2017: Walkthrough door: Louis Koot  

Hoofdstuk 9: Het 4e Briefstukje

Van Radar Vallei naar de Stenen Schuur

Nadat je aan het einde van hoofdstuk 8 dus je 3e Briefstukje hebt bemachtigd, sta je nu weer voor de deur van de Water Toren. 

We gaan op weg naar het 4e, en laatste, briefstukje. Het wordt echter een hele lange wandeling.

Als eerste dien je nu terug te gaan naar de Stenen Schuur bij het 2 Iconen Deur gebouw. Ga de Water Toren binnen, klim de ladder op en boven draai je om en ga je naar de deur.  Draai je dan weer om en klik de Houten Gang in en volg de Houten Gang naar achteren en ga daar door de deur de Water Toren weer uit. Volg de route terug naar de ladder bij het raam, boven de draaibrug

Daal de ladder terug af en volg dan de route, over de draaibrug, de linker poort en door het Iconendeur gebouw, naar de Stenen Schuur

Ga de Stenen Schuur binnen en als je binnen bent. Binnen draai je linksom en zoom je weer in op het Iconen Deur paneel. Druk de rode knop en dan de groene knop om de iconen deur te sluiten

Tja…..leuk is dit, maar helaas zul je toch aan de andere kant van de Iconen Deur zien te geraken en dit word een lange wandeling.......Je moet nu eerst terug naar de Lift Toren en de 4-Weg Toren

Van de Stenen Schuur naar de andere kant van de Iconen Deur

Ga de schuur uit en linksaf het trapje weer af.......Je kunt nu dus niet door het Iconen Deur gebouw terug, dus ga nu rechtdoor en volg de route terug naar de trappen

Klim de trappen terug op en boven gekomen volg je het pad verder, via het "rode Bruggetjes" pad, naar de bovenste liftdeur van de lift toren. 

Open de liftdeur, stap de lift in, draai je om, sluit de liftdeur en druk op de Omlaagpijl Knop.

Beneden ga je de lift uit en loop je rechtdoor naar de deur van het vierkante gebouw. Ga door de deur en volg de geheime gang, door de dikke draaideur, en achterin ga je de ladder op. Boven ga je door de Pijpen Gang en dan door de deur en de "Watervalkamer" en je bent terug achter het Roodstenen Gebouw. Volg de route, via de trappen en de gang van het Roodstenen Gebouw. 

Misschien moet je het plankier weer onder de muur uitschuiven)naar de 4-Weg Toren.

Op het kruispunt van de tunnel ga je linksaf en dan vooruit over het bruggetje naar Arrival Vallei. Volg dan de route terug naar de trappen

Klim de trappen weer op, door de poort en daal de gele trap af, onder deze trap is dus dat tunneltje. Beneden recht door, over het "bruggetje" en dan verder door naar de ronde Watertoren.

De deur van de ronde Watertoren wil nu echter niet open. Je hebt immers het "binnenwerk" van de toren niet gedraaid. Dus druk, rechts van de deur, op de knop, boven het kruis, om de ladderschacht naar de deur te draaien. Open dan de deur en ga naar binnen en klim de ladder op. Boven draai je om en ga je via de deur gelijk weer de Watertoren uit. Je was hier al toen je dit hoofdstuk begon, dus weer loop door naar het "raam" in de hoek, draai weer linksom en daal de ladder weer af.

 Beneden ga je weer over de Draaibrug en loop je terug naar de poort van het Iconen Deur gebouw. De Iconen deur is dus nu dicht, maar in de poort zie je nu een ladder

Klim de ladder op en boven ga je door de smalle gang naar achteren. Rechts een deur met knop en op de achtermuur een Mozaïek paneel. 

Je kunt drukken wat je wilt op die deurknop, maar de deur gaat niet open. Zoem in op dat mozaïek paneel. Dit is uiteraard een zelfde paneel als op de grijze deur in het Putdeksel Gebouwtje. Klik op dit paneel de 3 vakjes aan die op het paneel in het Putdeksel gebouw toen bruin werden. Draai dan rechts, druk op de knop en de deur gaat nu wel open. 

Ga Schuin Links door de deur. Je kunt niet hier verder......dit is een dead end.....maar........ Kijk omlaag. Water onder je. Kijk omhoog en draai rechts. Kijk weer omlaag........ Nog meer water. Aan de overzijde zie je een wit pad, maar de brug is daar omlaag.....dart is hert bruggetje bij de eerste 7-knoppen viewer. Kijk weer omhoog en trek nu die hendel, in de muur, omlaag en..... Je ziet dat bruggetje, aan de overkant, nu omhoog komen. 

Daar moet je dus weer naar toe.....Je moet nu weer terug naar de Watertoren en dan terug naar die gele trap waar het tunneltje onder door gaat want je moet weer onder die trap door om dat witte bruggetje te bereiken. Je bent daar al eerder geweest. Het is dat bruggetje bij het allereerste 7-knoppen Viewer die je in het spel vond.

Naar het Witte Bruggetje

Dus ga terug door de smalle "gang" naar de Iconen Deur Ladder.  Als je bijna terug bij de ladder bent draai je naar links....een raam.....

Kijk door het raam en dan omlaag en..........Je ziet de 6e Pentagram code op de rots staan.....schrijf de code weer op

Kijk weer omhoog, zoom uit het raam, draai rechts en daal nu de ladder terug af en ga terug naar en over de draaibrug, ladder op en terug naar de Watertoren. Ga binnen, daal de ladder in de ladderschacht af en ga beneden door de deur de Watertoren weer uit. 

Volg het zandpad terug naar het grijze pad en ga achteraan onder de trap door, via het tunneltje, en dan door naar de trappen waar die eerste 7-knoppen viewer staat. Daal die trappen nu niet af maar ga hier rechts door de poort en.......je staat dan voor de poort en voor je is nu dat witte bruggetje dat je zojuist omhoog hebt laten komen.

Het 4e Briefstukje

Loop door  naar de poort aan de overzijde en dan schuin links door de poort.  Dan door de gang en dan rechts naar de achterste poort. Een gele boogbrug. Dit is de bovenste linker brug. 

Ga tot op de brug, draai rechts. Je ziet andere boogbrug boven Kijk omlaag......Hè.......onder je staat een Railkarretje op rails.......

Witte Kamer:

Kijk weer omhoog, draai links en ga nu helemaal over de brug en door de poort en dan rechts door de volgende poort en je staat in een witte kamer en het is een eind kamer. In deze kamer hangen 5 schilderijen. Er is een schilderij van de twee jongens die je ook al zag op de foto in de Geheime 4-Weg Toren kamer. Hier heeft de grote jonen 1 gele bloem vast en de kleinere knaap 1 rode bloem, noteer dit feit. Verder hangen er 4 schilderijen en op elk daarvan zie een 7-Knoppen Viewer. 

Onder elk van de 4 Viewer schilderijen staat een getal van 4 cijfers. 

Noteer nu deze 4 getallen en noteer ook bij welke viewer ze horen, dus: Groene Viewer = 9438; Blauwe Viewer = 7984; Rode Viewer = 4576; Paarse Viewer = 5637

Denk nu niet dat deze 4 getallen de nieuwe codes zijn voor de Viewers............je zult deze 4 getallen eerst moeten OMNUMMEREN naar de echte codes maar dat doen we niet hier.  Ga terug over de boogbrug en dan terug door de poort naar  de gang met de 4 tralie ramen. Ga nu door de poort linksachter in de gang en over de rechter boogbrug naar buiten.

Dan links en de trap af en beneden dan links door de poort weer naar binnen. Je bent dan in de Voorkamer

Recht voor uit zie je de onderste boogbrug......de poort aan de overkant is echter afgesloten door een traliehek. Ga  links door de poort naar de volgende kamer. Je bent dan in een tussen kamer......de volgende kamer is afgesloten met een traliehek en in die kamer zie het Briefkastje waar het laatste Briefstukje in zit.........Helaas.....het traliehek krijg je niet open....Je kan er alleen niet bij. Die tralie deur moet open. Noem de kamer waar je nu in staat de Tussenkamer en de kamer achter het traliehek noem je de Briefkamer....... Dat is makkelijk voor straks. Staande voor de tralie deur draai je rechts naar de muur. Je staat dan voor een Paneel met 4 ronde schermpjes in een kruisvorm en boven dit paneel zie je een traliehek afgebeeld. Noem dit paneel dus het Traliehekpaneel

Ik leg het Traliehekpaneel op dit moment niet uit. Dat doe ik straks als we hier weer terug zijn en je weet wat je in de 4 schermpjes moet invullen. Draai weer rechts en ga Schuin Links door de poort terug en ga over de Onderste Rechter Boogbrug en.......Weer een tralie deur en ook deze gaat niet open. Achter deze tralie deur is de deur naar dat Railkarretje dat je daarstraks zag vanaf de Bovenste Boogbrug. Als je op het Traliehekpaneel de 4 juiste symbolen invult dan zal dit het open gaan

Zoals je weet hebben die 7-Knoppen Viewers allemaal 7 knoppen. Ik heb ze niet voor niks 7-Knoppen Viewers genoemd. We hebben steeds deze 7 knoppen, van linksonder naar rechtsonder, genummerd als 1 t/m 7. Maar in de 4 nummers die je onder de 4 schilderijen in de witte Kamer zag, komen ook de cijfers 8 en 9 voor. Dus die 4 nummers zijn nog niet de echte nieuwe codes voor die 4 viewers. We moeten de 4 nummers dus gaan omnummeren en om dit te kunnen doen moeten we nu eerst helemaal terug naar waar we in Rhem zijn begonnen.......We gaan nu dus:

Terug naar het begin:

Ga terug naar de gang met de tralieraampjes. Verlaat deze gang en volg de route terug naar de ronde Watertoren.

Ga de Water Toren in en via de ladderschacht omhoog en boven naar de deur, draai je om en ga door de Houten Gang naar achteren en daar door de deur weer naar buiten. 

Volg nu gewoon simpel de route terug naar het begin van het spel...........

 ...........dus naar het eindstation van het Railkarretje waar je Rhem bent begonnen. 

Ga daar tot op de rails, draai rechts en volg de rails nu helemaal tot je gewoon niet verder kunt, dus tot het hek bij de openstaande brug. 

Loop door tot aan het hek en kijk dan omlaag en.......onderaan op de brugpijler zie je dan de 7e, en laatste, Pentagramcode.......noteer de code weer

Kijk terug omhoog en draai je dan om en loop terug tot de ingang van de Rhem tunnel. Er staan 2 borden bij de ingang van de tunnel....rechts een verbodsbord en links een bord met vakjes en cijfers.....Toen je met de railkar hier de tunnel in reed heb je gezegd dat je dat linker bord moest onthouden........Wel.........zoom nu in op dat linker bord om het nader te bekijken

Het Omnummerbord:

Dit bord  is het OMNUMMER bord.......Op het bord zie je verticale cijfers en horizontale cijfers, gescheiden door het plus teken. Dat plusteken betekend dus dat je Verticaal en Horizontaal bij elkaar moet optellen. Ook zie je 7 witte vakjes zonder cijfers..........jij als doorgewinterde adventure spelers begrijpt onmiddellijk dat deze 7 witte vakjes de 7 knoppen zijn van een 7-knoppen viewer. Ik heb de nummering van de 7 knoppen in rode cijfers in de witte vakjes gezet. Doe dat voor jezelf ook. Met de Verticale en Horizontale cijfers en met waar deze cijfers dan kruizen met de 7 knoppen, gaan we nu die 4 Schilderijen Codes omnummeren.

Allereerst zie je dat de:

  • Verticale 4 gelijk is aan knop 1 en knop 7
  • Verticale 5 gelijk is aan knop 2 en knop 6
  • Verticale 1 gelijk is aan knop 3, knop 4 en knop 5

En dat de:

  • Horizontale 2 gelijk is aan knop 2 en knop 1
  • Horizontale 3 gelijk is aan knop 3
  • Horizontale 4 gelijk is aan knop 4
  • Horizontale 2 gelijk is aan knop 5
  • Horizontale 4 gelijk is aan knop 6 en knop 7.

Splits nu eerst de 4 nummers van de Schilderijen codes uit in de AFZONDERLIJKE CIJFERS. Je krijgt dan deze rij cijfers:3, 4, 5, 6, 7, 8, 9. Noem dit de SCHILDERIJEN CIJFERS. Nu gaan we kijken met welke Verticale Cijfers en Horizontale Cijfers je deze Schilderijen Cijfers kunt maken. Ik neem als voorbeeld de Schilderijen Code voor de Groene Viewer, dus: 9438

  • 9 maak je met: Verticaal 5 plus Horizontaal 4
  • 4 maak je met: Verticaal 1 plus Horizontaal 3
  • 3 maak je met: Verticaal 1 plus Horizontaal 2
  • 8 maak je met: Verticaal 4 plus Horizontaal 4.

Nu gaan we kijken op welke Knop van de Viewer deze Verticale en Horizontale cijfers ELKAAR KRUIZEN.

  • Voor 9 = Verticaal 5 + Horizontaal 4 = kruizen elkaar op Knop 6
  • Voor 4 = Verticaal 1 + Horizontaal 3 = kruizen elkaar op Knop 3
  • Voor 3 = Verticaal 1 + Horizontaal 2 = kruizen elkaar op Knop 5
  • Voor 8 = Verticaal 4 + Horizontaal 4 = kruizen elkaar op Knop 7

Dus Schilderij Code 9438 wordt dan uiteindelijk als ECHTE CODE: 6357.......Ik hoop dat je het begrijpt. Je kan verder het volgende schema gebruiken om de andere 3 Schilderij Codes om te nummeren:

Schilderij Cijfers

Is de optelling van:

Deze kruizen elkaar op Knop

3

4

5

6

7

8

9

Verticaal 1 en Horizontaal 2

Verticaal 1 en Horizontaal 3

Verticaal 1 en Horizontaal 4

Verticaal 4 en Horizontaal 2

Verticaal 5 en Horizontaal 2

Verticaal 4 en Horizontaal 4

Verticaal 5 en Horizontaal 4

5

3

4

1

2

7

6

Dus de NIEUWE Codes zijn dan:

  • Rood = 4576 = 3421
  • Groen = 9438 = 6357
  • Blauw = 7984 = 2673
  • Paars = 5637 = 4152

Maar deze nieuwe codes gelden steeds maar voor 1 specifieke Viewer. Je moet dus nu op zoek naar 1 rode, 1 groene, 1 blauwe en 1 paarse Viewer waarop deze codes dan werken. In deze 4 viewers zie je dan een symbool en deze 4 symbolen moet je dan gaan zetten op dat traliehekpaneel in de tussenkamer. We gaan deze 4 Viewers nu eerst maar opzoeken en we doen dat in de volgorde: groen, rood, blauw, paars. Het wordt een hele wandeling, vooral om die ene blauwe viewer te vinden want dat vereist dat je ook 2 keer de ronde Watertoren moet laten draaien.

De rode Viewer vindt je op het 2 bruggetjes pad naar de 4-Weg Toren en wel rechts van het achterste bruggetje. De groene Viewer staat gelijk rechts voorbij de poort naar de Waterkrachtcentrale. De paarse Viewer is de Viewer die je in deze Walkthrough als allereerste bent tegen gekomen, dus die staat vlakbij de Briefkamer en daarom doen we die als laatste. De blauwe Viewer staat tussen de rotsen als je over die blauwe trapbrug bent gegaan, dus helemaal aan een andere zijde van de Water Toren. Eerst maar de groene en de rode Viewer. Het is maar goed dat er tijdens dit omnummeren geen treinkarretjes meer over de rails heen denderen. Maar tja........je kunt nu ook weer niet zeggen dat RHEM overbevolkt is.

De 4 Viewers

groene viewer: 

Ben je klaar met het omnummeren, ga dan terug naar de ronde Watertoren. Dus eerst terug over de rails naar het eindpunt en dan de trap route volgen naar de ronde watertoren. De Watertoren in, door Houten Gang, Ladderschacht af, door de onderste deur weer naar buiten en terug naar de trap waar het tunneltje onderdoor gaat. Ga deze trap weer op, boven door poort, trappen af en volg dan het Grijze Pad naar de poort (naar rechts gaat het grijze pad verder naar de andere kant van de watertoren, maar daar gaan we straks naar toe. Door de poort en volg de route nu, over de twee bruggetjes naar de 4-Weg Toren. Ga de tunnel onder de toren in en op het kruispunt ga je linksaf en volg dan het pad naar de ingang poort van de Waterkrachtcentrale.  Ga schuin rechts door de poort en dan rechtdoor naar de groene Viewer.

Voer hier de code 6357 in, door op deze knopjes te rammen, en teken na wat je ziet. 

Je ziet een cirkel met daarin een symbool en de cirkel zit vast aan een vierkant. Het gaat dus om het symbool in de cirkel. De cirkel is het BOVENSTE Ronde Schermpje van het Traliehekpaneel in de tussenkamer. Je weet dus nu dat je daar DIT symbool in het bovenste schermpje moet zetten.

rode viewer:

Terug naar de 4-Weg Toren en op het tunnel kruispunt weer rechtsaf terug naar Arrival Valley. 

Bij het bord dus schuin links en volg het pad dan verder terug en dan over het bruggetje. Schuin links naar de rode Viewer: 

Voer code 3421 in en teken weer het symbool na en zet er bij dat je deze dus in het linker ronde schermpje moet zetten, op het Traliehekpaneel

blauwe viewer:

Nu het pad terug volgen tot het begin van het Grijze pad. Ga dan Linksaf verder dit grijze pad volgen, onder het balkon door waar je in het begin die vent hebt ontmoet die er met de railkar vandoor is gegaan. 

Loop helemaal door naar de ronde Watertoren. Omdat je de toren niet hebt gedraaid is hier nu de Ladderschacht niet. 

Dus druk op de knop boven het kruis om het binnenste van de toren te draaien. 

Ga dan daarna door de deur, ladder op en boven weer door de Houten Gang en dan door de Bovenste deur. Als het goed is ben je nu terug bij de Controle Kamer, waar je eerder de codes voor de Viewer hebt vastgesteld en waar je dus ook de Watertoren kunt draaien. Ga de Controlekamer binnen en open het lichtbruine kastje, recht tegenover de deur. Noteer dat nu OOST met ZUID is verbonden. Verbind nu echter ZUID met WEST. 

Ga terug de Watertoren in en gelijk de Ladderschacht af en ga naar buiten via de Onderste Zuid deur.  

Volg het grijze pap tot het meer en zoek dan de blauwe viewer die hier, links, tussen de rotsen in staat

Voer code 2673 in en teken het Symbool in de cirkel weer na en noteer dat deze dus in het rechter schermpje van het Traliehekpaneel moet.

paarse viewer:

Terug naar de Water Toren en naar boven en naar de Controle Kamer en verbind daar weer ZUID met OOST. 

Toren weer in, door de Houten Gang, ladder af en terug naar het tunneltje onder de trap. Ga door de traptunnel en volg de route terug naar de poort voor het Witte Brugje. Ga echter nog niet naar de Briefkamer, maar ga hier rechtdoor de trap af en naar de paarse viewer aan het inde van de steiger. 

Dit is dus de allereerste viewer die je tegen kwam in het begin van het spel. Voer code 4152 in, teken het symbool in de cirkel na en noteer dat deze voor het onderste schermpje is.

Het 4e Briefstukje pakken

Nu terug naar het traliehek van de Tussenkamer.  Dus terug de trappen op en dan linksaf, over het witte bruggetje en dan in de gang door de rechter poort. Over de boogbrug en via de trap omlaag naar de tussenkamer. Draai naar het Traliehek paneel, met de 4 ronde schermpjes. Klik in de ronde schermpjes tot je in elk schermpje het juiste symbool hebt en klik dan de vierkante rode knop

Je hoort dat een traliehek omhoog wordt geschoven, maar dat is niet het traliehek van de briefkamer. Ga rechts, schuin links en over het boogbruggetje. 

Dit Traliehek heb je nu dus open gemaakt. Schuin Links. Gang met achterin weer een dicht tralie hek. Daarachter is de railkar waarmee je in het oorspronkelijke Rhem 1 het eiland zult verlaten. Rechts zie je een Sleutelkastje en links een rood/gele Hendel aan de muur. Trek aan die rood/gele hendel en........ nu is het traliehek van de Briefkamer open. 

Dus terug naar de Briefkamer en ga nu dan  naar binnen.

Je kunt echter het Briefstukje nog niet pakken. Het kastje gaat niet open........Links een paneel en rechts een paneel.

Ps: die Knut Mueler die de Rhem games maakt, maakt zich toch wel heel erg schuldig aan totale overdrijving.......Hij voert het allemaal wel heel erg ver door

Linker Paneel:  

dit linker paneel heeft 3 sterren. Je hebt deze 3 sterren al eens eerder gezien, namelijk op de "3-sterren deur"...... Toen je op het "rode bruggetjes" pad, achter de lifttoren, door de telescoop kijk zag je cijfers in de sterren. Ik heb je gezegd deze op te schrijven en wel ook in de juiste ster. De 5-puntsster had een 6; de 4-puntsster had een 1 en de 6-puntster had een 7. Dus voer het juiste cijfer bij de juiste ster in. Dat is dus: 5-puntsster = 6; 4-punts ster = 1; 6-puntsster = 7

Rechter Paneel:  

Draai je dan om naar het andere paneel. Deze heeft 4 kleurvakjes: Geel, Rood, Blauw en Groen. Weet je nog de foto van de twee jongens in Nis B van de Geheime 4-Weg Toren Kamer? 

Op de foto draagt de grote knaap een Groene trui met daarop het cijfer 2, de kleine knaap draagt een Blauwe trui met het cijfer 8. Links van de foto staan 3 rode bloemen en rechts van de foto 5 gele bloemen Dus je voert in op het paneel: Geel = 3; Rood = 5; Blauw = 8; Groen = 2.

Draai links en open nu het kastje en pak het 4e Biefstukje eruit. Dit verdwijnt op zijn plek in je inventory.

Terug naar het Briefkastje in de 4-Weg Toren:

Nu moet je dus terug naar de  4-Weg Toren Kamer en daar naar Nis E. Ik leg de route niet meer uit. Dus naar de 4-Weg Toren en met de lift naar boven, wel eerst weer de liftdeur sluiten, en ga naar Nis E.  Open het kastdeurtje en plaats de 2 briefstukjes in de juiste vakjes. Of als je nu alle 4 briefstukjes hebt dan plaats je ze dus nu alle 4 in het kastje

Sluit het deurtje en.............. de brief wordt dan vanzelf uitgeprint. 

Pak de brief en deze verdwijnt je inventory in en in het scherm verschijnt de dankbetuiging van Kales......

Je krijgt de indruk dat je nog niet klaar bent om Rhem nu te verlaten want Kales heeft nog een opdracht voor je en hij toont je als laatste een diagram.........

Teken dit diagram nauwkeurig na want je kunt het niet pakken om met je mee te nemen.......Je ziet een stenen muur en je ziet de 7  pentagrams van de 7 pentagramcodes maar nu zonder de cijfers......elke pentagram wijst een steen in de muur aan. Het diagram verdwijnt. Je kunt nu het sleutelkastje openen, dus druk de onderste rode knop en pak dan de sleutel uit het kastje

Deze sleutel is voor het sleutelkastje in de onderste gang bij de Briefkamer. In de inventory kun je nog even de brief Kales doorlezen.......

In het oorspronkelijk Rhem 1 spel was je nu klaar en ging je nu terug naar die gang om er met de sleutel het traliehek te openen en om dan met de railkar uit Rhem te verdwijnen.. Nu ben je echter nog niet klaar want er zijn nog een paar puzzels op te lossen.......Gedurende je vermoeiende wandelingen door Rhem heb je op 7 plekken een Pentagramcode gezien......Het zijn deze codes

Elke code bestaat uit een 5-hoek met een streep erdoor en 2 cijfers. Die 5-hoeken staan ook op het muurdiagram, dat je zojuist zag in het scherm en dat je, hoop ik toch, nauwkeurig hebt nagetekend. Op het diagram wijzen die 5-hoekjes elk een steen in de muur aan....Wel....nummer die stenen als A t/m G en schrijf dan bij elke steen de 2 cijfers van de 5-hoek die naar de steen wijst......aldus.....

Je moet dus nu die muur zoeken waar dit diagram betrekking op heeft.......Zeg......is er in de schuur, bij Gebouw 1 van de Waterkrachtcentrale, niet een muur waarop je een 5-hoek steen kon indrukken en vervolgens ook 7 stenen in die muur kon indrukken? ...Wel......dat is de muur waar je nu weer naar toe moet en dat gaan we doen in:

Hoofdstuk 10: Het kwartstukje van het Medaillon:

2017: Walkthrough door: Louis Koot