Syberia 2

2015: Walkthrough door: Louis Koot  

Over het spel

Dit is het vervolg op Syberia 1, en hierin gaat Kate Walker verder met haar avonturen op weg naar Syberia. Het spel gaat gewoon verder daar waar Syberia 1 is opgehouden. Dit tweede deel werkt precies hetzelfde als deel 1 en ook de systeemeisen zijn min of meer hetzelfde. Op een Pentium 3 500Mhz computer met een beetje behoorlijke 3D videokaart en geluidskaart is ook dit spel goed te spelen. Het spel doet het met Windows 98 en ook met WindowsXP. Het spel staat op 2 Cd's en het werkt verder precies hetzelfde als deel 1. 

Het spel begint met een filmpje. Katie's baas is nog steeds een arrogante klootz....en een chagrijnig kreng. 

Ondertussen zijn Kate Walker en Hans Voralberg onderweg in de trein en we zien een gesprekje tussen Kate en Hans in de trein. 

Hans is erg ziek en hij vertelt Katie het een en ander over het mythische eiland Syberia. Kate's baas belt Katie op en Kate luistert wel naar hem maar ze geeft hem geen antwoord. Kate heeft haar "schepen achter zich verbrand". Haar enige doel in is het nu nog om te zorgen dat Hans Voralberg zijn geliefde Syberia bereikt. De trein komt aan op een station en het spel begint nu met Hoofdstuk 1: Romansburg

Hoofdstuk 1: Romansburg:

De trein weer opwinden:

In de trein

Kate staat in de voorste deel van de treinwagon. Loop naar de onderkant van het scherm. Kate doet een stap vooruit en haar telefoon begint te rinkelen. Het is Oscar, de treinmachinist. Oscar is nog even humorvol en "to the point" als in deel 1. Luister naar het gesprek tussen Kate en Oscar. Oscar vertelt dat we zijn beland in de stad Romansburg. 

Hierna klik je dan in de deuropening achter Kate. Katie draait zich om en loopt het tussenhalletje in. Hier staat dus in het midden het pilaartje met daarop de miniatuurtjes van Hans en Anna Voralberg. Dit pilaartje is dus Hans Voralberg's Cilindermachine. Je weet dit vast nog wel uit deel 1. Je kunt er even op klikken. Op de tafel, rechtsonder in het scherm, ligt dan ook nog de Mammoet Pop van Hans. Je kunt even klikken op de Mammoet Pop. Loop dan door de deuropening, rechts, de slaapcoupé binnen. Loop door naar de onderkant van het scherm en je komt bij Hans Voralberg. Hans staat iets te doen aan zijn werktafel. Klik op Hans om met hem te praten. Je gespreksopties verschijnen in beeld. Gebruik ze allemaal en put ze ook allemaal helemaal uit. 

Hans vertelt Kate dat ze nog een heel eind af zijn van Syberia en hij vertelt ook dat Oscar degene is die beslist of de trein weer gaat rijden. Om de trein weer in beweging te krijgen moet deze wel eerst weer worden opgewonden. Op het perron zou een opwindmachine moeten staan. 

Na dit gesprek ga je via de onderkant van het scherm terug en dan weer het tussen halletje in. Ga dan verder naar het voorste deel van de wagon en loop door naar de onderkant van het scherm. Je kunt dan via de deur links eventjes de badkamer in gaan, maar dat heeft weinig nut. Dus ga via de deur, rechts voor Kate, naar buiten. Kate staat dan op het buitenbalkon van de treinwagon. Ga via de rechterkant het balkon af en het perron op.

Op het perron:

We ontmoeten nu de gepensioneerde Kolonel Emeliov Goupatchev. De kolonel is nu de beheerder van de winkel waarvan hij zojuist het slot heeft geopend. Hij begint zich aan Kate voor te stellen maar wordt brutaal onderbroken door de "Stadsomroepster". Romansburg schijnt zo'n beetje het "Einde van de Wereld" te zijn. Hierna begint de ijskoude woestenij. De goede Kolonel gaat mopperend zijn winkel binnen.  Loop naar de onderkant van het scherm en op het volgende scherm herhaal je dit. Je bent dan bij de Locomotief en bij Oscar. Klik op Oscar om met hem te praten. Gebruik weer al je gespreksopties en put ze weer volledig uit. 

Oscar, alhoewel een automaat, is bezorgt over zijn toekomst. Wat gaat er met hem, en de trein, gebeuren zodra Syberia is bereikt?. Hij wil graag dat Kate hierover met Hans gaat praten. Ook Oscar vertelt je dat de trein weer moet worden opgewonden.

Aan het eind van het perron staat dus de Treinopwindmachine. Rechts zit het draaiwiel en links staat de grote hendel. Kik op het draaiwiel. De Opwindstaaf komt tevoorschijn. Klik op de grote hendel, achter Kate. De opwindstaaf verdwijnt in de locomotief en windt deze nu op. Klik weer op het draaiwiel om de opwindstaaf terug in de machine te laten verdwijnen. Als de trein is opgewonden dan ga je weer met Oscar praten.  Gebruik het "Hans" onderwerp en dan het "Trein" onderwerp.

Die Katie toch. Dacht ze toch echt dat Oscar blij zou zijn dat de trein nu weer verder kan rijden. Vergeet het maar Katie!!! Oscar vertelt dat we het "Koude Gebied" in gaan en dat Katie dus voor Steenkool moet gaan zorgen om het in de trein lekker warm te houden. Geen Kolen, dan gaan we ook niet verder.Ja...die Oscar toch. Bemerk nog even het grote "kasteel" op, dat op de heuvel in de achtergrond staat. Kate zal daar later ook terecht komen. Het is een groot klooster.

Steenkolen voor de trein:

Op het Perron:

Nu dus eerst maar op zoek naar steenkolen voor de trein. Ga, via rechtsonder, 1 scherm terug naar rechts. Je bent dan op het overzichtsscherm van het station. Je ziet de trein staan en de gebouwen. Achter de locomotief hangt dus de kolenwagen en daar weer achter hangt dan de wagon. Bij de kolenwagen van de trein zie je het voorste gebouw. Er steekt een soort kraanarm uit dit gebouw. Het volgende gebouw is dan de winkel van kolonel Emeliov Goupatchev. Voor de winkel en ook voor het gebouw met de kraanarm zit een ijzeren luik in de vloer van het balkon. Dat gebouw met die kraanarm is het Kolenpakhuis.

Rechts van het luik bij het kolenpakhuis is een soort balkonnetje. Hou daar je cursor en klik dan en Katie loopt dat "balkonnetje" op. Kate staat dan voor het bedieningspaneel van het kolenpakhuis. Je ziet er een hendel op. Wacht even.....Klik nog niet op die hendel. Rechts onder in je scherm zie je een kind staan. Het kind staat dus onder het station.

Klik op het kind. Kate buigt zich zelf over de reling heen en roept het kind aan. Kate stelt zich zelf voor. Ik denk dat het een meisje is en haar naam is Malka. Gebruik het "Kate" onderwerp. Malka vindt Katie wel aardig en vraagt of ze haar komt opzoeken. Malka verdwijnt. Klik dan nu op die Hendel. Je komt in de close-up van het bedieningspaneel. Klik weer op de Hendel

Je ziet nu die kraanarm omlaag gaan en merkt dat de kraanarm dus boven de kolenwagen van de trein hangt. Er komen echter geen kolen uit het pakhuis en de kraanarm gaat weer terug omhoog. Kate zegt "dat er iets niet in orde is met deze machine". Ga terug naar links het perron weer op. Ga nu helemaal langs de trein naar het achtereinde,dus naar de bovenkant van je scherm, van het perron. Je komt uit aan de achterkant van de trein. Aan het einde van het perron staat een grote hendel en je ziet ook een gesloten hek.

Klik op de Hendel. Er gebeurt echter helemaal niets. Klik op het gesloten hek. Kate loopt naar het hek en je komt in de close-up van dit hek. Achter het hek gaat een houten trap omlaag naar de wereld onder het station. Rechts naast het hek zie je het sleutelgat. Klik op het sleutelgat. Helaas, het hek zit stijf op slot. Sluit de close-up via het pijltje rechtsonder. Ga 1 scherm terug over het perron en klik dan op de deur van de Winkel. Kate gaat de winkel binnen.

Winkel:

Het is best een grote winkel. Kate staat links voor de deur. Er zijn twee toonbanken. Achter de linker toonbank zie je die manke Kolonel Emeliov Goupatchev staan en aan het plafond hangt een ladder omlaag. De ladder reikt echter niet tot aan de vloer. Tegen de zijkant van de linker toonbank staat een tafeltje waarop 3 snoepjesautomaten staan. Ga verder de winkel in via de Rechtsafpijl onder de ladder. Kate komt dan bij de toonbanken te staan. 

Zoals al gezegd, Kolonel Emeliov Goupatchev staat achter de linker toonbank. Klik op de Kolonel om met hem te praten. Kate stelt zich voor en de Kolonel vertelt dat hij tevens de "Administrator" is van het Romansburg District. Je gespreksopties verschijnen. Gebruik ze weer allemaal, maar de belangrijkste opties zijn hier de "Coal", de "Gate" en de "Key" opties. Deze moet je gebruiken en ook helemaal uitputten.

Op de hoek van de rechter toonbank ligt een kapotte machine. Klik daarop en je komt in de close-up. Het blijkt een kapotte Snoepjesautomaat te zijn. Op de onderkant van de snoepjesautomaat lees je: "Candyroff 625-122". Links naast de snoepautomaat staat een klein bakje met een rode bodem. In het bakje ligt een kleine sleutel.

Grijp het sleuteltje. Het sleuteltje verdwijnt je inventory in. Sluit de close-up. Open je inventory en klik op Kate's telefoon. De telefoon komt dan links in je scherm te staan. Via de twee pijltjes, onder het schermpje, kun je de telefoonnummers van Oscar, Kate's mammie en Kate's kantoor uit het geheugen halen. Wil je met een nummer bellen dan druk je op de "Send" knop. Ach, voor de lol kun je best even met Oscar bellen en ook met Kate's moeder en met Kate's kantoor. Het levert je niets op. Toets dan, met de cijferknopjes, het nummer van de Candyroff in, dus 625122 en druk op "Send". Kate leert iets over de snoepjes welke Candyroff in haar assortiment heeft. 

Berg de telefoon weer op via een klikje met je rechtermuisknop. Ga, via de onderkant van het scherm, 1 scherm terug. Je bent dan terug op het overzichtsscherm van de winkel. Links naast Kate staat een kleine tafel. De tafel staat dus tegen de "kopse kant" van de linker toonbank aan. Klik op dit tafeltje. Je komt in het close-upscherm.

Een Snoepje voor Malka:

Op het tafeltje staan 3 Snoepautomaten. In elke automaat zit weer een ander snoepje. De automaten bestaan dus uit een glazen bol waarin de snoepjes zitten en deze glazen bol staat op een dikke standaard. In de standaards vindt je, van boven naar benden, de Muntgleuf, de Draaiknop, de Snoepgleuf en de Geldlade. De geldlade zit dus helemaal onderaan en elke geldlade heeft een klein slotje. Klik op elk van de drie geldlade. Ze zitten alle drie op slot.

Berg de muntjes en het sleuteltje terug op in je inventory via een klik met je rechtermuisknop. Open je inventory.  

Als het goed is heb je nu een "Vis snoepje" en twee "Suiker snoepjes" in je inventory.  

Sluit je inventory en sluit de close-up. Verlaat de winkel door op de deuren te klikken. Terug op het perron ga je via de onderkant van het scherm terug naar het kolenpakhuis. Ga weer op het "balkonnetje" staan. Malka is weer terug. Ze staat weer beneden, rechtsonder in je scherm, en ze heeft nu een mooie rode ballon vast. Klik weer op Malka en na de begroeting verschijnen je gespreksopties. 

Gebruik eerst even de "Romansbourg" optie. Malka vertelt dat het afgesloten hek er voor is om te voorkomen dat de "Benedenmensen" niet naar boven kunnen gaan. De "Bovenmensen" mogen wel naar beneden. Gebruik dan het "Mission" onderwerp. Malka weet echter niet hoe die kolenmachine werkt. Vraag Malka dan over de "Key". Malka wil Kate wel vertellen wie de sleutel van het hek heeft, maar ze wil wel eerst een presentje hebben. Vraag verder over de "Key". Malka wil "kalalas" hebben, snoepjes dus en ze vertelt ook wat voor soort snoepjes. Gebruik het "Candy" onderwerp en Malka zegt Kate het snoepje maar omlaag te gooien. 

Open nu dan je inventory en klik op de "Suikersnoepjes". Deze komen linksonder in je scherm te staan. Klik weer op Malka en......

Katie gooit de snoepjes naar beneden en Malka vangt ze met haar linkerhand. Ze schreeuwt dan naar Katie "Catch" en dat ze maar één kans krijgt. Malka laat dan de ballon los en deze zweeft omhoog en wordt door Kate gegrepen. Aan het touwtje van de ballon hing dus de sleutel van het hek en deze staat nu in je inventory.

Keer nu dus terug naar het gesloten hek, achterin op het perron. Klik weer op het hek en in de close-up van het hek open je dan je inventory en klik je op de "Gate Key". Klik dan op het sleutelgat van het hek. Het hek zwaait open en ook het hek onderaan de trap. Ga de trap af.

Filmpje; Kate's baas huurt een privé detective in om Kate op te sporen. Zijn naam is Nick Cantin.

De "Benedenwereld"

Katie staat dus nu onderaan de trap en bevindt zich dus nu in de "Benedenwereld". Links achter de trap zie je een vent bezig met een pikhouweel en verder naar links zit een vent op een bankje. Klik links van de trap om onder de treinrails te komen.  Er hangt een vreemde machine onder de rail. Klik er op. Raar ding, vindt Kate, maar het is een tredmolen. 

Ga via de onderkant van het scherm terug naar de trap en klik dan linksonder in het scherm om een scherm naar links te gaan. 

Kate staat weer onder de treinrails en hier staat dan ook Malka. 

Klik weer op Malka om een praatje met haar te maken.  Malka vond die snoepjes "niet slecht". Praat met Malka over "Kate"

Malka's mammie is overleden en ene Cirkos zorgt nu voor haar. Gebruik dan het "Kate" onderwerp nog een keer om het "Syberia" onderwerp te krijgen. Vraag Malka dan eerst verder uit over "Cirkos". Cirkos heeft zich dus over Malka en haar moeder ontfermt en zorgt sinds de dood van Malka's moeder nu voor Malka. Vraag dan over "Syberia" maar Malka heeft hier weinig over te zeggen. Gebruik dan als laatste het "Mission" onderwerp en put dit helemaal uit. Malka vertelt dan over de Bourgoff broertjes en zegt dat deze broertjes die kolenmachine wel aan de praat zouden kunnen krijgen. Malka vertrouwt die Bourgoff broertjes echter niet, noemt ze zelfs leugenaars. Er blijkt een kleine en een grote broer te zijn.

Onder het Kolenpakhuis

Na het gesprek met Malka hou je de cursor aan de linkerkant van het scherm en daar klik je dan de Linksafpijl. Kate loopt dan naar links en dan vooruit en ze komt dan bij de onderkant van het Kolenpakhuis uit. Je ziet de lopende band waarover de kolen het pakhuis in worden getransporteerd.  Op de linker ijzeren pilaar staat een kleine rode Jerrycan. Tegen de rechter ijzeren pilaar staat de generator en op de rechter ijzeren pilaar zie je een rood Knopje welke is verbonden met die generator.

Klik op de generator. Katie onderzoekt het ding en komt tot de conclusie dat er benzine in moet. Klik op het rode Knopje. Er gebeurt echter niets. Er moet echt eerst benzine in die generator worden gegoten. Grijp de rode Jerrycan van de linker pilaar. De Jerrycan verhuist naar je inventory.

De Bourgoff broertjes:

Benzine verkrijgen:

Ga via de linkerkant van het scherm terug naar het scherm met Malka. Klik dan de Vooruitpijl, tussen Kate en Malka, en Kate loopt dan verder vooruit en komt een stuk voorbij Malka weer onder de rails te staan. Ze staat nu recht onder de locomotief. Links zie je een schutting staan met daarop een "Cirkos" Poster geplakt. 

Klik op die Cirkos poster, of loop door naar links, en.........Je scherm beweegt nu mee en als Kate bij die poster op de schutting is gekomen krijg je aan de linkerkant van je scherm de doorlooppijl. Ga dus, langs de schutting, 1 scherm verder naar links. Kate staat dan links naast de rails en je ziet nu een flink stuk van de schutting.  Achter de schutting is een loods. Loop door naar links en je ziet de poort in de schutting.

Klik op de poort. Kate loopt er naar toe en trekt aan de bel. We zien dan de twee Bourgoff broertjes en de kleinste, Ivan, meld zich dan bij Kate aan de poort.

De poort doet Ivan Bourgoff echter niet open. Je gespreksopties verschijnen. Gebruik ze allemaal en put ze ook allemaal helemaal uit.

Uiteraard is hier het "Gas" onderwerp het belangrijkste. De broertjes zeggen echter dat ze geen benzine hebben, en hoe Kate ook blijft aandringen, ze krijgt geen benzine van de boy's. Kate begin te geloven dat die Malka gelijk had wat betreft deze twee ongure Bourgoff broertjes.  

Na het "gesprek" met Ivan ga je verder langs de schutting naar links en op het volgende scherm loop je ook verder naar links door.

 Kate komt dan te staan bij de laatste "Cirkos" poster op de schutting. Klik op deze "Cirkos" poster. Je komt in de close-up. Klik, linksboven, op de C van "Cirkos" en.......Kate scheurt de poster stuk en onthult zo een gat in de schutting. Klik met je "rondje" in het schutting gat en Kate kruipt er door en beland op het erf van de broertjes Bourgoff.  

In het midden van het erf staat een grote, en dichte, krat. In de voorzijde van die krat zit een klein "raampje" en door dat "raampje" zie je dat er een dier in de krat zit opgesloten. Als je verder naar links kijkt dan zie je Ivan Bourgoff staan. Hij staat voor de loods en voor een stinkend walmende kachel. Toen Kate met Ivan bij de poort praatte hebben we ook gezien dat zijn grote broer, Igor, in de loods ligt te pitten. Kate wil graag naar die loods toe, maar daarvoor moet ze eerst die Ivanowitsji kwijt zien te spelen.

Klik met je cursor op die grote krat waar dat beest in zit opgesloten. Kate loopt er naar toe en je komt in de close-up van de voorzijde. 

Je ziet dat beest door het "raampje" in de krat. Klik, rechtsonder, op de grendel en......

Filmpje: Katie maakt de krat open en een klein formaat ijsbeer rent de krat uit, smijt Ivan omver en rent vervolgens verder weg met Ivan achter zich aan. Kate loopt door richting de loods.

Loop door naar de kachel en klik dan op de kachel. Kate vindt het maar een vies ding. Links van Kate staat er een grote ronde ton tegen de zijkant van de loods. Op deze ton staat een mooie rode Jerrycan. Klik op de Jerrycan. Kate grijpt de jerrycan, die vol zit met benzine, en zet er haar eigen lege jerrycan voor in de plaats. 

Ga nu de loods in. Igor ligt te snurken op de vieze stinkende bank. rechts achter Igor staat een tafel. Klik op Igor. Igorivitsji wordt wakker en er volgt een dwaas "gesprekje" tussen Kate en Igor. Igor mag dan de grootste van de twee Bourgoff broertjes zijn, hij is zeker niet de snuggerste.  Opeens hoort Kate dat Ivan terug komt en dus smeert ze hem. Kate gaat via het gat in de schutting weer het erf af.

Even verder verkennen:

Ga, via linksonder, nu een scherm verder naar links. Kate staat dan aan het einde van de schutting die om het erf van de Bourgoff broertjes loopt. Voor Kate ligt nu de ijskoude wildernis en het pad dat helemaal naar het grote Klooster bovenop de berg gaat. Volg nu het pad naar links. Het scherm scrolt mee en als Kate dan weer stilstaat klik je de gele pijlcursor om verder over het pad naar links te gaan. 

Kate komt bij een houten brug die over de snel stromende rivier gaat. Voor de brug staat een soort automaat. Klik op de automaat. 

Je komt in het close-up scherm en je ziet dat er een stapel "Doeken" in de automaat zit. We noemen dit dan maar de "doekjesautomaat". Rechtsboven zie je een Muntgleuf. Er moet dus een muntje in de automaat worden gedaan en dan zal je wel zo'n doek eruit kunnen pakken. Sluit de close-up en ga nu verder over de houten brug. Aan de overkant van de brug blijft Kate stilstaan. Ze wil niet verder. Het pad, zegt ze, gaat helemaal door naar het klooster, en dat is een hele wandeling en bovendien barst Kate nu van de kou.

Eindelijk kolen voor de trein:

Ga via 2 keer rechtsonder terug naar de schutting van de Bourgoff boy's en volg de schutting dan terug naar rechts tot je terug bij de "poort" in de schutting bent. Loop dan nog verder door naar rechts tot Kate vlak voor de voorkant van de loods staat. Klik dan met je gele pijltje aan de rechterkant van het scherm en Kate komt weer onder de locomotief te staan. Loop door naar rechts en je komt weer bij Malka terecht. Bij Malka klik je dan weer aan de linkerkant van het scherm om terug te keren aan de onderkant van het Kolenpakhuis. Open je inventory en klik op de rode Jerrycan en klik dan op de Generator en..........Kate vult de generator nu met de benzine. 

Klik dan op het kleine rode Knopje, op de rechter pilaar, en de generator springt nu aan. Ga terug naar links en praat weer met Malka. Gebruik het "Mission" onderwerp om afscheid van Malka te nemen. Hierna ga je via rechtsonder terug naar de trap en ga je via de trap terug naar boven naar het perron. Volg het perron naar het Kolenpakhuis en ga weer op het "balkonnetje" staan. Klik op de Hendel en in de close-up klik je weer op de Hendel en....

Filmpje: De kolenwagen van de trein wordt nu gevuld met mooie ronde zwarte steenkolen. Hela.....Oscar verschijnt, en voor zover een automaton in paniek kan zijn, is in paniek. Hans Voralberg is verdwenen. Oscar vertelt dat Hans zeer ziek is geworden en de trein heeft verlaten en verdwenen is. Of Kate maar als de gesmeerde bliksem Hans wil gaan zoeken.

Zoek Hans Voralberg:

Ga naar links en dan over het perron naar de Winkel van Kolonel Emeliov Goupatchev. Ga de winkel binnen en loop door naar de toonbanken. Klik op de Kolonel om weer met hem te praten. Gebruik al je gespreksopties en put ze weer allemaal volledig uit. De Kolonel weet echter niet waar Hans is en verder is ie ook niet van veel nut. Verlaat dus de winkel weer en ga naar het einde van het perron en daar weer via de trap naar beneden naar de:

Benedenwereld:

Ga weer via linksonder een scherm naar links en praat weer met Malka. Malka is verbaast dat Kate nog niet is vertrokken. Vraag Malka dus over "Hans". Malka heeft Hans gezien, heeft zelfs met hem gesproken. Hans heeft haar over de Mammoeten vertelt en is daarna het "Cirkos Place" in gegaan om een oude vriend te bezoeken. Rechts van Kate, dus aan de rechterkant van de treinrails, zie je een grote glazen deur met een vaandel. Dat is de ingang van het "Cirkos Cabaret", de plaatselijke amusementshal. Klik op die deur en Kate gaat er naar binnen.....

Filmpje: Kate komt binnen in Cirkos Place en we zien dan Hans. Hans heeft een ijldroom en stort neer op de vloer en dan zijn we terug in de slaapcoupé van de trein.

Het Klooster:

Op weg naar het Klooster

Hans ligt weer veilig in bed, maar is ernstig ziek. Klik op Hans. Hans heeft een koortsdroom en hij ijlt. Verlaat de coupé en ga de voorste coupé binnen. Oscar is hier ook en er volgt een "gesprekje" tussen Oscar en Kate. Oscar verdwijnt dan weer. Via de onderkant van het scherm loop je verder door de coupé en dan ga je via de deur naar buiten. Ga het perron weer op en ga weer over het perron naar de trap en daal via de trap weer omlaag naar de:

Benedenwereld:

Ga weer naar Malka, dus via linksonder één scherm naar links. Praat weer met Malka. Gebruik weer al je gespreksopties en put ze weer volledig uit. Malka vertelt o.a over het Klooster en over de monniken en ze vertelt iets over de strikte regels die de monniken hanteren en waar Kate zich aan moet houden wil ze hulp van de kloosteroverste, de Patriarch, krijgen. Na dit gesprek ga je weer het "Cirkos Cabaret" binnen via de grote glazen deur.

Cirkos:

Loop via linksonder verder door de zaal en je komt bij de half ronde bar terecht. Achter de bar staat de uitbater, Cirkos. Praat met Cirkos en put weer al je gespreksopties uit.  Je zult nieuwe gespreksopties krijgen en deze put je ook allemaal helemaal uit. 

Cirkos vertelt over Malka, haar moeder, het klooster en de monniken en over hun ritueel met de doodskleden. Cirkos vertelt ook dat Hans voor hem een paar machines heeft gerepareerd die op het grote podium staan. Cirkos vertelt dat als Kate naar dat klooster wil gaan, ze dat lopend zal moeten doen. Ook vertelt Circos over die "doekjesautomaat", die bij de houten brug staat en hij vertelt dat Malka het "beheer" over deze automaat heeft gekregen van de kloosteroudste. Om naar het klooster te kunnen gaan heeft Kate warme kledij nodig maar daar kan Cirkos haar niet aan helpen.

Als je echt alle gespreksopties in dit gesprek hebt gebruikt dan komt het gesprek vanzelf tot een eind. Ga dan via rechtsonder terug door de zaal en dan via de glazen deur terug naar buiten. Klik weer op Malka en praat weer met haar. Vraag Malka over het "Klooster" en dan over "Help". Malka geeft Kate dan een muntje, een  "Token", voor de doekjesautomaat en ze legt kort uit wat Kate met die doek uit de automaat moet doen

De "doekjesautomaat" bij de houten brug

Nu Kate het muntje heeft gekregen kan ze dus terug naar de "doekjesautomaat" bij de houten brug. Ik ga de route daarnaar toe niet weer helemaal uitleggen. Dus zorg dat je weer bij de schutting van de Bourgoff broertjes terecht komt en volg de schutting weer helemaal naar links en dan verder het pad door de wildernis naar de houten brug. Bij de houten brug gekomen klik je maar weer op de "doekjesautomaat" om in het close-up scherm te komen.  Open dan je inventory en klik op het "Token", die Kate van Malka heeft gekregen. Het Token komt linksonder in je scherm te staan. Rechtsboven op de "doekjesautomaat" vindt je de Muntgleuf en aan de rechterkant van de automaat zit een grote hendel. Klik op de muntgleuf om je muntje in de automaat te doen en klik dan op de Hendel.  Het glazen deurtje gaat open.

Klik op de stapel doekjes en Kate pakt een "Shroud" uit de automaat.  Een "Shroud"is  een Doodskleed, Lijkkleed, Lijksluier. Sluit het close-up scherm en keer nu helemaal terug naar Malka en dan nog 1 scherm verder naar rechts naar de trap. Ga via de trap weer omhoog naar het perron.

Perron:

Warme kleren voor Kate:

Ga over het perron tot voor de winkel en ga dan links de treinwagon binnen. Loop door de treinwagen naar de slaapcoupé. Hans ligt nog steeds in bed te zieken. Open je inventory en klik op de "Shroud". Klik dan op Hans. Kate legt het doodskleedje op het gezicht van Hans en na enige seconden haalt ze het weer eraf. 

Het doodskleed heeft nu een afdruk van Hans zijn gezicht. Ga terug naar de voorzijde van de wagon en via de deur naar buiten het "balkonnetje" op. 

Ga het perron weer op en gelijk de winkel van de Kolonel binnen.

Winkel

Loop door naar de toonbanken en ga weer met de Kolonel praten. Je gespreksopties verschijnen weer. De belangrijkste optie is hier het "Help" onderwerp. Wil je echter eerst nog even "genieten" van de uitspraken van de Kolonel dan gebruik je eerst alle overige opties en pas als laatste het "Help" onderwerp. Via het "Help" onderwerp vraagt Kate de Kolonel om warme winterkleding. De Kolonel laat dan de ladder verder omlaag zakken en zegt dat Kate zelf maar even op de zolder moet gaan kijken. Daar zal ze vast en zeker wel de geëigende kledij kunnen vinden. Het gesprek is dan ook meteen afgelopen. Ga, via de onderkant van het scherm, 1 scherm terug. De ladder reikt nu helemaal tot de vloer. Klik op de ladder en Kate klimt omhoog naar de zolder. Tegen de achtermuur staat een kist en op deze kist ligt dan de kledij voor Kate. 

Klik bovenop die kist en Kate grijpt de kleren. Nu nog even een privé plekje vinden om zich om te kleden. Ga via de ladder terug omlaag en verlaat de winkel en ga gelijk de treinwagon binnen. Binnen klik je dan, rechts, op de badkamer deur en......We zullen Kate even een privé moment gunnen om zich in alle rust om te kleden.

Verlaat de trein en ga het perron weer op en dan, via 2 keer onderkant scherm, naar Oscar bij de locomotief. Praat met Oscar en gebruik weer alle gespreksopties om weer even te genieten van Oscar's humor. Wel.......Had Kate werkelijk gedacht dat Oscar haar zou vergezellen naar het klooster.? Ha ha......Ga naar het andere einde van het perron en via de trap weer naar beneden. Goed, Kate is weer in de "Benedenwereld". Volg de route nu weer naar de Houten Brug. 

Ga over de Houten Brug en op het volgende scherm ga je, via de onderkant van het scherm, het pad volgen en Kate komt aan bij het Klooster.

Het Klooster binnen komen

Kate is aangekomen onder het klooster. Het klooster staat hoog boven haar op de berg. Het pad gaat nog verder door naar rechts, maar links zie je de onderkant van de lifttoren van het klooster. Er hangt een Belkoord. Klik op het Belkoord. Kate trekt aan het koord en we horen de bel luiden. Kate kijkt omhoog naar de toren en we zien een Monnik vanuit de hoge toren omlaag kijken naar Kate bij de poort. 

De monnik roept niets en stuurt ook de lift niet omlaag. Wat nu.  Zoals gezegd gaat het pad verder door naar rechts. Volg het pad dus naar rechts en op het volgende scherm doe je dat ook. Kate komt dan aan het einde van het pad en bij een klein bergmeertje. Een monnik is hier bezig de was te doen. Laten we hem maar de "Wasmonnik" noemen.

De Wasmonnik

Klik op het wasmonnikje. Je gespreksopties verschijnen. Gebruik ze allemaal en put ze ook allemaal volledig uit. Ik ga niet het hele gesprek voor je uitschrijven. Gewoon alle onderwerpen gebruiken en ze ook helemaal tot het einde toe uitputten. Sommige opties leveren weer nieuwe gespreksopties op, gebruik deze ook allemaal. 

2 keer, tijdens het gesprek, zal de monnik eventjes worden afgeleid door het gezang van een vogel. De monnik luistert dan eventjes naar dit vogelgezang. Je komt erachter dat het gaat om de "Merula Alba" vogel. Deze wasmonnik is nogal gecharmeerd van deze vogel. Het is een zeer zeldzame vogel en het wasmonnikje zou het graag eens willen zien.De monnik vertelt iets over de Patriarch en dat deze een goede dokter is, niet alleen voor het lijf maar ook voor de ziel.

De wasmonnik strooit maar steeds met Latijnse namen en Latijnse spreuken. Als Kate vraagt waarom niemand de poort open deed toen ze aanbelde zegt ie een paar keer dat "De Wet de Wet is en er niets boven de Wet gaat".Hij zegt ook dat "Sommigen het waard zijn om binnen gelaten te worden en dat sommigen dat niet waard zijn".Kate krijgt de indruk dat zij "niet waardig" is om het klooster te mogen binnen gaan.

Via het "Bird" en het "Latin" onderwerp komt Kate erachter dat die "Merula Alba" vogel een zeldzame Witte Raaf is. En dat Kate het klooster niet in mag omdat zij een VROUW is. Voor deze monniken zijn vrouwen de "bron van alle zonden".Waarom deze wasmonnik dan steeds zo hijgerig tegen Kate staat te lachen is mij dan ook een raadsel, of eigenlijk ook weer niet.

Het gesprek komt vanzelf tot een einde als je echt alle mogelijke onderwerpen helemaal hebt uitgeput..................Wel, Kate is een vrouw en mag daarom het klooster niet in. Ze zal dus een list moeten verzinnen. Het heeft geen nut om hier te blijven rondhangen, dus Kate zal nu de route helemaal terug moeten volgen naar het perron. Volg eerst het pad maar terug tot aan de lifttoren van het klooster en dan verder door naar de Houten Brug. Ga terug over de houten brug en dan verder naar de Bourgoff schutting. Volg de schutting naar rechts tot je onder de treinrails kunt gaan en ga dan verder door naar de trap en via de trap omhoog naar het:

Perron:

Ga naar de Winkel en ga naar binnen. Ga weer met de Kolonel praten en gebruik het "Help" onderwerp. Kate vraagt aan de Kolonel of hij ook "vogelfluitjes" verkoopt. En dat blijkt zo te zijn. Wat heet.....Kate krijgt zelfs 3 vogelfluitjes van de Kolonel en dat zijn dan de "Gold Bird Call", de "Silver Bird Call" en de "Black Bird Call". Verlaat de Winkel. Tja....er moet wat afwandelen in dit spel, kilometers leg je af . Ga helemaal terug naar de wasmonnik bij het bergmeertje op de kloosterberg. Terug bij de wasmonnik pak je de "Silver Bird Call" uit je inventory. ( je kunt uiteraard ook eerst proberen of de wasmonnik ook blij is met de andere twee fluitjes) Het ding komt dan dus linksonder in je scherm te staan. Klik dan op de wasmonnik en....

Filmpje: Het wasmannetje is zeer verheugt en probeert het fluitje gelijk uit.

De Witte Raaf geeft antwoord en in extase rent de wasmonnik weg en hij laat de gewassen monnikspijen onbeheerd achter op de rotsen liggen.

Op het kleinere rotsblok liggen dus 3, fris gewassen en gestreken, monnikspijen. 

Klik op de Monnikspijen en Katie gaat zich weer eventjes privé verkleden en keert vermomd als monnik terug. 

Volg dus het pad terug, eerst via onderkant scherm en dan via linksboven, naar de lifttoren van het Klooster. Merk op dat je Katie nu niet kunt laten rennen. Trek weer aan het Belkoord en deze keer ziet de monnik, bovenin de lifttoren, een monnik beneden staan en hij laat de lift omlaag gaan. Ga de lift in en deze brengt Kate nu omhoog naar het klooster.

In het Klooster:

Kate komt boven en stapt uit de lift. Links naast de lift staat een monnik bij het raam. Ook zie je, links, een oven staan. 

Klik op de monnik bij het raam. Kate zegt vriendelijk goedenavond maar de monnik draait zich om en maakt een gebaar met zijn hand. Of Katie maar haar mond wil houden. Blijkbaar zitten ze hier in het klooster in hun "stille periode". Klik dan maar op dat fornuis, dat tegen de linkermuur aan staat. Je komt in de close-up.  Later zul je hier een puzzel op moeten lossen maar voor nu grijp je alleen maar het doosje lucifers dat, links onder, op de rand ligt. 

Sluit dan deze close-up weer en ga dan, via de onderkant van het scherm, naar het volgende scherm. Wat blijkt nu, Kate bevindt zich op de omloop die buiten rondom het gehele kloostercomplex loopt. Rechts naast Kate staat een kruiwagen. Klik op de kruiwagen. 

De kruiwagen blijkt vol te zitten met takken en ander spul uit de tuin. Ook ligt er een zak in de kruiwagen. Sluit de close-up. Even verder op is een monnik bezig wat bloemetjes te snoeien. Ga verder vooruit door bij die snoeimonnik met je pijlcursor te klikken. Kate loopt door, gaat de bocht om en komt terecht op het "Voorpleintje". We zien enige mediterende monniken uit de kapel komen en dan zien we dit voorpleintje van bovenaf. Er zijn hier nu 3 Exits. 

De Exit rechtsboven gaat terug naar de lifttoren. De Exit rechtsonder gaat naar de rechterhoek van het plein waar Kate nu nog niets te zoeken heeft. De Exit links in het midden van het scherm, gaat naar de Kapel. Midden in dit scherm staan 2 monniken. Ze staan bij de sneeuw. Als je vanaf deze twee monniken nu met je cursor naar links gaat dan krijg je de Exit die naar de kapel gaat. 

Kapel:

Ga nu naar de Kapel en Kate komt uit bij de ingang van de kapel. Klik op de deuren om naar binnen te gaan.

Kate is in de kapel en ze staat voor de ingang. Rechts van Kate is een hek. Klik op het hek. In de close-up merkt je het sleutelgat op. Klik erop en Kate vertelt je dat het hek op slot zit. Sluit de close-up en ga dan, via onderkant scherm, verder de kapel in. Je ziet Kate dan op de rug in de "gang" staan. Aan de overzijde zie je een deur, maar je ziet ook 4 pilaren. Zowel links als rechts van de gang zie je twee pilaren en op elke pilaar is een schildering van één of andere Heilige afgebeeld. 

Beweeg je cursor over zowel de pilaar links als de pilaren rechts . Je merkt dat je op de voorste twee kunt klikken. Dus klik op zowel op de pilaar links (B) in de gang en daarna op de pilaar rechts (A) in de gang. Op beide pilaren kom je dan in de close-up van de Heilige en je merkt dat het dezelfde heilige is. De Heilige heeft in zijn rechterhand het Bijbelboek en in zijn linkerhand een staf. 

Je merkt dat je op de Bijbel kunt klikken. Je zult er iets mee moeten doen. Maar wat? Als je beide pilaarschilderingen bekeken hebt en dus weer uit de close-up bent, dan ga je verder door naar die deur. Kate loopt naar de deur en roept of er iemand is. De Patriarch komt naar buiten en hij schrikt zich een hoedje......Een VROUW in mijn klooster.....HELP!!! Ksssst scheer je weg VROUW....De gespreksopties verschijnen. Gebruik ze allemaal en put ze weer volledig uit. 

Je krijgt uiteindelijk het "Help" onderwerp en als je dat gebruikt, het "Shroud" onderwerp. 

Gebruik deze twee onderwerpen en Kate laat het "Doodskleed van Hans" zien aan de Patriarch en deze besluit om Hans maar eens te bekijken.

Filmpje: We zijn terug bij Kate's baas en deze heeft een telefoongesprek met de ingehuurde detective. 

Dan zien we hoe de monniken Hans ophalen uit de trein en naar het klooster brengen.

Hoe Hans te genezen:

We zijn dan beland in een hoek van het plein, voor een galerij..........De Patriarch vertelt Kate dat hij het lichaam van Hans niet kan genezen en zich zal concentreren op de "genezing van zijn ziel". Kate accepteert dit niet, maar de Patriarch houd vol dat Hans op sterven na dood is. De gespreksopties verschijnen, dus gebruik ze weer allemaal uitputtent. Kate wil met Hans praten maar omdat de "Regels zijn zoals ze zijn" wil de Patriarch dat niet toestaan. Blijf aandringen en uiteindelijk vertelt de Patriarch in welke kamer de monniken Hans hebben opgeborgen. De Patriarch verdwijnt. 

Open eventjes je inventory en klik dan op Kate's telefoon. Selecteer, met de pijltjes, het telefoonnummer van Oscar en bel hem dan op via de "Send" knop. Kate brengt Oscar dan op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. NB: al de tijd dat Kate in het klooster is kun je dus Oscar bellen om hem een update over de situatie te geven en om even van Oscar's humor te genieten. Het is echter totaal niet van belang om dit te doen.

Rechts in het scherm zie je de Galerij. Klik met je rechtdoorpijl nu in de achterste poort van de galerij en Kate gaat via die poort naar het volgende scherm. Ze staat dan op de galerij. Ongeveer rechtsonder in dit scherm is dan de deur van de kamer waar de monniken Hans Voralberg hebben in gelegd. Je krijgt er de Rechtsafpijl.

Dus ga deze kamer binnen. Hans ligt op het harde bed. Klik op Hans. Hans is wakker en de gespreksopties verschijnen. 

Het belangrijkste gespreksonderwerp is hier het "Monastery" onderwerp.

 Via het "Monastery" onderwerp komt Kate erachter dat Hans wil dat ze ene Alexei Toukianov gaat zoeken. Hans is er van overtuigd dat alleen deze Alexei Toukianov hem kan genezen. Alexei Toukianov is een monnik die bij het Youkol volk woont en hij schijnt een "Shaman" te zijn die gespecialiseerd  is in de Youkol geneeskunde.

Gedurende dit gesprek zie je de Was Monnik op de galerij verschijnen en het "wasbeertje" besluit om maar eens voor luistervink te gaan spelen. Kate krijgt dan 2 nieuwe gespreksonderwerpen, "Brother Alexie" en "Youkol". Was Monnik luistert nu mee aan het sleutelgat van de deur. Gebruik dus verder alle onderwerpen en dus ook weer het "Mission" onderwerp dat je opnieuw krijgt. Hans weet echt pertinent zeker dat alleen Alexei Toukianov hem kan genezen met zijn Youkol medicijn.. Als je alle gespreksopties weer helemaal hebt uitgeput dan eindigt dit gesprek weer vanzelf. Klik dan op de deur. De Wasmonnik merkt dat Kate naar buiten komt en hij gaat de "vermoorde onschuld" spelen. Kate komt terug op de galerij.

Klik op de Was Monnik. Kate vraagt of het zijn hobby is om voor luistervink te spelen. Luistervink?? Ik? Ik maak alleen maar schoon, is zijn antwoord. Je gespreksopties verschijnen weer. Gebruik ze allemaal volledig. Via het "Hans" onderwerp krijg je het "Brother Alexei" onderwerp. 

Bewaar dit "Brother Alexei" onderwerp voor het laatst omdat hierna het gesprek abrupt zal beëindigen. Dus gebruik eerst alle overige onderwerpen en dan als laatste het "Brother Alexei" onderwerp. Via het "Brother Alexei" onderwerp kraamt de Wasman eerst een paar keer wat Latijnse spreuken uit maar dan geeft hij een grote Scroll aan Kate en vervolgens maakt hij zich uit de voeten.

In je scherm verschijnt dan de uitgerolde Scroll en ook een grote ronde Medaillon waarop je een afbeelding van een Mammoet ziet. Dit is de "Glas-in-lood Mammoet" medaillon. Sluit deze close-up. Open dan je inventory en klik dan, bovenin, op "DOCUMENTS". Je inventory klapt nu uit en je ziet het Documenten scherm. Bovenaan dit scherm zie je een "handje" en een "oog". Klik op het "oog" en klik dan op de Scroll die je zojuist van de Was monnik hebt gekregen. De scroll verschijnt uitgerold weer in je scherm. 

Lees de scroll.....hier is de vertaling:

"Zuster: Alexei was een "Man van God" en mijn vriend. Hij leefde vele jaren lang, buiten het klooster, tussen het vreemde Youkol volk en hun verhalen over de Grote Oude Mammoeten. Deze Mammoeten zijn Heilige Dieren voor het Youkol volkje. Ik ben geen geleerd man, verre van dat, maar ik heb lang genoeg tot God gebeden om te begrijpen dat Hij zich in vele gedaanten openbaard in de veerbeeltenis van de Mensen. Dit kan u wellicht helpen: DE SLEUTEL IS IN HET LICHT VAN HET MAMMOET OOG."

Neem goed notie van deze laatste zin. Het is een belangrijke aanwijzing voor de Mammoet Puzzel die je straks moet oplossen. Sluit het close-up scherm en klik dan met "oog" nog even op de "Stained-Glass-Mammoth" om ook deze medaillon even te bekijken. Sluit het close-up scherm dan weer en dan ook je inventory. Verlaat de galerij via de Linksafpijl, links naast Kate. Er staat nu een emmer op de grond, bij de sneeuw. Naast de emmer ligt een boender. 

Pak de "Boender" op en hij verdwijnt de inventory in. Neem dan de Exit linksonder in het scherm. Je komt op het volgende scherm en ziet dat je nu in de rechterhoek van het "voorplein" bent. Je ziet de galerij en de deur van de grote Bibliotheek. Links in de hoek is het kerkhof

Ga nog een keer via linksonder in het scherm en je bent terug op het overzichtsscherm van het voorplein. 

Ga nu dan via de Exit in het midden van het scherm, links naar de Kapel. Ga de kapel weer binnen.

Kapel:

Loop weer, via onderkant scherm, verder de kapel in en op het volgende scherm loop je dan weer naar de deur achterin. 

De Patriarch komt weer naar buiten en de gespreksopties verschijnen. Put ze weer allemaal en volledig uit.  

Kate wordt nu toch echt pissig op deze vervelende en schijnheilig vrome vent. Het blijkt dat Brother Alexei een in ongenade gevallen monnik is geweest die de euvele moed heeft gehad om het klooster te verlaten om te gaan leven tussen het heidense Youkol volkje met hun heidense gebruiken. Volgens de Patriarch is Alexei Toukianov echter al een paar jaar dood.

Nadat Kate het vrome gezemel van de Patriarch heeft aangehoord ga je, via de onderkant van het scherm, 1 scherm terug. Kate staat dan weer tussen de pilaren die links en rechts in de "gang" zijn. Toen je de eerste keer in deze kapel was, heb je de schilderingen op de linker en op de rechter pilaar bekeken. We gaan dit nu weer doen

Klik weer op de schildering van de Heilige van de Rechter Pilaar (A). Je komt weer in het close-up scherm van deze Heilige. Je ziet dat je weer met je cursor op het Boek kunt klikken. Open je inventory en klik op de "Boender" (Brush). De Boender komt linksonder in je scherm te staan. Beweeg je cursor nu over het Boek dat de Heilige vast heeft in zijn rechterhand. Je merkt dat je er nu niet op kunt klikken. Kortom, dit is dus de verkeerde Heilige. Sluit de close-up maar laat de Boender linksonder in je scherm staan.

Klik nu weer op de Heilige schildering op de Linker pilaar (B). Weer kom je in het close-up scherm. De Boender staat nog steeds linksonder in je scherm. Beweeg weer je cursor over het boek en.....je merkt dat je nu wel op het boek kunt klikken. Dus klik op het boek en......Kate borstelt met de borstel over de schildering en je keert vanzelf terug in de close-up. Daar waar het boek was zie je nu een Wit Kruis. Het Kruis staat in een cirkel van 12 stippen. 5 van de stippen zijn WIT, de overige 7 stippen zijn zwart. Bemerk de positie van de 5 WITTE STIPPEN op. Je kunt het beste de stippen cirkel bezien als een klok.

De stip boven het kruis is dan is dan op "12 uur".Er staan dus witte stippen op: 12 uur, op 3 uur, op 4 uur, op 8 uur en op 9 uur. Noteer de getallen van de Witte Stippen, dus noteer 12, 3, 4, 8 en 9. Klik op het kruis. Kate zegt dat het "een symbool" is. Sluit het close-up scherm en ga, via de onderkant van het scherm, terug naar de voordeur en via de voordeur weer naar buiten. Ga dan, via de onderkant van het scherm, op het overzichtsscherm van het "voorplein". Ga dan, via de exit rechtsonder, terug naar de rechterhoek van het "voorplein", dus de hoek waar de galerij is. 

De deur links is de ingang van de Bibliotheek. Links naast de Bibliotheek is dan nog de begraafplaats. Klik op de deur van de Bibliotheek en Kate gaat er naar binnen:

Bibliotheek:

De Glazen Mammoet Puzzel: 

Kate staat nu boven in je scherm onder een trap en op de Bovenste ronde Omloop. Onder haar zie je de vloer van de Leeszaal. Het is de bedoeling dat Kate dus beneden in de Leeszaal terecht komt. Om dit te bereiken moet je de omloop naar rechts volgen en dat doe je om te beginnen door nu rechtsboven in je scherm te klikken. Kate loopt dan naar rechts en ze komt op het volgende scherm van de omloop. 

Klik dan linksonder in je scherm en Kate loopt door en komt op het volgende scherm en ze is dan bijna helemaal beneden. Kate is bijna niet te zien maar ze staat links. Klik nu gewoon met je "rondje" op de vloer in de poort en Kate loopt door tot in de poort. Beweeg je Cursor nu naar rechts. Bij het muurtje, rechts in het scherm, staat een hele grote metalen HAAK.....het is een metalen Kaarsenstang...... Je krijgt er het "grijphandje op. Klik dus op de grote Haak. 

Kate grijpt de haak en loopt er mee naar het midden van de leeszaal. Kate staat nu in het midden van de leeszaal met die grote haak in haar handen. Boven de lessenaars hangen, in een cirkel, 12 KAARSEN. De bedoeling is het dat Kate een aantal van deze kaarsen omlaag trekt met de haak. Deze kaarsen gaan dan branden.

Je moet deze Kaarsen Cirkel nu net zo bezien als de Stippen Cirkel rondom het Witte kruis dat je zichtbaar gemaakt hebt op de schildering van de Heilige in de Kapel.Kate moet dus alleen de 5 kaarsen omlaag trekken die overeenkomen met de positie van de 5 Witte Stippen, op het pilaar B in de kapel......... .Bezie deze Kaarsen Cirkel nu ook als een KLOK. 12 uur is dan de linker van de 2 kaarsen die voor de poort hangen. 

Dus nummer deze kaars als 12 en dan nummer je de volgende kaarsen, rechtsom als 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10. 

Klik dan op de Kaarsen 12, 3, 4, 8 en 9...........Doe je dit goed dan zie een Rond "Raam" open gaan, boven op de omloop. Fel zonlicht stroomt door dit raam naar binnen

Hierna ga je, via linksonder, terug over de omloop en op het volgende scherm volg je de omloop verder terug naar de trap bovenaan. Klik echter niet OP de trap. Kate moet nu de omloop helemaal volgen naar links. Dus ga verder door linksboven in je scherm te klikken en Kate loopt helemaal door naar links en komt op het volgende scherm terecht. Ga hier weer via linksboven een scherm verder. Je ziet dan het Ronde "Raam" dat je zojuist hebt geopend via de kaarsen.  Klik op dit ronde Raam. Kate loopt er naar toe en ze kijkt door dit ronde raam naar buiten en ze ziet de Trein, het erf van de Bourgoff Boy's en het pad met de Houten Brug. 

Je gaat vanzelf weer uit deze close-up en je ziet dan het ronde raam weer. Rondom het ronde Raam zijn dus 4 luikjes open gegaan. Noem ze: Boven, Rechts, Onder en Links. Van de Was Monnik heb je dus een Scroll gekregen en hierin zat dus de Glazen Mammoet Medaillon.......De laatste zin van de Scroll luidde: DE SLEUTEL IS IN HET LICHT VAN HET MAMMOET OOG. Klik weer in het Ronde Raam. Je kijkt weer door het raam. Open je inventory en klik op "Documents". Klik dan op het "Handje" en klik dan op de "Stained-Glass Mammoth". Het Medaillon komt linksonder in je scherm te staan. Klik nu gewoon in het ronde raam en het Medaillon wordt in het ronde raam gezet. 

Sluit de close-up. De bedoeling is het dat je, via het zonlicht dat door het doorzichtige Medaillon naar binnen schijnt, de SCHADUW van de Mammoet op een bepaalde plek op de omloop laat schijnen. Hiertoe dien je nu in de juiste volgorde de 4 luikjes te sluiten.  Klik in deze volgorde op de 4 luikjes die rondom het ronde raam staan: Onder, Links, Boven en Rechts..........Je ziet dan de "Schaduw van de Mammoet" verschijnen.

Sluit de close-up en ga 1 scherm terug naar rechts, via rechtsonder. Je ziet dan de "Schaduw van de Mammoet". Het "Oog" van de Mammoet wordt gevormd door zo'n dicht rond "Raam" Klik op het "Oog" van de Mammoet...... Kate komt in de close-up van het "Oog". Klik precies in het midden van dit ronde "raam"......

........Je gaat vanzelf dan uit deze close-up en je ziet, en hoort, de boekenkast, in de nis rechts van Kate, Wegschuiven.

Het Notitie Boek van Alexei Toukianov

Klik dus in de nu geopende geheime nis en je komt in de close-up van 3 boven elkaar hangende planken. Op de Middelste Plank zie je een Boek staan. Klik op dit boek. 

Het boek  komt groot in je scherm te staan en het blijkt het Schets en Notitie Boek van Alexei Toukianov te zijn. Lees het door. Via de pijltjes, rechtsonder blader je door dit boek. Dit is te veel om allemaal voor je te gaan vertalen. Dus ik volsta met het geven van een korte samenvatting.

"Gedurende zijn reizen gebruikte Alexei, Youkis als trekdieren om zijn slee te trekken. Het Youkol volk favoriete voedsel was, en is, de Rode Zalm. Je leest over het Youkol volk en over de Sjamaan en over zijn heilige halflang en zijn liefde voor Lemmingen. Je leest over hoe het Youkol volk zich verbonden vond, en vindt, met de Mammoets en waarom en wanneer ze ondergronds zijn gaan leven. Lees over de Legende van de levende Mammoten op een eiland genaamd Syberia. Het "Blauwe Gras" op dat eiland verspreid een reuk waardoor zelf half dode Youkols weer wakker worden. De "Heilige Braamstruik, gemixt met Walrus blubber of met Kaarsvet" heeft een genezende werking. Deze plant groeit alleen op de Tombe van een overledene wiens "Ziel in Vrede is". Lees verder over de Legende van Syberia en over de "Ark in het IJs".

NB: Je kunt Het Notitie Boek van Alexei Toukianov altijd weer doorlezen in je "Documents" deel van je Inventory

Heb je alles gelezen dan sluit je deze close-up en ben je terug in de close-up van de 3 planken. Op de plek waar Alexei's boek ook stond zie je dan een mooie Beker staan.  Alexei's boek stond er tegenaan geleund.  Het is een Youkol Relikwie. Klik op de Beker en het verdwijnt ook naar je inventory.

 Sluit nu ook deze close-up.  Volg de omloop nu weer 1 scherm terug naar rechts. Je ziet dan weer de trap, bovenin de poort. Klik op de trap en Kate verlaat de bibliotheek. Buiten gekomen ga je, via de exit linksonder, terug naar het "voorplein". Op het "voorpleinscherm" neem je de exit rechtsboven, bij de poort en Kate is terug op het pad dat naar de lifttoren gaat. Rechtsonder in het scherm zie je die kruiwagen weer staan. Klik op de kruiwagen. Kate loopt er naar toe en in het close-upscherm zie je dat er nu ook een grote Heggenschaar in de kruiwagen ligt. 

Grijp de Heggenschaar en dit ding gaat naar je inventory.  Sluit het close-upscherm. Ga terug naar het "voorplein" en dan, via de exit rechtsonder, terug de hoek in war de bibliotheek, de galerij en de begraafplaats is. Ga nu de begraafplaats  op.

Begraafplaats:

In het midden van deze kleine begraafplaats staat een grote kale boom. 

Achter de boom zie je een monnik die bezig is met het delven van een graf. Klik links van de boom en Kate loopt naar die grafdelver toe. 

Kate blijft echter een eindje voor de monnik stilstaan. Links naast de grafdelver staat een open doodskist en links van deze doodskist zie je dat er een brede spleet in de muur is. Klik met je cursor in die muurspleet. Kate loopt er naar toe en kijkt door de muurspleet. Er gaat een steile sneeuwhelling omlaag en je ziet een dennenboom staan.  Klik ergens onderaan de dennenboom. Kate zegt: "Het is nogal stijl, maar met een slee zou ik via de helling omlaag kunnen glijden". Sluit dit close-upscherm. 

Je kunt nog even op die doodskist en op de grafdelver klikken maar behalve een opmerking van Kate levert dit, nu, niets op.  Ga verder een scherm naar rechts. Kate staat op het pad achter de grote boom. Loop nog een klein stukje door. en hier zie je een aantal grafzerken staan. Zoek nu naar de grafzerk waar je op kunt klikken. Het is er maar één en deze staat vlakbij Kate en er staat een Bramenstruik voor. Klik op deze zerk. 

In het close-upscherm zie je dat de grafzerk is overwoekerd door een Bramenstruik. Pak de Heggenschaar uit je inventory en klik dan op die Bramenstruik. Kate knipt de struik uit de weg en je komt dan vanzelf terug in het close-upscherm van de grafzerk. Dit is dus het graf van Alexei Toukianov en deze man is geboren in 1895 en gestorven in 1996. Op de grond, voor de grafzerk, ligt er nu een bosje "Bramen en Kruiden". Klik er op en de "Bramen en Kruiden" verhuizen naar je inventory. Vergeet dit niet! 

Sluit de close-up en klik aan de rechterrand van het scherm op een scherm naar rechts te gaan. Klik dan onderaan het scherm en Kate verlaat het kerkhof. Ga terug naar het "voorplein" en dan weer naar de lifttoren. Volg het pad via onderkant van het scherm naar de Lift.

Het Medicijn voor Hans brouwen:

Kate is terug bij de lift. Klik weer op de Oven dat links naast de lift staat. Je komt weer in het close-upscherm. Als je eerder was vergeten om dat doosje lucifers op te rapen, dat hier op de rand lag, doe dat nu dan wel. Bekijk het fornuis eventjes. Op het vuurrooster staat een Pot. Onderaan de pot zit een kraantje. Onder het kraantje zie je een trechter en onder de trechter zit het Klepje van de Gietmal. Links naast de pot hangt een soort grote "Vork" aan het muurtje en helemaal links hangt een Hendel. 

Wat had je ook alweer in Alexei Toukianov's notitieboek gelezen? "Bramen, gemixt met Walrus blubber of Kaasvet geeft geneeskrachtige werking", of woorden van gelijke strekking. Doe het volgende: Trek aan de Hendel....... In de pot begint wat te borrelen. Pak de "Heros and Brambles" uit je inventory en klik op de pot.  Klik dan op het Klepje van de gietmal, onder de trechter......het  klepje gaat open.....Klik op de "Vork". Kate pakt er een "strootje" van af en dit verdwijnt vanzelf in de gietmal onder de trechter. Klik weer op het Klepje, onder de trechter, om de gietmal weer te sluiten. Klik op het Kraantje van de pot. Vieze "blubber" stroomt nu de gietmal binnen via de trechter. Klik weer op het Klepje, onder de trechter om de gietmal weer te openen...... Er is nu een Kaars gemaakt in de gietmal. 

Pak de "Kruiden Kaars" uit de gietmal. Sluit dit close-upscherm.

Genees Hans:

Nu je de "Kruiden Kaars" hebt gemaakt ga je terug naar het "voorplein" en dan de hoek in waar de Galerij, de Bibliotheek en de begraafplaats zich bevinden. Klik dan op de Galerij en ga door de achterste poort en dan weer de kamer binnen waar Hans binnen ligt. Terug bij Hans Voralberg klik je op de hoek van de Tafel. Je komt in het close-upscherm van de tafel. Pak die Youkol Beker, de "Youkol Relic", uit je inventory en klik op de tafel. Kate zet de beker op de tafel. Pak nu de "Kruiden Kaars" uit je inventory en klik op de Youkol Beker. Kate zet de kaars in de beker. Pak het Doosje Lucifers uit je inventory en klik dan op de Kaars in de beker, en.......

Filmpje: Kate steekt de kaars aan. De Youkol Relic gaat ronddraaien en werpt licht op Hans en ook zijn geneeskrachtige walmen. 

Hans begint te kuchen en gaat rechtop zitten en Hans is nu genezen.

Ontsnapping uit het klooster

Praat met Hans. Hans weet niet eens wat er de laatste uren gebeurt is. Verlaat de kamer en keer terug naar het "Voorplein" en neem dan de Exit naar de Kapel. Ga de Kapel weer binnen. Loop door de kapel naar de deur aan de andere kant. Dat is de deur waar die Patriarch steeds door naar buiten kwam. De Patriarch is er nu niet, dus klik op de deur en Kate loopt de Heilige Nis in. Onder het smalle "Kruisraam" staat een soort Stolp en in die Stolp hangt een Sleutel. Klik op de stolp en in het close-upscherm klik je op de Sleutel.

 Deze "Orante Sleutel" verdwijnt naar je inventory. Sluit de close-up en ga terug door de kapel naar de voordeur. Bij de voordeur klik je dan nu weer op dat hekwerk dat rechts naast de voordeur is. In de close-up pak je de zojuist gevonden sleutel uit je inventory en klik je op het slot van het hek. Het hek gaat open. 

Loop dus naar rechts door het nu geopende hek en Kate staat onderin de Beltoren. Je ziet het Klokkentouw hangen......klik op het Klokkentouw en.....

Filmpje: Kate luid 2 keer de bel, ten teken dat alle monniken zich moeten melden in het klooster, ook die grafdelver monnik op het kerkhof dus.

Verlaat de Kapel en keer terug naar de begraafplaats. Loop weer door naar de spleet in de muur en kijk er weer door. Klik weer op of onder de dennenboom. Kate herhaalt haar opmerking over de steile helling en de slee. Sluit de close-up. Klik weer op de doodskist. Omdat die grafdelver hier nu weg is, schuift Kate nu de doodskist tot recht voor de spleet in de muur. 

Verlaat het Kerkhof en keer terug naar Hans Voralberg in zijn kamertje op de galerij. Klik op Hans. "Laten we gaan" zegt Kate. "We moeten snel wezen" roept Hans.

Filmpje: Kate en hans lopen naar het kerkhof en we zien de Patriarch achter hen aan komen met een kluitje van zijn monniken. De Patriarch probeert Kate en Hans tegen te houden maar zij ontsnappen door met de doodskist door de spleet en via de helling naar omlaag te glijden. 

Het "ritje" eindigt bij de schutting van de Bourgoff broertjes en dan zijn we terug in de slaapcoupé van de trein.

Trein Kaping:

Een "Hart" voor Paarden:

Perron:

We zijn dus terug in de slaapcoupé van de trein, na de ontsnapping uit het klooster. Praat met Hans. 

Je krijgt 3 gespreksopties. Gebruik eerst het "Hans" en het "Monster" onderwerp en pas als laatste het "Peperdure" onderwerp. 

Hans voelt zich weer prima, alleen een beetje moe en daarom kan hij zelf niet het "Mechanise Hart" naar Cirkos brengen. Hans heeft voor zijn oude vriend Cirkos het "Mechanische Hart" gerepareerd. Dat "hart" is de machine welke de 4 Mechanische Paarden op gang brengt die op het podium in het Cirkos Cabaret staan. Hans kan dit hart nu niet gaan plaatsen en vraagt aan Kate of zij dat eventjes wil gaan doen. Als dat is gebeurt dan kan de trein vertrekken om de reis naar Syberia te vervolgen. Kate krijgt nu van Hans het "Mechanical Heart".

Het gesprek is dan afgelopen. Praat echter gelijk weer met Hans en gebruik het "Mechanical Heart" onderwerp, het "Departure" en het "Mission" onderwerp. Hans vertelt o.a dat Cirkos totaal geen kaas heeft gegeten van technische dingen, dus Kate zal zelf het "Mechanical Heart" moeten gaan plaatsen. Als je weer alle onderwerpen hebt gebruikt dan komt het gesprek vanzelf tot een einde.

Ga door de treinwagon naar voren en verlaat dan de trein en ga het perron op. Ga de Winkel binnen en loop door naar de toonbanken. Praat met de Kolonel en gebruik alle opties. Dit is een totaal nutteloos gesprek maar Kate is nu eenmaal een beleefd meisje en wil graag van iedereen afscheid nemen en op de hoogte brengen. Hierna verlaat je de winkel weer en loop je naar de trap aan het einde van het perron en ga je via de trap weer naar de:

Benedenwereld:

Malka:

Loop weer door naar links. Malka staat nu niet meer op haar plekje onder het perron. Ze staat nu links. voor de onderkant van het Kolenpakhuis. Ga dus naar links, naar Malka. Praat met Malka. Kate vertelt Malka dat ze de "Paarden" van Cirkos gaat repareren en nodigt haar uit om dan de Show te komen bekijken. Malka vertelt dat Cirkos zich heeft ontfermt over die "hond" van de Bourgoff broertjes. Je weet wel, dat is die "ijsbeer" die Kate uit de kist heeft laten ontsnappen. Cirkos probeert het beest te temmen en kunstjes te leren. Klik weer op Malka om afscheid van haar te nemen. Ga dan een scherm terug naar links en klik op de glazen deuren van het:

Cirkos Cabaret:

Kate gaat hier weer naar binnen. Loop door naar links en.......

Filmpje: Cirkos is probeert, midden in de zaal, die "ijsbeer" door een hoepel te laten springen. 

Het beest snapt er niets van en heeft hier ook duidelijk geen zin in. Cirkos geeft het op en kruipt terug achter zijn bar.

Loop door naar de bar en praat met Cirkos. Gebruik nu eerst het "Youki" onderwerp. Cirkos vertelt dat die "ijsbeer" een Youki is en dat deze beesten een kruising zijn tussen een zeehond en een ijsbeer. 

De Youkol mensen hebben deze dieren min of meer getemd en gebruiken ze als trekdieren. Gebruik het "Hans" onderwerp en als laatste het "Departure" onderwerp. Je krijgt dan het "Horse" onderwerp. Put dit helemaal uit en ook nog even het "Hans" onderwerp. Kate vertelt aan Cirkos dat Hans het "mechanical heart" heeft gerepareerd en dat zij gekomen is om het terug in de machine te plaatsen. Het gesprek komt weer vanzelf tot een einde.

Op het grote podium staan dus de 4 "Dans Paarden". Ga naar het podium. Kate staat dan voor het podium. Je ziet de 4 paarden staan en je ziet dat deze via een buizenstelsel zijn verbonden met een machine die voor de paarden op het in het podium zit. De voorpunt van de machine is een klep waarop je kunt klikken om deze te openen. Klik op de voorpunt van de machine en het klepje gaat open en je bent dan in de close-up van het mechaniek. 

Er steekt een dikke Pin omhoog. Open je inventory en klik op het "Mechanical Heart" en klik dan op die pin om het Hart in de machine te plaatsen. Boven het Hart zie je een Wijzerplaat met daarin de "Paardenwijzer". De wijzerplaat heeft een schaalverdeling en de "Paardenwijzer" staat nu helemaal links.  Klik nu eerst 3 keer op de Pin, in het midden van het Hart. Na elke klik op de pin draait het Hart een slag en verschuift de Paardenwijzer 1 positie naar rechts en na de 3e klik staat de Paardenwijzer dan helemaal rechts.

Je ziet dat het Hart 4 Segmenten heeft en dat in elk segment 3 gaatjes zitten. Bij elk segment zie je een pijp. Elk van deze 4 pijpen zit vast aan een paard. De bedoeling is het dat Kate de pijpjes verbind met het hart door ze in het juiste gaatje te klikken. Noem de 4 Segmenten van het Hart nu: Linksboven, Rechtsboven, Linksonder, Rechtsonder. De volgorde waarop je nu op de gaatjes gaat klikken is niet belangrijk, wel dat je op het JUISTE gaatje klikt.........

Klik op deze 4 gaatjes.....Linksboven = het Rechter gaatje. Rechtsboven = het Linker gaatje.Linksonder = Middelste gaatje.Rechtsonder = het Rechter gaatje en........de 4 pijpjes klikken in de gaatjes en elk paard is dan verbonden met het Hart

Klik nu  weer op de PIN en.......geniet van de Paarden Show!

Filmpje: De paarden gaan één voor één omhoog en voeren een dansje uit. Kate kijkt er met plezier na, maar.......

......halverwege de show merkt Kate dat de Trein in beweging komt en ze rent het Cabaret uit en naar het perron maar.......TE LAAT! De trein vertrekt ZONDER KATE.

 De Trein gekaapt:

Perron:

Kate staat dus, eenzaam en alleen, op het perron. Open je inventory en klik op de telefoon. Selecteer het nummer van Oscar en bel hem op via de "Send" knop. Oscar antwoord en vertelt dat de Bourgoff broertjes de trein hebben gekaapt. Ze hebben dus Hans en Oscar ontvoert. Oscar vertelt nog dat hij zal trachten de trein zo langzaam mogelijk te laten rijden en dan wordt het gesprek abrupt onderbroken. Probeer Oscar weer opnieuw te bellen, maar hij neemt niet meer op. Berg de telefoon op.  Klik op de Grote Hendel, die aan het einde op het perron staat...en........

Filmpje: Kijk Kijk.......Je weet nog wel die "Vreemde Machine", die onder de het perron hangt? 

Wel dit deel van de rails draait nu helemaal om en die "Vreemde Machine" staat dan nu bovenop de rails. 

Het is een Railwagentje. Merk de grote Ronde Kooi op die achterop het Railkarretje staat.  

Klik op het wagentje. Kate stapt in het wagentje en het wagentje zet zich vanzelf in beweging.

De Jacht op de Trein is geopend......MAAR.....het stomme wagentje komt echter niet verder dan het einde van het perron en geeft er dan de brui aan. Er is geen power meer. Ga naar de Winkel en ga naar binnen. Ga weer met de Kolonel babbelen. Gebruik het "Mission" onderwerp. Gebruik dan het "Gangcar" onderwerp en blijf dit gebruiken tot er niets meer te vragen is. De Kolonel zegt dat Kate het "Grote Muiswiel" aan het draaien moet krijgen. Hij bedoelt hier natuurlijk die ronde kooi mee die achterop het railwagentje zit. Zou er een DIER inpassen? Maar welk dier dan? Kate krijgt hierover een ideetje en het gesprek is dan afgelopen. Verlaat de winkel en ga naar de trap en dan omlaag naar de:

Benedenwereld:

Ga naar Malka, die nog steeds onderaan het Kolenpakhuis staat. Praat met Malka. Je krijgt nu geen gespreksopties. Je moet dus een paar keer op Malka klikken. Telkens zegt Kate dan iets en hierop reageert Malka dan. Malka suggereert dat Kate iemand het railwagentje moet laten trekken. Kate zegt dat het wiel, achterop het wagentje, ook niet werkt. Dan suggereert Malka dat Kate die Youki van de Bourgoff broertjes zou kunnen gebruiken als "motor" voor het railwagentje. Ze zegt ook dat ze de Youki heeft gezien op het erf van de Bourgoffjes. Ook zegt ze dat Youki's heel erg verzot zijn op vis.

Als je dit alles uit Malka hebt gepeurd dan ga je een scherm terug naar links en ga je weer het Cirkos Cabaret binnen via de glazen deuren. Loop door naar de bar en praat met Cirkos. Gebruik het "Gangcar" onderwerp, maar Cirkos kan Kate niet helpen. Gebruik het "Youki" onderwerp. Kate vraagt toestemming aan Cirkos om de Youki te vangen en dat mag. 

Erf van de Bourgoff broertjes:

Lok de Youki met je mee:

Verlaat het Cabaret en ga naar de Schutting van de Bourgoff broertjes. Bij de schutting zie je dat de poort halfopen staat. Ga dus door de poort het erf op....

Ga naar de loods. Voor de loods ligt de Youki op de grond voor de kachel. Het lijkt wel of het beest ligt te janken. 

We zullen het beesie in het vervolg maar "Youki" noemen. Ga de loods binnen. Rechts achterin de loods staat een tafel en op de tafel zie je een papier liggen. 

Klik op de tafel. In het close-upscherm zie je dat het papier een krant is. Grijp de krant

De krant komt groot in het scherm te staan. Lees de drie artikelen door. Het linker artikel verhaalt over het overlijden van ene Helena Romanski, een beroemde zangeres. Het grote midden artikel verhaald over het "Witte Goud van Siberië" en gaat dus over de Ivoren Slagtanden van de Mammots. Het rechter artikel vertelt over de waarneming van een vreemd ovale object dat sommige mensen over het land hebben zien razen. 

Sluit de close-ups als je deze 3 artikelen hebt gelezen. Ga, via de onderkant van het scherm, terug naar Youki. In het boek van Alexei Toukianov heb je kunnen lezen dat Youki's verzot zijn op "oranje zalm". Laat Kate nu nog net een Vis Snoepje bij zich hebben. Dus pak het Vis Snoepje uit je inventory en klik dan op Youki.

Kate geeft het snoepje aan Youki en deze is haar hier dankbaar voor en zal haar nu overal naar toe volgen.  

Ga via de poort het erf weer af en keer terug naar het perron, via de trap. Loop door naar het treinwagentje en klik er weer op........en...

Filmpje: Kate roept Youki en deze kruipt in de ronde kooi en begint te trappen. Het wagentje komt op gang en..de treinachtervolging is begonnen ......De achtervolging is dan in volle gang. Ivan, in de locomotief, merkt opeens Kate op, die in haar karretje steeds dichter de trein nadert. Ivan gooit er nog een schepje bovenop. De trein nadert een wankele brug en Ivan probeert de trein nog voor te brug te stoppen. Dit mislukt en de trein dendert de brug op. Als de trein halverwege over de brug is dan stort het eerste deel van de brug in en komt de trein tot stilstand. Kate stopt het railwagentje net op tijd voor de ingestorte brug.

We zijn dan beland in

Hoofdstuk 2: Het Bevroren Noorden:

2015: Walkthrough door: Louis Koot