2016: Walkthrough door: Louis Koot  

Goetia is een soft horror point and click game. Je speelt als de geest van het overleden 12 jarige meisje Abigail Blackwood. Meer dan een eeuw geleden ben je overleden en nu "ontwaak" je en ga je op zoek naar antwoorden naar wat er toen heeft plaats gevonden in je ouderlijk huis, Blackwood Mansion.  De game is point and click, dus geheel muisgestuurd.....Maar Goetia is niet een standaard adventure game.......Je hebt geen inventory want je bent onstoffelijk, dus je kunt niets vastpakken en met je mee dragen. Je kunt wel items "in bezit" nemen.....in de game heet dat dan "possession".....je wordt dan het item en je kunt het dan "meenemen" naar de plek waar je het moet gebruiken. Je kunt ook niet zelf Saven in de game.....de game saved, en onthoud, je voortgang elke keer als je de game afsluit. Er is dus ook geen "LOAD" functie....je gaat altijd verder vanaf het punt waar je gebleven was. In het optiescherm kun je enige dingen, zoals de resolutie, zelf naar eigen voorkeur instellen.

De game begint met:

Hoofdstuk 1: Blackwood Manor:

A: Het Ontwaken (The Awakening):

Buiten het huis:

De game start met een korte video waarin het ťťn en ander wordt uitgelegd via tekstschermpjes die in je scherm verschijnen. 

Je krijgt eerst een mededeling die verteld dat geluid een belangrijke rol zal spelen bij het oplossen van een aantal puzzels in de game

Hierna  ben je beland in een tamelijk donkere omgeving en kom je erachter wie je bent. Een kale boom en een grafzerk.....Er verschijnt een lichtcirkeltje en.....wel....lees de teksten in de kleine schermpjes....Klik in de tekstschermpjes om ze te laten verdwijnen, om het volgende schermpje te krijgen.

Dat lichtcirkeltje ben jij dus en je beweegt het lichtcirkeltje door de game.....Je bent dus een meisje en je naam nis Abigail. 

Als je alle tekstschermpjes gehad hebt dan komt de game met een mededeling over Abigail's Journaal en hoe je het Journaal kunt openen.....

de J-toets van je toetsenbord opent, en sluit, dus het dagboek (Journal) van Abigail. Druk dus je J-toets in om het journal even te bekijken.

Druk weer de J-toets om het journal te sluiten. De game werkt met een "Actiemenu" en hoe dit werk leg ik nu eerst even uit.

Op "hotspots" wordt je cursor een Vraagtekencursor......Probeer het uit op de grafzerk......

Linksklik met je vraagtekencursor op de grafzerk en.....Het "Actiemenu" verschijnt.....Het "actiemenu" is een cirkel met daarin, meestal, de 3 opties voor "Bekijken", "Actie" en "Possession". Nu kun je allen de zerk bekijken via het "Oog". Dus klik het "Oog" in het "Actiemenu" en.......Abigail leest het opschrift van de zerk en ze weet nu wie ze is en dat ze dood is......Je bent dus Abigail en je bent geboren in 1890 en gestorven in 1902.....Je bent dus 12 jaar oud geworden en al meer dan 100 jaar dood.

Het graf is dus jouw graf en je vraagt je af waarom je nu, 100 jaar na je dood, opeens bent "ontwaakt". Je beweegt Abigail, dus de kleine lichtcirkel, over het scherm door je muis heen en weer en op en neer te bewegen......Aan de randen van de schermen krijg je dan, meestal, een witte pijl om dan een scherm naar links, rechts, omhoog of omlaag te gaan. 

Als je nu probeert om een scherm naar links te gaan dan vertelt Abigail je dat ze dat niet wil......daar is namelijk het dorp en Abigail vindt dat ze daar nu niet naar toe kan gaan......tenslotte is ze een geest dus heeft ze geen lichaam en ze wil de dorpelingen niet de stuipen op het lijf jagen. Beweeg Abigail dus nu een scherm naar rechts. Je beland dan bij een zuil waar een standbeeldje op staat. In de zuil steekt een 6-hoekig gat.......Klik met je vraagteken op de zuil.....Abigail denkt dat er iets uit de zuil gehaald is

Klik het tekstschermpje weg en......de game trakteert je dan op de mededeling dat je alle "hotspots" in een scherm zichtbaar kunt maken door je CTRL-toets in te drukken.....op de "hotspots" verschijnt dan een vergrootglas. 

Rechts is het toegangshek van Blackwood Manor, het ouderlijk huis van Abigail. Zweef dus door naar het toegangshek. De poort is gesloten. Linksklik de poort om het "Actiemenu" te voorschijn te toveren. In hert Actiemenu krijg je nu ook het actie-icoon waarmee je het hek kunt openen

Je kunt het actie-icoon klikken om de hekpoort te openen, dan heb je dit even geoefend. Maar hť.....je bent een geest dus je kunt ook gewoon door het hek heen zweven......Zweef door het hek verder naar rechts en.....je beland in de tuin van je ouderlijk huis, Blackwood Manor.....Hier ben je geboren en hier ben je ook gestorven.

De game vertelt je nu ook over de Plattegrond, de Map......Je opent de plattegrond door je TAB-toets te drukken

Druk dus je TAB-toets in om de plattegrond tevoorschijn te toveren......Dit is de plattegrond van de tuin en het bos. De plattegrond toont je nu alleen nog de schermen waar je vandaan kwam....Via de plattegrond kun je snel van plek naar plek gaan. de plattegrond van het huis moet je nog vinden, maar dat zal zo dadelijk gebeuren. Druk weer TAB om de plattegrond op te bergen.

Zweef door naar rechts, naar de voordeur......Je kunt het verlichte raam bekijken om er Abigail's commentaar over te horen. Je kunt ook omhoog zweven naar het balkon. Je krijgt de witte pijl op de voordeur, dus klik om naar binnen te gaan.....Abigail aarzelt eerst wat, maar klik nog 1 of 2 keer en........

.....Abigail vliegt door de massieve voordeur het huis binnen.....

B: Binnen in Blackwood Manor:

Je bent beland in de lange Hal van de begane vloer etage. Een trap leid omhoog naar de 1e verdieping, maar als Abigail hoef jij geen trappen te lopen....je kunt gewoon omhoog zweven, maar doe dat nu nog niet. Dit is dus de trap bij de voordeur van het huis.

Naast de trap staat een laag kastje met 2 deurtjes. Open het actiemenu op het rechter deurtje van het kastje en klik dan het actie-icoon om het rechter deurtje te openen........Er ligt een document in het kastje en er komt "damp" vanaf..Klik met je vraagteken op het document......Abigail verteld je dat het een plattegrond van het huis is

Open het "Actiemenu" op het document en klik dan het actie ikoon en.....

........Je pakt de plattegrond van het huis uit het kastje en je krijgt het groot in je scherm

Op de plattegrond zie je, bijna, alle ruimtes in dit huis. Hall is waar je nu bent. Je ziet dat de ruimtes worden aangegeven in diverse kleuren....oranje, rood, blauw, geel en bruin. Op dit moment heb ik nog geen flauw benul wat die verschillende kleurmarkeringen betekenen en of je ook via deze plattegrond snel van de ene ruimte naar de andere ruimte kunt reizen. Klik de plattegrond weg door op het witte kruisje te klikken.......De game geeft je dan een mededeling over de CODEX en dat je deze CODEX opent via de C-toets van je toetsenbord.

Druk dus je C-toets in om de CODEX te openen......Wel......ik heb je gemeld dat je geen inventory hebt......niet helemaal waar....Deze CODEX is een soort inventory want hierin wordt elke brief, poster, boek en documenten opgeslagen die je vindt en die je dan leest. Ook de Huis plattegrond is nu opgeslagen in je CODEX........Maar de Codex heeft meerdere functies en die leg ik wel uit op het moment dat het van belang zal zijn.

Sluit de CODEX door weer de C-toets te hengsten. Zweef verder naar rechts en terwijl je dat doet kun je diverse objecten nader bekijken door er met je vraagtekencursor op te klikken om er dan Abigail's commentaar over te horen. Er staat een smalle kast met porselein en er hangen wat hertenkoppen aan de muur. Ga een scherm door naar rechts......De hal gaat verder. Er staat dan een kast en een stoel en verder op staat een sofa onder een schilderij. Onder de vloer is de kelder maar Abigail kan hier niet door de vloer.....Demonen hebben de vloer hier geblokkeerd met blauwe runentekens en Abigail weet niet hoe ze die moet omzeilen....Je krijgt hier een blauwe pijl ten teken dat je hier niet door de vloer heen kan.

Links naast de stoel zit er een gat in de lambrisering van de muur.....bekijk dat muur gat en onthoud het. Bekijk ook de kast....de kast bevat een klein deel van je vaders mineralencollectie. Bekijk de sofa en bekijk het schilderij.....Het schilderij toont het huis Blackwood Manor in de mist en het geeft Abigail een "unheimisch" gevoel. Beweeg Abigail verder door naar rechts.....Rechts van de sofa staat een tafeltje met daarop een kandelaar en een boek.....bekijk het boek....het is het "Frankenstein" boek van auteur Mary Shelley en het is het eigendom van ene Alexander Hodgkin...de naam zegt Abigail niets. 

Hier eindigt ook de hal, want rechts is de deur van het kantoor van Abigail's vader.

Abigail durft haar vaders kantoor nu niet te betreden want wat als hij er binnen is? Kan paps je dan zien? En wat zal hij dan doen als hij je herkent?....Abigail besluit om eerst wat meer onderzoek te doen, dus zweef omhoog naar de 1e verdieping. Je zweeft dan in de gang op de 1e verdieping van de grote hal.  De deur is afgesloten door een hek. Links is een boekenkast nis met gordijnen en daar staat een tafeltje met een stoel. Op het tafeltje ligt een Papier te "dampen". Voorbij het tafeltje staat een klein kastje aan de muur.....op dat kastje ligt een boek.  Items waar "damp" af komt, zoals papieren, documenten en boeken, zijn belangrijk en moet je altijd bekijken en pakken......deze items worden dan door Abigail gekopieerd en bewaard in de CODEX zodat je ze altijd terug kunt bekijken en lezen.  

Zweef naar het tafeltje en open dan het "Actiemenu" op het papier en klik dan het actie-icoon om het papier te bekijken.....Er zijn een aantal symbolen getekend op het papier. 

Klik het papier weg via het kruisje rechtsboven...Het papier wordt gekopieerd in je CODEX.  Zweef door naar het smalle kastje waar het boek op ligt. Er staat ook een mannenhoed op het kastje en er leunt een wandelstok tegenaan. Boven het kastje hangt een klok....Bekijk de klok.....de klok staat stil, net als alle andere klokken in het huis. Bekijk het boek, via het oog van het "Actiemenu"......

Het is het "Alice in Wonderland" boek en Abigail vraagt zich af hoe dit boek in de bibliotheek van haar moeder terecht is gekomen. Open weer het "Actiemenu" op het boek en klik dan nu het actie-icoon .........Abigail vindt nu een briefje in het boek......Abigail herkent het handschrift. geschreven toen ze nog een kleiner kind was......Klik Abigail's commentaar weg en.....Je krijgt nu het boek en het briefje close-up in je scherm........

Lees het briefje.....Het briefje is gericht aan Edward.....je leest over het laboratorium van paps en over een poeder waarmee onzichtbaar schrift zichtbaar gemaakt kan worden Klik de sluitknop, rechtsboven...Ook dit briefje komt terecht in je Codex. Abigail kan hier niet door het plafond omhoog want die route is hier geblokkeerd door gele runen.....

Ga naar rechts....je komt bij een geopende deur maar vanwege blauwe Runen mag je niet verder. 

Je 1e "Possession"

Er hangt hier een "Sleutelkastje" aan de muur en er staat een smalle kast, links naast het "Sleutelkastje".  

Open het "Actiemenu" op het "Sleutelkastje" en maak het dan open via het actie-icoon. 

Er  staat een klein beeldje in het hangkasje......bekijk het beeldje..........

...het beeldje is de Maagd Maria en Abi vraagt zich waarom zo'n heilig figuur opgesloten zit in een kastje. Het beeldje wordt wit als je Abigail's gedachten weg klikt.....Als een item wit wordt dan kan Abigail het "In Bezit" nemen of te wel in "Possession" nemen... Open weer het "Actiemenu" op het beeldje en zie....het "Possession-icoon" is nu ook beschikbaar.....Klik je dit icoontje dan verdwijnt Abigail het item in en dan is ze het item en kun je ermee rondlopen

.

Klik het "possession-icoon" nu op het beeldje en......Abigail is dan het beeldje en de game geeft je uitleg over dit "Possession" fenomeen. 

Je beweegt nu Abigail als het maagd Maria beeldje...Echter.....Als Abigail in "Possession" is dan kun je niet door muren, plafonds en vloeren gaan. .

Beweeg het beeldje het kastje uit en zie....Maria verborg een knop in de muur in het kastje.....Open het "Actiemenu" op het knopje en klik dan het actie-icoon om de knop in te druk en en........

onderin de smalle kast gaat dan het deurtje open en in dat kastje liggen dampende documenten.  

Beweeg het Maria beeldje het hangkastje weer in en druk je rechtermuis knop om Maria terug in het kastje te zetten.

NB:Je kunt overigens ook Maria blijven als je dat handiger vindt dan het lichtcirkeltje. Je kunt het beeldje Maria ook gewoon op de grond laten vallen door je rechtermuisknop te drukken...of ergens anders neer te zetten....In alle gevallen kruipt Abigail het beeldje weer uit en ben je weer het lichtcirkeltje. 

Bekijk de documenten in de kast en klik er dan op met het actie-icoon om ze te lezen.........

Abigail vindt tussen de documenten dan de overlijdensakte van haar vader......

Papa is in 1939 overleden en hij was toen 76 jaar........de documenten worden opgeslagen in de CODEX........Lees Abigail's gedachten...........

Nu Abigail weet dat ook haar vader dood is durft ze wellicht zijn kantoor binnen te gaan....Je kunt hier niet omhoog door het plafond want dat wordt beschermt door blauwe runentekens en je kunt hier ook niet door de openstaande deur.  Ga dus terug omlaag en.......Abigail is dan in het Kantoor van haar vader. 

Voor de boekenkast ligt een Boek op de grond. Rechts naast de boekenkast staat het bureau van paps. Lees het Boek met de actie-icoon van het actiemenu......

Je leest het verhaal over Icarus op 2 pagina's......ben je klaar met lezen dan klik je de sluitknop. Ook dit verhaal wordt in je CODEX bewaard. 

Zweef naar het bureau. Boven het bureau hangt een klein kastje waar boeken in staan. Er ligt een boek op het bureau.......

lees het boek dat op het bureau ligt.........Het is een Dagboek, maar Abigail herkent het handschrift niet.......Lees de  2 pagina's en neem ook notie van de symbolen op de rechter pagina....... Via de witte pijl blader je door naar de volgende pagina's.........Ook dit verdwijnt naar de CODEX. Bovenop het hangkastje staat een paardbeeldje. Onder het kastje hangt een brief op de muur. Bekijk het paardbeeldje......Abigail kan zich dit paardbeeldje niet herinneren. Lees het briefje dat onder het kastje hangt......Het is een tamelijk dreigend briefje aan Moeder....is het geschreven door Abigail?......Het briefje gaat naar de CODEX.

Open het actiemenu op het hangkastje......alle 3 icoontjes zijn actief op het kastje.......bekijk het kastje eerst via het oog......1 van de boeken die Abigail in het kastje ziet vindt ze belangrijk. Probeer het kastje te openen via het actie-icoon.....dat lukt Abigail niet.....Abigail heeft iets nodig waarmee ze het kastje kan openen

Rechts staat de deur open.....Ga door de geopende deur en......Je beland in het volgende deel van de hal......Hier gaat weer een trap omhoog.  

NB: Je moet nu wel weten hoe het werkt in de game, dus hoe je via het Actiemenu dingen bekijkt en leest en deurtjes open maakt en dat je Abigail "bezit" kan laten nemen items via het "possession-icoon".

Onder de trap een kast.....het onderste deel van de kast heeft deurtjes......in de kast staat een klein kistje.....bekijk het kistje.......Abigail vertelt dat het kistje witte poeder bevat......Je kunt het kistje nu "in bezit" nemen maar doe dat nu nog niet......De deurtjes kun je niet openen... Voorbij de trap staat een stoel en een standaard met daarop een inktpotje en een veren pen......zweef er naar toe en bekijk dan de verenpen........Je kunt de verenpen nu alleen bekijken, maar onthoud dat de pen hier staat. ...Je kunt hier ook omlaag door de vloer maar doe dit nu ook nog niet....Ga verder door de geopende deur en......

Demon Malphas:

We komen terecht in de Eetkamer.....Het wordt even donker en er zweven dan Vogelveren omlaag en..........

Vanzelf zweeft Abigail dan omhoog naar de bovengang en......Oeps......een enorme VOGEL  maakt nu zijn entree.......Dit is MALPHAS en het is een Demon.....

Er volgt een uitgebreid gesprek tussen Malphas n Abigail........Ik ga dit niet voor je vertalen en uitschrijven.....lees de teksten in de kleine schermpjes en klik ze dan steeds weg om voortgang te houden en.....uiteindelijk komt het gesprek tot een einde en trekt vogel Malphas zich terug.....maar hij blijft aanwezig......Malphas heeft Abigail dus nodig om zijn "gewone" vorm weer terug te krijgen......en al dit is genoteerd in Abigail's journaal, dus je kunt het belangrijkste van dit gesprek terug lezen in het journaal, via de J-toets ......Je Codex bevat nu alle brieven/documenten die je tot nu gevonden hebt.....Ga terug omlaag naar de Eetkamer

Er hangen portretten aan de muur. Links steekt het luik van een dienstliftje en bij het liftluik zit de liftknop.....Het liftje verbindt deze eetkamer met de keuken die onder de eetkamer is. Open het actiemenu op de liftknop en klik dan het actie-icoon om  het liftje hier naar toe te halen.....het luik gaat dan open.  Zweef terug naar de vorige hal met de trap en de boekenkast. 

In de boekenkast staat het kistje waar wit poeder in zit......Als je dit kistje nog niet bekeken hebt dan doe je dit nu alsnog.....je kunt dan het kistje "in bezit" nemen......doe dit nu, dus klik nu het "possession-icoon" en.....Abigail wordt het kistje, dus je cursor is nu het kistje.....Zweef, als kistje, nu terug naar de eetkamer en zweef het dienstliftje in......Rechtsklik dan om het kistje in het liftje te plaatsen.....Abigail "kruipt" uit het kistje en is weer de lichtcirkel.

Bekijk nu alle portretten, 1 voor 1, die aan de muur achter de lange eettafel hangen........Klik op elk portret met de actiecursor.....Je leest dan wie het is en het geboortejaar en de leeftijd van de afgebeelde persoon....Van links naar rechts zijn dit: 

Robert Hodgkin, 1949, 14 jaar oud geworden. 

GabriŽl Hodgkin, Februari 1939....op een apart papiertje staat 31 jaar oud. 

  • Annie Hodgkin, November 1940 maar geen leeftijd vermeld. Annie was Abigail's zuster. 

  • Alexander Hodgkin, Augustus 1939. op apart papiertje staat 28 jaar oud. 

  • Edward Hodgkin, 1940, 10 jaar oud geworden. 

Boven de open haard hangt nog het portret van Mrs. Ward, de huishoudster van de familie Hodgkin....

Al dit wordt ook opgeborgen in de CODEX.Naast Mrs. Ward hangt een schilderij van een torenruÔne, die ergens in het bos moet staan. De stoel die bij de haard staat was de favoriete stoel van paps.

De vloer bij de open haard is ondoordringbaar dus ga door naar rechts.....Abigail beland in de

Ravenkamer:. 

Je kunt hier weer niet omhoog door het plafond. Achter de deur staat een spiegelkast.....er zitten 3 Raven bovenop de spiegelkast en op de kapstok hangt een jas. De rechter deur brengt je buiten achter het huis. Onder de kroonluchter staat een ietwat kaal bureau met boeken, een kistje en een vogelbeeld. Je kunt de spiegelkast en de jas bekijken maar het is niet Abigail's smaak. Zweef door naar het bureau.., Het voorste boek is een notitieboek......Je kunt het bekijken, lezen en in bezit nemen. .....Klik met het actie-icoon op het notitieboek.....er zijn pagina's verdwenen uit het boek...... wellicht zijn die verdwenen pagina's nog te vinden.....Je krijgt het dan groot in je scherm en inderdaad......leeg boekje.....het wordt opgeborgen in de CODEX. Bekijk het kistje en gebruik er ook het actie-icoon op.......het kistje heeft een code slot.....er moet een woord van 4 letters ingezet worden

Ga terug naar links en via de deur terug naar de eetkamer. Zweef door naar links en ga dan, voor de eettafel, nu omlaag door de vloer en..........je komt terecht in de keuken. 

Voor de open haard ligt een stapel brieffragmenten op de vloer.....Open het actiemenu op de snippers en klik dan het actie-icoon en......wel....je eerste echte puzzel........

Puzzel de brieffragmenten aan elkaar tot een gehele brief.

Het fragment rechtsonder staat al vast.....dat fragment kun je dus oppakken....het is je beginpunt waar je het volgende fragment bovenop moet klikken en ook een fragment er links tegenaan moet klikken.Linksklik op een fragment en hou dan je muisknop ingedrukt en versleep dan het fragment en puzzel zo dan de fragmenten aan elkaar.....

Deze brief is de start van de "Paper Chase" uitdaging en als je de "Paper Chase" helemaal oplost dan verdien je niet alleen een achievement, maar het is ook noodzakelijk om door te kunnen in de game. Helaas is dit een erge klote puzzel want  Je moet heel precies de stukjes aan elkaar klikken......Een fragment ligt goed als je het niet meer kunt oppakken en verschuiven. Als je het goed doet dan zie je linksboven het Journaalicoon even knipperen......Dit briefje is het eerste briefje in de "Paper Chase" maar je "scoort" het alleen als je het heel erg precies de fragmenten aan elkaar puzzelt en je dan het journaal icoon even linksboven ziet. De game is hier heel erg precies in.....Kun je het briefje wel lezen, maar krijg je niet het journaal icoon te zien, dan heb je het briefje niet "gescoord" en kun je de "Paper Chace" verder niet doen.....heb je het voor elkaar dan zie je linksboven het journaal icoon verschijnen ten teken dat Abigail een aantekening over de "Paper Chase" in haar journaal heeft geschreven.......Zie je het Journaal icoon niet verschijnen dan heb je de brief nog niet goed in elkaar geknutseld....1, of meerdere, stukjes liggen dan nog niet muurvast. 

Je lees tover een "paper chace" en dat de 1e hint "Charriot" is.

Als je de brief nu precies goed in elkaar hebt geknutseld dan blijft ie ook in elkaar als je weer op de briefstukjes klikt die voor de haard liggen......Zijn het echter nog losse fragmenten dan is de brief niet goed in elkaar gezet en zul je het opnieuw moeten proberen. Lees even in het journaal over de "Treasure Hunt".......waarmee dus de "Paper Chace" wordt bedoelt.....Staat dit nu niet in het journaal dan heb je de brief niet goed in elkaar geknutseld.....

Bij de open haard zie je het dienstliftje en hangt een hangkast aan de muur. Klik met het actie-icoon op de liftknop en.....

....het liftje komt omlaag en brengt het kistje met witte poeder naar de keuken. 

Laat het kistje nog even in het liftje staan. Zweef door naar links. Tussen de 2 hangkastjes steekt een vel papier aan de muur.....bekijk dat vel papier.......

....het papier is blanco en Abigail vindt het raar dat er een leeg vel papier aan de muur hangt. ....In het "Alice in Wonderland" boek heeft Abigail een briefje gevonden van Robert aan Edward waarin Robert schrijft over een wit poeder waarmee onzichtbare schrift zichtbaar gemaakt kan worden......je kunt dit nalezen in je CODEX......zweef dus terug naar het liftje en neem weer "bezit" van het witte poeder kistje...

...zweef als kistje terug naar het blanco papier......open er het Actiemenu dan op en klik het oogicoon en.....klik Abigail's tekst weg en.......

...het witte poeder maakt dan de tekst op het papier zichtbaar en Abigail leest "The eldest's birth".......

Rechtsklik om het kistje te verlaten.....het kistje valt op de tafel......je had het ook terug in het liftje kunnen zetten of ergens anders.   Zweef door naar links.....achter het keukentrapje is de keukendeur.....bekijk de keukendeur met je actieoog en probeer de deur dan te openen met het actie-icoon.....o.....een code slot......

...er is een code van 4 cijfers nodig om deze keukendeur te openen......Welke code?.......

  • de onzichtbare tekst zegt "The eldest's birth"......In de eetkamer heb je de portretten van Annie Hodgkins en haar 4 zonen bekeken en hun geboortejaren gezien en van de meeste ook hun leeftijd op het moment van overlijden.....
  • Wel....de oudste zoon van Annie is Gabriel en was 31 jaar toen ie overleed......de portretten zijn allemaal gemaakt in 1939, dus doe nu de rekensom 1939-31=1908......dus de code die je hier nu moet invullen is 1908.....en......de deur gaat open.

 Zweef dus door de deur een scherm naar links.....Abigail beland bij 4 stenen pilaartjes.....uit elk pilaartje gaat een lichtstraal omhoog. 

Op elk  pilaartje staat een letter, van links naar rechts zijn dit de letters A, G, E en R. Bekijk 1 van de pilaartjes met je oog........

.....de letters zijn de begin letters van de namen van de 4 zonen van Annie, Alexander, GabriŽl, Edward en Robert. Tegen het A-pilaartje leunt een document....lees het document via het actie-icoon.....het is een briefje van Annie aan haar zoon Alexander en het wordt weer bewaard in je CODEX

Abigail vertelt nog wat en er komt wat puin omlaag vallen....Dan hoort Abigail het geluid van glas dat breekt...het geluid komt uit de hal. Ga terug naar de keuken en dan terug omhoog naar de eetkamer. Terug in de eetkamer ga je naar rechts en bij de open haard door de geopende deur naar de eindhal met de spiegelkast en het bureau

Op het bureau staat dat kistje met er bovenop het vogelbeeldje.....Is de vogel een Adelaar of een Falk? Om het kistje te openen moet er een woord van 4 letters in het slot gezet worden.....Welk woord? Ga nu schermen terug naar links naar het Kantoor van paps.......Boven het bureau hangt dat hangkastje.......in het hangkastje staan boeken en Abigail heeft vertelt dat ze 1 van die boeken graag wil lezen....

Het hangkastje is echter op slot....Open weer het actiemenu op dit kastje en klik nu het "possession icoon" en......niets......Abigail kan het kastje niet in en ze kan het ook niet openen......wat nu? Ga  schermen terug naar links, naar het begin van de hal......Tussen de schilden en de hertenkoppen, die hier aan de muur hangen, staat de smalle kast waar wat beschadigt porselein in staat.....1 van de porseleinen objecten is in stukken op de grond gevallen...dat was het geluid dat Abigail hoorde bij de 4 pilaartjes.....Bekijk die scherven......

Abigail zegt dan dat er toch iets van belang in de kast te vinden is........In het 2e van boven vak van de kast staat een object......Bekijk dat object......het is een 6-hoekig object....een Hexagonaal.......en Abigail vermoed dat het past in het 6-hoekige gat van het zuiltje dat buiten het huis staat.......Neem bezit van dit object........

Zweef dan, als het 6-hoekige object, naar links en klik dan met je vraagteken op de deur naast de trap en bekijk de deur.......de voordeur is nu op slot.......Wat nu?.....Ga terug naar rechts en terug door de deur naar hal met de vitrinekast en de sofa.....Links naast de vitrinekast zit er dat gat in de lambrisering van de muur......Bekijk het gat weer met je oog.......Nu zegt Abigail dat het gat ergens naar leid.....Nu kun je door het gat, dus klik het tekstschermpje weg en klik nu met je "richtkruisje" op het gat en..........

Abigail vliegt het gat in en.......ze beland in een ventilatiekanaal........

Beweeg Abigail door het ventilatiekanaal naar links, omlaag, naar links en klik dan de pijl om buiten te geraken........

Abigail beland dus in de voortuin bij de voordeur en de opening in de muur wordt gesloten.  Vlieg naar links en door het hek en ga dan door naar het pilaartje waar het 6-hoekige gat in steekt. Open het actiemenu op het gat en klik dan het actie-icoon om de 6-hoek in het pilaartje te plaatsen en........

Crypte:

Voor het pilaartje schuift dan de bodem open.....Vlieg dus omlaag en......Abigail beland in de ondergrondse Crypte. Er zijn 6 nissen in de muur. In 5 nissen staat een kist en in de rechtsboven nis staat ook een urn en een sleutel....Bekijk de rechtsboven nis.....Abigail ziet dan de sleutel en ze denkt dat het de sleutel is van huishoudster Mrs. Ward.....Neem "bezit" van de sleutel....

Vlieg als sleutel terug omhoog de crypte weer uit. Vlieg terug naar de voordeur van het huis.....

De voordeur is nu dus op slot en ook via het ventilatiekanaal kan Abigail niet terug naar binnen.. Vlieg dus een scherm omhoog en.......

......een scherm boven het balkon vliegt Abigail dan vanzelf door het geopende raam terug het huis in.  

Je kunt niet door de openstaande deur want dat deel is beschermt door gele runen. Op de houten stoel ligt een boek. Onthoud dit boek maar doe er nu nog even niets mee. Je kunt hier ook niet omlaag door de vloer omdat Abigail nu de sleutel is en in "possession" maar gelukkig zit er een gat in de vloer. Zweef dus door het gat omlaag en klik dan de witte pijl en.......Abigail beland dan vanzelf terug in de beneden hal, bij de voordeur. Ga schermen terug naar rechts, het kantoor en het bureau van paps. Open weer het actiemenu op het hangkastje boven het bureau en klik dan weer het actie-icoon en.....

De sleutel past en het kastje gaat open. Open het actiemenu op het rode boek en klik dan weer het actie-icoon en......

Je opent het Malphas boek en op het papiertje dat in het boek steekt zie je het "Tegengestelde Malphas Symbool (Oposite Sigil) waar je op verzoek van Malphas naar op zoek was. Blader door het boek naar alle volgende pagina's via de witte pijl... Op elke pagina lees je de symbolen.....

Alle pagina's worden apart opgeslagen in je Codex. Door het vinden van dit boek, en de Sigil kun je vanaf nu ook door muren e.d vliegen die door blauwe runes tot nu toe voor je gesloten waren. Als je het boek weg klikt meld Malphas zich en zie je even  het journaal icoon ten teken dat al dit is genoteerd in het journaal.

Ga terug naar de voordeur en dan over de trap omhoog naar de hal waar je als sleutel via het raam naar binnen bent gegaan.

 Op de stoel ligt hier dus een boek.....Lees het boek...Het is het "Ben Hur A Tale of the Christ" boek van auteur Lewis Wallace.....

Dit "Ben Hur" boek bevat de 2e hint van de "Paper Chace", dus klik ook met je actie-icoon op het boek en....

...Je krijgt 2 pagina's van het Ben Hur boek voor je snufferd......op de rechter pagina is het woord HORSES rood omcirkeld.....Noteer of onthoud dit woord

Je kunt hier nog steeds niet door de geopende deur, dus ga 1 scherm terug omlaag.......Abigail is dan terug in de 1e verdieping gang......Er hangen portretten aan de muur.  Ga door naar rechts en door de deur en vlieg door naar rechts, tot de smalle kast en het hangkastje waar beeldje Maria in stond.......Ga hier een scherm omhoog en......

Abigail komt terecht in de:

Biljartkamer

Op de hoek van de biljarttafel ligt een brief.....gebruik het oogicoon op de brief om Abigail's commentaar erover te lezen......

Gebruik dan het actie-icoon om de brief te lezen en op te bergen in de CODEX.........

Door het lezen van deze brief komt nu het dorp Oakmarsh beschikbaar als locatie waar Abigail naar toe kan gaan......de game vertelt je dit nu ook. 

Je kunt de biljartkamer niet aan de linkerkant verlaten want die deur is geblokkeerd door gele runen en ook is dat het geval met het plafond. Ga dus naar rechts. Rechts van de vitrinekast staat een tafel en een 2-zits bank. Er hangen foto's van kinderen op de muur en je ziet de omtrek van een paneel in de muur.....Die 3 kinderfoto's kun je niet nader bekijken maar dat paneel wel. 

Als je met de actiecursor het paneel klikt dan gilt Abigail dat ze iets nodig heeft om dit muurpaneel te openen. Ga rechts door de deur......Je beland in een kleinere kamer.....Er staat een ladekastje en er hangt een portret aan de muur en 2 landschappen. Onder het portret zie je weer een paneel en een knoppenkastje met 3 knoppen 1, 2 en 3.....knop 1 is nu aan.....Klik de actiecursor op het paneeltje om het te openen......

.In het vak hangt een glazenbuis en het heeft een cilinderslot.......het is een buizenpost systeem.....Klik met je actie-icoon op de knoppen en.......Abigail drukt dan knop 2 in en.....het cilinderslot gaat door de buis omhoog naar de 2e etage.....Ga rechts door de deur naar de

Beeldengalerij:

Er staan "onthoofde" beelden in de nissen.......op het kleine tafeltje ligt een schroevendraaier........Boven de trap kun je omhoog maar niet boven de beelden en het tafeltje.....

Bekijk de schroevendraaier en neem het ding dan in bezit......Vlieg als schroevendraaier terug naar de Biljartkamer......Ga in de biljartkamer op het muurpaneel hangen en klik dan het actie-icoon en.......met de schroevendraaier peutert Abigail het paneel open en......Wel....je hebt de muursafe ontdekt........

Je kunt het slot van de safe nader bekijken maar je kunt de safe nog niet openen want je weet de cijfercombo nog niet. Rechtsklik, boven de tafel, om de schroevendraaier op de tafel neer te leggen.....wellicht heb je later nog de schroevendraaier nodig, dus onthoud dat ie nu hier op de tafel ligt. Ga terug naar de beelden galerij en ga door naar het rechter einde van de galerij....Je kunt dan de galerij niet verlaten vanwege groene runen, maar er hangt hier een Bosschilderij op de muur dat scheef hangt en waar damp van af komt.....Bekijk het Bosschilderij......

Er steekt een briefje op het schilderij, dus klik met het actie-icoon om het briefje te lezen........het is een kort briefje van Anton.....en....

...Het Eldwitch bos, achter het huis, komt nu ook beschikbaar als locatie waar Abigail naar toe kan gaan.

Traphal en verder:

Ga terug naar de beelden galerij en ga dan bij de trap omhoog......Je komt in een traphal....Je kunt niet naar links en ook niet naar recht door de deuren.  

De boeken op het tafeltje vindt Abigail niet interessant, dus ga nog verder omhoog. 

De volgende trap hal.....weer kun je niet links en  rechts door de deuren, dus ga nog verder omhoog......

Je kunt dan niet naar links vanwege rode runen, maar je kunt nu wel door de rechter deur....Het plafond heeft paarse runen.

 Wacht nog even.....er staat een geopende koffer op de vloer.....

Bekijk de koffer.....de koffer is leeg.....klik met het actie-icoon om de koffer te sleutel en.......Achter de koffer staat dan een foto......

Bekijk de foto......de foto toont een cottage/boerderij.......Je kunt deze foto in bezit nemen maar doe dit nu niet......

Onthoud dat je deze foto hier kunt vinden. Ga rechts door de geopende deur naar de:

Donkere Kamer.

Dit is dus de DOKA waar de foto's werden ontwikkeld......Op de tafel ligt een boek te dampen........bekijk dat boek en gebruik er dan het actie-icoon op en......lees de "Eureka" notitie..............een deel van de tekst is rood omcirkelt en met rode pen is daar bij geschreven "Need to study this with Mother"......

klik het boek weg en.......Abigail heeft er dan nog wat commentaar op oven het "In en Uit een schilderij/foto" gaan.....

Je kunt hier verder de foto's bekijken die op de muur en aan de droogstang hangen. Naast het raam staat een smalle houten kast die je kunt openen, maar Abigail vindt er niets van belang in. Ga door naar rechts, naar het bed.... Er hangen 2 foto's op de muur....Bekijk de rechter foto.....Abigail ziet er een boerderijhuis op en..........De boerderij foto is echter niet compleet....er ontbreekt een fragment

De foto wordt dan een doorgang waar Abigail doorheen kan gaan........Doe dit maar even, dus vlieg door de foto en......Abigail beland buiten bij de Boerderij. Je kunt, als je wilt, alvast even binnen in de boerderij gaan kijken maar niet alles hier is nu beschikbaar. Deze Boerderij is het startpunt van het Zilveren Labyrint, maar omdat je in de DOKA kamer van Blackwood Manor de boerderij foto nog niet gerepareerd hebt kun je hier nu niet veel doen. Dus dit bewaren we voor later

De weg terug naar het huis is de Blackwood Manor foto op de schildersezel, dus duik maar snel terug door de foto naar de donkere kamer.

Paper Chace:

Nu de "Paper Chase" afmaken......Het Ben Hur boek heb je al gedaan......Ga naar het Kantoor van Paps........Bovenop het hangkastje, dat boven het bureau hangt en dat je geopend hebt met de sleutel uit de crypte, staat een paardbeeldje.....Eerder kon je het paard alleen bekijken maar omdat je de "Paper Chase" brief in de keuken hebt opgelost kun je nu het paard "in bezit nemen"......

Open dus weer het actiemenu op het paard en klik dan het "Possession-icoon" en

.......Abigail is dan het paard....schuif het paart wat weg en.,....Waar het paart stond zie je nu een document liggen op het hangkastje......

Open het actiemenu op dat document en klik dan het actie-icoon en........het is een schets van een Slaapmuts........

Onthoud hoe de slaapmuts eruit ziet en klik de schets dan weg.....het wordt bewaard in je CODEX. Rechtsklik om Abigail het paard uit te mieteren. Verlaat het kantoor aan de linker kant.....Je bent dan terug in de kamer met de sofa, de vitrinekast en het gat in de muur......Links naast de vitrinekast hangt een klein schilderijtje waarop je een ouder man ziet met baard en......een SLAAPMUTS op zijn hoofd.......

Eerder kon je dit schilderijtje niet bekijken maar nu wel omdat je de slaapmutsschets hebt gevonden......

open het actiemenu op het schilderijtje en klik dan het actie-icoon en........je leest de naam John Falco, rechtsonder op het schilderij

Ga nu terug naar de kamer voorbij de eetkamer, de 

Ravenkamer

Dat is de kamer met de spiegelkast en de 3 raven en het bureau waar het kale notitieboek en het codekistje op staat, met daarbovenop de adelaar/valk. 

Gebruik weer het actie-icoon op dat kistje. Je krijgt weer het codeslot te zien en daarin staat nog steeds DOTS......

Door in de vakjes te klikken verander je de letters......Zet in de vakjes nu JOHN, de voornaam van John Falco en........

............het kistje gaat open en je haalt er een schets uit...de schets toont een stenen muur en de rechtsonder steen is rood gemarkeerd ......

Klik de schets weg.......Abigail gilt dan dat er naast de keuken een afgesloten kamer moet zijn en dat ze naar wil gaan kijken.......

Ga terug naar de eetkamer.......eerder kon je in de eetkamer niet door de stenen vloer bij de open haard........

....omdat je de schets in het kistje hebt gevonden kun je nu wel omlaag door de dikke stenen vloer, dus ga omlaag en....

...Abigail beland in de Sealed Room, onder de eetkamer en rechts achter de keuken.

Sealed Room:

Boven het smalle pilaartje zweeft een witte bol.......Bekijk de witte bol en lees wat Abigail erover vertelt.........Deze bol is een POWERUP......Als je bezit neemt van de Bol dan absorbeert Abigail de kracht van de bol en wordt ze dus krachtiger.....Doe dat dus......Neem bezit van de Powerbol en lees wat de game vertelt over de nieuwe krachten van Abigail......

Abigail kan dus nu verborgen dingen zien.....dingen die recente bewoners van het huis hebben verborgen, mits Abigail een bezit heeft genomen van een item van die bewoners.

Links is de keuken en omhoog de eetkamer. Ga terug omhoog naar de eetkamer en dan links naar de hal met de schuine trap. Bij de stoel en de 2 schilderijtjes staat nog steeds de Verenpen op de standaard.....Bekijk de pen......De Pen is Machtiger dan het Zwaard, zegt Abigail.......Neem bezit van de Verenpen

Ga, als de veerpen, omhoog en........In de gang, boven de trap, is nu een paneel zichtbaar in de muur, dat je eerder niet kon zien.Ga op dat paneel staan en bekijk het met je oogicoon.........

Open het paneel dan met het actie-icoon en......Abigail vindt haar schatkistje terug.....Maak het schatkistje open met het actie-icoon en.......Je krijgt de schatkist in close-up....er ligt een kluwen touw in en dobbelstenen, een kaars en een potlood en een papier....Klik het papier en.......Het papier is niet van Abigail.....

Op het papier is een "Abigail" Sigil getekend......Klik het weg en lees wat Abigail er verder over zegt......Bekijk de knot touw en lees wat Abigail erover te zeggen heeft.....Klik het kistje weer weg.... Verlaat de Verenpen, dus rechtsklik om de verenpen neer te leggen of daal eerst terug omlaag en zet de pen dan terug in het inktpotje......wat niet lukt dus de pen valt dan ook op de grond......maakt niet uit.    Ga weer door de eetkamer naar de 

Ravenkamer

Open weer het actiemenu op het lege notitieboekje dat op het bureau staat en klik dan het "Possession-icoon" om het boekje in bezit te nemen. 

Als boekje vlieg je dan naar buiten via de deur rechts.....Je beland achter het huis en.....In de stenen pilaar van het hek zie je nu een steen die gemarkeerd is......

Open het actiemenu op die steen en klik dan het actie-icoon en.........Je verwijdert de steen en in het gat ligt dan 1 van de vermiste pagina's van het notitieboekje......Pak de pagina met het actie-icoon en.......lees de pagina.....Alexander schrijft dat  "Zij je kamer heeft doorzocht" en dat ie op je wacht, samen met Sally en Robert, aan de rand van het bos.....

Klik de notitie weg. Ga een scherm door naar rechts en........Abigail beland nu in het  Eldwitch Bos

Je hebt nu zo'n beetje in het huis alles gedaan wat je voor nu kan doen......Je moet nu een keuze maken.....Ga je nu het Eldwitch Bos eerst onderzoeken of ga je nu verder het dorp Oakmarsh onderzoeken......Ik ga nu eerst naar Oakmarsh maar als jij nu hier in het bos verder wil dan doe je dat.

Abigail is nog steeds het notitieboekje.......Ik weet niet of het handig is om als notitieboekje te blijven maar ik ga er van uit dat dit nu niet nodig is. Maar wellicht is het later wel weer nodig, dus ik ga nu dus terug naar links en het huis weer om het notitieboekje weer terug op het bureau in de "Ravenkamer" te plaatsen

  We zijn nu dus even klaar in het huis.....Je kunt nu dus naar het bos of naar het dorp.....Ik ga nu eerst naar het dorp Oakmarsh. 

Open de plattegrond (TAB-toets) en klik dan op de voortuin om daar te belanden

Je bent dus in 1 klap terug aan de voorkant van het huis....Ga schermen naar links, naar het graf van Abigail....

Je bent dan dus terug waar je de game bent begonnen, waar Abigail dus "ontwaakte" uit haar graf.

Toen je begon wilde Abigail niet naar links, naar Oakmarsh,.......maar nu wil ze dat wel. Ga dus nog een scherm naar links en.......Een wegwijzer.......

Wel...de wegwijzer zegt dat het dorp links is, dus zweef nog een scherm naar links en.......We belanden in:

Hoofdstuk 2: Oakmarsh:

2016: Walkthrough door: Louis Koot