Walkthrough door: Dick Leeuw en Louis Koot

Tekst: Dick Leeuw. Screenshots: Louis Koot

deel 2

  Vergeet niet te saven iedere keer dat je de game verlaat, even naar een recorder lopen en klikken, daarna 2 x op Yes klikken.

 

Loop naar de kast en ga de trap af en je komt in een oude mijngang/grot.

Gewoon het pad volgen en je ziet in de verte licht, ga daar naar toe.

Hier is een plattegrond van de grot:

 

Je moet hier onder de grond regelmatig een keer springen om over de oneffen bodem te kunnen lopen.Als je even niet verder kunt moet je even links en rechts draaien en springen om verder te gaan

Ga door de deur en deze sluit als je binnen bent, je kunt nu niet terug maar je moet verder.

 

  Er staat een tafel en daarop staat een recorder om te saven, er staat een lamp. Ook ligt er een walkietalkie, pak deze.

 

  Save hier, je kan dan hier opnieuw beginnen als je verdwaalt bent.

  Er zijn 3 deuren hier, die waar je door binnen bent gekomen en deze zit nu op slot.Rechts is ook een afgesloten deur, alleen vooruit is een deur open.Ga door de deur en je ziet rechts een dichte deur, voor de deur staat een hendel.Klik op de hendel en de deur gaat open, hier ga je zo meteen naar binnen.

 

  Je kan nu eerst even verder doorlopen, je ziet licht branden. Ga daar naar toe en je ziet 2 stenen beelden.

Draai je om en loop terug naar de deur en ga daar de gang in.Volg de gang tot je weer bij een deur bent, links staat een hendel. 

 

  Klik op de hendel en de deur gaat open.Ga door de deur, voor je zie je een deur met hekwerk en rechts is ook een deur met hekwerk. Deze zijn alle 2 dicht, in het midden staat een hendel.Klik op de hendel, de deur achter je gaat dicht en de deur voor je gaat open. Ga door de deur, je komt in een ruimte met weer 2 afgesloten deuren en een hendel in het midden.Klik op de hendel en de deur rechts gaat nu open, de deur voor je is nog dicht.

Ga door de deur rechts, hier zie je weer een hendel in het midden staan en links en rechts een afgesloten deur. Klik op de hendel en de deur links gaat open, ga door de deur en je ziet weer een hendel en een afgesloten deur links. Klik op de hendel, de andere deur hier gaat niet open. Draai je om en ga weer door de deur, steek de ruimte recht over. De deur hier is nu wel open.

In het midden staat weer een hendel en rechts is ook een deur, deze is op slot.Klik op de hendel en draai je om. Ga terug naar de middelste ruimte en ga dan door de deur links. Loop dan naar de deur rechts, deze is nu wel open.In de volgende ruimte staat weer een hendel en voor je is weer een deur/hek. Klik op de hendel en de deur/hek gaat open. Ga door de deur en je bent in een grote ruimte, achterin zie je licht branden.

Ga daar naar toe, er staat een standbeeld, op de sokkel ligt een stuk pijp en een draaiwiel (valve).De grot schudt en je hoort veel lawaai, draai je om en je ziet dat de ingang is ingestort.

 

  Loop naar de sokkel en pak beide voorwerpen. Loop om het standbeeld heen en daar zie je een gang afgesloten met een paar planken. Druk op de C-toets en de W-toets om onder de planken door te kruipen.

  Je moet nu een lang stuk kruipen en je komt dan weer bij een deur/hek. Links staat een hendel, klik erop en de deur gaat open.

 

  Ga door de deur en in de volgende ruimte klik je weer op de hendel die in het midden staat. De deur gaat open en ga er door heen. Zo zijn er nog een paar ruimtes. Klik iedere keer op de hendel en ga naar de volgende ruimte. Je komt in een ruimte waar rechts een tafel staat, iets verder zie je rechts water. Op de tafel staat een recorder, dus save je game hier via de recorder

  Ga links langs het water en daar is een gang waar je door moet kruipen. Na een tijdje kan je weer gewoon lopen en kom je bij een deur. Klik op de deur en ga door de opening, je bent weer bij de tafel met de recorder. Ga door de deur links, nu gaat deze wel weer open en volg de gang tot je weer bij de trap bent. 

 

  Ga naar boven en je bent weer in de slaapkamer. Ga naar de gang en draai naar rechts, loop door de gang en ga door de bruine deur. Loop rechtdoor enje komt bij de badkamer (lion), ga naar binnen.

 

  Kijk  en klik dan op het stuk pijp dat daar weg is, je inventaris klapt open. Klik daar dan op het stuk pijp, dit wordt nu in de badkamer geplaatst en het bad loopt leeg.

  Kijk dan in het bad en pak de sleutel voor de kelder.

 

Ga de badkamer uit en ga door de bruine deur, ga rechts de trap af. Bij de sofa ga je naar links en dan naar de deur naar de kelder.

Ga naar beneden naar het traliehek en klik op het slot, in de inventaris klik je op de sleutel.

Kelder:

  Het hek gaat open, ga naar binnen. Rechts zie je een Duitse vlag hangen met een hendel ernaast. Links daarvan is een gang afgesloten met planken. Op de achterste muur zie je een Amerikaanse vlag met een hendel ernaast. Links daarvan zie je een traliehek met een hangslot, je hebt de sleutel hiervan nog niet. Links daarvan hangt de vlag van Wales, ook met een hendel ernaast.

 

Draai dan naar de muur links, in het midden zie je een kluisdeur, klik op de deur en je vindt weer een notitie over de uilen.

Lees deze notitie goed door want dit is de aanwijzing hoe je de uilen moet draaien. De uilen met een hoedje kijken naar het westen en de uilen zonder hoedje kijken naar het oosten.

  Draai nog verder naar links, daar zie je een foto van de keuken hangen. Als je dichterbij komt springen een paar lampen aan, in het UV licht zie je 4 cijfers staan.

 

  8822, de code voor het display bij de  buitendeur in de keuken?  Dat ga je dadelijk uitproberen maar ga nu eerst naar de vlag van Wales en klik op de hendel. Je ziet dan rood licht, klik je nog een paar keer op de hendel dan zie je blauw, geel en groen licht. Boven hebt je, bij de deur van de kinderkamer, op  de achterkant van  het “Home Sweet Home” bord gezien dat Wales in rode letters is geschreven. Het rode licht zal bij deze vlag horen dus zorg dat de lampen rondom de Wales vlag in rood licht branden

  Draai de Uilen

 Hier beneden kan je nu niet verder dus ga weer naar boven. Nu  je weet hoe de uilen moeten staan ga je die nu eerst goed zetten. Via de uilen notities, die je in je inventory allemaal kunt nalezen, weet je nu dat je uilen met een hoedje met hun kop naar het Westen moet draaien en uilen zonder hoedje bnaar het oosten moet draaien. Op de sokkels waar de uilen op staan staat een N met een pijl en dat wijst naar het Noorden. Als het goed is kijken alle uilen dus naar het Noorden. Een uil zonder hoedje klik je 1 klikk naar links en dan kijkt de uil naar het Oosten. Een uil met hoedje klik je 3 keer linksom en dan kijkt die uil naar het Westen.

We beginnen boven bij de sofa. Boven bij de sofa staan 2 uilen. Links van de sofa een uil zonder hoed en rechts van de sofa een uilo met hoed

klik 1x op de uil zonder hoedje (links) en 3x op de uil met een hoedje (rechts). De linker uil kijkt dan naar het Oosten en de uil met hoed naar het Westen.

  Ga de trap op tegenover de sofa, boven ga je naar rechts en dan weer rechts.

Tegenover de Return them kast staat een uil zonder hoedje, klik 1x op de uil.

 Draai je om en loop door de gang naar de bruine deur, ga door de deur en dan naar links. Meteen links de Wolf kamer in, daar staat een uil met een hoedje. Klik 3x op de uil en deze staat dan goed.

  Ga de kamer uit, links en daarna rechts de kinderkamer in, daar staat een uil zonder hoedje. Klik 1x op deze uil.

  Ga terug naar de gang en ga naar rechts naar de slaapkamer waar de game begint. Daar staat een uil met een hoedje, klik 3x op de uil.

  Op deze etage heb je alle uilen gehad, terug naar beneden naar de pokerkamer. Trap af en naar rechts, weer naar rechts en bij de keuken ga je nog een keer naar rechts.Daarna links de pokerkamer in, daar staat een uil met een hoedje.Klik 3x op deze uil en........

...... er gebeurt niets, er zijn blijkbaar nog meer uilenbeeldjes. Ga naar de keuken. Loop naar de kastjes achter de tafel met de fruitschaal....

Je heb hier eerder de kastjes doorzocht maar toen lag er niks. Nu ligt in het middelste kastje onder een beeldje, pak dit beeldje.

 

  Loop naar het display naast de glazen tuindeur en voer de code 8822 in, deze is correct en de deur schuift open.

 

  Ga naar buiten, dan exploderen een aantal huizen achter de tuin. Er vliegt allerlei rommel door de lucht en dat valt in de tuin.

Loop naar de witte tuintafel met parasol, daarop staat een beeldje. Pak het beeldje.

 

 Loop naar de vijver of is het een zwembad, achterin zie je een hendel liggen maar deze kan je nu niet pakken omdat er nog water in de vijver is.

 

Vooraan zie je een 6-hoekige tegel met een pijpje in het middenAls je er met je cursor op gaat staan zie je staan Valve Socket klik op die tegel en je inventaris gaat openKlik dan op het draaiwiel- Valve- en dit wordt dan in het pijpje geplaatst. Klik op het wiel om dat te draaien, de vijver loopt nu leeg. Nu kan je erin lopen om de hendel te pakken.

 

Draai je om en loop uit de vijver, je moet wel even springen om over de rand te komen. Je kan de tuin even doorzoeken maar daar is verder niets te vinden. 

Ga dan door de glazen tuindeuren de eetkamer in, op de tafel ligt een notitie. Lees de notitie.

Draai naar rechts en loop naar de deur, maak de deur open en ga naar binnen. Dit is de garage en er zijn hier 2 belangrijke dingen, links in de hoek zie je weer een lege kandelaar staan.Noteer dat deze daar staat, dit heb je dadelijk nodig.Recht voor je bij de garagedeur staan 2 dozen en bovenop die dozen vindt je een hamer.Pak de hamer en je krijgt weer een hoop commentaar door de intercom.

 

  Ga terug naar de eetkamer, tegen de muur zie je 2 rekken hangen met vazen en dergelijke erin. Ga naar het rek rechts, in 1 van de onderste vakken vindt je een aansteker. Pak de aansteker.

 

  Draai je om en ga naar de boekenkast, op een plank staan een hele rij boeken met dezelfde kleur rug behalve 1. Klik op dat aparte boek en de boekenkast schuift opzij.

  In het UV licht zie je nu welke kleur kaars in welke kamer gezet moet worden.Je hebt 6 kaarsen nodig en je hebt er nu 5.Noteer waar de kaarsen moeten komen:

rood

zolder

blauw

pokerkamer

oranje

Onder de grond bij de Russische vlag

groen

badkamer

paars

kinderkamer

turquoise

Garage

  Draai naar links en ga de volgende kamer in. Links zie je een frame met daarin de tekst: Fix Me.Rechts hangt een landkaart aan de muur en in het UV licht zie je aanwijzingen op de muur geschreven.

 

  Om de hoek zie je weer een uil zonder hoedje staan, klik 1x op de uil.....de uil kijkt dan naar het Oosten en........

Je krijgt weer een beeld te zien nu van de kast boven waar de beeldjes moeten staan, nu zijn de deurtjes open.

 

  Je gaat later naar de kast om er beeldjes in te zetten. Op het kastje staat een Recorder, dus je kunt je game hier saven en verlaten om later vanaf hier weer verder te gaan,.

  Boven de uil hangt een plaat aan de muur met een tekst, klik op de plaat en op de achterkant staat Germany in groene letters.

 

  De kamer met de open haard doe je straks, draai naar links. Aan de andere kant van de doorgang staat een ladekast met daarboven een bord met Sweet Home erop. Op de achterkant staat Russia in blauwe letters.

 

  Klik op de laden van het kastje, in de bovenste vindt je weer een notitie. Klik op de notitie.

 

  Kijk ook even in de laden van het kast aan de andere kant van de voordeur. In de bovenste ligt een sleutel, pak deze sleutel.

 

  Draai naar links en aan de overkant hangt een plaat naast de schemerlamp, klik daarop. Op de achterkant staat USA in gele letters.

 

  Je weet nu welke kleur de lampen bij de vlaggen in de kelder moeten hebben.Draai naar rechts en stap de volgende kamer in, je ziet een groot  kruis op de grond. Draai nu meteen naar links, boven de radiator hangt een plank waar het woord SEE op staat.Rechts in de hoek van die plank staat de turquoise kaars, pak die kaars.

 

  Links naast het kruis ligt op een tafeltje een notitie: The Voyage of Captain Weller part 2. Lees deze goed door want er staan aanwijzingen in voor de puzzel met de landkaart.

 

  Draai je om en je zie op de vloer voor de TV een tekst staan, ga deze lezen.

Je moet nu de kaarsen in de kandelaars gaan zetten en de kaarsen gaan aansteken.Dan gaan de deuren van het kastje open.

  Op een bankje onder het raam vindt je weer een notitie, ga ook deze lezen.

 

De Kaarsen puzzel

Je gaat nu eerst een aantal puzzels oplossen en daarna kom je terug in deze kamer. Loop naar de garage en klik op de kandelaar,

 je inventaris gaat open en klik dan op de turquoise kaars......Deze staat dan in de kandelaar.

  Loop door de tuin naar de keuken en door de gang naar de pokerkamer.

Op het bureau staat de kandelaar, klik op de kandelaar en dan op de blauwe kaars.

 

  Loop dan door de gang naar de andere kant, klik op de deur en ga naar beneden naar de kelder.  Loop naar de Duitse vlag en klik op de hendel totdat de lampen groen licht hebben.

 

  Klik daarna op de planken voor de gang, je inventaris gaat open . Klik dan op de hamer en de plank wordt kapot geslagen.

 

  Doe dit ook met de rest van de planken. Kruip dan door de gang rechts en je komt in kleine kamer met de Russische vlag.  

Klik een aantal keren op de hendel naast de vlag totdat de lampen blauw licht geven.

  In de hoek op een tafel staat een lege kandelaar, klik daarop en je inventaris gaat open. Klik op de oranje kaars en deze staat nu in deze kandelaar.

  Kruip terug door de gang en ga naar de Amerikaanse vlag en klik op de hendel ernaast. Klik totdat je geel licht heb en dan gaat het hek tussen de vlag van Wales en die van Amerika, open.

 

  Ga naar binnen en klik op de kluis links, pak daaruit een opgerold stuk van een landkaart.

 

  Je bent hier nu klaar, ga weer naar boven en ook de volgende trap bij de sofa ga je naar boven. Je moet naar de badkamer voor de volgende kandelaar.  

Boven ga je naar links, door de bruine/rode deur en dan recht vooruit de badkamer in.Klik op de kandelaar en daarna op de groene kaars.

 

  Terug naar de gang en naar rechts, ga de trap op naar de zolder.Klik daar op de kandelaar en daarna op de rode kaars.

 

  Naar beneden en dan schuin naar rechts de kinderkamer in, daar staat de laatste kandelaar. Klik op de kandelaar en daarna op de paarse kaars in je inventaris.

 

  Je krijgt een visioen van 5 brandende kaarsen, alleen die in de kinderkamer brandt niet .Als weer controle hebt zie je dat de kaars hier in de kinderkamer niet brandt.

Klik op de kaars en daarna in je inventaris op de aansteker, je ziet dan dat de deurtjes van de kast opengaan.

 

  Terug naar beneden en via de keuken naar de eetkamer, loop dan door de volgende kamer en daarna naar de kamer links. 

Je ziet dat de deurtjes openstaan, pak het beeldje dat je daar ziet liggen.

 

  Nou je hier toch bent ga je even een deur open maken, dan hoef je niet langer via de keuken en de tuin hier na toe. Draai je om en je ziet een deur met planken ervoor. 

Ga daar naar toe en klik op iedere plank en daarna telkens op de hamer. Je ziet dat de planken kapot geslagen worden.

  Je kan de deur nu open maken en je bent in de gang vlakbij de sofa. Ga terug de kamer in en loop naar de kamer met de open haard. Je komt langs een glazen tafel in het midden en daarop staat een kist, natuurlijk op slot en de sleutel die je in je inventaris hebt is past niet.

 

  Ga dan de kamer met het open haard in. Meteen als je binnenkomt zie je op een tafeltje het cijfer 4 liggen.

  Loop voorbij de piano, deze is versleten, en in het kastje rechts van de open haard zie je het cijfer 6 liggen.Daarboven op de plank met boeken staat het cijfer 7.

 

  Bekijk de open haard goed, achter de vlammen zie je een knop en boven het vuur zie je een cijferslot met 4 rollen.

Je hebt nog een cijfer nodig, in het kastje links van de open haard ligt niks. Draai naar links en daar staat een ladekast, boven op ligt een notitie. Lees deze.

In de laden vindt je niks maar rechts naast de kast vindt je het cijfer 4.

 

Nu moet je de code invoeren op het cijferslot. Je kan het even zelf proberen maar het moet 7644 zijn.

 

  De vlammen doven en je kan nu op de knop drukken, je hoort iets verschuiven en als je naar rechts kijkt zie je dat de piano verschoven is.

 

  In de opening die nu zichtbaar is zie je een beeldje liggen en een notitie. Pak het beeldje en lee s de notitie.

 

  Op de muur zie je een soort plattegrond, teken deze na. In deze kamer ben je nu klaar, ga naar de volgende kamer. Je hebt nu links nog de puzzel met de landkaart maar die kan je nu nog niet doen.

Draai je om naar het "Fix Me" frame en klik daarop, je inventaris gaat open en klik dan op de opgerolde kaart.

Je ziet nu een stuk kaart in het frame, je hebt nog een paar stukken nodig.

 

  De sleutel die je nu hebt past niet op de kist hier maar er is nog zo’n kist in de kast boven bij de badkamer.Ga naar de gang en bij de sofa ga je de trap op. 

Boven ga je naar links, door de bruine deur.Aan de linkerkant staat een kast, klik linksonder op het deurtje.

Daar staat een kist, klik erop en je inventaris gaat open. Klik dan op de sleutel en de kist gaat open, je vindt daar weer een stuk opgerolde kaart.

  Ga weer naar beneden en naar de kamer met de landkaart. Klik weer op het frame en daarna in je inventaris op het stuk kaart.

 

  Er is weer een stuk kaart in het frame geplaatst, je hebt nog meer nodig. Als je op de kist hier op de glazen tafel kijkt zie je geschreven staan: It’s Time.

 

  Hoofdstuk 3: Deel 3

Walkthrough door: Dick Leeuw en Louis Koot

Tekst: Dick Leeuw. Screenshots: Louis Koot