat ze intelligent genoeg is. Hij wil dat Mizuki zijn TV verbind met het oude "Global TV Network" waarvan de beelden nog steeds door de ruimte "zweven". 

Ga terug naar de gang en dan door naar de hal. Nu Mizuki met de poppenmaker gepraat heeft kan ze dingen in het huis pakken. 

Terug in de hal pak je nu die Priem (Bradawl) uit het onderste plankje van het plankenrekje. 

Bekijk ook de enge Pop (Creepy Doll) en zoom even in op de rode doos die bovenop de grote kist staat. 

De doos is echter op slot. In het deksel van de doos staan letters........het deksel heeft 16 vakjes waarin letters staan. Je moet de juiste vakjes indrukken. Je weet nog niet welke vakjes je moet indrukken maar je kunt weer 3 Hints horen via de Hint 1, 2 en 3 knop linksonder. Als je die hints klikt dan geeft Mizuki je hints over een boekenkast die ook 16 vakken heeft. Ga uit de close-up en ga dan de Lichte Kamer binnen, aan de overkant van de hal. 

Er staat een poppenkast in de kamer en in de muur steekt de boekenkast. De boekenkast heeft is in 4 kolommen verdeeld en elke kolom heeft 4 vakken.  in 7 vakken liggen/staan boeken. Nummer de vakken, van linksboven naar rechtsonder 1 t/m 16 en noteer dan in welke vakken er boeken liggen/staan.....er liggen boeken in deze vakken: 4, 7, 9, 10, 11, 12, 13.......dit is de oplossing voor de doos in de hal.

Ga terug naar de hal. Terug in de hal klik je weer met je vergrootglascursor op de rode doos, die bovenop de grote kist staat. Je geraakt weer in de close-up van de doos. Het deksel van de doos heeft dus 16 vakjes met letters, net als de boekenkast in de lichte kamer. Nummer de vakjes ook, van linksboven naar rechtsonder 1 t/m 16 en klik dan op de vakjes waar in de boekenkast de boeken staan/liggen......Klik dus op de vakjes 4, 7, 9, 10, 11, 12, 13.......en....de doos gaat open. 

In de doos ligt o.a een Gouden Sleutel........pak de Gouden Sleutel en verlaat deze close-up.  Keer terug naar de verlichte kamer. Linksklik nu met je tandwielcursor op het rode gordijn van de poppenkast..........Mizuki opent het gordijn en ze kijkt dan in de poppenkast. In de poppenkast hangen 3 poppen en kledingstukken. Je ziet de mamma en de pappa en hun zoontje. Je moet 1 van de 3 poppen aankleding met de juiste kledingstukken.....Je hoeft maar 1 pop te doen.....Je kunt weer 3 hints krijgen en als je die 3 hints gebruikt dan vertelt Mizuki dat de oplossing voor deze puzzel te zien is op de 3 schilderijtjes die in de gang hangen, en die je al bekeken hebt. Klik op 1 van de 3 hoofden en klik dan op een broek, blouse of shirt die bij de pop van je keuze horen. Ik heb het jochie gekozen, maar je mag ook de mammie of de pappie kiezen. 

Doe je dit goed dan ga je vanzelf uit de poppenkast en is er op het krukje een Teddybeer onthuld.

Klik met je tandwielcursor op de Teddybeer. Je komt in de close-up van Teddy.  Teddy heeft blijkbaar een buikoperatie ondergaan want je ziet een litteken op zijn buik. Open de inventory en pak er dan de Priem (Bradawl) uit en klik dan met de Priem op het litteken in Teddy's buik.......Je maakt Teddy's buik open en je ziet dan een klein toetsenbordje met een sleutelgat. 

Pak de Gouden Sleutel uit inventory en steek de sleutel dan in het sleutelgat van het toetsenbordje en......

Teddy doet dan zijn beide ogen open........In Teddy's rechteroog zie je een kleine C en in zijn linkeroog een kleine O. 

Klik op het toetsenbordje op de C en op de O toets en deze 2 toetsen worden rood en dan groen en vanzelf ga je uit de close-up en......

Je hoort de poppenmaker die gilt dat het Mizuki gelukt is om zijn TV met het oude Global Network te verbinden en dat ie nu verder met haar wil praten. Dus ga, via de hal en de gang, terug naar de poppenmaker in de woonkamer en ga weer babbeltjes met hem doen. 

Mizuki mag nu verder rondkijken in de flat. Ga terug naar de verlichte kamer en.......

In de lambrisering, rechtsonder de boekenkast, is nu een gat en in dat gat staat het koffertje met de Filmrollen (Film Reel Storage Box)...Pak de Filmrollen koffer. 

Open de stadskaart en reis via de kaart terug naar de straat waar Mizuki woont (My Home).

Appartementgebouw:

Mizuki beland dus terug voor de deur van het appartementgebouw. Marta hangt nog uit haar raam. Ga naar binnen . 

Loop door naar de balie. Pak de filmrolkoffer uit inventory en geef het koffertje aan Jack. 

Praat dan met Jack......Mizuki herinnert Jack er aan dat hij de filmkamer zou openen als hij de films weer terug zou hebben. Ga even terug naar buiten en dan meteen weer naar binnen en......De filmrolkoffer staat niet meer op de balie. Praat weer met Jack en doe dit 3 keer......Bij de 3e keer doet Mizuki aan Jack de suggestie om de oude film "What About Jack" te draaien in de filmkamer. Ga, met de lift of via de trap, naar de:

1e Etage: Qardash:

Zoom weer in op de 6 speelkaarten die op de deur van Qardash's flat zijn geplakt. Je moet dan de 3 juiste kaarten klikken en de oplossing van deze kloppuzzel kun je dus lezen op de Qardash Poster die in de lift hangt.  Het rijmpje op die poster verteld over "Quartet", "Duet" en "Solo". Quartet = 4, Duet = 2 en Solo = 1, dus klik op de kaarten 4, 2, 1 en.........

Mizuki mag dan naar binnen en dat doet ze dan ook.  Praat uitgebreid met Qardash. Qardash is een uitvinder en momenteel werkt ie aan zijn nieuwste uitvinding de "Nature DTMF Machine", een machine die geluidsfrequenties kan opvangen en die dan kan coderen.  Qardash kan het ding niet echter afmaken want hij heeft er 4 nieuwe frequenties voor nodig.

Links naast Qardash steekt een tekening uit vanonder het kleed waarop hij zit......Die tekening is een "Machine Diagram". Pak het "Machine Diagram" en........Er komen een nieuwe locaties beschikbaar op de plattegrond  en dat zijn  de "Opera Singer" en de "Dark Alley" locatie.  Open de inventory en bekijk dan het "Machine Diagram". Verlaat de flat van Qardash en ga omhoog naar de 2e etage. 

2e Etage:

Op de 2e etage zit het kleine meisje nog steeds te tekenen. Het kleine meisje wil nog steeds niet praten met Mizuki. 

Pak de Donut (Doughnut) uit inventory en geef de Donut dan aan het kleine meisje en........

Het meisje eet de donut met smaak op en nu wil ze wel met Mizuki praten. Het meisje vertelt Mizuki over Mr. Spaghetti, de man van de vrouw die hier in de flat woont. Het schijnt dat die Mr. Spaghetti verdwenen is. Het meisje heeft echter een filmblik met daarin een film van Mr. Spaghetti en ze geeft het filmblik aan Mizuki met het verzoek om het aan die Mr. Spaghetti te geven als Mizuki hem tegenkomt. 

Open de inventory en rechtsklik dan op het Filmblik (Film Box) om er de Filmspoel uit te halen. Je hebt dan een volle Flimspoel (Film Reel) en een nu leeg filmblik in inventory. Ga, via de trap of de lift, naar de 3e etage.  Hier is Mizuki's flat dus. Ga niet naar binnen. Aan de sierbeugel hangt dus de "Niersteen" (Kidney-Shaped Stone). 

Je weet dat als je de "Niersteen"pakt dat die dan weer uit inventory verdwijnt om weer aan de sierbeugel te gaan hangen. Mizuki kan de "Niersteen" alleen meenemen als ze de "Niersteen" ergens in kan bewaren. Wel......Mizuki heeft nu een leeg Filmblik, dus pak de "Niersteen" weer van de sierbeugel en stop de "Niersteen dan, in inventory, in het lege Filmblik

 Nu zal de "Niersteen" niet meer verdwijnen uit inventory. Ga via de trap naar de 4e Etage

4e Etage:

Omdat Mizuki de koffer met films aan Jack heeft gegeven is de Filmkamer (Screening Room) nu geopend, dus ga er binnen. 

In de filmkamer hangt een projectiescherm en staat de filmprojector. Pak de Filmspoel uit inventory en klik de film op de projector en.....

Op het scherm zien we dan de "Kat film" Je ziet 8 kattenkoppen in 3 rijen onder elkaar. 3 van de katten zeggen iets. 

Noteer welke 3 katten iets zeggen en noteer de volgorde en hun positie. Het zijn de katten linksboven, midden onder en rechtsboven. 

Open de plattegrond en reis nu naar de Donkere Steeg (Dark Alley)

Donkere Steeg (Dark Alley): The Nark:

Hier zien we de kat van Marta en een slungelachtige vent die The Nark word genoemd. Op de muur, achter The Nark, hangt een "Missing Elephant" poster. Er is ook een donkere ingang (Dark Entrance) en voorbij die donkere ingang staat een fles met vloeibaar propaan(Liquid Propane).  Ga eerst de fles vloeibaar Propaan pakken. 

Bekijk de donker ingang en bekijk de kat........Mizuki durft dat donkere tunneltje niet in te gaan. Loop terug naar The Nark en ga met hem praten. De narrige Nark wil echter niet veel vertellen.......hij wil dat Mizuki opdondert. Bekijk de "Missing Elephant" poster en.........Mizuki vraagt the Nark of hij weet waar de verdwenen olifant is en......The Nark gilt dan dat Mr.Spaghetti hier iets mee te maken heeft en er komt een nieuwe locatie beschikbaar op de plattegrond en dat is de "Cottage"

Ga, via de plattegrond, nu naar de "Opera Singer" locatie (Where I Hear Someone Singing)

de Opera Kat:

De "wereldberoemde" opera Kat staat, voor het kantoor van de Counselor, een aria te kwijlen. Praat met de Opera Kat......

De Opera kwelende kat heeft last van vliegjes die steeds in zijn mond willen kruipen als ie de bek open doet en daardoor moet ie steeds hoesten. Mizuki vraagt de opera kat of hij de frequenties van het "Machine Diagram" kan zingen en dat wil de kat wel proberen. 

Pak dus het "Machine Diagram" uit inventory en geef het aan de opera kat en.......de opera kat probeert de aria te zingen maar hij krijgt een gigantische hoestbui. 

Pak het pak sinassap uit inventory en geef het aan de kat ......opera kat dringt wat sap en vervolgens zingt ie de aria van het diagram weer en......

Je ziet dan de 4 kleurrijke frequenties opstijgen uit de bek van de opera kat.....Helaas....de 4 frequenties vliegen weg en dat was niet de bedoeling.......

Mizuki moet er voor zorgen dat de frequenties op de grond vallen.......Combineer in inventory het Propaan met het pak sinassap

Klik vervolgens weer met het pak sinassap op de opera kat en.......De kat drinkt weer wat sap en zingt vervolgens weer de frequenties en die vallen nu op de grond. 

Pak de Frequenties.

Mizuki kan nu nog niet het kantoor van de Counselor binnen......dat komt later. Open de kaart en reis via de kaart nu naar de Cottage:

Cottage:

In de Cottage woont die Mr. Spaghetti en the Nark heeft vertelt dat hij vermoed dat die verdwenen olifant er ook huist

Op het doorlopende pad ligt een halve aardappel. Pak de halve Aardappel

Achter de brievenbus zie je een rattenhol in het gras. Kijk, via de vergrootglascursor, in het rattenhol.  

Mizuki gluurt dan door het gat in het gras het rathol in. Bekijk in het hol alle hotspots en hoor dan wat Mizuki erover zegt. 

Op de bodem is een klein tuintje maar in uit 1 van de gaten groeit niets. De wastafel geeft geen water. Mizuki denkt dat er in dat lege gat wellicht een zaadje tot bloei kan komen mits dat zaadje water en voedingstoffen krijgt. Klik de deurcursor om uit de close-up te gaan. Klik op de deurbel van de Cottage........Mr.Spaghetti wil echter niet open doen......hij wil met rust gelaten worden. Bekijk het tuinpad en hoor wat Mizuki  zegt.......

........Mizuki denkt dat die olifant ook in het huisje "woont" maar ze wil dit eerst zeker weten.....wellicht kunnen er voetafdrukken zichtbaar gemaakt worden op het tuinpad? 

Ga naar het stadsplein en ga daar weer binnen bij de bakker

Bakker: (Bakery)

Praat weer met bakkertje Doughnut.  

Mizuki vraagt om een zak meel en dat krijgt ze dan Van Mr.Doughut.

Appartementgebouw: Qardash:

Reis, lopend of via de kaart, terug naar het appertementgebouw (Home). Mizuki beland uiteraard weer in de straat. Marta hangt niet meer uit haar raam. Ga het appartementgebouw weer binnen en ga op de 1e etage weer bij Qardash binnen. Geef de 4 gekleurde Frequenties aan Qardash. 

Qardash kan nu zijn machine afmaken en hij zegt dat als Mizuki de volgende keer langskomt ze de machine mee kan nemen. Verlaat de flat van Qardash maar ga meteen weer naar binnen en zie..........De DTMF machine is klaar en staat gereed op het krukje. Pak de DTMF Machine en bekijk het ding even in inventory

Reis via de kaart terug naar de 

Cottage

Stooi de zak meel leeg op het tuinpad. 

Reis terug naar het appartementgebouw. In de standaard van de boekwinkel ligt een nieuwsbrief en de nieuwste editie van het "Tips and Trics magazine". Bekijk de nieuwsbrief 

Keer terug naar het 

stadsplein:

Bij de fontein staan nu een meisje en 2 mannen.  Ga praten met het meisje en de 2 mannen, dit zijn Ray, Niall en Chris. 

Praat meerdere keren met ze, totdat ze in herhaling vervallen. Via Chris komen dan het Strand (Beach) en de pier met de Vuurtoren als locaties op de kaart beschikbaar. Via het plein kun  je nu dus ook naar de Cottage en naar het Strand en de vuurtoren lopen. Ga terug naar de:

Cottage: 

In het meel dat je eerder op het tuinpad hebt uitgestrooid ziet Mizuki nu de pootafdrukken van de olifant......ja zeker......de verdwenen olifant houdt zich dus verborgen in de Cottage van Mr. Spaghetti........Mizuki wil Mr. Spaghetti waarschuwen dat hij in de gaten wordt gehouden, dus druk weer de deurbel.......maar Mr. Spaghetti meld zich nu niet, dus Mizuki moet een andere manier vinden om Spaghetti te waarschuwen. Ga, via de kaart, naar het:

Strand (Beach):

een gehandicapte Fischerman zit op het strand in een rolstoel bij een vuurtje. Voor Fisherman ligt een mooie schelp op het strand. We zien hier ook de houten pier die leid naar de vuurtoren. Bij de vuurtoren zit het zoontje van Chris, Henry, te vissen op de pier. Pak de Schelp (Sand-filled Seashell). 

 Bekijk de schelp in inventory.........De schelp zit vol met zand maar Mizuki heeft momenteel niets waarmee ze het zand uit de schelp kan peuteren. Ga praten met Fischerman. 

Fischerman zit te wachten op zijn moeder, die hem terug naar hun huis moet rollen. Maar mamsie is blijkbaar vergeten dat ze zoonlief op het strand heeft achtergelaten want ze komt maar niet opdagen en Fischerman begint het zo langzamerhand koud te krijgen, omdat het vuurtje bezig is om uit te gaan. 

Dubbelklik met de deurcursor op de pier, achter Fischerman en.........Mizuki beland bij de vuurtoren en bij Henry

Vuurtoren:

Op de deur van de vuurtoren zit een briefje geplakt en boven het briefje zie je een vlaggetje. aan de vuurtoren hangt een vogelnestje waar 2 baby zeemeeuwtjes in huizen. Henry zit hier voornamelijk somber te wezen.  Vlak voor Henry hangt een Anker en dat Anker zit vast aan een Touw.  Bekijk het briefje dat op de vuurtoren geplakt zit.  Pak het Vlaggetje

Bekijk het vogelnestje. Praat met Henry en doe dit een paar keer totdat het joch niets nieuws meer vertelt.  Probeer dan het touw te pakken waar het anker aan vast zit......dat lukt niet......Mizuki wil alleen het touw en niet het anker maar ze heeft geen mes om er het touw van het anker te snijden.

 Ga nu de vuurtoren in via de trap naar boven, naar het lamphuis van de vuurtoren, alwaar de oude zeeman dan buiten het raam ook weer even verschijnt. 

Kijk rond en pak de spullen die je hier kunt pakken. Mizuki staat nu rechts van de grote lamp. 

Aan 1 van de raambalken hangt een telefoon. Onder de telefoon staat een Condensor. Pak die Condensor.......

Mizuki vertelt dat de Condensor niet compleet is........Als je de condensor ook bekijkt in inventory dan vertelt Mizuki dat dit ding een onderdeel is van een groter apparaat.  Links van de grote vuurtoren lamp staat een kleine metalen stelling. Loop naar de metalen stelling. Bovenop de stelling ligt een vinyl LP en staat een spiegel. Onder de vinyl LP staat een oliekannetje. 

Pak de Langspeelplaat. Pak de spiegel = Lens. Bekijk het oliekannetje.....Mizuki zegt dan dat de olie in het kannetje zo zwart is geworden als  Oost-Indische inkt.....onthoud dit.  We komen later hier terug maar reis nu, via de plattegrond, terug naar Mizuki's appartement gebouw.

Mizuki's flat:

Ga het appartementgebouw weer binnen en ga dan met de lift of via de trappen naar de 3e etage. Heb je eerder nog niet de Niersteen gepakt en in het filmblik gestopt dan doe je dat nu alsnog. Ga Mizuki's flat binnen en loop naar haar platenspeler. Pak de Langspeelplaat uit inventory en leg de LP op de platenspeler en luister naar de pianomuziek en wat Mizuki erover verteld.  

Klik met je tandwielcursor op de platenspeler om de het ding weer uit te zetten. Verlaat de flat en daal af naar de 2e etage. Het kleine meisje is verdwenen. In de "Runaway Man's Flat" horen we nog steeds de telefoon. Ga voor de flat deur staan en pak dan de DTMF Machine uit inventory en klik ermee op de flatdeur en..........

Met de DTMF Machine vangt Mizuki de frequenties uit de flat op. Als je in inventory dan weer de DTMF Machine bekijkt (rechtsklik) dan zegt Mizuki dat ze de telefoonfrequenties heeft gevangen in de machine.  Reis, via de kaart,  terug naar de:

Vuurtoren:

Via de kaart beland Mizuki nu meteen bovenin de vuurtoren, in het lamphuis. Pak de DTMF Machine weer uit inventory en klik ermee op de telefoon en......

De frequenties die je zojuist met de DTMF machines hebt gevangen blijken dus de tonen te zijn van het telefoonnummer van de Cottage en de telefoon belt dat nummer nu op en we krijgen die Mr. Spaghetti aan de lijn. Mizuki praat met Spaghetti over de olifant en ze wordt uitgenodigd in de cottage. Reis dus via de kaart terug naar de:

Cottage:

Nu Mizuki, via de telefoon in de vuurtoren, met Mr. Spaghetti heeft gesproken mag ze naar binnen, dus ga naar binnen. Er volgt binnen vanzelf een gesprekje tussen Mizuki en de slungelachtige Spaghetti, die in zijn keukentje staat te kokkerellen.  Bij de openhaard zit Phil, de vermiste olifant in de luiestoel en in de andere stoel ligt zwarte kat/poes Naia.

Probeer met olifant Phil te praten maar Phil praat een taaltje dat Mizuki niet verstaat. Op de schoorsteenmantel van de openhaard staat een foto en ligt een boekje lucifers. Boven de openhaard hangt een Elandkop (Talking Moose)  aan de muur. 

Bekijk de foto.........Mr.Spaghetti vertelt dan wie de vrouw op de foto is......de vrouw op de foto is de Counselor en Mr. Spaghetti raad Mizuki aan om die Counselor eens op te zoeken. Het kantoor van de Counselor komt nu beschikbaar als locatie waar we naar toe kunnen gaan. Pak de Lucifers (Matchbox). Praat met de Eland......De Eland praat Engels. Ga weer praten met Mr. Spaghetti......

Spaghetti verstaat het taaltje van olifant Phil dus wel en hij verteld dat Phil graag een mens wil worden. Om Mens te worden heeft Phil echter een "Humaan" drankje nodig en zo'n drankje kan ene Dabchick leveren. Mizuki krijgt dan van Spaghetti het visitekaartje van de Dabchick en dit visitekaartje heb je dan in inventory.

Reis via de kaart terug naar de Opera Kat steeg

Counselor:

De opera kat is verdwenen, maar het kantoor van de Counselor is nu geopend, dus ga er binnen. De counselor heeft een cliënt en zijn naam is Kapena, de taxidriver.Ga praten met de Counselor en  luister goed want ik ga dit allemaal niet voor je uitschrijven. Na dit gesprek probeer je met Kapena te praten maar de counselor wil dit niet hebben. Reis terug naar de:

Donkere Steeg (Dark Alley): Dabchick

The Nark staat hier nog op zijn post, maar laat de slungel nu maar met rust. Omdat Mizuki van Spaghetti het visitekaartje van die Dabchick heeft verkregen is nu de donkere tunnel beschikbaar want daar is het kantoor van die Dabchick (Underground Office). Duik dus dat donkere tunneltje in en ga dan verder door de deur en......Mizuki beland in het voorportaal van Dabchick's kantoor. 

Het eigenlijke kantoor wordt bewaakt door de krant lezende secretaris (Clerk). Ga praten met de secretaris. Mizuki vraagt of ze Dabchick kan spreken maar de klerk zegt dat ze maar een afspraak moet maken. De deur van Dabchick's kantoor zit op slot, maar aan de muur, achter de secretaris, steekt een paneel met daarin 3 schuiven en met die 3 schuiven kan de deur worden geopend. Maar zolang die arrogante secretaris voor het paneel staat kan Mizuki er niet bij. 

Iets terug staan 3 vazen bij de muur. De vazen zijn van verschillende hoogte. Onthoud de hoogte van die 3 vazen.....De linker vaas is het grootst, de middelste vaas is half zo groot en de rechter vaas is iets lager dan de linker. Onthoud dit. De secretaris moet even worden afgeleid. Loop naar de vazen......Pak dan het filmblik met de niersteen uit inventory en pleur het filmblik in de linker vaas en..........

........de niersteen maakt een hoop herrie in de vaas en de klerk gaat een kijkje nemen. 

Terwijl de secretaris  in de vaas staat te gluren klik je met de tandwielcursor op het schuivenpaneel......

Je komt in de close-up van het paneel. De 3 schuiven staan elk onderaan in hun gleuf en de 3 lampjes zijn rood. Denk aan de hoogte van de 3 vazen......De linker vaas is de grootste, de middelste vaas is half zo groot als de linker vaas en de rechtervaas is 1 streepje kleiner dan de linker vaas. De gleuven hebben een indeling met streepjes. Nummer de streepjes, van onder naar boven, 1 t/m 7.

Schuif de linker schuif helemaal naar boven, de middelste schuif naar streepje 4 en de rechter schuif naar streepje 6 en....de 3 lampjes worden groen en.....

..............de deur van het kantoor gaat open. Stap Dabchick's kantoor dus binnen.

Dabchick staat zijn boekenkast schoon te wrijven. Onderin de boekenkast, vlak bij Mizuki, staat het Humanimal drankje

Achter Mizuki staat een opgezette vogel met een Instant Camera.  Praat met Dabchick.........

Mizuki toont Dabchick zijn visitekaartje en ze vraagt hem om het Humaan drankje.

 Helaas.....Dabchick wil het drankje niet geven omdat de handtekening van Phil niet op het visitekaartje staat. 

Mizuki moet dus op de één of andere manier Phil's handtekening op het visitekaartje gezet krijgen. 

Handtekening van olifant Phil:

Reis terug naar de Cottage en ga weer binnen en praat met Spaghetti.......

Mizuki vraagt Spaghetti of hij olifant Phil wil vragen om zijn handtekening op het visitekaartje te schrijven. Maar Spaghetti weet niet hoe Phil in hemelsnaam een handtekening moet zetten...met zijn slurf? Wel....dit lukt zo dus niet....er moet een andere manier gevonden worden om Phil's handtekening op het kaartje te krijgen. Ga nu terug naar de Donkere Steeg (Dark Alley)........The Nark staat hier nog steeds op wacht.  Combineer in inventory de halve Aardappel met Phil's Handtekening en geef het geheel aan Narky en.........

Narky kerft dan Phil's handtekening in de aardappel en geeft de terug aan Mizuki. 

Ok...je hebt nu een "aardappelstempel" van Phil's handtekening......nu nog inkt. Hé......heeft Mizuki niet vertelt dat de olie in het oliekannetje, in de vuurtoren, zo zwart als Oost-Indische inkt is geworden?. Ga dus terug naar de Vuurtoren. Pak in de vuurtoren de Aardappelstempel uit inventory en klik ermee op het oliekannetje om er olie/inkt op te krijgen. 

Combineer in inventory dan de "Oliestempel" met Dabchick's Visitekaartje om er Phil's handtekening op te stempelen. 

Terug dan naar de donkere steeg en naar Dabchick in zijn kantoor en toon hem het gestempelde visitekaartje en.......

Dabchick heeft nog wel enige aarzeling maar is uiteindelijk overtuigt en Mizuki mag dan het Humanimal pakken. 

Pak dus dat Humanimal flesje en pak nu ook de Instant Camera......

........met de instant camera kan Mizuki nu foto's nemen van alle "Humananimals" in de game, dus neem nu meteen een foto van Dabchick. 

Cottage:

Ga weer binnen en naar olifant Phil. Pak het Humanimal drankje uit inventory en klik ermee op olifant Flippie

.Philippus wil het drankje niet hebben en......Spaghetti vertelt dan dat Phil het drankje niet nodig heeft en dat ie Mizuki het drankje voor de lol heeft laten halen. 

Neem met de instant camera een foto van de olifant en..........

....wel...olifant Phil blijkt half mens half olifant te zijn. Klik de foto weg en......Spaghetti zegt dat Mizuki beter foto's kan maken van de oude boom in plaats van Phil......de Oude Boom komt nu als nieuwe locatie beschikbaar op de kaart. Reis echter nu eerst even terug naar de Lexington straat waar het huis v.d poppenmaker is. De oude zeeman zit er nog steeds tegen de stoeprand. Neem met de instant camera een foto van de oude zeeman en...

....wel......de oude zeeman is een onzichtbare man. Ga nu ook nog even terug naar de Donkere Steeg en zie.......de toegang tot Dabchick's kantoor is nu afgesloten met politietape en The Nark is verdwenen. 

The Nark heeft Dabchick uiteindelijk dus toch verraden bij de politie. Reis nu, via de kaart, naar de:

Oude Boom (Old Tree)

De Oude Boom staat aan de rand van een kikkervijver. In de boom huizen 2 uilen en voor de boom staat een vogelverschrikker. 

Links achter de vogelverschrikker kun je wat droog gras oprapen.....Pak dat plukje droge gras (Dried Grass). Praat even wat met de vogelverschrikker en de 2 uilen in de boom......zowel de vogelverschrikker als de 2 uiltjes hebben niet veel te zeggen. Neem een foto van de vogelverschrikker met de instant camera en..........de vogelverschrikker was dus ooit een vogel. 

Loop, via de deurcursor, een scherm door naar rechts......Mizuki is dan aan het andere einde van de kikkervijver. Er zitten kikkers in de vijver en een waterpomp (Bamboo Clock) pompt water de vijver in. Er staat een bord op de oever. Onderin het scherm steken een paar bamboestokken in het water en meer naar rechts ligt een Emmer achter de struiken. Bekijk de kikkers en bekijk het bord. Bekijk ook de pomp (Bamboo Clock). Pak een Bamboestok en pak de lege Emmer

Gebruik de lege Emmer op de waterpomp (Bamboo Clock) om de emmer te vullen met water. 

Ga terug naar het Strand:

Strand (Beach):

Fisherman zit hier nog in zijn rolstoel, eenzaam en te rillen van de kou. Pak het droge gras uit inventory en klik ermee op het vuurtje om het vuurtje weer op te stoken

........Fischerman is Mizuki dankbaar en er volgt een gesprekje betreffende zijn moeder. 

Als het gesprekje ten einde is gekomen neem dan een foto van Fischerman met de instant camera en zie........

Fischermannetje blijkt in werkelijkheid half vis/half mens te zijn.  Klik de foto weg en geef Fischerman dan het Humanimal drankje en....

.....wel......Fischerman drinkt het drankje en duikt dan de zee in en........

....... op de kaart komt een nieuwe locatie beschikbaar en dat is Vanya's Cafe, op het stadsplein. Fischerman is dus de zee ingedoken. In de rolstoel ligt het Jachtmes van Fischerman en naast de rolstoel staat een rode jerrycan waar een groene Trechter in steekt. Pak het Jachtmes (Hunting Knife) en pak de groene Trechter (Funnel). 

Dubbelklik op de pier, achter de rolstoel, om weer bij Henry te belanden. Snij, bij Henry, het ankertouw van het anker met het Jachtmes en........

........ je krijgt het touw met zak in inventory.....Rechtsklik in inventory op het Touw met zak om de zak van het touw los te halen......de zak bevat "Magic Pirates Tabak". 

.........Hé......snakt Mizuki's kwelgeest, de Oude zeeman, niet naar tabak voor zijn pijp? 

Ga dus terug naar Lexington Street en geef de Tabakszak aan de Oude zeeman en.........

De Oude Zeeman verdwijnt voorgoed uit Mizuki's leven......Misschien dat Mizuki nu eindelijk een nachtje rustig kan slapen.......Laten we dit meteen maar geen testen. Ga terug naar het appartementgebouw en naar Mizuki's flatje op de 3e etage.......Oja.....voor je het gebouw weer binnengaat kun je in de nieuwsstandaard van de boekwinkel 2 nieuwe berichten lezen......over de Counselor en over de arrestatie van Dabchick. 

Terug in Mizuki's flatje klik je met de vergrootglascursor op haar bed en......Mizuki kruipt in bed en gaat slapen.........

.....maar het wordt geen rustige slaap want Mizuki gaat liggen dromen en je beland in

Mizuki's Droom:

Tussen de bomen staat Moriko. Loop naar Moriko en ga met haar praten........Terwijl Mizuki met Moriko staat te praten komen er wat andere droomfiguren voorbij......Moriko vertelt over haar katten die "nummers opeten".  2 bomen voorbij Moriko ligt een vreemd Apparaat (Strange Device) op de grond.....Pak dat Vreemde Apparaat. Ga een scherm door naar links Tussen 2 bomen in hangt de "Wake Up" gong. Op dit scherm zien we de katten waar Moriko het over had. Er zijn in totaal 8 katten en ze zijn net zo over het scherm verdeeld als in de kattenfilm die je hebt bekeken in de Filmkamer.  Loop door naar de 2e boom aan de linkerzijde. Combineer dan in inventory het Touw met het Vreemde Apparaat (Strange Device) om het touw aan het apparaat te binden. Pak het Vreemde Apparaat dan uit inventory en hang het dan aan de 2e boom vanaf links

Als je het vreemde apparaat aan de boom hebt gehangen dan lees je dat het een Vertaler is.....Rechtsklik nu op elk van de 8 katten............elke kat miauwt dan en de vertaler vertaald het gemiauw in cijfers....Je hoort de vertaler het cijfer opzeggen dat bij de kat hoort......Noteer bij elke kat de positie en het getal

Heb je alle katten gehad dan linksklik je op de "Wake-Up" gong om uit de droom te gaan..........Mizuki wordt wakker en kleed zich aan.

Reis terug naar de Counselor en ga weer met haar praten....

Mizuki vertelt de Counselor over haar droom en over Moriko die zelfmoord heeft geplaagd. Mizuki had van Moriko haar naamplaatje (Name Tag) gekregen en heeft die samen met haar eigen naamplaatje opgeborgen in haar safe.  De counselor wil dat Mizuki dat naamplaatje gaat ophalen

Reis terug naar het:

Appartementgebouw:

Ga weer naar binnen en met de lift naar de 3e etage en dan met de trap naar de 4e etage. Ga de Filmkamer (Screening Room) weer binnen.. De katfilm draait nog steeds....De film toont ons de 8 katten uit de droom en ze zitten ook op precies dezelfde positie als in de droom. Doe niets.....kijk naar de film......Er z 3 katten die iets zeggen......en hun  nummers vormen de code voor de kleine safe in Mizuki's flat......Het  zijn de katten die in de droom de cijfers 1, 4, 3 hadden

Ga naar Mizuki's flat op de 3e etage en zoom er nu in op de kleine groene Safe, met je tandwielcursor

De safe heeft 3 draaischijven en op elke draaischijf zie je een zwart pijltje. De code is 1, 4, 3.......

  • Klik de linker draaischijf tot het gele 1 streepje onder de pijl staat. 

  • Klik dan de rechtsboven schijf tot het gele 4 streepje onder de pijl staat. 

  • Klik dan de onderste draaischijf tot het gele 3 streepje onder het pijltje staat en.......

.......de safe gaat open maar........de safe is leeg....er ligt niets in, dus ook geen naamplaatjes........

Ga terug naar de Counselor en praat weer met haar om haar te vertellen dat de naamplaatjes zijn verdwenen.......

De Counselor is hier niet verbaast over....volgens de Counselor heeft een super intelligente aap de naamplaatjes gejat.....Mizuki moet die aap gaan zoeken. 

Er komen 2 nieuwe locaties beschikbaar op de kaart en dat zijn "The Outskirts" en de "Junk Yard"

Reis naar de

Outskirts

Midden in een omheind veld staat een Soldaat bij een stuurwiel dat in de grond is geramd. 

Naar links kom je bij de kikkervijver en de Oude Boom en naar rechts is de Junk Yard. Er vliegen vliegjes rondom de soldaat

Praat met de soldaat en bekijk de vliegjes en ook de grond

Als je de vliegen bekijkt dan hoor je Mizuki denken dat die vliegjes hier rondvliegen omdat er hier iets onder de grond verborgen ligt. Ga een scherm door naar rechts, naar de:

Junk Yard:

Een autokerkhof.....Een klein draakje steekt zijn kop tussen de wrakstukken tevoorschijn. Onder het draakje groeit een Zeldzame Bloem in het wrakstuk.  Het portier van het autowrak zit los.

Pak de Zeldzame Bloem (Rare Flower).....Bekijk de bloem in inventory.....de bloem lijkt op een ijsbloem maar het is geen echte ijsbloem. 

Loop naar het autoportier en klik dan meerdere keren op het portier, tot het portier afbreekt en op de grond valt. 

Aan het portier hangt een antiek Zakhorloge en dat kun je nu pakken. Pak het antieke Zakhorloge

Zodra je het antieke zakhorloge hebt gepakt wordt je kaart geüpdate met de "Barbara Flower Shop" op het stadsplein. Reis daar nu naar toe

Barbara's Flower Shop:

Mizuki geraakt via de kaart gelijk binnen in de bloemenzaak van Barbara.  Praat met Barbara.......Barbara wil graag een zeer zeldzame ijsbloem. 

Er zijn hier 2 items die Mizuki nodig heeft maar ze mag ze van Barbara nu nog niet pakken.....die 2 items zijn een pakje Zaad, uit de mand die achter in de winkel op de tafel staat, en een Geurapparaat (Odor Analyzer, dat linksonder tussen de bloempotten in ligt. Om die 2 items te kunnen pakken moet Mizuki een ijsbloem scoren voor Barbara. Reis even terug naar het Appartementgebouw en.....

In de staat, voor het appartementgebouw vinden we nu straatventer Tiso Spencer....Praat met Tiso en hij geeft dan een flesje CooLiquid aan Mizuki. 

Combineer dan in inventory het CooLiquid met de Zeldzame Bloem en......Je hebt dan een IJsbloem.

 Ga terug naar de bloemenzaak en geef de  IJsbloem (Ice Flower)  aan Barbara.........

Barbara zegt gelijk haar tripje naar de Noordpool af maar nu mag Mizuki wel de spullen pakken.

 Pak dus een zakje Zaad uit het mandje dat op de tafel staat en pak ook het Geurapparaat (Odor Analyser). 

Verlaat de bloemenzaak en ga dan, op het stadsplein, Vanya's Cafe binnen.

Vanya's Cafe:

Bazin Vanya staat achter de bar. Aan de bar zit Lake Kubilus en aan een tafeltje zit Peter. 

Vanya, Peter en Lake Kubilus zijn de 3 belangrijke personen waar Mizuki mee moet praten. De overige gasten zijn niet belangrijk.

Ga eerst praten met Peter, die een humeur heeft om te schieten. Peter heeft dorst maar hij is platzak dus hij vraagt of Mizuki een Peanut Punch voor hem wil bestellen. Ga dus naar de bar en praat er met Vanya en doe dat 2 keer achter elkaar....De eerste keer praten Mizuki en Vanya over Vanya's muziekkeuze en de 2e keer bestelt Mizuki dan de Peanut Punch voor Peter..........Vanya kan Peter echter geen krediet meer geven dus Mizuki moet betalen voor de Peanut Punch. Mizuki heeft geen geld maar inmiddels wel een mooi antiek zakhorloge. Betaal dus de Peanut Punch met het Zakhorloge en........Vanya tapt de Peanut Punch en ze plaatst het dan op de bar.

Pak het glas Peanut Punch en........vanzelf geeft Mizuki de Peanut Punch aan Peter, die het gulzig opdrinkt maar dan moet kotsen.......

Peter's heerlijke kots ligt op tafel.....Pak het Vlaggetje (Flag) uit inventory en doop het vlaggetje in Peter's Kots om de kots op te ruimen.......

Je scherm wordt gaat even op zwart maar we horen Mizuki de kots opdweilen en we horen dat Peter het café uit rent.  Peter is verdwenen en in inventory heb je nu een Vieze Vlag (Dirty Flag). Loop terug naar de bar en ga nu praten met die gozer Lake Kubilus. Lake is door de overheid hier naar toe gestuurd om de vermiste olifant Phil op te sporen en hij vertelt dat hij in en rondom het stadje diverse Opnameapparaten heeft geïnstalleerd........Wel....dit is interessante info voor Mizuki. Reis terug naar de

Oude Boom (Old Tree):

In de Oude Boom hangt een vertaalapparaat. Het ding hangt aan de tak waar de 2 uiltjes zitten te "knappen". Praat met de Uiltjes......door het vertaalapparaat kan Mizuki nu met de uiltjes praten en ze vertellen  dat een vent het ding in de boom heeft gehangen.....die vent zal die Lake Kubilus wel zijn geweest. Pak het Vertaalapparaat

Ga terug naar de:

Cottage:

Kijk weer in het Rattenhol, via het gat achter de brievenbus

Mizuki gluurt het hol weer in.....Pak het zakje Zaad uit inventory en klik ermee op het  lege gat (Hole)  in de bodem om er het zaad in te strooien

Het zaad heeft geur en water nodig. Ga uit het rattenhol en pak dan het Geurapparaat (Odor Analyzer) uit inventory en klik ermee op het rattengat (Rat Hole) om het apparaat in het gras te plaatsen.

De slang van het geurapparaat hangt dus in het rattenhol. De rat moet gelokt worden met een lekker geurtje....Pak de Vieze Vlag (Dirty Flag) uit inventory en stop de vlag in het geurapparaat

Klik nu met je tandwielcursor op het geurapparaat om het ding in close-up te bekijken......Het apparaat geeft aan dat het nu de geur van Kip verspreid en dat moet je veranderen want de vlag heeft de geur van pindakots.  Klik op de cijferknop totdat er in het display "Peanut" verschijnt en ga dan uit de close-up

Kijk, via de vergrootglascursor, weer het hol in en.....De rat is verschenen en staat het zaadje te bekijken. Rat wil het zaad water geven met zijn gietertje maar er is geen water.

We moeten Ratmans even wat helpen. Blijf in het rattenhol. Combineer in inventory de Bamboestok met de groene Trechter.....

Je steekt de trechter aan de bamboestok. Pak de bamboe/trechterstok uit inventory en klik ermee op de gieter van de rat

.......Miziku steekt de stok in de gieter en je gaat vanzelf uit de close-up en bent dan terug bij de brievenbus en het geurapparaat. De groene trechter steekt in het gat.

Pak de met water gevulde Emmer uit inventory en giet dan de emmer leeg door de groene trechter en......

......via de trechterstok vult Mizuki de gieter van de rat met water en die gaat meteen zijn tuintje besproeien.

......vanzelf is er dan een mooie Bloody Mint struik gegroeid en de top van de struik steekt omhoog uit het gat. Pluk een paar Bloody Mint bladeren.

De emmer is nog steeds vol met water en dus houdt Mizuki de emmer. Ga nu de Cottage weer binnen en gebruik er het Vertaalapparaat op olifant Phil. Mizuki zet het apparaat naast Phil tegen het tafeltje aan. Pak nu de met zand gevulde Schelp uit inventory en klik ermee op Phil en......

Mizuki vraagt of Phil het zand uit de schelp kan blazen en door het vertaalapparaat verstaat Phil dit en hij blaast dan de schelp schoon en geeft het ding terug aan Mizuki

De vertaler heeft het echter begeven. Reis nu terug naar de soldaat in de:

Outskirts:

Geef de Schelp aan de soldaat en.......De soldaat hoort het ruizen van de zee in de schelp en hij verdwijnt

Soldaat en het stuurwiel zijn verdwenen maar de soldaat heeft zijn Honkbalknuppel (Baseball Bat) achtergelaten. Pak de Honkbalknuppel. Boven het gat in de grond vliegen de vliegjes nog rond. Pak de lege Fles (Empty Bottle) uit inventory en klik ermee op de vliegenzwerm om een paar vliegjes te vangen in de fles.

Mizuki heeft iets nodig om het gat verder uit te graven. Ga 2 schermen terug naar links, naar de:

Oude Boom:

Als je het nog niet eerder gedaan hebt dan ga je nu 2 keer praten met de Vogelverschrikker.....je krijgt dan een update in je dagboek. Als je ook nog geen foto hebt genomen van de vogelverschrikker dan doe je dat nu ook nog. Praat ook weer met de 2 uiltjes

Pak de lege Zak (Empty Packet) uit inventory en klik ermee op de vogelverschrikker.......De vogelverschrikker doet de zak over zijn hoofd. Steek de zak in de fik met de Lucifers en.....

De vogelverschrikker gaat in rook op......

Het houten lijf van de vogelverschrikker blijkt een Schep te zijn. Pak de Schep

Loop 2 schermen terug naar rechts en gebruik de schep dan op het gat in de grond, waar eerder de soldaat stond en.......Mizuki graaft het gat uit en dit is dan een ingang naar het Riool

Wel.....duik door het gat omlaag en Mizuki beland in het:

Riool:

In het riool ontmoet Mizuki Matt Hawkins, de verdwenen echtgenoot van de Counselor. Praat uitgebreid met hem.......

Matt zit vast in het riool hij vertelt dat ie ook niet verder het riool in kan want .er zijn "kwade krachten" aan het werk hier in het riool

Je kunt naar rechts en naar links. Ga eerst 1 scherm naar links.  Verderop ligt een krukje......Probeer het krukje te pakken maar.........

Mizuki kan het krukje niet bereiken omdat de "kwade krachten" het haar beletten en ze loop snel terug

Achter Mizuki is een tekening gekald op de want van het riool......Bekijk die tekening (Carved Painting)...

Mizuki vertelt dat de tekening "vertelt" over het historische conflict tussen de kikkers en de reuzen worm en ze denkt dat de kikkers in de kikkervijver, bij de oude boom, hier meer over weten.

Loop terug naar Matt en dan nog een scherm naar rechts en.......een rare vent zit met zijn waterpijp op de grond. Boven de vent hangt een dikke plak modder. Probeer te praten met de vent......Mizuki heeft de pot van de vent nodig maar het irritante manneke blijkt stokdoof en stom te zijn, of hij is domweg te arrogant om Mizuki een antwoord te geven.

Wel.......dan moet het kereltje het zelf maar weten......we hebben het vriendelijk gevraagd........Verderf zullen we over zijn hoofd zaaien......

Pak de Schep weer uit inventory en hak er het brok modder mee van het plafond en.......het mannetje wordt begraven in de modder. Pak de Waterpijppot van het kereltje

Loop terug naar Matt en klim dan via de laddersporten het riool uit.

Terug in de bovenwereld zie je dat er iets ligt in de hoop zand die Mizuki uit het gat heeft gegraven.....Het blijkt een Kruikje te zijn (Jar) en de soldaten Naamplaatjes.

Pak het kruikje en dan te naamplaatjes (Soldier Tags).

Reis even terug naar de Counselor en vertel haar dat je haar echtgenoot hebt gevonden in het riool. 

Reis dan terug naar de:

Cottage:

Ga weer binnen en loop naar de open haard. Pak de Bloody Mind bladeren uit inventory en klik ermee op de pratende Elandkop die boven de haard aan de muur hangt........

de Eland kauwt de bladeren fijn en spuugt het hapje dan uit op de grond. Pak de Gekauwde Bloody Mint kwak dan van de vloer......

Combineer nu in inventory de Gekauwde Mint bladeren met de Waterpijppot (Pot) en combineer den de volle Emmer met de waterpijppot en combineer dan de waterpijppot met de Condensor en.......

Mizuki heeft dan een Alambique

Reis nu terug naar de kikkervijver bij de Oude Boom. 

Bij de oude boom loop je weer een scherm naar rechts om bij de kikkers in de vijver te belanden. Praat met de kikkers.......Mizuki en de kikkers verstaan elkaar nu......

luister naar wat de kikkers zeggen over hun grootvader de Super Frog en hoe Mizuki de Zwarte Kracht in het riool kan verslaan. De kikkers hebben de magie van de Super Frog nodig.....noteer wat de kikkers vertellen over de veldslag.........ze vertellen het aantal kikkers dat met pensioen is (Retired), het aantal kikkers dat zich heeft afgezonderd (Insulated), het aantal soldaatkikkers dat is gestorven in de veldslag (Died en Battle). 

Na dit gesprek ligt er op de oever van de vijver de Magische Fles.....Pak de Magische Fles

Op het bordje, dat bij de vijver staat, lees je dat dit het "Meer van 200 kikkers" is. Reis nu terug naar de:

Donkere Steeg: Super Kikker:

In de vuilnisemmer zie 2 ogen......het zijn de ogen van Super Frog, die zich in de vuilnisemmer heeft verstopt......

Probeer met Super Frog te praten maar die geeft geen krimp. Pak het Flesje met Vliegen (Bottle of Flies) uit inventory en klik ermee op Super Frog en.........

......wel.....vliegjes lust Super Froggy wel en als dank kruipt hij de vuilnisemmer uit en er volgt dan een gesprekje

Super Frog zegt dat Mizuki zijn "Magic Menu" moet bekijken.....Blijf praten met Super Frog tot dat "Magic Menu" verschijnt en dat gebeurt als Super Froggy zich zelf in zijn ware gedaante heeft verandert

Het is niet echt nodig maar je kan een foto nemen van Super Grog, met de instant camera. Zoom dan in op het "Magic Menu" via de vergrootglascursor.......een puzzeltje.....

Links zie je pictogrammen. Rechts zie je de cijfers 0 t/m 9 en onder de cijfers zie je 6 vakjes. Je kunt 3 hints krijgen

Je moet de juiste cijfers en pictogrammen in de 6 vakjes krijgen door te klikken op de cijfers en pictogrammen en dat moet ook in de goede volgorde gebeuren

De kikkers hebben je verteld wat je moet weten om deze puzzel op te lossen en  ook de tekening in het riool is deel van de oplossing.......maar ok.....hier is de oplossing

  • In het meer zijn 200 kikkers. Na de veldslag gingen er 30 kikkers met pensioen. 

  • 20 kikkers leven afzonderlijk en..............er waren 40 dode soldaten.

  • de som die in de bovenste 3 vakjes moet komen is dus: 200-(30+20+40)=110. 

  • In het middelste vakje komt het kikkerpictogram.

  • De tekening in het riool beeld de veldslag tussen de kikkers en de reuzenworm uit, dus in de onderste 2 vakjes komen dan het zwaardpictogram en het wormpictogram

Klik 2 keer cijfer 1, klik cijfer 0, klik kikker pictogram, klik zwaard pictogram, klik wormpictogram

Heb je de 6 vakjes gevuld dan klik je de "V" om je oplossing te bevestigen en....je gaat uit de puzzel en Super Frog spuugt dan de Magische Woorden uit. 

Vang de Magische Woorden met de Magische Fles. De fles is dan een flesje "Frog Magic"

Reis terug naar de kikkers in de kikkervijver, via de Oude Boom. Klik met de fles "Frog Magic" op de kikkers in de vijver en......

........de kikkers zorgen er nu voor dat Mizuki geen last meer zal hebben van de donkere magie in het riool......

Ga een scherm naar rechts en duik dan via het "soldatengat" het riool weer in.

Riool:

Terug in het riool negeer je die maffe Matt en loop je meteen een scherm naar links. 

Je ziet het krukje weer....Klik weer met je grijphand op het krukje en.........

......omdat Mizuki nu wordt beschermt door "Kikkermagie" deert de zwarte magie haar niet. De zwarte magie verdwijnt. 

Klik weer op het krukje en.....Mizuki loopt door om het krukje te pakken

Mizuki bergt het krukje op in inventory.....het krukje heeft geen zitting. Loop verder door naar links en.......we hebben dan de SNEEUW AAP gevonden

Loop door naar de aap.......de aap vlucht zijn tent in.....bekijk de waterplas (Waterhole).

Open de kaart en reis terug naar de:

Oude Boom:

Waar de vogelverschrikker heeft gestaan is een klein gat in de grond. Pak de Honkbalknuppel erbij en maak met de knuppel het gat groter

Combineer in inventory de spiegellens met het krukje om de lens in het krukje te plaatsen

Zet het krukje dan over het zojuist groter gegraven gat

Ga nu terug naar het:

Strand:

Loop naar het vuurtje bij de rolstoel. Pak de Alambique uit inventory en klik ermee op het vuur. Pak dan de glazen pot (Jar) uit inventory en klik ermee op de Alambique

Via de Alambique verhit Mizuki de inhoud van de glazen pot en ze heeft dan een glazen pot verdovingsmiddel (Anesthetic). Keer terug naar de Outskirts en duik daar weer het riool in

Einde in het Riool

Matt is nu verdwenen, waarschijnlijk terug naar zijn echtgenote de Counselor. Ga schermen naar links, naar de aap, die weer uit zijn tent is gekropen. Praat nu met aap

Blijf praten met aap, die niets terug zegt,  totdat je de mededeling krijgt dat het dagboek is geüpdatet......druk dan "M" in om de update in het dagboek te lezen. 

Sluit het dagboek. Pak het verdovingsmiddel (Anesthetic) uit inventory en klik ermee op de Sneeuwaap

......Mizuki giet het verdovingsmiddel in het water en aap wil dan praten met Mizuki......

Aap wil echter iets in ruil voor Mizuki's naam, dus geef de Naamplaatjes (Soldier Tags) aan Aap

Aap en Mizuki duiken Aap's tent in en er volgt een lang gesprek waarin Aap alles uitlegt aan Mizuki

Mizuki krijgt haar naam en haar geheugen terug maar ze moet er nog wel iets voor doen.....Mizuki neemt een foto van Aap.....Klik de foto weg en.....Mizuki gaat terug naar de groeve en.....

Dit is dan het EINDE van MEMORANDA.......

Walkthrough door: Louis Koot