2017: walkthrough door: Louis Koot

The Little Acre is een "point and click" avonturen  game dat je geheel bestuurt met je computermuis.

In het Hoofdmenuscherm kies je voor "nieuw spel" of voor "doorgaan met huidige spel". In de opties kun je enige game instellingen naar eigen voorkeur veranderen.  De game saves automatisch bij het verlaten van de game, of je saved zelf.  Er is echter maar 1 saveslot, dus telkens als je de game afsluit, of saved, wordt de vorige save overschreven met de nieuwe save. Je kunt dus nooit terug keren naar een eerder punt in de game, maar dat is ook niet nodig.

Rechts bovenaan in het spelscherm zie je altijd een pijltjesicoon, als je op die pijltjes klikt klapt je inventory openen.

In de inventory worden de spullen bewaard die je oppakt. De inventory heeft ook een tabblad (Notes) met aantekeningen en een tabblad met een tandwiel icoon.  

Via "Notes" kun je lezen wat je eerstvolgende stap zou moeten zijn. Je kunt daarover dan ook een hint krijgen en zelfs de oplossing. Via het tandwiel icoon kun je saven/loaden en naar de opties gaan en exit naar het startscherm. Dit startscherm bereik je ook via de Escape-toets.

De game begint met een korte intro.......

Na de intro zijn we beland in het Little Acre huis van Aiden en zijn baby dochter Lily

Hoofdstuk 1:

Als Aiden:

Arthur's Machine:

Op de gemeenschappelijke zolder slaapkamer ligt Aiden in bed. Aiden's dochtertje Lily en hun hond Dougal, met wie Aiden de slaapkamer deelt, slapen nog.  Aiden wordt wakker en wil zich aankleden maar hij wil Lily niet wakker maken. Er woont nog een persoon in het huis.......Aiden's vader Arthur, maar Arthur is verdwenen. Aiden's vader is een uitvinder die enige vreemde machines heeft uitgevonden

Omdat de vloerplanken nogal kraken kan Aiden het bed niet verlaten om zich te gaan aankleden. Aiden moet dus ongemerkt zijn kleren pakken en aandoen. Aiden's broek hangt over de stoel en zijn laarzen staan voor het bed. Aiden's shirt ligt op de slapende hond Dougal. Lily ligt te slapen op de sweater van Aiden

Op het shirt zie je een pulserend stipje.....Klik op het pulserende stipje, op het shirt, en........Aiden pakt het shirt en trekt het meteen aan

De slapende hond Dougal heeft een stok (Stick) in zijn bek.......wacht tot Dougal zijn bek open doet om te gapen en klik dan snel op de stok.......Aiden pakt de stok en die beland in de inventory.....

Open de inventory en klik op de stok, om de stok uit inventory te halen.......Klik met de stok op Aiden's broek, die over de stoel hangt.......

Aiden trekt met de stok zijn broek het bed in en hij duikt even onder de dekens om de broek aan te trekken.... 

Onder de dekens vindt Aiden een marmelade/vis sandwich in zijn bed, een sandwich die Lily gisteren voor hem gemaakt heeft.

Pak de sandwich uit inventory en klik ermee op de slapende Dougal.......Aiden gooit de sandwich naar Dougal, die er een hap uit neemt en dan uit zijn bek begint te stinken. De rest van de sandwich bergt Aiden weer op in inventory.  Pak de stok weer uit inventory en klik er mee op Dougal om de hond te porren......

Door het gepor met de stok rolt de hond zich om zodat het beest nu met zijn kop naar Lily toe ligt......de stinkende adem van de hond maakt dat Lily zich omdraait en dus niet langer meer op de sweater ligt. 

Pak  de sandwich weer uit inventory en klik er nu mee op de sweater en........

.......Dougal pakt de sandwich en de sweater in zijn bek en rolt terug naar Aiden.

 Pak de Stok weer uit inventory en wacht weer tot de hond weer zijn bek wagenwijd open doet om te gapen.......Klik dan met de stok op de sweater en........Aiden verwisselt de sweater voor de stok.......

Pak als laatste de laarzen, die onder/voor het bed staan......

Aiden is nu volledig aangekleed en........Hond Dougal besluit nu om ook maar wakker te worden en gaat naar beneden. Volg Dougal, via de ladder naar beneden. We belanden in de keuken. Aiden vertelt dat ie naar het dorp wil fietsen want wellicht dat ie in het dorp informatie kan krijgen over zijn vermiste vader. Maar eerst moet Aiden Lily's ontbijt klaarmaken. Kijk rond

Rechts naast de open haard staat een lege Waterkan (Water Jug) op de tafel. Pak de Waterkan

Het huis heeft geen warm en koud stromend water dus Aiden moet naar buiten om de kan te vullen met water bij de waterpomp. Loop via de rode pijl, midden onder, verder de kamer in en ga dan via de deur naar buiten. Aiden is dan in de achtertuin.  Bekijk de Transmitter machine die hier staat.

.

Loop dan verder door naar rechts. Aiden komt bij de waterpomp en verder op zie je de schuur. Pak de lege waterkan uit inventory en zet de kan dan onder de waterpomp. Klik dan op de hendel van de pomp en......

De hendel van de pomp (Pump Handle) breekt af en Aiden bergt de afgebroken hendel op in inventory. Aan de pomp steekt nog maar een klein stukje van de hendel en daarmee kan Aiden de pomp niet bedienen. Loop door naar de schuur. Op het dak van de schuur steekt een Ontvanger (Receiver).......bekijk die ontvanger. Als je op de deur klikt vertelt Aiden dat de deur klemt. Pak de Pomphendel uit inventory en ram er mee op de schuurdeur en......

.

Aiden ramt de deur open, dus ga naar binnen. Het is donker in de schuur. Rechts naast de deur steekt de lichtschakelaar, maar omdat de generator niet werkt is er geen stroom dus gaat het licht niet aan. 

Op de grond ligt een Hooivork (Pichfork) en die kan Aiden wel pakken........Pak dus de Hooivork en loop terug naar de waterpomp. Links naast de waterpomp staat een boomstronk (Stump). Pak de hooivork uit inventory en klik ermee op de boomstronk en....... Aiden ramt de hooivork in de stronk en hij heeft dan een enorme hamer. Ram met de hooivorkhamer op de waterpomp en.....

.....de waterkan wordt nu gevuld met koud water. Pak de nu gevulde Waterkan

Loop terug naar het huis en ga weer naar binnen. Loop door naar de open haard en verlaat het huis dan weer via de linkerdeur naar de voortuin........Vanzelf loopt Aiden door naar de poort. Links staat Aiden's fiets (Bicycle). Tegen de rechter paal staat een tuinkabouter (Gnoom) en ook staat daar de brievenbus (Mailbox). Bekijk de fiets en de tuinkabouter.

Open de brievenbus (Mailbox). In de brievenbus vind Aiden een doos, een brief en een krant. Pak eerst de brief en de krant uit de brievenbus en lees deze.

De brief is een afwijzing op een baan waar Aiden op heeft gesolliciteerd en in de krant leest Aiden over vreemde lichten die zijn gezien op het platteland. 

Pak dan de doos uit de brievenbus. In de doos zit een blauw Kristal en een brief van Nina, de assistente van Arthur.......

Nina schrijft dat ze de laatste kristal opstuurt en dat ze zelf Arthur's ongeloofwaardige en gevaarlijke bevindingen over zijn onderzoek naar deze  kristallen wil komen bekijken. Pak het kristal (crystal) uit de doos.

Aiden vraagt zich af of die kristallen waarmee zijn vader experimenteerde, iets met zijn verdwijning te maken hebben en hij besluit om maar eens zijn vaders spullen te onderzoeken. Ga terug het huis binnen en dan Arthur's kamer binnen. Kijk rond in Arthur's kamer. Op het bed zit een teddybeer en ligt een masker. Voor het bed steekt een Knop in de vloer. Aan de muur staat Arthur's Machine.

Pak het Masker......Aiden zet het masker even op maar bergt het ding dan op in inventory.  

Ga op de Knop staan en........het rolgordijn voor het raampje rolt dan omlaag zodat het even donker wordt in de kamer. Klik weer op de knop om het rolgordijn weer op te rollen. Zoom in op Arthur's Machine......

Arthur's machine is een generator die er nogal ingewikkeld uitziet. Bekijk de verschillende onderdelen van de machine. Links zie je 2 draaiknoppen......De bovenste draaiknop is om het aantal Ohm in te stellen. Met de onderste knop stel je het gewicht in. Tussen de 2 draaiknoppen en de trechter zie je een vak waar een kristal in moet. Het notitieblokje onder de trechter leert je dat er via de trechter water in de machine gegoten moet worden. Achter de trechter zie je 5 kleine lampjes, die nu uit zijn. Het rechter vak heeft 16 knopjes die je kunt indrukken. Door je rechtermuisknop te klikken ga je uit de close-up.

Pak de gevulde waterkan uit inventory en giet de kan leeg in de trechter.......het 1e lampje gaat branden. Pak dan het blauwe Kristal uit inventory en klik het kristal in het kristalvak...... Het kristal begint te gloeien en je krijgt het in close-up te zien. Je ziet dat het gewicht van de kristal 3 lbs is. Op de Ohmknop brand nu een lichtje bij het getal 4 Zoom uit en je ziet dat er inmiddels 2 groene lichtjes zijn gaan branden naast de trechter. Draai nu de Gewichtknop (Weight switch) op 3 en een derde groen lichtje gaat aan. Draai  de Ohmknop op 4 en........ vier van de 5 lampjes zijn nu aan. Ook de verlichting in de kamer is nu aan en op de achtermuur zie je nu een formule staan.

Zoom uit en je ziet dat er nog meer op de muur is geschreven. Verduister het raam weer door weer op de vloerknop te drukken. Je ziet nu op de muur de naam Clonfira staan en een raster met 5 bolletjes. Dat raster is de oplossing voor welke van de 16  knoppen van de generator je moet indrukken.

Zoom weer in op de generator en druk aan de rechterkant de 5 knoppen in, zoals je die zag in het raster op de muur........ 

Zodra je deze 5 knoppen hebt gedrukt zie je dat de transmitter in de achtertuin werkt.........via de transmitter zie je dat er een stroomstraal naar de ontvanger op de schuur wordt geschoten....

Vanzelf zet Aiden de waterkan, waar nog water in zit, terug op de tafel naast de open haard. Loop weer, via de omlaagpijl, omlaag. Voor de boekenkast staat een trapkrukje (Footstool). Pak het Krukje

Ga weer door de deur naar buiten en loop door naar de schuur en ga er weer binnen. Klik in de schuur weer op de lichtschakelaar en.....het licht in de schuur gaat nu wel aan.

Bekijk de vreemde cilindervormige machine en loop dan door naar rechts. Rechts bovenop de kast ligt iets......Probeer dat ding te pakken.....

Aiden gaat op de onderste kastplank staan maar die plank breekt door Aiden's gewicht doormidden.  Pak de Kruk uit inventory en klik ermee op de afgebroken kastplank en.....Aiden zet het krukje voor de kast, klimt erop en probeert weer om het object van de kast te pakken.......maar.....

....Aiden glijd uit en hij en het object vallen op de grond......door de klap waarmee Aiden op de grond valt schuiven de deuren van de cilinder machine open. In de achterwand van de cilinder machine steekt een sleutelgat. Pak het object dat van de kast is gevallen en nu op de grond ligt....het blijkt ťťn van Arthur's puzzeldoosjes te zijn

Op het doosje staat: "When in doubt, dance it out!".........."Als je twijfelt, dans het dan". Arthur heeft vaker van dit soort  puzzeldoosjes voor Lily gemaakt en verstopte er dan snoepjes in. Aiden wil dit doosje dan ook aan Lily geven. Verlaat de schuur en loop terug naar het huis en ga weer naar binnen en loop door naar de keuken. Hond Dougal ligt te pitten bij de open haard en Lily ligt nog te slapen op zolder. Het wordt tijd dat Lily wakker wordt.

Pak het Masker uit inventory en klik ermee op Dougal en........

Aiden zet het masker op en brengt de hond aan het schrikken....

...Dougal blaft en......Lily wordt wakker en komt naar beneden en gaat tegen Dougal aan leggen. Pak het puzzeldoosje uit inventory en klik ermee op Lily en......

]

................Lily staat op en ze danst dan het dansje dat bij dit puzzel doosje hoort...........onthoud de bewegingen die Lily maakt tijdens haar dansje en bekijk dan het puzzeldoosje. 

Het puzzeldoosje lijkt wel op de draaischijf van een ouderwetse telefoon en in de draaischijf zie je 4symbolen die op een dansend figuurtje lijken, met armpjes omhoog en ondersteboven.......deze 4 figuurtjes symboliseren het dansje dat Lily zojuist heeft gedanst en je moet nu die 4 figuurtjes klikken in de volgorde van de 4 bewegingen van dat dansje.  Als je die bewegingen van Lily niet meer weet dan klik je weer met de puzzeldoos op Lily en zij zal het dansje weer dansen.......Onthoud dus de 4 bewegingen die Lily maakt in het dansje en klik dan in die volgorde op de 4 symbolen die je in de draaischijf ziet.....doe je dit goed dan klapt het doosje open en kun je de sleutel, voor de teleporter machine in de schuur, eruit pakken. Hier is de oplossing

Heb je het sleuteltje ui de puzzeldoos dan ga je terug naar de schuur. Pak het sleuteltje uit inventory en steek het in het sleutelgat van de machine en......

.......Aiden stapt in de machine, de machine gaat dicht en.........Aiden verdwijnt......De game schakelt over naar:

Lily 

Je bent nu dus Lily en je hebt gemerkt dat er iets vreemds aan de hand is. Lily wil echter eerst haar ontbijt. Op de tafel staan de spullen voor Lily's ontbijt, dus zoom in op de tafel

Op tafel staat een zak met havermout, de kan met water en een kom met lepel. Aiden heeft Lily's ontbijt niet klaargemaakt, dus Lily moet zelf haar havermoutpap even klaarmaken. Klik op de zak havermout en.......Lily is echter erg onhandig.....de zak havermout raakt leeg en Lily breekt ook de witte kom. Maar Lily denkt dat ze best zelf wel havermoutpap kan koken in de kookpot.........Ze heeft alleen een nieuwe kom en een verse zak havermout nodig, en natuurlijk een kookpot......

Links naast de open haard hangt de kookpot aan het rekje........pak de Kookpot (Cooking Pot) en........

Lily slaagt erin om de zware kookpot in de open haard te hangen. Nu op zoek naar havermout en een kom.....Links naast de voordeur staat een kast (Cupboard).......Klik op de onderste deurtjes van de kast.......In de kast staan kommen maar pappa Aiden heeft de deurtjes dichtgebonden met touw, om te voorkomen dat Lily probeert de kast te openen waardoor de kast kan omvallen.....Lily krijgt het touw niet los

Nu gaan we zien of hond Dougal ook nog van enig nut is in de game........Klik nu op Dougal en klik dan, met de Dougal cursor, weer op de onderste kastdeurtjes en........

...........Dougal haalt het touwtje van de deurtjes.  Klik weer de onderste kastdeurtjes en...............

 Lily pakt een kom die ze meteen op het tafeltje zet, terwijl de goede Dougal er voor zorgt dat Lily niet geplet wordt door de kast

Aan het plafond, rechts van de ladder, hangt een zakje havermout (Oats). Klik op de zak havermout en.......

Lily probeert via de brede kast omhoog te klimmen om de havermout zak te pakken, maar het is Dougal's taak om Lily te beschermen tegen alle gevaren, dus Dougal plukt Lily vanzelf uit de kast.

De hond moet eventjes worden afgeleid......Klik weer op Dougal en klik dan meteen met de Dougal cursor op de linkerdeur (de voordeur)........

Dougal gaat even naar de voordeur staan staren.......SNEL..... Klik weer op de zak havermout, die aan het plafond hangt en..........Dougal is nu te laat om Lily tegen te houden en ze klimt via de kast omhoog, pakt de zak havermout en springt omlaag
 Klik weer op de tafel en...............

Lily maakt haar ontbijt klaar en gaat het met smaak nuttigen en merkt dan pas dat haar vader er niet meer is. We schakelen terug naar:

Aiden:

Aiden is beland in een rozerode ruimte, maar hij ziet er anders uit......kleiner. Zou dit de wereld Clonfira zijn? Kijk rond.....

Rechts liggen spullen van Arthur (Arthur's Belongings), die dus blijkbaar ook hier is geweest. De ronde deur gaat niet open. Links is de teleportmachine en links daarvan zijn 2 lege "contactdozen" (Empty Socket). Als je Aiden weer in de teleportmachine laat stappen dan merk je dat de teleporter niet meer werkt. Aiden kan dus nu niet via de teleporter terug naar huis. Klik op de spullen van Arthur (Arthur's Belongings) om ze in close-up te bekijken. De spullen van Arthur zijn een hoed, een boek en een pijp. Het boek en de pijp vindt Aiden niet interessant, maar de hoed wel.........

Pak de Hoed en......De hoed hing over een glazen bol. De glazen bol straalt een zwak licht uit.....Pak de Glazen Bol.....

Ga uit de close-up en loop naar de 2 "lege contactdozen". Pak de glazen Bol uit inventory en stop de bol in de linker "contactdoos" (Empty Socket)....

...er is elektriciteit en het wordt lichter in de kamer........

Pak de Bol weer uit de linker "contactdoos"........het wordt weer donker in de kamer. Pak de glazen Bol weer uit inventory en ram de bol nu in de rechter "contactdoos" en...

...je ziet dat de ronde deur nu stroom krijgt, maar de ronde deur gaat nog niet open......De beide "contactdozen" beÔnvloeden elkaar dus en hier moet je nu wat mee spelen om de ronde deur open te krijgen. Pak de Bol weer uit de rechter "contactdoos" en stop het ding weer in de linker "contactdoos". Haal de bol dan weer uit de linker "contactdoos" en pleur de bol weer in de rechter "contactdoos" en......als het goed is gaat dan nu de ronde deur open. Wel.....verdwijn door de ronde deur......

De game schakelt weer over naar:

Lily:

Lily heeft dus gemerkt dan paps Aiden verdwenen is, maar er moet desondanks toch gewerkt worden. Ga, via de rode pijl, naar rechts achter het huis. Lily en Dougal belanden bij de tractor en de kolenbunker. Onder de motorkap van de tractor steekt een Schroefsleutel (Spanner). Pak de Schroefsleutel

Vanzelf is Lily dan naar links gelopen en heeft ze de motorkap geopend om de schroefsleutel te pakken. Klik op de Motor (Engine) van de tractor en........

Lily haalt de elastische band van de motor en bergt het op in inventory. Onderaan in de gevel van het huis zie je de kolenbunker (Cole Bunker).....

Klik in de kolenbunker en.......Lily pakt een Bot uit de kolenbunker en bergt het op in inventory. Loop naar rechts.....Achter de stenen muur groeit een boom en een tak van de boom hangt over de muur heen. Lily moet over de muur maar ze is te klein om over de muur te klimmen.........Voorbij de muur staat de verkoopkiosk van Aiden en Lily waar zij hun spullen verkopen aan voorbijgangers om in hun levensonderhoud te voorzien.

Pak de elastieken Band uit inventory en klik ermee op de overhangende boomtak.......

.....Lily gooit de band over de tak.....de band is nu een soort van schommel/katapult ....klik de band en.....Lily gaat zitten in de band en probeert om zich over de muur te katapulteren.....Maar Lily is hiervoor niet sterk genoeg....ze kan niet genoeg kracht/snelheid aan de katapult mee geven......Hond Dougal moet helpen......Pak het Bot uit inventory en klik ermee op Dougal en.......

.......Dougal zorgt ervoor dat Lily over de muur wordt geschoten en hij springt dan zelf ook over de muur.......

Lily is dan in de verkoopkraam maar er vliegt een ballon weg en die beland bij de fiets van Aiden. Lily gaat achter de ballon aan......

 Lily pakt de ballon en bij de fiets eindt ze ook een speelgoed zwaard (Sword). Tegen de rechter paal staat dat tuinkaboutertje.......het kaboutertje volgt elke beweging van Lily en daar heeft ze schoon genoeg van. Pak het speelgoed zwaard uit inventory en hak er het kabouterhoofd mee van de kabouterromp.....

Ga het huis weer binnen en........ we schakelen weer over naar:

Aiden:

Door het Moeras:

Op zoek naar de krachtbron van de teleportmachine is Aiden nu beland in een moeras met eilandjes. Op de rand staat een gele lamp......Klik op de gele lamp en.....er komen grote waterbladeren omhoog uit het water waarover Aiden naar het volgende eiland kan hoppen

Loop dus door naar het eiland........je ziet dan dat er nog een eiland drijft en je ziet de rode ronde deur waar Aiden door heen moet. Op de rand van het eiland, waar Aiden nu op is, staat weer een gele lamp en op het andere eiland staat een blauwe lamp. Loop door naar de gele lamp en klik er weer op en.....er ontstaat een bladeren pad naar de rode deur, maar de verbinding tussen de beide eilanden is verdwenen.

Loop door naar de rode deur, die niet open gaat. Klik op de blauwe lamp en.....via de waterbladeren hupt Aiden naar de blauwe lamp.......Aiden drukt de blauwe lamp en.......de rode deur gaat open, maar de waterbladeren naar de rode deur zijn nu verdwenen. Klik met de rode pijl in het rode deur gat en......

.........via het 1e eiland loopt Aiden terug naar de rode deur en verdwijnt er door......We keren terug naar:

Lily:

Lily is terug in huis.....Ga naar de schuur en bekijk in de schuur de teleportmachine........Lily vertrouwt het niet.....ze wil eerst een proefkonijn door de teleporter sturen voordat ze zelf de sprong wil maken

Ga terug naar het huis en naar de kamer van opa Arthur. Pak de Teddybeer, die op het bed van opa zit



Bekijk nog even het woord Clonfira, op de muur, en de mandjes die op het bed staan en ook de lamp. Ga terug naar de schuur en smijt Teddybeer in de teleporter en......

Als de machine weer open is, is teddy dus verdwenen en Lily is tevreden over dit resultaat. Lily is er nu van overtuigd dat zowel haar opa als haar papa op deze manier verdwenen is en ze wil achter hen aan. Maar voor Lily wil wel nog even een briefje achterlaten om eventuele nakomers te vertellen wat ze heeft gedaan

Links op de vloer, bij de kratjes, ligt papier. Pak het papier (Piece of paper) en pak het gelijk uit inventory en klik ermee op Dougal......

Lily schrijft haar briefje en prikt het vast op Dougal, die niet mee mag. Stap nu in de teleportmachine en......Lily wordt weg geteleporteerd en......het kristal breekt in gruzelementen.....

We keren terug bij Aiden in Clonfira:

Aiden

Aiden is beland in een ander deel van het moeras. Ook hier staat een gele lamp op de oever.....Druk de gele lamp en.........

......waterbladeren komen omhoog uit het water.......en je krijgt een totaal zicht op dit deel van het moeras.....Er zijn 4 "eilandjes", 5 gele lampen en 1 blauwe lamp en weer een rode deur. De rode ronde deur is de EXIT naar het volgende gebied.  De bedoeling is dat Aiden weer verdwijnt door die ronde rode deur. Als je op een gele, of de blauwe, lamp klikt dan hopt Aiden naar die lamp om die lamp in te drukken........hierdoor ontstaan er bladerpaden tussen de verschillende eilandjes.

Aiden staat nog bij gele lamp 1. Klik op gele lamp 3 en.........via het eiland van de gele lamp 2 huppelt Aiden naar de gele lamp 3 en drukt deze in.....

de verbinding tussen lamp 2 en 3 verdwijnt maar er is nu een verbinding tussen gele lamp 3 en gele lamp 4.

Klik gele lamp 4........Aiden gaat naar gele lamp 4 en drukt deze in.......de verbinding tussen lamp 3 en 4 verdwijnt maar er is nu verbinding tussen lamp 4 en 2.

Klik de gele lamp 2........Aiden gaat, via het midden pad naar de gele lamp 2 en drukt deze in....er ontstaat nu een verbinding naar de rode deur en gele lamp 5

Klik de gele lamp 5 en......Aiden huppelt er naar toe en drukt de lamp in.......Er ontstaat nu een verbinding naar de blauwe lamp 6....de verbinding tussen gele lamp 2 en gele lamp 5 is verdwenen

Klik de blauwe lamp 6.........Aiden steekt over naar de blauwe lamp en drukt deze in......De rode ronde deur gaat nu open maar alle verbindingen tussen de lampen 4, 3, 2 en 5 zijn verdwenen.

Vanaf blauwe lamp 6 kan Aiden nu alleen naar de gele lampen 1 en 4......Klik de gele lamp 4........

Aiden huppelt naar gele lamp 4 en drukt deze in.....de verbinding naar de blauwe lamp is verdwenen, maar Aiden kan nu wel weer, via lamp 3 naar lamp 2. Klik de gele lamp 2 en........er ontstaat weer een verbinding naar de rode deur en gele lamp 5.

Klik weer de gele lamp 5........Aiden gaat door naar gele lamp 5 en drukt er weer op..........Er ontstaat weer een verbinding naar de blauwe lamp, maar wat het nut hiervan is heb ik niet kunnen ontdekken....

Verdwijn nu door de ronde deur.......We schakelen over naar:

Lily:

Lily beland dus ook in de rozerode ruimte en door het teleporteren is ook Lily verandert. Bekijk de Teddybeer (Sir Fuzzle Puff), die rechtsboven hangt. Bekijk ook de spullen van Arthur

Verdwijn dan door de ronde deur en........We keren terug bij:

Aiden: Merr:

Loop over de waterbladeren naar de overkant en........Aiden ontmoet dan een tamelijk vreemde vogel......dit is Merr

Er volgt een gesprek tussen Aiden en Merr......luister naar het gesprek en vanzelf keren we dan terug bij:

Lily:

Lily is dus nu ook beland bij het begin van het moeras.....Klik de gele lamp en loop dan over de waterbladeren naar het eiland......

Beland op het eiland duikt er een monster op uit het water......het monster grijpt Lily met zijn lange tongtentakel......Snel......pak het Zwaard uit inventory en klik ermee op de lange blauwe Tong (Tentacle) van het monster

Helaas........hoe Lily ook in  hakt op de tong......het monster vreet Lily op en verdwijnt weer onder water.....we keren terug bij:

Aiden en Merr

Er volgt nog een gesprekje ..........Merr vraagt Aiden hem te helpen een machine te repareren en hij zegt dat Aiden dan terug kan naar huis. en dan verdwijnt Merr door de deur naar het Heiligdom......Voor je Merr volgt bekijk je nog even de hut en de 2 standbeeld hoofden die onder de deuropening naar het Heiligdom staan.

Volg Merr dan het Heiligdom (Shrine entrance) binnen en kijk er eerst even rond. 

Merr is al bezig met reparaties te verrichten aan de machine, die midden in de ruimte staat. Bij Merr staat een gereedschapskist (Toolbox).  Links bij de muur ligt een Handschoen (Glove) op een matje. Rechts van Merr staat een radio op de grond. In de rechterzijde van de machine steekt een Machine Slot. Achter de machine zie je een halfronde vijver......in die vijver staan een aantal kubussen opgesteld. Aan de rand van de vijver steekt een gat (Receptible) en in dat gat zit een klein diertje. In de muur zie je een koperkleurige Nis.....links en rechts naast die nis zie panelen waar muurschilderingen op staan (Glyphs) 

Bekijk de gereedschapskist, de radio en het machine slot......De gereedschapskist en de radio waren van Arthur..........

Merr wil niet zeggen wat er met Arthur is gebeurt en waar hij nu is. Als je op dat ronde machine slot klikt dan vertelt Aiden dat de machine geen stroom krijgt.......Als je op het diertje klikt of er naar toe loopt dan vliegt het beestje weg......loop je weer weg dan komt het diertje weer terug. Bekijk de kubusjes in de vijver.

Ga de Handschoen pakken........

Het is een vreemde handschoen met in het midden een blauwe cirkel.........Ga praten Met Merr.......Merr zegt dat dit "een plek is van het verleden en de toekomst".  Klik in de Nis.........in de koperen nis steekt een paneel met "bloemige" toetsen die je kunt indrukken........Door de juiste 5 toetsen te drukken zal de machine stroom krijgen.......Je kunt het patroon proberen dat je ook in Arthur's kamer hebt gebruikt, maar dit werkt hier niet.

Zoom uit en bekijk de muurtekening (Glyphs) naast de nis. Als je hier alles bekeken hebt en de Handschoen hebt gepakt loop je naar rechts en dan door de deuropening......Aiden is dan in de zijhal beland. Rechtsboven zie je een ovaal paneel dat blauw licht uitstraalt......dat blauwe licht komt van een kristal dat in het midden van de ovaal steekt......Aiden heeft dat kristal nodig. Ook rechts zie je een grote bolle paarse Bloem (Big Flower).

Klik op die bolle paarse bloem en......via het houten pad loopt Aiden omhoog naar de bolle paarse bloem.......de bloem verstopt een waterpijpleiding en hierdoor zit de bloem vol met water.

Onder het blauwe Ovaal, waar het kristal in steekt (Blue Light) zie een muurschildering.....Bekijk die muurschildering en bekijk het blauwe licht.....Aiden weet dan dat er een rond kristal steekt in het ovaal en dat ie dat kristal moet zien te verkrijgen. Pak de Handschoen uit inventory.......Klik met de Handschoen nu op het Ovaal (Blue Light), maar je moet dit op precies de juiste plek doen......

Je moet zorgen dat je blauwe plek op de handschoen precies in het midden van het blauwe licht Ovaal hebt als je met de handschoen klikt......

Dit is best lastig en lukt niet altijd meteen.... Blijf het proberen tot het is gelukt....heb je precies op de goede plek in het ovaal geklikt met de handschoen dan loopt Aiden vanzelf terug omlaag, gaat onder het ovaal staan en trekt dan met de Handschoen het Kristal uit het Ovaal.......

Het kleine ronde kristalletje zit dan in de handschoen. Loop terug naar de machine....ga bij het Machine Slot staan....

Pak de Handschoen met het Kristal uit inventory en klik ermee op dat machine slot om de handschoen met het kristal in de machine te steken.......

De machine krijgt nu stroom en uit de machine schiet nu een straal omhoog.  Bekijk de straal en bekijk de handschoen in het slot. 

Op het matje, waar eerder de handschoen op lag, ligt nu een schroevendraaier. Pak de Schroevendraaier:

Ga terug naar de bolle paarse plant. Pak de schroevendraaier uit inventory en steek met de schroevendraaier nu in de plant en.....de plant barst open en.....de vijver wordt gevuld met water

Ga terug naar de vijver......Je ziet nu dat de kubussen die in de vijver drijven, een code aangeven, maar het is de verkeerde code. In het gat  (Receptacle) zal dat diertje weer zitten, maar dat diertje vliegt weer weg als je er vlakbij gaat staan. Jaag het diertje weg......Pak dan Arthur's Hoed (Hat) uit inventory en klik met de hoed iets onder het gat en........Aiden dekt het gat af met de hoed en de kubussen in de vijver tonen dan een nieuwe code.......onthoud deze code of teken het eventjes nas

NB: als je met de hoed op het gat (Receptacle) klikt dan wil Aiden er de hoed niet opleggen.......je moet met de hoed net iets onder het gat klikken en dan dekt Aiden het gat af met de hoed

Klik weer in de koperen muurnis.....Je bent dan weer in de close-up van het paneel met de "bloemige" drukknoppen.....Wel.....druk nu dus de 5 knoppen in volgens de kubuscode die je zojuist zag in de vijver.....

De zaak krijgt nu power maar Merr gaat nu amok maken en Aiden moet zich uit de voeten maken.



We keren terug naar:

Lily 

Het monster spuugt Lily  uit op een eilandje.

Loop het pad op omhoog en............ Lily ontmoet een nieuw wezen.....een rups?



We gaan terug naar:

Aiden:

Ondertussen is Aiden heelhuids teruggekeerd in het schuurtje en hij vindt  het briefje van Lily. 

Aiden beseft dat Lily ook in Clonfira is en hij rent naar Arthur's kamer om te ontdekken dat het kristal kapot is.........Er wordt  dan aangebeld. In de voortuin ontmoet Aiden nu Nina, de assistente van Arthur. 

Nina heeft dus het pakje met het kristal gestuurd. Nina heeft droevig nieuws voor Aiden......ze vertelt Aiden dat Arthur dood is gegaan in Clonfira en dat Aiden er ook niet meer naartoe moet gaan. Aiden moet Lily echter redden en hij vraagt  Nina om hulp. Nina neemt Aiden dan mee naar haar laboratorium en wij keren terug naar Lily in Clonfira

Lily:
 
Lily heeft het rupsje de naam Bugsy gegeven. Achter Bugsy staat een grote bloem en ietsjes verder rechts hangt een Liaan aan een richel....

Klik op de bloem en klik op de Liaan.......Lily gaat aan de liaan hangen, maar de liaan breekt af en Lily stopt de liaan in inventory. Lily wil op die richel terecht komen maar die hangt te hoog. Klik op rupsje Bugsy en klik dan met de cursor op de richel (Ledge) en.......Bugsy tilt Lily de richel op

Loop naar rechts en spring dan in de volgende bloem en........

.........Lily komt weer tevoorschijn uit de linker bloem maar ze is haar zwaard kwijt geraakt, maar Bugsy zorgt ervoor dat Lily haar zwaard terug krijgt.  

Bugsy staat nu bij het hekje......Loop naar Bugsy en klik dan op het hekje om het te openen en........

......Bugsy en Lily denderen door het hekje.......Bugsy glijd het scherm uit......Loop verder omlaag en.....

.via een rond vijvertje heeft Lily een ontmoeting met een klein vleermuisje.....Bugsy verjaagt het vleermuisje echter, dat wegvliegt naar boven.

Loop omhoog......Lily komt bij 3 grote bloemen.....van het vleermuisje echter geen spoor.....Wel ligt er, rechts, een stukje vleermuizen bont op de grond (Birrel Fur)......Raap dat stukje Bont op

In welk van de 3 bloemen is het vleermuisje verdwenen? Loop terug naar Bugsy, die nog in de ronde vijver dobbert. Laat Bugsy snuffelen aan het stukje Bont en........

Bugsy rent weg naar de 3 bloemen.......volg Bugsy dus terug naar de 3 bloemen en.....wel.....Bugsy weet dat het vleermuisje is verdwenen in de middelste van de 3 bloemen, dus duik de middelste bloem in

\

We schakelen nu weer terug naar:

Aiden:

Aiden is met Nina beland bij de dam, waar Arthur vroeger werkte en waar Nina haar lab heeft. Nina vertelt dat ze geen kristallen meer heeft die groot genoeg zijn om weer in Clonfira te geraken, maar ze weet wel een andere manier om in Clonfira te komen. Nina kan Aiden niet via de hoofdingang meenemen naar haar lab in de dam, dus Aiden zal zelf een alternatieve weg moeten zoeken om in Nina's lab te geraken. Nina gaat alvast vooruit.

Aan de dam zie je een steiger (Walkway) hangen met een ladder.....Klik op de steiger (Walkway) en......Aiden loopt dan via de steiger tot bij de ladder. Klik de rode pijl op de ladder en......

.......Aiden klimt via de ladder omhoog en beland in een hal bij de kantine......

Door het raam ziet Aiden een vent met een gasmasker en een hazzardsuit.  De deur zit natuurlijk op slot. Onder het raam steekt een ventilatierooster maar dat rooster zit op slot met een hangslot. Aan de muur hangt een Kat in de klimopplant en naast de deur staat een grote bloempot. Pak het Masker uit inventory en klik ermee op de kat.........Aiden zet het masker op en bezorgt de arme kat de schrik van zijn leven......

de kat zit nu onder het bankje bij het raam zitten maar heeft in zijn sprong de bloempot gebroken en daaruit is een sleuteltje op de grond gevallen. Pak het sleuteltje

Pak het sleuteltje meteen uit inventory en maak er het hangslot op het ventilatierooster mee open. Het hangslot verdwijnt in inventory. Klik op het ventilatierooster om het te openen en zie wat er gebeurt.....

De kat gaat het rooster door en valt de man achter het raam aan...de man grijpt de kat en et de kat, via de deur, weer bij Aiden. Je kunt dit eindeloos blijven herhalen, dus als je het ventilatierooster weer open maakt dan gebeurt steeds hetzelfde. Dus dit schiet niet op...Ga bij de deur staan en pak dan het Hangslot uit inventory en klik ermee op de deurkruk om de deur nu van deze kant te vergrendelen

Open het ventilatierooster weer en......de kat valt de man weer aan en die zet de kat nu door het raam buiten.....Het raam staat dan open......Ga door het raam naar binnen



Aiden is dan in de kantine. De man in het hazzardpak zit aan tafel en daardoor kan Aiden niet de lift nemen. 

Het raam boven de oven/magnetron staat open. Ga door dat raam naar buiten. Aiden staat dan op een richel.......het achterwerk van de kat steekt uit het raam.....

Als je Aiden naar rechts laat lopen dan wordt hij aangevallen door de meeuw, die boven Aiden zit.......Aiden trekt zich dan schielijk terug naar het raam........Er dwarrelt dan echtereen meeuwenveer omlaag die je moet pakken. Beweeg Aiden dus naar rechts..........de meeuw valt aan en trekt zich weer terug......de meeuwenveer dwarrelt dan omlaag.....snel......grijp de meeuwenveer (Feather)

Kietel met de veer het achterwerk van de kat en......

......de kat verjaagt nu de meeuw. Beweeg Aiden, nu de meeuw uit de weg is, dus naar rechts en....Aiden beland in de dam in de turbine hal. Ga door de deur Nina's lab binnen en luister er naar het gesprek tussen Nina en Aiden

Nina is bezig met een handschoen en is bijna klaar, maar ze heeft nog een  zogenaamde "Cavity Magnetron" nodig. De makkelijkste manier is volgens haar, om zo'n "Cavity Magnetron" uit de magnetron te halen die boven in de kantine staat. Verlaat het lab en loop dan naar rechts,  langs de turbines heen en neem dan de lift terug naar de kantine

De vent in de kantine ziet  in Aiden een bekende laat hem zijn gang gaan. Loop door naar de oven/magnetron, die onder het raam staat. De oven staat de lunch van de werkman op te warmen. Klik op de oven en.........

Aiden sloopt het magnetron onderdeel uit de oven en stopt het in dingetje in inventory. 

Loop terug naar de lift en klik er op......Helaas......de lift doet het niet meer, dus ga weer uit het raam en via de richel terug naar Nina in haar lab. Nina is nog steeds bezig met de handschoen.....Klik op de handschoen om Aiden er wat over te horen vertellen. Geef dan het Magnetron onderdeel aan Nina en......

Nina stopt het magnetron ding in de handschoen en geeft de handschoen dan aan Aiden die er nu een portal mee opent op de muur.........Duik door het portal en

We schakelen weer over naar Lily in Clonfira

Lily:

Lily en het vleermuisje worden door een bloem uitgespuugd.....volg het pad omhoog en...........Lily komt bij een Menhir....het graf van haar opa Arthur......

Lily wordt verdrietig want ze weet nu dat haar opa is overleden. We schakelen over naar:

Aiden:

Aiden beland terug in Clonfira en we zien Merr.....

We zijn nu in een sneeuwlandschap beland met torentjes. Merr verdwijnt.....Bekijk de grote deur en loop dan via het sneeuwpad omlaag en........Aiden ziet Lily in een torentje......Loop door..........Lily verdwijnt......Volg het sneeuwpad verder en Aiden ziet Lily weer

.....Volg Lily verder, de trap op en........Aiden wordt gegrepen door het Illusie Monster.....en Lily blijkt een illusie te zijn

Het monster smijt Aiden op de grond en Merr duikt op en zegt dat Aiden en Arthur voor altijd en eeuwig in Clonfira moeten blijven......

We keren nu weer terug naar 

Lily.

Lily ziet Bugsy en samen gaan ze nu op zoek naar Aiden . Dan ziet Lily haar opa, haar vader en moeder. 

Opa en moeder lossen in het niets op. Aiden ligt nog op de rond te spartelen, het "Illusion Monster" torent boven Aiden uit. Bugsy land en Lily besluit om haar vader te redden. Klik op het monster.......Het monster laat je dingen zien die er niet zijn. Boven aller hoofden hangt een richel en Lily wil op die richel terecht komen maar dat gaat niet zolang het monster alles in de gaten houd.

Klik op Aiden en.......Lily gilt haar vader toe dat ie de aandacht van het monster moet trekken.......Klik dan snel op Bugsy en dan met de cursor op de richel en.......

.....Bugsy tilt Lily de richel op. Loop over de richel omhoog en zet haar dan boven het monster op het platformpje......

Pak de Liaan uit inventory en klik met de Liaan op het monster en..........Lily slingert de liaan om het monster en gooit dan het uiteinde van de liaan naar Bugsy...... Klik op Bugsy en dan op de liaan en.....

........Bugsy neemt het einde van de liaan in zijn/haar bek......Klik op Aiden om met hem te praten en......Lily springt omlaag. Pak de Liaan op en klik dan met de cursor op het afgebroken torentje dat op de rand ligt en......

.......Lily bind de liaan om het torentje en met vereende krachten duwen Lily en Aiden het torentje over de rand........Het torentje, het monster en Aiden storten omlaag en Lily springt er achteraan......Aiden en Lily zijn weer bij elkaar....Klik op het monster.....het monster toont dan Arthur in een wolkje en Aiden begrijpt nu dat het monster je dingen laat zien die je graag wilt zien..........

Je gaat weer even verder als Aiden.....Loop omlaag en......Merr duikt op en rent weg.......Merr heeft de handschoen gestolen, die Aiden en Lily nodig hebben om weer thuis te geraken......

Merr wil naar Aiden's wereld want hier is hij erg eenzaam omdat zijn familie hier niet meer is. Volg Merr via de waterbladeren door het moeras en.......

Aiden en Lily worden weer gescheiden en we gaan verder als

Lily

Ga het heiligdom in en loop naar de vijver.....Klik op het scherm dat boven de vijver hangt en......

Lily ziet dat haar vader en Merr via de teleporter in hun voortuin terecht  zijn gekomen. 

 Hond Dougal komt Aiden te hulp, maar die is ook niet bestand tegen Merr..........We keren terug bij Lily.

Lily moet iets doen om iedereen te redden. In het slot van de machine steekt nog steeds de handschoen, met het kristal, die Aiden er eerder in heeft gestoken. Klik de handschoen en....

.....Lily probeert de handschoen uit de machine te trekken maar dat lukt haar niet.,.....Lily valt op de grond en ze heeft dan via de radiomicrofoon contact met Nina aan wie ze nu de situatie uitlegt

Nina vertelt dat de microfoon niet kan werken als de portal gesloten is. Ze zal dan een andere manier zoeken om contact met Lily te maken. Nina vertelt Lily dat Merr naar hun wereld is gegaan om zijn verloren familie te zien. Lily krijgt hierdoor een idee.  Als het gesprek is afgelopen klik je weer de Handschoen en.........Deze keer lukt het Lily wel om de handschoen met het kristal uit de machine te trekken......De handschoen zit weer in inventory. Loop omlaag en klik dan de rode EXITpijl en......

........Lily verlaat het heiligdom en beland bij het illusie Monster.

Het monster ademt een groene wolk gas uit......Pak de Handschoen en klik met de handschoen in de groene gaswolk en......

......als je nu op precies de goede plek in de gaswolk met de handschoen hebt geklikt dan veroorzaakt Lily met de handschoen een portal boven de gaswolk.....

NB: krijg je geen portal dan heb je niet met de handschoen de juiste plek in het gaswolkje geklikt.....blijf het proberen tot het gelukt is.....

Als het gelukt is om het portal tevoorschijn te "toveren" dan klik je op de buik van het monster en...... de 2 vriendjes, Bugsy en het Moerasmonster verschijnen

Moerasmonster tilt Lily omhoog naar het portal en......Lily creŽert dan voor Merr de illusie dat zijn familie wel degelijk nog in Clonfira is.....

Merr is blij en duikt terug door het portal naar Clonfira, Lily komt dan terug door het portal en.......wel.......Eind goed al goed......

2017: walkthrough door: Louis Koot