Myha: Return to the lost Island

2019: Walkthrough door: Dick Leeuw

OPMERKING Louis Koot
Verzeker je ervan dat je tenminste versie 1.1 hebt van Myha. In versie 1.1 zijn wat significante verbeteringen aangebracht ten opzichte van versie 1.0. Dit is met name van belang voor wat betreft de "Hearing Aid" functie. Kun je de gekleurde Vogel Noten niet zien, in het begin van de game, maar je hebt versie 1.1 (of hoger), zet dan in de opties die "Hearing Aid" functie aan en je zult daarna dan die gekleurde noten wel kunnen zien. Dit is belang om de hek deur in de bovenkamer van de toren te kunnen openen.

Start een nieuwe game en klik op options. Je kan hier wat aanpassen ook als je slechthorend bent of kleurblind. Op het tabblad zie je de controls, de bekende WASD toetsen. L voor de zaklamp, J voor de pocket-pc en M voor menu.

Je ziet eerst een intro-film hoe je op het eiland belandt.

Je ziet een vogel op een paal, er komen groene muziektonen uit zijn bek. Je ziet ook de raket vallen.

Loop naar de vogel maar deze vliegt weg, hij heeft iets in zijn bek. De vogel is naar de toren gevlogen, op de grond ligt een bronzen plaat met een teken.

Volg het pad en ga de brede trap op, rechts zie je een moeras met grote blauwe paddenstoelen.

Bovenaan zie je rechts een poort in de rots.Je komt op een T-splitsing, rechts ga je naar de poort en ook naar het platform waar de raket ligt.Links gaat naar de toren, je kan ook vooruit een trap op naar een pagode maar deze is gesloten.

Ga links naar de toren, ga de trap op en je bent boven bij de toren.

Op de grond zie je een tekening van een stuurwiel met een anker, kijk daar even goed naar. Je ziet ook 4 lampen op de hoeken staan.

Je kan nu niet verder hier want de deur is op slot.

Draai je om en ga naar beneden, loop naar de pagode en draai daar naar rechts en ga de brede trap weer af.

Je gaat terug naar het begin waar de vogel was.Het kan zijn dat het nu nacht wordt, je ziet rechtsonder het teken van de zaklamp.Klik op L-toets om de zaklamp aan te doen.Je komt op een T-splitsing en je kijkt uit over de zee.Links ga je naar het strand maar daar ga je nu nog niet naar toe.Volg het pad naar rechts, er staan blauwe lampen langs het pad.Net voor de derde lamp is een pad naar rechts, ga dat op in en volg het tot het eind.

Je ziet daar een witte lamp bij een plateau.Rechts onder in de hoek van je scherm zie je een teken verschijnen, je hebt een radioboodschap.Klik op de J-toets en je pocket-pc staat in je scherm, klik op het antenne teken.Je hoort de boodschap, hij is slecht te verstaan maar onderaan staat de tekst van de boodschap.Klik met rechts om de pocket-pc op te bergen.Draai je om en volg het pad terug naar het andere pad, draai naar rechts.Volg het pad tot de brug, je ziet rechts een dikke pijp.

Ga naar rechts en loop tussen de vreemde vierkante palen door.

Draai naar links en daar zie je een draaiwiel bovenop de pijp, klik op dat wiel en het wiel draait.

Loop terug naar de brug, op de brug zie je hetzelfde teken als voor de toren, een stuurwiel met en anker. Op de hoeken van de brug staan 4 lampen, ieder lamp heeft 4 tekens. Nu moet je goed kijken hoe de lampen staan, welk teken waar is. Maak daar maar een tekening van want dit heb je nodig bij de toren.

Volg het pad verder tot je rechts een soort tent ziet,

Net er voorbij zie je houten treden naar die tent, het is een soort speelplaats/leslokaal.

Links zie je een kast en een tafel staan, in de kast ligt een tekening.

Daar krijg je een loepje op, klik dan op de tekening.Deze komt in beeld te staan, klik deze weg en de tekening komt te hangen op een bord rechts.Er zitten maar een paar laden in de kast, maak ze open. Je krijgt een handje-cursor, klik daarmee op de lade en deze gaat open.

In de linker zie je een puzzelstuk liggen met een tekening van een vis.Met de loep-cursor kan je deze bekijken.In de rechter lade zie je een paarse bol liggen, pak deze bol.Je ziet dan rechts onderin een rugzak met je muis, het muiswiel is rood.Dit is je inventaris en met het muiswiel kan je dingen selecteren.

Boven de lade met de paarse bol ligt een laptop, klik erop om deze te openen.Klik dan op het toetsenbord en je hoort een signaal, rechtsonder staat het teken van je PDA.Je krijgt nu de eerste aantekening in het dagboek van P. Forté.

Lees het door en klik dan de PDA weg.Ga naar de tafel en daar ligt een plank en een aantal puzzelstukken.

Je kan ze met de loep-cursor bekijken en draaien maar verder kan je er niks mee.

Loop naar de andere tafel, onder het blauwe boek ligt een notitie.Klik met de loep op de notitie en lees deze, klik dan weer weg.

Op dezelfde tafel ligt rechts een bruin boek, ook hier ligt een notitie.Bekijk deze met de loep-cursor en teken ze na. Dit zijn de cijfers en getallen die op MYHA gebruikt worden.Draai je om en je ziet een tekening op de grond liggen, klik op de tekening en klik deze daarna weg. De tekening hangt nu ook op het bord.Rechts naast deze tafel hangt het bord waar de tekeningen komen te hangen.

Er staat ook een treintje op de grond, klik erop en deze rijdt een rondje.Loop naar de trap, vlak bij een steen ligt een kaartje op de grond.

Hierop staan ook die tekens.

Ga naar het pad en ga naar rechts, je komt bij een planetarium met gekleurde en doorzichtige bollen.

Loop de rand naar achteren, naar de muur. Daar staat het bedieningsapparaat.Je kan er nog niks mee want er is geen power.Als je goed hebt gekeken toen je naar de muur liep dan kan je de raket hebben zien liggen.Je kan er nu hier vandaan niet naar toe omdat de trap omhoog staat.Draai iets naar links en je ziet en vogel zitten op een paal.Loop daar naar toe en je  ziet een symbool op de paal staan, teken dit symbool en noteer ook dat de vogel blauwe rondjes als tonen laat zien.

Draai je om en volg het pad terug naar de T-splitsing, ga naar links.

Ga terug naar de toren, je gaat nu de deur van de toren open maken.Op de 4 hoeken van het bordes staan lampen, ieder lamp heeft 4 symbolen.Door op een lamp te klikken kan je de lamp draaien, je moet nu de juiste symbolen naar voren draaien.

Op de brug heb je kunnen zien welk symbool waar moet staan.

Als ze goed staan dan gaat de deur open, ga naar binnen.Rechts staat een boekenkast, op de tweede plank van onderen ligt een notitie.Hierop staan weer die tekens van de cijfers van MYHA, noteer de tekens.

In het vierde vak op de derde plank staat een tekening, klik op tekening met je loep-cursor.Het is een tekening van de raket met de deur open.Dat is het volgende doel, de raketdeur openen maar eerst ga je naar boven in de toren.Ga de trap op, boven vindt je een stoel met een kastje ervoor.Er zijn 4 balkons, 1 ervan is afgesloten met een hek.Daar zit de vogel met de groene tonen.

Ga naar het hek, rechts naast het hek is een schakelaar. Klik daarop maar helaas geblokkeerd.In het hek zie je 5 ronde schijven, als je op een schijf klikt zie je gekleurde tonen.Je gaat nu de vogels zoeken dus ga naar beneden en verlaat de toren.Loop langs de pagode in de richting van de rots, je ziet de deur in de rots.

Draai iets naar rechts en je ziet tussen de bomen naast de rots een zuil met een symbool.Bovenop de zuil zit een vogel, je ziet witte muzieknoten als de vogel fluit.Noteer het symbool en ook de witte muzieknoten.Draai je om en loop via de brede trap naar beneden, loop naar de T-splitsing.Ga naar links en via de trap kom je op het strand, ga naar rechts.

Loop onder de boog door en iets verder zie je links een paar rotsblokken op het strand.

Daar vind je een fles, klik erop met je hand-cursor.

De fles wordt opgepakt, de kurk gaat eruit en je ziet een brief met een aantal namen.Klik de fles weg en loop verder, je ziet daar weer een zuil met een vogelLoop door het water tussen de rotsen door en draai meteen naar rechts naar de rotswand.Daar vindt je achter rotsblokken weer een fles, ook hier zit een brief in met een aantal namen.

Draai je om en loop naar de vogel, maak een tekening van het symbool op de zuil en welke kleur muziektonen je ziet: lichtblauw.

Draai je om en loop terug, op rotsblok rechts zie je een steen in de vorm van een vis.

Klik met je hand-cursor op het oog van de vis, onderaan de vis schuift een lade naar buiten.

Hierin liggen een tekening, een brief en een notitie met getallen en cijfers van MYHA.

Loop daarna terug over het strand, onder de boog door langs de trap naar boven.

Loop het water in en links tussen de rotsen vindt je weer een fles, ook hier zit een brief met namen.

Loop dan verder over het strand naar de 2 steigers, loop de linker steiger op.

In het rechter pad staat een kruk, daarop ligt een tekening.

Klik op de tekening en klik deze daarna weg, de tekening komt op het bord in de speelplaats te hangen.Ga terug naar het strand en draai rechts, daar ligt een sloep in het water.Ga naar de achterkant van de sloep, daar vindt je nog fles met namen.

Klik de fles weg en loop dan in de richting van de toren, je komt bij het begin van het moeras.Rechts staat een zuil met een symbool, er zit een vogel bovenop de zuil.Noteer het symbool en de kleur van de muzieknoten: rood.

Loop dan terug over het strand naar de trap, loop naar boven en dan naar de T-splitsing.

Ga naar rechts en loop naar boven, ga dan naar boven in de toren.

Ga naar het hek en bekijk de ronde schijven, de symbolen heb je ook gezien op de zuilen van de vogels

Door de symbolen weet je welke kleur bij welke schijf hoort.

Zo vindt je van links naar rechts: lichtblauw, rood, groen, wit en blauwe rondjes.

Klik op de schijven tot je de juiste kleur bij ieder schijf hebt.

Klik dan op de schakelaar en het hek schuift omhoog, op het balkon ligt een rechthoekige plaat.

Pak die plaat, deze heb je nodig voor de raket.

Op de rand van het balkon is een vogelnest, je krijgt een loep-cursor op het nest. Klik met de loep en je vindt een tekening.

Klik de tekening weg en deze gaat naar het bord, je ziet in dat nest look een oranje bol liggen. Pak de bol. Als je op een balkon staat draai je dan om naar de toren en kijk omhoog naar de dakrand, daar zie je ook de cijfers van MYHA.

Ga naar binnen en kijk naar het kastje,Links ligt een brief, klik erop met je loep-cursor en lees de brief. Klik de brief weg.

Klik dan op de kaart, links bovenaan zie je een aanwijzing voor de code van het kastje.

Een rots in de vorm van een hand, een boeg van een schip en een zeeleeuw.

Klik de kaart weg en klik op de brief rechts, lees deze.Hij gaat over het opbergen/verstoppen van belangrijke informatie.Rechts onderaan staan geschreven: The Chair.Voor op het kastje zie je 3 plaatjes met een punt erop, als je op een plaatje klikt komt er een streep te staan.Als je er weer op klikt dan verander het teken weer, er zijn 24 tekens op een plaatje.

Dit zijn de cijfers 0 t/m 23, de 24 uren van de dag.

Met deze getallen en logisch denken kan je de notities met de vreemde tekens omzetten naar cijfers.Op het einde van de walkthrough heb ik een screenshot geplaats met de vertaling van een aantal van die notities.Als je op de balkons staat kan je de rots, de boot en de zeeleeuw zien maar wat moet je ermee.Ga in de stoel zitten, de kijker wordt opgezet en je ziet dat je nu kijkt vanuit de pagode.De stoel is gekoppeld met een ander stoel in de pagode.

Je kan zo de hand, de boot en de zeeleeuw niet zien, dus klik rechts om uit de stoel te gaan.Op 1 van de muren hangt een kastje waar kabels aan vastzitten.Maak het kastje open, je ziet een schakelaar die naar rechts staat.Klik op de schakelaar om deze naar links te zetten, helaas je krijgt kortsluiting.

Je hoort ook weer het signaal dat je een radioboodschap hebt ontvangen.Klik op de J-toets en daarna op het antenneteken op de PDA.Luister en lees de boodschap, problemen met de generator.Je moet deze gaan zoeken.Ga naar beneden en loop voor de pagode langs naar links, rechts zie je dan bij de rode lampen, de deur in de rots.

Loop verder en daar zie je de raket liggen, ga de trap af en loop naar de raket.

Loop eerst naar de staart van de raket, daar krijg je weer een radioboodschap.

Klik op J en luister en lees de boodschap.

Loop nu naar het luik van de raket, als je dichtbij het luik bent krijg je het tandwiel-cursor.

Selecteer dan met je muiswiel de plaat die je net op het balkon gevonden hebt en klik dan op het luik.

Klik met de pijl en je gaat naar binnen.

Draai naar links en loop naar de slaapbanken, rechts ligt een brief en ook een laptop.

Lees de brief en klik dan op de laptop om deze te openen.Klik dan op het toetsenbord en je ontvangt weer een bericht in het dagboek.Lees het bericht en klik de PDA weg.Onder de laptop zie je een lade, klik op de lade en je vindt weer een tekening.

Klik op de tekening en klik deze daarna weg, deze komt ook in de speelzaal op het bord te hangen.Aan de overkant bij het andere bed is ook zo’n lade maar daar zit niks in.Ook zie je daar een paar papierfiguurtjes.Ook zie je zo’n stoel in de hoek, daar kan je in gaan zitten maar je krijgt de melding dat je een file mist.Dit deel is niet in de game gekomen.

Loop dan naar de andere kant van de raket, links zie je een rode plank staan.

Pak die plank, draai je om naar de andere zijde.Daar vindt je een aantekening en een calculator.

Klik op het papier je vindt daar een formule om de diameter van een planeet te berekenen.

Alleen welke planeet?Je kan hier nog meer bekijken maar je kan er niks mee.Je moet nu de generator gaan zoeken dus ga de raket uit.

Draai naar rechts en loop naar de hoek. Daar staat de trap omhoog.

Op de reling voor de trap zit een hendel, klik op de hendel en de trap gaat omlaag.

Je kan nu rondlopen over het eiland en van deze kant nu ook het planetarium bereiken.Draai je om en loop langs de raketnaar de trap, ga naar de deur in de rots.Zoom in op het cijferpaneel, je ziet daarop een tekening van een vis, een I en een bloem.

Deze tekeningen heb je eerder gezien op de puzzelstukjes in de speelplaats.

 Je moet terug naar de speelplaats om deze puzzel op te lossen.Je kan nu op 2 manieren daar naar toe, de kortste is langs de raket dus ga naar rechts.Loop naar de hoek en ga via de trap naar het planetarium en volg dan het pad naar de speelplaats.Je moet nu de puzzelstukjes in de juiste volgorde leggen maar helaas kun je ze niet fysiek verplaatsen.

Je moet ze goed bekijken en aan de hand van de vorm de juiste volgorde bepalen.Er staan ook 10 paaltjes op de plank en er zijn 11 puzzelstukjes: de cijfers 0 t/m 10. Je komt erachter dat de vis 8 is, de I is 1 en de bloem is 3. De code voor de deur is 813. Kijk op het bord aan de muur, daar hangen nu 6 tekeningen.

Loop terug via het planetarium, de trap en langs de raket naar de stenen trap.Boven loop je langs de rots naar de deur in de rots.Ga naar het cijferpaneel, hier zie je de cijfers van MYHA.Je moet het getal 813 vertalen naar die cijfers, druk op de goede knoppen en de deur schuift open.

Ga naar binnen en draai je om, op de rechter deur vindt je weer een tekening. Klik met je hand-cursor op de tekening en klik deze daarna weer weg.

De tekening hangt nu ook op het bord.

Draai je om en loop verder de grot in, over de brug naar de houten deur. Net na de brug zie je links een hendel op de vloer, blijf daar nog even vanaf.

Links naast de houten deur gaat de gang verder, ga daarin.

De gang is niet zo lang, je komt bij een tafeltje. Daarop liggen 3 brieven/notities en een laptop.

Klik op de eerste brief, het is een tekening. Klik deze weg. Klik op de volgende brief, deze gaat over een Rolan die vreemde dingen doet.

Onthoud de naam Rolan. Achter de laptop zie je nog een papier liggen, dit zijn weer rekensommen met de cijfers van MYHA.

Klik dan op de laptop met je hand-cursor, klik daarna op het toetsenbord.

Je krijgt weer een toevoeging voor het dagboek, klik op de J-toets en lees het bericht.Iets verder zie je nog een paar popjes liggen op de grond, je kan ze bekijken.Draai je om en loop terug naar de brug en klik op de hendel.Je ziet het mechanisme onder de houten deur draaien, er breek een plank af.

Klik nogmaals op de hendel en het mechanisme draait terug.Loop naar de deur en op de onderkant krijg je nu de tandwiel-cursor.Draai je muiswiel tot je de rode plank ziet, deze heb je gevonden in de raket.

Klik met de plank onderaan de deur en de plank wordt in de beugels gezet.

Ga naar de hendel en klik daar weer op, het mechanisme gaat draaien en de deur gaat nu open.

Loop door de gang en je komt in een grote ruimte, je komt op een cirkelvormig looppad.

Ga naar rechts en je komt bij een pad naar het midden, rechts is een kapotte trap.

Loop verder door over het looppad en je ziet dan rechts een trap omhoog staan, beneden zie je een grot.

Loop nog verder en dan zie je nog een grot beneden, alleen geen trap maar een slagboom.

Je moet nu die grotten gaan onderzoeken, loop verder tot je weer bij het pad naar het midden bent.Ga naar het platform, links zie je een heleboel kaarsen. Links vindt je weer een tekening, klik er weer op en klik de tekening dan weer weg.Deze hangt nu ook op het bord.

Draai je dan om naar de motor in het midden, je ziet 3 hendels en een knop.

De rechter hendel is een rem, de hendel in het midden bepaald wat er gebeurt.De trap naar beneden of de trap naar de andere grot verplaatsen.Met de linker hendel wordt de middelste hendel geblokkeerd of los gemaakt.  Schuif de linker hendel naar links, klik dan op de hendel in het midden. Deze hendel heeft 3 posities: voor, midden en achter.

 Met deze hendel naar voren kan je de trap laten zakken, met de hendel naar achteren dan verplaats je de trap.

Zorg ervoor dat de hendel naar voren staat, schuif dan de linker hendel naar rechts.

Klik op de rechter hendel om deze naar rechts te zetten anders gebeurt er niks.

 Druk nu op de witte knop en de trap zakt omlaag, als de motor stopt klik dan op de rechte hendel om deze naar links te zetten.

Als je dit niet doet dan gaat de trap weer omhoog.

 Ga naar het looppad en ga naar links, de slagboom staat omhoog en je kan via de trap naar de grot.

Ga naar beneden en loop de grot in , daar staat een kist.Klik erop om deze open temaken, je krijgt dan weer een radioboodschap.

Klik op de J-toets om deze boodschap te horen en te lezen.

Klik daarna de PDA weg, in de kist ligt een groene bol en een brief.Pak de bol en les de brief.

Draai je om en loop terug naar de motor in het midden.

Als je de trap op loopt zie je rechts de andere grot, je ziet ook een geel licht in de grot.

Klik op de rechter hendel, deze gaat naar rechts en de trap komt omhoog.

Schuif de linker hendel naar links en klik daarna 2x op de middelste hendel, deze staat nu naar achteren.

Schuif de linker hendel weer naar rechts en je ziet de trap naar de andere grot gaan.

Schuif de linker hendel naar links en klik daarna 2x op de middelste hendel, deze staat nu naar voren.

Schuif de linker hendel naar rechts en klik op de witte knop.

Als de motor stop klik je op de rechter hendel om deze naar links te schuiven.

De trap gaat nu naar de andere grot.Ga over het looppad naar de trap en ga naar beneden, loop door de gang.

Je hebt de generator gevonden, meteen rechts zie je weer zo’n dikke pijp met een draaiwiel.

Klik op het draaiwiel.

Draai je om naar het controlepaneel, je ziet 9 plaatjes met symbolen.

Daaronder zie je 9 lichten, 4 zijn uit en 5 zijn aan.

Je moet nu een paar dingen uitzetten en een paar andere aanzetten. Ze kunnen niet allemaal aanstaan want dan krijg je overbelasting. 

Je ziet de hendels onder de symbolen, nummer ze van links naar rechts: 1 t/m 9.

Zet 4, 6 en 7 uit en schakel 1, 2 en 3 in.

Je hebt nu power in het planetarium, de toren en de pagode. Het elektrische hek voor de pagode is nu uit.

Je bent hier nu klaar voor dit moment, je moet later weer dingen uitschakelen en inschakelen.

Ga terug naar boven en naar buiten, het wordt tijd om de pagode te doorzoeken.

Je ziet dat het hek nu weg is, ga naar binnen.

Daar zie je eenzelfde stoel staan als boven in de toren.

Ga erin zitten en je ziet hetzelfde als in de stoel in de toren, deze 2 stoelen zijn gekoppeld.

Achter de stoel staat een gong en daar weer achter zie je een beeld van zeemeermin met een lange staart.

Loop naar het beeld toe, als je vlakbij bent krijg je weer een radioboodschap. Klik op de J-toets en luister naar de boodschap.

Voor het beeld bij rechter lap stof zie je blauwe bollen liggen, je krijg daar je hand-cursor. Klik op de bollen om een blauwe bol te pakken.

Loop naar rechts langs het beeld, in het donkere deel vindt je eerste een brief. Lees de brief en loop iets verder, daar vindt je weer een laptop.

Klik op de laptop en daarna op het toetsenbord en je krijg weer een deel van het dagboek.

Lees het bericht en loop iets verder door, ga naar links en dan weer naar links.

Je gaat dan naar de achterkant van het beeld. Loop door tot bijna het einde en daar vindt je weer een tekening

Klik op de tekening en klik deze daarna weg, de tekening hangt nu op het bord. Draai je om en loop terug.

Ga weer naar links, ga naar buiten. Daar zie je langs het platvorm weer een dikke pijp met een draaiwiel.

Klik op het draaiwiel om dit te draaien.

Draai dan naar links en loop achter de pagode door.

Ga door de opening en je ziet rechts kabels, ook zie je een kastje met 3 knoppen en een schakelaar.

Zet de schakelaar naar rechts, de stoelen zijn niet meer gekoppeld.

Ga terug de pagode in en ga op de stoel zitten, je ziet dat deze nu gekoppeld is aan een ruimtetelescoop.

Je moet hiermee afstanden en hoeken meten van planeten maar je weet nog niet welke planeten.

Ga terug naar de stoel in de toren, ga nog niet in de stoel zitten maar ga eerst naar het kastje met de 3 knoppen en de schakelaar.

Zet de schakelaar naar links, nu krijg je geen kortsluiting.

Ga in de stoel zitten, je kijk nu door een verrekijker bovenop de toren.

Op de kaart heb je de aanwijzing gezien, een rots in de vorm van een hand, een boeg van een schip en een zeeleeuw.

Ga met de kijker op zoek naar de hand-rots, zet de rots midden in beeld en stap uit de stoel.

Kijk naar het plafond en daar zie je en pijl die wijst naar 1 van de balkons.

Ga naar dat balkon en draai je om, kijk naar de dakrand. Je ziet een haak die een getal aanwijst.

Noteer dit teken, dit is het teken voor 7.

Ga weer in de stoel zitten en draai de kijker naar links, daar zie je de boeg van een gezonken schip.

Zet de boeg in het midden van je beeld en stap uit de stoel.

Kijk weer naar het plafond om te zien naar welk balkon de pijl wijst.

Ga naar dat balkon en kijk weer naar de dakrand, de haak wijst weer een teken aan.

Noteer het teken, dit is het teken voor 13.

Ga weer in de stoel zitten en draai de kijker verder naar links.Aan de andere kant van de rots vindt je de zeeleeuw.

Zet deze in het midden van je beeld en stap uit de stoel.

Kijk naar boven en ga naar het balkon waar de pijl naar wijst.

Noteer het teken dat de haak aanwijst, dit is het teken voor 21.

 Ga naar het kastje en klik op de linker knop tot dat je het teken van de hand-rots ziet.Klik dan op de middelste knop tot je het teken van de boeg van het schip ziet.Klik dan op de rechter knop tot je het teken van de zeeleeuw ziet.

De lade gaat open, je vindt een rode bol daar.Pak de bol, je ziet ook een koker liggen. Pak ook de koker.

Je moet hier een woord invullen, in de brief hier op het kastje heb je gelezen dat iemand informatie wilde verbergen.

In de grot heb je in een brief gelezen dat het Rolan is die dit wilde doen.

Draai de rollen zodat er Rolan staat, de koker gaat open.

Klik op de brief om deze te lezen, onderaan lees je dat de gekleurde bollen belangrijk zijn.

Ook de grootte van de planeten is belangrijk.

Helemaal onderaan zie je een getal, 8517. Dit is de code voor een andere grot.

Hier ben je klaar, ga naar beneden en dan naar het planetarium.

Loop voor de pagode langs naar de raket en dan via de trap naar het planetarium.

Je moet hier de constellatie herstellen.Er zijn 2 ringen met op iedere ring 8 cirkels, je moet nu eerst de ringen in de juiste positie draaien.Daarna moet je de cirkels nog goed draaien.Links bij de muur zie je een rond plateau met een reling.

Ga daar naar toe en stap op het plateau, voor op de reling zie je een controlepaneel.

Onderaan zie je de knoppen E en F, klik daarop en een lade schuift open. 

Hierin vindt je een brief en een gele bol, pak de bol en lees de brief.

Klik de brief weg en klik op knop E of F om de lade te sluiten. Tussen E F zie je een schuif, deze heeft 9 standen: 0 t/m 8.

Met deze selecteer je de ringen of 2 cirkels.

Linksboven zie je een knop G, hiermee kan je het platform omhoog zetten en weer omlaag.

Rechtsboven zie je een schuif met 3 standen H1, H2 en H3, met deze knop selecteer je een ring of een cirkel.

H1 is voor de binnenste ring of de binnenste cirkel, H2 is voor de buitenste ring of de buitenste cirkel.

Met H3 selecteer je ze allebei.

Knoppen I en J spreken voor zich, met deze laat je een ring of een cirkel draaien.

Ik heb een tekening van het planetarium gemaakt waarop je kan zien of de ringen goed staan.

Zet het platform omhoog, de schuif K staat nu op positie 0.

Dit is om de ringen te draaien.

Eerst draai je de buitenste ring goed, je moet dus knop H op H2 zetten.

Kijk dan naar punt A, daar kan je zien of de ring in de juiste positie gedraaid is..

Punt A kan je vanaf het platform goed zien.

Klik op knop I of J om de ring te draaien, I draait linksom en J draait rechtsom.

Nu ga je de binnenste ring in de juiste positie draaien.

Klik op knop H, deze moet op H1 komen. Je moet 2x op knop H klikken om de knop op H1 te zetten.

Kijk dan naar punt D, daar kan je zien op de binnenste ring in de juiste positie is.

Klik weer op knop I of J om de ring te draaien.

Als de ringen goed staan zie je de gekleurde bollen staan zoals op de tekening. 

Je moet nog wel de cirkels draaien om de constellatie goed te zetten.

Klik nu op knop K om deze op positie 1 te zetten, nu kan je de cirkels op positie 1 draaien, je ziet ze bij punt A.

Je kan vanaf het platform goed zien hoe de cirkels gedraaid moeten worden.

Je moet met knop H switchen tussen H1 en H2om de binnenste en de buitenste cirkel goed te zetten.

Staan deze 2 cirkels goed dan klik je op knop K, deze gaat naar positie 2.

Zet nu ook deze 2 cirkels goed en klik daarna weer op knop K, deze gaat dan naar positie 3.

 Zo kan je vanaf het platform de cirkels t/m positie 4 goed draaien.

Voor de andere positie moet je het platform laten zakken en naar de posities lopen.

Noteer dan bij iedere positie welke cirkel gedraaid moet worden en hoeveel graden.

Na 8x klikken op knop I of 8x op knop J dan is een cirkel 360 graden gedraaid.

Als je alles hebt genoteerd loop dan weer naar het controlepaneel om de verschillende cirkels te draaien.

Als je dit alles hebt gedaan loop dan om het planetarium heen om te controleren dat alles goed staat.

Alle lijnen moeten aansluiten.

Als alles klopt ga je naar een pilaar en kijk van buiten naar binnen door het gat in de pilaar.

Je ziet dan een gekleurde bol, do eenstapje terug en kijk naar de voet van de pilaar.

De pijl wijst een getal aan, noteer het teken dat je daar ziet en ook welke kleur bol.

Doe dit bij alle pilaren en noteer welke kleur bol je ziet en welk getal je onderaan de pilaar ziet.

Nu weet je welke planeten je moet hebben.

Je heb in de brief die verstopt was in de koker in de lade in de toren, gelezen dat de grootte van de planeten belangrijk is.

In de raket ligt een calculator en een schema om de diameter van de planeten te bepalen.

Dus loop naar boven naar de raket en ga naar binnen, ga naar rechts en klik op de calculator.

Op het papier zie je dat je de afstand tot de planeet moet weten.

Ook de hoek tussen de linker en rechter kant van de planeet moet je weten.

Je ziet ook de formule die je moet gebruiken.

Ga naar de pagode en ga in de stoel zitten, zoek dan de gele planeet.

Richt het middelpunt van de kijker eerst op de linker rand en noteer het aantal graden dat de kijker aangeeft.

Richt daarna op de rechter rand en noteer ook weer het aantal graden.

Zet de witte punt nu in het midden van de planeet en noteer de afstand die onder de driehoek staat.

Je moet goed kijken maar er staat een decimale punt, de cijfers achter de komma heb je niet nodig.

Ook bij de graden staat een decimale punt, ook deze heb je niet nodig.

Doe dit ook voor de andere planeten, de blauwe is wat moeilijker want die draait om de groene planeet.

Als je de gegevens voor de gele, de blauwe, de groene en de rode planeet hebt, ga je terug naar de raket.

Klik op de calculator, zet de calculator aan.

Pak de gegevens erbij, begin bij de gele planeet.

Trek het getal van de linker kant en rechter kant van elkaar af en je vindt dan 3 graden voor de hoek.

Voer dit in in de calculator en klik dan op de knop RAD, je hebt dan de hoek omgezet naar radialen.

Dit is ook een methode om hoeken aan te geven.

Vermenigvuldig dit getal nu met de afstand, voor geel is dit  104800.

Het komt niet allemaal zo precies, de uitkomst is dan 5485.

Doe dit ook voor de andere planeten.

planeet

hoek

afstand

diameter

afgerond

geel

3

104860

5490

5000

blauw

2

79500

2775

2500

groen

11

79113

15188

15000

rood

3

136775

7161

7500

 

Later zie je waarom je dit moet afronden.

Verlaat de raket en ga naar de generator in de grot, zet hendel1, 2 en 3 naar boven.

Zet nu hendel 8 omlaag anders heb je dadelijk geen power waar je nu naar toe gaat.

Ga nu terug naar buiten en dan naar het strand, ga naar links.

Ga daarna naar links naar het moeras, volg het houten balken-pad.

Bij het eerste zijpad naar rechts zie je een dikke pijp, ga het pad en draai naar links.

Daar zie je weer een draaiwiel op de dikke pijp, klik op het draaiwiel.

Ga terug naar het hoofdpad en ga verder naar rechts.

Volg het pad verder tot je bij een grote zware deur in de rots bent, links is een codeslot.

Op de brief in de koker stond een getal onderaan: 8517

Voer deze code in, je moet deze cijfers even vertalen naar de cijfers van MYHA.

Zo moeilijk is het niet, van onder naar boven en van links naar rechts staan hier de cijfers 0 t/m 9.

Je krijgt ook weer een radioboodschap, klik op de J-toets en luister en lees de boodschap.

Als de deur open is volg je gang tot je rechts een deur ziet, daarnaast is een kapot raam.

Gebruik je zaklamp en schijn in het gat in het raam.

Je ziet een brief en links ervan zie je een knop, klik op de knop en de lichten gaan aan.

Links op de muur zie je op de muur een bord hangen.Je hebt nu de getallen nodig die je onderaan de pilaren langs het planetarium hebt gevonden.Deze plaat zie je zo terug, je kan hierop zien welksymbool bij welke planeet hoort.Lees de brief, klik dan op de 2 knoppen onder de groene knop.De eerste wordt groen en de tweede wordt rood.

In het midden zie je nog een knop en rechts een schuif met 3 standen.

 Klik nu op de knop in het midden, de knop naast de schuif wordt rood.

Zet de schuif naar positie 2 en klik weer op de knop in het midden, ook de knop naast de schuif wordt rood.

Zet de schuif naar beneden en druk op de knop in het midden, nu wordt de knop naast de schuif groen.

Je ziet dan een capsule/pod over een rail naar links gaan.

Draai naar links en je ziet nu een uitgang, loop naar de uitgang en ga naar buiten.

Je ziet de capsule langs de rail naar links komen en de capsule wordt op een platform gezet.

4 steunen worden nu omhoog geschoven.

Loop naar de capsule en ga naar de achterkant, daar krijg je de laatste radioboodschap.

Klik op de J-toets om de boodschap te horen en te lezen. Klik op het luik op de achterkant van de capsule.

Links boven zie je hetzelfde schema als in de controlekamer, daaronder zie je 4 holtes met symbolen.

Je heb nu als het goed is 6 gekleurde bollen in je inventaris. Op het schema kan je opzoeken welke kleur bij ieder symbool hoort.

Ga op een holte staan met je cursor en je krijgt dan de tandwielcursor, selecteer dan de juiste bol door met je muiswiel te draaien.

Als je  de juiste bol ziet klik je met je linker muisknop.

Linksboven moet geel komen, rechtsboven rood, linksonder blauw en rechtsonder groen.

Rechts zie je nog een schuifpaneel, 4 sleuven en 4 symbolen en verder 3 gele strepen.

Hier moet je diameter van de planeten invullen, nu zie je waarom je moet afronden.

Je kan alleen maar stappen van 2500 nemen.

Onderaan is 0, de eerste streep is 5000, de tweede streep is 10000 en de bovenste streep is 15000.

Je weet van iedere planeet de diameter en ook welk symbool bij de planeet hoort.

Schuif de driehoeken met de symbolen naar de juiste plaats.

Ga daarna naar de voorkant en klik op de witte knop.

Als je alles goed hebt gedaan wordt de knop groen en schuift er een lade open onderaan.

Lees de brief die daar ligt, klik deze terug en pak dan de “Black Cube”.

Ga achterover leunen en kijk naar de eindfilm.

Einde

Hier is de oplossing van de notities met de vreemde tekens.

2019: Walkthrough door: Dick Leeuw