Hoofdstuk 11:  De Artefact Disk en het Nieuwe Gebied

A: Artefact Disk: 

Je hebt nu 4 Blauwe Fragmenten in je inventory staan. Het wordt tijd om de Artefact Disk te gaan vinden. Draai je om en loop terug door de draaideur, open de blauwe deur en ga terug naar de Toren. Daal af naar het 1e Level en ga dan, rechts, naar het Metalen Luik dat aan het einde in het ijzerenpad zit. 

Kijk omlaag en open het luik en daal de ladder af. Draai je om, schuinlinks naar de Railkar en stap de Railkar in. Rij met de Railkar nu weer naar: 

Station 3: De Deuren Hal:

Draai rechts en stap uit de Railkar. Draai rechts, schuinlinks, 2 keer vooruit, open de dubbele deuren en stap vooruit de Voorhal van de Deuren Hal in. 

Ga nog 1 keer vooruit en dan via schuinlinks naar de Groene Deur Linkerzijde. 

Open de deur en stap naar binnen. Je bent terug in de:

Groene Kamer Linkerzijde: 

Hier zitten dus die 3 Metalen Platen met schroeven aan de muren. Je hebt deze 3 Metalen platen geactiveerd via de Vierkantjes Puzzel in Station 4, in Hoofdstuk 12. 

Als je nu op de knoppen, boven de 3 platen, klikt dan schuiven ze open en zie je een Scherm met daarin een Cirkel. 

Als je goed naar de omtrek van de Cirkel kijkt dan zie dat deze bestaat uit 4 stukken gebogen lijn. Er zit steeds een kleine ruimte tussen de uiteindes van elke lijn. 

Als je op de UITEINDES van de gebogen lijnen klikt dan VERBUIG je het lijnstuk.

Wat is nu de bedoeling? Wel....op je zwerftocht heb je 3 keer een KLEUR SYMBOOL gezien, een Rood, een Groen en een Blauw Symbool. Ik heb je gezegd om ze na te tekenen. Op De Blauwe Plaat moet je nu het Blauwe Symbool maken, op de Groene Plaat het Groene Symbool en op de Rode Plaat het Rode Symbool en dat doe je door op de UITEINDES van de lijnstukken van de Cirkel te klikken. Nummer de UITEINDES van de linkstukken als A t/m H

  • Blauwe Plaat: Klik op de knop om de plaat te openen en klik dan op de uiteindes G en D. 

  • Groene Plaat: Open de plaat en klik op de uiteindes A en H. 

  • Rode Plaat: Open de plaat en klik op uiteinde C.

Heb je dit? Verlaat dan de kamer en ga links en naar de grote Dubbele Deuren, bovenaan de treden in de Achter Hal. Open de duren en ga 2 keer vooruit. 

Je kunt niet verder. Je staat voor de Kloof en je moet naar de overzijde. In de Kloof zit de Draaibrug en die moet nu naar je toe worden gedraaid. Rechtsonder in je scherm zie je een Blauw Kastje met daarop een Bruine Hendel. Klik op de Hendel en.....De Draaibrug draait nu naar je toe en vormt nu een pad naar rechts. 

Ga vooruit en draai rechts. Je kijkt een Eindkamer in waar je en groen kastje in ziet. Ga 2 keer vooruit dat kamertje in en draai je dan helemaal om. 

Door de ingang van het kamertje kijk je terug naar de Draaibrug. Je ziet nu een Linker en een Rechter Bruine Hendel voor de Draaibrug. De Linker Bruine Hendel was de Hendel waarmee je zojuist de Draaibrug naar je toe hebt gedraaid. De Rechter Bruine Hendel is nodig om de Draaibrug nu nog een keer naar rechts te draaien. Alleen....Die Rechter Bruine Hendel heeft geen power.

Links en rechts naast de ingang zit een paneel. Op elk paneel zie je de vormen van de 4 Blauwe Fragmenten die jij verzameld hebt en die nu in je inventory staan. Wel....pak ze één voor één uit je inventory en klik elk Blauw Fragment op de juiste plek in de 2 panelen. Dit is totaal niet ingewikkeld en wijst zich vanzelf.

Ga dan 1 keer vooruit en klik op de Rechter Bruine Hendel.

 De Draaibrug draait weer een slag naar rechts. 

Vooruit, draai rechts en ga vooruit. Je bent nu aan de overzijde van de kloof. recht tegenover de Deuren Hal,  Links en rechts een dichtgetimmerd raam. 

Voor je een poort die naar een Halletje gaat. De vloer van het Halletje is een Houten Vloer. Ga vooruit door de poort het halletje in.

De Houten Artefact Disk Deur:

Voor je een Grijze Nis waarin een ladder omlaag gaat. Links een Metalen Deur met een deurhendel en een sleutelgat. Rechts een Houten Deur. Draai rechtsom naar de Houten Deur.

In de Houten Deur zit het Ronde Artefact waar je voor Zetias naar op zoek bent. Laten we deze deur dus maar de Houten Artefact Disk Deur noemen. Helaas....de Disk zit vast met 4 beugels. Links en rechts naast de deur zit een Rode Knop. Blijf nu nog af van die 2 rode knoppen Draai terug linksom naar de grijze Ladder Nis. Kijk omlaag en daal omlaag via de ladder.  Beneden draai je 2 keer links. Je staat voor een paars/blauwe Vouwdeur. Open de deur via de greep. O.....Tralies. Draai links. Aan de linkermuur zit een rond Sleutelgat.

Draai weer links en klik terug omhoog via de ladder. Terug boven draai je weer rechts naar de Houten Deur. Open nu de Houten Artefact Disk Deur via de Rechter Rode Knop

Achter de deur zie je weer een ladder omlaag gaan. Ga vooruit naar de ladder. Draai dan even naar links. Aan de linkermuur zit een plattegrond van de Deuren Hal, de Draaibrug en de kamertjes hier. Je ziet op de plattegrond ook een geel gebied......dat gele gebied is het nieuwe gebied en daar komen we straks terecht

Draai terug rechts, kijk omlaag en daal nu ook deze ladder af naar beneden. Beneden gekomen draai je helemaal om. O....een dichte metalen deur en deze gaat niet open. 

Draai terug naar de ladder en klim terug naar boven en draai je dan om en stap terug het halletje in.

Je staat in het halletje en recht voor de Metalen Deur. De deur zit op slot. Pak de sleutel uit je inventory en klik ermee op het sleutelgat van de deur. De deur gaat open. 

Ga naar binnen en draai rechts.  

Een wit paneel. In het paneel een vierkant die is verdeeld in 9 vakjes. In het midden van de 9 vakjes staat een Cirkel getekend. Speel even met de 9 vakjes door in elk vakje een paar keer te klikken. In elk vakje kun je dus, langs de 4 zijden van de vakjes, een gebogen lijnstuk van de cirkel plaatsen door 4 keer in elk vakje te klikken. Door dan nog een keer te klikken krijg je weer lege vakjes. Als je bent uitgespeeld, zorg er dan voor dat de complete cirkel weer in het midden staat.

Draai rechts en........Rechts naast de deur hangt een langwerping paneel met 10 vakjes. Het bovenste vakje is groen en heeft 8 stippen waarvan de bovenste rood is. De 8 witte vakjes zijn nu leeg. Het onderste vak is een roze knop die je kunt indrukken. Als je het bovenste groene vak in je gedachten combineerd met de onderste roze knop dan lijkt het verdomd veel op het cirkel paneel dat je eerder gezien hebt achter de XYZ gang in de deuren hal.....Ik heb je daar toen gezegd dat dit cirkel paneel voor het nieuwe gebied is en dat is ook zo. 

Klik nu, onderaan het langwerpige paneel, op de roze knop en......in de 8 witte vakjes verschijnen nu 8 cijfers in een gebogen pijl cirkel. De cijfers die in de witte vakjes verschijnen kunnen in elk spel anders zijn dus jij kunt andere cijfers krijgen dan ik. Dus teken dit paneel, met daarin de cijfers die jij in de witte vakjes krijgt, precies na. Deze cijfers zijn de code die je straks moet invoeren op het cirkel paneel om het nieuwe gebied te ontsluiten.  De riching van de gebogen pijlen vertellen je of je rechtsom of linksom moet tellen, maar dat wordt pas belangrijk als je weer terug bent bij dat cirkel paneel en dan leg ik het precies uit.

Ga nu terug naar de Houten Artefact Disk deur. Sluit de houten Artefact deur nu door weer op de rechter Rode Knop te klikken. 

Als de Houten Artefact Disk deur weer dicht is klik je op de Linker Rode Knop en........

De houten vloer van dit halletje blijkt een valluik te zijn en dit klapt nu onder je voeten open en je valt omlaag. Je bent nu in het kamertje, achter de metalen deur die je zag toen je de ladder achter de Houten Artefact Disk deur omlaag klom en achter de Vouwdeur toen je de ladder in de grijze nis bent afgegaan. Draai links en.....je staat voor de Vouwdeur, maar nu dus aan de andere kant ervan.  Er gebeurt nu waarschijnlijk niet onmiddellijk iets, dus draai een paar keer rond. Als je dan weer naar de Vouwdeur draait dan zal deze open worden gemaakt door.......De zwartharige vrouw in rode jas die je al 2 keer eerder hebt gezien. 

Het mens brabbelt een tijdje tegen je in een taal die jij niet verstaat en dan pikt ze de Railkar Code Kaart uit je inventory. 

Maar ze stopt er een Muntje voor terug. Ze doet dan de vouwdeur weer dicht en verdwijnt. 

Draai rechts en zie....De dame is zo beleeft geweest om de Metalen Deur voor je open te maken. Ga dus vooruit naar de ladder en klim weer omhoog. Draai je dan om. Je bent dus weer in het kamertje achter de Houten Artefact Disk Deur. De deur is dicht. Klik op de Rode Knop. Boven de Rode Knop gaat een geel lampje knipperen en als dit lampje weer uit is dan gaat de Houten Artefact Disk Deur open. 

Ga vooruit en draai links. De vrouw staat op de Draaibrug. Ga vooruit naar de draaibrug. De vrouw loopt weg naar rechts maar ze is wel zo beleeft om de Draaibrug naar je toe te draaien.  De Draaibrug staat nu weer naar links gedraaid. Ga er over en draai je dan weer om naar de Draaibrug en klik nu op de Linker Bruine Hendel om de Draaibrug weer naar de Deuren Hal te draaien. 

Ga dus over de Draaibrug en door de Deuren Hal terug naar de Railkar en rij met de Railkar, achteruit, terug door de tunnel naar het begin, dus naar de tunnel onder de Toren. Ga weer rechts de Railkar uit, draai rechts en klim via de ladder omhoog en uit het metalen luik. Draai je om en ga terug de Toren in en klim omhoog naar het 2e Level.

NB: Je moet nu terug naar Lift A in het Liften Doolhof. Dit kan nu vanuit de Toren via 2 routes. Je kunt de korte weg via de Gouden Deur nemen, maar je kunt ook de lange route nemen via het ventilatie rooster in Kamer S van het Glazen Doolhof, het treintje in de tunnel en dan door de dikke buis omlaag naar de Waterpijpen Grot. De keuze is aan jouw. Ik moet je echter wel waarschuwen....Het Glazen Doolhof is gereset, dus als je er voor kiest om via Kamer S van het Glazen Doolhof te gaan, omdat je het treinritje en de glijpartij door de dikke buis zo leuk vindt, dan zul je dus weer de ingewikkelde route door het Glazen Doolhof moeten doen om vanuit Kamer H in Kamer S te geraken. En ik ga je dit nu niet weer allemaal uitleggen. De makkelijkste route naar Lift A is de route via de Gouden Deur en die neem ik. Doe jij dit ook dan kun je mij nu volgen. Neem je echter de route via het Glazen Doolhof zorg er dan voor dat je dan in de 3e Maankamer terecht komt en ga dan, via de 3e Maankamer naar lift A. Ik zie je daar dan wel weer.

Op Level 2 in de Toren draai je rechts en ga je over het ijzerenpad naar en door de Gouden Deur. Draai rechts, naar de ladder en klim beide ladders weer op en ga door de XYZ-deur naar Lift C. Ga de lift in en ermee omlaag. Draai je om, stap uit Lift C en volg het ijzerenpad, via het rolluik dat je weer open maakt, naar Lift A. Ga Lift A in maar er niet mee omhoog. Draai links en open de 2e deur van Lift A. Je ziet nu een doodlopend kort stuk pad dat eindigt bij de muur. Aan de muur zie je een Blauw Kijkglas met, rechts, een Groene Knop.

Ga vooruit en druk op de Groene Knop. Helaas....geen power. Draai je om en ga terug Lift A in en ga nu met Lift A omhoog. Boven draai je om, open de deur en....Je bent aan de lift kant van de 3e Maankamer. Stap 1 keer vooruit Lift A uit. Je staat dus nu voor de rechter ingang van de 3e Maankamer. Rechts naast de ingang zit een Kastje met een Gleuf. Via het pijpje is dit gleufkastje verbonden met de Groene Knop en het blauwe kijkglas beneden. Pak nu de Munt, die je van de vrouw hebt gekregen, uit je inventory en klik het dingt in de gleuf. 

Draai je om en ga Lift A terug in. NB: Was je via de route door het Glazen Doolhof Kamer S, trein en de dikke buis, naar hier gekomen dan zul je nu Lift A eerst omhoog moeten laten komen. Daal met Lift A weer omlaag en draai dan 2 keer links. Open de deur weer en ga weer vooruit naar de Groene Knop en het Blauwe Kijkglas. Druk nu weer op de Groene Knop en.....

Het blauwe kijkglas wordt grijs en gaat pulseren. Klik nu in het kijkglas en.....Je ziet nu in het kijkglas een lijntekening. TEKEN HET NA want je moet het zo meteen namaken. 

Als je de lijntekening hebt nagetekend dan draai je weer om en ga terug Lift A in. Ga niet omhoog maar draai rechts, open de deur en volg het pad, door het rolluik, terug naar Lift C en ga met Lift C terug omhoog naar de XYZ-deur. Open de XYZ-deur, daal de beide ladders weer af en ga door de Gouden Deur terug de Toren in.

Daal af naar Level 1, draai rechts en ga weer naar het ladderluik, achterin het pad. Open het luik, daal de ladder af, ga de Railkar weer in en rij weer naar Station 3: Deuren Hal. Ga door de Deuren Hal naar de Draaibrug, draai de Draaibrug weer naar je toe, ga er over naar het Blauwe Fragmenten kamertje, draai je om, draai de Draaibrug via de Rechter Hendel weer naar rechts en ga er over en vooruit naar het Halletje van de Houten Artefact Dis Deur.

Pak de Artefact Disk van de Houten Deur

Je staat weer voor de grijze ladder nis met rechts de Houten Artefact Disk Deur en links het kamertje waar het witte paneel met de 9 vierkantjes hangt. Draai links en ga het kamertje weer in. Draai rechts en je staat weer voor het Paneel met 9 Vierkantjes en een Cirkel in het midden.

  In de 9 vakjes van dit paneel moet je nu de gebogen lijntjes zetten zoals je dat zag op de tekening in het Blauwe Kijkglas.

Het is niet al te moeilijk. Zorg er voor dat alle vakjes leeg zijn maar dat wel de Cirkel in het midden staat. Nummer de vakjes, van Linksboven naar Rechtsonder, als 1 t/m 9 en klik dan:

  • 3 keer in vak 1. 

  • 1 keer in vak 2. 

  • 2 keer in vak 3. 

  • 2 keer in vak 5. 

  • 3 keer in vak 7. 

  • 2 keer in vak 8. 

  • 3 keer in vak 9. 

Draai rechts en ga 1 keer vooruit. Je staat weer voor de Houten Artefact Disk Deur. De deur zal nog open zijn. Sluit de deur door weer op de Rechter Rode Knop te klikken. 

Als de deur weer dicht is, klik je op de Linker Rode Knop. De vorige keer dat je op de Linker Rode Knop klikte stortte je door het valluik omlaag. Maar dit gebeurt nu niet. Nu zie je dat de 4 beugels van de Disk afgaan, als je tenminste de lijntjes op het witte paneel goed hebt gemaak........Wel....je kunt nu dus de Artefact Disk grijpen.....waar wacht je nou nog op??? GRIJP DE DISK van de deur.

Je hebt nu  het Artefact waar Kales je gevraagd had om naar op zoek te gaan.

In het oorspronkelijke Rhem 2 The Cave game ging je nu dus terug naar het Aankomst Gebouw maar dat doen we nu in Rhem 2 SE dus niet. Want er is nu een nieuw gebied toegevoegd en in dat nieuwe gebied is het 3e kwart stuk van het Medaillion verstopt. We moeten nu dus naar dat nieuwe gebied om dat 3e kwartstuk van het medaillion te gaan vinden. Maar daartoe moeten we eerst dat nieuwe gebied ontsluiten en hiervoor moeten we nu terug naar dat cirkel paneel, achter dfe XYZ gang, in de Deuren Hal.

Onsluit het Nieuwe Gebied

Het nieuwe gebied is het gele gebied dat je zag op de plattegrond dat achter de houten Artefact deur in het ladder halletje hangt. Als je  goed kijkt op die plattegrond dan zie je dat  het gele gebied te bereiken is via de XYZ gang, achter de  linker bruine deur van de Deuren Hal. Boven de ladder daar hangt dat Cirkel paneel en daar moeten we nu dus naar terug

Dus ga nu terug over de draaibrug naar de Deuren Hal en ga naar de bruine deur aan de rechter zijde van de hal. Open de bruine deur en stap de voorste ladder hal weer binnen

Het ladder luik zit weer stijf dicht, dus draai je om naar de deur en sluit de deur weer

Draai terug om naar het ladder luik en nu kun je het luik weer openen. Doe dat en klim via de ladder omlaag de XYZ gang in. 

Loop door de gang naar achteren en klim dan via de achterste ladder weer omhoog. 

Bovenaan de ladder sta je dan weer voor het 

Cirkel Paneel: De code voor het nieuwe Gebied

De cirkel heeft 8 ronde knopjes die je kunt indrukken. Midden in de cirkel staat de vierkante roze knop. De vierkante roze knop is de 0-knop. 

Nummer de 8 witte ronde knoppen als 1 t/m 8, waarbij 1 de knop op "12 uur" is....aldus

In het halletje, tegenover de houten Artefact Deur, heb je een cijfercode gekregen, in het langwerpige paneel. De 8 cijfers staan in kromme pijlen die linksom en rechtsom wijzen. Pak je tekening van dat langwerpige paneel er nu bij. Jij hebt zeer waarschijnlijk andere cijfers in dat paneel gekregen dan ik, maar ik kan dit alleen uitleggen via mijn code. Mijn cijfers in dat paneel waren deze.....

Je moet de cijfers in het langwerpige paneel gebruiken om te bepalen in welke volgorde je nu de knoppen op het cirkel paneel moet gaan indrukken.  De richting van de pijlen bepaald of je linksom of rechtsom moet tellen. Je begint en eindigt met de roze 0-knop  Je moet nu in de juiste volgorde op de knoppen gaan drukken. Die volgorde is bepaald door de cijfers met de pijlen die je hebt gekregen op het langwerpige paneel. Druk als eerst op roze knop 0, volgens de aanwijzing moet je nu de tweede knop linksom hebben.

Volgens de aanwijzing van het langwerpige paneel is de bovenste knop (1) (rood rondje) het startpunt van tellen dus ik moet als eerste 5 knoppen linksom tellen en kom dan uit bij knop 5. Vanaf knop 5 moet ik dan 2 koppen rechtom tellen en kom dan uit bij knop 7. Vanaf knop 7 moet ik weer 4 knoppen naar links en dus kom ik uit bij knop 2...enzovoorts. 

De volgorde waarin ik dus uiteindelijk op de knoppen van het Cirkel paneel moet drukken wordt dan:

knop: 0, 5, 7, 2, 6, 1, 3, 8, 4, 0

Hier nog een uitleg over deze puzzel van Dick Leeuw

Hoi Louis,

Ik ben op Steam 1 andere code voor het nieuwe gebied tegen gekomen:

  In het lanwerpige paneel, met de cirkelpijlen, kun je bijvoorbeeld deze cijfers krijgen

3L-5R-7L-2L-6R-1L-6R-4R

De anderen hadden dezelfde code als ik, ik denk dat er maar een paar codes zijn.

  Aan de hand van deze code heb ik de volgende uitleg gemaakt over  hoe je moet tellen om de code voor het cirkel paneel te krijgen.

De volgorde waarin er dan op de knoppen op het Cirkel paneel moet worden gedrukt is dan deze.....je begint en eindigt met de 0-knop

  Groetjes Dick

Dus bepaal aan de hand van jouw cijfers in het langwerpige paneel wat voor jouw de volgorde is waarop je de knoppen op het cirkel paneel moet indrukken, waarbij je dus altijd begint en eindigt met de roze 0-knop. Doe dat dan en......als je het goed hebt gedaan dan hoor je een schuivend geluid, alsof er iets open is geschoven. Doe je het fout dan hoor je "Uh" en zul je het opnieuw moeten doen, net zo vaak tot je het goed hebt gedaan.

Heb je volgens de voor jouw geldende juiste volgorde de knopjes op het cirkel paneel ingedrukt, dan heb je dus dat "schuivende geluid" gehoord. Daal dan terug de ladder af en draai dan rechtsom en zie.....de XYZ gang is nu iets langer geworden want de achtermuur is opgeschoven. Links zie je een ronde opening.....

ga recht voor de ronde opening staan en.......je kijkt nu het nieuwe gebied in......een nieuwe hal........

Hoofdstuk 12: Het 3e Kwartstuk van het Medaillion