2016

2016: Walkthrough door: Jan Boerma  

Tekst Jan Boerma, Screenshots door Louis Koot en Dick Leeuw. 

Haven Moon is een Myst kloon. Je beland om onduidelijke redenen zomaar op een vreemd eiland. Je hebt geen idee hoe en waarom je op het eiland terecht bent gekomen en er is ook niemand om het je uit te leggen. En eerlijk gezegd....het  kan je ook geen hol schelen want wat jij wil is om zo snel mogelijk naar je eigen kleinburgerlijk leventje terug keren, bij je eigen huisje, boompje beestje en je stront vervelende vrouw. Jij bent nu eenmaal niet zo avontuurlijk aangelegd, maar helaas....je bent de lul en zult toch door een hele serie zeer vervelende puzzels moeten gaan om uiteindelijk de weg naar huis te vinden.......Je moet dus uitvinden wat er gebeurt is op het eiland en hoe je terug kunt keren naar de bewoonde wereld. 

Hoe je de game "bestuurt" wordt uitgelegd op het startscherm, zoals je op het plaatje hieronder kunt zien. Je gebruikt je muis om rond te kijken, te lopen en om interactie te hebben met objecten en andere dingen in de game.  Je kunt ook de pijltjestoetsen van toetsenbord gebruiken om vooruit en achteruit te lopen.

Hoofdstuk 1:Telescoop Eiland:

De game begint met je aankomst op het eiland. Je weet het dan nog niet maar je bent beland op 1 van 4 eilanden van een eilanden groep en dit is het Telescoop Eiland. Als de "mist" is opgetrokken besef je dat je in een teleportaal cirkel staat. Druk je echter op het knopje, dat bovenop het metalen paaltje steekt, dan merk je dat je de teleporter het niet doet want er is geen power,

Je kunt hier gerust uren in de teleporter blijven staan in de hoop dat het ontvangstcomité je hartelijk welkom zal komen heten, maar er is geen ontvangstcomité dus ren maar naar voren, naar het metalen pilaartje dat voor de stenen trap staat en waarvan de ronde klep open staat.   

Er ligt een brief in het pilaartje.......Zoom in op de brief in het pilaartje en lees de brief

Zoom daarna uit........... de brief beland weer in het pilaartje. Ga nu achter het pilaartje staan. 

Op het deksel zit een knop....... pak deze mee door erop te klikken. 

Nu gaan we hier eerst maar even rondkijken, waar we zijn beland en wat we hier moeten doen. Draai naar links en je ziet een gebouw met een ronde koepel.......dat is het telescoop gebouw. Draai iets door naar links en ga de witte trap op naar dat ronde glazen gebouwtje.

Achter het glazen gebouwtje zie je nog een gebouw.........dat is het tramhuisje, maar daarover straks. 

Links van het glazen gebouw zit de deur..... open deze en ga naar binnen. 

Binnen zie je een kast met 3 rijen met cijfers links een hendel en onder 2 draaiwielen. Je kunt hier echter nog niks mee want er is geen stroom. 

Verlaat het huisje maar weer draai links en ga een stapje vooruit. Beneden zie je op een pier een soort van ventilator staan. 

Dat is de generator die voor stroom moet gaan zorgen maar daarover straks meer. Laten we nu eerst even bij dat telescoop gebouw gaan kijken. Ga het witte trapje weer af,draai links en je ziet een andere witte trap naar beneden. Ga die trap af en dan rechts via de houten loopplank naar het telescoopgebouw.

Open de deur en ga naar binnen. Blijf even staan en kijk rond. 

Rechts zie je 2 bureaus staan met een tekentafel in het midden. Links een bureau met een tekentafel en in het midden een wenteltrap naar boven. 

Ga nu eerst naar het linker bureau. Op dit bureau liggen 3 brieven lees deze alledrie door vooral de laatste brief is belangrijk.

Heb je ze gelezen kun je nog even beide tekentafels bekijken. 

Heb je hier alles bekeken ga je via de wenteltrap naar boven.......... wel even iedere keer bijdraaien met je cursor. 

Kijk ook hier eerst even rond.je ziet 4 standaards met plattegronden van de eilanden die je kan bezoeken Dat gaan we doen met de tram maar daarover straks meer. Ga nu eerst alle 4 de plattegronden bekijken..... dat zijn Canon Island; Lab Island; Island installation en Telescoopeiland waar wij nu dus zijn.

In het midden zie je dan het bedieningspaneel van de telescoop maar ook hier is geen stroom dus we kunnen er nu niks mee. 

Als je naar boven kijkt zie je de telescoop. Voorlopig kunnen we hier niks en komen later terug

Dus ga maar weer naar beneden en verlaat het telescoophuis. 

Laten we nog even bij het tramhuisje gaan kijken. Volg het houten pad weer af naar rechts naar het tramhuisje. 

Vanaf hier kun je naar de verschillende eilanden reizen maar ook  hier hetzelfde probleem er is geen stroom.

Je ziet een paneel met 4 witte knopjes en 2 hendels, daarnaast de verschillende locaties waar je naar toe kunt reizen. dat zijn Base; Lab; House en Canon. Laten we nu eerst maar zorgen dat we stroom krijgen. dus dat gaan we nu doen. Draai je om en loop terug richting de trap draai rechts en je ziet tussen twee stenen muurtjes een bruin pad lopen. 

Ga dit pad op en loop helemaal naar beneden blijf je even staan en draai naar links.....

....je ziet daar een lange paal staan dat is de seinpaal daar komen we straks.

Dus draai eerst weer rechtsom en ga het steigertje over naar de generator. Blijf aan het einde van de steiger even staan.............als je goed kijkt zie je voor je een platform en deze lijkt te kunnen draaien en dat gaan we straks ook doen. Nu zie je links een draaiwiel we noemen deze wiel 1.

........als je goed kijkt zie je links van de generator ook een wiel deze noemen we wiel 2

Loop nu naar rechts van de generator en draai linksom je staat nu voor een klep met een handvat (meter) klik erop en deze gaat open. 

Je ziet een meter en een hendel klik op deze hendel er gebeurt niets. .......hoe kan het ook anders er is geen stroom en daarvoor zijn we hier nou, dus aan het werk. Ga nu naar wiel 2 en draai deze net zo lang tot je niet verder kan....... dat doe je door er op klikken en de muisknop ingedrukt te houden de generator zakt hierdoor in het water. 

Als je hiermee klaar bent ga je naar wiel 1 op het steigertje....... zorg  dat je op het steigertje staat en niet op het platform Klik op dit wiel en hou je muisknop weer ingedrukt..... hierdoor gaat het platform draaien..........draai nu net zolang door totdat het platform ongeveer  90 graden is gedraaid.

Het luikje met de stroommeter moet dan ongeveer recht tegenover je komen te staan.......laat dan het draaiwiel los. Draai je wiel 1 te ver door is er nog geen stroom en moet je helemaal opnieuw draaien. Ik neem aan dat je wiel 1 voldoende hebt gedraaid. Draai je om naar het luik met de stroommeter.  

Zet dan nu de hendel omhoog en als het goed is blijft die omhoog staan en brand het witte lampje. De meter staat dan ook helemaal naar rechts.

 we zijn klaar hier en gaan nu terug naar die lange seinpaal, waar ik eerder over vertelde, want daar moeten we nog even wat doen. 

Ben je bij de seinpaal ga er dan recht voor staan Je ziet in de kolom een knop zitten en deze staat nu horizontaal. klik erop en hij draait verticaal....... 

Deze seinpaal staat nu aan............als je naar boven kijkt zie je lampje knipperen. 

Goed......... nu we stroom hebben zijn we voorlopig klaar hier, dus kunnen we naar een ander eiland reizen , maar daarvoor moeten naar het tramhuisje. Dus ga daar nu naar toe.......de weg weet je wel neem ik aan zo moeilijk is dat niet. Weet je het echt niet meer gewoon linksom draaien en teruglopen naar het tramhuisje.  We zijn terug bij de tram en zie ..........we hebben stroom want het Base lampje brand. 

Noem nu de linkerhendel hendel 1 en de rechter hendel hendel 2.  

Zet nu hendel 2 op Lab door er 1 keer op te klikken en laat hendel 1 zo staan. 

Ga nu links of rechts naast de tram de tram in en je ziet in het plafond een hendel zitten.

 Klik op de hendel en ...........geniet van het ritje naar Labeiland..........

NB: Mocht nu onverhoopt de tram zonder jou erin weg gaan.........geen nood blijf even wachten..... het spel start opnieuw op en je dan toch zit in de tram.

Hoofdstuk 2: Labeiland  

2016: Walkthrough door: Jan Boerma  

Tekst Jan Boerma, Screenshots door Louis Koot en Dick Leeuw.