2015: Walkthrough door: Louis Koot  

The Vanishing of Ethan Carter is een horror adventure game. U beweegt door de game via de WSAD toetsen van uw toetsenbord of via de pijltjestoetsen. Voor de rest gebruikt u uw muis. U kunt niet zelf saven want de game heeft een auto-save functie. U moet dus steeds doorspelen tot er weer een Savepunt is bereikt en helaas liggen die auto-save punten ver van elkaar verwijdert. De auto saves gebeuren altijd als er een puzzel is opgelost. Als u een savepunt heeft bereikt dan verschijnt er rechtsboven in het scherm de mededeling "Saving Scène"....Zodra u deze mededeling ziet weet u dat de game heeft gesaved en kunt u de game verlaten om later vanaf dat punt weer verder te spelen. Sluit u de game af tussen 2  savepunten dan raakt u uw voortgang vanaf het laatste savepunt kwijt.

De game heeft geen Inventory....Als je een item vindt die je ergens anders in de game moet gebruiken dan linksklik je om het item in Paul's zak op te bergen...je kunt niet zelf een inventory openen....Paul draagt altijd maar 1 item, die je hebt opgepakt, met zich mee en op het moment dat je dat item dient te gebruiken wordt het vanzelf uit zijn zak gehaald.

The Vanishing of Ethan Carter is een horror adventure game. U beweegt door de game via de WSAD toetsen van uw toetsenbord of via de pijltjestoetsen. Voor de rest gebruikt u uw muis. U kunt niet zelf saven want de game heeft een auto-save functie. U moet dus steeds doorspelen tot er weer een Savepunt is bereikt en helaas liggen die auto-save punten ver van elkaar verwijdert. De auto saves gebeuren altijd als er een puzzel is opgelost. Als u een savepunt heeft bereikt dan verschijnt er rechtsboven in het scherm de mededeling "Saving Scène"....Zodra u deze mededeling ziet weet u dat de game heeft gesaved en kunt u de game verlaten om later vanaf dat punt weer verder te spelen. Sluit u de game af tussen 2  savepunten dan raakt u uw voortgang vanaf het laatste savepunt kwijt.

De game heeft geen Inventory....Als je een item vindt die je ergens anders in de game moet gebruiken dan linksklik je om het item in Paul's zak op te bergen...je kunt niet zelf een inventory openen....Paul draagt altijd maar 1 item, die je hebt opgepakt, met zich mee en op het moment dat je dat item dient te gebruiken wordt het vanzelf uit zijn zak gehaald.

U speelt als Paul Prospero en bent een "detective" met de bovennatuurlijke gave om scènes van moorden te visualiseren. U hulp wordt meestal ingeroepen als de politie niet wil helpen en de priesters niet willen geloven dat er bovennatuurlijke krachten aan het werk zijn. U heeft een brief ontvangen van ene Ethan Carter, een jochie van een jaar of 12. Ethan vertelt in zijn brief over dingen die een jochie van zijn leeftijd eigenlijk niet gezien zou willen., en mogen, hebben. Dus u reist af naar Red Creek Valley om Ethan Carter te zoeken, maar daartoe moet u eerst achterhalen wat voor gruwelijks deze plaats te verbergen heeft.

Hoofdstuk 1: Valstrikken in het Bos:

De game begint in een spoortunnel. Luister naar Paul Prospero terwijl hij door de tunnel loopt..........

Als Paul het einde van de tunnel bereikt vliegt uw scherm in "brand" en dan staan we in het bos.  Zoals in de inleiding al is vertelt beschikt Paul Prospero over bovennatuurlijke gaven en die moet u ook gaan gebruiken om te achterhalen wat er hier in het bos, en in Red Creek Valley, is gebeurt met dat jochie Ethan Carter.  Doe een paar stappen vooruit over de rails. Rechts gaat er een bospaadje, tussen de bomen, het bos in....Neem dat rechter paadje nog niet want we gaan eerst het bos aan de linkerzijde van de rail onderzoeken. 

Loop nog iets door tot de telegraafpaal en draai dan links.....Je kijkt het bos in. 
Recht vooruit staat een lage struik tussen 2 bomen. Loop door naar die struik.....de struik heeft blauwe bloemknoppen.

Achter de struik zie je een paar grote keien. Loop door naar die grote keien, Bij de linker kei staat een struik met paarse bloemen......Zet je schrap voor een schrikmoment.....Loop tussen de 2 keien verder vooruit en.........in de grond klapt dan Valstrik 1 open.......Paul moet zijn bovennatuurlijke gave gebruiken om te reconstrueren wie, of wat, er in deze valstrik heeft getrapt.......

De game "vertelt" je wat je moet doen.....Loop door tot de valstrik.....Het "Sense" woord word dan  oranje.......druk je linkermuisknop in en hou die ingedrukt en...,,Paul krijgt een visoen uit het verleden......In het segment zie je een veld met knekels en schedels........Het visioen is echter nog niet compleet. Paul moet nog 4 valstrikken in het bos vinden om het visioen compleet te maken.

Ok....laat je linkermuisknop weer los....het "portal" verdwijnt.  Verderop zie je weer een paar keien liggen, bij de bomen. Loop door naar die keien en dan verder door naar de volgende bomen en......

Valstrik 2 knalt dan omhoog uit het hoge gras. Zorg weer dat "Sense" oranje wordt. 
Druk dan weer je linkermuisknop in en hou die weer ingedrukt en......het 2e deel van het visioen verschijnt.

Laat je muisknop los om het visioen weer te laten verdwijnen.Loop, voorbij valstrik 2, door het dichte struikgewas terug naar de spoorrail en volg de rail dan 2 stappen verder naar links.

De rail is dan geblokkeerd door rotsen.  Draai rechts...Je kijkt nu naar het bos aan de rechterzijde van de rail en je ziet een struik en verder op rotsen. Loop naar de struik en.......

.....Valstrik 3 klapt omhoog. Druk weer je linkermuisknop in op de valstrik en hou de muisknop weer ingedrukt en....het visioen wordt weer met een deel uitgebreid

Laat je muisknop weer los en loop de spoorrail weer op en volg de rail terug naar vlak voor de tunnel. Draai links en volg nu het bospad tussen de bomen en.....

......Als je tussen de 2 bomen door loopt wordt Valstrik 4 naar je toe geslingerd....Wel...je weet de dril nu wel........

...Linkermuisknop indrukken om het visioen weer groter te krijgen. Muisknop loslaten om het visioen weer te laten verdwijnen. Klim, achter val 4,  via de rotsen omhoog

Je beland aan de andere kant van de rotsen. Loop iets verder door, tot vlak voor de voorste boom, en draai dan rechtsom en....je ziet Valstrik 5 in de grond....

Schuifel richting val 5 en die klapt dan omhoog. Druk je linkermuisknop weer in op het gele "Sense" woord en.........het visioen wordt nu compleet en.....

......Paul geraakt nu in het visoen....de omgeving is verandert.....Je bent geteleporteerd naar een open plek in het bos en staart naar de stam van een boom. Het veld rondom de boom ligt bezaait met schedels en beenderen.  Er ligt een briefje tegen de boom aan. Ga dichterbij het briefje...."Read" wordt dan oranje

Druk je linkermuisknop in om het briefje op te rapen. Je ziet het briefje dan in close-up en de game vertelt je wat je ermee kunt doen.

Je kunt het briefje ronddraaien om ook de andere kant te lezen. Door je spatiebalk te drukken kun je de tekst beter lezen. 
Door je rechtermuisknop te drukken kun je nog verder inzoomen....Ach....de game legt het verder prima uit. Lees de "Sap" tekst

Als je de tekst gelezen hebt linksklik je om het briefje terug tegen de boom te leggen....Je hoort dan Ethan en zijn opa Ed.......

Ethan is in een plaats waar hij eigenlijk niet wil zijn en hij heeft het verhaal voor zijn opa Ed opgeschreven, maar Opa wil het verhaal nu niet lezen. 

Draai je om....Je ziet de resten van een kampvuur en de game deelt je nu mede dat je een Auto-Save punt hebt bereikt. Je kunt nu de game afsluiten om later vanaf hier verder te spelen. In de as van het kampvuur steekt nog een stukje van een verkoolde krant dat hier werd verbrand.

Raap het stukje verkoolde krant op uit de as en lees de 2 artikelen. Je kunt het stukje krant dus ronddraaien en via je spatiebalk de 2 teksten lezen.Het ene artikel vertelt over  brand in een huis waarbij 1 persoon om het leven is gekomen en het 2e artikel vertelt dat  "de Vandegriff Erfgenamen geen antwoorden hebben gekregen tijdens een openbare hoorzitting"

Linksklik om het stukje krant terug in de as te plaatsen. Draai je terug om naar de boom en ga nu links van de boom vooruit het bos terug in en volg dan het lange bospad terug naar de spoorrail.

Het bospad brengt je terug op de spoorrail maar je bent nu aan de andere kant van de rotsversperring en bij de Spoorbrug over het stuwmeer.

Wel......loop over de spoorbrug naar de overkant....Met je Shift toets ingedrukt kun je rennen maar je moet dan wel steeds "bijsturen" met je looptoetsen. Aan de overkant van de brug kom je dan bij: 

Hoofdstuk 2: De Railkar:

2015: Walkthrough door: Louis Koot