2013: Walkthrough door: Louis Koot  

Proloog in: Tomahna

Myst 3 Exile is de 3e game in de Myst serie. Oorspronkelijk is de game uitgebracht op 4 Cd-Roms, maar ik heb nu de 2001 DVD versie van de game, dus ik heb geen last van het alsmaar te moeten wisselen van CD. Een andere mooie bijkomstigheid van deze DVD versie is dat je de game geheel in het Nederlands kunt spelen, dus niet alleen met Nederlandse ondertitels maar ook met Nederlandse stemacteurs, en dat zijn niet de minste. 

Om de gesproken taal in de game en om de Taal van de ondertitels te kiezen ga je, op het Startscherm, eerst naar de Opties. Zet dan in de Opties een vinkje bij de Taal van je keuze en ook een vinkje bij de Tekst en Ondertitels van je keuze. Als je dus de game geheel Nederlands wilt hebben dan vink je bij "Spel Geluid" dus "Nederlands" aan en bij "Tekst en Ondertiteling" vink je dan ook "Nederland" aan. Vindt je, net als ik, het leuker om de game met de originele Engels/Amerikaanse stemmen te spelen maar wil je al het andere wel in het Nederlands, dan vink je dus bij "Spel Geluid" Engels aan en bij "Tekst en Ondertiteling" vink je dan Nederlands aan.

De game is volledig Muisgestuurd want het is een zogenaamde "Point and Click" Adventure game 

Myst 3 Exile opent met een filmpje waarin we Atrus zien die de laatste hand legt aan zijn Releeshan Age boek. 

Releeshan is de Age die Atrus heeft geschreven voor de overlevende D'ni's die het Riven drama hebben overleeft.

 Atrus mijmert wat door over nieuwe kansen die hij heeft gekregen en dan is de film afgelopen en begint het spel. 

Proloog in: Tomahna

Als het spel begint, bevind je je in Tomahna, hoog in de bergen in een woestijn. Tomahna is de verblijfplaats die Atrus heeft gebouwd om een nieuw leven te beginnen met zijn Catherine en hun pas geboren dochtertje Yeesha. Hier heeft Atrus zijn Releeshan Age geschreven, nadat jij in Riven Catherine heb gered uit de klauwen van Atrus's vader Gehn. Atrus heeft niet stilgezeten want niet alleen heeft hij zijn Releeshan Age geschreven maar hij heeft ook nog tijd gevonden om een dochter te verwekken bij Catherine en ze hebben haar dus Yeesha genoemd. Je krijgt dan de controle over de game. Draai linksom, of wacht tot je vanzelf linksom draait,  en................. Catherine, met haar nieuwe dochtertje Yeesha in haar armen, heet je hartelijk welkom. 

Catherine zegt dat Atrus je zo ook zal komen begroeten. Atrus is nog in het huis alles aan het nakijken voordat ze op vakantie gaan naar de Releeshan Age waar de overlevenden van de vroegere D’ni beschaving nu wonen. Catherine nodigt je dan uit om in Atrus's studeerkamer maar te gaan wachten.  

Als Catherine links op het tuinbankje gaat zitten om met de baby te spelen, klik je 1 Keer vooruit. 

Wacht dan even een paar tellen, of draai zelf naar links, want Catherine zal nog meer vertellen. 

Zittend op het bankje vertelt Catherine nog dat tengevolge van recente verdachte gebeurtenissen Atrus zich zorgen maakt over de veiligheid van het huis, tijdens zijn afwezigheid. Als Catherine niets meer te vertellen heeft ga je door de linkerdeur (dus niet de deur waar Catherine uitkwam) de Studeerkamer van Atrus binnen.

Als je binnen bent, ga je gelijk naar rechts, naar achter Atrus's bureau. Je ziet een in leer gebonden boek op een mooi bewerkte standaard staan. Klik erop. 

Het D’ni embleem op de kaft van het boek komt je misschien bekend voor. Het is het nummer vijf. Het is het boek over Gehn’s Fifth Age Riven. 

Als je het boek open maakt zie je de vlammenzee die overbleef nadat Gehn’s breekbare werk was vernietigd. 

Sluit het boek weer en kijk even, links, naar de interessante, maar verder totaal onbelangrijke, voorwerpen op de schappen in de kast. 

Ga dan met je cursor omlaag naar het bureaublad van Atrus. Op het bureau ligt o.a een Brief. Klik op de Brief om het te lezen.

Atrus uit in de brief zijn bezorgdheid over de veiligheid van Tomahna. Het lijkt erop dat de een of andere snoodaard de Studeerkamer van Atrus is binnengeglipt en de dagboeken van Atrus leest. Je krijgt ook een kort overzicht van de geschiedenis van Myst en van Atrus zijn 2 weerzinwekkend slechte zonen, Sirrus en Achenar.

Nadat je alle andere voorwerpen op Atrus bureau hebt bekeken, ga je naar voren naar de omcirkelde globe die op een standaard aan de andere kant van de kamer staat.

Let op de vurige oranjerode edelsteen die rechts aan het frame hangt.. Het is een D’ni knikker, een bron van licht en enorme energie. 

Klik een keer op de glazen globe om het Releeshan boek in Close-up te zien. Het Boek heeft een veiligheidsslot.  Klik nog eens om de close-up te verlaten en........

.....je wordt door Atrus begroet die je zijn verontschuldigingen aanbiedt omdat hij je heeft laten wachten. 

Atrus geeft je zijn meest recente Dagboek over Releeshan Age. Dan loopt Atrus naar zijn bureau om je de sleutel tot het Releeshan boek te geven, dat zich dus in de glazen globe bevindt. Op dat moment word Atrus plotseling onderbroken door een wild uitziende man die, via een Linking Boek hier opduikt, en die schijnbaar gek is. 

Deze waanzinnige heet Saavredo en hij grijpt de vuurknikker en gooit deze naar de draperieŽn, die naast Atrus's bureau hangen, en veroorzaakt zo een brand. 

Het glas van de stolp breekt en de binnendringer pakt het kostbare Releeshan Link boek en hij gebruikt zijn eigen linkboek om weer weg te linken. 

 

Het Linkingboek van de dief valt met een doffe klap op de vloer.

En, of je het leuk vindt of niet, jij moet achter Saavredo aan, want zoals gebruikelijk blijkt Atrus weer volkomen nutteloos te zijn. 

Dus klik met je handje op het Linking Schermpje in het boek en......

 Na het "vogelvlucht filmpje" ben je dan beland in J'nanin

Hoofdstuk 1: J'Nanin
Hoofdstuk 2: The Voltaic Age
Hoofdstuk 3: J'Nanin Age: Edanna Age Linking Book
Hoofdstuk 4: Edanna Age
Hoofdstuk 5: Amateria Age
Hoofdstuk 6: Narayan Age and all Endings

2013: Walkthrough door: Louis Koot