2015: Walkthrough door: Louis Koot  

Dit 3e deel in de Broken Sword serie is volledig in 3D uitgevoerd en dat heeft nogal wat consequenties voor de besturing van het spel tot gevolg. Je bestuurd het spel dus nu volledig met je toetsenbord. Aan je muis heb je helemaal niets meer. Geloof me, het is echt wel erg wennen en het zal je echt even tijd kosten om de besturing van het spel echt goed onder de knie te krijgen. Neem daar dan ook even de tijd voor. Speel bijvoorbeeld het 1e deel met George in Kongo een aantal keren over om echt goed aan de besturing, vooral aan de "ACTION MAP", te wennen en te begrijpen.

Je kunt een aantal functies in het spel zelf aan toetsen van je eigen keuze "binden". Dat doe je in het Optiemenu. Hoe je George en Nicole echter door het spel beweegt kun je niet zelf instelling. Dat moet je doen met de 4 pijltjes toetsen van je toetsen bord. Maar je kunt wel zelf toetsen toewijzen voor: Rennen, Sluipen, Inventory, Volgend Object, Vorig Object en de 4 toetsen voor de "ACTION MAP".

Zoals gezegd maakt het spel gebruik van een zgn "ACTION MAP" waarmee je dingen kunt uitvoeren in het spel. De "ACTION MAP" zijn de 4 cirkeltjes die rechtsonder in je scherm verschijnen. In elk van deze 4 cirkeltjes kun je dan verschillende symbolen tegenkomen zoals: het "oog" een "tandwieltje" een "Grijpvinger" enz…Aan elk van de 4 cirkeltjes van de "ACTION MAP" is standaard een toets gebonden. Standaard zijn dat de: W, S, A, D toetsen van je toetsenbord. Je kunt echter zelf andere toetsen hiervoor instellen.

Omdat ik de standaard toetsen instelling in het spel bepaald niet handig vindt, heb ik zelf andere toetsen gekozen. In mijn walkthrough refereer ik ook steeds naar deze toetsen. Ik zeg je steeds welke toets je moet indrukken. Het is daarom handig als jij dezelfde toetsen gaat gebruiken als ik, als je tenminste van mijn walkthrough gebruik wilt gaan maken.  Ik zal nu eerst even mijn toetsenbord instellingen opsommen, zoals ik ze heb ingesteld in het Optiemenu:

  • George en Nicole beweeg je met de pijltjestoetjes

  • Rennen = Linker Shift

  • Creep/Sluipen = Linker Ctrl

  • Inventory = Spatiebalk

  • Volgend Object = Z

  • Vorig Object = X

  • Action Map Left = Cijfertoets 1

  • Action Map Up = Cijfertoets 2

  • Action Map Down = Cijfertoets 3

  • Action Map Right = Cijfertoets 4

In de walkthrough geef ik richtingen aan via: Links, Rechts, Omhoog en Omlaag. Hiermee worden dan je 4 pijltjes toetsen bedoeld. Met "Druk op 1, 2, 3 of 4" bedoel ik dan je 1, 2, 3 of 4 cijfer toetsen. Deze cijfertoetsen heb ik "gebonden" aan de cirkels, 1, 2, 3 en 4, van de ACTION MAP. Door de ietwat vervelende besturing en camera instellingen in het spel, is het niet altijd mogelijk om je echt accuraat de juiste weg te wijzen. Vaak zul je met je 4 pijltjestoetsen moeten "frummellen" om George of Nico de juiste kant op te laten gaan.

Laat ik je nu eerst even de werking van de "ACTION MAP" uitleggen:

Je ziet 4 cirkeltjes, 2 boven en 2 onder. In elk cirkeltje kunnen verschillende symbolen verschijnen. Het hangt er maar vanaf hoe George staat, ten opzichte van het object waarmee hij iets moet gaan doen, in welk cirkeltje welk symbool verschijnt. Het beste kun jij je nu het volgende aanleren:

Benoem de 4 cirkeltjes van de "Action Map" als volgt:

  • Linksboven = 1 en "bedien" je met je Cijfer 1-toets
  • Rechtsboven = 2 en "bedien" je met je Cijfer 2-toets
  • Linksonder = 3 en "bedien" je met je Cijfer 3-toets
  • Rechtsonder = 4 en "bedien" je met je Cijfer 4-toets

In de game ziet het er zo uit

Er is nog meer van te vertellen, maar dat doe ik wel gaande weg we daar mee te maken krijgen

Saven en Loaden

Saven en loaden doe je via het hoofdmenuscherm. In de game keer je via je ESCAPE-toets terug naar het hoofdmenuscherm en daar kies je dan voor de optie SAVE......en volg je de aanwijzingen  die je krijgt

Wil je een eerde save laden dan kis je voor Load en volg je weer de aanwijzingen die je krijgt

Er zijn  een onbeperkt aantal saveslots, dus je kunt zo vaak saven als je wilt.....Save vaak want George, en ook Nico, kan dood gaan in de game.

Het spel begint met 3 openingsfilmpjes.

Eerst zijn we in Parijs alwaar we ene Preceptor ontmoeten. Heer Preceptor spreekt zijn volgelingen toe en drukt ze op het hard om vooral niet te falen. 

Bemerk de twee symbolen op, op de vloer waarop de Preceptor staat. Het zijn de Bliksem en het Gebroken Zwaard.

Dan bevinden wij ons in een krakkemikkig 2 motorig vliegtuig met aan boord George Stobbard en de piloot Harry.

 Het vliegtuig beland in erg zwaar weer en de beide motoren vallen uit. Het vliegtuig stort neer. 

En ik ben toch al zo bang om te vliegen.

Ondertussen in Parijs zien we een puistige computer Nerd. Er wordt op zijn deur geklopt en een meiske, die zich voorstelt als Nico Colard, komt binnen.

De puistige Nerd verteld iets over een geheimzinnig manuscript die hij op zijn compeutertje heeft ontcijfert. De puistige Nerd heeft dat blijkbaar in opdracht van iemand anders gedaan. De puistige Nerd is heel erg bang geworden voor wat ie in dat manuscript heeft gelezen. En dat blijkt terecht want meiske Nico vermoord de puistige Nerd.

Het spel gaat dan nu echt beginnen met  Hoofdstuk 1: 

Hoofdstuk 01: George: Congo: part 1:

Hoofdstuk 02: Nicole: Parijs part 1
Hoofdstuk 03:George: Congo: part 2
Hoofdstuk 04: George: Engeland: Glastonbury
Hoofdstuk 05: Nico: Parijs: part 2
Hoofdstuk 06: George: Parijs: part 3
Hoofdstuk 07: George and Nico: Parijs: part 4
Hoofdstuk 08: George and Nico: Congo Revisited
Hoofdstuk 09: Nico: Parijs: part 5
Hoofdstuk 10: George and Nico: Praag
Hoofdstuk 11: George: Parijs: Monfaucon
Hoofdstuk 12: George and Nico: Egypte
Hoofdstuk 13: Eind spel in Glastonbury

2015: Walkthrough door: Louis Koot: