2019: Walkthrough door: Louis Koot

Dit is een korte extra 4e episode in de Bear With Me serie. Als je deze 4e episode heb dan kun je er ook de 3 vorige episoden mee spelen

Om The Lost Robot episode te starten klik je op "New Game" in het rechter deel van het scherm.

Alles werkt in The Lost Robot episode precies hetzelfde als in de vorige 3 episodes, dus dat ga ik niet nog eens uitleggen

Lux Cinema

De episode begint met Flint, het broertje van Amber, en Bear die zijn opgesloten in de projector kamer van de Lux Cinema. Je speelt als Flint en je moet een uitweg vinden uit de kamer want de exit deur zit op slot aan de andere kant en er is geen sleutel te vinden. In inventory heb je een Lux Cinema Ticket. Er staan 2 grote filmprojectoren in de kamer. De rechter projector is buiten werking maar de linker projector is nog in bedrijf en daar draait een lege filmspoel op. Flint heeft gesuggereerd om uit het linker room te klimmen maar de projector staat te dicht op het raam. Kijk rond in de kamer

Achter Flint en Bear staat een "Tree-Legged-Table" waar 2 briefjes op geplakt zijn. Je kunt die twee briefjes even lezen maar veel heb je er niet aan. Voor dat tafeltje staat een Toolbox op de vloer. Aan het rek met filmspoelen hangt een wit Laken en in dat rek staat ook volle filmspoel (Thick Film Reel). Een 2e wit Laken hangt links onder in het scherm.

Pak uit de Toolbox een Inbussleutel ( Wrench )

Pak het witte laken dat op het rek hangt en pak ook de Thick Film Reel dat in het rek staat

Loop naar links onder en pak dan het 2e witte Laken

Aan de achterzijde van de rechter projector steekt de projector Handle......

Klik de Projector Handle om de projector uit te schakelen. Pak dan de Filmspoel van de projector

Flint legt de lege filmspoel op de vloer. De projector is met schroeven aan de rails geschroefd. 

Gebruik de Wrench op de projector's Base om de schroeven los te draaien. Klik dan op de projector om het ding iets naar achteren te schuiven

Luister naar de conversatie tussen Flint en Bear. Nu de projector bij het linker raam is weg geschoven kun je proberen om dat raam te openen

...Helaas.....Flint krijgt het raam niet open maar wellicht kan hij hiervoor de projector gebruiken 

Hang de volle Filmspoel (Thick Film Reel)  aan de Reel Handles van de projector

Klik op het losse einde van de film, dat op de grond ligt en.........Flint bindt dat einde van de film vast aan het raam

Gebruik weer de wrench op de Base of the projector om de schroeven weer vast te draaien

Gebruik dan weer de projector handle om het raam uit zijn voegen te rukken met de filmprojector

Probeer dan om uit het raam te klimmen, maar het is te hoog....er is een touw nodig

Combineer in inventory de 2 witte Lakens met elkaar tot een Laken Touw. Gebruik het Laken Touw in het raam en......

Flint en Bear ontsnappen via het raam en belanden in de filmzaal waar ze een lang gesprek hebben waarin Bear vertelt hoe en waarom hij in deze bioscoop terecht gekomen is.  

De  Episode begint nu echt en we belanden buiten bij de ingang van de bioscoop

Pak de screws and Bolts en pak ook de Club Flyer. Pak een van de Paaltjes (Stanchion's), die links van de kassa staan.

 Loop omlaag om op de City Map te geraken en reis dan naar de Robot Union

Terwijl Flint en Bear onderweg zijn naar de Robot Union zie je in het stripverhaal wat er met Bear is gebeurt na Episode 3 en hoe hij verzeilt is geraakt in deze zaak van de Vermiste Robots

Robot Union:

Dit gaat geheel vanzelf. Luister naar de conversatie tussen Bear en Lifty Workofsky over Robot Robbie

Reis dan, via de City Map, naar het kantoor van de Paper Daily

Paper Daily

Na de conversatie met journalist Sam Blabbermouth loop je iets terug naar links. De O.C.D editor is druk met typen dus hij heeft geen tijd om te praten

Tussen de twee deuren hangt een emergency capacitor aan de muur maar als je dat ding wilt pakken dan wil Flint het doen omdat die O.C.D Editor het dan ziet. Flint heeft nu ook nog geen reden om die Emergency Capacitor te willen pakken. Dat komt later. Ga het Accounting office binnen. Bekijk alles wat je kunt bekijken. Het belangrijkste nu is de grote dossier kast die aan de linker kant staat. 

Klik met je vinger op die dossier kast en.......

Uit 1 van de laden haalt Flint dan een Strop (Noose). Verlaat het kantoor en......

vanzelf volgt er weer een gesprek met Sam Blabbermouth die verteld dat delen van robot Robbie zijn gevonden bij de rivier

Zo, reis via de City Map naar de  Dredge River Bank

Dredge river bank

Hier ontmoeten we kleermaker Eek. Eek heeft zijn camembert Kaas verloren....het ding is omlaag gerold naar de rivier.

Eek wil wel helpen maar alleen als Flint zijn kaas terug brengt.

Er leunt een plank tegen de linker brugpijler maar Flint mag die plank nu niet pakken van Eek. Loop naar rechts.

Je ziet een gat in de grond, een zandhoop, een Schep en 2 Verfblikken.

Pak de Schep en pak de Verfblikken.  Als je iets verder doorloopt naar rechts dan zie je dat Flint omlaag moet naar de rivier. Maar hoe komt Flint omlaag?

Pak het paaltje uit inventory en plaats het paaltje in het gat

Gebruik dan de Schep op de hoop zand om het gat dicht te gooien zodat het paaltje stevig vast staat in het gat

Gebruik dan de Strop (Noose) op het paaltje en Flint heeft een touw waar hij naar beneden kan klimmen

Klim dus via het touw omlaag en......

..... Flint is dan bij de rivier en ziet dat de camembert kaas hoog in een dode kale tak hangt, te hoog om het te kunnen pakken. Kijk rond en zie de diverse onderdelen van robot Robbie. Pak Robbie's Arm, die links onder ligt. Voor de stellage ligt een oude auto band en er staat een emmer voor de modderpoel. Aan de stellage hangt een touw en in de modderpoel steken Robbie's Benen. Loop door naar rechts....Robbie's vinger ligt op de grond. Pak Robbie's Vinger.

Robbie's Hoofd en Torso drijft in de rivier maar Flint kan er niet bij. Je ziet wel dat er een klein eilandje ligt onder water.

Wellicht kan Flint via dat eilandje het hoofd/torso van Robbie bereiken maar dan heeft hij nog iets nodig.

Loop terug naar de modderpoel en probeer of je Robbie's Benen uit de modder kunt trekken.

Dat lukt niet want de benen steken te diep in de modder. Pak de Emmer

Als je de emmer hebt gepakt dan zie dat er een Hook steekt aan het touw. Klik op de Haak en.....

Flint bevestigd de haak en dus het touw aan Robbie's benen. Nu nog kijken hoe de benen uit de modder te hijsen zijn. 

Plaats de Emmer op de oude autoband en klim dan op de emmer

Als Flint op de emmer staat klik dan op het andere einde van het touw....Flint zegt dat ie iets zwaars aan het touw moet hangen

Dus pak de twee Verfblikken uit inventory and hang ze aan het touw en klik dan weer op het touw

Het touw heeft dan Robbie's benen uit de modder getrokken, dus pak nu Robbie's Benen

Klim via het andere touw weer omhoog en ga weer praten met Eek. 

Eek zal zijn Wandelstok aan Flint geven en ook geeft hij Flint toestemming om die plank te pakken als hij eerst de camembert kaas heeft terug gebracht.

Dus klim terug naar beneden en gebruik de Wandelstok op de Kaas

Klim weer omhoog en geef de Kaas aan Eek

Nu mag Flint die plank pakken dus ga die plank pakken en daal weer af naar de rivier

Beneden loop je door naar de rivier en gebruik je de plank op het kleine eilandje. Pak dan Robbie's Hoofd/Torso

Ok....als je nu alle onderdelen van Robot Robbie hebt verzameld dan klimt Flint nu vanzelf terug naar boven en volgt er een gesprekje met Bear

Bear wil Robbie terug inelkaar sleutelen maar daarvoor moeten we naar Fixy's Used Car Shop, dus reis via de map daar nu naar toe

Fixy's Used Car Shop

Bij de 2e hands auto shop volgt er een gesprek tussen Bear en eigenaresse Fixy. Fixy kan robot Robbie wel weer in elkaar knutselen in haar werkplaats maar ze wil eerst benzine voor haar aansteker. Tussen de 2 auto's ligt een Koevoet op de grond. Loop er naar toe en raap de Koevoet dan op.

Loop dan naar links naar de Junkyard. Van de eerste sloopauto is de benzinetank open. Linksonder liggen kabels op een vat.

Iets verder op ligt een kapotte Start Condensator op de grond

Bekijk de benzinetank van de sloopauto en ga die Kabels pakken. Pak ook de kapotte Start Condensator (broken Capacitor)

Loop verder naar links. Onder een hoop schroot ligt een lege Jerrycan. Verder op ligt een rubberen slang bij een olievat. Linksonder zit een Furryosa Kat te spelen met brillenglazen.

Flint kan de jerrycan niet onder het schroot vandaan pakken, dus gebruik de Koevoet op het schroot en pak dan de lege Jerrycan

Ga dan de rubberen slang oprapen en loop dan naar de kat

De kat heeft een blessure aan de linker voorpoot en zit te spelen met de brillenglazen. Probeer de brillenglazen te pakken. Maar dat staat de kat nu niet toe

Ga via de City Map terug naar de:

Paper Daily:

Tussen de twee deuren hangt een noodcondensator (Emergency capacitor). Flint wil zijn kapotte startcondensator ruilen voor die noodcondensator maar als je dat ding wil pakken dan zegt Flint dat de O.C.D Editor dat zal zien. Die O.C.D Editor moet even worden afgeleid zodat ie geen zicht meer heeft op de twee deuren en die condensator. Op het O.C.D Bord hangen de getypte artikelen van de O.C.D Editor. Click op het O.C.D Bord en.......

......Bear zegt dat er een typefout in de artikelen staat en dus moet de O.C.D Editor alles overnieuw typen en dit veroorzaakt eren wolk van stof. 

Snel pak de kapotte startcondensator uit inventory en klik ermee op de Noodcondensator en Flint ruilt de 2 om

Reis via de City Map terug naar:

Fixy's Used Car Shop

Ga naar de sloopauto met de open benzine tank op de junkyard.  Combineer de Rubberen Slang met de lege Jerrycan. 

Gebruik de jerrycan dan op de benzinetank van de sloopauto

De jerrycan wordt gevuld met benzine en Flint raapt de volle jerrycan vanzelf op. Ga terug naar rechts en geef de volle jerrycan aan Fixy en.....

...Fixy is happy en wil nu wel helpen om robot Robbie weer in elkaar te4 zetten en we belanden allemaal in Fixy's werkplaats alwaar Fixy aan Flint een blauwdruk geeft waarop te zien is welke onderdelen er nodig zijn om Robbie weer in elkaar te knutselen. Deze blauwdruk staat nu ook rechtsonder op de City Map

De meeste onderdelen hebben we al maar een paar moeten we nog vinden. Pak links van de auto een 2e Kabelset

Bij de werktafel staat de Robot Assemblage en Ficy heeft gezet dat je daar alle onderdelen van Robbie in moet plaatsen. Dus plaats Robbie's Hoofd en Torso op de assemblage. Dan plaats je de 2 kabelsets, Robbie's arm, Robbie's benen en de noodcondensator op Robbie

Robbie's vinger past niet meer op Robbie en hij heeft nog geen ogen. Op de werktafel staat een Oliekannetje. Pak het Oliekannetje

Exit de werkplaats en ga naar de Furryosa Kat op de junkyard. Gebruik het Oliekannetje op de kat om zijn geblesseerde poot te repareren

De kat zal nu tevreden gaan liggen spinnen zodat Flint nu de brillenglazen mag pakken. Pak dus de Brillenglazen

Ga via de City Map terug naar de:

Paper Daily

Ga het accounting kantoor weer binnen. Op het bureau staat een puntenslijper en aan de rechter muur hangt een ingelijste diploma.

Gebruik Robbie's Vinger in de Puntenslijper en.....

....de diploma zakt omlaag zodat de muurkluis wordt onthult. In de muurkluis staat een M.H.A.T en die hebben we nodig voor Robbie. Pak de M.H.A.T

Gebruik Robbie's Vinger weer op de puntenslijper om de muurkluis weer te sluiten en keer dan terug naar 

Fixy's Used Cars Shop

Ga naar binnen en plaats de M.H.A.T op Robbie en dan de Brillenglazen en.....

......Fixy is tevreden maar er is nog 1 onderdeel nodig voor Robbie....een relaisonderdeel en Bear denkt te weten waar hij zo'n ding kan bemachtigen. 

De Jungle Jazz Bar staat nu ook op de kaart dus reis via de City Map nu naar de:

Jungle Jazz Bar:

De bar is gesloten. Bij de telefooncel staan Harold en Barry. Ga met ze praten. Harold en Barry vertellen waar Bear zo'n relais voor Robbie kan bemachtigen

Na het gesprek geef je de Club Flyer aan ze zodat ze de bar in mogen als deze weer open gaat

Ga via de City Map naar de

Illuminarium Fabriek

We belanden in het kantoor van de directeur Smiley. Op het bureau staat Bulby en een stapel Papieren (Paper trail)

"Praat" even met Bulby en klik dan op die stapel papieren en....

.........Uit de kist floept de directeur van de fabriek Smiley Skinner te voorschijn en Bear heeft een gesprek met hem

Skinner vertelt dat er momenteel een tekort is aan relais (Ratchet relay) en hij verdwijnt zijn kist weer in. 

Reis via de City Map nu weer naar de:

Robot Union:

Hier hebben we weer een zelf lopend gesprek met  Lifty Workofsky 

Hierna belanden Flint en Bear in de bar alwaar ze de situatie bespreken onder het genot van een drankje

....en dan gaan we terug naar de: 

Illuminarium Fabriek

Deze keer belanden we buiten voor het hek van de fabriek. Links staat een auto voor het hek en het bilboard. Achter het hek zijn 2 robot waakhonden en tussen beide honden staat hun etens schaal. De auto zit op slot, maar Bear zou met de auto het hek kunnen rammen als ie de auto sleutel maar had. 

Ga rechts naar het Bewakershuis. De bewaker zit te slapen in zijn bewakershok. Aan het sleutelbord hangt de Autosleutel. 

Ook hier houd een robot hond de wacht en als je te dicht bij de hond komt dan slaat ie aan. Deze hond moet uit de weg want anders kan Flint de autosleutel niet pakken. Keer terug naar links, naar het hek. Gooi dan de Schroeven en Bouten (Screws and Bolts)  in de etensbak van de twee waakhonden......

....de twee honden gaan de etens bak staan leeg vreten en dat gaat nogal wild eraan toe waardoor er een rubber balletje buiten het hek op de grond stuitert

Pak het rubberen balletje

Ga terug naar het wachthuis en klik met het rubberen balletje op de hond en......

...Flint gooit het balletje weg en de hond gaat er achteraan. Klik op de autosleutel en.......

...Flint pakt nu de autosleutel. Ga terug naar het hek en......Flint laat de autosleutel vallen en een duif vliegt er mee weg

...Het zal niet....we hebben iets anders nodig om de auto open te breken. Ga, via de City Map terug naar Fixy's, ga naar binnen en praat met Fixy

Fixy geeft Flint een schroevendraaier. Terug naar de Fabriek en gebruik dan de Schroevendraaier op de auto en.....

......zie wat Bear doet met de auto........

Ga dus nu de fabriek binnen. We belanden nu in de

Fabriekshal

Zie een kapotte reling. Loop naar links en gebruik de Power Hendel om de stroom in te schakelen

Het licht in de hal gaat aan en je ziet de lopende banden. Helemaal achterin de hal is dat kantoor van Smiley de directeur. Het console heeft nu ook stroom. In het console zit een schermpje. Click met je vinger op dat schermpje en.......je moet dan de Lopende Band puzzel oplossen.

Lopende Band puzzel:

In het linker deel van het scherm zie je de lopende banden van de fabriekshal. De lopende banden doen het niet. Het is de bedoeling dat je er voor zorgt dat de kist, die bij Start staat, over de lopende banden naar de Finish wordt gerold. De Finish is bij het console. In het rechter scherm zie je 11 plus/min schakelaars die je op plus en op min kunt klikken. Alle 11 schakelaars staan nu op plus. Nummer die schakelaars, van boven naar beneden, als 1 t/m 11. 

Klik dan de schakelaars 1 t/m 5 op MIN. De schakelaars 6 en 7 klik je op PLUS. Schakelaar 8 klik je op MIN. 

Schakelaars 9 en 10 klik je op Plus en schakelaar 11 zet je op MIN.....aldus

Klik dan op de STARTKNOP, rechtsonder, en.....het kistje wordt topt bij Flint en Bear gerold en vanzelf pakt Flint er een Relaisonderdeel (Rachet Relay) uit. 

Maar er steekt ook een Rubberen Band in de kist. Pak de Rubberen Band

Bear wil weer het kantoor van de Smiley in maar hoe daar te komen. Gebruik de Rubberen Band op de gebroken reling en.....

......Flint katapulteert Bear het kantoor in......

Kantoor:

Op de vloer liggen documenten stukjes en die stukjes liggen ook op het bureau.

Ook in de prullenbak steken documenten stukjes. Bulby ligt op de grond en ook een rol Plakband.

Pak de Document stukjes van de vloer en het bureau en ook uit de prullenbak (Trash). Pak dan de rol Plakband

Puzzel het Document in elkaar:

Combineer in inventory het Plakband met de document stukjes. Je moet dan het document in elkaar puzzelen

Het is niet zo ingewikkeld. Het is gewoon een legpuzzel en je kunt de stukjes niet draaien. Hier is de oplossing

En zo ziet het geheel  er uiteindelijk uit.....

Bear weet nu genoeg om Smiley te laten arresteren. Op het bureau staat de telefoon. Gebruik de telefoon en......

..... Bear belt Locke.....luister naar het gesprek en reis dan terug naar:

Fixy's Used Car Shop:

Ga de werkplaats weer binnen en gebruik het Relaisonderdeel (Rachet Relay)  op Robbie en.......

Je moet dan de Stekker puzzel oplossen om Robbie weer tot leven te wekken

Er zijn 20 kabels met stekkers. Boven zijn 20 stopcontacten. Je moet de juiste stekker in het juiste stopcontact steken. 

Als dan alle 4 de lampen A, B, C, D branden dan is de puzzel opgelost. Het is niet zo ingewikkeld maar hier is de oplossing

Je gaat vanzelf uit de puzzel en er volgt dan een gesprekje met Robbie. Robbie zeurt nog even dat ie een vinger mist maar daar moet ie mee leren leven

Ga nu terug naar de 

Jungle Jazz Bar

De bar is nu geopend dus ga naar binnen en loop door naar rechts, naar de bartoog. 

Ga praten met Harold en Barry

Het gesprek wordt echter abrupt onderbroken door het optreden van zangeres Lily op het podium en Bear wil daar zo snel mogelijk een einde aan maken. 

Achter de bar steekt een Hendel aan de muur. Trek die Hendel omlaag en.......

.......arme Lily verdwijnt door het valluik in het podium. Daar waar Lily stond is een Spotlight omlaag gevallen. Loop naar het podium en raap dan de kapotte Spotlight op

Terug naar Harold en Barry en praat weer met ze.......Harold en Barry willen echter eerst een drankje. Klik met je vingertje op de bar om achter de bar te gaan staan

Mix een Southside Fizz coxctail

Je moet een Southside Fizz coctail mixen voor Harald en Barry. Op de bar staat een Martini Glas en een Shaker. Rechts staan bakjes met ingrediŽnten. Boven de bar staan 4 flessen. Je klikt met je vingertje op de spullen die je nodig hebt voor het drankje. Je hebt nodig, een Martini glas, 2 keer Chrushed Ice, 1 keer Rare Candy, 1 x Carrot Juice en 1 keer Blue H

Begin er mee met op het Martini glas te klikken zodat het glas dan midden op de bar komt te staan. Dan ga je de Shaker vullen door op de juiste ingrediŽnten te klikken. Dus klik 2 keer op de Crushed Ice. 1 keer op Rare Candy, 1 keer op Carrot Juice en 1 keer op Blue Honey. Klik dan op de Shaker om het geheel te mixen en.....het martini glas wordt gevuld

Harold en Barry drinken het dranken en als dank krijg je een Munt. Praat weer met Harold en Barry

 Je moet het juiste antwoord geven op 3 vragen. De antwoorden zijn: 1 = The Fresh. 2 = His Tombstone. 3 = Feet

We geraken dan buiten, bij de telefooncel. Gebruik de zojuist verkregen Munt op de Telefooncel en......

....Bear belt die Locke weer op en hierna keer je terug naar:

Fixy's Used Car Shop

Ga weer naar binnen en.....Er volgt een gesprek met Robbie die nu vertelt over de Vuurtoren

Hierna reis je via de City map naar de Vuurtoren

Vuurtoren

Ga naar binnen. Aan de muur hangt een Medicijnkastje en er staat een krat. Open het medicijnkastje

Flint pakt een rol verband uit het medicijnkastje. Probeer de kist/krat te openen. Lukt niet dus gebruik je Koevoet op de krat en.....

Flint pakt een Gloeilamp (Light Bulp) uit de krat. Combineer in inventory de kapotte Spotlight met de Gloeilamp en dan met het Verband. Ga terug naar

Fixy's Used Car Shop

Plaats de gerepareerde Spotlight op Robbie en.....

.....er volgt nu een heel verhaal en de rest gaat nu geheel vanzelf, dus ga rustig zitten en kijk naar het Einde

Robbie voelt zich weer prima en we gaan allemaal naar de vuurtoren alwaar het Einde zich afspeelt.

Harold en Barry zijn al present en het wachten is op hun boss

De boss duikt dan ook op en het blijkt  Lifty Workofsky van de Robot Union te zijn

....Het loopt niet goed af voor Lifty en Barry (of is die kleine nu Harrold?) want ze storten beide de diepte in

Flint en Bear hebben de zaak van de verdwenen Robots opgelost maar uiteraard krijgen ze er niet de eer voor. 

Bear mijmert nog wat  over Betsy, Amber en Flint en......

......als laatste zijn we dan bij Flint en Bear in de trein.......

......Bear sluit het raam en Flint valt in slaap.....

2019: Walkthrough by: Louis Koot